Adventismin positiivisia puolia

Cycl0ne

Vaikka olenkin esittänyt joitain kriittisiä kannanottoja adventismin suhteen, niin olen toisaalta huomannut keskusteluissa luterilaisten, ortodoksien ja katolisten kanssa että adventismi on aivan kärkiluokkaa teologialtaan. Ei ole mitään hävettävää adventistiteologiassa jos verrataan kanssakilpailijoihin. Esimerkiksi seksuaalietiikassa olemme valovuosia edellä. Raamatun tulkinnassa olemme paljon vakuuttavampia, esim. monet luterilaiset papit, samoin kuin katoliset, pitävät traditioitaan tärkeämpinä kuin raamattua. Yllätyin kovasti tästä, sillä luulin että luterilainen jollain tavalla uskoisi sola scriptura (raamattu ainoastaan, eli traditiot jäävät toisarvoisiksi) -periaatteeseen. Eipä pitänyt paikkaansa uskomukseni. Samoin kristillinen elämä on paljon enemmän läsnä arjessa adventistisen ajattelun myötä. Kristillisyys alkaa kotoa ja on matkassa mukana aamusta iltaan.

Olen kiitollinen adventismille siitä, että olen saanut kuulla laadukasta raamatullista opetusta. Toivon että tämä trendi jatkuu tulevaisuudessakin. Olemme edelleen päänä, emmekä häntänä. Tästä on hyvä jatkaa uuteen vuoteen.

14

150

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • kiinnostunut2

Uuden ekumeenisen juhlavuoden kunniaksi painettu luterilaisten juhlakirja kertoo, että luterilaisten traditiot menevät Raamatun edelle. Ihan selkeä sanoma siitä, että sola scriptura ei pidä paikkaansa luterilaisessa kirkossa.

• pyhpyhjapyh

Eivät luterilaiset ole uskoneet Raamattua enää vuosikymmeniin.

• vapahtunut

Olen samaa mieltä kanssasi siitä, että adventisteilla on syvällistä ymmärtämystä Raamatusta. Edelleenkin joillakin adventistipastoreilla on se Jumalan antama lahja selittää Raamattua Pyhän hengen johdossa uusilla tavoilla. Se ei päättynyt Ellen Whiteen, niin kuin jotkut suppeasti ajattelevat. Vaikka en enää uskokaan kaikkiin adventistisiin opinkohtiin enkä pidä Whiteä profeettana, voin myöntää tuon.

Adventismissa on minulle sellaisia ahdistusta aiheuttaneita asioita, jotka saivat minulla uskon harjoittamiseni tuntumaan vaikealta ja jopa tuskaiselta suorittamiselta. Luovuin opinkohdista yksi kerrallaan ja prosessi oli vaikea....hyvin vaikea. Jäljelle jäivät usko Jeesuksen sovitustyöhön, Jumalan armoon ja rakkauteen sekä oppi sapatista, helvetistä ja kuolevaisesta sielusta sekä luomisesta.

Ahdistus lähestulkoon hävisi noiden luopumisten myötä, sillä nyt näen, että oma kompastuskiveni adventismissa oli juuri nuo opinkohdat ja se ahdistus, jota se, ettei pystynyt noudattamaan niitä täydellisesti loi. Luonteenpiirteisiini kuuluu pikkutarkkuus ja täydellisyyteen pyrkiminen, joten ahdistus minulla oli uskon täyteyden tiellä. Nyt kun olen ymmärtänyt, että usko ja armo on annettu minulle lahjaksi, ei minun tarvitse teoillani olla parempi uskova. Koin, että adventismin perinnäissäännöt opinkohdat tukahduttivat uskoni ja minun oli tehtävä niitä ollakseni hyvä uskova. Erityisesti minua ahdisti jatkuva luonteen kehittäminen, johon en pystynyt. Samoin Jeesuksen kaltaisuuteen pyrkiminen.

Joillekin adventismi voi sopia mutta minulle ei sellaisenaan. Vasta tuon muutoksen jälkeen olen pystynyt kokemaan armon täydellisenä. Vasta nyt ymmärrän Jumalan rakkauden ja sen, että minä en pysty tekemään mitään saadakseni tuon rakkauden Jumalalta. Se rakkaus on minulle hyvin tärkeä, sillä maailmalta en sellaista hyväksyntää ja rakkautta saa kuin häneltä saan. Minä janoan sitä rakkautta ja kiitos Herralle, että olen löytänyt sen.

Nyt kun olen sinut itseni ja uskoni kanssa on minun helpompi tarkastella myös adventismia objektiivisemmin. Monet adventistiystäväni ovat avautuneet minulle adventismin nykytilasta kun olen uskaltanut kertoa heille siitä, mitä olen kokenut. Monet heistä ajattelevat omalla tavallaan eikä se tapa ole samanlainen kenellekään. Jotkut eivät minun laillani usko kaikkiin opinkohtiin. Monet kaipaisivat adventismilta enemmän kuin se heille antaa. Monet ovat valmiita tekemään asialle jotakin. Monet vaikuttavat ihmisiin seurakunnan sisällä. Jotkut hakeutuvat muihin vapaisiin suuntiin ja viettävät oman aikansa siellä ja osan aikaansa adventtiseurakunnassa.

Minun positiiviset kokemukseni adventismista liittyvät uskonystäviin, oivaltaviin saarnoihin, joissa Pyhä henki on antanut uutta valoa maailmaan sekä seurakuntatoimintaan osallistumiseen. Teologiset opinkohdat ovat minulle tärkeitä niiltä osin kuin ymmärrän ne oikeiksi. Suuri merkitys minulle jokapäiväisessä elämässäni on joidenkin minulle läheisten pastoreidemme viisaudessa, jolla he suhtautuvat elämään ja minuun. Jumala on todella antanut viisautta niille heistä, jotka olen saanut henkilökohtaisesti tuntea ja tunnen edelleen. Ei kaikille kuitenkaan mutta ilmeisesti nykysukupolven edustajille.

Tuo seksuaalietiikka-juttu on mielestäni myös edistyksellinen juttu mutta samalla täytyy sanoa, että vanhoilliset seurakuntakuri-asiat saisivat edelleen kehittyä rakastavampaan suuntaan. Ja niin varmasti käykin kun sukupolvet vaihtuvat, tosin hyvin hitaasti.

• Cycl0ne

Erään luterilaisen kanssa keskustelimme myös Ellen Whitestä. Pidän hyvänä tapana ajatella, että Ellen toimi pastorina, joka rohkaisi ja nuhteli kanssakulkijoita. Profetian tarkoitus on aina nämä kaksi, ja profeetta on titteli, jonka olemme antaneet tälläiselle painotukselle, mutta samaa ilmiötä voisi kutsua myös pastoriksi. Mutta jos ei halua ajatella Elleniä edes pastorina, niin voi ajatella häntä ihan 'maallikkona' joka toivoo lähimmäisen parasta. Ja tietysti myös tänäänkin tarvitaan uusia Elleneitä, mutta harva on yhtä hyvä asioiden esittäjä mitä teksteihin tulee.

Ymmärrän hyvin mitä sanoit ahdistuksesta. Lyhyesti, itse päädyin kuitenkin siihen loppupäätökseen että meidän tulee opetella lukemaan Raamattua rivien välistä. Esimerkiksi, jos lukee Matteusta, niin armo ja Jumalan rakkaus ei ole niin keskeisiä teemoja kuin kuuliaisuus ja hyvät teot. Sen ajan ihmiset halusivat 'ronskia tekstiä' jossa lampaat jotka tekee hyvää, vaikkakin tietämättään, pelastuu ja vuohet eivät. Viimeisen tuomion kuvaukset, jos ne lukee sellaisenaan, eivät kerro mitään armosta. Mutta siksi Raamatun tulkitseminen on avain, eli teksti on kirjoitettu yleisöä ajatellen, ja menekin takaamiseksi on tarpeellista esittää asiat ronskimmin kuin mitä normaalisti sanoisi. Johannes taas on ihan eri tarina. Toisien sanoen, oli adventisti tai ei, kirjaimellinen raamatun lukija on aina pulassa.

Varmaan seurakuntakuri-asiat paranee ajan myötä, ja uskon että näin pian onkin.

• >>> Vaikka olenkin esittänyt joitain kriittisiä kannanottoja adventismin suhteen, niin olen toisaalta huomannut keskusteluissa luterilaisten, ortodoksien ja katolisten kanssa että adventismi on aivan kärkiluokkaa teologialtaan. >>>

Mihin perustuu väitteesi, että adventtiteologia on kärkiluokkaa?

Minusta se on samanlaista huuhaata kuin kaikilla näillä jenkkilahkoilla. Sama soppa, mutta hieman erilaisilla mausteilla.

Koetin tuossa googlailla, että olisiko aiheesta oikein tieteellisiä tutkimuksia, että kuka on teologisesti puhdasoppisin, mutta sellaista tutkimus ei näytä olevan markkinoilla ja syykin lienee selvä, eli se on makuasia. Kun puhutaan taikauskosta, jota kukin tekee omista lähtökohdistaan, niin ei tässä leikissä voittajaa ole, tai puhtainta, parasta tai alkuperäisintä.

Ehkäpä hyvänä lukukokemuksena voisi olla Räisäsen Mitä varhaiset kristityt uskoivat, niin sen pohjalta sanoisin, että adventtikirkko on pohjasakkaa teologialtaan.

http://www.adlibris.com/fi/kirja/mita-varhaiset-kristityt-uskoivat-9789510368961

Eli jos me lähdemme ihan alkuun, kun mahdollisimman vähän mitään perinnettä tai traditiota on sotkenut asioita. Siihen verrattuna adventtiteologia on aivan samanlaista kuraa kuin mikä tahansa muukin.

>>> pitävät traditioitaan tärkeämpinä kuin raamattua >>>

No senpä takia nämä menestyvät ja tulevat menestymään, koska ne traditiot ja mukavat seremoniat tulevat olemaan tärkeämpiä tulevaisuudessa kuin koskaan, kun se muu sisältö on osoitettu hevonkukuksi. Raamattu on joutava satukirja, niin ne lahkot, jotka siihen nojaavat, kuolevat pois ja ne, jotka ovat sen siällön unohtaneet aikoja sitten ja keskittyvät mukaviin tapahtumiin kivoine traditioineen, tulevat porskuttamaan tulevaisuudessakin.

Siksihän ne adventtikirkon salit pullistelevat tyhjyyttä, kun sieltä ei kukaan saa mitään, vaan siellä on vain sitä "huipputeologiaa", joka kiinnostaa enää lähinnä muutamaa joutavaa saivartelijaa.

>>> Samoin kristillinen elämä on paljon enemmän läsnä arjessa adventistisen ajattelun myötä. >>>

Minusta tässä menet eniten metsään. Oma kokemukseni on juurikin päinvastainen, eli se kristillinen elämä on läsnä perjantaista klo 18 lauantaihin klo 18 ja se pituinen se. Voisin laittaa tähän nimiä ja esimerkkejä monta metriä todellisesta adventistisesta kristillisestä elämästä, mutta se lienee kohtuutonta niitä ihmisiä kohtaan, joten jääköön nyt tähän todistukseni asiasta.

Tosin adventistit pitävät itseään todella kritillisinä ja jotkut ajattelevat, että esim. maalliset lait eivät koske jumalan lapsia, vaan ainoastaan kymmenen käskyä ja koska siellä ei puhuta juuri mistään, niin kunhan niitä noudattaa, maalliset lait ovat yhtä tyhjän kanssa.

>>> Olemme edelleen päänä, emmekä häntänä. >>>

Mitä tarkoitat? Kuoleva lahko, jonka opetukset eivät mene kaupaksi edes ilmaiseksi tarjottuna, niin mikä tässä oli pointti?

>>> että meidän tulee opetella lukemaan Raamattua rivien välistä. >>>

Kuten ylempänä kerroin, niin kun sisältö on hevonkukkua, niin tämä lienee ainoa keino ja itsekin olet siihen päätynyt, mutta tosin en usko, että ajatteletko syyn olevan sama kuin minun kertomani.

Mitä tekee taikauskoon perustuvalla kirjalla, joka pidetään hengissä lukemalla sitä enää rivien välistä, jos sieltäkään?

>> Toisien sanoen, oli adventisti tai ei, kirjaimellinen raamatun lukija on aina pulassa. >>>

Kyllä, koska jos sisältö on hevonkukkua ja täydellistä huuhaata, niin ei muuta mahdollisuutta ole.

• Varsinais-suomalainen

En tiedä mistä johtuen mutta sinun kokemuksesi on jäänyt laihaksi kristillisen elämän suhteen adventtikirkossa. Se enempää puuttumatta uskon harjoittamiseesi kotonasi, näyttää siltä, että olet mitannut elämän kristillisyyttä käyttäen mittapuuna tekemista muiden kristittyjen kanssa. Oma aktiivisuuutesi on siis määrittänyt kristillisen elämäsi laadullisuuden. Josmuskosi olisi ollut sinulle tärkeämpi, olisit hakeutunut lähemiin tekemisiin muitten kristittyjen kanssa. Ainakin minun asuinalueeni suhteen pääsen tästä noin puolessa tunnissa kolmeen eri adventtikirkkoon ja tunnin sisällä vielä lisäksi kahteen muuhun. En edes tiedä, mitä niissä kaikissa harrastetaan mutta omat mahdollisuuteni asian suhteen tiedän.

Jumala on minulle rakas ja tärkeä, joten luen kiinnostuksestani häneen kotona Raamattua ja katson netistä saarnoja. Rukoilen kotona sekä yksin että yhdessä puolisoni kanssa. Lisäksi olennsähköpostikirjeenvaihdossa ystäviwni kanssa ja välillä keskustekemme myös kristilliseen elämään liittyvistä asioista. Kotonakin voi siis olla kristillistä elämää.

Lähiseurakunnissa lauletaan useimmissa lauluryhmissä ja kuoroissa. Täällä autetaan vähäosaisia raha-, tavara- ja ruokalahjoituksin. Tämä auttaminen ei ole vain adventtiseurakunnan vapaaehtoistyötä vaan se on yhteiskristillistä toimintaa. Keskellä viikkoa kokoontuu kolmekin pienryhmää, joista on mahdollista valita omansa tai osallistua vaikka kaikkien niiden toimintaan. Perjantaisin on useampikin rukouskokous. Kaikissa näissä edellä kuvatuissa toiminnoissa Jumala ja Jeesus on toiminnan keskipistessä. Ne ovat osa kristillistä elämää, johon minulla on mahdollisuus osallistua ja osallistunkin joihinkin niistä voimavarojeni mukaan. Näiden lisäksi voi olla kristittyjen kavereiden kesken harrastuksia tai tekemisiä. Jos näistä kaikista ei vielä tarpeekseen saa, on alueella muiden kirkkokuntien kirkkoja ja aktiviteettejä.

Joten se on ihan itsestä kiinni, onko kristityn elämää vain perjantai klo 18 - lauantai klo 18 vai onko sitä läpi viikon ja ympäri vuoden. Jos todella haluaa osallistua, eikä omalla asuinalueella ole toimintaa, voi sinne perustaa itse vaikka pienryhmän tai muuttaa sitten jonnekin muualle asumaan alueelle, missä toimintaa on.

Kerropa bushmanni, että miksi sinun kristillinen elämäsi rajoittui vain noihin 24 tuntiin? Miksi et kotona harjoittanut uskoasi tai osallistunut seurakunnan toimintaan enempää jos kerran koit, että kristillinen elämäsi oli olematonta muina aikoina kuin tuon 24 tunnin sisällä.

• Cycl0ne

"Mihin perustuu väitteesi, että adventtiteologia on kärkiluokkaa?
        Ehkäpä hyvänä lukukokemuksena voisi olla Räisäsen Mitä varhaiset kristityt uskoivat, niin sen pohjalta sanoisin, että adventtikirkko on pohjasakkaa teologialtaan."

Juuri Räisäsen kirjan pohjalta päätyy siihen että varhaisessa kristillisyydessä oli erilaisia ryhmiä, joista voi löytää myös adventismin varhaiset juuret. Petri Luomanen on myös tutkinut varhaista kristillisyyttä ja löytänyt erilaisia kristillisiä ryhmiä.

On jossain määrin sitten subjektiivistä mikä näistä ryhmistä on se oikea. Kriteerinä pidän VT:n suurta linjaa, Genesiksestä 2. Aikakirjaan, eli kuka ryhmä haluaa viedä tuota suurta tarinaa eteenpäin. Mutta koska tuo tarina ei ole ihan yksioikoinen, niin siitä on moneen lähtöön. Silti uskon että on keskeisiä piirteitä tuossa kertomuksessa, mutta toisin kuin uskovat tuttavani, en ajattele että ne kaikki olisi erityisen uskonnollisia piirteitä. Raamattu on Jumalan kirja ihmisistä, ei ihmisten kirja Jumalasta. Eli Raamatun kertomukset ovat kuitenkin sellaisia joissa kuvataan ihmiselämän piirteitä.

Adventismin pilarit kyllä löytyvät siis näistä varhaisista kristillisistä ryhmistä, ja siksi ne ei ole pohjasakkaa. Ateistisessa maailmankuvassa toki kaikki uskonnot ovat sitä, mutta ajattelen nyt kristillisten raamien kautta.

• Cycl0ne

Tosin adventistit pitävät itseään todella kritillisinä ja jotkut ajattelevat, että esim. maalliset lait eivät koske jumalan lapsia, vaan ainoastaan kymmenen käskyä ja koska siellä ei puhuta juuri mistään, niin kunhan niitä noudattaa, maalliset lait ovat yhtä tyhjän kanssa."

Esivallan käskyt ovat Jumalan sallimia käskyjä, silloin kun ne eivät ole ristiriidassa Jumalan linjausten kanssa. Adventisti, joka sanoo miten asian esitit, ei ole kyllä ollut hereillä saarnojen aikaan tai sapattikoulussa. Sitäpaitsi, adventisteja eniten velvoittaa Jeesuksen kaksoiskäsky. Tämä välillä unohtuu, mutta näin se tosiasiassa on.

• Cycl0ne kirjoitti:

"Mihin perustuu väitteesi, että adventtiteologia on kärkiluokkaa?
        Ehkäpä hyvänä lukukokemuksena voisi olla Räisäsen Mitä varhaiset kristityt uskoivat, niin sen pohjalta sanoisin, että adventtikirkko on pohjasakkaa teologialtaan."

Juuri Räisäsen kirjan pohjalta päätyy siihen että varhaisessa kristillisyydessä oli erilaisia ryhmiä, joista voi löytää myös adventismin varhaiset juuret. Petri Luomanen on myös tutkinut varhaista kristillisyyttä ja löytänyt erilaisia kristillisiä ryhmiä.

On jossain määrin sitten subjektiivistä mikä näistä ryhmistä on se oikea. Kriteerinä pidän VT:n suurta linjaa, Genesiksestä 2. Aikakirjaan, eli kuka ryhmä haluaa viedä tuota suurta tarinaa eteenpäin. Mutta koska tuo tarina ei ole ihan yksioikoinen, niin siitä on moneen lähtöön. Silti uskon että on keskeisiä piirteitä tuossa kertomuksessa, mutta toisin kuin uskovat tuttavani, en ajattele että ne kaikki olisi erityisen uskonnollisia piirteitä. Raamattu on Jumalan kirja ihmisistä, ei ihmisten kirja Jumalasta. Eli Raamatun kertomukset ovat kuitenkin sellaisia joissa kuvataan ihmiselämän piirteitä.

Adventismin pilarit kyllä löytyvät siis näistä varhaisista kristillisistä ryhmistä, ja siksi ne ei ole pohjasakkaa. Ateistisessa maailmankuvassa toki kaikki uskonnot ovat sitä, mutta ajattelen nyt kristillisten raamien kautta.

>>> Juuri Räisäsen kirjan pohjalta päätyy siihen että varhaisessa kristillisyydessä oli erilaisia ryhmiä, joista voi löytää myös adventismin varhaiset juuret. Petri Luomanen on myös tutkinut varhaista kristillisyyttä ja löytänyt erilaisia kristillisiä ryhmiä. >>>

Eli adventtiteologia on huippua siksi, koska siellä on useita keskenään riiteleviä kuppikuntia, jotka eivät pääse mistään asiasta yksimielisyyteen?

Koska jos ymmärtää lukemansa Räisäsen kirjan pohjalta, niin sitähän tämä mystinen alkukristillisyys oli. Keskenään riiteleviä kuppikuntia, jotka eivät päässeet yksimielisyyteen minkään uskomuksensa kohdasta, eli Jumalasta, Jeesuksen jumaluudesta (tosi ihminen vs. tosi Jumala), tuonpuoleisesta, synnistä, lopunajoista, ylösnousemuksesta, pelastuksesta ja sen vaatimuksesta, Israelista ja sen merkityksestä ja niin edelleen ja niin edelleen.

Sitten kun kaiken riitelynsä keskellä he keksivät iskeviä sloganeita tunteakseen edes pientä yhteenkuuluvaisuutta, kuten Jeesus on Herra, tai Kristus kuoli meidän syntiemme tähden, niin jopa noiden sloganeiden tulkinta aiheutti suurta eripuraa.

Jos olemme rehellisiä, niin alkukristillisyys on pelkkä vitsi ja aika huono sellainen ja vasta kun joku iski nuijalle pöytään ja alkoi arvottaa omista lähtökohdista kirjoituksia arvovaltaisiksi ja potaskaksi, sekä keksiä traditioita, hommaan tuli edes jokin järki. Ja tämä tapahtui vasta 200-300 vuotta Jeesuksen kuoleman jälkeen.

Kristillisyydessä on nähtävissä samat kulttuurievoluution tuotteet kuin missä tahansa muuallakin, eli vasta kun vaikkapa piispan virka alkoi kehittyä, eli sekava, sinne tänne poukkoileva lammaslauma alkoi saada vihaisia koiria ympärilleen, hommaan tuli joku tolkku ja sehäön perustui siis nokkelasti itse itseään todistavaan ketjuun.

Piispan arvovalta muodostui näin:

1. Pyhä traditio on uskottu hänen haltuunsa ja hänen välitettäväkseen
        2. Traditio on luotettava, koska sitä valvoi arvossa pidetty henkilö
        3. Hän on arvossa siksi, koska hänelle annettiin hienoin titteli.
        4. Titteli on oikea, koska me muut arvostetut henkilöt annoimme sen hänelle.

Mutta koska useat keskenään riitelevät ryhmittymät antoivat sisällään toisilleen hienoja titteleitä, ei tilanne juurikaan muuttunut, koska sama toisia kohtaan jatkunut eripura ja suvaitsemattomuus jatkui jatkumistaan, mutta kun keisari astui peliin, niin sitten oikeastaan yhteisymmärrys syntyi.

Ja sehän syntyi siitä kristityille ominaisesta lähimmäisenrakkaudesta, että keisarin suosioon päässeet kristityt käyttivät keisaria hyväkseen päästäkseen eroon omasta suunnastaan harhaoppisista kristityistä ryhmittymistä, eli miekka esiin ja ne päät poikki, jotka eivät suolla meidän mielestä puhdasoppista sanomaa.

Eli kristinuskon tiiviissä ytimessä on autoritäärinen suvaitsemattomuus, jonka tietenkin Paavali itse käynnisti leimatessaan oman leirinsä ulkopuoliset kristityt koiriksi, kelvottomiksi työntekijöiksi, pilalle leikatuiksi ja oman vatsansa palvojiksi.

Kuten Toisen Klemensin kirjeen kirjoittaja toi ilmikin hienosti, että pakanat ihailevat tätä ylenmääräistä hyvyyttä, jota sanomamme sisältää, mutta sitten kun he näkevät todellisuuden, että me emme rakasta heitä, jotka meitä rakastavat, puhumattakaan niistä, jotka meitä vihaavat, niin he nauravat meille.

Uutta mielenkiintoista tutkimusta pukkaa aiheesta lähes joka kuukausi:

https://www.teologia.fi/ajankohtaista/1339-pro-gradu-artikkeli-ensimmaeisen-pietarin-kirjeen-tutkimus-paeivityksen-paikka

>>> Raamattu on Jumalan kirja ihmisistä, ei ihmisten kirja Jumalasta. >>

Toki jos sinä otat jonkin ajatteluasi hallitsevan ennakkokäsityksen, niin noin voit ajatella, mutta jos sinä hylkäät kaikki käsitykset ja alat pohtia, että mitä kaikki selkeät todisteet edessäni minulle kertovat, niin et voi päätyä tuohon lopputulokseen kuin hirvittävän itsepetoksen kautta.

• pyhpyhjapyh
        bushmanni kirjoitti:

>>> Juuri Räisäsen kirjan pohjalta päätyy siihen että varhaisessa kristillisyydessä oli erilaisia ryhmiä, joista voi löytää myös adventismin varhaiset juuret. Petri Luomanen on myös tutkinut varhaista kristillisyyttä ja löytänyt erilaisia kristillisiä ryhmiä. >>>

Eli adventtiteologia on huippua siksi, koska siellä on useita keskenään riiteleviä kuppikuntia, jotka eivät pääse mistään asiasta yksimielisyyteen?

Koska jos ymmärtää lukemansa Räisäsen kirjan pohjalta, niin sitähän tämä mystinen alkukristillisyys oli. Keskenään riiteleviä kuppikuntia, jotka eivät päässeet yksimielisyyteen minkään uskomuksensa kohdasta, eli Jumalasta, Jeesuksen jumaluudesta (tosi ihminen vs. tosi Jumala), tuonpuoleisesta, synnistä, lopunajoista, ylösnousemuksesta, pelastuksesta ja sen vaatimuksesta, Israelista ja sen merkityksestä ja niin edelleen ja niin edelleen.

Sitten kun kaiken riitelynsä keskellä he keksivät iskeviä sloganeita tunteakseen edes pientä yhteenkuuluvaisuutta, kuten Jeesus on Herra, tai Kristus kuoli meidän syntiemme tähden, niin jopa noiden sloganeiden tulkinta aiheutti suurta eripuraa.

Jos olemme rehellisiä, niin alkukristillisyys on pelkkä vitsi ja aika huono sellainen ja vasta kun joku iski nuijalle pöytään ja alkoi arvottaa omista lähtökohdista kirjoituksia arvovaltaisiksi ja potaskaksi, sekä keksiä traditioita, hommaan tuli edes jokin järki. Ja tämä tapahtui vasta 200-300 vuotta Jeesuksen kuoleman jälkeen.

Kristillisyydessä on nähtävissä samat kulttuurievoluution tuotteet kuin missä tahansa muuallakin, eli vasta kun vaikkapa piispan virka alkoi kehittyä, eli sekava, sinne tänne poukkoileva lammaslauma alkoi saada vihaisia koiria ympärilleen, hommaan tuli joku tolkku ja sehäön perustui siis nokkelasti itse itseään todistavaan ketjuun.

Piispan arvovalta muodostui näin:

1. Pyhä traditio on uskottu hänen haltuunsa ja hänen välitettäväkseen
        2. Traditio on luotettava, koska sitä valvoi arvossa pidetty henkilö
        3. Hän on arvossa siksi, koska hänelle annettiin hienoin titteli.
        4. Titteli on oikea, koska me muut arvostetut henkilöt annoimme sen hänelle.

Mutta koska useat keskenään riitelevät ryhmittymät antoivat sisällään toisilleen hienoja titteleitä, ei tilanne juurikaan muuttunut, koska sama toisia kohtaan jatkunut eripura ja suvaitsemattomuus jatkui jatkumistaan, mutta kun keisari astui peliin, niin sitten oikeastaan yhteisymmärrys syntyi.

Ja sehän syntyi siitä kristityille ominaisesta lähimmäisenrakkaudesta, että keisarin suosioon päässeet kristityt käyttivät keisaria hyväkseen päästäkseen eroon omasta suunnastaan harhaoppisista kristityistä ryhmittymistä, eli miekka esiin ja ne päät poikki, jotka eivät suolla meidän mielestä puhdasoppista sanomaa.

Eli kristinuskon tiiviissä ytimessä on autoritäärinen suvaitsemattomuus, jonka tietenkin Paavali itse käynnisti leimatessaan oman leirinsä ulkopuoliset kristityt koiriksi, kelvottomiksi työntekijöiksi, pilalle leikatuiksi ja oman vatsansa palvojiksi.

Kuten Toisen Klemensin kirjeen kirjoittaja toi ilmikin hienosti, että pakanat ihailevat tätä ylenmääräistä hyvyyttä, jota sanomamme sisältää, mutta sitten kun he näkevät todellisuuden, että me emme rakasta heitä, jotka meitä rakastavat, puhumattakaan niistä, jotka meitä vihaavat, niin he nauravat meille.

Uutta mielenkiintoista tutkimusta pukkaa aiheesta lähes joka kuukausi:

https://www.teologia.fi/ajankohtaista/1339-pro-gradu-artikkeli-ensimmaeisen-pietarin-kirjeen-tutkimus-paeivityksen-paikka

>>> Raamattu on Jumalan kirja ihmisistä, ei ihmisten kirja Jumalasta. >>

Toki jos sinä otat jonkin ajatteluasi hallitsevan ennakkokäsityksen, niin noin voit ajatella, mutta jos sinä hylkäät kaikki käsitykset ja alat pohtia, että mitä kaikki selkeät todisteet edessäni minulle kertovat, niin et voi päätyä tuohon lopputulokseen kuin hirvittävän itsepetoksen kautta.

Valheesi ei hetkauta.

• Epäilijä

Alkoi kinnostamaan tämä adventismin etiikka.
      Millainen se adventismin etiikka käytännössä oikeastaan on?

• Cycl0ne

Esim. seksuaalietiikka seuraa paljon tarkemmin Paavalin mielestäni oivaltavaa ajattelua seksin merkityksestä ja vaikutuksesta ihmiseen. Adventismi opettaa että ei ole sellaista kun 'casual sex'. Seksin kanssa on helppo rikkoa ihmisen sisintä, tai kuten Paavali sanoo, kaikki synnit mitä tapahtuu kehon ulkopuolella ei hajota ihmistä samalla tavalla kuin kehossa tapahtuvat synnit.

Pidän tätä ajattelua modernina, valovuosia edellä olevasta ymmärryksestä seksin vaikutuksesta ihmiseen.

• keski-ikäinen_tisti
        Cycl0ne kirjoitti:

Esim. seksuaalietiikka seuraa paljon tarkemmin Paavalin mielestäni oivaltavaa ajattelua seksin merkityksestä ja vaikutuksesta ihmiseen. Adventismi opettaa että ei ole sellaista kun 'casual sex'. Seksin kanssa on helppo rikkoa ihmisen sisintä, tai kuten Paavali sanoo, kaikki synnit mitä tapahtuu kehon ulkopuolella ei hajota ihmistä samalla tavalla kuin kehossa tapahtuvat synnit.

Pidän tätä ajattelua modernina, valovuosia edellä olevasta ymmärryksestä seksin vaikutuksesta ihmiseen.

Adventtikirkko ei myöskään puutu masturbointiin eikä puutu jäsentensä avioliitossa tapahtuviin seksiaktiin liittyviin kokeiluihin, kunhan ne tapahtuvat puolisojen keskinäisessä rakastavassa yhteisymmärryksessä. Meillä ei myöskään tunneta selibaattia.

Mutta on adventistien etiikassa kielteisiäkin puolia. Vaikka Jeesus oli huorien vapahtaja ja muidenkin "pohjasakka"-ihmisten kaveri rakastaen heitä, niin adventtiseurakunnassa melko useasti kartetaan narkkareita, juoppoja, tupakanpottajia, kodittomia ja prostituoitujakin. Jotkut nykysukupolvien edustajat ovat seurakuntakurin nimissä kohdelleen jopa masentuneita kaltoin. Omasta mielestäni tällainen vääränlainen ajattelu ja toiminta johtuu enemmänkin adventistikulttuurista, ei niinkään adventtikirkon virallisista säännöistä.

• advariveli

Sanoisin että meitä advareita on menen laista. Toiset ovat hyvinkin lakihenkisiä silloin se muistuttaa aika paljon mitä tuolla aikaisemmin kuvattiin, perjantai klo. 18 lauantai klo,18 onhan suomessa up-läisiä olen joitakin heitä tavannut. Ei sapatissa mitään vikaa ole itsekin vietän sitä. Sitä voi viettää nin monella tapaa. Jeesus antoi hyvän esimerkin sapatin vietosta. Lapsille se voi olla hieno päivä tai painajainen.
      Siunausta kaikille!

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Nainen kokki autossa kammottavan kuoleman sähköauto-Teslan syttyessä tuleen.

https://www.is.fi/autot/art-2000011652873.html Näin vaarallisia sähköautopalot voivat olla.
      Maailman menoa
      75
      5023
    2. Persuja ei aluevaltuustoissa näy

Ei tunnu persuja paljon paikalliset asiat kiinnostavan, vaan ainoastaan ulkomaalaiset, joku Israel ja Trumpin fanitus.
      Maailman menoa
      16
      3403
    3. Päivän Riikka: Uudenkaupungin autotehdas hiljeni

Näin ne 100 000 uutta pysyvää ei-tempputyötä yksityiselle sektorille tämän hallituksen ansiosta syntyy. Työntekijöille j
      Maailman menoa
      24
      2710
    4. Kerro kaivattusi nimi tai nimikirjaimet

🌠 Tähdenlento! Kirjoittamalla kaivattusi nimen tai nimikirjaimet tähän, saattaa toiveesi toteutua.
      Ikävä
      58
      1760
    5. Miksi pitäisit enemmän

Minusta kuin siitä toisesta?
      Ikävä
      47
      1576
    6. Tämmönen höpsö

Höpönassu mä olen. En mikään erikoinen…hölötän välillä ihan levottomia. Tykkäisit varmasti jos olisin siellä sun vieress
      Suhteet
      44
      1346
    7. Mitä meidän välillä

Tulee tapahtumaan vai tuleeko mitään?
      Ikävä
      94
      1342
    8. Alkuvuodesta poistuu työttömyyskorvaus kaikilta joilla on säästössä rahaa

Tippuu korvaukselta iso määrä työttömiä.
      Maailman menoa
      235
      1243
    9. Hiljaisuus

Tarkoittaa välinpitämättömyyttä, henkistä väkivaltaa ja kiusaamista. Olet valinnut hiljaisuuden.
      Ikävä
      71
      1025
    10. IS Viikonloppu 29.-30.11.2025

Antti Skytältä 3-tasoinen ristikko. Pääkuvassa on harhauttava elementti, mikä saattaa hidastaa myös muiden kuin minun ra
      Sanaristikot
      54
      912
    Aihe