vanhoillislestadiolaisilla on kirjoittamaton syntisten soittimien lista, joka muuttuu siksi, koska sitä ei olla menty kirjoittaa ylös.
Kaikkihan me tiedämme, että moni soitin, mikä nyt on sallittu, ei ole ollut sitä aina. Esimerkiksi viulu on tällainen. Viulu on kuitenkin jossain vaiheessa rantautunut vanhoillislestadiolaistenkin elämään.
Uusimpina tulokkaina ovat tulleet erilaiset kitarat, lähinnä akustiset sellaiset.
Harmonikka jakaa vielä mielipiteitä. Harmooni on sallittu, vaikka se on yksi tyypillisiä pelimannisoittimia.
Tiedän joitan vl:iä, jotka ovat hankkineet jo sähköisiäkin soittimia. Siis muita, kuin sähköurkuja ja pianoja. Pehmeä-ääniset sähkökitarat ovat monilla sallittuja, mutta särösaunditkin ovat vähitellen tulossa kuvioihin etenkin nuoremmilla.
Miten määräytyy se, mikä soitin on kulloinkin syntisten soittimien listalla ja miten pitkä taival yhdellä soittimella on, että se tulee saamaan koko SRK:n hyväksynnän?
Viululla ei ollut helppoa ainakaan. Nykyään nuoremmat eivät ededs tiedä, että viulukin on joskus kuulunut ns. sopimattomiin soittimiin. Itse rinnastan "sopimaton"-sanan vl-ien keskuudessa täysin "kielletty"-sanaan.
Milloin haitari on tullut sallituksi? Naapurissa asuu vl:iä ja harva se päivä sieltä kuuluu haitarin soittoa. Tulevat joskus terassillekin soittamaan. Vai onko haitari vielä saanut sitä yleistä hyväksyntää. Ainakin naapuriemme perusteella näin voisi olettaa, sillä tätä haitaria soittaa nimenomaan juuri perheen isä.
Syntiset soittimet?
17
1074
Vastaukset
- Asijan tuntia
Venäjän uskovaiset soittavat balalaikkaa ja Togon uskovaiset bongorumpuja. Kai nyt sitten suomalainenkin voi hanuriaan revitellä. Kansanmusiikki on hieno asia.
- sallituksi..
..01/01/01. Hakemalla haettiin mieleenpainuva päivämäärä.
Hait Ari Tuli Sallit Uksi.- kun.n
Kun haitaristeja alkoi esiintyä klassisissa konserttisaleissa (jotka sinänsä ovat syntisiä), sai haitari jonkinlaisen synninpäästön. Eivät sitä kaikki kovin lempeästi vieläkään katsele, mutta pirunkeuhkosta ei enää puhuta..
kun.n kirjoitti:
Kun haitaristeja alkoi esiintyä klassisissa konserttisaleissa (jotka sinänsä ovat syntisiä), sai haitari jonkinlaisen synninpäästön. Eivät sitä kaikki kovin lempeästi vieläkään katsele, mutta pirunkeuhkosta ei enää puhuta..
Kaanaan kielellä, puhutaan musiikkitilaisuudesta, joka on eri juttu.
- saaMari.
- Saako Mari karkkia?
- Saa Mari. - Tana
saaMari. kirjoitti:
- Saako Mari karkkia?
- Saa Mari.Saako Tana karkkia?
- Saa Tana. - Onhan tämä taas tätä..
Devoit kirjoitti:
Kaanaan kielellä, puhutaan musiikkitilaisuudesta, joka on eri juttu.
Sana musiikkitilaisuus on suomea.
- hoitomies
Onhan tämä taas tätä.. kirjoitti:
Sana musiikkitilaisuus on suomea.
Ja valokuvauskone. On se kallis asia, että uskovaiset osaavat käyttää rakkaan isänmaamme kieltä.
- peli manne
mulla on varma tieto että sinä ainakaan et osaa soittaa muuta kuin nahkafagottia, kommenteista päätellen
- soittimena
näin ainakin sanottiin 60-70 luvulla vl piireissä.
Ja sana on muuttumaton.- ahista.
Kun heitä on suvussa ja lähistöllä paljon, voi hyvällä syyllä kysyä. Mikä ei ole syntiä? Noin puolet tavallisista melkein jokapäiväisistä asioista.
- Alkaa tympiä
Kirjoittamalla otsikkosi hakukenttään olisit saanut esiin useita aiempia ketjuja, joissa asiaa on puitu riittävästi,
- tympiä tuo
sinun vastauksesi joka aloitukseen: ""Tästä on puhuttu joa aiemminkin...lässynlää""
ENTÄ SITTEN? Eikö asioita saisi nostaa uudestaan esille? Kaikki eivät vieraile tällä palstalla päivittäin, jotta tietäisivät, mistä on milloinkin keskusteltu.
Oletan, että olet vl, koska ilmoitat tuon saman kuluneen mielipiteesi vain SRK-lahkoa ns. kritisoiviin aloituksiin. Pitäisihän sinun lestana olla jo tottunut asioiden loputtomaan toisteluun. Vl-puhujatkin ovat jo montakymmentä vuotta jauhaneet samoja tyhjiä lauseita ja fraaseja seurapuheissaan. Eikö se ole "tympinyt" sinua koskaan? - Logiikkaa kehiin
tympiä tuo kirjoitti:
sinun vastauksesi joka aloitukseen: ""Tästä on puhuttu joa aiemminkin...lässynlää""
ENTÄ SITTEN? Eikö asioita saisi nostaa uudestaan esille? Kaikki eivät vieraile tällä palstalla päivittäin, jotta tietäisivät, mistä on milloinkin keskusteltu.
Oletan, että olet vl, koska ilmoitat tuon saman kuluneen mielipiteesi vain SRK-lahkoa ns. kritisoiviin aloituksiin. Pitäisihän sinun lestana olla jo tottunut asioiden loputtomaan toisteluun. Vl-puhujatkin ovat jo montakymmentä vuotta jauhaneet samoja tyhjiä lauseita ja fraaseja seurapuheissaan. Eikö se ole "tympinyt" sinua koskaan?"Kaikki eivät vieraile tällä palstalla päivittäin, jotta tietäisivät, mistä on milloinkin keskusteltu."
Mikä pakko sitä on päivittäin käydä, minäkin käyn harvoin, kun ruokiksella pääsen jonkun koneelle. Jokainen voi ennen avauksen suoltamista tarkistaa hakutoiminnolla, onko asia ollut esillä. Turha samaa asiaa on moneen kertaan nostaa pintaan. Varsdinkaan silloin, jos ei mitään uutta ole keksitty.
- ollut kielletty soitin
Täällä esitetään ihan tyhmiä väitteitä. Meillä on kotona ollut aina haitari ja se on peräisin isän isän isältä. Se on kulkenut suvussamme ja tällä hetkellä se on meillä. Aivan toimiva peli vieläkin ja isä soitteleekin sillä monesti meillä iltalauluja.
On kuitenkin olemassa soittimia, joita ei nähdä rauhanyhdistyksellä johtuen siitä, ettei niitä ole siellä totuttu näkemään. Esimerkiksi akustisia kitaroita ei ole juurikaan rauhanyhdistyksillä nähty, mutta rippileirillämme oli muutamalla kitara mukana. Ne kulkivat mukana, kun lähdimme jonnekin nuotiolle.
Aina ei ole seuroissa ollut soittimia. On laulettu myös ilman säestystä.
Aika muuttuu. Viulukiellostakaan en ole koskaan kuullut, mutta siitä oli taannoin päivämiehessä. Ja tämän jälkeen samaisesta asiassa oli myös muissa lehdissä. Nämä ehkä ajottuu just niihin aikoihin, jolloin liike repeili liitoksistaan ja moneet tahtoivat olla liian lakimielisiä.
Itse en pidä mitään kiellettyinä soittimina, mutta esimerkiks rummuista en pidä, koska ne peittää omantunnon äänen.- tam tam
koulun musiikkitunnilla soittamasta rumpuja?
- vaikenee?
Lainaus kirjoituksestasi: Itse en pidä mitään kiellettyinä soittimina, mutta esimerkiks rummuista en pidä, koska ne peittää omantunnon äänen. ---
Kun rummun äänellä on noin valtava vaikutus omaantuntoon, niin mitenkä lienee ukonilman ja lentomelun kanssa. Liikennekin aiheuttaa aikamoista meteliä. Olet varmasti onnekas, kun sinulle on annettu hiljainen ympäristö asuttavaksi. Linnut vaan laulelevat, eikö?
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 1706724
- 594542
Etsin vastaantulevista sua
Nyt kun sua ei oo, ikävöin sua niin v*tusti. 😔Jokaisesta etsin samoja piirteitä, samantyyppistä olemusta, samanlaista s293446- 613037
Kaikesta muusta
Mulla on hyvä fiilis. Mä selviän tästä ja sit musta tulee parempi ihminenkin. Ainut, mitä mun pitää nyt välttää on se ko161915Tekis mieli lähestyä sua
Mutta pelkään että peräännyt ja en haluis häiritä sua... En tiedä mitä tekisin olet ihana salaa sua rakastan...💗271616- 171610
Ajatteletko koskaan
Yhteisiä työvuosia ja millaista silloin oli? Haluaisin palata niihin vuosiin 🥹401543- 341399
T, miten mun pitäis toimia
Olen niin toivottoman ihastunut suhun...ollut jo liian,monta,vuotta. Lähestynkö viestillä? Miten? Sun katse...mä en kest471350