Miksei suomessa anneta armokuolemaa?

tyttö-9o

Se on minusta niin väärin jos kerran tämä potilas itse tahtoo kuolla, esimerkiksi ihminen joka on halvaantunut kokonaan, mitä hänellekkään enää elämä merkitsee, jos hän haluaa kuolla niin miksei hänelle anneta sitä... tai muuten joku vakavasti loukkaantunut, muuten sairas tai sen verran vanha... Mielestäni ihmisellä on oikeus itse valita haluaako kuolla vai ei, varsinkin jos kivut ovat sietämättömiä.

12

814

Äänestä

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • hassu

kyllä se nytkin on mahdollista, mutta joutuu matkustamaan ja maksaa huomattavasti.
      hollannissa muistaakseni on laillistettu, ainakin.

• tyttö-9o

Kuka nyt lähtee matkustamaan jonnekkin sen takia että voisi kuolla, haluan ainakin kuolla suomessa. Ja armokuoleman haluan jos sen hetkinen tilanne sitä vaatii. Miksei jokainen saa päättää viimeisistä hetkistään itse, jokainen kuolee joskus olisiko se liikaa että sen voisi lopettaa aikaisemmin ettei tarvitsisi kärsiä niin kauan.

• hassu
        tyttö-9o kirjoitti:

Kuka nyt lähtee matkustamaan jonnekkin sen takia että voisi kuolla, haluan ainakin kuolla suomessa. Ja armokuoleman haluan jos sen hetkinen tilanne sitä vaatii. Miksei jokainen saa päättää viimeisistä hetkistään itse, jokainen kuolee joskus olisiko se liikaa että sen voisi lopettaa aikaisemmin ettei tarvitsisi kärsiä niin kauan.

usein käytännössä mahdotonta.
        on suomessakin mahdollisuus kieltäytyä hoidosta ja siihen suhtaudutaan suurella ymmärryksellä.
        näin ainakin nopeutetaan poismenoa, eikä se sulje pois esim: kipulääkitystä.
        sama asiahan se ei ole kuitenkaan.
        eräs lähiomaiseni teki juuri näin.

• tyttö-9o
        hassu kirjoitti:

usein käytännössä mahdotonta.
        on suomessakin mahdollisuus kieltäytyä hoidosta ja siihen suhtaudutaan suurella ymmärryksellä.
        näin ainakin nopeutetaan poismenoa, eikä se sulje pois esim: kipulääkitystä.
        sama asiahan se ei ole kuitenkaan.
        eräs lähiomaiseni teki juuri näin.

Miksei siitä voi tehdä mahdollista...? Ikävää puhua tälläisestä asiasta näin kauniina kesäpäivänä, mutta sama se on sitten milloin siitä keskustelee.. :)

• Erkki.

Uskonnolliset päähänpinttymät ovat syynä siihen, että ihmisen ei anneta kuolla. Itsemurhahan on Raamatun mukaan synti ja "armokuolema" rinnastetaan itsemurhaan.

Minusta on kuitenkin julmaa pitää ihmistä väkipakolla elossa. Jos ihminen ei pysy ilman koneita elossa ja hän on ilmaissut selkeästi, ettei halua maata vihanneksena letkujen jatkeena, niin minusta on täysin hyväksyttävää vetää töpseli seinästä.

Aktiivinen eutanasia, siis lääkärin avustama kuolema, onkin sitten mutkikkaampi juttu. Jos ihminen pystyy elämään ilman koneita, mutta kärsii kuolemaan johtavasta sairaudesta sekä kovista kivuista ja haluaa kuolla, niin jonkun pitäisi auttaa häntä siinä. Tätä tehtävää ei varmaan monikaan ottaisi mielellään suoritettavakseen. Tilannetta pitäisi katsoa monelta kantilta. Yksi keino olisi antaa ihmiselle välineet lopettaa itse oma elämänsä. Tällöin kukaan ulkopuolinen ei joutuisi "tappamaan" tätä. Miten esimerkiksi halvaantunut sitten tappaisi itsensä? Siinäpä ongelma...

Sanon siis KYLLÄ passiiviselle eutanasialle ja "EHKÄ" aktiiviselle eutanasialle.

• tyttö-9o

Siinäpä ongelma, en minäkään ketään suostuisi tappamaan, mutta jos hän olisi sairas ja näkisin hänen kärsivän, jos hän pyytäisi minua.. ja se olisi laillista, tekisin niin. Koska toivoisin, että jos joskus itse olisin siinä tilanteessa minulle tehtäisiin samoin.

• Sivistyksen taso tullaan tulevaisuudessa mittaamaan eutanasian levinneisyyden mukaan. Hollannissa on sallittu kannabis ja eutanasia, miksi EUn puheenjohtajamaan titteli on vielä kiertävä?

• kysyntää

Eräänlainen eutanasia on suomessa jo arkipäivää. Huono hoito ja hoidotta jättö eivät ole yksittäistapauksia suomen vanhusten huollossa.

Niitä jotka itse ilmaisevat halunsa kuoleman jouduttamiseksi on vähän, ainoastaan yksittäistapauksia jotka vedetään silloin päivänvaloon kun asian halutaan etenevän.

Tapaukset joissa potilas itse on kyvytön päättämään kuoleman jouduttamisesta ovat kiusallisia. Kuka heidän puolestaan tekee päätöksen? Lääkärikö, vai omaiset, vaiko joku teloituslautakunta? Millä perustein? Lääkäri hoitovasteen mukaan, omaiset saadakseen lopultakin potilaan omaisuuden käyttöönsä vai teloituslautakunta taloudellisin perustein? Lääkäri on ainoa todellinen vaihtoehto mutta voiko hänet laittaa omaisten edelle ja mistä armonlaukauksia jakeleva lääkäri löydetään?

Ihminen syntyy elääkseen ja kuten se muuan matti heppuli sanoo "elämä on ihmisen parasta aikaa" :))

Ihminen pitää kiinni elävästä olotilastaan kynsin hampain eikä halua kuolla kuin aivan aniharvoissa tapauksissa.

Järjestettäköön siis suomessa vanhusten ja sairaanhoito niin, että se täyttää ihmisarvon vaatimukset ja tehtäkööt ihmisen vaivaisestakin elämästä edes siedettävää lopuksi aikaa. Ei niin kuten suomessa on tapana, että esim. syöpäpotilaiden kivunhoito jätetään hoitamatta ettei potilas tule vain riippuvaiseksi (morfiini), potilas joka kuolee joka tapauksessa muutamassa kuukaudessa. Näin toimittiin suomessa kunnes asia tuli päivänvaloon ja kipulääkitys saatettiin takaisin tarvittavalle tasolle.

Jos ihminen on niin terve, että kykenee ilmaisemaan halunsa kuolla niin silloin hänellä ei ole halua kuolla kuin äärimmäisen harvoin. Jos ihminen on niin huonossa kunnossa, ettei kykene sitä päätöstä tekemään, älkööt sitä päätöstä tehkö muutkaan. Luonto hoitaa potilaansa, ihmisenkin, ennen pitkää mullan alle.

• Raipe.

Sä olisit sallimassa armokuolemat eli eutanasiat
      mutta vastustat aborttia. Abortissa on kuitenkin kyse periaatteessa samasta asiasta eli ihmisen
      halusta joka pitää lapsi tai olla pitämättä.
      Meinaatko että jo esim joku nainen on tullut raiskauksen seurauksena raskaaksi hän ei saisi
      tehdä aborttia.

Myöskin kuolemantuomio pitäisi tuoda Suomeen kyllä se on niin että jos kerran sä menet ja tapat jonkun niin seuraukset on kestettävä silmä silmästä niin kuin raamatussa sanotaan.
      Kyllä mä luulen että kaikki yhtyy tähän mielipiteeseen että aikoinaan Jammu Siltavuori
      olis voitu hyvin viedä saunan taakse ja antaa
      niskalaukaus.

• tyttö-9o

En todellakaan itse ole sitä mieltä, että kuolemantuomio pitäisi tuoda suomeen! Kysyin siihen asiaan vaan muiden näkemyksiä. En todellakaan ole sen kannalla. Mutta abortti ja armokuolema ovat kaksi aivan eri asiaa, eiväthän ne liity toisiinsa mitenkään. Abortti on toisen ihmisalun murha. Tämä ihmisalku ei ole edes syntynyt ja se pitäisi tappaa, ja se on mielestäni siinä ja siinä että abortin saisi tehdä ne jotka on raiskattu, mutta muuten ehdottomasti ei. Se lapsi ei ole itse saanut valita kuoleeko, vaan sitä kantava äiti.

Jokaisella on tieysti oma näkemys ja mielipide asiaan, mutta tämä on munun näkemys ja mielipide, pidä sinä kiinni omastasi.

• tyttö-9o kirjoitti:

En todellakaan itse ole sitä mieltä, että kuolemantuomio pitäisi tuoda suomeen! Kysyin siihen asiaan vaan muiden näkemyksiä. En todellakaan ole sen kannalla. Mutta abortti ja armokuolema ovat kaksi aivan eri asiaa, eiväthän ne liity toisiinsa mitenkään. Abortti on toisen ihmisalun murha. Tämä ihmisalku ei ole edes syntynyt ja se pitäisi tappaa, ja se on mielestäni siinä ja siinä että abortin saisi tehdä ne jotka on raiskattu, mutta muuten ehdottomasti ei. Se lapsi ei ole itse saanut valita kuoleeko, vaan sitä kantava äiti.

Jokaisella on tieysti oma näkemys ja mielipide asiaan, mutta tämä on munun näkemys ja mielipide, pidä sinä kiinni omastasi.

Olessaan vielä täysissä ruumiin ja sielunvoimissa ihminen voi toki hankkia armahtavan annoksen...

Siltä varalta kun mitään ei ole enää tehtävissä.

Niin kuin elämäntapa intiaanin "kyypakkaus!!

• minä vaan

ite kyllä haluaisin kuolla pois jos olisin parantumattomasti sairas.minkä takia pitäis kitua ja tuhlata yhteiskunnan rahoja lääkkeisiin,jos sen voi saada semmonen joka voi parantua.musta tää on vaan semmonen rahastus keino.

Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Mitä ensi viikolla tapahtuu?

Mitä toivot, että ensi viikolla tapahtuu?
      Ikävä
      96
      4154
    2. Olen miettinyt kauan

miten reagoisin, kun näen sinut taas. Ehkä ladannut tuohon hetkeen liikaa odotuksia. Ja sitten kun lopulta olit siinä, h
      Ikävä
      43
      4137
    3. Oletko varattu minulle?

Mieheltä kysyn.
      Ikävä
      128
      3728
    4. Archie ja Iida ero.

Suuri kohujen saattelema rakkaustarina on ohi?
      Kotimaiset julkkisjuorut
      146
      2864
    5. Vanhempi mies

Jos yritän ajatella sinut pois sydämestäni, ikävä ja surullinen kaipuu tulee kaksin verroin kovempana. Olit mun unessa
      Ikävä
      28
      2182
    6. Olen levoton takiasi

Enkä saa itseäni rauhoittumaan
      Ikävä
      158
      2174
    7. Ostiko maailma sinut minulta?

Kun et enää resonoi kuin ennen. Kun et enää ihmetellen katso ympärillesi ja pohdi mitä mäen takana on? Ymmärrän ja tue
      Ikävä
      20
      2078
    8. On niin paha olla

Tarviin jotain jolla turruttaa... Kuka voi auttaa.
      Ikävä
      40
      1729
    9. Älä stressaa. Rakastan sua

Eikä tämä tunne mene pois, se on varmaan jo huomattu kumpikin ❤️
      Ikävä
      70
      1313
    10. Minna Kuukka joutui jekuttamaan ovelasti TTK:n takia - Tästä oli kyse - Tunnustaa: "No joo, joo..."

Symppis Minna Kuukka! Minna on kyllä erinomainen valinta Tanssii Tähtien Kanssa -oppilaaksi - vai mitä mieltä olet? To
      Tanssii tähtien kanssa
      26
      1155
    Aihe