Missä puolestapuhujat ovat?

Etsivälle avataan???

Olen kiinnostunut uskonnoista ja lueskellut ja vähän keskustellutkin Suomi24 eri palstoilla. Jokaisella palstalla kirjoittelee pääasiassa kyseisen uskonnon edustajia ja joitan vastaanväittäjiäkin. Tällä palstalla en oikein löydä jehovantodistajien kirjoituksia uskostaan.
Miksi he eivät kirjoittele täällä???? Olisi mielenkiintoista tutustua heidänkin uskoonsa ja kuulla heidän näkemyksiään Raamatusta ilman, että pitää lähteä johonkin telttakokouksiin tai vastaaviin.

89

2929

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • cybo-ceronimo-cabriel-61

//Tällä palstalla en oikein löydä jehovantodistajien kirjoituksia uskostaan.//

- Ei saa, kun "isot pojat" sanoo, niin ei saa.

• on...

Miksi he eivät kirjoittele täällä????

Koska se on kiellettyä. Hallintoelin kieltää nettikeskustelut ja netin "vaaroista" muistutetaan jatkuvasti seurakunnissa. Lisäksi on kiellettyä pitää yhteyttä entisiin todistajiin. Syy on tälläinen netin käyttöä vastaan lietsottu hysteria. Ei saa lukea sivuja joissa JT oppia arvostellaan. Yksi syy on tietty myös se, ettei jehoville yksinkertaisesti ole vastauksia kysymyksiin.

• Mutta menköön

"Yksi syy on tietty myös se, ettei jehoville yksinkertaisesti ole vastauksia kysymyksiin."

Tätä mielenhallinnassa oleva Jehovan todistaja ei käsitä.

• Jallu-eno

No minä esimerkiksi vastaan mielelläni (jos vielä ehdin). Olen nyt ollut vähän aikaa poissa tämän sivuston "hapattavasta" ilmapiiristä,mutta täällä ollaan taas. On ilahduttavaa että nämä asiat kiinnostavat.

• Kato Jallu palailee pätkittäin. Muistatko pitikö sinulla olla treffit 9.8 jostain nimenomaisesta syystä tai aiheesta täällä?

• Jallu-eno
        t-i-u-k-u kirjoitti:

Kato Jallu palailee pätkittäin. Muistatko pitikö sinulla olla treffit 9.8 jostain nimenomaisesta syystä tai aiheesta täällä?

En tosiaan muista. Viitsitkö valaista?

• efox

Missä kohtaa Raamatussa on ettei koko seurakunta voi osallistua ehtoolliselle?

• Jallu-eno kirjoitti:

En tosiaan muista. Viitsitkö valaista?

No jos kaveri lupaa kunniansa kautta palata 9.8 asiaan, eikä palaa asiaan, eikä edes muista koko asiaa niin onhan tuo jo saavutus sinänsä.

Olisiko siinä ollut jotain puhetta veren fraktioista valkosolujen osalta, ja että miksi ne ovat sallittuja elinsiirrossa, mutta eivät fraktioina verestä. Raamatunpaikkaakin voisi antaa tuoeksi.

• etsivä

mitä on kuolema

• Jallu-eno
        t-i-u-k-u kirjoitti:

No jos kaveri lupaa kunniansa kautta palata 9.8 asiaan, eikä palaa asiaan, eikä edes muista koko asiaa niin onhan tuo jo saavutus sinänsä.

Olisiko siinä ollut jotain puhetta veren fraktioista valkosolujen osalta, ja että miksi ne ovat sallittuja elinsiirrossa, mutta eivät fraktioina verestä. Raamatunpaikkaakin voisi antaa tuoeksi.

No juu, en tosiaan muistanut. Myönnettäköön että lupasin vähän liikoja, mutta mulla on nyt todellakin ollut vähän muutakin mietittävää.

"->miksi ne ovat sallittuja elinsiirrossa, mutta eivät fraktioina verestä.-

• Jallu-eno
        etsivä kirjoitti:

mitä on kuolema

Haluatko siis tietää, miksi ihmiset kuolevat?
        Kirjoittelehan minulle osoitteeseen [email protected] niin voimme pohtia tätä dilemmaa tarkemmin.

Tai vaihtoehtoisesti,jos haluat, kirjoitan vastaukseni tänne. Valitettavasti tosin joudut odottamaan vastaustani ainakin huomiseen. Sen verran syvällisen kysymyksen esitit? Ja nyt tietysti tiuku lähtee lässyttämään miten meikäläinen joutuu etsimään seuran kirjallisuudesta aineistoa, kun en heti osaa vastata, mutta mielestäni jopa sekin riski on hyväksyttävissä...

• vastaamaan.
        Jallu-eno kirjoitti:

No juu, en tosiaan muistanut. Myönnettäköön että lupasin vähän liikoja, mutta mulla on nyt todellakin ollut vähän muutakin mietittävää.

Se on asia johon kukaan ei pysty vastaamaan. Tuollaista selvää epäjohdonmukaisuutta et pysty selittämään mitenkään, et suoraan etkä ympäripyöreästi. Se on täysin mahdotonta. Voit vain sanoa ettet tiedä.

• Kettu suvussa

=>"hapattavasta" ilmapiiristä

Kovin on konventtimainen asenne, miksi et osaltasi hälventäisi happamuutta? Vastaamattomia kysymyksiä kyllä riittää. Kunhan vastaat vanhat pois, niin sitten uusia sikiää kaiken aikaa.

• Jallu-eno kirjoitti:

>>Eiköhän tässä myöhemminkin ehdi, vai hä?

Ehtii ethii. Ei tässä kiirus mihinkään ole. Testamenttikin on vielä kirjoittamatta.

• Jallu-eno kirjoitti:

Kirjoittelehan minulle osoitteeseen [email protected] niin voimme pohtia tätä dilemmaa tarkemmin.

Tai vaihtoehtoisesti,jos haluat, kirjoitan vastaukseni tänne. Valitettavasti tosin joudut odottamaan vastaustani ainakin huomiseen. Sen verran syvällisen kysymyksen esitit? Ja nyt tietysti tiuku lähtee lässyttämään miten meikäläinen joutuu etsimään seuran kirjallisuudesta aineistoa, kun en heti osaa vastata, mutta mielestäni jopa sekin riski on hyväksyttävissä...

>>Ja nyt tietysti tiuku lähtee lässyttämään miten meikäläinen joutuu etsimään seuran kirjallisuudesta aineistoa, kun en heti osaa vastata

En sentään. Sehän on jehovantodistajan tapa käsitellä asioita. Itsenäinen pohdiskelu on saatanasta.

• etsivä
        Jallu-eno kirjoitti:

kysyin mitä kuolema on. en miksi sillä sen tiedän. solutoiminta ei ole kyseessä vaan mitä kuolemassa ihmiselle tapahtuu. missä hän on.

• russell
        Jallu-eno kirjoitti:

Jehovat ei tunnusta Jeesuksen Jumaluutta mutta yllätys yllätys se löytyy kuitenkin heidän uuden maailman käännöksestä!

Matt. 3:3 (kirkkoraamattu) Johannes kastaja puhuu Jeesuksesta ”valmistakaa Herralle tie”.

Sama uuden maailman käännöksestä ”valmistakaa Jehovan tie!”

Jallu eno kirjoitti ” niin voimme pohtia tätä dilemmaa tarkemmin.”

Jallu eno: Selitä tämä dilemma täällä meille kaikille?

• Jallu-eno
        etsivä kirjoitti:

kysyin mitä kuolema on. en miksi sillä sen tiedän. solutoiminta ei ole kyseessä vaan mitä kuolemassa ihmiselle tapahtuu. missä hän on.

Ei ihminen ole silloin yhtään missään.
        "20 Kaikki menee samaan paikkaan:
        kaikki on tullut tomusta ja kaikki palaa tomuun."

"5 Elävät tietävät sen, että heidän on kuoltava, mutta kuolleet eivät tiedä mitään. Heillä ei ole enää palkkaa saatavana, ja heidän muistonsa on unohdettu.
        10 Tee voimiesi mukaan se mikä tehtävissä on, sillä tuonelassa, jonne olet matkalla, ei ole tekoja, ei ajatuksia, ei tietoa, ei viisautta."
        (saarnaaja, kr92)

Kuolemaa voisi verrata kynttilän liekkiin joka sammuu. Ei se "mene" yhtään minnekään, vaan sitä ei kerta kaikkiaan vain enää ole (no joo, tuli on energiaa ja energia ei koskaan katoa, vaan muuttaa vain muotoa, mutta kuitenkin.)

Helvetit sun muut humpuukit ovat milloin mistäkin saagasta. Raamattu ei sellaista opeta.

• Jallu-eno
        russell kirjoitti:

Jehovat ei tunnusta Jeesuksen Jumaluutta mutta yllätys yllätys se löytyy kuitenkin heidän uuden maailman käännöksestä!

Matt. 3:3 (kirkkoraamattu) Johannes kastaja puhuu Jeesuksesta ”valmistakaa Herralle tie”.

No Jeesuksesta ei kyllä saada millään lailla jumalaa vaikka käytettäisiin kaikki Jesajat ja Jeremiat. Tuolta selviää enemmän jos todella olet kiinnostunut; http://www.watchtower.org/fi/20050915/article_02.htm

Ja mainitaan vielä että nykyäänkin on tienraivaajia, jotka "valmistavat Jehovan tietä".

• Jallu-eno
        russell kirjoitti:

Oikeastaan tästä linkistä löytyy paremmin;
        http://www.watchtower.org/fi/20050915/diagram_01.htm

• Russell

• Jallu-eno
        efox kirjoitti:

Missä kohtaa Raamatussa on ettei koko seurakunta voi osallistua ehtoolliselle?

Kyllähän siihen tavallaan koko seurakunta osallistuukin.
        Jeesushan puhui sellaisille henkilöille joilla oli odotettavissa taivaspaikka. Samalla lailla nykyäänkin vain voidellut käytännössä syövät leipää ja juovat viiniä. Meille muille riittää henkinen ravinto.

En mä nyt paremmin niitä raamatun kohtia sen enempää muista, mutta kai ne siellä ovat.

• Russell
        Jallu-eno kirjoitti:

No Jeesuksesta ei kyllä saada millään lailla jumalaa vaikka käytettäisiin kaikki Jesajat ja Jeremiat. Tuolta selviää enemmän jos todella olet kiinnostunut; http://www.watchtower.org/fi/20050915/article_02.htm

Ja mainitaan vielä että nykyäänkin on tienraivaajia, jotka "valmistavat Jehovan tietä".

Ei tässä mitään Jesajaa eikä Jermiaa tarvita kun Jeesuksen Jumaluus löytyy teidän omasta raamatusta Matt. 3:3??!!

• Efox
        Jallu-eno kirjoitti:

Jeesushan puhui sellaisille henkilöille joilla oli odotettavissa taivaspaikka. Samalla lailla nykyäänkin vain voidellut käytännössä syövät leipää ja juovat viiniä. Meille muille riittää henkinen ravinto.

En mä nyt paremmin niitä raamatun kohtia sen enempää muista, mutta kai ne siellä ovat.

raamatusta löydy. Minulla oli jehovantodistajia työkaverina. Lupasivat raatulla sen perustella sen jaottelun mutta vastausta ei koskaan tullut?

• etsivä
        Jallu-eno kirjoitti:

Ei ihminen ole silloin yhtään missään.
        "20 Kaikki menee samaan paikkaan:
        kaikki on tullut tomusta ja kaikki palaa tomuun."

"5 Elävät tietävät sen, että heidän on kuoltava, mutta kuolleet eivät tiedä mitään. Heillä ei ole enää palkkaa saatavana, ja heidän muistonsa on unohdettu.
        10 Tee voimiesi mukaan se mikä tehtävissä on, sillä tuonelassa, jonne olet matkalla, ei ole tekoja, ei ajatuksia, ei tietoa, ei viisautta."
        (saarnaaja, kr92)

Kuolemaa voisi verrata kynttilän liekkiin joka sammuu. Ei se "mene" yhtään minnekään, vaan sitä ei kerta kaikkiaan vain enää ole (no joo, tuli on energiaa ja energia ei koskaan katoa, vaan muuttaa vain muotoa, mutta kuitenkin.)

Helvetit sun muut humpuukit ovat milloin mistäkin saagasta. Raamattu ei sellaista opeta.

tuossa esille ottamassasi paikassa sanotaan, että kuolleet ovat tuonelassa. niillä on siis jokin paikka vastoin sanojasi.

• ettei jää epäselväksi
        Jallu-eno kirjoitti:

Ei ole Jallu noin; sivustaseuraajat eivät ole ehtoolliseen osallistujia. En minäkään osallistuisi pelikentällä maalintekoon jos olisin katsomon puolella.

Niin ja muunlaisia pelastusosuuksia ei ollut jaossakaan. Johannes 1:12 "Mutta kaikille, jotka ottivat hänet vastaan, hän antoi oikeuden tulla Jumalan lapsiksi, kaikille, jotka uskovat häneen."

Jehovien opissakin ehtoollinen kuuluu 'Jumlan lapsille' ja kuten tuo edellinen Raamatunpaikka sanoi, kikkki Jeesukseen uskovat ovat Jumalan lapsia ja oikeutettuja ehtoolliseen.

• Jallu-eno
        etsivä kirjoitti:

tuossa esille ottamassasi paikassa sanotaan, että kuolleet ovat tuonelassa. niillä on siis jokin paikka vastoin sanojasi.

No jos sut lyödään mullan alle, niin kai sä nyt sitten jossain olet. Paratiisi onkin sitten jo eri asia. Raamattu lupaa: "Sinun kuolleesi virkoavat eloon, - - [he] nousevat ylös." Ja lisäksi Raamattu sanoo: "Vanhurskaat perivät maan ja asuvat siinä iankaikkisesti." (Jesaja 26:19; Psalmi 37:29.).

Kuolema merkitsee siis sitä, ettei ole elämää. Raamattu ilmaisee näiden vastakohtaisuuden: "Synnin maksama palkka on kuolema, mutta Jumalan antama lahja on ikuinen elämä." (Roomalaisille 6: 23) Raamattu osoittaa kuoleman täydellisen tiedottomuuden tilaksi sanoessaan: "Sillä elävät tietävät, että heidän on kuoltava, mutta kuolleet eivät tiedä mitään." (Saarnaaja 9: 5) Raamattu selittää ihmisen kuolemasta: "Kun hänen henkensä lähtee hänestä, niin hän tulee maaksi jälleen; sinä päivänä hänen hankkeensa raukeavat tyhjiin." (Psalmi 146: 3, 4.)

• Jallu-eno kirjoitti:

Sinun olisi hyvä tarkistaa Raamatustasi, mitä Jeesus käski, eikä vain luulotella itsellesi, että vartiotorniseuran oppi olisi jotenkin raamatullinen.

Seuraava kirjoitus on vanha, johonkin vartiotorniseuran julkaisemaan muistonviettoa käsittelevään artikkeliin tekemäni vastine. Laitoin sen joskus aiemminkin tänne, mutta kun haku ei näy tomivan, laitan sen uudelleen. Laitan myös sen vartiotorniseuran kirjoittaman artikkelin. Kenties se on sinulle tuttukin.

Miksi viettää Herran illallista?
        Raamatun perusteella ehtoollisen asettaminen oli ainutkertainen tapahtuma. Sellaisesta kerrotaan ainoastaan tämän viimeisen aterian yhteydessä. Jeesuksen sanoista myös ymmärrämme, että Hän tarkoitti ehtoollisen jatkuvan perinteenä omiensa keskuudessa.

Tarkoitus?
        "Tämä malja on uusi liitto minun veressäni; niin usein kuin te juotte, tehkää se minun muistokseni."

Merkitys?
        "Sillä niin usein kuin te syötte tätä leipää ja juotte tämän maljan, te julistatte Herran kuolemaa, siihen asti kuin hän tulee."

”Tehkää tämä toistuvasti”
        ”… Tehkää tämä toistuvasti minun muistokseni.” (Luuk.22:19 UM)
        "… Tehkää se minun muistokseni. (Luuk.22:19 KR38)
        "… tämä tehkää varten minun muiston. (Luuk.22:19 Novum)

Alkutekstissä ei ole sanaa "toistuvasti". Sitä ei ole edes UM-käännöksen "alkutekstissä", englanninkielisessä NWT:ssä. Ymmärtääkseni Raamatun sanaa ei olisi tarvinnut muuttaa, jotta lukija ymmärtää, että Herran ehtoollisen oli määrä jäädä tavaksi. Kenties sanan "toistuvasti" lisäämisellä on haluttu luoda pohjaa käsitykselle, että ehtoollinen olisi kerran vuodessa toistuva tapahtuma. Sitähän tuossa edempämä sitten yritetäänkin kaikin keinoin todistella.

Miksi se pantiin alulle?
        Spekuloinnit Jeesuksen kuolemasta "taivaallisen Isänsä suvereeniuden puolustajana" ovat tässä yhteydessä turhia. Jeesus itse sanoi ehtoollisen olevan muistoateria ja Hän myös kertoi, minkä muistoksi
        1. "minun ruumiini, joka teidän edestänne annetaan"
        2. "uusi liitto minun veressäni"

Jeesus ei antanut ehtoolliselle muita merkityksiä. Ehtoollista vietetään sen muistoksi, että Jeesus kuoli meidän syntiemme takia, ja että vain Hänen verellään pestyinä voimme olla pyhiä Jumalan edessä. On sitten eri asia, mitä kaikkea muuta Hänen kuolemansa sai aikaan, mutta eihän Jeesus tässä sellaisia kehoittanut miettimään. Niistä voivat oppineet väitellä.

Huomaatko, että sana "armolahja", kharisma on Vartiotorniseuralle jostain syystä kiusallinen. UM-käännös on noudattanut totuttua linjaa häivyttäen armon tässäkin olemattomiin:

...mutta Jumalan armolahja on iankaikkinen elämä Kristuksessa Jeesuksessa, meidän Herrassamme. (Room.6:23 KR38)

...mutta Jumalan lahja on ikuinen elämä Kristuksen Jeesuksen, meidän Herramme, välityksellä. (Room.6:23 UM)

...mutta armolahja Jumalan elämä iäinen Kristuksessa Jeesuksessa Herrassa meidän (Room.6:23 Novum)

Mikä ero sitten on, käännetäänkö "Jeesuksessa", vai "Jeesuksen välityksellä"? Kieliopillisesti on mahdollista kääntää molemmilla tavoilla. Molemmista välittyy ajatus, että Jeesuksella on oleellinen osa kun on kyse ikuisesta elämästä. "Kristuksessa" on voimakas ilmaus. Paitsi, että Kristus on ovi ikuiseen elämään, on Hän myös itse se Elämä, jossa uudestisyntynyt elää. UM käännös peittää asian tämän puolen. Kun ei olla sisällä Kristuksessa, jää Hän vain ulkokohtaiseksi ja epämääräiseksi "täysimääräisesti hyödynnettäväksi välikappaleeksi".

Jeesus asetti ehtoollisen ja kehoitti omiaan nauttimaan sitä muistokseen. Hän ei edes vihjannut muka-osallistumisen mahdollisuuteen, joka olisi kieltäytyminen ateriasta. Nimenomaan aterian nauttimisen oli määrä olla julistusta Herran Jeesuksen kuolemasta. Kunnes Hän saapuu.

Milloin määrä viettää?
        Lue tarkkaan, mitä olet minulle kopioinut ja ota selvää lause lauseelta, mitä ne todistavat ja mitä niiden väitetään todistavan. Ovatko ne Raamatun kanssa sopusoinnussa. Muutamia avainsanoja: "voidellut", "toistuvasti", "läsnäolo".

Ensinnäkin sana "muistonvietto" on vartiotorniseuralaisten nimitys Nisan-kuun 14. vietettävälle tilaisuudelle. Jos meidän on määrä ottaa selvää otsikon kysymyksestä, olisi kait keskityttävä ehtoolliseen, eikä siihen tilaisuuteen, jossa ehtoollinen asetettiin. Tässä asetelmassa lyödään jo heti aluksi lukkoon käsitys, että ehtoollista kuuluu nauttia ainoastaan Pesahina. Nyt on päädytty puujalkatodistukseen: Ehtoollista tulee viettää ainoastaan Pesahina, koska Pesah on Pesahina.
        Huomaatko nyt, miten tietoa Kvadrodesimaaneista oli käytetty näennäisen tieteellisesti todisteena ehtoollisen vietosta vain vuosittain Nisan-kuun 14. Eihän sellaisesta ei puhuttu mitään, vaan Kvadrodesimaanit yksinkertaisesti viettivät pesahia alkuperäisen juutalaisen käytännön mukaan. Tämä tosiasia ei liity mitenkään kysymykseen, "milloin ehtoollista pitäisi viettää?" Tällaisten lainausten takoitus on vain hämätä ymmärtämättömiä ja vakuutella jo harhaan johdettuja. Voitko kiistää?

Edellisen lainauksen todistusvoima perustuu kehäpäätelmään. Ensin opetetaan, että ehtoollista vietetään ainoastaan pesahina. Sitten löydetään todiste siitä, että on ollut kristittyjä, jotka yleisestä kirkollisesta käytännöstä poiketen ovat pitäneet kiinni juutalaisen pesahin ajankohdasta. Tähän on vaikea mennä väittämään vastaan. Lukija myöntää, mutta ei tule ajatelleeksi, miten myöntävää vastausta käytetetään jatkossa. Esimerkissähän oli kysymys yksinomaan pesahin vietosta. Näin lukijan huomio kiinnitetään muualle ja pian hän jo luuleekin vastanneensa kysymykseen ehtoollisesta.

Erillisestä voideltujen kristittyjen ryhmästä, jonka yksin oli määrä ottaa osaa muistonvieton vertauskuviin, puhutaan aivan kuin itsestään selvänä asiana. Raamatussa ei ole sellaista oppia. Raamatun mukaan seurakuntaan kuuluvat uskoon tulleet ja kasteen ottaneet. Sen jälkeen ei tehdä periaatteellisia eroja uskovien välillä. Seurakunnassa ei ole kastijakoa, vaan Pyhät ovat yhtä Kristuksessa ja heillä on yksi ja sama toivo. Ei ole oppia kahdesta erilaisesta toivosta.

Kaikki Jeesukseen uskovat eivät ole täyttyneitä Pyhällä Hengellä. Tämä ei merkitse sitä, että se olisi Jumalan tahto. Pietarillekin sel-lainen oli ihmetyksen aihe ja asia, johon tuli saada korjaus. Jeesus nimenomaan kehoitti anomaan Pyhää Henkeä ja myös lupasi että tätä pyyntöä varmasti kuultaisiin. Jokaisen kristityn tulisi olla voideltu. Ilman Pyhän Hengen voitelua työ on omin voimin pakertamista:

"...pysykää tässä kaupungissa, kunnes teidän päällenne puetaan voima korkeudesta." ja edelleen "vaan kun Pyhä Henki tulee teihin, niin te saatte voiman, ja te tulette olemaan minun todistajani..."

Läsnäolo on taas eräs seuran viljelemä termi. On kyllä totta, että kun Jeesus saapuu, Hän totisesti on "läsnä". Se ei kuitenkaan ole syy sille, miksi läsnäolo pitää selittää näkymättömäksi alkaen vuodesta 1914 (vuoteen 1943 asti vuodesta 1874). Sellaisten opetusten viljelijöistä Jeesus nimenomaan varoitti meitä (Matt.24:26). Hieman lisää lukemalla ymmärrät, että kun Jeesus saapuu, ei kenenkään tarvitse sitä enää arvailla!

Leivän ja viinin merkitys
        Näihin kohtiin ei ole isommin huomautettavaa. Minua kuitenkin ihme¬tyttää ohjeiden yksityiskohtaisuus. Leivästä annetaan jos jonkinlaista määräystä. Samoin viinistä. Eikö oleellista kuitenkin olisi muistoateri¬alle osallistuminen, eikä se että ateria, josta sitten kieltäydytään olisi autenttinen?

Muistonvietto – yhteysateria
        Kiertääkö leipä ja viinimalja todellakin jokaisen hyljeksittävänä!

Niin Jeesus sanoi heille: "Totisesti, totisesti minä sanon teille: ellette syö Ihmisen Pojan lihaa ja juo hänen vertansa, ei teillä ole elämää itsessänne. (Joh.6:53)

En missään tapauksessa halua väittää, että ehtoollisen nauttiminen ketään pelastaisi. Sellainen olisi taikauskoa ja vastoin Raamattua. Jokin symbolinen merkitys tuolla kuitenkin on, sillä nämä Jeesuksen sanat ovat selkeä viittaus ehtoolliseen. Miksi sitten viitata ehtoolliseen ikäänkuin pelastuksen ehtona, ellei se pelasta? On kai syytä tutkia, mitä ehtoollisesta sanotaan.

"Sillä niin usein kuin te syötte tätä leipää ja juotte tämän maljan, te julistatte Herran kuolemaa, siihen asti kuin hän tulee."

Ehtoollisleipä ja -viini symboloivat Jeesuksen uhria. Niiden nauttiminen muistuttaa siitä, millä meidät on lunastettu maailmasta. Samoin kuin ehtoolliseen osallistuminen on täysin vapaaehtoista, on myös Jeesuksen tarjoaman pelastuksen vastaanottaminen vapaaehtoista. Ehtoolliseen osallistuminen on konkreettinen muistutus tästä.

On perusteltua, ettei uskosta osaton osallistu ehtoolliseen, sillä eihän hän edes vielä ole vastaanottanut sitä, minkä osallisuudesta ehtoollinen symboloi. Mutta mitä viestittää päättäväinen ehtoollisen kieltäminen sellaisilta, joiden pitäisi olla uskovaisia? (tai oikein tosi-uskovaisia ― kiinnitä huomiota hyperlatiivien alituiseen käyttöön)

Ymmärtäisin, että se merkitsee:
        a. tällaisen määräyksen antaja tunnustaa näin välillisesti, etteivät hänen lampaansa kuulu Herran Jeesuksen lammastarhaan
        b. määräyksen antaja on täysin pihalla Raamatun sisällöstä
        c. määräyksen antaja on niin oman oppinsa pauloissa, ettei näe niissä ilmeisiä ristriitoja Raamattuun
        d. määräyksen antajan nöyryys ei riitä oikaisemaan aiempia perät-tömiksi osoittautuneita oppeja, joiden selittely tuottaa yhä pahe-nevan harhaoppien verkon, josta tämä on yksi pieni esimerkki

Eksyin otsikon alta. Onko valtakunnansaleilla vietettävä muistonvietto yhteysateria? No, se on yhdessäoloa. Ateriaksi, edes symboli-seksi sellaiseksi sitä ei voi kutsua, koska siitä nimenomaan kieltäydytään. Vai kutsuisitko sinä yhteiseksi ateriaksi sellaista tilannetta, jossa vain näytät vieraillesi ruokaa?

Muistonvietto julistaa Järjestön valtaa. Järjestön, joka on selittänyt pois Raamatun ydinsanoman ja verhonnout tämän tuotoksensensa vielä puhdasoppisuuden kaapuun.

Tutkistelukysymyksistä
        • Ensin sekoitetaan termit muistonvietto ja ehtoollinen. Sitten todistellaan itsestään selvää asiaa, että Pesahia (=muistonvietto) vietetään kerran vuodessa Nisan-kuun 14. Nyt sitten kysytään keskellä ehtoollista koskevia kysymyksiä, "Miten usein muistonviettoa pitäisi viettää?" Miksi Vartiotorniseuralle on tärkeää sotkea nämä asiat?
        • Oletko kiinnittänyt huomiota näenneäiseen tarkkuuteen? Vuodesta 33 puhutaan Raamatun totuutena. Kuitenkin se on vain todennäköinen vuosi.
        • Eikö ole absurdia kysyä, "Miksi kristittyjen pitäisi viettää Herran illallista?", jos opetus on siitä kieltäytyminen? "Oikea" vastaus kysymykseen lienee Raamatun mukainen, mutta sitten tulee "mutta", joka kumoaa käytännössä kaiken.
        • Voideltu-sanaa on toistettu vaivihkaa jo moneen kertaan ilman mitään raamatullista yhteyttä. Nyt kysytään kristittyjen ja erikseen voideltujen kristittyjen osaosallistumisista.
        • Sanat "niin usein kun te..." merkitsevät ainakin suomenkielessä suunnilleen samaa kuin "aina kun te...". Tässä ei siis olisi tarvetta miettiä, miten järjestön opettama "kerran vuodessa" voitaisiin ymmärtää olevan "usein".
        • Artikkelissa on jos jokinlaista ohjetta, mutta Raamatussa puhutaan ainoastaan hapamattomasta leivästä. Hakemalla löysin ohjeen mm. pappien vihkijuhlaan valmistettavasta happamattomasta leivästä, joka tuli valmistaa lestystä vehnästä öljyyn.

• Jallu-eno kirjoitti:

Seuraava on joskus saamani artikkeli, johon yllä oleva kirjoitukseni liittyy.

”Minä sain Herralta sen, minkä myös välitin teille.” (1. KORINTTILAISILLE 11:23)
        JEHOVAN ainosyntyinen Poika oli läsnä. Samoin olivat ne 11 miestä, jotka olivat ’pysyneet hänen kanssaan hänen koettelemuksissaan’ (Luukas 22:28). Oli torstai-ilta, 31. maaliskuuta vuonna 33, ja hyvin todennäköisesti täysikuu kaunisti taivaan Jerusalemin yllä. Jeesus Kristus ja hänen apostolinsa olivat juuri saattaneet päätökseen pesahin vieton. Petturi Juudas Iskariot oli lähetetty pois, mutta toisten ei ollut vielä aika lähteä, koska Jeesus oli tekemäisillään jotain äärimmäisen tärkeää. Mitä se oli?
        2 Koska evankeliuminkirjoittaja Matteus oli paikalla, annamme hänen kertoa. Hän kirjoitti: ”Jeesus otti leivän, ja esitettyään siunauksen hän taittoi sen ja antoi opetuslapsille ja sanoi: ’Ottakaa, syökää. Tämä tarkoittaa minun ruumistani.’ Hän otti myös maljan, ja esitettyään kiitoksen hän antoi sen heille ja sanoi: ’Juokaa siitä, te kaikki, sillä tämä tarkoittaa minun vertani, ”liiton verta”, joka vuodatetaan monien puolesta syntien anteeksi antamiseksi.’ ” (Matteus 26:26–28.) Pitikö tämän olla ainutkertainen tapahtuma? Mikä oli sen tarkoitus? Onko sillä mitään merkitystä meille nykyään?

3 Se mitä Jeesus Kristus teki nisankuun 14. päivän iltana vuonna 33, ei ollut vain jokin ohimenevä episodi hänen elämässään. Apostoli Paavali käsitteli sitä, kun hän kirjoitti voidelluille kristityille Korinttiin, jossa samaa käytäntöä noudatettiin yhä yli 20 vuotta myöhemmin. Vaikka Paavali ei ollutkaan Jeesuksen ja noiden 11 apostolin kanssa vuonna 33, jotkut apostoleista varmasti kertoivat hänelle tapahtumien kulusta. Lisäksi se ilmeisesti vahvistettiin Paavalille henkeytetyn ilmestyksen välityksellä. Hän sanoi: ”Minä sain Herralta sen, minkä myös välitin teille, että Herra Jeesus sinä yönä, jona hänen oli määrä joutua luovutettavaksi, otti leivän, ja esitettyään kiitoksen hän taittoi sen ja sanoi: ’Tämä tarkoittaa minun ruumistani, joka on teidän puolestanne. Tehkää tämä toistuvasti minun muistokseni.’ Samoin hän menetteli maljankin suhteen nautittuaan illallisen ja sanoi: ’Tämä malja tarkoittaa uutta liittoa minun vereni perusteella. Niin usein kuin sitä juotte, tehkää tämä toistuvasti minun muistokseni.’ ” (1. Korinttilaisille 11:23–25.)
        4 Evankeliuminkirjoittaja Luukas vahvistaa, että Jeesus käski: ”Tehkää tämä toistuvasti minun muistokseni.” (Luukas 22:19.) Tätä juhlaa sanotaankin usein Kristuksen kuoleman muistonvietoksi. Paavali sanoo sitä myös Herran illalliseksi, joka onkin sopiva nimitys, koska se asetettiin illalla (1. Korinttilaisille 11:20). Kristittyjä käsketään viettämään Herran illallista. Mutta miksi sen vietto pantiin alulle?

Miksi se pantiin alulle?
        5 Yksi syy muistonvieton alulle panemiseen liittyy erääseen tarkoitukseen, jota Jeesuksen kuolema palveli. Hän kuoli taivaallisen Isänsä suvereeniuden puolustajana. Näin Kristus todisti, että Saatana Panettelija oli valehtelija, koska tämä oli syyttänyt väärin ihmisten palvelevan Jumalaa vain itsekkäistä vaikuttimista (Job 2:1–5). Kuolemalla uskollisena Jeesus todisti tämän väitteen vääräksi ja ilahdutti Jehovan sydämen (Sananlaskut 27:11).
        6 Toiseksi Herran illallinen asetettiin muistuttamaan meitä siitä, että kuolemalla täydellisenä, synnittömänä ihmisenä Jeesus antoi ”sielunsa lunnaiksi vastaamaan monia” (Matteus 20:28). Tehdessään syntiä Jumalaa vastaan ensimmäinen ihminen menetti täydellisen ihmiselämän kaikkine mahdollisuuksineen. Jeesus kuitenkin sanoi: ”Jumala rakasti maailmaa niin paljon, että hän antoi ainosyntyisen Poikansa, jottei kukaan häneen uskova tuhoutuisi, vaan hänellä olisi ikuinen elämä.” (Johannes 3:16.) ”Synnin palkka on kuolema, mutta Jumalan lahja on ikuinen elämä Kristuksen Jeesuksen, meidän Herramme, välityksellä.” (Roomalaisille 6:23.) Herran illallisen vietto muistuttaa meitä siitä suuresta rakkaudesta, jota sekä Jehova että hänen Poikansa osoittivat Jeesuksen uhrikuoleman yhteydessä. Miten suurta arvostusta meidän pitäisikään tuntea tuon rakkauden vuoksi!

Milloin määrä viettää?
        7 Paavali sanoi Herran illallisesta: ”Niin usein kuin syötte tätä leipää ja juotte tätä maljaa, te julistatte Herran kuolemaa, kunnes hän saapuu.” (1. Korinttilaisille 11:26.) Yksityisten voideltujen kristittyjen oli määrä ottaa osaa muistonvieton vertauskuviin aina kuolemaansa saakka. Näin he julistaisivat toistuvasti Jehova Jumalan ja maailman edessä uskoaan Jeesuksen lunastusuhria koskevaan Jumalan järjestelyyn.
        8 Miten pitkään voidellut kristityt ryhmänä viettäisivät Kristuksen kuoleman muistoa? ”Kunnes hän saapuu”, sanoi Paavali. Hän ilmeisesti tarkoitti tällä sitä, että sen viettäminen jatkuisi, kunnes Jeesus saapuisi ottamaan voidellut seuraajansa taivaaseen ylösnousemuksen kautta ’läsnäolonsa’ aikana (1. Tessalonikalaisille 4:14–17). Tämä on sopusoinnussa sen kanssa, mitä Jeesus sanoi 11 uskolliselle apostolille: ”Jos menen ja valmistan teille sijan, niin tulen jälleen ja otan teidät kotiin luokseni, jotta tekin olisitte siellä, missä minä olen.” (Johannes 14:3.)
        9 Asettaessaan muistonvieton Jeesus viittasi viinimaljaan ja sanoi uskollisille apostoleilleen: ”En missään tapauksessa juo enää viiniköynnöksen tuotetta ennen kuin sinä päivänä, jolloin juon sitä uutena Jumalan valtakunnassa.” (Markus 14:25.) Jeesus ei juo taivaassa kirjaimellista viiniä, joten hänellä oli selvästikin mielessä ilo, jota joskus kuvataan viinillä (Psalmit 104:15; Saarnaaja 10:19). Hän ja hänen seuraajansa odottivat tavattoman hartaasti sitä iloista kokemusta, että he saisivat olla yhdessä Valtakunnassa (Roomalaisille 8:23; 2. Korinttilaisille 5:2).
        10 Pitäisikö Jeesuksen kuoleman muistoa viettää kuukausittain, viikoittain tai jopa päivittäin? Ei. Jeesus asetti Herran illallisen ja hänet surmattiin pesah-päivänä, jota vietettiin sen ”muistoksi”, että Israel vapautettiin Egyptin orjuudesta vuonna 1513 eaa. (2. Mooseksen kirja 12:14). Pesah oli vain kerran vuodessa, juutalaisen nisankuun 14. päivänä (2. Mooseksen kirja 12:1–6; 3. Mooseksen kirja 23:5). Tämä osoittaa, että Jeesuksen kuoleman muistojuhlaa pitäisi viettää ainoastaan niin usein kuin pesahiakin – vuosittain – ei kuukausittain, viikoittain eikä päivittäin.
        11 On siis sopivaa viettää Jeesuksen kuoleman muistojuhlaa vuosittain nisanin 14. päivänä. Eräässä hakuteoksessa sanotaan: ”Vähän-Aasian kristittyjä sanottiin kvartodesimaaneiksi [neljästoistalaisiksi], koska heillä oli tapana viettää pesahia [Herran illallista] aina nisanin 14. päivänä – –. Päivä voi sattua perjantaiksi tai miksi tahansa muuksi viikonpäiväksi.” (The New Schaff-Herzog Encyclopedia of Religious Knowledge, IV osa, s. 44.)
        12 Selittäessään 100-luvulla vallinnutta tapaa historioitsija J. L. von Mosheim sanoo, että kvartodesimaanit viettivät Jeesuksen kuoleman muistoa nisanin 14. päivänä, koska ”he pitivät Kristuksen esimerkkiä yhtä sitovana kuin lakia”. Eräs toinen historioitsija sanoo: ”Aasian kvartodesimaanikirkot jatkoivat Jerusalemin kirkon käytäntöä – –. 100-luvulla nämä kirkot viettivät Kristuksen kuoleman aikaansaaman lunastuksen muistojuhlaa pesahinaan 14. nisankuuta.” (Studia Patristica, 1962, V osa, s. 8.)

Leivän merkitys
        13 Asettaessaan muistonvieton Jeesus ”otti leivän, esitti siunauksen, taittoi sen ja antoi [apostoleille]” (Markus 14:22). Tuolloin saatavilla ollut leipä oli samanlaista kuin oli juuri käytetty pesahin aikana (2. Mooseksen kirja 13:6–10). Koska se oli leivottu ilman hapatetta, se oli ohutta ja rapeaa, minkä vuoksi se piti jakaa taittamalla. Kun Jeesus sai ihmeen avulla leivän riittämään tuhansille ihmisille, sekin oli rapeaa, sillä hän taittoi sen, niin että se voitiin jaella (Matteus 14:19; 15:36). Ilmeisesti muistonviettoleivän taittamiseen ei siis liity mitään hengellistä merkitystä.
        14 Jeesus sanoi leivästä, jota hän käytti asettaessaan muistonvieton: ”Tämä tarkoittaa minun ruumistani, joka on teidän puolestanne.” (1. Korinttilaisille 11:24; Markus 14:22.) Leipä oli sopivasti happamatonta, koska hapate voi tarkoittaa pahuutta, jumalattomuutta tai syntiä (1. Korinttilaisille 5:6–8). Leipä edusti Jeesuksen täydellistä, synnitöntä ihmisruumista, joka oli määrä uhrata lunnaiksi (Heprealaisille 7:26; 10:5–10). Jehovan todistajat pitävät tämän mielessään ja noudattavat Jeesuksen asettamaa mallia käyttämällä muistonvietoissa happamatonta leipää. Joissakin tapauksissa he käyttävät maustamattomia juutalaisia matsa-leipiä, joihin ei ole lisätty mitään ylimääräistä, esimerkiksi sipulia tai munia. Muussa tapauksessa happamaton leipä voidaan tehdä pienestä määrästä kokojyväjauhoja (mikäli mahdollista vehnää), joka sekoitetaan tilkkaseen vettä. Taikina pitäisi kaulita ohueksi, ja se voidaan paistaa ohuelti voidellulla tai leivinpaperilla päällystetyllä uunipellillä, kunnes leipä on kuivaa ja rapeaa.

Viinin merkitys
        15 Sen jälkeen kun Jeesus oli tarjonnut happamattoman leivän, hän otti maljan, ”esitti kiitoksen ja antoi sen heille [apostoleille], ja he kaikki joivat siitä”. Jeesus selitti: ”Tämä tarkoittaa minun vertani, ’liiton verta’, joka vuodatetaan monien puolesta.” (Markus 14:23, 24.) Mitä maljassa oli? Käynyttä viiniä, ei käymätöntä rypälemehua. Raamatussa viini ei tarkoita käymätöntä rypälemehua. Tiedämme sen esimerkiksi siitä, että käynyt viini – ei rypälemehu – halkaisisi ”vanhat viinileilit”, kuten Jeesus sanoi. Ja Kristuksen viholliset syyttivät häntä ”viininjuojaksi”. Syytös olisi ollut merkityksetön, jos viini olisi ollut pelkkää rypälemehua. (Matteus 9:17; 11:19.) Pesah-aterialla juotiin viiniä, ja Kristus käytti sitä asettaessaan kuolemansa muistonvieton.
        16 Vain punaviini on sopiva vertauskuva siitä, mitä maljan sisältö edustaa, toisin sanoen Jeesuksen vuodatetusta verestä. Hän itse sanoi: ”Tämä tarkoittaa minun vertani, ’liiton verta’, joka vuodatetaan monien puolesta.” Ja apostoli Pietari kirjoitti: ”Te [voidellut kristityt] tiedätte, ettei teitä vapautettu millään turmeltuvalla, hopealla tai kullalla, esi-isiltänne perinteenä saamastanne hedelmättömästä käyttäytymismuodosta, vaan kallisarvoisella verellä, niin kuin virheettömän ja tahrattoman karitsan, nimittäin Kristuksen.” (1. Pietarin kirje 1:18, 19.)
        17 Asettaessaan muistonvieton Jeesus käytti epäilemättä punaista rypäleviiniä. Jotkin nykyiset punaviinit ovat kuitenkin sopimattomia, koska niitä on väkevöity alkoholilla tai brandylla tai niihin on lisätty yrttejä ja mausteita. Jeesuksen veri riitti sellaisenaan, eikä siihen tarvinnut lisätä mitään. Siksi esimerkiksi portviini, sherry ja vermutti eivät olisi sopivia. Muistonviettomaljan pitäisi sisältää makeuttamatonta ja väkevöimätöntä punaviiniä. Siihen käy kotitekoinen, makeuttamaton punainen rypäleviini tai vaikkapa punainen bourgogne ja bordeaux.
        18 Pannessaan alulle tämän aterian Jeesus ei ihmeen avulla muuttanut vertauskuvia kirjaimelliseksi lihakseen ja verekseen. Ihmislihan syöminen ja veren juominen olisi kannibalismia, Jumalan lain rikkomista (1. Mooseksen kirja 9:3, 4; 3. Mooseksen kirja 17:10). Jeesuksella oli edelleen tallella koko liharuumiinsa ja kaikki verensä. Hänen ruumiinsa uhrattiin täydelliseksi uhriksi, ja hänen verensä vuodatettiin seuraavana iltapäivänä, jolloin oli yhä sama juutalaisten päivä, 14. nisankuuta. Siksi muistonviettoleipä ja -viini ovat luonteeltaan vertauskuvallisia ja edustavat Kristuksen lihaa ja verta.

19 Asettaessaan muistonvieton Jeesus kehotti uskollisia apostoleitaan juomaan yhteisestä maljasta. Matteuksen evankeliumissa sanotaan: ”[Jeesus] otti myös maljan, ja esitettyään kiitoksen hän antoi sen heille ja sanoi: ’Juokaa siitä, te kaikki.’ ” (Matteus 26:27.) Ei ollut vaikea tulla toimeen vain yhdellä ”maljalla”, koska ne 11, jotka ottivat tuossa tilaisuudessa osaa siihen, olivat ilmeisesti saman pöydän ympärillä ja saattoivat helposti siirtää tuon maljan toiselta toiselle. Tänä vuonna kokoontuu miljoonia ihmisiä Herran illalliselle Jehovan todistajien yli 94 000 seurakunnassa kautta maailman. Kun samana iltana kokoontuu tähän viettoon näin paljon ihmisiä, viiniä ei mitenkään voida panna tarjolle heille kaikille vain yhdestä maljasta. Periaatteessa toimitaan kuitenkin samoin, vaikka suurissa seurakunnissa käytetäänkin useita maljoja, jottei niiden kiertäminen yleisön käsissä veisi kohtuuttoman paljon aikaa. Leipääkin varten voidaan käyttää useampia lautasia. Mikään Raamatussa ei osoita, että maljan tai lasin pitäisi itsessään olla tietyn mallinen. Sen ja lautasen tulee kuitenkin heijastaa tilaisuuden arvokkuutta. Ei ole viisasta kaataa maljaa niin täyteen, että viini on vaarassa läikkyä yli sen kiertäessä.
        20 Vaikka useampaa kuin yhtä leipälautasta ja yhtä viinimaljaa voidaan käyttää, muistonvietto on yhteysateria. Muinaisessa Israelissa oli mahdollista tarjota yhteysateria tuomalla jokin eläin Jumalan pyhäkköön, jossa se teurastettiin. Osa eläimestä poltettiin alttarilla, osan sai virantoimituksessa oleva pappi, osan saivat pappeina toimivat Aaronin pojat, ja myös uhrin esittäjä yhdessä huonekuntansa kanssa osallistui ateriaan. (3. Mooseksen kirja 3:1–16; 7:28–36.) Muistonviettokin on yhteysateria, koska osanottajia on useita.
        21 Jehova on mukana tällä yhteysaterialla järjestelyn Alkuunpanijana. Jeesus on uhri, ja voidellut kristityt, jotka nauttivat vertauskuvia, osallistuvat myös siihen. Jehovan pöydässä syöminen merkitsee sitä, että osanottajat ovat rauhassa hänen kanssaan. Niinpä Paavali kirjoitti: ”Siunauksen malja, jonka siunaamme, eikö se ole osallisuutta Kristuksen vereen? Leipä, jonka taitamme, eikö se ole osallisuutta Kristuksen ruumiiseen? Koska on yksi leipä, niin me, vaikka meitä on monta, olemme yksi ruumis, sillä me kaikki otamme osaa tuohon yhteen leipään.” (1. Korinttilaisille 10:16, 17.)
        22 Herran illallinen on ainoa uskonnollinen juhla, jota Jehovan todistajat viettävät vuosittain. Tämä on sopivaa, koska Jeesus antoi seuraajilleen käskyn: ”Tehkää tämä toistuvasti minun muistokseni.” Muistonvietto on meille Jeesuksen kuoleman muistojuhla, kuoleman joka korotti Jehovan suvereeniutta. Kuten olemme todenneet, tällä yhteysaterialla leipä merkitsee Kristuksen uhrattua ihmisruumista ja viini hänen vuodatettua vertaan. Hyvin harvat silti ottavat osaa vertauskuvina käytettäviin leipään ja viiniin. Miksi on näin? Onko muistonvietolla todellista merkitystä niille miljoonille ihmisille, jotka eivät ota osaa noihin vertauskuviin? Mitä Herran illallisen pitäisi oikeastaan merkitä sinulle?
        [Alaviite]
        Ks. Jehovan todistajien julkaiseman kirjan Raamatun ymmärtämisen opas 1. osan sivuja 759 ja 760.

Miten vastaat?
        • Miksi Jeesus asetti Herran illallisen?
        • Miten usein Jeesuksen kuoleman muistoa pitäisi viettää?
        • Mikä on happamattoman muistonviettoleivän merkitys?
        • Mitä muistonviettoviini edustaa?

[Tutkistelukysymykset]
        1, 2. Mitä Jeesus teki pesah-iltana vuonna 33?
        3. Miksi sillä, mitä Jeesus teki nisanin 14. päivän iltana vuonna 33, oli suuri merkitys?
        4. Miksi kristittyjen pitäisi viettää Herran illallista?
        5, 6. a) Mikä oli yksi syy siihen, että Jeesus pani alulle muistonvieton? b) Mainitse toinen syy, jonka vuoksi Herran illallinen asetettiin.
        7. Missä mielessä voidellut kristityt ottaisivat osaa muistonviettoon ”usein”?
        8. Miten pitkään voideltujen oli ryhmänä määrä viettää Herran illallista?
        9. Mitä Markuksen 14:25:ssä olevat Jeesuksen sanat merkitsevät?
        10. Kuinka usein tätä muistojuhlaa pitäisi viettää?
        11, 12. Mitä historia paljastaa Jeesuksen kuoleman varhaisista muistojuhlista?
        13. Millaista leipää Jeesus käytti, kun hän asetti Herran illallisen?
        14. a) Miksi muistonviettoleipä on sopivasti happamatonta? b) Millaista leipää voidaan hankkia tai leipoa käytettäväksi Herran illallisella?
        15. Mitä oli maljassa, jota Kristus käytti asettaessaan kuolemansa muistonvieton?
        16, 17. Millainen viini sopii muistonviettoon ja miksi?
        18. Miksi Jeesus ei tehnyt muistonviettoleivän ja -viinin yhteydessä ihmettä?
        19. Miksi Herran illallisen vietossa voidaan käyttää useampaa kuin yhtä lautasta ja yhtä maljaa?
        20, 21. Miksi voimme sanoa, että muistonvietto on yhteysateria?
        22. Mitkä muistonviettoa koskevat kysymykset jäävät harkittaviksemme?
        [Kuva s. 15]
        Jeesus pani alulle Herran illallisen

• efox
        Rintti kirjoitti:

Seuraava on joskus saamani artikkeli, johon yllä oleva kirjoitukseni liittyy.

”Minä sain Herralta sen, minkä myös välitin teille.” (1. KORINTTILAISILLE 11:23)
        JEHOVAN ainosyntyinen Poika oli läsnä. Samoin olivat ne 11 miestä, jotka olivat ’pysyneet hänen kanssaan hänen koettelemuksissaan’ (Luukas 22:28). Oli torstai-ilta, 31. maaliskuuta vuonna 33, ja hyvin todennäköisesti täysikuu kaunisti taivaan Jerusalemin yllä. Jeesus Kristus ja hänen apostolinsa olivat juuri saattaneet päätökseen pesahin vieton. Petturi Juudas Iskariot oli lähetetty pois, mutta toisten ei ollut vielä aika lähteä, koska Jeesus oli tekemäisillään jotain äärimmäisen tärkeää. Mitä se oli?
        2 Koska evankeliuminkirjoittaja Matteus oli paikalla, annamme hänen kertoa. Hän kirjoitti: ”Jeesus otti leivän, ja esitettyään siunauksen hän taittoi sen ja antoi opetuslapsille ja sanoi: ’Ottakaa, syökää. Tämä tarkoittaa minun ruumistani.’ Hän otti myös maljan, ja esitettyään kiitoksen hän antoi sen heille ja sanoi: ’Juokaa siitä, te kaikki, sillä tämä tarkoittaa minun vertani, ”liiton verta”, joka vuodatetaan monien puolesta syntien anteeksi antamiseksi.’ ” (Matteus 26:26–28.) Pitikö tämän olla ainutkertainen tapahtuma? Mikä oli sen tarkoitus? Onko sillä mitään merkitystä meille nykyään?

3 Se mitä Jeesus Kristus teki nisankuun 14. päivän iltana vuonna 33, ei ollut vain jokin ohimenevä episodi hänen elämässään. Apostoli Paavali käsitteli sitä, kun hän kirjoitti voidelluille kristityille Korinttiin, jossa samaa käytäntöä noudatettiin yhä yli 20 vuotta myöhemmin. Vaikka Paavali ei ollutkaan Jeesuksen ja noiden 11 apostolin kanssa vuonna 33, jotkut apostoleista varmasti kertoivat hänelle tapahtumien kulusta. Lisäksi se ilmeisesti vahvistettiin Paavalille henkeytetyn ilmestyksen välityksellä. Hän sanoi: ”Minä sain Herralta sen, minkä myös välitin teille, että Herra Jeesus sinä yönä, jona hänen oli määrä joutua luovutettavaksi, otti leivän, ja esitettyään kiitoksen hän taittoi sen ja sanoi: ’Tämä tarkoittaa minun ruumistani, joka on teidän puolestanne. Tehkää tämä toistuvasti minun muistokseni.’ Samoin hän menetteli maljankin suhteen nautittuaan illallisen ja sanoi: ’Tämä malja tarkoittaa uutta liittoa minun vereni perusteella. Niin usein kuin sitä juotte, tehkää tämä toistuvasti minun muistokseni.’ ” (1. Korinttilaisille 11:23–25.)
        4 Evankeliuminkirjoittaja Luukas vahvistaa, että Jeesus käski: ”Tehkää tämä toistuvasti minun muistokseni.” (Luukas 22:19.) Tätä juhlaa sanotaankin usein Kristuksen kuoleman muistonvietoksi. Paavali sanoo sitä myös Herran illalliseksi, joka onkin sopiva nimitys, koska se asetettiin illalla (1. Korinttilaisille 11:20). Kristittyjä käsketään viettämään Herran illallista. Mutta miksi sen vietto pantiin alulle?

Miksi se pantiin alulle?
        5 Yksi syy muistonvieton alulle panemiseen liittyy erääseen tarkoitukseen, jota Jeesuksen kuolema palveli. Hän kuoli taivaallisen Isänsä suvereeniuden puolustajana. Näin Kristus todisti, että Saatana Panettelija oli valehtelija, koska tämä oli syyttänyt väärin ihmisten palvelevan Jumalaa vain itsekkäistä vaikuttimista (Job 2:1–5). Kuolemalla uskollisena Jeesus todisti tämän väitteen vääräksi ja ilahdutti Jehovan sydämen (Sananlaskut 27:11).
        6 Toiseksi Herran illallinen asetettiin muistuttamaan meitä siitä, että kuolemalla täydellisenä, synnittömänä ihmisenä Jeesus antoi ”sielunsa lunnaiksi vastaamaan monia” (Matteus 20:28). Tehdessään syntiä Jumalaa vastaan ensimmäinen ihminen menetti täydellisen ihmiselämän kaikkine mahdollisuuksineen. Jeesus kuitenkin sanoi: ”Jumala rakasti maailmaa niin paljon, että hän antoi ainosyntyisen Poikansa, jottei kukaan häneen uskova tuhoutuisi, vaan hänellä olisi ikuinen elämä.” (Johannes 3:16.) ”Synnin palkka on kuolema, mutta Jumalan lahja on ikuinen elämä Kristuksen Jeesuksen, meidän Herramme, välityksellä.” (Roomalaisille 6:23.) Herran illallisen vietto muistuttaa meitä siitä suuresta rakkaudesta, jota sekä Jehova että hänen Poikansa osoittivat Jeesuksen uhrikuoleman yhteydessä. Miten suurta arvostusta meidän pitäisikään tuntea tuon rakkauden vuoksi!

Milloin määrä viettää?
        7 Paavali sanoi Herran illallisesta: ”Niin usein kuin syötte tätä leipää ja juotte tätä maljaa, te julistatte Herran kuolemaa, kunnes hän saapuu.” (1. Korinttilaisille 11:26.) Yksityisten voideltujen kristittyjen oli määrä ottaa osaa muistonvieton vertauskuviin aina kuolemaansa saakka. Näin he julistaisivat toistuvasti Jehova Jumalan ja maailman edessä uskoaan Jeesuksen lunastusuhria koskevaan Jumalan järjestelyyn.
        8 Miten pitkään voidellut kristityt ryhmänä viettäisivät Kristuksen kuoleman muistoa? ”Kunnes hän saapuu”, sanoi Paavali. Hän ilmeisesti tarkoitti tällä sitä, että sen viettäminen jatkuisi, kunnes Jeesus saapuisi ottamaan voidellut seuraajansa taivaaseen ylösnousemuksen kautta ’läsnäolonsa’ aikana (1. Tessalonikalaisille 4:14–17). Tämä on sopusoinnussa sen kanssa, mitä Jeesus sanoi 11 uskolliselle apostolille: ”Jos menen ja valmistan teille sijan, niin tulen jälleen ja otan teidät kotiin luokseni, jotta tekin olisitte siellä, missä minä olen.” (Johannes 14:3.)
        9 Asettaessaan muistonvieton Jeesus viittasi viinimaljaan ja sanoi uskollisille apostoleilleen: ”En missään tapauksessa juo enää viiniköynnöksen tuotetta ennen kuin sinä päivänä, jolloin juon sitä uutena Jumalan valtakunnassa.” (Markus 14:25.) Jeesus ei juo taivaassa kirjaimellista viiniä, joten hänellä oli selvästikin mielessä ilo, jota joskus kuvataan viinillä (Psalmit 104:15; Saarnaaja 10:19). Hän ja hänen seuraajansa odottivat tavattoman hartaasti sitä iloista kokemusta, että he saisivat olla yhdessä Valtakunnassa (Roomalaisille 8:23; 2. Korinttilaisille 5:2).
        10 Pitäisikö Jeesuksen kuoleman muistoa viettää kuukausittain, viikoittain tai jopa päivittäin? Ei. Jeesus asetti Herran illallisen ja hänet surmattiin pesah-päivänä, jota vietettiin sen ”muistoksi”, että Israel vapautettiin Egyptin orjuudesta vuonna 1513 eaa. (2. Mooseksen kirja 12:14). Pesah oli vain kerran vuodessa, juutalaisen nisankuun 14. päivänä (2. Mooseksen kirja 12:1–6; 3. Mooseksen kirja 23:5). Tämä osoittaa, että Jeesuksen kuoleman muistojuhlaa pitäisi viettää ainoastaan niin usein kuin pesahiakin – vuosittain – ei kuukausittain, viikoittain eikä päivittäin.
        11 On siis sopivaa viettää Jeesuksen kuoleman muistojuhlaa vuosittain nisanin 14. päivänä. Eräässä hakuteoksessa sanotaan: ”Vähän-Aasian kristittyjä sanottiin kvartodesimaaneiksi [neljästoistalaisiksi], koska heillä oli tapana viettää pesahia [Herran illallista] aina nisanin 14. päivänä – –. Päivä voi sattua perjantaiksi tai miksi tahansa muuksi viikonpäiväksi.” (The New Schaff-Herzog Encyclopedia of Religious Knowledge, IV osa, s. 44.)
        12 Selittäessään 100-luvulla vallinnutta tapaa historioitsija J. L. von Mosheim sanoo, että kvartodesimaanit viettivät Jeesuksen kuoleman muistoa nisanin 14. päivänä, koska ”he pitivät Kristuksen esimerkkiä yhtä sitovana kuin lakia”. Eräs toinen historioitsija sanoo: ”Aasian kvartodesimaanikirkot jatkoivat Jerusalemin kirkon käytäntöä – –. 100-luvulla nämä kirkot viettivät Kristuksen kuoleman aikaansaaman lunastuksen muistojuhlaa pesahinaan 14. nisankuuta.” (Studia Patristica, 1962, V osa, s. 8.)

Leivän merkitys
        13 Asettaessaan muistonvieton Jeesus ”otti leivän, esitti siunauksen, taittoi sen ja antoi [apostoleille]” (Markus 14:22). Tuolloin saatavilla ollut leipä oli samanlaista kuin oli juuri käytetty pesahin aikana (2. Mooseksen kirja 13:6–10). Koska se oli leivottu ilman hapatetta, se oli ohutta ja rapeaa, minkä vuoksi se piti jakaa taittamalla. Kun Jeesus sai ihmeen avulla leivän riittämään tuhansille ihmisille, sekin oli rapeaa, sillä hän taittoi sen, niin että se voitiin jaella (Matteus 14:19; 15:36). Ilmeisesti muistonviettoleivän taittamiseen ei siis liity mitään hengellistä merkitystä.
        14 Jeesus sanoi leivästä, jota hän käytti asettaessaan muistonvieton: ”Tämä tarkoittaa minun ruumistani, joka on teidän puolestanne.” (1. Korinttilaisille 11:24; Markus 14:22.) Leipä oli sopivasti happamatonta, koska hapate voi tarkoittaa pahuutta, jumalattomuutta tai syntiä (1. Korinttilaisille 5:6–8). Leipä edusti Jeesuksen täydellistä, synnitöntä ihmisruumista, joka oli määrä uhrata lunnaiksi (Heprealaisille 7:26; 10:5–10). Jehovan todistajat pitävät tämän mielessään ja noudattavat Jeesuksen asettamaa mallia käyttämällä muistonvietoissa happamatonta leipää. Joissakin tapauksissa he käyttävät maustamattomia juutalaisia matsa-leipiä, joihin ei ole lisätty mitään ylimääräistä, esimerkiksi sipulia tai munia. Muussa tapauksessa happamaton leipä voidaan tehdä pienestä määrästä kokojyväjauhoja (mikäli mahdollista vehnää), joka sekoitetaan tilkkaseen vettä. Taikina pitäisi kaulita ohueksi, ja se voidaan paistaa ohuelti voidellulla tai leivinpaperilla päällystetyllä uunipellillä, kunnes leipä on kuivaa ja rapeaa.

Viinin merkitys
        15 Sen jälkeen kun Jeesus oli tarjonnut happamattoman leivän, hän otti maljan, ”esitti kiitoksen ja antoi sen heille [apostoleille], ja he kaikki joivat siitä”. Jeesus selitti: ”Tämä tarkoittaa minun vertani, ’liiton verta’, joka vuodatetaan monien puolesta.” (Markus 14:23, 24.) Mitä maljassa oli? Käynyttä viiniä, ei käymätöntä rypälemehua. Raamatussa viini ei tarkoita käymätöntä rypälemehua. Tiedämme sen esimerkiksi siitä, että käynyt viini – ei rypälemehu – halkaisisi ”vanhat viinileilit”, kuten Jeesus sanoi. Ja Kristuksen viholliset syyttivät häntä ”viininjuojaksi”. Syytös olisi ollut merkityksetön, jos viini olisi ollut pelkkää rypälemehua. (Matteus 9:17; 11:19.) Pesah-aterialla juotiin viiniä, ja Kristus käytti sitä asettaessaan kuolemansa muistonvieton.
        16 Vain punaviini on sopiva vertauskuva siitä, mitä maljan sisältö edustaa, toisin sanoen Jeesuksen vuodatetusta verestä. Hän itse sanoi: ”Tämä tarkoittaa minun vertani, ’liiton verta’, joka vuodatetaan monien puolesta.” Ja apostoli Pietari kirjoitti: ”Te [voidellut kristityt] tiedätte, ettei teitä vapautettu millään turmeltuvalla, hopealla tai kullalla, esi-isiltänne perinteenä saamastanne hedelmättömästä käyttäytymismuodosta, vaan kallisarvoisella verellä, niin kuin virheettömän ja tahrattoman karitsan, nimittäin Kristuksen.” (1. Pietarin kirje 1:18, 19.)
        17 Asettaessaan muistonvieton Jeesus käytti epäilemättä punaista rypäleviiniä. Jotkin nykyiset punaviinit ovat kuitenkin sopimattomia, koska niitä on väkevöity alkoholilla tai brandylla tai niihin on lisätty yrttejä ja mausteita. Jeesuksen veri riitti sellaisenaan, eikä siihen tarvinnut lisätä mitään. Siksi esimerkiksi portviini, sherry ja vermutti eivät olisi sopivia. Muistonviettomaljan pitäisi sisältää makeuttamatonta ja väkevöimätöntä punaviiniä. Siihen käy kotitekoinen, makeuttamaton punainen rypäleviini tai vaikkapa punainen bourgogne ja bordeaux.
        18 Pannessaan alulle tämän aterian Jeesus ei ihmeen avulla muuttanut vertauskuvia kirjaimelliseksi lihakseen ja verekseen. Ihmislihan syöminen ja veren juominen olisi kannibalismia, Jumalan lain rikkomista (1. Mooseksen kirja 9:3, 4; 3. Mooseksen kirja 17:10). Jeesuksella oli edelleen tallella koko liharuumiinsa ja kaikki verensä. Hänen ruumiinsa uhrattiin täydelliseksi uhriksi, ja hänen verensä vuodatettiin seuraavana iltapäivänä, jolloin oli yhä sama juutalaisten päivä, 14. nisankuuta. Siksi muistonviettoleipä ja -viini ovat luonteeltaan vertauskuvallisia ja edustavat Kristuksen lihaa ja verta.

19 Asettaessaan muistonvieton Jeesus kehotti uskollisia apostoleitaan juomaan yhteisestä maljasta. Matteuksen evankeliumissa sanotaan: ”[Jeesus] otti myös maljan, ja esitettyään kiitoksen hän antoi sen heille ja sanoi: ’Juokaa siitä, te kaikki.’ ” (Matteus 26:27.) Ei ollut vaikea tulla toimeen vain yhdellä ”maljalla”, koska ne 11, jotka ottivat tuossa tilaisuudessa osaa siihen, olivat ilmeisesti saman pöydän ympärillä ja saattoivat helposti siirtää tuon maljan toiselta toiselle. Tänä vuonna kokoontuu miljoonia ihmisiä Herran illalliselle Jehovan todistajien yli 94 000 seurakunnassa kautta maailman. Kun samana iltana kokoontuu tähän viettoon näin paljon ihmisiä, viiniä ei mitenkään voida panna tarjolle heille kaikille vain yhdestä maljasta. Periaatteessa toimitaan kuitenkin samoin, vaikka suurissa seurakunnissa käytetäänkin useita maljoja, jottei niiden kiertäminen yleisön käsissä veisi kohtuuttoman paljon aikaa. Leipääkin varten voidaan käyttää useampia lautasia. Mikään Raamatussa ei osoita, että maljan tai lasin pitäisi itsessään olla tietyn mallinen. Sen ja lautasen tulee kuitenkin heijastaa tilaisuuden arvokkuutta. Ei ole viisasta kaataa maljaa niin täyteen, että viini on vaarassa läikkyä yli sen kiertäessä.
        20 Vaikka useampaa kuin yhtä leipälautasta ja yhtä viinimaljaa voidaan käyttää, muistonvietto on yhteysateria. Muinaisessa Israelissa oli mahdollista tarjota yhteysateria tuomalla jokin eläin Jumalan pyhäkköön, jossa se teurastettiin. Osa eläimestä poltettiin alttarilla, osan sai virantoimituksessa oleva pappi, osan saivat pappeina toimivat Aaronin pojat, ja myös uhrin esittäjä yhdessä huonekuntansa kanssa osallistui ateriaan. (3. Mooseksen kirja 3:1–16; 7:28–36.) Muistonviettokin on yhteysateria, koska osanottajia on useita.
        21 Jehova on mukana tällä yhteysaterialla järjestelyn Alkuunpanijana. Jeesus on uhri, ja voidellut kristityt, jotka nauttivat vertauskuvia, osallistuvat myös siihen. Jehovan pöydässä syöminen merkitsee sitä, että osanottajat ovat rauhassa hänen kanssaan. Niinpä Paavali kirjoitti: ”Siunauksen malja, jonka siunaamme, eikö se ole osallisuutta Kristuksen vereen? Leipä, jonka taitamme, eikö se ole osallisuutta Kristuksen ruumiiseen? Koska on yksi leipä, niin me, vaikka meitä on monta, olemme yksi ruumis, sillä me kaikki otamme osaa tuohon yhteen leipään.” (1. Korinttilaisille 10:16, 17.)
        22 Herran illallinen on ainoa uskonnollinen juhla, jota Jehovan todistajat viettävät vuosittain. Tämä on sopivaa, koska Jeesus antoi seuraajilleen käskyn: ”Tehkää tämä toistuvasti minun muistokseni.” Muistonvietto on meille Jeesuksen kuoleman muistojuhla, kuoleman joka korotti Jehovan suvereeniutta. Kuten olemme todenneet, tällä yhteysaterialla leipä merkitsee Kristuksen uhrattua ihmisruumista ja viini hänen vuodatettua vertaan. Hyvin harvat silti ottavat osaa vertauskuvina käytettäviin leipään ja viiniin. Miksi on näin? Onko muistonvietolla todellista merkitystä niille miljoonille ihmisille, jotka eivät ota osaa noihin vertauskuviin? Mitä Herran illallisen pitäisi oikeastaan merkitä sinulle?
        [Alaviite]
        Ks. Jehovan todistajien julkaiseman kirjan Raamatun ymmärtämisen opas 1. osan sivuja 759 ja 760.

Miten vastaat?
        • Miksi Jeesus asetti Herran illallisen?
        • Miten usein Jeesuksen kuoleman muistoa pitäisi viettää?
        • Mikä on happamattoman muistonviettoleivän merkitys?
        • Mitä muistonviettoviini edustaa?

[Tutkistelukysymykset]
        1, 2. Mitä Jeesus teki pesah-iltana vuonna 33?
        3. Miksi sillä, mitä Jeesus teki nisanin 14. päivän iltana vuonna 33, oli suuri merkitys?
        4. Miksi kristittyjen pitäisi viettää Herran illallista?
        5, 6. a) Mikä oli yksi syy siihen, että Jeesus pani alulle muistonvieton? b) Mainitse toinen syy, jonka vuoksi Herran illallinen asetettiin.
        7. Missä mielessä voidellut kristityt ottaisivat osaa muistonviettoon ”usein”?
        8. Miten pitkään voideltujen oli ryhmänä määrä viettää Herran illallista?
        9. Mitä Markuksen 14:25:ssä olevat Jeesuksen sanat merkitsevät?
        10. Kuinka usein tätä muistojuhlaa pitäisi viettää?
        11, 12. Mitä historia paljastaa Jeesuksen kuoleman varhaisista muistojuhlista?
        13. Millaista leipää Jeesus käytti, kun hän asetti Herran illallisen?
        14. a) Miksi muistonviettoleipä on sopivasti happamatonta? b) Millaista leipää voidaan hankkia tai leipoa käytettäväksi Herran illallisella?
        15. Mitä oli maljassa, jota Kristus käytti asettaessaan kuolemansa muistonvieton?
        16, 17. Millainen viini sopii muistonviettoon ja miksi?
        18. Miksi Jeesus ei tehnyt muistonviettoleivän ja -viinin yhteydessä ihmettä?
        19. Miksi Herran illallisen vietossa voidaan käyttää useampaa kuin yhtä lautasta ja yhtä maljaa?
        20, 21. Miksi voimme sanoa, että muistonvietto on yhteysateria?
        22. Mitkä muistonviettoa koskevat kysymykset jäävät harkittaviksemme?
        [Kuva s. 15]
        Jeesus pani alulle Herran illallisen

Jallu eno kirjoitti: ”En mä tiiä” ” Samalla lailla nykyäänkin vain voidellut käytännössä syövät leipää ja juovat viiniä. Meille muille riittää henkinen ravinto.

En mä nyt paremmin niitä raamatun kohtia sen enempää muista, mutta kai ne siellä ovat.”

Ala ihmeessä tutkimaan raamattua vai haluatko edelleenkin olla vartiotorniseuran talutusnuorassa (putkiaivo)?

Ole yhtä jalo kuin Berean juutalaiset olivat. Ap.t. 17:11 11. Nämä olivat jalompia kuin Tessalonikan juutalaiset; he ottivat sanan vastaan hyvin halukkaasti ja tutkivat joka päivä kirjoituksia, oliko asia niin. 11. Nämä olivat jalompia kuin Tessalonikan juutalaiset; he ottivat sanan vastaan hyvin halukkaasti ja tutkivat joka päivä kirjoituksia, OLIKO ASIA NIIN.

• efox
        Jallu-eno kirjoitti:

No jos sut lyödään mullan alle, niin kai sä nyt sitten jossain olet. Paratiisi onkin sitten jo eri asia. Raamattu lupaa: "Sinun kuolleesi virkoavat eloon, - - [he] nousevat ylös." Ja lisäksi Raamattu sanoo: "Vanhurskaat perivät maan ja asuvat siinä iankaikkisesti." (Jesaja 26:19; Psalmi 37:29.).

Kuolema merkitsee siis sitä, ettei ole elämää. Raamattu ilmaisee näiden vastakohtaisuuden: "Synnin maksama palkka on kuolema, mutta Jumalan antama lahja on ikuinen elämä." (Roomalaisille 6: 23) Raamattu osoittaa kuoleman täydellisen tiedottomuuden tilaksi sanoessaan: "Sillä elävät tietävät, että heidän on kuoltava, mutta kuolleet eivät tiedä mitään." (Saarnaaja 9: 5) Raamattu selittää ihmisen kuolemasta: "Kun hänen henkensä lähtee hänestä, niin hän tulee maaksi jälleen; sinä päivänä hänen hankkeensa raukeavat tyhjiin." (Psalmi 146: 3, 4.)

Jallu eno: Tarkoitatko että ihmisen sielukin kuolee?

• Russell
        Russell kirjoitti:

vastaa myös noihin Efox nimimerkin asioihin
        Ne ovat mielenkiintoisia.

Jallu enon antamasta linkistä löytyi tämä?
        ”Jeesus ei myöskään herättänyt itseään kuolleista, vaan sen teki Jumala (Apostolien teot 2:32)”.

Jallu eno: Selitä minulle kuka muu voi rakentaa ruumiinsa temppelin kuin Jumala itse?

Joh, 2:19-22. Jeesus vastasi ja sanoi heille: "Hajottakaa maahan tämä temppeli, niin minä pystytän sen kolmessa päivässä."
        Niin juutalaiset sanoivat: "Neljäkymmentä kuusi vuotta on tätä temppeliä rakennettu, ja sinäkö pystytät sen kolmessa päivässä?"
        Mutta hän puhui ruumiinsa temppelistä.
        Kun hän sitten oli noussut kuolleista, muistivat hänen opetuslapsensa, että hän oli tämän sanonut; ja he uskoivat Raamatun ja sen sanan, jonka Jeesus oli sanonut.

Siis Jeesus rakensi itse ylösnousemusruumiinsa? Hauta oli tyhjä.

• etsivä
        Jallu-eno kirjoitti:

kuoltaessa ihmisen henki menee tuonelaan ja ruumis mätänee. missä se tuonela on? millaista siellä on? milloin henget nostetaan ylös tuonelasta? nostetaanko kaikki? mitä sitten?
        "Kun hänen henkensä lähtee hänestä, niin hän tulee maaksi jälleen"
        "Sinun kuolleesi virkoavat eloon, - - [he] nousevat ylös."

• Jallu-eno
        efox kirjoitti:

Jallu eno: Tarkoitatko että ihmisen sielukin kuolee?

Ihminen ylipäätään on sielu. Käytän kirkko raamattua esimerkeissäni, että kelpaa kaikille.

"7. Silloin Herra Jumala teki maan tomusta ihmisen ja puhalsi hänen sieramiinsa elämän hengen, ja niin ihmisestä tuli elävä sielu."

Ihmiselle ei sii annettu sielua, vaan hänestä tuli sielu, elävä persoona)

20. jotka muinoin eivät olleet kuuliaiset, kun Jumalan pitkämielisyys odotti Nooan päivinä, silloin kun valmistettiin arkkia, jossa vain muutamat, se on kahdeksan sielua, pelastuivat veden kautta. 1.Piet. 3:20

5. Mutta teidän oman verenne minä kostan; jokaiselle eläimelle minä sen kostan, ja myöskin ihmisille minä kostan ihmisen sielun, toiselle toisen sielun. 1.moos 9:5

11 Ja he löivät kaikki ne sielut, jotka siellä olivat, miekan terällä, ja tappoivat, niin ettei yhtäkään jäänyt, jolla henki oli, ja poltti Hatsorin tulella. Joos.11:11

Raamatun mukaan sielu ei ole mikään ikuisesti elävä aineeton henki osa, joka sitten jäisi elämään kun ruumis kuolee. Ei, sillä se kuolee yhtälailla:

4. Katso, kaikki sielut ovat minun: niinkuin isän sielu, niin pojankin sielu - ne ovat minun. Se sielu, joka syntiä tekee - sen on kuoltava. (hes.18:4)

• Jallu-eno
        etsivä kirjoitti:

kuoltaessa ihmisen henki menee tuonelaan ja ruumis mätänee. missä se tuonela on? millaista siellä on? milloin henget nostetaan ylös tuonelasta? nostetaanko kaikki? mitä sitten?
        "Kun hänen henkensä lähtee hänestä, niin hän tulee maaksi jälleen"
        "Sinun kuolleesi virkoavat eloon, - - [he] nousevat ylös."

"->kuoltaessa ihmisen henki menee tuonelaan ja ruumis mätänee. missä se tuonela on? millaista siellä on?-

• Nimetön
        Jallu-eno kirjoitti:

"->kuoltaessa ihmisen henki menee tuonelaan ja ruumis mätänee. missä se tuonela on? millaista siellä on?-

jehovien oppia, otetaan asiayhteydestä irti reväisty raamatunpaikka. Ja selitetään sillä ihan toista asiaa.
        Kuten Room.6:7 Kannattaa lukea koko luku alusta alkaen niin selvinnee asianyhteys, ei Paavali tässä kohden puhu mitään ruumiillisesta kuolemasta.
        6:2 Pois se! Me, jotka olemme kuolleet pois synnistä, kuinka me vielä eläisimme siinä
        3 vai ettekö tiedä, että me kaikki, jotka olemme kastetut Kistukseen Jeesukseen, olemme hänen kuolemaansa kastetut
        4. Niin olemme siis yhdessä hänen kanssaan haudatut kasteen kautta kuolemaan, niinkuin Kristus herätettiin kuolleista Isän kikkauden kautta, samoin pitää meidän uudessa elämässä vaeltavan
        5. sillä jos me olemme hänen kanssaan yhteenkasvaneita yhtäläisessä kuolemassa, niin olemme myös yhtäläisessä ylösnousemuksessa.
        6. kun tiedämme sen, että meidän vanha ihmisemme, on hänen kanssaan ristiinnaulittu, että synnin ruumis kukistettaisiin, niin ettemme enää syntiä palvelisi
        7. sillä joka on kuollut, se on vanhuskautunut pois synnistä.
        8. Niin jos olemme kuolleet Kristuksen kanssa, niin uskomme saavamme myös elää hänen kanssaan
        9. tietäen että Kristus sitten kun hänet kuolleista herätettiin, ei enään kuole, kuolema ei enää häntä vallitse
        10. Sillä minkä hän kuoli, sen hän kertakaikkiaan kuoli pois synnistä, mutta minkä hän elää, sen hän elää Jumalalle
        11. Niin tekin pitäkää itsenne synnille kuolleina, mutta Jumalalle elävinä Kristuksessa Jeesuksessa.

• etsivä
        Jallu-eno kirjoitti:

sanoit että tuonela on vain vertauskuva.
        heti perään sanot että tuomiopäivänä ihmiset herätetään sieltä.
        miten ketään voidaan herättää vertauskuvasta???

Apostolien teot 2
        27 sillä sinä et hylkää minun sieluani tuonelaan etkä salli Pyhäsi nähdä katoavaisuutta.
        31 niin hän edeltä nähden puhui Kristuksen ylösnousemuksesta, sanoen, ettei Kristus ollut jäävä hyljätyksi tuonelaan eikä hänen ruumiinsa näkevä katoavaisuutta.

miten ketään voi hylätä vertauskuvaan ja miten Jeesus oli kuollessaan vertauskuvassa?

• Jallu-eno kirjoitti:

Ihminen ylipäätään on sielu. Käytän kirkko raamattua esimerkeissäni, että kelpaa kaikille.

"7. Silloin Herra Jumala teki maan tomusta ihmisen ja puhalsi hänen sieramiinsa elämän hengen, ja niin ihmisestä tuli elävä sielu."

Ihmiselle ei sii annettu sielua, vaan hänestä tuli sielu, elävä persoona)

20. jotka muinoin eivät olleet kuuliaiset, kun Jumalan pitkämielisyys odotti Nooan päivinä, silloin kun valmistettiin arkkia, jossa vain muutamat, se on kahdeksan sielua, pelastuivat veden kautta. 1.Piet. 3:20

5. Mutta teidän oman verenne minä kostan; jokaiselle eläimelle minä sen kostan, ja myöskin ihmisille minä kostan ihmisen sielun, toiselle toisen sielun. 1.moos 9:5

11 Ja he löivät kaikki ne sielut, jotka siellä olivat, miekan terällä, ja tappoivat, niin ettei yhtäkään jäänyt, jolla henki oli, ja poltti Hatsorin tulella. Joos.11:11

Raamatun mukaan sielu ei ole mikään ikuisesti elävä aineeton henki osa, joka sitten jäisi elämään kun ruumis kuolee. Ei, sillä se kuolee yhtälailla:

4. Katso, kaikki sielut ovat minun: niinkuin isän sielu, niin pojankin sielu - ne ovat minun. Se sielu, joka syntiä tekee - sen on kuoltava. (hes.18:4)

>> Ihminen ylipäätään on sielu.

Kyllä Raamattu näinkin sanoo. Ihmisistä puhutaan usein sieluina. Useimmiten sieluksi käännetty heprean sana nephesh merkitseekin elävää olentoa. Mutta esittämäsi ei ole todiste, sillä Raamatuu puhuu ihmisen ruumiista ja sielusta myös erikseen. Kuten tässä:

Ja JHVH kuuli Eliaa, ja pojan sielu (nephesh) tuli häneen takaisin, ja hän virkosi henkiin.

Tässä selityksesi ei nyt enää toimikaan. Kyseinen sana on johdettu sanasta naphash, "vetää henkeä". Se viittaa elämiseen. Näin ollen parempi käännös olisi juuri elävä olento, elämä. Ihmisestä tuli elävä olento / elävä (נפש, nephesh) sen jälkeen, kun Jumala oli puhaltanut (נפח, naphach) hänen sieraimiinsa elämän hengen (נשמה, neshamah). Niin myös henkiin vironneeseen Sarpatin lesken poikaankaan ei palannut hän itse, vaan häneen palasi elämä.

On kuitenkin kohtia, joissa tuo sana ei merkitse elämää, eikä ihmistä fyysisenä olentona, vaan sitä käytetään puhuttaessa jostakin, joka on ihmisen sisällä.

Miksi murehdit, minun sieluni, ja olet minussa niin levoton?

Voisi ajatella sen viittaavan fyysisestä ruumiista erilliseen sielu-olentoon. Mutta kirjoittaja olisi voinut yhtä hyvin ihmetellä, miksi hän murehtii ja on levoton. Näin ollen pallottelu sanalla "sielu" ei johtane mihinkään. Jos ei Vanha testamentti kiellä, eikä suoraan esitäkään fyysisen ruumiin lisäksi olevan "sielun" olemassaoloa, niin voisiko sanoa sellaiseen olevan viitteitä, kuten Jobin vuodatus tässä:

Mutta minä tiedän lunastajani elävän,
           ja viimeisenä hän on seisova multien päällä.
           Ja sittenkuin tämä nahka on yltäni raastettu
           ja olen ruumiistani irti, saan minä nähdä Jumalan.

• Jallu-eno
        etsivä kirjoitti:

sanoit että tuonela on vain vertauskuva.
        heti perään sanot että tuomiopäivänä ihmiset herätetään sieltä.
        miten ketään voidaan herättää vertauskuvasta???

Apostolien teot 2
        27 sillä sinä et hylkää minun sieluani tuonelaan etkä salli Pyhäsi nähdä katoavaisuutta.
        31 niin hän edeltä nähden puhui Kristuksen ylösnousemuksesta, sanoen, ettei Kristus ollut jäävä hyljätyksi tuonelaan eikä hänen ruumiinsa näkevä katoavaisuutta.

miten ketään voi hylätä vertauskuvaan ja miten Jeesus oli kuollessaan vertauskuvassa?

Voi ny... hitsinpimpulat!

Niin, eli herätetään KUOLLEISTA! Haades=tuonela ovat ihmiskunnan hautapaikkoja, joista saattaa saada ylösnousemuksen. Gehennasta taas ei.

Halusit tietää millaista on "tuonelassa". Muistelehan, millaista oli ennen kuin synnyit. Mitä tunsit, mitä ajattelit, tai mitä koit. Et yhtään mitään! Sellaista siellä on. Joko meni perille?

Jumala siis antoi Jeesuksen olla kuolleena kolme päivää, ennen kuin herätti tämän kuolleista. Kertoiko Jeesus tämän jälkeen "seikkailuistaan tuonelassa". Ei, sillä hän oli ollut kuolleena kuin kauppahallin kampela, paikassa jossa hänellä ei ollut "tekoja, eikä ajatuksia"(saarnaaja).

• ajadoors
        Jallu-eno kirjoitti:

Niin, eli herätetään KUOLLEISTA! Haades=tuonela ovat ihmiskunnan hautapaikkoja, joista saattaa saada ylösnousemuksen. Gehennasta taas ei.

Halusit tietää millaista on "tuonelassa". Muistelehan, millaista oli ennen kuin synnyit. Mitä tunsit, mitä ajattelit, tai mitä koit. Et yhtään mitään! Sellaista siellä on. Joko meni perille?

Jumala siis antoi Jeesuksen olla kuolleena kolme päivää, ennen kuin herätti tämän kuolleista. Kertoiko Jeesus tämän jälkeen "seikkailuistaan tuonelassa". Ei, sillä hän oli ollut kuolleena kuin kauppahallin kampela, paikassa jossa hänellä ei ollut "tekoja, eikä ajatuksia"(saarnaaja).

Kysyn Jallu enolta? Tarkoittaako sinun selistys että jeesuksen henki ja sielu oli kuolleessa tilassa. Eli hän ei tiennyt mitään?

Taidan olla yksinkertainen. Vastaukseksi riittää kyllä tai ei.

• hirvas
        Jallu-eno kirjoitti:

Raamattu kertoo ...

1. Piet.3:18-20

18 Sillä myös Kristus kärsi kerran kuoleman syntien tähden, vanhurskas vääräin puolesta, johdattaaksensa meidät Jumalan tykö; hän, joka tosin kuoletettiin lihassa, mutta tehtiin eläväksi hengessä,
        19 jossa hän myös meni pois ja saarnasi vankeudessa oleville hengille,
        20 jotka muinoin eivät olleet kuuliaiset, kun Jumalan pitkämielisyys odotti Nooan päivinä, silloin kun valmistettiin arkkia, jossa vain muutamat, se on kahdeksan sielua, pelastuivat veden kautta.

• efox
        Jallu-eno kirjoitti:

Jallu eno kirjoitti: ” Raamatun mukaan sielu ei ole mikään ikuisesti elävä aineeton henki osa, joka sitten jäisi elämään kun ruumis kuolee. Ei, sillä se kuolee yhtälailla.”

” Halusit tietää millaista on "tuonelassa". Muistelehan, millaista oli ennen kuin synnyit. Mitä tunsit, mitä ajattelit, tai mitä koit. Et yhtään mitään! Sellaista siellä on. Joko meni perille?

Jumala siis antoi Jeesuksen olla kuolleena kolme päivää, ennen kuin herätti tämän kuolleista.

Kertoiko Jeesus tämän jälkeen "seikkailuistaan tuonelassa". Ei, sillä hän oli ollut kuolleena kuin kauppahallin kampela, paikassa jossa hänellä ei ollut "tekoja, eikä ajatuksia"(saarnaaja).”

Olet eksynyt. Menee ohi raamatun ja pahasti kun Jeesuksesta on kyse.

Room. 8:2 sanoo että Jeesuksessa on elämän hengen LAKI. Jehovan laki ei tule olemattomaksi? Juutalaisetkin sen tiesivät. Joh. 12:34 ”Me olemme laista kuulleet että Kristus PYSYY iankaikkisesti”

Sinulla on otsaa purkaa jopa Jehovan vala vaikka sanotaan ettei Hän sitä KADU??!! Hepr. 7:21-24.

21. mutta tämä hänestä vannotulla VALALLA, sen asettamana, joka hänelle sanoi: "Herra on vannonut eikä ole KATUVA: 'Sinä olet pappi IANKAIKKSESTI'"
        22. niin on myös se liitto parempi, jonka takaajaksi Jeesus on tullut.
        23. Ja noita toisia pappeja on tullut useampia, koska kuolema ei sallinut heidän pysyä;
        24. mutta tällä on KATOAMATON pappeus, sentähden että hän PYSYY iankaikkisesti.

Menikö perille??

• russell
        efox kirjoitti:

Jallu eno kirjoitti: ” Raamatun mukaan sielu ei ole mikään ikuisesti elävä aineeton henki osa, joka sitten jäisi elämään kun ruumis kuolee. Ei, sillä se kuolee yhtälailla.”

” Halusit tietää millaista on "tuonelassa". Muistelehan, millaista oli ennen kuin synnyit. Mitä tunsit, mitä ajattelit, tai mitä koit. Et yhtään mitään! Sellaista siellä on. Joko meni perille?

Jumala siis antoi Jeesuksen olla kuolleena kolme päivää, ennen kuin herätti tämän kuolleista.

Kertoiko Jeesus tämän jälkeen "seikkailuistaan tuonelassa". Ei, sillä hän oli ollut kuolleena kuin kauppahallin kampela, paikassa jossa hänellä ei ollut "tekoja, eikä ajatuksia"(saarnaaja).”

Olet eksynyt. Menee ohi raamatun ja pahasti kun Jeesuksesta on kyse.

Room. 8:2 sanoo että Jeesuksessa on elämän hengen LAKI. Jehovan laki ei tule olemattomaksi? Juutalaisetkin sen tiesivät. Joh. 12:34 ”Me olemme laista kuulleet että Kristus PYSYY iankaikkisesti”

Sinulla on otsaa purkaa jopa Jehovan vala vaikka sanotaan ettei Hän sitä KADU??!! Hepr. 7:21-24.

21. mutta tämä hänestä vannotulla VALALLA, sen asettamana, joka hänelle sanoi: "Herra on vannonut eikä ole KATUVA: 'Sinä olet pappi IANKAIKKSESTI'"
        22. niin on myös se liitto parempi, jonka takaajaksi Jeesus on tullut.
        23. Ja noita toisia pappeja on tullut useampia, koska kuolema ei sallinut heidän pysyä;
        24. mutta tällä on KATOAMATON pappeus, sentähden että hän PYSYY iankaikkisesti.

Menikö perille??

kun lähdetään Jehovan sanaa puoskaroimaan?

• etsivä
        Jallu-eno kirjoitti:

voiko Jeesuksen sanoa olleen kuollut kuin kampela, jos lukee Raamatusta seuraavat jakeet.

18 Sillä myös Kristus kärsi kerran kuoleman syntien tähden, vanhurskas vääräin puolesta, johdattaaksensa meidät Jumalan tykö; hän, joka tosin kuoletettiin lihassa, mutta tehtiin eläväksi hengessä,
        20 jotka muinoin eivät olleet kuuliaiset, kun Jumalan pitkämielisyys odotti Nooan päivinä

missä nuo mainitut vankeudessa olleet henget mahtoivat majailla?
        miten Jeesus oli kolme päivää kuollut kampela, kun hän jo sunnuntaina ilmestyi opetuslapsilleen?

• russell
        etsivä kirjoitti:

voiko Jeesuksen sanoa olleen kuollut kuin kampela, jos lukee Raamatusta seuraavat jakeet.

20 jotka muinoin eivät olleet kuuliaiset, kun Jumalan pitkämielisyys odotti Nooan päivinä

missä nuo mainitut vankeudessa olleet henget mahtoivat majailla?
        miten Jeesus oli kolme päivää kuollut kampela, kun hän jo sunnuntaina ilmestyi opetuslapsilleen?

Niin ja kun Hänellä ei ole päivien alkua eikä loppuakaan. Hepr.7:3 Onpa mahoton juttu?

• efox
        russell kirjoitti:

Niin ja kun Hänellä ei ole päivien alkua eikä loppuakaan. Hepr.7:3 Onpa mahoton juttu?

Jallu enon opetuksen mukaa tämä maapallokin olisi ollut olemattomassa tilassa jos Jeesuskin oli. Hänessä pysyy KAIKKI voimassa.

Kol. 1:17 ja hän on ennen kaikkia, ja hänessä PYSYY KAIKKI voimassa.
        18. Ja hän on ruumiin, se on: seurakunnan, pää; hän, joka on alku, esikoinen kuolleista nousseitten joukossa, että hän olisi kaikessa ensimmäinen.
        19. Sillä Jumala näki hyväksi, että kaikki täyteys hänessä asuisi
        20. ja että hän, tehden rauhan hänen ristinsä veren kautta, hänen kauttaan sovittaisi itsensä kanssa kaikki, hänen kauttaan kaikki sekä maan päällä että taivaissa.

• russell
        efox kirjoitti:

Jallu enon opetuksen mukaa tämä maapallokin olisi ollut olemattomassa tilassa jos Jeesuskin oli. Hänessä pysyy KAIKKI voimassa.

Kol. 1:17 ja hän on ennen kaikkia, ja hänessä PYSYY KAIKKI voimassa.
        18. Ja hän on ruumiin, se on: seurakunnan, pää; hän, joka on alku, esikoinen kuolleista nousseitten joukossa, että hän olisi kaikessa ensimmäinen.
        20. ja että hän, tehden rauhan hänen ristinsä veren kautta, hänen kauttaan sovittaisi itsensä kanssa kaikki, hänen kauttaan kaikki sekä maan päällä että taivaissa.

Jallu enon opetuksen mukaa maapallokin olisi ollut olemattomassa tilassa jos Jeesuskin oli. Hänessä pysyy KAIKKI voimassa.

Jallu enon opetuksen mukaa maapallokin olisi ollut olemattomassa tilassa jos Jeesuskin oli. Hänessä pysyy KAIKKI voimassa.

Kol. 1:17 ja hän on ennen kaikkia, ja hänessä PYSYY kaikki voimassa.
        Kol.1:18. että hän olisi kaikessa ensimmäinen.

Voiko silloin olla ensimmäinen jos on olemattomassa tilassa ja kun kaikki täyteskin pitäisi asua siinä samassa tilassa?

• hirvas

tarvitset jotakin uskontoa?

• etsivä

mihin sinä sitä tarvitset?

• hirvas
        etsivä kirjoitti:

mihin sinä sitä tarvitset?

minulla on usko Jeesukseen, se riittää.

• 1. Silloin tällöin tänne kyllä tulee järjestönsä totuuteen luottavia uskalikkoja. Valitettavan usein keskustelu jää heidän puoleltaan tahalliseksi väärin ymmärtämiseksi, aiheesta sivuun vetämiseksi ja jopa suoranaiseksi valehteluksi. Sellaista ei jaksa pidemmän päälle kuin kaikkein paatunein järjestön todistaja. Vartiotorniseuran "totuus" ei kerta kaikkiaan kestä lähempää tarkastelua.

2. Vartiotorniseura on vannottanut todistajiaan olemaan poissa keskustelupalstoilta.

• efox

kiinnostaa jehovien ehtoollinen. Miten se perustellaan raamatusta että vain pieni joukko seurakuntalaisista nauttii ehtoollisen ja toiset saa vain jakaa ja katsella?

• neitoni
        efox kirjoitti:

kiinnostaa jehovien ehtoollinen. Miten se perustellaan raamatusta että vain pieni joukko seurakuntalaisista nauttii ehtoollisen ja toiset saa vain jakaa ja katsella?

Jeesus sano,et hän tekee liiton teidän kanssanne,11 uskollista opetuslasta,valtakunnasta.Luuk.12:32 sano et vain pieni lauma saa palkinnoksi taivaallisen valtakunnan.Ja luku on Ilmestyskirjas 144000.Muut uskolliset Jehovan palvelijat saa elämän maan päällä

• efox
        neitoni kirjoitti:

Jeesus sano,et hän tekee liiton teidän kanssanne,11 uskollista opetuslasta,valtakunnasta.Luuk.12:32 sano et vain pieni lauma saa palkinnoksi taivaallisen valtakunnan.Ja luku on Ilmestyskirjas 144000.Muut uskolliset Jehovan palvelijat saa elämän maan päällä

Minä en ymmärrä tuota antamaasi raamatunkohtaa noin? Luukas kirjoittaa ja hän sanoi opetuslapsillensa jae 22. Jeesus puhuu siis koko ajan heille jakeeseen 53 asti.

Tuossa sinun antamassa jakeessa opetuslapset on Jeesuksen edessä ja hän tarkoittaa vain heitä. En mitenkään voi yhdistää tuosta ehtoolliseen liittyvää.

Onko todellakin niin että vain tuon jakeen perusteella teillä jaotellaan leipään ja viiniin osallistuminen?

• efox
        efox kirjoitti:

Minä en ymmärrä tuota antamaasi raamatunkohtaa noin? Luukas kirjoittaa ja hän sanoi opetuslapsillensa jae 22. Jeesus puhuu siis koko ajan heille jakeeseen 53 asti.

Tuossa sinun antamassa jakeessa opetuslapset on Jeesuksen edessä ja hän tarkoittaa vain heitä. En mitenkään voi yhdistää tuosta ehtoolliseen liittyvää.

Onko todellakin niin että vain tuon jakeen perusteella teillä jaotellaan leipään ja viiniin osallistuminen?

edelliseeni. Jeesus sanoi oppilailleen jotka oli hänen edessään ”älä pelkää sinä pieni lauma”.

Minua kummastuttaa entisä enemmän miten tämä voi liittyä ehtoolliseen?

• Tykästynyt
        neitoni kirjoitti:

Lähtisitkö mun kanssani sokkotreffeille.
        Mentäs vaikka aluks syömään ja sitten jos sille tuntuu, nii vaikka leffaan?

• neitoni kirjoitti:

>> Jeesus sano,et hän tekee liiton teidän kanssanne,11 uskollista opetuslasta,valtakunnasta.

Vartiotorniseura kieltää kaikkien opetuslapsien osallisuuden Uudesta liitosta, koska Jeesus puhui vain niille yhdelletoista. Millä perusteella Uusi liitto sitten koskee 144000 joukkoa?

otti leivän, kiitti, mursi ja sanoi:
              "Tämä on minun ruumiini, joka teidän edestänne annetaan;
               tämä minun muistokseni".
           Samoin hän otti myös maljan aterian jälkeen ja sanoi:
              "Tämä malja on uusi liitto minun veressäni;
               niin usein kuin te juotte, tehkää se minun muistokseni".
           Sillä niin usein kuin te syötte tätä leipää ja juotte tämän maljan,
           te julistatte Herran kuolemaa, siihen asti kuin hän tulee

Sillä jos ensimmäinen liitto olisi ollut moitteeton, ei olisi etsitty sijaa toiselle.
           Sillä moittien heitä hän sanoo:
              "Katso, päivät tulevat, sanoo Herra,
               jolloin minä teen Israelin heimon ja Juudan heimon kanssa uuden liiton,
               en sellaista liittoa kuin se, jonka minä tein heidän isäinsä kanssa silloin,
               kun minä tartuin heidän käteensä ja vein heidät pois Egyptin maasta.
               Sillä he eivät pysyneet minun liitossani,
               ja niin en minäkään heistä huolinut, sanoo Herra
               Sillä tämä on se liitto, jonka minä teen Israelin heimon kanssa
               näiden päivien jälkeen, sanoo Herra:
               Minä panen lakini heidän mieleensä, ja kirjoitan ne heidän sydämiinsä,
               ja niin minä olen heidän Jumalansa, ja he ovat minun kansani.
               Ja silloin ei enää kukaan opeta kansalaistaan eikä veli veljeään sanoen:
               'Tunne Herra'; sillä he kaikki, pienimmästä suurimpaan, tuntevat minut.

Sillä minä annan anteeksi heidän vääryytensä
               enkä enää muista heidän syntejänsä."

Tämän liiton ulkopuolelle vartiotorniseura todistajansa sulkee. Se on johtanut siihen, että todistajaparat koettavat miellyttää Jehova-jumalaa levittämällä järjestön valheita edelleen ja ansaita näin paratiisipaikkaa.

>> Luuk.12:32 sano et vain pieni lauma saa palkinnoksi taivaallisen valtakunnan.Ja luku on Ilmestyskirjas 144000.

On yksin vartiotorniseuran seliselitys, että "pieni lauma" on 144000. Et osaa perutella väitettäsi. Jeesus osoitti sanansa pienestä laumasta opetuslapsilleen. Se joukko ei ollut suuren suuri, vaikka lukuun otetaan muutkin hänen surassaan olleet kuin "ne kaksitoista". Eikä kristittyjen lukumäärä niin suuri ole nykyäänkään.

>> Muut uskolliset Jehovan palvelijat saa elämän maan päällä.

Mikä saa sinut uskomaan, että olisi vastoin Raamatun sanaa kaksi erilaista toivoa ja etteivät nuo 144000 tulisi olemaan maan päällä?

• neitoni
        Tykästynyt kirjoitti:

Lähtisitkö mun kanssani sokkotreffeille.
        Mentäs vaikka aluks syömään ja sitten jos sille tuntuu, nii vaikka leffaan?

syömään pyydetään...
        Mut sanon et Isä.Poika ja Pyhä henki on kaikki 3 eri asiaa

• neitoni
        efox kirjoitti:

voin sanoa paljonkin,mutta jos haluat tietää mitä JT uskovat,ota yhteyttä,koska tällä palstalla on monenlaista mieltä ja suoraa valettakin

• efox
        neitoni kirjoitti:

syömään pyydetään...

Vai kolme eri asiaa? Toi saattaa olla syynä ettei minun 27.8 kirjoitettuun viestiin ole vastattu?

Miten jehovat kastavat? Heidän pitäisi kastaa vain Jehovan nimeen mutta sitä ei löydy Raamatusta.

Jos he kastavat Isän Pojan ja Pyhän Hengen NIMEEN niin silloin kastetaan kolmiyhteisen Jehovaan.

Kai osaatte lukea ei kasteta nimiin vaan NIMEEN?

Saanko tästä tietoa ja vain raamatusta?

• neitoni kirjoitti:

syömään pyydetään...

itsensä Isänä Poikana ja Pyhänä henkenä,edustavat yhtä samaa Jumaluutta, vaikka on kolme eri persoonaa.
        Jehovan todistajat kieltävät että Jeesus olisi Jumalasta.
        Hänen lähettiläs maanpäällä, edustamassa Jumalaa, ja tällä hetkellä ainoa välimies Isän Jumalan luokse.
        Eli vatiotorniseura ei ole tuo välimies.

että kaikki kunnioittaisivat Poikaa, niinkuin kunnioittavat Isää,

Jehovantodistajat eivät näin tee.

Mutta Raamattu kertookin siitä että lopunaikana tulee harhaoppi, joka kieltää Jeesuksen, meidän ainoan Herramme ja Vapahtajamme

• efox
        neitoni kirjoitti:

voin sanoa paljonkin,mutta jos haluat tietää mitä JT uskovat,ota yhteyttä,koska tällä palstalla on monenlaista mieltä ja suoraa valettakin

Tulkitsen tilanteen sellaiseksi ettei teiltä enää löydy raamatusta perusteluja. Tai jos niitä on niin sinun selitys ei mene läpi.

Jehovan sanaa pitää opettaa ja julistaa? Ehtoolliseenkin pitäisi löytyä selvät ohjeet. Ps. 12:7. ”Herran sanat ovat selkeitä sanoja.”

• neitoni
        efox kirjoitti:

Tulkitsen tilanteen sellaiseksi ettei teiltä enää löydy raamatusta perusteluja. Tai jos niitä on niin sinun selitys ei mene läpi.

Jehovan sanaa pitää opettaa ja julistaa? Ehtoolliseenkin pitäisi löytyä selvät ohjeet. Ps. 12:7. ”Herran sanat ovat selkeitä sanoja.”

en oo JT,joten puhu heidän kans,tiiän asiat ja kuka valehtelee,mut parempi et otat heihin yhteyttä,kaikkea hyvää

• efox
        neitoni kirjoitti:

en oo JT,joten puhu heidän kans,tiiän asiat ja kuka valehtelee,mut parempi et otat heihin yhteyttä,kaikkea hyvää

Kirjoitit heidän opin mukaisesti. Kaikkea hyvää myös sinulle.

• liikaa ongelmakohtia

>>Tällä palstalla en oikein löydä jehovantodistajien kirjoituksia uskostaan.
      Miksi he eivät kirjoittele täällä????

• efox

kastetaan? Heidän pitäisi kastaa vain Jehovan nimeen mutta sitä ei löydy Raamatusta. Jos he kastavat Isän Pojan ja Pyhän Hengen nimeen niin silloin kastetaan kolmiyhteisen Jehovaan. Kai osaatte lukea ettei kasteta nimiin vaan nimeen?

• Anti-JT
        efox kirjoitti:

kastetaan? Heidän pitäisi kastaa vain Jehovan nimeen mutta sitä ei löydy Raamatusta. Jos he kastavat Isän Pojan ja Pyhän Hengen nimeen niin silloin kastetaan kolmiyhteisen Jehovaan. Kai osaatte lukea ettei kasteta nimiin vaan nimeen?

Vastaamatta jättäminen:
        Tietysti kunnon JT eivät tällaisilla foorumeilla pyöri, koska se on väärin. Vartiotorniseura on sen kieltänyt, sillä foorumit ovat haitallisia. Yksi syy on se, ettei JT:t ala epäillä uskoaan/valheitaan.

Vastaamatta jättäminen ja vastausten kiertely:
        Vaikka Raamattu muka on auktoriteetti, JT:t käyttävät kirjallisuutta tukenaan Raamatun ohella. Tämä kirjallisuus on ihmisten kirjoittamaa ja ihmisten TULKINTOJA Raamatusta. Sen mukaan, kuka kulloinkin on pääjehu tulkinnat vedetään uusiksi hänen päänsä mukaan. JT:n Raamatun tulkinnat ovat muuttuneet vuosikymmenten saatossa koska aina uusi henkilö bossina tulkitsee sitä eritavalla. JT-kirjallisuus on IHMISTEN kirjoittamaa. Miksi he eivät käytä suoraan ja VAIN Raamattua, vaan jonkun amerikkalaisen miekkosen tulkintoja?

• puusilimä

ne on ryöväämässä jotain hyväuskoista mummelia ja alistamassa perheitään ja hylkäämässä tyttäriään ja raiskaamassa lapsiaan.

• Russell

Tämä on hyvä kysymys missä puolestapuhujat ovat?

Nykyään on lähes kaikilla uskonnollisilla ryhmillä omat fooruminsa joissa saa kysellä heidän käsitystään raamatusta.

Jehovan todistajia ihan kielletään ettei saa mennä keskustelemaan.

Jokainen omilla aivoillaan ajatteleva ymmärtää että jotain salattavaa on vaikka mainostetaan että ollaan raamatullisia.

• Toimintaa

Internet on Jt:lle hyvin vaikea asia. Jt:t eroavat muista uskonnoista siinä että he ovat edottomia sen puolesta että heillä on TOTUUS ja kaikki muut uskonnot ovat vääriä uskontoja. Monet Jt:t myöskin uskovat tähän vilpittömästi. Jt ei yleensä myöskään joudu kyseenalaistamaan Totuuttaan, koska he lukevat pääasiassa vain omaa kirjallisuutta ja sen avulla tulevat yhä vakuuttuneemmiksi siitä että heillä on Totuus. Saarnaamistoiminta (ovilla käynti) yleensä myös vahvistta tätä näkemystä, koska ovenavaaja harvoin tietää Raamatusta yhtään mitään ja kun Jt tuossa tilanteessa pääsee näyttämään mitä 'Raamattu todella sanoo' niin se vain vahvistaa tunnetta siitä että he todella tuntevat Raamatun ja heillä on Totuus.

Internetissä kaikki on toisin. Jt:n kyky perustella asioita todella punnitaan ja he huomaavat välittömästi olevansa altavastaajia (ovilla tähän tilanteeseen törmätään hyvin harvoin). Internetissä he törmäävät vastaväitteisiin joihin ei löydykkään vastausta Puhu perustellen kirjasta. Asioita joutuukin pohtimaan monelta eri näkökannalta ja tämä voi olla tuhoisaa ainoan Totuuden omaavalle.

Tämän takia Wt-seura on päättänyt kieltää Internetin keskustelupalstoihin osalistumisen ja pyytänyt jäseniään pitäytymään vanhoissa saarnaamistavoissa ja 'etsimään' totuutta vain heidän omista julkaisuista.

Internet on jo nyt aiheuttanut paljon vahinkoa Wt-seuran jäsenmäärälle ja mitä enemmän ihmiset tottuvat käyttämään Internettiä sitä hankalempaa Wt-seuran on mainostaa itseään ainoana Totuuden torvena.

• etsivä

olen ollut huomaavinani tämän saman asian myös muiden uskontojen piirissä. omissa kokouksissa saatu kuvitelma omasta erinomaisuudestaan kariseekin nopeasti netissä. jehovantodistajat ovat tässä suhteessa ilmeisesti vieläkin heikommassa asemassa, kun eivät uskalla lainkaan osallistua keskusteluihin. minusta aika omituinen elämäntyyli.

• PekkaTaus

Jehovan todistajat keskustelevat uskostaan toreilla, liikenneasemilla, pysäköintialueilla, ihmisten ovilla.

Jotkut Jehovan todistaja-yksilöistä haluavat oikaista väärinkäsityksiä uskostaan tällä palstalla.

• efox

JT:n opista on täällä lähes mahdotonta. Vai enkö ole ollut täällä tarpeeksi kauan?

• ihmisenpoika1

Ei niitä täällä ole...sorry.
      Katsos kun asia on juuri niinkuin sanoit , he haluavat sinut omiin kokouksiinsa jotta voivat aloittaa aivopesun siellä seinien sisällä rauhassa ilman että kukaan pelastaa sinua . Ole järkevä ja pysy erossa jehovista ,ole niin viisas hyvä ihminen.

• Efox

Onko todellakin koko tämän foorumin ajan tilanne ollut tämä että he näin niukasti vastaavat omaan oppiinsa?

Jos ollaan raamatun mukaisia niin ei pitäisi olla mitään salattavaa. Päinvastoin Jehovan sanaa pitäisi julistaa.

Eikö ketään joka luulee omistavansa koko totuuden ole tullut kokeilemaan siipiänsä?

• Jallu-eno
        Efox kirjoitti:

Onko todellakin koko tämän foorumin ajan tilanne ollut tämä että he näin niukasti vastaavat omaan oppiinsa?

Jos ollaan raamatun mukaisia niin ei pitäisi olla mitään salattavaa. Päinvastoin Jehovan sanaa pitäisi julistaa.

Eikö ketään joka luulee omistavansa koko totuuden ole tullut kokeilemaan siipiänsä?

Olen minä täällä. Lakkaa ruikuttamasta.

• efox
        Jallu-eno kirjoitti:

Olen minä täällä. Lakkaa ruikuttamasta.

et keskustele?

• Jallu-eno
        efox kirjoitti:

et keskustele?

..että käyn kuusi päivää viikossa töissä, plus kaikki kokoukset yms. Tänne nettiin kirjoittelen jos aikaa sattuu löytymään, eikä se silloinkaan ole todellakaan mikään ykkösprioriteetti.

• lisätään vielä se
        Jallu-eno kirjoitti:

..että käyn kuusi päivää viikossa töissä, plus kaikki kokoukset yms. Tänne nettiin kirjoittelen jos aikaa sattuu löytymään, eikä se silloinkaan ole todellakaan mikään ykkösprioriteetti.

että silloinkin kun kirjoittelet, et ota kantaa hankaliin asioihin, vaan väistelet ja puhut tyhjänpäiväistä lässytystä, aivan kuten kokeneet vanhat jehnupierut ovat omalla esimerkillään sinua opettaneet.

Olet Jallu-ona surkuhupaisa paskahousu-jeppu.

• runsaasti
        lisätään vielä se kirjoitti:

että silloinkin kun kirjoittelet, et ota kantaa hankaliin asioihin, vaan väistelet ja puhut tyhjänpäiväistä lässytystä, aivan kuten kokeneet vanhat jehnupierut ovat omalla esimerkillään sinua opettaneet.

Olet Jallu-ona surkuhupaisa paskahousu-jeppu.

jallu eno on vastaillut raamatusta kysyville. Nyt taitaa into olla kateissa miestä ei näy.

• vieraile ollenkaan

Ne ei täällä tosiaan käy ollenkaan, eikä niitten tartte täällä todistella-ne tulee teidän oville...eli voinet kutsua juttelemaan kotiisi ...minä olen niitten kanssa paljon jutellu ja lueskellu ja keskustellu ja voi hyvänen aika sitä tieto määrää mikä niillä on -aivan fantastinen en voi kun ihailla..osa on kun ns. tietosanakirjoja kysytpä mistä tahansa ne tietää ja joskus olen käynyt niitten kokouksissakin ja siellon hienot puheet ja aiheet.. aivan viimeisen päälle opettavaisia asioita kiva niitä on kuunnella..ja olen pannut merkille että siellon aika lukeneita ihmisiä ja hienoja ja rikkaita..nillon varmasti suojelus täällä maan päällä...ne pärjää aina...ja kun ne tulee mukaan ...niin kyll mää ymmärrän sen niiden Rakkauden Jumalaansa kohtaan aivan ihana kattella kun ne elää aika pitkälle ns. normaalin normin mukaan..ei ne oo niin "pahoja "kun väitetään ...mulle on tuttua tuo homma siinä mielessä kun mun äitini on ollu siellä mukana oikeastaan aina...elänyt aivan suht hyvän elämän ihan kuuliaisesti ja mitäpä hän olisi menettänyt? isäni ei ollut ja valitettavasti kuoli alkoholin väärin käyttäjänä jo 10-v sitten..äitini ei ole ikinä juopotellut tai tupakoinut - on käynyt töissä hoiti meidät lapset hienosi aikuisiksi ja on nyt monen lapsen mummo ja ostelee niille aina sillon tällön kaikenlaista esim mun tytölle just vasta kalliin sähkökitaran...minua se auttaa aina rahallisesti ...kun olen pulassa ja just ikkään osti meidän perheelle asuntovaunun... ja on se ollu ihana ja turvallinen mummo ja äiti meille.. sellaselle lähimmäisen rakkautta osoittavalle me myös annamme sillon tällön tunnustuksen ja viemme hänelle kukkia tai jotain pientä kivaa. menisin mukaan tuonne koko toimintaan mun pitää vain lopettaa tupakointi ja sen kun saan pois on se varma että Mikään mahti maailmassa ei estä minua sen jälkeen menemästä sinne niin hienona asiana minä sitä hommaa pidän.Siellä on niin ihanaa ja rakkaudellinen ilmapiiri siispä kamppailemaan tuo tupakki ongelman suhteen ja sinulle sanoisin että etsi niitä käsiisi...näet varmaan samoja kun mitä minä kirjoitin että tosi on. _hei ja kaunista syksyä!!!

• kirjoitukset

jallu eno on saanut pahasti takkiinsa.Hän on valmis hävittämään Jumalan lain kolmeksi päiväksi oppinsa takia?

• TAITAA OLLA??
        kirjoitukset kirjoitti:

jallu eno on saanut pahasti takkiinsa.Hän on valmis hävittämään Jumalan lain kolmeksi päiväksi oppinsa takia?

Joo mut OIKEET seurakuntalaiset eivät käy täällä.. ONHAN paljon ihmisiä jotka ovat olleet mukana ja eroneet tai erotettujakin.. tai vain tutkineet ym.ym.Sillä tuntuu tietoo olevan MUTTA en usko että on oikeesti mukana.Tiedän koska ne ei käytä tätä palstaa saarnaamis palstanaan.(jokainen voi täällä esittää olevansa ihan mitä vaan mutta EI OLE TAKEITA että näin olis!-Ja sit on varmaan sellasii ns. seonneitakin ihmisiä jotka eivät ole julkisesti missään muotoa mukana mutta saattavat höpöttää sit niiden nimissä ihmisille kaikenlaista. joten jos tää jallu-eno olis mukana oikeesti ei se täällä SAARNAIS , joten suhtautukaa sillai varauksella näihin ihmisiin..niiltei saa oikeeta kuvaa täällä.

• luitko
        TAITAA OLLA?? kirjoitti:

Joo mut OIKEET seurakuntalaiset eivät käy täällä.. ONHAN paljon ihmisiä jotka ovat olleet mukana ja eroneet tai erotettujakin.. tai vain tutkineet ym.ym.Sillä tuntuu tietoo olevan MUTTA en usko että on oikeesti mukana.Tiedän koska ne ei käytä tätä palstaa saarnaamis palstanaan.(jokainen voi täällä esittää olevansa ihan mitä vaan mutta EI OLE TAKEITA että näin olis!-Ja sit on varmaan sellasii ns. seonneitakin ihmisiä jotka eivät ole julkisesti missään muotoa mukana mutta saattavat höpöttää sit niiden nimissä ihmisille kaikenlaista. joten jos tää jallu-eno olis mukana oikeesti ei se täällä SAARNAIS , joten suhtautukaa sillai varauksella näihin ihmisiin..niiltei saa oikeeta kuvaa täällä.

Täysin heidän opin mukaisesti kirjoittelee.

• russell
        luitko kirjoitti:

miten Jallu eno lukeekaan Joh. 1:1:n?

• kirjoitella
        luitko kirjoitti:

No saahan sitä kirjoitella...mut ei se takaa että olis siellä puhtaana mukana kuka sen asian pystyy todistamaan? ja sinne niitä omia pystyy lisäilemään sit makupaloiksi.- sen tiedän että täällä ne ei oikeesti todistele joten meikä ei usko vilpimmömästi sen olevan mikään oikea JT:ja

• russell
        kirjoitella kirjoitti:

No saahan sitä kirjoitella...mut ei se takaa että olis siellä puhtaana mukana kuka sen asian pystyy todistamaan? ja sinne niitä omia pystyy lisäilemään sit makupaloiksi.- sen tiedän että täällä ne ei oikeesti todistele joten meikä ei usko vilpimmömästi sen olevan mikään oikea JT:ja

>>No saahan sitä kirjoitella...mut ei se takaa että olis siellä puhtaana mukana kuka sen asian pystyy todistamaan?

• niin just epäilen..
        russell kirjoitti:

>>No saahan sitä kirjoitella...mut ei se takaa että olis siellä puhtaana mukana kuka sen asian pystyy todistamaan?

HEILLÄ ON OMAT VIRALLISET NETTISIVUT !!!!

-Täällä yleensä rietastelee erotetut, eroneet, vastustajat yms. väki joten KARTTAKAA sellaisten seuraa sanotaan.-niin että kukaan oikea puhdas todistaja ei täällä puolustele uskoaan.

• russell
        niin just epäilen.. kirjoitti:

HEILLÄ ON OMAT VIRALLISET NETTISIVUT !!!!

-Täällä yleensä rietastelee erotetut, eroneet, vastustajat yms. väki joten KARTTAKAA sellaisten seuraa sanotaan.-niin että kukaan oikea puhdas todistaja ei täällä puolustele uskoaan.

saako siellä kysellä heidän opistaan? Katsos kun minun ovelle eivät enää pyytämälläkään tule.

Syy on siinä kun en anna heidän hypätä toiseen aiheeseen silloin kun huomaavat jäävänsä tappiolle. Keskustelen vain raamatusta.

Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Saana airola ja. muusikko spekulaatiota

Saara airolan kirja muusikko mies. Oisko redrama tai lauri tähkä? Saana oli 13 v vuonna 2014 Tekoäly sanoo : tähkä Julki
      Yhteiskunta
      13
      1454
    2. Mitäs peitsarissa on tapahtunut eilen illalla

Mikkelissä iso poliisioperaatio https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/39ef020c-2d81-4d72-b720-651f458ba3e2
      Mikkeli
      55
      1397
    3. Miten kuvaisit tunteitasi

tällä hetkellä?
      Ikävä
      106
      1114
    4. Jos saisit palata takaisin johonkin vuoteen

Mikä vuosi se olisi? Ja mitä siinä hetkessä tapahtuisi?
      Ikävä
      121
      1071
    5. Mikä estää?

tapaamisen, suhteen aloittamisen?
      Ikävä
      76
      736
    6. Miksi ETTE suostu selvittämään . . . . . ...

Asioita jotka jääneet selvittämättä toisen osapuolen kanssa? Kertoisitteko miksi ette suostu? Vaikka teidän mielestä
      Ikävä
      168
      691
    7. Mitä jos saisit selville

että kaivattusi tekee susta pilaa?
      Ikävä
      114
      585
    8. Eilinen

Herättikö eilinen jotain ajatuksia?
      Ikävä
      52
      572
    9. Wille Rydman on kansalaisten mielestä huonoiten onnistunut ministeri

Onneksi olkoo Wille kärkipaikasta! Oletkin sen eteen tehnyt hartiavoimin töitä. "Ministeri Wille Rydman (ps) on kansala
      Maailman menoa
      368
      558
    10. Tajuan kyllä

että molemmilla on omat elämänsä ja kuvionsa ja rakkaansa. En odota mitään enkä ole tunkemassa mihinkään. Kai silti saa
      Ikävä
      52
      515
    Aihe