"Usko tulee

kui2

kuulemisesta " eli paljon, paljon toistoa , kokouksia usean kerran viikossa - joihin patistetaan osallistumaan melko säännöllisesti on suositus, hartauksia moneen otteeseen päivässä - samojen puheiden ja"ehdottomien totuuksien" jatkuvaa kuuntelemista uudestaan ja uudestaan sekä vakuuttatumista niiden oikeassa olemisesta. Kaiken muun opin tai tiedon systemaattista poissulkemista ja vääränä ja pahana pitämistä. Tuota kaikkea imetään kuin sieni jopa vuosikymmenestä toseen jatkuvalla syötöllä. Seminaareja ja oppitunteja uskonasioista.

Ajattelua on noudatettava, syntinä on pidettävä niitä asioita joita yhteisö syntinä pitää, koska yhteisössä on oikeita Raamatunopettajia jotka ymmärtävä ja osaavat opettaa Raamattua aina oikein, heihin voi lähes silmät ummessa luottaa ja kysellä heiltä jos jokin askarruttaa, tietty sallittuja kysymyksiä - ei "vääriä" ne ovat vain rienaavia jos erehtyy kysymään "joutavia". Pitää vain uskoa vastaukseen jonka saa ja tyytyä siihen.

Noista aineksista on vissiin "oikea usko" tehty - ja paljosta muusta varmaan...oppirakennelma on sellainen että siitä ajattelusta ei oikein mitään tietä uloskaan ole koska voi mennä harhaan, suistua tms. aina on pelote sen varalle että jos ajattelee väärin esim. "Jumala ei hylkää JOS sinä et lähde, sinusta se riippuu mutta tietysti jos lähdemme pois, niin.." ..tms. Lähteminen tarkoittanee varmaan opin tai yhteisön jättämistä. Edes kyllästyminen ja väsyminen koko touhuun eivät ole kyllin hyvä syy ajatella toisin noista asioista, pitää vaan jaksaa rukoilla jms. vaikka ei kokisi vastauksia saavansa. pitää vaan jaksaa olla "uskossa" <- tuo on ainut lohdutus. Ajattelu on siis täysin lukittu vain tuohon yhteen ainoaan "oikeaan uskoon".

Tuon todellisuuden valossa voin ymmärtääkin ihmistä joka on kykenemätön ottamaan mitään vastaan ns. ulkopuolelta - koska se on Pahaa ja jos "syötin nielee" hän on mielestään vaarassa.

Tämmösiä ajatuksia tiukasti määritetystä uskonnäkemyksestä ja siitä miksi se on kuin läpipääsemätön muuri

58

659

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • kui2

Ehkä olen oikeassa, koska hiljaisuus on myöntämisen merkki.

• Kun luin otsikon, ajattelin juuri samoin.

Usko ei tule siitä, että Jumala on tullut esiin, vaan siitä, että joku ja useampi kertoo Jumalasta. Näin kävi minullekin aikoinaan. Kirkon pappi puhui.

• Jos kukaan ei olisi koskaan kuullut haamuista, aaveista, zombeista, helvetistä, vampyyreistä, mistä tahansa ns. henkimaailman olemuksista, niin olisko niitä olemassakaan.

• Osuit aqsian ytimeen aloituksessa. Juuri tuosta on kysymys.

• mitäsokeanäkee

Niin. Tuollaiseltahan se saattaa epäuskoisen silmiin näyttää.

• Ei ole mitään "epäuskoisia". On vain ateisteja, agnostikkoja ja erilaisia uskovia.

• mitäsokeanäkee
        RepeRuutikallo kirjoitti:

Ei ole mitään "epäuskoisia". On vain ateisteja, agnostikkoja ja erilaisia uskovia.

Erehdyt. Ateismi on uskonto. Uskonto jossa uskotaan ettei Jumalaa ole. Nimenomaan uskotaan -ei tiedetä! Ja ateistit ovat epäuskoisia. Sinä olet epäuskoinen niinkuin muutkin epäuskoiset.

• mitäsokeanäkee kirjoitti:

Erehdyt. Ateismi on uskonto. Uskonto jossa uskotaan ettei Jumalaa ole. Nimenomaan uskotaan -ei tiedetä! Ja ateistit ovat epäuskoisia. Sinä olet epäuskoinen niinkuin muutkin epäuskoiset.

Puhut aivan kuin herätyskokouksessa. Vapaassa keskustelussa sellainen lähinnä säälittää.

• mitäsokeanäkee kirjoitti:

Jaa. Jos ei usko, niin ei se kuulosta uskomiselta. Ei siis ole uskonto.

Ilman Jumalaa on mahdoton uskoa Jumalaan. Itse näen kuten Raamattu sanoo: Jumala oli mies, joka asui Jerusalemissa. Jumalaa ei enää ole.

• kui2

No kerro sitten miten se sitten on, eikö noita pidä noudattaa tai.. on vaik "epäuskoinen" tai vaarassa suistua tms? ja juuri tuo kuuluu samaan pakettiin että määritellään heti paikalla "epäuskoiseksi" tai joksikin muuksi jos ei allekirjoita eli ajattele kaikesta samalla tavalla eli sillä tavalla kuin vaatimus on, tuohon tekstiin sisältyi sekin, etkä hoksannut.

• tosiasiat-pysyvät
        RepeRuutikallo kirjoitti:

Puhut aivan kuin herätyskokouksessa. Vapaassa keskustelussa sellainen lähinnä säälittää.

Se on minulle ihan sama mikä sinua "säälittää" mutta se ei silti muuta sitä että sinun on oltava epäuskoinen ja ateismi on uskonto.

• tosiasiat-pysyvät kirjoitti:

Se on minulle ihan sama mikä sinua "säälittää" mutta se ei silti muuta sitä että sinun on oltava epäuskoinen ja ateismi on uskonto.

Uskonto on siis sitä, ettei usko mihinkään? Normaalisti uskonto on johonkin uskomista.

• Varmasti näkemyksesi on oikea sinun näkövinkkelistäsi.
      Itse katselen asiaa toisesta kulmasta ja minulle usko ei näyttäydy noin kuin kuvasti aloituksessasi. Usko todellakin tulee kuulemisesta, Jumalan sanan kuulemisesta. Toki opetuksestakin, mutta tärkeämpää on kuitenkin se, että usko tulee Jumalalta ja silloin ei niele ihan kaikkea mitä opetetaan. Ihmisen opetus on aina vajavaista ja itse en kykene vain uskomaan, kun joku sanoo, että näin pitää ajatella ja tuntea, ei pidä, jos ei siltä tunnu: Se on aina minun ohjeeni. Uskoa ei voi rakentaa ihmisten, parhaimpienkaan, varaan, koska se ei kestä .Jos usko on vain ihmisten opetusten varassa, käy helposti niin, että kyllästyy esittämään ja feikkaamaan jotain mitä ei oikeasti ole olemassa.
      Toki meissä ihmisissä on monenlaista hiihtäjää ja joillekin riittää jokin ja joillekin ei riitä. Itse kuulun pohtijoihin ja kyseenalaistajiin ja olen sitä myös uskoon tultuani. "Ostan " vain sen, mikä saa kaikupohjaa minussa. Vaikka toinen puhuisi kuin "ruuneperi", jos ei sisimpäni siihen yhdy, en sitä allekirjoita. Luotan kuitenkin enemmän siihen, että Jumala kyllä avaa asiaa siten kuin haluaa ja jos minun on tarkoitus omaksua jotain, mihin en voi yhtyä, odotan kunnes se on mahdollista ja jos ei ole mahdollista, menen ohi.

Uskovia kuvataan usein jonkun opettajan perässä kulkevina tahdottominen ihmisinä, joilla ei ole omaa aivotoimintaa lainkaan. Jotka vain sokeasti uskovat kaiken mitä heille syötetään, kyseenalaistamatta mitään. Minusta tuo kuva on virheellinen, ainakin siltä osin kuin minä olen uskovia seurannut. He eivät ole yksinkertaisia , oppimattomia, höynäytettäviä ihmisiä yhtään sen enempää kuin ihmiset ovat.

Ehkä jos ajattelee, ettei Jumalaa ole olemassa, tuollainen kuva syntyy. Ajatellaan silloin sen oman tulkinnan pohjalta ja koska omassa oletuksessa Jumalaa ei ole, uskovat ovat tietenkin erilaisten tarinoiden varassa. Mutta kun ajattelee, että on Jumala , kuva muuttuukin. Silloin onkin joku, joka on koko sen kuvan sisin olemus. Se ei olekaan pelkkä tarina, satu, vaan se perustuu jollekin oikeasti olemassa olevalle, joka on se yhdistävä tekijä.

Sitä on varmasti vaikea käsittää, jos ei usko itse, että joku uskoo oikeasti Jumalan olevan ja välittävän meistä ihmisistä olematta silti tahdoton ja aivoton ,perässävedettävä zombie. Niin se kuitenkin on, meillä uskovilla on omaa aivotoimintaa :)

• kui2

En minä ajattele ettei Jumalaa ole, en vain mahdu oppien raameihin jossa kakki sanellaan ja määritellään, ajatuksetkin - kytätätään tekemisiä ja menemisiä ja vahditaan sitä uskon määrää ja kestävyyttä ja aitoutta jms.
        Sinä puhut selvästi avarakatseisemmasta uskomisesta kuin se mihin aloituksessa viittasin, ainakin siltä näyttää. Kerro miten pärjää hyvin kapeasti uskovan seurakunnan keskellä jos ilmaisee että tuohon ja tuohon en usko vaan ajattelen/ uskon toisella tavalla tämän ja tuon, onko se sallittua ja missä?- eikö siellä odoteta suurinpiirtein ainakin että allekirjoittaa kaiken. Kuinka paljon määrillään mitä voi tehdä, missä olla tms?

Täällä palstallaki hyvin äkkiä sanotaan että et usko jos jokukaan ajatus poikkeaa siitä omasta eivät kaikki, mutta ne ahtaimmin ajattelevat vertailevat kaiken aikaa, sinullekin on sanottu kuinka semmosta jaksaa jos se on jokapäiväistä vaik siellä seurakunnassa ja sillä sanomisella yritetään ympätä tietenkin kaikki samaan muottiin.

• Aikani minäkin "ajattekin, että Jumala on".

Mutta kun aikansa katseli, niin eipä se Jumala missään ollutkaan. Raamattu selitti kaiken: Israelin Jumala oli mies, joka asui Jerusalemissa. Se oli uskon loppu.

Onneksi olen mies, joka kaivaa totuuden kaikesta.

• kui2 kirjoitti:

En minä ajattele ettei Jumalaa ole, en vain mahdu oppien raameihin jossa kakki sanellaan ja määritellään, ajatuksetkin - kytätätään tekemisiä ja menemisiä ja vahditaan sitä uskon määrää ja kestävyyttä ja aitoutta jms.
        Sinä puhut selvästi avarakatseisemmasta uskomisesta kuin se mihin aloituksessa viittasin, ainakin siltä näyttää. Kerro miten pärjää hyvin kapeasti uskovan seurakunnan keskellä jos ilmaisee että tuohon ja tuohon en usko vaan ajattelen/ uskon toisella tavalla tämän ja tuon, onko se sallittua ja missä?- eikö siellä odoteta suurinpiirtein ainakin että allekirjoittaa kaiken. Kuinka paljon määrillään mitä voi tehdä, missä olla tms?

Täällä palstallaki hyvin äkkiä sanotaan että et usko jos jokukaan ajatus poikkeaa siitä omasta eivät kaikki, mutta ne ahtaimmin ajattelevat vertailevat kaiken aikaa, sinullekin on sanottu kuinka semmosta jaksaa jos se on jokapäiväistä vaik siellä seurakunnassa ja sillä sanomisella yritetään ympätä tietenkin kaikki samaan muottiin.

"en vain mahdu oppien raameihin jossa kakki sanellaan ja määritellään, ajatuksetkin - lytätätään tekemisiä ja menemisiä ja vahditaan sitä uskon määrää ja kestävyyttä ja aitoutta jms. "
        Ei tuo kuulostakaan kovin hyvältä yhteisöltä. Minusta uskovan ei tarvitse ängetä johonkin muottiin, Raamattu antaa ne raamit, joissa elää. Itse pitää ajatella ja miettiä, mikä uskon oppi on Raamatusta ja mikä jostain muualta.

• kui2 kirjoitti:

Yhteisöissä , meissä ihmisissä , on heitä jotka haluavat määrätä ja kontrolloida muita. He asettavat tiukat raamit, joihin toisten pitää sopia. Se on se realiteetti jonka kanssa elämme.
        Miten tulla toimeen eri tavalla ajatelevien ihmisten kanssa...se on se kysymys ja vastaus siihen vaihtelee. Ääritapauksessa itse otan etäisyyttä, jos en mahdu mukaan tai en täytä mittoja ja se nousee kompastuskiveksi.
        Yhdistyksissä, seuroissa, seurakunnissa, poliittisissa puolueissa...kaikissa on se sama tilanne, aina löytyy niitä jotka haluavat sanoa, että sinä olet vääränlainen syystä tai toisesta. Kannattaa silti ottaa paikkansa, jos yhteisö on itselle tärkeä ja seisoa vakaasti siinä paikalla sellaisena kuin on mahtui jonkun muottiin tai ei. Aina voi myös vältellä keskustelua sellaisten ihmisten kanssa, joiden tarve muuttaa ja luokitella on kestämätön.
        Olisi hieno asia jos osaisimme elää toista kunnioittaen ja hyväksyen erilaisen tavan ajatella ja ymmärtää. Se ei kuitenkaan ole realismia ja siksi vaihtoehdoksi jää olla oma itsensä siitä huolimatta ,että se ei joillekin sovi..

• Kuusenjuuret kirjoitti:

"en vain mahdu oppien raameihin jossa kakki sanellaan ja määritellään, ajatuksetkin - lytätätään tekemisiä ja menemisiä ja vahditaan sitä uskon määrää ja kestävyyttä ja aitoutta jms. "
        Ei tuo kuulostakaan kovin hyvältä yhteisöltä. Minusta uskovan ei tarvitse ängetä johonkin muottiin, Raamattu antaa ne raamit, joissa elää. Itse pitää ajatella ja miettiä, mikä uskon oppi on Raamatusta ja mikä jostain muualta.

Juuri noin. Raamattukin puhuu siitä, että olisimme varmoja siitä mihin uskomme ja tietäisimme mistä sen olemme saaneet emmekä olisi joka tuulen heiteltäviä lastuja. Rakenna Kristukseen....Raamatun sanaan ja etsi luottamusta Jumalan kaikkivaltiuteen silloinkin, kun joku yrittää kammeta sinua jonnekin joka ei tunnu oikealta suunnalta.

• Eerikatässämoi kirjoitti:

Yhteisöissä , meissä ihmisissä , on heitä jotka haluavat määrätä ja kontrolloida muita. He asettavat tiukat raamit, joihin toisten pitää sopia. Se on se realiteetti jonka kanssa elämme.
        Miten tulla toimeen eri tavalla ajatelevien ihmisten kanssa...se on se kysymys ja vastaus siihen vaihtelee. Ääritapauksessa itse otan etäisyyttä, jos en mahdu mukaan tai en täytä mittoja ja se nousee kompastuskiveksi.
        Yhdistyksissä, seuroissa, seurakunnissa, poliittisissa puolueissa...kaikissa on se sama tilanne, aina löytyy niitä jotka haluavat sanoa, että sinä olet vääränlainen syystä tai toisesta. Kannattaa silti ottaa paikkansa, jos yhteisö on itselle tärkeä ja seisoa vakaasti siinä paikalla sellaisena kuin on mahtui jonkun muottiin tai ei. Aina voi myös vältellä keskustelua sellaisten ihmisten kanssa, joiden tarve muuttaa ja luokitella on kestämätön.
        Olisi hieno asia jos osaisimme elää toista kunnioittaen ja hyväksyen erilaisen tavan ajatella ja ymmärtää. Se ei kuitenkaan ole realismia ja siksi vaihtoehdoksi jää olla oma itsensä siitä huolimatta ,että se ei joillekin sovi..

Sinulla on viisaita ajatuksia. Kyllä, aina on ihmisiä, jotka määrittelevät ja todellakin, jotta voisi olla vahva ja oma itsensä niin "...etsi luottamusta Jumalan kaikkivaltiuteen silloinkin, kun joku yrittää kammeta sinua jonnekin joka ei tunnu oikealta suunnalta."

• Usko tulee vähän helpommin jos ei ole kauhalla ammennettu ...

• kui2

no juu :)

• Varmaan olisi helpottavaa, jos uskovat olisivat jotenkin "tyhmempiä" kuin muut ihmiset. Niin vaan ei taida olla.

• Uskovien asettaminen itsensä alapuolelle ja pitäminen tyhmempinä kuin itse on on tietysti oma valinta. Kuinka reilua se on onkin jo toinen kysymys.

• SokeaEiNäe
        MrMorden_ kirjoitti:

Kyllä taitaa olla koska asiaa on tutkittu, ei siis tarvi uskoa:

https://neurosciencenews.com/religion-atheism-intelligence-8391/

Kun et näköjään ymmärrä niin sanon, että "Herran pelko on viisauden alku" joka tarkottaa sitä, että ilman uskoa olevat vaeltavat tyhmien tietä. Sokeinä kulkevat näkemättä mitä edessä on!

• MrMorden.on.rasisti
        Eerikatässämoi kirjoitti:

Uskovien asettaminen itsensä alapuolelle ja pitäminen tyhmempinä kuin itse on on tietysti oma valinta. Kuinka reilua se on onkin jo toinen kysymys.

Uskovien pitäminen uskonnottomia tyhmempinä ihmisinä on rasismia.

• LainVoima
        MrMorden.on.rasisti kirjoitti:

Uskovien pitäminen uskonnottomia tyhmempinä ihmisinä on rasismia.

Totta tuo - - lain mukaan on rasismia jos halventaa jotain kansanryhmää.

• LainVoima kirjoitti:

Totta tuo - - lain mukaan on rasismia jos halventaa jotain kansanryhmää.

Missä pykälässä todetaan juurikin näin vai keksitkö ihan itse?

• LainVoima
        MrMorden_ kirjoitti:

Missä pykälässä todetaan juurikin näin vai keksitkö ihan itse?

Rasismipykälässä ... sitä on Suomen laissa laajennettu hieman eli ei koske pelkästään rotuun liittyviä asioita.

• Kun olet lakiexspertti rasismipykälästä niin pistätkö vielä finlex linkin mistä tuon voi itse lukea. Kiitos.

• MrMorden_ kirjoitti:

Kyllä taitaa olla koska asiaa on tutkittu, ei siis tarvi uskoa:

https://neurosciencenews.com/religion-atheism-intelligence-8391/

Oli mielenkiintoinen artikkeli. Uskovat ovat siis intuitiivisempiä kuin ateistit ja agnostikot. Intuitiivisyys on monesti parempi kuin looginen ajattelu. Voisin muotoilla siis edellisen kommenttini niin, että vaikka ateistit ja agnostikot olisivatkin älykkyystesteissä paremmin menestyneitä, se ei tarkoita, että uskovat olisivat tyhmiä.

Mielenkiintoista oli sekin, että tuon mukaan uskovien osuus kaikista ihmisistä tulisi kasvamaan, jos nykymeno jatkuu.

• Tyhmyyskin on pikkuisen sellainen veteen piirretty viiva. Mitä sillä oikeastaan tarkoitetaan?

• Eerikatässämoi kirjoitti:

Tyhmyyskin on pikkuisen sellainen veteen piirretty viiva. Mitä sillä oikeastaan tarkoitetaan?

Esimerkiksi sitä että uskoo olemattomiin asioihin.

• MrMorden_ kirjoitti:

Esimerkiksi sitä että uskoo olemattomiin asioihin.

Kenen mielestä olemattomiin ja mikä siiinä on tyyhmyyttä?

• Kaikkien muiden, joita todisteiden mukaan olemattomia ei ole olemassa.

Tyhmyyttä on se, että silti tekee niin.

• Kuusenjuuret kirjoitti:

Oli mielenkiintoinen artikkeli. Uskovat ovat siis intuitiivisempiä kuin ateistit ja agnostikot. Intuitiivisyys on monesti parempi kuin looginen ajattelu. Voisin muotoilla siis edellisen kommenttini niin, että vaikka ateistit ja agnostikot olisivatkin älykkyystesteissä paremmin menestyneitä, se ei tarkoita, että uskovat olisivat tyhmiä.

Mielenkiintoista oli sekin, että tuon mukaan uskovien osuus kaikista ihmisistä tulisi kasvamaan, jos nykymeno jatkuu.

”…vaikka ateistit ja agnostikot olisivatkin älykkyystesteissä paremmin menestyneitä, se ei tarkoita, että uskovat olisivat tyhmiä.”

Aivan. Näitä vääntöjä välillä käydään, mutta mielestäni ne ovat aika lapsenomaista kilpailua.

• JumalaOnRakkaus

Usko tulee kuulemisesta eli alustaja on oikeassa, että toistoa toiston perään tarvitaan vuodesta toiseen kunnes Jeesus saapuu.

Usko on Jumalan työ ihmissydämessä, kun Jumala avaa yhtäkkiä ihmisen sydämen näkemään, että Jumala oikeasti ON!!

Itse olin ns. uskonnollinen ihminen, jolla oli kirkon antama teoreettinen tieto ja jopa jonkinlainen "usko" Jumalaan, mutta se oli lähinnä muodollista, liturgista uskoa.

Sitten kun kuulin evankeliumin Sanan, niin yhtäkkiä tein Jumalan antamana järisyttävän oivalluksen, Jumala on ihan oikeasti totta, ja ..... Hän rakastaa minua! Tämä tulvahti sydämeeni kuin hyökyaalto täyttäen kaiken ja loppu onkin sitten yhden ihmisen historiaa. Se Jumalan reaalinen todellisuus on sitten kantanut minua läpi mahdottomien tilanteiden ja tästä kaikesta sydämessäni elää jatkuva kiitollisuus ja kiitollisuuden velka kaikesta siitä hyvästä ja armosta mitä Jumala on antanut sekä sisäisesti että taloudellisesti.

Tässä näin lyhyen kaavan mukaan mitä on aito usko!

• Joo. Samoja tunteita kokee varmaan hindukin.

Se että saa kokmukuksen Jumalasta kirjan kautta, on vähän hoopoa. Eli jos kukaan ei olisi Jumalsta mitään kirjoittanut, niin saisiko tunteen siitä, että Julmala rakastaa. Raamatun jutuissa Jumala ei rakasta ketään.

• UskopaVaan
        torre12 kirjoitti:

Joo. Samoja tunteita kokee varmaan hindukin.

Se että saa kokmukuksen Jumalasta kirjan kautta, on vähän hoopoa. Eli jos kukaan ei olisi Jumalsta mitään kirjoittanut, niin saisiko tunteen siitä, että Julmala rakastaa. Raamatun jutuissa Jumala ei rakasta ketään.

Raamatussa oleva Jumalan Sana osa tätä Jumalan ilmestymistä keskuuteemme.

• UskopaVaan kirjoitti:

Raamatussa oleva Jumalan Sana osa tätä Jumalan ilmestymistä keskuuteemme.

Kirjoitukset ovat mitä ovat. Ollaan siinä, että pitää olla jotain konkreettista. Käytännössä tapahtuvaa. Kirjojahan on maailma täynnä.

• ”…niin yhtäkkiä tein Jumalan antamana järisyttävän oivalluksen, Jumala on ihan oikeasti totta, ja ..... Hän rakastaa minua! Tämä tulvahti sydämeeni kuin hyökyaalto täyttäen kaiken ja loppu onkin sitten yhden ihmisen historiaa.”

Voisin melkein itsekin sanoa samaa, tosin kyse ei ollut oivalluksesta vaan vastaanottamisesta.

Näin varmaan kokee ne kaikki juuri sen uskonnon piirissä, missä elää, kun ”herääminen” tapahtuu. En usko että näissä kokemuksissa on juuri eroja.

• Eräs rabbi sanoi kerran: 'Näytä minulle usko, minä näytän sinulle teot.'

• IlmanTekojaKuollut

Rabbi oli oikeassa, uskon tulee näkyä teoissa. Kuten rikkaan ihmisen rikkauskin näkyy hänen toimissaan ja asenteissaan.

• ”Tämmösiä ajatuksia tiukasti määritetystä uskonnäkemyksestä ja siitä miksi se on kuin läpipääsemätön muuri…”

Tuossa oli paljon sellaista, mistä en ole samaa mieltä. Mutta jos asiaa lähestyy kulmasta, jossa usko on tiukasti määriteltyä, niin kyllä – joissakin yhteisöissä toimintamalli on tuo.

Mitä otsikkoon tulee, ”Usko tulee kuulemisesta”, mielestäni sillä viitataan aikaan, jolloin harva omisti Raamattua tai lukutaitoa, joten ainoa tilanne oli käydä kuuntelemassa. Se taas mitä muuta tuohon liitetään, onkin hiukan toinen juttu.

• "Usko tulee kuulemisesta" kirjoitettiin satoja vuosia ennenkuin tuli Raamattu. Mutta silloinkin lukutaito oli heikonlaista. Raamattu lukutaidottomille vai lukeneistolle?

• TotuudenSanaa
        torre12 kirjoitti:

"Usko tulee kuulemisesta" kirjoitettiin satoja vuosia ennenkuin tuli Raamattu. Mutta silloinkin lukutaito oli heikonlaista. Raamattu lukutaidottomille vai lukeneistolle?

""Usko tulee kuulemisesta" kirjoitettiin satoja vuosia ennenkuin tuli Raamattu. Mutta silloinkin lukutaito oli heikonlaista. Raamattu lukutaidottomille vai lukeneistolle?"

Usko tulee kuulemisesta pätee yhä myös tänä aikana, sillä vain puhutun julistuksen kautta ihminen tulee uskoon. Myös niissä tapauksissa, että usko realisoituu jonkun tekstin lukemisen kautta, koska myös tällöin ihminen on KUULLUT jossain vaiheessa elämäänsä Evankeliumin Sanaa. Muslimit tulee paljon uskoon myös siten kuten Paavali eli kun Jeesus ilmestyy hänelle, mutta silloinkin usko tulee kuulemisesta, Jeesuksen Sanan kautta.

Kannattaa katsoa kuinka monta kertaa Raamatussa esiintyy eri muodoissa sana "Julista, Julistakaa, ...". Tämä kertoo kaiken.

Nykyään meillä on valtavat välineet käytettävissämme, joita nyt hyödynnetään kirjaimellisesti kaikkeen maailmaan. Eräs vaikeimpia lähetyskenttiä tällä hetkellä on Pohjois-Korea, koska tällöin olemme aina hengenvaarassa, mutta tähänkin löytyy keinot kuten tässä vähän aikaa sitten sain kuulla. Muslimimaat ovat avautuneet koska muslimeita järkyttää jihadistien raaka väkivalta ja ovat nyt avoimia saada tietää kuka oikeasti, Youssuf tai Jeesus oikeasti on. Hehän jo valmiiksi tunnustavat Jeesuksen paremmin kuin lännen liberaalit ja ateistit.

• TotuudenSanaa kirjoitti:

""Usko tulee kuulemisesta" kirjoitettiin satoja vuosia ennenkuin tuli Raamattu. Mutta silloinkin lukutaito oli heikonlaista. Raamattu lukutaidottomille vai lukeneistolle?"

Usko tulee kuulemisesta pätee yhä myös tänä aikana, sillä vain puhutun julistuksen kautta ihminen tulee uskoon. Myös niissä tapauksissa, että usko realisoituu jonkun tekstin lukemisen kautta, koska myös tällöin ihminen on KUULLUT jossain vaiheessa elämäänsä Evankeliumin Sanaa. Muslimit tulee paljon uskoon myös siten kuten Paavali eli kun Jeesus ilmestyy hänelle, mutta silloinkin usko tulee kuulemisesta, Jeesuksen Sanan kautta.

Kannattaa katsoa kuinka monta kertaa Raamatussa esiintyy eri muodoissa sana "Julista, Julistakaa, ...". Tämä kertoo kaiken.

Nykyään meillä on valtavat välineet käytettävissämme, joita nyt hyödynnetään kirjaimellisesti kaikkeen maailmaan. Eräs vaikeimpia lähetyskenttiä tällä hetkellä on Pohjois-Korea, koska tällöin olemme aina hengenvaarassa, mutta tähänkin löytyy keinot kuten tässä vähän aikaa sitten sain kuulla. Muslimimaat ovat avautuneet koska muslimeita järkyttää jihadistien raaka väkivalta ja ovat nyt avoimia saada tietää kuka oikeasti, Youssuf tai Jeesus oikeasti on. Hehän jo valmiiksi tunnustavat Jeesuksen paremmin kuin lännen liberaalit ja ateistit.

”…sillä vain puhutun julistuksen kautta ihminen tulee uskoon.”

Että ihmisvoimaisesti?

”…realisoituu jonkun tekstin lukemisen kautta, koska myös tällöin ihminen on KUULLUT jossain vaiheessa elämäänsä…”

Silloinhan ei Raamatun sanatarkkaa tulkintaa ehkä voi tehdä, jos vain kuullun perusteella Raamattua luetaan?

”…tulee paljon uskoon myös siten kuten Paavali eli kun Jeesus ilmestyy hänelle…”

Niin, katolilaisuudessa lienee aika tavallista nämä erilaiset ”ilmestymiset”?

• torre12 kirjoitti:

"Usko tulee kuulemisesta" kirjoitettiin satoja vuosia ennenkuin tuli Raamattu. Mutta silloinkin lukutaito oli heikonlaista. Raamattu lukutaidottomille vai lukeneistolle?

"Raamattu lukutaidottomille vai lukeneistolle? "

Katolinen kirkko aikoinaan vastusti rajusti sitä, että kuka tahansa voisi Raamattua lukea.

• mummomuori kirjoitti:

"Raamattu lukutaidottomille vai lukeneistolle? "

Katolinen kirkko aikoinaan vastusti rajusti sitä, että kuka tahansa voisi Raamattua lukea.

Tuo on totta, mitä sanoit.

Myös meillä, pohjoisen puolella, eli lestadiolaisissa piireissä sillä on aikoinaan jopa peloteltu; ei saa lukea, menee pää sekaisin. Tulee hulluksi, tai jotain vastaavaa. Raamattu siellä hyllyssä on ollut ikäänkuin pelkoa herättävä tuijottaja, ihmisten alamaisuudessa pitäjä. Teidän tulee peljätä jne.

Todellisuudessa kirkko itse on pelännyt paljastuvansa huijariksi ja menettävänsä auktoriteettiasemansa, verotulot ja leipänsä. Ylemmän säätynsä suhteessa kurjalistoon.

• TotuudenSanaa kirjoitti:

Aika erikoista, Että muslimit kääntyvät paljon kristinuskoon, samaan aikaan kun kristinuskosta luovutaan.

muummomuori on oikeassa: Raamattua ei haluttu kaikelle kansalle nenun eteen.

• fari.g kirjoitti:

Tuo on totta, mitä sanoit.

Myös meillä, pohjoisen puolella, eli lestadiolaisissa piireissä sillä on aikoinaan jopa peloteltu; ei saa lukea, menee pää sekaisin. Tulee hulluksi, tai jotain vastaavaa. Raamattu siellä hyllyssä on ollut ikäänkuin pelkoa herättävä tuijottaja, ihmisten alamaisuudessa pitäjä. Teidän tulee peljätä jne.

Todellisuudessa kirkko itse on pelännyt paljastuvansa huijariksi ja menettävänsä auktoriteettiasemansa, verotulot ja leipänsä. Ylemmän säätynsä suhteessa kurjalistoon.

”…on aikoinaan jopa peloteltu; ei saa lukea, menee pää sekaisin. Tulee hulluksi, tai jotain vastaavaa.”

Juu, muistan muuten tuollaisiakin kommentteja. Samoin muuten peloteltiin minua, kun aloin kiinnostua psykologiasta ja luin alan teoksia.

• Joku viisas on joskus sanonut; " Jumala loi todellisuuden, ihminen epätodellisuuden. "

Epätodellisuus on kauniisti sanottuna todellisuuden koristelua, suuntaan, jos toiseenkin.

Joulukuusi on yksi esimerkki todellisuuden koristelusta, Kuusi on vain kuusi, mutta koristeltuna siitä tulee joulun kaunistaja ja itseasiassa tavallisen päivän juhlaksi muuttaja, lisäkoristeina tarinat ja musiikki, lahjat ja viinit. Pieni humala, aikuinen ei enää muuten saa tunnelmaa.

Kun koristeet viedään pois, todellisuus on siinä.
      Kun ihminen niin sanotusti valaistuu, tuo kuusi muuttuu kauniiksi nimenomaan siellä metsässä elävänä ja arki on ihana sellaisenaan kun saa elää ja nousta päivään joka aamu.

Todellisuus voidaan koristella myös pelottavaan suuntaan.

En kehoita ketään pakolla valaistumaan, koska sitä ei voi itse tehdä, se tulee jostakin ja joillekin. Ja sitä ennen on täytynyt jo elää ja kokea monenlaista.

• evita-ei.kirj

Kyllä se on paremminkin kyse niin kuin kylväjävertauksessa sanotaan. Se vaatii otollista aikaa. Vaikka kuinka toistat ja toistat väärään aikaan, ei siemen lähde itämään.

• RakkausVoittaa

Samalla ihmiselle tai porukalla evankeliumin julistus riittää kaksi tai kolme kertaa. Muuten asia menee tuputtamiseksi.

Täällä kuitenkin tulee julistaa evankeliumia joka päivä, koska täällä käy nyt paljon vierailijoita. Suuret mainosmäärät todistaa tämän. Nämä vierailijat ovat enemmän kuin tervetulleita. He tarkkaavat kuinka kärsivällisesti uskovat jaksamme rakkautta ja asiallisuutta julistaa tämän someraivon keskellä. Lisäksi vierailijat saavat tietoa kristinuskosta, mistä tämä maailma ja kirkko levittää vain jonkinlaista stereotyyppistä irvikuvaa. Eli asiallisesti julistamme ja voimme käyttää myös Jeesuksen keinoa kysymysten kautta lähestyä vaikeita asioita. Me kylvämme siemenen ja kasvun antaa Jumala.

• Tästä olen samaa mieltä kanssasi.

• Kylväjävertaus.

5 "Mies lähti kylvämään siementä. Kun hän kylvi, osa siemenestä putosi tien laitaan. Siinä jyvät tallautuivat, ja taivaan linnut söivät ne. 6 Osa putosi kalliolle ja lähti kasvuun, mutta oraat kuivettuivat, koska eivät saaneet maasta kosteutta. 7 Osa putosi keskelle ohdakkeita, ja kun oras kasvoi, kasvoivat ohdakkeetkin ja tukahduttivat sen. 8 Mutta osa putosi hyvään maahan, kasvoi ja tuotti satakertaisen sadon." Tämän sanottuaan Jeesus huusi: "Jolla on korvat, se kuulkoon!"
        Kylväjävertauksen selitys
        9 Opetuslapset kysyivät Jeesukselta, mitä vertaus tarkoitti.
        10 Hän sanoi:
        "Te olette saaneet oppia tuntemaan Jumalan valtakunnan salaisuudet, mutta muille ne esitetään vertauksina, jotta he nähdessäänkään eivät näkisi eivätkä kuullessaankaan ymmärtäisi. 11 Vertaus tarkoittaa tätä: Siemen on Jumalan sana. 12 Tien laitaan pudonnut siemen tarkoittaa ihmisiä, jotka kuulevat sanan mutta joiden sydämestä Paholainen heti tulee ottamaan sen pois, jotta he eivät uskoisi ja pelastuisi. 13 Kalliolle pudonnut siemen tarkoittaa niitä, jotka sanan kuullessaan ottavat sen iloiten vastaan mutta uskovat vain hetken aikaa. Heillä ei ole juurta, ja niin he koetukseen joutuessaan luopuvat. 14 Ohdakkeisiin pudonnut osa tarkoittaa niitä, jotka kuulevat sanan mutta sitten tukahtuvat elämän huoliin, rikkauteen ja nautintoihin. He eivät tuota kypsää satoa. 15 Mutta hyvään maahan pudonnut siemen tarkoittaa niitä, jotka sanan kuultuaan pysyvät siinä puhtain ja ehein sydämin ja kestävinä tuottavat satoa."

• evita- kirjoitti:

Kylväjävertaus.

5 "Mies lähti kylvämään siementä. Kun hän kylvi, osa siemenestä putosi tien laitaan. Siinä jyvät tallautuivat, ja taivaan linnut söivät ne. 6 Osa putosi kalliolle ja lähti kasvuun, mutta oraat kuivettuivat, koska eivät saaneet maasta kosteutta. 7 Osa putosi keskelle ohdakkeita, ja kun oras kasvoi, kasvoivat ohdakkeetkin ja tukahduttivat sen. 8 Mutta osa putosi hyvään maahan, kasvoi ja tuotti satakertaisen sadon." Tämän sanottuaan Jeesus huusi: "Jolla on korvat, se kuulkoon!"
        Kylväjävertauksen selitys
        9 Opetuslapset kysyivät Jeesukselta, mitä vertaus tarkoitti.
        10 Hän sanoi:
        "Te olette saaneet oppia tuntemaan Jumalan valtakunnan salaisuudet, mutta muille ne esitetään vertauksina, jotta he nähdessäänkään eivät näkisi eivätkä kuullessaankaan ymmärtäisi. 11 Vertaus tarkoittaa tätä: Siemen on Jumalan sana. 12 Tien laitaan pudonnut siemen tarkoittaa ihmisiä, jotka kuulevat sanan mutta joiden sydämestä Paholainen heti tulee ottamaan sen pois, jotta he eivät uskoisi ja pelastuisi. 13 Kalliolle pudonnut siemen tarkoittaa niitä, jotka sanan kuullessaan ottavat sen iloiten vastaan mutta uskovat vain hetken aikaa. Heillä ei ole juurta, ja niin he koetukseen joutuessaan luopuvat. 14 Ohdakkeisiin pudonnut osa tarkoittaa niitä, jotka kuulevat sanan mutta sitten tukahtuvat elämän huoliin, rikkauteen ja nautintoihin. He eivät tuota kypsää satoa. 15 Mutta hyvään maahan pudonnut siemen tarkoittaa niitä, jotka sanan kuultuaan pysyvät siinä puhtain ja ehein sydämin ja kestävinä tuottavat satoa."

"...muille ne esitetään vertauksina, jotta he nähdessäänkään eivät näkisi eivätkä kuullessaankaan ymmärtäisi. "

Sivumennen sanoen, ei siis sanatarkkaa tulkintaa, vaan ymmärtäen tulkittava.

Olen aina pitänyt tästä kohdasta. Siinä tulee esiin myös se, ettei meidän ihmisten tehtävä ole kännyttää kaikkia mahdollisia ihmisiä, on vain se "siemen" joka joko itää tai ei, kasvaa tai ei, tai kasvaa ja antaa hedelmiä.

Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. 617
      10621
    2. 24h Kirppis

Olen muuttamassa paikkakunnalle ja mietin olisiko tälläiselle liikkeelle tarvetta alueella?
      Jämsä
      10
      3309
    3. Suomessa eletään liian pitkään

"Ihmisten on kuoltava" Asiantuntija varoittaa: Suomi ei ole valmis siihen, että niin moni elää pitkään: ”Kaiken täytyy
      Maailman menoa
      227
      2215
    4. Kerotakaa joensuun kontiolahden paiholan laitoksesta jotain

Mun kaveri joutuu paiholan laitokseen nyt lähi aikoina niin voisko ihmiset kertoa minkälaista siellä on tarinoita jne ja
      Joensuu
      23
      2033
    5. Deodoranttiteollisuus

Annan ilmaisen vinkin. Kyseinen teollisuus voisi alkaa valmistaa kuolleen ruumiin hajua. Olisi varma hittituote, ainakin
      Jämsä
      1
      1437
    6. Sun ulkonäkö on

Kyllä viehättävä. Kauniit piirteet. Todella sievät. Ja olemus on ihana. Olet tehnyt vaikutuksen.
      Ikävä
      49
      1144
    7. Näyttääkö kaivattusi

Miten hyvältä ❤️
      Ikävä
      72
      1140
    8. 175
      1011
    9. Olen niin haaveillut

Sinusta. Ollut hullun rakastunut. Ajatellut kaikkea mitä yhdessä voisimme tehdä. Mutta ei ei yhtään mitään. Usko vaan lo
      Ikävä
      59
      999
    10. Oletko koskaan

Tavannut/tuntenut ihmistä, jonka kanssa vuosisadan rakkaustarina olisi ollut mahdollinen, mutta joku este tuli väliin?
      Sinkut
      77
      959
    Aihe