Olen jo pidemmän aikaan pistänyt merkille uutisista
näitä "Auto syttyi palamaan kesken ajon" -otsikoita.
Mikähän se tälläinen ilmiö nyt taas onkaan?
Väittäkö viranomaiset taas tässäkin asiassa
että se on aivan normaali ilmiö?
Tässä muutamia tuoreimpia poimintoja
"Auto syttyi palamaan kesken ajon" -otsikoista:
"Nuorukaisen auto leimahti liekkeihin kesken ajon Helsingissä"
http://www.iltasanomat.fi/kotimaa/nuorukaisen-auto-leimahti-liekkeihin-kesken-ajon-helsingissa/art-1288426537317.html
"Auto paloi Karhulassa"
http://www.kymensanomat.fi/Online/2011/10/27/Auto paloi Karhulassa/2011312316871/4
Auto syttyi tuleen kuutostiellä
http://www.karjalainen.fi/karjalainen/Uutiset_maakunta/auto_syttyi_tuleen_kuutostiellä_7498916.html
OUTOJA AUTOPALOJA
127
6059
Vastaukset
- Tosi on
Olisko syynä bensaletkujen "sulaminen" tuohon bensaan? Vain yksi oletus ja onko kukaan tutkinut tuota bensaletkujen E 10 bensan sulatus vaikutusta?
- assssssss
Muistelen että kun uuden E10- bensiinin sopivuudesta oli puhetta 1 v sitten, niin eräillä autoilla heikko paikka oli juuri bensaletkut yms. jotka eivät kestäneet uutta bensiiniä. Ainakin Fiatilla oli paljon malleja jotka eivät soveltuneet uudelle bensiinille. Onkohan kaikkia automerkkejä ja malleja tutkittu kunnolla ?
Eli veit jalat suustani ...
- Palmx
Kaasua komisario palmu
http://store.mtv3.fi/productpictures/pic1_big/6415018613571.png - No niin!
"E10 Bensiini voi sytyttää moottorin"
Asiantuntijan mukaan todennäköisimmin auton polttoaineletkut ovat rakenteeltaan liian hauraita kestääkseen E10-bensiiniä, jonka sisältämä etanoli syövyttää ja haurastaa materiaalia, johon se on kontaktissa.
http://www.e10bensiini.com/2010/12/vaarintankattu_e10_rajaytti_auton/- väärinmeni..
Vuosi 2009 raja. Vasta sen jälkeen valmistetut autot kestävät E10-bensaa. Mm. aiemmin valmistetut Suomessa erittäin suositut Toyota-mallit eivät kestä, vaikka virkamiehet muuta väittävät. Koko homma jälleen kerran suuri bluffi. Ongelmia tulee olemaan jatkossa paljon. Vihreille poliitikoille ja heitä myötäileville bisnesmiehille esim. ST1:n pomolle ihmishengillä ei olekaan mitään arvoa. Vihreys on voittanut Suomessa järjen ja antanut huijareille ja asioiden vääristelijöille loistavan kusetuskeinon eli ansaitsemattoman rahastuksen keinon ympäristönsuojelun nimissä. Se on väärin.
- Jos näin on niin
Eli tuon ylläolevan artikkelin mukaan E10 bensa siis hajottaa
kelpo autoja syövyttämällä autojen polttoaineletkuja.
Ja kuka tämän sitten korvaa? Jo tapahtunei onnettomuuksineen
ja autojen huolellisen peruskorjauksen?
Eikö se ole se tuotevastuu...- .
Kukako korvaa? Autoilija itse, jos ei ole palovakuutusta. Tosin siinäkin tapauksessa varmasti vakuutusyhtiöllä on jokin porsaanreikä... "Oli pariton tai parillinen päivä, kello oli 0001-2400 välillä, aurinko oli kaakossa, tuuli etelästä, vastakkaisela kaistalla oli valkoinen pakettiauto ja kuskilla oli siniset alushousut. Näin ollen vakuutuskorvaukseen oikeuttavat ehdot eivät täyty.
- Heh heh
. kirjoitti:
Kukako korvaa? Autoilija itse, jos ei ole palovakuutusta. Tosin siinäkin tapauksessa varmasti vakuutusyhtiöllä on jokin porsaanreikä... "Oli pariton tai parillinen päivä, kello oli 0001-2400 välillä, aurinko oli kaakossa, tuuli etelästä, vastakkaisela kaistalla oli valkoinen pakettiauto ja kuskilla oli siniset alushousut. Näin ollen vakuutuskorvaukseen oikeuttavat ehdot eivät täyty.
No eipä ole kulutus noussut biopolttoäljyllä,joku on sen varastanut sieltä säiliöstä,tutkihan tarkkaan...
- (T(TUG
Heh heh kirjoitti:
No eipä ole kulutus noussut biopolttoäljyllä,joku on sen varastanut sieltä säiliöstä,tutkihan tarkkaan...
Rankka rahoitusvelka ja omistajan ikä.Elämässä on ehkä muitakin tarpeita kuin unelma-auto kun muutetaan pois kotoa.
- kallis kokeilu
Entäpä nuo bio-polttoöljyt, omakotitalojen lämmitykseen tarkoitetut?
Viime syksynä ostin Nesteeltä 1800 l tankkiin tommosta öljyä.
Kolmen kuukauden kuluessa tankki oli tyhjä.
Normaalisti öljyllä lämmitettäessä vuoden kulutus on ollut 1000-1500 l.
Menetin uskoni siinä missä rahatkin. Ehkä laitteetkin on tohjona.- Vittuilija?
Kannattaa tarkistaa onko öljysäiliösi ehjä!
- valoKitti
Ei välttämättä sana bio tuo mainitsemaasi ongelmaa. Ennemminkin kallistuisin uskomaan väitettä, että ainut markkinoilla oleva polttoöljy on MOOTTORIPOLTTOÖLJYÄ, joka on "liian"puhdistettua.
Jos löpöstä puhdistetaan esim liikaa rasvaa pakokaasupäästöjen nimissä, niin aineesta tulee laihempaa, koska juuri rasvaisuus tuo sitä palamistapahtumassa muodostuvaa energiaa. - Hox!
valoKitti kirjoitti:
Ei välttämättä sana bio tuo mainitsemaasi ongelmaa. Ennemminkin kallistuisin uskomaan väitettä, että ainut markkinoilla oleva polttoöljy on MOOTTORIPOLTTOÖLJYÄ, joka on "liian"puhdistettua.
Jos löpöstä puhdistetaan esim liikaa rasvaa pakokaasupäästöjen nimissä, niin aineesta tulee laihempaa, koska juuri rasvaisuus tuo sitä palamistapahtumassa muodostuvaa energiaa.Joillakin myyjillä kaikki polttoöljy on tänävuonna moottoripolttoöljyä erilliset lämmityslaadut ovat poistuneet myynnistä!
- Kauko-666
Olikohan viime talvi normaali vai kenties edellisiä kylmempi?
- Tosi on
Suomalaisilla kokeilutetaan kaikkea paskaa, kun ollaan niin lampaita, että joka asiassa saa meitä kusettaa.
- äläpuhupaskaa
Ai suomalaisilla on kokeilutettu? Monissa maissa, mm. Ruotsissa, on ollut bioetanolia käytössä jo 5-6 vuotta. Jossain päin maailmaa jo kymmeniä vuosia.
http://fi.wikipedia.org/wiki/Bioetanoli - äläpuhupaskaa
äläpuhupaskaa kirjoitti:
Ai suomalaisilla on kokeilutettu? Monissa maissa, mm. Ruotsissa, on ollut bioetanolia käytössä jo 5-6 vuotta. Jossain päin maailmaa jo kymmeniä vuosia.
http://fi.wikipedia.org/wiki/BioetanoliNiin ja piti täsmentää, että sitä bioetanolia on siis myös noissa maissa lisätty bensan joukkoon vuosikausia.
- Tosi on
äläpuhupaskaa kirjoitti:
Niin ja piti täsmentää, että sitä bioetanolia on siis myös noissa maissa lisätty bensan joukkoon vuosikausia.
Sana "Kaikkea" ****** (paskaa) en puhunut mitään bioetanoolista. Vaan yleensä tekniikasta nämä digipoksitkin ja heti menivät vanhaksi, kun pitää hankkia uudet teräväpiirto poksit. Ruotsissa tultiin pokseissakin pitemmällä siirtymäajalla ja oli aikaa kehittää tekniikka valmiiksi.
- äläpuhupaskaa
Tosi on kirjoitti:
Sana "Kaikkea" ****** (paskaa) en puhunut mitään bioetanoolista. Vaan yleensä tekniikasta nämä digipoksitkin ja heti menivät vanhaksi, kun pitää hankkia uudet teräväpiirto poksit. Ruotsissa tultiin pokseissakin pitemmällä siirtymäajalla ja oli aikaa kehittää tekniikka valmiiksi.
No miksiköhän sitten vastasit ketjuun, joka käsitteli e10-bensaa, jos et tarkoittanut sitä?
- Tosi on
äläpuhupaskaa kirjoitti:
No miksiköhän sitten vastasit ketjuun, joka käsitteli e10-bensaa, jos et tarkoittanut sitä?
No vastataan sitten tuohon E 10 bensaan esim. Miksi sitten ei eri perämoottori valmistajat eivät suosittele E 95 biobensan käyttöä perämoottoreissa ja sama koskee myös muita pienkoneita moottorisahoja, ruohonleikkureita ja trimmereitä?
Kelpaskos nyt selitäppäs tämä asia? - Älä höyryä
äläpuhupaskaa kirjoitti:
Ai suomalaisilla on kokeilutettu? Monissa maissa, mm. Ruotsissa, on ollut bioetanolia käytössä jo 5-6 vuotta. Jossain päin maailmaa jo kymmeniä vuosia.
http://fi.wikipedia.org/wiki/Bioetanolipuhu totta äläkä pjaskaa, missään maassa ei bio aineilla ole ajeltu 10v kuin korkeintaan koe autoissa.
- leksivueli
äläpuhupaskaa kirjoitti:
Ai suomalaisilla on kokeilutettu? Monissa maissa, mm. Ruotsissa, on ollut bioetanolia käytössä jo 5-6 vuotta. Jossain päin maailmaa jo kymmeniä vuosia.
http://fi.wikipedia.org/wiki/BioetanoliRuotsissa on myös todella paljon flexifuel autoja joihin se soveltuu. Suomessa ne ovat vielä harvinaisia.
- PonuaTankkiin
Älä höyryä kirjoitti:
puhu totta äläkä pjaskaa, missään maassa ei bio aineilla ole ajeltu 10v kuin korkeintaan koe autoissa.
Brassit on ajanu etanoliautoilla vuosikymmeniä.Bjönttö!
- .-.-.
Tosi on kirjoitti:
No vastataan sitten tuohon E 10 bensaan esim. Miksi sitten ei eri perämoottori valmistajat eivät suosittele E 95 biobensan käyttöä perämoottoreissa ja sama koskee myös muita pienkoneita moottorisahoja, ruohonleikkureita ja trimmereitä?
Kelpaskos nyt selitäppäs tämä asia?Pien prutkut on tarkkoja bensalle ja niiden moottorit voi leikata kiinni bioainekomponenttien takia,
- dpoigjaspodjgposadfg
Tosi on kirjoitti:
No vastataan sitten tuohon E 10 bensaan esim. Miksi sitten ei eri perämoottori valmistajat eivät suosittele E 95 biobensan käyttöä perämoottoreissa ja sama koskee myös muita pienkoneita moottorisahoja, ruohonleikkureita ja trimmereitä?
Kelpaskos nyt selitäppäs tämä asia?Pienissä prutkuissa polttoaine ja öljy sekoitetaan keskenään, kuten varmaan tiedät tai toivottavasti olet ainakin kuullut asiasta. Erillistä oljy säiliötä ei ole vaan polttoaineen joukossa oleva öljy hoitaa moottorin voitelun. Etanoli on liuotin, joten E10 tavara liuotaa voitelevan öljyn moottorin pinnoilta aiheuttaen lisääntyvää kulumist. E5 on parempi vaihtoehto, mutta ei sekään niin toimi kuin pitäisi.
.-.-. kirjoitti:
Pien prutkut on tarkkoja bensalle ja niiden moottorit voi leikata kiinni bioainekomponenttien takia,
Ei se näin mene.
Ne ovat kaasutinkoneita joten niissä ei ole lambda-anturia ja tarvittavaa tekniikka polttoaineseoksen rikastamiseksi silloin, kun polttoaine on jotain muuta kuin 100 % bensaa. Viinabensaseos on liian laihaa kaasutinmoottorille ja moottori käy liian kuumana jolloin kaksitahtikoneessa varsinkin saattaa mäntä sulaa. Nelitahtimoottorikin nykii liian laihan seoksen takia sytytyksen välillä epäonnistuessa. Liian kuumana käynti näkyy myös sytytystulppien värissä - liian vaaleaksi menee.
Tämä on tahallinen rikos meitä ekoautoilijoita kohtaan, mutta kun sen takana on politiikan ja rahan valta, niin rikollet saavat jatkaa toimintaansa ja rikollisten omistama media kilvan ylistää heitä.- asssssssss
sitroen kirjoitti:
Ei se näin mene.
Ne ovat kaasutinkoneita joten niissä ei ole lambda-anturia ja tarvittavaa tekniikka polttoaineseoksen rikastamiseksi silloin, kun polttoaine on jotain muuta kuin 100 % bensaa. Viinabensaseos on liian laihaa kaasutinmoottorille ja moottori käy liian kuumana jolloin kaksitahtikoneessa varsinkin saattaa mäntä sulaa. Nelitahtimoottorikin nykii liian laihan seoksen takia sytytyksen välillä epäonnistuessa. Liian kuumana käynti näkyy myös sytytystulppien värissä - liian vaaleaksi menee.
Tämä on tahallinen rikos meitä ekoautoilijoita kohtaan, mutta kun sen takana on politiikan ja rahan valta, niin rikollet saavat jatkaa toimintaansa ja rikollisten omistama media kilvan ylistää heitä.Ja vielä tarkennusta!
Nehän ovat enimmäkseen 2-tahtimoottoreita.
Ennen vanhaan suositeltiin että jäänestoa ei saisi laittaa ollenkaan 2-tahtibensiinin sekaan. 4-tahtikoneillakin vain hyvin pieni määrä, olikohan 1%.
Olenkin ihmetellyt miten sitä alkoholia nyt voidan muka laittaa jopa 10% bensiinin sekaan kun ennen jäänestoainetta (sekin jotain alkoholia) sai laittaa vain 1-2 % ???????????
Mihin on tuo vanha ohje unohtunut! - assssssssss
dpoigjaspodjgposadfg kirjoitti:
Pienissä prutkuissa polttoaine ja öljy sekoitetaan keskenään, kuten varmaan tiedät tai toivottavasti olet ainakin kuullut asiasta. Erillistä oljy säiliötä ei ole vaan polttoaineen joukossa oleva öljy hoitaa moottorin voitelun. Etanoli on liuotin, joten E10 tavara liuotaa voitelevan öljyn moottorin pinnoilta aiheuttaen lisääntyvää kulumist. E5 on parempi vaihtoehto, mutta ei sekään niin toimi kuin pitäisi.
Näinhän se on. Olen mopoillut jo laillisesti vuodesta 1971 ja sitä ennenkin salaa harjoitellut pari vuotta.
- metanoli mies
PonuaTankkiin kirjoitti:
Brassit on ajanu etanoliautoilla vuosikymmeniä.Bjönttö!
meillä on ajettu pirtulla ja auto kulkee samanlailla.moottori käy puhtaampana venttiilit ei karstotu ja kestävät kauemmin.litra masinolia tankkiin niin maailma pelastuu.moottorisahaan kun lisää korkillisen ei jäädy talvella siis sinolia.ei männän renkaat ehdi karstottua.
- Kari Kature
Jos se on näitä Depopulation bomber -ratkaisuja:
tuon tuosta auto posahtaa yhtäkkiä kesken ajon.
Ja näin maapalloa säästetään rikkaille enemmän.
Elintilaa, elintilaa... - E10 ROULETTE
"How Can We Drive When Our Cars Are Burning?"
http://www.marshu.com/images-website/car/car-wrecks-crashes-accidents-camaro-firebird-gm/firebird-on-fire-at-the-track/car-firebird-on-huge-fire.jpg aikaa sitten on jo todistettu esim: Yamahan perämoottori kursseilla mitä pitivät japanilaiset ammattilaiset, että E10 bensiini syövyttää letkut ym... tohon bio öljyyn en sano muutaku, et mitä oon josai koneis sitä nähty käytettävän se tunkeutuu joka hlvt paikkaan eikä irtoo taltalla ja vasaralla ku pääsee kovettumaa esim.pölyn kanssa yhteen..
- kelekoottelija
Varmasti syövyttää.en ole ainut jolla on kelkassa tullu äkillisiä "käyntihäiriöitä" kun letkuista päivä paistaa läpi.vaikka käytössä 98.varmaan oman osansa tekee että ovat melko lämpimässä mutta eipä se autossakaan paljo sen viileempää ole pellin alla..
- Ajoo vahinko
Hmm,oliko auto vanhakin.Hmm,jos oli,niin moottori sattoi olla likainenkin.Hmm,ajoiko hän lujaakin?Hmm,jos ajoi?Niin jarruttiko hän nopeasti?Jos jarrutti?Hmm,niin pysähtyivätkö molemmat päät silloin yhtaikaa?Hmm,jos ei?Niin moottori silloin varmasti venähti ja syttyi omia aikojaan palamaan.
- Auto syttyy
palamaan?? miksi noita idiootti ohjeita sitten ei lue autojen manuaaleissa ??????????????? onko ne jotain rasvarien salatiedettä???????????
- hot moto
jarruttaessa kampiakseli siirtyy eteen päin ja aiheuttaa kitkaa päittäis laakereissa,samoin kampiakselin kaulalla männän varsi siirtyy eteen päin kampiakselilla aiheuttaa suurta kitkaa ja moottori kuumenee saattaa syttyä tuleen.kuumuus saattaa heittää kampuran ulos koneesta.
- kiik
Voi jumalauta tätä kansaa ja näitä vastauksia täällä!!! Olette ihan provoja koko sakki!!
- BLÄÄÄÄÄHHHH.....
Johan oli taasen pöterö juttu,palo kun paloi.
Noita kotteroita palanut maailmansivu,joka vuosi.
Ei sytytä e10 eikä mikään muukaan polttoaine,on vain hyvänä apuna palaessa. - Tauno Taneli
Onhan noita autopaloja syttynyt aikaisemminkin jo paljon ennen E10-löpöä. Sattuuhan noita kun autojen tiivisteet/bensaletkut falskaa ja kuuma moottori syttyy palamaan.
Ja olen parikin kertaa sattunut paikalle kun diesel-auto on palanut tien päällä niin että ei E10 tarvi olla syynä.- löpö höpö löpö
ei disel pala vaikka yrittäisit tikulla sytyttää.kyllä siinä autossa paloi sähköjohdt jotka sytyttää auton tuleen ei sillä diselillä syty edes puut on kokeiltu,paloharjoituksissa.höpö löpö juttuja kaikki tommoset kirjoitukset.ei bensakaan pala kylmällä ilmalla.kesä helle on eri asia.oljy palaa kun ensin tunnin kuumentaa kosanilla.että sillee.pusykää kyseisistä aineista erossa,haistelu aiheuttaa syöpää,käsin läträys altistaa ihottumille syövälle.myrkyllistä sisäisesti nautittuna.
- Amiskorkeajäbä
Letkut haurastuvat vanhemmuuten, vaihtakaa ne heti jos näette konehuoneessa olevan sellaisia. Menee 10min pahimmillaan letkun vaihtoon jos vain lemmarimeisseli pysyy kädessä. Letkuun tulee pieniki reikä niin sitä bensaa tulee sumuna paineella kauan, vaikka pumppu on sammuksissa
- Katsastaja33
minä haluun nähhä ko vaihdat mun autoon 10minuutissa bensaletkut... merkkiliikkeeltäkin menee 3h aikaa saatikka joltain viherpeukalolta...
- amisheppu.
Katsastaja33 kirjoitti:
minä haluun nähhä ko vaihdat mun autoon 10minuutissa bensaletkut... merkkiliikkeeltäkin menee 3h aikaa saatikka joltain viherpeukalolta...
Vaihdoin tuohon mun projekti E30 323 turbo bemariin letkun per 10min ja allekkin konehuoneeseen. Letku/10min, ja letkut..... jotain :D luetun ymmärtäminen ja äidinkielen opiskelu, herra katsuri.
- kats/amis
amisheppu. kirjoitti:
Vaihdoin tuohon mun projekti E30 323 turbo bemariin letkun per 10min ja allekkin konehuoneeseen. Letku/10min, ja letkut..... jotain :D luetun ymmärtäminen ja äidinkielen opiskelu, herra katsuri.
Noh, eipä ole ihme jos amishepun 323 turbo leimahti tuleen, kun noin
hätäisesti menit letkut vaihtamaan, olikohan sinun vaihtamia noissa muissakin palaneissa, vai katsastajako olisi ollut asialla? - nose.
kats/amis kirjoitti:
Noh, eipä ole ihme jos amishepun 323 turbo leimahti tuleen, kun noin
hätäisesti menit letkut vaihtamaan, olikohan sinun vaihtamia noissa muissakin palaneissa, vai katsastajako olisi ollut asialla?Eipä palanu, vaan olis palanu jos en olisi vaihtanut. Mulla toimii polttoaineen syöttö niin että paineet nousee isommaksi ahtojen mukaan ja letkut tietty kovemmalle rasitukselle. Ihan lemmariliitoksilla ne oli alunperinkin, joten ei pitäis olla puutarhurillekkaan mikään ongelma.
- e10-1970
minulla on 70 mallin auto 20 vuotta sitten jouduin vaihtamaan bensaletkun kun rupesi vuotamaan keskeltä putkea siis lemmareitten välistä 20 sentin päästä,e bensan tulossa parikymmentä vuotta myöhemmin se oli varmaan se syy kun hajosi.
- drof
Kannentiiviste vuotaa vaikka öljyä turbomoottorissa, joissa käyntilämpötilat on korkeammat ja lämpötila riittää sytyttämään palon... katsastusmieskin kerran varotteli asiasta juu juu.
- Telkkareissa sama...
Lienee turbomoottoreissa sit joku muu jäähdytysnestekin, jos käyntitilämpötila on korkeampi? Vesi ei hieman paineistettunakaan kestä paljolti yli sadan, ja turbottomissakin ollaan jo siellä satasen kahta puolta...
- Ammattilainen
Siis!! Noin 5% enemmän etanolia sisältävän polttoaineen vuoksi ei kyllä TODELLAKAAN pala yksikään auto.. Se etanolimäärä ei sitä tee.. Vaikka letku menisikin poikki.. Oli se mikä tahansa syy, niin ei se mihinkään siitä syty, ellei jokin sitä sytytä..
Ja se "pienkonebensa" perämoottoriin ei sovellu sen takia kun siinä on väärää öljyä.. Oktaaneita on kyllä riittävästi, mutta öljyn luokitus ei täsmää.. Mutta kyllä se soveltuu, jos ajaa kunnon kierroksilla!! Eli jos "putputtaa" sellasilla "uistelukierroksilla, eli noin tyhjäjäynnillä" niin silloin likaa/paskantaa tulpan/tulpat.- huolla ja huolehdi
Niin mersu syttyi tuleen takapäästä,ei ollut uutta bensaa eikä uutta polttoainettakaan,joten taitaa olla auton huoltojen laiminlyönnin syytä koko homma.
Olen ajellut jo 20tkm uudella bensalla ja ei ole ongelmia tullut,turbo soittaa ja tehoja löytyy,olen tarkoituksella tankannut vanhaan kotteroon uutta bensaa kun kaikki sitä niin moittii,heh.
Sitä kun itte voi ja osaa niin ei tarvi joka juttua tänne laitella,mut toki kiva lukee milloin palaa turverekka,milloin onnikka,milloin muut ,heh bensa syynä..
Eihän tuo piru palanut vaikka hitsasin 2cm tankin vieressä koko auton ja vielä kaikki paikallaan ,ei henki mennyt eikä piru autokaan palanut vaikka niin sitä pelkäsin ,nooh eihän tää uus bensa edes syty palamaan hahaha....Nooh jospa sitä korjais ja huoltais ajokkinsa oikein ja tarkistelis välillä johdot ja valot ei niin helposti pala kuten oli mersu rukalle käyvän itellä,valon johdon oikosulun vuoksi .
- Katsastaja33
Voiskohan kyseessä olla ns. tee se itse miehet.. akku yleensä on turbopellin alla ja nykysin on soitinta jolle vedetään kauheita kaapeli härdellejä akulta, on xenon valoja jotka vaatii oman johdotuksen akulta tai muuta sellaista.. oon nähny todella kauheita rautalanka versioita 3v aikana.. enkä ihmettele yhtään että autot syttyy ko bensa höyrystyy pellin alla leimahtaen pienestäki kipinästä..
- voi luoja
joo-o, eiköhän noissa autopaloissa ole niin että huollon puute ja vioittuneet osat aiheuttavat noita tulipaloja..
Omassa autossa vaihdoin konehuoneen puolelle uudet polttoainelinjat ennekuin aloin käyttämään E10 bensiiniä. Oli vanhat letkut sisältä mustaa mössöä, sormella kun pyöräytti letkun sisältä niin hävis letkun paksuudesta pari milliä.. Et kyl noi letkut on ihan kulutus osia, nekin pitäs vaihtaa samaan tapaan ku jotkut jarrupalat yms.
Eli jos autos palaa ni ei voi muuta sanoa ku et kato peiliin ja mieti pari kertaa oisko sittenkin pitäny vaihtaa se hapertuneen näkönen polttoainelinja sillon viimekesänä (kun sitä katselit siinä tulpanvaihtojen yhteydessä) ja laittaa vaikka siihen paluulinjaan uus klemmari kun näemmä joku oli unohtanu siihen semmosen laittaa...Kerropa muillekin varoitukseksi, minkä merkkisessä ja mallisessa autossa oli "vanhat letkut sisältä mustaa mössöä, sormella kun pyöräytti letkun sisältä niin hävis letkun paksuudesta pari milliä". Tietävät sitten uusia letkunsa eikä vahinkoja satu.
Minun 23 v vanhassa Pösö 205:ssä ei tuollaista ole vielä tapahtunut muualla kuin kumisessa huohotinletkussa.
Se bensaletkussa ennen bensapumppua oleva suodatinkin on vielä se sama minkä joku rättipää tehtaan baanalla asensi. Eikä ole tukossa eikä mitään roskaa näy, vaikka on sen läpi muutama tankkiautollinen bensaa mennyt kun on 430 000 km ajettukin.
Toinen samanlainen auto on jemmassa, ajettu vasta 175 000 km eikä siinäkään noita vikoja.- Sormetus
Paksut ovat olleet polttoaineletkut siinä autossa,tai pyöräyttäjällä tosi ohkainen sormi,jos on mahtunut polttoaineletkun sisältä pyöräyttämään...
- voi luoja
sitroen kirjoitti:
Kerropa muillekin varoitukseksi, minkä merkkisessä ja mallisessa autossa oli "vanhat letkut sisältä mustaa mössöä, sormella kun pyöräytti letkun sisältä niin hävis letkun paksuudesta pari milliä". Tietävät sitten uusia letkunsa eikä vahinkoja satu.
Minun 23 v vanhassa Pösö 205:ssä ei tuollaista ole vielä tapahtunut muualla kuin kumisessa huohotinletkussa.
Se bensaletkussa ennen bensapumppua oleva suodatinkin on vielä se sama minkä joku rättipää tehtaan baanalla asensi. Eikä ole tukossa eikä mitään roskaa näy, vaikka on sen läpi muutama tankkiautollinen bensaa mennyt kun on 430 000 km ajettukin.
Toinen samanlainen auto on jemmassa, ajettu vasta 175 000 km eikä siinäkään noita vikoja."Kerropa muillekin varoitukseksi, minkä merkkisessä ja mallisessa autossa oli "vanhat letkut sisältä mustaa mössöä, sormella kun pyöräytti letkun sisältä niin hävis letkun paksuudesta pari milliä". Tietävät sitten uusia letkunsa eikä vahinkoja satu ".
VW Golf -93
"Paksut ovat olleet polttoaineletkut siinä autossa,tai pyöräyttäjällä tosi ohkainen sormi,jos on mahtunut polttoaineletkun sisältä pyöräyttämään..."
ei tää 7 vuotiaan pikkurilli kovin paksu ole ja letku tavallista 6mm sisähalkaisijaltaan.
- silkkaa romua
Sehän on ihan normaalia, että ranskalaiset "autot" syttyy palamaan.
- 12
mä taas luin joskus jostain että italialaiset palaa herkimmin, "ilman syytä", eli fiatit. ja tunnen muutaman ihmisen jolla fiat palanut tuosta vaan, auton ollessa liikkeellä tai parkissa. enkä tarkoita vanhoja fiat600:sia vaan uudempia.
- palaa niitä
Palaahan niitä talojakin..Miksei autokin voi syttyä..
- Yualle
Ei mittiä..., yksi tyypillisimmistä syistä on epäonnistunut tuuninki. Tehdään sähköjuttua, surkein suojauksin. Erittäin tyypiilistä on jättää esim. sulake pois omista virityksistä...
- abcd111
Omien kokemuksieni mukaan monet bensiiniletkut, joita myyvät esim. autotarvikeliikkeet kestävät bensiiniä, mutta eivät etanolia. Itselleni kävi viime kesänä niin, että uudet bensiiniletkut olivat kesken kesälomamatkaa turvonneet niin paljon, että alkoivat vuotaa liitoksista bensiiniä moottorin päälle. Moottoripalo oli siis hyvin lähellä, mutta ei ehtinyt leimahtaa. Letkujen sisähalkaisija oli kasvanut useita millimetrejä, joten ei voida puhua kovin pienestä muutoksesta. Polttoaine oli 98 E 5, jossa kutsutaan usein olevan merkityksettömän pieni määrä etanolia bensiinin seassa. Myöhemmin selvisi, että letkujen valmistaja ei teknisessä tiedotteessa lupaa alkoholinkestävyyttä ko. letkuille.
Asia on yksinkertaisesti niin, että jos alkoholia liikkuu putkistossa, niin sen jokainen alkoholin kanssa kosketuksiin (nestemäisessä tai kaasumaisessa muodossa) joutuvan osan täytyy olla alkoholin kestävä. Tuolla kaasumaisella olomuodolla tarkoitan nyt esim. polttoainejärjestelmän huohotinletkuja.
Omien kokemuksieni mukaan aina kannattaa käyttää laadukkaita polttoaineletkuja, kuten alkuperäisiä tai laatuvalmistajan letkuja, joille luvataan alkoholin kestävyys. Laadukkaat polttoaineletkut yleensä nykyään jo oletusarvoisesti kestävät alkoholibensiiniä. Laatumerkkejä ovat esim. Gates ja eräs ranskalaisvalmisteinen kumivaippapäällysteinen letku, jota esim. Etra myy. Merkkiä en nyt muista, mutta molemmat kestävät kokemuksieni mukaan alkoholibensiiniä pidemmänkin aikaa. Polyuretaaniletku taas ei kestä alkoholia, kuin eivät myöskään ILO-merkkiset bensiiniletkut tai yleisesti ottaen letkut, joiden ulommainen kerros on kangaspunosta. Suosittelen ostamaan bensiiniletkua jostain pienemmästä autotarvikeliikkeestä kuin nykyisistä suuren volyymin myymälöistä (ostavat halpaa letkua, joka ei yleensä kestä alkoholia eikä näytä myyjiä kiinnostavan) tai teollisuuden käyttöön letkuja myyvästä liikkeestä. Myyjältä aina varmistat, että letkun valmistaja ilmoittaa letkun kestävän alkoholibensiiniä.by the way eli osta tie 98e sisältää vähemmän etanolia kuin 95 e. 98e on ns vanhaa bensaa eli elä puhu asioista joista et näemmä ymmärrä. vai tuliko sulla typo eli panovirhepahoilainen.
- Minulla sama
ongelma. Etanoita puutarhassa, vaikka taimi olen tarhassa...
Tuunaisin duunarit pois syömästä mun leipää. Konrprllin alle vaan virittämään corollaan uutta pelti pakosarjaa niin mummot menee pakoon. Se vasta on nastaa.
Laatuvalmistaja osaa ainakin pellet rahastaa. Pellettiä poksiin jos paleltaa tai muuten ääntää tai kilisee... - abcd111
jyrki5 kirjoitti:
by the way eli osta tie 98e sisältää vähemmän etanolia kuin 95 e. 98e on ns vanhaa bensaa eli elä puhu asioista joista et näemmä ymmärrä. vai tuliko sulla typo eli panovirhepahoilainen.
Siis 98 E 5:n pitäisi sisältää enintään 5% etanolia. Ko. tapauksessani vaihtamani polttoaineletkujen valmistajan mukaan ne eivät kestä edes tuota viittä prosenttia.
- abcd111
jyrki5 kirjoitti:
by the way eli osta tie 98e sisältää vähemmän etanolia kuin 95 e. 98e on ns vanhaa bensaa eli elä puhu asioista joista et näemmä ymmärrä. vai tuliko sulla typo eli panovirhepahoilainen.
"98e on ns vanhaa bensaa"
Lain mukaan 98-oktaaninen mittaribensan on oltava vähintään laatua E5. E5 sisältää 0-5% etanolia. Lain mukaan alkoholia varmasti sisältämätöntä bensiiniä ei saa myydä mittarilaatuna huoltoasemilla.
- Palaa se bensakin
Autoja on palanut aina ja yleensä palaneet ovat olleet hieman iäkkämpiä autoja näin nytkin.
Vanhemmat autot jotka ovat syttyneet palamaan eivät varnaankaan ole käyttäneet E10 bensaa sama koskee 90-luvn bemuja ymv nuorisoautoja - eivät käytä E10 bensaa.
Syy on ykeensä polttoainevuoto tai sähkövika. Jos unohtaa laittaa öljykorkin takaisin täytön jälkeen voi pakosarjalle tai turbolle lentänyt öljykin syttyä palamaan - kokemusta on.
Toki jos uskoo salaliittoihin voi nämäkin syyt laittaa E10:n piikkiin. - JOkainen mukaan
Kaikki klikkaamaan tykkää! näin saadaan martina viisu jutuista tippumaan kolmoseksi.
http://satumaa.yle.fi/umk/kilpailijat-2012/alchemy-road-burning
enää alle 10 tykkäystä tähän. - Voi herranpieksut
Voi voi,senlisäksi että autoni hajoaa E10 bensalla se vielä palaa.Ai niin,olenkohan turvassa kun olen ajanut neljä vuotta ja reilu satatonnia 50-100% etanolilla vanhalla pökötilläni.Jonkinlainen immuniteetti on kai kehittynyt tuohon kamalaan autontuhoaja aineeseen.Jeesus sentään,täällä rajanpinnassa on ajeltu tosiaan miljoonia kilsoja kunnon etanoliseoksilla,E85 etanolia kun on saanut swedujen asemilta vuosikaudet.Ei hajoa kone,ei sula letkut,ainut vaikutus on ollut säästö tankatessa.Esim. Volvo v70 etanolimallin ja normimallin KAIKKI bensapuolen osat ovat samalla varaosanumerolla,ovat olleet aina...mitähän se kertoo?Helkutinmoista höpötystä E10 bensan kanssa ja nyt vielä tämä :-)
- kaikki voi palaa
minkä korvausarvo ylittää myyntiarvon, eikös vaan.
- Mulla meni
turkki ja Ala naijja.Kaikki aloi kun kärysin.
Nooh, vanha akka ei ollu edes minkään väärti, vaikka paloi varmaan turkissa.
voi hitto 99 % paloista on sähkövian aiheuttamia, bensaletkut ei sitten ole muovia, haloo, kumia ja metalliverkolla vahvistettuja
- AutoGrilli -2011
Itellä leimahti auto liekkeihin ja paloi koko p*ska kun bensa oli päässyt höyrystymään moottorissa ja saanut jostain kipinän. Tämä siis poliisin tutkimus.
Eli joku bensaletku vuotanut jostain senverran että bensahöyryä kertynyt.
Ei ne autot itestään syty, tai no, kyllä se bensa tarvii sen kipinän jostain, skeidat tulpanjohdot esim vanhemmissa autoissa, lyö läpi kipinää ja siihen viel bensahöyryä, ni siin sit on grilli valmiina, abc.lta vaa makkarat ni saa viimesenki hyödyn autosta.
Ja se ny on aivan sama onko tankissa E10 vai E5 vai shell poweria, kaikki ne leimahtaa yhtä iloisesti ku kipinän saa.
Se mitä media sitte kirjottaa noista autopaloista on varmasti yleensä liioteltua että saa vaa lehteen täytettä ku muuten ei tapahdu mitään uutisoitavaa.
Tuskinpa lehtiin tulee vakuutustarkastajan/poliisin lausuntoa auton syttymis syystä. Sanotaan näin hakkeritietona että yhden autonvalmistajan nimeä on syytä pitää silmällä.
Vika on tiedossa valmistajalla, sillä autojen syttyminen palamaan kesken ajon johtuu johtojen virheellisestä sijoittelusta..........
Oman etuni tähden en voi laittaa tähän nimeä eikä kukaan muukaan vaan tätä on sanottava satujutuksi. Kannattaa kuitenkin seurata mikä automerkki tulee kyseeseen useimmissa ilman selvää syytä olevissa autopaloissa ja välttää sen ostamista oman edun vuoksi ainakin jos perheessä on pieniä lapsia.- Penaali antti
No jo on sadut.
varmaa lada, siin on sit vissii bensatankki sijotettu mootorin kylkeen.
tai tupakansytytin bensatankkiin.
aika ympäripyöree toi sun tarinas, mut joo uskotaan toki.
Ja kannattaa kyl seurata automerkkiä, yks parhaista on, että iskee perheen autoon ja ajaa 6 kertaa suomen päästä päähän, jos ei pala, ni ei ollu se auto tämä mystinen satu auto. Ja sit vaihtaa merkkiä ja sama juttu. Ei noit autonmerkkejä onneks montaa oo, ni toi ny on äkkiä testattu juttu. Ja perhe viihtyy. - Yön ritari
Johtojen virheellisestä sijoittelusta? mitä helv?
Mitä sil on välii missä ne johdot menee? ei niissä kuitenkaa voimavirtaa kulje, ni ei tollanen 12 volttia voi autoa palamaan sytyttää, siin tarvii sit jo olla muutakin pelissä, kuten vaikka bensa.
Ja jos vika on valmistajalla tiedossa, ni miks se ei tee sit asialle mitään? Oottelis vaa että autot palaa pois, ni pääsis niistäkin eroon?
Eri asia jos ne johdot menis lohkossa kii, ni sit ne kyl sulais (muovit johtojen ympäriltä) löis maihin ja sulake palais. Mut veikkaan ettei autovalmistajat niin stefaneita ole että ne sellasta tekis.
Menkää ihmiset nukkumaan, jos ei oo mitää järkevää faktaa tähän alkuperäseen aiheeseen. - Johtojen asennus,...
Yön ritari kirjoitti:
Johtojen virheellisestä sijoittelusta? mitä helv?
Mitä sil on välii missä ne johdot menee? ei niissä kuitenkaa voimavirtaa kulje, ni ei tollanen 12 volttia voi autoa palamaan sytyttää, siin tarvii sit jo olla muutakin pelissä, kuten vaikka bensa.
Ja jos vika on valmistajalla tiedossa, ni miks se ei tee sit asialle mitään? Oottelis vaa että autot palaa pois, ni pääsis niistäkin eroon?
Eri asia jos ne johdot menis lohkossa kii, ni sit ne kyl sulais (muovit johtojen ympäriltä) löis maihin ja sulake palais. Mut veikkaan ettei autovalmistajat niin stefaneita ole että ne sellasta tekis.
Menkää ihmiset nukkumaan, jos ei oo mitää järkevää faktaa tähän alkuperäseen aiheeseen....sulakkeiden käyttö sekä liitimien kestävyys/suojaus: KYLLÄ MUUTEN AUTON NÄIDEN ASENNUKSIEN LAIMINLYÖNNILLÄ SAA PALAMAAN!!!
Ostin aikoinaan käytetyn auton, johon joku edellisistä omistajista oli asentanut soittimen ja vetänyt tälle jatkuvan virran suoraan akulta ilman sulaketta (!). Johtonippua mankan takana ihmetellessäni tämä kyseinen HUONOSTI LIITETTY johto sattui irtoamaan ja osumaan kojelaudan takana olevaan teräsrakenteeseen... SEURAUS: johdon lyödessä maihin kuori suli ja johto alkoi hehkumaan punaisena (kuparisäikeet suli koko johdon matkalta yhteen)! Heitti kiireen päälle ja oli suorastaan pakko siinä tilanteessa tarttua paljain käsin johtoon kiinni ja repiä irti metallista. Mukavasti poltti ihon kämmenistä/sormista vereslihaan asti... =P
Kyseinen autojen 12V järjestelmä ei tätä aiheuta, vaan virta. Kun kytket esim. johdon akun -navasta suoraan maihin, akun kylmäkäynnistysvirta määrittelee kyseisen reaktion... On auto mikä tahansa ja auton akun kylmäkäynnistys-virta mikä tahansa, näin tulee vastaavassa tilanteessa varmasti käymään. Kylmäkäynnistysvirta yleensä autojen akuissa välillä 400 - 750 A. Hitsatessakaan MIG/TIG ei pelata todellakaan volteilla, vaan nimenomaan VIRRALLA (lue: ampeereilla).
Nopealla reagoinnilla tuli estettyä auton palaminen: kyseinen johto sulatti mm. auton verhoilua niiltä osin, missä johto tämän alla kulki. Onneksi ei lyönyt missään ns. piilopaikassa aiemmin runkoon maihin kun kyseisen piuhan muovi suli koko johdon matkalta...
Tämän jälkeen olen AINA tarkastanut auton ostaessani sähköjohdotuksia niiltä osin, missä voi olettaa edellisten omistajien tehneen omia kytkentöjä (SOITIN, LISÄVALOT...). Tuossakin tapauksessa johtoon asennettu sulake olisi estänyt kyseisen tapahtuman... - ei merkkiä...
Tosi tieto on siis satutieto. Hyvä tietää.
- evil computer
itsetuhomekanismi laukesi, siksi ne palaa kun laskuri meni nollaan niin jotenkin se auto on saatava tuhottua, paha tietokone keksii sitten sytyttää vaikka auton palamaan.
- Uutta letkua
Taitaa vaan olla niin, että kaikki letkut eivät kestä tuota etanoolia.
Toisissa autoissa voidaan käyttää eri materiaalia letkuissa, ja ne taas kestävät paremmin.
Vaihdoin vasta autooni aika monta metriä uutta polttoaineletkua, ja todellakin letkujen materiaali kirjo on valtava! Mutta parhaimman ja nimenomaan polttoaineelle tarkoitetun letkun saa vain ja ainoastaan alan erikoisliikkeestä.
Autotarvikeliikkeet, halpahallit sun muut marketit kyllä myyvät kaikenlaisia letkuja, mutta ne ei kauaa kestä, vaan kovettuvat ja haurastuvat.
Itse hain hyvää letkua Ares liikkeestä. http://www.ares.fi/tuotteet.asp?aso=4&r1=2955&r2=2957&ar=0 - --------------------
Ei hätää, muistan kerran 10 vuotta sitten kun auto syttyi palamaan tampereella risteyksessä ilman mitään syytä.
- mekaanikko X
Yleisin syy autopaloihin on huono /ammattitaidoton huolto, joissain tapauksissa osaamattomuus (TI) ja huolettomuus sen suhteen,että siellä moottoritilan puolella on melkoinen lämpökemiallinen rasitus letkuille!
Itselläni kun on pitkä kokemus autoalalta, niin voin kertoa, että eivätpä ne takavuosikymmeninäkään polttonesteletkut kestäneet bensaa tai dieseliä loputtomiin ja tuolloin ei bensiineissä ollut etanolista tietookaan, tosin lyijytetraetyyliä kylläkin puristuskestävyyden parantamiseksi.
Ajassa on joku hälläväliä asenne, sekin ruokkii ympäristön kannalta hirmuisen myrkyllisiä autopaloja. Sitten on vielä yksi seikka, mahdolliset vakuutuspetokset, syystä eli toisesta!!
- Yäk
Minä olen ihmetellyt sitä että nykyiset autot haisee niin pahalta. Ja usein lemahtaa ihan raaka bensanhaju kun joku auto menee läheltä ohi. Ei ne ennen sillä tavalla haissut.
- TÄMÄNKIN NÄHNYT
VANHA VAKUUTUSPETOKSEN TEKEMISEN MUOTO. NE JOTKA NIITÄ TEKEVÄT PITÄVÄT TÄTÄ VARMANA. OVAT PITÄNEET VÄHÄN AIKAA HILJAISELOA MUTTA NYT NÄITÄ TAAS ON PALJON.
POLTTOAINEPUTKISSA / LETKUISSA ON KORKEA PAINE. PISTELEVÄT NIIHIN NEULALLA REIKIÄ JA LÄHTEVÄT AJAMAAN.
KUN AUTO PALAA, NIIN KUKAAN EI PYSTY TODISTAMAAN SYYTÄ.
- JA HONDAN ARVO TUPLAANTUI ! - EL.a . K:IM
E10 BENSIINI
Ei se siitä bensasta johdu välttämättä.
Jos bensa höyrystyy, niin se ei tarvitse kuin yhden kipinän syttyäkseen.
Nykyautot on niin automatisoitu (sähköistetty), että pienikin tekninen ongelma voi aiheuttaa oikosulun aiheuttaman kipinän.
Monet uudet autot ovat ihan aikapommeja.
Ei tarvitse kuin yksi letkuliitos irrota, niin se on töttöröö.- mekaanikko X
Kyllä se sittenkin on aika harvinaista, että liitokset irtoilee itsekseen, silloin on jo ollut liitoksen tekijä todella huolimaton ja osaamaton.
Ei näissä uusissa autoissa ole kummempia aikapommin ominaisuuksia entisiin verrattuna, sähköisten toimintojen määrä nyt lisääntyy koko aika, mutta varsin luotettavaa tekniikkaa suurelta osin oikein käytettynä ja huollettuna.
Ainahan sarjatuotantoon jokunen susi pujahtaa, niinpä se oli menneisyydessäkin, mitä vaan saattoi eteen tulla, yllätyksiä ;) - Bulkki materiaalia
mekaanikko X kirjoitti:
Kyllä se sittenkin on aika harvinaista, että liitokset irtoilee itsekseen, silloin on jo ollut liitoksen tekijä todella huolimaton ja osaamaton.
Ei näissä uusissa autoissa ole kummempia aikapommin ominaisuuksia entisiin verrattuna, sähköisten toimintojen määrä nyt lisääntyy koko aika, mutta varsin luotettavaa tekniikkaa suurelta osin oikein käytettynä ja huollettuna.
Ainahan sarjatuotantoon jokunen susi pujahtaa, niinpä se oli menneisyydessäkin, mitä vaan saattoi eteen tulla, yllätyksiä ;)Noista liitoksista sen verran, että mitä suurempi virta niiden kautta kulkee, niin sitä huolellisemmin ne on tehtävä.
Ei oikein vastaa tarkoitusta että lisävaloille, vahvistimille, yms. otetaan virtanen rosvoliittimillä, nuo liittimet kun eivät ole tarkoitettu suurille virroille, sokeripalakin on parempi, mutta kun suurista virroista on kyse, niin huolellinen ja vastuullinen asentelija tekee liitokset juottamalla, ja käyttää kutistesukkaa.
Toinen seikka mihin itse olen usein törmännyt, on valmistajien käyttämä materiaali johtimien eristeissä, tuo eriste kovettuu ajan saatossa ja murtuu jos johdin pääsee taipumaan.
Myös pakkanen kovettaa joidenkin autotehtaiden käyttämät johtimien eristeet, ja murtuvat täten samalla tavalla.
Tietyt kemikaalit kuten kotelorakenteissa käytettävä kotelonsuoja-aine kovettavat myös toisia johdineriste laatuja.
Varsinkin konetilassa ja ovien sisälle menevät johtimet ovat kovassa rasituksessa. Ovissa käytetään kotelonsuoja-aineita ja johdinta taivutetaan jokaisen oven aukaisun yhteydessä, myös pakkasella.
Mikä sitten lieneekään syy tuonlaisien bulkkimateriaalien käyttöön...?
Onko syynä kenties tuotteen huono testaus, esim. Suomen arktisissa olosuhteissa... vai haetaanko kustannussäästöjä valitsemalla se halvin materiaali...
Vaikka tiettyjen automerkkien yllä onkin se laatubrändi, niin kuitenkin näissä materiaalivalinnoissa sitten säästetään.
- Autonohjaaja
Vakuutuspetosien yleisyyttä väheksymättä.
- Volvo, se mikä pyöri
Oliko Volvo V 70 vm 2009, jossa tekninen vika: pissapojan mottori ja tankki yhteydessä. Jyväskylässä sattunut 19.1.2010. Kysykää maahantuojalta.
- Äjjä
Sähköliittimiin tulee monesti kunnon hapettumia kun autolla on ikää 10-20 vuotta. Jos/kun virta ei enää pääse kunnolla siltä kohdalta läpi, 10 ampeeria riittää helposti sulattamaan muovit liittimestä (taikka sytyttämään koko roskan).
- Eemil.
Lienee kuitenkin aikapaljon suunnittelussa tehdyt virheet syynä joidenkin autojen paloherkkyyteen,kuten Ranskalaiset autot syttyvät palamaan muita herkemmin,tosin en ihan usko kerran kansaiainvälisessä lehdessä ollutta juttua että joka kolmas Ranskalainen auto syttyy palamaan jostain kohtaa ennemmin tai myöhemmin,koska poroksi palaneita koslia pitäisi olla tienpenkat täynnä:).
- Ja tässä
Eemil. kirjoitti:
Lienee kuitenkin aikapaljon suunnittelussa tehdyt virheet syynä joidenkin autojen paloherkkyyteen,kuten Ranskalaiset autot syttyvät palamaan muita herkemmin,tosin en ihan usko kerran kansaiainvälisessä lehdessä ollutta juttua että joka kolmas Ranskalainen auto syttyy palamaan jostain kohtaa ennemmin tai myöhemmin,koska poroksi palaneita koslia pitäisi olla tienpenkat täynnä:).
esimerkki näkemysnerosta.
Tiedän kaiken ja ajan naapurin autolla jos osaan ja luen mitä sattuu ja arvaan loput. Auto prkle palaa kun se syttyy. Jskus moottorin sisällä (toivottavaa) ja joskus se pelmahtaa motin ulkopuolella. Se vaan on se fakta.
Ei kannata selitellä.
- Jerry Lewis
Varsinkin v. 2011 kesä- ja heinäkuussa autopalojen määrä lisääntyi rajustin edellisvuoden kesäkuukausiin verrattuna. Yleensäkin palojenmäärä lisääntyi vuoden alkupuoliskolla 7 % edellsestä vuodesta.
http://www.liikennevakuutuskeskus.fi/modules/system/stdreq.aspx?P=1726&VID=default&SID=588149834556276&S=0&C=21907 - uliuliuliuliuhuhuh!!
Käsijarru päällä ajeltu kaasu pohjassa kolmosella motarilla 200 km 140 kmh laikat punasena ja sit ihmetellään että se sytty palaan, varmaan sen ilmastonlämpenemisen syytä!
- Rallissa
Rallatellaan levyt hehkussa. Mutta harmi - ei pala, mutta palaa paalupaikalle. Urheilijat palaa, tai ainakin käryää, toupinkista. Ja joku pöllö katsoo niitäkin.
Palaa takaisin elämä. Sekin palaa...
- Paljon polttanut
merkkituotteita. Kun vakuutus on kunnossa ei pieni palovamma ole mitään tässä muussa maailman menossa.
Periaatteessa se ollee parempi kuin leasing auto.
Suosikaa ennemmin burning autoja.
Jaa-a, tämäkin menee taas varakkaiden piikkiin. Ne ajelee uusilla pehgmetävien viherpiipertäjien polttoaineella(E10) ja uusilla vakuutetuilla autoilla. Köyhät kyykistelee ilman pensiiniä. Lääkkeenä ei käy edes penisilliini...
Onneksi voin poltella mitä lystää omista tavaroista. auto on varmaan ekana ja päästöt mulle hyvä greenille paha. Sitten palaa rahaa kun kiskuri-taksi ryöstää autottomia..
Voi tätä elämää.
Onnea karrellepalaneelle... - Tässä kitisee
muutkin kuin jarrut. Kade aina kantaa jopa petoksentuntuiseen vahinkoon, jota polttonesteen syyksikin laitetaan. 95 pehmentää pensiiniletkut ja silloinhan ei polttoaine kulje - litissä olevassa letkussa. Kone vaan sammuu ja sytkärillä sen saa sytyttämään uudelleen. Silloin tosin palaa koko kosla.
Koslaton palovamma ja pakeneva vakuutus.
Meni ne aluvanteetkin paskaksi. Vakuutus-lisä jää taas saamatta.
Paska tätä savua. Yskittää. Ahistaa.
Hyvä auto paloi lapiksi (poroksi).
Ajatteleppa sitä mohikaani. - Miten niin
outoja. Autoja palaa. Ne syttyy ja palaa. Aika pöljää juttua kun ajttelee autojen lukumäärää ja palamisia. Mene lentäen... Olisit jo perillä, jopa faktoista.
- motormikem
Olen itse pari kertaa syttynyt palamaan kun olen lähtenyt töihin. Olisiko tullut liikaa tenua nautittua..
- Kylmät kädet
Muslimi takapenkillä, oletteko tsekanneet?
- että sillee
Kyllä niitä autoja paloi ihan samanlailla ennen E10 bensaakin. Itsekin näin useamman tapauksen. Sitten niitä paloi, suht uusia, ihan itsekseen yöllä parkkipaikalla, sähkövikojen takia. Että turha etsiä vikaa bensasta. Sen muuten haistaa jos bensaletkut vuotaa ja jos auto on älyvapaasti suunniteltu, eli bensaa pääsee pakosarjalle vuotaan = auto palaa pakosarjan lämmettyä. Paloi jopa silloin kun ei ollut vielä edes 95:sta, joka muuten tuli samanlaisen kohun kanssa.
- wertweqrtwertewr
Suurimmassa osassa tapauksia on kyseessä ranskalaisella ja/tai iltalialaisella tekniikalla tehtyjä autoja. Niitä on palanut aina ja niin se tulee jatkuunkin.
- Junamatkat kalliita
Onkohan tuota E10:ä nyt viimeisen päälle testattu
EU-Liittovaltion Pohjoisinta territoriota Suomea ajatellen?
"Eipä lähdekään enää autot käyntiin pakkasella vaikka moottorit pyörivätkin aivan hyvin. Syy taitaa olla E10 -bensiini. Etanoli ei höyrysty yhtä hyvin kuin bensiini, joten ei sytytä vaikka pyöriikin"
http://www.vmpk.fi/forum/index.php?topic=58053.0- abcd111
Olin auto- ja korjaamomessuilla viime keväänä, ja siellä Fortumin edustajat sanoivat ettei alkoholipolttoaineiden myynnin alkaessa ollut minkäänlaisia kunnollisia standardeja ko. alkoholipolttoaineista. Tehtiin vain jotain totia X, ja jos auto ei sillä toiminut, niin siitä sitten poliitikot syyttivät autojen valmistajia.
Johtojen asennus, sulakkeiden käyttö sekä liitimien kestävyys/suojaus: KYLLÄ MUUTEN AUTON NÄIDEN ASENNUKSIEN LAIMINLYÖNNILLÄ SAA PALAMAAN!!!
Ostin aikoinaan käytetyn auton, johon joku edellisistä omistajista oli asentanut soittimen ja vetänyt tälle jatkuvan virran suoraan akulta ilman sulaketta (!). Johtonippua mankan takana ihmetellessäni tämä kyseinen HUONOSTI LIITETTY johto sattui irtoamaan ja osumaan kojelaudan takana olevaan teräsrakenteeseen... SEURAUS: johdon lyödessä maihin kuori suli ja johto alkoi hehkumaan punaisena (kuparisäikeet suli koko johdon matkalta yhteen)! Heitti kiireen päälle ja oli suorastaan pakko siinä tilanteessa tarttua paljain käsin johtoon kiinni ja repiä irti metallista. Mukavasti poltti ihon kämmenistä/sormista vereslihaan asti... =P
Kyseinen autojen 12V järjestelmä ei tätä aiheuta, vaan virta. Kun kytket esim. johdon akun -navasta suoraan maihin, akun kylmäkäynnistysvirta määrittelee kyseisen reaktion... On auto mikä tahansa ja auton akun kylmäkäynnistys-virta mikä tahansa, näin tulee vastaavassa tilanteessa varmasti käymään. Kylmäkäynnistysvirta yleensä autojen akuissa välillä 400 - 750 A. Hitsatessakaan MIG/TIG ei pelata todellakaan volteilla, vaan nimenomaan VIRRALLA (lue: ampeereilla).
Nopealla reagoinnilla tuli estettyä auton palaminen: kyseinen johto sulatti mm. auton verhoilua niiltä osin, missä johto tämän alla kulki. Onneksi ei lyönyt missään ns. piilopaikassa aiemmin runkoon maihin kun kyseisen piuhan muovi suli koko johdon matkalta...
Tämän jälkeen olen AINA tarkastanut auton ostaessani sähköjohdotuksia niiltä osin, missä voi olettaa edellisten omistajien tehneen omia kytkentöjä (SOITIN, LISÄVALOT...). Tuossakin tapauksessa johtoon asennettu sulake (ja aina akun läheisyyteen) olisi estänyt kyseisen tapahtuman...
TÄTÄ KYSEISTÄ TARKASTUSTA SUOSITTELEN KAIKILLE KÄYTETYN AUTON OSTAJILLE!!! Ja kannattaa aina tarkastaa johdotus koko matkalta, mm. surkeiden jatkoliitoksien varalta.- siitäett
Kuinkahan paljon noissa autopaloissa on kysymys vakuutuspetoksista?
Paha arvailla ja tilastoja minulla ole.
Sen olen kuullut, että autopalot ovat sen verran harvinaisia, että niistä tehdään aina palon syyn tutkinta.
Olisi tosiaan hauska nähdä niitä tilastojakin, Merkkikohtaisia ja syykohtaisia.
- totuusontuollaulkona
Spontaneous Car Combustion
- vakuutusetsivä
Autot palaa aina paremmin, kun taloudelliset ajat ovat huonot.
- ghjgjh
ei ne autot itestää pala. tarpeeks ku kierrätät konetta ni tulee kiertokanki lohkosta läpi kurkistelemaan ja siinä vaiheessa konekki jo sen verra lämmin että öljyt ja muut rasvat roihahtaa sen siliän tien. omakohtaista kokemusta kahdesta ooppelista. kohta joku väittää että ooppeli on paska mutta moni muu merkki ei ees kestä nuinkaan pitkälle. volkkaristaki katkee jo jakohihna parin minuutin jälkeen
- Huolellinen Asentaja
Yli kymmenenvuotta vanhojen käytettyjen autojen yleisin palon aiheutumisen syy on huonosti ja epäasiallisesti tehdyt sähköasennukset ja ilman sulaketta, jolloin sähkön syöttö oikosulkuun menneeseen kohtaan ei lakkaa ennen, kuin johto on sulanut poikki.
Mutta sitä ennen sulaa johtimen muovikuori, sulakerasia, katkaisimet ja sytyttävät samalla kojetaulun, matot ja lopulta koko auton tuleen.
Jos virtalähteen ja laitteen välissä olisi käytetty sulaketta niin palo olisi vältetty.
Jos noin pääsee käymään, että autossa alkaa tulla savua, katkua, jostain niin aja auto heti tien sivuun aukaise konepelti tai muu paikka, jossa akku sijaitsee. Ota akun, jommasta kummasta johtimesta ns. akunkengästä miehekäsote ja tempaise tai nitkut akunkenkä irti niin alkavapalo sammuu heti.
Sitten vain tutkimaan mistä se käry tuli ja sieltä se oikosulku usein löytyy tai korjaamo löytää. kiinnitä vasta sitten akunkenkä takaisin paikoilleen ja auto on taas ajo kunnossa ja voilaa.
Tympäisee nuo nykyajan HölöHölö, Lökäpöksy, Pipopää, huppupää, liian isolippis ja sekin vinossa tai väärtepäin päässä. Sellaiset nuoret miehet eivät osaa mitään muuta, kuin hölöttää, sählätä, pomppia ja hyppelehtiä skeittilaudalla naurettavan näköistä ja typerää käytöstä.
Juuri tuollaiset hölöhölöt ovat tuoneet minulle muutaman 20v vanhan muuten hyvän auton sähkötöiden korjaukseen, kun esim. parkkivalot lakkasivat palamasta. Ja autu on kuulemma ihan romu sähköiltään.
Totuus on tämä se auto ei ollut ihan romu sähköiltään ennen, kuin kuvailemani lökäpöksy alkoi asentamaan autoon itse stereoita. laittoi sulakerasian takaa parkkivalojen piuhasta johdon kohti soitinta ja hukkasi sen sinne kojelaudan sisään jossa se otti runkoon kiinni niin, että sulake paloi parkeista ja lökäpöksy oli vaihtanut 30 A sulakkeen, jonka seurauksena puoli sulakerasiaa suli, mutta ei hätää kyllä hölöhölö lökäpöksy keinot keksi ja veti soittimelle akusta suoraan paksun 3- mm/2 johdon ja johan alko typerä räppi renkutus pompottaa.
Mutta ei sitten itse osannut korjata niitä parkkivaloja takaisin kuntoon.
otin sen sulakerasian parkkisulakkeesta vedetyn ylimääräisen johdonpois ja vaihdoin uuden sulakerasin ja voelaa lökäpöksyn kaara toimii taas.
Mutta ne soittimen sähköasennukset eivät täytä minkään lain mukaisia määräyksiä. Esim. ´paksuja ja ohuita johtoja on yhdistelty toisiinsa pyörittelemällä ja niin huonosti, että osa oli irtoamassa ja teippiä päällä vähän niin, että johdin näkyi teipatusta kohdasta, uros liittimiä yhdistetty 2-kertaa suurempiin naaraasliittimiin, jotka eivät pysy kiinni ja sitten lökäpöksy ihmettelee miksi räppi soi vain toisenpuolen kajareista.
Voi hyvä Sylvi sanon minä mitä noista nuorista tulee, kun oikein mikään ei niitä kiinnosta, he tekevät kaiken huonosti ja kun sanot siitä niin he vastaavat, että heiiiii mitä väliiii.
Minä sanon teille hölöhölöt
- Jos ns. mieheksi kutsuttu ei osaa mennä parturiin ja leikata hiuksiaan niin, kuin miehekkään miehen kuuluu pitää hiuksensa lyhyinä ja siisteinä.
- Jos ette osaa ostaa itsellenne, edes oikeankokoisia housuja, ette ole miehiä.
- Vain mieleltään sairasihminen ottaa kasvoihinsa lävistyksiä ne ovat oksettavan näköisiä ja kertovat, jonkinlaisista psyykkisistä ongelmista.
- Hupun sisään kätkeytyminen ja sieltä pälyileminen ja luihistelu, kuin kettu, joka kurkkii kolostaa kertoo ihmisestä, jonka omallatunnolla on, jokin vaiva esim. hän on varas, tai muu luihu, joka suunnittelee, jotain esim. väkivalla, ilkeyden tai muun pahantekemistä tai pakoilee noit ominaisuuksia ja kukaan oikea miehekäs mies ei käyttäydy noin.
- Jos lökäpöksy, pipopää ei osaa, edes auton sähköasennuksia tehdä niin ei hän ole mies.
- Eikä se ole mikään ihmekkään, jos ei osaa, kun lippahattu on aina edesssä niin ei näe mitä pitäisi tehdä.- Heh!
Totta turiset. Jou jou joutavanpäiväistäää...
Tuli muuten ohjelma nykyisestä autonasentajan opintolinjasta, siinä kerrottiin että lähes koko opetus-suunitelma on kokenut totaalisen muutoksen.
Enää ei kuulema opeteta sitä rassaamista niin paljoa kuin ennen, vaan opetellaan käyttämään kaikenlaisia mittareita ja tietokoneohjelmia.
Tietääköhän ne kohta edes 4-tahti moottorin toimintaperiaatetta, puhumattakaan sen korjaamisesta... - saodgnldgsgjld
Muuten täyttä asiaa, mutta oletko todella sitä mieltä ettei ole mies jos ei osaa tehdä autoon sähköasennuksia? Ei kaikkia autot ja niiden sähköt kiinnosta
- Ei nykyisin
Heh! kirjoitti:
Totta turiset. Jou jou joutavanpäiväistäää...
Tuli muuten ohjelma nykyisestä autonasentajan opintolinjasta, siinä kerrottiin että lähes koko opetus-suunitelma on kokenut totaalisen muutoksen.
Enää ei kuulema opeteta sitä rassaamista niin paljoa kuin ennen, vaan opetellaan käyttämään kaikenlaisia mittareita ja tietokoneohjelmia.
Tietääköhän ne kohta edes 4-tahti moottorin toimintaperiaatetta, puhumattakaan sen korjaamisesta...ole enää auto-asentajia vaan ainoastaan osanvaihtajia.
- ------
Aina on ollut autopaloja!
- hfddfhdfh
1993 Honda Accord 2.0is aj. 247000tkm ja E10 sopii varsin hyvin.
- volvovolvo
Ei ole E10 huonoa, voi olla valmistevika, jopa uusi auto , alta vuoden vanha auto, vähän ajettu voi syttyä ajossa palamaan. Volvo V 70. Katso autopalo Jyväskylässä 19.1.2010.
Huono yksilö.
Volvo yleenhsä turvallinen. - 007007
Aki Ala-Kyyny kerran teki omalla tekniikalla Kajaanin Casa Biancan edustalla 1984 autonsa konepellille tulipalon, joka kesti noin 10 sekunttia. Tämä tulipalo vaan sitten katosi pois ja hikimääräni oli valtava ja sitten mentiin pizzalle ja siellä jatkui tämän HULLUN asiat.......
- Obelix
Luumäellä syttyi maasturi palamaan ajon aikana
http://www.esaimaa.fi/Online/2011/11/22/Luumäellä syttyi maasturi palamaan ajon aikana/2011112458714/4 - Outoa...
Ohikulkija teki karmivan löydön: Miehen luuranko palaneessa autossa
http://www.iltasanomat.fi/kotimaa/ohikulkija-teki-karmivan-loydon-miehen-luuranko-palaneessa-autossa/art-1288439185922.html - The Bilderbergers!
Helmikuu 2012 ja ilmiö jatkuu!
Äiti ja vauva pelastautuivat palavasta autosta!
Lieneekö päättäjien tehtävä tuhota sekä Kansalaisten talous polttoaineverotuksin ja siinä samalla osallistua rahaeliitin "väestönvähennyspuuhiin?"
http://omakaupunki.hs.fi/paakaupunkiseutu/uutiset/aiti_ja_vauva_pelastuivat_palavasta_autosta-katso_kuvat/ - Burn!
Henkilöauto syttyi palamaan keskellä tietä Tampereella.
http://www.iltalehti.fi/uutiset/2012021015190418_uu.shtml - Vakuutusyhtöiden
mukaan Saksasta tuotuja autoja palaa ja varastetaan huomattavasti enemmän kuin suomesta ostettuja. Ruotsissa ulkomailta ostetun käytetyn auton vakuutusmaksu on korkeampi kuin kotimaasta ostetussa. Niille kuulema sattuu vahinkoja enemmän.
Oliskohan nämä palaneet autotkin tuontikamaa?
Kun ostaa alle 100tonnia ajetun auton ja siinä onkin samoja vikoja kuin 300-500tonnia ajetussa niin kyllähän se tekee mieli tuikata tuleen. - Daily Car Fires
Moottori leimahti liekkeihin kesken ajon.
Maastoauton moottoritilan äkkinäinen palo tukki Helsingin Koskelantien liikenteen iltapäivällä klo 16 maissa.
Maasturi veti perässään hevoskuljetusvaunua, jonne asti tuli ei kuitenkaan levinnyt.
http://www.iltasanomat.fi/kotimaa/raju-autopalo-helsingissa---hevonen-pelastui/art-1288449539686.html - Pir bee
Ajelinpa tuossa päivällä ja siinähän taas paloi yksi auto. Paloauto oli jo paikalla ja liikenne oli ohjattu.
Onkohan tuo entisajan sytytin... tupakkasytyin saanut uuden toimen uuden bensan myötä... vai?
"Farmarimallisen henkilöauton konetila syttyi palamaan ajon aikana illansuussa Lappeenrannan Mutkakadulla.
http://www.esaimaa.fi/Online/2012/02/22/Auton konetila tuhoutui tulipalossa/2012112985956/4 - How can we drive...
30.5.2012
"Mies löytyi kuolleena palaneesta autosta"
http://www.iltalehti.fi/uutiset/2012053015644612_uu.shtml- Autot kieltoon?
ASDF3F kirjoitti:
Palaneesta autosta löytyi ruumis Siikaisissa
http://www.kainuunsanomat.fi/cs/Satellite?c=AMArticle_C&childpagename=KSA_newssite/AMLayout&cid=1194716559265&p=1194596029163&packedargs=packedargs=AMArticleCommentThreadDetails:sortOrder=desc&pagename=KSAWrapper&rendermode=pTuleekohan2.7.2012
Auto roihusi ilmiliekeissä moottoritien varressa.
http://www.iltalehti.fi/uutiset/2012070215789038_uu.shtml
- Dx29x
Henkilöauto syttyi tuleen kesken ajon Lahdessa
- Henkilöauton moottoritila oli alkanut kärytä kesken ajon.
Kun kuljettaja pysähtyi, auto syttyi tuleen
http://www.iltasanomat.fi/kotimaa/art-1288492883222.html
Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Kunpa minä tietäisin
Olisipa minulla tietoa, siitä oletko sinä nainen kiinnostunut minusta, miehestä joka tätäkirjoittaa, vai olenko minä aiv262486- 1142106
- 1221779
Syitä välttelyyn
En ennen ole kokenut tällaista. Miksi vältellään jos on ihastunut vai onko se aina merkki siitä ettei kiinnosta?911732Yksi päävastuullinen heitti lusikan nurkkaan.
Toivottavasti omaisuuden hukkaamiskielto tulee välittömästi.91527Purrasta tehty huoli-ilmoitus
Näin lehti kertoo https://www.iltalehti.fi/politiikka/a/0f1cfaf0-d4e4-4a97-9568-c27b3199b0161271086Miksi kaivattunne
ei pystynyt koskaan kertomaan tunteistaan? Teitkö oikean valinnan kun lähdit etääntymään? Kuinka kauan olisi pitänyt odo901085Pelottaa kohdata hänet
En tiedä jaksanko tai kykenenkö. Tuntuu jättimäiselle vuorelle kiipeämiseltä. Pitäisikö luovuttaa. Pitäisi. En jaksa nyt891001Olisin halunnu vaan tutustua
Ja kevyttä olemista... Mutta ei sitten. Ehkä mies säikähti, että haluan heti kaiken. 😅 Kävisi ihan sellainen kevyt meno35967Tiedätkö ketään toista jolla on sama kaivattu
Eli joka ikävöisi samaa henkilöä tällä palstalla? Tai muualla? Tiedätkö miten kaivattu suhtautuu tähän toiseen verrattu15959