Olisi maailma paljon parempi paikka, ei tarvitsisi väitellä faktoista.
Mitä pitää tehdä, että saataisiin tämä uskonto pelleily loppumaan?
Yksinkertaista, ei kerrota tuleville sukupolville, että on olemassa "usko".
Vai kertooko Jumala sitten näille lapsille, että täällä minä olen :D:D?
Jos kaikki olisivat ateisteja
31
182
Vastaukset
Jos kaikki olisivat ateisteja, ei ateismia olisi. ; )
- wanfranssi
Faktat näin eläisivät keskuudessamme.
Riittäisi mulle. Ateismin levittämiseen tarvitsee vain tieteen lisäämistä ja jakamista. Joka lopulta johtaa taikauskon syrjäyttämiseen.
- wanfranssi
Otetaan ne rahat vaikka uskonnon opetuksen lopettamisesta.
wanfranssi kirjoitti:
Otetaan ne rahat vaikka uskonnon opetuksen lopettamisesta.
Esim: Kirkko eroon valtiosta ja koulut ja tarhat ei uskonnollisiksi.
- doubtingthomas
atac kirjoitti:
Esim: Kirkko eroon valtiosta ja koulut ja tarhat ei uskonnollisiksi.
"Kirkko eroon valtiosta"
Voi voi, tätä virhettä tuntuu näkyvän hyvin usein tällä keskustelupalstalla! Suomessahan ei ole pitkään aikaan ole ollut VALTIONKIRKKOA. Se, miksi tällainen virhe sattuu ah niin usein, johtuu siitä että meillä täällä Suomessa on ehkä jonkin sortin "valtionkirkollista" meininkiä: kirkko ja valtio tekevät paljon yhteistyötä keskenään (esim. Kirkon Ulkomaanapu ym. hyväntekeväisyysjutut, armeija jne.).
"Koulut ja tarhat ei-uskonnollisiksi."
Jos kouluissa eikä tarhoissa ei tulisi yhtään uskontoja esille, niin miten he voisivat oppia ymmärtämään Suomea ja sen kulttuuria, länsimaiden historiaa ja koko maailmaa yleensäkään? Uskontojen tuntemus kuuluu yleissivistykseen. Uskontojen ja niiden arvomaailmojen pohdiskelu auttaa mielestäni yksilöä erittäin tärkeällä tavalla elämänkatsomuksellisissa ja moraalisissa kysymyksissä.
Ja pakko tähän viestiin liittää sellainen asia (vaikka ei ihan aiheeseen liitykkään, sori!), että jos joku luulee että nykyinen uskonnonopetus on "Jumalan sanan tunkemista lasten ja nuorten pääkoppiin"-tyylistä niin on totaalisen väärässä. Kannattaa oikeasti perehtyä nykyajan uskonnonopetukseen lukemalla esim. opetussuunnitelmaa netistä. Olen huomannut todella monilla ihmisillä olevan virheellinen käsitys nykyisestä uskonnonopetuksesta. - 23qr
doubtingthomas kirjoitti:
"Kirkko eroon valtiosta"
Voi voi, tätä virhettä tuntuu näkyvän hyvin usein tällä keskustelupalstalla! Suomessahan ei ole pitkään aikaan ole ollut VALTIONKIRKKOA. Se, miksi tällainen virhe sattuu ah niin usein, johtuu siitä että meillä täällä Suomessa on ehkä jonkin sortin "valtionkirkollista" meininkiä: kirkko ja valtio tekevät paljon yhteistyötä keskenään (esim. Kirkon Ulkomaanapu ym. hyväntekeväisyysjutut, armeija jne.).
"Koulut ja tarhat ei-uskonnollisiksi."
Jos kouluissa eikä tarhoissa ei tulisi yhtään uskontoja esille, niin miten he voisivat oppia ymmärtämään Suomea ja sen kulttuuria, länsimaiden historiaa ja koko maailmaa yleensäkään? Uskontojen tuntemus kuuluu yleissivistykseen. Uskontojen ja niiden arvomaailmojen pohdiskelu auttaa mielestäni yksilöä erittäin tärkeällä tavalla elämänkatsomuksellisissa ja moraalisissa kysymyksissä.
Ja pakko tähän viestiin liittää sellainen asia (vaikka ei ihan aiheeseen liitykkään, sori!), että jos joku luulee että nykyinen uskonnonopetus on "Jumalan sanan tunkemista lasten ja nuorten pääkoppiin"-tyylistä niin on totaalisen väärässä. Kannattaa oikeasti perehtyä nykyajan uskonnonopetukseen lukemalla esim. opetussuunnitelmaa netistä. Olen huomannut todella monilla ihmisillä olevan virheellinen käsitys nykyisestä uskonnonopetuksesta.Kirkko siis ei ole valtionkirkko. Hyvä. Silloinhan kirkko voisi muuttua jäsenmaksuperusteiseksi niin, että vain ne jotka kirkon palveluksia haluvat, maksavat niistä. Yhteisöveron osuus pois, hautaus- ja vihkitoimi valtiolle. Toki kirkkokin saisi jäseniään haudata ja vihkiä, jos asiasta sopivat. Ja maksavat.
Kuulostaisiko reilulta? - doubtingthomas
23qr kirjoitti:
Kirkko siis ei ole valtionkirkko. Hyvä. Silloinhan kirkko voisi muuttua jäsenmaksuperusteiseksi niin, että vain ne jotka kirkon palveluksia haluvat, maksavat niistä. Yhteisöveron osuus pois, hautaus- ja vihkitoimi valtiolle. Toki kirkkokin saisi jäseniään haudata ja vihkiä, jos asiasta sopivat. Ja maksavat.
Kuulostaisiko reilulta?"Silloinhan kirkko voisi muuttua jäsenmaksuperusteiseksi niin, että vain ne JOTKA KIRKON PALVELUKSIA HALUAVAT, maksavat niistä."
Minä en hallitse erityisen hyvin näitä vero- ym. juttuja, täytyy myöntää. Mutta joitain ajatuksia tekstisi herätti pääkopassani.
Jos kirkon tarjoamat palvelukset kiinnostavat henkilöä A, niin silloin häntä yleensä kiinnostaa kirkon jäsenyys muutenkin (hengellisellä tasolla). Ja jos taas henkilöä B kiinnostaa vain palvelut (jotka ymmärrän tässä yhteydessä sisältävän vihkimisen ja hautauksen), niin silloin ehkä hänen kantsisi vähän miettiä miksi ylipäätänsä kuuluu kirkkoon jos ei muusta tarjonnasta piittaa ollenkaan.
Mutta onhan se totta, että henkilön B:n tilanne on yleinen monen suomalaisen kohdalla: kuulutaan kirkkoon nimenomaan palvelujen takia (ns. maallikoita/maallikkokristittyjä). Minä en osaa sanoa, mikä tässä olisi hyvä/oikea ratkaisu, jätän asian ratkaistavaksi suosiolla niille jotka asian handlaavat :).
(Pahoittelen tekstin sekalaisuutta, ajatukset virtaa nopeampaa mitä sormet näppäimistöllä :D!) Siis minkä taikauskon?Raamatun kertomus Jeesuksesta on tosi. Mutta vähän luulen ettei se pysty karsimaan se "tieteen" lisääminen pysty karsimaan pois edes pieniä huuhaauskomuksia mitä on new agessa, spiritismissä ja kaiken maailman uususkonnoissa ja sitten kun tulee talouskriisit sun muut romahtamiset ihmiset hakee apua mistä löytyy.
Älä turhaan kuvittele että pystyt syrjäyttämään Kristuksen Juudan Leijonan koska ette sillä ns.tieteen levittämisellä ette pysty syrjäyttämään edes kissanpentua.- kumoutunut
"Ateismin levittämiseen tarvitsee vain tieteen lisäämistä ja jakamista. Joka lopulta johtaa taikauskon syrjäyttämiseen. "
- siinä on vain se puoli, että tiede kumoaa (aina) omat väitteensä ;) doubtingthomas kirjoitti:
"Silloinhan kirkko voisi muuttua jäsenmaksuperusteiseksi niin, että vain ne JOTKA KIRKON PALVELUKSIA HALUAVAT, maksavat niistä."
Minä en hallitse erityisen hyvin näitä vero- ym. juttuja, täytyy myöntää. Mutta joitain ajatuksia tekstisi herätti pääkopassani.
Jos kirkon tarjoamat palvelukset kiinnostavat henkilöä A, niin silloin häntä yleensä kiinnostaa kirkon jäsenyys muutenkin (hengellisellä tasolla). Ja jos taas henkilöä B kiinnostaa vain palvelut (jotka ymmärrän tässä yhteydessä sisältävän vihkimisen ja hautauksen), niin silloin ehkä hänen kantsisi vähän miettiä miksi ylipäätänsä kuuluu kirkkoon jos ei muusta tarjonnasta piittaa ollenkaan.
Mutta onhan se totta, että henkilön B:n tilanne on yleinen monen suomalaisen kohdalla: kuulutaan kirkkoon nimenomaan palvelujen takia (ns. maallikoita/maallikkokristittyjä). Minä en osaa sanoa, mikä tässä olisi hyvä/oikea ratkaisu, jätän asian ratkaistavaksi suosiolla niille jotka asian handlaavat :).
(Pahoittelen tekstin sekalaisuutta, ajatukset virtaa nopeampaa mitä sormet näppäimistöllä :D!)"Jumalan sanan tunkemista lasten ja nuorten pääkoppiin"-tyylistä niin on totaalisen väärässä. Kannattaa oikeasti perehtyä nykyajan uskonnonopetukseen lukemalla esim. opetussuunnitelmaa netistä. Olen huomannut todella monilla ihmisillä olevan virheellinen käsitys nykyisestä uskonnonopetuksesta."
Kyllä pikkukirkkojen käyminen on jumalan sanan yksipuolista utnkemista pienten mieliin. Olin vielä kirkkoon kuuluvana päiväkodissa töissä kun sellainen lapsille kävi jumalan sanaa opettamassa. (toivottavasti ei enää nykyisin)
"Jos kouluissa eikä tarhoissa ei tulisi yhtään uskontoja esille, niin miten he voisivat oppia ymmärtämään Suomea ja sen kulttuuria, länsimaiden historiaa ja koko maailmaa yleensäkään? Uskontojen tuntemus kuuluu yleissivistykseen. Uskontojen ja niiden arvomaailmojen pohdiskelu auttaa mielestäni yksilöä erittäin tärkeällä tavalla elämänkatsomuksellisissa ja moraalisissa kysymyksissä."
Kyllä tässä suhteessa olet oikeassa. Mutta nyt puhutaankin siitä että, jos yhtä uskontoa saa opettaa. Pitää silloin myös muista uskonnoista ja näkmyksistä opettaa. Ja kyylähän mm Suomenuskoisuus ja shamanismi ovat kuuluneet suomalaisten kulttuuriin jo paljon ennen kristinuskon tuloa. Olisi siis hienoa jos myös siitä opetettaisiin. Ihan vain ylsi-sivistyksen takia. ;)atac kirjoitti:
"Jumalan sanan tunkemista lasten ja nuorten pääkoppiin"-tyylistä niin on totaalisen väärässä. Kannattaa oikeasti perehtyä nykyajan uskonnonopetukseen lukemalla esim. opetussuunnitelmaa netistä. Olen huomannut todella monilla ihmisillä olevan virheellinen käsitys nykyisestä uskonnonopetuksesta."
Kyllä pikkukirkkojen käyminen on jumalan sanan yksipuolista utnkemista pienten mieliin. Olin vielä kirkkoon kuuluvana päiväkodissa töissä kun sellainen lapsille kävi jumalan sanaa opettamassa. (toivottavasti ei enää nykyisin)
"Jos kouluissa eikä tarhoissa ei tulisi yhtään uskontoja esille, niin miten he voisivat oppia ymmärtämään Suomea ja sen kulttuuria, länsimaiden historiaa ja koko maailmaa yleensäkään? Uskontojen tuntemus kuuluu yleissivistykseen. Uskontojen ja niiden arvomaailmojen pohdiskelu auttaa mielestäni yksilöä erittäin tärkeällä tavalla elämänkatsomuksellisissa ja moraalisissa kysymyksissä."
Kyllä tässä suhteessa olet oikeassa. Mutta nyt puhutaankin siitä että, jos yhtä uskontoa saa opettaa. Pitää silloin myös muista uskonnoista ja näkmyksistä opettaa. Ja kyylähän mm Suomenuskoisuus ja shamanismi ovat kuuluneet suomalaisten kulttuuriin jo paljon ennen kristinuskon tuloa. Olisi siis hienoa jos myös siitä opetettaisiin. Ihan vain ylsi-sivistyksen takia. ;)(pahoittelen kirjoitusvirheitäni)
- doubtingthomas
atac kirjoitti:
"Jumalan sanan tunkemista lasten ja nuorten pääkoppiin"-tyylistä niin on totaalisen väärässä. Kannattaa oikeasti perehtyä nykyajan uskonnonopetukseen lukemalla esim. opetussuunnitelmaa netistä. Olen huomannut todella monilla ihmisillä olevan virheellinen käsitys nykyisestä uskonnonopetuksesta."
Kyllä tässä suhteessa olet oikeassa. Mutta nyt puhutaankin siitä että, jos yhtä uskontoa saa opettaa. Pitää silloin myös muista uskonnoista ja näkmyksistä opettaa. Ja kyylähän mm Suomenuskoisuus ja shamanismi ovat kuuluneet suomalaisten kulttuuriin jo paljon ennen kristinuskon tuloa. Olisi siis hienoa jos myös siitä opetettaisiin. Ihan vain ylsi-sivistyksen takia. ;)"Kyllä tässä suhteessa olet oikeassa. Mutta nyt puhutaankin siitä että, jos yhtä uskontoa saa opettaa. PITÄÄ SILLOIN MYÖS MUISTA USKONNOISTA JA NÄKEMYKSISTÄ OPETTAA. Ja kyylähän mm Suomenuskoisuus ja shamanismi ovat kuuluneet suomalaisten kulttuuriin jo paljon ennen kristinuskon tuloa. Olisi siis hienoa jos myös siitä opetettaisiin. Ihan vain ylsi-sivistyksen takia. ;)"
Väite, jonka olen tähän viestiin "caps lockannut", tulee hirvein usein uskonnonopetuksen vastaisten ihmisten suusta. Jälleen kerran se kertoo siitä, miten vähän ihmiset ovat perehtyneet opetussuunnitelmaan ja uskonnonopetuksen nykytilaan.
Uskonnonopetukseen (ja puhun nyt ev.lut. uskonnon opetuksesta, koska siitä parhaiten tiedän) kuuluu nykyään (ja on jo kauan kuulunut) maailmanuskonnot ja lisäksi myös mainitsemasi "suomenuskoisuus" ja shamanismi, lisäksi myös filosofisia moraaliteorioita ym.ym. :). Maailmanuskontoja tulee nykyään jo ala-asteella (n.5-luokalla), ja niitä käydään vielä tarkemmin läpi myös 7-luokalla. Lisäksi lukioissa on tarjolla maailmauskontojen kurssi (UE4).
- Liekkiä
Ateismihan elää käsityksessä että ihmisen todellisuuden rakenne perustuu ainoastaan aistien ja tieteen ymmärtämään tasolle. Eli minkäänlaista uskoa ei riitä
Niiden päälle. Jos ajattelemme maailmankaikkeutta niin tuo käsitys on galaksin lapsellisin uskomus. Voitaisiin jopa väittää että se on tyhmä kuin lehmä. On erittäin vaikea käsittää että yksi pieni äänekäs vähemmistäryhmä, ateistit kehuvat itseään omalla älykkyydellään.Ja käsitys että näkymätön zombi-Jeesus (Koska on Jumala) loi kaiken sattumalta Ja tyhjästä. On vielä jopa naurettavampi. Varsinkin kun mitä todisteita. Ei tänäkään päivänä ole voitu osoittaa kyseisen näkemyksen tueksi.
Se ei siis ole edes vaihtoehto tieteelle.- Lebrohah
atac kirjoitti:
Ja käsitys että näkymätön zombi-Jeesus (Koska on Jumala) loi kaiken sattumalta Ja tyhjästä. On vielä jopa naurettavampi. Varsinkin kun mitä todisteita. Ei tänäkään päivänä ole voitu osoittaa kyseisen näkemyksen tueksi.
Se ei siis ole edes vaihtoehto tieteelle.Teillä ateisteilla ei riitä polla ymmärtämään kuin todistettuja asioita.
Ette suoraan sanoen vaikuta kovin älykkäiltä. Silti ystävällisesti, niinkuin aina. Lebrohah kirjoitti:
Teillä ateisteilla ei riitä polla ymmärtämään kuin todistettuja asioita.
Ette suoraan sanoen vaikuta kovin älykkäiltä. Silti ystävällisesti, niinkuin aina."Ette suoraan sanoen vaikuta kovin älykkäiltä."
Ateismissa ei olekkaan kyse älykkyydestä. Vain jumaluskon puutteesta.
Ateistit ovat varsin mielenkiintoisia henkilöitä. He ovat kaikki erilaisia!
Tiedä niin tuosta mielenkiintoisuudesta, mutta erilaisiahan me kaikki olemme, myös uskovaiset.
Myös uskovaisten jumalat ovat kaikki erilaisia, ikäänkuin isäntänsä kaltaisia. Mukavalla on mukava jumala ja ikävällä puolestaan kränkkä henkiolento. Miten sattuikin niin sopivasti!Phoebus kirjoitti:
Tiedä niin tuosta mielenkiintoisuudesta, mutta erilaisiahan me kaikki olemme, myös uskovaiset.
Myös uskovaisten jumalat ovat kaikki erilaisia, ikäänkuin isäntänsä kaltaisia. Mukavalla on mukava jumala ja ikävällä puolestaan kränkkä henkiolento. Miten sattuikin niin sopivasti!Voi sinua Hoitsu Hki!
Tähänkin väliin sinun piti taas laittaa vaslheellinen julistuksesi.
Sinulla on varmaan mielestäsi hyvät syyt tehdä narri itsestäsi.
Olet kuitenkin vain ikävystyttävä.
Ehkä todella luulet, että valheella saavuttaa jotakin. Kukapa tietää.
Itse olen onnellinen saadessani elää totuudessa. Se on todella upeaa! Olen todella kiitollinen, että elämäntilanteeni mahdollistaa sen.
Jos se vain on mahdollista, kannattaa kokeilla!- tootuudenmukainen
Phoebus kirjoitti:
Voi sinua Hoitsu Hki!
Tähänkin väliin sinun piti taas laittaa vaslheellinen julistuksesi.
Sinulla on varmaan mielestäsi hyvät syyt tehdä narri itsestäsi.
Olet kuitenkin vain ikävystyttävä.
Ehkä todella luulet, että valheella saavuttaa jotakin. Kukapa tietää.
Itse olen onnellinen saadessani elää totuudessa. Se on todella upeaa! Olen todella kiitollinen, että elämäntilanteeni mahdollistaa sen.
Jos se vain on mahdollista, kannattaa kokeilla!niimpä, elän totuudessa, Jeesus on Tie, Totuus ja Elämä.
- ihminen uskoo sitten
Sitä on jo monessa valtiossa yritetty, Albania, Pohjois-Koreaja muut ateistiset maat, mutta uskonto pulpahtaa vaina aina esiin. Ei se koskaan lopu, koska Jumala on pannu ihmisen sisimpään jumal- ja iankaikkisuus kaipuun ja vaiston.
Jos ihminen ei tunne Jumalaa hän keksii jumalan ja uskon. Ei ole löydetty vielä kansaa tai heimoa ilman uskontoa.
Turha on toivosi- -
Varmastihan eriasteisia hörhöjä tulee aina olemaan. Mutta toivoa sopii, että organisoituneet uskonnot pikkuhiljaa häviäisivät, koska niistä ei ole kenellekään muuta kuin haittaa. Mitä sivistyneempi, koulutetumpi ja rauhallisempi maa, sen vähemmän uskovia. Uskonnot elävät eriarvoisuudesta, pahuudesta, sodista, köyhyydestä, nälästä ja ruokkivat niitä. Haaste on iso mutta tavoittelemisen arvoinen: Eroon uskonnoista!
Vähän veikkaan. Kukaan ei välittäisi muusta kuin itsestään koska mitä väliä kerran vain eletään tuomiolle nyt ei joudu kuitenkaan.
Puolet ihmisistä käyttäytyisi apinan tavoin koska ihmisille on iskostettu että ovat apinasta.
Yleensä sellaisissa maissa joissa ollut on ateistinen hallinto on ollut diktaattori ja monesti sellaisissa maissa on syntynyt henkilöpalvontakultti.
Ja kun uskomukset on hylätty ei silloin olisi ehdotonta oikeaa ja väärää niin kukin tekee mitä lystää ja ajattelee vain omaa etuaan.Mä luulen, että ateistisessa maailmassa olisi arvovaltaa elämää paljon kokeneilla vanhemmilla ihmisillä. Heitä arvostettaisiin enemmän. Joka tapauksessa loppujen lopuksi elämänkokemus määrää paljonkin jokaisen tulevaisuutta.Palvontakulttien henkilöt ovat usein vain muita lahjakkaampia ja hyvän näköisiä.
- p-k.
-Mitä pitää tehdä, että saataisiin tämä uskonto pelleily loppumaan?
Muuta Pohjois-Koreaan, niin johan loppuu pelleily Niin tai Kiinaan! Sielläkin on kyllä se "Taivaallisen rauhan aukio"
- Yäk!
Avaaja vaikuttaa ateistihomolta.
Jos kaikki olisivat ateisteja niin mikään ei muuttuisi, sillä pelkkä jumalan kieltäminen ei riitä muutokseen, sillä vallan saatuaan he jatkaisivat samaa rataa kuin uskovaisetkin.
Koko maailman historia kertoo karua kieltään siitä että kun hyvä voittaa pahan niin se valtaanpäästyään muuttuu tuoksi pahaksi
Ellemme muuta omaa psykologista perimäämme, niin mitään muutosta ei tule maailmassa olipa vallassa ateistin uskonnot tai kommunismi
Koommunistikin kompuroivat juuri tuohon asiaan, että järjestelmää rakensivat sellaiset ihmiset joilla oli tuo perimä
ESIM.venäjällä tsaarismi jatkui kommunismin nimissä kun kaikki oikeat kommunisti oli tapettu sukupuuttoon
Kun kommunismi romahti niin tsaarismi jatkuu nyt taas kirkon siunauksella lujittaa otettaan vallasta- 1213
"Mitä pitää tehdä, että saataisiin tämä uskonto pelleily loppumaan?
Yksinkertaista, ei kerrota tuleville sukupolville, että on olemassa "usko". "
Ja olet siis vakuuttunut, että kristinuskon korvaaminen wanfranssismilla muuttaisi tilannetta?
Vaikka maailmasta poistettaisiin kaikki uskonnot ja sinä määrittelisit mikä on faktaa, ei kaikki uskoisi sinua. Täälä olisi sitten palsta fanaattisille wanfranssisteille ja awanfranssisteille. Ja joku älynjättiläinen kertoisi saman mitä sinä, mutta tilalla olisi sinun hyväksymä usko.
Epäilen, ettei kaikkia ihmisiä ole mahdollista aivopestä sinun uskoosi.
Ketjusta on poistettu 20 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 1062449
- 1061912
Ripeyttä asiointiin
Ottaa päähän yhden ja saman asiakkaan hitaus kassalla kun yhdellä kädellä nostelee ostoksia kärrystä ja välillä pitelee161804Mitä ajattelit hänestä
Ensi kohtaamisesta alkaen? Itsellä pikkuhiljaa syventyi rakkaudeksi vaikka alusta asti ajattelin että hän on samallainen991457Marinin ahdistelija - "Lemmenkipeä huippuosaaja Lähi-idästä"
Olikin valtamedialle hankala paikka, kun kyseessä olikin "rikastaja" Vähän aikaa sitä voitiin piilotella, mutta pakko ol1921432Mietitkö tosissasi..
..että olisin tullut sinne jonkun muun vuoksi kuin sinun? Ei näinä vuosina tapahtuneet, myös tapahtumatta jääneet, ole41375Palstan henkisesti sairaat ja lihavat
Täällä on sairaita, työttömiä ihmisiä kirjoittelemassa joilla ei ole tarkoituksena kuin satuttaa ihmisiä. Jos eksyt pals133975- 57957
Kysyin kaikilta yhteisiltä tutuilta mielipidettä siitä, että kannattaako sinun kanssa alkaa!
Päätös oli lähestulkoon yksimielinen. Minunkin vaisto antoi vaaranmerkkejä, mutta järkytyin mitä sinusta kuulin. Aluksi125948- 64946