Miksi et mene armeijaan?

-Odin-

Kertokaa mikä on teidän perimmäinen syy kieltäytyä armeijasta?

Jos ette mene sivariinkaan niin mikä on syy kieltäytyä kaikista velvollisuuksista?

Mikä on mielestänne vaihtoehto armeijalle?

Voiko mielestänne itsenäinen maa olla ilman armeijaa? En siis kysy mitään ideologista tilannetta missa naapurit aina hymyilee toisilleen vaan tässä nykyisessä reaalimaailmassa?

68

2352

Äänestä

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • no army

en mennyt armeijaan koska en nähnyt siinä mitään hyödyllistä. osaan pedata aamulla sänkyni, osaan retkeillä metsässä,,, ainut mitä en osaa on aseella tappaminen. helpomminkin voi ihmisen tappaa kun aseella esim. laittamalla kahvin joukkoon syanidia.

• jouskaritrules :D

no army meneppä ja tarjoa velivenäläiselle kuppi kahvia syanidilla kesken kauhean sodan :D vanha jalkajousi kunniaan!

• Olavi Oravanpyörä

En mennyt armeijaan ja sivarista kävin hakemassa vapautuksen.

Perimmäinen syy miksi en usko armeijaan löytyy historiasta. Suomi on alle 100 vuotias valtio. Maailmassa on ollut historian saatossa maksimissaan 3000 vuotta kestäneitä valtakuntia esim. Egypti, Rooma. Iästään huolimatta Roomakin hajosi kuin korttitalo ja vei elinaikanaan miljoonien ihmisten hengen. Vahvatkin valtiot voidaan kaataa muutamassa vuodessa typerien päätösten avulla, esim Natsi Saksa. En näe viisaaksi tuhlata ainutta elämääni kuolemalla tulevassa hypoteettisessa sodassa, jossa puollustetaan yhden kansallisvaltion etuja. Toki myönnän että Suomi on valtiona ja yhteiskuntana maailman historian parhaimmistoa. Näen silti oman ja perheeni elämän jatkumisen tärkeämpänä kuin Suomen valtion säilymisen. Valtiot ja järjestelmät ovat korvattavissa uusilla mutta perheeni ei. Valtiot ja yhteiskunnat muuttuvat ja eivät aina parempaan suuntaan. On hyvin mahdollista että Suomi on sadan, viidensadan tai tuhannen vuoden päästä yhteiskunta jota kukaan meistä ei haluaisi enää puollustaa. Koen tärkeämmäksi luonnon asttaman velvollisuuden jatkaa sukuani ja huolehtia jälkikasvustani. Turvaan mieluummin heidän olemassaolonsa sen sijaan että turvaisin 5 miljoonan samaa kieltä puhuvan etuja. Yksinkertaisesti en näe poliittisesti muodostettuja valtioita kovinkaan arvokkaina enkä pysyvinä. Venäjällä vaihdetaan valtiojärjestelmää kuin paitaa, USA:n sisällissodasta ei ole kulunut edes 150 vuotta, Suomessakin sodittiin toisiamme vastaan vain 93 vuotta sitten. Maailman mullisituksiin ei kannata marssia ase kädessä sillä muutos ja sota eivät koskaan pysähdy.

Suomessa on taitavasti 20-luvulta asti aivopesty kansalaiset maanpuollustustahtoisiksi vaikka valtiomme ei ole saavuttanut edes vaippaikää. Tulevaisuudessa uhkakuvat tulevat kasvamaan kiitos typerien poliitikkojen. Poliitikkomme noudattivat pitkään taitavaa perseennuolemis taktiikkaa Neukkuliiton kanssa. Nyt tilaisuuden tullen kovina poikina ehdotellaan suurvaltamaisesti sotaväen ja kaluston lähettämistä milloin mihinkä kriisipesäkkeeseen. Tämä epävakaiden alueiden aisioihin sotkeentuminen on pään iskemistä seinään. Minun puolestani te muut voitte hoitaa poliitikkojen ideologisessa typeryydessään aiheuttamat sodat.

• Finnland1917

Ensinnäkin nykyinen järjestelmä on epätasa-arvoinen, koska ainoastaan miehet pakotetaan inttiin. Jos suomalaiset nuoret miehet ymmärtäisivät, ettei heitä kaikkia voida laittaa vankilaan, jos he päättäisivät ryhtyä totaalikieltäytyjiksi. Tällöin pakollisesta miehiä koskevasta asevelvollisuudesta olisi luovuttava. Tuskin sitä kovin kauaa jatkettaisiin myöskään siinä tapauksessa, että suurin osa hankkisi vapautuksen.
      Toiseksi mahdollisessa tulevassa sodassa venäjää vastaan ei Suomella ole mahdollisuuksia voittoon. En tarkoita tätä sillä, että suomalaiset olisivat millään tavalla huonoja sotilaita tai muuta vastaavaa, mutta venäläisiä nyt vain on yli 140 miljoonaa. Sekään ei siis riittäisi vaikka yksi suomalainen vastaisi kymmentä venäläistä. (Joskus talvi- tai jatkosodassa Venäjän ja Suomen kaatuneiden määrän perusteella yksi suomalainen vastasi muistaakseni oikeasti 6,3 venäläistä.) Ulkopuolelta ei varmaankaan tulisi juurikaan apua (mitä nyt EU-mailta yleisesti jonkin verran ruokaa ja muuta vastaavaa). USA, Saksa, I-Br ja muut eivät lähtisi sotaan Venäjää vastaan Suomen takia. Tuskin edes silloin vaikka Suomi kuuluisi Natoon.
      Lisäksi asepalveluksen suorittaminen voitaisiin hoitaa paljon paremmin kuin nykyään, jos siitä ei kerta voida luopua. Tässä joitain muutosehdotuksia:
      1.) Kuusi kuukautta lyhennetään kahteen.
      Tällöin intin voisi käydä kesäloman aikana eikä siitä siis olisi haittaa opinnoille ja muutenkin elämästä menisi vähemmän hukkaan. Tuon ajan pitäisi kyllä riittää aseen käytön ym. oppimiseen.
      2.) Metsässä juokseminen jätetään vähemmälle, ja tehdään siitä enemmän "koulumainen"-systeemi.
      3.) Jokaiselle varusmiehelle annetaan mahdollisuus omaan tilaan, jossa nukkua ja oleskella.
      4.) Varusmiesten saamaa päivärahaa nostetaan.
      Näistä voitaisiin ainakin aloittaa.

• -Odin-

Kiitos vastauksistanne. Ne vahvistivat entisestään käsitystäni sivareista ja totaaleista
      .
      Niin kuin vastauksistanne käy ilmi, on sivareiden ajattelutapa hyvin itsekeskeistä. Vain se mikä pyörii oman itsensa ympärillä on tärkeää. Yhteisö, yhteen hiileen puhaltaminen, yhteiset kokemukset ja omista eduista tinkiminen yhteisön hyväksi on ilmeisesti vieraita hyveitä sivareille?

Te kuitenkin käytätte yhteiskunnan suomia ilmaisia palveluja kuten ilmaisia opiskelumahdollisuuksia, opintorahoja, sosiaalitukia ja vaikkapa yhteiskunnan tukemaa joukkoliikennettä. Käytte yhteiskunnan ylläpitämissä lääkäreissä ja viette lapsenne yhtieskunnan ylläpitämiin päiväkoteihin.
      Kuitenkaan ette pidä yhteiskuntaa millään tavoin puollustamisen arvoisena?

Ehkä hyvinvointiyhteiskunta on mennyt liian pitkälle. Ihmisillä on asiat liian hyvin ja aina ollaan vaatimassa yhteiskunnalta lisää ja lisää mutta ei itse olla valmiita antamaan yhteiskunnalle yhtään mitään.

Siitä olen erään vastaajan kanssa samaa mieltä että tasa-arvon nimissä myös naiset olisi saatava pakollisen asevelvollisuuden piiriin.

• Juha82222

Hei Odin, etkö ymmärrä ehkä sitä miksi Sivarit on Sivareita eli suurin syy lienee inho sotaa kohtaan.
        Kyse on ihmisistä yksilöinä.
        Jos minä olisin terve niin olisin ehkä käynyt Armeijan mutta sotaan en lähde koska en halua kuolla ja olen hyvin kiltti enkä pidä tappamisesta, mutta kait minut olisi pakotettu sotaan lähtemään eikö????jos en lähde niin minut pistetään vankilaan maanpetoksesta mutta jos jollain ihmisellä on kova elämänhalu, ei halua kuolla ja on tosi kiltti niin se voi muodustua ONGELMAKSi jos sotaan pitäisi ryhtyä ): ): ):

Vihaan sellaista jos sodassa tapetaan vastustajia nautinnosta mutta todelliset sodassa olevat veteraanit on niitä jotka ovat vihanneet tappamista mutta ovat silti
        puolustaneet omaa maatansa.

Kyse on ihmisistä yksilöinä, toiset kykenee sotaan toiset ei koska heillä on eri arvomaailma, mutta munhan kohdalla se meni niin että en kyennyt kumpaankaan.

Tuosta ei pitäisi periaatteessa riidellä koska aina löytyy Armeijan käyneitä ja Sivarin käyneitä.
        Emme voi toisiamme muuttaa ja pakottaa mihinkään.

• Juha82222

henkisen puolen ongelmat mulla.PISTE.
      Iso vyyhti erilaisia henkisen puolen ongelmia ja "lukkoja".
      Liian hiljainen persoona mulla myös vieraitten seurassa josta ite kärsin, en tiedä onko se edes normaalia koska olen hyvin hiljainen ja ujo ja poissaoleva, ikäänkuin olisi autismin lievä muoto mut mulle ei ole diagnosoitu sitä.

Olen myös jo asenteeltaan kielteinen persoona koska koen monet uudet asiat huonona itselleni, siis kokonaiskuvassa olen toivoton tapaus.
      Joo ja koulukiusattu olen myös, mikä pahensi vain asioita myöhemmällä iällä työrintamalla kun tuli erilaisia konflikteja yhdessä työpaikassa.
      Huumorin ymmärtää mut jos toinen kiusaa totisella naamalla niin tyhmempikin ihgminen tajuaa sen olevan henkistä kiusaamista.

Nää on myös syitä miksen ole työelämässä ja niin loppuun vielä burn out diagnoosi, loppuunpalaminen harrastuksessa ja työssä sekä yhteiskunnan ongelmakohdat.

EI MITÄÄN ASIAA noihin paikkoihin, mun mielipide.

nykyään mä ajan aika-ajoin ihmisoikeuksia sorretuille ihmisille, mm sellaista oikeutta hain ettei kiusattujen tarvitsisi tehdä työtä, mutta se kumottiin mutta yhden toivomuksen pistivät harkintaan, eli työpaikoille ja kouluille käytäntöön systeemi jossa 3;n varoituksen jälkeen lentää pihalle jos kiusaa.

• Olavi Oravanpyörä

"Te kuitenkin käytätte yhteiskunnan suomia ilmaisia palveluja kuten ilmaisia opiskelumahdollisuuksia, opintorahoja, sosiaalitukia ja vaikkapa yhteiskunnan tukemaa joukkoliikennettä. Käytte yhteiskunnan ylläpitämissä lääkäreissä ja viette lapsenne yhtieskunnan ylläpitämiin päiväkoteihin.
      Kuitenkaan ette pidä yhteiskuntaa millään tavoin puollustamisen arvoisena?"

Millä tavoin minun armeijan käymiseni olisi muka hyödyttänyt valtiota rahallisesti? Olisi ollut poissa töistä, poissa kuluttamasta, en olisi kyenneyt maksamaan asuntolainaa. Osallistun veroja maksamalla kaikkien yhteiskunnan palvelujen rahoittamiseen joten minulla on oikeus niitä myös käyttää. En usko että Suomen valtiolla on elinikäni aikana tarvetta koko massiiviseen reservin liikkeellepanoon, joten panostani ei tositilanteessa tarvittaisi. Kuten kirjoitin aikaisemmin, itselleni on tärkempää turvata oma ja läheisteni turvallisuus. Hypoteettisessa sotatilanteessa olisin vapautettuna sivarina erinomaisessa asemassa. Sivaria ei lähetetä 2008 säädetyn lain mukaan asepalvelukseen edes kriisin aikana ja vapautettua sivaria tuskin kutsutaan palvelukseen kuin äärimmäisessä kriisi tilanteessa. Voitte kutsua minua itsekkääksi. Tiedän kuitenkin että viimeisten henkäyksienne aikana, maatessanne rintamalla toverienne ruumiinkappaleiden seassa, katuisitte nyt tekemiänne valintoja.

"Ehkä hyvinvointiyhteiskunta on mennyt liian pitkälle. Ihmisillä on asiat liian hyvin ja aina ollaan vaatimassa yhteiskunnalta lisää ja lisää mutta ei itse olla valmiita antamaan yhteiskunnalle yhtään mitään."

Hyvinvointiyhteiskuntaa ollaan aktiivisesti hajottamassa ja ongelmien lisääntessä yhteiskunta natisee liitoksistaan. Kuten sanoin yhteiskunnat muuttuvat, rajat siirtyvät ja sotia syttyy. Suomi on oma ideologiansa. 40-luku osoitti että ideologioiden vuoksi ei kannata henkeään heittää. On täysin utopistista ajatella valtion olevan ikuinen ja kuolemisen arvoinen. Utopianne loppuu viimeistään auringon sammuessa.

• Juha82222

silti on tärkeää puolustaa omaa maataan jos tulee sota
      mutta kaikki eivät pysty siihen syystä tai toisesta.
      Se ei ole itsekkyyttä.

Lukekaa rauhassa kaikki kommentit täällä jotta ymmärrätte paremmin sivareita ja totaaleja...
      Hector laulaa laulussaan että sota on kaunis, onhan se siinä mielessä kaunis asia kuten Hector kuvaa laulaa siinä että sota on kaunis, sota ei hylkää ja syliin se sulkee...

Sodassa autetaan omiaan, autetaan omaan maataan kyllä ymmärrän teidän pointtinne jotka olette käyneet Armeijan mutta lukekaa myös meijän kommentit(minä ja Olavi Oravanpyörä esim) ....

Nykyään väitän jopa enemmän itsekkäiksi niitä ihmisiä jotka juoksee hullun lailla rahan perässä ja ajaa omaa etuaan mm huijaamalla.

• Masek

Niin Hector on myös sivari.

• Olavi Oravanpyörä

Koska jotkut ovat kovin halukkaita kuolemaan maansa puolesta haluaisin todella tietää uskotteko Suomen valtion olevan ikuinen instituutio? Onko Suomi olemassa 200, 500 tai 1500 vuoden kuluttua? Sodat ovat jatkuneet siitä lähtien kun karvaiset esi-isämme oppivat mätkimään toisiaan kepeillä päähän ja loppua ei näy. Euroopan rajat ja valtioiden rakenteet on vedetty lukemattomia kertoja uusiksi lyhyen 1900-luvun aikana. Muistakaa että yhä on elossa ihmisiä jotka ovat syntyneet ennen itsenäisyyttämme. Yhden ihmisiän aikana rakennettu valtio ei ole sen kestävämpi kuin 2500 vuotta sinnitelyt Rooman valtakunta. Itse en halua kuolla sellaisen asian puolesta joka on tuomittu katoamaan tavalla tai toisella.

• -Odin-

Ajatuksenjuoksusi on kummallinen. Vaikka Suomi ei valtiona kestäisikään kuin seuraavat 500 vuotta niin ei se minun mielestä ole ihan sama kuka täällä "hallitsee" tänä päivänä tai 50vuoden päästä.

Jos 500 vuotta pitää kärvistellä niin mielummin kärvistelen sen Suomen itsenäisessä valtiossa jossa on noin suurin piirtein demokraattisesti valittu valtiojohto ja jossa voi suurin piirtein luottaa virkamiehiin, oikeuslaitokseen ja poliisiin jne ilman lahjontaa ja suhteita. Lehdistökin on vapaa ja on vapaat yleisönosastot mihin kirjoitella mielipiteitään.

Olen käynyt Venäjällä säännöllisesti -80 luvulta lähtien jolloin asuin siellä vajaan vuoden Neuvostoliiton aikana. Sen kokemuksen valossa olen todella onnellinen että Neuvostoliitto ei pystynyt meitä valloittamaan.
        Myös Viron ja Virolaisten kohtalo oli suorastaan karmea.

Jos vaihtoehdot on Suomalainen demokratia tai Venäläinen diktatuuri valitsen mielummin Suomalaisen demokratian ja olen sitä valmis tarvittaessa puolustamaan jotta lapseni ei joutuisi kokemaan sitä aikaa kun Suomi olisi diktatuuri jossa on sanojaan varottava.

Tämä oikeusvaltiomalli mahdollistaa myös teidän tehdä valintoja. Jonkun muun vallan alla teilläkään ei olisi mahdollisuutta valita siviilipalvelusta saati kirjoittaa siitä vapaasti.

Eli mielestäni ei ole ihan sama kuka valtiossa hallitsee vaikka Suomi ei valtiona kestäisikään kuin muutaman sukupolven.

En minäkään halua kuolla, mutta haluan myös elää ihmisarvoista elämää ja päättää itse asioistani ilman että tarvitsee pelätä sanojaan ja tekojaan. Maailmassa on tänäkin päivänä useita diktaattoreita vallassa jotka häikäilemättä sortaa kansaa ja naapurivaltioita. Mikään ei takaa sitä ettei meidän lähialueillamme enää voisi tällaisia tyyppejä päästä valtaan. Sitä varten on maalla oltava armeija. Jos maalla ei ole omaa armeijaa, siellä on jonkun muun maan armeija.

vaikka Venäjä on suuri maa ja sillä on suuret asevoimat niin ei sekään voi marssia ihan mihin sattuu jos vastassa on jonkin asteista vastarintaa. Usein kuulee sanottavan että ei niin suurelle vastustajalle mitään voi jolloin on turha pitää omaa armeijaa kun siitä ei tositilanteessa ole mihinkään. Tämä väite on väärin.
        tsetseniassa on nähty ettei venäjän armeija ole pystynyt ottamaan tilannetta täysin haltuun vaikka vastustaja on huomattavasti suomen armeijaa heikompi. Jenkit on helisemässä omissa sodissaan.
        Omaa kotimaataan puolustavat joukotkin voi olla piikki suurvallan lihassa.

Puheistasi huomaa hyvin sen että pidät hyvinvointivaltiota niin itsestään selvänä asiana että et voi edes kuvitella asioiden joskun voivan olla toisin. Sinulle on ihan sama missä valtiossa elät kunhan palvelut pelaa eikä tarvitse mennä armeijaan, mutta mitäs jos ne ei joku aamu enää pelaakkaan? Sinut ja perheesi haetaankin pois ja kyyditään siperiaan kairaa poraamaan määräämättömäksi ajaksi. Onko sekin ihan sama?

• fyrilyui

"Muistakaa että yhä on elossa ihmisiä jotka ovat syntyneet ennen itsenäisyyttämme."

Vaikka valtio on nuori niin suomalaiset kansana ja kielenä on ollut näillä mailla jo tuhansia vuosia. Ehkä kyse ei olekkaan valtiosta vaan kansasta, kielestä, kulttuurista ja tavasta elää.
        Suomalaiset on kansana saanut kärsiä suurvaltojen riistoa satoja vuosia ennen itsenäisyyttämme. Vasta itsenäisyyden myötä olemme voineet kehittyä kansana omilla ehdoillamme.

Puhut historiasta mutta et ymmärrä sitä. Joka ei ymmärrä historiaa ei voi tuntea nykyisyyttäkään.

• 'Juha822222
        fyrilyui kirjoitti:

"Muistakaa että yhä on elossa ihmisiä jotka ovat syntyneet ennen itsenäisyyttämme."

Vaikka valtio on nuori niin suomalaiset kansana ja kielenä on ollut näillä mailla jo tuhansia vuosia. Ehkä kyse ei olekkaan valtiosta vaan kansasta, kielestä, kulttuurista ja tavasta elää.
        Suomalaiset on kansana saanut kärsiä suurvaltojen riistoa satoja vuosia ennen itsenäisyyttämme. Vasta itsenäisyyden myötä olemme voineet kehittyä kansana omilla ehdoillamme.

Puhut historiasta mutta et ymmärrä sitä. Joka ei ymmärrä historiaa ei voi tuntea nykyisyyttäkään.

on hyvä että maata puolustetaan mutta on hyvä myös että Sivareitakin on.
        Sivarien perusajatus on; ihmistä ei saa tappaa, ei edes sodassa vaikka esim Raamatussa annetaan ymmärtää että ihmisen tappo on sallittua sodassa muttei muuten.
        Eri asia onko Raamatta totta sitten....

Sivarien perusajatus on HIENO ja AINUTLAATUINEN, EI SAA TAPPAA.
        Itse en ole sivari enkä armeijaa käynyt olen siis Totaali, radikaali tavallaan.

Sen verran kait itsekäs olen että ajattelen omaa etuani enkä valtion etua etten suostu lähtemään sotaan ja kuolemaan(koska sodassa on suuri mahdollisuus saada kuula kalloon, valitan) . Koska elämisen haluni on niin suuri niin en halua kuolla vaikka kyse olisi sodasta jossa pitäisi omaa maatansa puolustaa.
        ON HIEN,O HELVETIN HIENO ASIA että sinne sotaan menijöitä on paljon jotka puolustaa omaa maataan piittaamatta siitä että menettävätkö henkensä vai eivät.
        Mutta ite olen kait sen verran itsekäs, elämänhaluinen ja myös sodanvastainenkin sekä erakkoluonne, sopeutumaton elämään yhteisössä niin NE ON SYYT MIKSEN MENISI SOTAAN.

Venäjä ei ole niin paha maa kuin mitä yleensä puhutaan siitä, diktaatturi tai ei, aivan sama kunhan ei ole mikään hirmuvalta kyseessä mutta nykyinen VEnäjä ei ole mielestäni mikään hirmu diktaattorivalta.

• -Odin-
        'Juha822222 kirjoitti:

on hyvä että maata puolustetaan mutta on hyvä myös että Sivareitakin on.
        Sivarien perusajatus on; ihmistä ei saa tappaa, ei edes sodassa vaikka esim Raamatussa annetaan ymmärtää että ihmisen tappo on sallittua sodassa muttei muuten.
        Eri asia onko Raamatta totta sitten....

Sivarien perusajatus on HIENO ja AINUTLAATUINEN, EI SAA TAPPAA.
        Itse en ole sivari enkä armeijaa käynyt olen siis Totaali, radikaali tavallaan.

Sen verran kait itsekäs olen että ajattelen omaa etuani enkä valtion etua etten suostu lähtemään sotaan ja kuolemaan(koska sodassa on suuri mahdollisuus saada kuula kalloon, valitan) . Koska elämisen haluni on niin suuri niin en halua kuolla vaikka kyse olisi sodasta jossa pitäisi omaa maatansa puolustaa.
        ON HIEN,O HELVETIN HIENO ASIA että sinne sotaan menijöitä on paljon jotka puolustaa omaa maataan piittaamatta siitä että menettävätkö henkensä vai eivät.
        Mutta ite olen kait sen verran itsekäs, elämänhaluinen ja myös sodanvastainenkin sekä erakkoluonne, sopeutumaton elämään yhteisössä niin NE ON SYYT MIKSEN MENISI SOTAAN.

Venäjä ei ole niin paha maa kuin mitä yleensä puhutaan siitä, diktaatturi tai ei, aivan sama kunhan ei ole mikään hirmuvalta kyseessä mutta nykyinen VEnäjä ei ole mielestäni mikään hirmu diktaattorivalta.

Hyvä että myönnät olevasi itsekäs.

Koska et voi tappaa niin otat siis kiltisti kuin teuraaksi viety lammas vihollisen luodin tekemättä mitään. Katsoisitko vierestä tekemättä mitään kun esimerkiksi lastasi tapetaan? Voisitko isänä katsoa lastasi silmiin ja ilmoittaa että sinulla on vakaumus silloin kun hän taistelee hengestään? Maailma ei ole aina niin ruusuinen. Ihan rauhankin aikana ihmisen koskemattomuus saattaa olla uhattuna jonkun sairaan yksilön toimesta. Päteekö vakaumuksesi myös silloin?
        Jos itseään kovin rakastaa luulisi oman hengen puollustaminen myös kiinnostavan.

"Venäjä ei ole niin paha maa kuin mitä yleensä puhutaan siitä, diktaatturi tai ei, aivan sama kunhan ei ole mikään hirmuvalta kyseessä mutta nykyinen Venäjä ei ole mielestäni mikään hirmu diktaattorivalta. "

Venäjällä harrastetaan demokratian kaapuun piilotettua diktatuuria joka näyttää ulospäin paremmalta. Vapaat vaalitkin on vähän niin ja näin.

Toisinajattelijoita mystisesti katoaa, lehtiä lakkautetaan kremlin mahtikäskyllä ja toimittajia ammutaa kotiovilleen. Miten ne tapot ja muilutukset aina sattuukin sellaisille henkilöille jotka ovat kritisoineet krmlin hallintoa?

Lentokoneet ei pysy ilmassa ja ydinjätteet lojuu milloin missäkin. Pari viikkoa sitten tuli dokumentti suomen lahden rannoilla käytössä olevista ydinkäyttöisistä merimerkeistä joita ei ole mitenkään suojattu muuten kuin ruostuneilla aaltopeltilevyillä. Siellä niitä rannoilla lojuu useamman hirosiman pommin verran kaikkien ulottuvilla. Kaiken lisäksi venäjä sortaa etnisiä kielivähemmistöjään tänäkin päivänä. Muuten ihan mukava paikka, kyllä meidän olisi ollut hyvä päästä äiti venäjän hellään huomaan.

• Juha82222
        -Odin- kirjoitti:

Koska et voi tappaa niin otat siis kiltisti kuin teuraaksi viety lammas vihollisen luodin tekemättä mitään. Katsoisitko vierestä tekemättä mitään kun esimerkiksi lastasi tapetaan? Voisitko isänä katsoa lastasi silmiin ja ilmoittaa että sinulla on vakaumus silloin kun hän taistelee hengestään? Maailma ei ole aina niin ruusuinen. Ihan rauhankin aikana ihmisen koskemattomuus saattaa olla uhattuna jonkun sairaan yksilön toimesta. Päteekö vakaumuksesi myös silloin?
        Jos itseään kovin rakastaa luulisi oman hengen puollustaminen myös kiinnostavan.

"Venäjä ei ole niin paha maa kuin mitä yleensä puhutaan siitä, diktaatturi tai ei, aivan sama kunhan ei ole mikään hirmuvalta kyseessä mutta nykyinen Venäjä ei ole mielestäni mikään hirmu diktaattorivalta. "

Venäjällä harrastetaan demokratian kaapuun piilotettua diktatuuria joka näyttää ulospäin paremmalta. Vapaat vaalitkin on vähän niin ja näin.

Toisinajattelijoita mystisesti katoaa, lehtiä lakkautetaan kremlin mahtikäskyllä ja toimittajia ammutaa kotiovilleen. Miten ne tapot ja muilutukset aina sattuukin sellaisille henkilöille jotka ovat kritisoineet krmlin hallintoa?

Lentokoneet ei pysy ilmassa ja ydinjätteet lojuu milloin missäkin. Pari viikkoa sitten tuli dokumentti suomen lahden rannoilla käytössä olevista ydinkäyttöisistä merimerkeistä joita ei ole mitenkään suojattu muuten kuin ruostuneilla aaltopeltilevyillä. Siellä niitä rannoilla lojuu useamman hirosiman pommin verran kaikkien ulottuvilla. Kaiken lisäksi venäjä sortaa etnisiä kielivähemmistöjään tänäkin päivänä. Muuten ihan mukava paikka, kyllä meidän olisi ollut hyvä päästä äiti venäjän hellään huomaan.

Siis jos omaa tai oman lapsen henkeä pitää puolustaa niin kylä siinä tapauksessa
        tapan psykopaatiin.

Terveellä tavalla olen itsekäs.
        Ahneessa rahamaailmassa en ole itsekäs, koska en ole mukana siinä oravanpyörässä.

Älä pidä mua tyhmänä, kyllä minä omaa lastani puolustaisin jos mulla olisi oma lapsi (:
        lähtisimme evakkoon jos sota tulisi tms, paikkaan jossa ei ole sota käynnissä.
        Eikä mun totaalina tarvihe edes lähteä mihinkään ellei lakiin tule uusia säädöksiä.

Jos ei mene sotaan mutta pitäisi niin siitähän saa linnaa tietääkseni, maanpetoksesta.

• -Odin-
        Juha82222 kirjoitti:

Siis jos omaa tai oman lapsen henkeä pitää puolustaa niin kylä siinä tapauksessa
        tapan psykopaatiin.

Terveellä tavalla olen itsekäs.
        Ahneessa rahamaailmassa en ole itsekäs, koska en ole mukana siinä oravanpyörässä.

Älä pidä mua tyhmänä, kyllä minä omaa lastani puolustaisin jos mulla olisi oma lapsi (:
        lähtisimme evakkoon jos sota tulisi tms, paikkaan jossa ei ole sota käynnissä.
        Eikä mun totaalina tarvihe edes lähteä mihinkään ellei lakiin tule uusia säädöksiä.

Jos ei mene sotaan mutta pitäisi niin siitähän saa linnaa tietääkseni, maanpetoksesta.

Vakasumuksesi on yhtä notkera ja venyvä kuin selkärankasi :)

• eituumittäää
        -Odin- kirjoitti:

sä olet hyvä ihminen sekaisin kattoisit kerran elämässäs peiliin.

• Siviilipalvelusmies
        -Odin- kirjoitti:

Ajatuksenjuoksusi on kummallinen. Vaikka Suomi ei valtiona kestäisikään kuin seuraavat 500 vuotta niin ei se minun mielestä ole ihan sama kuka täällä "hallitsee" tänä päivänä tai 50vuoden päästä.

Jos 500 vuotta pitää kärvistellä niin mielummin kärvistelen sen Suomen itsenäisessä valtiossa jossa on noin suurin piirtein demokraattisesti valittu valtiojohto ja jossa voi suurin piirtein luottaa virkamiehiin, oikeuslaitokseen ja poliisiin jne ilman lahjontaa ja suhteita. Lehdistökin on vapaa ja on vapaat yleisönosastot mihin kirjoitella mielipiteitään.

Olen käynyt Venäjällä säännöllisesti -80 luvulta lähtien jolloin asuin siellä vajaan vuoden Neuvostoliiton aikana. Sen kokemuksen valossa olen todella onnellinen että Neuvostoliitto ei pystynyt meitä valloittamaan.
        Myös Viron ja Virolaisten kohtalo oli suorastaan karmea.

Jos vaihtoehdot on Suomalainen demokratia tai Venäläinen diktatuuri valitsen mielummin Suomalaisen demokratian ja olen sitä valmis tarvittaessa puolustamaan jotta lapseni ei joutuisi kokemaan sitä aikaa kun Suomi olisi diktatuuri jossa on sanojaan varottava.

Tämä oikeusvaltiomalli mahdollistaa myös teidän tehdä valintoja. Jonkun muun vallan alla teilläkään ei olisi mahdollisuutta valita siviilipalvelusta saati kirjoittaa siitä vapaasti.

Eli mielestäni ei ole ihan sama kuka valtiossa hallitsee vaikka Suomi ei valtiona kestäisikään kuin muutaman sukupolven.

En minäkään halua kuolla, mutta haluan myös elää ihmisarvoista elämää ja päättää itse asioistani ilman että tarvitsee pelätä sanojaan ja tekojaan. Maailmassa on tänäkin päivänä useita diktaattoreita vallassa jotka häikäilemättä sortaa kansaa ja naapurivaltioita. Mikään ei takaa sitä ettei meidän lähialueillamme enää voisi tällaisia tyyppejä päästä valtaan. Sitä varten on maalla oltava armeija. Jos maalla ei ole omaa armeijaa, siellä on jonkun muun maan armeija.

vaikka Venäjä on suuri maa ja sillä on suuret asevoimat niin ei sekään voi marssia ihan mihin sattuu jos vastassa on jonkin asteista vastarintaa. Usein kuulee sanottavan että ei niin suurelle vastustajalle mitään voi jolloin on turha pitää omaa armeijaa kun siitä ei tositilanteessa ole mihinkään. Tämä väite on väärin.
        tsetseniassa on nähty ettei venäjän armeija ole pystynyt ottamaan tilannetta täysin haltuun vaikka vastustaja on huomattavasti suomen armeijaa heikompi. Jenkit on helisemässä omissa sodissaan.
        Omaa kotimaataan puolustavat joukotkin voi olla piikki suurvallan lihassa.

Puheistasi huomaa hyvin sen että pidät hyvinvointivaltiota niin itsestään selvänä asiana että et voi edes kuvitella asioiden joskun voivan olla toisin. Sinulle on ihan sama missä valtiossa elät kunhan palvelut pelaa eikä tarvitse mennä armeijaan, mutta mitäs jos ne ei joku aamu enää pelaakkaan? Sinut ja perheesi haetaankin pois ja kyyditään siperiaan kairaa poraamaan määräämättömäksi ajaksi. Onko sekin ihan sama?

Mielestäni molemmat, sekä Oravanpyörän ja Odinin kannat ovat perusteltuja ja näin oikeutettuja. Itsekin olen tarvittaessa valmis puolustamaan ihmisarvoista elämää itselleni ja läheisilleni, mutta toisaalta en ole valmis uhraamaan näitä valtion tapaisen instituution puolustamiseksi.

Vaihdoin itse sivariin turhauduttuani armeijan tehottomuuteen ja halusin kehittää itseäni nykyaikaan soveltuvissa puitteissa, jonka takasin hyvällä palveluspaikalla. Molempiin suuntiin lentävän roskan tässä sivari-sotahullu keskustelussa voisi ihan hyvin lopettaa ja ymmärtää, että on olemassa erilaisia ihmisiä erilaisten mielipiteiden kanssa ja käsittää että ne juuri omat eivät välttämättä ole oikeita. Aina on kyse puhtaasti mielipiteestä ja siitä miltä kannalta sitä katsoo. Omalta näkökannalta täytyy mainita, että naurettavimpia ovat väitteet armeijan liiasta haastavuudesta sillä jokainen armeijan käynyt tietää, että aika leikkimistä se on.

Puolustusvoimien järkkäämiseen käytän NATO ja palkka-armeija-kortin.

• kurre oravanpyörä

Ei itsenäisiä maita ole, kaikki ihmiset on riippuvaisia toisistaan. Mitä vähemmän konfilikteja sitä helpompi elää. Kyse on ihmisten hallitsemisesta ja tähän systeemiin sopii armeijat ym.. Jos kuitenkin tarkastellaan ihmistä huomataan sen olevan mukautuva toisten sortamiseen. Mitä enempi samanmielisiä kokoontuu yhteen sitä suurempi tödennäköisyys on, että he saavat aikaan jotain toivottavaa tai ei toivottavaa. Hallitsemisessa on usein kyse perinteistä jolloin yksilön etu poljetaan voimakkaan joukon edun nimisssä. Mikä on uusi mailman käsittävä hallintomuoto, sitä monet tavoittelee mutta kaikki on epäonnistuneet ajamalla omia etujaan. Jeesus tulee Hän on se joka tuo ihmisille rauhan ja sopusoinnun elämään. Armeijat on perseestä ne vain kouluttaa jatkumoa joka ei todellisuudessa johda muutkuin huonoon elämään.

• Olavi Oravanpyörä

Jeesus sekä muut mielikuvitusystävät olisi aina parempi jättää järkevän keskustelun ulkopuolelle. En ymmärrä miten kukaan edes voi uskoa raamattuun, kun kirja on täynnä järjettömyyksiä ja ristiriitaisuuksia. Yhteenkään kysymykseeni ei ole vielä kukaan uskovainen antanut järkeviä vastauksia. Uskon että ihminen kuuluu luontoon ja sen järkevimpänä olentona on vastuussa luonnon säilyttämisestä, kunnes kykenemme teknisesti siirtämään maan ekosysteemin muihin aurinkokuntiin.

• kurre oravanpyörä

Mikä on järkevä keskustelu?. Mailma on täynnä järjettömyyksiä ja ristiriitaisuuksia johtuen ihmisten ja heidän ajamiensa oppien tulosta. Pyörä on keksitty muttei vieläkään tiedetä tarkalleen piin arvoa. Luodaan utopioita jotka tuskin koskaan pystyvät realistisesti toteutumaan, kuten tuo jonka viimeisesssä lauseessasi ilmaisit.

• owowowowo

Kävin sivarin koska en kannata tappamista, hyvin simppeliä. Ihmiset jotka kannattaa tappamista käy armeijan ja thats it.

• Juha82222

En usko että ihmiset kannattaa tappamista jotka käy Armeijan.
      Mun logiikka ei sano noin mut onhan siellä varmaan Armeijan käyneistä joitain raakalaisia miehen puolia jotka myöhemmin saattaa syyllistyä tappoon mutta aivan sama Sivareillakin, siellä on monensorttista tyyppiä.

Siis jos sä joudut sotaan niin se on kansallisvelvollisuus puolustaa omaa maataan ja mm Raamatussakin sanotaan että sodassa kun tapetaan ihmisiä niin sen Jumala antaa anteeksi koska se on sota.
      On eria asia tappaa sodan ulkopuolella joku immeinen ja siitä joutuu tuomiolle.

Itselläni on ehkä järkevämpi syy siihen miksen käyny Armeijaa ja Sivaripalvelusta. Henkisen puolen ongelmat.
      Sotaan en lähtisi koska mulla on niin kova elämisenhalu.
      Enkä oikein kykene oleen ryhmässä.

• owowowowo

Millä perusteella armeijan käyvät eivät kannata tappamista? Kyllä kaikki tietää mikä armeijan tarkoitus on ja jos sinne vapaaehtosesti menet niin se siitä. Ei se sen monimutkaisempaa ole. Eikä siinä pitäis olla mitään vaikeeta myöntää sitä (mikäli olet sinut oman ajatusmaailmasi kanssa)

Ja sanokoon jumala mitä sanoo mutta oma moraalini kyllä sanoo ettei ihmisten ampuminen ja räjäytteleminen ole kannatettavaa toimintaa teki sen sitten sodassa tai ihan missä vaan.

Perimmiltäänhän kyse on juurikin tappamisen hyväksymisestä eli todella brutaalista ja kuvottavasta asiasta jota yritetään sitten glorifioda ja verhota eri tavoin. (mm. velvollisuus, isänmaallisuus, kunniallisuus jne jne.)

• Olavi Oravanpyörä

"Mikä on järkevä keskustelu?"
      Järkevässä keskustelussa perustellaan näkemyksensä eikä piilouduta raamatun lainauksien taakse.

Lainaus: "Raamatussakin sanotaan että sodassa kun tapetaan ihmisiä niin sen Jumala antaa anteeksi koska se on sota."
      "Älä tapa" on yksiselitteinen käsky raamatusta. Kirkko on valtion osana ottanut joskus kannan että sodassa tappaminen ei ole syntiä lieventääkseen sotilaiden ja veteraanien tunnontuskia. Raamattu ei kuitenkaan tue tätä. Jumala ei raamatussa ole asettunut tukemaan kansallisvaltioiden maanpuollustusta. Raamatun mukaan uskovaisen tulisi turvautua Jumalaan eikä aseeseen.

Lainaus wikipedista: "Suomen puolustusvoimat on organisaatio, jonka tärkein tehtävä on Suomen sotilaallinen puolustaminen."
      Armeijan käyvä tuskin joutuu tappamaan elämänsä aikana ketään, mutta hän hyväksyy että Suomen valtiota voidaan ja on järkevää tarvittaessa puollustaa tappavaa voimaa käyttämällä. Hän myös hyväksyy että hänet voidaan tarvittaessa määrätä valtion ehdottoman määräysvallan alaiseksi ja on valmis uhraamaan henkensä tässä tehtävässä.

• totaalijaylpeesiit

jätin armeijan väliin koska ei pää kestäny sitä jatkuvaa huutoo ja "aikamääreit", lisäks ei vittu kinosta jos suomi on sodas, sotikoon munki puolest ne kurkkusalaattipellet

• Tällanenki löytyy

Asevelvollisuus on tällä hetkellä räikeän epätasa-arvoinen.
      Toisaalta miesten yleiselle asevelvollisuudelle saataisiin rutkasti oikeutusta,
      kun varusmiehille maksettaisiin palveluksesta korvaus. Tämä voisi olla jotain
      800-1200 euroa kuukaudelta. Näin kokonaiskustanukset vuosittain tästä järjestelystä
      nykyisillä kävijämäärillä olisivat 250-300 miljoonaa. No sitten itketään, että valtiohan menisi konkurssiin, jos maksettaisiin tuo. No onhan tuo puolustusbudjettikin yhteensä 3 miljardin paikkeilla - aika pieni summa siihen nähden tuo. Ja voi herranjestas on meillä varaa tukea kansallisoopperaa 43 miljoonalla joka vuosi ja ties mitä muuta kulttuuria. Jos asiat osattaisiin pistää tärkeysjärjestykseen, tuo palkkio varusmiehille saataisiin kyllä maksetuksi. Mutta kun poliitikot eivät tykkää yhtään muuttaa asiaa, kun maanpuolustustahto on niin korkealla ja armeija käydään mukisematta.

En näe järkeä ulottaa kuitenkaan asevelvollisuutta naisiin - ei se kenenkään etua palvelisi. Kenenkään on kuitenkin turha verrastaa asevelvollisuutta ja lasten synnyttämistä. Sen lisäksi, että synnyttäminen on tietysti vapaaehtoista (ellei joku raukka tule raiskatuksi, todelliset osanotot niille) äitiysloman ajalta maksetaan myös palkkaa (tai äitiysraha kuitenkin). Todettakoot, että muutama vuosikymmen taaksepäin näin ei ollut - miesten asevelvollisuus oli tuolloin aivan vastaavanlainen. Kehitystä on kuitenkin syntynyt vain toisen ongelman osalta: naiset saavat nykyään äitiyslomalta kunnon tukea/palkkaa - varusmiehet eivät edelleenkään mitään. Ja päiväraha palkkana on ihmisoikeusloukkaus.

Suomen geopoliittisen aseman ollessa mikä on, kannattaisin täten miesten yleistä asevelvollisuutta, josta saisi rahallisen korvauksen. En ymmärrä, minkä takia tämä on poliitikoille niin mahdoton ajatus. Jopa niille ketkä ovat yleistä asevelvollisuutta vastaan: he haluavat esim. koko armeijan pois. Miksei kukaan voi suostua tällaiseen kompromissiin?

Omasta asemastani armeijan suhteen vielä jonkin verran. Olen kohtuullisen hyväkuntoinen ja hyvin omillaan pärjäävä nuori. Äidin helmoista tuli lähdettyä heti kun täysi-ikäiseksi tuli ja ei ole koskaan ollut ongelmia aikataulujen, herätysten, sängyn petaamisen tai työpaikkakurin suhteen. Monet armeijan käyneet kaverit ovatkin minusta todenneet, että pääsen varmasti RUKkiin "sitten kun menen". Oma strategiani on koettaa jollain keinoin välttää palvelus - juurikin siksi, että sen aikana menettää oman henkilönkohtaisen vapautensa ja antaa työpanoksensa valtion käyttöön - mutta tästä uhrauksesta ei makseta yhtään mitään! Osasyynä voi olla ahneus, mutta tärkeintä tässä päätöksessä minulle on lähinnä protesti järjestelmää vastaan. Protestoin nimittäin sitä, että varusmiehille ei mitenkään voida korvata heidän valtion hyväksi käyttämäänsä aikaa!

• Pomo minäkin

"Protestoin nimittäin sitä, että varusmiehille ei mitenkään voida korvata heidän valtion hyväksi käyttämäänsä aikaa!"

Tuo lause kertoo sinun itsekeskeisyydestäsi ja kyvystä nähdä asioita laajemmin.

Tämä yhteiskunta on hoitanut sinut sairaalassa turvallisesti tähän maailmaan äitisi kohdusta. Yhteiskunta on sinun terveydestäsi pitänyt huolen neuvolasta lähtien , tarjonnut päivähoidon, perus- ja ammatillisen koulutuksen ruokineen, turvallisen ympäristön pollisi- ja oikeuslaitoksineen . infrastruktuurin. sosiaalihuollon turvaverkostot. antanut mahdollisuuden kasvaa tasa-arvoisessa yhteiskunnassa ja luvan toteuttaa itseäsi ja paljon, paljon muuta.

Sinä puolestasi et laittaisi tikkua ristiin ilman rahallista korvausta. sinä olet jo saanut niin paljon yhteiskunnalta ilmaiseksi, jotta 6-12kk:n aikana sinä et ansiotyössä ehtisi maksaa veroja kuin murto-osan siitä, mitä sinä olet tähän asti saanut ilmaiseksi ilman vastasuoritetta. Häpeä!

• Tällanen
        Pomo minäkin kirjoitti:

"Protestoin nimittäin sitä, että varusmiehille ei mitenkään voida korvata heidän valtion hyväksi käyttämäänsä aikaa!"

Tämä yhteiskunta on hoitanut sinut sairaalassa turvallisesti tähän maailmaan äitisi kohdusta. Yhteiskunta on sinun terveydestäsi pitänyt huolen neuvolasta lähtien , tarjonnut päivähoidon, perus- ja ammatillisen koulutuksen ruokineen, turvallisen ympäristön pollisi- ja oikeuslaitoksineen . infrastruktuurin. sosiaalihuollon turvaverkostot. antanut mahdollisuuden kasvaa tasa-arvoisessa yhteiskunnassa ja luvan toteuttaa itseäsi ja paljon, paljon muuta.

Sinä puolestasi et laittaisi tikkua ristiin ilman rahallista korvausta. sinä olet jo saanut niin paljon yhteiskunnalta ilmaiseksi, jotta 6-12kk:n aikana sinä et ansiotyössä ehtisi maksaa veroja kuin murto-osan siitä, mitä sinä olet tähän asti saanut ilmaiseksi ilman vastasuoritetta. Häpeä!

Itsekeskeinen saatan olla - tyhmä en, pikemminkin omaan kelpokyvyn abstraktiin ajatteluun.

Aivan ensimmäisenä haluaisin kuitenkin sinulta vastauksen siihen, mitä kukaan menettäisi siinä, että varusmiehet saisivat jonkinlaisen korvauksen työpanoksestaan ja vaikkapa se kansallisooppera ja muu korkeakulttuuri saisi vähemmän valtiontukea? Toisaalta jätit myös esittämättä minkäänlaisia perusteluja sukupuolten tasa-arvon ongelman kannalta.

Mitä tulee yhteiskunnan pistämiin kuluihin minun osaltani, kyllä Tanska ja Sveitsi tarjoavat miespuolisille asevelvollisille kansalaisilleen hyvät yhteiskunnalliset etuudet - kaikki samat kuin Suomi minulle ja ehkä enemmänkin! Mutta nämä valtiot myös korvaavat varusmiehille heidän työpanoksensa asevelvollisuuden ajalta. Ja useimmissa länsimaissa asevelvollisuutta ei ole. Kerro minulle nyt hyvä mies, miksi juuri minä olen niin ahne tässä? Eivätkö nämä muiden länsimaiden mieskansalaiset? Kaiken lisäksi en ole etenkään julkisen terveydenhoidon suurkuluttaja - käytän yrityksen työterveyspalveluja tai sitten yksityistä muuten vaan.

Ajattelin myös olla siellä työelämässä pidempään kuin mainitsemasi 6-12kk, en tiedä, mistä sait päähäsi tuon ajan minun työurani kestoksi - ollaanhan työelämässä yleensä pidempään kuin tuo 6- 12kk, joka vietetään armeijassa. Väitänpä, että tässä kerkeän tulemaan vielä varsin hyödylliseksi yhteiskunnalle, kun satun edustamaan suuripalkkaista alaa.

• Pomo minäkin
        Tällanen kirjoitti:

Itsekeskeinen saatan olla - tyhmä en, pikemminkin omaan kelpokyvyn abstraktiin ajatteluun.

Aivan ensimmäisenä haluaisin kuitenkin sinulta vastauksen siihen, mitä kukaan menettäisi siinä, että varusmiehet saisivat jonkinlaisen korvauksen työpanoksestaan ja vaikkapa se kansallisooppera ja muu korkeakulttuuri saisi vähemmän valtiontukea? Toisaalta jätit myös esittämättä minkäänlaisia perusteluja sukupuolten tasa-arvon ongelman kannalta.

Mitä tulee yhteiskunnan pistämiin kuluihin minun osaltani, kyllä Tanska ja Sveitsi tarjoavat miespuolisille asevelvollisille kansalaisilleen hyvät yhteiskunnalliset etuudet - kaikki samat kuin Suomi minulle ja ehkä enemmänkin! Mutta nämä valtiot myös korvaavat varusmiehille heidän työpanoksensa asevelvollisuuden ajalta. Ja useimmissa länsimaissa asevelvollisuutta ei ole. Kerro minulle nyt hyvä mies, miksi juuri minä olen niin ahne tässä? Eivätkö nämä muiden länsimaiden mieskansalaiset? Kaiken lisäksi en ole etenkään julkisen terveydenhoidon suurkuluttaja - käytän yrityksen työterveyspalveluja tai sitten yksityistä muuten vaan.

Ajattelin myös olla siellä työelämässä pidempään kuin mainitsemasi 6-12kk, en tiedä, mistä sait päähäsi tuon ajan minun työurani kestoksi - ollaanhan työelämässä yleensä pidempään kuin tuo 6- 12kk, joka vietetään armeijassa. Väitänpä, että tässä kerkeän tulemaan vielä varsin hyödylliseksi yhteiskunnalle, kun satun edustamaan suuripalkkaista alaa.

Huomaan kyllä, että et ole tyhmä, vaan varsin älykäs. Vastaukseni kysymyksiisi:

Kyllähän varusmiehille tulisi maksaa joku 500€, jotta esim. asuntojen vuokraa olisi rahaa, kun ei ole muita tuloja. Se raha olisi muusta pois. Minun mielestäni vaikkapa lukemattomista verovähynnys oikeuksista, joista hyödyn tällä hetkellä itsekin, mutta olen hyvätulosena valmis luopumaan niistä. Kannatan naisille jonkinlaista kansalaispalvelusta millä varauduttaisiin mahdollsiin kriisi aikoihin. aseisiin meillä on jo euroopan yksi suurimmista maavoimista. Esim. Euroopan 2.suurin tykistö. Ahne olet jos et voi tehdä maasi eteen mitään ilman korvausta. Elämän kokemusta sinulla ei kuitenkaan tunne vielä hirveästi olevan, mikä näkyy tyypillisenä teinimäisenä asenteena. Muiden maiden asiat eivät muuta meidän vastuitamme täällä Suomessa. 6-12kk tarkoitin palvelusajalla, jonka ajan ollessasi armeijan sijasta työelämässä, et tulisi kuittaamaan maasi antamaa hyötyä sinulle siihen astisessa elämässäsi, mikä oikeuttasi muka sinut olemaan suorittamatta varusmiespalvelusta.

Pointti on se, että minä etkä sinä ole vastuussa tai päättämässä tämän maan asioista. Meidän tehtävämme on noudattaa maamme meille antamia lakeja ja velvollisuuksia. "Älä ajattele mitä maasi tekee sinun hyväksesi, vaan mitä sinä voit tehdä maasi hyväksi" Siinä on sinulle viisas ja lojaali isänmaallinen ohjenuora. Nyt lähden katosomaan tv1:n Bin Laden dokkaria..Öitä

• Jatkoa taas
        Pomo minäkin kirjoitti:

Huomaan kyllä, että et ole tyhmä, vaan varsin älykäs. Vastaukseni kysymyksiisi:

Kyllähän varusmiehille tulisi maksaa joku 500€, jotta esim. asuntojen vuokraa olisi rahaa, kun ei ole muita tuloja. Se raha olisi muusta pois. Minun mielestäni vaikkapa lukemattomista verovähynnys oikeuksista, joista hyödyn tällä hetkellä itsekin, mutta olen hyvätulosena valmis luopumaan niistä. Kannatan naisille jonkinlaista kansalaispalvelusta millä varauduttaisiin mahdollsiin kriisi aikoihin. aseisiin meillä on jo euroopan yksi suurimmista maavoimista. Esim. Euroopan 2.suurin tykistö. Ahne olet jos et voi tehdä maasi eteen mitään ilman korvausta. Elämän kokemusta sinulla ei kuitenkaan tunne vielä hirveästi olevan, mikä näkyy tyypillisenä teinimäisenä asenteena. Muiden maiden asiat eivät muuta meidän vastuitamme täällä Suomessa. 6-12kk tarkoitin palvelusajalla, jonka ajan ollessasi armeijan sijasta työelämässä, et tulisi kuittaamaan maasi antamaa hyötyä sinulle siihen astisessa elämässäsi, mikä oikeuttasi muka sinut olemaan suorittamatta varusmiespalvelusta.

Pointti on se, että minä etkä sinä ole vastuussa tai päättämässä tämän maan asioista. Meidän tehtävämme on noudattaa maamme meille antamia lakeja ja velvollisuuksia. "Älä ajattele mitä maasi tekee sinun hyväksesi, vaan mitä sinä voit tehdä maasi hyväksi" Siinä on sinulle viisas ja lojaali isänmaallinen ohjenuora. Nyt lähden katosomaan tv1:n Bin Laden dokkaria..Öitä

Onhan tuossa pointteja.

Valmiudestani tehdä maani hyväksi haluan täsmentää, että pidän täysin oikeutettuna vaatia kansalaisia puolustamaan maata sotatilassa ilman mitään korvausta. Tällöin valtio on kriisitilassa, ja on ymmärrettävää, ettei se pysty tuolloin palkkoja jakelemaan. Synnyinmaan suvereniteetti on - kun Suomessa asuu - myös itsessään puolustamisen arvoinen asia. Rauhan aikana en kuitenkaan näe vastaavaa ongelmaa. Mielestäni kaikkien kannalta olisi reilua, että ne, ketkä hankkivat taitoja, jotka tulevat korostetusti valtion hyväksi (vrt. oppivelvollisuus, jota ilman tässä maailmassa ei juuri pärjää) saisivat panoksestaan kohtuullisen korvauksen. Varusmiehet eivät kuitenkaan nähdäkseni saa palveluksesta juuri mitään hyötyä. Omaan myös ehkä tässä kohdin varsin kummallisen näkemyksen: en nimittäin katso varusmiespalveluksen edes olevan osa maanpuolustusvelvollisuutta vaan pelkkää varautumista kriisitilanteeseen. Vielä ongelmallisemmaksi asian tekee varusmieskoulutuksen tunnettu tehottomuus. Usein saa aina kuulla, kuinka koko koulutus voitaisiin tiivistää helposti ainakin puolet lyhyempään aikaan, jos ei olisi tyhjäkäyntiä.

Vaatimukseni varusmiespalveluksen palkallisuudesta olisin valmis tiputtamaan, jos naisilla olisi sisällöltään vastaava velvollisuus, kuitenkin sukupuolten luonnolliset erot huomioon ottava, vaikka epäilen vähän, tulisiko tuosta mitään hyötyä maanpuolustukselle. Tällöin tosin olisi saavutettu tasa-arvo.

• Totaali.

Jos maanpuolustustahto on muka korkealla, miksi armeijaan pitää pakottaa vankeusrangaistuksen uhalla? Luulisi vapaaehtoisia riittävän.

• Asdertson
        Pomo minäkin kirjoitti:

"Tämä yhteiskunta on hoitanut sinut sairaalassa turvallisesti tähän maailmaan äitisi kohdusta."

En ole ollut sairaalassa kohdusta lähtien.

"Yhteiskunta on sinun terveydestäsi pitänyt huolen neuvolasta lähtien , tarjonnut päivähoidon, perus- ja ammatillisen koulutuksen ruokineen, turvallisen ympäristön pollisi- ja oikeuslaitoksineen . infrastruktuurin..."

Mikä se "yhteiskunta" on? kyseiset palvelut on pitkälle tuotettu verovaroin, ne siis ovat vastinetta veronmaksajien rahoille. Jos ei ole elämässään veroja maksanut, tuntekoon siis piston omassatunnossaan, muuten ei.

Itse asiassa veronmaksajana pitäisi olla vihainen, että verorahoja tuhlataan asevelvollisuusarmeijan kaltaiseen pelleilyyn!

"Sinä puolestasi et laittaisi tikkua ristiin ilman rahallista korvausta. sinä olet jo saanut niin paljon yhteiskunnalta ilmaiseksi,"

Verojen maksamisessa on kyllin vastavelvoitetta. Tähän nykyiseen "muka-yleiseen" asevelvollisuuteen ei pitäisi minkään seikan velvoittaa.

• II/95

Olen varma, että valtaosa sivareista on vain laiskoja oman edun tavoittelijoita. Mukavuuden haluisia pullamössö-sukupolven aikaansaannoksia. Yhteiskunta on kasvattanut heistä itsekeskeisiä minä sitä, minä tätä tyyppejä, joita ei ole kasvatettu pienenä arvostamaan yhteisöllisyyttä, vastuunkantoa, ahkeruutta ja lojaaliutta muita kohtaan. Vain harvat ovat sivarissa vakaumuksellisista syistä mitä en ymmärrä. Samalla perusteella voisi sanoa, että ei maksa veroja, koska oma elämänkatsomus pitää verojen maksua riistona tms.

Kyllä Suomen seuraavan presidentin tulisi ottaa rohkeasti esille nyky kansalaisten itsekeskeisyydestä johtuvat ongelmat. Ketään tai mitään ei arvosteta. Kenenkään omaisuutta ei kunnioiteta. Sanotaan ja tehdään mitä huvittaa jne. Halonen on periaatteessa humaani, mutta ei tajua miten liiallinen yksilön vapaus hajottaa yhteiskunnan pala palalta.

Sivarit ovat vain siis vapaan yhteiskunnan aikaansaamaa läskiä, johan auttaa elämäntaparemontti..

Itse en voisi kuvitella, että lähtisin karkuun Suomesta sotatilanteessa, kun sukulaiset, ystävät, tutut, naapurit jne. jäisivät tänne tykin ruoaksi tms.

Armeijassa jäi hyvin mieleeni se, että armeija suoritetaan, jotta sotaa ei koskaan tulisi. Uskottava puolustus on paras turvamme. Kenenkään ei siis kannata tänne tulla, koska hinta tulisi liian kalliiksi hyökkääjälle, joten ei kannata tulla tänne ryppyileen. Armeija turvaa tarvittaessa maan sisäistä turvallisuutta, sekä auttaa kriisitilanteissa. Armeijassa on tehtäviä laidasta laitaan johon kaikkiin tarvitaan fiksuja ja nuoria miehiä/naisia ylläpitämään maamme vakautta.

Uskon, että mahdollsen kriisin syttyessä moni sivarin valinnut muuttaa käsityksiään rajusti, kun näkisi kanssa ihmisten hädän ja ahdingon. Nykyinen armeija on rakennettu kymmenien vuosien aikana ja sitä ei pysty lopettamaan ja rakentamaan aikojen kiristyessä yks¨kaks yllättäen. Kukaan ei tiedä miltä maailma näyttää kymmenen, kahdenkymmenen vuoden kuluttua. Jos nyt armeija ajettaisiin alas, niin saattaisi olla tulevaisuudessa liian myöhäistä katua sitä, mikä olisi tehty syvän rauhan aikana. Hinta vääristä valinnoista saattaisi olla niin kova, että kukaan ei edes uskalla sitä kuvitella.

Kuuban kriisin aikana oli todella lähellä syttyä WW III. Suomi olisi siinä sitten ollut idän ja lännen sotatanterena jos armeijaa ei olisi ollut tuolloin takaamassa maamme koskemattomuutta.

• Itsekeskeisyydestä

Onko tuo lisääntynyt itsekeskeinen ajatus nyt sitte niin kauhea asia? Mielestäni on pelkkää itsepetosta ajatella, että ihmistä motivoi tai pitäisikään motivoida lähinnä yhteisöllisyys ja altruismi.

Joidenkin mielestä itseään ajatteleva "pullamössösukupolvi" on juuri todella negatiivinen asia. Toisaalta seurauksena siitä, että nämä itsekeskeiset siat haluavat itselleen entistä enemmän materiaa, he ovat entistä motivoituneempia tekemään työelämässä aivan kaikkensa saadakseen enemmän rahaa. Tästä voi taas seurata sellaisia "nörtti-insiniöörien" keksintöjä, jotka tekevät ensinnäkin elävän voiman käytön asevoimissa hyödyttömäksi, kun teknologinen kehitys edistyy siihen pisteeseen, että kaikki sodat käydään silkalla teknologialla (tai ainakin uutta sotakoneistoa tarvitaan operoimaan hyvin pieni joukko asiantuntijoita).

Toisaalta oman edun haaliminen johtaa usein myös sellaisiin keksintöihin, jotka parantavat kokonaishyvinvointia.

• ihan vaan tiedoksi..

Itsekeskeisyyttä? Oman edun tavoittelua? Miksi pitäisi tyytyä vähempään, jos on mahdollista saavuttaa enemmän? Miksi ihmiset siirtyivät luolista pois, kun sielläkin oli elämälle kelvolliset olot? Mihin tarvitsemme autoja, kun kävellenkin pääsee liikkeelle? Usko pois, ihmisen itsekeskeisyys on ainoa asia, mikä ihmisiä motivoi kehittymään. Tosin ihmisen itsekeskeisyys saa ihmiset myös sotimaan. Onko sotaa vastustava henkilö siis itsekeskeinen?

Suomi vaurastui vasta vähän aikaa sitten. Suomalaiseen kasvatukseen on kuitenkin jäänyt jäänteitä Ruotsin ja Venäjän vallan ajoilta sekä sotavuosilta, jolloin ruokaakaan ei ollut välttämättä riittävästi. Tällöin opetettiin elämään sillä mitä on. Ajat ovat kuitenkin muuttuneet, eikä tällaisessa kasvatustavassa ole enää mitään järkeä. Herätkää sieltä historian hämäristä ja siirtykää jo nykypäivään!

• Juha82222

itse en haali mammonaa itelleni, olen vaatimaton mutta tavallaan jääräpäinen omapäinen yksilö joka lievästi itsekeskeinen individualisti joka haluaa ite päättää asioistaam kuten työ.

Pomo omassa elämässään, siksi aikoinaan tein työtä omassa firmassani kunnes paloin loppuun ja katsoin omaksi edukseni lopettaa työnteko koska oisin menettänyt terveyteni.

Järki käteen kansalaiset!!, jos ei ole työmieheksi niin ei kannata itseään masentaa enemmän koska masennus on paha tauti.
      Työtä tekemällä voi tulla stressiä jos oot työhullu kuten minä olin mutta se kostautui.

Koskaan en kuitenkaan ole omaa elämääni, ideologiaani perustanut rahan perään, en ole ns rahan perässä juoksija vaan enemmän Tarja Halosen kaltainen Humanisti/individualisti/taiteilijaluonne.

MITÄ vittua TE OIKEIN SELITÄTTE TÄÄLLÄ JA MOLLAATTE/HAUKUTTE IHMISIÄ LAISKOIKSI AINA?????!!!!!!

MIKÄ vittu TEItÄ VAIVAA?? IHMINEN EI OLE KONE. SE EI KESTÄ VÄLTTÄMÄTTÄ PAINEITA.
      JÄRKI KÄTEEN.
      AMEN.
      vituttaa TUOLLAISET KIRJOITUKSET!!!!!!!!!!!

• näin se meni

Taisit runkata itsesi loppuun, katellen karvaisia perseitä.

• persut vaan valtaan

Turha tänne on Juha ajattelevan ihmisen kirjoitella totuuksia. Ihmiset jotka toteuttavat toisen päättömiä käskyjä eivät pysty sulattamaan muuta kuin vertaisiensa ajatusmallit. Heille toisinajatteleva on uhka ja vihollinen, niin syvässä heihin on juurtunut stalinismin opit ja historia. Henkevät ja analysoivat keskustelut käydään muualla kuin suoli 24 palstoilla.

• Anonyymi
        näin se meni kirjoitti:

Taisit runkata itsesi loppuun, katellen karvaisia perseitä.

Taisit itse niin tehdä ja jopa naidakin karvaperseitä armeijassa! homppeli tainut vain sinä olla siellä aremeijassa ja moloa saanut paljonki sit perseseen tain annellu toisille perseseen ja mällit sisään aina sinulle tai sinulta toisen karvaperseen sisään,

• jodorowsky

Oletko varma että ihminen ei ole kone. Eihän sitä tiedä vaikka jotku humanoidit ovat joskus meidät rakentanee Jotta palvelisimme jotain heidän tarkoitustaan. Ihminenhän yleensä ainakin toimii niikuin ohjelmoitu robotti. Jolla on päähän ohjelmoitu kaikki mitä hänen pitää elämänsä aikana tehdä ennen kuin menee rikki pysyvästi. Tosin poikkeuksiakin on niinkuin minä.

• totuus-

En saa pitää sukkahousuja siellä ja pelottaa jos kaikki ei vedä mua hanuriin.

• 12323

aivan helvetin typerä ja epätasa-arvoinen systeemi tämä asevelvollisuus. niin kauan kuin naisten ei tarvitse suorittaa asevelvollisuutta tai vastaavaa palvelusta, niin en itekään tule sitä suorittamaan.

• Juuri näin!

Oikein!

• Juha822222

Naisten tehtävään ei kuulu mennä Sotaan, tiedoksi vaan.
      Siis ei Armeijaa naisille.
      Eikä silloin tarvitse Sivaripalvelusta.

• joka kulmasta

Armeijaan meno on monelle vastenmielistä, mutta menevät silti. Miksi? Eivät osaa tai uskalla toimia toisin tai sitten ollaan laiskoja ja mennään armeijaan kun ei muutakaan voi. Mikä on tämä ryhmä? Se ei mene sinne puolustamisen halusta vaan pakosta. Tätäkin ryhmää olisi syytä tarkastella.
      Sitten on se ryhmä, joka menee halusta ja se homma toimii. He toteuttavat omaa ajattelumaailmaa ja toivottavasti omaa ideologiaa.( He eivät mene armeijaan miellyttääkseen tyttöystävää, kavereitä, vanhempia ja yhteiskuntaa eikä kukaan ole aivopessyt heitä vaan tahto on puhtaasti oma)
      Siviilipalvelus on taas pakollinen vaihtoehto niille, jotka eivät kykene menemään armeijaan (siviilipalvelukseen ei mennä eikä sitä valita ilman pakollista armeijaa) ja syitä voi olla monia, usein kuitenkin se, ettei kertakaikkiaan sopeudu armeijakulttuuriin, täysin toisenlainen maailmankuva ja asenne kuin mitä armeija on, väkivaltaa ei ihannoida vaan kavahdetaan, valtiollinen ja isänmaallinen "henki" ei ole tärkeä ja ties mitä.
      Totaalit taas vastustavat usein pakkoarmeijaa tasa-arvon, ihmisoikeuksien, mielipiteen vapauden jne.. nimissä, siviilipalvelus ei voi olla vaihtoehto, koska sitäkään ei olisi ilman armeijaa . Jos menisi siviilipalvelukseen, se tarkoittaisi, että hyväksyy armeijan ja totaali ei niitä hyväksy ja siksi hän joutuu vankilaan.
      Tässä sekoittuu kuin kaksi eri kulttuuria.
      Sivarit ja totaalit käyvät työssä ja tuottavat niitä veroeuroja paljon, jotta sitä armeijaa voidaan pyörittää, näinollen, en ymmärrä ajatusta, ettei sivari tai totaali noudata kansalaisvelvollisuuksia. Kun puhumme pakollisesta armeijasta vankeuden uhalla, en voi pitää sitä enää velvollisuutena, sillä mistä muusta velvollisuuden laiminlyönnistä saa vankeutta?Minkä suuren rikoksen totaali tekee kieltäytymisellään? (Raiskauskin on tuomiona lievempi)
      Totaalihan toteuttaa vain mielipiteen vapauttamaan joka on meidänkin lakiin kirjoitettu.
      Toinen kantaa vastuun ja velvollisuuden, mutta niinhän totaalikin tekee, vaikka raskaimman jälkeen. Hän puolustaa miesten tasa-arvoa, mielipiteen vapautta, vastustaa pakkoa ja eikö tämäkin ole velvollisuutta, ajaa ihmisoikeuksia?

• VPässä

Sana sotilas tarkoittaa ihmisen tappajaa.
      Eli kun syntyy sotatila niin sotilaat tappavat toisiaan. On vain ajan kysymys tuletko tapetuksi eka sekunnilla vaikko vasta 5-vuoden päästä.

Totuus on tämä sotilaat tappavat toisiaan, kunnes tulevat itse tapetuiksi.
      Eli vanha sanonta tykinruokaa on sotilaita kuvaava vertaus.

Pitää olla sairasmielinen ihminen, joka haluaa tappaa toisia ihmisiä ja tulla itse tapetuksi. Eli Sotilaat ovat sairasmielisiä.

PS: Olin itsekkin sotilas kunnes opin ymmärtämään Jumalan sanaa Raamattua.

Kun Jumalan Valtakunta tulee maanpäälle niin, kuin Jeesus pyysi meitä rukoilemaan ns. Isä meidän rukouksessa (Matteus 6:10). Silloin Jumala tulee vaatimaan, jokaiselta ihmisen tappaneelta tapetun veren hänen käsistään (1.Mooseksen Kirja 9:5-6). Eli Jumala tulee vaatimaan ihmisen tappajalta ,että anna minulle nyt takaisin hänet, jonka tapoit ja mehän tiedämme, että kukaan ihminen ei voi antaa Jumalalle ketään takaisin ketään, jonka on tappanut. Eli Jumala itse tulee surmaamaan, jokaisen tappajan.

Koska me kaikki olemme Jumalan omaisuutta halusittepa te sitä tai ette niin kaikki minkä te näette on Jumalan omaisuutta myös te itse (Roomalaisille 14:8), ja tappamalla ihmisen te teette verisynnin Jumalaa vastaan.
      Eli tappamalla ihmisen, joita sotilaatkin ovat hankkii itselleen kuolemantuomion.

Pohdippa näitä asioita vakavasti ennen, kuin teet päätöksiä. Esim.
      Kumpiko on korkeammassa asemassa Suomen armeijan ylipäällikkö, eli Suomen tasavallan Presidentti. Vaikko Suvereeni maailman kaikkeuden Jumala, joka omistaa myös sen Presidentin?
      Kummallekko heistä sinä silloin olet vastuu velvolvollinen. Presidentillekkö vai Jumalalle?

• kjhgfrew

Hyvin kirjoitettu, minä myös uskovaisena en tapa edes kärpästä. Tappaminen on saatanan mieleen, sehän on meissä kaikissa perisynnin seurausta, olimme uskossa tai ei.

• tosi on

Riittävän syvän kriisin tullessa on Suomea puolustettava. Varusmiespalvelus antaa sinä lyhyenä aikana perustiedot kuulumisesta joukkoon ja sen johtamisesta. Mikäli et tunne näitä oppeja niin syvän kriisin aikana sinä olet heikommalla koulutuksella puopustamasssa Suomea ja itseäsi.
      Jokaisessa maassa on on armeija, oma tai vieras.

• Entäs sitten

vaikka Islanti?
        "Jokaisessa maassa on on armeija, oma tai vieras"

• no sitten

No, Islannissa on jenkkien armeija.

• ArmyUSA

Ei siitä taida olla kovin paljon haittaa.

• öyhjyrjlrpjl

Alan petturiks sota-aikana ,Ime mulkkendaalia majuri. Höhhöhhöhhöhöhöhöhööh

• Skitta ja rööki

Muut pojat näkevät pippelini pesuhuoneessa, siksi en mennyt armeijaan.

Yleensä tarjoan selitykseksi kysyjille jotain filosofis-humaanista paskaa, mutta tosiasiallinen tekijä on tuo, niinkuin käsittääkseni n, 50%;lla kieltäytyjistä.

Hävettää välillä kauheasti keksiä fiksuja syitä ihmisille. jotka kysyvät, että miksi en ole käynyt inttiä.

• ISO 8----

Sulla taitaa olla aika pieni muna

• En ole tyhmä

Suomen intti on liiaksi Nato kytkyssä. Menisin inttiin jos puolustetaan Suomea mutta en mene kun puolustetaan USA,ta ja NATO,a.

• mkioiuyt

olen niin kuumapäinen, että olisin ampunut muutaman kapiaisen suutuksissaan.

• Tosi Vanha

Näyttää menevän keskustelut kovin vakaviksi. Tuossa alla on linkit kevyempään asian käsittelyyn: "Armeijan harmaissa" osat 1-4 "Vartsika- sivuilla". Noista ajoista on 50 vuotta, mutta eivät ne asiat paljoakaan ole muuttuneet. Terveisin; Tosi Vanha

http://vartsika.kaivokukka.fi/index.php?option=com_content&task=view&id=271&Itemid=49

http://vartsika.kaivokukka.fi/index.php?option=com_content&task=view&id=272&Itemid=44

http://vartsika.kaivokukka.fi/index.php?option=com_content&task=view&id=273&Itemid=44

http://vartsika.kaivokukka.fi/index.php?option=com_content&task=view&id=274&Itemid=44

• Juha822222

Juhalla sanottavaa;

SE ON JOKAISEN OMA ASIA MITÄ TEKEE, MENEEKÖ ARMEIJAAN VAAN EI.
      SIITÄ EI PITÄISI KIISTELLÄ* JA KRITISOIDA NIITÄ JOTKA EI KÄY ARMEIJAA TAI PÄINVASTOIN.

ASIA ON HYVIN YKSINKERTAINEN.
      HENKILÖKOHTAINEN ASIA.
      IHMINEN ON OMA YKSILÖ.
      EI MEITÄ OLE TÄNNE LUOTU MENEMÄÄN MUIDEN PILLIEN MUKAAN SILLÄ IHMINEN VIIME KÄDESSÄ PÄÄTTÄÄ OMASTA ELÄMÄSTÄÄN JA ASIOSTAAN.

On olemassa ideologia.
      On olemassa syitä miksi ei käydä Armeijaa jne.....
      on 0lemassa perusteluja.....

Miksi siitä pitää riidellä??????????????????
      EN TAJUA, SORRY.

• Perusteluja kehiin

Sivaritko laiskoja ja itsekkäitä? Uskoisin että siviilipalveluksen suorittanut tekee valtiolle suuremman palveluksen kuin suurin osa asepalveluksen suorittaneista. Sodan sattuessa pääsevät asepalveluksen suorittaneetkin auttamaan valtiota, mutta mitä hyötyä näistä ahkerista mallikansalaisista on muina aikoina? Sivarit sen sijaan suorittavavat palveluksensa kunnan tai valtion laitoksessa ja tekevät jotain hyödyllistä rauhan aikanakin. Eivät siis suinkaan laiskottele.

Asepalveluksen suorittaneiden ei tarvitse tästä loukkaantua, mutta ainainen sivareiden laiskoiksi haukkuminen alkaa ottaa päähän. Arvostan suuresti kaikkia, jotka valitsevat asepalveluksen, koska haluavat puolustaa maata. Sen sijaan säälin niitä, jotka valitsevat asepalveluksen vain, koska hakevat valinnallaan vain hyväksyntää. Niitä puolestaan halveksin, jotka valitsevat asepalveluksen, koska pelkäävät joutuvansa kiusatuiksi ja hylkiöksi jos valitsevat sivarin, ja liittyvät asepalveluksen suoritettuaan joukkoon, joka kerskuu omalla valinnallaan ja haukkuu kaikkia sivareita/totaaleita, ja näin tekee jo valmiiksi hankalan valinnan vielä hankalammaksi niille, jotka eivät vielä ole palvelustaan suorittaneet. Itse en ole vielä valintaani tehnyt, mutta saatan kallistua sivariin sekä periaatteellisista että terveydellisistä syistä.

Lisäksi, miksi on muka itsekästä vaatia asepalveluksen suorittaville jonkinlaista korvausta? Siksikö, että valtio on kustantanut teveydenhuollon ja koulutuksen? Vai kustansivatkohan tämänkin veronmaksajat, joihin asepalveluksen suorittanutkin kuuluu?

• katotktoa

Aseet ja niiden tukeminen

Japani

• MaailmanKansalainen1
    • kylläspylläs

Häpeän nykyisiä nuoria miehiä. Miten he julkeavat oman mukavuutensa vuoksi jättää armeijan käymättä. Vetoamalla siihen etteivät halua tappaa. Miksi Suomella on armeija ja valmius puolustaa maataan? Miettikääpä mIksi on vakuutukset olemassa esim. tulipalon varalta? Aika moni varmaan vastaa että varmuuden vuoksi.
      Minun nuoruudessa oli noita ideologisia ryssän huivit kaulassa kulkevia teinityttöjä ja ideologian vuoksi pitkätukka jannuja. Nykyisin ollaan niin trendikkäitä että ollaan sivareita tai totaaleja. Onneksi suurin osa nuorukaisista sentään käy armeijan. Vellihousuja ja verorahoilla loisivia on jo tarpeeksi.

• Sivarin käynyt

Häpeä sinun kaltaisia ajattelemattomia aliasteuvohakkaraisia. Itse lähdin armeijasta sen tehottomuuden takia aikoinaan. Suuri osa ajasta oli ajanhukkaa = oli kova kiire odottamaan koko ajan ja tätä rumbaa oli päivästä toiseen.

Nykyajan yhteiskunnalle todennäköisistä kriiseistä sota on ehkä epätodennäköisin kun taas sivarit koulutetaan paljon todennäköisimpiin uhkakuviin ja ongelmien varalle. Yksilötasolla sivarin käynyt on suuremmin hyödyksi yhteiskunnalle ja satavarmasti itselleen toisin kuin intissä poukkuroivat ja nakkeja välttelevät vertaisensa. Verorahoilla loisivista vellihousuista puheenollen, itsehän ole ammatiltani juristi, miten on herra hakkaraisen kanta? Luulenpa vahvasti, että tulen elämäni aikana maksamaan huomattavasti enemmän veroja valtiolle.

Suomi tulee lähitulevaisuudessa vaihtamaan palkka-armeijaan ja todennäköisesti myös liittymään NATOon kuten muukin läntinen maailma, joten voidaankin kysyä, että eikö armeijan käyminen estä tätä luonnollista kehitystä?

Nykyisenlainen massiivinen reservi ja sen kouluttaminen on nykymaailmassa turhaa kun sotimisen hoitaa yhä uudemmat asejärjestelmät ja iskut keskitetään yhteiskunnan avainkohteisiin ilmastakäsin.

Maailma globalisoituu ja tämä kehitys on väistämätöntä halusit sitä tai et. Tämä tarkoittaa myös kansallisten valtioiden ja niiden armeijoiden aseman uudelleen arvioimista.

• klnob

Ovatko terveydellisistä syistä vapautuksen saaneetkin vellihousuja?

• Digg

Itse olin armeijassa kaksi viikkoa, kunnes sain kaksi vuotta lykkäystä pitkään jatkuneen masennuksen takia. Vähän huonot fiilikset jäi siitä paikasta, joten taidan mennä sivariin. Pää ei kestä inttiä, sen pystyn myöntämään, ja hyväksyn itseni tällaisena. Valittajista en jaksa välittää.

• Anonyymi

Miksi kukaan mies alistuisi palkattomaan, sukupuoleen perustuvaan, nöyryyttävään pakkopalvelukseen intissä. Pitää olla laumasielu, tai pelkuri vähintään, eikä sivari ole paljoa parempi, onhan sekin palkattomaan pakkopalvelukseen sukupuolen perusteella tuomittu, ainut, ettei päätä ole ajeltu puliksi, kuten varusmiehellä.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Tykkäsin rakas

Tuottaa sulle nautintoa❤️🔥olet paras ja nautin itsekkin suunnattomasti
      Suhteet
      35
      2176
    2. Hyvää iltaa!

Mikä on päivän viisaus?
      Ikävä
      84
      1293
    3. Arvaa mitä mies

Aion pilata elämäsi totaalisesti. Kyllä, totaalisesti.
      Ikävä
      56
      1268
    4. Mies mä oon ihan helppo

Miehelle johon oon ihastunut. Olen harvoin ihastunut, mutta suhun olen. Ei tarvitse kuin pyytää, niin...
      Ikävä
      34
      1199
    5. Olet onnellinen sinkku

Näin se on nähtävä.
      Ikävä
      63
      1161
    6. Mies olen aika erakko nykyään

Vanhentunutkin olen muutamana viime vuonna parikyt vuotta. Kun en ennenkään kelvannut, niin tuskin nytkään kelpaan. Lisä
      Tunteet
      39
      874
    7. Lavroville taitaa olla jo ikkuna raollaan?

Lavrovin syytä välttää korkeita paikkoja ja ikkunoiden läheisyyttä.Ettei vain keikahda ikkunasta pihalle.
      Maailman menoa
      122
      759
    8. Haittaako jos

kaivattusi käy tosi usein pissalla ja/tai kakalla?
      Ikävä
      31
      711
    9. Skenaario

Elämä ja kuolema ovat merkillisin nyytti olevaisuutta. Mutta kun kumpaakaan ei ole, syntyy lapsuksia, joita korjaamaan
      Sinkut
      55
      555
    10. Ylen johdon hulppeat bonukset alkavat taas

Suora kopio Iltalehdestä: "Asiasta kertoo Iltalehdelle Ylen hallituksen puheenjohtaja Matti Apunen. Mitä tulospalkkioi
      Yle
      20
      551
    Aihe