jos siihen on mahdollisus, käydä Helsingin Taidemuseossa Tennispalatsissa katsomassa surrealismin lyhyttä oppimäärää. Museossa on Israelin Museon teoksista koottu näyttely avoinna aina syyskuun 22. päivään saakka.
Vaikka esillä olevien teosten määrä on suuri, on läpileikkaus tietysti verraten suppea. Se antaa kuitenkin hyvän kuvan alkavasta surrealismista 1920-luvulla ja sen jälkeisestä kehityksestä aina meidän päviimme saakka. Kussakin näyttelyosastossa on lyhyitä mutta aivan erinomaisia tekstejä valottamassa aiheen ja töiden taustaa, ja ne kannattaa ehdottomasti lukea. Veikkaan, että useimmille tulee ahaa-elämyksiä kuten minulle.
Erityisen mielenkiintoista oli minulle havaita miten voimakkaasti 20- ja 30-luvun surrealistit ovat vaikuttaneet myöhempiin taiteilijapolviin amerikkalaisista uusexpressionisteista alkaen aina nykypäivään saakka. Esikuvia nykytaiteeseen ja -taiteilijoille, nimiä tässä mainitsematta, on näytillä niin viljalti, että perustellusti voi sanoa: ei mitään uutta auringon alla.
Tarjolla on myös enemmän kuin näyttelyteokset sisältävän näyttelyluettelon ohella muuta surrealismiaiheista, runsasti kuvitettua kirjallisuutta.
Suosittelen tutustumista jokaiselle, joka haluaa pysyä mukana taiteen kehityksessä. On aika ravistella luteet taidehistoriakäsitysten homehtuneista lipuista!!
Nyt kannattaa,
ilpittore
2
167
Vastaukset
"Suosittelen tutustumista jokaiselle, joka haluaa pysyä mukana taiteen kehityksessä. On aika ravistella luteet taidehistoriakäsitysten homehtuneista lipuista!!"
Taitaa olla tuo viimeinen kappale kirjoitettu minua ajtellen... :)sentään pidä itseään pitää jotenkin keskiössä olevana. Kirjoitan, varsinkin aloitukset, yleiseksi kannanotoksi. Jos on seurannut kirjoituksiani vuosien mittaan, on tuon sanonnan lipusta ja luteista lukenut ennenkin.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 174466
Kirjoita yhdellä sanalla
Joku meihin liittyvä asia, mitä muut ei tiedä. Sen jälkeen laitan sulle wappiviestin1842509Olet hyvin erilainen
Herkempi, ajattelevaisempi. Toisaalta taas hyvin varma siitä mitä haluat. Et anna yhtään periksi. Osaat myös ilkeillä ja731647Onko muita oman polkunsa kulkijoita
Jotka ei oikein pärjää kenenkään kanssa eli on niin omat ajatukset ja omat mielenkiinnon kohteet yms. On tavallaan sella261414Hyvää Joulua mies!
Toivottavasti kaikki on hyvin siellä. Anteeksi että olen hieman lisännyt taakkaasi ymmärtämättä kunnolla tilannettasi, o641197- 201001
Minua nainen harmittaa, että en pääse sun rahoihin käsiksi
En pysty myöskään pilaamaan elämääsi niin kauan kun sulla on fuck off pääomaa. Harmittaa myös etten tiedä kuinka paljon19985- 115961
Toivoisin etten jännittäisi
niin kauheasti. Hassua tässä on se, että en varmaan olisi niin ihastunut sinuun, jos et olisi niin älykäs, ja henkisesti42932- 171914