Nainen ---> piika(ko)

jorojukka-kukka

Nykyään puhutaan suureen ääneen, ainakin poliitikkojen keskuudessa, onnistuneesta kotitalousvähennysuudistuksesta. Upea työllistävä vaikutus! Todellisuus kentällä on kuitenkin ihan toinen. Nämä yksityisyrittäjänaiset, yhden naisen yritykset, ovat todellisuudessä erittäin kovilla. Heiltä asiakkaat vaativat ihan mahdottomia. Vähäisessä ajassa pitäisi jaksaa supersiivota valtava määrä neliöitä, koska todellisuudessa siivoustyötä ei arvosteta. Kotipalveluyritys ei juuri muuta tee kuin siivoaa, koska ihmiset eivät ole valmiita maksamaan esim. kaupassa käynneistä, silityksestä, ruoanlaitosta yms.

Olen seuraillut muutaman kotipalveluyrittäjänaisen elämää ja voin sanoa, että he ovat ihan arkipäivän piikakulttuurin jälkeläisiä. Monenlaisissa kovissa paineissa; yhteiskunnan velvoitteiden suuruus arvonlisäveroineen, yrittäjäeläkkeineen ja palkkatuloveroineen uhkaa murtaa monen tekijänaisen vahvimmankin selän. Valtavia mattoja raahaten ja koteja kuuraten terveyden säilyttäminen on haasteellista. Ilman autoa ei tätä työtä tehdä ja autokin on lisäkulu.

Eli joo, ihanaa on. Ainakin niiden mielestä, jotka eivät itse olen kotipalveluyrittäjiä.

Naisten puolesta,
JK

69

3346

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Hertha

Kuten varmasti kokemuksesta tiedät, neliömäärältään isokin huoneisto, jossa on ovelliset kaapit, vähän tai ei ollenkaan ns. koriste-esineitä ja niukasti (ja kevyitä nekin) huonekaluja ja mattoja, on helpompi siivota kuin pienempi asunto, jossa ikkunalaudoilla keekoilee yhdellä jalalla seisovia posliiniprinsessoja, keittiö on aistikkaan "avokaappinen", pikku kullannuppusilla on ristiselkävaivoja, niin että pitää ostaa aina uusia leluja, kun eivät jaksa kerätä lattialta entisiä, kalusteet ovat jalattomia möhköjä, joiden liikuttamiseen tarvitaan trukkia. Koti on toki asukkaidensa "näköinen", mutta jos sen siivoamiseen harkitaan kodin ulkopuolista palvelua, pitää ymmärtää myös se, miten paljon aikaa ja vaivaa asunnon toivottuun kuntoon siivoaminen vie.

Sitä voisi kokeilla vaikka siivoamalla pari kertaa asunto haluttuun kuntoon ihan itse, niin saisi tuntuman siihen, millainen sopimus yrittäjän kanssa laaditaan.

• jorojukka-kukka

Kaikenlaisia koteja löytyy. Ihan käsittämättömiä tarinoita kuulen melkein viikoittain. Pariin sataan neliöön mahtuu paljon enemmän raskaita mattoja esim. kuin kuuteenkymmeneen neliöön, imuroitavaa alaa, pestävää alaa, pyyhittävää alaa, useampia ovia jne.. Ja tottakai perheen elämistyylillä on merkitystä. On paikkoja, joissa joutuu likakerrosta liottamaan irti ja siivousvälineetkin kuuluvat 1900 luvun alkupuolen kunniakkaisiin museotyyppisiin virityksiin. Helppo on helppoa, mutta nyt oli kysymys vaikeista paikoista. Hurjista vaatimuksista, joita ihmiset kaatavat yrittäjän niskaan.

Tätä yrittäjyyden lajia kuitenkin pidetään työvoimapoliittisena tähtiajatuksena!

• ongelmia
        jorojukka-kukka kirjoitti:

Kaikenlaisia koteja löytyy. Ihan käsittämättömiä tarinoita kuulen melkein viikoittain. Pariin sataan neliöön mahtuu paljon enemmän raskaita mattoja esim. kuin kuuteenkymmeneen neliöön, imuroitavaa alaa, pestävää alaa, pyyhittävää alaa, useampia ovia jne.. Ja tottakai perheen elämistyylillä on merkitystä. On paikkoja, joissa joutuu likakerrosta liottamaan irti ja siivousvälineetkin kuuluvat 1900 luvun alkupuolen kunniakkaisiin museotyyppisiin virityksiin. Helppo on helppoa, mutta nyt oli kysymys vaikeista paikoista. Hurjista vaatimuksista, joita ihmiset kaatavat yrittäjän niskaan.

Tätä yrittäjyyden lajia kuitenkin pidetään työvoimapoliittisena tähtiajatuksena!

Mitä sillä on tekemistä kotitalousvähennyksen kanssa, jos joku yrittäjä ei osaa hinnointella työtään suhteessa siihen paljon aikaa kuluu. Tuollaisissa paikoissa täytyy veloittaa pitemmästä ajasta yksinkertaisesti tai sitten jättää väliin.
        Sitähän se yrittäminen on, annetaan urakkatarjous tai tehdään tuntityönä, jos on epäselvää se, miten suuri homma on. Tai sitten jätetään väliin se työ ja otetaan sellaista, johon rahkeet riittää. Sitäpaitsi näillä yrittäjilla on mukanaan omat siivousvälineet, tekevät työstään myös siinä mielessä mahdollisimman helpon.

• jorojukka-kukka
        ongelmia kirjoitti:

Mitä sillä on tekemistä kotitalousvähennyksen kanssa, jos joku yrittäjä ei osaa hinnointella työtään suhteessa siihen paljon aikaa kuluu. Tuollaisissa paikoissa täytyy veloittaa pitemmästä ajasta yksinkertaisesti tai sitten jättää väliin.
        Sitähän se yrittäminen on, annetaan urakkatarjous tai tehdään tuntityönä, jos on epäselvää se, miten suuri homma on. Tai sitten jätetään väliin se työ ja otetaan sellaista, johon rahkeet riittää. Sitäpaitsi näillä yrittäjilla on mukanaan omat siivousvälineet, tekevät työstään myös siinä mielessä mahdollisimman helpon.

Vähennysten voimaan tulo on synnyttänyt tämän yrittäjyyden lajin kukoistukseensa.

Tässä yleisessä keskustelun aiheessa voidaan kaataa kaikki yrittäjyyden taitamattomuuden piikkiin, mutta jos yrittäminen olisi niin helppoa sanelupolitiikkaa kuin jotkut haluavat antaa ymmrtää, niin ei kukaan olisi toisella töissä. ;)

Kotipalveluyrittäjillä ei muuten kaikilla ole omia välineitä ja aineita. Kustannuskysymys sekin ja mukavuuskysymys sulassa sovussa. Kumpi parempi, molemmilla puolensa.

• Sanelma*

minun huushollini on täytetty antiikilla :D Lisäksi kissoje leluja ei saa heittää roskiin... Mutta minä maksan mielelläni, koska olen laiska...

• Nimetönnä
        Sanelma* kirjoitti:

minun huushollini on täytetty antiikilla :D Lisäksi kissoje leluja ei saa heittää roskiin... Mutta minä maksan mielelläni, koska olen laiska...

Eräs naistuttavani poikkesi taannoin luonani, katseli ympärilleen ja totesi: "Sinun kämppäsi kaipaisi naisen kättä."

Osaatko naisena selittää, mitä hän tarkoitti?

• Sanelma*
        Nimetönnä kirjoitti:

Eräs naistuttavani poikkesi taannoin luonani, katseli ympärilleen ja totesi: "Sinun kämppäsi kaipaisi naisen kättä."

Osaatko naisena selittää, mitä hän tarkoitti?

että hänellä on vauvakuume

• Raipe

Ammattimaisesti toimiva siivooja tuo välineet mukanansa. Ainakin meillä käyvillä siivoojilla on kaikki itsellä imurista pesuaineisiin. Mitään talon välineitä eivät käytä, tämä on osa sopimusta. Imuri on muuten sen verran jytky, että välillä hirvittää suhteellisen arvokkaiden mattojen kohtalo, mutta vielä ovat kuosissa.

• Nimetönnä
        Sanelma* kirjoitti:

että hänellä on vauvakuume

Naisen logiikka siis menee näin: "Siitä minulle lapsi, niin minä sitten vastapalvelukseksi hiukan sisustan täällä, sinun kustannuksellasi tietenkin."

• jorojukka-kukka
        Sanelma* kirjoitti:

Ei toki roskiin, mutta entäs imuriin...ja imuri tukkeeseen ja homman korjaaminen vie monta tuntia..? :)

• vitsi :)

"Sitä voisi kokeilla vaikka siivoamalla pari kertaa asunto haluttuun kuntoon ihan itse, niin saisi tuntuman siihen, millainen sopimus yrittäjän kanssa laaditaan."

Eiköhän se ole myyjän homma hinnoitella työnsä tai tuottteensa.

Lasikatto auki ja tuolla ajattelulla yrityksen johtotehtäviin ... heh heh.

• vitsi :D

"Sitä voisi kokeilla vaikka siivoamalla pari kertaa asunto haluttuun kuntoon ihan itse, niin saisi tuntuman siihen, millainen sopimus yrittäjän kanssa laaditaan."

Eiköhän se ole yrittäjän homma hinnoitella palvelunsa... heh heh

• jorojukka-kukka
        vitsi :D kirjoitti:

Eiköhän se ole yrittäjän homma hinnoitella palvelunsa... heh heh

Nimittäin siinä mielessä, että monikin kuvittelee, että kahdessa tunnista tekee ihmeitä. Kun sitten itse tarkistaa siivoamalla alueen, niin mieli saattaa muuttua kuluvan ajan suhteen. Toki moni vanhus ei jaksa itse tarttua edes harjaan, saati liikuttaa sitä! ;)

• ei ole

miesten vika, vaan johtuu siitä, että naiset ovat äyllisesti keskimäärin lahjattomampia kuin miehet :)

• Hertha

Minusta paska-ammatti on sellainen, jossa tuotetaan likaa.

• jorojukka-kukka

Ihmisten asenteet kotipalveluyrittäjiä kohtaan vain ovat pahasti vinksallaan. Yritetään kiristää tekijän selkänahasta kaikki irti. Ollaan kohtuuttomia ja se on väärin.

• Sanelma*

Ihmisten asenteet kotipalveluyrittäjiä kohtaan vain ovat pahasti vinksallaan. Yritetään kiristää tekijän selkänahasta kaikki irti. Ollaan kohtuuttomia ja se on väärin.

voi maata selällään ja syödä uuniperunoita jarahastaa sillä :D

• jorojukka-kukka
        Sanelma* kirjoitti:

voi maata selällään ja syödä uuniperunoita jarahastaa sillä :D

Vähäiseksi jää sanoi kotikissa lintupaistista, kun katseli ylös puun latvaan. ;)

• Raipe

Kuten tuolla jossain aiemmassa viestissäni kerroin, olen ostanut siivouspalvelua jo useiden vuosien ajan ja tarkoitus on laajentaa sitä myös muiden, esim. silityshommien puolelle nyt, kun vähennysoikeus on kasvanut.

Meillä palvelu ostetaan siivousfirmalta, josta yleensä kaksi todella mukavaa naisihmistä käy
      kerran viikossa tekemässä perussiivouksen ja joka toinen viikko homma tehdään pidemmän kaavan mukaan. Olen järjestelyyn erittäin tyytyväinen.

Minulla ei ole kokemusta yhden naisen firmoista, mutta väittäisin, että ammattimaisuutta tuokin homma kaikkine sopimuksineen ym. vaatii. Jos ei ole kykyä organisoida ilman olemassa olevaa työnjohtoa omaa ajankäyttöään ja neuvotella sopimuksia yms. on sitten lähtenyt ihan vääriin hommiin yksityisyrittäjänä. Ihan turha itkeä kuraisia mattoja ja autottomuutta. Pitää investoida yritykseen, hankkia firmalle auto ja palkata porukkaa.

Tuo piikahomma on ihan peestä, sorry. Arvostan suuresti sitä työtä, mitä meillä tehdään ja mistä maksan, mutta ei tulisi mieleenkään ajatella ostamaani palvelua piikahommana, enkä koe mitenkään riistäväni tekijöitä. Oleellista on sopia, se, mistä maksaa, dokumentoida se ja antaa palautetta, sekä positiivista, että negatiivista tarvittaessa.

• jorojukka-kukka

Viestin tuoja on jälleen kerran ammuttu!

• Raipe

Viestin tuoja on jälleen kerran ammuttu!

Se ei ollut tarkoitukseni, mutta mieti topiciasi, nainen=piika. Siihen sisältyi selvä asenteellinen lataus, jota omassa siivouspalvelu-esimerkissäni yritin kumota. Meidän siivoojat eivät ole piikoja, vaan edustavat hyvin johdetun firman ammattimaisia työntekijöitä. Kaiken lisäksi ne tykkäävät meidän koirasta, mistä lisäpisteitä (kevennys).

• jorojukka-kukka
        Raipe kirjoitti:

Se ei ollut tarkoitukseni, mutta mieti topiciasi, nainen=piika. Siihen sisältyi selvä asenteellinen lataus, jota omassa siivouspalvelu-esimerkissäni yritin kumota. Meidän siivoojat eivät ole piikoja, vaan edustavat hyvin johdetun firman ammattimaisia työntekijöitä. Kaiken lisäksi ne tykkäävät meidän koirasta, mistä lisäpisteitä (kevennys).

En suinkaan omista asenteistani. Ja olen myös näin vaalien alla kuullut ehdokkaiden käyttävän samaa piikatermiä.

• P.e.p.e.

En oikein ymmärrä viestisi pointtia. Etsitkö syyllisiä ja ketä epäilet?

• jorojukka-kukka

Mitäpä jos lukisit aloitukseni uudelleen ja etsisit aivolokeroista jotakin kommentoitavaa.

SINÄ etsit syyllistä, en minä.

• P.e.p.e.

Mitäpä jos lukisit aloitukseni uudelleen ja etsisit aivolokeroista jotakin kommentoitavaa.

SINÄ etsit syyllistä, en minä.

Ensinnä, asiakkaat vaativat yrittäjältä monesti mahdollisimman paljon vastinetta rahoilleen ja siinä vaihessa kun tehdään sopimus, ovat molemmat hyväksyvät sopimuksen ehdot: pulinat pois. Bisnes toimii näin joka alalla ja jos tarjonta ylittää kysynnän, hintoja poljetaan ymv. kannattaa miettiä onko järkevä jatkaa. Usein näiden pikkufirmojen vetäjillä ei ole harmainta hajua bisneksestä ja siihen kannattaisikin panostaa ennen yrittäjäksi ryhtymistä. Tällöin olisi helpompi selvittää yrittämisen edellytykset, kuten kilpailutilanne. Koulun penkille vain.

• jorojukka-kukka
        P.e.p.e. kirjoitti:

Ensinnä, asiakkaat vaativat yrittäjältä monesti mahdollisimman paljon vastinetta rahoilleen ja siinä vaihessa kun tehdään sopimus, ovat molemmat hyväksyvät sopimuksen ehdot: pulinat pois. Bisnes toimii näin joka alalla ja jos tarjonta ylittää kysynnän, hintoja poljetaan ymv. kannattaa miettiä onko järkevä jatkaa. Usein näiden pikkufirmojen vetäjillä ei ole harmainta hajua bisneksestä ja siihen kannattaisikin panostaa ennen yrittäjäksi ryhtymistä. Tällöin olisi helpompi selvittää yrittämisen edellytykset, kuten kilpailutilanne. Koulun penkille vain.

Kotipalveluyritystoiminnassa on piika-aspekti läsnä vahvana ja se ei ole yleistä monessakaan muussa yritystoiminnassa ja juuri se tekee tästä yrittämisen muodosta ongelmallista. Ongelmia ei kuitenkaan tarvitse nähdä, kuten ei yleensäkään naisten ongelmille löydy helposti todentajaa kuin feministien ja feministimielisten leiristä.

• tässä periaatteessa ollaan :)

Kotipalveluyritystoiminnassa on piika-aspekti läsnä vahvana ja se ei ole yleistä monessakaan muussa yritystoiminnassa ja juuri se tekee tästä yrittämisen muodosta ongelmallista. Ongelmia ei kuitenkaan tarvitse nähdä, kuten ei yleensäkään naisten ongelmille löydy helposti todentajaa kuin feministien ja feministimielisten leiristä.

Palveluyrittäminen on sellaista, on oltava palvelualtis myös, aina ei riitä pelkkä hyvä työtaito. On oltava suhteellisen nopea ja tehokas.

Olen yrittäjä ja tiedän mistä puhun. Alkoi huvittaa kun mietin, onhan se niin, että välillä tuntee olevansa piika tai renki, tavallaan. Toimeksiantajia on palveltava, se koskee lähes minkälaista yrittäjyyttä vaan.
        Yrittäjyyteen tarvitaan yrittäjäluonne, niin se vaan on. Jos olen päättänyt pitää lomaa, tulee kuitenkin olla takaraivossa ajatus, että sen voi joutua keskeyttämään.. Noissa siivoushommissa ei ehkä ole sitä ongelmaa, kunhan tekee sovitut työt. Toisaalta, jos tulee hyvä työtarjous, sitäkään ei aina voi ohittaa.

Näitä asioita ei voi katsoa samoilla kritteereillä kuin palkansaaja työtään, periaatteessa.
        No kieltämättä on palkansaajiakin, jotka ajattelevat yrittäjän lailla.

• P.e.p.e.

Tuossa alan yrittäjä jo mainitsikin palvelualan luonteen. Siitä huolimatta, on täysin omasta asenteesta kiinni, onko piika vai yrittäjä, joka noudattaa tehtyä sopimusta eikä alistu kohtuuttomille vaatimuksille. Joustoa pitää toki olla, mutta sopimukseen perustuen, rajat joustolle päättää kukin itse. Työsuhteessa oleva siivoustyöntekijäkin määrittää hyvin pitkälle itse, onko nöyrä alammainen (piika, palvelija) vai työsopimuksesta kiinnipitävä ja työtään ja itseään arvostava alan ammattilainen.

Englannissahan on edelleen merkittävä määrä palvelijoita, joista monet ovat miehiä. Ovat ymmärtääkseni arvostettua sakkia ja ylpeitä työstään.

• Raipe
        P.e.p.e. kirjoitti:

Näin se nimeomaan on. Sinä Pepe sanoit sen vähän suoremmin, mutta allekirjoitan täysin. Oma kokemukseni siivouspalvelujen käytöstä perustuu nimenomaan firmalta ostettuun palveluun, joka toimii todella ammattimaisesti.

• jorojukka-kukka
        P.e.p.e. kirjoitti:

Tuossa alan yrittäjä jo mainitsikin palvelualan luonteen. Siitä huolimatta, on täysin omasta asenteesta kiinni, onko piika vai yrittäjä, joka noudattaa tehtyä sopimusta eikä alistu kohtuuttomille vaatimuksille. Joustoa pitää toki olla, mutta sopimukseen perustuen, rajat joustolle päättää kukin itse. Työsuhteessa oleva siivoustyöntekijäkin määrittää hyvin pitkälle itse, onko nöyrä alammainen (piika, palvelija) vai työsopimuksesta kiinnipitävä ja työtään ja itseään arvostava alan ammattilainen.

Englannissahan on edelleen merkittävä määrä palvelijoita, joista monet ovat miehiä. Ovat ymmärtääkseni arvostettua sakkia ja ylpeitä työstään.

Että yrittäjien kohtelu ei ole alasta kiinni?

• yksinkertainen

on piika-aspekti lähellä. Mikäli kotipalvelu sattuu olemaan siivoamista ja ruuanlaittoa niin helposti ne mielikuvissa on rinnastettavissa kuten sinä haluat rinnastaa.

Mitä sitten? Mikäli tuosta ilmeisen alentavasta mielikuvasta yritettäisiin päästä eroon ja kotipalvelutyötä, oli se sitten "pelkkää" siivoamista ja kokkausta arvostettaisiin työnä siinä missä muutakin. Mutta miksi sinä näet tämän työn jotenkin ihmisarvoa alentavana? Pidätkö myös tarjoilijoita tms ammatteja ihmisarvoa alentavana?

Jotkut ihmiset tuntevat kovaa ammattiylpeyttä siitä mitä tekevät vaikka joidenkin mielestä nämä työt ovat alentavia. Kummat sitten ovat oikeassa? Itse olen sitä mieltä, että työtä tekevät.

• yksinkertainen

on piika-aspekti lähellä. Mikäli kotipalvelu sattuu olemaan siivoamista ja ruuanlaittoa niin helposti ne mielikuvissa on rinnastettavissa kuten sinä haluat rinnastaa.

Mitä sitten? Mikäli tuosta ilmeisen alentavasta mielikuvasta yritettäisiin päästä eroon ja kotipalvelutyötä, oli se sitten "pelkkää" siivoamista ja kokkausta arvostettaisiin työnä siinä missä muutakin. Mutta miksi sinä näet tämän työn jotenkin ihmisarvoa alentavana? Pidätkö myös tarjoilijoita tms ammatteja ihmisarvoa alentavana?

Jotkut ihmiset tuntevat kovaa ammattiylpeyttä siitä mitä tekevät vaikka joidenkin mielestä nämä työt ovat alentavia. Kummat sitten ovat oikeassa? Itse olen sitä mieltä, että työtä tekevät.

• yksinkertainen

• jorojukka-kukka
        yksinkertainen kirjoitti:

Miksi ihmiset eivät suostu maksamaan muuta kuin varsinaisesta siivouksesta? Miksei kukaan vaihdata verhojaan kotipalveluyrityksellä? Järjestelytä kaappeja uuteen uskoon? Pesetä pyykkiään? Ei. Ainoastaan siivousta, siivousta.

• yksinkertainen

Miksi ihmiset eivät suostu maksamaan muuta kuin varsinaisesta siivouksesta? Miksei kukaan vaihdata verhojaan kotipalveluyrityksellä? Järjestelytä kaappeja uuteen uskoon? Pesetä pyykkiään? Ei. Ainoastaan siivousta, siivousta.

Ehkä ihmiset jaksavat vaihtaa itse verhonsa. Eihän siihen kauaa mene? Ja mistä sitä tietää vaikka kaappien järjestely menisi siivousnimikkeen alla. Muukin järjestely saattaa siihen mahtua.

Ja nämä ovat ihmisten kulutustottumuksia. Ja miksi ihmeessä eivät saisi käyttää siivoukseen? Ihmeelline asenne sinulla siivousta kohtaan, ihan kuin se olisi ihmistä alentavaa. SE ON TYÖTÄ. En tajua mistä halveksuntasi tuota ammattia kohtaan tulee, mutta älä sitä ainakaan ks. työtä tekeville kerro.

Sitä paitsi tänne on laitettu kaikenlaisia tilastoja jo, jotka kertovat vaahtoamisen olevan taas ja jälleen kerran tyhjän päiväistä mutua jossa ei ole totuuden hiventäkään.

• jorojukka-kukka

Ehkä ihmiset jaksavat vaihtaa itse verhonsa. Eihän siihen kauaa mene? Ja mistä sitä tietää vaikka kaappien järjestely menisi siivousnimikkeen alla. Muukin järjestely saattaa siihen mahtua.

Ja nämä ovat ihmisten kulutustottumuksia. Ja miksi ihmeessä eivät saisi käyttää siivoukseen? Ihmeelline asenne sinulla siivousta kohtaan, ihan kuin se olisi ihmistä alentavaa. SE ON TYÖTÄ. En tajua mistä halveksuntasi tuota ammattia kohtaan tulee, mutta älä sitä ainakaan ks. työtä tekeville kerro.

Sitä paitsi tänne on laitettu kaikenlaisia tilastoja jo, jotka kertovat vaahtoamisen olevan taas ja jälleen kerran tyhjän päiväistä mutua jossa ei ole totuuden hiventäkään.

Sitä ihmettelen, että kotipalveluyrityksistä tulee ikään kuin kysynnän myötä siivousfirmoja, vaikka yrittäjät itse haluaisivat tehdä muutakin. Moni nainen ei yksinkertaisesti jaksa tätä hommaa kuin muutaman vuoden. Yksinkertaisesti paikat eivät kestä!

Eikä ole siis kysymys siivouksen arvostuksesta, vaan sen raskaudesta. Käsittämättömän raskaat työt teetetään pienellä tuntimäärällä, vaikka vähennyksetkin saadaan käyttää. Ihmisten itsekkyydestä tässä on kysymys, kun kerran päästään vaatimaan ja pomottamaan, niin se tehdään oikein viimeisen päälle. Ja juuri tämän vuoksi piikakulttuuri näyttäytyy tässä ainakin omiin silmiini.

Ja jos tämä ei nyt vieläkään tullut sinne asti tässä muodossa kuin sen tarkoitan, niin antaa olla.

• jorojukka-kukka

"...vaahtoamisen olevan taas ja jälleen kerran tyhjänpäiväistä mutua jossa ei ole totuuden hiventäkään."

EI JUMALAUTA, MIES, VÄITÄTKÖ, ETTÄ NÄMÄ YRITTÄJÄNAISET VALEHTELEVAT MINULLE???

Hyppää pituutta!!!!!!!!!!!!!!! Ja pidä suu kiinni!

• noinkaan

Puhutko yksinyrittäjistä vai sellaisista,joilla on työntekijöitä. Mieten vaan, mitä tuo palkkatulovero tuolla teki ..

Tässä niinkuin monessa muussakin on kyse siitä, että on yksinyrittäjänaisia, jotka kilpailevat hinnalla ja saavat tehdä sitten hommia enemmän. Ne pari, joita minä tunnen, saavat kyllä paremman palkan kuin normaalisti siivoushommissa. Mutta he hinnoittelevat työnsä oikein ja tekevät työn nähtävästi hyvin, koska niitä riittää silläkin hinnalla. Luulen, että tässä on paljolti kyse nimenomaan siitä, miten paljon omaa työtä arvostaa. Se tavallaan näkyy työnjäljessäkin, luulen niin. Ja näille, jotka tunnen ja tiedän myös heidän yrittäjätulonsakin, tämä kotitalousvähennys on ollut yksi mahdollistava tekijä yrittäjyyteen ja työhön.
      Ei siis niin paljon huonoa, etteikö jotain hyvääkin.

• jorojukka-kukka

Yksin yrittäjä maksaa veron palkastaan kuten kaikki muutkin.

Olet oikeassa työn oikean hinnoittelun suhteen, mutta ongelma on siinä, että asiakas muistuttaa jatkuvasti yrittäjää hinnasta tyylillä, että joku muu tekee halvemmalla. Sellainen ei ole mukava tekijän korvaan ja osin laskee työmotivaatiota. Jos kotipalvelua ei arvosteta riittävästi, siitä ei olla valmiita maksamaan.
        Toisekseen, KUKA maksaa siitä, että jollakin käydään siivoamassa. ME KAIKKI MAKSAMME!

• ei noin

Olet oikeassa työn oikean hinnoittelun suhteen, mutta ongelma on siinä, että asiakas muistuttaa jatkuvasti yrittäjää hinnasta tyylillä, että joku muu tekee halvemmalla. Sellainen ei ole mukava tekijän korvaan ja osin laskee työmotivaatiota. Jos kotipalvelua ei arvosteta riittävästi, siitä ei olla valmiita maksamaan.
        Toisekseen, KUKA maksaa siitä, että jollakin käydään siivoamassa. ME KAIKKI MAKSAMME!

Yrittäjä ei maksa palkkatuloveroa, hän maksaa veroja elinkeinotoiminnastaan.

• jorojukka-kukka
        ei noin kirjoitti:

Yrittäjä ei maksa palkkatuloveroa, hän maksaa veroja elinkeinotoiminnastaan.

Asia on kuitenkin ihan sama.

• kotitalousvähennys !

Siis tässä asiassa onkin kyse siitä, että et pidä kotitalousvähennystä oikeana. Se on sitten poliittinen asia. Toisaalta, kun vaalitenttejä seuraa, tulee tunne, että kaikki puolueet ovat sen kannalla. Onhan se tapa työllistää ihmisiä, maksaahan sekin, jos maksetaan kotiin työttömälle.
        Yksi ongelma, johon soisi kiinnitettävän huomiota, olisi se, miten tätä yrittäjyysvaihtoehto työttömille tarjotaan; kunnon koulutus siitä, mitä yrittäjyys on ja jonkinlainen tukijärjestelmä alussa, en tarkoita rahallista vaan neuvontaa. Sellainen olisi tärkeää. Jotkut kyllä saavatkin sitä, mutta en tiedä, miksi eivät kaikki. Onko se sitten jotenkin sidottu starttirahajärjestelmään.

• jorojukka-kukka
        kotitalousvähennys ! kirjoitti:

Siis tässä asiassa onkin kyse siitä, että et pidä kotitalousvähennystä oikeana. Se on sitten poliittinen asia. Toisaalta, kun vaalitenttejä seuraa, tulee tunne, että kaikki puolueet ovat sen kannalla. Onhan se tapa työllistää ihmisiä, maksaahan sekin, jos maksetaan kotiin työttömälle.
        Yksi ongelma, johon soisi kiinnitettävän huomiota, olisi se, miten tätä yrittäjyysvaihtoehto työttömille tarjotaan; kunnon koulutus siitä, mitä yrittäjyys on ja jonkinlainen tukijärjestelmä alussa, en tarkoita rahallista vaan neuvontaa. Sellainen olisi tärkeää. Jotkut kyllä saavatkin sitä, mutta en tiedä, miksi eivät kaikki. Onko se sitten jotenkin sidottu starttirahajärjestelmään.

Olen sitä mieltä, että sekin on hullua, että yhteiskunta maksaa työpaikoista, mutta myös työn raskaus ja asiakkaiden vaatimukset ovat huolenaiheitani.

Kirjoitat ihan asiaa.

• jorojukka-kukka

Niitä ei myöskään voida korjata.

• Sanelma*

korjaantuu välittömästi, kun joku siivoaa tämän sotkun - mikä siis on ongelma?

• jorojukka-kukka
        Sanelma* kirjoitti:

korjaantuu välittömästi, kun joku siivoaa tämän sotkun - mikä siis on ongelma?

Siivoustyön ja nimenomaan kotisiivoustyön arvostuksen puute ihmisten mielissä.

• Ruosutar

En tiedä kuinka tuo systeemi toimii Suomessa.

Ruotsissa tämä on aivan uutta. Tätä systeemiä on Ruotsissa vastustettu kauan mutta nyt se on Ruotsissakin.

Ruotsissa näitä töitä tarjotaan työttömille naisille, miksi ei miehille? Hän joka palkkaa siivoojan saa tehdä verovähennyksen. Vain rikkaimmilla on varaa hankkia siivooja.

Miksi minä en saa verovähennystä tai jopa palkkaa siitä että siivoan meidän kämpän.

• Raipe

Ei se nyt loppujen lopuksi mitenkään törkeän kallista ole. Maksan meidän viikkosiivouksesta reilut 200 egeä/kk. Sillä saan aikaa omaan elämään, voin panostaa työhön, vältän siivousvuoroista johtuvat parisuhdekonfliktit jne. ja kaiken lisäksi käsittääkseni edistän työllisyyttä.

Rikkaus on aika suhteellinen käsite, enkä lähde siitä kiistelemään. Toteanpa vaan, että jos oman elämän rutiineja on mahdollista helpottaa ostamalla palveluja ulkopuolelta, se käsittääkseni osaltaan pyörittää yhteiskunnan rattaita.

Miksi sinä et saa verovähennystä siitä, että siivoat itse kämppäsi. Heh. Et sattumoisin työllistä sillä tavoin ketään, etkä maksa siitä latiakaan.

Meidän paikkakunnalla tässä Helsingin kupeessa on useampikin miesten pyörittämä yksityisyrittäjyyteen pohjautuva siivousfirma, että ei ihan naisten hommaa kuitenkaan..

• Ruosutar
        Raipe kirjoitti:

Ei se nyt loppujen lopuksi mitenkään törkeän kallista ole. Maksan meidän viikkosiivouksesta reilut 200 egeä/kk. Sillä saan aikaa omaan elämään, voin panostaa työhön, vältän siivousvuoroista johtuvat parisuhdekonfliktit jne. ja kaiken lisäksi käsittääkseni edistän työllisyyttä.

Rikkaus on aika suhteellinen käsite, enkä lähde siitä kiistelemään. Toteanpa vaan, että jos oman elämän rutiineja on mahdollista helpottaa ostamalla palveluja ulkopuolelta, se käsittääkseni osaltaan pyörittää yhteiskunnan rattaita.

Miksi sinä et saa verovähennystä siitä, että siivoat itse kämppäsi. Heh. Et sattumoisin työllistä sillä tavoin ketään, etkä maksa siitä latiakaan.

Meidän paikkakunnalla tässä Helsingin kupeessa on useampikin miesten pyörittämä yksityisyrittäjyyteen pohjautuva siivousfirma, että ei ihan naisten hommaa kuitenkaan..

Jokainen taaplaa tyylillään. Jokaisella on omat vaatimuksensa. Jokaianen sijoittaa rahansa sinne mihin miellyttää.

Siivouskin on toisille tärkeämpi kuin toisille. Minulla on mies joka tarttuu ihan pyytämättä pölynimuriin silloin tällöin eikä meistä kumpikaan välitä pitää perfektiä järjestystä.

Me ei olla rikkaita mutta rahaa säästyy ja kuluu eniten matkoihin ja kirjallisuuteen. Meillä on aika pieni ystäväpiiri koska työn takia ollaan pakotettuja olemaan hyvinkin raskaitten asioiden kanssa tekemisissä ja meillä suuri tarvi olla rauhassa ja yksin.

Tuttavapiirin kanssa tavataan silloin tällöin vuorotelleen joidenkin kotona ja syödään ja jutellaan. Me asutaan keskellä kaupunkia kerrostalossa. Kunpaakaan ei kiinnosta puutarhan hoito eikä talon korjailu joten käytännöllistä asua kerrostalossa. Ystäväpiiri onkin sanonut että he viihtyvät meillä juuri siksi että meillä saa olla niin rennosti ja tulla sisään kengät jalassa.

• jorojukka-kukka

"Miksi minä en saa verovähennystä tai jopa palkkaa kun siivoan meidän kämpän?" Aivan, tuossa piilee ihan oikea hyvän idean siemen. Kotiäidin työ pitäisi saada myös arvoonsa.

• jorojukka-kukka
        Raipe kirjoitti:

Siivousfirma on vähän eri asia kuin yhden naisen kotipalveluyritys. 200 euroa kuukaudessa? Siinä täytyy olla jo vähennys mukana.

Nimittäin jos viikottain käydään ja kuukaudessa n. 5 viikkoa, niin se tekee väin 40 euroa kerta, eikä sillä hinnalla saa kuin toista tuntia. :)

• Raipe

Siivousfirma on vähän eri asia kuin yhden naisen kotipalveluyritys. 200 euroa kuukaudessa? Siinä täytyy olla jo vähennys mukana.

Nimittäin jos viikottain käydään ja kuukaudessa n. 5 viikkoa, niin se tekee väin 40 euroa kerta, eikä sillä hinnalla saa kuin toista tuntia. :)

Vähennykset tehdään vasta verotuksen yhteydessä, eli kyllä se reilut 200 egeä on ihan alvillinen kuukausihinta. Tuntiveloitus sis. alv. on reilut 36 €, josta tuo summa koostuu. Tiedän, että Helsingissä maksaisin vastaavasta palvelusta huomattavasti enemmän, mutta kotipaikkani on, vaikkakin pääkaupunkiseudulla, silti Suur-Helsingin ulkopuolella. Ilmeisesti olen onnekseni saanut hyvää siivouspalvelua kohtuuhintaan.

Ikkunoiden, saunan, ja suihkutilojen puunaukset tehdään erikseen sopien, yleensä nämä hoidan ihan itse. Todellinen suursiivous, esim. jouluksi "lattiasta kattoon" -periaaatteella sovitaan niin ikään erikseen ja toki hinta on sen mukainen.

Harkitsen myös pihatyöpalvelujen ostamista plantaasillemme Satakunnassa, kunhan löydän jonkun paikallisen innokkaan nurmikon leikkaajan ja kukkapenkkien kastelijan.

• ..tuotahan olen jo sanonut pitempään, että työnkäsitettä pitäisi laajentaa..

..kapitalismin pitäisi pyöriä ihmistalouksien palveluksessa eikä päin vastoin..

• jorojukka-kukka
        Raipe kirjoitti:

Vähennykset tehdään vasta verotuksen yhteydessä, eli kyllä se reilut 200 egeä on ihan alvillinen kuukausihinta. Tuntiveloitus sis. alv. on reilut 36 €, josta tuo summa koostuu. Tiedän, että Helsingissä maksaisin vastaavasta palvelusta huomattavasti enemmän, mutta kotipaikkani on, vaikkakin pääkaupunkiseudulla, silti Suur-Helsingin ulkopuolella. Ilmeisesti olen onnekseni saanut hyvää siivouspalvelua kohtuuhintaan.

Ikkunoiden, saunan, ja suihkutilojen puunaukset tehdään erikseen sopien, yleensä nämä hoidan ihan itse. Todellinen suursiivous, esim. jouluksi "lattiasta kattoon" -periaaatteella sovitaan niin ikään erikseen ja toki hinta on sen mukainen.

Harkitsen myös pihatyöpalvelujen ostamista plantaasillemme Satakunnassa, kunhan löydän jonkun paikallisen innokkaan nurmikon leikkaajan ja kukkapenkkien kastelijan.

Tai sitten ei joka viikko?

• Raipe

Tai sitten ei joka viikko?

Pääsääntöisesti käyvät viikottain. Se pidempi siivous kestää vähän pidempään ja aikataulu näyttää heittelevän vartin sinne tänne.
        Laskun loppusumma on tosiaan alveineen 200- max 250 euroa, riippuu tietysti myös ko. kuukauteen mahtuvien keskiviikkopäivin (siivouspäivä) määrästä.. Olen tässä oikeastaan valmistautunut siihen, että hinnankorotus on edessä. Jopa täkäläisiin markkinahintoihin nähden tuo on edullinen.

• siksi ei vähennystä

"Miksi minä en saa verovähennystä tai jopa palkkaa kun siivoan meidän kämpän?" Aivan, tuossa piilee ihan oikea hyvän idean siemen. Kotiäidin työ pitäisi saada myös arvoonsa.

Voi pyhä yksinkertaisuus. Jos siivoat itse kämppäsi, et maksa siitä latiakaan, etkä työllistä ketään. Pidät yhteiskunnan rattaita pyörimässä ainoastaan oman huushollisi osalta.

• jorojukka-kukka
        siksi ei vähennystä kirjoitti:

Voi pyhä yksinkertaisuus. Jos siivoat itse kämppäsi, et maksa siitä latiakaan, etkä työllistä ketään. Pidät yhteiskunnan rattaita pyörimässä ainoastaan oman huushollisi osalta.

Että näin.

• Ruosutar
        siksi ei vähennystä kirjoitti:

Jöröjukkahan kuullostaa ihan ruotsalaiselta.

"Pigavdrag", siis "piikavähennys" on tullut ihan yleiseen käyttöön Ruotsissa, siitä lasketaan leikkiä ja sille naureskellaan. Ihmsiet puhuvat kaikkialla leikitellen että pitääpä kai minunkin tehdä piikavähennys.

Fredrik Reinfeldt ennen viime vaaleja puhui varmaan puolituntia televisiossa kuinka hän sivoaa kotonaan. Juontaja kysyi että kuinka paljon sinä sitten siivoat. Niin Reinfeldt sanoi että joka päivä ja että hän siivoaa tarkaan kaikki nurkat.

Reinfeldtille tämä toimi ääniharavana. Sillä han kosiskeli vasemmistolaisten ääniä ja myös feminsitien. Reinfeldt tiesi kuinka tärkeä asia tämä on monelle ruotsalaiselle että itse sivoaa jälkensä. Työpakoillakin on sääntö että kukin sivoaa oman huoneensa ja työpöytänsä jne.

Taustalla on se tosiseikka että Ruotsissa on ollut kautta aikojen häveliästä pitää kotiapua tai olla kotirouva.

Itse sain kokea sen okein konkreettisesti muutaman Ruotissa asutun vuoden jälkeen. Olin ostoksilla ja työnsin lastenvaunua. Eräs ruotsalainen mies tuli sanoi minulle että oletko sinä semmoinen luxus rouva. Mykistyin hieman ensin ja sitten sain kysytyksi että kuinka niin. Mies vastasi että kun sinulla näytttää olevan aikaa olla ostoksilla lapsen kanssa keskellä päivää.

Tämä ei ole ainoa kerta kun olen saanut kuulla vastaavia juttuja. Olen myös kuullut monen maahanmuuttajan sanovan etä on se hyvä että Ruotsissa jokainen sivoaa omat jälkensä ja omat paskansa.

Alianssihallitus on nyt ottanut kuitenkin tämän kotiapu/verovähennys/piikavähennys homman ohjelmaansa koska sillä yritetään saada vähennetyksi tyttömyyttä ja myös saada häviämään pimeästi tehdyt työt. Mutta ruotsalaiset tulevat jatkossakin käyttämään pimeää työvoimaa sillä se on edullisin molemmille osapuolille.

• tuosta piikuudesta

Minusta tuntuu, että tänä päivänä jokaisella on mahdollisuus valita ammatti, kouluttautua, siihen mistä pitää. Se on oma valinta. Ei pidä pitää naisia surkimuksina, jotka vain ajautuvat johonkin. Jos ei pidä siivoamisesta, kannattaa hankkiutua koulutukseen, eriin ammattiin. Sama se on yrittäjyyden kanssa, ei siihen pitäisi vain ajautua ja kuvitella liikoja. Yrittäjyys vaatii yritteliään luonteen, sisukkaan. Pitää olla valmis hallitsemaan monitahoisesti asioita tai osata käyttää apua ja palveluita.
      Minusta tässä kotitalousyrittäjyydessä on nimenomaan se hyvä puoli, että se tavallaan nostaa siivoustöiden statusta, ihmiset ymmärtävät, että mitä se työ maksaa. Yrittäjän on hinnoiteltava työnsä niin, että siitä saa oikean korvauksen.
      Jos mies tekisi noita töitä käypään hintaan, joka luultavasti olisi samaa luokkaa kuin useimmilla nykyisillä kotitalousyrittäjillä, joiden toiminnassa on jatkuvuutta, et sinäkään puhuisi piikaongelmasta. Se piikuus lähtee naisen omastakin ajattelusta. Tietenkin piikomisesta voi puhua huumorimielessäkin.
      Sitä paitsi kotitalousvähennys toimii hyvin myös miesten yrityksissä, korjauksissa, palveluksissa jne. Ja sen saa myös, jos palkkaa jonkun tekemään töitä. Mikä sekin on varteenotettava mahdollisuus.

Luulen, että suurin osa näistä kotitalousyrittäjistä ei tunne itseään piiaksi. Luulen, että yrittäjyys on heille hyvästä.

• jorojukka-kukka

Jos ihminen kouluttaa, eikä saa koulutustaan vastaavaa työtä, hänellä on itseään hyödyttämätön koulutus ja opintolaina niskassa. Ihminen kouluttautuu toiseen ammattiin ja käy samoin, paitsi että opintolaina on jo kasvanut kaksinkertaiseksi. Työtä vaan ei saa, maailma on taas muuttunut koulutuksen aikana. Pitää kouluttautua kolmanteen ammattiin...

Kotitalousvähennys ei ole nostanut siivoustyön statusta ja juuri siksi kirjoitin aiheesta.

Kotitalousvähennystä EI SAA KÄYTTÄÄ omaan yritystoimintaan missään vaiheessa.

• samat sanat

Jos ihminen kouluttaa, eikä saa koulutustaan vastaavaa työtä, hänellä on itseään hyödyttämätön koulutus ja opintolaina niskassa. Ihminen kouluttautuu toiseen ammattiin ja käy samoin, paitsi että opintolaina on jo kasvanut kaksinkertaiseksi. Työtä vaan ei saa, maailma on taas muuttunut koulutuksen aikana. Pitää kouluttautua kolmanteen ammattiin...

Kotitalousvähennys ei ole nostanut siivoustyön statusta ja juuri siksi kirjoitin aiheesta.

Kotitalousvähennystä EI SAA KÄYTTÄÄ omaan yritystoimintaan missään vaiheessa.

Kuka on väittänyt, että kotitalousvähennystä saisi käyttää yritystoimintaan. Senhän saa vain palvelun maksaja. Mutta nimenomaan se on tarkoitettu muuhunkin kuin vain siivoustöihin, sitä voi käyttää korjauttamisessa, hoitamisessa. Siis kotitalous.

Minäpä luulen, että se nimenomaan nostaa kotitaloustyön / siivoustyön ylipäänsä statusta. Jos maksat päivän siivoustyöstä vaikkapa 150 euroa ja saat verotuksessa takaisin osan, ihan varmasti tajuat sen, minkä arvoista se työ on. Toisekseen se myös kasvattaa palkkatyöntekijöitä tajuamaan sen, kuinka paljon heidän omakin työnsa maksaa työnantajalle. Tuo 150 euroa oli heitto, se summa lienee päivän työstä suurempi.

Yritin sanoa, että naisillakin on valinnan vapaus.
        Ei naisia pidä nähdä surkimuksina, jotka vain ajautuvat johonkin. Itseään pitää arvostaa, jos alkaa yrittäjäksi. Ja jos työstä pitää, mikä siinä sitten on niin kauheaa, etteikö voi vaikkapa palvella muita. Eräs nainen, muun alan yrittäjä, totesi otettuaan vastaan siivoustöitä, että paljon mukavampaa, kuin hän kuvittelikaan. Tuli yrittämisessä tilanne, jolloin töitä ei ollut. Hänen piti turvautua sitten muuhun, hankkiakseen toimeentuloaan. Ja näyttää siltä, että väliaikaisesta siivouspalvelusta, tuli niiltä osin vakinaista.
        Ihmisissä on sellaisia, jotka eivät ole koskaan tyytyväisiä, sitten on niitä, jotka tekevät ja ottavat vastaan hommia,kun saavat. Varsinkin nuorista sen huomaa, että ne aktiiviset, jotka jossain vaiheessa kituuttavat huonolla palkalla, löytävät itsensä mieleisestään työstä jossain vaiheessa. Parempi ottaa ja tehdä, kuin vain odottaa kotona..

• Sanelma*

on piiassa? Oletko kommunisti? Se maksaa jollao n varaa...

• paimen, piika ja emäntä.
        Kirjoitettu joskus 1936 ja voitti jonkin kisan.
        Siinäpä uralle nostetta.

• Sanelma*
        epikuros kirjoitti:

paimen, piika ja emäntä.
        Siinäpä uralle nostetta.

on muuten helkutin tylsä opus...

• onkin
        epikuros kirjoitti:

paimen, piika ja emäntä.
        Siinäpä uralle nostetta.

Minä olen lukenut sen joskus teini-ikäisenä. Äitini vanhoja kirjoja lueskelin silloin. Paljon en sitä muista, mutta pidin siitä. Sen muistan :)
        Tuo nimi on jäänyt hyvin mieleen..

• Nari_Säre

...kysytä kuka sen työn tekee. Pääasia on työn jälki.

Ehkäpä "Siperia opettaa" ajan myötä myös hinnoittelemaan työn oikein, tai käyttämään esim. alalle hyvin sopivaa tilapäistyövoimaa. Esim. reippaat opiskelijapojat ja -tytöt voisivat hyvin saada lisämarkkoja tämmöisestä.

Sehän on vanha viisaus ollut aina, että omalla työllä ei rikastu, vaan toisten työllä.

• ...

Tippui.

http://www.mtv3.fi/ohjelmat/idols2007/uutiset.shtml?510536
      - Kyllä se jättää ison aukon. Mia oli sellainen iloinen, ihana, menevä persoona ja meidän siivooja, että tulee aika rankkaa arpoa siivousvuorot, Ari puolestaan kuvasi Mian lähdön vaikutuksia.

AAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAA

:(

• yksinkertainen

Aluksi:

"Monenlaisissa kovissa paineissa; yhteiskunnan velvoitteiden suuruus arvonlisäveroineen, yrittäjäeläkkeineen ja palkkatuloveroineen uhkaa murtaa monen tekijänaisen vahvimmankin selän."

Luuletko, että muilla yrittäjillä ei ole näitä samoja ongelmia?

Mikäli perustaa kotipalveluyrityksen niin on täysin oikeutettu hinnoittelemaan itse itsensä. Markkinat pitkälti määräävät tosin hinnat. En tiedä kuinka kovaa kilpailu tällä alalla on. Mutta jos hinnat ovat kovin alhaisia niin joko kilpailu on kovaa tai sitten yrittäjät hinnoittelevat itsensä väärin.

Nopea ja tehokas siivoaminen sekä muiden ostettujen palveluiden nopea hoitaminen on yrittäjänkin etu mikäi hinnoittelu perustuu tehtyihin tehtäviin eikä tuntihinnoitteluun. Mitä nopeammin yhden paikan hoitaa sitä useampia paikkoja pystyy päivän aikana hoitamaan.

Yhden naisen yrityksen kannattaa tietenkin tehdä verosuunnittelu ja yritysmuodosta riippuen nostaa palkkaa sekä palkkatulona että pääomatulona. Tästä syystä esimerkiksi erilaisten ostojen ja palveluiden laskupäivät kannattaa suunnitella etukäteen.

Paljolti on kyse ihan kaikista yhden miehen ja yhden naisen yrityksistä. Yrittäjä kursseilla kerrotaan näistä asioista ja neuvotaan esimerkiksi yhtiömuodon valinnassa sekä verosuunnitelman tekemisessä.

• vastuuseen!!!

Ihmiset eivät ole halukkaita ostamaan kotipalveluyritysten palveluja ja kaupaksi käyvä siivoustyökin on raskasta!!!!

Hehe-heh!!!!!

Ketjusta on poistettu 70 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Saana airola ja. muusikko spekulaatiota

Saara airolan kirja muusikko mies. Oisko redrama tai lauri tähkä? Saana oli 13 v vuonna 2014 Tekoäly sanoo : tähkä Julki
      Yhteiskunta
      13
      1514
    2. Mitäs peitsarissa on tapahtunut eilen illalla

Mikkelissä iso poliisioperaatio https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/39ef020c-2d81-4d72-b720-651f458ba3e2
      Mikkeli
      62
      1465
    3. Miten kuvaisit tunteitasi

tällä hetkellä?
      Ikävä
      108
      1134
    4. Jos saisit palata takaisin johonkin vuoteen

Mikä vuosi se olisi? Ja mitä siinä hetkessä tapahtuisi?
      Ikävä
      122
      1082
    5. Mikä estää?

tapaamisen, suhteen aloittamisen?
      Ikävä
      76
      756
    6. Miksi ETTE suostu selvittämään . . . . . ...

Asioita jotka jääneet selvittämättä toisen osapuolen kanssa? Kertoisitteko miksi ette suostu? Vaikka teidän mielestä
      Ikävä
      168
      701
    7. Mitä jos saisit selville

että kaivattusi tekee susta pilaa?
      Ikävä
      141
      671
    8. Wille Rydman on kansalaisten mielestä huonoiten onnistunut ministeri

Onneksi olkoo Wille kärkipaikasta! Oletkin sen eteen tehnyt hartiavoimin töitä. "Ministeri Wille Rydman (ps) on kansala
      Maailman menoa
      376
      582
    9. Eilinen

Herättikö eilinen jotain ajatuksia?
      Ikävä
      52
      572
    10. Tajuan kyllä

että molemmilla on omat elämänsä ja kuvionsa ja rakkaansa. En odota mitään enkä ole tunkemassa mihinkään. Kai silti saa
      Ikävä
      52
      515
    Aihe