Palstalla on vilkasta keskustelua antamastani opetuksesta syntien anteeksiantamuksesta ja vanhurskauttamisesta. Joillakin palstalaisilla näyttää olevan vaikeuksia syntikäsitteen ymmärtämisessä.
Jotkut opettavat suoraan IHMISEN SUORITTAMAA pyhitystä hyvin vaativaan sävyyn. Siitä saa helposti sellaisen käsityksen että meidän pelastumisemme perusta on meidän onnistunut kilvoituksemme. Nämä ihmiset opettavat heikosti jos ollenkaan Jumalan evankeliumia syntien anteeksiantamuksesta johon ihmisen suorittama pyhitys perustuu. Pyhityksemme ponnistaa voimallisena vain Jumalan evankeliumista. Siksi evankeliumi täytyy aina olla ensin. Evankeliumi on siis pyhityksen perusta ja ponnahduslauta pyhitykseen.
Näiden pyhityssaarnaajien opetus voidaan kokea kovin ihmiskeskeisenä ja vaativana, jopa syyttävänä ja tuomitsevana. Mikäli tällaista opetusta lukee/kuulee ilman evankeliumia ja evenkeliumin Sanasta nousevaa Jumalan armoa, lukija voi tulla epätoivoon omasta pelastuksestaan. Tällaista olen havainnut palstakirjoituksissa. Harva ihminen kun kokee pelastuvansa omilla ansioillaan. Kyllä me kaikki jäämme vajaviksi, mikäli etsimme pelastuksemme perustaa itsestämme. Meidän ei tulekaan tuijottaa omaan napaamme ja kaivaa sieltä pelastusta. Sitä ei sieltä löydy! EMME OLE ITSEMME PELASTAJIA! TARVITSEMME PELASTUSTA ITSEMME ULKOPUOLELTA! Pelastuksemme ei perustu meidän suorittamaan onnistuneeseen pyhitykseen ja voimalliseen kilvoitukseen. Pelastuksemme perusta on edelleen Herra Jeesus Kristus ja Hänen ansionsa
”Sillä muuta perustusta ei voida panna kuin mikä PANTU ON, ja sen on Jeesus Kristus” (1 Kor 3:11).
Huomaa että, pelastuksemme perusta ON JO PANTU. Me seisomme perustalla ja lepäämme uskossa tällä perustalla. Ja se perusta kestää! ”Tulkaa minun tyköni kaikki työtätekevät ja lakisaarnaajien rasittamat pelokkaat sielut, niin minä, Jeesus Kristus, Jumalan Sana annan teille levon. Niin te saatte levätä minun armossani armosta pelastettuina minulle rakkaina Jumalan lapsina.”
MISTÄ SYNNISTÄ RAAMATTU KÄSKEE MINUA TEKEMÄÄN PARANNUKSEN?
Raamattu puhuu synnistä ja että synnistä pitää tehdä parannus. Tämä synti on epäusko Jeesukseen ja elämä ilman Häntä ja Jumalaa. Se on synti jos sinä et usko Jeesukseen.
Huomaa että Jeesus poisti YHDEN SYNNIN (Joh 1:29, Heb 9:26). Tämä yksi synti on syntiinlankeemus. Se synti on Jumalasta luopuminen, jumalyhteyden hylkääminen. Siksi syntiinlankeemus johti ja johtaa ihmisen eroon Jumalasta. Siksi synti myös johtaa ihmisen kadotukseen, mikäli tästä kadottavasta synnistä ei tehdä parannusta.
Jeesus sovitti tekosyntimme, ajatussyntimme, sanasyntimme ja asennesyntimme ja poisti SEN YHDEN SYNNIN uhraamalla itsensä. Syntiinlankeemus, sisältäen KAIKKI meidän synnilliset teot ja kaikki syntimme, on poistettu Jumalan ja meidän välistä Kristuksen ruumiin uhrilla. Koska synti on poistettu, tie Jumalan sydämelle Hänen rakkautensa läsnäoloonsa on avattu Golgatalla. Tie Jumala yhteyteen on Herra Jeesus Kristus ja usko Hänen ristinsä vereen. Näin Jeesus avasi meille tien Jumalan luokse Hänen yhteyteensä ja rakkautensa kokemiseen USKON KAUTTA HÄNEEN. "Verensä kautta kokea sen saan et Isä Taivaan mua rakastaa." Jumala on rakkaus (1 Joh 4:16). ”Jeesuksen Kristuksen, Jumalan Pojan veri, puhdistaa kaikesta synnistä" (1 Joh 1:7-9). ”Olette synnistä vapautetut ja Jumalan palvelijoiksi tulleet” (Room 6:18,22).
Tästä johtuen uskova saa aloittaa uuden puhtaan elämän puhtaalta pohjalta Jumalan yhteydessä Jumalansa kanssa. Synnit poissa!!!! Puhtaana ja viattomana saan palvella Herraa!!!! Perin ikuisen elämän Jumalan yhteydessä ja saan olla Hänen kanssaan ikuisuuden, ja Jumala on rakkaus.
jatkuu....
MISTÄ synnistä parannus pelastuksen perustaksi?
86
122
Vastaukset
- jaikal.se
jatkuu...
Synti, mitä ihminen tekee, on siis se että hän ei usko Jeesukseen Krisukseen. Hän elää silloin erossa Jumalasta. Tämä on se pääsynti ja kadottava synti (Ef 2:12).
SYNTI ON SIIS EPÄUSKO JEESUKSEEN KRISTUKSEEN.
Tästä synnistä Raamattu käskee meitä jokaista tekemään parannuksen. Sitten kun tästä synnistä on tehyt parannus, on tultu Herran Jeesuksen luokse, voidaan uskovien keskuudessa alkaa puhumaan siitä mikä teko on syntiä ja mikä teko ei ole syntiä. Huomaa että, apostolit opettivat kristillistä vaellusta; pyhitystä uskoville, ei uskosta osattomille. Ennen uskoa Jeesukseen ihminen siis elää erossa Jumalasta ja SYNNISSÄ. Siksi hän on syntinen.
Kun syntinen tulee Jumalan luokse uskossa Jeesukseen, hänen asemansa suhteessa Jumalaan muuttuu Jumalasta erossa elävästä syntisestä ihmisestä vanhurskaaksi Jumalan lapseksi. Jumalan lapsi on AINA vanhurskas ja pyhä.
Vanhurskas on asema Jumalan edessä. Se ei tarkoita ihmisen omiin tekoihin perustuvaa synnittömyyttä. Jeesukseen uskova ihminen on vanhurskas. Uskosta osaton on syntinen.
Minkä synnin Jeesus sanoi Pyhän Hengen osoittavan synniksi?
Joh 16:9 Kun Hän tulee, osoittaa Hän maailmalle todeksi SYNNIN koska he EIVÄT USKO MINUUN.
Entä Paavali?
Apt 16:30-31 "Herrat, mitä minun pitää tekemän, että minä pelastuisin? Niin he sanoivat: Usko Herraan Jeesukseen niin sinä pelastut, niin myös sinun perhekuntasi."
Mistä synnistä Pietari käski jerusalemilaisia tekemään parannuksen? Minkä synnin Pietari ottaa esille? (Apt 2:14-41). Erikoisesti jakeet Apt 2:21 ja 36-39.
Apt 26:20 Paavali julisti ennen kaikkea muuta KÄÄNTYMYSTÄ JUMALAN PUOLEEN ja parannuksen HEDELMIÄ. Parannuksen tekeminen on parannus epäuskon kadottavasta synnistä. Ihmisen tulee uskoa Jeesukseen pelastuakseen. Huomaa että, parannus tietoisista tekosynneistä on KÄÄNTYMYKSEN SEURAUSTA. Kääntymys Jumalan puoleen tapahtuu ihmisen sydämessä. Siis, ensin Raamatun mukainen sydämen usko Jeesukseen "sydämen uskolla tullaan vanhurskaaksi" (Room 10:10). Vanhurskauttaminen tapahtuu välittömästi uskon tultua ihmisen sydämeen (Gal 2:16, 3:11,21-25). Siitä seuraa Jeesukseen uskovan vanhurskaan ihmisen hedelmänä parannuksen teot. Ihminen saa sydämen uskon Jeesukseen Kristukseen julistetun Jumalan Sanan kautta. Junaveturi ensin ja sitten vaunu perään, eikä päin vastoin.
2 Kor 3:16 "Mutta kun HEIDÄN SYDÄMENSÄ KÄÄNTYY HERRAN TYKÖ otetaan peite pois..."
2 Kor 4:5 "Mutta me emme julista itseämme, vaan Kristusta Jeesusta, että hän on Herra."
LOPPU! - pitkät väsyttää
Miks pitää kirjottaa niin pitkii juttui et on kirjotettava vielä toi jatkuu
- jaikal.se
Siksi että vain asiasta kiinnostuneet lukevat.
Silloin vältyn välinpitämättömien ihmisten turhilta kommenteilta.
He kun eivät jaksa lukea, niin eivät tiedä mitä siinä on,
Eivätkä siksi osaa kommentoida eivätkä kommentoi. jaikal.se kirjoitti:
Siksi että vain asiasta kiinnostuneet lukevat.
Silloin vältyn välinpitämättömien ihmisten turhilta kommenteilta.
He kun eivät jaksa lukea, niin eivät tiedä mitä siinä on,
Eivätkä siksi osaa kommentoida eivätkä kommentoi.""Siksi että vain asiasta kiinnostuneet lukevat.""
Sinä jaikal kirjoitat niin hyvää ja mielenkiintoista luettavaa että sitä lukisi pidenpiäkin opetuksia Raamattuun liittyen. Olen monissa asioissa ottanut oppia kirjoituksistasi ja uskon että varmasti moni muukin on ottanut.
Täällä on paljon sellaisia kirjoittajia jotka haluavat vain erimielisyyttä palstalle, eikä heillä mitään rakentavamaa ole tarjota tilalle, vaikka sinun opetuksesi ovat valmiita tuomitsemaan. Heitä on ja heitä on aina ollut ja aina tulee olemaan, sille emme voi mitään. Mutta ei kanata lannistua, aina joku löytyy joka puhdasta Raamatullista opetusta janoaa. Sinä jaikal olet Jumalalta saanut valtuuden sitä opettaa. Sen näen sinun kirjoituksistasi.- jaikal.se
Il-Mari kirjoitti:
""Siksi että vain asiasta kiinnostuneet lukevat.""
Sinä jaikal kirjoitat niin hyvää ja mielenkiintoista luettavaa että sitä lukisi pidenpiäkin opetuksia Raamattuun liittyen. Olen monissa asioissa ottanut oppia kirjoituksistasi ja uskon että varmasti moni muukin on ottanut.
Täällä on paljon sellaisia kirjoittajia jotka haluavat vain erimielisyyttä palstalle, eikä heillä mitään rakentavamaa ole tarjota tilalle, vaikka sinun opetuksesi ovat valmiita tuomitsemaan. Heitä on ja heitä on aina ollut ja aina tulee olemaan, sille emme voi mitään. Mutta ei kanata lannistua, aina joku löytyy joka puhdasta Raamatullista opetusta janoaa. Sinä jaikal olet Jumalalta saanut valtuuden sitä opettaa. Sen näen sinun kirjoituksistasi.Kiitä Semperiä tästä kirjoituksesta. En olisi sitä kirjoittanut ellei Semper olisi tehnyt omaa aloitusta oppini tiimoilta. Olen oikeastaan lopettanut kirjoittelun mutta aina jään kiinni kirjoittamiseen kun täällä käyn lukemassa ihmisten viestejä ja kysymyksiä. Vastasi Semperille mutta päätin tehdä vastauksestani oman aloituksen koska ajattelin kirjoituksen herättävän voimakkaita tunteita ja saavani paljon vastauksia. Niin onkin käynyt. Kiitos itsellesi ja siunaavista ja rohkaisevista kommenteistasi.
- Ja katso!
jaikal.se kirjoitti:
Kiitä Semperiä tästä kirjoituksesta. En olisi sitä kirjoittanut ellei Semper olisi tehnyt omaa aloitusta oppini tiimoilta. Olen oikeastaan lopettanut kirjoittelun mutta aina jään kiinni kirjoittamiseen kun täällä käyn lukemassa ihmisten viestejä ja kysymyksiä. Vastasi Semperille mutta päätin tehdä vastauksestani oman aloituksen koska ajattelin kirjoituksen herättävän voimakkaita tunteita ja saavani paljon vastauksia. Niin onkin käynyt. Kiitos itsellesi ja siunaavista ja rohkaisevista kommenteistasi.
Sieltähän se pongahti joo joo mies II-Marikin kehumaan kaveriaan.
Muistahan jaikal kehua sitten vastavuoroisesti II-Maria.
Säälittäviä tapauksia nämä kaksi ja niin läpinäkyviä. Ja katso! kirjoitti:
Sieltähän se pongahti joo joo mies II-Marikin kehumaan kaveriaan.
Muistahan jaikal kehua sitten vastavuoroisesti II-Maria.
Säälittäviä tapauksia nämä kaksi ja niin läpinäkyviä.Kyllä minä sitten kehun nimimerkkiä ""ja katso"" myös, kun kirjoituksesi Raamatullisesta opetuksesta yltävät kehumisen tasolle. Vielä sillä tasolla et valitettavasti ole.
- k.kiusaantunut
Il-Mari kirjoitti:
Kyllä minä sitten kehun nimimerkkiä ""ja katso"" myös, kun kirjoituksesi Raamatullisesta opetuksesta yltävät kehumisen tasolle. Vielä sillä tasolla et valitettavasti ole.
Kaksi narsistia, itserakkaita tolloja joiden elämäntehtävä on mielikuvitusolentojen palvominen, itsensä lisäksi.
Semper tekee oikeaa Jumalan työtä. - Joku vaan
k.kiusaantunut kirjoitti:
Kaksi narsistia, itserakkaita tolloja joiden elämäntehtävä on mielikuvitusolentojen palvominen, itsensä lisäksi.
Semper tekee oikeaa Jumalan työtä.>>Semper tekee oikeaa Jumalan työtä. >>
Eikö Semper sitten uskokkaan Jeesukseen? Aattelen vaan kun Il-Mari ja jaikal uskoo ja sanot heidän uskovan mielikuvitusolentoihin. Joten joku mättää viestissäsi ja pahasti!
>>Kaksi narsistia, itserakkaita tolloja joiden elämäntehtävä on mielikuvitusolentojen palvominen, itsensä lisäksi.
- Ved.2
Aika pitkä luento pyhityksestä. Mutta ilmeisesti oli armopainotteinen?
"Ilman pyhitystä ei kukaan ole näkevä Herraa."
Olen pohtinut tuota pelastustehtävää. Mutta usein tahtoo mennä tekemisen puolelle.
Itsellä on siihen ihan yksikertainen resepti:
Käännä katseesi Herraan, palvele häntä Sanan opettamalla ohjeella, kuule mitä Herralla on sinulla asiaa ja ohjeistusta. Siis seuraa Jeesusta ja ota Hänen ikeensä päällesi. Se ei ole liian raskas kantaa. Myönnä oma vajavaisuutesi ja syntisyytesi, nöyrry Hänen kättensä alle. Vaella luottavaisin mielin kaikessa turvautuen Jumalaan.
Katso Kristukseen ja kaikessa tavoittele, mikä ylhäällä on, välttäen lihan tekoja ja omavanhurskautta....Mitä vielä!- jaikal.se
Olen minäkin miettinyt pelastukseni perustaa. Minä kun en ole sitä itsestäni löytänyt. Silloin olen ollut pakotettu kääntämään katseeni itseni ulkopuoliseen Pelastajaan. Toistaiseksi en ole löytänyt muuta perustusta pelastukselleni kuin sen mistä edellä kirjoitan: Herra Jeesus Kristus ja Hänen minulla ansaitsema ansio. Herrra Jeesus on minun Pelastajani, nyt, aina ja ikuisesti. Niin ei minun enää tarvitse etsiä pelastajaa muualta, ei edes itsestäni.
- Riittää kiitos.
jaikal.se kirjoitti:
Olen minäkin miettinyt pelastukseni perustaa. Minä kun en ole sitä itsestäni löytänyt. Silloin olen ollut pakotettu kääntämään katseeni itseni ulkopuoliseen Pelastajaan. Toistaiseksi en ole löytänyt muuta perustusta pelastukselleni kuin sen mistä edellä kirjoitan: Herra Jeesus Kristus ja Hänen minulla ansaitsema ansio. Herrra Jeesus on minun Pelastajani, nyt, aina ja ikuisesti. Niin ei minun enää tarvitse etsiä pelastajaa muualta, ei edes itsestäni.
Tämä on jo loppuun kaluttu aihe. Jos sinulla jaikal on epäselvyyttä pelastumisestasi niin mieti sitä rauhassa itseksesi. Etköhän tiedä jo kaikkien kannan aloituksesi asiassa.
- Näin se on
jaikal.se kirjoitti:
"Niin ei minun enää tarvitse etsiä pelastajaa muualta, ei edes itsestäni"
Ja kaikkein vähiten siitä omasta itsestä - Ved.2
jaikal.se kirjoitti:
Mutta mitä on Pyhitys? Ottaen huomioon meidän vajavaisuutemme. Siis miten neuvoisit pyhityselämään? Olen joskus lukenut jonkun ortodoksin viisauksia, jolla myös oli nimensä etuliitteenä "pyhittäjä se ja se..."
Ilmeisesti erottautuivat kokonaan maailmasta. Tunnen joitain sellaisia erakkoja. jaikal.se kirjoitti:
"katseeni itseni ulkopuoliseen Pelastajaan"
Mikä ihmeen ulkopuolinen voima saa ihmisen sellaiseen synnintuntoon, että syntiä on epäusko ulkopuoliseen voimaan?- jaikal.se
Riittää kiitos. kirjoitti:
Tämä on jo loppuun kaluttu aihe. Jos sinulla jaikal on epäselvyyttä pelastumisestasi niin mieti sitä rauhassa itseksesi. Etköhän tiedä jo kaikkien kannan aloituksesi asiassa.
Semperi se kyselee näitä minulta ja jopa vaatii selittämään asiaa. Myös Tapio kyselee tuon tuostakin.
- jaikal.se
Näin se on kirjoitti:
"Niin ei minun enää tarvitse etsiä pelastajaa muualta, ei edes itsestäni"
Ja kaikkein vähiten siitä omasta itsestäSuuri osa ihmisiä etsii itsestään pelastusta.
Jos eivät löydä pelastusta itsestään. He pyrkivät
tekemään itsestään pelastajan itselleen. - vauvat uskovat
jaikal.se kirjoitti:
Suuri osa ihmisiä etsii itsestään pelastusta.
Jos eivät löydä pelastusta itsestään. He pyrkivät
tekemään itsestään pelastajan itselleen.jaikal on tehnyt opin itseään varten luullen sen pelastavan.
En halua kertoa mikä mättää jaikalin saduissa koska saatetaan sekin poistaa ja kun ei kysytä pysyköön sitten ne muut en tarkoita jaikalia pask.t housuissaan. - jaikal.se
Ved.2 kirjoitti:
Mutta mitä on Pyhitys? Ottaen huomioon meidän vajavaisuutemme. Siis miten neuvoisit pyhityselämään? Olen joskus lukenut jonkun ortodoksin viisauksia, jolla myös oli nimensä etuliitteenä "pyhittäjä se ja se..."
Ilmeisesti erottautuivat kokonaan maailmasta. Tunnen joitain sellaisia erakkoja.>>>Mutta mitä on Pyhitys? Ottaen huomioon meidän vajavaisuutemme. Siis miten neuvoisit pyhityselämään?
- Ved.2
jaikal.se kirjoitti:
>>>Mutta mitä on Pyhitys? Ottaen huomioon meidän vajavaisuutemme. Siis miten neuvoisit pyhityselämään?
Tuossa tuli jaikal sinun henkilökohtainen käsityksesi "oikeasta opista"; upottamiisineen ja kielillä puhumisineen. Pyhitys kuitenkin on ihan jotain muuta. Sitä ja sen hedelmiä ei saavuteta uudestikastamalla, eikä helluntailaisille tutuilla "kielillä".
Jumalan Henki ei toimi ihmisen omin neuvoin. Sitä ei voi käskeä, komentaa, sitä ei saavuteta itsetehdyin jumalanpalvelusmenoin. Raamatussa löytyy esimerkkejä siitä, miten oven ulkopuolelta oltaisiin tulossa taivastenvaltakuntaan. Mitkään lihan temput eivät auta. Yrittäjiä kyllä löytyy, mutta aidan läpi tunkeutujat jäävät kiinni. Miten heille käy? siitäkin sana todistaa.
Pyhitys on myös luopumista omista tekosista, ja Jeesuksen sovitustyön ainoasta pätevyyden kunniottamisesta. - jaikal.se
vauvat uskovat kirjoitti:
jaikal on tehnyt opin itseään varten luullen sen pelastavan.
En halua kertoa mikä mättää jaikalin saduissa koska saatetaan sekin poistaa ja kun ei kysytä pysyköön sitten ne muut en tarkoita jaikalia pask.t housuissaan.>>>En halua kertoa mikä mättää jaikalin saduissa
- Haluaa vastauksen!!
pakis__ kirjoitti:
"katseeni itseni ulkopuoliseen Pelastajaan"
Mikä ihmeen ulkopuolinen voima saa ihmisen sellaiseen synnintuntoon, että syntiä on epäusko ulkopuoliseen voimaan?Onko ihminen joka on vanhurskas syntinen? Kelleskaupungin vaari sitä tuolla kysellee eikä kukaan ole hänelle vastannut. Määkin haluaisin tietää!
Jos jaikal viitsisit vastata?
Onko vanhurskasi ihminen syntinen?
Onko vanhurskaan ihmisen liha syntinen?
Onko vanhurskaan ihmisen sielu syntinen?
Onko vanhurskas ihminen synnitön? - jaikal.se
Ved.2 kirjoitti:
Tuossa tuli jaikal sinun henkilökohtainen käsityksesi "oikeasta opista"; upottamiisineen ja kielillä puhumisineen. Pyhitys kuitenkin on ihan jotain muuta. Sitä ja sen hedelmiä ei saavuteta uudestikastamalla, eikä helluntailaisille tutuilla "kielillä".
Jumalan Henki ei toimi ihmisen omin neuvoin. Sitä ei voi käskeä, komentaa, sitä ei saavuteta itsetehdyin jumalanpalvelusmenoin. Raamatussa löytyy esimerkkejä siitä, miten oven ulkopuolelta oltaisiin tulossa taivastenvaltakuntaan. Mitkään lihan temput eivät auta. Yrittäjiä kyllä löytyy, mutta aidan läpi tunkeutujat jäävät kiinni. Miten heille käy? siitäkin sana todistaa.
Pyhitys on myös luopumista omista tekosista, ja Jeesuksen sovitustyön ainoasta pätevyyden kunniottamisesta.>>>Tuossa tuli jaikal sinun henkilökohtainen käsityksesi "oikeasta opista"; upottamiisineen ja kielillä puhumisineen. Pyhitys kuitenkin on ihan jotain muuta.
- jaikal.se
Haluaa vastauksen!! kirjoitti:
Onko ihminen joka on vanhurskas syntinen? Kelleskaupungin vaari sitä tuolla kysellee eikä kukaan ole hänelle vastannut. Määkin haluaisin tietää!
Jos jaikal viitsisit vastata?
Onko vanhurskasi ihminen syntinen?
Onko vanhurskaan ihmisen liha syntinen?
Onko vanhurskaan ihmisen sielu syntinen?
Onko vanhurskas ihminen synnitön?>>>Jos jaikal viitsisit vastata?
Onko vanhurskasi ihminen syntinen?>Onko vanhurskaan ihmisen liha syntinen?>Onko vanhurskaan ihmisen sielu syntinen?>Onko vanhurskas ihminen synnitön? - Tarvitaanko?
jaikal.se kirjoitti:
>>>Jos jaikal viitsisit vastata?
Onko vanhurskasi ihminen syntinen?>Onko vanhurskaan ihmisen liha syntinen?>Onko vanhurskaan ihmisen sielu syntinen?>Onko vanhurskas ihminen synnitön?Tarkoitatko, että lakia ei enää tarvita?
- lakiON
Tarvitaanko? kirjoitti:
Tarkoitatko, että lakia ei enää tarvita?
On paljon ihmisiä, jotka eivät tunne Raamatun Jumalaa ja siksi eivät koskaan siedä laista edes puhuttavan.
- bull sitting
jaikal.se kirjoitti:
>>>Mutta mitä on Pyhitys? Ottaen huomioon meidän vajavaisuutemme. Siis miten neuvoisit pyhityselämään?
jaikalin bullshittiä henki on jaikalin kimpussa ja matkassa minne mies meneekin bullshittiänsä julistamaan.
- B.!6.
Ved.2 kirjoitti:
Pyhitys on myös luopumista omista tekosista, ja Jeesuksen sovitustyön ainoasta pätevyyden kunniottamisesta.kyllä jaikal on kaukana pyhittäjästämme Pyhästä Hengestä.
jaikal on kehittänyt jonkun toisen hengen kautta sellaisen sekaopin että
jaikalia voi kutsua harhaoppisten kuninkaaksi. - Ved.2
jaikal.se kirjoitti:
>>>Tuossa tuli jaikal sinun henkilökohtainen käsityksesi "oikeasta opista"; upottamiisineen ja kielillä puhumisineen. Pyhitys kuitenkin on ihan jotain muuta.
"Todista että kasteessa ei uskova ei saa voimaa synnin yli." Todistustaakka on ihan sinulla. Kerro esimerkkejä. Itsellä ainoa mahdollisuus syntien sovittajana on Jeesus Kristus. Muuta perustaa en Raamatusta löydä. Uudestikastajilla näyttää olevan ihan muut perustat. Näyttää tuo "upotuskaste" määräävän koko uskonelämää.Onko ihan uskonelämän perusta?
- jaikal.se
bull sitting kirjoitti:
jaikalin bullshittiä henki on jaikalin kimpussa ja matkassa minne mies meneekin bullshittiänsä julistamaan.
Koska sinä uskot tietäväsi paremmin evankeliumin,
kerro minulle miten nämä asiat ovat perustellen Raamatulla.
Näytä Raamatun Sanalla missä oppini menee ohi Kirjoitetun
Sanan. jaikal.se kirjoitti:
""Herra Jeesus Kristus ja Hänen minulla ansaitsema ansio.""
Tuohon jaikal tahtoisin tarkennuksen sinulta, että tarkoitatko juuri noin mitä kirjoitit?- jaikal.se
Il-Mari kirjoitti:
""Herra Jeesus Kristus ja Hänen minulla ansaitsema ansio.""
Tuohon jaikal tahtoisin tarkennuksen sinulta, että tarkoitatko juuri noin mitä kirjoitit?>>>""Herra Jeesus Kristus ja Hänen minulla ansaitsema ansio.""
- jaikal.se
Tarvitaanko? kirjoitti:
Tarkoitatko, että lakia ei enää tarvita?
Laki kasvattaa ihmistä Kristukseen. Laki näyttää Jumalan korkean vaatimuksen.
Kaikki jäävät alamittaisiksi ja siksi syntisiksi Jumalan edessä. Kun synti on paljastunut ihmiselle, Jumala ohjaa meitä Kristuksen Jeesuksen luokse saamaan lahjaksi vanhurskauden uskosta Jeesukseen (Gal 2:16 ja Gal 3. luku).
Emme kykene ansaitsemaan vanhurskautta omilla hyvillä teoillamme. Saamme riittävän vanhurskauden, Jumalan meiltä vaatiman vanhurskauden (Room 8:1-4). Jumalalta lahjaksi uskon kautta Jeesukseen Kristukseen (Room 3:19-26). - Milloin???
jaikal.se kirjoitti:
Laki kasvattaa ihmistä Kristukseen. Laki näyttää Jumalan korkean vaatimuksen.
Kaikki jäävät alamittaisiksi ja siksi syntisiksi Jumalan edessä. Kun synti on paljastunut ihmiselle, Jumala ohjaa meitä Kristuksen Jeesuksen luokse saamaan lahjaksi vanhurskauden uskosta Jeesukseen (Gal 2:16 ja Gal 3. luku).
Emme kykene ansaitsemaan vanhurskautta omilla hyvillä teoillamme. Saamme riittävän vanhurskauden, Jumalan meiltä vaatiman vanhurskauden (Room 8:1-4). Jumalalta lahjaksi uskon kautta Jeesukseen Kristukseen (Room 3:19-26).Aivan oikein. Laki kasvattaa Kristukseen. Missä vaiheessa tuo laki tulee tutuksi? Tuleeko ennen uudestisyntymää, kuten täällä hyvin monet opettavat. Sanovathan he, että ihminen on ensin uudestisyntynyt ja sen jälkeen alkaa parannusta tehdä. Näin he näyttävät tietämättömyytensä.
Missä vaiheessa sinä Jaikal kerrot lain kasvatuksen kohtaavan uskovaista ihmistä. Ennen uudestisyntymistä, vai sen jälkeen? - bull sitting
jaikal.se kirjoitti:
Koska sinä uskot tietäväsi paremmin evankeliumin,
kerro minulle miten nämä asiat ovat perustellen Raamatulla.
Näytä Raamatun Sanalla missä oppini menee ohi Kirjoitetun
Sanan.Kyllä minä uskon tietäväni mutta en halua tarttua niin moneen kohtaan joiden selittäminen vaatisi pitkiä kirjoituksia.
Sitä vastaan en ole, kun teet avauksia tai laitat palstalle omia kirjoituksia, minusta se on oikein.
Kiitos kysymästä
Jokaista avausta meidän tulee käsitellä huolella ja kommentoida vetämättä kenenkään elämää toisten riepoteltavaksi.Emme ole kloonattuja vaan yksilöitä joiden erilaisuus ilmentää uskon asioita, tehden kommentoimisen mielekkääksi. - jaikal.se
bull sitting kirjoitti:
Kyllä minä uskon tietäväni mutta en halua tarttua niin moneen kohtaan joiden selittäminen vaatisi pitkiä kirjoituksia.
Sitä vastaan en ole, kun teet avauksia tai laitat palstalle omia kirjoituksia, minusta se on oikein.
Kiitos kysymästä
Jokaista avausta meidän tulee käsitellä huolella ja kommentoida vetämättä kenenkään elämää toisten riepoteltavaksi.Emme ole kloonattuja vaan yksilöitä joiden erilaisuus ilmentää uskon asioita, tehden kommentoimisen mielekkääksi.Et siis tahdo opettaa minua mutta väität minun olevan väärässä???
Hmmmm???? - pöllöille oppia
Milloin??? kirjoitti:
Aivan oikein. Laki kasvattaa Kristukseen. Missä vaiheessa tuo laki tulee tutuksi? Tuleeko ennen uudestisyntymää, kuten täällä hyvin monet opettavat. Sanovathan he, että ihminen on ensin uudestisyntynyt ja sen jälkeen alkaa parannusta tehdä. Näin he näyttävät tietämättömyytensä.
Missä vaiheessa sinä Jaikal kerrot lain kasvatuksen kohtaavan uskovaista ihmistä. Ennen uudestisyntymistä, vai sen jälkeen?Ja siinäpä taas asiastakyseen seurakunnan edustaja pukeutuneena valepukuun tuputtamassa truota epäoppiaan.
eräopas paremminkin sopisi kuin hengenelämän opas Raanmatun mukaan jossa ensin synnytään Jumalan Hengestä ja sitten aletaan elää kristuselämää.
siinä ei koulutusta tarvita kun lapsi syntyy. - !!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
pöllöille oppia kirjoitti:
Ja siinäpä taas asiastakyseen seurakunnan edustaja pukeutuneena valepukuun tuputtamassa truota epäoppiaan.
eräopas paremminkin sopisi kuin hengenelämän opas Raanmatun mukaan jossa ensin synnytään Jumalan Hengestä ja sitten aletaan elää kristuselämää.
siinä ei koulutusta tarvita kun lapsi syntyy.Yksikään ihminen ei synny uudesti mitenkään muuten kuin antamalla Jumalan Sanan sulautua itseensä ja MUUTTAA itsensä. Asiastakyseen seurakunnalla on aivan oikea käsitys asiasta.
- k.kiusaantunut
jaikal.se kirjoitti:
Semperi se kyselee näitä minulta ja jopa vaatii selittämään asiaa. Myös Tapio kyselee tuon tuostakin.
Ei sinulta kukaan mitään kysele. Sinun pitäisi olla hiljaa ja oppia Semperiltä se oikea usko.
Lyhyesti sanoen parannuksen tekeminen selitetään tässä:
Luukas 1
17 "Ja hän käy hänen edellään Eliaan hengessä ja voimassa, kääntääksensä isien sydämet lasten puoleen ja tottelemattomat vanhurskasten - m i e l e n l a a t u u n,
näin Herralle toimittaaksensa valmistetun kansan."
Parannuksen tekeminen on tottelemattomien - m i e l e n täydellinen vallankumous. Jumalan voimasta tottelemattomat kääntyvät oikeamielisten - m i e l e n l a a t u u n.
Roomalaiskirje 8
5 "Sillä niillä, jotka elävät lihan mukaan, on lihan mieli, mutta niillä, jotka elävät Hengen mukaan, on Hengen mieli.
6 Sillä lihan mieli on kuolema, mutta hengen mieli on elämä ja rauha;
27 Mutta sydänten tutkija tietää, mikä Hengen mieli on, sillä Henki rukoilee Jumalan tahdon mukaan pyhien edestä."
"Hengen mieli" on se eräiden oikeaoppisten pilkkaama neitsyys, joka synnyttää Jumalalle mieluisan kansan.
2. Korinttolaiskirje 11
2 "Sillä minä kiivailen teidän puolestanne Jumalan kiivaudella; minähän olen kihlannut teidät miehelle, yhdelle ainoalle, asettaakseni Kristuksen eteen puhtaan neitsyen.
3 Mutta minä pelkään, että niinkuin käärme kavaluudellaan petti Eevan, niin teidän mielenne ehkä turmeltuu pois vilpittömyydestä ja puhtaudesta, joka teissä on Kristusta kohtaan."- Haluaa vastauksen!!
>>Raamattu todistaa että uskovan lihassa (vanhassa aatussa/eevassa) ei ole mitään hyvää.
- Kuoleeko vai eikö?
>>Raamattu todistaa että uskovan lihassa (vanhassa aatussa/eevassa) ei ole mitään hyvää.
Missä vaiheessa se synti kuolee ja mitä se tarkoittaa? Siitähän Raamattu kertoo.
- Eikö tähän uskota?
Kuoleeko vai eikö? kirjoitti:
Missä vaiheessa se synti kuolee ja mitä se tarkoittaa? Siitähän Raamattu kertoo.
Roomalaiskirje 6
1 Mitä siis sanomme? Onko meidän pysyttävä synnissä, että armo suureksi tulisi?
2 Pois se! Me, jotka olemme kuolleet pois synnistä, kuinka me vielä eläisimme siinä? - Näin se on
Eikö tähän uskota? kirjoitti:
Roomalaiskirje 6
1 Mitä siis sanomme? Onko meidän pysyttävä synnissä, että armo suureksi tulisi?
2 Pois se! Me, jotka olemme kuolleet pois synnistä, kuinka me vielä eläisimme siinä?> Pois se! Me, jotka olemme kuolleet pois synnistä, kuinka me vielä eläisimme siinä? <
Ei eletä synnissä vaan syntisinä. Kun sielu on puhdas synnistä niin lihassamme on edelleen syntiä. Joten emme ole vapaat synnistä vaikka Jumalalle kelpaamekin puhtaan sielumme kanssa joka on Jeesuksen verellä pesty. Haluaa vastauksen!! kirjoitti:
Niin, eikö vanhurskas Paavalikin pitänyt itseään syntisenä!
- Ette opi!!!!
Näin se on kirjoitti:
> Pois se! Me, jotka olemme kuolleet pois synnistä, kuinka me vielä eläisimme siinä? <
Ei eletä synnissä vaan syntisinä. Kun sielu on puhdas synnistä niin lihassamme on edelleen syntiä. Joten emme ole vapaat synnistä vaikka Jumalalle kelpaamekin puhtaan sielumme kanssa joka on Jeesuksen verellä pesty.KUOLLEET POIS SYNNISTÄ. Onko silloin lihalla mitään valtaa, jos sen synti on KUOLLUT? Eikö silloin ihminen ole puhdas. Jumalan morsian on puhdas. Muut jatkavat syntisinä, eivätkä koskaa kuole synnille ja tule puhtaiksi.
Miten liha, joka on ihmisen sielullisuus, voi olla syntinen? Miksi te ette ikinä opi?
Miksi te lihallisuutta luulette???? Se on sielullisuus ja jos sielu ei puhdistu, ei ihminen ole puhtaaseen morsiameen kuuluva koskaan.
2 Pois se! Me, jotka olemme kuolleet pois synnistä, kuinka me vielä eläisimme siinä? - jaikal.se
Tapio522 kirjoitti:
Niin, eikö vanhurskas Paavalikin pitänyt itseään syntisenä!
Ei pitänyt. Paavali piti itseään Herraan uskovana vanhurskaana ja pyhänä.
Gal 2:16, 3:21-29, 1-12 = jatka 2 Kor 5:14-21. - jaikal.se
Syntinen ihminen kuoli uskon tulossa. Se ei edusta uskovaa Jumalan lasta.
Se on kuollut. Uusi ihminen on syntynyt Jumalasta. Uusi ihminen on vanhurskas ja pyhä. - jaikal.se
>>>Eli hyvin voidaan sanoa armahdettu syntinen kun kerran molempia löytyy, armahdettu sielu ja syntinen liha.
""Eli uskova vanhurskas ihminen on samaan aikaan vanhurskas ja syntinen.""
Jos löydät tuollaisen jakeen jossa noin sanotaan Raamatussa, niin sitten minäkin uskon sen. Itse en ole sellaista jaetta löytänyt. Joten laittaisitko jakeen? Kiitos!Il-Mari kirjoitti:
""Eli uskova vanhurskas ihminen on samaan aikaan vanhurskas ja syntinen.""
Jos löydät tuollaisen jakeen jossa noin sanotaan Raamatussa, niin sitten minäkin uskon sen. Itse en ole sellaista jaetta löytänyt. Joten laittaisitko jakeen? Kiitos!En ole löytänyt minäkään, vaikka sitä melko usein esitellään.
Kyllä lihamme on tuomion alainen kuolemaansa saakka.
[Jes. 26:14]- Tapio522eikirj
jaikal.se kirjoitti:
Ei pitänyt. Paavali piti itseään Herraan uskovana vanhurskaana ja pyhänä.
Gal 2:16, 3:21-29, 1-12 = jatka 2 Kor 5:14-21.Erehtyikö Paavali käyttämään väärää aikamuotoa;
OLEN (=>preesens) sijasta hänen olisikin pitänyt sanoa OLIN (=imperfekti)>?
Ei pidä muuttaa aikamuotoa "synnittömyys"-oppisi mukaiseksi. - jaikal.se
Tapio522eikirj kirjoitti:
Erehtyikö Paavali käyttämään väärää aikamuotoa;
Ei pidä muuttaa aikamuotoa "synnittömyys"-oppisi mukaiseksi.En hyppää sinun yhden sanan "olen" kuoppaan.
Olen yrittänyt nostaa sinua sieltä Jumalan Sanan
avulla mutta olen epäonnistunut. Olen luovuttanut
sinun suhteesi. Jätän sinut Jumalan armon Sanan
haltuun ja rukoilen että Sana nostaisi sinut ylös.
http://www.youtube.com/watch?v=1FsgKW6sRrc
http://www.youtube.com/watch?v=VTByzluCtMo - jaikal.se
Tapio522eikirj kirjoitti:
Erehtyikö Paavali käyttämään väärää aikamuotoa;
Ei pidä muuttaa aikamuotoa "synnittömyys"-oppisi mukaiseksi.Sinä olet jähmettynyt niin paikallesi kiinni yhdestä Sanasta. Miksi et näe muita Sanoja mitä Raamattuun on Kirjoitettu? Miksi sinä Tapio et voi ottaa vastaan ja uskoa yhtä vakavasti muita sanoja, mitä Raamatusta löydämme, kuin tuo Paavalin "olen"? Miksi et alkaisi nyt kiinnostumaan 2 Kor 5:21 sanoista "että me Hänessä tulisimme Jumalan vanhurskaudeksi" tai Gal 2:16 "tullaksemme vanhurskaiksi uskosta Jeesukseen" tai Room 3:26 "Jumala itse on vanhurskas ja vanhurskauttaa sen, jolla on usko Jeesukseen."
Mitä nämä sanat merkitsevät sinulle? Eivätkö ne ole enemmän kuin Paavalin yksi "olen" Sana? Eivätkö nämä em. Sanat ole myös Paavalin Sanoja?
- ~~tähkäpää~~
Kiitos Jaikal näistä teksteistäsi!
Minä en löydä mitään epäraamatullista Jaikalin kirjoituksista.
Kaikki pohjautuu mielestäni Raamattuun.
Jos joku jotain epäraamatullista löytää, olisi mielestäni oikeus ja kohtuus tuoda kyseinen asia esille, mikä ja miten on epäraamatullista ja myöskin kertoa, mikä on oma näkemyksensä asiasta, eikä vain ylimalkaisesti puhua "jaikalismista" tai Jaikalin omasta opista.""Minä en löydä mitään epäraamatullista Jaikalin kirjoituksista.""
Sitten meitä on ainakin kaksi. En minäkään löydä! :)- EndTimes
Il-Mari kirjoitti:
""Minä en löydä mitään epäraamatullista Jaikalin kirjoituksista.""
Sitten meitä on ainakin kaksi. En minäkään löydä! :)""Minä en löydä mitään epäraamatullista Jaikalin kirjoituksista.""
Sitten meitä on Ainakin kolme. En minäkään löydä! :):):) - Ved.2
EndTimes kirjoitti:
""Minä en löydä mitään epäraamatullista Jaikalin kirjoituksista.""
Sitten meitä on Ainakin kolme. En minäkään löydä! :):):)En minäkääm löydä oikein yhteyttä teidän upotuskasteella käyneiden kanssa. En laita naurumerkkejä perään, kun siihen ei ole aihetta teidän suhteenne. Edustatte ihan toista evankeliumia, mihin en itse tunnustaudú.
Yksi usko, yksi kaste ja yksi Herra. Sanoo Jumalan sana. - EndTimes
Ved.2 kirjoitti:
En minäkääm löydä oikein yhteyttä teidän upotuskasteella käyneiden kanssa. En laita naurumerkkejä perään, kun siihen ei ole aihetta teidän suhteenne. Edustatte ihan toista evankeliumia, mihin en itse tunnustaudú.
Yksi usko, yksi kaste ja yksi Herra. Sanoo Jumalan sana.Sinähän tunnet alkutekstejä? Etsi mitä tuossa kohdassa tarkoittaa sana yksi. Se ei ilmaise lukumäärää, vaan samanlaisuutta.
Jos minulla on yksi lemmikki ja kutsun sitä vauvakseni, ja se on minulle yhtä tärkeä kuin jollekin olisi lapsi, minua ei kuitenkaan voi laskea yksilapsisten perheiden joukkoon, eihän? Enkä tarkoita halventaa, ainoastaan selventää.
Samoin ottivat johanneksen kasteella kastetut uuden kasteen. Näin he tulivat yhden yhteisen kasteen saaneeksi. - Ved.2
EndTimes kirjoitti:
Sinähän tunnet alkutekstejä? Etsi mitä tuossa kohdassa tarkoittaa sana yksi. Se ei ilmaise lukumäärää, vaan samanlaisuutta.
Jos minulla on yksi lemmikki ja kutsun sitä vauvakseni, ja se on minulle yhtä tärkeä kuin jollekin olisi lapsi, minua ei kuitenkaan voi laskea yksilapsisten perheiden joukkoon, eihän? Enkä tarkoita halventaa, ainoastaan selventää.
Samoin ottivat johanneksen kasteella kastetut uuden kasteen. Näin he tulivat yhden yhteisen kasteen saaneeksi.Mitän tarkoittaa, "yksi kaste"? Se tarkoittaa sitä,että on uskollinen Jumalansa Herransa sanalle "yksi". Sen jälkeen tulee uskossa koetella, onko tämä Hengen seikka, oppi Jumalasta. Ja jos Jumala taivaasta sanoo suoraan, näkyjen ja profetioiden kautta, että ON !!! Silloin pitää USKOA yksin Häntä.
Kyseeseen tulee, kelle Herra on sen ilmoittanut? Pitää myös USKOA, mitä taivaan iankaikkinen Jumala ilmoittaa. Amerikkalaiset eksytysjumalat eivät ilmoita totutta, vaan valhetta.
Siis kuka on seisonut Herran neuvottelussa? En usko EndTimes jumalaan. Teillä on toinen jumala. Tehkää parannus!
- usko vain en
Minä teen mielelläni syntiä, kun kaikki on saatu anteeksi.
- jaikal.se
Jos teet mielelläsi syntiä, Jumalan Henki ei sinussa asu.
Miten saisit itseesi Jumalan Hengen? Raahaa itsesi ja
oma tahtosi vaikka väkisin ristille kuolemaan Jeesuksen kanssa.
Nouset sitten ylös uutena luomuksena Kristuksessa.
Olet heti Jumalan lapsi, armosta pelastettu. Sitten Jumala
on luvannut sinulle Pyhän Hengen. Henki sinussa
vastustaa syntiä niin että et tahdo tehdä syntiä.
Kun lankeat syntiin, sinä kärsit siitä ja nouset ja
teet parannuksen. Tuo lienee sinulta ironiaa? Vain lihallinen ihminen ajattelee tuolla tavalla, ei hengellinen "mielen ihminen."
1. Johanneksen kirje 3
9 "Ei yksikään Jumalasta syntynyt tee syntiä, sillä Jumalan siemen pysyy hänessä; eikä hän saata syntiä tehdä, sillä hän on Jumalasta syntynyt."- sama mies
jaikal.se kirjoitti:
Jos teet mielelläsi syntiä, Jumalan Henki ei sinussa asu.
Miten saisit itseesi Jumalan Hengen? Raahaa itsesi ja
oma tahtosi vaikka väkisin ristille kuolemaan Jeesuksen kanssa.
Nouset sitten ylös uutena luomuksena Kristuksessa.
Olet heti Jumalan lapsi, armosta pelastettu. Sitten Jumala
on luvannut sinulle Pyhän Hengen. Henki sinussa
vastustaa syntiä niin että et tahdo tehdä syntiä.
Kun lankeat syntiin, sinä kärsit siitä ja nouset ja
teet parannuksen.Pyhä henki on ihmisessä asuva elämänvoima. Marttyyriksi minusta ei ole, eikä tarvitsekaan. Minä teen sitä pahaa, mitä en tahdo, mutta kai teen joskus ihan hyvääkin. Mutta syntinen olen ja se on hyvä. Muuten en vapahtajaa tarvisi.
ekivaari kirjoitti:
Tuo lienee sinulta ironiaa? Vain lihallinen ihminen ajattelee tuolla tavalla, ei hengellinen "mielen ihminen."
1. Johanneksen kirje 3
9 "Ei yksikään Jumalasta syntynyt tee syntiä, sillä Jumalan siemen pysyy hänessä; eikä hän saata syntiä tehdä, sillä hän on Jumalasta syntynyt."Edellä olevan vastaukseni kohdistin nimimerkille; "usko vain en"
16.2.2013 19:07 tästä kirjoituksesta:
>"Minä teen mielelläni syntiä, kun kaikki on saatu anteeksi."<
Vastaukseni:
"Tuo lienee sinulta ironiaa? Vain lihallinen ihminen ajattelee tuolla tavalla, ei hengellinen "mielen ihminen."- Liha ei jalostu
ekivaari kirjoitti:
Tuo lienee sinulta ironiaa? Vain lihallinen ihminen ajattelee tuolla tavalla, ei hengellinen "mielen ihminen."
1. Johanneksen kirje 3
9 "Ei yksikään Jumalasta syntynyt tee syntiä, sillä Jumalan siemen pysyy hänessä; eikä hän saata syntiä tehdä, sillä hän on Jumalasta syntynyt."Hyviä opetuksia kiitos Jaikal :)
Joh 1:29 Seuraavana päivänä hän näki Jeesuksen tulevan tykönsä ja sanoi: "Katso, Jumalan Karitsa, joka ottaa pois maailman synnin!
Omavanhurskautta?
Matt 23:4 He sitovat kokoon raskaita ja vaikeasti kannettavia taakkoja ja panevat ne ihmisten hartioille, mutta itse he eivät tahdo niitä sormellaankaan liikuttaa.
Joh 5:41-42 En minä ota vastaan kunniaa ihmisiltä;
mutta minä tunnen teidät, ettei teillä ole Jumalan rakkautta itsessänne.
- l-h
MISTÄ synnistä parannus pelastuksen perustaksi?
ei ole ihmisen teosta --pelastuksen perustaksi.....ei sitten ollenkaan..jokainen Kristitty tietaa,etta pelastuksen perusta on ja pysyy Jeesuksen tyossa --se on taytetty--tuohon ei ole ihmisen taholta muuta lisattavaa,,,kun AAMEN..
silti ihmisen tulee pyrkia pois synnista,,,eika hellia sita povellaan..mutta synti tahtoo olla sita sitkeata lajia,,joka on ja pysyy meissa...vahan kuin harakka tervatulla sillalla,
kun nokka irtoaa,,,,,niin jo pyrsto kajahtaa takaisin tervaan kiinni.. Jaikalin aloitus oli mainio. Tavan mukaan uskovat ymmärtävät hänen sanomansa sisällön metafyysisesti eivätkä perehdy itse asiaan. Tyydytään huutelemaan sitä sun tätä.
Aloituksen sanoma on siteerauksen sanoissa:
"Sitä ei sieltä löydy! EMME OLE ITSEMME PELASTAJIA! TARVITSEMME PELASTUSTA ITSEMME ULKOPUOLELTA! "
Tiedostuksen ja olemisen lait on ilmaistu lyhyesti ja ytimekkäästi. Eikä sillä ole merkitystä, että filosofit käyttävät erilaisia termejä. Sisältö ratkaisee.
Me emme luo luontoa tai ajattelumme ulkopuolella olevaa. Se mitä siellä on, on olemassa meistä riippumatta mutta me olemme riippuvaisia siitä (luonnosta, materiasta, jumalasta -miten vain halutaan sanoa).
Luonto, olevainen, on työntänyt osan "massaansa" ihmisolioon erilliseksi mutta yleisestä riippuvaiseksi. Luonto ottaa aikanaan erillisyyden luomuksen takaisin yleiseen olomuotoonsa.
Luonto hyväksyy kaikki erillisen yleisestä vaikka erillinen on yleisen vastakohta ja siksi erillinen hyväksytään takaisin yhteyteen, koska se perustaltaan sitä onkin.
Ajattelumme ei luo luontoa. Luonto luo ajattelumme. "Luonto ajattelee ihmisessä". Luonnon monimuotoisuus ilmenee ajattelussamme ristiriitaisena prosessina. Emme voi ajatella, tehdä, mitään luonnosta poikkeavaa, joskin voimme yrittää hallita tekojamme tietyissä puitteissa.
Luonnolla ei ole mitään syytä tuomita ajatteluamme, koska se ajattelee meissä.
Luonto hyväksyy meidät ajatteluinemme sekä fyysisinä olioina omaan yleisyyteensä takaisin ehdoitta ja kaikki.
Uskovat tarttuivat jaikaliin ennakkoluuloisesti, ehkä vanhojen "syntien" takia, eivätkä ymmärtäneet asian olemusta.- Eenokki 12
suomursu ei ole tutustunut paremmin jaikalin oppiin. jaikal laittaa avauksia pätkinä ja pilkottuna ja ne pitkin selityksin koska silloin on vaikeampaa huomata jaikalismia.Huomaan kyllä synergismiä olevan jaikalismissa. Se johtuu vanhurskauttamisopin täydellisestä kadottamisesta jota tuskin koskaan jaikalilla on ollutkaan. Ei sitä löydy helluntailaisilta ei uudestikastajilta.
Luonto on hyvää mutta perisynnin kautta se on tullut jumalallisissa asioissa sellaiseksi ettei se voi tehdä mitään armon ja anteeksisaamisen saavuttamiseksi.
Jos helluntailaisen pää ei olisi puuta hekin kykenisivät ajattelemaan uskon asioita, vastaamaan avauksiin.Mutta tuskin sellaista tapahtuu. - asiastakyse
Eenokki 12 kirjoitti:
suomursu ei ole tutustunut paremmin jaikalin oppiin. jaikal laittaa avauksia pätkinä ja pilkottuna ja ne pitkin selityksin koska silloin on vaikeampaa huomata jaikalismia.Huomaan kyllä synergismiä olevan jaikalismissa. Se johtuu vanhurskauttamisopin täydellisestä kadottamisesta jota tuskin koskaan jaikalilla on ollutkaan. Ei sitä löydy helluntailaisilta ei uudestikastajilta.
Luonto on hyvää mutta perisynnin kautta se on tullut jumalallisissa asioissa sellaiseksi ettei se voi tehdä mitään armon ja anteeksisaamisen saavuttamiseksi.
Jos helluntailaisen pää ei olisi puuta hekin kykenisivät ajattelemaan uskon asioita, vastaamaan avauksiin.Mutta tuskin sellaista tapahtuu.Eenoki12, etkö löydä Jaikalin kirjoituksita parannukseen tehneen ihmisen vapautusta synnistä ja kuolemasta?
Oletko koskaan suostunut ajattelemaan Lutheria perinjuurin? Tiedän sinun perustavan uskoasi Lutherin opeille, mutta etkö huomaa hänen opetuksissaan vajavaisuutta ja suorastaan eksymistä? Luther oli ihminen, kuten on kaikki täällä opettajana toimivatkin ja siksi häntä pitää tutkia yhtä kriittisesti kuin tutkit esim. Jaikalia.
Luther on kuulemma (en ole koskaan kylläkään nähnyt, saati lukenut) kirjoittanut juutalaista kansaa vastaan kirjan. Onko se totta? Oletko Eenok12 lukenut sellaista kirjaa? Meidän tulee kyseenalaistaa kaikki se, mitä puhutaan ja mistä ei todisteita tuoda. Jos Luther on kirjoittanut tuollaisen kirjan, niin silloin hän on joutunut vastavoiman paulaan.
Ei Jumala käske kenestäkään puhua, tai kirjoittaa tuollaisia kirjoja, vaan käskee omiensa saarnata pelastusta orjuudesta ja näin tuodan SOVITUKSEN SANAA kaikkien luokse.
Nyt on aika laittaa Lutherin kirjat sivuun ja aika ottaa Jumalan Pojan antama Sana vastaan, sillä vain se Sana sisältää kaiken totuuden ja tuo vapauden.
Nyt on aika jättää kaikki erottavat puolueet ja aika pyrkiä Jumalan Pojan perustamaan valtakuntaan, johon Isä, Jumala siirtää kaikki Poikaansa seuraavat. Pojan seuraamista on USKOA JUMALAN SANA, EVANKELIUMIN OPETUS. Jeesus puhuu Itse meille Evankeliumeissa ja siksi Paavalikin kertoo synnyttäneensä lapsia Evankeliumilla. - Eenokki 12
asiastakyse kirjoitti:
Eenoki12, etkö löydä Jaikalin kirjoituksita parannukseen tehneen ihmisen vapautusta synnistä ja kuolemasta?
Oletko koskaan suostunut ajattelemaan Lutheria perinjuurin? Tiedän sinun perustavan uskoasi Lutherin opeille, mutta etkö huomaa hänen opetuksissaan vajavaisuutta ja suorastaan eksymistä? Luther oli ihminen, kuten on kaikki täällä opettajana toimivatkin ja siksi häntä pitää tutkia yhtä kriittisesti kuin tutkit esim. Jaikalia.
Luther on kuulemma (en ole koskaan kylläkään nähnyt, saati lukenut) kirjoittanut juutalaista kansaa vastaan kirjan. Onko se totta? Oletko Eenok12 lukenut sellaista kirjaa? Meidän tulee kyseenalaistaa kaikki se, mitä puhutaan ja mistä ei todisteita tuoda. Jos Luther on kirjoittanut tuollaisen kirjan, niin silloin hän on joutunut vastavoiman paulaan.
Ei Jumala käske kenestäkään puhua, tai kirjoittaa tuollaisia kirjoja, vaan käskee omiensa saarnata pelastusta orjuudesta ja näin tuodan SOVITUKSEN SANAA kaikkien luokse.
Nyt on aika laittaa Lutherin kirjat sivuun ja aika ottaa Jumalan Pojan antama Sana vastaan, sillä vain se Sana sisältää kaiken totuuden ja tuo vapauden.
Nyt on aika jättää kaikki erottavat puolueet ja aika pyrkiä Jumalan Pojan perustamaan valtakuntaan, johon Isä, Jumala siirtää kaikki Poikaansa seuraavat. Pojan seuraamista on USKOA JUMALAN SANA, EVANKELIUMIN OPETUS. Jeesus puhuu Itse meille Evankeliumeissa ja siksi Paavalikin kertoo synnyttäneensä lapsia Evankeliumilla.Luther kirjoitti juutalaisista oikein ja perustelen sitä mitä juutalaiset ovat kirjoittaneen Jeesuksesta, Mariasta ja Kristityistä(kauheata luettavaa)
jaikalin kirjoituksesta löydän vielä pahempaa kuin mitä juutalaiset ovat kirjoittaneet.
Lutherista sanon vain että kaukoviisaana näki minutkin "pölvästinä" jolle kirjoitti että ymmärtäisin uskoon kuuluvat perusasiat.Lutherin virheistä sen verran että minusta hän oli väärässä puolustaessaan Paavalia kun kyse oli pistimestä lihassa ja Paavi oli oikeassa.
Lutherin kaljakellari ja hengenmiehet siellä tuoppiansa
nuolemassa en sano siitä mitään en siitäkään vaikka Lutherin vaimo myi torilla kaljaa.Luther ei suositellut kaljaa suuressa määrin muille sanoi sen sopivan itselleen vaikka luulen että ummetus ja vatsavaivat johtuivat suurelta osin kaljan juonnista tai viinin.
Kirja juutalaisista ja heidän valheistaan jonka vuoksi Lutherilta kysyttiin eikö se ollut hieman liian kanssa kirjoitettu?
Luther myönsi sen.tarkoittaen että olisi riittänyt hieman lievempikin muoto kertomaan juutalaisten valheista ja jumalanpilkasta.
asiastakyseen pitäisi liittyä "vapaalla tahdollaan" pyhäkouluun eturiviin seisomaan lasten kanssa että ymmärtäisit alusta alkaen lasten kanssa mitä usko on ja varsinkin mitä se ei ole. - asiastakyse
Eenokki 12 kirjoitti:
Luther kirjoitti juutalaisista oikein ja perustelen sitä mitä juutalaiset ovat kirjoittaneen Jeesuksesta, Mariasta ja Kristityistä(kauheata luettavaa)
jaikalin kirjoituksesta löydän vielä pahempaa kuin mitä juutalaiset ovat kirjoittaneet.
Lutherista sanon vain että kaukoviisaana näki minutkin "pölvästinä" jolle kirjoitti että ymmärtäisin uskoon kuuluvat perusasiat.Lutherin virheistä sen verran että minusta hän oli väärässä puolustaessaan Paavalia kun kyse oli pistimestä lihassa ja Paavi oli oikeassa.
Lutherin kaljakellari ja hengenmiehet siellä tuoppiansa
nuolemassa en sano siitä mitään en siitäkään vaikka Lutherin vaimo myi torilla kaljaa.Luther ei suositellut kaljaa suuressa määrin muille sanoi sen sopivan itselleen vaikka luulen että ummetus ja vatsavaivat johtuivat suurelta osin kaljan juonnista tai viinin.
Kirja juutalaisista ja heidän valheistaan jonka vuoksi Lutherilta kysyttiin eikö se ollut hieman liian kanssa kirjoitettu?
Luther myönsi sen.tarkoittaen että olisi riittänyt hieman lievempikin muoto kertomaan juutalaisten valheista ja jumalanpilkasta.
asiastakyseen pitäisi liittyä "vapaalla tahdollaan" pyhäkouluun eturiviin seisomaan lasten kanssa että ymmärtäisit alusta alkaen lasten kanssa mitä usko on ja varsinkin mitä se ei ole.Olen ollut lapsena pyhäkoulussa. Kävin siellä innolla, koska sieltä sai lampaita kirjaan liimattavaksi:)
Luther kyllä lankesi tuossa juutalaisasiassa, jos kerran kirjoitti sellaisen kirjan, jossa korostaa noiden syntisyyttä. Ei Jumala lähetä ketään korostamaan kenenkään syntisyyttä, vaan käskee julistaa Ilosanomaa, joka on sovituksen Sanaa.
Syntisyyden korostajat saavat sotia aikaiseksi. Rauhan Ruhtinas ei luo sotia, vaan tuo rauhaa sinnekin missä soditaan. Se ei tarkoita sitä, että Jumalan Sana on kaikkien puolella, vaan sitä, että Hän irottaa ihmiset lihan taistelusta antamalla Hengenmiekan. Jumalan Sanan takia käydään soti, mutta uskovaiset tekevät sen pelkästään Hengemiekalla, joka on Jumalan Sana. Laki on kaikkia varten. Ei yksikään pääse kasvamaan Kristukseen, jos laki ei ole kasvattamassa.
Onko sinulla Eenokki12 sellainen käsitys, että ihmisen ei pidä itse mitään tehdä. Jos on, niin se on aivan väärä käsitys. Jeesus tuli esikuvaksi ja antaa neuvot mitä meidän pitää tekemän, että me Jumalan tekoja tekisimme. Jeesus käskee hyljätä synnin, eli käskee tehdä parannuksen. Ei Jumala sitä tee meidän puolestamme, vaan antaa meille VOIMAN tehdä Jumalan tekoja, esim. paranuksen, josta alkaa vapautettujen tie.
Raamattu on täynänsä kehoituksia: Tee. Esim, "tee niin, niin saat elää." - Eenokki 12
asiastakyse kirjoitti:
Olen ollut lapsena pyhäkoulussa. Kävin siellä innolla, koska sieltä sai lampaita kirjaan liimattavaksi:)
Luther kyllä lankesi tuossa juutalaisasiassa, jos kerran kirjoitti sellaisen kirjan, jossa korostaa noiden syntisyyttä. Ei Jumala lähetä ketään korostamaan kenenkään syntisyyttä, vaan käskee julistaa Ilosanomaa, joka on sovituksen Sanaa.
Syntisyyden korostajat saavat sotia aikaiseksi. Rauhan Ruhtinas ei luo sotia, vaan tuo rauhaa sinnekin missä soditaan. Se ei tarkoita sitä, että Jumalan Sana on kaikkien puolella, vaan sitä, että Hän irottaa ihmiset lihan taistelusta antamalla Hengenmiekan. Jumalan Sanan takia käydään soti, mutta uskovaiset tekevät sen pelkästään Hengemiekalla, joka on Jumalan Sana. Laki on kaikkia varten. Ei yksikään pääse kasvamaan Kristukseen, jos laki ei ole kasvattamassa.
Onko sinulla Eenokki12 sellainen käsitys, että ihmisen ei pidä itse mitään tehdä. Jos on, niin se on aivan väärä käsitys. Jeesus tuli esikuvaksi ja antaa neuvot mitä meidän pitää tekemän, että me Jumalan tekoja tekisimme. Jeesus käskee hyljätä synnin, eli käskee tehdä parannuksen. Ei Jumala sitä tee meidän puolestamme, vaan antaa meille VOIMAN tehdä Jumalan tekoja, esim. paranuksen, josta alkaa vapautettujen tie.
Raamattu on täynänsä kehoituksia: Tee. Esim, "tee niin, niin saat elää."Raamattu on täynänsä kehoituksia: Tee. Esim, "tee niin, niin saat elää."
Ne kehoitukset ovat lain käskyjä jotka vaativat tekijää ei se merkitse että ihminen voi tehdä mitä Raamattu käskee tekemään.
Olen tehnyt avauksia aivan tarpeeksi etten ala uudestaan toistamaan niitä.
- l-h
mika on LUONTO? onko luonnosta pelastuksen perustaksi? tuskinpa lienee..tarvitaan konkreettisenpaa ,kun luonto..
mina ainakaan en uskalla silmiani ummistaa viimeisen kerran ,,,luonto pelasta minun sieluni sanat huulillani...kovasti kuullostaa wicca tms..huu-haalta
uskallatko sina?2. Pietarin kirje 1
4 Näin hän on meille lahjoittanut suuret ja kalliit lupaukset, jotta te niiden avulla pääsisitte pakoon turmelusta, joka maailmassa himojen tähden vallitsee, ja tulisitte osallisiksi jumalallisesta luonnosta. [2. Kor. 3:18; Ef. 4:24; 1. Joh. 3:2]
Jeesus sanoi olevansa ylösnousemus ja elämä, [Joh.11:25] Kukaan muu ihminen yksin ei omista ylösnousemusta. Vain Kristuksen - o s a n a - meillä kullakin on - o s u u t e m m e
Kristuksen ylösnousemuksesta.
Ilmestyskirja 20
6 "Autuas ja pyhä on se, jolla on - o s a - ensimmäisessä
y l ö s n o u s e m u k s e s s a; - heihin ei toisella kuolemalla ole valtaa, vaan he tulevat olemaan Jumalan ja Kristuksen pappeja ja hallitsevat hänen kanssaan ne tuhannen vuotta."
Jokainen, joka on Kristuksessa Jeesuksessa, - o n - j o - ensimmäisessä ylösnousemuksessa, [Ef.2:1-6]ekivaari kirjoitti:
2. Pietarin kirje 1
4 Näin hän on meille lahjoittanut suuret ja kalliit lupaukset, jotta te niiden avulla pääsisitte pakoon turmelusta, joka maailmassa himojen tähden vallitsee, ja tulisitte osallisiksi jumalallisesta luonnosta. [2. Kor. 3:18; Ef. 4:24; 1. Joh. 3:2]
Jeesus sanoi olevansa ylösnousemus ja elämä, [Joh.11:25] Kukaan muu ihminen yksin ei omista ylösnousemusta. Vain Kristuksen - o s a n a - meillä kullakin on - o s u u t e m m e
Kristuksen ylösnousemuksesta.
Ilmestyskirja 20
6 "Autuas ja pyhä on se, jolla on - o s a - ensimmäisessä
y l ö s n o u s e m u k s e s s a; - heihin ei toisella kuolemalla ole valtaa, vaan he tulevat olemaan Jumalan ja Kristuksen pappeja ja hallitsevat hänen kanssaan ne tuhannen vuotta."
Jokainen, joka on Kristuksessa Jeesuksessa, - o n - j o - ensimmäisessä ylösnousemuksessa, [Ef.2:1-6]Tarkennan vielä edellistä, että Raamattu puhuu kahdenlaisesta luonnosta; synnissä turmeltuneesta ihmisluonnosta [2.Kor.11:3]
ja terveestä, "jumalallisesta luonnosta" [2. Piet.1:4] joka on turmeltumatonta = ei turmeltuvaa luontoa. [1. Piet.1:4]
Jaikalin oppi on takaraivossani. Oletan tuntevani hänen puutteensa.
Mikä on kristillisen ajattelun suurin virhe? Se pyrkii persoonallistamaan kaiken ja tekee samalla yleisen ja yksityisen sekavaksi puuroksi.
Kristillisyys persoonallistaa ajattelun ja tekee siitä jumalan. Yltymätön hinku persoonallistaa se mikä on yleistä esiintyessään silti rajattuna ilmiönä.
Samalla kielletään uusitestamentillisen jumalan adjektiivi "kaikkialla läsnäoleva".
Uskonpuutteeen tai tekosynin syntioppi on mielivaltainen syytös yleisen ilmausta vastaan. Kaikkialla läsnäoleva ei voi olla uskoton tai syntinen tai saastunut mystisestä perisynnistä, koska se on sitä itseään. Jos kristitty tekee "kaikkialla läsnäolevasta" syntisen, hän kieltää yhteytensä yleiseen, siihen mikä on kaiken perusta.
Jos kielletään yleinen yhteys, syyllistytään sadunkerrontaan, keksitään omalaatuisia teorioita, persoonallistetaan yleinen ja yksittäisestä oliosta tehdään yleinen.hyvin sanottu.
" "kaikkialla läsnäoleva"." persoonallistetaan ja rajataan ulkopuolelle oman minän eli mitään hyvää ei ihmisessä itsessään ole vaan kaikki tulee ulkopuolelta.
Jaikal-->"Jeesus sovitti tekosyntimme, ajatussyntimme, sanasyntimme ja asennesyntimme ja poisti SEN YHDEN SYNNIN uhraamalla itsensä."
Tuosta lähtöasetelmasta käsittää sen, että ihminen on täysi mäntti ilman ulkopäin tullutta sovitusuhria. Sovitusuhriin uskoen saa ihminen iänkaikkisen elämän. Siihenhän usko loppupeleissä tähtää, omaan henkilökohtaiseen ulkoapäin tulevaan pelastukseen.
Toisaalta taas, jos ihminen olisi läpeensä paha niin ihmiskunta olisi tappanut toisensa jo sukupuuttoon.
- Vihreämpää
Ekivaari komppaa, vaikka ei ymmärrä. Hellyttävää!
Filosofia on siitä mielenkiintoinen taiteenlaji, että se tarjoaa kaikille joojoteltavaa. Se tarjoaa ensisijaisesti älyn fyysisluoneisia harjoitteita, ei kuitenkaan viisautta. Kaikessa yksinkertaisuudessaan on edelleenkin Jumalan pelko viisauden alku. Se pitää ihmisen nahoissaan ja oikean kokoisena. Megalomania saattaa tarjota saalista mutta ei hedelmää.Jätän oman ymmärrykseni ohella myös toisten kirjoittajien ymmärryksen Jumalan huomaan. Tiedän olevani taivaallisen Isäni kädessä, siis Kristuksessa Jeesuksessa.
Johannes 10
27 "Minun lampaani kuulevat minun ääntäni, ja minä tunnen ne, ja ne seuraavat minua.
28 Ja minä annan heille iankaikkisen elämän, ja he eivät ikinä huku, eikä kukaan ryöstä heitä minun kädestäni.
29 Minun Isäni, joka on heidät minulle antanut, on suurempi kaikkia, eikä kukaan voi ryöstää heitä minun Isäni kädestä.
30 Minä ja Isä olemme yhtä."
"Isä on minua suurempi." [Joh.14:28] "Jumala on Kristuksen pää ja Kristus on tässä Jumalan käsi, sillä "me olemme hänen ruumiinsa jäseniä." [1.Kor.11:3; Ef.5:30]
- l-h
suo....-Mikä on kristillisen ajattelun suurin virhe? Se pyrkii persoonallistamaan kaiken ja tekee samalla yleisen ja yksityisen sekavaksi puuroksi.
Kristillisyys persoonallistaa ajattelun ja tekee siitä jumalan. Yltymätön hinku persoonallistaa se mikä on yleistä esiintyessään silti rajattuna ilmiönä.
Samalla kielletään uusitestamentillisen jumalan adjektiivi "kaikkialla läsnäoleva".
ja toinen aarimmaisyys on tehda kaikista asioista LUONTO nimikkeella varustettu muodoton- olematon -mitaan sanomaton persoonaton muumi-olio..
jonka pehmeassa mitaan sanomattomassa pilvessa on helppo leijua olemattomuuksiin.. Aloituksen sanoma on siteerauksen sanoissa:
"Sitä ei sieltä löydy! EMME OLE ITSEMME PELASTAJIA! TARVITSEMME PELASTUSTA ITSEMME ULKOPUOLELTA! "
Lähes kaikki muu aloituksessa oli vanhaa jaikalismin soopaa. Tämä esillä oleva määritelmä yksinäisenä lauseena kumoaa "kaikkialla läsnäolevan" vihamielisen perusolemuksen.
Ketjussa hurraahuudot jaikalille tulivat soopan keittämisestä ja olennainen erityinen jäi huomiotta.
Esittelen Jeesus-kuvaa.
Kristillisyydessä ihminen personoidaan erityisenä jumalaksi sen sijaan että adjektiivi "kaikkialla läsnäoleva" kieltää sen. Jumaluuden luonne ei ole yksityinen. Se on yleinen.
Toiseksi. Kristillisessä taiteessa Jeesus-jumala (erityinen) kuvataan lempeäksi, viisaaksi, hyvissä ruumiinvoimissa olevaksi persoonaksi. Sanalla sanoen hyvyyden esikuvaksi. Miten absoluuttista hyvyyttä lähentelevä olio vaatisi absoluuttista tottelevaisuutta? Ei mitenkään. Ne sulkevat toisensa pois ehdottomina vastakohtina.
Jeesuksesta ei ole yleiseksi, koska hän on persoona ja erityinen.
Yleinen kuvastaa sitä mitä sanotaan hyväksi ja pahaksi. Yleinen mottaa naamaa katsomatta tai rakastaa jos sille päälle sattuu. Yleinen on kiivas, kiukkuinen ja hedelmällisyyden tuoja. Yleinen on oma itsensä kaikissa muodoissa eikä voi sisältää erityistä pahaa mm. perisyntiä eikä myöskään erityistä rakkautta (pelastan sinut, koska alistut).- ei tajua ei sanoja
älä höpötä kun et asiaa tunne.
puhu vaikka helmikuusta ennemmin. Kuoleeko vai eikö? kysyi 16.2.2013 17:07
>"Missä vaiheessa se synti kuolee ja mitä se tarkoittaa? Siitähän Raamattu kertoo"- miten käsitettävä
Tarkoittaako ekivaarin lausunto sitä, että ihmiset ovat Jumalan silmissä yhdenvertaisia säätyyn tai uskontoon katsomatta?
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Olet taitava
monessa asiassa. Myös siinä, miten veit sydämeni. Äkkiarvaamatta, pikkuhiljaa. Yhtäkkiä huomasin että minusta puuttuu jo747484Sinällään hauska miten jostakin
jaksetaan juoruta vaikka mitä. Jakorasia yms. Raukkamaista toimintaa. Annetaan jokaisen elää rauhassa eikä levitellä per583173- 342420
Miten voit manipuloida katsojalukuja?
Palstatrolli ja väsynyttä sontaa palstalle suoltava Varmakkakkiainen on viime aikoina vedonnot siihen, että hänen ketjuj72060Osuuspankki Kuhmo!
Ei pysty pitämään yhtä Otto pankkiautomaattia toiminnassa Ksupermarketin kanssa,20 vuotta sitten Kuhmossa oli neljä auto311996- 201928
- 131877
Rakkaalleni!
Halusin tulla kertomaan, että sinua ajattelen ja ikävöin vaikka olen sukuloimassa. Meinasin herkistyä, kun tykkään sinus151653- 521588
- 181579