Tänään varmistui mulle

...

että Jeesusta ei sitten ikinä ollutkaan olemassa. Harmillinen juttu kun oon vähän ollut siinä uskossa, että ehkä hän oli olemassa vaikken nyt varsinaisesti uskonut hänen olevan jumalan poika.

21

722

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • cybo-ceronimo-cabriel-61

//Tänään varmistui mulle
      ... 7.1.2009 klo 15.29 että Jeesusta ei sitten ikinä ollutkaan olemassa.//

- Mistäs sinä sait varmistuksen asialle?

• asiaa...

ja tänään näin yhden dokumentin jossa kerrottiin historioitsijoista jotka ovat eläneet aikakausina jolloin Jeesuksenkin olisi pitänyt elää tai sen jälkeen. Kuitenkaan mikään muu dokumentti kuin raamattu ei edes mainitse Jeesusta millään tavoin. Jos olisi ollut joku tuollainen ihmeiden tekijä niin eikö siitä olisi maininta joissakin historian kirjoissa? Toki en ole siis mitenkään sen kummemmin varmistanut tuotakaan tietoa mutta tällä hetkellä uskon siihen eniten. Sinä ja muut saavat uskoa mitä itse haluatte.

• kirjoitettiin
        asiaa... kirjoitti:

ja tänään näin yhden dokumentin jossa kerrottiin historioitsijoista jotka ovat eläneet aikakausina jolloin Jeesuksenkin olisi pitänyt elää tai sen jälkeen. Kuitenkaan mikään muu dokumentti kuin raamattu ei edes mainitse Jeesusta millään tavoin. Jos olisi ollut joku tuollainen ihmeiden tekijä niin eikö siitä olisi maininta joissakin historian kirjoissa? Toki en ole siis mitenkään sen kummemmin varmistanut tuotakaan tietoa mutta tällä hetkellä uskon siihen eniten. Sinä ja muut saavat uskoa mitä itse haluatte.

Onhan se tietysti mahdollista, että jokin esikuva on hulluna pidetyn kiertävän saarnaajan muodossa joskus ollutkin. Eikös sentään yksi noista historian kirjoittajista maininnut siihen tapaan että "teloitettiin eräs cherestus". Siinä olisi suunnilleen oikea mittakaava: "cherestus" oli tiettävästi sellainen puolittainen haukkumanimi, jota käytettiin itseään "hyvinä" pitämistä ihmisistä samaan tapaan kuin nykyisin käytetään sanaa "jeesustelija".

• asiaa... kirjoitti:

Tuohon aikaan historioitsijat kirjoittivat vain kuninkaista ja hallitsioista.Olisi ihme jos Jeesuksesta löytyisi jotain. Mutta koskapa Jeesus on "ihme" niin löytyyhän Hänestä mainintoja ja itse asiassa aika paljonki:

FF Brucen Jesus and Christian Origins outside the New Testament, Hodder, 1974:

Varhaisia viittauksia kristittyihin tms. on vuodelta 120 jKr. Hadrianuksen hovivirkailija Svetoniuksella Claudiuksen määräämään juutalaisten karkoitukseen ja Neron toimeenpanemiin kristittyjen vainoihin liittyen (Claudiuksen Elämä 25.4; Keisarien Elämä 26.2.).

Vähä-Aasian Bitynian maaherran Plinius nuoremman kirjeenvaihdossa keisari Trajanuksen kanssa vuonna 112 jKr. (Epistles x. 96-97) kysytään, pitäisikö kristittyjen teloitukset rajoittaa koskemaan enää johtajia. Plinius kehuu kristittyjen yhteiskunnallista kunnollisuutta ja sanoo heidän ainoaksi rikkeekseen keisarinpalvonnan hylkäämisen Kristuksensa vuoksi (Epistles X, 96).

Noin 53 jKr. syntynyt Aasian provinssin maaherra Cornelius Tacitus mainitsee Jeesuksen teloituksen Pilatuksen käskystä Tiberiuksen aikana (Annals XV, 44) kertoessaan Neron aikaisista kristittyjen vainoista Rooman palon yhteydessä. Lisäksi hän viittaa kristittyihin kertoessaan Jerusalemin temppelin hävityksestä 70 jKr. Katkelma Historiat-teoksesta on säilynyt Sulpicius Severuksen ansiosta. Tacitus oli antisemiitti ja piti kristinuskoa vahingollisena taikauskona.

Vuonna 37 jKr. syntynyt Josefus, sikäli kuin hänen Jeesusta koskevan mainintansa alkuperäinen muoto voidaan rekonstruoida, luultavasti vahvistaa hänen teloituksensa ristiinnaulitsemalla Pilatuksen määräyksestä juutalaisten syytteen perusteella, ja kertoo hänen maineestaan ihmeidentekijänä ja opettajana. (Antiquities XVIII. 3.3 (64)). Katkelma on erittäin kiistanalainen myönteisyytensä vuoksi Jeeuksen henkilöä kohtaan, ja sen uskotaan yleisesti tulleen myöhemmin lisätyksi. Kappaleesta on kuitenkin olemassa arabiankielisessä kokoomateoksessa säilynyt astetta maltillisempi ja lyhyempi versio, jota pidetään luotettavampana. Myös tässä versiossa todetaan Jeesuksen kannattajien kertoneen johtajansa ilmestyneen heille kolme päivää ristiinnaulitsemisensa jälkeen ja väitetään Jeesuksen käyttäytymistä luonteeltaan asialliseksi. Toisessa yhteydessä Josefus mainitsee Jeesuksen veljen Jaakobin mestaamisesta (Antiquities XX 9:1).

Lucianus Samosatalainen oli toisen vuosisadan satiirikko, joka mainitsi ylenkatseellisesti kristityt ja Kristuksen muutamaan otteeseen. Lucianus kertoo kristittyjen palvovan ristiinnaulittua johtajaansa ja paheksuu menestyneen kultin aikaansaamaa kreikkalaisten jumalien hylkäämistä (Kuoleva Peregrinus, Väärä Profeetta Aleksanteri).

Samarialainen Thallus kirjoitti jo 52 jKr. kommentoiden ristiinnaulitsemisen pimeyttä auringonpimennyksenä. Katkelma on säilynyt kristityn kirjoittajan Julius Afrikanuksen toimesta (221 jKr.), jossa sen ajankuvausta kritisoidaan.

Myös 1. vuosisadan historioitsija Flegonus mainitsee ristiinnaulitsemisen yhteydessä tapahtuneen pimennyksen täysikuuna ja kertoo epätavallisen pimennyksen tulleen merkityksi myös keisari Tiberiuksen historiallisiin mainintoihin. Flegonuksen Aikakirjat on säilynyt katkelmana niin ikään Julius Afrikanuksen toimesta.

Kirkkoisistä piispa Agapius lainaa ja listaa useita muinaisia teoksia, jotka viittaavat ristiinnaulitsemisen tapahtumaan, mutta näistä lähteistä vain osa on tutkijoiden tuntemia, saati sitten säilyneitä. (Shlomo Pines, An Arabic Version of the Testimonium Flavianum and Its Implications. Jerusalem: Jerusalem Academic Press, 1971.)

Syyrialainen Mara bar Serapionin kirje puhuu myös juutalaisista, jotka ”tappoivat viisaan kuninkaansa” johonkin aikaan ennen Jerusalemin vuonna 70 tapahtunutta tuhoa ja verrataan tätä Pythagoraan ja Sokrateen kohtaloihin. Kirje on kirjoitettu hieman vuoden 73 jKr. jälkeen ja sitä säilytetään British Museumissa.

Lisäksi ovat juutalaisten oppineiden kirjoitukset. Kirjahyllyn täyttävässä Talmudissa säilyneet ei-kristityt lähteet kertovat, että juutalaisjohtajat teloittivat Jeesuksen pääsiäisaattona etupäässä taikurina ja petturina: Babylonian Talmud, Sanhedrin 43a.

Encyclopedia Britannican 15. painos käyttää ennätykselliset 20 000 sanaa kuvatessaan historiallisen Jeesuksen henkilöä. Se kertoo ’itsenäisten merkintöjen todistavan, etteivät muinaisina aikoina kristinuskon vastustajatkaan epäilleet Jeesuksen historiallisuutta, joka kyseenalaistettiin ensimmäisen kerran ja riittämättömältä pohjalta monien kirjoittajien toimesta 1700-luvun lopussa, 1800-luvulla ja 1900-luvun alussa.’

Eli jos haluaa perustaa uskonsa historialliseen Jeesukseen todistusaineiston valossa ei voi tehdä muuta johtopäätöstä kuin uskoa.

• wannabe-uskis

Eikö kannattaisi kuunnella myös eri mieltä olevien perustelut, ennen kuin päättää mielipiteensä? Jeesuksen historiallisuuden kiistäjiä kyllä riittää, mutta yleensä heidän argumenttinsa ovat lähemmin tarkasteltaessa osoittautuneet epävarmoiksi ja horjuviksi. Toisaalta jos et usko Jeesuksen olleen Jumalan Poika, niin mitäpä väliä sillä on, mitä hänen historiallisuudestaan ajattelet. Miksi sinusta olisi harmillista, jos Jeesus ei ollut historiallinen henkilö? Saanko kysyä, mikä dokumentti oli kyseessä?

• ...

että oon ihan suotta uskonut koko Jeesuksen olemassaoloon tähän asti. Mitään muuta väliä ei itselleni asiassa olekaan eli ei tästä nyt kannata mitään isoa asiaa tehdä. Ja kuten tossa aiemmassa viestissä sanoin niin kukin saa uskoa mihin haluaa. En taida mainita dokumenttia kun joku suotta alkais tekeen hirveästi työtä, että saisi minut uskomaan sen olleen roskadokumentti. HUOM!!! Minä olen kyllä kuunnellut eri mieltä olevien perusteluja ja nähnyt heidenkin dokumenttejaan.

• ystävä*
        ... kirjoitti:

että oon ihan suotta uskonut koko Jeesuksen olemassaoloon tähän asti. Mitään muuta väliä ei itselleni asiassa olekaan eli ei tästä nyt kannata mitään isoa asiaa tehdä. Ja kuten tossa aiemmassa viestissä sanoin niin kukin saa uskoa mihin haluaa. En taida mainita dokumenttia kun joku suotta alkais tekeen hirveästi työtä, että saisi minut uskomaan sen olleen roskadokumentti. HUOM!!! Minä olen kyllä kuunnellut eri mieltä olevien perusteluja ja nähnyt heidenkin dokumenttejaan.

Kun sinä kerran olet uskonut Jeesukseen, niin se on kyllä paholainen joka nyt yrittää saada sinua luopumaan uskostasi.
        Kokeile pyytää Jeesusta antamaan sinulle vahva usko, ja Hän tekee sen.
        Raamatussa Jeesus on luvannut, että Hän ei heitä ulos ketään, joka tulee Hänen luoksensa.

Et kai sinä anna valheen isän, paholaisen, saada sinua ansaansa?

Kuuntelepa tämä laulu:
        http://www.youtube.com/watch?v=M9C_1imlGRE

• ...
        ystävä* kirjoitti:

Kun sinä kerran olet uskonut Jeesukseen, niin se on kyllä paholainen joka nyt yrittää saada sinua luopumaan uskostasi.
        Kokeile pyytää Jeesusta antamaan sinulle vahva usko, ja Hän tekee sen.
        Raamatussa Jeesus on luvannut, että Hän ei heitä ulos ketään, joka tulee Hänen luoksensa.

Et kai sinä anna valheen isän, paholaisen, saada sinua ansaansa?

Kuuntelepa tämä laulu:
        http://www.youtube.com/watch?v=M9C_1imlGRE

että joku alkaa hihhuloimaan...

• EXTOL
        ... kirjoitti:

Luulen että olet katsonut Zeitgeist-dokumentin? En tiedä/muista kauhean hyvin enää perusteluja mutta sen tiedän, että viisaammat ovat tutkineet ja todenneet että dokumentissa on paljon keksittyä juttua eli ns. jauhetaan paskaa. Harmillista jos porukalle kerrotaan vääriä faktoja. Googlettamalla pitäisi löytyä vastalauseita dokumentille, sekä muistaakseni törmäsin joskus "Zeitgeist refuse" -dokumenttiin joka kannattaa varmaan tsekata.

http://uskonpuolesta.blogspot.com/2008/04/zeitgeist-elokuva-on-ankka.html

Myös tuo blogi on mielestäni erittäin hyvä, kannattaa lukea!

• zeitgeistin...
        EXTOL kirjoitti:

Luulen että olet katsonut Zeitgeist-dokumentin? En tiedä/muista kauhean hyvin enää perusteluja mutta sen tiedän, että viisaammat ovat tutkineet ja todenneet että dokumentissa on paljon keksittyä juttua eli ns. jauhetaan paskaa. Harmillista jos porukalle kerrotaan vääriä faktoja. Googlettamalla pitäisi löytyä vastalauseita dokumentille, sekä muistaakseni törmäsin joskus "Zeitgeist refuse" -dokumenttiin joka kannattaa varmaan tsekata.

http://uskonpuolesta.blogspot.com/2008/04/zeitgeist-elokuva-on-ankka.html

Myös tuo blogi on mielestäni erittäin hyvä, kannattaa lukea!

ja se oli kyllä paljon laadukkaampi kuin minun katselemani dokumentti. Varmistui entisestään, että Jeesusta ei ollut olemassa. Painotan jälleen kerran, että sinä ja muut saatte uskoa mitä haluatte mutta tällä hetkellä minä uskon vahvemmin, että Jeesusta ei ole ollut olemassa (ainakaan raamatun kuvaamalla tavalla).

• Maailman
        zeitgeistin... kirjoitti:

ja se oli kyllä paljon laadukkaampi kuin minun katselemani dokumentti. Varmistui entisestään, että Jeesusta ei ollut olemassa. Painotan jälleen kerran, että sinä ja muut saatte uskoa mitä haluatte mutta tällä hetkellä minä uskon vahvemmin, että Jeesusta ei ole ollut olemassa (ainakaan raamatun kuvaamalla tavalla).

Dokumentteihin vaan pitäydy sanassa Herran. Se Sana on kirkastava sinulle olemuksen Jeesuksen.
        Avoimin sydämmin lähde Sanaa tutkimaan ja tutustut Herraasi joka nyt sinua kutsuu.

Jeesus Kristus Jumalan Poika Tie Totuus Ja Elämä! Sinua minä ylistän ja rukoilen että johdatat lapsesi takaisin Isän luokse.

• EXTOL

Kannattaa silti mielestäni ottaa selvää jauhetaanko Zeitgeitissä paskaa vai ei. Vai kannattaako se luotta vaan epämääräseen dokumenttiin ja sen "faktoihin"?

• EXTOL
        EXTOL kirjoitti:

Kannattaa silti mielestäni ottaa selvää jauhetaanko Zeitgeitissä paskaa vai ei. Vai kannattaako se luotta vaan epämääräseen dokumenttiin ja sen "faktoihin"?

Tosin minä en ole sanomaan mitä sinun kannattaa tehdä. Mut itse en uskalla luottaa sokeesti vaan tommosiin dokumentteihin.

• Näinsemenee

Kyse ei ole laadusta vaan siitä mihin haluaa uskoa. Ja koska sitä haluamista itse toistelet, asia on sillä selvä. Jos mietit mitä muuta haluat elämässäsi sen ohella mihin uskot, esim. siihen dokumenttiin, opit ehkä myös ymmärtämään miksi uskot niin kuin uskot.
        Ja ymmärrät ehkä sitten senkin, mitä merkitsee saako elämässä sen mitä siitä haluaa. Vai onko sillä kovinkaan suurta merkitystä? Elämä voi olla paljon rikkaampaa ja antoisampaa kun ei saanutkaan sitä mitä itse siltä halusi.

• Jeesukseen uskova
        ... kirjoitti:

Miehen mielestä on oikea monikin tie, joka lopulta on kuoleman tie. Sananlaskut 16:25

Jos kuolleet eivät heräjä, niin: "syökäämme ja juokaamme, sillä huomenna me kuolemme".
        Älkää eksykö. "Huono seura hyvät tavat turmelee."
        Raitistukaa oikealla tavalla, älkääkä syntiä tehkö; sillä niitä on, joilla ei ole mitään tietoa Jumalasta. Teidän häpeäksenne minä tämän sanon. 1Kor 15:32-34

Mitkä tien oheen putosivat, ovat ne, joihin sana kylvetään, mutta kun he sen kuulevat, niin saatana heti tulee ja ottaa pois heihin kylvetyn sanan. Matt 15

Parempi on luottaa Herraan, kuin turvata ihmisiin. Ps. 118:8

Näillä eteenpäin ja katse kohti Jeesusta, olkaa siunattuja!

Evankeliumi on Jumalan voima jokaiselle pelastukseksi, joka uskoo ja tunnustaa että Jeesus Kristus Herra.

• totuuden Jeesuksesta
        ... kirjoitti:

minä puolestani pelkään, että alunperinkin sinua vain käytettiin hyväksi tässä asiassa että näin todistaisit Jeesuksen vastustajan toimesta.

• teinihihhuli123
        ... kirjoitti:

Must tuntuu ku luin sun tota viestii et sust tuntuu pahalt ku olit tullu siihe käsityksee ettei Jeesust oo.
        Ja en koita mitenkää horjuttaa sun uutta uskoo (oon ite eläny tähän astisen (17v) elämäni piiris johon kuuluu myös tällasii ns. fundamentalistisii (eiku miten se kirjotetaan) kristittyi jonku verran. jotka koittaa "käännyttää" ihmisii vähän väärin keinoin :D ja se on surku koska se ajaa ihmiset pois jumalan luota. mut he ei osaa lähestyy ihmisii tietyl taval ku heil on niin iso hätä kadotettujen sielujen puolesta, ihan ymmärrettävää sinänsä. no anyway mun pointti on tää (mulla oli "riparilla" NIIN hyvä aineisto et itelle ei jääny yhtään epäselväks etteikö Jeesusta olis ollu olemas. Koin asioita jotka sai mut aattelee et ihmiset jotka ei usko Jeesuksee on outoja :D ) mitä edes on usko. jos jonku asian voi TÄYSIN aukottomasti ja ilman tulkitsemisen varaa todistaa, tarvitaanko uskoa. Siis tiiäks ei näis asiois olis pointtii ilman sitä :D uskominen on jotai mitä sä et voi todistaa mut tiiät sydämessäs vaan jonku asian. Ja oikeesti ihminen VOI oppii tuntemaan Jumalan. Oon ite ihan tällane "perus massateini", mut mulla on sydämes jotain muuta. Kandee kokeilla oikeesti, vaik ei muuute innostaiskaa :) joskus synkkänä iltana ku ei oo muutakaa tekemist ni puhu Jumalalle ja anna Hänel mahollisuus näyttää ittensä sulle :) ota selvää mikä tällanen mies oikee on :D mäki aikanani otin - ja mä rakastuin :)

• JumalanRakkausSydämmiäLämmi...

Mistä tiedät ettei dokumentissa valehdeltu? Itse tiedän että Jeesus on olemassa, käy kokouksissa niin huomaant kuinka Jeesus parantaa ihmisiä. Itsekin olet huomannut kuinka Jeesus auttaa minua, ja olen välillä ajatellut että tämäkin on vain joku sellainen uskonto, esim niinku hindu tai jokin muu vastaava. Mutta olen oikeasti alkanut ymmärtää ja olen saanut vastauksen Jeesukselta. Esim tää on vähän lapsellinen juttu mutta kuitenkin, 3päivänä peräkkäin sain vastauksen rukoukseeni. Minulla oli minun veljen koti avaimet hukassa, ja veljeni oli juuri muuttamassa ja avaimet piti viedä pois, muuten ois joutunut maksamaan 500e jos ei ois ollut kaikkia avaimia. Minulta oli ne hukassa, joten rukoilin Jeesusta että löytäisin ne avaimet, ja miten ollakkaan minulle tuli minun vaaleanpunainen meikki laukku mieleen, ja ne olivat sielä. Vaikka mietin että ne eivät voi olla sielä. Seuraavana päivänä tai siis illalla, olin poika ystäväni kanssa puhelimessa, ja yhtä äkkiä puhelin katkesi, ja en saanut poikaystävääni yhteyttä varmaan 20min. Rukoilin sitten että Jeesus auttaisi että hän vastaisi puhelimeen, tai antaisi jonkun merkin niin tiedän että kaikki on hyvin. No soitin rukoukseni jälkeen uudestaan, ja hän vastasi :) Seuraavana päivänä olin veljeni luona, veljeni oli heittämässä minua kotiin autolla. Huomasin kotona että minun puhelin ei ollut mukana, että se oli jäänyt johonki. Rukoilin että joku ihminen löytäisi sen ja veisi minun veljen luo jos se olis ollut ulkona. Tästä meni 2-4tuntia, kun poikaystäväni soitti kotipuhelimeen minulle ja sanoi, että joku vanha rouva oli löytäny sun puhelimen parkki paikalta ja vie sen sun veljen luo :) Kiitos Herralle kun on kuullut rukoukseni ja vastannut niihin!!! Sinua kehotan lukemaan raamattua, ja jättää kaikki tuollaiset epäilykset pois, paholainen koittaa saada sinun pään sekaisin. Älä luovuta, vaan taistele. paholainen haluaa saada sinut valtaansa, mutta älä anna periksi. Jeesuksen nimessä kuolema on voitettu. Rukoile Jeesusta antamaan sinulle voimia ja viisautta. Jeesus Kristus on Jumalan ainoa poika. Jumala antoi meidän syntiemme sovitukseksi ainoan poikansa, Jeesuksen Kristuksen, jotta MEILLÄ olisi iankaikkinen elämä!!! Taistele paholaista vastaan, näytä sille että sinä olet voittaja Jeesuksen Kristuksen nimen tähden. Muistakaa että, pitkä matkamme on, tie on tuntematon, mutta Jeesus yksin johtaa kuliaa !!!! Siunattua päivän jatkoa kaikille!!!!!!!!!!!!!!

• oijhgfghj

Uusia tekstejä on löytynyt kaivauksissa Jeesuksen ristiinnaulitsemisen ajalta.
      Jerusalemin temppelin rabbit kirjoittivat paniikissa miten temppelin paksu väliverho halkesi ja uhrit eivät enää toimi.
      Tämä tapahtui juuri Jeesuksen ristiinnaulitsemisen aikaan.
      Juuri niinkuin Raamattu kertoo.

Ja Zeitgeit leffa on kaikinpuolin keksitty.
      Siinä ei ole juuri mitään tieteellistä tahi historiallista faktaa.
      Niin moni asia on siinä vääristelty.

Jeesuksesta on myös muitakin historiallisia kirjoituksia.

• Maketsu26

• En tiedä mikä asian on sinulle varmistanut. Kannattaa olla kuitenkin hyvin kriittinen, esim.Zeitgeist-hömppä "dokumenttien" suhteen. Oletettavasti sinulle ei kelpaa Raamattu todisteeksi. On myös olemassa joukko Raamatun ulkopuolisia lähteitä joista Jeesuksen elämän päävaiheet saa selville.
      Myös tämän päivän tutkijat, niin uskovaiset kuin ateistisetkin, pitävät Jeesusta eläneenä henkilönä.

"Jeesus-tutkimuksen perushypoteesi on, että Jeesus on ollut olemassa. Tämä hypoteesi voidaan kyseenalaistaa ja tilalle asettaa hypoteesi, jonka mukaan Jeesus ei ollut olemassa. Tutkijan tehtävänä on arvioida kumpi hypoteeseista on vakuuttavampi. Kansainvälinen tutkimus pitää Jeesuksen olemassaoloa näistä kahdesta hypoteesista selvästi vakuuttavampana." (Lähde:http://www.historianjeesus.fi/kysy.htm)

Tuolta sivustolta saa tämän päivän tutkijoiden tuloksia Jeesus tutkimuksesta. Ei tarvitse olla onneksi sensaatiohakuisten "dokumenttien" varassa tämänkään tiedon suhteen.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Persuja ei aluevaltuustoissa näy

Ei tunnu persuja paljon paikalliset asiat kiinnostavan, vaan ainoastaan ulkomaalaiset, joku Israel ja Trumpin fanitus.
      Maailman menoa
      60
      3729
    2. Päivän Riikka: Uudenkaupungin autotehdas hiljeni

Näin ne 100 000 uutta pysyvää ei-tempputyötä yksityiselle sektorille tämän hallituksen ansiosta syntyy. Työntekijöille j
      Maailman menoa
      87
      3118
    3. Riikka vie Suomen kohta ykköseksi työttömyyskisassa

Espanja: 10,5 % Suomi: 10,3 % Ruotsi: 9,3 % Kisa on tiukkaa, mutta Riikalla hyvä draivi päällä. Vasemmistolaisen päämin
      Maailman menoa
      69
      2326
    4. Mikä ihme teitä savolaisia tuossa

p*rs*reiässä niin kiinnostelee? Että siitä pitää päntönnään huutaa.
      Tuusniemi
      14
      1530
    5. Laita tunniste josta kaivattusi tietää sun kirjoittavan täällä

Joku yksilöity yhteinen juttu joka on sun ja kaivattusi välillä. Tuntomerkkinä esim. punainen pipopää, tonttu-ukko tai m
      Ikävä
      65
      1319
    6. Mikä tekee naisesta

Seksikkään ja viehättävän? Entä miehestä?
      Ikävä
      87
      1179
    7. Varusmiehen kuolema

Ei ollut vahinko, ei aiheuttanut vaaraa muille, eikä ollut rikos, mitä jää jäljelle? Oliko kyseessä oman käden kautta lä
      Kajaani
      29
      1039
    8. Kumpaan rahat, mummojen vaippoihin vai Nalle WahIroosille?

JOS siis sinä saisit päättää?
      Maailman menoa
      1
      1001
    9. Huippu, kaupunki ostaa hotellin

Hyvä juttu meillä on oma hotelli iloitsi Pirtihirmukin. Nyt vaan rekryt päälle ja uusi henkilökunta. Tarvitaan tekijöitä
      Ähtäri
      55
      975
    10. Mitä ajattelet rakkaastasi tällähetkellä?

Itse haluaisin jo hänen viereen..
      Ikävä
      47
      962
    Aihe