Vuosi 2023 oli Turussa ennätysmäinen, sillä rekisteröityjen yöpymisten määrä oli suurempi kuin koko mitatun historian aikana.
Kasvua siivittivät sekä lisääntynyt kotimaan matkailu että kasvussa oleva kansainvälisten yöpyjien määrä.
Yöpymiset ovat kasvaneet vuoteen 2022 verrattuna kolme prosenttia, ja luvut ovat nyt korkeimmillaan liki kolmeenkymmeneen vuoteen.
Tunnin junalle on kysyntää, vaikka persut sitä vastustavatkin
27
204
Vastaukset
- Anonyymi
Ja vaikuttaako tunnin juna kysyntään yhtään? Ei todellakaan vaikuta, koska ei muutaman minuutin säästö matka-ajassa vaikuta Turkuun kulkemiseen pätkänkään vertaa.
Ja kansainväliset yöpyjät eivät tule Turkuun yleensä junalla muutenkaan.
Turun tunnin juna on lähinnä rahojen vetämistä vessasta alas. Se ei lisää kulkemista Turkuun yhtään.Tuleehan ne uristit junalla turkuun maailman metropoloista, tukholmasta ja muualta, turha inttää vastaan kun vihreät ja sdp niin sanoo.
Totuuden nimessä ihmettelen kovasti että miksi nimenomaan nämä maailmanpelastajat niin kovin hinkuaa tuota junaa, taloudellisesti kannattamaton ja ekologisesti kestämätön hanke. Jos vihreät osaisivat laskea niin radan teko, kokonais hiillajan'lanjäljeltään on niin suuri että nykyiset asiakkaat samoilla aikatauluilla ajettaisiin busseilla huomattavasti kevyemmin luonnon kuormitus huomioiden. Jos laskee radan perustamiskuluihin käytetyn hiilijalanjäljen, satoja laitteita polttamassa dieseliä, räjäytetään tuhansia kuutioita kalliota, ja lyödään maahan mieletön määrä betonia jonka tuottaminen on suurimpia hiilidioksidin vapauttajia, saa tuo yhteiskunnan subventoima junayhteys kulkea tappiollisena 40 vuotta ennenkuin tuo ero saadaan kuitattua, ja vakaasti uskon että siinä ajassa meidän koko infra on jo muuttunut niin paljon että ne linja-autot ei enää kuluta fossiilisia korkeintaa kaasua jonka kuormitus on käytännössä olematon.
Tunnin junan tunti on kuin marinin miljoona velaksi, vähintään puolitoistakertautuu, jopa tuplaantuu, autolla olisit jo perillä.
- Anonyymi
Huonot on perustelut. Noilla perusteluilla Utsjoelle pitäisi vetää luotijunan mahdollistava rata.
- Anonyymi
Analogiasi ontuu. Utsjoen matkailu on vähenemään päin, koska Teno-joella ei saa enää turistit pyytää lohta.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Analogiasi ontuu. Utsjoen matkailu on vähenemään päin, koska Teno-joella ei saa enää turistit pyytää lohta.
No rakennetaan se rata sitten Inariin asti.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Analogiasi ontuu. Utsjoen matkailu on vähenemään päin, koska Teno-joella ei saa enää turistit pyytää lohta.
Onneksi eiväty saa edes lappalaiset itsekään enää pyytää lohia siellä.
Tuo lohikalan loppuun kalastaminen on kyllä lappilaisten oman ryöstökalastuksen peruja. Turisteille annetut hyvin pienet kalakiintiöt eivät ole jokea tyhjentäneet. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
No rakennetaan se rata sitten Inariin asti.
Jatketaan Sallan rataa Kelloselältä eteenpäin ja yhdistetään se Venäjän rataverkkoon. Näin saadaan pohjoiseen rautatieyhteys Barentsinmerelle. Tuo ei edes mitään hirveitä tulisi maksamaankaan. Venäjän puolella rata tulee Alakurttiin asti. Kuolajärvelläkin oli vielä rautatieasema sen kuuluessa Sallaan. Mutta sellaisesta noi 70 kilometrin pätkästä kyse.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Onneksi eiväty saa edes lappalaiset itsekään enää pyytää lohia siellä.
Tuo lohikalan loppuun kalastaminen on kyllä lappilaisten oman ryöstökalastuksen peruja. Turisteille annetut hyvin pienet kalakiintiöt eivät ole jokea tyhjentäneet.Ei siellä mitään ryöstökalastusta ole tapahtunut, vaan lohiloinen ja venäläisten kiusa kyttyrälohi sotkee Tenon ekosysteemiä.
Ja on muuten luksuskalaa se Tenon lohi. Kiinteälihaista ja tosi punaista. Ei mitään rehulla kasvatettua. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Jatketaan Sallan rataa Kelloselältä eteenpäin ja yhdistetään se Venäjän rataverkkoon. Näin saadaan pohjoiseen rautatieyhteys Barentsinmerelle. Tuo ei edes mitään hirveitä tulisi maksamaankaan. Venäjän puolella rata tulee Alakurttiin asti. Kuolajärvelläkin oli vielä rautatieasema sen kuuluessa Sallaan. Mutta sellaisesta noi 70 kilometrin pätkästä kyse.
Ajatteli sitten tehdä venäjän ryöstöhyökkäysjoukoille rautatien.
Mikä kumipää. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Ajatteli sitten tehdä venäjän ryöstöhyökkäysjoukoille rautatien.
Mikä kumipää.Suomen rataverkko on jo yhdistetty monesta kohtaa Venäjän rataverkkoon. Tai oikeastaan rataverkko on peräisin tsaarin ajoilta, kun Suomi oli osa Venäjää. Silloinhan ensimmäiset rautatiet rakennettiin, ja samasta syystä raideleveyskin on Suomessa 5 jalkaa, tosin Neuvostoliitto kavensi oman alueidensa raiteita 4 millimetrillä, mutta yhteensopivuus vielä säilyi.
Eikä sota jatku loputtomiin. Tehdään rata sitten vaikka liennytystöinä, kun sota on ohi. Joka tapauksessa Suomelle on hyötyä saada yhteys jäämerelle, koska sitä ei enää Petsamon luovutuksen jälkeen ole ollut. Mutta Lapin herkkään luontoon ei pidä tehdä summittaisia uusia ratalinjauksia, vaan toteuttaa yhteys mahdollisimman vähän uutta rakentamalla.
- Anonyymi
Eli nyt toivot tunnin junaa että pääsisitte näistä yöpyjiostä äkkiä eroon? Vai mitä yrität sanoa?
- Anonyymi
Kruunusillat
Suomin pisin silta
Kustannusarvio 326 miljoonaa euroa v. 2020 hintatasolla
https://kruunusillat.fi/
- - - - - -
𝙏𝙪𝙣𝙣𝙞𝙣 𝙟𝙪𝙣𝙖
𝙃𝙚𝙡𝙨𝙞𝙣𝙠𝙞 – 𝙏𝙪𝙧𝙠𝙪 𝟭𝙝 𝟭𝟱𝙢𝙞𝙣 𝙢𝙖𝙩𝙠𝙖𝙣 𝙠𝙚𝙨𝙩𝙤 (𝙣𝙤𝙥𝙚𝙞𝙣 𝙥𝙞𝙠𝙖𝙟𝙪𝙣𝙖 𝙤𝙡𝙡𝙪𝙩 𝟭𝙝𝟰𝟴𝙢𝙞𝙣 𝙚𝙡𝙞 𝙨𝙞𝙞𝙝𝙚𝙣 𝙣𝙖𝙝𝙙𝙚𝙣 𝙖𝙟𝙖𝙣𝙨𝙖𝙖𝙨𝙩𝙤̈𝙖̈ 𝟯𝟯 𝙢𝙞𝙣𝙪𝙪𝙩𝙩𝙞𝙖.
Kustannusarvio 3.500 … 4.000 miljoonaa (3,5…4 miljardia euroa)
tunnin.juna.fi
- - - - - - - -
Asiantuntijoilta täystyrmäys "tunnin juna" - hankkeelle. Eikä ihme, se ei ole perusteltavissa millään konkreetisella syyllä. Pelkkää Orpomaista toiveajattelua.
Ja kyllä jyrkän vastustuksen takana ovat kaikki kustannuksia jakamaan joutuvat kaupungit; ei tosiaan pelkätä persut:
9.1. 10:06
Toni Joukanen
HS: Kunnat vastustavat Turun tunnin junan rakennuskustannuksia
>>Kunnat vastustavat Petteri Orpon (kok.) hallituksen suunnitelmia Turun tunnin junana tunnetun Länsiradan rakentamiskustannuksista, kertoo Helsingin Sanomat.<< - Anonyymi
Taitaisi jäädä välipysäkit vaille pysähdyksiä.
Jos joku tarvitsee tuolla summalla 33 minuutin säästön mukavuus syistä niin kyllä on kannattavaa.
Asun 50 kilometrin päässä Tampeeelta ja meillä on kova vaatimus saada luotijuna tampereelle jotta ehtii käydä kotosalla syömässä.
Mitä jos kuitenkin maksettaisiin tuolla rahalla ensin Suomen velkojen korkoja ja lopuilla lyhennettäisiin velkaa? Tai vaihtoehtoisesti parannettaisiin lääkäripulaa, terveydenhuiltoa ja vanhusten hoitoa? - Anonyymi
Kysyntää on varmasti. Maksajista sitäkin enemmän.
- Anonyymi
Asunnottomat käyttää tunnin junaa ja se on ollut vuosia toiminnassa, Riihimäelle tunti ja takaisin.
- Anonyymi
Kalliita minuutteja, joista harva päätepisteiden ulkopuolella asuva edes pystyy nauttimaan.
- Anonyymi
Miksei missään kerrota montako ihmistä tekee oikeasti viikottain 2-5 edestakaista matkaa välillä HKI-Turku? Väestökeskuksen ennusteen mukaan väkiluku Lohjalla, Salossa, Raaseporissa, Inkoossa tulee laskemaan yli 10-15% vuoteen 2040 mennessä vuoden 2020 tasosta. Turussakin kasvua on vain 10%. Pääkaupunkiseudulla kasvu on kymmeniä prosentteja. Kuka sitä ns tunnin junaa tarvitsee, vain turistitko?
- Anonyymi
Muutama kansanedustaja käyttää, ei moni muu.
- Anonyymi
Olen käyttänyt muutamia kymmeniä kertoja TKu-Hki (tai Pasila) junayhteyttä ja kyllä junat ovat oleet aika hyvin täynnä silloin.
Mutta vaikka asemalta-asemalle matkankesto olisi se 1h33min niin siihen päälle tulee kumpaankin päähän lisäsiirtymät. Silloin yksisuuntainen matka-aika hipoo vähintää kahta tuntia....
Kuinka moni oikeasti kävisi töissä Turusta Hesassa jos päivittäinen matka-aika Tku-Hki on yli neljä (4h) tuntia???
Vaikea on uskoa siihen tarpeeseen.- Anonyymi
Turku on sen verran suuri kaupunki, että valtaosa turkulaisista tekee työtä vain Turussa. Ja loputkin lähinnä käy toisinaan Helsingissä. En usko, että edes tunnin junan tekemisen jälkeen on kovinkaan montaa, joka kulkisi koko ajan Helsingissä töissä. Eikä tuollaisessa reissaamisessa olisi mitään järkeäkään.
Pääosa Helsinkiin tai Turkuun säännöllisesti töissä junalla kulkevista tulee väliasemilta, ei pääteasemilta. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Turku on sen verran suuri kaupunki, että valtaosa turkulaisista tekee työtä vain Turussa. Ja loputkin lähinnä käy toisinaan Helsingissä. En usko, että edes tunnin junan tekemisen jälkeen on kovinkaan montaa, joka kulkisi koko ajan Helsingissä töissä. Eikä tuollaisessa reissaamisessa olisi mitään järkeäkään.
Pääosa Helsinkiin tai Turkuun säännöllisesti töissä junalla kulkevista tulee väliasemilta, ei pääteasemilta.Turku - Helsinki lippujen hinnat
24,10€ (klo 21 vuoro)
37,30€
40.10€
46,80€ (klo 16 työläis-vuoro)
vr.fi 11.1.2024.
- - - -
Kausilipun hintaa ei verkkosivujen mukaan näytetä kuin hankkmalla sovelluksen ja kirjautumalla palveluun. Kiinnostaisi!!
...niin tai näin, aika palaa ja rahaa palaa kottikärrikuormallinen jo tuolla välimatkalla, jos sitä työmatkailuun käyttäisi.
Vaikuttaa Bull-Shit turhakkeelle koko "tunnin juna" joika ei edes ole sitä todellisuudessa.
- Anonyymi
Persujen on nieltävä tunnin juna pitkin hampain säilyttääkseen hillotolppansa. Sillä ei ole väliä, vaikka hirmuinen velka tehdään tunnin junalla, koska ainahan kansaa voi rangaista verojen korottamisella. Purrahan on sellaisia jo luvannutkin.
- Anonyymi
Tuo pitäisi tehdä standardille raideleveydelle, niin junia ei voisi ajaa vahingossa Venäjälle.
- Anonyymi
Rakentaminen työllistää.
- Anonyymi
– Tunnin juna on paljon enemmän kuin junayhteys Turkuun. Haemme koko Etelä-Suomen työssäkäyntialueen tiivistämistä. Sillä on paljon laajempaa yhteiskunnallista merkitystä.
- Anonyymi
Purra on nimenomaan puolustanut Turun rataa, joten koko ketju on suurta hämäystä.
Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Kokoomus haluaa leikata vielä lisää sosiaaliturvasta
Kokoomuksen Sanni-Granhn Laasonen pyytänyt KELA:aa selvittämään mistä leikataan vähäosaisilta vielä lisää sosiaaliturvas2151439- 961276
Ikävöin sua
Sä vaan pyörit mun mielessä, en saa sua unohdettua. Tilanteesta tekee vaikean sen kun molemmat ollaan varattuja ja tilan31077Oletko pitkävihainen ja onko sinulla " huono muisti muisti "?
Mitä asioita et unohda tai anna anteeksi ? Mitä asioita voit " unohtaa" tai unohtaa? Vastaa koskien kaivattuasi tai yle171066Neljä kuukautta vankeutta, kenelle?
Kuka tuomittiin ehdottomaan neljän kuukauden vankeustuomioon ja korvauksiin?9928Minä täällä vaan
Ukko jota oot joutunu joskus sietämään työnpuolesta. Toivottelen kauniita unia💛86900Jos haluat jatkaa tutustumista
Pyydä mut suoraan kunnon treffeille. En lähde mihinkään epämääräiseen viestittelyyn enää.60846- 32830
T, miten mun pitäis toimia
Olen niin toivottoman ihastunut suhun...ollut jo liian,monta,vuotta. Lähestynkö viestillä? Miten? Sun katse...mä en kest37778Oho! Esko Eerikäinen joutuu palaamaan "kalakukkokaupunkiin" - Tämä syy ei jätä kylmäksi!
Esko Eerikäinen on kyllä monessa mukana ja uskaltaa heittäytyä. Hatun nosto siitä! Eerikäinen palasi “kalakukkokaupunkii45770