kapi_

Pitkä ja monipolvinen elämä on jo takanani. Monessa olen mukana ollut, paljon nähnyt, paljon kokenut ja jotain vielä muistankin. Maailma on muuttunut paljon elinaikanani, niin myös elinympäristöni ja yhteisöni, jotka ovat vaihtuneetkin moneen kertaan. Muuttunut olen varmaan itsekin, kun muokkaajia on ollut paljon.
Tapsa Rautavaara lauleli ”en päivääkään vaihtaisi pois”. En yhdy tuohon varauksetta, mutta yhdyn kyllä laulun säepariin ”jotain jos toimissain väärin mä tein, suon senkin itsellein”. Elämää se kaikki on ollut. Kun elämä vielä jatkuu, yhä se elämältä maistuu, antejaan antaa ja varsin moniaalle edelleen kuljettaa. Myös maailmanmeno ja elämän ilmiöt yhä kiinnostavat niin, että otan niihin kantaa myös näillä palstoilla.
Tämän korkean iän saavuttaneen on kuitenkin ylöspäin katseensa kohdistaen joskus syytä huokaista näinkin:
Ah, painuva päivä, ma aamusta aloin,
jo lapsena leimusin, nuorena paloin,
mut tahtoni vielä ei tuhkaksi tulla,
jos vielä on valkeutta sulla!
(Eino Leino)
Ja onhan myös näin:
Niin kauan, kun on veri suonissas,
luut, jänteet lujina ja ominas,
niin kauan älä pyri kohtalon
majasta ahtaasta pois jalallas!
(Omar Khaijam)
Aloituksia
436
Kommenttia
6590
Keskustapolitiikkaa kiinnostavammasta aiheesta min
Aina avaan täällä kepupoliittisesta aiheesta, mutta vastaajat heti vievät keskustelun heistä paljon mielenkiintoisempaan1130Tärkeämmästä - ja päivänpolitiikastakin
Kun edellisellä avauksellani puhuin ensiksi päivänpolitiikasta, sen sanottiin olleen vain pakkopullaa päästäkseni sitten2629Kenties kapinallista näkemystä...
...asioiden tärkeysjärjestyksestä: ”Tärkeintä elämässä on puutarhan hoito, eikä sekään ole kovin tärkeätä”, sanoo vanha5429Tämän palstan vaikutus Keskustan kannatukseen
Ensiksi on sanottava, että täällä esitetyn vaikutus Keskustan - jatkossa tuttavallisesti kepun - kuten minkä tahansa puo6429On se niin vaikeaa
…tehdä äänestyspäätöstä noita tulevia vaaleja varten, mutta onhan tässä vielä aikaa. Mutta kun Keskustan palstalla olemm11129Hiihdon MM-kisoista
Hiihdon MM-kisoissa Suomi taisi tehdä nyt historiaa. Eli saavutti nyt ehkä huonomman tuloksen kuin koskaan ennen, ”saali229Keskustan kannatuksen romahtamisen syistä
Laitoin äsken tuonne OikeistoSosDemin avaukselle viestin, jossa käsittelin Kantar TNS:n SY:lle toteuttamaa kyselyä (pdf)4628Hallituksen muodostamisesta ja muustakin
Edellisenkin avaukseni tein tästä aiheesta, mutta nyt teen uuden avauksen siksikin, kun sillä jo kauas valuneella edelli5028Puhuisimmeko nykyisyydestä ja tulevaisuudesta?
Tällainen vanha eläkeläisvaarikin pyrkii mahdollisimman täyspainoisesti elämään nykyisyyttään. Ja vaikka olen kiinnostun4228Keskustan puheenjohtajakisasta
Näytti jo siltä, että kilvoittelu kepun puheenjohtajuudesta tulee olemaan vain kahden K:n - Kaikkosen ja Kulmunin - kisa3027Keskustassa realismia?
Liioittelua on sanoa realismin olevan vallalla koko keskustassa, sillä ei sitä ole liiemmälti ainakaan puolueen kannatta3127Ollaan jo loppusuoralla
Ensi sunnuntaina ratkeaa, missä järjestyksessä kilpailijat tulevat maaliin. Sdp:n johto on jo varsin selvä, eikä kokoomu7726Katri vai Antti?
Kisa Keskustan puheenjohtajuudesta jäänee Katri Kumunin ja Antti Kaikkosen väliseksi. Kumpi heistä olisi parempi puoluee4524Äärimmäisen poikkeuksellinen tapaus
Kyseessä perussuomalaisten kansanedustaja Juha Mäenpään puheet eduskunnassa: https://www.uusisuomi.fi/kotimaa/287790-ju2624Onko puolueiden kannatus vakiintunut?
HS:n elokuun gallupin mukaan puolueiden kannatuksissa tapahtuneet muutokset ovat hyvin pieniä heinäkuun gallupiin verrat4724Punamultaako pukkaa sittenkin?
Arvelin eilen, että minulle tuskin tulee aihetta avaukselle ennen vaaleja. Tulihan sittenkin. Nimittäin asiassa, joka ho2023