Piekkolan tutkimuksen mukaan naiset lähes poikkeuksetta naivat itseään ahkerampia miehiä - kun katsotaan kokonaistyömääriä ja ansiotyötä.
Ts. jopa ryhmässä "yli 40 h viikossa" ansiotyötä tekevien naisten miehet tekevät vielä noita naisiakin enemmän ansiotyötä viikossa. Silti kaikissa ryhmissä myös perheellisten miesten kokonaistyökin nousee naista suuremmaksi (s. 22 seur dokumentissa - ns. Piekkolan tutkimus):
http://www.stm.fi/Resource.phx/publishing/store/2007/01/hu1168255887102/passthru.pdf
Huom.. tämä koskee nyt nimenomaan parisuhteessa eläviä miehiä. Sitten taas yksinäiset naiset mitä ilmeisimmin tekevät myös kokonaistyöaikaa huomattavasti enemmän, mikä johtunee siitä, että he tekevät luonnostaan enemmän kotitöitä noin ihan vapaaehtoisesti sinkkuhuusholleissaan.
Tämän tilaston voi tulkita nyt kahdella tavalla: ns. "laiskat" miehet eivät "pääse" parisuhteisiin (ts. nainen haluaa keskimäärin naida itseään toimeliaamman miehen) tai sitten niin, että nainen saa "mobilisoitua" miehen tekemään parisuhteessa vaikka mitä, mitä ko. mies tuskin tekisi yksin ollessaan - esim. kotityön suhteen.
Joka tapauksessa miehen elämä näyttää kokonaistyömäärältään rankkenevan, kun hän menee parisuhteeseen - mistä Raamattukin Paavalin suulla varoittaa.
Räikein kokonaistyömäärän ero on niissä perheissä, joissa naisella on ylivoimainen päävastuu kotitöistä, eikä hän käy kovinkaan paljon ansiotyössä. Ts. ilmeisesti mieheltä odotetaan silti niissäkin perheissä myös kotitöitä, kun taas nainen tyytyy tekemään ns. normityöpäivän kotona.
Naiset naivat ahkerampia miehiä..
8
418
Vastaukset
- nyt meni ihan överiksi
Anteeksi spontaani ja brutaali ilmaisuni, mutta sanon nyt suoralta kädeltä, että silkkaa paskaa.
Toihan tarkoittaisi käytännössä sitä, että siinä paria valittaessa jo testattaisiin miehen työkykyisyys ja kestävyys. "Oletko ahkera". Ei se noin mene.. pahoittelen, mutta näkemyksesi on kaukana todellisesta elämästä.
Tämä on nyt ei-feministin kannanotto. Normaalissa parisuhteessa, josta ilmeisesti et tiedä tuon taivaallista, joustetaan molemmin puolin. Työt jaetaan sen mukaan, mikä tilanne milloinkin on molempien aikatauluja ja kiireitä kunnioittaen.
Jotenkin tuo täällä esiintyvä tilastohäiriköinti alkaa mennä yli hilseen. Ne ovat mahdollismman kaukana arjesta, yksisilmäisiä ja naiiveja. Päätin juuri, että tämä oli viimeinen, jonka vaivauduin lukemaan. Kuten sanottu, täyttä paskaa. Mutta saat puolestani jatkaa tämän skeidan esittämistä. Varo kuitenkin, etteivät lapsesi pääse näkemään sillä aikaa niitä taitoluistelijoiden alkkareita. Ettei vaan tulisi mitään traumaa. Ja pesukoneen eteenhän voi virittää pikkupyykin pyöriessä vaikka pyyhkeen esteeksi, jos jälkikasvu sattuisi siellä päin liikkumaan.- meikämie
Sare:
"tai sitten niin, että nainen saa "mobilisoitua" miehen tekemään parisuhteessa vaikka mitä, mitä ko. mies tuskin tekisi yksin ollessaan - esim. kotityön suhteen. "
Sinä
"Työt jaetaan sen mukaan, mikä tilanne milloinkin on molempien aikatauluja ja kiireitä kunnioittaen. "
Tilastofakta: parisuhteessa olevien miesten kokonaistyöaika pon paljon suurempi kuin naisten.
Minun tulkintani: Sare on oikeassa, minkä sinäkin epäsuorasti toteat: työt jaetaan joustavasti siten, että mies joutuu tekemänä enemmän.
Eli etpä tainnut lukea aloitusta, ennen kuin aloit puhua paskaa itse. - ja lopetuksen
meikämie kirjoitti:
Sare:
"tai sitten niin, että nainen saa "mobilisoitua" miehen tekemään parisuhteessa vaikka mitä, mitä ko. mies tuskin tekisi yksin ollessaan - esim. kotityön suhteen. "
Sinä
"Työt jaetaan sen mukaan, mikä tilanne milloinkin on molempien aikatauluja ja kiireitä kunnioittaen. "
Tilastofakta: parisuhteessa olevien miesten kokonaistyöaika pon paljon suurempi kuin naisten.
Minun tulkintani: Sare on oikeassa, minkä sinäkin epäsuorasti toteat: työt jaetaan joustavasti siten, että mies joutuu tekemänä enemmän.
Eli etpä tainnut lukea aloitusta, ennen kuin aloit puhua paskaa itse.Mutta edelleen, täyttä hevonpaskaa, kaukana normaalin tasapainoisen parisuhteen arjesta. Ja kuten sanottu, noita riivatun tilastoja en aio lukea enää ensimmäistäkään. Tutkikoot niitä ne, jotka niistä jotain kostuvat. Minä elä lämmintä suhdetta läheisen puolisoni kanssa, eikä meillä ole tarvis kellottaa kummankaan tekemisiä. Onni kukoistaa ja se on meille tärkeintä, sanokoot tilastot ihan mitä tahansa.
- meikämie
ja lopetuksen kirjoitti:
Mutta edelleen, täyttä hevonpaskaa, kaukana normaalin tasapainoisen parisuhteen arjesta. Ja kuten sanottu, noita riivatun tilastoja en aio lukea enää ensimmäistäkään. Tutkikoot niitä ne, jotka niistä jotain kostuvat. Minä elä lämmintä suhdetta läheisen puolisoni kanssa, eikä meillä ole tarvis kellottaa kummankaan tekemisiä. Onni kukoistaa ja se on meille tärkeintä, sanokoot tilastot ihan mitä tahansa.
Minun kokemukseni mukaan kotiyöt ja VAIN ja AINOASTAAN kotiyöt ovat syynä noin 90 % parien riitelsytä ja tappelusta.
Että kyllä niillä tilastoilla on merkitystä ihan yleisen ihmisymmärryksen kannalta. - Nari_Säre
...suhteen alussa, mutta aika moni avioliitto sittemmin tulee kariutuneeksi, 2/3 naisen aloitteesta, 1/3 miehen - tilastojen mukaan.
Vaikka miehen oletettu tai todettu "laiskuus" ei olisikaan pääsyynä, niin voipi olla, että se voi taustalla jurnuttaa monia? Siksi on tärkeää, että ihan tilastollisestikin voimme todeta asioiden oikean laidan.
Sinulla tuntuu noin muuten olevan hieman erikoinen suhtautuminen erilaisiin avauksiin... tuo taitoluistelujuttukeskustelu lapsilta oli hellyttävä (enkähän minä oikeasti nyt tullut sanoneeksi, että patriarkaali pakottaa pikkuhousut näkyviin :-) ... se oli ns. piilohumorismia :-)
Pesukoneista en muista maininneeni? Katsooko teillä lapset usein pesukoneessa pyörivää pyykkiä? Itse en muista tosiaankaan, että kukaan olisi jäänyt semmoista "showta" ihmettelemään, se voisi olla vähän tylsää... Mutta mikäs siinä. Entistä tylsemmäksi tietysti tulee, jos ehdoin tahdoin pistää vielä pyyhkeen eteen :-) Nari_Säre kirjoitti:
...suhteen alussa, mutta aika moni avioliitto sittemmin tulee kariutuneeksi, 2/3 naisen aloitteesta, 1/3 miehen - tilastojen mukaan.
Vaikka miehen oletettu tai todettu "laiskuus" ei olisikaan pääsyynä, niin voipi olla, että se voi taustalla jurnuttaa monia? Siksi on tärkeää, että ihan tilastollisestikin voimme todeta asioiden oikean laidan.
Sinulla tuntuu noin muuten olevan hieman erikoinen suhtautuminen erilaisiin avauksiin... tuo taitoluistelujuttukeskustelu lapsilta oli hellyttävä (enkähän minä oikeasti nyt tullut sanoneeksi, että patriarkaali pakottaa pikkuhousut näkyviin :-) ... se oli ns. piilohumorismia :-)
Pesukoneista en muista maininneeni? Katsooko teillä lapset usein pesukoneessa pyörivää pyykkiä? Itse en muista tosiaankaan, että kukaan olisi jäänyt semmoista "showta" ihmettelemään, se voisi olla vähän tylsää... Mutta mikäs siinä. Entistä tylsemmäksi tietysti tulee, jos ehdoin tahdoin pistää vielä pyyhkeen eteen :-)ilmaisu kuvaa ainakin itseäni
Narilta lainaus:
"Vaikka miehen oletettu tai todettu "laiskuus" ei olisikaan pääsyynä, niin voipi olla"
Voisipa se olla niinkin, että meidän tiukka luterilainen työmoraalinne asettaa pariskunnalle paineita myös kotonaan- tiedä häntä.
Mutta me paljon parjatut sohvalla makaajat saatamme aiheuttaa vastareaktion naisille. joka on työssään tullut stressatuksi.
Ja ukko sen kun vaan makaa, ei jaksa, en ainakaan minä aina olla niin empaattinen kuulemaan puolison työstä ja mitä taas Sirkka tai Jaana sanoi.
Kyllä molempien on voitava ottaa kotonaan löysästi vaikka villakoirat joskus nurkkia kiertelee, eihän niitä tarvitse kolmea kertaa päivässä viedä uslos pissille.
"Ota löysin rantein
älä jännitä
ota vastaan koko elämä"
Runoili Veikko Lavi- uhh
epikuros kirjoitti:
ilmaisu kuvaa ainakin itseäni
Narilta lainaus:
"Vaikka miehen oletettu tai todettu "laiskuus" ei olisikaan pääsyynä, niin voipi olla"
Voisipa se olla niinkin, että meidän tiukka luterilainen työmoraalinne asettaa pariskunnalle paineita myös kotonaan- tiedä häntä.
Mutta me paljon parjatut sohvalla makaajat saatamme aiheuttaa vastareaktion naisille. joka on työssään tullut stressatuksi.
Ja ukko sen kun vaan makaa, ei jaksa, en ainakaan minä aina olla niin empaattinen kuulemaan puolison työstä ja mitä taas Sirkka tai Jaana sanoi.
Kyllä molempien on voitava ottaa kotonaan löysästi vaikka villakoirat joskus nurkkia kiertelee, eihän niitä tarvitse kolmea kertaa päivässä viedä uslos pissille.
"Ota löysin rantein
älä jännitä
ota vastaan koko elämä"
Runoili Veikko LaviJokainen saa sikolättinsä valita.
- luonnollista
Miksi pitäisi naida joku sohvalla kaljaa kittaava möhömahanen rutisija? Jos semmosen virheen kuitenkin tekee, niin ulkoruokintaan vaan ja uutta kehiin.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 61920
Naisten top-5 red flagit
1. Feminismi: kertoo keskenkasvuisuudesta, välttää vastuuta tekemällä miehistä kestosyyllisen kaikkeen 2. Ylipaino: kiel111843Medvedev: Suomi tuhoutuu ydinsodassa ensimmäisenä
Venäjän ydinaseilla on lyhyin matka Suomeen, joten ydinsodassa Suomi tuhoutuu heti sodan alkuminuuteilla, muilla mailla264793- 55732
- 50648
- 57580
Onko se loukkaavaa
Kun joka kerta tuijotan sun peppua. En mahda sille mitään, että se vangitsee katseeni. Pohdin vain että ei minusta ole k93576Onko kaivattusi seinäruusu?
Kun hän saapuu paikalle, huomaako kukaan, vai kääntyvätkö päät? Onko se hyvä vai huono juttu? Oletko sinä huomattu vai45566- 23556
- 79554