Vaikka itse kannustankin tasaarvoisuutta niin en kuitenkaan kutsuisi itseäni feministiksi - osittain siitä syystä että siitä on tehty haukkumasana. Olen esimerkiksi sitä mieltä että samasta työstä pitäisi maksaa samaa palkkaa olipa sitten kyse miehestä tai naisesta, muita suuria epäkohtia en kyllä sitten Suomesta löydä.
Kerro miksi SINÄ olet feministi.
Miksi olet feministi?
17
649
Vastaukset
- Mintsu
Olen feministi siksi, että olen nainen. Ja siksi, että olen huomannut, että miehet eivät aina pysty näkemään naisiin liittyviä epäkohtia naisen näkökulmasta. Silloin, kun näiden epäkohtien olemassaoloa ei edes suostuta myöntämään, tarvitaan feminismiä. Joskus myös toisia naisia kohtaan.
Olen myös ekualisti, tasa-arvon kannattaja. Se ei tarkoita sitä, että naiset ja miehet olisivat samanlaisia, mutta heillä täytyy olla yhtäläiset oikeudet ja mahdollisuudet (ja vastuut, tietenkin) elämänsä eri vaiheissa.
Olen samaa mieltä kanssasi siitä, että nykyaikana sana feminismi ja feministi on haukkumasana. Sen näkee jo lukemalla tälle palstalle krjoittavien ihmisten mielipiteistä. Minusta se on sääli. Voin vain ilmoittaa sen, että minun feminismini ei ole sitä mitä he täällä sen automaattisesti olettavat olevan. En pysty määrittelemään sitä sen paremmin, koska se on tapauskohtaista ja suuressa määrin henkilökohtainen tapa reagoida. En siis kuulu mihinkään järjestöön, tunnustelen ainoastaan tuntosarvillani maailmaa ja reagoin oman etiikkani, moraalini, omantuntoni ja oikeudenmukaisuuskykyni mukaisesti.
Saas nähdä paljonko ennakkoluuloja tämä viesti ylleni kaataa. Öitä. :)- jörndonner
"Se ei tarkoita sitä, että naiset ja miehet olisivat samanlaisia, mutta heillä täytyy olla yhtäläiset oikeudet ja mahdollisuudet (ja vastuut, tietenkin)"
Asevelvollisuus ? realisti tietää että uskottava mannpuolustus olla pitää. - Mintsu
jörndonner kirjoitti:
"Se ei tarkoita sitä, että naiset ja miehet olisivat samanlaisia, mutta heillä täytyy olla yhtäläiset oikeudet ja mahdollisuudet (ja vastuut, tietenkin)"
Asevelvollisuus ? realisti tietää että uskottava mannpuolustus olla pitää.Arvasin, että joku ottaa tämän esille. Mielestäni asevelvollisuus/siviilipalvelus pitäisi olla vapaaehtoista kummallekin sukupuolelle. Eri keinoin huolehditaan siitä, että riittävä määrä osallistuu palvelukseen. Mitä nuo keinot ovat, sen miettimisen jätän viisaampien ratkaistavaksi. Porkkanoita kuitenkin, ei pakkokeinoja rauhan aikana.
- *^^*
Mintsu kirjoitti:
Arvasin, että joku ottaa tämän esille. Mielestäni asevelvollisuus/siviilipalvelus pitäisi olla vapaaehtoista kummallekin sukupuolelle. Eri keinoin huolehditaan siitä, että riittävä määrä osallistuu palvelukseen. Mitä nuo keinot ovat, sen miettimisen jätän viisaampien ratkaistavaksi. Porkkanoita kuitenkin, ei pakkokeinoja rauhan aikana.
Vapaaehtoisuus toimisi näin:
Kutsunnat olisi kaikille. Kutsunnoissa terveyden ym. mitä_siellä_nyt_yleensäkin_tutkitaan mukaan suositeltaisiin armeijaan menoa. Järjestettäisiin tutustumisia, koska monesti ihmisillä on vääriä käsityksiä armeijasta. Ehkä jonkinlainen kannustusraha tai vapaa tai muu. - m28
Mintsu kirjoitti:
Arvasin, että joku ottaa tämän esille. Mielestäni asevelvollisuus/siviilipalvelus pitäisi olla vapaaehtoista kummallekin sukupuolelle. Eri keinoin huolehditaan siitä, että riittävä määrä osallistuu palvelukseen. Mitä nuo keinot ovat, sen miettimisen jätän viisaampien ratkaistavaksi. Porkkanoita kuitenkin, ei pakkokeinoja rauhan aikana.
Olen eri mieltä kanssasi, koska armeijassa/sodassa sitä fyysistä kovuutta tarvitaan ja tässä asiassa sitten miehet ja naiset eroavat toisistaan. Eli armeija pakolliseksi miehille ja vapaaehtoiseksi naisille - niin kuin nytkin on.
- jorojukka-kukka
Mielestäni feministien haukkuminen lähtee samasta kuin sovinismikin. Tähän lääkkeeksi olen itse jatkuvasti tarjonnut sitä, että yhteistyöhön naisen aseman parantamiseksi ei kannata ottaa siihen kykenemättömiä ihmisiä, vaan siihen kykeneviä ihmisiä. Päätään ei kannata kauaa hakata seinään, se tulee kipeäksi. ;)
- öhm
feminismi on kovin ongelmallinen käsite tämän päivän yhteiskunnassa, jossa tasa-arvon ongelmat eivät kuitenkaan koske pelkästään naisia. Ja tästä huolimatta jotkut puolueet härskisti julistautuvat feministisiksi (vihreät). No, siellä on fiksua porukkaa, mutta eipä ole heitä ennenkään tarvinnut äänestää.
Tasa-arvoa kannattaa varmaan yli 95% Suomen kansalaisista, mutta feminismin sisällöstä ei varmaan kovin monella feministilläkään ole kunnon konsensusta.
Edelleen ihmetyttää se omituinen ennakkoluulo, jonka mukaan miehet ylläpitävät naista alistavia asenteita. Ennen kuin hameväki hoksaa omat asenteensa, on turha tulla meille paasaamaan. öhm kirjoitti:
feminismi on kovin ongelmallinen käsite tämän päivän yhteiskunnassa, jossa tasa-arvon ongelmat eivät kuitenkaan koske pelkästään naisia. Ja tästä huolimatta jotkut puolueet härskisti julistautuvat feministisiksi (vihreät). No, siellä on fiksua porukkaa, mutta eipä ole heitä ennenkään tarvinnut äänestää.
Tasa-arvoa kannattaa varmaan yli 95% Suomen kansalaisista, mutta feminismin sisällöstä ei varmaan kovin monella feministilläkään ole kunnon konsensusta.
Edelleen ihmetyttää se omituinen ennakkoluulo, jonka mukaan miehet ylläpitävät naista alistavia asenteita. Ennen kuin hameväki hoksaa omat asenteensa, on turha tulla meille paasaamaan.härskiä siinä on, jos puolue julistautuu feministiseksi?
Sitä paitsi, onko sellaista nyt virallisesti tapahtunut?- jorojukka-kukka
Härmän.vapaa.nainen kirjoitti:
härskiä siinä on, jos puolue julistautuu feministiseksi?
Sitä paitsi, onko sellaista nyt virallisesti tapahtunut?Luulenpa että joku on jossain sivulaiseen sivulauseen sivulauseessa maininnut sanat: naisen asema!
No siitähän sitten voikin jo vetää sen johtopäätöksen, että koko puolue on feministipuolue. - Mintsu
öhm kirjoitti:
Edelleen ihmetyttää se omituinen ennakkoluulo, jonka mukaan miehet ylläpitävät naista alistavia asenteita. Ennen kuin hameväki hoksaa omat asenteensa, on turha tulla meille paasaamaan.... Edelleen ihmetyttää se omituinen ennakkoluulo, jonka mukaan miehet ylläpitävät naista alistavia asenteita. Ennen kuin hameväki hoksaa omat asenteensa, on turha tulla meille paasaamaan. ..
Kyllä monet naisetkin katsovat asioita miehen näkövinkkelistä huomaamatta, että se itse asiassa pidemmällä tähtäimellä puree heitä omaan nilkkaan. Eikä välttämättä vain miehen näkökulmasta, vaan vakiintuneesta stereotypianäkökulmasta.
Naista alentavia asenteita puolustetaan yleensä tyyliin "se on biologinen seikka". "Naiset nyt vaan on sellaisia, kyllä me tiedetään se paremmin kuin naiset itse". Monet stereotypiat ovat alkaneet elää omaa elämäänsä ja niihin saamme varmasti törmätä vielä pitkän aikaa. Aina löytyy ihmisiä, jotka kategorisoivat ihmisiä sukupuolen tai jonkun muun ominaisuuden perusteella ja vetävät niistä suoraviivaisia johtopäätöksiä, yleensä sulattaen niistä omiin ennakkoluuloihin perustuvan hypoteesin. Koskee sekä sekä miehiä että naisia.
- jorojukka-kukka
Minulle ei mikään muu vaihtoehto tulisi kysymykseenkään kuin feministinä oleminen. Jos olisin mies, olisin ehdottomasti profeministi. Olen nimittäin ajatusmaailmaltani ihmisoikeusaktivisti.
- suffe_m
Heidi Hautala kiteytti asian melko hyvin uudessa Tulva-lehdessä: "Maailma muodostaa sukupuolijärjestelmän, jossa naisten ja miesten asema on monilla mittareilla mitattuna hyvin erilainen. Kun tämän on kerran ymmärtänyt, on hyvin vaikeaa olla olematta feministi." Voin allekirjoittaa tämän.
Toisaalta joskus on vain helpompi puhua asioista ja olla vetämättä keskusteluun (ainakaan alkuun) mukaan sitä, että haluan todellakin kutsua itseäni feministiksi. Feministi-sana on sellainen, joka saa monen ihmisen aivot sakkaamaan ja keskustelun menemään pois raiteiltaan. Sukupuolikysymykset ovat kuitenkin äärimmäisen mielenkiintoisia aiheita, koska ne ovat myös sellaisia aiheita, joista ihmisillä on kaikista pinttyneimmät ja luonnollistuneimmat käsitykset. Sosiologian opiskelijana tuntuu antoisalta ohjata muitakin ihmisiä kyseenalaistamaan asioita pidemmälle.- putkiaivo
Maailma todellakin muodostaa sukupuolijärjestelmän, jossa naisten ja miesten asema on monilla mittareilla mitattuna hyvin erilainen - pääsääntöisesti miesten vahingoksi. Mutta miehelle ei ole sosiaalisesti sallittua protestoida vääryyksiä vastaan.
Enemmän tämä maa tarvitsisi maskulisteja kuin feministejä. Miehethän ne tosiasiassa sorsittu sukupuoli ovat. - suffe_m
putkiaivo kirjoitti:
Maailma todellakin muodostaa sukupuolijärjestelmän, jossa naisten ja miesten asema on monilla mittareilla mitattuna hyvin erilainen - pääsääntöisesti miesten vahingoksi. Mutta miehelle ei ole sosiaalisesti sallittua protestoida vääryyksiä vastaan.
Enemmän tämä maa tarvitsisi maskulisteja kuin feministejä. Miehethän ne tosiasiassa sorsittu sukupuoli ovat.että mielipiteesi on melkoisen yksisilmäinen. En voi ymmärtää köyden vetoa, jossa epätasa-arvosta tehdään vain ja ainoastaan toisen sukupuolen asia, puolin tai toisin. Maailma ei yleensä ole niin mustavalkoinen.
- jorojukka-kukka
putkiaivo kirjoitti:
Enemmän tämä maa tarvitsisi maskulisteja kuin feministejä. Miehethän ne tosiasiassa sorsittu sukupuoli ovat.No ei täällä palstalla ainakaan muuta tehdäkään kuin tätä sosiaalisesti sallimatonta protestia.
- korvien pitelijä
putkiaivo kirjoitti:
Enemmän tämä maa tarvitsisi maskulisteja kuin feministejä. Miehethän ne tosiasiassa sorsittu sukupuoli ovat.Putkiaivo se jaksaa vikistä!
- nainen___
Koska vihaan miehiä. Minulla ei ole YHTÄÄN hyvää kokemusta miehistä ollut koskaan. Kaikki ovat olleet hyväksikäyttäjiä, heikkoja, hulluja.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Hallitus pyrkii rajoittamaan kaupan omien halpamerkkien myyntiä
Helsingin Sanomien mukaan hallitus valmistelee lakihanketta, joka suitsii kaupan valtaa ja rajoittaa omien halpamerkkien2243302- 582796
Persut päättivät hiilivoiman kieltämisestä Suomessa
Moni on jo unohanut kuka hyväksyi hiilivoimaloiden kieltämisen Suomessa: persut Sukupuolineutraalit liikennemerkitk172429Björn Wahlroos, maataloustuet lakkautettava
Sanoo pankkimies. Mitäs persut ja muut tukinulliem perskärpäset tähän? "Wahlroos listaa kansallisen maataloustuen. – I202409Työvoimatoimisto
Nyt kysyisin miksi pitää käydä työvoimatoimistossa paikanpäällä, kun he eivät muuta tee kuin laittavat koneelle uudet ve701899Muistattekos kuinka kokoomus ja persut vinkuivat sähkön hinnasta?
Oppositiossa vuonna 2022, kun sähkön hinta uhkasi nousta 20 senttiin kilowattitunnilta? Nyt ovat hiiren hiljaa, kun pitä841830Vain persut vastustivat hiilivoimaloiden alasajoa
Persut vastusti jyrkästi hiilen kieltolakia ja on myöhemmin vaatinut hiilivoimaloiden pitämistä käytössä. He perusteliva401802Nalle Wahlroos ei ulise kuten Teemu Selänne sähkölaskuista
Nalle "hah hah" nauroi saamistaan sähkötuista, kun taas Teemu-poika itkeä tirautti kovasta sähkön hinnasta. Nalle nauro161779Mikä aate kaiken pahan takana?
Se laiskistuttaa kansat, opettaa vaatimaan etuisuuksia, syleilee maailmoja eikä omaa kansaa.841632Mietin sua liikaa
Mietin nytkin sitä, että millaista se olisi tulla kotiin, kun sinä olisit täällä vastassa. Tai niin päin, että sinä tuli65955