Sunnuntailisät pois, turha muisto hihhuloinnista

Anonyymi-ap

Suomen Yrittäjät haluavat pois mm. sunnuntain tuplapalkan, mikä on perusteltua, koska nykyinen yhteiskunta pyörii 24/7.

https://www.is.fi/politiikka/art-2000012093774.html

Muutoksen yhteydessä olisi syytä poistaa samalla alkoholin myyntirajoitukset. Esimerkiksi nyt on kesäaamu kauneimmillaan, mutta etpä saa ostettua konjakkia aamukahvin kylkeen.

136

279

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi00001

      Erittäin järkevä ehdotus yrittäjiltä.

      • Anonyymi00003

        Porvaripropagandaa öyhötyksesi.


      • Anonyymi00006

        Heidän kannaltaan kyllä.


      • Anonyymi00070

        Joo kyllähän sunnuntailisät voisi poistaa jos kaikki tekisivät töitä myös pyhäisin? Kaikki ns valkokaulus duunarit jotka istuu toimistoissaan, ja ennen kaikkea kaikki kuntien ja valtion virkahenkilöt? Kaikki sunnuntai liksat pois myös poliiseilta, terveydenhoito väeltä? Eipä taida onnistua jos ns paremmalta väeltä viedään tulot? Kunnan virkahenkilö duunissa joulu/juhannus aattona 16-24?


      • Anonyymi00082

        Vassut saa ihan liikaa rahaa päihteisiin.


      • Anonyymi00120
        Anonyymi00070 kirjoitti:

        Joo kyllähän sunnuntailisät voisi poistaa jos kaikki tekisivät töitä myös pyhäisin? Kaikki ns valkokaulus duunarit jotka istuu toimistoissaan, ja ennen kaikkea kaikki kuntien ja valtion virkahenkilöt? Kaikki sunnuntai liksat pois myös poliiseilta, terveydenhoito väeltä? Eipä taida onnistua jos ns paremmalta väeltä viedään tulot? Kunnan virkahenkilö duunissa joulu/juhannus aattona 16-24?

        Jos sunnuntain ja kirkkopyhien pyhittäminen lopetettaisiin, kukin työskentelisi sen viisi päivää viikossa, vaikka sitten ke-su tai pe-ti. Loppuisi ainakin työpaikoilla se, että ahneimmat ja röyhkeimmät kahmivat itselleen kaikki pyhävuorot ja iltalisät.


    • Anonyymi00002

      Viikonpäivät ovat samanarvoisia, 24 tuntia pitkiä. Riittää että kerran viikossa on kaksi peräkkäistä vapaapäivää.

      Yleisellä tasolla kokonaistyöaikaa tulee vähentää, koska työn määräkin vähenee.

    • Anonyymi00004

      Ilman muuta yrittäjät tarvitsevat köyhempiä kuluttajia.

      Miten tyhmiå oikeistolaiset oikein ovat?

      • Anonyymi00005

        Kuluttajia ne ovat yrittäjätkin, ja jopa parempia lajissa, koska tekevät yleensä suurempia hankintoja yksityiselämässäkin.

        Tavoitehan olisi näillä, että jokainen olisi yrittäjä, ja yrittäjät käyttäisivät toistensa palveluja sopimusten mukaisilla hinnoilla. Jäisi kallis palkansaajabyrokratia välistä pois.


      • Anonyymi00008
        Anonyymi00005 kirjoitti:

        Kuluttajia ne ovat yrittäjätkin, ja jopa parempia lajissa, koska tekevät yleensä suurempia hankintoja yksityiselämässäkin.

        Tavoitehan olisi näillä, että jokainen olisi yrittäjä, ja yrittäjät käyttäisivät toistensa palveluja sopimusten mukaisilla hinnoilla. Jäisi kallis palkansaajabyrokratia välistä pois.

        Viisastelee palstaporvari.


      • Anonyymi00009
        Anonyymi00005 kirjoitti:

        Kuluttajia ne ovat yrittäjätkin, ja jopa parempia lajissa, koska tekevät yleensä suurempia hankintoja yksityiselämässäkin.

        Tavoitehan olisi näillä, että jokainen olisi yrittäjä, ja yrittäjät käyttäisivät toistensa palveluja sopimusten mukaisilla hinnoilla. Jäisi kallis palkansaajabyrokratia välistä pois.

        Noora Fagerström.


      • Anonyymi00013
        Anonyymi00008 kirjoitti:

        Viisastelee palstaporvari.

        Kyllä minä vasemmstoliiton kannattajia olen, mutta ymmärrän tässä asiassa yrittäjien näkökulman.


      • Anonyymi00031
        Anonyymi00005 kirjoitti:

        Kuluttajia ne ovat yrittäjätkin, ja jopa parempia lajissa, koska tekevät yleensä suurempia hankintoja yksityiselämässäkin.

        Tavoitehan olisi näillä, että jokainen olisi yrittäjä, ja yrittäjät käyttäisivät toistensa palveluja sopimusten mukaisilla hinnoilla. Jäisi kallis palkansaajabyrokratia välistä pois.

        Jaa että talous pyörisi sillä, että yrittäjät ostaisivat omia tuotteitaan? Siehä se oikkeen tallousnero taijattii olla.


      • Anonyymi00034
        Anonyymi00031 kirjoitti:

        Jaa että talous pyörisi sillä, että yrittäjät ostaisivat omia tuotteitaan? Siehä se oikkeen tallousnero taijattii olla.

        No miksei pyörisi? Eihän tilanne eroa mitenkään nykyisestä.

        Vai mikä oli murheesi siinä tilanteessa?


      • Anonyymi00121
        Anonyymi00005 kirjoitti:

        Kuluttajia ne ovat yrittäjätkin, ja jopa parempia lajissa, koska tekevät yleensä suurempia hankintoja yksityiselämässäkin.

        Tavoitehan olisi näillä, että jokainen olisi yrittäjä, ja yrittäjät käyttäisivät toistensa palveluja sopimusten mukaisilla hinnoilla. Jäisi kallis palkansaajabyrokratia välistä pois.

        Ennen oli huutolaiset, kerjäläiset, orjat ja loiset. Ei ollut kallista palkansaajabyrokratiaa.


    • Anonyymi00007

      Sunnuntain kalleudella on muutakin arvoa kuin rahallinen hyöty työntekijälle. Se ohjaa hintansa vuoksi yrittäjiä suosimaan sitä vapaapäiväksi, ja kahden perättäisen vapaan vaatimusten ansiosta se helpoimmin liitetään lauantain yhteyteen monilla aloilla. Tämä pitää valtaosalla kansalaisista viikonloput vapaina, ja edesauttaa sosiaalisten kanssakäymisten mahdollisuutta viikonloppuisin, esim. vierailuja ystävien tai sukulaisten luona, joihin ei olisi mahdollista jos kaikkien vapaat olisivat jatkuvasti eri aikoina, tai perheiden oman yhteisen ajan mahdollisuutta. Kyse ei siis ole pelkästään yrittäjille kalliista päivästä, vaan työntekijöille kallisarvoisesta päivästä. Muistakaa hyvät ihmiset, ettei aina kaikkea voi mitata rahassa, mutta niitä varten, joille se on vaikeaa, on hyvä, että rahalla voidaan kuitenkin ohjata järkevään suuntaan.
      Nauttikaa viikonlopuista, perheistä, ystävistä, ja vapaa-ajasta.

      • Anonyymi00122

        Hyvää pohdintaa. Sunnuntaiden pyhittäminen pitää yhteiskuntaa koossa.


    • Anonyymi00010

      Palkoista olisi huomattavan paljon varaa leikata, niin saataisiin vihdoin talous kuntoon.

      • Anonyymi00015

        Missä työssä itse olet?


      • Anonyymi00016

        Lakkauttamalla työeläkkeiden maksaminen saadaan palkansaajille keskimäärin 1000 euroa lisää palkkaa kuukaudessa, eikä se maksa työnantajille mitään.

        Eli kaikkein tärkeintä on lakkauttaa työeläkkeiden maksaminen. Kaikki muu on näpertelyä.


      • Anonyymi00022
        Anonyymi00015 kirjoitti:

        Missä työssä itse olet?

        Oloneuvos.


      • Anonyymi00041

        Suomessa Eu heikoin ostovoima. Korkeimmat hinnat ja maksut, korkein verotus, huonoimmat palkat. Valtion yhtiöiden pomojen öky palkat nostaa kokonais palkkoja laskennallisesti, duunarit raataa nälkäpalkoilla..


      • Anonyymi00043
        Anonyymi00016 kirjoitti:

        Lakkauttamalla työeläkkeiden maksaminen saadaan palkansaajille keskimäärin 1000 euroa lisää palkkaa kuukaudessa, eikä se maksa työnantajille mitään.

        Eli kaikkein tärkeintä on lakkauttaa työeläkkeiden maksaminen. Kaikki muu on näpertelyä.

        Eläkkeet on itse maksettu joka tilistä, nuorena töihin menneet saa eläkettä vasta 24v maksetusta eläkkeestä, mihin nyysitty kuuden vuoden eläkkeet. Edustajat saa sopeutusrahaa kymmeniä vuosia,nuoret ja terveet, eivät viitsi mennä odottaviin virkoihin, loisivat sopeutus rahoilla.


      • Anonyymi00045
        Anonyymi00043 kirjoitti:

        Eläkkeet on itse maksettu joka tilistä, nuorena töihin menneet saa eläkettä vasta 24v maksetusta eläkkeestä, mihin nyysitty kuuden vuoden eläkkeet. Edustajat saa sopeutusrahaa kymmeniä vuosia,nuoret ja terveet, eivät viitsi mennä odottaviin virkoihin, loisivat sopeutus rahoilla.

        Älä viitsi tuota valetta enää levitellä.

        Työeläkeloisintaan varastettiiin palkansaajilta viimekin vuonna 28,2 miljardia euroa. Ja työeläkeloisille maksettiin 37,3 miljardia euroa.

        https://www.etk.fi/tutkimus-tilastot-ja-ennusteet/tilastot/tyoelakkeiden-rahoitus/tyoelakejarjestelman-elakevarat-ja-rahavirrat/

        Tuo varastettu raha selittää miksi suomalaisilla palkansaajilla on heikko ostovoima verrattuna muihin maihin.

        Työeläkkeiden maksaminen lopetetaan, ja samalla palkansaajat saavat pitää keskimäärin 1000 euroa kuukaudessa lisää omista ansioistaan. Eikä tämä maksa työnantajille senttiäkään.


      • Anonyymi00046
        Anonyymi00016 kirjoitti:

        Lakkauttamalla työeläkkeiden maksaminen saadaan palkansaajille keskimäärin 1000 euroa lisää palkkaa kuukaudessa, eikä se maksa työnantajille mitään.

        Eli kaikkein tärkeintä on lakkauttaa työeläkkeiden maksaminen. Kaikki muu on näpertelyä.

        Entä kun itse jäät ilman työ eläkettä.


      • Anonyymi00054
        Anonyymi00046 kirjoitti:

        Entä kun itse jäät ilman työ eläkettä.

        Entä kun ihmiset haluavat käyttää OMAT ansionsa omana elinaikanaan?

        Varastaminen on väärin. Koko työeläkeloisintasysteemi, joka on pyramidihuijaus, on Suomen perustuslain vastainen.


      • Anonyymi00072
        Anonyymi00016 kirjoitti:

        Lakkauttamalla työeläkkeiden maksaminen saadaan palkansaajille keskimäärin 1000 euroa lisää palkkaa kuukaudessa, eikä se maksa työnantajille mitään.

        Eli kaikkein tärkeintä on lakkauttaa työeläkkeiden maksaminen. Kaikki muu on näpertelyä.

        Kyllähän kuluja tulisi kun yhteiskunnan päättäjille pitäisi rakentaa vartioidut asuinalueet, turvamiesten saattaminen työpaikalle ym? Luuleeko joku että nämä ihmiset jotka suistaa eläkeläiset ahdinkoon voisivat elää rauhassa?


      • Anonyymi00073
        Anonyymi00072 kirjoitti:

        Kyllähän kuluja tulisi kun yhteiskunnan päättäjille pitäisi rakentaa vartioidut asuinalueet, turvamiesten saattaminen työpaikalle ym? Luuleeko joku että nämä ihmiset jotka suistaa eläkeläiset ahdinkoon voisivat elää rauhassa?

        Hah hah. Siis mitä sieniä syöt? Paskamahat lähtee vaipat märkinä rollaattoreillaan puimaan nyrkkiä?

        Hah hah.

        Äläkä niputa kaikkia eläkeläisiä työeläkeloisiin. Rehelliset eläkeläiset eivät varasta palkansaajilta rahaa. Meillä on siis rikolliseläkeläiset, eli työekäkeloiset, ja rehelliset eläkeläiset, ne hyvät eläkeläiset l. asialliset eläkeläiset.


      • Anonyymi00102
        Anonyymi00045 kirjoitti:

        Älä viitsi tuota valetta enää levitellä.

        Työeläkeloisintaan varastettiiin palkansaajilta viimekin vuonna 28,2 miljardia euroa. Ja työeläkeloisille maksettiin 37,3 miljardia euroa.

        https://www.etk.fi/tutkimus-tilastot-ja-ennusteet/tilastot/tyoelakkeiden-rahoitus/tyoelakejarjestelman-elakevarat-ja-rahavirrat/

        Tuo varastettu raha selittää miksi suomalaisilla palkansaajilla on heikko ostovoima verrattuna muihin maihin.

        Työeläkkeiden maksaminen lopetetaan, ja samalla palkansaajat saavat pitää keskimäärin 1000 euroa kuukaudessa lisää omista ansioistaan. Eikä tämä maksa työnantajille senttiäkään.

        Lopeta se maalittaminen työeläkeloisista, mitään työeläkeloisia EI OLE! Eikä ole myöskään varkautta, jokainen on itse maksanut oman eläkkeensä!


      • Anonyymi00108
        Anonyymi00016 kirjoitti:

        Lakkauttamalla työeläkkeiden maksaminen saadaan palkansaajille keskimäärin 1000 euroa lisää palkkaa kuukaudessa, eikä se maksa työnantajille mitään.

        Eli kaikkein tärkeintä on lakkauttaa työeläkkeiden maksaminen. Kaikki muu on näpertelyä.

        Alle 30 -vuotiaille riittää 9€ päivässä palkaksi


      • Anonyymi00112
        Anonyymi00102 kirjoitti:

        Lopeta se maalittaminen työeläkeloisista, mitään työeläkeloisia EI OLE! Eikä ole myöskään varkautta, jokainen on itse maksanut oman eläkkeensä!

        On pelkästään työeläkeloisia, jotka hilluvat palkansaajilta varastamillaan rahoilla.


      • Anonyymi00123
        Anonyymi00041 kirjoitti:

        Suomessa Eu heikoin ostovoima. Korkeimmat hinnat ja maksut, korkein verotus, huonoimmat palkat. Valtion yhtiöiden pomojen öky palkat nostaa kokonais palkkoja laskennallisesti, duunarit raataa nälkäpalkoilla..

        Ökypalkat nostavat keskivertopalkkaa. Pitäisikin yleensä puhua mediaanipalkoista, eli siitä keskimmäisestä palkasta, kun kaikki palkat laitetaan jonoon pienimmästä suurimpaan (tai suurimmasta pienimpään). Se jono on melko pitkäteräinen jääkiekkomaila. Terveessä systeemissä se olisi melko tasaisesti kohoava suorahko viiva.


      • Anonyymi00124
        Anonyymi00043 kirjoitti:

        Eläkkeet on itse maksettu joka tilistä, nuorena töihin menneet saa eläkettä vasta 24v maksetusta eläkkeestä, mihin nyysitty kuuden vuoden eläkkeet. Edustajat saa sopeutusrahaa kymmeniä vuosia,nuoret ja terveet, eivät viitsi mennä odottaviin virkoihin, loisivat sopeutus rahoilla.

        Eduskunnassa piipahtaneet sieltä pois potkitut palkitaan loppuiän elatuksella. Palkitaan huonoudesta. Irvokasta. Ja päätöksen siitä ovat tehneet kansan 'edustajat', jotka pelkäävät itsekin pian kuuluvansa siihen porukkaan.

        Jos (huonot) työntekijät saisivat päättää irtisanomiskorvauksistaan ja työttömyyskorvauksistaan, totta kai he varmistaisivat, että ne olisivat korkeita, kaiken varalta.


      • Anonyymi00137
        UUSI

        Kulutus lisääntyisi kun palkat alenisi.

        Terveisin
        Kokoomuspersu


      • Anonyymi00139
        UUSI
        Anonyymi00016 kirjoitti:

        Lakkauttamalla työeläkkeiden maksaminen saadaan palkansaajille keskimäärin 1000 euroa lisää palkkaa kuukaudessa, eikä se maksa työnantajille mitään.

        Eli kaikkein tärkeintä on lakkauttaa työeläkkeiden maksaminen. Kaikki muu on näpertelyä.

        Tuon tonnin voi sitten laittaa vaikka osakesijoituksiin eläkepäivien (ainoaksi) turvaksi, ja jos häviää rahansa niin voi syyttää vain itseään.

        Kaikki paitsi huijatuksi tullut voittavat 😀👍

        Äänestäkää kokoomusta ja persuja


    • Anonyymi00012

      Haluaako työnantaja myös oikuden nussia työntekijöitään kakkoseen. Saahan työnantaja puoli siis haluta. Mitään tulee tuskin saamaan.

      • Anonyymi00018

        Tuo ehdottelija edustaa yrittäjiä. Työnantajia on paljon muuallakin. Eivät kaikki juutalaisetkaan ole natseja, vaikka osa käyttäytyykin kuin natsit.


    • Anonyymi00014

      Sunnuntain tuplapalkan saa poistaa ei kirkkoon kuuluvilta...hehän ei hömppää halua elämäönsä...

      • Anonyymi00024

        Kirkkoon kuuluvat eivät tarvitse palkkaa lainkaan. Heille riittää pelkkä pyhä henki.


    • Anonyymi00017

      Joo eihän se ole palkkojen leikkaamista.
      Vain sunnuntailisä pois.

      Samalla logiikalla voisi laittaa uuden yritysveron.
      Verotus ei nousisi, vain se yksi vero tulisi lisää.

    • Anonyymi00019

      HihhuIipyhät eivät kuulu nykyaikan. Samalla kaikki uskonnot kielletään Suomesta. Muuttakoot hihhuIit ulkomaille sekoilemaan satuolentojensa kanssa.

      • Anonyymi00089

        Loppiainen ja Helatorstai ainakin työpäiviksi.
        Tarvitaan uusi kilpailukykysopimus, joka auttaisi taloutta eteenpäin.
        Puolitetaan lomarahat.


    • Anonyymi00020

      Lapsilisät pitää ottaa kokonaan pois, lapsista liikaa kuluja muutenkin.

      Ihmisiä on muutenkin liikaa Suomessa, valtiolla ei ole rahaa elättää kaikkia.

      Ehkä pakko-sterilointi tulisi jo kysymykseen Kiina-tyyliin.

      • Anonyymi00021

        Lapsilisään riittää muutokseksi niistä tehtävä tarveharkinta. Jos vanhemmilla on hyvät tulot jo muutenkin, niin lisää ei makseta varmuuden vuoksi sijoituskäyttöön.


      • Anonyymi00027
        Anonyymi00021 kirjoitti:

        Lapsilisään riittää muutokseksi niistä tehtävä tarveharkinta. Jos vanhemmilla on hyvät tulot jo muutenkin, niin lisää ei makseta varmuuden vuoksi sijoituskäyttöön.

        Turhaa näpertelyä veroo vaan lisää hyvätuloisille. Kyllä lapsettomien hyvätuloisten kuuluu tukea "lapsellisten" hyvätuloisten elämää.


      • Anonyymi00029
        Anonyymi00027 kirjoitti:

        Turhaa näpertelyä veroo vaan lisää hyvätuloisille. Kyllä lapsettomien hyvätuloisten kuuluu tukea "lapsellisten" hyvätuloisten elämää.

        Utopiamaailmassa ehkä, jossa yhteistä rahaa riittää heiteltäväksi rikkaillekin. Valitettavasti Suomi ei ole sellainen satumaa. Tästä syystä rahaa ei riitä jaettavaksi helle, ketkä sitä eivät lisää tarvitse.


    • Anonyymi00023

      Pentikäisen kannattaisi pyrkiä eduskuntaan kepun listoilta. Sieltä käsin pääsisi vaikuttamaan tehokkaammin.

      • Anonyymi00026

        Pentikäinen on itse hihhuli, joka ei halua pyhittää lepopäivää.


      • Anonyymi00050
        Anonyymi00026 kirjoitti:

        Pentikäinen on itse hihhuli, joka ei halua pyhittää lepopäivää.

        Kuka pöhkö uskoo noitten uskonnonoppeihin?


    • Anonyymi00028

      Sunnuntaituplapalkka on seurausta uskontohihhuloinnista. Se aiheuttaa ahdistusta muistuttamalla uskonsodista ja noitarovioista.

      Satuolentoihin pohjautuvasta tuplapalkasta on jo aikakin päästä eroon.

      • Anonyymi00030

        Tuplapalkka vain kirkon jäsenille.


      • Anonyymi00032

        Taitaa olla niin että kenenkään ei ollut pakko sunnuntaisin töihin mennä. Työnantajat joutu sitten rahalla houkuttelemaan töihin. Duunarien olis tuossakin pitänyt vaan olla kovempia.
        Vaatia tripla taikka kymmenkertainen palkka sunnuntailta...eipä tuo myöhäistä olisi vielläkään.


      • Anonyymi00033

        Näinpä, 2. Mooseksen kirjassa muistutus "muista pyhittää lepopäivä" koskee vain juutalaisia ja kristittyjä. Ateistit olkoot töissä peruspalkalla pyhäisin.


      • Anonyymi00035
        Anonyymi00033 kirjoitti:

        Näinpä, 2. Mooseksen kirjassa muistutus "muista pyhittää lepopäivä" koskee vain juutalaisia ja kristittyjä. Ateistit olkoot töissä peruspalkalla pyhäisin.

        Eipä se ole kirkossa kuulutettu, että sunnuntai olisi ainoa lepopäivä. Juutalaisetkin viettää sapattia lauantaina. Suomessa voisi olla virallinen lepopäivä aivan hyvin maanantai, koska se on yleinen krapulapäivä, ja toisekseen esimerkiksi monet ravintolat ovat jo nykyään kiinni maanantaisin.


      • Anonyymi00037
        Anonyymi00032 kirjoitti:

        Taitaa olla niin että kenenkään ei ollut pakko sunnuntaisin töihin mennä. Työnantajat joutu sitten rahalla houkuttelemaan töihin. Duunarien olis tuossakin pitänyt vaan olla kovempia.
        Vaatia tripla taikka kymmenkertainen palkka sunnuntailta...eipä tuo myöhäistä olisi vielläkään.

        Sunnuntai lisät pois siis sillä ehdolla ettei kenenkään tarvi töihin mennä sunnuntaisin.

        Itse asiassa eihän työnantajan tarvi edes maanantai päiviltä palkkaa maksaa jos huolehtii siittä ettei kenenkään tarvi maanantaisin töihin tulla. Jos tarvetta on maanantaisinkin töitä tehdä niin sitten vaan neuvottelut suostuuko kukaan ja millä palkalla.


      • Anonyymi00038

        Työviikkoa, vuotta, vuorokautta yritetään rytmittää.

        Ihmisille on synkronoitu lepo- ja palautumisaikoja samoihin rytmeihin yhteiskunnassa.
        Jos niistä tinkii, niin saa rahallisesti pientä hyvitystä lisillä.
        Monella alalla on palkkaus sitten mennyt siihen suuntaan, että on pakko tehdä ylitöitä ja jättää juhlapäiviä ja pyhiä väliin.
        Palkkojen leikkaamisesta olisi siis kyse.

        Ymmärrän, että jotkin yritysideat vaativat näitä poikkeustyöaikoja.
        Haasteet ei yhteiskunnallisesti ratkea sillä, että leikataan työnteon kannattavuutta entisestään halpatyösektorilta.
        Kyseessä on suurempi järjestelmän valuvika.


      • Anonyymi00048
        Anonyymi00033 kirjoitti:

        Näinpä, 2. Mooseksen kirjassa muistutus "muista pyhittää lepopäivä" koskee vain juutalaisia ja kristittyjä. Ateistit olkoot töissä peruspalkalla pyhäisin.

        Entä sairaalat, poliisi, liikenne , ravintolat, vanhus hoito , raja valvonta, rautatiet ja moneg muut sunnuntai työntdkijät. Jos haluaa poistaa sunnuntai lisät vois itse mennä kaikki sunnuntait ja juhlapyhät töihin, arki sippi palkalla.


    • Anonyymi00036

      Raha pois kokonaan, koska siitä on vain harmia.

      Pentikäinenkin voi maksaa työpanoksesta ottamalla duunarilta poskeen. Tyytyväinen työntekijä on ahkera.

      • Anonyymi00140
        UUSI

        Mitä tuo poskeen ottaminen tarkalleen tarkoittaa?


    • Anonyymi00039

      Käy,vastaavasti vaan peruspalkkaan saman verran lisää...eihän tässä nyt ilmaiseksi aleta muille töitä tekemään,,,mulle on aivan sama kunhan saan vuorotyöstäni vähintään 5000e käteen joka kuussa....mistä se muodostuu ,aivan sama...niin pääsen aina 1,5kk vuodessa tuhlaan rahaa palmusaarille..ja kunnon eläkkeen myöhemmin ,jolloin muutan kokonaan sinne ja myyn täältä taloni ja aina vain 2-3 v vanhan sähköauton....

      Hyvän palkan eteen tuli myös kouluja käytyä...siitä ei voi leikata mitenkään ,päinvastoin pitäisi saada nousemaan lähemmäksi 10 000e/kk,jotta elämä perheen kanssa oikein sujuisi,sijoituksineen sekä kesämökkineen päivineen...muuta en tarvitse elämältä...

    • Anonyymi00040

      Menkööt itse töihin ilman mitään lisiä. Yhteiskunta toimii ympäri vuorokauden, sunnuntai lisä on pieni korvaus menetystä ajasta perheen kanssa. Valtion yhtiöiden johto saa miljoonien palkkaa ja miljoona bonuksia, sekä miljoonien lisä, lisä,lisä eläkkeet. Niistä voi vähentää miljoonia.

    • Anonyymi00042

      Sunnuntailisän voi jyvittää koko viikolle, eli nostetaan samalla peruspalkkoja 15 prosenttia.

      • Anonyymi00044

        Kaikkienhan ei ole PAKKO sunnuntaisin töihin mennä Jos on PAKKO niin silloin pitää korvaukset saada.


    • Anonyymi00049

      Kohta yrittäjät vaatii, veronmaksajat maksaa kaikkien palkat, voitot omaan laariin kulut veron maksajille.

      • Anonyymi00051

        Veronmaksajathan nuo kaikki palkat nytkin maksaa. Työnantajat vaan vetää siinä välissä omatkin palkkansa.

        Veronmaksajahan on väliin työntekijän asemassa ja väliin sitten Asiakkaan asemassa jotka antaa rahaa jollekkin yrittäjän/yrityksen paskalle.


      • Anonyymi00053
        Anonyymi00051 kirjoitti:

        Veronmaksajathan nuo kaikki palkat nytkin maksaa. Työnantajat vaan vetää siinä välissä omatkin palkkansa.

        Veronmaksajahan on väliin työntekijän asemassa ja väliin sitten Asiakkaan asemassa jotka antaa rahaa jollekkin yrittäjän/yrityksen paskalle.

        Rydmannia tarvittas myös yksityispuolen saneeraukseen. Turhat isopalkkaiset "johtajat" pihalle ei niitä tarvita. Alaisethan ne työt tekee järjestöissäkin ilman isopalkkaisia johtajia.


    • Anonyymi00052

      X-Rouva oli jatkuvasti viikonloppu töissä. No erohan siitä lopulta tuli. Jaksanut viikonloppuja olla aina yksin.

    • Anonyymi00055

      On perusteltua että minkäänlaista palkkaa ei tarvitsisi maksaa työntekijöille ollenkaan! Työ tekee vapaaksi!

      • Anonyymi00057

        Mistä nuo yrittäjänpaskat ja yrityksenpaskat silloin löytäs maksukykyisiä asiakkaita.


      • Anonyymi00059
        Anonyymi00057 kirjoitti:

        Mistä nuo yrittäjänpaskat ja yrityksenpaskat silloin löytäs maksukykyisiä asiakkaita.

        Voitas vaikka kokeilla. Palkkatöläisiltä palkat pois tai pienemmiksi.

        Toinen kokeilu sitten että palkat saatanan isoja jokaisella työntekijällä varaa ostella vaikka mitä tuotteita ja palveluta.

        Kummassa mallissa markkinatalous toimisi.


      • Anonyymi00060
        Anonyymi00057 kirjoitti:

        Mistä nuo yrittäjänpaskat ja yrityksenpaskat silloin löytäs maksukykyisiä asiakkaita.

        Yrittäjät ovat vaurasta väkeä ja hyviä kuluttajia.


      • Anonyymi00062
        Anonyymi00060 kirjoitti:

        Yrittäjät ovat vaurasta väkeä ja hyviä kuluttajia.

        Hyvä kuluttaja on tuollainen että kaikki menee mikä tuleekin silloin ei todellakaan voi olla "vauras" ainoastaan hyvätuloinen.


    • Anonyymi00056

      Joo kokemusta tuohon on. Erakon elämää parisuhteessa. Itse on arkipäivät duunissa ja rouva kaikki viikonloput kiinni työssään.

      • Anonyymi00058

        Kesälomatkin aina eri aikaan. vittu mitä paskaa.


      • Anonyymi00061

        Voi pientä raukkaa.


    • Anonyymi00063

      Nykypäivän yhteiskunnassa täysin turha jäänne. Itseasiassa pyhät ovat sitä hiljaisinta aikaa, jolloin voidaan maksaa vain puolittaista palkkaa.

      Tuottavuuden mukaan tuokin.

      • Anonyymi00064

        Mikä muka yritystä estää asiakkailta ottamasta sunnuntai lisää. Asiakas sitten maksaa jos palvelua haluaa myös sunnuntaina. No leivästä maksais maanantaina kovaa hintaa jos sitä pitää ihan sunnuntaina paskalle käydä leipomassa.


      • Anonyymi00068
        Anonyymi00064 kirjoitti:

        Mikä muka yritystä estää asiakkailta ottamasta sunnuntai lisää. Asiakas sitten maksaa jos palvelua haluaa myös sunnuntaina. No leivästä maksais maanantaina kovaa hintaa jos sitä pitää ihan sunnuntaina paskalle käydä leipomassa.

        Leivän hintakaan ei alenis vaikka sunnuntailisät poistettas. Ottaahan kauppiaat ja yritykset reilua ylihintaa joka tunnilta ja päivältä asiakkailta.

        Eli ei yritykset noita sunnuntailisiä maksa kuten ei myymälä varkauksiakaan vaan asiakkaat.


      • Anonyymi00071
        Anonyymi00064 kirjoitti:

        Mikä muka yritystä estää asiakkailta ottamasta sunnuntai lisää. Asiakas sitten maksaa jos palvelua haluaa myös sunnuntaina. No leivästä maksais maanantaina kovaa hintaa jos sitä pitää ihan sunnuntaina paskalle käydä leipomassa.

        Kun ei pidä kioskiaan auki kuin sunnuntaisin, niin voi tehdä hinnoittelun sen mukaisesti. Tuo sopii niille, jotka eivät kykene jyvittämään hinnoittelua koko viikon asiakaskäyntien perusteella.


    • Anonyymi00065

      Miksi satujen perusteella pitäisi maksaa enemmän palkkaa.

    • Anonyymi00066

      Loppuu sunnuntaina työnteko.

      • Anonyymi00107

        Ja alkaa myös maanantaina juopottelu.


    • Anonyymi00067

      Tee sitten "yrittäjä" itse sunnuntaityösi. Sehän on lepopäivä.

      • Anonyymi00075

        Aika usein niin onkin.


    • Anonyymi00069

      Periaatteessa duunarihan voi asua teltassa ja tehdä ilmaiseksi koska se bisnes on kuitenkin yrittäjän, hän tekee rahat.

      • Anonyymi00074

        Suomessa rahan tekeminen on laitonta. Yrittäjä lähinnä "kusettaa" asiakkailta rahat.

        Ei eroo tuosta että ostan jostain romuttamosta auton tonnilla. Sitten myyn sen seniilille vanhukselle 10 000 euron hintaan.

        Jokainen ymmärtää että pitäähän munkin saada palkkaa työstäni ja vaivannäöstä.


      • Anonyymi00081
        Anonyymi00074 kirjoitti:

        Suomessa rahan tekeminen on laitonta. Yrittäjä lähinnä "kusettaa" asiakkailta rahat.

        Ei eroo tuosta että ostan jostain romuttamosta auton tonnilla. Sitten myyn sen seniilille vanhukselle 10 000 euron hintaan.

        Jokainen ymmärtää että pitäähän munkin saada palkkaa työstäni ja vaivannäöstä.

        Meillä on tietääkseni myös muita yrittäjiä kuin autojobbareita?


      • Anonyymi00083
        Anonyymi00081 kirjoitti:

        Meillä on tietääkseni myös muita yrittäjiä kuin autojobbareita?

        Niin no ei suomalaiset yritykset rahaa tekis noin pienillä "kusetuksilla". Yleensähän tuotteiden hinnassa isompi kate.

        Jokainen tuon näkee mihin hintaan suomalainen yritys myy tuotetta ja näkee millä hinnalla sen voi netistä tilata...eikä nekään myy "ale hintaan" vaan nekin kusettaa asiakkailta reilut katteet. Mutta "kusettavat" siis vähemmän kuin suomalaiset yritykset.

        Pitäs tuotteissa aina näkyä mihin hintaan "kusettaja" sen on saanut ja paljonko pyytää.


    • Anonyymi00077

      TÄTÄ HALUUAA ELÄKERAHASTOT HEILLE PITÄÄ TULLA LISÄÄ RAHAA!!!

      TÄMÄ EI OLE PURRAN TEKOSIA!!!

    • Anonyymi00078

      Yrittäjät istuu eläkerahastojen HALLITUKSESSA!

    • Anonyymi00079

      Se että yhteiskunta pyörii pieneltä osaltaan myös viikonloppuisin ja öisin, ei tarkoita sitä, etteikö viikonlopputyöstä pitäisi saada parempaa korvausta kuin mitä arkena jolloin 90 % työstä tehdään. Viikonlopulla on paljon sellaisia asioita joita ei ole arkena. monenlaisia tapahtumia, perheet kokoontuu jne.... eli työssä oleva jää näistä pihalle ja se ei ole eduksi kenellekään.

    • Anonyymi00080

      Se onkin yhteiskuntamme suurin ongelma kun et saa aikaisin aamulla ostettua konjakkia kahvin kylkeen.

    • Anonyymi00084

      Yrittäjiä pitäs ruveta kutsumaan paremmin kuvaavalla nimellä KUSETTAJA. Tuostahan niiden toiminnassa on kyse.

      • Anonyymi00085

        Muuta vaikka pohjois-koreaan, vai onkohan sielläkin yksityistä toimintaa?


      • Anonyymi00086
        Anonyymi00085 kirjoitti:

        Muuta vaikka pohjois-koreaan, vai onkohan sielläkin yksityistä toimintaa?

        Miten se muka suomesta eroaa. Samalla tavalla siellä on raha systeemi. Ja kusettajat ja työntekijät.

        Tuossa mitään väärää ole että ostan tonnilla ja myyn jollekkin seniilille paskalle ylihintaan.

        Mutta kyllä raja kulkee tuossa jos palkkaan oikein "työntekijöitä" jotka ostaa tai valmistaa halvalla ja pyrkii myymään törkeään ylihintaan.

        Lähinnä RIKOLLISjärjestö toimintaa tuollainen. Omistajat vähintään vastuuseen.


    • Anonyymi00087

      Voisihan sen tuplapalkan aluksi puolittaa sunnuntailta, niin se lisäisi työtarjontaa juuri silloin kun monet tarvitsisivat palveluja, ja olisi käyttäjillekin halvempaa.
      Itse kuulun SAK:n alaiseen liittoon, ja varmasti lisäisi meilläkin verokirjalla tehtäviä töitä, ja vähentäisi "pimeää" työtä. Useimmilla ei ole mitään sitä vastaan, että on kiertävät arkipäivävapaat.

      • Anonyymi00088

        Pimeä työ vähenee koventamalla rangaistuksia. Esimerkiksi pimeän työn teettäjä raiskataan aina lukuisia kertoja ennen kidutusten aloittamista ja kidutukset kestäis vuosia ennenkuin pimeän työn teettäjä tapettas. Jos ei tehoa niin voitashan tuomioita koventaa.

        Sunnuntaityö lisiin voitas tehdä korotuksia. Niin että sunnuntai lisät olis aina sata kertainen palkka. Jos ongelmia tuonkin jälkeen työnantajilla niin tuhat kertainen palkka. Palkkaa siis nostettas niinkauan että paskat lopettas valituksensa sunnuntai lisistä.


      • Anonyymi00091
        Anonyymi00088 kirjoitti:

        Pimeä työ vähenee koventamalla rangaistuksia. Esimerkiksi pimeän työn teettäjä raiskataan aina lukuisia kertoja ennen kidutusten aloittamista ja kidutukset kestäis vuosia ennenkuin pimeän työn teettäjä tapettas. Jos ei tehoa niin voitashan tuomioita koventaa.

        Sunnuntaityö lisiin voitas tehdä korotuksia. Niin että sunnuntai lisät olis aina sata kertainen palkka. Jos ongelmia tuonkin jälkeen työnantajilla niin tuhat kertainen palkka. Palkkaa siis nostettas niinkauan että paskat lopettas valituksensa sunnuntai lisistä.

        Viimekädessä paras tilanne jos sunnuntaitöitä ei kannata tehdä vaan paikat on yksinkertaisesti kiinni sunnuntaisin. Hakekoon asiakkaanpaskat arkipäivisin tuotteensa ja palvelunsa.


      • Anonyymi00116
        Anonyymi00091 kirjoitti:

        Viimekädessä paras tilanne jos sunnuntaitöitä ei kannata tehdä vaan paikat on yksinkertaisesti kiinni sunnuntaisin. Hakekoon asiakkaanpaskat arkipäivisin tuotteensa ja palvelunsa.

        Kuljetuskalusto on pääosin käytössä arkisin, ja öisinkin. Ainoat mahdollisuudet tehdä huoltoja ovat viikonloppuisin. Näin on monella muullakin alalla, mutta palvelut puuttuvat viikonloppuisin, kun työn hinnat ovat karanneet käsistä. Ei ole kannattavaa teettää, kun tuntiveloitukset ovat työnosalta satoja euroja tunnissa.
        Sunnuntaityön hinnan alentaminen toisi talouteen uutta pöhinää, eikä verotulot siitä ainakaan pienentyisi.


    • Anonyymi00090

      Vitun porvarikusettajat!
      Lisää matuja tekemään ilmaiseksi töitä näille runkkareille. Suomipoika on kusessa, todella pahasti. Kyllä näille vitun lieroille on suunnitelmat pahan päivän varalle.

    • Anonyymi00092

      Viikonlopputyöt kannattaa unohtaa kokonaan.

    • Anonyymi00093

      Esitän vastaehdotuksen; nykyisen sunnuntain 100 prosentin lisäksi maksettaisiin lauantailta 50 prosentin lisä. Nuo siis perustunnelta. Ylityöt menkööt kuten nykyäänkin.

    • Anonyymi00094

      Vai semmosta.

    • Anonyymi00095

      Olin nuorukaisena prosessiteollisuudessa - katkeamaton kolmivuorotyö - tuplapyhistä tuli nelinkertainen liksa.

      Ihan keskiluokkainen elintaso, vaikka olikin "pelkkä" duunari.

    • Anonyymi00096

      Mikä ongelma? sunnuntailisät poistuvat vain siten ettei teetetä sunnuntaisin töitä, ei se sen kummempaa ole. Eikö yrittäjät tiedä tätä, onko ne siis jälkeenjääneitä?

    • Anonyymi00097

      Ei missään nimessä. Sunnuntait ovat pyhäpäiviä (=sabatti) ja ne kuuluvat erittäin tärkeään kulttuuriperintöön kuten Suvivirsikin. Niin kauan kuin Suvivirren pakkohoilaamista perustellaan tärkeänä kulttuuriperintönä, niin myös Sunnuntain pyhäpäivät ovat tärkeä osa kulttuuriperintöä. Sabattina ei tehdä normaalisti töitä jos tehdään niin vähintään tuplahinnalla😂

      • Anonyymi00099

        Hurskas juutalainen ei tee mitään sapattina.


      • Anonyymi00100
        Anonyymi00099 kirjoitti:

        Hurskas juutalainen ei tee mitään sapattina.

        Me ei olla juutalaisia vaan kristittyjä, siksi työnteko ei ole kiellettyä pyhinä mutta paljon kalliimpaa se on😂


      • Anonyymi00133
        Anonyymi00100 kirjoitti:

        Me ei olla juutalaisia vaan kristittyjä, siksi työnteko ei ole kiellettyä pyhinä mutta paljon kalliimpaa se on😂

        Heh heh.
        Lisäksi myös ateistit ja kirkkoon kuulumattomat pitää sunnuntaita pyhänä.
        Ihmettelen vain millä perusteella?
        Eikö ateistille kaikki päivät ole saman arvoisia?
        Ateisti voi määritellä kaikka keskiviikon tuplapalkkapäiväksi.


    • Anonyymi00098

      Reliikki neuvostosuomen ajoilta koko lisäjärjestelmä.

    • Anonyymi00101

      Jos ei sunnuntailisiä makseta, ei tehdä töitäkään sunnuntaina. Työntekijä on sunnuntailisänsä ansainnut!

    • Anonyymi00103

      Että sellaista tällä kertaa.

    • Anonyymi00104

      Lestat voi tehdä töitä vaikka vuorokauden ympäri.

      • Lestat lihamyllyyn.🥩


    • Anonyymi00105

      Vastavuoroisesti työntekijätkään ei sitten mene sunnuntaisin töihin.

    • Anonyymi00106

      Apostoli Paavali on sanonut, että orjien on kunnioitettava isäntiään. KD:nkin työmarkkinakanta siis perustuu Raamattuun.

    • Alottaja on lahtari natsi ☠️

    • Anonyymi00109

      Pentikäinen kun on noin innoissaan niin varmaan menee komeroon hanskaamaan työntekijän kuva kädessä.

    • Anonyymi00111

      Suljetaan kaikki sunnuntaiksi.

    • Anonyymi00113

      Lustinpito kulkee rahanahneuden kanssa käsi kädessä.

    • Anonyymi00114

      Juoponlisää lisää. Saa sitä, mitä tilaa.

    • Anonyymi00115

      Yrittäjät olivat valmiit maksamaan sunnuntailisät, että saisivat saisivat kauppansa auki sunnuntaisinkin. Kaupat eivät aukene, ellei niitä joku avaa. Ei ole pakko avata. Mikä tässä on omituista?

    • Anonyymi00117

      Onneksi meillä on perheyrityksiä tekemään myös viikonlopputöitä, muuten tärkeät työt jäisivät tekemättä, ja palveluissa olisi aukkoja. Heillä on joustavuutta mukautua uusiin haasteisiin, toisin kuin verovaroilla rahoitetuissa palveluissa, ja työpaikoissa.
      Sunnuntaityö on tullut jäädäkseen, ja tulee vain lisääntymään, ihmisten vapaa-ajan, ja vaatimustason lisääntyessä. Monet arvostavat arkivapaita, eikä heille sunnuntait ole sen kummenpia päiviä, kuin muutkaan.

      • Anonyymi00127

        Tärkeät työt on tehty aina. Jonkun pihvin paistaminen laiskalle sunnunailorvijalle ei ole tärkeää työtä. Siitä pitääkin maksaa reilusti.


    • Anonyymi00118

      Ei ole perusteltua ihmisiä vaaditaan menemään lepopäivänä töihin ilman asiallista korvausta

    • Anonyymi00125

      Itse en ainakaan sunnuntaitöihin pakotettuna kaupan kassalla välittäs vitun vertaa jos asiakkaat kävelee maksamatta ohi. Mikäli en sais juuri haluamaani korvausta sunnuntai työstä.

      Ja eiköhän kaikissa ammateissa duunarit pysty halutessaan tekemään enempi vahinkoa "vahingossa" kuin hyödyllistä työtä.

      Paljon tehokkaampia nuo suorat toiminnat kuin joku lakkoilu. Saa vielläpä täyttä palkkaa kun tekee työnantajalle kuluja olan takaa.

    • Anonyymi00126

      Turha ostovoima lisää ilmastolle haitallisia saasteita.🧌

      • Anonyymi00128

        Onhan se noinkin.

        Toisaalta jos kaljassa ei olisi veroa, niin porukka joisi tyytyväisenä kaljaa ja ei jaksaisi tilata kamaa Temusta ynnä muualta. Sekin on ekologisesti parempi vaihtoehto. Kalja on jopa kasvismaailman tuote.


    • Anonyymi00129

      Kirkonmenojen aikaan olisi hyvä olla Alkossa happu hour, eli saisi kaikki viinat puoleen hintaan.

      • Anonyymi00136
        UUSI

        Alkossa voisi olla myös pieni sivuhuone ehtoollisviinien maistelua varten. Seurakunta sponsoroisi viinit jäsenille. Ehtoollisen alussa sitten äänestettäisiin mikä viini sillä kertaa.


    • Anonyymi00130

      Ain laulain työtäs tee.

    • Anonyymi00131

      Jos kerran kaikki päivät olisivat samanarvoisia niin työttömyyskorvausta tulisi maksaa myös lauantailta ja sunnuntailta, nyt ei makseta.

      • Anonyymi00132

        Perustuslaki estää. Suomessa on viisipäiväinen työviikko. Työttömille ei voi sen takia maksaa useammin kuin muille.


      • Anonyymi00134
        Anonyymi00132 kirjoitti:

        Perustuslaki estää. Suomessa on viisipäiväinen työviikko. Työttömille ei voi sen takia maksaa useammin kuin muille.

        Huomauttaisin ettei perustuslaki ota kantaa työviikkoon, sen tekee työaikalaki.
        Ja työaikalaissa manitaan että työviikko on maamantaista lauantaihin, siis 6 vrk.


    • Anonyymi00135

      Valtiolla duunia tehdessä viikonlopputyöt olivat haluttuja, eikä muutkaan epätavalliset työajat olleet vastenmielisiä, koska valtiolla lisät, ja ylimääräiset korvaukset olivat paljon paremmat, ja suuremmat kuin yksityisellä.
      Sitten kävi niin, että valtionkin hommat yksityistettiin, ja entiset etuudet meni, ja samalla meni hommatkin isolta joukolta, ja samat työt tehtiin tehokkaammin pienemmällä porukalla, pienien yksityisten firmojen voimin.
      Tämä on tuttu stoori, kun valtionlaitokset avautuvat kilpailulle.

    • Anonyymi00138
      UUSI

      Sunnuntailisät ovat tosiaan jäänne ajalta, jolloin hihhuloinnilla ja "satuolennoilla" oli suomessa merkittävä yhteiskunnallinen asema.

      Se että työnantaja pakotettaisiin osallistumaan satuolentohihhulointiin maksamalla sunnuntailisää, vertautuu täysin siihen että koululainen pakotetaan kuulemaan suvivirsi kevätjuhlassa.

      Niiden aika vain on ohi.

    Ketjusta on poistettu 6 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mikä on loppuelämäsi suunnitelma

      Kaivattuasi kohtaan? Olet päättänyt jotain?
      Ikävä
      92
      1125
    2. Sinkkumiehet hukkaavat tärkeän ässän hihastaan kun

      ...eivät suostu kavereiksi naisten kanssa. Mikä voi olla heillä syynä? Hyväksyvät vain naisen, joka suorastaan anelee sa
      Ikävä
      116
      938
    3. Uskaltaisitko vielä

      Lähestyä vai et kaivattuasi?
      Ikävä
      125
      896
    4. "Kaikkien miesten asia" - kampanja on alkanut

      Miehillä on naisiin kohdistuvan väkivallan lopettamisessa merkittävä rooli. Ei riitä, ettei itse tee väkivaltaa. Miesten
      Maailman menoa
      282
      685
    5. Keitä täällä on??

      Kertokaa nimenne!! 🤔
      Ikävä
      76
      668
    6. Tiedät, että en voi enää laittaa viestiä

      Aikaa kulunut. Eikä se näyttäisi enää luontevalta vastata näin pitkän ajan jälkeen. Tiedän myös, että sinä et enää lait
      Ikävä
      74
      631
    7. Lienee aika luopua siitä kaikesta

      mitä meillä ikinä olikaan. Hassua, koska juuri mitään ei ole edes ollutkaan. En vaan jaksa tätä mahdotonta juttua enää j
      Ikävä
      64
      582
    8. Lautakunta käsittelee Iisalmen kulttuuri- ja vapaa-aikajohtajan virkasuhteen purkua koeajalla:

      Lautakunta käsittelee Iisalmen kulttuuri- ja vapaa-aikajohtajan virkasuhteen purkua koeajalla: "Aina valinta ei mene nap
      Iisalmi
      54
      576
    9. Kun kohtaatte rakkauden, tarttukaa siihen

      Toimisinko jälkiviisaana toisin? Varmasti. Vaikka silloin kuvittelin tekeväni, niin kuin on oikein. Mahdollisimman siist
      Ikävä
      48
      559
    10. Mitä toivot

      Kaivattusi suhteen?
      Ikävä
      72
      483
    Aihe