Vieläkö muistatte

Lanton Pekan

Uutisissa on tuossa aamun aikana kuulunut juttua.

25

2862

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • juttua

      ku en oo kuunnellu

      • Dr Feelgood

        Saattaa tulla visainen juttu. Lanttohan aikoo mittauttaa kannattaako lääkärin määrätä kuolemansairas potilas kalliisiin mutta hyödyttömiin hoitoihin.
        Itse olen sitä mieltä, että terminaalivaiheessa olevalle potilaalle pitää taata laadukas loppuelämä. Tämä tarkoittaa kipujen tehokasta hoitamista ja muuta apua. Mutta se ei tarkoita, että annetaan tarpeettomia hoitoja esim. omaisten vaatimuksesta.

        Nykyäänhän on niin, että potilas tuntuu lääkäriä paremmin tietävän mikä sairaus hänellä on ja mitä hoitokeinoja tulisi käyttää.

        Lantto saattaa olla oikeilla jäljillä tässä hommassa.


    • linkkiä

      liekkö mielikuvitustasi?

      • lisää;

        http://www.yle.fi/mot/mb190104/kasikirjoitus.htm

        http://www.yle.fi/a2/juttu.php?tunnus=1711

        http://savonsanomat.fi/?XEFTL=d4011e3f8e535a680de16a66fe3579221&mode=module&top=&f_mode=list&PMID=55791

        Pekka Lanttohan toimi Suomussalmellakin aikanaan.


      • taitaapi

      • Lanton Pekka
        taitaapi kirjoitti:

        vaikuttaa Joroisissa nykyää.

        jo on vaikuttamassa !


    • oli Lääkäri

      nimeltänsä Mandela.Vaikutti Natsi-Saksassa. Kuulostaa aivan samanlaiselta.

      • kyllä

        mengele


      • NIPSU-NEITI

        Kyllä sen natsi-lääkärin nimi oli Mengele.


      • mandola
        NIPSU-NEITI kirjoitti:

        Kyllä sen natsi-lääkärin nimi oli Mengele.

        taitaakin olla kitara-merkki


      • Komissaario
        mandola kirjoitti:

        taitaakin olla kitara-merkki

        Kyllä Lantto on oikeassa. Jos itse olisin vuodepotilaana sairaalassa muiden ihmisten varassa ja olisi tiedossa että parantumista ei ole niin kyllä pyytäisin itse " piikkiä " Pelkkä ajatuskin kauhistuttaa että vanhuudessa kävisi itselle näin ja joutuisi sairaalaan.

        Parempi kuolema on kuolla SAAPPAAT JALASSA !


      • parempi ja
        Komissaario kirjoitti:

        Kyllä Lantto on oikeassa. Jos itse olisin vuodepotilaana sairaalassa muiden ihmisten varassa ja olisi tiedossa että parantumista ei ole niin kyllä pyytäisin itse " piikkiä " Pelkkä ajatuskin kauhistuttaa että vanhuudessa kävisi itselle näin ja joutuisi sairaalaan.

        Parempi kuolema on kuolla SAAPPAAT JALASSA !

        nopeampi tapa on kuolla MOOTTORIPYÖRÄsaappaat jalassa..


    • meni Suomussalmelta sen vuoksi kun Joroisten- kunta haki sellaista lääkäriä kuntaa, joka toisi kunnalle paljon säästöjä.
      Muutaman kerran kävin kun Lantto oli täällä mummojen yö unia parantelemassa.

      • l ä ä k ä r i

        oli/on sanoi asiat suoraan, ei valittamista. Mutta tottakai saa olla myös erimieltä, eihän hoitoihinkaan yleensä ole sapluuna ratkaisua vaan jokin sairaus saattaa olla monien tekijöitten summa.
        Yleensä luullaan, että siitä pilleripurkista se apu löytyy vaikka syyt saattavat olla muualla. Usein myös lääkäritkin pääsevät helpommalla kun vaan katsoo pharma fennicasta taudin kuvaan sopivan kemikaalin ja tulostaa vaan resetin ja seuraava....


      • Dr Feelgood
        l ä ä k ä r i kirjoitti:

        oli/on sanoi asiat suoraan, ei valittamista. Mutta tottakai saa olla myös erimieltä, eihän hoitoihinkaan yleensä ole sapluuna ratkaisua vaan jokin sairaus saattaa olla monien tekijöitten summa.
        Yleensä luullaan, että siitä pilleripurkista se apu löytyy vaikka syyt saattavat olla muualla. Usein myös lääkäritkin pääsevät helpommalla kun vaan katsoo pharma fennicasta taudin kuvaan sopivan kemikaalin ja tulostaa vaan resetin ja seuraava....

        Monen mielestähän lääkäri on aivan kelvoton, ellei hän anna reseptiä. Eli lääkettä, vaikka siitä ei mitään apua olisi. Ihmiset tukkii terveyskeskukset olemattomien vaivojensa kanssa, ja vaativat niihin pikaista parannusta.

        Jos lääkäri yrittää ehdotella omahoitoa, elintapojen muutosta, tai mutta paremmin auttavaa, niin taas on lääkäri huono.

        Kerran kuulin myös valitettavan, että lääkäri oli oikein huono, kun joutui kirjasta ktasomaan lisätietoa. Hyvä lääkäri kuulemma osaa ulkoa kaikkia sairaudet.

        Lopettakaa se joutava istuskelu siellä tervesykeskusten auloissa, ja alkakaa auttaa itse itseänne. Tehkää myös hoitotahto-ja elintenluovutus- sekä hautaustestamentti paperille jo hyvissä ajoinn ennen kuolemaa.

        Yleensäkin lopettakaa tuyrha huprakehtaminen, ryhdistäytykää ja ottakaa vastuu omasta elämästänne. Niin ja erotkaa kirkosta!


      • nimitys
        Dr Feelgood kirjoitti:

        Monen mielestähän lääkäri on aivan kelvoton, ellei hän anna reseptiä. Eli lääkettä, vaikka siitä ei mitään apua olisi. Ihmiset tukkii terveyskeskukset olemattomien vaivojensa kanssa, ja vaativat niihin pikaista parannusta.

        Jos lääkäri yrittää ehdotella omahoitoa, elintapojen muutosta, tai mutta paremmin auttavaa, niin taas on lääkäri huono.

        Kerran kuulin myös valitettavan, että lääkäri oli oikein huono, kun joutui kirjasta ktasomaan lisätietoa. Hyvä lääkäri kuulemma osaa ulkoa kaikkia sairaudet.

        Lopettakaa se joutava istuskelu siellä tervesykeskusten auloissa, ja alkakaa auttaa itse itseänne. Tehkää myös hoitotahto-ja elintenluovutus- sekä hautaustestamentti paperille jo hyvissä ajoinn ennen kuolemaa.

        Yleensäkin lopettakaa tuyrha huprakehtaminen, ryhdistäytykää ja ottakaa vastuu omasta elämästänne. Niin ja erotkaa kirkosta!

        Ihmeellistä mutta totta että täältä peräkylältä löytyy järkeviäkin kommentteja. Ehdottaisin että sinut nimitettäisiin kuntamme johtavaksi terveyskeskus lääkäriksi niin saataisiin nuo terveyspuolen menotkin kuriin. Kukaan muu ei ole paras avun ja lääkkeen tuoja kuin potilas itse.

        Terveet elämäntavat kunniaan ja jnee.....

        Komissaario


      • Dr Feelgood
        nimitys kirjoitti:

        Ihmeellistä mutta totta että täältä peräkylältä löytyy järkeviäkin kommentteja. Ehdottaisin että sinut nimitettäisiin kuntamme johtavaksi terveyskeskus lääkäriksi niin saataisiin nuo terveyspuolen menotkin kuriin. Kukaan muu ei ole paras avun ja lääkkeen tuoja kuin potilas itse.

        Terveet elämäntavat kunniaan ja jnee.....

        Komissaario

        Tohtori kiittää luottamuksesta. Samalla ilomoittelen, että en ole asunut Suomussalmella 30 vuoteen.

        Tohtori on vakavaraisen kunnan vakavarainen virkamies, eikä ainakaan juuri nyt haaveile paluusta rämsänrantaan.


    • huhuri

      Lanton asuvan Piispajärvellä.

    • asiaa ajatellut

      ei kaikki asiat ole sinivalkoisia.

      • Anonyymi

        PL otti vain ennakkolähdön, nyt asia ns. normaalia toimintaa.

        YLE Uusimaa 10.4.2020
        Vanhusten elvytyskieltopäätöksiä on ryhdytty tekemään puhelimitse koronaepidemian vuoksi...
        91-vuotias tuusulalainen vanhus sai yllättäen tiistaina puhelun lääkäriltä. Lääkäri halusi keskustella vanhuksen hoitosuunnitelmasta. Keskustelun lopputuloksena lääkäri asetti vanhuksen elvytyskieltoon.

        Tapahtuneesta kertoo Ylelle vanhuksen lapsenlapsi. Yle on nähnyt potilasasiakirjat, joissa vahvistetaan, että asiasta on keskusteltu puhelimessa. Syynä oli se, että potilaan eloonjäämisen ennuste olisi elvytystilanteessa ollut erittäin huono.
        Tuusulalaisvanhuksen tapauksessa potilasasiakirjaan on kirjattu, että puhelinkeskustelussa on “Sovittu DNR”. DNR tulee englanninkielen sanoista do not resuscitate. Suomeksi se tarkoittaa “älkää elvyttäkö”.

        Tyttärentytär kertoo, että yllättäen tullut puhelu järkytti vanhusta.
        – Minulle tulee vähän mieleen puhelinmyynti, että laitettaisko teillekin tämmöinen elvytyskielto tästä. Miltäs kuulostais, laitetaanko rasti ruutuun?
        _________,_________

        Mikä lie tilanne siellä kotipitäjässä nykyisin?
        Taitavat laittaa rastit ruutuihin kyselemättä etänä Kajaanissa?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        PL otti vain ennakkolähdön, nyt asia ns. normaalia toimintaa.

        YLE Uusimaa 10.4.2020
        Vanhusten elvytyskieltopäätöksiä on ryhdytty tekemään puhelimitse koronaepidemian vuoksi...
        91-vuotias tuusulalainen vanhus sai yllättäen tiistaina puhelun lääkäriltä. Lääkäri halusi keskustella vanhuksen hoitosuunnitelmasta. Keskustelun lopputuloksena lääkäri asetti vanhuksen elvytyskieltoon.

        Tapahtuneesta kertoo Ylelle vanhuksen lapsenlapsi. Yle on nähnyt potilasasiakirjat, joissa vahvistetaan, että asiasta on keskusteltu puhelimessa. Syynä oli se, että potilaan eloonjäämisen ennuste olisi elvytystilanteessa ollut erittäin huono.
        Tuusulalaisvanhuksen tapauksessa potilasasiakirjaan on kirjattu, että puhelinkeskustelussa on “Sovittu DNR”. DNR tulee englanninkielen sanoista do not resuscitate. Suomeksi se tarkoittaa “älkää elvyttäkö”.

        Tyttärentytär kertoo, että yllättäen tullut puhelu järkytti vanhusta.
        – Minulle tulee vähän mieleen puhelinmyynti, että laitettaisko teillekin tämmöinen elvytyskielto tästä. Miltäs kuulostais, laitetaanko rasti ruutuun?
        _________,_________

        Mikä lie tilanne siellä kotipitäjässä nykyisin?
        Taitavat laittaa rastit ruutuihin kyselemättä etänä Kajaanissa?

        Asiathan saa niin halutessaan kuulostamaan pahemmilta, kuin mitä ne todellisuudessa on. Elvytystilanne ei todellakaan ole vanhuksen kohdalla sama asia, kuin nuoren ihmisen kohdalla, hauras vanhus voi menehtyä elvytystilanteessa mahdollisesti tuleviin vaurioihin.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Asiathan saa niin halutessaan kuulostamaan pahemmilta, kuin mitä ne todellisuudessa on. Elvytystilanne ei todellakaan ole vanhuksen kohdalla sama asia, kuin nuoren ihmisen kohdalla, hauras vanhus voi menehtyä elvytystilanteessa mahdollisesti tuleviin vaurioihin.

        On se jollakin rikas elämä kun kaivelee esiin 13 vuotta vanhoja keskusteluja.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        On se jollakin rikas elämä kun kaivelee esiin 13 vuotta vanhoja keskusteluja.

        Tämä on kyllä nyt hyvin ajankohtainen asia. Ei kukaan halua kasvina maata eikä kärsiä kivuista, mutta aikoinaan se lääkäri piti jo 60v vanhuksina, joita ei tarvinnut kuntouttaa halvauksen jälkeen ym. ym. Itsehän sitten vastaa tekosistaan, kun elon polku täällä katkeaa. Voi olla herralle yllätys.


    • Anonyymi

      Yleensä vanhuksen lopun lähestyessä mukana häärii joku hänen jo iakäs tyttönsä ja vaatii jo liki kylmennyttä ruumista vietäväksi teho hoitooh.

      Lanttohan touhutiin tänne säästämään tehy kuluissa ja sen hän myös teki, kiitos Lantto sinulle tien näyttämisestä.

      • Anonyymi

        Niinkö te luulette että tämä Lantto poika lukee täällä näitä juttuja. Kyllä se tietää että lehdet hänestä kirjoittelee ja televisiossakin oli joku aika sitten kommentoimassa. Mutta turhaa täällä kirjoittaa yhtään mitään.


    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Keitä täällä on??

      Kertokaa nimenne!! 🤔
      Ikävä
      110
      1054
    2. Tiedät, että en voi enää laittaa viestiä

      Aikaa kulunut. Eikä se näyttäisi enää luontevalta vastata näin pitkän ajan jälkeen. Tiedän myös, että sinä et enää lait
      Ikävä
      82
      794
    3. Tuleeko Martinasta rouva Muhis

      Saako vihdoinkin ne haaveilemansa prinsessa häät Hajjin entinen Muhammad kanssa, 😂 yhteistä heillä on se, että molemmat
      Kotimaiset julkkisjuorut
      261
      570
    4. Nostetaanpas kissa pöydälle: Onko Kuhmossa työpaikkakiusaamista?

      Kuka uskaltaa puhua? Vai uskaltaako kukaan? Naisvaltaisella alalla on kuulemma Kuhmossa ruma tilanne. Mitä aikuiset ede
      Kuhmo
      15
      563
    5. Mitä hyvää

      Mitä hyvää hän on tuonut elämääsi?
      Ikävä
      65
      531
    6. Ei enää kauaa rakkaani

      Ensin minun pitää saatella narsistit oikeuden eteen ❤️
      Ikävä
      92
      499
    7. Oletko miettinyt sitä

      Että jos meidän persoonat ei sovi yhtään yhteen ;) No onneksi kumpikin on fiksu eikä halua toiselle mitään pahaa.
      Ikävä
      47
      491
    8. Miten näytät / näytit ihastumisesi hänelle?

      Toimiko, miten hän vastasi? vinkki5
      Ikävä
      26
      472
    9. Mökötätkö, kun jäit ilman vastausta?

      Vai mitä ajattelet...
      Ikävä
      47
      417
    10. Haluatko vain sitä

      Kaivattusi kanssa?
      Ikävä
      30
      406
    Aihe