https://www.kauppalehti.fi/uutiset/kl/a61e202c-3b8b-4d38-8cc3-c75a9086325a?ref=ampparit:2e28
politiikka ei toimi
Ruotsi rakentaa jo kovaa vauhtia koko maan kattavaa vetytankkausverkostoa
18
236
Vastaukset
- Anonyymi
Ydin reaktorilla saisi energiaa mosseen?⚠️
- Anonyymi
Valitettavasti ydinvoimaloita pitäisi rakentaa 3 kpl, jotta vetymosset voisivat yleistyä.
Ei kiitos.
- Anonyymi
Ja jos jaksaa lukea koko artikkelin, siellä puhutaan pääasiassa raskaasta liikenteestä.
- Anonyymi
Vedyllä toimivien polttokennoautojen tarina on jo loppu. Ei ole mitään järkeä tehdä ensin sähköllä vetyä ja sitten autossa tehdä vedyn avulla sähköä. Polttokenno ei ole ratkaisu.
- Anonyymi
Järjetöntä olisi meille rakentaa kannattamatonta jakelua yhteiskunnan tuella tässä vaiheessa kun markkinoilla on lähinnä 2 autoa joiden hinta on 75000-80000 euroa ja niiden ominaisuudet luokkaa 45000 hintaisen bensa-auton ja vedyllä ajaminen olisi kaikkein kalleinta.
- Anonyymi
Vetyauto on järkevin ratkaisu uudistaa autokantaa.
- Anonyymi
korvaa dieselautot---
- Anonyymi
Todella kallista tulee olemaan ja VERONMAKSAJAT maksaa vetytankkausverkoston hyvin pitkälle ainakin Ruotsissa.
Artikkelista:
"Suomessa maksimituki vedyn tankkausasemille on 40 prosenttia, kun se viime vuonna oli Ruotsissa 100 prosenttia ja tänä vuonna 70 prosenttia. Yksi tankkausasema maksaa noin kaksi miljoonaa euroa.
”Tuen maksimitaso määriteltiin sitä koskevassa asetuksessa, joka oli poliittinen päätös. Ministeri voi halutessaan korottaa tukiprosenttia eikä se edellytä lainmuutosta”, sanoo Uusiutuva energia -ryhmän johtaja Pekka Ripatti Energiavirastosta.
Myös Keski-Euroopassa vetyverkostoa tuetaan runsaalla kädellä (keskimäärin 70 prosentin tuki), jossa Saksa ja Ranska käyttävät vihreään siirtymään EU:n kansallisia varoja, kukin 6–7 miljardia euroa."
"”Järvenpään asemalle luvattu 40 prosentin tuki (790 000 euroa) on liian alhainen noin kaksi miljoonaa euroa maksavan hankkeen toteuttamiseksi”, sanoo asemaa puuhaavan P2X Solutions Oy:n toimitusjohtaja Herkko Plit.
Aseman tarvitsema vety on tarkoitus rahdata säilörekalla Järvenpäähän yhtiön uudelta Harjavallan vetylaitokselta, joka on ensimmäinen Suomessa.
Myös Plit osallistui Oulun vetytapahtumaan.
”Meidän Liedon tankkausasemalle on myönnetty noin 80 000 euron tuki. Se pitäisi tukiehtojen mukaan käyttää elokuun loppuun mennessä, mutta emme siihen yllä”, sanoo Hydre Oy:n operatiivinen johtaja Petri Luoma.
Hydren viime vuonna ostanut norjalaisyhtiö Norwegian Hydrogen on jarrutellut aiempia puheita jopa 21 vetytankkausaseman rakentamisesta Suomeen. Syynä on Suomen alhainen tukitaso ja käyttäjien vähäisyys, joka on tällä hetkellä nolla."
"Viime vuonna Etelä-Ruotsiin valmistui Göteborgia myöten 13 vetytankkausasemaa, joiden rakentamiseen Ruotsin valtio myönsi 100 prosentin tuen. Tänä vuonna aloitetaan Pohjois-Ruotsin verkon rakentaminen Uumajasta 70 prosentin tuella." - Anonyymi
Myös muita mietteitä löytyy että vetyverkoston rakentaminen maksaa valtavasti ja on suuri riski että ihmiset vierastavat vetyautoja (myös vetyraskaskalustoa) jolloin sen käyttö jää vajaatoiminnalle ja VERONMAKSAJIEN rahat menevät hukkaan kuten on käynyt jo useammassa maassa. Myös vetytankkausasemia on lopetettu muutamia muutamissa maissa kannattamattomina. Kaasuautotkaan eivät menneet Suomessa kaupaksi edes yli 10 vuoteen noin 70 kaasutankkausaseman voimin, niin miksi selvästi kalliimmat vetyautotkaan kalliimmalla energialla (vedyllä) menisivät kaupaksi?
https://keskustelu.suomi24.fi/t/17809057/miljoona-vetyautoa-suomessa-tarvitsee-2133-miljoonaa-euroa-tukea-
https://keskustelu.suomi24.fi/t/17744170/vetytankkausaseman-aukiolon-luotettavuus-heikkoa-
https://keskustelu.suomi24.fi/t/17672440/laskelma-vetytankkausaseman-kannattavuudesta-ei-kannata-
https://keskustelu.suomi24.fi/t/17679482/miksi-vetytankkausverkoston-maissa-vetyautot-ei-mene-kaupaksi
https://keskustelu.suomi24.fi/t/17091514/vetytankkausverkoston-tappaa-lopulta-isot-ajoakut-ja-akkutekniikka-
https://keskustelu.suomi24.fi/t/18146104/tanskassa-kaikki-vetyasemat-suljettiin
https://keskustelu.suomi24.fi/t/18267047/shell-sulkee-vetytankkausasemia-ja-alkaa-rakentamaan-latausverkostoa-
https://keskustelu.suomi24.fi/t/17254624/vetyinfran-rakentaminen-on-mahdottomuus-
https://keskustelu.suomi24.fi/t/17717322/koska-julkistetaan-vetytankkausaseman-kuluttajahinta-suomessa
https://keskustelu.suomi24.fi/t/18006879/kaliforniassa-vaitellaan-vetytankkausasemien-rakentamisen-jarkevyydesta-
https://keskustelu.suomi24.fi/t/18217444/saksassa-vaitellaan-onko-jarkea-tukea-vetyinfraa-verovaroin-
https://keskustelu.suomi24.fi/t/18269401/vetytankkausaseman-valmistajaa-vastaan-nostettu-oikeuskanne-
https://keskustelu.suomi24.fi/t/18267216/yle-selvitti-moni-vetyprojekti-myohassa-selvasti-
https://keskustelu.suomi24.fi/t/18207348/milloin-vetytankkausverkosto-on-suomessa-valmis
https://keskustelu.suomi24.fi/t/18005410/vetyautoilijoiden-tuska-vedyn-hinta-nousee-sietamattomaksi-
https://keskustelu.suomi24.fi/t/16995588/miksi-vetyautot-voittaisi-kaasuautot
https://keskustelu.suomi24.fi/t/17696132/vetytalouden-suuri-haaste-on-nimelta-hic-ominaisuus-
https://keskustelu.suomi24.fi/t/17710443/vetykuorma-autot-eivat-ole-kilpailukykyisia-viela-pitkaan-aikaan-
https://keskustelu.suomi24.fi/t/17224516/miten-ihmiset-saadaan-innostumaan-vetyautoista-suomessa - Anonyymi
Ruotsissa ollut varmaan noin 15 vuotta muutama vetytankkausasema eikä sielläkään ole kai kuin noin 400 vetyautoa ollut vuosien varrella. On selvää näyttöä etteivät ihmiset halua ostaa vetyautoa ja silti päätetään alkaa rakentamaan vetytankkausverkostoa.
- Anonyymi
Haastava ala, mutta kun vetytarjonta skaalautuu ylöspäin ja volyymit kasvavat, niin hintakin tulee maltillistumaan.
Vetykennoisten hinta tulee olemaan tuotekehityksen j ahiljalleen kasvavien volyymien myötä vuoteen 2030 mennessä edullisempi kuin vastaavien patteriautojen, näin Stellantiksen yrityskumppanin mukaan, jotka tiiviillä aikataululla avasivat Euroopan suurimman kennotehtaan, Mega Factoryn.
Saattaapa pitkässä juoksussa käydä niin, että patterit jäävät vain pienten kaupunkikkinnereiden kategoriaan (ala puhuu jo nyt akkuraaka-aineiden riitämätömyydestä) ja Miraita vastaavissa ja suuremmissa kennot vakiintuvat ... no, matka tuohon asetelmaan on toki vielä pitkä.
"Bosch Mobility announces hydrogen combustion engine for 2024, automated valet EV charging and more at CES"
- https://www.autonews.com/ces/bosch-mobility-announces-hydrogen-engine-automated-ev-charging-ces - Anonyymi
Ruotsissa on nyt 18 vetytankkausasemaa ja lisää rakennetaan. Viiden vuoden kuluttua niitä on jo 70.
- Anonyymi
18 vetytankkausasemaa Ruotsissa? No näytäppäs meille kaikille että missä ne vetytankkausasemat sijaitsevat ja ovat toiminnassa? Ei löydy noin montaa kartalta. Ruotsissa parhaimmillaan 6 vetytankkausaseman merkintää. Epätoivoista on valehtelu kun väittää "planned" eli suunnitteilla olevia jo rakennetuiksi. Kartalta löytyy myös lakkautettuja vetytankkausasemia.
https://h2-map.eu/
https://h2.live/en/
https://www.h2stations.org/stations-map/
- Anonyymi
"Vetykennoisten hinta tulee olemaan tuotekehityksen j ahiljalleen kasvavien volyymien myötä vuoteen 2030 mennessä edullisempi kuin vastaavien patteriautojen, näin Stellantiksen yrityskumppanin mukaan, jotka tiiviillä aikataululla avasivat Euroopan suurimman kennotehtaan, Mega Factoryn."
Odotan EDELLEEN todisteitä tuolle väitteille että vetyautot olisivat halvempia hankkia kuin täyssähköautot vuoteen 2030 mennessä. 10 vuoteen ei ole onnistuttu laskemaan vetyauton hintaa järkevälle tasolle. Hyundai Nexokin maksaa edelleen Suomessa karvalakkiversiona 80 000e. On todella pitkä matka saada hintaa painettua alle 30 000e, jolla saa jo kohtuullisen täyssähköauton jo tänä päivänä ja akkupakettien hinnat ovat tippuneet huomattavasti viimeisen noin vuoden aikana huomattavasti johon myös "yhden yön hinnanalennukset" myös osittain perustuvat. Kun akkutekniikka koko ajan kehittyy, niin vetyautot ovat jatkuvasti myöhässä kehityksessä ja suosiossa.
https://tradingeconomics-com.translate.goog/commodity/lithium?_x_tr_sl=en&_x_tr_tl=fi&_x_tr_hl=fi&_x_tr_pto=wapp - Anonyymi
Ruotsi on rikas, Suomi on köyhä.....ja köyhäksi jää.
- Anonyymi
Suomessa asiat menneet täysin päin helvettiä kun vihreät päästetty vaikuttamaan asioihin. Vihreitä ei pidä koskaan kuunnella yhdessäkään asiassa. Syy: Vihreät on terroristinen järjestö, jonka tarkoitus on tuhota läntiset demokratiat. Vihreä liike häämää, valehtelee ja tuhoaa liikkumisen sujuvuuden ja turvallisuuden ja lopuksi hyysää arabiterroristeja. Viheiden energiapolitiikka ja maahanmuuttolinjaukset ovat suoraan terroristijärjestön oppikirjasta ja Suomi ja koko läntinen maailma kärsii.
- Anonyymi
Tyhmähän sinä olet ja tietenkin Persunpaska.
- Anonyymi
Yksi vedyn tankkausasemamaksaa tuon jutun mukaan 2 miljoonaa euroa ja ainakin Itävallassa vedyn hinta on 20-26 euroa kilolta ja sillä ajaa sen 100 km. Auto maksaa 75-80 ke ja on Toyota tai Hyundai, eli heikkoa kansanlaatua Aasiasta, eli yhtälö on täysin järjetön.
Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Miehille kysymys
Onko näin, että jos miestä kiinnostaa tarpeeksi niin hän kyllä ottaa vaikka riskin pakeista ja osoittaa sen kiinnostukse1384178- 892029
Olen tosi outo....
Päättelen palstajuttujen perusteella mitä mieltä minun kaipauksen kohde minusta on. Joskus kuvittelen tänne selkeitä tap152011Kotkalainen Demari Riku Pirinen vangittu Saksassa lapsipornosta
https://www.kymensanomat.fi/paikalliset/8081054 Kotkalainen Demari Riku Pirinen vangittu Saksassa lapsipornon hallussapi591643Haluaisin jo
Myöntää nämä tunteet sinulle face to face. En uskalla vain nolata itseäni enää. Enkä pysty elämäänkin näiden kanssa jos541462Ylen uutiset Haapaveden yt:stä.
Olipas kamalaa luettavaa kaupungin irtisanomisista. Työttömiä lisää 10 tai enempikin( Mieluskylän opettajat). Muuttavat1341427VENÄJÄ muuttanut tänään ydinasetroktiinia
Venäjän presidentti Vladimir Putin hyväksyi tiistaina päivitetyn ydinasedoktriinin, kertoo uutistoimisto Reuters. Sen mu1001338- 741246
- 981161
Hommaatko kinkkua jouluksi?
Itse tein pakastimeen n. 3Kg:n murekkeen sienillä ja juustokuorrutuksella. Voihan se olla, että jonkun pienen, valmiin k1181070