Järkeä käydä töissä?

ripsisrapsis

Onko Suomessa järkeä käydä töissä jollain 9-12€ tuntipalkalla? Pienestä palkastasi viedään suoraan verona parhaimmillaan 1/3 ja lysti ei lopu siihen vaan maksat suuren osan loppupalkastasi ylisuurina veroina valtiolle. Lisäksi maksat ylihinnoitetusta ruuasta hirveät summat S ja K- duopoli kartelleille jotka pitävät huolen ettei halvemmat vaihtoehdot kuten Lidl pääse rakentamaan toimitilojaan hyville paikoille. Jos oikein ahkerasti niska limassa paiskit töitä 40 vuotta niin saat tienattua itsellesi homeisen itsemurhayksiön ankeasta lähiöstä. Tämän lisäksi paremmin tienaavat ihmiset katsoo sinua paheksuvasti monokkelin läpi ja sylkevät päällesi ja tokaisevat halveksuvasti "hyi vittu mikä paskaduunari!"

Ehkä hieman kärjistettyä mutta vittu miten masentavaa.

24

508

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • realismus2

tuolla tuntipalkalla ei ole järkeä tehdä duunia ainakaan Helsingissä, maaseudulla tuolla palkalla pärjää vallan mainiosti.

• liksanolla

Jos työaika on 37,5 h/vko, niin 9 e/h palkalla ansiot olisivat neljässä viikossa 1350 e ja jos palkka olisi 12 e/h, niin ansiot olisivat 1800 e. Totta kai palkka on alussa aika pieni, mutta yleensä aina palkka alkaa nousta, kun työkokemusta kertyy. Lisäksi alkaa ansaita myös sitä palkallista lomaa.

Oma poikani ei päässyt yhteishaussa opiskelemaan, joten hän tekee töitä noin 1400 e/kk palkalla. Lisäksi hän saa mainostenjaosta siihen päälle noin 300 e ansiot. Ei minusta tuommoinen 1700 e kuukausipalkka ole kauhean surkea. Päinvastoin jostainhan sitä pitää aloittaa uudessa työssä. Varsinkin niissä hommissa, joihin ei vaadita koulutusta, niin ei se liksakaan kovin hirmuinen voi olla.

• yh-mama

Olen tehnyt juuri AP:n heittämillä tuloilla vuosia duuneja ja opiskelujen jälkeen.Alat olleet mulle just passeleita ja pidin hommistani paljon.Usea käy vain palkan takia duunissa että eläisi mutta multa löytyi pikkupalkan lisäksi työniloa.

• Exä1

Minä lasken puhtaasti taloudellisista kannustimista. Minulla on nettohyöty 283€ kuukaudessa sossupummin 477€ verrattuna. Lasken siis sen mukaan, mitä jää rahaa elämiseen, menot puhdistettuna siitä. Minä olen jatkanut tätä hommaa sen tähden, että jonain kuukausina tulee järkyttäviä menoja ja minä en millään pystysi vastaamaan niihin menoihin pers.tuella. Lapset vie niin järkyttävästi rahaa, vaikka aikuisuuden kynnyksellä, tai juuri siitä syystä? Olen joskus ollut kovapalkkainen, mutta toivo hiipuu pääsystä niille ansioille. Suoranaisesti en ole hätää kärsimässä, kun homma toimii tällä matalapalkkametodillakin hyvin! Mutta jos herpaannun ja lyön lössiksi, niin hukka perii!

• pohdittavaa

Nykyinen tuntipalkkani 12.62 euroa tunnissa. Mielestäni kohtalaisen hyvä. En pidä palkkaani huonona koska tulen kuukausituloillani toimeen. On vaan opittava tulemaaan toimeen. Jos ei ota töitä nyt vastaan about 10 euron tuntipalkalla, ei sinua oteta vuosien päästäkään töihin.

• Tottakai on järkeä!

Aika paljonhan tuo 1300 - 1800 e/kk on verrattuna toimeentulotukeen 447,26 e/kk. Eikä noin pienestä palkasta kellään mene 1/3 palkasta veroihin. Itselläni on 14 % veroprosentti. Palkka siivoojana on 1850 e/kk, ja käteen jää 1590 e/kk. Kyllä siis on järkeä mennä töihin, mutta ei sitä aina niin vaan mennä vaikka haluaisi. Itse ainakin menin heti töihin kun vain sai töitä!

• Jotain rajaa

"Aika paljonhan tuo 1300 - 1800 e/kk on verrattuna toimeentulotukeen 447,26 e/kk. Eikä noin pienestä palkasta kellään mene 1/3 palkasta veroihin. Itselläni on 14 % veroprosentti. Palkka siivoojana on 1850 e/kk, ja käteen jää 1590 e/kk. Kyllä siis on järkeä mennä töihin, mutta ei sitä aina niin vaan mennä vaikka haluaisi. Itse ainakin menin heti töihin kun vain sai töitä!"

Jaahas, patologiset valehtelijat ovat jälleen äänessä. Olisikin hyvä jos sossupummeille riittäisi tuo 477 euroa kuussa ja sillä saisivat elää miten tahtovat, enempää ei tippuisi. Mutta kun maksetaan "kohtuulliset" asumiskulut eli vuokra, sähkö ja kotivakuutus. Se on sellainen 700 euroa kuussa pk-seudulla joten turha valehdella että saa vain 477 euroa kuussa tukea.

• kylläpiisaa

olen nyt putkessa ja saan 1049e/kk käteen... siitä voi halukas laskea palkkani suuruuden silloin joskus, v2009, kun työttömäksi halustani pääsin. aika normi palkka silloin metallialalla tuntitöissä, hyvin olen sillä pärjännyt mielestäni, on velattomat talot autot ym. tarvekälut.Mitä sitä ihminen muuta elääkseen ja ollakseen tarvii, riittää hyvin hyvään ruokaan ja laskuihin muuhunkin, jollei halua säästellä, olen sitä tehnyt töissäollessani joten nyt ei ole tarvetta.

• yh-mama

Yks tuttu jätti koulutamattomana hyväpalkkasen,suht varman työn keski-ikäisenä ja lähtee opiskelemaan harrastuspohjalta alaa jossa työllisyystilanne huono.Se on ookoo että hän yrittää ja on lahjakas mutta onko tuo valinta kuitenkaan järkevä?Ala on aina ollut epävarma leiväntuoja..Tarvitsee rahoituksia jos aikoo lahjojansa ja osaamistaan käyttää elämiseen,tehdäänkö rahoituksia vain siltä pohjalta että vain haluaa rahoitusta?Mielestäni ei.Pitää olla näyttöjä että hyväksyntä velalle tulee..Ilmaisin mielipiteeni faktoina ja se olikin täysi katastrofi hänelle kun en nyt täysin ymmärtänytkään.Itse olisin vain harrastellut turvallisesti ja iltakurseilla käynyt lisätienestiä etsimässä ja sitä mainetta.Musta hän teki nyt tietoisen valinnan mahdollisesta sossuluukusta."Elättejä"hän itse vihaa joka tavalla..Mielenkiintoista on tapa ajatella hänellä.
      On mullakin paljon haluja j lahjoja jotka ehkä osin toteutuvatkin,mutta järki käteen jos ruokaa haluaa ja katon.Mä olen kouluttanut itseäni vuosikausia aloille myös miettien realistisesti edes minimi elantoa.Monista syistä just niitä töitä ei ole ollut nyt tarjolla eli olen muita hommia tehnyt.Kiikun kaakun mennyt aina vaan mutta elämä on..

• yh-mama

Pakko lisätä että hänen mielestään en tiedä työelämästä yhtään mitn enkä elämästäkään,eipä ollut yllätys..Pikasesti laskin opiskelut ja työt yhteen parinkymmenen vuoden ajalta päässä.Tulos oli noin 15v..Kukahan hitto on mulle palkkaa maksanut tilille ja miksi mulla ollut opintolainoja jos olen vain pehvaani sohvalla pitänyt?Miksi jonkun muisti pätkii :)..Mä tiedän miksi enkä luule mitn vaikka ns.shitjuttuja"vain"puuhastellut nähtävästi näkymättömänä.

• Järkimies75

"Aika paljonhan tuo 1300 - 1800 e/kk on verrattuna toimeentulotukeen 447,26 e/kk."

Onkos asumistuki lakkautettu kun sitä ei tällä palstalla oteta laskuihin ollenkaan?

• Exä1

Ei tarvi edes sitä! Minäkin olen positiivisesti yllättynyt, että miten pienilläkin palkoilla voi päästä yllättävän hyvään lopputulokseen! Monesti tulee asuntotuet vastaan, joka iso apu! Minulla on varmaan natsannut kaikki hommat kohdalleen ja monesti suurituloiset sukulaiset ihmettelee, että miten noin hyvin voi mennä? Ja jätkät painaa vuorotta töitä ja 8-16. Minä vetelen paljon vähemmällä ja kuitenkin minä olen se rahamies. Toiset osaa etsiä ne porsaanreiät. Mutta kannattaa ennakkoluulottomasti kokeilla jotain muutakin, kokeilla kepillä jäätä? Eikä jäädä pessimismin valtaan, ettei mikään kannata?

Ps. Lomat alkaa ja tuntojani puran.

• Jotain rajaa

9-12 euron tuntipalkasta ei todellakaan viedä veroja kolmasosaa, kyllä se on max. 20%. Vaadin parempia valheita!

Aloittajan kaltaiset laiskat paskiaiset elävät mielummin yhteiskunnan tuilla kuin työtä tehden, sitä tuo kirjoitus kuvastaa. Jos minä saisin päättää niin tukia leikattaisiin kovalla kädellä, eiköhän silloin 9-12 euroa tunnilla kelpaisi teille sossupummeille.

• nuukuus kunniaan

Muistuttaisin kuitenkin seuraavista eduista, jotka useimamt pienipalkkaisetkin saavat:

- työterveydenhuolto
      - palkalliset vuosilomat
      - lomaraha
      - eläkekertymä
      - mahdolliset työsuhde-edut

Ja ennen kaikkea työkokemus ja kaunistunut ansioluettelo.

• Seve32

Tässä nyt vertaillaan omenoita ja appelsiineja keskenään, luonnollisesti pitää myös ottaa huomioon vuokramenot, matkakulut töihin (mahdollisesti investointi autoon jos asuu maaseudulla) kohtuulliset ylimääräiset ruoka- ja vaatemenot kun käy töissä vrt. työttömänä.

Itselläni on tilanne:

Nettopalkka (verojen, työeläkemaksu ym jälkeen): 1684€
      Vuokra: 620€
      Vesi sähkö: 58€
      Matkakulut (sis. osa-kaskon): 277€
      Ylimääräiset vaate/ruokamenot: vaihtelee, enkä ota mukaan vertailuun vaikka pitäisi koska minulle kelpaisi vanhat lumput jos olisin työtön ja välillä tulee pakosta ostettua jotain ylimääräistä syötävää työpaikalla.

Yhteensä siis jää muihin menoihin (samoin kuin toimeentulotukiasiakkailla) 729€
      eli jos verrataan vaikka tuohon 477 euroon saadaan 252€ nettohyöty. Jokainen voi itse päätellä onko p**skaduuni 35-40t/vko tuon ylimääräisen reilun pari satkun arvoista - ei todellakaan ole, onneksi viihdyn nykyisessä työssäni niin hyvin että olen sinut asian kanssa, tapaan jatkuvasti uusia ihmisiä enkä koe samalla lailla yksinäisyyttä. Muut asiat kuin raha painaa siis oleellisesti vakaakupissa, jotain scheisseduunia en samassa tilanteessa tekisi.

• vai ruokamenotkin?

Työmatkakulut saa vähentää verotuksessa, jos ovat välttämättömiä kuluja. Siksi niitä ei kannata huomioida tässä.

Vaatteisiin useimmiten menee enemmän rahaa jos käy töissä, mutta ei kaikissa töissä, ainakin meillä siivoojilla on työvaatteet työnantajan puolesta. Jos on toimistotöissä ja joutuu ostamaan vaatteita, niin pitää ajatella että saapahan käyttää parempia vaatteita kuin kotona ollessa.

Vuokra- tai asumismenoja minusta ei kannata vertailla, koska asumistuen saaminen riippuu niin monesta muustakin asiasta kuin tuloista, varsinkin jos ei asu yksin. Omasta kokemuksesta tiedän, että pienipalkkainen yh voi saada asumistukea, jos tarvii.

• Kauan eläkeikään

Ei noilla palkoilla tosiaan olisi motivaatiota. Siksi kävinkin vähän pitempään koulua ja nyt palkka on 27 euroa tunnissa. Mutta kaikkia ei tietenkään nuorena huvita miettiä seuraavaa viikonloppua pitemmälle.

• -----------------

9-12 e/h on mun mielestä hyvä liksa, varsinkin jos toimistohommia.

1e/h on mun mielestä ihan pelkkää vittuilua. Saat vielä kuunnella "työvalmentajan" lässytystä työpaikallasi. Itse en moiseen suostu.

Työkkärin työllistämis kursseillakin on enemmän järkeä, vaikka sitten piirtää jotain helvetin mind mapia.

• kallis suomenmaa

Jos palkka ei suomessa ole 3000 kk niin ei kannata.

• yh-mama

Mulle kelpaisi ammattini hommissa noin 1500 ekeä käteen ja toimeen tulisin oikein hyvin.

• tietotekniikanosaaja

Aloittajalle: Olisit käynyt kouluja,

• Pummien maa

Vastikkeeton raha tuo aina lisää vain pummeja. Maamme on täynnä loisivaa paskasakkia, joita sinä elätät. Suurimman summan palkastasi ja ostoistasi, joissa on myös vero mukana, vievät loisvirkailijat ja loispummipoliitikot. Heidän lisäksi osa palkastasi varastetaan elämäntapa työttömille.
      Suomessa palkitaan huijarit, laiskat ja varkaat, kuten verovapaat ammattiliitot, kirkko ja vastaavat muut monet yhdistykset ja säätiöt. Työn teosta rangaistaan, joten tee pimeästi.

• niin on sieltä

Aloittaja olen samaa mieltä kanssasi!!Ei kannata,varsinkaan jos sulla perhettä!!Tuilla saa saman,sillä kun ottaa/saa paskaduunin niin heti lähtee asumistuet eikä voittoa tule yhtään,kulujakin tulee mm.kulkeminen ja eväät,kotiruoka halvempaa kuin vaikka voileivät!Hulluhan se on joka ilmaseks aikaansa antaa,verokarhu ja työnantaja voittaa itse raadat paskal palkal känsät kädessä,nim.kokemusta on!!!Ei se ole oikein et vaik käyt töissä ei ole varaa syödä,miksi se on hyväksyttävää???Oli tosi siistiä siivoja tehdasta noin 7 eukan tuntipalkalla ja painoa 45kg,koskaan ollu varaa syödä kunnolla,jotain hiilaripaskaa ja usein töissä join vain nälkääni vettä tai mehua.Muuta työtä ei ollut saatavilla.Ihan niin V*TTU sieltä se touhu!!!!

• Kunnon ruokaa!

Pitäisikö matalapalkkaisille palvelutyöntekijöille tarjota ruokailu, vähän niin kuin kouluruoka oppilaille, kun eivät näköjään muuten ymmärrä syödä että jaksavat?Nimitäin kyllä pitää syödä!

Eikä tarvitse syödä hiilaripaskaa. Onhan niitä edullisiakin proteiininlähteitä.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Mikä on loppuelämäsi suunnitelma

Kaivattuasi kohtaan? Olet päättänyt jotain?
      Ikävä
      91
      1097
    2. Uskaltaisitko vielä

Lähestyä vai et kaivattuasi?
      Ikävä
      125
      866
    3. Sinkkumiehet hukkaavat tärkeän ässän hihastaan kun

...eivät suostu kavereiksi naisten kanssa. Mikä voi olla heillä syynä? Hyväksyvät vain naisen, joka suorastaan anelee sa
      Ikävä
      103
      835
    4. "Kaikkien miesten asia" - kampanja on alkanut

Miehillä on naisiin kohdistuvan väkivallan lopettamisessa merkittävä rooli. Ei riitä, ettei itse tee väkivaltaa. Miesten
      Maailman menoa
      275
      652
    5. Keitä täällä on??

Kertokaa nimenne!! 🤔
      Ikävä
      69
      572
    6. Tiedät, että en voi enää laittaa viestiä

Aikaa kulunut. Eikä se näyttäisi enää luontevalta vastata näin pitkän ajan jälkeen. Tiedän myös, että sinä et enää lait
      Ikävä
      72
      553
    7. Lienee aika luopua siitä kaikesta

mitä meillä ikinä olikaan. Hassua, koska juuri mitään ei ole edes ollutkaan. En vaan jaksa tätä mahdotonta juttua enää j
      Ikävä
      64
      552
    8. Lautakunta käsittelee Iisalmen kulttuuri- ja vapaa-aikajohtajan virkasuhteen purkua koeajalla:

Lautakunta käsittelee Iisalmen kulttuuri- ja vapaa-aikajohtajan virkasuhteen purkua koeajalla: "Aina valinta ei mene nap
      Iisalmi
      54
      526
    9. Mitä toivot

Kaivattusi suhteen?
      Ikävä
      72
      483
    10. Kun kohtaatte rakkauden, tarttukaa siihen

Toimisinko jälkiviisaana toisin? Varmasti. Vaikka silloin kuvittelin tekeväni, niin kuin on oikein. Mahdollisimman siist
      Ikävä
      32
      473
    Aihe