Tätä se euro teki

Anonyymi

kaksinkertaisti hinnat heti alussa, ja nyt on hinnat niin korkeita ettei ole koskaan ollut.
Euro on kurjistanut meidän elämää jo yli 20 vuotta, ja nyt on kallistanut niin ettei suomessa enää pysty elämään.
1 euro on 6 markkaa....
Ennen markalla sai asioita, nyt ei saa enää samalla hinnalla. kaikki on kallistnut monin kertaiseksi. Minkään eipitänyt nousta ja ne nousi.

Kahvikuppinen on 3 e eli 18 markkaa, ennen 1 mk 50 p
Iltalehti maksoi 1 markan nyt 1 euron eli 6 markkaa

Kaikki on nousseet kymmenkertaiseksi. postikortteja sai 10 kpl 1 markalla, nyt ne maskaa 2,50 eli 15 markkaa....
Mummon mäkki maksoi ennen 30 000 markkaa, nyt se maksaa 30 000 e eli 180 000 markkaa
Luksustalo 1 milj markkaa nyt se on 3 milj euroa eli 18 00000 milj markkaa
j

25

64

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

Kaiken takana on sosiaalidemokraattinen kätyri Paavo Lipponen joka ajoi meitä EU:n eteläisten luspereiden tukimaksajaksi kuin käärmettä pyssyyn.
      Miljardeja on revitty pois suomalaisten hyvinvoinnista ja lähetetty EU:hun.
      Miten näppärää olisi markka-valuutalla. Devalvoisimme vaan muutaman vuoden välein ja kaikilla menisi hyvin kun kiinalainen krääsäkin olisi kalliimpaa.
      Turhuuden ostaminen vähenisi selvästi ja kotimaan matkailu lisääntyisi.

• Anonyymi

Omituista kurjistumista kun BKT on tuplaantunut.
      Eiköhän luusereiden määrä ole kuitenkin vain vakio.

• Anonyymi

Esimerkkihinnat on kyllä ihan hatusta vedettyjä. "Iltalehti maksoi 1 markan nyt 1 euron eli 6 markkaa" Ei maksanut ennen euroon siirtymistä yhtä markkaa (ellei sitten tarkoiteta 1970-lukua), eikä maksa nyt yhtä euroa.

• Anonyymi

Iltalehti maksoi 5mk ja miljoonalla markalla ei saanut luksustaloa. Tai ehkä 60-luvulla.

No, itse tienasin kuukaudessa 8000mk ja nyt 8000€. En valita. Myös omaisuuteni arvo on noussut mukavasti.

• Anonyymi

Minä tienaan 20 000 e kk markka aikana 900 ekk, kivasti on noussut. En valita, kohta on tulossa palkankorotus reilu 15 000 e kk jotenmukavat 35 0000 e kilahtaa joka kuu tilille. En valita.

Tietysti otan vastaan kun tarjotaan. Harmi etten saa kelan etuuksia, mutta tulen tuollakin toimeen.

• Anonyymi

Ihan turha muistella niitä markkahintoja, kun inflaatio on mennyt vuosien varrella niin paljon, että kertoimet ihan muuta.
      Kyllä ne palvelut ja tavarat maksoi markoillakin maksettaessa, joillakin vain on selektiivinen muisti. Joudun paljon työni puolesta vääntämään näitä hintoja, niin ei niissä suuria eroja ole.
      Ja kyllä euro oli Suomelle hyvä juttu, ei markalla olisi pärjätty, se nähtiin hyvin silloin niissä ainaisissa devalvoinneissa, vai etkö muista niitä!

• Nuo aloittajan hinnat on ihan kyllä täysin hatusta vedettyjä.
      Etenkin tuo Iltalehden hintakehitys on helppo tarkastaa netistä, kun vanhoja Iltalehden kansiä löytyy Googlettamalla pilvin pimein.

Iltalehden hintakehitys markka-aikana nettihakujen perusteella:

1982 2,00mk
      1984 2,50mk
      1987 3,00mk
      1991 5,00mk (jolla hinnalla sitten mentiin 90-luku)

Mutta kerrotko miksi Iltalehden irtonumeron hinta nousi vuodesta 1982-vuoteen 1991 2mk -> 5mk. kun ei ollut edes euroa hintaa nostamassa...

• Anonyymi

Inflaatio on nostanut hintoja viimeisen 20 vuoden aikana noin 35 %. Tämä on itse asiassa todella vähän. Osasyynä asiaan on se, että euro on laskenut mm. ruuan reaalihintaa. Mikäli poistetaan asuntojen hinnan nousu ja polttoaineiden hinnat (jotka ovat nousseet lähinnä verotuksen kiristämisen vuoksi), niin ollaan aika lähellä nollainflaatiota.

Markkaa olisi devalvoitu jo monta kertaa tarkastelujakson aikana, jonka johdosta yksittäisen ihmisen ostokyky olisi vain murto-osa nykyisestä.

Eli jos itselläsi menee huonosti, niin kannattaa katsoa peiliin ja tehdä asialle jotakin!

• Anonyymi

Muistan markka ajan niin kyllä sillon 20markalla teki makkarakeiton ihan komeesti etäs nykyään rapialla 3 eurolla niin tekee komeesti makkarakeiton ja aikaa kulunut 20vuotta. Tytyykin vanhasta lehdestä katsoa markkahintoja.

• Anonyymi

Euro on kurjistanut meidän kaikkien elämää. Kukaan ei enää välitä hinnoista kun kaikki näyttää niin halvalta. Mutta kuin moni tajuu että sen 1 euron alla on se 6 markkaa, kuusinkertainen hinta.

Jos ostat teepaidan, muistan kun markka aikana sain t paidan 5 markalla, nyt s t paita maksaa 10 e, eli 60 markkaa.

Omenat 4 e eli 24 markkaa markka aikana 1 mk 50 p kilo!!!

Euro on tehnyt meistä köyhiä.

• Anonyymi

Eli meinaat ettei hinnat olisi nousseet 20 vuodessa jos markka olisi valuuttana. Kyllä ne hinnat nousivat ennenkin.

• Anonyymi

Lisäksi nyt on alkanut kunnon eurokriisi. Italia on lähdössä olosuhteiden pakosta koko euroalueesta. Euro rupeaa hajoamaan liitoksistaan.

• Anonyymi

Italiassa ei ole ikinä ymmärrettykään huolellisesta taloudenpidosta mitään.

• Anonyymi

Kyllä minun talouteni on ainakin kallistunut euron myötä. Itse lasken akiken amrkkoina aina kun ostan, jotta tiedän mitä kaikki m aksaa. Eurohinnoissa en osta mitään, kaupassa aina lasken makroiksi.

Euro on kallistanut meidän taloutta ainakin paljon. Ennen oli raha pussissa aina rahaa seteleitä ja kolikoita, nykysin ei ole ollut kuin muutamia steleitä ja kolikoita, kun sitä rahaa on yhdessä rahassa niin paljon sisällä. Sitä ei tajua kun ostelee että 20 e onkin 118 markkaa!!!!! Sitä kaikki kuvittelevat että se on 20 markkaa.

Maksan aina käteisellä, silloin tieädn mitä kaikki maksaa. Korttia en käytä koskaan.

Meillä oli ytiövastike aikanaan 440 markkaa, nyt euro aikana se on 250 euroa! Eli kallistunut reippaasti, nyt 1500 markkaa!!! Aatelkaa.

lehdet lopetettiin harrastukset lopetettiin, matkustaminen lopetettiin, kotimaisen ruuan osto lopetettiin... ostamme vaan ulkolaisia tuotteita, ja kirpparia käytetään, sieltä saa melkein ilmaisia huoneklauja ja astioita ja vaatteita, kotimme onkin ilmaiseksi sisustettu, netistä saa jsokus ilmaisa huonekaluja... nyky kaulusteita ei kukaan varmaan osta, kun ovat huippuhinnoissa.

• Anonyymi

Aivan oikein, Netin "roskalava"-palsta on loistava tapa päästä eroon vanhasta, mutta ehjästä tavarasta. Niille löytyy hetkessä ottaja . Mm. leivänpaahdin 5 min ja mikro alle tunti.

• Anonyymi

Ei ole kyllä mitään järkeä laskea markoissa enää nykyisiä hintoja. Eurot otettiin käyttöön yli 20 vuotta sitten.

• Anonyymi

Olet aikanaan ollut kadehtittavan hyväosainen koska sinulla on ollut varaa kurjistua kaikki nämä vuodet!
      Oma kokemukseni on päinvastainen.

• Anonyymi

En tiedä kelle vastasit mutta minä vastaan sulle.

Mitä tarkoitat kurjistumisella? Sitäkö että on vapaa stressistä ja sairauksista, jota työ tuo aina tullessaan? onko sinusta se kurjistumista että voi hyvin omassa elämässään. En ymmärrä logiikkaasi.

Et voi puhua muiden puolesta. Jokainen kokee samat aiat eritavalla. Minä koen että loetetuani työt ja jäädessäni työtötömäksi vuosia sitten, elämäni on parnatunut huimasti ja elän onnellisinta elämää kuin koskaan. Miten voit teilata tositen sanomiset omasta elämästään, kun et tunne ja gtiedä heitä??? Sinä arvailet, joka ei perustu totuuteen, pelkkään kuvitelmaan.

Minun elämä on parantunut vuosi vuodelta, juuri työttömyyden vuoksi. Tyaika oli ihmisenriistoa, johon ei ihminen kuulu.
        Raha ei ole merkinnyt minulle koskaan enempää kuin tarve on. Ek kerääs itä, koska minulla on jo kaikki. Rahaa saan joka pivä tulee, ja minulle ätysin riittävästi. Jos sinä tarvit viikossa 10 000 e kuluttaaksesi turhuuteen ja näyttääksesi että voit ostella krääsää, se on sinun asia.

Minulle riittää se että laskut on meksettu ja ruokaa pydässä ja voi ostaa kaiken tarpeellisen.

Se on onnea, ei krääsän kerääminen.

Jos en olisi onnellinen olisin töissä ilmeisesti, mutta nyt olen työtön jotta voin olla onnellinen.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Mitä tarkoitat kurjistumisella? Sitäkö että on vapaa stressistä ja sairauksista, jota työ tuo aina tullessaan? onko sinusta se kurjistumista että voi hyvin omassa elämässään. En ymmärrä logiikkaasi.

Et voi puhua muiden puolesta. Jokainen kokee samat aiat eritavalla. Minä koen että loetetuani työt ja jäädessäni työtötömäksi vuosia sitten, elämäni on parnatunut huimasti ja elän onnellisinta elämää kuin koskaan. Miten voit teilata tositen sanomiset omasta elämästään, kun et tunne ja gtiedä heitä??? Sinä arvailet, joka ei perustu totuuteen, pelkkään kuvitelmaan.

Minun elämä on parantunut vuosi vuodelta, juuri työttömyyden vuoksi. Tyaika oli ihmisenriistoa, johon ei ihminen kuulu.
        Raha ei ole merkinnyt minulle koskaan enempää kuin tarve on. Ek kerääs itä, koska minulla on jo kaikki. Rahaa saan joka pivä tulee, ja minulle ätysin riittävästi. Jos sinä tarvit viikossa 10 000 e kuluttaaksesi turhuuteen ja näyttääksesi että voit ostella krääsää, se on sinun asia.

Minulle riittää se että laskut on meksettu ja ruokaa pydässä ja voi ostaa kaiken tarpeellisen.

Jos en olisi onnellinen olisin töissä ilmeisesti, mutta nyt olen työtön jotta voin olla onnellinen.

No, juuri tuossa kerroit, että sinulla on kaikki elämässä mitä tarvit, niin työttömänä elo sujuu siksi hyvin.

Miten on laita semmoisen, jolla ei ole kaikkea, että ei ole ajokorttia, autoa, polkupyörää, omistusasuntoa, että sellaisen ei varmaankaan ole noin hyvä elää työttömän elämää, eli aika kurjasti joutuu elämään, kun, jos ei ole kaikkea.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Vastasin aloittajalle. Ajattelehan nyt!
        Aloittaja tarkoittaa taloudellista kurjistumista.
        20 vuotta kokoaikaista kurjistumista?!
        Kun ko. henkilö vielä kilkuttelee nettiin niin hänen lähtötilanteensa 20 vuotta sitten on täytynyt olla hyvin äveriäs.
        Vastaavalla meiningillä minä olisin kuollut nälkään.
        Sinä voit onanoida omassa kuplassasi!

• Anonyymi

Vielä kun osaisit kirjoittaa niin kaikki olis hyvin.

• Anonyymi

Minä olen ainakin saanut kaikista viesteistä selvää, vaikka kirjoitusvirheitä onkin. Myös sinun virheistä olen saanut selvää. Kaikki tekee virheitä ja älytöntä jos tämmönen keksustelupalsta ressaa joitakin virheiden perusteella. Kannattaa olla silloin lukematta ja olla olematta täällä.

Lehditäkin oeln saanut virheistä selvää. Kummallista että sinä et osaa lukea!

Kun sinä teet elämässi virheitä erotat, tai teet liikennevirheitä, tai rikot jonkun perheen, tai suuasta tulee pahaa, tai pullat palaaa... niin eikös ne virheet ole paljon pahemmin kuin että kirjoittaisit: midä tyiää ejjjn ihvereistäheistä Olet aika hauska.

Yleensä tuollasilla hiusten halkomisella peittelee omaa osaamamattomuutta, ja sinä et osaa keskustella vaan pakenet huonommuuttasi jonkun tekemiin kirjoitusvirheisiin. Huh huh

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Minä olen ainakin saanut kaikista viesteistä selvää, vaikka kirjoitusvirheitä onkin. Myös sinun virheistä olen saanut selvää. Kaikki tekee virheitä ja älytöntä jos tämmönen keksustelupalsta ressaa joitakin virheiden perusteella. Kannattaa olla silloin lukematta ja olla olematta täällä.

Lehditäkin oeln saanut virheistä selvää. Kummallista että sinä et osaa lukea!

Kun sinä teet elämässi virheitä erotat, tai teet liikennevirheitä, tai rikot jonkun perheen, tai suuasta tulee pahaa, tai pullat palaaa... niin eikös ne virheet ole paljon pahemmin kuin että kirjoittaisit: midä tyiää ejjjn ihvereistäheistä Olet aika hauska.

Yleensä tuollasilla hiusten halkomisella peittelee omaa osaamamattomuutta, ja sinä et osaa keskustella vaan pakenet huonommuuttasi jonkun tekemiin kirjoitusvirheisiin. Huh huh

Älähän nyt! Jospa hänellä on lukemisen ymmärtämisen vaikeuksia luonnevian asemesta?

• Anonyymi

Karmein korotus!
      Ennen euroa maksoi katukuppilan olut rannassa 100 pesetaa. Rahamuutoksen jälkeen saman olutkulpan hinta oli 1€!
      Nykyään jo 1,50€. Kaupassa San Miquel tölkki 0,40€. Jostakin syystä kulutukseni painottuu kotioluisiin.

• Anonyymi

Voi, voi sun kanssa. Ruoka halventui huimasti euron myötä. Osaatko kuvitella, että paljonko palkat ovat kohonneet markasta...euroon siirryttyä. Jos ennen euroa sain palkkaa 8000 markkaa kuukaudessa, niin nyt saan 3500 euroa kuukaudessa (markoissa se tekee suunnilleen 21000 markkaa). Huomioithan tämänkin.

Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Saako kantaa asetta

Voiko olla koskaan kotelossa lonkalla ase.. Siis ei mikään luvaton ase. Johon on luvat. Esim luottamustoimessa, tai kaup
      Ähtäri
      67
      5560
    2. Mies mitä ajattelet naisista?

Kerro mitä ajatuksia nousee. Mitä naiset sinulle merkitsee? Sana on vapaa.
      Ikävä
      134
      4234
    3. Järkyttävä tieto Purrasta

Purra tapasi nykyisen miehensä täällä. Suomi24:ssä! Tulipa likainen olo. Nyt loppuu tämä roikkuminen tällä palstalla.
      Maailman menoa
      92
      1828
    4. Rakastan sua

Tiedäthän sen ❤️😢
      Ikävä
      63
      1425
    5. Toinen toista

Hyvää sunnuntai huomenta susi rinssiltä 🤴🏼☕❄️⚜️❤️
      Ikävä
      261
      1117
    6. 47
      1112
    7. Mikseivät toimittajat vaadi Orpoa vastuuseen lupauksistaan

Missä ne 100.000 uutta työpaikkaa muka ovat? Eivät yhtään missään. Näin sitä Suomessa voi puhua ja luvata mitä sattuu. E
      Maailman menoa
      126
      959
    8. Ajattele, miten häviävän pieni

todennäköisyys on sille, että kaksi tiettyä ihmistä yli viidestä miljoonasta sattuvat tulemaan samalle palstalle ikävöim
      Ikävä
      45
      792
    9. Aavistan tai oikeastaan

tiedän, että olet hulluna minuun. Mutta ilman kommunikointia, tällaisenaan tilanne ja kaikki draama ovat mun näkökulmast
      Ikävä
      31
      733
    10. Pieni vinkki miehelle

Jos haluat, että tapahtuu jotain edistystä, niin kannattaa suoda ajatus sille, että miltä toimintasi näyttää mulle päin.
      Ikävä
      39
      685
    Aihe