Egyptiläisissä kirjoituksissa kerrotaan, että Egyptiä kohtasi vitsauksia ja orjakansan lähteneen pois maasta vitsausten keskellä. Isralilaiset perustivat oman valtion.
Jos Jumalaa ei ole olemassa, miten orjakansa pakenee egyptistä ja käy monia voittoisia sotia?
Israelilaiset pakenevat egyptistä
49
242
Vastaukset
Jos jumala on olemassa, niin miksi orjakansasta tuli alunperin orjakansa?
- Max von Dam
Jos jumala on olemassa, niin miksi orjakansasta tuli alunperin orjakansa? "
Se sinun pitää lukea raamatusta.(vinkki: sitä niittää mitä kylvää) Max von Dam kirjoitti:
Jos jumala on olemassa, niin miksi orjakansasta tuli alunperin orjakansa? "
Se sinun pitää lukea raamatusta.(vinkki: sitä niittää mitä kylvää)Eli sinä et tiedä.
Max von Dam kirjoitti:
Jos jumala on olemassa, niin miksi orjakansasta tuli alunperin orjakansa? "
Se sinun pitää lukea raamatusta.(vinkki: sitä niittää mitä kylvää)Uskovaisnäkökulmastahan asiaan ei ole kuin 2 vaihtoehtoa. Aivan näin Raamatusta tarkistamatta.
1) Israellaiset ryppyilivät jumalalleen joten tämä heitä rankaisi
2) Israelilaiset eivät ryppyilleet jumalalleen, vaan olivat hurskaita, joten heidän jumalansa päätti varmuuden vuoksi vähän koetella valittua kansaansa
- bgfdvfgbf
Historiantutkimuksessa on nykyään saavutettu yhteisymmärrys siitä, että Exodus-tarinan mukaista kansanvaellusta ei ole tapahtunut, vaan se on logistinen mahdottomuus.
- Entinen ateisti
Kirjaimellisesti raamatussa oleva exodus kertomusta kritisoidaan sen liianpitkästä kestosta. Exodus tarinan pääpiirteitä ei ole kritisoitu juurikaan.
Tosiasia on se, että Egyptiläisten kuvaukset vitsauksista on samanlaiset kuin Raamatussa. Joten voidaan olettaa, että juutalaiset olivat Egyptissä. Egyptiläisissä kirjoituksissa kerrotaan orjakansan lähteneen pois Egytistä vitsausten aikoihin. Raamattu kertoo täysin samanlailla. Päätelmä juutalaiset pakenivat egyptistä.
Tosiasia israelilaisilla oli oma valtio. Päätelmä israelilaiset valloittivat maa-alueen itselleen. Kertokaa, jos päätelmissäni on jotain vikaa. Jos, yhdytte päätelmiini, kertokaa, miten orjakansa onnistuu voittamaan sotia ilman Jumalan apua. - Juhani 196
Entinen ateisti kirjoitti:
Kirjaimellisesti raamatussa oleva exodus kertomusta kritisoidaan sen liianpitkästä kestosta. Exodus tarinan pääpiirteitä ei ole kritisoitu juurikaan.
Tosiasia on se, että Egyptiläisten kuvaukset vitsauksista on samanlaiset kuin Raamatussa. Joten voidaan olettaa, että juutalaiset olivat Egyptissä. Egyptiläisissä kirjoituksissa kerrotaan orjakansan lähteneen pois Egytistä vitsausten aikoihin. Raamattu kertoo täysin samanlailla. Päätelmä juutalaiset pakenivat egyptistä.
Tosiasia israelilaisilla oli oma valtio. Päätelmä israelilaiset valloittivat maa-alueen itselleen. Kertokaa, jos päätelmissäni on jotain vikaa. Jos, yhdytte päätelmiini, kertokaa, miten orjakansa onnistuu voittamaan sotia ilman Jumalan apua.Juutalaiset itseasiassa hyökkäsivät ja valloittivat ylä-egyptin vuosisadoiksi, kunne Egyptiläiset omaksuivat uusimman sotatekniikan seemiläisiltä ja KARKOITTIVAT Israelilaiset ns. luvattuun maahan.
Raamatussakin on kirjoitettu ryöstösaaliista, jota ne pirun mustalaiset veivät mennessään.
Propagandassa kurja pakenemisen tuska muuttui sittemmin paoksi orjuudesta.
Se oli hinta?, joka piti maksaa pitkän miehitysajan jälkeen.
Kaikki kunnia Egyptiläisille tuolloin. - Entinen ateisti
Juhani 196 kirjoitti:
Juutalaiset itseasiassa hyökkäsivät ja valloittivat ylä-egyptin vuosisadoiksi, kunne Egyptiläiset omaksuivat uusimman sotatekniikan seemiläisiltä ja KARKOITTIVAT Israelilaiset ns. luvattuun maahan.
Raamatussakin on kirjoitettu ryöstösaaliista, jota ne pirun mustalaiset veivät mennessään.
Propagandassa kurja pakenemisen tuska muuttui sittemmin paoksi orjuudesta.
Se oli hinta?, joka piti maksaa pitkän miehitysajan jälkeen.
Kaikki kunnia Egyptiläisille tuolloin.En löytänyt artikkelia, joka kertoisi juutalaisten ylä-egyptiin hyökkäyksestä. Laittaisitko lähteet.
- Alistajia rankaistiin.
Entinen ateisti kirjoitti:
En löytänyt artikkelia, joka kertoisi juutalaisten ylä-egyptiin hyökkäyksestä. Laittaisitko lähteet.
Joosefin ja koko veljessarjan muutto Egyptiin voidaan ajoittaa vuoden 1750 e.Kr. jälkeiseen aikaan. Vuodesta 1750 e.Kr. vuoteen 1580 e.Kr. oli Egyptissä hyksojen aika. Se oli tämän maan suurinta alennustilan aikaa. Ilmeisesti nälän liikkeelle ajamat seemiläiset paimentolaiset Palestiinan-Syyrian alueilta valloittivat Egyptin ikivanhan kuningaskunnan tuolloin aivan yllättäen. Toista sataa vuotta nämä egyptiläisten halveksimat "hiekantallaajat" pitivät tuota kuuluisaa sivistysmaata vallassaan. Tältä ajalta ei ole säilynyt paljon mitään tietoja. Muuten Egyptin historia on paremmin tunnettu. Paremmuus ei ole erittäin tarkkaan tunnettu, vrt. esim kronologian epäselvyydet. Noiden hykso-faaraoiden aikana siis Joosef oli Egyptin mahtimies. Myös israelilaiset saivat silloin olla rauhassa, sillä hyksot tietysti suosivat sukulaiskansaa Israelia.
Kun egyptiläiset sitten v. 1580 e.Kr. saivat kapinan kautta hyksot palatseista ja vallasta, alkoi seemiläisille, siis myös israelilaisille kovat ajat. Orjina ja pilkattuina he saivat raataa Egyptin rakentamiseksi. Raamatusta tunnettu orjuuttaja-faarao oli ilmeisesti Ramses II. Hän oli "rakennushullu", joka on jättänyt jälkeensä valtavan määrän komeaa tuotantoa. Aina ei ikävä kyllä voida varmasti tietää, mitä hän itse sai aikaan, sillä hän on myös hakkauttanut aikaisempien faaraoiden rakentamista monumenteista heidän nimensä pois ja pannut oman nimensä tilalle. Ei siis ole mitään ihmettelemistä siinä, että tämä rakentaja ei halukkaasti päästänyt hyvää ja ilmaista orjaväkeä, israelilaisia maastaan. Toisaalta taas ymmärtää, miksi juuri silloin Israel halusi päästä lähtemään. Alistajia rankaistiin. kirjoitti:
Joosefin ja koko veljessarjan muutto Egyptiin voidaan ajoittaa vuoden 1750 e.Kr. jälkeiseen aikaan. Vuodesta 1750 e.Kr. vuoteen 1580 e.Kr. oli Egyptissä hyksojen aika. Se oli tämän maan suurinta alennustilan aikaa. Ilmeisesti nälän liikkeelle ajamat seemiläiset paimentolaiset Palestiinan-Syyrian alueilta valloittivat Egyptin ikivanhan kuningaskunnan tuolloin aivan yllättäen. Toista sataa vuotta nämä egyptiläisten halveksimat "hiekantallaajat" pitivät tuota kuuluisaa sivistysmaata vallassaan. Tältä ajalta ei ole säilynyt paljon mitään tietoja. Muuten Egyptin historia on paremmin tunnettu. Paremmuus ei ole erittäin tarkkaan tunnettu, vrt. esim kronologian epäselvyydet. Noiden hykso-faaraoiden aikana siis Joosef oli Egyptin mahtimies. Myös israelilaiset saivat silloin olla rauhassa, sillä hyksot tietysti suosivat sukulaiskansaa Israelia.
Kun egyptiläiset sitten v. 1580 e.Kr. saivat kapinan kautta hyksot palatseista ja vallasta, alkoi seemiläisille, siis myös israelilaisille kovat ajat. Orjina ja pilkattuina he saivat raataa Egyptin rakentamiseksi. Raamatusta tunnettu orjuuttaja-faarao oli ilmeisesti Ramses II. Hän oli "rakennushullu", joka on jättänyt jälkeensä valtavan määrän komeaa tuotantoa. Aina ei ikävä kyllä voida varmasti tietää, mitä hän itse sai aikaan, sillä hän on myös hakkauttanut aikaisempien faaraoiden rakentamista monumenteista heidän nimensä pois ja pannut oman nimensä tilalle. Ei siis ole mitään ihmettelemistä siinä, että tämä rakentaja ei halukkaasti päästänyt hyvää ja ilmaista orjaväkeä, israelilaisia maastaan. Toisaalta taas ymmärtää, miksi juuri silloin Israel halusi päästä lähtemään.Ja tämä kaikki noin 850 vuotta Vedenpaisumuksen jälkeen (Ussherin mukaan). 600 000 miestä sekä naiset ja lapset eli pari miljoonaa israelilaista lähti Egyptistä. On siinä kiirettä pitänyt lisääntyessä. Jos 2 miljoonaa israelilaista oli orjana, niin kuinka paljon olikaan egyptiläisiä?
Kuinkakohan monta esikoista muuten Egyptissä murhattiin? Pari miljoonaa? Vai mitä ne "egyptiläiset kirjoitukset" kertovat?- Atte Ateisti
Entinen ateisti kirjoitti:
Kirjaimellisesti raamatussa oleva exodus kertomusta kritisoidaan sen liianpitkästä kestosta. Exodus tarinan pääpiirteitä ei ole kritisoitu juurikaan.
Tosiasia on se, että Egyptiläisten kuvaukset vitsauksista on samanlaiset kuin Raamatussa. Joten voidaan olettaa, että juutalaiset olivat Egyptissä. Egyptiläisissä kirjoituksissa kerrotaan orjakansan lähteneen pois Egytistä vitsausten aikoihin. Raamattu kertoo täysin samanlailla. Päätelmä juutalaiset pakenivat egyptistä.
Tosiasia israelilaisilla oli oma valtio. Päätelmä israelilaiset valloittivat maa-alueen itselleen. Kertokaa, jos päätelmissäni on jotain vikaa. Jos, yhdytte päätelmiini, kertokaa, miten orjakansa onnistuu voittamaan sotia ilman Jumalan apua."Tosiasia israelilaisilla oli oma valtio."
Lähtö Egyptistä tapahtui ehkä 1200-luvulla e.a.a.
Lyhytikäinen Saulin, Daavidin ja Salomon kuningaskunta kukoisti sotiensa keskellä vuoden 1000 e.a.a. tienoilla hajoten sitten sisällissotaan.
Uusi Israelin valtio perustettiin 1948.
Jos Jumala toimii - ja silloinkin kehnosti -vain noin 2700 vuoden välein, on tämä Jumala kyllä aika sekundaa, kuten luomansa maailmakin. - Kaniini
marathustra kirjoitti:
Ja tämä kaikki noin 850 vuotta Vedenpaisumuksen jälkeen (Ussherin mukaan). 600 000 miestä sekä naiset ja lapset eli pari miljoonaa israelilaista lähti Egyptistä. On siinä kiirettä pitänyt lisääntyessä. Jos 2 miljoonaa israelilaista oli orjana, niin kuinka paljon olikaan egyptiläisiä?
Kuinkakohan monta esikoista muuten Egyptissä murhattiin? Pari miljoonaa? Vai mitä ne "egyptiläiset kirjoitukset" kertovat?Ai hitsin hitsi! Kyllä mun turkki nyt ihan vihertyy kateudesta!
- mette.soderman
Alistajia rankaistiin. kirjoitti:
Joosefin ja koko veljessarjan muutto Egyptiin voidaan ajoittaa vuoden 1750 e.Kr. jälkeiseen aikaan. Vuodesta 1750 e.Kr. vuoteen 1580 e.Kr. oli Egyptissä hyksojen aika. Se oli tämän maan suurinta alennustilan aikaa. Ilmeisesti nälän liikkeelle ajamat seemiläiset paimentolaiset Palestiinan-Syyrian alueilta valloittivat Egyptin ikivanhan kuningaskunnan tuolloin aivan yllättäen. Toista sataa vuotta nämä egyptiläisten halveksimat "hiekantallaajat" pitivät tuota kuuluisaa sivistysmaata vallassaan. Tältä ajalta ei ole säilynyt paljon mitään tietoja. Muuten Egyptin historia on paremmin tunnettu. Paremmuus ei ole erittäin tarkkaan tunnettu, vrt. esim kronologian epäselvyydet. Noiden hykso-faaraoiden aikana siis Joosef oli Egyptin mahtimies. Myös israelilaiset saivat silloin olla rauhassa, sillä hyksot tietysti suosivat sukulaiskansaa Israelia.
Kun egyptiläiset sitten v. 1580 e.Kr. saivat kapinan kautta hyksot palatseista ja vallasta, alkoi seemiläisille, siis myös israelilaisille kovat ajat. Orjina ja pilkattuina he saivat raataa Egyptin rakentamiseksi. Raamatusta tunnettu orjuuttaja-faarao oli ilmeisesti Ramses II. Hän oli "rakennushullu", joka on jättänyt jälkeensä valtavan määrän komeaa tuotantoa. Aina ei ikävä kyllä voida varmasti tietää, mitä hän itse sai aikaan, sillä hän on myös hakkauttanut aikaisempien faaraoiden rakentamista monumenteista heidän nimensä pois ja pannut oman nimensä tilalle. Ei siis ole mitään ihmettelemistä siinä, että tämä rakentaja ei halukkaasti päästänyt hyvää ja ilmaista orjaväkeä, israelilaisia maastaan. Toisaalta taas ymmärtää, miksi juuri silloin Israel halusi päästä lähtemään.Hyksoista vähän enemmän ja asiallisempaa kuin yllä olevassa:
http://en.wikipedia.org/wiki/Hyksos
Hyksofaaraot hallitsivat siis noin 1620-1545 eaa. Varhaiset hyksot valloittivat Niilin itäisen deltan noin 1720 eaa. Seuraavan vuosisadan hyksot valtasivat Egyptiä etelään, hetkeksi jopa Theban. Varsinaiset hyksofaaraot olivat Sakir-Har, Khyan, Apophis ja Khamudi. Kapinan hyksoja vastaan aloitti Seqenenre-Tao. Lopullisesti hyksot voitti Ahmose I.
Hyksot toivat Egyptiin useita tärkeitä uutuuksia, muun muassa taisteluvaunut ja komposiittijousen, joita ilman ei yhtään myöhempää faaraota voitu sodassa esittää.
http://www.touregypt.net/images/touregypt/ramesses2anat7.jpg
Ramses II hallitsi 1279-1213 eaa. Väliin jää muutama vuosisata. - Ateisti soturit
mette.soderman kirjoitti:
Hyksoista vähän enemmän ja asiallisempaa kuin yllä olevassa:
http://en.wikipedia.org/wiki/Hyksos
Hyksofaaraot hallitsivat siis noin 1620-1545 eaa. Varhaiset hyksot valloittivat Niilin itäisen deltan noin 1720 eaa. Seuraavan vuosisadan hyksot valtasivat Egyptiä etelään, hetkeksi jopa Theban. Varsinaiset hyksofaaraot olivat Sakir-Har, Khyan, Apophis ja Khamudi. Kapinan hyksoja vastaan aloitti Seqenenre-Tao. Lopullisesti hyksot voitti Ahmose I.
Hyksot toivat Egyptiin useita tärkeitä uutuuksia, muun muassa taisteluvaunut ja komposiittijousen, joita ilman ei yhtään myöhempää faaraota voitu sodassa esittää.
http://www.touregypt.net/images/touregypt/ramesses2anat7.jpg
Ramses II hallitsi 1279-1213 eaa. Väliin jää muutama vuosisata.Väärin.
Egyptiläiset hankkivat tietoa valloittajien sotavaunuista ja pääsivät eroon kapitatalismin kukkuloilla olevan heimon kurjuutta tuottava valta tuhoutui. Miehitysvallata me suomenkieliset suomalaiset tiedämme paljon.
Ruotsinkieliset ovat vanha alistava jäänne valtiossamme vieläkin.
Pakko ruotsi kertoo vähemmistön vaikurusvallasta paljon.
Suomenkieliset kansanedustajat siirtyvät aina vanhan vallan alaisuuteen.
Orja kansa supmenkieliset, nöyrät ja kiitolliset. - sorgesoria
Ateisti soturit kirjoitti:
Väärin.
Egyptiläiset hankkivat tietoa valloittajien sotavaunuista ja pääsivät eroon kapitatalismin kukkuloilla olevan heimon kurjuutta tuottava valta tuhoutui. Miehitysvallata me suomenkieliset suomalaiset tiedämme paljon.
Ruotsinkieliset ovat vanha alistava jäänne valtiossamme vieläkin.
Pakko ruotsi kertoo vähemmistön vaikurusvallasta paljon.
Suomenkieliset kansanedustajat siirtyvät aina vanhan vallan alaisuuteen.
Orja kansa supmenkieliset, nöyrät ja kiitolliset.Inhoan tablettia, joka on liian pieni mun sormille.
Kirjoitus virheitä.
"Egyptiläisissä kirjoituksissa kerrotaan,"
Siis eli missä?- Ei ikinä hihhuli
"Isralilaiset perustivat oman valtion."
Syytä olikin. Kuka sellaisia huolisi takapihalleen hihhuloimaan?
"Jos Jumalaa ei ole olemassa, miten orjakansa pakenee egyptistä ja käy monia voittoisia sotia? "
Miksi hyväksi kehuttu, kaikkivoipainen Jumala ei pysty järjestämään rauhaa? No siksi, koska hän ei olemattomana kykene muuhun kuin kadottamaan itsensä täydellisesti. Kyllä se Israel vielä kerran häviääkin, kun joku muslimivaltio keksii lähettää tehokkaan ydinasetervehdyksen.- ateisti soturit
Israelissa on vähintäin yli 200 jeesus ydinpommia turvanaan. Ei katoa, ei.
Saat olla varma tai sitten samalla, sodassa katoaa kaikki arabi maat ja tuhoutuu maapallon egologia. - kyllä se siitä
ateisti soturit kirjoitti:
Israelissa on vähintäin yli 200 jeesus ydinpommia turvanaan. Ei katoa, ei.
Saat olla varma tai sitten samalla, sodassa katoaa kaikki arabi maat ja tuhoutuu maapallon egologia.Hyvä, että tappavat toisensa. Sitähän he ovat kaiken aikaa yrittäneetkin. Toivottavasti viimein onnistuvat. Ja täytyyhän sen onnistua, koska hyväntahtoisina Jumala ja Allah siunaavat pommit yhteistuumin.
- annas tulla
"Egyptiläisissä kirjoituksissa kerrotaan"
Lähdetiedot? Linkit? - Shepherd Kings Slave
Historioitsija Josephus näyttää tietävän jotain, toisin kuin aloittaja, joka heittää väitteen ilman linkkejä:
http://en.wikipedia.org/wiki/Hyksos#Origins_of_the_Hyksos
Josephus[edit]
In his Against Apion, the 1st-century AD historian Josephus Flavius debates the synchronism between the Biblical account of the Exodus of the Israelites from Egypt, and two Exodus-like events that the Egyptian historian Manetho apparently mentions. It is difficult to distinguish between what Manetho himself recounted, and how Josephus or Apion interpret him. Josephus identifies the Israelite Exodus with the first exodus mentioned by Manetho, when some 480,000 Hyksos "shepherd kings" (also referred to as just 'shepherds', as 'kings' and as 'captive shepherds' in his discussion of Manetho) left Egypt for Jerusalem.[14] The mention of "Hyksos" identifies this first exodus with the Hyksos period (16th century BC).
Josephus records the earliest account of the false but understandable etymology that the Greek phrase Hyksos stood for the Egyptian phrase Hekw Shasu meaning the Bedouin-like Shepherd Kings, which scholars have only recently shown means "rulers of foreign lands."[15]
Suomenkielinen wiki kertoo vain pienen pätkän Hyksoista:
http://fi.wikipedia.org/wiki/Hyksot
Vielä kun joku kääntäisi nämä englanninkieliset tekstit sujuvaksi suomen kieleksi! Olisikohan tämä Raamatun Egyptin orjuus -episodi sitten niin kuin jonkun baarimuistelus illasta jolloinka portsari heitti ulos, että kavereille kerrotaan kumminkin että joo, mää lähtin kun siellä oli niin tylsää.
- juuri näin
NS. Ex ateisti hajaantui uskovaiseksi, vääristyneen maailmankuvan tähden, jonka raamattu häneen tunki.
- Entinen ateisti
juuri näin kirjoitti:
NS. Ex ateisti hajaantui uskovaiseksi, vääristyneen maailmankuvan tähden, jonka raamattu häneen tunki.
Tässä ei aivopestyjen tuloksia.
http://en.wikipedia.org/wiki/New_Chronology_(Rohl)
http://creation.com/egyptian-history-and-the-biblical-record-a-perfect-match-finnish Entinen ateisti kirjoitti:
Tässä ei aivopestyjen tuloksia.
http://en.wikipedia.org/wiki/New_Chronology_(Rohl)
http://creation.com/egyptian-history-and-the-biblical-record-a-perfect-match-finnish"Tässä ei aivopestyjen tuloksia."
Naurettavia selittelyjä. Miten te voitte olla noin herkkäuskoisia hölmöjä?- Vierailu Egyptissä
Entinen ateisti kirjoitti:
Tässä ei aivopestyjen tuloksia.
http://en.wikipedia.org/wiki/New_Chronology_(Rohl)
http://creation.com/egyptian-history-and-the-biblical-record-a-perfect-match-finnishMielenkiintoista tietoa Aabrahamin vierailusta Egyptissä:
Abraham vierailee Egyptissä
Raamatun ajoitus Egyptistä lähdölle sijoittuu noin vuoteen 1445 eKr. 2. Moos. 6:4 ja Gal. 3:16–17 kertovat meille, että Herra teki liiton Abrahamin kanssa 430 vuotta aiemmin noin vuonna 1875 eKr. Vähän tämän jälkeen Abraham matkusti Egyptiin paetakseen Kanaanissa vallitsevaa vakavaa nälänhätää (1. Moos. 12:10).
Abrahamin vierailu ei jäänyt huomiotta, kun faaraon virkamiehet ilmoittivat kuninkaalleen, että Abrahamin vaimo Saara oli erittäin kaunis. Peloissaan Abraham kertoi faaraolle, että Saara oli hänen siskonsa, jonka seurauksena faarao otti väliaikaisesti Saaran haaremiinsa ja antoi Abrahamille useita kalliita lahjoja. Kuitenkin Herra löi faaraon asumusta kirouksin, joka johti Saaran vapauttamiseen sen jälkeen, kun faaraolle selvisi, että Saara oli todellisuudessa Abrahamin vaimo.
Abraham tuli Kaldean Urista (1. Moos. 11:31). Vuosina 1922–1934 Sir Leonard Woolley havaitsi sen olleen ensimmäinen sivilisaatio10, jolla oli ylivoimaiset tiedot astronomiasta ja laskuopista. Tämän lisäksi Sumerian sivilisaatio keksi kirjoittamisen, koosti sanakirjoja ja laski neliö- ja kuutiojuuria.11 Woolleyn löydökset tuntuvat tukevan Josephuksen kirjoituksia koskien Abrahamin vierailua Egyptissä. Josephus kirjoitti Abrahamista:
”Hän saattoi tiedoksi heille laskuopin ja toimitti heille astronomian tieteen; sillä ennenkuin Abraham tuli Egyptiin, he olivat tietämättömiä kyseisistä opinaloista; joten tiede tuli Kaldeanista Egyptiin.”12
Uudistetussa kronologiassa Abraham olisi vieraillut Egyptissä, kun Khufu (Kheops) oli faarao. Khufun aikaa edeltäneet Egyptin pyramidit olivat fantastisia arkkitehtuurellisia rakennuksia, mutta ne eivät olleet täydellisen neliöitä tai tarkkalleen suunnattuja kaikkiin kompassin neljästä suunnasta. Kun Khufu rakennutti mestarillisen pyramidinsa, näyttää tällöin tapahtuneen räjähdysmäinen tähtitieteen ja matematiikan tietotaidon kasvu. Khufun pyramidi oli täydellisesti neliö, tasainen ja suunnattu kompassin neljään suuntaan.
Asetettuna oikeaan dynastiaan Abrahamin vierailu Egyptiin on saattanut olla katalyytti, joka antoi kipinän arkkitehtuuriselle vallankumoukselle Egyptin historiassa. - Joosef Egyptissä
Entinen ateisti kirjoitti:
Tässä ei aivopestyjen tuloksia.
http://en.wikipedia.org/wiki/New_Chronology_(Rohl)
http://creation.com/egyptian-history-and-the-biblical-record-a-perfect-match-finnishJoosefista Egyptissä:
Joosef nousee valtaan Egyptissä
Egyptian pyramids
12 dynastia oli yksi Egyptin historian huippukohdista. Uusitun kronologian mukaan Joosef olisi noussut valtaan Sesostris I:n aikakautena. 1. Mooseksen kirjan mukaan Joosef oli yksi Jaakobin 12. pojasta. Kateelliset Joosefin veljet myivät hänet midianilaisille kauppiaille, jotka puolestaan myivät Joosefin egyptiläiselle Potifar-nimiselle virkamiehelle. Lopulta käytyään läpi useita koettelemuksia ja vaikeuksia Herra antoi Joosefille mahdollisuuden hallita Egyptiä ollen alamainen vain faaraolle.
Sesostris I:llä tiedetään olleen visiiri tai pääministeri nimeltään Mentuhotep, jolla oli epätavallisen suuret hallintaoikeudet. Egyptologi Emille Brugsch kirjoitti kirjassaan Egypt Under the Pharaohs: ”Sanalla sanottuna Mentuhotep … esiintyy kuninkaan toisena minänä. Kun hän saapui, suuret arvohenkilöt kumarsivat hänen edessään kuninkaallisen palatsin sisäänkäynnin luona.”13 Brugsch:n kuvaus tuntuu tukevan 1. Moos 41:43 kuvausta Joosefin asemasta: ”Hän (faarao) antoi Joosefin ajaa toiseksi parhailla vaunuillaan, ja Joosefin edellä huudettiin: ’Abrek!’ Näin hänestä tehtiin koko Egyptin käskynhaltija.”
Joosefin maineen perimmäinen syy oli hänen kykynsä tulkita unia. Egyptiläiset liittivät uniin suuria merkityksiä. Joosef kykeni tulkitsemaan faaraon monimutkaiset unet selittämällä, että seitsemää runsasta vuotta seuraisi seitsemän ankaran nälänhädän vuotta. Vakuuttuneena Joosefin tulkinnasta faarao asetti Joosefin valvomaan viljan keruuta ja varastointia seitsemän runsaan vuoden aikana.
Kaksi Egyptin käsikirjoitusten vihjettä tuntuvat vahvistavan 1. Mooseksen kirjan kuvaukset. Ensinmäiseksi, suuri ”Nälkäisen Kiven” kohokuva mainitsee:
”Koska Hapy [joen jumala] oli epäonnistunut tulemaan seitsemän vuoden aikana. Viljaa oli niukasti, jyvät olivat kuivuneet, kaikenlaista ruokaa oli niukalti …”14
Toisena on hauta, joka kuului läänin pormestari Amenille Sesostris I:n alaisuudessa. Siinä lukee:
”Kukaan ei ollut onneton minun päivinäni ei edes nälänhädän vuosina sillä minä olin viljellyt kaikki Nofe of Mah:n maat … näin siis minä pitkitin sen asukkaiden elämää ja säilöin ruuan, jonka se tuotti.” - Heprealaiset Egyptis
Entinen ateisti kirjoitti:
Tässä ei aivopestyjen tuloksia.
http://en.wikipedia.org/wiki/New_Chronology_(Rohl)
http://creation.com/egyptian-history-and-the-biblical-record-a-perfect-match-finnishHeprealaisten orjuudesta:
Heprealaiset orjat Egyptissä
Perinteisessä kronologiassa heprealaisten orjien sorto Egyptissä olisi tapahtunut 18. dynastian aikana. Ongelmana on, että ei ole olemassa kuin vähäisistä olemattomiin olevia todisteita heprealaisista orjista Egyptissä kyseisenä ajankohtana. Kuitenkin, sijoitettuna 12. dynastiaan uudelleen järjestetyn kronologian mukaan, on olemassa merkittäviä todisteita israelilaisista orjista Egyptissä.
Manchesterin museon Egyptin osaston vastaava Dr Rosalie David kirjoittaa seemiläisestä orjuudesta Kahunissa 12. dynastian puolivälin aikoihin:
”On selvää, että kaupungissa oli jonkin verran aasialaisia, ja tämä on saattanut heijastaa tilannetta muualla Egyptissä. Voidaan sanoa, että egyptiläiset luokittelivat nämä ihmiset löyhästi ’aasialaisiksi’, joskaan heidän tarkkaa kotimaataan Syyriassa tai Palestiinassa ei voida määritellä … Syy heidän Egyptissä oloonsa pysyy epäselvänä.”15
Raamattu kertoo selkeästi, miksi israelilaisorjat asuivat Egyptissä:
”Egyptissä nousi valtaan uusi kuningas, joka ei tiennyt Joosefista mitään. Hän sanoi kansalleen: ’Israelilaiset ovat tulleet liian lukuisiksi ja voimakkaiksi. Nyt meidän on toimittava viisaasti, etteivät he enää lisäänny. Muuten voi käydä niin, että he sodan sattuessa liittyvät vihollisiimme, alkavat taistella meitä vastaan …’ Niin israelilaisille asetettiin työnjohtajia, joiden oli määrä näännyttää heidät raskaalla pakkotyöllä … Ja katkeroittivat heidän elämänsä ankaralla työllä.” (2. Moos 1:8–14)
Dr Rosalie David kirjoittaa myös orjien läsnäolosta Gurop:ssa Egyptissä:
”Hajanaiset dokumentit eivät anna selkeää vastausta, miksi tai miten aasialaiset tulivat Egyptiin Keski-Kuningaskunnan aikaan … On kuitenkin olemassa vahvoja kirjallisia todisteita, että aasialaisia orjia, naisia ja lapsia oli Gurop:ssa.”16
Toinen aihetodiste, joka tukee Raamatun kuvausta, on tämän dynastian aikana savitiilistä ja oljista rakennettujen pyramidien olemassa olo. Amenemhet III, faarao, jonka patsaat ovat kasvoiltaan happamat ja julman näköiset, oli todennäköisesti se faarao, joka vastasi valittaville heprealaisille valvojille, ”Älkää enää antako kansalle olkia tiilentekoon kuten tähän saakka. Menkööt itse keräämään oljet!” (2. Moos 5:7)
Kolmas kiusallinen aihetodiste oli Kahunin kaivauksilla asuntojen lattioiden alta löydetyt laatikot. Sir Flinders Petrie kaivoi ylös useita näistä laatikoista, jotka sisälsivät aina 3 kk:den ikään asti olevien lapsien luurankoja - joskus laatikossa oli kolmekin lasta.17 On todennäköistä, että nämä ovat heprealaisten vauvojen luurankoja. Heprealaiset pojat tapettiin faaraon suorasta käskystä, jonka tarkoituksena oli rajoittaa heprealaisten määrää ( 2. Moos 1:16). Kuitenkin yksi tietty poikalapsi välttäisi faaraon kuolemantuomion ja muuttaisi heprealaisten historian kulun. - Mooses Egyptissä
Entinen ateisti kirjoitti:
Tässä ei aivopestyjen tuloksia.
http://en.wikipedia.org/wiki/New_Chronology_(Rohl)
http://creation.com/egyptian-history-and-the-biblical-record-a-perfect-match-finnishMooses Egyptissä:
MOOSES SYNTYY
Mooseksen kirjan mukaan Mooses-vauvan adoptoi faaraon tytär ollessan kylpemässä joella. Mooseksen vanhemmat uhmasivat faaraon käskyä ja jättivät hänen kohtalonsa Herran käsiin asettaen hänet koriin ajelehtimaan pitkin jokea. Monet pitävät tätä mukavana mutta täysin epärealistisena tarinana. Kukapa Egyptin prinsessa nyt adoptoisi heprealaisen orjalapsen ja tarjoutuisi tekemään hänestä seuraavan faaraon?
Jos kuitenkin asetat Mooseksen 12. dynastiaan, niin faaraon hovin perhehistoria tuntuu sopivan.18 Amenemhet III:lla oli kaksi tytärtä, mutta yhtään poikaa ei ole aukottomasti tunnistettu. Amenemhet IV:n on ehdotettu olleen Amenemhet III:nen poika. Mutta hän olisi yhtä hyvin voinut olla yhden Amenemhet III:n tyttären Soberkneferun poika. Amenemhet IV on erittäin mysteerinen henkilö Egyptin historiassa ja on saattanut olla Amenemhet:in tai Sobekneferun yhteishallitsija.
Josephus kirjoitti koskien faaraon tytärtä: ”Ollen itse lapseton … hän ajatteli tehdä hänestä (Mooseksesta) isänsä seuraajan.” Lisäksi Dr Donovan Courville on ehdottanut Sobekneferua Mooseksen kasvattiäidiksi. Se on todennäköistä, sillä ei ole olemassa mitään historiallista dokumenttia Sobekneferun biologisesta pojasta. Mikäli Sobekneferu oli Mooseksen kasvattiäiti, Raamatun kuvaus hänen kylpemisestään joen varrella olisi järkeenkäypä. Joen jumala Hapy oli Egyptin hedelmällisyyden jumala ja Sobekneferu olisi oletettavasti ollut seuraamassa uskonnollista rituaalia joella. Ehkäpä joella kelluneen vauvan ilmestyminen olisi tulkittu suorana vastauksena hänen rukouksiinsa saada lapsi. - Lähtö Egyptistä
Entinen ateisti kirjoitti:
Tässä ei aivopestyjen tuloksia.
http://en.wikipedia.org/wiki/New_Chronology_(Rohl)
http://creation.com/egyptian-history-and-the-biblical-record-a-perfect-match-finnishJa Heprealaisten lähtö Egyptistä:
Egyptistä lähtö
Snake statues
Uusitussa kronologiassa Neferhotep I oli luultavasti 2. Mooseksen kirjan faarao 13. dynastian aikana. 2. Moos 7:10 kertoo meille, että Mooses ja Aaron kohtasivat faaraon. ”… Aaron heitti sauvansa faaraon ja hänen hoviväkensä eteen, ja se muuttui käärmeeksi.” Faarao ei ollut vaikuttunut: ” …nämä Egyptin loitsijat tekivät taioillaan samoin: he heittivät kukin sauvansa, ja ne muuttuivat käärmeiksi.” (2. Moos. 7:11–12) Liverpoolin museossa on loitsijan sauva, joka on lähtöisin tältä samalta Egyptin aikakaudelta.19 Sauva on pitkän kobra-käärmeen muotoinen. Ehkäpä loitsijat käyttivät jonkin sortin hypnoottista voimaa, joka muutti kobra-sauvat oikeiden käärmeiden näköisiksi tai käyttivät taikatemppuja sauvan korvaamiseksi oikealla kobralla.
Kymmenen vitsausta ovat luultavasti Exodus-kertomuksen yksi kuuluisimmista piirteistä. Mikäli vitsaukset olivat historiallisia tapahtumia, millaisena Mooses niitä kuvaa, silloin olemassa pitäisi olla joitakin todisteiden rippeitä kuvaamassa niiden katastrofaalisia seurauksia. Itse asiassa Leiden museossa Hollannissa on papyrus, joka tarjoaa graafisen, pelottavasti Raamatun kuvausta muistuttavan kuvauksen. Arkeologien keskuudessa ei ole yksimielisyyttä siitä, koska se on alunperin kirjoitettu. Lainaus kuvaa:
”… Vitsaus kulkee läpi maan ja verta on kaikkialla … Ei, mutta joki on verta. Juoko mies siitä? Kuten ihminen hän hyljeksii sitä. Hänellä on jano veteen … Ei, mutta portit, pilarit ja seinät ovat tulen kuluttamia …Ei, mutta korkeasyntyisen miehen poikaa ei voi enää tunnistaa …Tuntemattomat ulkopuoliset ihmiset ovat tulleet Egyptiin … Ei, mutta maissi on tuhoutunut kaikkialla … Kaikki sanovat ’ei ole enempää.’”20
Viimeinen vitsaus viilsi suoraan faaraon sydämeen. Herra otti keskiyöllä hengiltä kaikki egyptiläisten perheiden esikoiset. Heprealaisia oli varoitettu tästä kauheasta katastrofista; Mooses käski heitä tappamaan lampaan ja sivelemään sen verta ovenpieliin. Herra ohittaisi kaikki kodit, joissa oli lampaan verta. On melkoisen merkittävää, että Neferhotepin poika Wahneferhotep ei seurannut isäänsä valtaistuimelle. Sen sijaan Neferhotep I:tä seurasi hänen veljensä Sobkhotpe IV, ”joka otti haltuunsa valtaistuimen, jonka hänen veljensä oli hiljattain vapauttanut”.21 Tähän päivään mennessä historioitsijat eivät kykene selittämään syytä sille, miksi Neferhotep I:n poika ei seurannut häntä. Ehkäpä lähempi Raamatun kuvauksen tarkastelu on tarpeen.
Toinen erittäin mielenkiintoinen aihetodiste on Kahunin asukkaiden yhtäkkinen pois lähteminen. Dr Rosalie Dawid kirjoittaa:
”On selvää, että kuninkaan pyramidin valmistuminen ei ollut syy, miksi Kahunin asukkaat lopulta hylkäsivät kaupungin hyljäten työkalunsa ja muut omistuksensa kauppoihin ja koteihin … Taloihin jälkeen jätettyjen jokapäiväisten käyttöesineiden ”määrä, tyyppi ja laajuus saattaa viitata siihen, että lähtö oli äkillinen ja valmistelematon.”22
Todisteet tuntuvat tukevan 2. Moos. 12:33 kohtaa, jossa kerrotaan: ”Egyptiläiset kiirehtivät Israelilaisia lähtemään heti pois maasta …”
Mutta mitä tapahtui Egyptin mahtavalla armeijalle? Raamatun mukaan faarao, armeijansa kanssa, ajoi takaa pakenevia israelilaisia, kun he ihmeellisesti kulkivat Punaisen Meren poikki. Egyptin armeija päätyi kuitenkin Punaisen Meren pohjaan (2. Moos 14:28). Ei ole sattumaa, että Neferhotep I:n muumiota ei ole koskaan löydetty. - Hyksot & Johtopäätös
Lähtö Egyptistä kirjoitti:
Ja Heprealaisten lähtö Egyptistä:
Egyptistä lähtö
Snake statues
Uusitussa kronologiassa Neferhotep I oli luultavasti 2. Mooseksen kirjan faarao 13. dynastian aikana. 2. Moos 7:10 kertoo meille, että Mooses ja Aaron kohtasivat faaraon. ”… Aaron heitti sauvansa faaraon ja hänen hoviväkensä eteen, ja se muuttui käärmeeksi.” Faarao ei ollut vaikuttunut: ” …nämä Egyptin loitsijat tekivät taioillaan samoin: he heittivät kukin sauvansa, ja ne muuttuivat käärmeiksi.” (2. Moos. 7:11–12) Liverpoolin museossa on loitsijan sauva, joka on lähtöisin tältä samalta Egyptin aikakaudelta.19 Sauva on pitkän kobra-käärmeen muotoinen. Ehkäpä loitsijat käyttivät jonkin sortin hypnoottista voimaa, joka muutti kobra-sauvat oikeiden käärmeiden näköisiksi tai käyttivät taikatemppuja sauvan korvaamiseksi oikealla kobralla.
Kymmenen vitsausta ovat luultavasti Exodus-kertomuksen yksi kuuluisimmista piirteistä. Mikäli vitsaukset olivat historiallisia tapahtumia, millaisena Mooses niitä kuvaa, silloin olemassa pitäisi olla joitakin todisteiden rippeitä kuvaamassa niiden katastrofaalisia seurauksia. Itse asiassa Leiden museossa Hollannissa on papyrus, joka tarjoaa graafisen, pelottavasti Raamatun kuvausta muistuttavan kuvauksen. Arkeologien keskuudessa ei ole yksimielisyyttä siitä, koska se on alunperin kirjoitettu. Lainaus kuvaa:
”… Vitsaus kulkee läpi maan ja verta on kaikkialla … Ei, mutta joki on verta. Juoko mies siitä? Kuten ihminen hän hyljeksii sitä. Hänellä on jano veteen … Ei, mutta portit, pilarit ja seinät ovat tulen kuluttamia …Ei, mutta korkeasyntyisen miehen poikaa ei voi enää tunnistaa …Tuntemattomat ulkopuoliset ihmiset ovat tulleet Egyptiin … Ei, mutta maissi on tuhoutunut kaikkialla … Kaikki sanovat ’ei ole enempää.’”20
Viimeinen vitsaus viilsi suoraan faaraon sydämeen. Herra otti keskiyöllä hengiltä kaikki egyptiläisten perheiden esikoiset. Heprealaisia oli varoitettu tästä kauheasta katastrofista; Mooses käski heitä tappamaan lampaan ja sivelemään sen verta ovenpieliin. Herra ohittaisi kaikki kodit, joissa oli lampaan verta. On melkoisen merkittävää, että Neferhotepin poika Wahneferhotep ei seurannut isäänsä valtaistuimelle. Sen sijaan Neferhotep I:tä seurasi hänen veljensä Sobkhotpe IV, ”joka otti haltuunsa valtaistuimen, jonka hänen veljensä oli hiljattain vapauttanut”.21 Tähän päivään mennessä historioitsijat eivät kykene selittämään syytä sille, miksi Neferhotep I:n poika ei seurannut häntä. Ehkäpä lähempi Raamatun kuvauksen tarkastelu on tarpeen.
Toinen erittäin mielenkiintoinen aihetodiste on Kahunin asukkaiden yhtäkkinen pois lähteminen. Dr Rosalie Dawid kirjoittaa:
”On selvää, että kuninkaan pyramidin valmistuminen ei ollut syy, miksi Kahunin asukkaat lopulta hylkäsivät kaupungin hyljäten työkalunsa ja muut omistuksensa kauppoihin ja koteihin … Taloihin jälkeen jätettyjen jokapäiväisten käyttöesineiden ”määrä, tyyppi ja laajuus saattaa viitata siihen, että lähtö oli äkillinen ja valmistelematon.”22
Todisteet tuntuvat tukevan 2. Moos. 12:33 kohtaa, jossa kerrotaan: ”Egyptiläiset kiirehtivät Israelilaisia lähtemään heti pois maasta …”
Mutta mitä tapahtui Egyptin mahtavalla armeijalle? Raamatun mukaan faarao, armeijansa kanssa, ajoi takaa pakenevia israelilaisia, kun he ihmeellisesti kulkivat Punaisen Meren poikki. Egyptin armeija päätyi kuitenkin Punaisen Meren pohjaan (2. Moos 14:28). Ei ole sattumaa, että Neferhotep I:n muumiota ei ole koskaan löydetty.Hyksot ja johtopäätös:
HYKSOKSEN MYSTEERI RATKAISTU
Arkeologit ja muut tutkijat ovat myös pitkään ihmetelleet mysteeristen Hyksosten nopeaa Egyptin valloitusta ilman sotilaallista yhteenottoa. Ne tutkijat, jotka edustavat uusittua kronologiaa, ovat tunnistaneet Hyksokset amelekialaisiksi jotka hyökkäsivät Egyptistä paenneiden israelilaisten kimppuun. On todennäköistä, että amelekialaiset vyöryivät Egyptiin ilman vastarintaa siksi, että Jumala oli tuhonnut Egyptin armeijan Punaisella Merellä.
Hyksosten yhdistäminen amelekialaisiin selittäisi muuten hämmentävän kappaleen ”Amalek on kansoista ensimmäinen..” (4. Moos. 24:20) sekä sen, miksi egyptiläinen olisi ”amalekilaisen miehen orja” (1. Samuel 30:13). Tämä on järkeenkäyvää uusitussa kronologiassa, jossa amalekialaiset hallitsivat mahtavaa Egyptin imperiumia.
Heidän nykyinen tuntemattomuutensa täyttää Jumalan Moosekselle antaman profetian: ”Minä pyyhin pois maan päältä amalekilaiset ja heidän muistonsakin.” (2. Moos. 17:14) Niinpä tuskin kukaan nykypäivänä on kuullut heistä, puhumattakaan heidän edeltäneestä loistostaan. Amalekialaisten fyysinen tuhoaminen tapahtui ensimmäisen kerran Saulin aikoina, mutta hän ei totellut Jumalaa (1. Samuel 15), joten amalekilaiset aiheuttivat vielä sekasortoa Daavidin aikoina, jolloin hän käytännössä hoiti homman loppuun. (1. Samuel 30)
JOHTOPÄÄTÖS
On olemassa kertomus vanhasta hyvin arvostetusta arkeologista, joka kaivoi nuoren arkeologin vieressä Gezer:llä Israelissa.23 Nuori arkeologi pilkkasi Raamatun historiallista luotettavuutta, kun vanhempi arkeologi vastasi hiljaa: ”No, jos minä olisin sinä, en pitäisi Raamattua roskana”. Kun nuori arkeologi kysyi syytä, vanhempi vastasi: ”No, sillä nyt on vain tapana kuitenkin osoittautua oikeaksi.”
Tähän aikaan vuodesta kristittyjä tullaan pommittamaan ohjelmilla ja artikkeleilla, jotka esittävät Raamatun kuvausten Joosefista, heprealaisten orjuudesta, Mooseksesta ja Exoduksesta olevan legendoja ja myyttejä. Kuitenkin, kuten olemme nähneet, oikeisiin aikoihin asetettuna on olemassa runsaasti historiallisia ja arkeologisia todisteita, jotka vahvistavat 1. ja 2. Mooseksen kirjan kuvaukset.
Raamatullisen aikajanan synkronoiminen uusittuun Egyptin kronologiaan tulee vaatimaan lisää testausta, tutkimusta, kovaa työtä ja perusteellista tutkimusta. Ryhmä tutkijoita on lupaavassa alussa ja he hyödyntävät ammattimaisia tutkimustapoja ennakko-oletuksenaan, että Raamattu pitää paikkansa. Dr Clifford Wilson, Australian Arkeologisen Instituutin entinen johtaja sanoi sen parhaiten:
”En tiedä yhtäkään oikein todennettua arkeologista löytöä, joka olisi vastakkainen Raamatun kirjoituksille. Raamattu on kaikista tarkin historiallinen kirja, jonka maailma on koskaan nähnyt.” - Kitoooooo-oooooooos!
Hyksot & Johtopäätös kirjoitti:
Hyksot ja johtopäätös:
HYKSOKSEN MYSTEERI RATKAISTU
Arkeologit ja muut tutkijat ovat myös pitkään ihmetelleet mysteeristen Hyksosten nopeaa Egyptin valloitusta ilman sotilaallista yhteenottoa. Ne tutkijat, jotka edustavat uusittua kronologiaa, ovat tunnistaneet Hyksokset amelekialaisiksi jotka hyökkäsivät Egyptistä paenneiden israelilaisten kimppuun. On todennäköistä, että amelekialaiset vyöryivät Egyptiin ilman vastarintaa siksi, että Jumala oli tuhonnut Egyptin armeijan Punaisella Merellä.
Hyksosten yhdistäminen amelekialaisiin selittäisi muuten hämmentävän kappaleen ”Amalek on kansoista ensimmäinen..” (4. Moos. 24:20) sekä sen, miksi egyptiläinen olisi ”amalekilaisen miehen orja” (1. Samuel 30:13). Tämä on järkeenkäyvää uusitussa kronologiassa, jossa amalekialaiset hallitsivat mahtavaa Egyptin imperiumia.
Heidän nykyinen tuntemattomuutensa täyttää Jumalan Moosekselle antaman profetian: ”Minä pyyhin pois maan päältä amalekilaiset ja heidän muistonsakin.” (2. Moos. 17:14) Niinpä tuskin kukaan nykypäivänä on kuullut heistä, puhumattakaan heidän edeltäneestä loistostaan. Amalekialaisten fyysinen tuhoaminen tapahtui ensimmäisen kerran Saulin aikoina, mutta hän ei totellut Jumalaa (1. Samuel 15), joten amalekilaiset aiheuttivat vielä sekasortoa Daavidin aikoina, jolloin hän käytännössä hoiti homman loppuun. (1. Samuel 30)
JOHTOPÄÄTÖS
On olemassa kertomus vanhasta hyvin arvostetusta arkeologista, joka kaivoi nuoren arkeologin vieressä Gezer:llä Israelissa.23 Nuori arkeologi pilkkasi Raamatun historiallista luotettavuutta, kun vanhempi arkeologi vastasi hiljaa: ”No, jos minä olisin sinä, en pitäisi Raamattua roskana”. Kun nuori arkeologi kysyi syytä, vanhempi vastasi: ”No, sillä nyt on vain tapana kuitenkin osoittautua oikeaksi.”
Tähän aikaan vuodesta kristittyjä tullaan pommittamaan ohjelmilla ja artikkeleilla, jotka esittävät Raamatun kuvausten Joosefista, heprealaisten orjuudesta, Mooseksesta ja Exoduksesta olevan legendoja ja myyttejä. Kuitenkin, kuten olemme nähneet, oikeisiin aikoihin asetettuna on olemassa runsaasti historiallisia ja arkeologisia todisteita, jotka vahvistavat 1. ja 2. Mooseksen kirjan kuvaukset.
Raamatullisen aikajanan synkronoiminen uusittuun Egyptin kronologiaan tulee vaatimaan lisää testausta, tutkimusta, kovaa työtä ja perusteellista tutkimusta. Ryhmä tutkijoita on lupaavassa alussa ja he hyödyntävät ammattimaisia tutkimustapoja ennakko-oletuksenaan, että Raamattu pitää paikkansa. Dr Clifford Wilson, Australian Arkeologisen Instituutin entinen johtaja sanoi sen parhaiten:
”En tiedä yhtäkään oikein todennettua arkeologista löytöä, joka olisi vastakkainen Raamatun kirjoituksille. Raamattu on kaikista tarkin historiallinen kirja, jonka maailma on koskaan nähnyt.”Kiitos Entiselle ateistille hyvästä linkistä!
- vittumitaroskaa
Kitoooooo-oooooooos! kirjoitti:
Kiitos Entiselle ateistille hyvästä linkistä!
Hyvät naurut saa creation.com linkeistä :D Vuohipaimenten kirjoittaman aivopaskan tieteellinen todistaminen .. BUAHAHAAAA :D
- - e: lle -
ertert kirjoitti:
"Tässä ei aivopestyjen tuloksia."
Naurettavia selittelyjä. Miten te voitte olla noin herkkäuskoisia hölmöjä?Lue sinäkin tuosta alta, paljon hyvää asiaa.
- Loppuyhteenveto
vittumitaroskaa kirjoitti:
Hyvät naurut saa creation.com linkeistä :D Vuohipaimenten kirjoittaman aivopaskan tieteellinen todistaminen .. BUAHAHAAAA :D
Hyvä, että egyptiläiset hankkiutuivat ajoissa eroon hyksoista, jotka hyökkäsivät, kuin israelilaiset aikoinaan jerusalemiin, murhaten alkuperäiset kansat kdoksiin.
Meillä suomalaisilla on samanlaisia kokemuksia hurreista ja rysseistä, oneeksemme kuitenkin selvittiin enen lopullista tuhoa..
Ateistit ovAt heikkojen puolella.
Vähemmistöjen auttajia, oman kielansä kantavia voimia myös suomessa.
Uskovaiset nöyristelevät ryssien edessä, kuten jahvenkin ja uskovat että israelilaiset ovat ns, jumalan omaisuuskansaa, eli herroja piika kristittyjen yläpuolella.
Terv: Ateisti Soturi Vierailu Egyptissä kirjoitti:
Mielenkiintoista tietoa Aabrahamin vierailusta Egyptissä:
Abraham vierailee Egyptissä
Raamatun ajoitus Egyptistä lähdölle sijoittuu noin vuoteen 1445 eKr. 2. Moos. 6:4 ja Gal. 3:16–17 kertovat meille, että Herra teki liiton Abrahamin kanssa 430 vuotta aiemmin noin vuonna 1875 eKr. Vähän tämän jälkeen Abraham matkusti Egyptiin paetakseen Kanaanissa vallitsevaa vakavaa nälänhätää (1. Moos. 12:10).
Abrahamin vierailu ei jäänyt huomiotta, kun faaraon virkamiehet ilmoittivat kuninkaalleen, että Abrahamin vaimo Saara oli erittäin kaunis. Peloissaan Abraham kertoi faaraolle, että Saara oli hänen siskonsa, jonka seurauksena faarao otti väliaikaisesti Saaran haaremiinsa ja antoi Abrahamille useita kalliita lahjoja. Kuitenkin Herra löi faaraon asumusta kirouksin, joka johti Saaran vapauttamiseen sen jälkeen, kun faaraolle selvisi, että Saara oli todellisuudessa Abrahamin vaimo.
Abraham tuli Kaldean Urista (1. Moos. 11:31). Vuosina 1922–1934 Sir Leonard Woolley havaitsi sen olleen ensimmäinen sivilisaatio10, jolla oli ylivoimaiset tiedot astronomiasta ja laskuopista. Tämän lisäksi Sumerian sivilisaatio keksi kirjoittamisen, koosti sanakirjoja ja laski neliö- ja kuutiojuuria.11 Woolleyn löydökset tuntuvat tukevan Josephuksen kirjoituksia koskien Abrahamin vierailua Egyptissä. Josephus kirjoitti Abrahamista:
”Hän saattoi tiedoksi heille laskuopin ja toimitti heille astronomian tieteen; sillä ennenkuin Abraham tuli Egyptiin, he olivat tietämättömiä kyseisistä opinaloista; joten tiede tuli Kaldeanista Egyptiin.”12
Uudistetussa kronologiassa Abraham olisi vieraillut Egyptissä, kun Khufu (Kheops) oli faarao. Khufun aikaa edeltäneet Egyptin pyramidit olivat fantastisia arkkitehtuurellisia rakennuksia, mutta ne eivät olleet täydellisen neliöitä tai tarkkalleen suunnattuja kaikkiin kompassin neljästä suunnasta. Kun Khufu rakennutti mestarillisen pyramidinsa, näyttää tällöin tapahtuneen räjähdysmäinen tähtitieteen ja matematiikan tietotaidon kasvu. Khufun pyramidi oli täydellisesti neliö, tasainen ja suunnattu kompassin neljään suuntaan.
Asetettuna oikeaan dynastiaan Abrahamin vierailu Egyptiin on saattanut olla katalyytti, joka antoi kipinän arkkitehtuuriselle vallankumoukselle Egyptin historiassa."
Asetettuna oikeaan dynastiaan Abrahamin vierailu Egyptiin on saattanut olla katalyytti, joka antoi kipinän arkkitehtuuriselle vallankumoukselle Egyptin historiassa. "
Jälleen kerran pelkkää mielikuvituksen tuotosta. Kun puhutaan todisteista, kai sinä ymmärrät, että sillä ei tarkoiteta pelkän mielikuvituksen tuotteita?Joosef Egyptissä kirjoitti:
Joosefista Egyptissä:
Joosef nousee valtaan Egyptissä
Egyptian pyramids
12 dynastia oli yksi Egyptin historian huippukohdista. Uusitun kronologian mukaan Joosef olisi noussut valtaan Sesostris I:n aikakautena. 1. Mooseksen kirjan mukaan Joosef oli yksi Jaakobin 12. pojasta. Kateelliset Joosefin veljet myivät hänet midianilaisille kauppiaille, jotka puolestaan myivät Joosefin egyptiläiselle Potifar-nimiselle virkamiehelle. Lopulta käytyään läpi useita koettelemuksia ja vaikeuksia Herra antoi Joosefille mahdollisuuden hallita Egyptiä ollen alamainen vain faaraolle.
Sesostris I:llä tiedetään olleen visiiri tai pääministeri nimeltään Mentuhotep, jolla oli epätavallisen suuret hallintaoikeudet. Egyptologi Emille Brugsch kirjoitti kirjassaan Egypt Under the Pharaohs: ”Sanalla sanottuna Mentuhotep … esiintyy kuninkaan toisena minänä. Kun hän saapui, suuret arvohenkilöt kumarsivat hänen edessään kuninkaallisen palatsin sisäänkäynnin luona.”13 Brugsch:n kuvaus tuntuu tukevan 1. Moos 41:43 kuvausta Joosefin asemasta: ”Hän (faarao) antoi Joosefin ajaa toiseksi parhailla vaunuillaan, ja Joosefin edellä huudettiin: ’Abrek!’ Näin hänestä tehtiin koko Egyptin käskynhaltija.”
Joosefin maineen perimmäinen syy oli hänen kykynsä tulkita unia. Egyptiläiset liittivät uniin suuria merkityksiä. Joosef kykeni tulkitsemaan faaraon monimutkaiset unet selittämällä, että seitsemää runsasta vuotta seuraisi seitsemän ankaran nälänhädän vuotta. Vakuuttuneena Joosefin tulkinnasta faarao asetti Joosefin valvomaan viljan keruuta ja varastointia seitsemän runsaan vuoden aikana.
Kaksi Egyptin käsikirjoitusten vihjettä tuntuvat vahvistavan 1. Mooseksen kirjan kuvaukset. Ensinmäiseksi, suuri ”Nälkäisen Kiven” kohokuva mainitsee:
”Koska Hapy [joen jumala] oli epäonnistunut tulemaan seitsemän vuoden aikana. Viljaa oli niukasti, jyvät olivat kuivuneet, kaikenlaista ruokaa oli niukalti …”14
Toisena on hauta, joka kuului läänin pormestari Amenille Sesostris I:n alaisuudessa. Siinä lukee:
”Kukaan ei ollut onneton minun päivinäni ei edes nälänhädän vuosina sillä minä olin viljellyt kaikki Nofe of Mah:n maat … näin siis minä pitkitin sen asukkaiden elämää ja säilöin ruuan, jonka se tuotti.”"Joosefista Egyptissä"
Jälleen kerran pelkkää mielikuvituksen tuotosta. Kun puhutaan todisteista, kai sinä ymmärrät, että sillä ei tarkoiteta pelkän mielikuvituksen tuotteita?Heprealaiset Egyptis kirjoitti:
Heprealaisten orjuudesta:
Heprealaiset orjat Egyptissä
Perinteisessä kronologiassa heprealaisten orjien sorto Egyptissä olisi tapahtunut 18. dynastian aikana. Ongelmana on, että ei ole olemassa kuin vähäisistä olemattomiin olevia todisteita heprealaisista orjista Egyptissä kyseisenä ajankohtana. Kuitenkin, sijoitettuna 12. dynastiaan uudelleen järjestetyn kronologian mukaan, on olemassa merkittäviä todisteita israelilaisista orjista Egyptissä.
Manchesterin museon Egyptin osaston vastaava Dr Rosalie David kirjoittaa seemiläisestä orjuudesta Kahunissa 12. dynastian puolivälin aikoihin:
”On selvää, että kaupungissa oli jonkin verran aasialaisia, ja tämä on saattanut heijastaa tilannetta muualla Egyptissä. Voidaan sanoa, että egyptiläiset luokittelivat nämä ihmiset löyhästi ’aasialaisiksi’, joskaan heidän tarkkaa kotimaataan Syyriassa tai Palestiinassa ei voida määritellä … Syy heidän Egyptissä oloonsa pysyy epäselvänä.”15
Raamattu kertoo selkeästi, miksi israelilaisorjat asuivat Egyptissä:
”Egyptissä nousi valtaan uusi kuningas, joka ei tiennyt Joosefista mitään. Hän sanoi kansalleen: ’Israelilaiset ovat tulleet liian lukuisiksi ja voimakkaiksi. Nyt meidän on toimittava viisaasti, etteivät he enää lisäänny. Muuten voi käydä niin, että he sodan sattuessa liittyvät vihollisiimme, alkavat taistella meitä vastaan …’ Niin israelilaisille asetettiin työnjohtajia, joiden oli määrä näännyttää heidät raskaalla pakkotyöllä … Ja katkeroittivat heidän elämänsä ankaralla työllä.” (2. Moos 1:8–14)
Dr Rosalie David kirjoittaa myös orjien läsnäolosta Gurop:ssa Egyptissä:
”Hajanaiset dokumentit eivät anna selkeää vastausta, miksi tai miten aasialaiset tulivat Egyptiin Keski-Kuningaskunnan aikaan … On kuitenkin olemassa vahvoja kirjallisia todisteita, että aasialaisia orjia, naisia ja lapsia oli Gurop:ssa.”16
Toinen aihetodiste, joka tukee Raamatun kuvausta, on tämän dynastian aikana savitiilistä ja oljista rakennettujen pyramidien olemassa olo. Amenemhet III, faarao, jonka patsaat ovat kasvoiltaan happamat ja julman näköiset, oli todennäköisesti se faarao, joka vastasi valittaville heprealaisille valvojille, ”Älkää enää antako kansalle olkia tiilentekoon kuten tähän saakka. Menkööt itse keräämään oljet!” (2. Moos 5:7)
Kolmas kiusallinen aihetodiste oli Kahunin kaivauksilla asuntojen lattioiden alta löydetyt laatikot. Sir Flinders Petrie kaivoi ylös useita näistä laatikoista, jotka sisälsivät aina 3 kk:den ikään asti olevien lapsien luurankoja - joskus laatikossa oli kolmekin lasta.17 On todennäköistä, että nämä ovat heprealaisten vauvojen luurankoja. Heprealaiset pojat tapettiin faaraon suorasta käskystä, jonka tarkoituksena oli rajoittaa heprealaisten määrää ( 2. Moos 1:16). Kuitenkin yksi tietty poikalapsi välttäisi faaraon kuolemantuomion ja muuttaisi heprealaisten historian kulun."Heprealaisten orjuudesta:"
Jälleen kerran pelkkää mielikuvituksen tuotosta. Kun puhutaan todisteista, kai sinä ymmärrät, että sillä ei tarkoiteta pelkän mielikuvituksen tuotteita?Mooses Egyptissä kirjoitti:
Mooses Egyptissä:
MOOSES SYNTYY
Mooseksen kirjan mukaan Mooses-vauvan adoptoi faaraon tytär ollessan kylpemässä joella. Mooseksen vanhemmat uhmasivat faaraon käskyä ja jättivät hänen kohtalonsa Herran käsiin asettaen hänet koriin ajelehtimaan pitkin jokea. Monet pitävät tätä mukavana mutta täysin epärealistisena tarinana. Kukapa Egyptin prinsessa nyt adoptoisi heprealaisen orjalapsen ja tarjoutuisi tekemään hänestä seuraavan faaraon?
Jos kuitenkin asetat Mooseksen 12. dynastiaan, niin faaraon hovin perhehistoria tuntuu sopivan.18 Amenemhet III:lla oli kaksi tytärtä, mutta yhtään poikaa ei ole aukottomasti tunnistettu. Amenemhet IV:n on ehdotettu olleen Amenemhet III:nen poika. Mutta hän olisi yhtä hyvin voinut olla yhden Amenemhet III:n tyttären Soberkneferun poika. Amenemhet IV on erittäin mysteerinen henkilö Egyptin historiassa ja on saattanut olla Amenemhet:in tai Sobekneferun yhteishallitsija.
Josephus kirjoitti koskien faaraon tytärtä: ”Ollen itse lapseton … hän ajatteli tehdä hänestä (Mooseksesta) isänsä seuraajan.” Lisäksi Dr Donovan Courville on ehdottanut Sobekneferua Mooseksen kasvattiäidiksi. Se on todennäköistä, sillä ei ole olemassa mitään historiallista dokumenttia Sobekneferun biologisesta pojasta. Mikäli Sobekneferu oli Mooseksen kasvattiäiti, Raamatun kuvaus hänen kylpemisestään joen varrella olisi järkeenkäypä. Joen jumala Hapy oli Egyptin hedelmällisyyden jumala ja Sobekneferu olisi oletettavasti ollut seuraamassa uskonnollista rituaalia joella. Ehkäpä joella kelluneen vauvan ilmestyminen olisi tulkittu suorana vastauksena hänen rukouksiinsa saada lapsi."Mooses Egyptissä"
Jälleen kerran pelkkää mielikuvituksen tuotosta. Kun puhutaan todisteista, kai sinä ymmärrät, että sillä ei tarkoiteta pelkän mielikuvituksen tuotteita?Lähtö Egyptistä kirjoitti:
Ja Heprealaisten lähtö Egyptistä:
Egyptistä lähtö
Snake statues
Uusitussa kronologiassa Neferhotep I oli luultavasti 2. Mooseksen kirjan faarao 13. dynastian aikana. 2. Moos 7:10 kertoo meille, että Mooses ja Aaron kohtasivat faaraon. ”… Aaron heitti sauvansa faaraon ja hänen hoviväkensä eteen, ja se muuttui käärmeeksi.” Faarao ei ollut vaikuttunut: ” …nämä Egyptin loitsijat tekivät taioillaan samoin: he heittivät kukin sauvansa, ja ne muuttuivat käärmeiksi.” (2. Moos. 7:11–12) Liverpoolin museossa on loitsijan sauva, joka on lähtöisin tältä samalta Egyptin aikakaudelta.19 Sauva on pitkän kobra-käärmeen muotoinen. Ehkäpä loitsijat käyttivät jonkin sortin hypnoottista voimaa, joka muutti kobra-sauvat oikeiden käärmeiden näköisiksi tai käyttivät taikatemppuja sauvan korvaamiseksi oikealla kobralla.
Kymmenen vitsausta ovat luultavasti Exodus-kertomuksen yksi kuuluisimmista piirteistä. Mikäli vitsaukset olivat historiallisia tapahtumia, millaisena Mooses niitä kuvaa, silloin olemassa pitäisi olla joitakin todisteiden rippeitä kuvaamassa niiden katastrofaalisia seurauksia. Itse asiassa Leiden museossa Hollannissa on papyrus, joka tarjoaa graafisen, pelottavasti Raamatun kuvausta muistuttavan kuvauksen. Arkeologien keskuudessa ei ole yksimielisyyttä siitä, koska se on alunperin kirjoitettu. Lainaus kuvaa:
”… Vitsaus kulkee läpi maan ja verta on kaikkialla … Ei, mutta joki on verta. Juoko mies siitä? Kuten ihminen hän hyljeksii sitä. Hänellä on jano veteen … Ei, mutta portit, pilarit ja seinät ovat tulen kuluttamia …Ei, mutta korkeasyntyisen miehen poikaa ei voi enää tunnistaa …Tuntemattomat ulkopuoliset ihmiset ovat tulleet Egyptiin … Ei, mutta maissi on tuhoutunut kaikkialla … Kaikki sanovat ’ei ole enempää.’”20
Viimeinen vitsaus viilsi suoraan faaraon sydämeen. Herra otti keskiyöllä hengiltä kaikki egyptiläisten perheiden esikoiset. Heprealaisia oli varoitettu tästä kauheasta katastrofista; Mooses käski heitä tappamaan lampaan ja sivelemään sen verta ovenpieliin. Herra ohittaisi kaikki kodit, joissa oli lampaan verta. On melkoisen merkittävää, että Neferhotepin poika Wahneferhotep ei seurannut isäänsä valtaistuimelle. Sen sijaan Neferhotep I:tä seurasi hänen veljensä Sobkhotpe IV, ”joka otti haltuunsa valtaistuimen, jonka hänen veljensä oli hiljattain vapauttanut”.21 Tähän päivään mennessä historioitsijat eivät kykene selittämään syytä sille, miksi Neferhotep I:n poika ei seurannut häntä. Ehkäpä lähempi Raamatun kuvauksen tarkastelu on tarpeen.
Toinen erittäin mielenkiintoinen aihetodiste on Kahunin asukkaiden yhtäkkinen pois lähteminen. Dr Rosalie Dawid kirjoittaa:
”On selvää, että kuninkaan pyramidin valmistuminen ei ollut syy, miksi Kahunin asukkaat lopulta hylkäsivät kaupungin hyljäten työkalunsa ja muut omistuksensa kauppoihin ja koteihin … Taloihin jälkeen jätettyjen jokapäiväisten käyttöesineiden ”määrä, tyyppi ja laajuus saattaa viitata siihen, että lähtö oli äkillinen ja valmistelematon.”22
Todisteet tuntuvat tukevan 2. Moos. 12:33 kohtaa, jossa kerrotaan: ”Egyptiläiset kiirehtivät Israelilaisia lähtemään heti pois maasta …”
Mutta mitä tapahtui Egyptin mahtavalla armeijalle? Raamatun mukaan faarao, armeijansa kanssa, ajoi takaa pakenevia israelilaisia, kun he ihmeellisesti kulkivat Punaisen Meren poikki. Egyptin armeija päätyi kuitenkin Punaisen Meren pohjaan (2. Moos 14:28). Ei ole sattumaa, että Neferhotep I:n muumiota ei ole koskaan löydetty."Ja Heprealaisten lähtö Egyptistä"
Jälleen kerran pelkkää mielikuvituksen tuotosta. Kun puhutaan todisteista, kai sinä ymmärrät, että sillä ei tarkoiteta pelkän mielikuvituksen tuotteita?Hyksot & Johtopäätös kirjoitti:
Hyksot ja johtopäätös:
HYKSOKSEN MYSTEERI RATKAISTU
Arkeologit ja muut tutkijat ovat myös pitkään ihmetelleet mysteeristen Hyksosten nopeaa Egyptin valloitusta ilman sotilaallista yhteenottoa. Ne tutkijat, jotka edustavat uusittua kronologiaa, ovat tunnistaneet Hyksokset amelekialaisiksi jotka hyökkäsivät Egyptistä paenneiden israelilaisten kimppuun. On todennäköistä, että amelekialaiset vyöryivät Egyptiin ilman vastarintaa siksi, että Jumala oli tuhonnut Egyptin armeijan Punaisella Merellä.
Hyksosten yhdistäminen amelekialaisiin selittäisi muuten hämmentävän kappaleen ”Amalek on kansoista ensimmäinen..” (4. Moos. 24:20) sekä sen, miksi egyptiläinen olisi ”amalekilaisen miehen orja” (1. Samuel 30:13). Tämä on järkeenkäyvää uusitussa kronologiassa, jossa amalekialaiset hallitsivat mahtavaa Egyptin imperiumia.
Heidän nykyinen tuntemattomuutensa täyttää Jumalan Moosekselle antaman profetian: ”Minä pyyhin pois maan päältä amalekilaiset ja heidän muistonsakin.” (2. Moos. 17:14) Niinpä tuskin kukaan nykypäivänä on kuullut heistä, puhumattakaan heidän edeltäneestä loistostaan. Amalekialaisten fyysinen tuhoaminen tapahtui ensimmäisen kerran Saulin aikoina, mutta hän ei totellut Jumalaa (1. Samuel 15), joten amalekilaiset aiheuttivat vielä sekasortoa Daavidin aikoina, jolloin hän käytännössä hoiti homman loppuun. (1. Samuel 30)
JOHTOPÄÄTÖS
On olemassa kertomus vanhasta hyvin arvostetusta arkeologista, joka kaivoi nuoren arkeologin vieressä Gezer:llä Israelissa.23 Nuori arkeologi pilkkasi Raamatun historiallista luotettavuutta, kun vanhempi arkeologi vastasi hiljaa: ”No, jos minä olisin sinä, en pitäisi Raamattua roskana”. Kun nuori arkeologi kysyi syytä, vanhempi vastasi: ”No, sillä nyt on vain tapana kuitenkin osoittautua oikeaksi.”
Tähän aikaan vuodesta kristittyjä tullaan pommittamaan ohjelmilla ja artikkeleilla, jotka esittävät Raamatun kuvausten Joosefista, heprealaisten orjuudesta, Mooseksesta ja Exoduksesta olevan legendoja ja myyttejä. Kuitenkin, kuten olemme nähneet, oikeisiin aikoihin asetettuna on olemassa runsaasti historiallisia ja arkeologisia todisteita, jotka vahvistavat 1. ja 2. Mooseksen kirjan kuvaukset.
Raamatullisen aikajanan synkronoiminen uusittuun Egyptin kronologiaan tulee vaatimaan lisää testausta, tutkimusta, kovaa työtä ja perusteellista tutkimusta. Ryhmä tutkijoita on lupaavassa alussa ja he hyödyntävät ammattimaisia tutkimustapoja ennakko-oletuksenaan, että Raamattu pitää paikkansa. Dr Clifford Wilson, Australian Arkeologisen Instituutin entinen johtaja sanoi sen parhaiten:
”En tiedä yhtäkään oikein todennettua arkeologista löytöä, joka olisi vastakkainen Raamatun kirjoituksille. Raamattu on kaikista tarkin historiallinen kirja, jonka maailma on koskaan nähnyt.”"JOHTOPÄÄTÖS"
Jälleen kerran pelkkää mielikuvituksen tuotosta. Kun puhutaan todisteista, kai sinä ymmärrät, että sillä ei tarkoiteta pelkän mielikuvituksen tuotteita?Kitoooooo-oooooooos! kirjoitti:
Kiitos Entiselle ateistille hyvästä linkistä!
"Kiitos Entiselle ateistille hyvästä linkistä! "
Kun puhutaan todisteista, kai sinä ymmärrät, että sillä ei tarkoiteta pelkän mielikuvituksen tuotteita?- Totuusseerumia nyt
ertert kirjoitti:
"Ja Heprealaisten lähtö Egyptistä"
Jälleen kerran pelkkää mielikuvituksen tuotosta. Kun puhutaan todisteista, kai sinä ymmärrät, että sillä ei tarkoiteta pelkän mielikuvituksen tuotteita?Karkoitus, hyljintä, poistaminen, vapautussota, kuten suomnessa vuonna 1917, kun punaiset halusivat olla itsenäisiä.
Porvarit halusivat itsenäisyttä, vasta bolsevisti vallankumouksen jälkeen!
- - e : lle -
Ertertille 7:stä kommentista:
Sinun sanasi, vastaan arkeologisten kaivausten todistaminen oikeiksi.
On kysymys siis arkeologisesta prosessista, jossa pohditaan ja käydään läpi kaikki tutkittava, historiallisten kirjoitusten mukaan.
Raamattu on oikeaksi, jos ei todistettu, niin hyväksytty opus, Juudan kansan historiasta.
Koska sinä olet ateisti, ja niin ollen tietenkin haluat mitätöidä innolla kaiken Raamattuun liittyvän todistusaineiston, niin, luuletko tosissasi vakuuttavan ketään todella puolueetonta tutkijaa?
Minä, olen uskova ja kristitty, ja minulla on silti otsaa sanoa, että inhoan hihhuleja.
Onko sinulla otsaa sanoa sama asia hihhuliateisteista?
En usko sinun tähän täällä pystyvän.
Hyvää päivänjatkoa. - Egyptin historiasta
Egyptin historia ja Raamatun ilmoitus: täydellisesti yhteensopivat?
Egyptian sphinx and pyramids
Kirjoittanut: Daniel Anderson
Jo vuosia sekulaarimedia on piikitellyt Raamatun kuvauksia Joosefista, Mooseksesta, pääsiäisestä ja toisesta Mooseksen kirjasta täysin yhteensopimattomiksi klassisen Egyptin kronologian kanssa. Vuosi toisensa jälkeen olemme saaneet kuulla useiden tutkijoiden kertomana, että 1. ja 2. Mooseksen kirjassa kuvatut tapahtumat ovat mukavia legendoja vailla mitään historiallista tai arkeologista pohjaa.
Toisaalta uudet tuulet puhaltavat. Kasvava määrä erilaisista taustoista lähtöisin olevia tutkijoita on avoimesti esittänyt rajuja reduktioita Egyptin kronologiaan. Kyseisen kaltainen reduktio palvelisi Egyptin ja Vanhan Testamentin historiallisten ja arkeologisten kuvausten yhteensovittamista. Yllättävää kyllä, on olemassa huomattava määrä todisteita Egyptin historian merkittävän reduktion oikeuttamiseksi. Ja näin tekemällä 1. ja 2. Mooseksen kirjojen ja koko Vanhan Testamentin luotettavuus täytyy arvioida uudelleen historiallisen totuuden merkittävänä lähteenä.- Kronologin. uudistus
KRONOLOGISEN UUDISTUKSEN KANNATTAJAT
Ne, jotka kannattavat ortodoksisen Egyptin kronologian uudistamista, kuuluvat eittämättä vähemmistöön, mutta heidän saavutuksensa ja oppiarvonsa ovat korkealle arvostettuja. David Rohl, Test of Time -teoksen kirjoittaja esittää: ”Ramses II tulisi ajoittaa kymmenennelle vuosisadalle eKr - jotakuinkin kolmesataavisikymmentä vuotta myöhemmin kuin aika, joka oli hänelle määrätty ortodoksisessa kronologiassa.”1
Peter James ja neljä muuta tutkijaa julkaisivat kirjan Centuries of Darkness.2 He väittävät, että Egyptin dynastioiden ajoitusta täytyy lyhentää sadoilla vuosilla, etenkin 21–24 dynastioiden. Dr Colin Renfrew, arkeologian professori Cambridgen yliopistosta kirjoitti alkusanat tähän kirjaan:
”Tämä kriittinen kirja vetää huomion … merkittävään aikakauteen maailman historiassa ja koko kronologisen kehyksen ajoituksen häilyvään rakenteeseen, jonka pohjalla nykyiset tulkintamme lepäävät.. Nykyhetken kronologiat koskien tuota tärkeää vaihetta ihmisen historiassa ovat useita vuosisatoja virheelliset, ja tämän seurauksena historia täytyy kirjoittaa uudelleen.”3
Sir Alan Gardiner, Egyptin historian arvovaltainen asiantuntija tunnustaa olennaiset ongelmat koskien Egyptin kronologiaa:
"Vaikka kuninkaiden listoista ja muista senkaltaisista apulähteistä, jotka ovat selviytyneet, on otettu kaikki irti, niin perustavanlaatuinen Egyptin historian dynastioiden kehys osoittaa masentavia aukkoja ja monia kyseenalaisia piirteitä … Mitä ylpeästi mainostetaan Egyptin historiana, on todellisuudessa vain kokoelma ryysyjä ja riekaleita.”4
Viimevuonna David Down (joka myöskin kirjoitti erityisen asiaan kuuluvan teoksen False History - Out with David and Solomon) ja Dr John Ashton kirjoittivat nwrapping the Pharaohs: How Egyptian Archaeology Confirms the Biblical Timeline. Down on suorittanut arkeologisia tutkimuksia Egyptissä, Israelissa ja keski-idässä melkein puolen vuosisadan ajan. Kirjassaan he ehdottavat uudistettua kronologiaa, joka sovittaa Egyptin ja Vanhan Testamentin historian. - Kyseenalaistuksia
Kronologin. uudistus kirjoitti:
KRONOLOGISEN UUDISTUKSEN KANNATTAJAT
Ne, jotka kannattavat ortodoksisen Egyptin kronologian uudistamista, kuuluvat eittämättä vähemmistöön, mutta heidän saavutuksensa ja oppiarvonsa ovat korkealle arvostettuja. David Rohl, Test of Time -teoksen kirjoittaja esittää: ”Ramses II tulisi ajoittaa kymmenennelle vuosisadalle eKr - jotakuinkin kolmesataavisikymmentä vuotta myöhemmin kuin aika, joka oli hänelle määrätty ortodoksisessa kronologiassa.”1
Peter James ja neljä muuta tutkijaa julkaisivat kirjan Centuries of Darkness.2 He väittävät, että Egyptin dynastioiden ajoitusta täytyy lyhentää sadoilla vuosilla, etenkin 21–24 dynastioiden. Dr Colin Renfrew, arkeologian professori Cambridgen yliopistosta kirjoitti alkusanat tähän kirjaan:
”Tämä kriittinen kirja vetää huomion … merkittävään aikakauteen maailman historiassa ja koko kronologisen kehyksen ajoituksen häilyvään rakenteeseen, jonka pohjalla nykyiset tulkintamme lepäävät.. Nykyhetken kronologiat koskien tuota tärkeää vaihetta ihmisen historiassa ovat useita vuosisatoja virheelliset, ja tämän seurauksena historia täytyy kirjoittaa uudelleen.”3
Sir Alan Gardiner, Egyptin historian arvovaltainen asiantuntija tunnustaa olennaiset ongelmat koskien Egyptin kronologiaa:
"Vaikka kuninkaiden listoista ja muista senkaltaisista apulähteistä, jotka ovat selviytyneet, on otettu kaikki irti, niin perustavanlaatuinen Egyptin historian dynastioiden kehys osoittaa masentavia aukkoja ja monia kyseenalaisia piirteitä … Mitä ylpeästi mainostetaan Egyptin historiana, on todellisuudessa vain kokoelma ryysyjä ja riekaleita.”4
Viimevuonna David Down (joka myöskin kirjoitti erityisen asiaan kuuluvan teoksen False History - Out with David and Solomon) ja Dr John Ashton kirjoittivat nwrapping the Pharaohs: How Egyptian Archaeology Confirms the Biblical Timeline. Down on suorittanut arkeologisia tutkimuksia Egyptissä, Israelissa ja keski-idässä melkein puolen vuosisadan ajan. Kirjassaan he ehdottavat uudistettua kronologiaa, joka sovittaa Egyptin ja Vanhan Testamentin historian.SYITÄ PERINTEISEN EGYPTIN AJANLASKUN KYSEENALAISTAMISEKSI
Tähtitieteelliset olettamukset
On esitetty, että kuun- ja auringonpimennysten on havaittu olevan täydellisesti yhteensopivia Egyptin kronologian vakiintuneiden päivien kanssa. Tämä ei yksinkertaisesti pidä paikkaansa. Tähtitieteellisen ajoituksen/sovituksen konsepti ei pohjaudu taivaallisiin pimennyksiin vaan ”Sothicin kiertoon”. Mutta Sothicin kiertoa ei mainita missään Egyptin teksteissä.5 On olemassa viittauksia ”Sothiksen nousuun”, jonka on oletettu olleen näköhavainto kirkkaasta Sirius-tähdestä. Todellinen seikka on, että useat nykyisistä tutkijoista teorisoivat muinaisten egyptiläisten olleen hivenen pielessä kalenterinsa pidossa, ja kun tämä pieni poikkeama korjataan nykytieteen mukaan, päivät asettuvat kohdalleen sen mukaisesti. Kuitenkin egyptiläiset kykenivät suuntaamaan pyramidinsa asteen murto-osan tarkkuudella pohjoiseen, etelään, länteen ja itään. On todennäköisempää, että egyptiläiset olivat erittäin tarkkoja ajanpidostaan. Niinpä James ja hänen neljä kollegaansa kirjoittivat Centuries of Darkness:ssa, ” … On olemassa hyviä syitä hylätä koko Sothic-ajoituksen konsepti sellaisena kuin sitä aikaisempien egyptologien toimesta käytettiin.” (Kts. Myös artikkelimme, Fall of Sothic theory: Egyptian chronology revisited.)
Manethon labyrintti
Toinen syy perinteisen ajankulun kyseenalaistamiseksi on Manetho, egyptiläinen pappi, joka kirjoitti Egyptin historian kolmannella vuosisadalla eKr. Useat pitävät Manethon kirjoituksia kiistämättöminä faktoina. Hän oli taitava hieroglyfien tulkitsija ja hänellä oli mahdollisuus tutkia kaiverruksia, dokumentteja ja muita arvokkaita esineitä. Kuitenkin esiin nousi kaksi ongelmaa. Ensinnäkin Manetho kirjoitti satoja, jopa tuhansia vuosia varsinaisten tapahtumien jälkeen. Toiseksi yhtäkään Manethon teksteistä ei ole olemassa.6 Ainoat lähteet, joita meillä on Manethon kirjoituksiin, ovat paljon myöhemmin toimineiden historioitsijoiden kuten Josephuksen, Africanuksen, Eusebiuksen ja Syncelluksen tekemät lainaukset joistakin hänen lausunnoistaan. - Egyptin kronologiast
Kyseenalaistuksia kirjoitti:
SYITÄ PERINTEISEN EGYPTIN AJANLASKUN KYSEENALAISTAMISEKSI
Tähtitieteelliset olettamukset
On esitetty, että kuun- ja auringonpimennysten on havaittu olevan täydellisesti yhteensopivia Egyptin kronologian vakiintuneiden päivien kanssa. Tämä ei yksinkertaisesti pidä paikkaansa. Tähtitieteellisen ajoituksen/sovituksen konsepti ei pohjaudu taivaallisiin pimennyksiin vaan ”Sothicin kiertoon”. Mutta Sothicin kiertoa ei mainita missään Egyptin teksteissä.5 On olemassa viittauksia ”Sothiksen nousuun”, jonka on oletettu olleen näköhavainto kirkkaasta Sirius-tähdestä. Todellinen seikka on, että useat nykyisistä tutkijoista teorisoivat muinaisten egyptiläisten olleen hivenen pielessä kalenterinsa pidossa, ja kun tämä pieni poikkeama korjataan nykytieteen mukaan, päivät asettuvat kohdalleen sen mukaisesti. Kuitenkin egyptiläiset kykenivät suuntaamaan pyramidinsa asteen murto-osan tarkkuudella pohjoiseen, etelään, länteen ja itään. On todennäköisempää, että egyptiläiset olivat erittäin tarkkoja ajanpidostaan. Niinpä James ja hänen neljä kollegaansa kirjoittivat Centuries of Darkness:ssa, ” … On olemassa hyviä syitä hylätä koko Sothic-ajoituksen konsepti sellaisena kuin sitä aikaisempien egyptologien toimesta käytettiin.” (Kts. Myös artikkelimme, Fall of Sothic theory: Egyptian chronology revisited.)
Manethon labyrintti
Toinen syy perinteisen ajankulun kyseenalaistamiseksi on Manetho, egyptiläinen pappi, joka kirjoitti Egyptin historian kolmannella vuosisadalla eKr. Useat pitävät Manethon kirjoituksia kiistämättöminä faktoina. Hän oli taitava hieroglyfien tulkitsija ja hänellä oli mahdollisuus tutkia kaiverruksia, dokumentteja ja muita arvokkaita esineitä. Kuitenkin esiin nousi kaksi ongelmaa. Ensinnäkin Manetho kirjoitti satoja, jopa tuhansia vuosia varsinaisten tapahtumien jälkeen. Toiseksi yhtäkään Manethon teksteistä ei ole olemassa.6 Ainoat lähteet, joita meillä on Manethon kirjoituksiin, ovat paljon myöhemmin toimineiden historioitsijoiden kuten Josephuksen, Africanuksen, Eusebiuksen ja Syncelluksen tekemät lainaukset joistakin hänen lausunnoistaan.EGYPTIN KRONOLOGIAN HISTORIALLISET LÄHTEET
Egyptiläinen todistuaineisto koostuu useista kaiverruksista, teksteistä, papyrus-dokumenteista ja esineistä. Vaikka ne ovat hyvin hyödyllisiä, tämä todistusaineisto tuottaa puutteellisen kuvan Egyptin historiasta. Herodotuksen, Manethon, Josephuksen, Afrikanuksen ja Eusebiuksen muinaiset kirjoitukset lisäävät historiallista ymmärrystä. Kuuluisa kreikkalainen historioitsija Herodotus matkusti Egyptiin 5:nnellä vuosisadalla eKr. ja haastatteli pappeja sekä muita paljon asioista tietäviä henkilöitä. Manetho, kuten yllä mainittiin, koosti Egyptin historian Alexandrian kirjastolle 3:nnella vuosisadalla eKr. Kuuluisa juutalainen historioitsija Josephus teki lainauksia Manetholta kirjoittaessaan historiallista kokoelmaansa ensimmäisellä vuosisadalla jKr. Kolmannella ja neljännellä vuosisadalla jKr. kirjoittaneet tunnetut historioitsijat Africanus ja Bishop Eusebius lainasivat myöskin Manethoa kirjoittaessaan Egyptin historiasta. Kuitenkin kukin näistä hyvin arvostetuista historioitsijoista on keskenään yleisesti eri mieltä Egyptin kronologian laskemisesta.
Koska Egyptin kronologia on luonteeltaan ristiriitainen, on mahdotonta esittää kattava lista päivistä, faaraoista ja dynastioista. Sir Alan Gardiner kirjoitti: ”Aineistomme johdonmukaisen kuvan rekonstroimiseksi on auttamattomasti riittämätön.” Tästä syystä meidän täytyy ristiinverrata egyptiläisiä kuvauksia muihin luotettaviin historiallisiin kuvauksiin. Raamatullinen ja assyrialainen kronologia tarjoaa erittäin hyvin yhteensopivat ajoitukset, joita voidaan käyttää monien Egyptin historian epäselvyyksien oikaisemiseen. Toisin sanoen mikäli Vanha Testamentti ja Assyrian historialliset kuvaukset ovat merkittävästi yhdenmukaiset, niin silloin Egyptin kronologian uudelleen järjestäminen sen yhteensovittamiseksi kahden riippumattoman, luotettavan lähteen kanssa olisi täysin loogista. - Suora linkki
Ja tässä linkki ylläoleviin:
http://creation.com/egyptian-history-and-the-biblical-record-a-perfect-match-finnish
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Yläkoulun seksiopas neuvoo harjoittelemaan
anaaliyhdyntää lämpöisellä ja pitkällä porkkanalla https://www.is.fi/kotimaa/art-2000010859818.html3514658Joukko oppilaita terrorisoi koulua Helsingissä niin
että osa opettajista pelkää töihin tulemista https://www.hs.fi/helsinki/art-2000010857587.html3492756- 742407
- 842013
Purra esiintyi epäasiallisesti
Eduskunnassa keskustellaan vaihtoehtobudjeteista. Niistä voi olla monta mieltä ja myönnän niiden olevan osin heikkoja. M4541791MTV: Jyrkistä eronnut Jenni kritisoi kovin sanoin Ensitreffit-ohjelmaa: "Ei esimerkiksi kysytty..."
Ohhoh! Jenni lataa tekstiä! Tsemppiä Jennille ja Jyrkille "sen oikean" löytämiseen. Lue lisää: https://www.suomi24.fi/311539Martina Aitolehti pitkästä aikaa tv:ssä - Nyt mukana kokkauskisassa!
Oho, Martina Aitolehti nyt kokkauskisassa! Häntä ei ole nähtykään pitkään aikaan tv:ssä. Mukana myös mm. Henny Harjusola2211367Keski-ikäiset julkkismiehet vaihtaa nuorempiin!
Seiska tietää kertoa: erikoisjoukot Janne Lehtosen vaimo yli 20v avioliitosta hakee eroa, Janne -ikuista rakkautta hehku261349"Tapaus" Aittakumpu/Simula hyvin paljastaa kuinka tyhmää ja turhaa sakkia Suomesta
löytyy. Toissapäivänä "joku" teki tänne avauksen liittyen Kalevan juttuun, että noilla kahdella olisi suhde. Eli Otsikko341272- 661203