Saksan hyökkäyksestä Norjaan on aika usein keskusteltu, mutta tieto ei ole juuri painanut.
Aika hyviä selvityksiä aiheesta kuitenkin on. Yksi melko tuore on Chris Mannin ja Christer Jörgensenin "Hitlerin sota pohjoisessa". 2003.
Norjan valtaushan oli ensimmäinen yhdistetty operaatio viime sodissa. Se tehtiin erittäin suurella taidolla, teholla ja onnellakin.
Hyökkäysjoukot käsittivät noin viisi divisioonaa maavoimia. Koko vahvuus oli meri- ja ilmavoimien kanssa lähes 100 000 miestä.
Sodan aikana vahvuus nousi 9-12 divisioonaan ja
300 000 mieheen. Eräässä vaiheessa Norjassa koottiin jopa panssaridivisioonaa.
1944 lopussa kokonaisvahvuus oli peräti 400 000 miestä. Tämä sotavoima oli pois muualta, missä joukkojen tarve oli ollut kipeä.
Norja 1940-1945
54
516
Vastaukset
- Norjan merkitys
Saksalle oli suuri. Se antoi hyviä tukikohtia meri- ja ilmavoimille ja toisaalta suojasi pohjoista sivustaa brittien hyökkäyksiltä.
Rautamalmin kuljetuksen suojaus oli tärkeää sotateollisuudelle. Lisäksi Norjasta saatiin mineraaleja, puutavaraa ja kalaa.
Norjan väestö oli kuitenkin yhteistyöhalutonta. Miehitys sitoi jatkuvasti lisää sotilaita ja materiaalia. Hitler piti Norjaa kohtalon vyöhykkeenä. Britit ylläpitivät uskoa kommandoiskuilla ja laskemalla liikkeelle harhauttavia huhuja.- Saksa yritti
luoda pysyvän hallinnon välttääkseen vastarintaa. Quisling syrjäytettiin ja tilalle pystytettiin hallintokomissio. Hitler nimitti 24. huhtikuuta -40 Joseph Terbovenin valtakunnankomissaariksi. Hän yritti saada suurkäräjät syrjäyttämään Englantiin paennen kuninkaan ja hallituksen.
Käräjät suostuivatkin esittämään kuninkaalle eroamista, mutta tämä kieltäytyi jyrkästi ilmoittaen olevansa laillinen hallitsija. Kuninkaasta tuli vastarinnan symboli.
Suurkäräjät kyllä erotti kuninkaan, mutta tämä ei siihen suostunut. Terboven joutui luomaan saksalaisen miehityshallinnon ja turvautumaan Quislingiin. - rkkirir laks
Niin yhteistyöhalutonta että karkottivat seitsemänsataa juutalaista kaasukammioihin ja loput pois maasta. Niin yhteistyöhalutonta että hakkasivat romaneja ja tataareja ali-ihmisinä. Saamelaiset oli liian arka aihe joten kaipa pelkurit kysyivät siinä nöyrästi suomi- ja saksa sediltä neuvoa.
- ihan yhdentekevää
Saksa yritti kirjoitti:
luoda pysyvän hallinnon välttääkseen vastarintaa. Quisling syrjäytettiin ja tilalle pystytettiin hallintokomissio. Hitler nimitti 24. huhtikuuta -40 Joseph Terbovenin valtakunnankomissaariksi. Hän yritti saada suurkäräjät syrjäyttämään Englantiin paennen kuninkaan ja hallituksen.
Käräjät suostuivatkin esittämään kuninkaalle eroamista, mutta tämä kieltäytyi jyrkästi ilmoittaen olevansa laillinen hallitsija. Kuninkaasta tuli vastarinnan symboli.
Suurkäräjät kyllä erotti kuninkaan, mutta tämä ei siihen suostunut. Terboven joutui luomaan saksalaisen miehityshallinnon ja turvautumaan Quislingiin.Mitään merkittävää vastarintaa Norjassa ei koskaan ollut. Ei edes 1945 kun Saksa oli jo käytännössä lyöty.
- en tunne asiaa
Julistiko Saksa koskaan Norjalle sotaa?
- rkijea jusl laks pöy
Jos ei norjalaiset itse pystyneet päättelemään jo Puolan sotaretkestä että sota tulee olivat tyhmempiä kuin luulin. Kirovin ja Röhmin murhien olisi pitännyt jo koko sivistyneelle maailmalle näyttää Neuvostoliiton ja Natsi-Saksan väkivaltaisuus.
- Ainakin sinä
rkijea jusl laks pöy kirjoitti:
Jos ei norjalaiset itse pystyneet päättelemään jo Puolan sotaretkestä että sota tulee olivat tyhmempiä kuin luulin. Kirovin ja Röhmin murhien olisi pitännyt jo koko sivistyneelle maailmalle näyttää Neuvostoliiton ja Natsi-Saksan väkivaltaisuus.
olet tyhmempi kuin luulet.
"olivat tyhmempiä kuin luulin" - eikö muuta lö pauk
Ainakin sinä kirjoitti:
olet tyhmempi kuin luulet.
"olivat tyhmempiä kuin luulin"Etkö muuta keksi. Et edes sitä miten Norja oli rikas maatalousmaa ja Suomi takapajula väliinputoaja settiä. Olen pettynyt sinuun. Muuta en voi sanoa poika.
- Sellaiseksi lienee
katsottava Saksan lähettilään Bräuerin Norjan ulkoministerille 9.4. antama uhkavaatimus ehdottomasta antautumisesta. Norjan hallitus kieltäytyi yksimielisesti. Bräuer ilmoitti silloin klo 17,30, ettei "mikään teitä pelasta".
Kaipa se muodollisen sodanjulistuksen korvasi. - jooh imerslund
Seli seli. Kaltaisesi nordistit ovat sanoneet miten Norja oli miljoona kertaa rikkaampi ja terveempi maa kuin Suomi tuohon aikaan joten selitystä sille ei ole että hävisivät surkeasti. Tosin ei niillä briteillä niitä Hawkereita ja Spitfirejä norskeillekaan ollut antaa kun pelasivat numero peliä. Norskejahan ei tietääkseni edes Britannian taisteluun osallistunut kuten puolalaisia ja tshekkejä.
- Norja oli
hyvin pasifistisesti suuntautuneen sosialistipuolueen hallitsema. Maa oli lähes aseistariisuttu. Yleinen palvelusaika oli pari kuukautta.
Vaikka jo 5.4. 40 saatiin tietoja hyökkäyksestä, ei hallitus tehnyt mitään. Pelkkä rannikkopatterien miehitys olisi tehnyt maihinnousun vaikeaksi kuten Oslo-vuonossa nähtiin.
Vasta Saksan sotalaivojen ajaessa sisään vuonoihin hallitus päätti osittaisesta liikekannallepanosta.
Britit toimivat kyllä melko nopeasti, mutta taitamattomasti. Apu rajoittui merivoimiin ja noin 25 000 miehen maavoimiin yhdessä Ranskan kanssa. Apuvoimat oli heikosti varustettu ja koulutettu. Saksalla oli ylivoima maalla ja ilmassa. - nartss havs ik ki la
Norja oli kirjoitti:
hyvin pasifistisesti suuntautuneen sosialistipuolueen hallitsema. Maa oli lähes aseistariisuttu. Yleinen palvelusaika oli pari kuukautta.
Vaikka jo 5.4. 40 saatiin tietoja hyökkäyksestä, ei hallitus tehnyt mitään. Pelkkä rannikkopatterien miehitys olisi tehnyt maihinnousun vaikeaksi kuten Oslo-vuonossa nähtiin.
Vasta Saksan sotalaivojen ajaessa sisään vuonoihin hallitus päätti osittaisesta liikekannallepanosta.
Britit toimivat kyllä melko nopeasti, mutta taitamattomasti. Apu rajoittui merivoimiin ja noin 25 000 miehen maavoimiin yhdessä Ranskan kanssa. Apuvoimat oli heikosti varustettu ja koulutettu. Saksalla oli ylivoima maalla ja ilmassa.Mitä aseita niillä briteillä sitten muka olisi ollut tai ranskalaisilla jolla Saksalle oltaisi pärjätty. Saksalla oli laskuvarjojoukkoja ja muuta. Liikkuivat erittäin tehokkaasti vaikekulkuisessa Norjan maastossa. Narvikissakin eka erässä HMS Hardynkin pistivät mäsäksi. Demokraattisilla liittoutuneilla ei yksinkertaisesti ollut mahdollisuuksi pärjätä kunnolla natseja ja kommunisteja vastaan koska eivät olleet koko 30-lukua käyttäneet varustautumiseen. Kaikki riippui paikallisista puollustajista. Briteillä toki oli laivasto-osaamista tietysti sen verran että pystyivät estämään Kanaalin kautta tulleen hyökkäyksen ja Dönitzin suunnitelmat mutta ainahan niillä on laivasto osaamista ollut.
- Narvikissa upotettii
nartss havs ik ki la kirjoitti:
Mitä aseita niillä briteillä sitten muka olisi ollut tai ranskalaisilla jolla Saksalle oltaisi pärjätty. Saksalla oli laskuvarjojoukkoja ja muuta. Liikkuivat erittäin tehokkaasti vaikekulkuisessa Norjan maastossa. Narvikissakin eka erässä HMS Hardynkin pistivät mäsäksi. Demokraattisilla liittoutuneilla ei yksinkertaisesti ollut mahdollisuuksi pärjätä kunnolla natseja ja kommunisteja vastaan koska eivät olleet koko 30-lukua käyttäneet varustautumiseen. Kaikki riippui paikallisista puollustajista. Briteillä toki oli laivasto-osaamista tietysti sen verran että pystyivät estämään Kanaalin kautta tulleen hyökkäyksen ja Dönitzin suunnitelmat mutta ainahan niillä on laivasto osaamista ollut.
10 saksalaista hävittäjää ja huoltolaivoja.
"Narvikissakin eka erässä HMS Hardynkin pistivät mäsäksi."
Hitler oli jo allekirjoittanut radiosanoman, jossa Dietl sai luvan vetäytyä internoitavaksi Ruotsiin. Jodl viivytti sen lähettämistä.
Silloin tuli käsky irtautua ja palata Englantiin.
"Mitä aseita niillä briteillä sitten muka olisi ollut tai ranskalaisilla jolla Saksalle oltaisi pärjätty."
Juurihan tuossa kerroin, että apujoukot oli heikosti varustettu. Lisäksi Suomea varten varattu erikoisvarustus oli purettu laivoista, eikä sitä kiirelähdössä ehditty ottaa mukaan. Loppu sortuikin brittien heikkoon johtamiseen. - tokkiisaa
Narvikissa upotettii kirjoitti:
10 saksalaista hävittäjää ja huoltolaivoja.
"Narvikissakin eka erässä HMS Hardynkin pistivät mäsäksi."
Hitler oli jo allekirjoittanut radiosanoman, jossa Dietl sai luvan vetäytyä internoitavaksi Ruotsiin. Jodl viivytti sen lähettämistä.
Silloin tuli käsky irtautua ja palata Englantiin.
"Mitä aseita niillä briteillä sitten muka olisi ollut tai ranskalaisilla jolla Saksalle oltaisi pärjätty."
Juurihan tuossa kerroin, että apujoukot oli heikosti varustettu. Lisäksi Suomea varten varattu erikoisvarustus oli purettu laivoista, eikä sitä kiirelähdössä ehditty ottaa mukaan. Loppu sortuikin brittien heikkoon johtamiseen.Saksapa alkoikin Narvikin jälkeen luottaa enemmän sukellusveneisiin mutta norjalaisilla Kriegsmarinen tappioissa Blucheria lukuunottamatta ei ollut mitään tekemistä. Se että oltaisiko proomuilla Kanaalin yli päästy jos ilmaherruus oltaisi saavutettu on toinen juttu. Pintalaivastohan ei kyennyt haastamaan kunnolla brittejä. Uskon kuitenkin että jos Stuka upotti Maratin niin olisi se kesällä 1940 pystynyt upottamaan myös englantilaisia laivoja mikäli ilmaherruus oltaisi saavutettu.
- Norskisotaa
nartss havs ik ki la kirjoitti:
Mitä aseita niillä briteillä sitten muka olisi ollut tai ranskalaisilla jolla Saksalle oltaisi pärjätty. Saksalla oli laskuvarjojoukkoja ja muuta. Liikkuivat erittäin tehokkaasti vaikekulkuisessa Norjan maastossa. Narvikissakin eka erässä HMS Hardynkin pistivät mäsäksi. Demokraattisilla liittoutuneilla ei yksinkertaisesti ollut mahdollisuuksi pärjätä kunnolla natseja ja kommunisteja vastaan koska eivät olleet koko 30-lukua käyttäneet varustautumiseen. Kaikki riippui paikallisista puollustajista. Briteillä toki oli laivasto-osaamista tietysti sen verran että pystyivät estämään Kanaalin kautta tulleen hyökkäyksen ja Dönitzin suunnitelmat mutta ainahan niillä on laivasto osaamista ollut.
>>Mitä aseita niillä briteillä sitten muka olisi ollut tai ranskalaisilla
- metskrv sam las puot
Norskisotaa kirjoitti:
>>Mitä aseita niillä briteillä sitten muka olisi ollut tai ranskalaisilla
Jos olisi näyttänyt siltä että britti pääsee niskan päälle Pohjoisessa aseista riippumatta olisi Stalin jyrännyt läpi vaikka kahdellakymmenellä miljoonalla sotilaalla auttaakseen saksalaisia liittolaisiaan, mutta koska Stavkassa tiedettiin ettei uhkaa ollut niin mitään tarvetta ei Kilpisjärvelle pääsystä tullut vuonna 1940.
- Rannikkoa linnoi-
tettiin tehokkaasti. Brittien tehtyä kommandoiskun Lofooteille maaliskuussa -41 Hitler yli kaksinkertaisti joukkojen määrän,
100 000 - 250 000. Norjaan rakennettiin 350 rannikkolinnaketta ja 20 lentokenttää. Pintalaivasto keskitettiin sinne.
Britit ylläpitivät harhautuksillaan Hitlerin uskoa. Vuonna 1944 luotiin kuvitteellinen 4. Armeija, jonka tehtävänä muka oli hyökätä Norjaan. Se lienee osaltaan vaikuttanut, että Hitleriltä meni pitkään ennenkuin hän uskoi Normandien olevan todellinen painopiste eikä harhautus.- kam jus pae lar jeho
Mitä ihmettä brittien sotilasansioilla on tekemistä norjalaisten kanssa, hä.
- Katos, kun ne
kam jus pae lar jeho kirjoitti:
Mitä ihmettä brittien sotilasansioilla on tekemistä norjalaisten kanssa, hä.
oli samalla puolella. Hitlerin touhut Norjassa vähensivät joukkoja muualla. Briteille oli edullista, mitä suurempi määrä sakuja istui Norjassa tyhjän panttina.
- baltnews tox
Katos, kun ne kirjoitti:
oli samalla puolella. Hitlerin touhut Norjassa vähensivät joukkoja muualla. Briteille oli edullista, mitä suurempi määrä sakuja istui Norjassa tyhjän panttina.
Touhut Norjassa eivät vaikuttaneet muihin operaatioihin. Eikös se sankariesi virallisen tarinan mukaan mennyt toisinpäin että juuri britit ja norskit joutui häipymään sen takia kun Saksan kukisti Ranskan vaikka panzerit oli huonompi kuin ranskalaisten tankit.
- Norjassa sakut
baltnews tox kirjoitti:
Touhut Norjassa eivät vaikuttaneet muihin operaatioihin. Eikös se sankariesi virallisen tarinan mukaan mennyt toisinpäin että juuri britit ja norskit joutui häipymään sen takia kun Saksan kukisti Ranskan vaikka panzerit oli huonompi kuin ranskalaisten tankit.
menettivät puolet laivastostaan. Sillä oli merkitystä.
Taistelut -40 päättyivät kesäkuussa liittoutuneiden vetäytymiseen ja norjalaisten antautumiseen. - toxrrt
Norjassa sakut kirjoitti:
menettivät puolet laivastostaan. Sillä oli merkitystä.
Taistelut -40 päättyivät kesäkuussa liittoutuneiden vetäytymiseen ja norjalaisten antautumiseen.Tuskinpa vaan. Eiköhän se ilmaherruus ollut Englannissa ratkaisevampi. Totta tuhannella koneella jotka saksalaiset menetti RANSKASSA oli todella merkitystä Britannian taisteluun viikkoja myöhemmin. Englannin pintalaivasto ei ollut niin vahva ettei sitä Stukat olisi aika äkkiä upottaneet jos olisi hyvin tullut pienelle Kanaalille hillumaan.
- psytään
Katos, kun ne kirjoitti:
oli samalla puolella. Hitlerin touhut Norjassa vähensivät joukkoja muualla. Briteille oli edullista, mitä suurempi määrä sakuja istui Norjassa tyhjän panttina.
Pysytäänpä totuudessa. Mitään liittosopimusta briteillä ei koskaan itsenäisen Norjan kanssa ollut. Taisiko Norjan hallitus edes koskaan pyytää virallisesti tai edes epävirallisesti apua briteiltä.
- tutkija evp
psytään kirjoitti:
Pysytäänpä totuudessa. Mitään liittosopimusta briteillä ei koskaan itsenäisen Norjan kanssa ollut. Taisiko Norjan hallitus edes koskaan pyytää virallisesti tai edes epävirallisesti apua briteiltä.
-- Siis sotatoimet pohjolassa johtuivat suoraan siitä pelosta minkä talvisota aiheutti -- jos venäläisjoukot olisivat päässeet suomussalmen mottitaisteluista läpi ouluun , -- kiiruna gällivaaran kaivokset olisi valloitettu jo ennen vappua -40
Se olisi ollut adin lopullinen häviö jo loppukesällä -40 -- puna armeija olisi hyökännyt heti kesällä saksan selustaan - se on varmaa. - toxx
tutkija evp kirjoitti:
-- Siis sotatoimet pohjolassa johtuivat suoraan siitä pelosta minkä talvisota aiheutti -- jos venäläisjoukot olisivat päässeet suomussalmen mottitaisteluista läpi ouluun , -- kiiruna gällivaaran kaivokset olisi valloitettu jo ennen vappua -40
Se olisi ollut adin lopullinen häviö jo loppukesällä -40 -- puna armeija olisi hyökännyt heti kesällä saksan selustaan - se on varmaa.No ei se Kiirunan rautamalmi nyt noin merkittävä Saksalle ollut. Turkin kromi oli paljon tärkeämpi. Sitäpaitsi nasuthan todisti pystyvänsä vaikka ajoissa ehtimään Kiirunaan. Neuvostoliitollakin kesti Petsamon valtauksessa päiviä vaikka Petsamo oli aivan vieressä.
- epvt forskare
toxx kirjoitti:
No ei se Kiirunan rautamalmi nyt noin merkittävä Saksalle ollut. Turkin kromi oli paljon tärkeämpi. Sitäpaitsi nasuthan todisti pystyvänsä vaikka ajoissa ehtimään Kiirunaan. Neuvostoliitollakin kesti Petsamon valtauksessa päiviä vaikka Petsamo oli aivan vieressä.
- Mikä ihmeen Nasuthan enpä ole ennen nimeä kuullut -- siis tarkoitan , että tilanne pohjolassa olisi ollut selvä, kaikki joukot piti vetää pois mantereelle ja liitoutuneet olisivat heti saaneet heti apua puna-armejalta ja saksa olisi kahden rintaman välissä .
Turkin kromi ?? -- eihän panssarivaunuja siloteltu kromilla.!
Petsamon valtaus kesti sen minkä huonostovarustetuilta joukoilta kestää--
taloudelliset resurussit olivat sellaiset ,että suuret joukkojen siirrot eivät olleet mahdollisia arktisessa talvessa , -ja suomi selvisi niukin naukin. ja Ruotsi pelastui - huonsoti
epvt forskare kirjoitti:
- Mikä ihmeen Nasuthan enpä ole ennen nimeä kuullut -- siis tarkoitan , että tilanne pohjolassa olisi ollut selvä, kaikki joukot piti vetää pois mantereelle ja liitoutuneet olisivat heti saaneet heti apua puna-armejalta ja saksa olisi kahden rintaman välissä .
Turkin kromi ?? -- eihän panssarivaunuja siloteltu kromilla.!
Petsamon valtaus kesti sen minkä huonostovarustetuilta joukoilta kestää--
taloudelliset resurussit olivat sellaiset ,että suuret joukkojen siirrot eivät olleet mahdollisia arktisessa talvessa , -ja suomi selvisi niukin naukin. ja Ruotsi pelastuiEihän ne saaneet edes koko Petsamoa vallattua. Satama muistaakseni kaatui mutta kauan se kesti. Ei saksalaisetkaan keksineet tekosyitä tappioihin vaan myönsivät rehellisesti ettei pommituksilla saatu brittejä rauhaan suostuteltua.
- rautavaari
huonsoti kirjoitti:
Eihän ne saaneet edes koko Petsamoa vallattua. Satama muistaakseni kaatui mutta kauan se kesti. Ei saksalaisetkaan keksineet tekosyitä tappioihin vaan myönsivät rehellisesti ettei pommituksilla saatu brittejä rauhaan suostuteltua.
pommituksilla rauhaan ?-,ilman maihinnousa -ei ikään , kyllä se sen maihinnousun vaatii ennen kuin britit olisi antautuneet -- mutta Venäläiset laski ,että ku päästään suomesta läpi ,loppu olisi helppoa , vain muutama kilometri pajalasta länteen , ja kaikki olisi ohi.
olipa se vain kauhen tärkeä saksalle se Ruotsin malmi , kuitenki, ja ryssille vielä tärkeämpi ,siellä on vieläkin rautaa niin ,että kaupunkia siirrettään päältä pois - pearce madion paper
rautavaari kirjoitti:
pommituksilla rauhaan ?-,ilman maihinnousa -ei ikään , kyllä se sen maihinnousun vaatii ennen kuin britit olisi antautuneet -- mutta Venäläiset laski ,että ku päästään suomesta läpi ,loppu olisi helppoa , vain muutama kilometri pajalasta länteen , ja kaikki olisi ohi.
olipa se vain kauhen tärkeä saksalle se Ruotsin malmi , kuitenki, ja ryssille vielä tärkeämpi ,siellä on vieläkin rautaa niin ,että kaupunkia siirrettään päältä poisIlman Norjan retkeä ja Dunkerquesta poikki se olisi riittänyt. Chamberlain olisi jatkanut ilman Norjaa pääministerinä. Olisiko se pelkuri edes kestänyt Ranskaa kun jo Puolan ja teen kanssa oli vaikeuksia nielemisessä.
- Ihan soopaa
pearce madion paper kirjoitti:
Ilman Norjan retkeä ja Dunkerquesta poikki se olisi riittänyt. Chamberlain olisi jatkanut ilman Norjaa pääministerinä. Olisiko se pelkuri edes kestänyt Ranskaa kun jo Puolan ja teen kanssa oli vaikeuksia nielemisessä.
"Chamberlain olisi jatkanut ilman Norjaa pääministerinä."
Ch. pysyi pääministerinä Norjan hyökkäyksen alkaessa ja erosi vasta 10.5. Saksan hyökkäyksen alettua. - hyökkäyksen
Ihan soopaa kirjoitti:
"Chamberlain olisi jatkanut ilman Norjaa pääministerinä."
Ch. pysyi pääministerinä Norjan hyökkäyksen alkaessa ja erosi vasta 10.5. Saksan hyökkäyksen alettua.Sitähän tarkoitinkin että ilman Norjaa olisi Ranskan aikana ollut pääministerinä. Onko vaikeuksia luetun ymmärtämisessä.
- ei yksin britit
toxrrt kirjoitti:
Tuskinpa vaan. Eiköhän se ilmaherruus ollut Englannissa ratkaisevampi. Totta tuhannella koneella jotka saksalaiset menetti RANSKASSA oli todella merkitystä Britannian taisteluun viikkoja myöhemmin. Englannin pintalaivasto ei ollut niin vahva ettei sitä Stukat olisi aika äkkiä upottaneet jos olisi hyvin tullut pienelle Kanaalille hillumaan.
"Englannin pintalaivasto ei ollut niin vahva ettei sitä Stukat olisi aika äkkiä upottaneet jos olisi hyvin tullut pienelle Kanaalille hillumaan. "
Mikään laivasto maailmassa ei ole eikä tule olemaan niin vahva, että kestäisi keskitetyn ilmaoffensiivin ilman omaa ilmasuojaa.
Sen sijaan Englannin pintalaivasto oli niin ylivoimaisen vahva, että Saksa tarvitsi TÄYDELLISEN ilmaherruuden kyetäkseen selviytymään siitä. Jos pommarit ei saaneet täydellistä työrauhaa, ei Saksan laivastolla ollut mitään mahiksia. Sitä se ei koskaan saavuttanut. - käärstukk
ei yksin britit kirjoitti:
"Englannin pintalaivasto ei ollut niin vahva ettei sitä Stukat olisi aika äkkiä upottaneet jos olisi hyvin tullut pienelle Kanaalille hillumaan. "
Mikään laivasto maailmassa ei ole eikä tule olemaan niin vahva, että kestäisi keskitetyn ilmaoffensiivin ilman omaa ilmasuojaa.
Sen sijaan Englannin pintalaivasto oli niin ylivoimaisen vahva, että Saksa tarvitsi TÄYDELLISEN ilmaherruuden kyetäkseen selviytymään siitä. Jos pommarit ei saaneet täydellistä työrauhaa, ei Saksan laivastolla ollut mitään mahiksia. Sitä se ei koskaan saavuttanut.Eli siis myönnät sen että laivastotappiot olivat yhdentekeviä koska Saksan laivasto ei alunperinkään ollut tarpeeksi vahva haastamaan Kuninkaallista laivastoa kuten suunnitelma Z:sta ilmenee. No sepä kiva. "Täydellinen työrauha" ilmaus on liioiteltu kun ottaa huomioon että suurin osa brittien laivoista oli HMS Hood tasoa.
- Biggles
käärstukk kirjoitti:
Eli siis myönnät sen että laivastotappiot olivat yhdentekeviä koska Saksan laivasto ei alunperinkään ollut tarpeeksi vahva haastamaan Kuninkaallista laivastoa kuten suunnitelma Z:sta ilmenee. No sepä kiva. "Täydellinen työrauha" ilmaus on liioiteltu kun ottaa huomioon että suurin osa brittien laivoista oli HMS Hood tasoa.
Vissiinpä koko sodan aikana yhden risteilijän RN:ltä kykeni Luftwaffe upottamaan? Sen isompia aluksia ei yhtäkään. Mielenkiintoinen yksityiskohta on myös se että RN:n sukellusveneitä upotti RAF enemmän kuin Luftwaffe. Joku hehkutti Rudelin Maratin upotusta. Marat oli 1909 vesille laskettu antiikkikoriste. Olisi varmaan uponnut itsestään jossei olisi pommitettu. Hood oli kuitenkin ihan käypänen sotalaiva ja sen puutteet tiedettiin jo melkein heti sen valmistuttua. Rauhan aikana kelpasi kuitenkin RN:n lippulaivaksi. Luftwaffella ei ollut juurikaan jakoa RN:a vastaan.
- tiää tuosta kaarlo
Biggles kirjoitti:
Vissiinpä koko sodan aikana yhden risteilijän RN:ltä kykeni Luftwaffe upottamaan? Sen isompia aluksia ei yhtäkään. Mielenkiintoinen yksityiskohta on myös se että RN:n sukellusveneitä upotti RAF enemmän kuin Luftwaffe. Joku hehkutti Rudelin Maratin upotusta. Marat oli 1909 vesille laskettu antiikkikoriste. Olisi varmaan uponnut itsestään jossei olisi pommitettu. Hood oli kuitenkin ihan käypänen sotalaiva ja sen puutteet tiedettiin jo melkein heti sen valmistuttua. Rauhan aikana kelpasi kuitenkin RN:n lippulaivaksi. Luftwaffella ei ollut juurikaan jakoa RN:a vastaan.
Kanaalin koon huomioon ottaen ei ne britit sinne kovin montaa isoa tehokasta laivaa olisi saaneet survottua. Sukellusveneitähän kumpikaan osapuoli ei Kanaalin olisi saanut jo pelkästään koon takia mahtumaan. On totta että Luftwaffelta puuttui esim. kyky pudottaa ilmasta torpedoja mutta ei se Hermannia olisi pidemmän päälle haitannut.
- faber kirj coms bats
Biggles kirjoitti:
Vissiinpä koko sodan aikana yhden risteilijän RN:ltä kykeni Luftwaffe upottamaan? Sen isompia aluksia ei yhtäkään. Mielenkiintoinen yksityiskohta on myös se että RN:n sukellusveneitä upotti RAF enemmän kuin Luftwaffe. Joku hehkutti Rudelin Maratin upotusta. Marat oli 1909 vesille laskettu antiikkikoriste. Olisi varmaan uponnut itsestään jossei olisi pommitettu. Hood oli kuitenkin ihan käypänen sotalaiva ja sen puutteet tiedettiin jo melkein heti sen valmistuttua. Rauhan aikana kelpasi kuitenkin RN:n lippulaivaksi. Luftwaffella ei ollut juurikaan jakoa RN:a vastaan.
Tarkoitin siis ettei vuonna 1940 ollut kunnon ilmatorpedoja. Olet oikeassa myös että Fritz-X oli vaikea pudottaa mutta kyllä sillä kun se osui kunnolla olisi uponnut brittien vahvimmin pansaroidut laivat Marat-tyylillä. Do 217:han osui muistaakseni HMS Egretiin juuri tuolla mainitsemallani pommilla. Kyllä saksalaisilla kykyä oli kunnollisen sodan aikaansaamiseksi jopa brittien omalla maaperällä. Neuvostoliitto vain huolestutti Hitleriä enemmän.
- eikujuu
Biggles kirjoitti:
Vissiinpä koko sodan aikana yhden risteilijän RN:ltä kykeni Luftwaffe upottamaan? Sen isompia aluksia ei yhtäkään. Mielenkiintoinen yksityiskohta on myös se että RN:n sukellusveneitä upotti RAF enemmän kuin Luftwaffe. Joku hehkutti Rudelin Maratin upotusta. Marat oli 1909 vesille laskettu antiikkikoriste. Olisi varmaan uponnut itsestään jossei olisi pommitettu. Hood oli kuitenkin ihan käypänen sotalaiva ja sen puutteet tiedettiin jo melkein heti sen valmistuttua. Rauhan aikana kelpasi kuitenkin RN:n lippulaivaksi. Luftwaffella ei ollut juurikaan jakoa RN:a vastaan.
Nasut sai Do 217:n käyttöön vasta 1941. Muistin väärin. Eikö niillä tosiaan ollut kesällä 1940 koneita joilla pudottaa kunnon torpedoja ja panssarin läpäiseviä pommeja Kuninkaallisen laivaston niskaan. Hyvin puutteellisin varustuksin olivat brittejä menossa miehittämään. Brittien laivat oli todella sen verran hyvin panssaroituja että muutama Stuka isku ei olisi riittänyt. Briteillä oli myös isompi laivasto kuin venäläisillä joten Stukan upottamat oltaisi äkkiä korvattu. Huonosti ajatteli Hitlerin nämä asiat kun luuli ettei Kanaali anna Englannille etua.
- pikewith pro tx kir
Norja oli myös ystävällinen ja ymmärtäväinen diktatuureja Neuvostoliittoa ja Natsi-Saksaa kohtaan kun taas suhtautui epäilevästi ja vihamielisesti länsimaisia demokratioita Suomea, Englantia ja Ranskaa kohtaan. Uhkasi muistaakseni brittejä "luotisateella" jos nämä yrittää Norjan kautta Suomen avuksi. Pelkurit tietysti pakeni kuitenkin lopulta Lontooseen. Olikin väärin että nämä selkärangattomat madot saivat ensimmäisen YK:n pääsihteerin viran vaikka se olisi pitännyt antaa aidoille rauhanmiehille kuten Hullille tai Edenille.
- pavosen_heska
pikewith puhuu asiaa
- Älähän nyt
Norja pyrki vain pysymään puolueettomana ja sodan ulkopuolella kuten edelliselläkin kerralla.
Se kuului niihin maihin, jotk auttoivat Suomea Talvisodassa.
"Luotisateella" tervehdittiin vain saksalaisia. Valitettavasti se usein supistui vain pisaroiksi, koska puolustusvalmius oli täysin laiminlyöty. - mikrs maksa talous
Älähän nyt kirjoitti:
Norja pyrki vain pysymään puolueettomana ja sodan ulkopuolella kuten edelliselläkin kerralla.
Se kuului niihin maihin, jotk auttoivat Suomea Talvisodassa.
"Luotisateella" tervehdittiin vain saksalaisia. Valitettavasti se usein supistui vain pisaroiksi, koska puolustusvalmius oli täysin laiminlyöty.Norjalaiset eivät antaneet lupaa liittoutuneille läpikulkuun Suomen auttamiseksi minkä Mannerheimkin myönsi puhuessaan "naapureistamme". No onpa kumma luotisateella tervehdittiin mutta silti ne saksalaiset vaan ylipuolet Norjaa saivat vallattua alle viikossa.
- Waffen-SS aloitti
nopeasti värväyksen Norjassa. Jo toukokuussa -40 perustettiin SS-Divisioona Wikingiin Nordland-rykmentti pohjoismaalaisia vapaaehtoisia varten. Norjalaisia oli siinä runsas tuhat.
Lisäksi -41 talvella perustettiin Legion Norge, josa oli noin
2 000 miestä. Se taisteli raskaita tappioita kärsien Leningradin suunnalla ja hajoitettiin toukokuussa -43.
Pohjoismaisia vapaaehtoisia varten perustettiin 11. Pskrenatööridivisioona Nordland talvella -43. Sen Norge rykmenttiin sijoitettiin pääasiassa norjalaisia. Divisioona kärsi suuria tappaiota Kuurinmaalla -44 ja evakuoitiin Saksaan. Se tuhoutui Berliinin taisteluissa.
Suomessa palveli SS-Divisioona Nordissa pari komppaniaa norjalaisia jo -42. Sitten perustettiin Hiihtopataljoona Norge, joka palveli syksyyn -44.
Kaikkiaan noin 5 000 norjalaista palveli Waffen-SS:ssä.- lunignrad
Aika surkea suoritus kun ottaa huomioon että Leningradin rintama oli lähinnä sivunäyttämö vuoteen 1944 asti. Nordin ansioilla en myöskään varsinkaan Sallan jälkeen hirveästi kerskuisi. Mitä Wikingiin tulee niin suurin osa norjalaisista oli siirretty muille rintamille esim. Balkanille vuoden 1941 jolloin oli käyty vain pieni kahinoita. Esim. Kaukasian ja Rostovin kamppanian aikana norjalaisia oli Wikingissä suunnilleen saman verran kuin suomalaisia mutta löytyikö Pyhtiän, Könösen tai Pohjanlehdon tyyllisiä ukkoja. Ei. Resuisten ja nälkiintyneiden leningradilaisten hakkaaminen kesällä 1944 joista moni tuli jo muutenkin Suomen rintamalta ei myöskään ole mikään saavutus.
- Heikot tiedot
lunignrad kirjoitti:
Aika surkea suoritus kun ottaa huomioon että Leningradin rintama oli lähinnä sivunäyttämö vuoteen 1944 asti. Nordin ansioilla en myöskään varsinkaan Sallan jälkeen hirveästi kerskuisi. Mitä Wikingiin tulee niin suurin osa norjalaisista oli siirretty muille rintamille esim. Balkanille vuoden 1941 jolloin oli käyty vain pieni kahinoita. Esim. Kaukasian ja Rostovin kamppanian aikana norjalaisia oli Wikingissä suunnilleen saman verran kuin suomalaisia mutta löytyikö Pyhtiän, Könösen tai Pohjanlehdon tyyllisiä ukkoja. Ei. Resuisten ja nälkiintyneiden leningradilaisten hakkaaminen kesällä 1944 joista moni tuli jo muutenkin Suomen rintamalta ei myöskään ole mikään saavutus.
jälleen.
SS-Nordissa ei ollut norjalaisia ennen talvea 1942-43. Silloin se oli muutettu vuoristodivisioonaksi ja koulutettu uudelleen.
Wikingissä norjalaiset olivat Nordlandin perustamiseen asti ja kunnostautuivat hyvinä sotilaina.
Balkanilla Nordland oli vain lyhyen aikaa perustamisen jälkeen,
Leningradin suunnalla käytiin erittäin kovat taistelut talvesta -44 alkaen. Nordland oli siinä koko ajan mukana.
Kirjoittelet puuta heinää kehnoin tiedoin. - torkss kekon
Heikot tiedot kirjoitti:
jälleen.
SS-Nordissa ei ollut norjalaisia ennen talvea 1942-43. Silloin se oli muutettu vuoristodivisioonaksi ja koulutettu uudelleen.
Wikingissä norjalaiset olivat Nordlandin perustamiseen asti ja kunnostautuivat hyvinä sotilaina.
Balkanilla Nordland oli vain lyhyen aikaa perustamisen jälkeen,
Leningradin suunnalla käytiin erittäin kovat taistelut talvesta -44 alkaen. Nordland oli siinä koko ajan mukana.
Kirjoittelet puuta heinää kehnoin tiedoin.Ja mitenhän SS-Nordin aika mihinkään liittyy. Divisioona oli yleisesti heikko kaikkien mielestä mutta sinä tietysti "asiantuntijana" ole toista mieltä. Missä sanoin ettei norjalaisia olisi Wikingissä ollut. Sanoin että määrä pieneni vuoteen menessä pariinsataan eikä heistä löytynyt Pyhtiän, Könösen tai Pohjanlehdon kaltaisia miehiä. Jooh jooh Leningradissahan se eliitti oli ja heikot joukot Bagrationissa. Sinä taas kirjoittelet asioita typerän nordistin silmin.
- lisäys
Heikot tiedot kirjoitti:
jälleen.
SS-Nordissa ei ollut norjalaisia ennen talvea 1942-43. Silloin se oli muutettu vuoristodivisioonaksi ja koulutettu uudelleen.
Wikingissä norjalaiset olivat Nordlandin perustamiseen asti ja kunnostautuivat hyvinä sotilaina.
Balkanilla Nordland oli vain lyhyen aikaa perustamisen jälkeen,
Leningradin suunnalla käytiin erittäin kovat taistelut talvesta -44 alkaen. Nordland oli siinä koko ajan mukana.
Kirjoittelet puuta heinää kehnoin tiedoin.Ja se määrän pieneneminen ei johtunut tappioista vaan siirroista. Sitäpaitsi aika surkea pitää olla jos vuonna 1941 ei heikoille ukrainalaisille joukoille pärjännyt.
- maailman menno
Heikot tiedot kirjoitti:
jälleen.
SS-Nordissa ei ollut norjalaisia ennen talvea 1942-43. Silloin se oli muutettu vuoristodivisioonaksi ja koulutettu uudelleen.
Wikingissä norjalaiset olivat Nordlandin perustamiseen asti ja kunnostautuivat hyvinä sotilaina.
Balkanilla Nordland oli vain lyhyen aikaa perustamisen jälkeen,
Leningradin suunnalla käytiin erittäin kovat taistelut talvesta -44 alkaen. Nordland oli siinä koko ajan mukana.
Kirjoittelet puuta heinää kehnoin tiedoin.Mainitsepa yksikin kunniasoljella palkittu Wikingissä palvellut norjalainen SS-mies. Ja äläkä vaan sano että Pyhtiä sai merkkinsä "poliittisista syistä" kun taas homoseksuaali Imerslund ansaitsi sen "urheudellaan".
- SS-Nord organisoitii
torkss kekon kirjoitti:
Ja mitenhän SS-Nordin aika mihinkään liittyy. Divisioona oli yleisesti heikko kaikkien mielestä mutta sinä tietysti "asiantuntijana" ole toista mieltä. Missä sanoin ettei norjalaisia olisi Wikingissä ollut. Sanoin että määrä pieneni vuoteen menessä pariinsataan eikä heistä löytynyt Pyhtiän, Könösen tai Pohjanlehdon kaltaisia miehiä. Jooh jooh Leningradissahan se eliitti oli ja heikot joukot Bagrationissa. Sinä taas kirjoittelet asioita typerän nordistin silmin.
vuoristodivisioonaksi 1942. Sen jalkaväki muodostettiin käytännössä kokonaan uudelleen. Sen jälkeen sen taisteluteho Suomen oloissa oli aivan toinen kuin 1941.
"Jooh jooh Leningradissahan se eliitti oli ja heikot joukot Bagrationissa.Sinä taas kirjoittelet asioita typerän nordistin silmin."
Minun tietoni ovat suoraan pätevistä tutkimuksista. Sinä höpiset omiasi. - Nordlandin kolmas
lisäys kirjoitti:
Ja se määrän pieneneminen ei johtunut tappioista vaan siirroista. Sitäpaitsi aika surkea pitää olla jos vuonna 1941 ei heikoille ukrainalaisille joukoille pärjännyt.
pataljoona lakkautettiin juuri suurten tappioiden takia.
Kesdällä -41 Wiking oli osa Panssariryhmä Kleistia. Sotahistorian mukaan se pärjäsi varsin hyvin.
Höpiset edelleen omiasi. - Taas höpiset
maailman menno kirjoitti:
Mainitsepa yksikin kunniasoljella palkittu Wikingissä palvellut norjalainen SS-mies. Ja äläkä vaan sano että Pyhtiä sai merkkinsä "poliittisista syistä" kun taas homoseksuaali Imerslund ansaitsi sen "urheudellaan".
Äläkä pane kuvitelmiasi toisten nimiin.
- vieläkin ei
Mikään ei vedä kuitenkaan vertoja vuodelle 1941 miten surkeasti Venäjä esiintyi. Sen rinnalla Norja ei kiinnosta ketään. Neuvostoliittohan menetti enemmän sotilaita kuin Norjassa on asukkaita. Se oli hankala käsittää niin norjalaiselle kuin suomalaisille miten Venäjältä suurelta ja mahtavalta lirahti housuun. Vankeja ja ruummiita saatiin Jäämereltä Mustallemerelle. Menestys toki hidastui 1942 mutta silloinkin oli Harkovat ja muut. Stalingradissakin Neuvostoliitto menetti kolme kertaa enemmän sotilaita kuin Natsi-Saksa. Yksi saksalainen vastasi taistelussa VIITTÄ neuvostoliittolaista.
- Terbovenin ja
ja Quislingin kilpailu johti surkuhupaisiin seuraamuksiin.
Q. yritti saada urheilun natsipuolueensa johtoon. Seurauksena oli kilpailujen joukkoboikotti.
Sitten Q. yritti saada voimaan uuden katkismuksen, jossa korostettiin tottelevaisuutta johtajaa ja valtiota kohtaan. Seurauksena 90 % piispoista ja papeista erosi. Luovuttava oli.
Terboven taas vangitsi 300 ay-aktiivia ja teloitti heidän johtajansa. Hän kielsi kuitenkin Q:a painostamasta kalastajia ja maanivljelijöitä, koska heidän työnsa oli Saksalle elintärkeää.
Pääministerinä Q. yritti saada puolueensa arvoja koulukirjoihin, mutta jälleen Terboven meni kansan puolelle.
Norjaa kuitenkin suunniteltiin liitettävän Saksaan maakuntana. Sen kansan katsottiin olevan niin selkeästi pohjoismaista ja germaanista verta. Valitettavasti vain T:n ja Q:n yhteisetkään ponnistelut eivät saaneet ihmisiä innostumaan natsismista ja Suur-Saksasta.
Terbovenilla oli muuten rakastajattarena suomalainen laulajatar Aulikki Rautavaara. - Jan wellem
Tälläkään palstalla ei mainita Litsavuonon saksalaista tukikohtaa , jonka ansiosta narvikin valliotus juuri ja juuri onnistui ,-- siis saksalainen tukikohta neuostoliitossa.
- Ei Basis Nordilla
ollut merkitystä Narvikin valloitukselle. Saattoi siellä joku huoltoalus olla valmiina, mutta saattue tuli kyllä suoraan Saksasta.
Narvikin valloitus oli helppo nakki. Tosin tilanne muuttui lännen joukkojen tultua mukaan.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 911097
- 125876
Sinkkumiehet hukkaavat tärkeän ässän hihastaan kun
...eivät suostu kavereiksi naisten kanssa. Mikä voi olla heillä syynä? Hyväksyvät vain naisen, joka suorastaan anelee sa103855"Kaikkien miesten asia" - kampanja on alkanut
Miehillä on naisiin kohdistuvan väkivallan lopettamisessa merkittävä rooli. Ei riitä, ettei itse tee väkivaltaa. Miesten276667- 70615
Tiedät, että en voi enää laittaa viestiä
Aikaa kulunut. Eikä se näyttäisi enää luontevalta vastata näin pitkän ajan jälkeen. Tiedän myös, että sinä et enää lait73583Lienee aika luopua siitä kaikesta
mitä meillä ikinä olikaan. Hassua, koska juuri mitään ei ole edes ollutkaan. En vaan jaksa tätä mahdotonta juttua enää j64562Lautakunta käsittelee Iisalmen kulttuuri- ja vapaa-aikajohtajan virkasuhteen purkua koeajalla:
Lautakunta käsittelee Iisalmen kulttuuri- ja vapaa-aikajohtajan virkasuhteen purkua koeajalla: "Aina valinta ei mene nap54536Kun kohtaatte rakkauden, tarttukaa siihen
Toimisinko jälkiviisaana toisin? Varmasti. Vaikka silloin kuvittelin tekeväni, niin kuin on oikein. Mahdollisimman siist33493- 72483