Kun vanhustenpalvelutalossa on tylsää.

Anonyymi

Niin, olen asunut "Ja katunut sitä" vanhustenpalvelutalossa yli neljävuotta ja tylsää on ollut koko ajan.
Onko joku tutkinut miten paljon tylsä elämä lyhentää ihmisen elinikää?
Vanhustenpalvelutalossa kun asukas viettää joka päivä vuodesta toiseen aikaansa, syöden ja nukkuen minkäänlaista virikkeellistä ohjelmaa ei ole. Mikään ihmiselle tylsempää kun se, kun ei mitään tee.
Vanhustenasunnoista kaikissa keskusteluissa annetaan sellainen kuva, kun niissä olisi viihtyisää ja kun niissä ihmisen ei tarvitsis olla yksin, mikä on valeta. Vanhustentalon tyhjiä käytäviä kavelevät vanhustenpalvelutalon asukkaat, hokevat yksinään kulkiessaan ääneen, "kun täällä on niin yksin, haluaisin kuolla".
Ja ei vanhustenpalvelutalossa siellä asuville asukkaille turvaa ole olemassa. Ei siellä hoitajat kysele kuinka voit, tai mitä kuuluu ja hoitajat hoitaa hommansa vähääkään välittämättä siitä, miten asukas hommat haluaisi hoidettavan, vanhustenpalvelutalossa henkilökunnalle mikään muu ei ole tärkeää kun, muistaa veloittaa jokaisesta palvelusta.

107

105

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Mikä estää keksimästä itse ohjelmaa? Ota muut vanhukset siihen mukaan jos mahdollista.

      • Anonyymi

        Haa! Kun ihmisellä ei ole voimia ja sehän kävi kirjoituksesta ilmi niin, miten omatoiminen viihdykkeen järjestäminen on mahdollista??


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Haa! Kun ihmisellä ei ole voimia ja sehän kävi kirjoituksesta ilmi niin, miten omatoiminen viihdykkeen järjestäminen on mahdollista??

        No miten on mahdollista hoitajien järjestämään viihdykkeeseen?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        No miten on mahdollista hoitajien järjestämään viihdykkeeseen?

        Niinku lääkärileikit vai😂

        Joskus veimme vanhuksia palvelutaloon virkistyspäiville. Oli mahdollisuus saunoa, ruokailla, askarrella, katsoa elokuvia, laulaa yhteislauluja ym., ym. Silloin ajattelin laittaa itseni jonoon, että saan siitä palvelutalosta itselleni huoneen, kun se aika koittaa.

        Vapaaehtoiset silloinkin ohjelmia järjestivät. Askartelunohjaaja ja saunottajat olivat ainakin taloon ihan vartavasten palkattu ja tietysti keittiöhenkilökunta oli erikseen.

        Noh, se oli ehkä silloin, kun ei niin kalliiksi vanhustenhoito vielä tullut😉


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Niinku lääkärileikit vai😂

        Joskus veimme vanhuksia palvelutaloon virkistyspäiville. Oli mahdollisuus saunoa, ruokailla, askarrella, katsoa elokuvia, laulaa yhteislauluja ym., ym. Silloin ajattelin laittaa itseni jonoon, että saan siitä palvelutalosta itselleni huoneen, kun se aika koittaa.

        Vapaaehtoiset silloinkin ohjelmia järjestivät. Askartelunohjaaja ja saunottajat olivat ainakin taloon ihan vartavasten palkattu ja tietysti keittiöhenkilökunta oli erikseen.

        Noh, se oli ehkä silloin, kun ei niin kalliiksi vanhustenhoito vielä tullut😉

        Eihän tuollaista ole enää juuri missään. Mutta ihmettelen että tylsyydestä viitsitään rutista kun jokainen, vaikka siellä palvetalossa tai vanhainkodissa voi itse myös sitä ohjelmaa järjestää, ja ottaa se käytävällä hokeva mukaan kortin peluuseen, askarteluun yms. Ei kai se aina tartte mitään ohjaajaa siihen heilumaan..


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Eihän tuollaista ole enää juuri missään. Mutta ihmettelen että tylsyydestä viitsitään rutista kun jokainen, vaikka siellä palvetalossa tai vanhainkodissa voi itse myös sitä ohjelmaa järjestää, ja ottaa se käytävällä hokeva mukaan kortin peluuseen, askarteluun yms. Ei kai se aina tartte mitään ohjaajaa siihen heilumaan..

        Että meinaat, että vanhainkotiin pääsee niin hyväkuntoisena, että eiku bileet pystyyn💃🏼🕺🏼😂


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Että meinaat, että vanhainkotiin pääsee niin hyväkuntoisena, että eiku bileet pystyyn💃🏼🕺🏼😂

        Ei hyvänen aika 🤦🏼‍♀️Kuka missään vaiheessa on bileistä kirjottanut? Ei kukaan. Pointti oli se, että miksi täytyy valittaa tylsyydestä ja yksinäisyydestä kun kukaan ei järjestämällä järjestä ohjelmaa valmiiksi, kun voi itsekin asialle tehdä jotain. Ja kyllä, voi silti tehdä vaikka olisi vanhainkodissa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ei hyvänen aika 🤦🏼‍♀️Kuka missään vaiheessa on bileistä kirjottanut? Ei kukaan. Pointti oli se, että miksi täytyy valittaa tylsyydestä ja yksinäisyydestä kun kukaan ei järjestämällä järjestä ohjelmaa valmiiksi, kun voi itsekin asialle tehdä jotain. Ja kyllä, voi silti tehdä vaikka olisi vanhainkodissa.

        Kysymys vanhainkotiin pääsyn kriteereistä! Jos vielä ohjelmaa pystyy järjestämään ja toiset kärräämään paikalle pyörätuoleissa tai pitämään muistamattomat kurissa, niin ei kyllä vanhainkotiin pääsyn kriteerit täyty😳


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kysymys vanhainkotiin pääsyn kriteereistä! Jos vielä ohjelmaa pystyy järjestämään ja toiset kärräämään paikalle pyörätuoleissa tai pitämään muistamattomat kurissa, niin ei kyllä vanhainkotiin pääsyn kriteerit täyty😳

        En tarkoittanut sitä ihan noin 🙄 vaan kun käytävällä tai yhteisissä tiloissa näkee jonkun hokijan, niin ehdottaisi tälle että mennäänpä pelaamaan korttia tai pyydetään hoitajaa antamaan paperia ja kyniä yms.. en tarkoittanut että aloittajan täytyisi koko talolle järjestää toimintatuokioita vaan keksiä tekemistä itselle ja samalla yksinäisyys voisi vähentyä kun ottaa jonkun siihen mukaan. Ja aloittajan kädet luultavasti toimii vielä kun täälläkin kirjoittelee ja käytävällä vaeltavat varmasti pääsee itse paikalle jos siellä käytävälläkin voi vaeltaa. Eikä vanhainkotiin pääsemisen kriteeri ole mikään täysin toimintakyvytön dementti. Ainakaan sillon neljä vuotta sitten mikä aloituksessa mainittiin. Nyt kun vanhainkodit loppuu niin kriteerit tietysti eri.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        En tarkoittanut sitä ihan noin 🙄 vaan kun käytävällä tai yhteisissä tiloissa näkee jonkun hokijan, niin ehdottaisi tälle että mennäänpä pelaamaan korttia tai pyydetään hoitajaa antamaan paperia ja kyniä yms.. en tarkoittanut että aloittajan täytyisi koko talolle järjestää toimintatuokioita vaan keksiä tekemistä itselle ja samalla yksinäisyys voisi vähentyä kun ottaa jonkun siihen mukaan. Ja aloittajan kädet luultavasti toimii vielä kun täälläkin kirjoittelee ja käytävällä vaeltavat varmasti pääsee itse paikalle jos siellä käytävälläkin voi vaeltaa. Eikä vanhainkotiin pääsemisen kriteeri ole mikään täysin toimintakyvytön dementti. Ainakaan sillon neljä vuotta sitten mikä aloituksessa mainittiin. Nyt kun vanhainkodit loppuu niin kriteerit tietysti eri.

        Kyllä ne kriteerit vain toisenlaiset on, millä vanhainkotiin sisälle pääsee. Jos joku parempikuntoinen on onnistunut jostain paikan saamaan, niin ei todellakaan tarkoita, että samassa paikassa joku muukin parempikuntoinen on paikan saanut. On se aika perässävedettävää porukkaa noin yleensä.

        Järjestetty toiminta vain kokoaa porukan paremmin yhteen, kun kokemus on yhteinen. Kyllä ainakin, kun stadin palvelutarjontaa vanhainkodeissa katsoo, niin toimijoita on vaikka mihin lähtöön. Tietty tämä aika ei ole nyt yhteiselle toiminnalle otollista.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kyllä ne kriteerit vain toisenlaiset on, millä vanhainkotiin sisälle pääsee. Jos joku parempikuntoinen on onnistunut jostain paikan saamaan, niin ei todellakaan tarkoita, että samassa paikassa joku muukin parempikuntoinen on paikan saanut. On se aika perässävedettävää porukkaa noin yleensä.

        Järjestetty toiminta vain kokoaa porukan paremmin yhteen, kun kokemus on yhteinen. Kyllä ainakin, kun stadin palvelutarjontaa vanhainkodeissa katsoo, niin toimijoita on vaikka mihin lähtöön. Tietty tämä aika ei ole nyt yhteiselle toiminnalle otollista.

        En osaa sen maakunnan kriteereistä sanoa, mutta alle 10 vuotta sitten täällä länsi-suomessa pienemmässä kunnassa pääsi juurikin vanhainkotiin kun sairaus vaati tiheämpää valvontaa esim diabetes. Toki näillä jo muitakin sairauksia kuin vain tuo mainittu, mutta toimintakyky oli ”hyvä” eli rollin kanssa kulki pidempiäkin matkoja, syöminen, pukeminen ja vessassa käynti onnistui itsenäisesti. Nyt täällä ei enää edes pääse vanhainkotiin niitä ajetaan alas.
        Ja edelleen palaan tuohon että jos joku aloituksessa mainitussa paikassa kulkee käytävällä, niin hän ei ole vuodepotilas, mikä estäisi vaikka sen kortinpeluun yhteisissä tiloissa. En siis puutu yleisellä tasolla että joka laitoksessa pitäisi olla näin. Hoitajana mua ärsyttää se, että oletetaan vanhainkodin tai intervallin tai tehpa- paikan olevan hotelli, jossa asiakkaan tai asukkaan ei tarvitse tehdä mitään itse, laitetaan aivot narikkaan ja ulistaan kun on tylsää. Mikä estää ihan oikeasti itse keksimään sitä tekemistä ja pyytää työntekijöiltä, omaisilta, sukulaisilta, vapaaehtoistyöntekijöiltä yms. apua sen tekemisen mahdollistamiseen. Ja itse kukin on itsensä asiantuntija että mihin tekemiseen se toimintakyky vielä riittää.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        En tarkoittanut sitä ihan noin 🙄 vaan kun käytävällä tai yhteisissä tiloissa näkee jonkun hokijan, niin ehdottaisi tälle että mennäänpä pelaamaan korttia tai pyydetään hoitajaa antamaan paperia ja kyniä yms.. en tarkoittanut että aloittajan täytyisi koko talolle järjestää toimintatuokioita vaan keksiä tekemistä itselle ja samalla yksinäisyys voisi vähentyä kun ottaa jonkun siihen mukaan. Ja aloittajan kädet luultavasti toimii vielä kun täälläkin kirjoittelee ja käytävällä vaeltavat varmasti pääsee itse paikalle jos siellä käytävälläkin voi vaeltaa. Eikä vanhainkotiin pääsemisen kriteeri ole mikään täysin toimintakyvytön dementti. Ainakaan sillon neljä vuotta sitten mikä aloituksessa mainittiin. Nyt kun vanhainkodit loppuu niin kriteerit tietysti eri.

        Korttipeluussa tulee yleensä tappelu.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ei hyvänen aika 🤦🏼‍♀️Kuka missään vaiheessa on bileistä kirjottanut? Ei kukaan. Pointti oli se, että miksi täytyy valittaa tylsyydestä ja yksinäisyydestä kun kukaan ei järjestämällä järjestä ohjelmaa valmiiksi, kun voi itsekin asialle tehdä jotain. Ja kyllä, voi silti tehdä vaikka olisi vanhainkodissa.

        Tässä isoin rooli on vanhainkodin johtajalla.
        Hän sanoo, miten toimitaan. Jos johtaja sanoo, että nyt esim. bingo pystyyn niin se pistetään. Hoitajat viis veisaavat vanhusten virikkeistä. Pitää pistää jöötä tähän touhuun.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tässä isoin rooli on vanhainkodin johtajalla.
        Hän sanoo, miten toimitaan. Jos johtaja sanoo, että nyt esim. bingo pystyyn niin se pistetään. Hoitajat viis veisaavat vanhusten virikkeistä. Pitää pistää jöötä tähän touhuun.

        Hoitajat viis veisaa virikkeistä.. näin on näreet. Ja hoitajana sanon että hoito ennen huvia. Hoidettavia 17, vuorossa kaksi hoitajaa aamuisin sairaanhoitaja istumassa koneella, niin ei ekana ole kyllä virikkeet mielessä.


    • Anonyymi

      Minä teen hoitajana keikkaa ympäri Uuttamaata palvelutaloissa ja hoivakodeissa.
      Jokaisessa on ohjelmaa asukkaille; on konsertteja, luku-, keskustelu-, askartelu-, musiikkipiirejä, on ulkoilua, makkaranpaistoa, lettukestejä, vapaaehtoistoimintaa...

      Mikään ei kelpaa. Ei huvita, ei jakseta, ei kiinnosta tuollainen eikä tällainen musiikki. Halutaan vain olla passattavana. Mitä arvon rouville sitten oikein saisi olla???

      Ja ihan turha jatkuvasti valittaa siitä, että palvelutalossa palvelu maksaa. Kyllä se kerrotaan jo heti, kun sinne taloon ollaan hakeutumassa. Kuulkaa, ei tässä yhteiskunnassa kukaan saa mitään ilmaiseksi.

      Minä olen todella väsynyt tuohon jatkuvaan kiukutteluun ja nillittämiseen. Kun todellakaan Mikään Ei Koskaan Ole Tarpeeksi. Kuolkaa kotonanne.

      • Anonyymi

        Herroille yhtä hyvin kanssa. Ihan samaa rutinaa heiltä. Niinku ylempänä sanottu että ihan hyvin siellä vois itte keksii tekemistä yhtälailla mutta ei. Kun kuvitellaan että ollaan palveltavana eikä tartte tikkua ristiin laittaa. Sitten alkaa se poru kun on yksinäistä, ei oo tekemistä.
        Noiden kanssa tosin vielä kestää mutta tää koronakriisi on saanu silmät aukeemaan hoitajien arvostamisesta. Tai ei meitä koskaan olla arvostettu mutta nyt se näkyy todella hyvin. Joka saamarin tuutista tulee kun saastaiset hoitajat kuljettaa tauteja laitoksiin mutta ne puhtoiset omaiset ei koskaan 🙄 ja tämä että keväällä kun oli vierailukielto niin poruhan siitä omaisilta tuli kun ei pääse kerran kuussa 5minuutiks pyörähtämään vanhusta katsomaan. Nyt kun saa niin eipä kauheesti noita ulisijoita näy vaan valitetaan kun koronaa päässyt hoitolaitoksiin kun riskiryhmiä ei suojata tarpeeks. Ai jestas 😡


      • Anonyymi

        Tässäpä taas meillä oikein paras-hoiaja tittelillä palkittavat. Toivottavasti väsyt tuossa toivetyössäsi niin, että itse joudut sinne samalla paikalle paska- ja kusihousuisena, ja ruuat rinnuksilla makaamaan tylsässä, valkoisilla seinillä varustetussa huoneessa vielä kaljumpaa kattoa tuijottamaan.
        Suurin syy sote-alan työpaikoissa vallitsevaan kurjuuteen on juuri tuo - tehoton, läpeensä työhönsä kypsynyt sekä esimies- että henkilökunta. Harvalla siellä on halua tuottaa viihtyvyyttä tai hyvää oloa kenellekään hoidokille, kun itsellä on niin paha olla.
        Jos joku uskaltaa siellä pientä iloa ja viihtyisyyttä luoda, se heti teilataan muun porukan tai esimiesten painostuksella. Ulkomaalaistaustaiset hoitajat, ne vasta on riippuvaisia kaikesta mitä sanotaan, kun eivät ole omassa kulttuurissaan tottuneet siihen itsenäiseen ajatteluun.
        Vanhat, muistisairaat eivät enää huvia kaipaa, vaan ystävällistä ja helläotteista kohtelua. Eikä kaikki ole kuuroja että niille tarvii huutaa ja karjua kurkku suorana.


    • Anonyymi

      No, tulisiko joku nyt kertomaan, mitä siellä palvelutalossa oikein pitäisi tapahtua ja miten teitä pitäisi palvella, jotta ei olisi tylsää??
      Palvelutalo on koti siinä missä mikä tahansa muukin, jossa maksetaan asumisesta ja palveluista siinä missä muuallakin. Ei minullakaan täällä käy ilmaisia viihdyttäjiä pitkin päivää.

      On se p***ele kun kaikkesi annat aamusta iltaan ja illasta aamuun ja aina vain haukutaan. Sitten haukutaan, kun hoitaja ei aina jaksa olla ilopilleri.

      • Anonyymi

        Kylläpä on kiittämättömiä hoitajattaria! Eihän teillä ilman vanhuksia olisi töitäkään.

        Tottakai on ihanaa olla palvelun kohde ja oikein nauttia siitä. Kaikki valitus on sitä ihmisoikeuksiin kuuluvaa sananvapautta vain.

        Tsemiä vanhukset ja heidän hoitajattarensa😊👍🏻


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kylläpä on kiittämättömiä hoitajattaria! Eihän teillä ilman vanhuksia olisi töitäkään.

        Tottakai on ihanaa olla palvelun kohde ja oikein nauttia siitä. Kaikki valitus on sitä ihmisoikeuksiin kuuluvaa sananvapautta vain.

        Tsemiä vanhukset ja heidän hoitajattarensa😊👍🏻

        Kiittämättömiä "hoitajattaria"? En ole "hoitajatar", olen 36-vuotias mies.

        Pitääkö minun kiittää siitä, että saan tehdä töitä? Pitääkö kaupan kassan kiittää siitä, että asiakas tulee ostamaan maitoa? IT-tukihenkilön kiittää siitä, että joku ei osaa käyttää tietokonetta? Poliisin kiittää rikollisia?
        Ja kyllä, on varmaan ihanaa olla palvelun kohde ja sehän me palveltaville suomme, kunhan siitä palvelusta maksaa turhia kiukuttelematta. Ei kukaan sitä maitoakaan saa meijeristä lähtien ilmaiseksi. Kas, jollain se on minunkin palkkani maksettava.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kylläpä on kiittämättömiä hoitajattaria! Eihän teillä ilman vanhuksia olisi töitäkään.

        Tottakai on ihanaa olla palvelun kohde ja oikein nauttia siitä. Kaikki valitus on sitä ihmisoikeuksiin kuuluvaa sananvapautta vain.

        Tsemiä vanhukset ja heidän hoitajattarensa😊👍🏻

        Mun kiittämättömyyden kohteena ei ole vanhukset vaan heidän käytös. Aloituksessa pelkkää valitusta. Hoitajat ei kysy mitä kuuluu, miksei itse kerro mitä kuuluu? Hoitajat tekee nopeesti kaiken. Ehkäpä siihen hoitoon kuuluu jotain muutakin kun pään taputtelua vanhuksen huoneessa, esim, kirjaukset, hoitosuunnitelmien täydennykset, lääkkeiden hankinta, jako ja tarkistaminen, suihkutuksia, haavojen hoitoa ( ja ne haavat ovat voineet tulla siellä kotonakin, eikä aina palvelutaloissa niinkuin omaisilla iso luulo onkin), lääkärikiertoja, ruokien kuskausta ja syöttämistä, vaatehuoltoa ja listaa voi jatkaa erittäinkin pitkäksi mutta jokainen varmaan tietää mitä kotonaan tekee niin hoitajat tekee sen saman usealle eri ihmiselle. Ja yleensä se kaksi hoitajaa vuorossa toteuttamassa tätä. Siltikään ei nähdä sitä mitä hoitajat ovat jo tehneet että se vanhus on ruokittuna, puhtaana, oikein lääkittynä ja turvallisesti huoneessaan tai missä ikinä onkaan vaan vaaditaan lisää, lisää, lisää ja lisää ja valitetaan kun siihen vaadittuun ei kertakaikkiaan enää aika riitä. Paskat hoitajat.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Mun kiittämättömyyden kohteena ei ole vanhukset vaan heidän käytös. Aloituksessa pelkkää valitusta. Hoitajat ei kysy mitä kuuluu, miksei itse kerro mitä kuuluu? Hoitajat tekee nopeesti kaiken. Ehkäpä siihen hoitoon kuuluu jotain muutakin kun pään taputtelua vanhuksen huoneessa, esim, kirjaukset, hoitosuunnitelmien täydennykset, lääkkeiden hankinta, jako ja tarkistaminen, suihkutuksia, haavojen hoitoa ( ja ne haavat ovat voineet tulla siellä kotonakin, eikä aina palvelutaloissa niinkuin omaisilla iso luulo onkin), lääkärikiertoja, ruokien kuskausta ja syöttämistä, vaatehuoltoa ja listaa voi jatkaa erittäinkin pitkäksi mutta jokainen varmaan tietää mitä kotonaan tekee niin hoitajat tekee sen saman usealle eri ihmiselle. Ja yleensä se kaksi hoitajaa vuorossa toteuttamassa tätä. Siltikään ei nähdä sitä mitä hoitajat ovat jo tehneet että se vanhus on ruokittuna, puhtaana, oikein lääkittynä ja turvallisesti huoneessaan tai missä ikinä onkaan vaan vaaditaan lisää, lisää, lisää ja lisää ja valitetaan kun siihen vaadittuun ei kertakaikkiaan enää aika riitä. Paskat hoitajat.

        Anonyymit 10:05 ja 11:28.

        Kiva, kun kommentoitte sarkastista kirjoitelmaani! Kirjoitin osin omiin kokemuksiini perustuen, kun aikoinaan itse vanhustyötä tein. Nyt olen eläkkeellä ja yritän pitää turpani kiinni vanhustyötä koskien, kun tiedän omakohtaisesti, mitä aikoinaan piti sisällään ja millaiseksi se vähitellen on muuttunut.

        Tsemppiä teille nykyiset ”hoitajattaret”👍🏻😅


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Anonyymit 10:05 ja 11:28.

        Kiva, kun kommentoitte sarkastista kirjoitelmaani! Kirjoitin osin omiin kokemuksiini perustuen, kun aikoinaan itse vanhustyötä tein. Nyt olen eläkkeellä ja yritän pitää turpani kiinni vanhustyötä koskien, kun tiedän omakohtaisesti, mitä aikoinaan piti sisällään ja millaiseksi se vähitellen on muuttunut.

        Tsemppiä teille nykyiset ”hoitajattaret”👍🏻😅

        Olkaapa hyvä 😁
        Mutta mielestäni hiljaa ei kannata olla vaikka turhaahan se täällä on mitään asioista kertoa. Se on väärin että meitä ja meidän työpanosta saa mollata ja arvostella, mutta me ei juurikaan voida puolustautua mitenkään. Toki ymmärrän että mitä näitä turhaan enää ajattelee kun eläkkeelle päässyt.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Olkaapa hyvä 😁
        Mutta mielestäni hiljaa ei kannata olla vaikka turhaahan se täällä on mitään asioista kertoa. Se on väärin että meitä ja meidän työpanosta saa mollata ja arvostella, mutta me ei juurikaan voida puolustautua mitenkään. Toki ymmärrän että mitä näitä turhaan enää ajattelee kun eläkkeelle päässyt.

        Jouduin alkujaan työkyvyttömyyseläkkeelle ”sairaan vanhuksen” väkivaltaisuuden yllätettyä yhtäkkiä lopetun pilleriarsenaalin johdosta👹


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Jouduin alkujaan työkyvyttömyyseläkkeelle ”sairaan vanhuksen” väkivaltaisuuden yllätettyä yhtäkkiä lopetun pilleriarsenaalin johdosta👹

        Äläs nyt kun sehän on vaan hyvä ettei vanhuksia liikalääkitä. Kun sekin on hoitajien vika kun ihan tokkuraiseksi lääkitään mielivaltaisesti 😏


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Äläs nyt kun sehän on vaan hyvä ettei vanhuksia liikalääkitä. Kun sekin on hoitajien vika kun ihan tokkuraiseksi lääkitään mielivaltaisesti 😏

        Ihan sama! Inhoni ”vanhuksia” kohtaan kyllä lisääntyi tapauksen jälkeen ja hyvä, etten tyyppiä turpaan vetänyt tapauksen jälkeen.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Jouduin alkujaan työkyvyttömyyseläkkeelle ”sairaan vanhuksen” väkivaltaisuuden yllätettyä yhtäkkiä lopetun pilleriarsenaalin johdosta👹

        Mitäs kaikkea minulla... on murtunut 2 sormea, ollut muutaman kerran musta silmä, kerran aivotärähdys, puremajälkiä käsivarressa, naarmuja...
        Koska vanhuksia "ei saa lääkitä liikaa" ja hoidettava on.

        Olen lähihoitaja, en perushoitaja enkä vanhustenhoitaja. Niitä nykyään ei pahemmin olekaan. Työhöni kuuluu muutakin kuin perushoito. Olen yksikköni lääkevastaava nyt, kun sairaanhoitajaa ei talossa ole, olen haavahoitaja, olen sosiaalisten asioiden hoitaja (olenhan myös sosiaalialan ammattilainen) ja kaiken tämän keskellä otan turpiini. Hymyillen.

        Ja sitten joku kehtaakin valittaa, kun "on tylsää". No kiva, että se on suurin ongelma - on kuitenkin siinä kunnossa, että kirjoittelee keskustelupalstoille tietokoneella tai ehkä älypuhelimella.
        Mikset, hyvä aloittaja, tee ITSE asioille jotain? Mene sillä koneellasi etsimään tekemistä, Suomi on täynnä seurakuntia, vapaaehtois- ja hyväntekeväisyysjärjestojä, jotka järjestävät toimintaa palvelutaloihin. Niistä saa seuraakin.

        Minä, hoitaja, en voi enkä kykene sinua viihdyttämän päivästä toiseen, kun ei aika riitä edes siihen välttämättömään hoitoon.


    • Anonyymi

      Monen hoitajan kommentin kanssa samoilla linjoilla. Ja voi kun saisi tuoda julki nämä ”muutamat” epäkohdat jotka alalla vallitsee.

      • Anonyymi

        Niin! Miten yksinkertaisesta, helposta ja osin mukavastakin vanhustenhoidosta tuli tälläistä?

        Kämpät siivottomia, kakka ja pissa haisee, vaippalaatikot täyttävät vähätkin tyhjät tilat. Vanhukset kituvat kaiken keskellä. Odottavat pääsyä ympärivuorokautiseen ”hoitoon”, jossa asiat eivät ole sen paremmin.

        Vanhustenhoidosta tuli sos-ter ja kumpi pääsi niskanpäälle? Tietysti tuottavampi ter, jossa kaikki on paremmin mitattavissa rahalla. Pillerit lisääntyivät ja kituminen lisääntyi! Mitä hyötyä ”pitkästä iästä” kyseisellä menetelmällä on kenellekään, kuten olemme kaikki nähneet?

        Pitäis vähän miettiä!


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Niin! Miten yksinkertaisesta, helposta ja osin mukavastakin vanhustenhoidosta tuli tälläistä?

        Kämpät siivottomia, kakka ja pissa haisee, vaippalaatikot täyttävät vähätkin tyhjät tilat. Vanhukset kituvat kaiken keskellä. Odottavat pääsyä ympärivuorokautiseen ”hoitoon”, jossa asiat eivät ole sen paremmin.

        Vanhustenhoidosta tuli sos-ter ja kumpi pääsi niskanpäälle? Tietysti tuottavampi ter, jossa kaikki on paremmin mitattavissa rahalla. Pillerit lisääntyivät ja kituminen lisääntyi! Mitä hyötyä ”pitkästä iästä” kyseisellä menetelmällä on kenellekään, kuten olemme kaikki nähneet?

        Pitäis vähän miettiä!

        Niin pitäis. Ja sitäkin pitäis miettiä että tuo ei ole hoitajien vika. Hoitajat ei määrää vaan tekee niinkuin määrätään.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Niin pitäis. Ja sitäkin pitäis miettiä että tuo ei ole hoitajien vika. Hoitajat ei määrää vaan tekee niinkuin määrätään.

        Siksi siitä tulikin niin vastenmielistä! ”Lääkäri määrää!😂 Lekuri, joka on saanut terveysalan koulutuksen ja ehkä erikoistunut vain johonkin alaan. Ei ymmärrä sosiaalipuolesta mitään, eikä sosiaalisen työn merkityksestä ihmisen elämään.

        Hoitajattaret on koulutettu nykyisin vain äärettömän tylsään ”hoitotyöhön” ja tottelemaan ”lääkärin määräämiä”. Siinä sitä sitten ollaan. Revi siitä!


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Siksi siitä tulikin niin vastenmielistä! ”Lääkäri määrää!😂 Lekuri, joka on saanut terveysalan koulutuksen ja ehkä erikoistunut vain johonkin alaan. Ei ymmärrä sosiaalipuolesta mitään, eikä sosiaalisen työn merkityksestä ihmisen elämään.

        Hoitajattaret on koulutettu nykyisin vain äärettömän tylsään ”hoitotyöhön” ja tottelemaan ”lääkärin määräämiä”. Siinä sitä sitten ollaan. Revi siitä!

        No ei se nyt ihan lääkäreistä tämä systeemin toimimattomuus lähde 🤦🏼‍♀️


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        No ei se nyt ihan lääkäreistä tämä systeemin toimimattomuus lähde 🤦🏼‍♀️

        Rahalla mitattavasta mallista kyllä!


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Rahalla mitattavasta mallista kyllä!

        No ei kyllä. Lääkärit ei ole sanellut sääntöjä että kotihoidossa hoitajat ei siivoa vaan siivouspalvelusta pitää maksaa erikseen. Lääkärit ei ole määrännyt että ruuanlaitto ei kuulu kotihoidon hoitajille. Lääkäri ei myöskään ole päättänyt että laitoksissa hoitajien työaika ei kokonaan kuulu hoitotyölle vaan siinä on juurikin noita vastaavan hommia ja aiemmissa kommenteissa mainittuja juttuja joita en lähde tähän toistamaan. Myöskään lääkäreistä ei ole lähtöisin esim omalla työmaalla suihkupäivien muuttaminen siihen että joka armas päivä suihkutetaan.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        No ei kyllä. Lääkärit ei ole sanellut sääntöjä että kotihoidossa hoitajat ei siivoa vaan siivouspalvelusta pitää maksaa erikseen. Lääkärit ei ole määrännyt että ruuanlaitto ei kuulu kotihoidon hoitajille. Lääkäri ei myöskään ole päättänyt että laitoksissa hoitajien työaika ei kokonaan kuulu hoitotyölle vaan siinä on juurikin noita vastaavan hommia ja aiemmissa kommenteissa mainittuja juttuja joita en lähde tähän toistamaan. Myöskään lääkäreistä ei ole lähtöisin esim omalla työmaalla suihkupäivien muuttaminen siihen että joka armas päivä suihkutetaan.

        Ihan totta😂 Hoitajattaren mielipide lekureista😂 Tuntuu ja kuulostaa niin tutulta😂


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Rahalla mitattavasta mallista kyllä!

        Voiks perustella?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Voiks perustella?

        Ns. terveydellinen malli on paljon kalliimpi malli, kuin sosiaalinen. Terveydenhoitoon voidaan kevyesti upottaa euro jos toinenkin, kun vanhukset ovat helppoja kohteita pillereille ja kalliille, mutta turhille labroille.

        Eihän yksityiset firmat ota asiakkaakseen kotihoitoa, kun ei kate ole tuottava.

        Mihin muutenkin panostetaan vanhustenhoidossa? Ainoastaan tuottavuuteen!


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ihan totta😂 Hoitajattaren mielipide lekureista😂 Tuntuu ja kuulostaa niin tutulta😂

        Mikä mielipide? Hän vain kertoo, mitkä jutut eivät kuulu lääkärien toimenkuvaan. - Nm. Sekoile lisää


    • Anonyymi

      Täällä taas niin asiantuntijoita paikalla...

      PALVELUTALOON voi päästä, vaikka olisi lähes omatoiminen, ostaa sitten vain mitä palveluja nyt haluaakaan.
      HOIVAKOTIIN (=vanhainkoti/tehostetun palveluasumisen yksikkö) pääsee, jos tarvitsee ympärivuorokautista hoitoa ja siihen on omat kriteerinsä.
      Paikat tosin menevät sitä mukaa kun niitä vapautuu.

      Kotihoidossa ei siivota, tiskata ym. kodinhoidollisia tehtäviä, koska niille ei ole aikaa.

      Miksikö? No siksi, että Suomi vanhenee. Hoidettavia on moninkertainen määrä verrattuna esim. 10-20 vuotta sitten. Hoitoala on raskasta, palkka työmäärään ja sen haasteellisuuteen nähden surkea ja työn arvostus olematonta. Tästä johtuen ala ei hoitajia kiinnosta, muualla saa elantonsa helpommalla.

      Enää ei ole (ei kouluteta) vanhustenhoitajia, vaan lähihoitajia, joiden työnkuvaan kuuluu niiiiin paljon muutakin kuin pelkkä perushoito. Kyse on siis kahdesta aivan eri ammatista. Minä en voi lähihoitajan päättää, että käytän aikani vain perushoitoon ja vanhusten viihdyttämiseen.

      LÄÄKÄRI ei päätä minun työnkuvastani. Lääkäri päättää hoitolinjoista ja lääkityksestä. Niitä minun on noudatettava, niitä on aina hoitajan kuin hoitajan ollutkin noudatettava.

      Kyllähän sitä ennen, kun oli 5 mummoa hoidettavana työvuoron aikana, ehti siivoilla ja laittaa ruokaa, juoda kahvit yhdessä ym. Mutta nykyään niitä mummoja on pahimmassa tapauksessa parikymmentä. Joku on aina kaatunut, kiukuttelee, on aggressiivinen, on saanut haavan...

      Eli helppoahan se on sivusta huudella ja arvostella, kun ei tiedä asioista mitään - tai on alalla ollut joskus kuokka ja kivi.

      • Anonyymi

        Noh nih, siellä se vanhuslähihoitaja kirjoittelee! Olet sen oman nykyisen koulutuksesi tuote ja hyvä esimerkki siitä, mihin nykyisellä koulutuksella pyritään. Onneksi olkoon, kun olet omaksunut saamasi tiedon niinkuin se halutaan omaksuttavankin.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Noh nih, siellä se vanhuslähihoitaja kirjoittelee! Olet sen oman nykyisen koulutuksesi tuote ja hyvä esimerkki siitä, mihin nykyisellä koulutuksella pyritään. Onneksi olkoon, kun olet omaksunut saamasi tiedon niinkuin se halutaan omaksuttavankin.

        Mitähän helweetteä höpiset? Hän sen sijaan puhuu ko. asiasta juuri niin kuin se on. - Nm. Miksi puutut, kun et tajuu


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Mitähän helweetteä höpiset? Hän sen sijaan puhuu ko. asiasta juuri niin kuin se on. - Nm. Miksi puutut, kun et tajuu

        Oman näkemyksensä mukaan😂


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Oman näkemyksensä mukaan😂

        Kerro sun näkemykses. Enemmän kuin yhdellä lauseella ja ilman noita hymiöitä, kiitos.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kerro sun näkemykses. Enemmän kuin yhdellä lauseella ja ilman noita hymiöitä, kiitos.

        Miltä osin ”näkemykseni”?

        Vanhusten laitospaikkojen? Kotihoidon? Vanhusten iän ja määrän? Koulutuksen? Lekurin suhteen vanhustyöhön?

        Ilman hymiöitä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Miltä osin ”näkemykseni”?

        Vanhusten laitospaikkojen? Kotihoidon? Vanhusten iän ja määrän? Koulutuksen? Lekurin suhteen vanhustyöhön?

        Ilman hymiöitä.

        Ihan vaikka kaikki missä, miten ja miksi sun näkemyksen mukaan mättää.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Oman näkemyksensä mukaan😂

        Mahdatko ymmärtää näkemysten ja faktojen eron?
        Jos sinulla on parempaa tietoa, kerro ihmeessä...

        ...sillä tuollainen mitättömyyksien sivustahuutelu kertoo vain tietämättömyydestäsi ja/tai typeryydestäsi.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Mahdatko ymmärtää näkemysten ja faktojen eron?
        Jos sinulla on parempaa tietoa, kerro ihmeessä...

        ...sillä tuollainen mitättömyyksien sivustahuutelu kertoo vain tietämättömyydestäsi ja/tai typeryydestäsi.

        Älä odota valmiita ratkaisuja. Päättele ihan itse, miksi nykyinen vanhustenhoito on kyseisessä jamassa. Ei ole vaikeaa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Älä odota valmiita ratkaisuja. Päättele ihan itse, miksi nykyinen vanhustenhoito on kyseisessä jamassa. Ei ole vaikeaa.

        Ei tässä ratkaisuja odotetakkaan. Vaan sitä erilaista näkemystä mitä pidät ainoona ja oikeena. Ja vielä ilmeisesti alaa tuntematta. Nyt, lopeta kiertely ja kerro oma näkemyksesi. Ja joo minulla on oma näkemykseni ja tiedän miksi ollaan tässä jamassa mutta nyt se sinun näkemys kiitos.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ei tässä ratkaisuja odotetakkaan. Vaan sitä erilaista näkemystä mitä pidät ainoona ja oikeena. Ja vielä ilmeisesti alaa tuntematta. Nyt, lopeta kiertely ja kerro oma näkemyksesi. Ja joo minulla on oma näkemykseni ja tiedän miksi ollaan tässä jamassa mutta nyt se sinun näkemys kiitos.

        Vanhusten hoivakodissa toimivana voin sanoa, että meitä hoitajia on liian vähän.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Vanhusten hoivakodissa toimivana voin sanoa, että meitä hoitajia on liian vähän.

        Kyllä, mutta edelleen odotan perusteltua näkemystä että miksi ne lääkärit, hoitajien koulutus yms ovat se pahan alku.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kyllä, mutta edelleen odotan perusteltua näkemystä että miksi ne lääkärit, hoitajien koulutus yms ovat se pahan alku.

        Ne ovat vain seuraus tuotteen voitontavoittelulle! Päättele itse, mitä se tarkoittaa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ne ovat vain seuraus tuotteen voitontavoittelulle! Päättele itse, mitä se tarkoittaa.

        Vai oisko se kehitystä? Ei kouluissakaan lasketa helmitaulujen avulla enää koska on laskimet yms. Ihan yhtälailla hoitajien koulutus muuttuu. Miksi pitää asiat niinkuin 20vuotta sitten jos niistä ei ole enää mitään virkaa?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Vai oisko se kehitystä? Ei kouluissakaan lasketa helmitaulujen avulla enää koska on laskimet yms. Ihan yhtälailla hoitajien koulutus muuttuu. Miksi pitää asiat niinkuin 20vuotta sitten jos niistä ei ole enää mitään virkaa?

        Voitontavoittelu! Kehitystä mihin? Koulutus muuttui jo kolmekymmentä vuotta sitten, mutta koulutettavat eivät ole muuttuneet. Koulutettavat eivät tajua olevansa osa voitontavoittelua. Kouluttautuvat edelleenkin hoitajattariksi. Ahdistuvat, uupuvat ym., kun on jäänyt omaksumatta oma osansa voitontavoittelussa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Voitontavoittelu! Kehitystä mihin? Koulutus muuttui jo kolmekymmentä vuotta sitten, mutta koulutettavat eivät ole muuttuneet. Koulutettavat eivät tajua olevansa osa voitontavoittelua. Kouluttautuvat edelleenkin hoitajattariksi. Ahdistuvat, uupuvat ym., kun on jäänyt omaksumatta oma osansa voitontavoittelussa.

        Voitontavoittelu on ylemmän organisaation heiniä kyllä. Ei hoitajien. Ja maailma muuttuu. Kuka ne mummelit hoitaa jos hoitajaopiskelijoille painotetaan olevansa osa voitontavoittelua, mikä vanhustyössä on väärin?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kyllä, mutta edelleen odotan perusteltua näkemystä että miksi ne lääkärit, hoitajien koulutus yms ovat se pahan alku.

        Tämä on jo kertaalleen selistetty, eikä edelleenkään ole kyse "näkemyksestä".

        Enää en jaksa noin idiootille yrittää rautalangasta vääntää. Kun ei tajua niin ei tajua, huudelkoot idiootti.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Voitontavoittelu on ylemmän organisaation heiniä kyllä. Ei hoitajien. Ja maailma muuttuu. Kuka ne mummelit hoitaa jos hoitajaopiskelijoille painotetaan olevansa osa voitontavoittelua, mikä vanhustyössä on väärin?

        Miksi se maailma muuttuu? Ei ihmisen perushoito miksikään muutu. Tavoitteet vain muuttuvat. Nykyisin tuotteesta pitää saada mahdollisimman suuri voitto. Ei se toimi, jos työnkuva on ristiriitainen. ”Hyvin” pitää ”hoitaa”, mutta siihen ei ole aikaa, koska puuhastelu ei tuota voittoa.

        Esimerkiksi kotihoidossa työntekijät valittavat, ettei asiakkaiden välistä matka-aikaa anneta riittävästi. Joutuvat lyhentämään asiakkaiden sovittua käyntiaikaa matkoihin. Kukaan ei suoraan sano, että asiakkaiden pitääkin maksaa matkoistakin.

        Työntekijät joutuvat tahtomattaan ristiriitaan, kun omaiset valittavat lyhennetyistä käynneistä ja työntekijät tietävät ”tekevänsä väärin” asiakasaikaa lyhentämällä. Vaikka on ihan tarkoituksellista toimintaa.

        Asioita vain kaunistellaan, eikä kenellekään kerrota, mikä on totta. Vanhus on tuote, josta halutaan saada mahdollisimman suuri voitto.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Miksi se maailma muuttuu? Ei ihmisen perushoito miksikään muutu. Tavoitteet vain muuttuvat. Nykyisin tuotteesta pitää saada mahdollisimman suuri voitto. Ei se toimi, jos työnkuva on ristiriitainen. ”Hyvin” pitää ”hoitaa”, mutta siihen ei ole aikaa, koska puuhastelu ei tuota voittoa.

        Esimerkiksi kotihoidossa työntekijät valittavat, ettei asiakkaiden välistä matka-aikaa anneta riittävästi. Joutuvat lyhentämään asiakkaiden sovittua käyntiaikaa matkoihin. Kukaan ei suoraan sano, että asiakkaiden pitääkin maksaa matkoistakin.

        Työntekijät joutuvat tahtomattaan ristiriitaan, kun omaiset valittavat lyhennetyistä käynneistä ja työntekijät tietävät ”tekevänsä väärin” asiakasaikaa lyhentämällä. Vaikka on ihan tarkoituksellista toimintaa.

        Asioita vain kaunistellaan, eikä kenellekään kerrota, mikä on totta. Vanhus on tuote, josta halutaan saada mahdollisimman suuri voitto.

        Tuo on sitä voitontavoittelua. Mikä ei edelleenkään ole hoitajista, hoitajien koulutuksesta tai lääkäreistä lähtöisin.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tuo on sitä voitontavoittelua. Mikä ei edelleenkään ole hoitajista, hoitajien koulutuksesta tai lääkäreistä lähtöisin.

        Mutta osallistuvat voitontavoitteluun, joko vapaaehtoisesti tai pakotettuna, eikä sillä ole mitään tekemistä ”hoidon” kanssa. Tekevät ja toimivat vain niinkuin käsketään.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tuo on sitä voitontavoittelua. Mikä ei edelleenkään ole hoitajista, hoitajien koulutuksesta tai lääkäreistä lähtöisin.

        Mikä on hoitajattarista, koulutuksesta tai lekureista ”lähtöisin”? Älä nyt höpöjäs höpise!


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Mikä on hoitajattarista, koulutuksesta tai lekureista ”lähtöisin”? Älä nyt höpöjäs höpise!

        Ylempänä on aika hyvin tietoa tästä vänkäämisestä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ylempänä on aika hyvin tietoa tästä vänkäämisestä.

        On kyllä ”vänkäämistä”😂


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Noh nih, siellä se vanhuslähihoitaja kirjoittelee! Olet sen oman nykyisen koulutuksesi tuote ja hyvä esimerkki siitä, mihin nykyisellä koulutuksella pyritään. Onneksi olkoon, kun olet omaksunut saamasi tiedon niinkuin se halutaan omaksuttavankin.

        En tiedä mitä itse teet työksesi, mutta joka alalla mennään kovalla tahdilla eteen päin. Ja meidän hoitajien on tehtävä töitä suunnitelmien mukaan, ehkäpä vielä sydän mukana lisukkeena. Kovin tökerösti kommentoit aiempaa kirjoittajaa.


    • Anonyymi

      Muuten kantaa ottamatta, niin jokainenhan meistä on voitontavoittelussa osallinen. Maailma pyörii rahan perässä. Mutta vanhustenhoidossa on ihan hyvät lähtökohdat hyvälle toiminnalle jos koko touhuun lisättäis järkeä. Enkä tarkoita hoitajista lähtevää järkeä vaan asioista päättävien.

      • Anonyymi

        Toi on nyt tommonen heitto. Lisää järkeä. Mitä mahtaa tarkoittaa?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Toi on nyt tommonen heitto. Lisää järkeä. Mitä mahtaa tarkoittaa?

        Vaikka että työmäärä suhteutetaan työvuoron hlömitoitukseen. Esimiehet ja vanhustyön johtajat yms, eivät voi haalia hoitajille työtehtäviä, vastuualueita sekä sanella hoidon laatua jos vuoroissa ei pysty edes perushoitoa toteuttamaan.
        Toiseks, työn suunnitelmallisuus on ihan ykkösjuttu jota kaikki noudattaa ja sen suunnitelman saa tehdä hoitajat aivan rauhassa eikä ohi mennen osastopalaverissa. Tähän kuuluu myös että jos työvuoroon lisätään työtehtäviä, niin hoitajilla on myös oikeus istua alas ja suunnitella miten ja missä kohdassa se työ suoritetaan. Niin ne päättäjätkin palaveeraa ja istuu kokouksissa. Ja kolmanneksi, hoitajille oikeus myös vaatia hoidettavilta onatoimisuutta ilman pelkoa jatkuvista valituksista.Ja viittaan nyt laitoshoitoon jossa monikin mummo pystyy tekemään itse, mutta odottaa passausta, koska maksaa siitä, on niin vanha, ei enää tarvitse itse tehdä ja mitä muita selityksiä niitä on.

        Siinä nyt muutama esimerkki.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Vaikka että työmäärä suhteutetaan työvuoron hlömitoitukseen. Esimiehet ja vanhustyön johtajat yms, eivät voi haalia hoitajille työtehtäviä, vastuualueita sekä sanella hoidon laatua jos vuoroissa ei pysty edes perushoitoa toteuttamaan.
        Toiseks, työn suunnitelmallisuus on ihan ykkösjuttu jota kaikki noudattaa ja sen suunnitelman saa tehdä hoitajat aivan rauhassa eikä ohi mennen osastopalaverissa. Tähän kuuluu myös että jos työvuoroon lisätään työtehtäviä, niin hoitajilla on myös oikeus istua alas ja suunnitella miten ja missä kohdassa se työ suoritetaan. Niin ne päättäjätkin palaveeraa ja istuu kokouksissa. Ja kolmanneksi, hoitajille oikeus myös vaatia hoidettavilta onatoimisuutta ilman pelkoa jatkuvista valituksista.Ja viittaan nyt laitoshoitoon jossa monikin mummo pystyy tekemään itse, mutta odottaa passausta, koska maksaa siitä, on niin vanha, ei enää tarvitse itse tehdä ja mitä muita selityksiä niitä on.

        Siinä nyt muutama esimerkki.

        Onko kuvaamasi tilanteet päättäjien tuomaa järkeä vanhustenhoitoon? Ovat lähinnä toimipaikkakohtaista työnsuunnittelua. Ei ole yleispätevää koko vanhustenhoitoon.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Onko kuvaamasi tilanteet päättäjien tuomaa järkeä vanhustenhoitoon? Ovat lähinnä toimipaikkakohtaista työnsuunnittelua. Ei ole yleispätevää koko vanhustenhoitoon.

        En tarkottanu päättäjillä hallitusta tms, vaan kunnan/kaupunkien perusturvan päättäjiä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        En tarkottanu päättäjillä hallitusta tms, vaan kunnan/kaupunkien perusturvan päättäjiä.

        Että päättäisivät vanhusten osallistumisen hoitopaikkansa siivoukseen, ruuanjakoon tai toinen toisensa vessassa avustamiseen.

        Työntekijöiden työnsuunnitteluun ja -jakoon.

        Osaston työmäärään.

        No, justiinsa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Että päättäisivät vanhusten osallistumisen hoitopaikkansa siivoukseen, ruuanjakoon tai toinen toisensa vessassa avustamiseen.

        Työntekijöiden työnsuunnitteluun ja -jakoon.

        Osaston työmäärään.

        No, justiinsa.

        Avainasema heillä on tietenkin antaa lupa sijaisten palkkaamiseen, että osaston työntekijät saavat työnsä suunniteltua. Nyt syyt sijaisten palkkaukseen ovat saikku, vuosiloma tai yvp. Toki palkataan myös jos ihan ehdoton tarve, mutta syy yleensä piilotetaan noiden edellämainittujen alle, että tilastot näyttää hyviltä eikä hätää muka ole


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Avainasema heillä on tietenkin antaa lupa sijaisten palkkaamiseen, että osaston työntekijät saavat työnsä suunniteltua. Nyt syyt sijaisten palkkaukseen ovat saikku, vuosiloma tai yvp. Toki palkataan myös jos ihan ehdoton tarve, mutta syy yleensä piilotetaan noiden edellämainittujen alle, että tilastot näyttää hyviltä eikä hätää muka ole

        Että yhteiskunta maksaa sijaiset, että osaston työt saadaan suunniteltua. Voi hemmanan aika sentään.

        Vanhustyö on helppoa ja yksinkertaista. Ei tarvitse mitään erityistä ”suunnittelua”.

        Sanotko kyseistä ”ideaa” vanhustyön ”järkeistämiseksi”?

        No, justiinsa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Että yhteiskunta maksaa sijaiset, että osaston työt saadaan suunniteltua. Voi hemmanan aika sentään.

        Vanhustyö on helppoa ja yksinkertaista. Ei tarvitse mitään erityistä ”suunnittelua”.

        Sanotko kyseistä ”ideaa” vanhustyön ”järkeistämiseksi”?

        No, justiinsa.

        Miksi hoitoalaan liittyvä yhteiskunnan maksaminen on jotenkin paha asia? Kakkaahan sekin on että luvataan tuleville asiakkaille maita ja mantuja hoidon tasosta ja viihtyvyydestä, mihin osaston/laitoksen kapasiteetti ei oikeasti riitä. Ja jos jossain paikassa on rauhaisaa ja leppoista, ei tarkoita että joka paikassa on.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Miksi hoitoalaan liittyvä yhteiskunnan maksaminen on jotenkin paha asia? Kakkaahan sekin on että luvataan tuleville asiakkaille maita ja mantuja hoidon tasosta ja viihtyvyydestä, mihin osaston/laitoksen kapasiteetti ei oikeasti riitä. Ja jos jossain paikassa on rauhaisaa ja leppoista, ei tarkoita että joka paikassa on.

        Jestas sun juttujas! Kuka on valmis maksamaan vanhusten viihdyttämisestä? Unohda!


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Jestas sun juttujas! Kuka on valmis maksamaan vanhusten viihdyttämisestä? Unohda!

        Ei varmaan kukaan mutta pitääkö sitä sitten vaatia ja itkeä täällä kun sitä ei ole?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ei varmaan kukaan mutta pitääkö sitä sitten vaatia ja itkeä täällä kun sitä ei ole?

        Jokainen tyylillään!


    • Anonyymi

      Jotkut kotihoitajat tiskaavavatkin, vaikkei tarvitsisi.
      Itse otsikkoasiasta monet hoivakodit mainostavat, miten heillä viihtyy ja on ohjelmaa. Käytännössä ainakin joissakin paikoissa asia ei ole sinnepäinkään, vaikka ulkopuolisetkin tietävät, että pitäisi olla. Fyysisesti hyväkuntoinenkin vain suljetaan laitokseen, eikä pääse ulos kävelemäänkään, vaikka kovasti tahtoisi. Ystävätkin olisivat mielellään lenkkikavereita, mutta ei sallita.

      • Anonyymi

        Tämä nyt on ihan silkkaa sontaa. Missään ei vankina pidetä. Jos on turvallista lähteä ystävän kanssa ulos, aivan varmasti pääsee.

        Mitä haetaan tällaisilla valheilla?


      • Anonyymi

        Jännä kommentti; ”Jotkut kotihoitajat tiskaavatkin, vaikkei tarvitsisi.”

        Kenen kuvitellaan kotihoidossa tiskaavan, jos tyyppi ei saa vaippaansa vaihdettua?

        Siinähän sitä on laitoksessakin toimintaa, kun osallistuu kaikkeen kodinhoidolliseen. Sinne vain keittiöhommiin!


    • Anonyymi

      Mitähän nämä pari viimeistä kommentoijaa yrittävät esittää? Kaikilla, joilla käy kotihoito. ei todellakaan ole vaipanvaihtoja. On vieläpä toimintakykyä, ja esim. mielellään tiskaa.
      Esimerkkejä huonoista laitoksista löytyy ainakin Espoossa.
      On todettu.

      • Anonyymi

        Kyse on asiakkaista, jotka eivät esim. tiskaa, että kuka sitten tiskaa.


    • Anonyymi

      Kyllä kirjoittamasi on aika paljolti totuus. Miksi vanhuksia ei viedä ulos? Jos joku fiksu osaa tähän vastata niin mielelläni luen suurella mielenkiinnolla.

      • Anonyymi

        Ei tässä tarvita mitään kunnallisia johtoja tätä päättämään vaan hoitajat jotka aidosti välittävät näistä ihmisistä. Yllättäkää vanhukset- viekää ulos.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ei tässä tarvita mitään kunnallisia johtoja tätä päättämään vaan hoitajat jotka aidosti välittävät näistä ihmisistä. Yllättäkää vanhukset- viekää ulos.

        Ja se töykeä käytös vanhuksia kohtaan, dementikot etulinjassa. Ymmärrän, jos on raskasta, mutta vanhus, oli sitten dementikkokin, ymmärtää hymyn ja aidon sellaisen.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ei tässä tarvita mitään kunnallisia johtoja tätä päättämään vaan hoitajat jotka aidosti välittävät näistä ihmisistä. Yllättäkää vanhukset- viekää ulos.

        Vie vaan ite. Vanhustenkoti ei mikään hotelli kuitenkaan ole.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ei tässä tarvita mitään kunnallisia johtoja tätä päättämään vaan hoitajat jotka aidosti välittävät näistä ihmisistä. Yllättäkää vanhukset- viekää ulos.

        Ilmottaudu vapaaehtoistyöhön tai ystäväpalveluun ja käy ulkoiluttamassa vanhuksia 😊


      • Anonyymi

        Kysy hiljaa itseltäsi. - Nm. Miksi et vie


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ei tässä tarvita mitään kunnallisia johtoja tätä päättämään vaan hoitajat jotka aidosti välittävät näistä ihmisistä. Yllättäkää vanhukset- viekää ulos.

        Hoitajat hoitavat. Eivät päätä itsenäisesti toimistaan. Ulkoiluun liittyy niin paljon muutakin. Esim. vastuut, vakuutukset ym. Ei kannata itse lähteä sooloilemaan.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Hoitajat hoitavat. Eivät päätä itsenäisesti toimistaan. Ulkoiluun liittyy niin paljon muutakin. Esim. vastuut, vakuutukset ym. Ei kannata itse lähteä sooloilemaan.

        Ai että sinä et vie omaistasi ulos vastuiden ja vakuutusten vuoksi / pelosta ? - Nm. Ei junalauta


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ai että sinä et vie omaistasi ulos vastuiden ja vakuutusten vuoksi / pelosta ? - Nm. Ei junalauta

        Lukemisen ymmärryksessä vikaa?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Hoitajat hoitavat. Eivät päätä itsenäisesti toimistaan. Ulkoiluun liittyy niin paljon muutakin. Esim. vastuut, vakuutukset ym. Ei kannata itse lähteä sooloilemaan.

        Ei tosiaankaan, todellakin heillä on siihen oikeus rahallisiin korvauksiin kaikesta.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ilmottaudu vapaaehtoistyöhön tai ystäväpalveluun ja käy ulkoiluttamassa vanhuksia 😊

        Ja maksa sitten vahingon sattuessa rahalliset korvaukset ja tähtitieteelliset oikeudenkäynti kulut. Käyt linnasakin tahallise ruumiinvamman tuottamisesta.
        Sanna Marin hoitaa hyvi, kuten coronankin: jos häneltä vain kysyttäisiin miten pitää suorittaa vanhusten hoito, niin hän kyllä vastaisi, ei mitenkää. Annan kyllä hoitoalan ylimmille vastaaville päättäjille täyden tuken.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ja maksa sitten vahingon sattuessa rahalliset korvaukset ja tähtitieteelliset oikeudenkäynti kulut. Käyt linnasakin tahallise ruumiinvamman tuottamisesta.
        Sanna Marin hoitaa hyvi, kuten coronankin: jos häneltä vain kysyttäisiin miten pitää suorittaa vanhusten hoito, niin hän kyllä vastaisi, ei mitenkää. Annan kyllä hoitoalan ylimmille vastaaville päättäjille täyden tuken.

        Älä ulkoiluta huonojalkaisia ilman apuvälinettä niin riski pienenee. Ja luullaanko täällä jotenkin että jos vanhus hoitajan seurassa kaatuu niin hoitaja ottaa kopin tai jopa heittäytyy vanhuksen alle ettei tämä vaan loukkaa itteään?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Älä ulkoiluta huonojalkaisia ilman apuvälinettä niin riski pienenee. Ja luullaanko täällä jotenkin että jos vanhus hoitajan seurassa kaatuu niin hoitaja ottaa kopin tai jopa heittäytyy vanhuksen alle ettei tämä vaan loukkaa itteään?

        Aikoinaan neuvoin työntekijöitä, etteivät yritä ottaa koppia kaatuvasta asiakkaasta, koska jos sitä yksin yrität ja satutat itsesi, niin vakuutus ei välttämättä korvaa.

        En olisi halunnut työntekijöiden ulkoiluttavan dementoitunutta, arvaamatonta omaistani. Karkasi työntekijältä ensimmäisessä laitoksessa ja sieltä soitettiin, että etsitään ja nakkilakeille on myös soitettu.

        ”Kiltit ja herttaiset” vanhukset voivat olla hyvinkin arvaamattomia liikkeissään ja käytöksessään.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Aikoinaan neuvoin työntekijöitä, etteivät yritä ottaa koppia kaatuvasta asiakkaasta, koska jos sitä yksin yrität ja satutat itsesi, niin vakuutus ei välttämättä korvaa.

        En olisi halunnut työntekijöiden ulkoiluttavan dementoitunutta, arvaamatonta omaistani. Karkasi työntekijältä ensimmäisessä laitoksessa ja sieltä soitettiin, että etsitään ja nakkilakeille on myös soitettu.

        ”Kiltit ja herttaiset” vanhukset voivat olla hyvinkin arvaamattomia liikkeissään ja käytöksessään.

        Hyvin harva vanhus on kiltti ja herttainen. Ja jos tulee ulkopuolisia ulkoiluttajia, hoitajat varmasti osaa arvioida kenen vanhuksen kanssa ulkoilu sujuu hyvin ilman ylläri karkaamisia ja kaatuilua.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Hyvin harva vanhus on kiltti ja herttainen. Ja jos tulee ulkopuolisia ulkoiluttajia, hoitajat varmasti osaa arvioida kenen vanhuksen kanssa ulkoilu sujuu hyvin ilman ylläri karkaamisia ja kaatuilua.

        Että kaatumisen osaa ennakoida? Pointsit siitä 👍🏻


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Että kaatumisen osaa ennakoida? Pointsit siitä 👍🏻

        Voi että mimmosia typeryksiä se leipä elättää 🤦🏼‍♀️ Jos potilaalla on taustalla useita kaatumisia, huonot/voimattomat jalat, niin hoitajat osaa arvioida kyllä että sellaista potilasta ei ulkopuolisen ulkoiluttajan mukaan kannata päästää. Voi se hyväjalkainenkin kaatua, mutta paremmat mahikset sillä on pystyssä pysyä kuin huonojalkaisen. Nyt kannattaa alottaa koulu uudestaan ellei ymmärryksen puute estä sitäkin 🙄


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Voi että mimmosia typeryksiä se leipä elättää 🤦🏼‍♀️ Jos potilaalla on taustalla useita kaatumisia, huonot/voimattomat jalat, niin hoitajat osaa arvioida kyllä että sellaista potilasta ei ulkopuolisen ulkoiluttajan mukaan kannata päästää. Voi se hyväjalkainenkin kaatua, mutta paremmat mahikset sillä on pystyssä pysyä kuin huonojalkaisen. Nyt kannattaa alottaa koulu uudestaan ellei ymmärryksen puute estä sitäkin 🙄

        😂 Mihin kouluun ajattelit pyrkiä? Olisko vaikka autonasentaja 🔧😂


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Älä ulkoiluta huonojalkaisia ilman apuvälinettä niin riski pienenee. Ja luullaanko täällä jotenkin että jos vanhus hoitajan seurassa kaatuu niin hoitaja ottaa kopin tai jopa heittäytyy vanhuksen alle ettei tämä vaan loukkaa itteään?

        Huonojalkainen pannaan pyörätuoliin aina ulos tai mihin tahansa vietäessä. Muut, jotka vielä käyttävät omia jalkojaan, voivat myös joskus kompastua tai muuten ottaa mukkia.

        Hoitaja ei tietenkään ota koppia tai mene pehmukkeeksi alle, mutta vieressä olemalla ja myötäilemällä kaatujaa, voi kuitenkin pehmentää hänen alastuloaan ja pienentää kaatumisesta syntyviä vahinkoja. - Nm. Vai annatko vain kolahtaa


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Huonojalkainen pannaan pyörätuoliin aina ulos tai mihin tahansa vietäessä. Muut, jotka vielä käyttävät omia jalkojaan, voivat myös joskus kompastua tai muuten ottaa mukkia.

        Hoitaja ei tietenkään ota koppia tai mene pehmukkeeksi alle, mutta vieressä olemalla ja myötäilemällä kaatujaa, voi kuitenkin pehmentää hänen alastuloaan ja pienentää kaatumisesta syntyviä vahinkoja. - Nm. Vai annatko vain kolahtaa

        🤦🏼‍♀️🤦🏼‍♀️🤦🏼‍♀️

        Yksi kitisee täällä ettei voi ulkoiluttaa vanhusta, ettei joudu vastuuseen tai vankilaan jos vanhus kaatuu ulkoillessa. Siihen viitaten kirjoitin, että luullaanko täällä että hoitajat ottaa kopin kaatuvasta tai heittäytyy patjaksi kaatuvan alle. Ei, hoitajat ei tee niin, joten ei ulkopuolisenkaan tarvitse rikkoa itteensä jos joku kaatuu. Jos tilanne on suotuisa ( mm. kaatuva pienehkön kokoinen, kaatuu siinä kulmassa )että liu’utus maahan mahdollista itseään rikkomatta niin niin toimitaan.

        Ja kyllä, kaikki voivat kaatua. Ihan kaikki. Sitä ei osaa ennustaa kukaan. Mutta ennakoida kuitenkin pystyy juuri sillä, että ulkoiluttajan mukaan ei laiteta ainakaan ilman apuvälinettä mummoa joka kaatuilee päivittäin ja jalat heikot, vaan sellainen kenellä takana harvoja kaatumisia ja jaloissa voimaa sekä kävelykyky hyvä.
        Kuinka monesta rautalangasta tämä pitää vielä vääntää?!


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        🤦🏼‍♀️🤦🏼‍♀️🤦🏼‍♀️

        Yksi kitisee täällä ettei voi ulkoiluttaa vanhusta, ettei joudu vastuuseen tai vankilaan jos vanhus kaatuu ulkoillessa. Siihen viitaten kirjoitin, että luullaanko täällä että hoitajat ottaa kopin kaatuvasta tai heittäytyy patjaksi kaatuvan alle. Ei, hoitajat ei tee niin, joten ei ulkopuolisenkaan tarvitse rikkoa itteensä jos joku kaatuu. Jos tilanne on suotuisa ( mm. kaatuva pienehkön kokoinen, kaatuu siinä kulmassa )että liu’utus maahan mahdollista itseään rikkomatta niin niin toimitaan.

        Ja kyllä, kaikki voivat kaatua. Ihan kaikki. Sitä ei osaa ennustaa kukaan. Mutta ennakoida kuitenkin pystyy juuri sillä, että ulkoiluttajan mukaan ei laiteta ainakaan ilman apuvälinettä mummoa joka kaatuilee päivittäin ja jalat heikot, vaan sellainen kenellä takana harvoja kaatumisia ja jaloissa voimaa sekä kävelykyky hyvä.
        Kuinka monesta rautalangasta tämä pitää vielä vääntää?!

        Ulkoiluttaja voi ulkoiluttaa myös kotihoidon vanhusta ja ennustettavuus ja apuvälineiden käyttö voi olla hyvinkin epäselvää.

        Ei kannata yleistää, kun tilanteet vaihtelevat ja jos ei tiedä ja katsoo asioita vain omasta pienestä näkökulmastaan.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ulkoiluttaja voi ulkoiluttaa myös kotihoidon vanhusta ja ennustettavuus ja apuvälineiden käyttö voi olla hyvinkin epäselvää.

        Ei kannata yleistää, kun tilanteet vaihtelevat ja jos ei tiedä ja katsoo asioita vain omasta pienestä näkökulmastaan.

        Otitko huomioon että jos vapaaehtoistyönä tai ystäväpalvelu ulkoiluttaa niin se hoidetaan kotihoidossa kotihoidon kautta? Siellä se arvioidaan ketä sopii ja haluaa ulkoilutettavaksi. Ei sitä vaan mennä soittelemaan ovikelloja että asuuko täällä mahdollisesti ulkoilutusta kaipaava vanhus.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        🤦🏼‍♀️🤦🏼‍♀️🤦🏼‍♀️

        Yksi kitisee täällä ettei voi ulkoiluttaa vanhusta, ettei joudu vastuuseen tai vankilaan jos vanhus kaatuu ulkoillessa. Siihen viitaten kirjoitin, että luullaanko täällä että hoitajat ottaa kopin kaatuvasta tai heittäytyy patjaksi kaatuvan alle. Ei, hoitajat ei tee niin, joten ei ulkopuolisenkaan tarvitse rikkoa itteensä jos joku kaatuu. Jos tilanne on suotuisa ( mm. kaatuva pienehkön kokoinen, kaatuu siinä kulmassa )että liu’utus maahan mahdollista itseään rikkomatta niin niin toimitaan.

        Ja kyllä, kaikki voivat kaatua. Ihan kaikki. Sitä ei osaa ennustaa kukaan. Mutta ennakoida kuitenkin pystyy juuri sillä, että ulkoiluttajan mukaan ei laiteta ainakaan ilman apuvälinettä mummoa joka kaatuilee päivittäin ja jalat heikot, vaan sellainen kenellä takana harvoja kaatumisia ja jaloissa voimaa sekä kävelykyky hyvä.
        Kuinka monesta rautalangasta tämä pitää vielä vääntää?!

        Dementoitunut omaiseni karkasi kolme kertaa laitoksessa ollessaan ja ”tuttujen” hoitajattarien kanssa ulkoillessaan. Liikkui sisällä hitaasti laahustaen; ”ettei noin hitaasti liikkuvan kanssa tule ongelmia!” Mutta annas olla, kun ulos pääsi, niin koivet toimivat, kuin siksaksingerillä ja karkuun läks. Eivät itse löytäneet ja joutuivat omaisillekin soittamaan, että taas tyyppi otti hatkat ja nakkilakitkin on hälytetty etsimään.

        Kolmannen kerran jälkeen uskoivat, etteivät kuitenkaan ”tunteneet” hidasta hiihtelijää.

        Että tunne siinä sitten vanhus, niin hyvinhän tunnet!


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Otitko huomioon että jos vapaaehtoistyönä tai ystäväpalvelu ulkoiluttaa niin se hoidetaan kotihoidossa kotihoidon kautta? Siellä se arvioidaan ketä sopii ja haluaa ulkoilutettavaksi. Ei sitä vaan mennä soittelemaan ovikelloja että asuuko täällä mahdollisesti ulkoilutusta kaipaava vanhus.

        😂😂😂


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Dementoitunut omaiseni karkasi kolme kertaa laitoksessa ollessaan ja ”tuttujen” hoitajattarien kanssa ulkoillessaan. Liikkui sisällä hitaasti laahustaen; ”ettei noin hitaasti liikkuvan kanssa tule ongelmia!” Mutta annas olla, kun ulos pääsi, niin koivet toimivat, kuin siksaksingerillä ja karkuun läks. Eivät itse löytäneet ja joutuivat omaisillekin soittamaan, että taas tyyppi otti hatkat ja nakkilakitkin on hälytetty etsimään.

        Kolmannen kerran jälkeen uskoivat, etteivät kuitenkaan ”tunteneet” hidasta hiihtelijää.

        Että tunne siinä sitten vanhus, niin hyvinhän tunnet!

        Jaaha, nyt tää menee näin että jos joku ulkoiluttaa, niin se on huono asia ja väärin tehty, mutta jos et ulkoiluta niin se vasta paha asia on. Päättäkää nyt jo 😂 en yhtään ihmettele että hoitajat sanoo ettei heidän työtä arvosteta. No täällä se ainakin näkyy hyvin 😂😂


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Jaaha, nyt tää menee näin että jos joku ulkoiluttaa, niin se on huono asia ja väärin tehty, mutta jos et ulkoiluta niin se vasta paha asia on. Päättäkää nyt jo 😂 en yhtään ihmettele että hoitajat sanoo ettei heidän työtä arvosteta. No täällä se ainakin näkyy hyvin 😂😂

        ”Hoitajat sanoo ettei heidän työtä arvosteta.” No, ei todellakaan! Miksi pitäisi? Hoitavat vain hommansa, eivätkä ihmettele, niin hyvä tulee.

        Ei ole sen kummempaa duunia, kun mikään muukaan. Ei siitä ulkoiluttamisesta tai ulkoiluttamattomuudesta nyt niin kannata herneitä ottaa. Kyse on kuitenkin vain vanhuksista, jotka touhuavat oman päänsä mukaan. En ole koskaan nyt niin kyseistä duunia vakavasti ottanut. Ihmiset puhuvat, mitä puhuvat ja pääasiahan on se, että puhuvat😂


    • Anonyymi

      No jo on tllsää, eikö sitä pitäisi olla.
      Jos pitäisi jotakin tehdä punavihervasurin, niin heti tulee pää kipiäksi ja en minä jaksa, laiskottaakin, minun pitää ryveta pitkäkseen. Syönetkin niin lihavaki ovat kaikki että eivät enää jalatkaan kanna, nostelmiseenkin tarvitaan heikkorakenteisia Filippiinläisiä hoitajia tusinan verran enempi uudella hoitaja mitoituksella.

    • Anonyymi

      Kotihoito ei ole ole asiakkaan huoltaja, edunvalvoja, vanginvartija eikä vastuussa asiakkaan tekemisistä silloin, kun hoitaja ei ole paikalla.
      Asiakkaalla on oikeus ulkoilla "ulkopuolisen" - omaisen, vapaaehtoisen, seurakunnan jäsenen ym. - kanssa. Kotihoito ei voi sitä kieltää eikä estää.

      Tottakai kotihoito auttaa apuvälineiden hankinnassa ja arvioi ulos lähtemisen turvallisuutta sekä keskustelee siitä omaisten kanssa, mutta vanhukselle saattaa tulla esimerkiksi seurakunnasta joku, joka vie vanhuksen kävelylle eikä kotihoito tästä kenties koskaan tule tietämäänkään.

      Samoin on palvelutaloissa ja hoivakodeissa. Jos riskit ovat tiedossa ja silti halutaan ulos, ei sitä voida kieltää. Kukaan ei ole vanki.

      • Anonyymi

        Pointtinsa tässäkin, mutta kyllä ne aika hyvin on tiedossa kotihoidollakin että mitä apuja ja avustuksia hoidettava saa. Ja vaikka ei olisikaan, ja vanhusta kävisi seurakunnasta joku ulkoiluttamassa, niin melko usein se ulkoiluttaja tai palvelun järjestäjällä on joku haju minkä kuntoista porukkaa sitä apua tarvitsee.


    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. 4 tuntia töitä kerran viikossa on naisen mukaan liian raskasta

      Tämä ei taija olls lieksalaine vaikka "tuntomerkkiin" perusteella nii vois eppäillä! 🤣 31-vuotias Maya ei kykene tekemä
      Lieksa
      90
      4140
    2. Baaritappelu

      Hurjaksi käynyt meno Laffassa. Jotain jätkää kuristettu ja joutunu teholle...
      Kokkola
      43
      4022
    3. Riikka Purra rosvosi eläkeläiset!

      1900 euron eläkkeestä rosvottiin 350 euroa. Kohtuullista vai? Perussuomalaisia ei enää ole olemassa meille eläkeläisille
      Maailman menoa
      609
      3874
    4. Tappo Kokkolassa

      Päivitetty tänään Iltalehti 17.04.2024 Klo: 15:23..Mikähän tämä tapaus nyt sitten taas on.? Henkirikos Kokkolassa on tap
      Kokkola
      19
      2667
    5. Näytit nainen sanoinkuvaamattoman ihanalta

      En voi unohtaa sinua. Pohdin nyt sinua.
      Ikävä
      78
      2455
    6. Ihastuksesi persoonalliset piirteet ulkonäössä?

      Onko jotain massasta poikkeavaa? Uskallatko paljastaa? Aloitan; todella kauniit kädet ja sirot sormet miehellä.
      Tunteet
      127
      2052
    7. SDP:n kannatus edelleen kovassa nousussa, ps ja kokoomus putoavat

      SDP on noussut Helsingin Sanomien tuoreessa kannatuskyselyssä kokoomuksen ohi Suomen suosituimmaksi puolueeksi. SDP:n ka
      Maailman menoa
      339
      2051
    8. Kansaneläkkeiden maksu ulkomaille loppuu

      Hyvä homma! Yli 30 miljoonan säästö siitäkin. Toxia.
      Maailman menoa
      190
      1920
    9. Ketä ammuttu ?

      Ketä sielä Juupajoela ammuttu ei kait mainemies alkanu amuskelemaan , , Kyösti H ?
      Juupajoki
      28
      1579
    10. Nainen, meistä tulisi maailman ihanin pari

      Mutta tosiasiat tosiasioina, on liian monta asiaa, jotka sotivat meidän yhteistä taivalta vastaan. Surulla tämän sanon,
      Ikävä
      66
      1412
    Aihe