Ovatko uskonnot oikeasti pahoja?

Anonyymi

Eli aiheuttavatko uskonnot oikeasti kaiken pahan ja pahuuden maailmassa, kuten sodat, taudit, kuoleman ja luonnonkatastrofit? Vai onko uskonto kuin haarukka, pelkkä työkalu. Tai kuten kirja, esine. Haarukalla voi pistää ruokaa suuhun mutta pitäisikö haarukat kieltää koska joku voi pistää sillä toista kurkkuun. Kirjaa voi lukea, mutta pitäisikö kirjat kieltää sen takia että joku voi lyödä kirjalla toista päähän. Miksi siis uskontoja sitten pitää paheksua ja syytellä sen takia että maailmassa pahaa? Eikö se ole meidän ihmisten käsissä miten päätämme käyttää esineitä ja työkaluja.

55

52

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Maailmassa on oleva ahdistus, jota välinpitämättömyydellä tuetaan. Jeesus on kuin kanaemo vanhurskaudeksi.

      • Jeesus taisi olla enemmän nurkissa loisiva kommari, kuin mikään moraalin vartija :-)


    • Anonyymi

      Olen lukenut sen verran viestejä, joissa uskovainen ei käsitä eroa ateistin, kommunistin ja vasemmistolaisen välillä että voin tehdä joitain johtopääötksiä. Uskonnot ovat joskus haitallisia ja joskus hyödyllisiä. Se ei kuitenkaan liity mitenkään ateismiin tai teismiin, koska ateistilla voi olla uskonto ja teisti voi olla uskonnoton. Oikeampi palsta kysymyksellesi taitaa olla yleistä uskonnosta?

      • Anonyymi

        Minä en syyttäisi tästä uskontoja vaan ihmisten omaa tyhmyyttä. Mutta jokainen toki tavallaan.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Minä en syyttäisi tästä uskontoja vaan ihmisten omaa tyhmyyttä. Mutta jokainen toki tavallaan.

        Uskonto näiden ihmisten tekoja ja ajatuksia motivoi. Jotain toista uskonto motivoi tekemään hyviä asioita. Ei sellaisen sanominen ole syyttelyä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Minä en syyttäisi tästä uskontoja vaan ihmisten omaa tyhmyyttä. Mutta jokainen toki tavallaan.

        Kyllä se kristinuskoon ja islamiin sisäänrakennettu raivoisa homoviha on aiheuttanut suunnattomasti kärsimystä maailmassa ja tulee aiheuttamaan jatkossakin. Tämä on täysin puhtaasti näiden typerien uskontojen syytä.


      • Nimi kristityt eivä ymmärrä.eksytysten kavaila juonia,koska eivä rukoile sitä johdatusta Jeesukselta,toimivat oman viisautensa mukaa joka vie harhaan.


      • Anonyymi
        kotikuusi kirjoitti:

        Nimi kristityt eivä ymmärrä.eksytysten kavaila juonia,koska eivä rukoile sitä johdatusta Jeesukselta,toimivat oman viisautensa mukaa joka vie harhaan.

        On kyllä havaittu, että ne mukamas aitoina oikeina krisittyinä itseään pitävät eivät toimi minkäänlaisen viisauden mukaan, vaan kavahtavat ja karttavat visusti vähäisenkin järjen ja viisauiden käyttämistä.


      • Anonyymi

        Suomalaisella tämän päivän ateistilla ei ole yhteyttä juurikaan kommunismiin. Kommunistisissa maissa agressiivinen ateismi on keskeistä. Olen lukenut omakohtaisia kuvauksia (kymmenien vuosien takaa, nykypäivän tilanteeseen en tässä ota kantaa) kidutuksista ja ympärivuorokautisesta aivopesusta, jossa lyhyillä toistetuilla lauseilla yritettiin murtaa psyyke ja saada kristityt luopumaan uskostaan esim.

        On järkyttävän valheellista väittää (ateistisen) kommunismin edustavan muuta kuin pahuutta. Tämän päivän suomalaisia ateisteja ei voi liittää tähän, mutta vastaavasti kristiyillä ei ole tekemistä fasismin, "miekkalähetyksen" ym. vastaavan kanssa, mihin heitä yritetään yhdistää keskustelussa.

        Tietenkin pahuus, vallanhimo ja vastaavat voivat ottaa kaavukseen minkä tahansa aatesuunnan tai uskonnon. On ollut esim. julmuuksia tehneitä kultteja, jotka ovat rikkoneet pahasti esim. Raamatun ohjeita.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Suomalaisella tämän päivän ateistilla ei ole yhteyttä juurikaan kommunismiin. Kommunistisissa maissa agressiivinen ateismi on keskeistä. Olen lukenut omakohtaisia kuvauksia (kymmenien vuosien takaa, nykypäivän tilanteeseen en tässä ota kantaa) kidutuksista ja ympärivuorokautisesta aivopesusta, jossa lyhyillä toistetuilla lauseilla yritettiin murtaa psyyke ja saada kristityt luopumaan uskostaan esim.

        On järkyttävän valheellista väittää (ateistisen) kommunismin edustavan muuta kuin pahuutta. Tämän päivän suomalaisia ateisteja ei voi liittää tähän, mutta vastaavasti kristiyillä ei ole tekemistä fasismin, "miekkalähetyksen" ym. vastaavan kanssa, mihin heitä yritetään yhdistää keskustelussa.

        Tietenkin pahuus, vallanhimo ja vastaavat voivat ottaa kaavukseen minkä tahansa aatesuunnan tai uskonnon. On ollut esim. julmuuksia tehneitä kultteja, jotka ovat rikkoneet pahasti esim. Raamatun ohjeita.

        Tämä on oikein. Uskon tai uskon puutteen tyrkyttäminen, varsinkin aseilla tai uhkauksilla on puhtaasti vastenmielistä toimintaa. Sellainen ateisti, joka vaatii uskovia luopumaan uskostaan on yhtä vastenmielinen kuin sellainen joka vaatii ateistin uskomaan Jumalaansa.

        Keskustelu, joka johtaisi ateistin kääntymiseen johonkin jumaluskoon tai uskonnosta luopumiseen on tietysti sallittua, joskin ajatus että lähtisi käännyttämään ihmisiä on minusta vastenmielinen. Tarjoan omat näkemykseni ja jos ne eivät kelpaa niin jokainen on oikeutettu ottamaan toisenlaisen kannan.

        Olen aika vaativa omien uskomusteni suhteen, ja voin vaihtaa niitä uuden tiedon tullessa ilmi. Joskus haen aktiivisesti tietoa ja se muuttaa käsitykseni, joten saatan ihmetellä miten joku hyväksyy niin herkästi uskomuksia vaikkapa keijuista tai enkelikorteista.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kyllä se kristinuskoon ja islamiin sisäänrakennettu raivoisa homoviha on aiheuttanut suunnattomasti kärsimystä maailmassa ja tulee aiheuttamaan jatkossakin. Tämä on täysin puhtaasti näiden typerien uskontojen syytä.

        Kyllä se kristinuskoon ja islamiin sisäänrakennettu raivoisa homoviha on aiheuttanut suunnattomasti kärsimystä maailmassa ja tulee aiheuttamaan jatkossakin. Tämä on täysin puhtaasti näiden typerien uskontojen syytä.

        No onko se kaunista katseltavaa,kun oliko se Yyyterin rannalla homojuna vaihtoi perämiestä lennossa? Is kertoi ihmisten näkemästä ja lapsi oli nähnyt.
        Ei se ole homo viha,vaan en ymmärrä homojen riekkumista,se näyttää pahalta lapsille.
        Homo ei saa lasta biologisesti ja heille ei kuulu ollakkaan lasta sen takia.
        En minä vihaa homoja,mutta sikamainen riekkuminen on pahasta kaikille.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kyllä se kristinuskoon ja islamiin sisäänrakennettu raivoisa homoviha on aiheuttanut suunnattomasti kärsimystä maailmassa ja tulee aiheuttamaan jatkossakin. Tämä on täysin puhtaasti näiden typerien uskontojen syytä.

        No onko se kaunista katseltavaa,kun oliko se Yyyterin rannalla homojuna vaihtoi perämiestä lennossa? Is kertoi ihmisten näkemästä ja lapsi oli nähnyt.
        Ei se ole homo viha,vaan en ymmärrä homojen riekkumista,se näyttää pahalta lapsille.
        Homo ei saa lasta biologisesti ja heille ei kuulu ollakkaan lasta sen takia.
        En minä vihaa homoja,mutta sikamainen riekkuminen on pahasta kaikille.

        Heterot ei ole koskaan käyttäytynyt huonosti, eikä esimerkkejä löydy.


    • Anonyymi

      Uskovaisissa on paljon huorimuksia jotka lyövät juurikin kirjalla muita päähän.

      Sen lisäksi olen ihmetellyt niitä jehovia, että minkälainen ihminen ei ole huolehtimassa omasta perheestään, vaan sekaantumassa ovikelloa soittaen toisten ihmissuhteisiin. Eikä tämä silti ihan ovat jotka tunnen ok ihmisiä.

      Ymmärrän kyllä lähimmäisen tukemisen, mutta ne kohdataan ihan sillä vetovoimalla joka tuo tarvitsijoita toistensa luo, ei etsimällä etsitä. Itse en lähtisi ulkomaan eläviä tukemaan, uskon, että omassa maassa löytyy auttamisen kohteita jos tukena haluaa olla. Mutta ihmiset noin yleensä ovat itse niin erinomaisia, että kun heitä kuuntelee, niin vastaavat itse omaan kysymykseensä.

      Uskonasioissa mulle kerran vastaantulija sanoi, että kannattaa harkita tarkkaan mitä ja mihin uskoo,. Silloin tajusin, että olemme itse oman elämämme luojia. Teemme siitä sellaisen, kun mihin mielikuvituksemme kykenee. Suosittelen hämäämään omaa uskomismaailmaansa ja uskomaan oman elämänsä sellaiseksi mistä haaveilee.

      Niinpä tiedän ateistinkin olevan uskovainen, hän on määritellyt asiat mihin uskoo. Ei kuitenkaan kannata uskoa muiden päätelmiä vaan tehdä päätelmänsä itse. Sitä tarkoittaa, älä kuuntele toisten jumalia vaan omaa jumalaista voimaansa.

      • Anonyymi

        Jatkankin vielä, mulle sanoi kerran itsensä uskovaiseksi luokitteleva, että halusimme tai emme niin historia toistaa itseään. Eli itsekin miettinyt tuota kirjatulvaa vuosien varrella. Kävinpä kirjaston työntekijänkin kanssa aiheesta keskustelua samalla linjalla. Eli paljon on kirjoitettu humpuukkia, aiheena siitä en jaksa vaivata, jokainen päätelköön itse mitä totena tai humpuukkina pitää. Sitten samoista aiheista kirjoittaa yhä uudet kirjailijat. Voishan sitä kirjoittaa itse vaikka omat parhaat reseptit kirjan. Tai omat liikuntaohjeet.

        Mut koska sanottiin, että historia toistaa itseään, niin näemmekö ne kirjaroviot. Nykyään kun valitetaan kaikesta jos tälläinen käyttäytyminen etenee, niin kyllä kai lopulta joku haluaa polttaa myös itsensä määrittelemät roskakirjat. Ja ilmaisee ehkä asian niin, että on suvaitsemattomasti kirjoitettu jotain.

        Minä en halua määritellä ketkä käyttäytyvät suvaitsemattomasti minua kohtaan. Vetäydyn vain pois seurasta jossa ahdistaa. Ja jätän aiheesta tykkäävän keskustelemaan intohimoistaan.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Jatkankin vielä, mulle sanoi kerran itsensä uskovaiseksi luokitteleva, että halusimme tai emme niin historia toistaa itseään. Eli itsekin miettinyt tuota kirjatulvaa vuosien varrella. Kävinpä kirjaston työntekijänkin kanssa aiheesta keskustelua samalla linjalla. Eli paljon on kirjoitettu humpuukkia, aiheena siitä en jaksa vaivata, jokainen päätelköön itse mitä totena tai humpuukkina pitää. Sitten samoista aiheista kirjoittaa yhä uudet kirjailijat. Voishan sitä kirjoittaa itse vaikka omat parhaat reseptit kirjan. Tai omat liikuntaohjeet.

        Mut koska sanottiin, että historia toistaa itseään, niin näemmekö ne kirjaroviot. Nykyään kun valitetaan kaikesta jos tälläinen käyttäytyminen etenee, niin kyllä kai lopulta joku haluaa polttaa myös itsensä määrittelemät roskakirjat. Ja ilmaisee ehkä asian niin, että on suvaitsemattomasti kirjoitettu jotain.

        Minä en halua määritellä ketkä käyttäytyvät suvaitsemattomasti minua kohtaan. Vetäydyn vain pois seurasta jossa ahdistaa. Ja jätän aiheesta tykkäävän keskustelemaan intohimoistaan.

        Minä olen muuten tutkinut tätä syytä miksi historia toistaa itseään niin usein ja olen tullut siihen että kuse ei ole siitä ihmiskunta ei tuntisi historiaan vaan ihmiset eivät ole oikeastaanhan oppineet historian myötä mitään vaan ihmisten oman tyhmyyden vuoksi samaan asetelmaam uudelleen ja uudelleen vaikka tekisi lähtökohtaisesti eri valintoja. Esimerkiksi tämä rasisminvastainen kampanja on mennyt jo niin överiksi että yritykset toisensa perään kieltäytyvät käyttämässä värillisiä ihmisiä ihon värin takia markkinoinnissa ja tuottepakkauksissa vähentääkseen rasismia.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Minä olen muuten tutkinut tätä syytä miksi historia toistaa itseään niin usein ja olen tullut siihen että kuse ei ole siitä ihmiskunta ei tuntisi historiaan vaan ihmiset eivät ole oikeastaanhan oppineet historian myötä mitään vaan ihmisten oman tyhmyyden vuoksi samaan asetelmaam uudelleen ja uudelleen vaikka tekisi lähtökohtaisesti eri valintoja. Esimerkiksi tämä rasisminvastainen kampanja on mennyt jo niin överiksi että yritykset toisensa perään kieltäytyvät käyttämässä värillisiä ihmisiä ihon värin takia markkinoinnissa ja tuottepakkauksissa vähentääkseen rasismia.

        Niin ehkä se menee niin, että jokainen sukupolvi haluaa tehdä omat virheet oman kantapään kautta. Itse olen huomannut, onko se sitten vapaan kasvatuksen tulosta, mutta paljon nuoria jotka narsistisesti puuttuvat toisten elämiseen. Eli ovat kovaan ääneen oikaisemassa muita ihmisiä.

        Itse myös opin juuri niiltä ihmisiltä joita luulin olevani auttamassa, hekin osaavat paljon. Usein auttaja tai neuvoja tavallaan sulkee omat korvansa omalla älämölöllään, jotta tajuaisi itse kuunnella itselleen tulevia neuvoja. On niin helppoa löytää vikaa muissa, kuin nähdä se omissa teoissaan.

        Kaipa se minussakin se rasismi on, kun vältän palveluita jotka eivät ole suomen kielellä. Usea yrityskin jää tutustumatta jos nimi ei ole suomenkielellä. Tämän yhden ihmisen pieni protesti. En tiedä ja välitäkkään muiden mielipiteistä, mutta jotenkin älytöntä tehdä Suomesta mini ulkomaata. Kyllä se vieraileva ulkomaan matkailija haluaa löytää elämyksiä toisenlaisesta maasta, ei niin, että siellä nuoleskellaan ulkopuolisia.

        Toinen juttu, oli läheiseni jonka muisti alkoi pettää, hänelle piti etsimällä etsiä suomenkielellä kirjoitettuja tuotteita. Ei tajunnut enää millä putelilla pestään hiukset yms. Jätän edelleenkin ostamatta liikaa ulkomaalaista tekstiä sisältämät tuotteet.

        Ja kyllä jos kaupassa on liikaa ulkomaalaisia työntekijöitä, niin kyllä se vaikuttaa siihen missä käyn. Koska liike käyttää silloin tarkoituksellisesti halpa työvoimaa. Ja kuitenkin maksavat asiakkaat ylihintaa niin paljon, että voivat perustaa aina vain uusia kalliita ostoskeskuksia. Käytän jo paljon pientuottajia suoraan. Ahneilla jää lopulta luu käteen. Uskoisin. Kun vielä löydän sen vihanneskauppiaan joka tulee autollaan kerrostaloihin myymään tuotteitaan niin jees. Törmäsin häneen kerran.

        Mutta siis pahaa pelkään, että tämä suvaitsemattomasti käyttäytymis leikki, ei tuu keskeytymään . Itse keskityn protestoimaan itsekseni omia hömppiäni, mutta nämä suuriääniset narsistit haluavat elää kaikkien muiden puolesta. Psykologisesti se menee, että joku on joskus heitä ehkä lapsuudessa vähätellyt ja oikaissut ja sitten isompina nämä kuvittelevat olevansa edistyneitä, kun pääsevät tätä kierrettä jatkamaan itse oikaisijana. Jonkun mittapuun mukaan tässä olisi koulukiusaajia jo monennessa sukupolvessa.

        Hulluja narsisteja koko kansa täynnä. Ja toisin kuin kuvitellaan, niin nämä hurimukset eivät osaa elää siellä omassa avioliitossaan, vaan luulevat kaikkien olevan täällä juuri heitä viihdyttämässä. Muita saa heidän mielestään polkea ja diagnosoida itseään huonommiksi.


      • "Uskovaisissa on paljon huorimuksia jotka lyövät juurikin kirjalla muita päähän. " seiiaiste eivät ole uudesti syntyneitä uskovia,ovat vain nimi kristittyjä heissä on huorimuksia.
        Uskova pusyyy poissa,sellaiseta haureuksista,Jeesusen armo on paljon parempi.


      • Anonyymi
        kotikuusi kirjoitti:

        "Uskovaisissa on paljon huorimuksia jotka lyövät juurikin kirjalla muita päähän. " seiiaiste eivät ole uudesti syntyneitä uskovia,ovat vain nimi kristittyjä heissä on huorimuksia.
        Uskova pusyyy poissa,sellaiseta haureuksista,Jeesusen armo on paljon parempi.

        Voit puhua vain omasta puolestasi.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Voit puhua vain omasta puolestasi.

        kristin usko on joka johdatta raamatun tuntemiseen,ei omin voimin vaan rukouksen kassa,seurakunnan yhdeytessä.
        Kiekon piirissä sanotaa raamattu piiriksi,jossa ukovat kokoontuvat tutkimaan raamatun sanomaa ja rukoilemaan yhdessä. Tätä pitäis uskonnon opettaa.


      • Anonyymi
        kotikuusi kirjoitti:

        "Uskovaisissa on paljon huorimuksia jotka lyövät juurikin kirjalla muita päähän. " seiiaiste eivät ole uudesti syntyneitä uskovia,ovat vain nimi kristittyjä heissä on huorimuksia.
        Uskova pusyyy poissa,sellaiseta haureuksista,Jeesusen armo on paljon parempi.

        Olen pari kertaa yrittänyt aloittaa aiheesta uskovaisten palstalla keskustelua, se on kummallisesti ohitettu vastaamatta. Joku on saattanut hiukan aloittaa aiheesta, mutta ilmiselvästi aihe ohitetaan.

        En tiedä jos kokeilisi kymmenestä käskystä jotain muuta kohtaa, mikä olisi vastaanotto silloin.

        Mutta siis aihe on hyvinkin pääaihe, sillä esim, suuri osa työpaikka kiusaamisista esim tapahtuu siten, että naimisissa oleva huorimus esiintyy siten kuin narsisti, että kaikki ovat juuri häntä viihdyttämässä. Jos työpaikalla esim on nuoria sinkkuihmisiä huorimus sekaantuu ja arvostelee kaikkia heidän yrityksiään. Kun päinvastoin pitäisi hänen pysyä omassa seurakunnassaan eli omassa perheessään.

        Eli työpaikka häiriköinti vähenisi reippaasti ja syntyvyyskin lähtisi nousuun jos huorimukset eivät terrorisoisi narsistisesti kaikkia itselleen kuuluviksi. Minusta tämä ei todellalaan ole mikään ohitettava ja pikkujuttu. Vaan todellinen ongelma maassamme. Josta kukaan ei halua puhua.

        No en kauheesti jaksa kyllä itsekään tästä vääntää, kyllähän sitä energiaa saisi kulumaan, mutta yhteiskuntatasolla tämä aihe on polttava ja kriittinen.

        Hän kenelle vastasit .


    • Anonyymi

      Kyllä ne uskonnot ihan aikuisten oikeasti pahoja ovat ja kaiken pahan alkusyy!

      Jos ihmisistä ei olisi tullut uskovaisia, niin pahuus ei olisi ikinä tullut osaksi ihmiskuntaa.

      Uskonnottomat ihmiset ja yhteisöt ovat oiva esimerkki siitä, mihin uskon puute johtaa: täydelliseen onneen ja rauhaan, jossa kukaan ei tee pahaa toiselle ihmiselle!

      • Anonyymi

        Kyllä ne uskonnot ihan aikuisten oikeasti pahoja ovat ja kaiken pahan alkusyy!

        Jos ihmisistä ei olisi tullut uskovaisia, niin pahuus ei olisi ikinä tullut osaksi ihmiskuntaa.

        Uskonnottomat ihmiset ja yhteisöt ovat oiva esimerkki siitä, mihin uskon puute johtaa: täydelliseen onneen ja rauhaan, jossa kukaan ei tee pahaa toiselle ihmiselle!

        Uskonto luo totta erimielisyyksiä ja sotaakin.
        Muuten kirjoituksesi on täyttä paskaa !
        Täydellinen onni ja kukaan ei tee pahaa:))
        Jos et usko rakkauteen ja valoon...? bye,bye..


    • Anonyymi

      Uskovaisen mielikuvitusmaailman kieltäminen on kuin tappaisi uskovaisen lapset.
      Tosin uskovaiset aina sanovat kääntävänsä toisenkin posken, todellisuudessa heidän reaktionsa on sama eli äärimmäinen tunnerektio.

    • Anonyymi

      Tämä siitä seurasi, kun vieraita, jotka istuttivat tänne ihmiskunnan, alettiin pitää jumalina ja keksiä toinen toistaan hullumpia selityksiä, kuvauksia, kehotuksia ja kieltoja, aina puhujan mielen mukaan. Oikea Jumala ei voi kuin pyöritellä päätään meidän hulluudellemme.

      • Anonyymi

        "Oikea Jumala ei voi kuin pyöritellä päätään meidän hulluudellemme."

        Miksei voi? Eikö Hän olekaan kaikkivaltias?


    • Anonyymi

      Uskonnot on hölmöilyä. Siinä on aivan riittävä syy olla antamatta uskonnoille etuoikeuksia, ja olla suosimatta niitä.

      • Anonyymi

        On se epäreilua että uskovaiset saa käydä samassa kaupassa jossa minä käyn. Uskovilta pitää ottaa etuoikeudet pois ja kieltää kaupassa käynti.


    • Anonyymi

      En puutu tällä kertaa uskontojen vaikutukseen, mutta kaiken Luoja Herra Sebaot on tietysti yksinään vastuussa niin kaikesta pahasta kuin hyvästäkin ja Hän voisi niin halutessaan muuttaa silmänräpäyksessä pahan hyväksi.
      Jostain syystä Hän ei halua ja siksi maailmassa on pahaa.

      • Anonyymi

        Mitään todisteita ei ole, että tämä Herra olisi yhtä todellinen kuin Helsingin Herrat.


    • Anonyymi

      Aiheuttaako PEDOFILIA oikeasti kaiken pahan ja pahuuden maailmassa, kuten sodat, taudit, kuoleman ja luonnonkatastrofit? Vai onko PEDOFILIA kuin haarukka, pelkkä työkalu. Tai kuten kirja, esine. Haarukalla voi pistää ruokaa suuhun mutta pitäisikö haarukat kieltää koska joku voi pistää sillä toista kurkkuun. Miksi siis PEDOFILIAA sitten pitää paheksua ja syytellä sen takia että maailmassa pahaa? Eikö se ole meidän ihmisten käsissä miten päätämme käyttää esineitä ja työkaluja.

      • Anonyymi

        Osittain arveluttavaa vetää onyhtäkuin-merkki pedofilian ja uskonnon välille vaikka valitevan usein totta onkin.


    • Anonyymi

      Kristinusko on ainoa rauhan uskonto. Tietenkin pahuus yrittää tuhota sitä ja tekee vastakkain asetteluja.
      Kristinusko kestää tarkastelua, kuten olette huomannut.
      Muut eivät. Siellä kiihkoillaan ja jaetaan pahaa oloa.

      • Sinun pitää rajata vähän enemmän. Kristinuskoakin on levitetty agressiivisesti miekan avulla ja alistetut kansat on pakotettu omaksumaan se jopa jalkapuun uhalla.

        Jos etsit todellista rauhan uskontoa, niin jainalaisuus tulee pakostakin mieleen. Jopa eläinten vahingoittaminen on kielletty. Jainalainen syö vain kasviksia.


      • Anonyymi

        Ainoa rauhan usko on intiassa se pieni uskonto, missä on kielletty tarttumasta aseisiin ja satuttamasta ihmisiä.


      • Anonyymi

        Kyllä ristiretkienkin tarkoitus oli ainoastaan levittää ainoaa oikeaa rauhanuskontoa, eikö? Perintö elää yhä vahvana, mutta ilmenee vain hieman eri tavalla. Väsyttäviä typeryksiä nämä minun uskontoni on parempi kuin sinun uskontosi-tyypit ja jos et sitä usko, niin meidän faija vetää teidän faijaa turpaan. Kaikkea tuubaa, mitä uskontojen varjolla yhteiskunnassa vielä tänäkin päivänä tehdään, perustellaan sitten kansantarinoilla, jotka on koottu eri nimisiksi kirjoiksi eri alueilla. Tämä sitten muka antaa valtuudet kaiken maailman Päiveille vaahdota idioottimaisuuksiaan ympäriinsä, eduskuntaa myöden.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ainoa rauhan usko on intiassa se pieni uskonto, missä on kielletty tarttumasta aseisiin ja satuttamasta ihmisiä.

        Suomessa ei saa puhua siitä että lappalaiset eivät ole käyneet sotaa ketään vastaan, pitää esimerkit hakea maapallon toiselta puolelta


      • Anonyymi
        Järkisyitä kirjoitti:

        Sinun pitää rajata vähän enemmän. Kristinuskoakin on levitetty agressiivisesti miekan avulla ja alistetut kansat on pakotettu omaksumaan se jopa jalkapuun uhalla.

        Jos etsit todellista rauhan uskontoa, niin jainalaisuus tulee pakostakin mieleen. Jopa eläinten vahingoittaminen on kielletty. Jainalainen syö vain kasviksia.

        Sinun pitää rajata vähän enemmän. Kristinuskoakin on levitetty agressiivisesti miekan avulla ja alistetut kansat on pakotettu omaksumaan se jopa jalkapuun uhalla.

        Jos etsit todellista rauhan uskontoa, niin jainalaisuus tulee pakostakin mieleen. Jopa eläinten vahingoittaminen on kielletty. Jainalainen syö vain kasviksia.

        Kristin usko levisi 1300 luvulla miekan uskolla,mutta tämä toinen leviää vielä 2020.
        Turku,terrori-isku!
        Jainalainen..hmm. ei ole Kristuksen valoa!
        Itse,kyllä en ikinä vahingoita eläimiä,mutta Jainalaisuus ei ole valoa mitä maailma haluaa.
        On vain suuntaus ilman määränpäätä,kuten moni muukin.


    • Anonyymi

      Ei kaikkea pahaa ja pahan määrä riippuu uskonnosta. Uskonnot kuten kristinusko jakaa mielellään ihmiset ryhmiin, meihin ja niihin muihin. Ne muut voidaan demonisoida ja silloin pahan tekeminen onkin jo helpompaa.

    • Uskonnon varjolla,tänä päivänä tekevä paljon vääryyttä vähä osaisille.

    • Anonyymi

      Yrityksetkin palkkaavat kaikki retardit työntekijöikseen sillä ilman avustuksia ei bisnes pyöri.

    • Anonyymi

      Kuinka kristiusko voi olla paha kun se kehottaa tekemään lähimmäiselle hyvää? Älkää nyt sekoittako Jeesuksen opetusta katoliseen kirkkoon ja sen hirveyksiin. Se kirkko ei ole Jeesuksen vaikuttama seurakunta vaan kaikkea muuta. Jos ihminen ei tee kuten Jeesus opettaa, ei se ole Jeesuksen syy vaan ihmisen. Minä en millään illveellä pysty näkemään pahaa Jeesuksen opetuksessa joka kehottaa tekemään toiselle sitä hyvää jota itselleen halutaan tehtävän.

      • Anonyymi

        Miten selittät nämä lentoiskut WTC torneihin tai Palmyran rauniokaupungin tuhoamisen?


      • Anonyymi

        Kultainen sääntö on hyvä ja Jeesuksen suvaitsevaisuudesta vähemmistöjä kuten vaikkapa prostituoituja kohtaan saisivat suomalaisetkin kristityt ottaa oppia.

        Raamatusta löytyy vain muutamia tapauksia, missä Jeesus käyttäytyy oudosti. Hän mm. tappaa viikunapuun, koska siitä ei löytynyt viikunoita varhain keväällä. Hedelmäpuiden tappaminen tuskin nyt on suurin synti, mutta osoittaa varsin lapsellista käytöstä.

        Matt. 21:19-20 "Ja nähdessään tien vieressä viikunapuun hän meni sen luo, mutta ei löytänyt siitä muuta kuin pelkkiä lehtiä; ja hän sanoi sille: Älköön sinusta ikinä enää hedelmää kasvako. Ja kohta viikunapuu kuivettui.”


    • Anonyymi

      Jos uskoo kaikkivaltiaaseen Jumalaan, niin tietenkin myös kaikki paha ja kärsimys on Jumalan aiheuttamaa tai vähintään hyväksymää.

      Mutta jos puhutaan tästä todellisesta maailmasta, niin mikään yksittäinen asia ei ole aiheuttanut kaikkea pahaa. Maanjäristysten ja sotien juurisyyt ovat kovin erilaiset.

      Uskonnot ovat kuitenkin lähtökohtaisesti pahoja, koska ne hylkäävät järjen ja järjen kritiikin. Kun vaaditaan kritiikittömästi uskomaan johonkin jolle järkiperusteita ei ole, niin se aina altistaa väärinkäytöksille ja vallankäytölle. Uskonnoissa on se valuvika, että uskonnollista yhteisöä ei koskaan pitäisi päästää johtamaan ketään joka haluaa johtaa. Valta turmelee. Buddhalainen Gelugpa-koulukunta on yrittänyt välttää tämän valitsemalla aina uuden Dalai-laman jo lapsena, mutta Dalai-lamallakin on oma hovinsa varmasti omine vallanhaluisine pyrkyreineen.

      • Ei järjen hylkääminen tai tyhmyys ole pahuutta. Se, että olet helposti manipuloitavissa, ei myöskään ole pahaa. Pahaa siitä tulee vasta, jos joku manipuloi sinut tekemään pahuuksia ja toteutat sen. Useimmissa uskonnoissa on suojamekanismeja. Esimerkiksi monet luterilaiset pastorit opettavat, että Jumala on absoluuttisen hyvä eikä koskaan käskisi ketään tekemään mitään pahaa (ainakaan sen jälkeen, kun Jeesus sovitti synnit) - jos joku tälläistä esittää Jumalan nimissä, niin lähde on Saatana eikä Jumala.

        Pahuuden dilemmalle on useita selitysyrityksiä, mutta mikään niistä ei ole kovin tyydyttävä. Selvästikin kaikkivaltias sallii, mitä törkeimmät häväistykset ja kidutukset, ja niiden salliminen on osa Hänen Suurta suunnitelmaa.

        Esimerkiksi kristillinen filosofi Lain Greg on esittänyt, että kenties Jumala haluaa maksimoida Häntä palvovien ja Taivaaseen pääsevien määrän ja paras menetelmä tähän on maailma, jossa on paljon kärsimystä. Hän kääntää todistustaakan päälaelleen ja sanoo, ettei kukaan ole todistanut, etteikö Jumalalla voisi olla hyvää syytä ihmisten kärsimysten sallimiselle. Enpä usko, että Greg menisi esittämään samaa argumenttia perheenisästä tai äidistä, joka sallii lastensa kärsivän tekemättä mitään.


      • Anonyymi

        Jos uskoo kaikkivaltiaaseen Jumalaan, niin tietenkin myös kaikki paha ja kärsimys on Jumalan aiheuttamaa tai vähintään hyväksymää.

        HOI !! Jumala tahtoo meille parasta,mutta meillä on oma tahto.
        Saatana tuo paskianen haluaa meille pahaa,koska ei usko ihmiskuntaan.
        Budha tai lama ei ole Kristuksesta,he ovat sekoittajia.
        Roskaa molemmat..


      • Anonyymi
        Järkisyitä kirjoitti:

        Ei järjen hylkääminen tai tyhmyys ole pahuutta. Se, että olet helposti manipuloitavissa, ei myöskään ole pahaa. Pahaa siitä tulee vasta, jos joku manipuloi sinut tekemään pahuuksia ja toteutat sen. Useimmissa uskonnoissa on suojamekanismeja. Esimerkiksi monet luterilaiset pastorit opettavat, että Jumala on absoluuttisen hyvä eikä koskaan käskisi ketään tekemään mitään pahaa (ainakaan sen jälkeen, kun Jeesus sovitti synnit) - jos joku tälläistä esittää Jumalan nimissä, niin lähde on Saatana eikä Jumala.

        Pahuuden dilemmalle on useita selitysyrityksiä, mutta mikään niistä ei ole kovin tyydyttävä. Selvästikin kaikkivaltias sallii, mitä törkeimmät häväistykset ja kidutukset, ja niiden salliminen on osa Hänen Suurta suunnitelmaa.

        Esimerkiksi kristillinen filosofi Lain Greg on esittänyt, että kenties Jumala haluaa maksimoida Häntä palvovien ja Taivaaseen pääsevien määrän ja paras menetelmä tähän on maailma, jossa on paljon kärsimystä. Hän kääntää todistustaakan päälaelleen ja sanoo, ettei kukaan ole todistanut, etteikö Jumalalla voisi olla hyvää syytä ihmisten kärsimysten sallimiselle. Enpä usko, että Greg menisi esittämään samaa argumenttia perheenisästä tai äidistä, joka sallii lastensa kärsivän tekemättä mitään.

        Se, että ihmisiä manipuloidaan on pahasta. Esimerkiksi Suomessa luterilaista kristinuskoa on käytetty ainakin lestadiolaisten keskuudessa siihen, että raiskattujen lasten vanhemmat on manipuloitu puolustamaan ja suojelemaan oman lapsensa raiskaajia.

        Ketä kiinnostaa muiden manipulointi? Ketkä hakeutuvat asemiin joissa voivat manipuloida muita? Pelkästään hyvät ja pyytettömät vai myös pahat ja vallanhimoiset? Kun rakennetaan järjestelmä, jossa tiivis uskonnollinen yhteisö alkaa voimakkaasti kontrolloimaan jäseniään (kuten vaikka Suomen lestadiolaiset) niin on aivan varmaa, että se tulee johtamaan myös väärinkäytöksiin. Tuollainen yhteisö on rakenteellisesti sairas.

        Oikeat suojamekanismit ovat avoimmuus ja läpinäkyvyys. Höpötykset jumalista eivät suojele ketään, koska se mikä on "pahaa" tai "hyvää" voidaan autoritäärisessä ja dogmaattisessa yhteisössä selittää tarkoitushakuisesti.

        Sille dilemmalle, että olisi olemassa hyvä Jumala ja viattomat kuitenkin kärsivät ei ole mitään selitystä. Toinen toistaan ontompia selittelyjä voi olla, mutta selitystä ei ole.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Jos uskoo kaikkivaltiaaseen Jumalaan, niin tietenkin myös kaikki paha ja kärsimys on Jumalan aiheuttamaa tai vähintään hyväksymää.

        HOI !! Jumala tahtoo meille parasta,mutta meillä on oma tahto.
        Saatana tuo paskianen haluaa meille pahaa,koska ei usko ihmiskuntaan.
        Budha tai lama ei ole Kristuksesta,he ovat sekoittajia.
        Roskaa molemmat..

        Oma tahto -höpötys on täydellinen umpikuja. Onko kolme vuotiaana syövän saanut lapsi itse siis syypää kärsimykseensä? Tai kenties hänen vanhempansa? Jos on oikein, että lapset saavat syövän, niin miksi heitä ylipäätään pitäisi auttaa? Annetaan Jumalan tahdon tapahtua.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Jos uskoo kaikkivaltiaaseen Jumalaan, niin tietenkin myös kaikki paha ja kärsimys on Jumalan aiheuttamaa tai vähintään hyväksymää.

        HOI !! Jumala tahtoo meille parasta,mutta meillä on oma tahto.
        Saatana tuo paskianen haluaa meille pahaa,koska ei usko ihmiskuntaan.
        Budha tai lama ei ole Kristuksesta,he ovat sekoittajia.
        Roskaa molemmat..

        Mistään näistä ei ole minkäänlaisia todisteita.


    • Anonyymi

      Olisi uskonontojen yliarvoimista sanoa uskontojen olevan kaiken pahan alku ja juuri, mutta kyllähän ne tehokkaasti estävät rationaalisen ajattelun ja kehitysen. Saavat ihmiset käyttäytymään typerästi ja laumasieluisena myös silkan pahuuden puolesta.

    • Anonyymi

      > Eli aiheuttavatko uskonnot oikeasti kaiken pahan ja pahuuden maailmassa,

      Ihmiset aiheuttavat pahan maailmassa. Raamattu pyrkii hillitsemään sitä sanomalla rakasta vihollistasi rakasta lähmmäistäsi, älä varasta, älä murhaa tai valehtele. Ehkä siksi kristinusko on niin vihattu, koska pyrkii rajoittamaan ihmisten pahuutta.

      • No ei ihminen nyt ihan kaikkeen pahaan ole syypää. Suuri osa pahuudesta on luonnon tekemää kuten maanjäristykset, tsunamit, erilaiset taudit, loiset yms.

        Katsoisin, että esimerkiksi muslimeihin kohdistuu paljon enemmän ennakkoluuloja kuin kristittyihin, joten en näe syytä kristityn itsesäälin tavoitteluun.


    • Anonyymi

      Esimerkiksi kommunismi on tappanut ihmisiä
      tosta vaan,ilman mitään syytä.

      • Anonyymi

        Raamatussa sentään riitti horjahtaminen arkin kantamisessa ja Jumala iski kuoliaaksi.


    • Anonyymi

      Uskonnot vetävät puoleensa ihmisiä, jotka haluavat valtaa tai manipuloida ihmisiä ihan ensimmäisistä poppamiehistä lähtien. Nykyään papit ovat suurelta osin ammattipappeja, monet tekopyhiä samojen litanioitten puhujia, harvat rehellisiä uskovia.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Miksi jollain jää "talvi päälle"

      Huvittaa kastoa ullkona jotain vahempaa äijää joka pukeutuu edelleen kun olisi +5 astetta lämmittä vaikka on helle keli
      Maailman menoa
      275
      2911
    2. Mitä et hyväksy miehessä/naisessa josta olet kiinnostunut?

      Itse en halua, että miehellä olisi lapsia!
      Ikävä
      215
      1880
    3. Se katse silloin

      Oli hetki, jolloin katseemme kohtasivat. Oli talvi vielä. Kerta toisensa jälkeen palaan tuohon jaettuun katseeseen. Tunt
      Ikävä
      59
      1552
    4. Tiesitkö? Farmi Suomi Kirsikka Simberg on tämän julkkisnaisen tytär - Katso tyrmäävät mallikuvat!

      Oho, aikamoinen ylläri. Tiesitkö?! Kirsikka Simberg on yksi tämän kauden Farmi Suomi -kisaajista. Hänellä ei ole tuttu t
      Suomalaiset julkkikset
      2
      1320
    5. Kaipaaville

      Kerro sun tunteesi ja ajatukset tähän jos et uskalla irl!
      Ikävä
      77
      1208
    6. Tuhdit oluet kauppoihin. Miksi vastustaa?

      8% oluet kauppoihin mutta mikä siinä on että osa politikoista vstustaa ? Kauppa kuitenkin hinnoittelee vahvan oluen ni
      Maailman menoa
      259
      1148
    7. Miten haluaisit

      Että reagoisin jos näkisin sinut nyt?
      Ikävä
      80
      1042
    8. Sinua tulen kyllä ikävöimään pitkään nainen

      mutta oli pakko tehdä päätös oman mielenrauhan vuoksi. Toivottavasti saat elämältä kaiken mitä haluat.
      Ikävä
      52
      983
    9. Tärkeä kysymys!

      Haluatko sinä, mies, minut?
      Ikävä
      80
      941
    10. Asiallinen lähestyminen

      Mitä on asiallinen lähestyminen?? Tietääkö tai tajuaako kukaan, varsinkaan miehet??? Eilen NELJÄNNEN kerran jouduin isk
      Sinkut
      142
      804
    Aihe