eilen Tervon maatiekentällä! Oli saksalaisia Eurofighterita, kaksi Grippeniä ja USAn f-35 hävittäjiä. Samoin sinivalkoisin siivin pari Hornettia! Ei ole aeroflotin putoleville tilaa meidän ilmatilassa.
Oli upeaa nähdä eri Natomaiden hävittäjiä laskeutumassa
48
266
Vastaukset
- Anonyymi00001
Peräti 200 konetta yhteensä harjoituksessa ja aiheena Pohjois-Suomen, Ruotsin ja Norjan suojaus ryssän hyökkäykseltä.
- Anonyymi00003
Niin ei se hyökkää. Mutta.. ryssälle kurjuus kasvaa. Kohta on pakolaisia isot määrät.
- Anonyymi00005
Siksi harjoitellaan, etteivät uskalla. Et näköjään oppinut yhtään mitään väessä, sinun putkiaivot on tukkoiset ja vääristävät pahasti todellisuutta.
- Anonyymi00006
HO HOO, HO HOO! Ossille tuntematon käsite "SOTAHARJOITUS"... Soittokunnassa oli varmaan kuviotanssiharjoituksia enemmän...
- Anonyymi00009
Jo 2017 asiasta raportoitiin näin, venäjämieliset vaati raporttien hävittämistä ja yrittivät kieltää niiden jakelun.. Mutta de factoa pukkasi.. Onneksi presidenttinä oli Sauli NIinistö, eikä Kremlin omamies Väyrynen...
Yksi Itämeren alueen jännitteiden kasvun pahaenteisimmistä merkeistä ovat olleet julkiset uhkaukset, joita Venäjän johtajat ovat kohdistaneet Suomeen ja Ruotsiin niiden mahdollista Nato-jäsenyyttä koskien. Vuonna 2012 Venäjän asevoimien komentaja, kenraali Nikolai Makarov kyseenalaisti Suomen oikeuden pitää sotilaallisia harjoituksia omilla alueillaan ja väitti, että ”Suomen ja Naton yhteistyö uhkaa Venäjän turvallisuutta”. Vuonna 2015 Venäjän Ruotsin-suurlähettiläs Viktor Tatarintsev varoitti, että Ruotsin liittymisestä Natoon ”seuraa vastatoimia … Venäjän on turvauduttava sotilaallisiin vastatoimiin”. Muutama kuukausi sitten presidentti Putin toisti uhkauksen tuomitsemalla jyrkästi Ruotsin mahdollisen liittymisen Natoon sanoessaan, että ”tulkitsemme sen lisäuhkana Venäjälle ja pohdimme, kuinka tämä uhka voidaan poistaa”. Putin uhkasi myös Suomea sanoen, että mikäli Suomi liittyisi Natoon, Venäjän olisi siirrettävä asevoimiaan lähemmäksi rajaa. Ei ihme, että Suomen ulkoministeriön tilaamassa raportissa varoitetaan, että ”Venäjä yrittää tukahduttaa kaikki Suomen tai Ruotsin Nato-jäsenyyteen tähtäävät toimet”.
Venäjä on myös käyttänyt suoraan asevoimiaan pelotteena Suomea ja Ruotsia kohtaan. Kuuluisin esimerkki olivat vuoden 2013 pääsiäisen tapahtumat. Nato toi julkisesti esiin, että vuoden 2013 maaliskuussa Venäjän pommikoneet simuloivat ydinasehyökkäystä Ruotsiin. Lisäksi Venäjän ilmavoimat on loukannut Suomen ilmatilaa useita kertoja. Venäjän taistelukoneet ovat myös loukanneet Ruotsin ilmatilaa. Ruotsin ja Suomen suvereniteettia on loukattu myös merialueilla. Muutaman kuukauden kuluttua siitä, kun Venäjä aloitti sotatoimet Ukrainassa, Ruotsin puolustusvoimat jäljitti kolme päivää ”vierasta vedenalaista toimintaa” Tukholman lähistöllä. Se tulkittiin laajalti vastatoimeksi venäläisen sukellusveneen liikkumiseen Ruotsin aluevesillä. Muutamaa kuukautta myöhemmin Suomi pudotti käsisyvyyspommeja ajamaan pois samanlaisen tunnistamattoman kohteen, joka oli loukannut sen aluevesirajaa.
Venäjä on myös aktiivisesti suorittanut vihamielisiä toimia Ruotsia ja Suomea vastaan kyberalueella. Vuonna 2016 Ruotsiin tuli 60 vakavaa kyberhyökkäystä yhdeksän kuukauden aikana. Ehkä tunnetuin esimerkki oli vuoden 2015 kyberhyökkäys Ruotsin lennonjohtojärjestelmään, jolla ohjattiin lentoja useilla lentokentillä ympäri maata. Ruotsin hallituksen ja Naton linkkien mukaan todisteet osoittivat ongelman lähteen Venäjälle.
Suomeen on myös suunnattu runsaasti kyberhyökkäyksiä. Viime vuonna Suomen ulkoministeri Erkki Tuomioja myönsi, että ministeriön tietokoneverkkoon oli soluttautunut ulkomaisia hakkereita. Suomalainen media väitti, että kyseinen kyberhyökkäys oli ollut aktiivinen neljän vuoden ajan. Asiantuntijoiden mukaan todisteet osoittavat, että tämän kybertunkeutumisen takana oli valtion sponsoroima venäläisten hakkerien ryhmä. - Anonyymi00010
Anonyymi00005 kirjoitti:
Siksi harjoitellaan, etteivät uskalla. Et näköjään oppinut yhtään mitään väessä, sinun putkiaivot on tukkoiset ja vääristävät pahasti todellisuutta.
Ossin putkiaivot tekee 90 asteen käännöksen visio on aina sama, suunta 15.00...
- Anonyymi00019
Sinun mukaan he ovat edelleen varikkomuodostelmassa ja jossakin vaiheessa kirjoitit, että ryssillä on loputtomat varastot aseita, tosin panssarivaunuja ei enää, ne laittoivat romuksi ja Ukrainalaiset takoi niistä auroja.
- Anonyymi00023
Anonyymi00009 kirjoitti:
Jo 2017 asiasta raportoitiin näin, venäjämieliset vaati raporttien hävittämistä ja yrittivät kieltää niiden jakelun.. Mutta de factoa pukkasi.. Onneksi presidenttinä oli Sauli NIinistö, eikä Kremlin omamies Väyrynen...
Yksi Itämeren alueen jännitteiden kasvun pahaenteisimmistä merkeistä ovat olleet julkiset uhkaukset, joita Venäjän johtajat ovat kohdistaneet Suomeen ja Ruotsiin niiden mahdollista Nato-jäsenyyttä koskien. Vuonna 2012 Venäjän asevoimien komentaja, kenraali Nikolai Makarov kyseenalaisti Suomen oikeuden pitää sotilaallisia harjoituksia omilla alueillaan ja väitti, että ”Suomen ja Naton yhteistyö uhkaa Venäjän turvallisuutta”. Vuonna 2015 Venäjän Ruotsin-suurlähettiläs Viktor Tatarintsev varoitti, että Ruotsin liittymisestä Natoon ”seuraa vastatoimia … Venäjän on turvauduttava sotilaallisiin vastatoimiin”. Muutama kuukausi sitten presidentti Putin toisti uhkauksen tuomitsemalla jyrkästi Ruotsin mahdollisen liittymisen Natoon sanoessaan, että ”tulkitsemme sen lisäuhkana Venäjälle ja pohdimme, kuinka tämä uhka voidaan poistaa”. Putin uhkasi myös Suomea sanoen, että mikäli Suomi liittyisi Natoon, Venäjän olisi siirrettävä asevoimiaan lähemmäksi rajaa. Ei ihme, että Suomen ulkoministeriön tilaamassa raportissa varoitetaan, että ”Venäjä yrittää tukahduttaa kaikki Suomen tai Ruotsin Nato-jäsenyyteen tähtäävät toimet”.
Venäjä on myös käyttänyt suoraan asevoimiaan pelotteena Suomea ja Ruotsia kohtaan. Kuuluisin esimerkki olivat vuoden 2013 pääsiäisen tapahtumat. Nato toi julkisesti esiin, että vuoden 2013 maaliskuussa Venäjän pommikoneet simuloivat ydinasehyökkäystä Ruotsiin. Lisäksi Venäjän ilmavoimat on loukannut Suomen ilmatilaa useita kertoja. Venäjän taistelukoneet ovat myös loukanneet Ruotsin ilmatilaa. Ruotsin ja Suomen suvereniteettia on loukattu myös merialueilla. Muutaman kuukauden kuluttua siitä, kun Venäjä aloitti sotatoimet Ukrainassa, Ruotsin puolustusvoimat jäljitti kolme päivää ”vierasta vedenalaista toimintaa” Tukholman lähistöllä. Se tulkittiin laajalti vastatoimeksi venäläisen sukellusveneen liikkumiseen Ruotsin aluevesillä. Muutamaa kuukautta myöhemmin Suomi pudotti käsisyvyyspommeja ajamaan pois samanlaisen tunnistamattoman kohteen, joka oli loukannut sen aluevesirajaa.
Venäjä on myös aktiivisesti suorittanut vihamielisiä toimia Ruotsia ja Suomea vastaan kyberalueella. Vuonna 2016 Ruotsiin tuli 60 vakavaa kyberhyökkäystä yhdeksän kuukauden aikana. Ehkä tunnetuin esimerkki oli vuoden 2015 kyberhyökkäys Ruotsin lennonjohtojärjestelmään, jolla ohjattiin lentoja useilla lentokentillä ympäri maata. Ruotsin hallituksen ja Naton linkkien mukaan todisteet osoittivat ongelman lähteen Venäjälle.
Suomeen on myös suunnattu runsaasti kyberhyökkäyksiä. Viime vuonna Suomen ulkoministeri Erkki Tuomioja myönsi, että ministeriön tietokoneverkkoon oli soluttautunut ulkomaisia hakkereita. Suomalainen media väitti, että kyseinen kyberhyökkäys oli ollut aktiivinen neljän vuoden ajan. Asiantuntijoiden mukaan todisteet osoittavat, että tämän kybertunkeutumisen takana oli valtion sponsoroima venäläisten hakkerien ryhmä.Pilasit Kapi taas Ossi elämän ja uskon venäjän ihmeellisyyteen. Nyt Ossi on hyvin, hyvin vihainen, ei Ossin narratiivia ja mielikuvitusta saa faktoilla pilata.
- Anonyymi00044
Pienenevillä resursseilla, eläkerahoilla, palkoilla, varastamalla, niin ryssä on aina tehnyt ja aloittikin toisen maailmansodan sillä tavalla. EU ja USA on asettamassa uusia pakotteita ryssän energialle ja se toimii kuin öljytty ja just rasvattu venäläisen sukellusveneen kompassi.
- Anonyymi00011
Onko mikään kauniimpaa, kuin kaksi sinivalkoista lippua rinnakkainen vapaassa tuulessa! Suomen siniristi ja Naton upea lippu!
- Anonyymi00014
F-35 teki todella vaikutuksen, siis se ääni kertoi valtavasta voimasta. Tosin Grippen oli myös hyvin vaikuttava, mutta toki niiden tekniikka on ratkaiseva asia, ei näkö. F-35 tutkaheijastus on noin golfpallon kokoinen, siellä sanoi yksi ammattilainen, että jos venäjällä säätävät tutkat siihen tarkkuuteen, niin näkyy myös miljardi lintua heidän tutkissaan.
- Anonyymi00016
>> F-35 teki todella vaikutuksen, siis se ääni kertoi valtavasta voimasta. <<
MF-35 teki todella vaikutuksen, siis se ääni kertoi valtavasta voimasta.
https://www.koneviesti.fi/konedata/traktorit/massey-ferguson/massey-ferguson-35-65
Näin on.
- Anonyymi00015
Talvi-ja jatkosodassa punatähtisiä koneita suorastaan satoi alas taivaalta. Mannerheimin ritariHasse Wind pudotti peräti 75 varmistettua pudotusta ja epäselväksi jääneitä 54 kappaletta. Siinä oli ryssän romu halpaa.
- Anonyymi00021
Punatähden koneet oli helppo pudottaa, lentäjät oli venäläisiä ääliöitä. Saksalainen Galland pudotti 103 punatähteä taivaalta. Tosin saksalainen Hartmann pudotti peräti 352 punatähteä sammuksiin ja oli eniten ryssiä pudottanut lentäjä! Mersulla tietysti oli helppo ladoja pudottaa..
Maailman eniten venäläisiä (silloisen Neuvostoliiton) lentokoneita pudottanut lentäjä on saksalainen Erich Hartmann, joka saavutti toisessa maailmansodassa peräti 352 ilmavoittoa. Hän lensi Messerschmitt Bf 109 -hävittäjällään pääasiassa itärintamalla ja saavutti näistä lähes kaikki pudotukset neuvostoliittolaisista koneista. - Anonyymi00025
Anonyymi00021 kirjoitti:
Punatähden koneet oli helppo pudottaa, lentäjät oli venäläisiä ääliöitä. Saksalainen Galland pudotti 103 punatähteä taivaalta. Tosin saksalainen Hartmann pudotti peräti 352 punatähteä sammuksiin ja oli eniten ryssiä pudottanut lentäjä! Mersulla tietysti oli helppo ladoja pudottaa..
Maailman eniten venäläisiä (silloisen Neuvostoliiton) lentokoneita pudottanut lentäjä on saksalainen Erich Hartmann, joka saavutti toisessa maailmansodassa peräti 352 ilmavoittoa. Hän lensi Messerschmitt Bf 109 -hävittäjällään pääasiassa itärintamalla ja saavutti näistä lähes kaikki pudotukset neuvostoliittolaisista koneista.Ukraina on tuhonnut käytännössä kaikki venäläisten Natoa vastaan varatut tankit eli 17.000. Yllätys kaikille oli, että niillä idiooteilla oli vielä 50 luvulla valmistettuja vanhoja romuja. Huhut venäjällä kertoo, että varastoihin on jäänyt vielä vanhoja T-50 tankkeja noin 5000 kappaletta, eivät saaneet niitä käyntiin ja niistä oli kannibalisoitu niin paljon osia, että jäljellä oli noin 65% koko tankista.
- Anonyymi00017
Vain mersut ja spitit puuttuivat
- Anonyymi00022
Venäläisten hävittäjien taso on niin huono, että hyvin vielä pärjäsi mersut ja spitit niille.
- Anonyymi00018
Ukrainassa tuhansia venäläisiä iskukohteita Ukrainalle esittänyt suomalainen Iceye yrityksen arvo nousi jo yli 10,5 miljardin. Siinä on ryssän tauhkaa pantu palamaan ja kunnolla. Upeaa työtä ja oikein venäläisille kansanmurhaajille.
Minuun tekee aina suuremman vaikutuksen, kun joku jumojetti laskeutuu. Tällaisia suuria koneita olen päässyt ihastelemaan mm. Kööpenhaminan lentokentällä. Näillä hävittäjillä vaikuttavampaa ovat niiden ylilennot matalalla.
Urho Kekkosen presidenttikaudella kaikki oli toisin. Silloin pääsimme ihastelemaan Mikojan-Gurevitsin suunnittelemia venäläishävittäjiä. Niistä ensimmäiset toimitettiin Suomeen vuonna 1963 ja ne olivat käytössä ihan 1990-luvun loppupuolelle saakka. Ei niiden toimintakykyä täällä oikein tositilanteessa päästy testaamaan, mutta olen lukenut, että ongelmia tuli, jos koneen lentonopeus aleni liian matalaksi. Eli kovaa piti mennä koko ajan MIGeillä. Kekkosen aika loppui ja niin vaihtui sitten konetyyppikin myöhemmin nykyiseen amerikkalaiseen Hornetiin ja sen jatkoksi tulevat niin ikään amerikkalaiset F-35 hävittäjät, sikäli kuin amerikkalaisyritys pitää kiinni sopimuksestaan. Muistaakseni ainakin Sveitsi on perunut näiden hävittäjien hankinnan.- Anonyymi00029
Varusmiespalveluksessani 1980-luvulla ilmatorjuntatykistössä jäi luettavana olleesta tietovihkosesta mieleen, että Migit olivat huippunopeudeltaan huomattavastikin nopeampia koneita kuin silloiset länsikoneet. Tieto oli hieman yllättävä, mutta toisaalta ajattelin, että harvoinpa hävittäjäkoneilla taidetaan huippunopeutta ajaa. Tositilanteessa monet muut ominaisuudet ovat tärkeämpiä.
Migien lisäksi Suomen ilmavoimilla oli siihen aikaan Drakeneita, ehkä jopa puolet ainakin harjoituksissa lentäneiden hävittäjien kokonaismäärästä. Viimeiset Fouga Magisteritkin 1950-luvulta olivat vielä käytössä.
Eniten kuitenkin ilmassa nähtiin Hawk-harjoitushävittäjiä. Nimitys harjoitushävittäjä tuntui jo silloin inttiaikana aliarvostukselta. Eiköhän nekin olisi otettu pienillä muutoksilla tosikäyttöön, jos sellaiseen tilanteeseen olisi jouduttu. - Anonyymi00030
Anonyymi00029 kirjoitti:
Varusmiespalveluksessani 1980-luvulla ilmatorjuntatykistössä jäi luettavana olleesta tietovihkosesta mieleen, että Migit olivat huippunopeudeltaan huomattavastikin nopeampia koneita kuin silloiset länsikoneet. Tieto oli hieman yllättävä, mutta toisaalta ajattelin, että harvoinpa hävittäjäkoneilla taidetaan huippunopeutta ajaa. Tositilanteessa monet muut ominaisuudet ovat tärkeämpiä.
Migien lisäksi Suomen ilmavoimilla oli siihen aikaan Drakeneita, ehkä jopa puolet ainakin harjoituksissa lentäneiden hävittäjien kokonaismäärästä. Viimeiset Fouga Magisteritkin 1950-luvulta olivat vielä käytössä.
Eniten kuitenkin ilmassa nähtiin Hawk-harjoitushävittäjiä. Nimitys harjoitushävittäjä tuntui jo silloin inttiaikana aliarvostukselta. Eiköhän nekin olisi otettu pienillä muutoksilla tosikäyttöön, jos sellaiseen tilanteeseen olisi jouduttu.Kekkonen hommasi migit vastoin Puolutusvoimien tahtoa, kännipäissään osti ne yhdellä ryyppyretkellään. Venäläiset oli onnellisia, koska kone oli suunniteltu hirvittävällä polttoainekulutuksella nousemaan nopeasti n 18 km ja ampumaan alas USAn pommittajia. Puolustusvoimien mukaan kone oli täysin turha Suomelle. Puolustusvoimat olisi halunneet ranskalaiset Mirage hävittäjät niiden loistavan aseistuksen ja muiden ominaisuuksien vuoksi. Vähän aikaa sitten Ilmailulehdessä oli artikkeli ja siinä haastateltiin vanhempia ilmavoimien komentajia ja kirosivat migit alimpaan helvettiin ja totesivat sitten, että vasta Drageneiden myötä ja niiden aseistuksen myötä siirryimme länsimaiselle tasolla ja paljon venäjän yläpuolelle. Rissalassa suomalaiset laskivat amerikkalaisia tutkimaan mig koneita kaikessa hiljaisuudessa ja saimme niihin vastavuoroisesti länsimaista elektroniikkaa.
Mig 29 olisi ollut tarjolla Hornettien ohella Suomeen, mutta ilmavoimat totesivat koneen täysin sopimattomaksi ja kyvyttömäksi, Ukrainan ja Afganistanin sota sen todellakin on todistanut oikeaksi. Afgaanit ja Ukrainalaiset on pudottaneet niitä halvoilla Stinger ohjuksilla lukemattomia ja venäläiset ei enää uskalla tulla rajojensa yli Ukrainaan niillä. - Anonyymi00031
Anonyymi00029 kirjoitti:
Varusmiespalveluksessani 1980-luvulla ilmatorjuntatykistössä jäi luettavana olleesta tietovihkosesta mieleen, että Migit olivat huippunopeudeltaan huomattavastikin nopeampia koneita kuin silloiset länsikoneet. Tieto oli hieman yllättävä, mutta toisaalta ajattelin, että harvoinpa hävittäjäkoneilla taidetaan huippunopeutta ajaa. Tositilanteessa monet muut ominaisuudet ovat tärkeämpiä.
Migien lisäksi Suomen ilmavoimilla oli siihen aikaan Drakeneita, ehkä jopa puolet ainakin harjoituksissa lentäneiden hävittäjien kokonaismäärästä. Viimeiset Fouga Magisteritkin 1950-luvulta olivat vielä käytössä.
Eniten kuitenkin ilmassa nähtiin Hawk-harjoitushävittäjiä. Nimitys harjoitushävittäjä tuntui jo silloin inttiaikana aliarvostukselta. Eiköhän nekin olisi otettu pienillä muutoksilla tosikäyttöön, jos sellaiseen tilanteeseen olisi jouduttu.Hawk on ollut yksi parhaista kone valinnoista Suomelle, pystytään aseistamaan ja toimii myös sotakoneena. Lento ominaisuuksiltaan yksi parhaista hävittäjistä. Olen usein asiasta keskustellut Jyrki Laukkasen kanssa, joka oli Suomen kokenein puolustusvoimien lentäjä, lensi migeilläkin yli 10.000 tuntia. Aina mukelosta eli mig-15 lähtien. Hornetit ylisti taivaisiin ja samoin Hawk hävittäjät.
- Anonyymi00032
Anonyymi00031 kirjoitti:
Hawk on ollut yksi parhaista kone valinnoista Suomelle, pystytään aseistamaan ja toimii myös sotakoneena. Lento ominaisuuksiltaan yksi parhaista hävittäjistä. Olen usein asiasta keskustellut Jyrki Laukkasen kanssa, joka oli Suomen kokenein puolustusvoimien lentäjä, lensi migeilläkin yli 10.000 tuntia. Aina mukelosta eli mig-15 lähtien. Hornetit ylisti taivaisiin ja samoin Hawk hävittäjät.
Jyrki Laukkanen oli puolustusvoimien koelentäjä, koulutukseltaan diplomi-insinööri aerodynamiikan alalta ja ainoa Suomessa ilmavoimissa yli 20.000 lentotuntia lentänyt. Oli myös yksi Suomen parhaista purjelentäjistä. Yhdysvalloissa Laukkasta pidetään lentäjän esimerkkinä, haki yksin useita Suomeen tulleita amerikkalaisia lentokoneita, siis ilmavoimien käyttöön tulleita lentokoneita.
- Anonyymi00036
Anonyymi00032 kirjoitti:
Jyrki Laukkanen oli puolustusvoimien koelentäjä, koulutukseltaan diplomi-insinööri aerodynamiikan alalta ja ainoa Suomessa ilmavoimissa yli 20.000 lentotuntia lentänyt. Oli myös yksi Suomen parhaista purjelentäjistä. Yhdysvalloissa Laukkasta pidetään lentäjän esimerkkinä, haki yksin useita Suomeen tulleita amerikkalaisia lentokoneita, siis ilmavoimien käyttöön tulleita lentokoneita.
Eu Laukkanen ole ilmavoimissa lentänyt 20000 tuntia, vaab yhteensä.
- Anonyymi00039
Anonyymi00036 kirjoitti:
Eu Laukkanen ole ilmavoimissa lentänyt 20000 tuntia, vaab yhteensä.
Ilmavoimissa lensi 20.000 ja se on edelleen ennätys, jopa maailmassa kova suoritus.
- Anonyymi00045
Ensin tulivat MiG 21 äffät, niillää ei lennettu 90-luvulle, ne, joilla lennettiin pisimpään olivat MiG 21 bis, ihan eri kone.
- Anonyymi00048
Anonyymi00030 kirjoitti:
Kekkonen hommasi migit vastoin Puolutusvoimien tahtoa, kännipäissään osti ne yhdellä ryyppyretkellään. Venäläiset oli onnellisia, koska kone oli suunniteltu hirvittävällä polttoainekulutuksella nousemaan nopeasti n 18 km ja ampumaan alas USAn pommittajia. Puolustusvoimien mukaan kone oli täysin turha Suomelle. Puolustusvoimat olisi halunneet ranskalaiset Mirage hävittäjät niiden loistavan aseistuksen ja muiden ominaisuuksien vuoksi. Vähän aikaa sitten Ilmailulehdessä oli artikkeli ja siinä haastateltiin vanhempia ilmavoimien komentajia ja kirosivat migit alimpaan helvettiin ja totesivat sitten, että vasta Drageneiden myötä ja niiden aseistuksen myötä siirryimme länsimaiselle tasolla ja paljon venäjän yläpuolelle. Rissalassa suomalaiset laskivat amerikkalaisia tutkimaan mig koneita kaikessa hiljaisuudessa ja saimme niihin vastavuoroisesti länsimaista elektroniikkaa.
Mig 29 olisi ollut tarjolla Hornettien ohella Suomeen, mutta ilmavoimat totesivat koneen täysin sopimattomaksi ja kyvyttömäksi, Ukrainan ja Afganistanin sota sen todellakin on todistanut oikeaksi. Afgaanit ja Ukrainalaiset on pudottaneet niitä halvoilla Stinger ohjuksilla lukemattomia ja venäläiset ei enää uskalla tulla rajojensa yli Ukrainaan niillä.Tämä vale tuntuu kestävän vuodesta viidenteen.
Nl antoi 2 vaihtoehtoa 1960-luvun alussa:
1. Ostattte MiG 21 äffät, tai
2. Tulemme hoitamaab ilmapuolustuksenne NL: n koneilla.
Arvatkaa kumpi valittiin ja miksi?
Katsokaa YouTubesta "Jyrki Laukkanen ja Kymin koneet"! - Anonyymi00050
Anonyymi00039 kirjoitti:
Ilmavoimissa lensi 20.000 ja se on edelleen ennätys, jopa maailmassa kova suoritus.
V. 2024 Laukkasella oli n 18.600 lentotuntia yhteensä, joista n.10000 tuntia ilmavoimissa, n.n.6000 lentotuntia purjekoneilla ja loput moella muulla siviili-ilmailussa.
Tuskin on viekäkään yhteensä yli 20000 tuntia, aliarvostamatta ja kunnioittaen.
Vikipediasta on helppo tarkistaa.
Loistava lentäjä, hieno persoona.
Katsokaa YouTubesta "Jyrki Laukkanen ja Kymin koneet". - Anonyymi00051
Anonyymi00048 kirjoitti:
Tämä vale tuntuu kestävän vuodesta viidenteen.
Nl antoi 2 vaihtoehtoa 1960-luvun alussa:
1. Ostattte MiG 21 äffät, tai
2. Tulemme hoitamaab ilmapuolustuksenne NL: n koneilla.
Arvatkaa kumpi valittiin ja miksi?
Katsokaa YouTubesta "Jyrki Laukkanen ja Kymin koneet"!Suomi oli ovela julistaessaan hankkivansa puolueettomana maana puolet koneista idästä ja puolet lännestä. Näin Neuvostoliitto ei voinut oikein asettua Draken- ja Hawk-kauppojamme vastaan.
Bilateraalinen kauppa puolsi tietysti osaltaan neuvostokoneiden hankintaa.
- Anonyymi00033
Me VKKssa suosimme venäläisiä lentokoneita, yksikään niistä ei ole jäänyt ilmaan! HO HOO, HO HOO!
- Anonyymi00034
Ei enää punatähdet lentele pudottelemassa pommeja siviileiden päälle, jatkosodassa sitä ryssän paskat tekivät ja nyt tekevät Ukrainassa.
- Anonyymi00037
On on taas "keksuta suuntaista"!!
Ai niin, yhdys sana.- Anonyymi00038
Keksustasa on monta suunta ja kato korkeala ja tuvan seina levealla. Lendo kone on eliasia kui lendogone. Kekustalaine osa kieli, sosilismi puhu puu heinä!
- Anonyymi00040
Leikkuupuimuri yllättäen laskeutuvalla karhella pitäisi kirjoittaa muotoon leikkuupuimurikepulaisellakarhella. Siinä on määritelty akkusatiivissa myös syy vikaantumiseen eli keskustalaisuus.
- Anonyymi00041
Anonyymi00040 kirjoitti:
Leikkuupuimuri yllättäen laskeutuvalla karhella pitäisi kirjoittaa muotoon leikkuupuimurikepulaisellakarhella. Siinä on määritelty akkusatiivissa myös syy vikaantumiseen eli keskustalaisuus.
On yhdys sana keskustalaisen puheopinmukaan!
Anonyymi00038 kirjoitti:
Keksustasa on monta suunta ja kato korkeala ja tuvan seina levealla. Lendo kone on eliasia kui lendogone. Kekustalaine osa kieli, sosilismi puhu puu heinä!
He he hyvä kuitti Tampereen idiootille.
Rispektit.
- Anonyymi00042
Oli upeaa Ylen paikallisuutisissa, kun amerikkalainen F-35 laskeutui ja nousi uudestaan ilmaan ja ujelsi suoraan kohti itää! Niissä on kuulemman transponderit päällä, koska se sotkee venäläisten ajatusta ja kykyä seurata niitä ja peittää todelliset kyvyt hyvin. Onhan venäjälläkin häivehävittäjä SU-57, mutta niitä on valmistunut vasta 14 kappaletta, neljä pudonnut, ja lopuista kymmenestä on häive kadottanut ne osa kerrallaan varikolta.
- Anonyymi00052
Ei f-35 lentäjät ajele transponderit päällä.
Yleensäottaen sotilasilmailussa ei ajella transponderit päällä.
- Anonyymi00043
Eikä sanaakaan palstan aiheesta.
Samuel SNS-seuran Tampereen osasto. - Anonyymi00049
Minun maille on ihan turha tulla Natohävittäjien laskeutumaan, olen Kekkosen miehiä ja venäläiset hävittäjät on tervetulleita minun maille. Muutenkaan en yhtään luontokappaletta halua omille mailleni, myrkytän ne. Lokit syö minun onkikalat ja orava vie kalliilla ostetut eristeet seinistä! Rotat ja hiiret vielä kalliit ryynit kaapista ja paskovat vielä sinne. Missä on ihmisen oikeus, missä???
- Anonyymi00053
Kyllä rinta pullistui ylpeydestä, suuret Johtajamme johtavat meidät taas uudeksi suur-suomeksi. Nyt alkaa tuntua sellaiselta että alkaa Putininkin puntti tutista, kun näytetään missä voima pesii. Kun vielä nelinkertaistamme puolustuksen määrärahat, niin jopa Trump kadehtii meitä.
- Anonyymi00054
Tervossa torikauppa käy. Kun Nato-maiden komentajat käyvät ostamassa vaatteita ja matkamuistoja tuliaisiksi rouvilleen. Uutisissa näytettiin. HO HOO, HO HOO!
- Anonyymi00055
Miksi täällä Inkeroisissa ei ole toria tai maantielentokenttää? Ennen venäläiset kävi bussilla myymässä pilua 5 euroa laaki, oli onnellisia paperimiehiä, silloin kun oli vielä paperitehdas. Nyt on Siwa ja siinäkin puoliksi palava valomainos ja uimahallissa perävuotoiset vesijuoksee!
- Anonyymi00056
Joko lähetit salaisen kusoon Tursulle, VKK venäjän sotilasasiamiehelle! Akenti katsoi uutisista salaisia tietoja ja satulan korkeudesta ei mitään hajua!
- Anonyymi00057
Aivan upeaa toimintaa usean maan ilmavoimilta. Ryssä olisi helisemässä, kun nuo päättäisi pyyhkäistä osan venäjää taivaan tuuliin, Kuolan tukikohdat palaisi pitkään ja iloisesti.
- Anonyymi00059
Tervossa on myös lentotukialusten käyttämä vaijeripysäytys, lyhyempi kiitorata ja koneiden kierron nopeus kasvaa, koneet tankataan ja uudelleen aseistetaan muutamissa minuuteissa. Venäjällä sama saattaa kestää vuorokausia ja useasti polttoaine on varastettu ja aseet myyty mustaan pörssiin. Eikä ne venäläiset lentäjät pitkiä aikoja ole selvinpäin.
Ketjusta on poistettu 15 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 1121199
Sinkkumiehet hukkaavat tärkeän ässän hihastaan kun
...eivät suostu kavereiksi naisten kanssa. Mikä voi olla heillä syynä? Hyväksyvät vain naisen, joka suorastaan anelee sa1171034- 129926
- 95785
"Kaikkien miesten asia" - kampanja on alkanut
Miehillä on naisiin kohdistuvan väkivallan lopettamisessa merkittävä rooli. Ei riitä, ettei itse tee väkivaltaa. Miesten291734Tiedät, että en voi enää laittaa viestiä
Aikaa kulunut. Eikä se näyttäisi enää luontevalta vastata näin pitkän ajan jälkeen. Tiedän myös, että sinä et enää lait75649Lautakunta käsittelee Iisalmen kulttuuri- ja vapaa-aikajohtajan virkasuhteen purkua koeajalla:
Lautakunta käsittelee Iisalmen kulttuuri- ja vapaa-aikajohtajan virkasuhteen purkua koeajalla: "Aina valinta ei mene nap54606Lienee aika luopua siitä kaikesta
mitä meillä ikinä olikaan. Hassua, koska juuri mitään ei ole edes ollutkaan. En vaan jaksa tätä mahdotonta juttua enää j64582Kun kohtaatte rakkauden, tarttukaa siihen
Toimisinko jälkiviisaana toisin? Varmasti. Vaikka silloin kuvittelin tekeväni, niin kuin on oikein. Mahdollisimman siist48569- 75504