Ei o rahaa ei, eikä tuu vasta kun viimonen päivä. Naapurit grillaa makkaraa ja lihaa, juovat oltta ja skumppaa. Minä istun pihalla ja imeskelen oljenkortta.
Köyhän elämä on nälkäistä ja alastonta, ei rahaa ruokaan eikä vaatteisiin. Syöt heinää ja haistelet kyljyksen käryä päivät pitkät. Vettä saat jos luoja suo...Niin se on kuulkaa, ei heinä nälkäistä miestä elätä!
Nainen läks, valot sammu, jääkaapi suli, vaattet söi koi, ja naapurit nauraa ja lihoo.
Mitä tekee hyvinvointiyhteiskunta? Ei mitään ostaa konsultteja konsultin perään ihmettelemään miksi suomessa on köyhiä?
Mitä juhannuksena syötäisiin?
27
410
Vastaukset
- Ruokajonon vakioas.
Tuon aloituksen tarkoitus oli varmaan olla provo.
Ellei ollut provo, niin neuvoisin sinua menemään ruoan jakeluun eli leipäjonoon! Sieltä saat ilmaiseksi tai puoli-ilmaiseksi syömäkelpoista ruokaa ja se on myös monelle sosiaalinen tapahtuma kun saa keskustella muiden samassa tilanteessa olevien kanssa. - Halvalla saa herkkut
Kerää vaikka pulloja ja tölkkejä, hyvin ehdit ennen Juhannusta kerämään vaikka kuinka paljon, niistä saat rahaa helposti muutaman kympin. Kierrätyskeskusksesta saat vaatteita päällesi ja vaikka kengätkin jalkoihisi. Ongit vaikka kalaa aikasi kuluksi.
Itse ostin juuri herkkuja Juhannuksen viettoon, maksoi peräti 13,50€!!!
-pari isoa purkkia silliä á 1,67€
-kaksi kiloa perunoita yht. 1,89€
-purkki majoneesia 1,69€
-purkki säilykeherneitä 0,89€
-grillimakkaraa tarjouksesta ilman kamaraa 1kg pussi 3,99€
-paketti ruisleipää 1,29€
-suolakurkku 0,30€
-sinappituubi 125g tarjouksesta 0,10€
Keitän perunoita ja teen osasta perunasalaattia reilun annoksen herneiden, suolakurkun ja majoneesin kera, maustan hieman sinapilla. Grillailen makkaraa vanhalla jäteasemalta löytämälläni grillillä, johon kerään kuivia männynkäpyjä. Männynkäpyjä löytyy helposti muutama muovikassillinen samalla kun kerää pulloja ja tölkkejä.- 13 markkaa rahaa
Hirveen kallis lista, ei ole varaa. Ruoka pitää maksaa 1 mk 50 p mitä lienee euroissa, en voi ostaa noin kalliita tuotteita. Pankissa on 10 markkaa, ja rahapussissa on 3 markkaa. Mitä ne on euroissa en tiiä, mulla ei ole eurolakinta joka muuttaisi eurot markoiksi.
Meni rikki eikä uutta varaa ostaa.
- * * * ?
En ymmärrä missä asutte?
Olen nyt todella aktiivisesti hakenut löytöpulloja Koulujen kevät juhlien jälkeen. Asun 26 000 asukkaan alueella, joka käsittää n. 1, 5 hehtaaria joten kulkukilometrejä on tullut, mutta tähän asti olen löytänyt vain 3 pikkupulloa ja ihan rikki lyttyyn poljettuja tölkkejä.
Teitä vaivaa todella paha likinäköisyys, maailma ei ole kuin se putki johon katsotte, ette edes näe sen putken toiseen päähän. Tyhjä pää tyhjää täynnä, mikään menen sinne korvien väliin asti.
Pikkuisen älyä; tajuaisitte ettei maailma se ohukainen, jolla elätte, vaan pinta-alaltaan 510 100 000 km2 ja uskokaa tai älkää tuohon mahtuu paljon erilaisia olosuhteita olotiloja.
Pitääkö sitä tyhmyyttään kailottaa kaiken aikaa?
.- ymmärrystä hei
Eikö kotikaupungissasi ole baareja eikä mitään paikkaa, mihin nuoriso kerääntyy? Itse asun reilun 30 000 asukkaan kaupungissa ja täällä löytää pulloja ja tölkkejä kun vaan vähän viitsii kerätä. Ei niitä arkisinkaan juuri löydy, vaan liikkeelle on lähdettävä perjantai- ja lauantai-iltaisin. Äkkiä sitä näkee, että mitä reittejä pitkin ihmiset kävelevät olutpullot kainalossa baaria kohti pohjia hankkien. Myös bussipysäkeiltä löytyy tölkkejä. Isojen teiden ojista löytyy myös tölkkejä ja pulloja, kun 18-20 -v ikäiset heittelevät tölkkejä ikkunoista ulos. On myös kouluja ja päiväkoteja, joiden liepeillä nuoret mopoikäiset hengailevat. Ei ne ulkojuopottelijat missään keskellä metsää tai pururadalla ole!!!
Tuntuu aika uskomattomalta, etteikö melkein saman kokoisesta kaupungista löytyisi yhtään alkoholia käyttävää, kun itsekin löydän niitä tavallisen iltakävelylenkin aikana vajaalla eurolla joka kerta. Jos vähänkään viitsisi valvoa myöhempään tai vastaavasti lähtisi aamuyöstä kävelylle, niin tölkkejä ja pulloja löytyisi varmasti. - ???
Siis olet etsinyt pulloja 1,5 hehtaarin alueelta, jossa vielä asuu 26000 asukasta? Sis väitätkö, että jossain päin Suomea on noin tiheään asuttu alue 100metriä x 150metriä, jossa asuu 26000 asukasta ja sieltä löydät 3 pikkkupulloa ja risoja tölkkejä?
Voi olla, että oma maailmani on putki, mihin katson, mutta löydän pulloja ja purkkeja jatkuvasti ja kerään ne talteen. Toki olosuhteita on monenlaisia minunkin maailmassani, liikun päivittäin erilaisilla kulkuneuvoilla ja jalkaisin. Pullojen ja tölkkien keräämisellä ei ole talouteemme vallan suurta merkitystä, mutta kerään niitä silti ja joskus aina ostan niillä jotain ihan konkreettista, mm. yhtenä vuonna koko perheen joululahjat tuli varastoon kertyneillä palautuspulloilla ja tölkeillä.
Kun vien roskia jätteenkeräyspisteeseen, kurkistan AINA, että onko siellä jotain minulle sopivaa. Eilen viimeksi löysin pätkän vankkaa rautaista umpilenkkiketjua, jonka arvo on n. 25€, sen oli joku heittänyt jätteisiin. Monta kertaa on pantillisia palutuspulloja heitetty roskiin, kerran oli valtavasti viina- ja viinipulloja jätetty jätteisiin muovikasseissa, nostin kaikki ne muovikassit autooni ja vein läheiseen Alkoon palautukseen, sain niistä 20€. Monta kertaa on jätetty ihan hyvää puutavaraa, laudanpätkiä ja puutolpanpätkiä jätteisiin, olen lämmittänyt niillä taloani monta kertaa useamman päivän.
Nuorena koulupoikana kiersin polkupyörällä keväisin keräämässä pulloja, isäni asensi polkupyörääni pyynnöstäni lisäksi eteen tavaratelineen vanhasta polkupyörästä ja näin polkupyörääni mahtui pari suurta pahvilaatikkoa, joihin sai pulloja mahtumaan paljon. Olen nyt 55 vuotias, keräään edelleen kohdalleni osuvia pulloja ja tölkkejä. voi jopa sanoa, että olen tehnyt tällä hommalla "omaisuuden", asun omakotitalossa, minulla on kiinteistöjä eri paikkakunnilla Suomessa. Tuloni eivät koskaan ole olleet vallan suuret, mutta menot olen osannut karsia. Vähästäkin olen saannut säästetyksi miljoonaomaisuuden, silti olen voinnut elää ja matkustella. Perhe on hyvissä vaatteissa ja lapset ovat voinneet käydä mieleistään koulua. Yhteiskunnalta ei olla saatu muuta, kuin lapsilisät ja tietysti normaalit terveydenhuoltoon liittyvät palvelut, sekä lapsille peruskoulu ja kouluruokailu.
Minusta tuntuu, että täällä palstalla valitetaan todella tyhmyyttään omaa köyhyyttä.
- + + +
Tee lättytaikina voi tehdä ihan veteen.
http://www.ruutupaperi.net/reseptit/889-papu-jauhelihamuhennos
Täytä lätyt muhennoksella lado täytetyt lätyt uunipellille ja juustoraastetta päälle uuniin kunnes on kauniin väristä.
Tuosta muhennos määrästä täyttää n. 6 kpl, jos teet litran nesteeseen lättytaikinan, tee muhennos 3 x.
Siinä hyvää ruokaa n. 2,3 kg siitä syö useamman kerran.
Osta vihreä teetä ja sitruuna tee Tee ohjeen mukaan EI YLI 80 asteen veteen purista sitruuna teehen ja laita jääkaappiin juo sitä janojuomana.
Vanhoista perunoista tulee maukkaimmat uuniperunat niiden kanssa voi syödä mitä vain..
- Maustettu kermaviili
- Tuorrejuusto
- Sillit
Grillatut makkara kala kana jne. - Syö aivan samaa
ruokaa mitä olet syönyt joka ikinen viikonloppu koko tämän alkuvuoden.
Tai voit myydä tietokoneesi, niin saat rahaa.
Vaikka parempi olisi jos söisit pääsi. - nuukuus kunniaan
Naapuriesi tarjoiluista paitsi turhia myös vahingollisia ovat makkara, olut ja skumppa - ja lihakin, jos sitä syödään runsain määrin. Jos ne jätettäisiin pois, hyvinvointi lisääntyisi. Grillimakkaraa saa paketin vajaalla eurolla, eikä enempä kannata syödäkään.
Suomessa ei oikein ole juhannuksen perinneruokia. Itse keitän yleensä uusia perunoita, jotka syön sillin ja kananmunakastikkeen kanssa. Lisäksi kurkkua ja tomaattia, jälkiruoaksi raparperikiisseliä. Lapsiperhe voi järjestää lätty- tai pannukakkukestit, lisänä viimeiset marjat pakastimesta. Miksei voisi leipoa pullaakin, jos siitä pitää.
Juhannusaattona kannattaa kierrellä kaupoissa ja katsella, mitä tuotteita myydään halvalla ennen sulkemisaikaa. - Juhannustradiitio
""Suomessa ei oikein ole juhannuksen perinneruokia""
No kyllä on. Ainakin rannikkoalueilla harrastetaan joko juhannus aattona tai mieluiten seuraavana päivänä kalapitoista kylmäruokailua. Uudet perunat,aito voi,sillejä,graavilohta ja savustettua kalaa kuten esim. siikaa.Hieman pateitakin joskus. Lisukkeeksi snapsit ja viinit sekä laulua. Muina päivinä sitten grillailua.
Vastaava menu ollut joka mökillä missä olen viettänyt juhannusta. Ja nykyään oman perhen kesken.- niin varmaan
Nyt ollaan köyhyys-palstalla, joten unohda nuo graavilohet ym.
- nuukuus kunniaan
niin varmaan kirjoitti:
Lohi kannattaa ehdottomasti graavata itse. Ei tule maksamaan enempää kuin lohen kilohinta ja merisuolan hinta päälle.
- Juhannustradiitio...
niin varmaan kirjoitti:
Jos ei graavaa itse niin kirjolohta saa 3 eurolla paketti.. Mieluiten itse... Siika maksaa enemmän....
- hyvää on
ei se lohi sen kalliimpaa ole köyhemmille kuin varakkaammillekaan.Yhtä halpaa se on ja ei kun savustamaan vaan omassa kotitalon pöntössä... nam.Tai voi siinä vaikka savustaa possun ulko/sisäfileenkin.... eikä sekään maksa yhtään enempää köyhälle kuin rikkaallekaan, yhtä halpaa on.Miksi valittaa mokomien hinnoista, ovat edullista ruokaa, koko rahalla täyttä tavaraa eikä mitään luita ja jäntereitä pois heitettävää turhaa painoa.
- ei voi sypödä mitää
Aatelkaa kaupassa perunat maksoi 4 e 99 s!!!!!!!!! 30 markkaa puol kiloo???????????? Voi kauheeta... mä menin naapurin perunapellolle ja otin muovikassillisen uusia perunoita, ja ei maksanneet mitään!
- potutpottuina
Euro viiskyt makso paikallisessa mikä on kallis kauppa yleensä. Vähän yli kaksi euroo marketissa. Vaihda puotia.
- Ruokaa ilmaiseksi
Miksi et mene hakemaan ilmaista ruokaa, sitä jaetaan kaikissa vähänkin suuremmissa kaupungeissa. Jos taasen asut maalla mene keräämään sieniä, marjoja, kalasta, metsästä.
http://leipajono.blogspot.fi/p/ruoka-apua.html - Ongi kaloja
Usko nyt, ei ole enää mitään hyvinvointiyhteiskuntaa. Se on loppu.
Kukaan konsultti ei oikeasti ihmettele, miksi Suomessa on köyhiä. Täällä ei ole enää työpaikkoja! Ilman verorahoja valtiolla ei ole varaa palveluihin ja tukiin kuten ennen, siksi on köyhiä.- bekkd
Kaupasta tarttui mukaan naudan sisäfilettä, silliä ja lohta. Huomenna vielä alkosta viinit ja Volvon nokka Saimaalle. Hyvää juhannusta kaikille.
- hyvää on
bekkd kirjoitti:
Kaupasta tarttui mukaan naudan sisäfilettä, silliä ja lohta. Huomenna vielä alkosta viinit ja Volvon nokka Saimaalle. Hyvää juhannusta kaikille.
meidän Volvo saa nukkua kotona koko jussin, emme lähde mihinkään vaan vietämme mieluusti kotijussin sen lohen savustuken ja fileitten grillauksen kera, omassa rauhassa huvimajassa onnistuu kaikki hyvin, on täysin varusteltu vesijohtoa myöten.... vessaa ei sentään ole.Hyvää jussia vaan kaikille.
- Työtön Toistavuotta
hyvää on kirjoitti:
meidän Volvo saa nukkua kotona koko jussin, emme lähde mihinkään vaan vietämme mieluusti kotijussin sen lohen savustuken ja fileitten grillauksen kera, omassa rauhassa huvimajassa onnistuu kaikki hyvin, on täysin varusteltu vesijohtoa myöten.... vessaa ei sentään ole.Hyvää jussia vaan kaikille.
Juhannuksena perusgrillimakkaraa ja voitaleipää .
Juomana kotikalijaa. - pientuloineneläkk
Työtön Toistavuotta kirjoitti:
Juhannuksena perusgrillimakkaraa ja voitaleipää .
Juomana kotikalijaa.Ruokana uusia pottuja kalaa jauhomakkaraa sinapilla hmm mitäs muuta silliä tietysti ja salaattia. Ei maksanut hirveitä eikä kannata verrata itseään siinä kaupan kassajonossa niihin joilla se kala maksaa jo viiskyt egee loppusumma 200. Jussin jälkeen pistän taas rahaa sivuun joulua varten. Näin ei tarvitse vetää angstia isoina pyhinä. Ei niillä perheellisikään niin hienosti asiat ole. Joskus isot pyhät luo terssiä kun pitää tavata sukulaisia joita yksinkertaisesti siedä ja ostaa hirveesti safkaa mistä osa lentää roskiin. What a waste.
Toivotaan hyviä ilmoja ja Juhannukset täältäkin! - :-pppppppp
Noo onneksi konsulteillekaan löydy kohta töitä hah hah. :-p
- pienituloinen
En ymmärrä miksi köyhän pitää aina valittaa siitä ettei ole vara ostaa vaatteita. Eihän niitä rikkaankaan tarvi joka päivä ostaa, ei joka viikko eikä joka kuukausikaan, tarpeeseen ainakaan. Huvikseen toki voi jos rahalla ei ole muuta käyttöä, mutta kyllä ne köyhänkin vaatteet aina jonkun aikaa kestää, vaikka olisi kuinka kirpputorilta ostettu. Ihan turha yrittää kerjätä sääliä moisella.
- pirkka pirkka pirkka
Keisarilla ei ole vaatteita.........
Noooooo ei se mitään ..kauppias hoitaa homman .
T : K- kaupan hinttimäinen nirunaruäijä. - Rikkkaiden kaveri
Itse asiassa rikkaat ei juuri ostele mitään turhaa ja syövätkin halvemmalla, kuin monet köyhät. Eräskin tunnettu autokauppias-miljonääri oli kotipaikkakunnallaan käsite tarjousmaksalaatikkoineen kaupan kassalla... toinen suomen-ruotsalainen äverikkö puolestaan eleli purkkihernekeitolla ja käytti vaatteet tarkkaan. Ei rikkaat tuhlaa, he elävät varsin vaatimattomasti todellisuudessa.
- Menikö oikein
Rikkkaiden kaveri kirjoitti:
Itse asiassa rikkaat ei juuri ostele mitään turhaa ja syövätkin halvemmalla, kuin monet köyhät. Eräskin tunnettu autokauppias-miljonääri oli kotipaikkakunnallaan käsite tarjousmaksalaatikkoineen kaupan kassalla... toinen suomen-ruotsalainen äverikkö puolestaan eleli purkkihernekeitolla ja käytti vaatteet tarkkaan. Ei rikkaat tuhlaa, he elävät varsin vaatimattomasti todellisuudessa.
Se autokauppias-miljonääri tais olla Y... L........ ?
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 911087
- 123860
Sinkkumiehet hukkaavat tärkeän ässän hihastaan kun
...eivät suostu kavereiksi naisten kanssa. Mikä voi olla heillä syynä? Hyväksyvät vain naisen, joka suorastaan anelee sa103825"Kaikkien miesten asia" - kampanja on alkanut
Miehillä on naisiin kohdistuvan väkivallan lopettamisessa merkittävä rooli. Ei riitä, ettei itse tee väkivaltaa. Miesten275652- 68559
Tiedät, että en voi enää laittaa viestiä
Aikaa kulunut. Eikä se näyttäisi enää luontevalta vastata näin pitkän ajan jälkeen. Tiedän myös, että sinä et enää lait72553Lienee aika luopua siitä kaikesta
mitä meillä ikinä olikaan. Hassua, koska juuri mitään ei ole edes ollutkaan. En vaan jaksa tätä mahdotonta juttua enää j64552Lautakunta käsittelee Iisalmen kulttuuri- ja vapaa-aikajohtajan virkasuhteen purkua koeajalla:
Lautakunta käsittelee Iisalmen kulttuuri- ja vapaa-aikajohtajan virkasuhteen purkua koeajalla: "Aina valinta ei mene nap54526- 72483
- 50463