Eutanaasia

Antakaa meille ARMOPILLERI.Eläimetkin saa lopettaa kärsimyksistään.Hallitus ei välitä

sairaiden, vammaisten inhimillisistä kärsimyksistä ...Toivon mukaan Sipilä hyvksyy

eutanaasia ,sehän tulee halvemmaksi,kuin eläkkeen maksaminen,vaikka se olisi

pienikin.....

10

130

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Kyseleepi

Mikä on "eutanaasia"? Mitenhän se kirjoitetaan?

• Minä arvasin, että joku tarttuu tähän kirjoitusvirheeseen.Tuliko aata tuplaten?

Mitenhän???-Mitenköhän???? Minäkin kyselen-sinä kyselet-hän kyselee!!!??

• opittuon

Kyllä minäkin sen tiedän. :) Osaan myös verbien taivutuksen eri persoonamuodoissa.

• eioppiojaankaada

Noita kysymys- ja huutomerkkejä ei saa oikeinkirjoitussääntöjen mukaan laittaa kuin yksi!

• dnr

Passiivisesta eutanasiasta on ollut paljon puhetta aikaisemmin, mutta keskustelu suljettiin lokakuussa 2012. Ymmärtääkseni sitä harrastetaan mm. sairaaloiden vuodeosastoilla vanhusten hoidossa paremmalla ja huonommalla menestyksellä. En ole löytänyt eutanasia keskustelua muualta kuin nyt täältä.
      Minulla on hieman kokemusta aiheesta, kun äitini (90v) sai vasemman puolisen hemipareesin viime syksynä. Häneltä siis halvaantui vasen puoli, hänestä tuli käytännössä täysin sokea, mutta hän pystyi puhumaan. Epikriisi Meilahdesta kuului: erittäin ikäisekseen hyväkuntoinen rouva. Hän mm vielä ajoi autoa, siis ennen aivoinfarktia.
      Laakson sairaalassa meitä omaisia pyydettiin allekirjoittamaan ei-elvytyskielto. Teimme sen, koska emme halunneet, että äitiä keinotekoisesti pidettäisiin elossa, jos hän saisi uuden halvauksen. Myöhemmin ymmärsin, että olisi pitänyt kysyä, mitä tuo DNR-päätös yksityiskohtaisesti tarkoitti äidin kohdalla. Toivoin myös jo silloin että äidiltä itseltään olisi kysytty tuota asiaa, koska saatoimme puhua hänen kanssaan ymmärrettävästi. Lääkäri olisi itse voinut kertoa äidille. Me emme ole koskaan sitä kertoneet hänelle. Äiti halusi elää. Hän jatkuvasti puhui "kuntoutuspaketista", joka hänelle oli luvattu. Jota hän ei koskaan saanut.
      Tästä alkoi raskas, mutta antoisa taival eteenpäin äidin ja kuoleman läheisyydessä. Se on kasvattanut minua ihmisenä. Itse asiassa opettanut minua todella rakastamaan elämää. On ollut joskus mielessäni, voisimmeko vaatia elvytyskiellon poistamista papereista, mutta olen kuullut, että se on vaikeaa...
      Olen myös kasvanut täysin aktiivisen eutanasian kannalle, siis haluan päättää omasta kuolemastani. En halua kuolla jossain vuodeosastolla passiivisen eutanasian kohteena. Sairaanhoitajana ymmärrän mikä on huonoa ja mikä hyvää hoitoa. Passiivinen eutanasia vaatii hyvää hoitoa. Sitä en usko, että missään vanhusten sairaaloiden vuodeosastoilla pystytään antamaan. Laaksossa äitini osastolla ei kukaan koulutettu hoitaja kutsunut hoitoa siellä hyväksi, mutta he tekivät parhaansa niissä puitteissaan, ahtaissa huoneissa, ilman nostolaitteita, monet hoitajat lähellä eläkeikää, raskas vuorotyö, henkilökunnan työ huonosti organisoitu, mahdottomuus seurata hoito-ohjelmia... Työsuojelu ei varmaan ikinä ole käynyt siinä paikassa. Ei minkäänlaista vapaaehdollista apua omaisilta tai muilta. Kaikki kamalan ankeata, kukat kielletty jopa kuolevilta potilailta hygienian takia... Mutta puhdasta oli.
      Kun minun aikani tulee, niin otan yhteyttä "Life circle foundation" Sveitsiin tohtori Erica Preisigiin. Hän auttaa minua, jos ei Suomessa laillisteta aktiivista eutanasiaa.
      Äidin tarina ei ole täysin musta, ei läheskään :) Kiitän Laakson sairaalaa, että päästivät äidin sieltä pois erinomaiseen palvelutaloon, jossa hän sai erinomaisen hoidon. Siitä olen kertonut eräällä toisella palvelutalo-keskustelupalstalla.

• siilimuori

Sairaala ei olekaan kenenkään koti. Hienoa että äitisi sai hyvän kodin.

• 10000

Siitä ei puhuta julkisesti mutta meissä vanhuksissa suuri osa suunnittelee lähtöä oman käden kautta kun tulee se ajankohta.

Ongelmana on tuo äkillinen sairaus joka vie mahdollisuuden sille ja tuleeko viimme hetkellä pelko toteutuksessa. Se on selvä, että meistä ei kukaan halua lähteä laitokseen katsomaan sitä huoneen kattoa muutamaksi vuodeksi, pylly hautuneena rikki.

• siilimuori

Ei hätää, laitoshoitoa ollaankin kovaa vauhtia purkamassa. Jatkossa varmaankin jokainen saa katsella sitä ikioman kodin kattoa hautunein pepuin ;).

• Älä tee tänään sitä minkä voit huomenna jättää tekemättä.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Miksi olet riittämätön kaivatullesi?

Mistä asioista tunnet riittämättömyyden tunnetta kaipaamaasi ihmistä kohtaan? Miksi koet, että et olisi tarpeeksi hänell
      Ikävä
      145
      3046
    2. Hymysi saa tunteet

Pintaan❤️ jos et tarkoita niin älä tee sitä
      Ikävä
      50
      2482
    3. Kuvaile kaivattusi

ulkonäköä?
      Ikävä
      107
      2461
    4. Aloitetaan puhtaalta pöydältä

Mukavaa iltaa mukaville. 😊 ❤️ ⚜️ Minusta ei kaikki täällä tykkää, eikä tarvitsekaan. Kun eivät ymmärrä, niin sitten ei
      Ikävä
      238
      2141
    5. Mitkä on ne arvot?

Itselleni särähtää korvaan joka kerta kun kuulen arvoista ja arvomaailmasta. Olen miettinyt paljon, että mikä on se minu
      Sinkut
      242
      1731
    6. Missä näit kaivattusi

ekaa kertaa?
      Ikävä
      100
      1688
    7. Koulussa opetetaan anaali- ja suuseksiä

"Kirjassa puhutaan varsin suorasukaisesti ”vehkeistä, flirttailusta, suostumisesta ja kieltäytymisestä, nautinnosta sekä
      Maailman menoa
      449
      1644
    8. Tavarakirppis lopettaa ilkivallan takia.

Tähänkö on jo Kajaanissa tultu? Onko lasten kuriomuus jo näin pitkällä, ei kait tätä aikuiset tee. Mikä on seuraava j
      Kajaani
      9
      1594
    9. Tätä et nähnyt tv:ssä: TTK-voittaja Anssi Heikkilä avautuu suhteesta Linnea Leinoon: "Sie annoit..."

Menikö voitto mielestäsi oikeaan osoitteeseen? Linnea Leino ja Anssi Heikkilä voittivat TTK:n vain 1,2 % erolla yleisöää
      Tanssii tähtien kanssa
      14
      1532
    10. R.I.P. Kristian Antila

Entinen huippumaalivahti ja -kiekkoilija menehtyi äkillisesti 44-vuotiaana. Kunnia muistolleen. https://www.iltalehti.fi
      Maailman menoa
      20
      1349
    Aihe