Ootteko lukeneet historiaa Ruijaan muuttaneiden suomalaisten

juppi,.,-

elämästä? minä luin uusimman kirjan, oli upea lähes tietokirja , minkä sain käsiini, ja Paulaharjun upeita kuvaelmia olen lukenut myös.
Kyllä oli kovaa elämää suomalaisilla kun lähtivät täältä nälkää pakoon Ruijan rannoille. Ei olisi nykyihmisestä sellaiseen.

49

358

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ????

      Mikä on kirjan nimi? Kiitos.

    • ????

      Kiitoksia. Mielenkiintoinen kirja. Täytyy ehdottomasti lukea.

    • näin meillä

      Iso-isäni iso-isä muutti ruijaan veljensä kanssa, velipoika kuoli ja kaveri palasi takaisin kotiin. Suku luuli että meillä on norjalaiset juuret, niille oli suuri ylllätys kun kerroin sitten sukututkimukseni päätteeksi, että juuret on kyllä tanakasti kotimaiset, kaveri vaan kävi siellä.

      Taisivat vähän pettyäkkin ....

      • Ruijaan muuttaneet

        suomalaiset norjalaistettiin aika tylysti. Suomea ei sanut koulussa puhua, eikä oikein kotonakaan.


      • lentäjän troiikk
        Ruijaan muuttaneet kirjoitti:

        suomalaiset norjalaistettiin aika tylysti. Suomea ei sanut koulussa puhua, eikä oikein kotonakaan.

        Eikös norjalaistaminen aloitettu vasta Ruotsin vallan päätyttyä Norjassa vuonna 1905. Norja pelkäsi todenteolla Suomea, Ruotsia ja Venäjää. Neuvostoliittohan vielä 30-luvullakin räyhäsi sille Svalbardista.


      • näin meillä
        lentäjän troiikk kirjoitti:

        Eikös norjalaistaminen aloitettu vasta Ruotsin vallan päätyttyä Norjassa vuonna 1905. Norja pelkäsi todenteolla Suomea, Ruotsia ja Venäjää. Neuvostoliittohan vielä 30-luvullakin räyhäsi sille Svalbardista.

        Norja pelkäsi pääasiassa kommunismia, joka levisi suomalaisten toimesta kun kapinasta selvinneitä suomalaisia punikkeja siirtyi Norjansuomalaisten sekaan, jäämeren rannoille.


      • kauks legion
        näin meillä kirjoitti:

        Norja pelkäsi pääasiassa kommunismia, joka levisi suomalaisten toimesta kun kapinasta selvinneitä suomalaisia punikkeja siirtyi Norjansuomalaisten sekaan, jäämeren rannoille.

        Ja mitenhän niitä on voinnut norjansuomalaisten sekaan siirtyä kun ei Lapissa edes ollut punakaartia. Englantilaisten mukanako? Todiste se. Ainoa jota norjalaiset ahdisteli oli Walleniuksen porukka joka taisteli brittejä ja kommareita vastaan.


      • näin meillä
        kauks legion kirjoitti:

        Ja mitenhän niitä on voinnut norjansuomalaisten sekaan siirtyä kun ei Lapissa edes ollut punakaartia. Englantilaisten mukanako? Todiste se. Ainoa jota norjalaiset ahdisteli oli Walleniuksen porukka joka taisteli brittejä ja kommareita vastaan.

        Lapista ja pohjoisesta punaiset pakenivat Murmaskiin ja liittyivät ns. muurmannin legioonaan ja toiseen samnlaiseen osastoon joka taisteli Vienassa, samoin punaisia mei paljon mös venäjän punaisten joukkoihin, noi kaksihan olivat valkoisten puolella taistelevia palkkasotilasjoukkoja.

        Kun sitten Englantilaiset vetäytyivät, niin tätä väkeä, jota Engalntilaiset ei vieneet mukanaan ja jota oli paljon, siirtyi sitten Norjan puolelle kalastelemaan ja asumaan, ei ne uskaltaneet Suomeen palata.

        Rajat oli auki pohjoisessa, valtakunnan raja meni lopullisesti kiinni vasta 1978, kun vedettiin aita viimeisellekkin avoimelle paikalle, tästä syystä alueella liikkui paljon väkeä molempiin suuntiin, rajamiehiä myös katosi paljon, näissä pikku kähinöissä mitä nämä liikkuja aiheuttivat.

        Norjalaiset ei luottaneet suomalaisiin, koska niiden seassa piileskeli paljon kommunisteja, jotka toimi N-liiton hyväksi.


      • Kerro lisää,
        näin meillä kirjoitti:

        Lapista ja pohjoisesta punaiset pakenivat Murmaskiin ja liittyivät ns. muurmannin legioonaan ja toiseen samnlaiseen osastoon joka taisteli Vienassa, samoin punaisia mei paljon mös venäjän punaisten joukkoihin, noi kaksihan olivat valkoisten puolella taistelevia palkkasotilasjoukkoja.

        Kun sitten Englantilaiset vetäytyivät, niin tätä väkeä, jota Engalntilaiset ei vieneet mukanaan ja jota oli paljon, siirtyi sitten Norjan puolelle kalastelemaan ja asumaan, ei ne uskaltaneet Suomeen palata.

        Rajat oli auki pohjoisessa, valtakunnan raja meni lopullisesti kiinni vasta 1978, kun vedettiin aita viimeisellekkin avoimelle paikalle, tästä syystä alueella liikkui paljon väkeä molempiin suuntiin, rajamiehiä myös katosi paljon, näissä pikku kähinöissä mitä nämä liikkuja aiheuttivat.

        Norjalaiset ei luottaneet suomalaisiin, koska niiden seassa piileskeli paljon kommunisteja, jotka toimi N-liiton hyväksi.

        kun kerran tiedät.

        " --rajamiehiä myös katosi paljon, näissä pikku kähinöissä mitä nämä liikkuja aiheuttivat."

        Montako suomalaista, norjalaista ja venäläistä rajamiestä katosi? Pistä muutamasta tapauksesta aika, paikka ja nimi.
        Ja mihin ne katosi?

        "noi kaksihan olivat valkoisten puolella taistelevia palkkasotilasjoukkoja."

        Kyllä ne oli brittien palkkaamia ja taisteli heidän käskystään myös valkoisia vastaan.

        "--väkeä, jota Engalntilaiset ei vieneet mukanaan ja jota oli paljon, siirtyi sitten Norjan puolelle kalastelemaan ja asumaan, ei ne uskaltaneet Suomeen palata."

        Jassoo. Ja kuitenkin on tutkittua tietoa, että englantilaiset vaativat Suomea vastaanottamaan nämä "Tokoin jääkärit" ilman seuraamuksia. Ja ne myös palasivat, ainakin pääosa.


      • kainkenlaista paskaa
        Kerro lisää, kirjoitti:

        kun kerran tiedät.

        " --rajamiehiä myös katosi paljon, näissä pikku kähinöissä mitä nämä liikkuja aiheuttivat."

        Montako suomalaista, norjalaista ja venäläistä rajamiestä katosi? Pistä muutamasta tapauksesta aika, paikka ja nimi.
        Ja mihin ne katosi?

        "noi kaksihan olivat valkoisten puolella taistelevia palkkasotilasjoukkoja."

        Kyllä ne oli brittien palkkaamia ja taisteli heidän käskystään myös valkoisia vastaan.

        "--väkeä, jota Engalntilaiset ei vieneet mukanaan ja jota oli paljon, siirtyi sitten Norjan puolelle kalastelemaan ja asumaan, ei ne uskaltaneet Suomeen palata."

        Jassoo. Ja kuitenkin on tutkittua tietoa, että englantilaiset vaativat Suomea vastaanottamaan nämä "Tokoin jääkärit" ilman seuraamuksia. Ja ne myös palasivat, ainakin pääosa.

        Tutustu rajavartioston kirjoihin, sieltä löydät tietoa näistä asioista jos kiinnostaa, sekä myös kadonneista, joita katosi vielä kolmekymmentä luvullakin rajaa partioidessa ...

        Britit tuki valkoisia Venäjän sisällissodassa, muurmannin legioonan tehtävä oli tukea valkoista osapuolta ja valkoisten pohjoista armeijaa.

        Saattoihan ne Britit tiodella vaatia "Tokoin jääkäreiden" vastaanottamista, mutta suurin osa niistä kyllä sai passin Kanadaan ja maan kansalaisuuden, osa katosi Venäjälle ja osa muualle maailmaan, tuskimpa kukaan palasi Suomeen.


      • Siinä faktoja!!
        kainkenlaista paskaa kirjoitti:

        Tutustu rajavartioston kirjoihin, sieltä löydät tietoa näistä asioista jos kiinnostaa, sekä myös kadonneista, joita katosi vielä kolmekymmentä luvullakin rajaa partioidessa ...

        Britit tuki valkoisia Venäjän sisällissodassa, muurmannin legioonan tehtävä oli tukea valkoista osapuolta ja valkoisten pohjoista armeijaa.

        Saattoihan ne Britit tiodella vaatia "Tokoin jääkäreiden" vastaanottamista, mutta suurin osa niistä kyllä sai passin Kanadaan ja maan kansalaisuuden, osa katosi Venäjälle ja osa muualle maailmaan, tuskimpa kukaan palasi Suomeen.

        Kuten aina ennenkin, et näy tietävän asiasta mitään.

        Google: "Muurmannin legioona oli brittien värväämä joukko-osasto, joka muodostui Suomen sisällissodan aikana Neuvosto-Venäjän puolelle paenneista punakaartilaisista. Se taisteli yhdessä brittien kanssa muun muassa Suomen hallituksen lähettämää Vienan retkikuntaa vastaan Petsamossa ja pohjoisessa Itä-Karjalassa vuonna 1918. Nimitys "Holstin jääkärit" esiintyi lehdistössä, tuolloin pilkan kärki suuntautui aseellisella toiminnalla haltuun otettujen alueiden palautussopimuksen allekirjoittaneen ulkoministeri Rudolf Holstin suuntaan valkoiselta puolelta.

        Brittijoukot olivat nousseet maihin pohjoisessa miehittämään Arkangelia ja Muurmannin rataa Venäjän sisällissodan aikana estääkseen satamiin ensimmäisen maailmansodan aikana laivattujen tarvikkeiden joutumisen saksalaisten ja heidän kanssaan Brest-Litovskin rauhansopimuksen tehneiden bolševikkien Puna-armeijan käsiin.

        Muurmannin legioonan poliittinen neuvonantaja oli brittiarmeijan everstiluutnantin arvoiseksi nimitetty entinen Senaatin puhemies ja Suomen sisällissodan punaisten johtohahmo, maanpetossyytettä Venäjälle paennut Oskari Tokoi. Hän – kuten muutkin legioonalaiset – ajautui Muurmannin legioonaan joutuessaan huonoihin väleihin sekä Moskovan että Pietarin alueen suomalaiskommunistien, esimerkiksi Rahjan veljeksien ryhmittymän kanssa. Legioonan johtajaksi kohosi entinen punakaartin Tampereen rintaman ylipäällikkö Verner Lehtimäki, joka sai brittiarmeijan everstin arvon.

        Pääpaikkaansa Knäsössä pitäneeseen legioonaan ilmoittautui kesäkuussa 1918 1 500 suomalaista, joista ensi vaiheessa vain kenttäkelpoisin kolmasosa hyväksyttiin palvelukseen. Suurimmillaan Muurmannin legioona oli helmikuussa 1919, jolloin legioonan miesvahvuus oli 1 200 ja taisteluvahvuus 900 miestä. Legioonalaiset saivat brittiläisen asepuvun, varustuksen ja sotilaskoulutuksen.

        Brittien vetäytyessä Muurmannin legioona laivattiin Isoon-Britanniaan, josta suurin osa miehistä palasi Suomeen. Yhdistyneen kuningaskunnan vaatimuksesta Suomi myönsi armahduksen suurimmalle osalle legioonan jäsenistä. Alussa oikeisto koki kotiin palanneet brittiläisen sotilaskoulutuksen saaneet legioonan miehet turvallisuusriskiksi. Kotiutuneiden poliittinen aktiivisuus jäi yleisesti ottaen alhaiseksi. Nuorimpiin ikäluokkiin kuuluneita taisteli Suomen armeijassa vielä jatkosodassakin.

        Legioonan suomalaisia johtomiehiä ei haluttu päästää Suomeen, etenkään ilman, että heidät tuomittaisiin sisällissodan aikaisista toimistaan. Suomen sisällissodassa punaisten vallankaappausta johtanut Tokoi ja muutamat muut johtomiehistä eivät palanneet tällöin Suomeen. Oskari Tokoi oli toiminut 1918 Punaisten kansanvaltuuskunnan elintarvikeasioista vastaavana komissaarina, ja hän siirtyi Muurmannin legioonasta vapauduttuaan ensin Kanadaan ja vuonna 1921 Yhdysvaltoihin. Tokoin Suomessa käynnin mahdollistava Lex Tokoina tunnettu maanpetossyytteistä vapauttava armahduslaki säädettiin vasta vuonna 1944.

        Toinen brittien muodostama yksikkö, joka perustui entisten punakaartilaisten värväämiseen, oli Muurmannin legioonaa suuremmaksi kasvanut Karjalan rykmentti, joka taisteli syksyllä 1918 Vienan Karjalassa pakottaen Walleniuksen joukkoja etelämpänä hyökänneen Kuisman retkikunnan vetäytymään."

        Legioona siis taisteli valkoisia vastaan ja pääosa palasi Suomeen.

        Kova olet valehtelemaan.

        Et pysty myöskään mainitsemaan ainottakaan kadonnutta rajavartijaa.


      • vitun äääliö
        Siinä faktoja!! kirjoitti:

        Kuten aina ennenkin, et näy tietävän asiasta mitään.

        Google: "Muurmannin legioona oli brittien värväämä joukko-osasto, joka muodostui Suomen sisällissodan aikana Neuvosto-Venäjän puolelle paenneista punakaartilaisista. Se taisteli yhdessä brittien kanssa muun muassa Suomen hallituksen lähettämää Vienan retkikuntaa vastaan Petsamossa ja pohjoisessa Itä-Karjalassa vuonna 1918. Nimitys "Holstin jääkärit" esiintyi lehdistössä, tuolloin pilkan kärki suuntautui aseellisella toiminnalla haltuun otettujen alueiden palautussopimuksen allekirjoittaneen ulkoministeri Rudolf Holstin suuntaan valkoiselta puolelta.

        Brittijoukot olivat nousseet maihin pohjoisessa miehittämään Arkangelia ja Muurmannin rataa Venäjän sisällissodan aikana estääkseen satamiin ensimmäisen maailmansodan aikana laivattujen tarvikkeiden joutumisen saksalaisten ja heidän kanssaan Brest-Litovskin rauhansopimuksen tehneiden bolševikkien Puna-armeijan käsiin.

        Muurmannin legioonan poliittinen neuvonantaja oli brittiarmeijan everstiluutnantin arvoiseksi nimitetty entinen Senaatin puhemies ja Suomen sisällissodan punaisten johtohahmo, maanpetossyytettä Venäjälle paennut Oskari Tokoi. Hän – kuten muutkin legioonalaiset – ajautui Muurmannin legioonaan joutuessaan huonoihin väleihin sekä Moskovan että Pietarin alueen suomalaiskommunistien, esimerkiksi Rahjan veljeksien ryhmittymän kanssa. Legioonan johtajaksi kohosi entinen punakaartin Tampereen rintaman ylipäällikkö Verner Lehtimäki, joka sai brittiarmeijan everstin arvon.

        Pääpaikkaansa Knäsössä pitäneeseen legioonaan ilmoittautui kesäkuussa 1918 1 500 suomalaista, joista ensi vaiheessa vain kenttäkelpoisin kolmasosa hyväksyttiin palvelukseen. Suurimmillaan Muurmannin legioona oli helmikuussa 1919, jolloin legioonan miesvahvuus oli 1 200 ja taisteluvahvuus 900 miestä. Legioonalaiset saivat brittiläisen asepuvun, varustuksen ja sotilaskoulutuksen.

        Brittien vetäytyessä Muurmannin legioona laivattiin Isoon-Britanniaan, josta suurin osa miehistä palasi Suomeen. Yhdistyneen kuningaskunnan vaatimuksesta Suomi myönsi armahduksen suurimmalle osalle legioonan jäsenistä. Alussa oikeisto koki kotiin palanneet brittiläisen sotilaskoulutuksen saaneet legioonan miehet turvallisuusriskiksi. Kotiutuneiden poliittinen aktiivisuus jäi yleisesti ottaen alhaiseksi. Nuorimpiin ikäluokkiin kuuluneita taisteli Suomen armeijassa vielä jatkosodassakin.

        Legioonan suomalaisia johtomiehiä ei haluttu päästää Suomeen, etenkään ilman, että heidät tuomittaisiin sisällissodan aikaisista toimistaan. Suomen sisällissodassa punaisten vallankaappausta johtanut Tokoi ja muutamat muut johtomiehistä eivät palanneet tällöin Suomeen. Oskari Tokoi oli toiminut 1918 Punaisten kansanvaltuuskunnan elintarvikeasioista vastaavana komissaarina, ja hän siirtyi Muurmannin legioonasta vapauduttuaan ensin Kanadaan ja vuonna 1921 Yhdysvaltoihin. Tokoin Suomessa käynnin mahdollistava Lex Tokoina tunnettu maanpetossyytteistä vapauttava armahduslaki säädettiin vasta vuonna 1944.

        Toinen brittien muodostama yksikkö, joka perustui entisten punakaartilaisten värväämiseen, oli Muurmannin legioonaa suuremmaksi kasvanut Karjalan rykmentti, joka taisteli syksyllä 1918 Vienan Karjalassa pakottaen Walleniuksen joukkoja etelämpänä hyökänneen Kuisman retkikunnan vetäytymään."

        Legioona siis taisteli valkoisia vastaan ja pääosa palasi Suomeen.

        Kova olet valehtelemaan.

        Et pysty myöskään mainitsemaan ainottakaan kadonnutta rajavartijaa.

        haista sinä pitkä paska ...

        Muurmannin legioona ja karjalan rykmentti peustetiin nimenomaan tukemaan venäjän valkoisten taistelua ja taistelemaan "suomen valkoisia" vastaan, koska suomalaiset olivat liitossa saksalaisten kanssa, eli joukko-osaston ensisijainen tarkoitus oli estää suomalaisia etenemästä Karjalaan ja Vienameren alueelle.

        Osa näistä suomen punaisista, jotka oli siirtyneet taistelmaan muurmannin legioonassa, meni Kanadaan ja sai maan kansalaisuuden, kuten wiki tossa toteaa, loput hajaantui mikä minnekkin, kuka hullu niistä nyt suomeen olisi palannut, ne joiden passit aikanaan vanheni joutuivat todennäköisesti ottamaan venäjän kansalaisuuden.

        Mitähän tieto tommonen wikistä poimittu hajatieto oikein on, säälittävää urputusta mutta minkäs sille voi jos ei mies muuhun pysty ....


      • ilma media laskin la
        vitun äääliö kirjoitti:

        haista sinä pitkä paska ...

        Muurmannin legioona ja karjalan rykmentti peustetiin nimenomaan tukemaan venäjän valkoisten taistelua ja taistelemaan "suomen valkoisia" vastaan, koska suomalaiset olivat liitossa saksalaisten kanssa, eli joukko-osaston ensisijainen tarkoitus oli estää suomalaisia etenemästä Karjalaan ja Vienameren alueelle.

        Osa näistä suomen punaisista, jotka oli siirtyneet taistelmaan muurmannin legioonassa, meni Kanadaan ja sai maan kansalaisuuden, kuten wiki tossa toteaa, loput hajaantui mikä minnekkin, kuka hullu niistä nyt suomeen olisi palannut, ne joiden passit aikanaan vanheni joutuivat todennäköisesti ottamaan venäjän kansalaisuuden.

        Mitähän tieto tommonen wikistä poimittu hajatieto oikein on, säälittävää urputusta mutta minkäs sille voi jos ei mies muuhun pysty ....

        Eipäs vaan suojelemaan Murmanskissa olleita sotatarvikkeita saksalaisilta joita oli Suomessa. Ottaahan tämä tietysti koville. Murmanskin merkitys oli joka tapauksessa Venäjän sisällissodan kannalta marginaalinen. Ainakin minun tietääkseni apua ei voinnut tulla valkoisille sitä kautta.


      • näin se meni
        ilma media laskin la kirjoitti:

        Eipäs vaan suojelemaan Murmanskissa olleita sotatarvikkeita saksalaisilta joita oli Suomessa. Ottaahan tämä tietysti koville. Murmanskin merkitys oli joka tapauksessa Venäjän sisällissodan kannalta marginaalinen. Ainakin minun tietääkseni apua ei voinnut tulla valkoisille sitä kautta.

        Valkoisilla oli kolme erilllista rintamaa, pohjoinen joka tukeutui Murmanskiin ja argangeliin, itämeen alue, jossa Britit pitivät laivasto-osastoa suomenlinnassa ja esikuntaa Helsingissä, sekin saattoi olla suomenlinnassa, täältä tehtin hyökkäyksiä kohti Pietaria torpedoveneillä. Sitten oli itäinen, eli Aasian rintama, käsitti koko Siperian

        Britit tukivat nimenoaamn Venäjän valkoisia, Suomen valkoiset taas olivat saksalaisetn kanssa samalla puolella, joten Britit tavallaan taistelivat suomalaisia vastaan, vaikka olivatkin suomenlinnassa.

        Koita jo käsittää tämä peruskuvio ....


      • Hermostutko taas,
        vitun äääliö kirjoitti:

        haista sinä pitkä paska ...

        Muurmannin legioona ja karjalan rykmentti peustetiin nimenomaan tukemaan venäjän valkoisten taistelua ja taistelemaan "suomen valkoisia" vastaan, koska suomalaiset olivat liitossa saksalaisten kanssa, eli joukko-osaston ensisijainen tarkoitus oli estää suomalaisia etenemästä Karjalaan ja Vienameren alueelle.

        Osa näistä suomen punaisista, jotka oli siirtyneet taistelmaan muurmannin legioonassa, meni Kanadaan ja sai maan kansalaisuuden, kuten wiki tossa toteaa, loput hajaantui mikä minnekkin, kuka hullu niistä nyt suomeen olisi palannut, ne joiden passit aikanaan vanheni joutuivat todennäköisesti ottamaan venäjän kansalaisuuden.

        Mitähän tieto tommonen wikistä poimittu hajatieto oikein on, säälittävää urputusta mutta minkäs sille voi jos ei mies muuhun pysty ....

        kun jäät valeista kiinni? Nuo Wikin tiedot löytyvät myös kaikista Suomen historioista, Jutuistasi päätellen et ole lukenut ainuttakaan.Et myöskään tuota Wikin tekstiä.

        Inttämälläkö aiot muuttaa historiaa?

        Entä ne kadonneet rajamiehet? Etkö pysty osoittamaan ainoatakaan?


      • näin se meni
        Hermostutko taas, kirjoitti:

        kun jäät valeista kiinni? Nuo Wikin tiedot löytyvät myös kaikista Suomen historioista, Jutuistasi päätellen et ole lukenut ainuttakaan.Et myöskään tuota Wikin tekstiä.

        Inttämälläkö aiot muuttaa historiaa?

        Entä ne kadonneet rajamiehet? Etkö pysty osoittamaan ainoatakaan?

        Hae sieltä wikistä ne tiedot, jos niitä kaipaat, vittuako multa sitä kyselt ...

        Raja meni Lapissa kiinni 1978 ja sitä ennen kulkijaa oli vähän joka suuntaan, miehiä katosi ja kaapattiin, kun let käynyt armeijan ja jos vielä käyt sen rajavartioston puolella, niin ehkä sullekkin stten slviää asoiden oikea luonne jossakin vaiheessa ...

        Vituttaa tommnen mussutus, jätkät ei ite ajua mistään asiasta hevonvittua, mutta uskovat noihin wikin juttuihin, kuin uskovainen raamattuun ....

        Pikkasen vois niinku itekkin perhtyä asioihin ja vähän ajatella jotakin, eikä vaan vinkua thjänpäiväisyyksiä ...


      • Aian uutta??
        näin se meni kirjoitti:

        Hae sieltä wikistä ne tiedot, jos niitä kaipaat, vittuako multa sitä kyselt ...

        Raja meni Lapissa kiinni 1978 ja sitä ennen kulkijaa oli vähän joka suuntaan, miehiä katosi ja kaapattiin, kun let käynyt armeijan ja jos vielä käyt sen rajavartioston puolella, niin ehkä sullekkin stten slviää asoiden oikea luonne jossakin vaiheessa ...

        Vituttaa tommnen mussutus, jätkät ei ite ajua mistään asiasta hevonvittua, mutta uskovat noihin wikin juttuihin, kuin uskovainen raamattuun ....

        Pikkasen vois niinku itekkin perhtyä asioihin ja vähän ajatella jotakin, eikä vaan vinkua thjänpäiväisyyksiä ...

        "Raja meni Lapissa kiinni 1978 ja sitä ennen kulkijaa oli vähän joka suuntaan, miehiä katosi ja kaapattiin, kun let käynyt armeijan ja jos vielä käyt sen rajavartioston puolella, niin ehkä sullekkin stten slviää asoiden oikea luonne jossakin vaiheessa ..."

        Mikä raja meni kiinni 1978? Lähde?

        Kyllä NL:n raja oli kiinni alusta lähtien.
        Norjan raja taas ei ole koskaan kiinni ollutkaan.
        Entä Ruotsin raja???

        Mikset kerro keitä olivat kadonneet ja kaapatut miehet, jos kerran tiedät? Ei ne wikistä löydy.


      • näin se meni
        Aian uutta?? kirjoitti:

        "Raja meni Lapissa kiinni 1978 ja sitä ennen kulkijaa oli vähän joka suuntaan, miehiä katosi ja kaapattiin, kun let käynyt armeijan ja jos vielä käyt sen rajavartioston puolella, niin ehkä sullekkin stten slviää asoiden oikea luonne jossakin vaiheessa ..."

        Mikä raja meni kiinni 1978? Lähde?

        Kyllä NL:n raja oli kiinni alusta lähtien.
        Norjan raja taas ei ole koskaan kiinni ollutkaan.
        Entä Ruotsin raja???

        Mikset kerro keitä olivat kadonneet ja kaapatut miehet, jos kerran tiedät? Ei ne wikistä löydy.

        Etkö tiedä tai käsitä, mitä tarkoitetaan sanonnalla raja meni kiinni.

        Se tarkoittaa sitä, että rajalle vedettiin aita, niin että siitä ei pystynyt enää kävelemään yli, Suomi veti omalle puolelle oman aidan ja N-liitto veti vastaavasti omalle puolelle oman aidan, väli on semmonen alue, mihin ei kumpikaan saa mennä, raja on siinä välissä.

        Raja meni kiinni 1978 tarkoittaa sitä, että viimäset pätkät aidasta vedettiin 1978.

        Ruottin ja Norjan raja on auki, siellä ei aitaa ole.

        Yksi hullu kyselee enempi, mitä kymmenen viisasta ehtii vastata ....

        Ota jotain selville itekkin, muualtakin kuin wikistä, tai tee sinne wikiin artikkeli asiasta eli näistä kadonneista, kyllä joku asiantuntija sen sitten korjailee oikeaan muotoon, niin sieltähän sitten löydät sen totuuden ....


      • hiittennharju

        Minulla on sukua Paatsjoella ja kertovat että Vesisaaressa myös mikä onkin tuon alueen Finnmarkin pääkaupunki.
        pitääpä vielä etsiä sivustoja missä voisi jollain foorumilla näiden sukulaiskansojen kanssa rupatella. vaikea tietty löytää. paremmalla ajalla,


      • jepjep.....
        hiittennharju kirjoitti:

        Minulla on sukua Paatsjoella ja kertovat että Vesisaaressa myös mikä onkin tuon alueen Finnmarkin pääkaupunki.
        pitääpä vielä etsiä sivustoja missä voisi jollain foorumilla näiden sukulaiskansojen kanssa rupatella. vaikea tietty löytää. paremmalla ajalla,

        Vesisaaressa puhutaan paljon myös Suomea.


    • ruijastakotosin.

      http://www.kotiseutuliitto.fi/node/1273


      Kovasti eri puolilla mainostetaan kirjan kuvitusta. Olen nähnyt ja todella upeelta näyttää. Kovan työn on kirjailijakin tehnyt, juurta jaksain ja tarkkaa ja hyvää työtä. Kiitos!

    • nallekarrhu ;)

      Kunpa Suomella olisi vielä väylä Jäämerelle.

    • Eeroniemi.
      • "Santana"

        Vai on veli venäläisen meiltä ryöstämä Petsamon Nikkel nyt kuin helvetin esikartano!
        Ei tohon isoveljeen tai olla luottamista ennen eikä jälkeen.


      • Turuntiellä=
        "Santana" kirjoitti:

        Vai on veli venäläisen meiltä ryöstämä Petsamon Nikkel nyt kuin helvetin esikartano!
        Ei tohon isoveljeen tai olla luottamista ennen eikä jälkeen.

        juup, älkää vain suomipojat ehdottako kummiskaan Nikkelin kaupungin elvyttämistä! Meiän rahat jo menee lannoitetahtaan jälkien siivoomiseen ja Kreikkaan.Rahamme eivät riitä jokapaikkaan. Nytkin jo joudutaan lopettamaan pikkukunnista kunnavirastoja ja lukioita ja työkkäreitä ja muita sellaisia ja siirtymään isompiin kaupunkeihin liittymään. Omatkin rahat on lopussa.Eu oli virhe Suomelle


      • potanin setä
        Turuntiellä= kirjoitti:

        juup, älkää vain suomipojat ehdottako kummiskaan Nikkelin kaupungin elvyttämistä! Meiän rahat jo menee lannoitetahtaan jälkien siivoomiseen ja Kreikkaan.Rahamme eivät riitä jokapaikkaan. Nytkin jo joudutaan lopettamaan pikkukunnista kunnavirastoja ja lukioita ja työkkäreitä ja muita sellaisia ja siirtymään isompiin kaupunkeihin liittymään. Omatkin rahat on lopussa.Eu oli virhe Suomelle

        Murmanski on sen verran reikä että antaa Potaninin ja Putinin ryöstää kaupunkia siihen pisteeseen että naiset on valmiina korjattavaksi. Ei hitto onko Potanin edes käynnyt varallisuutensa lähteellä.


      • 2 Raimoa
        "Santana" kirjoitti:

        Vai on veli venäläisen meiltä ryöstämä Petsamon Nikkel nyt kuin helvetin esikartano!
        Ei tohon isoveljeen tai olla luottamista ennen eikä jälkeen.

        Olisiko suomalaisilla enemmänkin työtä Venäjällä luonnonsuojeluasioissa? Vai onko Venäjä toivoton luonnonsuojelukohde?Vai onko ihminen samanlainen kaikkialla? Missä vika?
        Ei kyl Suomessa missään tollalailla ole pilattu luontoa kuin Nikkelin kaupunki on tuhottu. Millaset lienee lait ryssänmaalla näissä jutuissa, kun noin voi tapahtua.


    • huhhuh!?

      tää alue onkin meille vieras maa onpas tosiaan Venäjän mies tehnyt pahhaa jälkeä tuossa Nikklein kaupungissa.

      • Justus, Kirkenes

        venäläiset aikoo tehdä Koillisväylän suulle ison sataman meiltä kaapattuun Petsamoon. /Uutiset
        Kehitystä myös Pohjois-Itä-Norjallekin samalla.


      • Väayrynenasialle
        Justus, Kirkenes kirjoitti:

        venäläiset aikoo tehdä Koillisväylän suulle ison sataman meiltä kaapattuun Petsamoon. /Uutiset
        Kehitystä myös Pohjois-Itä-Norjallekin samalla.

        http://www.tekniikkatalous.fi/talous/jaameren rata avaisi yhteydet koillisvaylalle ja valtavat mahdollisuudet/a767528

        kyllä asiasta on ollut jo aiemminkin puhetta kuin tänä pyhänä. :)

        On hyödyksi myös Suomelle.


      • Sodankylä%
        Justus, Kirkenes kirjoitti:

        venäläiset aikoo tehdä Koillisväylän suulle ison sataman meiltä kaapattuun Petsamoon. /Uutiset
        Kehitystä myös Pohjois-Itä-Norjallekin samalla.

        Kirkkoniemi nousuun :)


      • `ikonen"
        Sodankylä% kirjoitti:

        Kirkkoniemi nousuun :)

        Päiviä Lapin väki!

        Alkoi täss nyt enemmänkinkiinnostaa nämä jutut lukeissani tekstejänne.

        Mitä mieltä olette Paatsjoki-tiestä, olisiko kuin tärkeä Suomelle?

        Rautatie olisi Pohjois-Suomelle tietysti hieno homma. Miten kommentoisitte sitä. Itse kannatan ehdottomasti. mutta Lapin ihmisten kanssa olisi mielenkiintoista keskustella näistä.


      • Sverigeµ
        `ikonen" kirjoitti:

        Päiviä Lapin väki!

        Alkoi täss nyt enemmänkinkiinnostaa nämä jutut lukeissani tekstejänne.

        Mitä mieltä olette Paatsjoki-tiestä, olisiko kuin tärkeä Suomelle?

        Rautatie olisi Pohjois-Suomelle tietysti hieno homma. Miten kommentoisitte sitä. Itse kannatan ehdottomasti. mutta Lapin ihmisten kanssa olisi mielenkiintoista keskustella näistä.

        juei norjan tarvi puntit tutista suomen takia,jos Suomi kehittyy noilla alueilla, ei Suomi kaappaa koillis pohjois Norjaa, vaikka ilm silloin kun nää suomalaiset (kveenit, sanotttin) muuttivat tonne seuduille, norjalaiset pelkäsi et Jäämeren rannat vallataanSuomesta käsin,


      • tässä yksi lappalain
        `ikonen" kirjoitti:

        Päiviä Lapin väki!

        Alkoi täss nyt enemmänkinkiinnostaa nämä jutut lukeissani tekstejänne.

        Mitä mieltä olette Paatsjoki-tiestä, olisiko kuin tärkeä Suomelle?

        Rautatie olisi Pohjois-Suomelle tietysti hieno homma. Miten kommentoisitte sitä. Itse kannatan ehdottomasti. mutta Lapin ihmisten kanssa olisi mielenkiintoista keskustella näistä.

        No tässä yksi lapin ihminen ....

        Rautatie ihan ok juttu, tosin se pitäisi vetää Rovaniemelle, Kolariin tai Kemijärvelle asti ja liittää suomen rautatieverkostoon, jotta saataisiin logistinen hyöty sata rosenttisesti.

        Paatsjoki tie avaa uuden väylän, ihan hyvä juttu.


      • Sverigeµ
        tässä yksi lappalain kirjoitti:

        No tässä yksi lapin ihminen ....

        Rautatie ihan ok juttu, tosin se pitäisi vetää Rovaniemelle, Kolariin tai Kemijärvelle asti ja liittää suomen rautatieverkostoon, jotta saataisiin logistinen hyöty sata rosenttisesti.

        Paatsjoki tie avaa uuden väylän, ihan hyvä juttu.

        Kiitos vastauksestasi!

        Mukavaa että Lapin mies tuli kertomaan kuulumisista itse myös. Olen käynyt Paatsjoella itse. Onko tai olisiko intoa lappilaisten ajella siellä päin? Eikö ole omituista että pieni tienosuus puuttu ja sitä myötä estyy paljon yhteiseloa suomenkielisten ihmisten kanssa?
        Onko kukaan siellä käynyt esim. Nikkelissä? (helvetin esikartanoksi sanovat, kun venäläiset on sitä kaupunkia hoitaneet)


      • Muonion asukas#
        tässä yksi lappalain kirjoitti:

        No tässä yksi lapin ihminen ....

        Rautatie ihan ok juttu, tosin se pitäisi vetää Rovaniemelle, Kolariin tai Kemijärvelle asti ja liittää suomen rautatieverkostoon, jotta saataisiin logistinen hyöty sata rosenttisesti.

        Paatsjoki tie avaa uuden väylän, ihan hyvä juttu.

        Oletteko kuulleet aktiivisesta miehestä, mukavasta ja ahkerasta opettajasta Olav Beddarista?Asuu juuri Pasvikdalenissa, ja tehnyt tien ym. eteen paljon työtä. Kotoisin Suomesta, siis vanhempansa. Kunnioitan häntä isosti.


      • junnu¤
        Muonion asukas# kirjoitti:

        Oletteko kuulleet aktiivisesta miehestä, mukavasta ja ahkerasta opettajasta Olav Beddarista?Asuu juuri Pasvikdalenissa, ja tehnyt tien ym. eteen paljon työtä. Kotoisin Suomesta, siis vanhempansa. Kunnioitan häntä isosti.

        Kuva Olov Beddarista.


        http://www.kaleva.fi/uutiset/juttu/571044


    • hansKi G

      Erittäin avartavaa on vierailla Siirtolaisinstituutissa. Silmät aukeevat vähän tässä nyky-shoppailu-vapaa-aika-kulttuurissamme eläville ihmisille.

      • juudas Iskariott

        juu. ehkä vähä helepompaa on ollu niillä mamuilla jotka viime viikolla näin roikkuvan steissillä iltapäivällä ryhmässä.
        Stadissa, VR.lläkin, olisi lumenluontii, mutta mutta (lapiot oli jääneet kotiin ;)
        Sori nyt vain, mutta niin totta.


    • porAAAAAA

      oho.tähän päivään mennessä en ollut kuullutkaan koskaan edes Ruija-sanaa. Vaikka olen jo hyvällä iällä.joka päivä sitä oppii uutta. näin eläkkeellä aikaa opiskella sekä tutustua. Ruijaan menemme vielä käymään, jos siis elonpäiviä riittää.

    • Ruija on vanha

      suomalainen nimi Jäämeren rannikolle. Norja käytti virallista nimitystä Finnmark.
      Suomalaisille se oli Ruija tai tarumainen Satu-Ruijanmaa.

      Kyllä siellä käydä kannattaa. Paras aika on alkukevät
      ( toukokuu) tai alkusyksy ( syyskuu). Pääsee vähemmällä ötököiden kanssa.

      • näinpä se on

        No kyllä kesäkuu on paras kuukausi, ei niitä ötököitä yleensä ole kuin vasta juhannuksen tienoilla ja siitä eteenpäin ....


    • ukkovuan

      Ruija on minullekkin mielenkiintoinen paikka .Pappani isä Thomas lähtenyt Suomussalmelta nälkäpakolaiseksi Muurmannin rannikolle 1860 paikkeilla .Pappani Akseli syntynyt Muotkavuonolla 1877 ja kun mieheksi varttui haki vaimon Vadso Norja .Häävalokuvassa ovat 1900 v ja kuvassa logo Vadsö.

      Pappa Akselista sain Murmanskin arkistolta tietoja .Vangitun lomake ,Kuulustelu lomake ,Päätöksiä syytteistä ,Ampumispäätös,kuolintodistus ym.

      Kuulustelutiedoissa mainitaan ,"ollut vangittuna Englantilaisella sotalaivalla 1919 josta pakeni Norjaan ,ollen siellä 3 vuotta " ym

      Ensi kesänä Petsamoseura aikoo saada luvan matkustaa Venäjän Kalastajasaarennolle ,jolloin pääsen näkemään isäni syntymän ja kotirannan Ozerko Muotkavuonolla .

      • UUumajas---

        Saanko kysyä, asutko sinä itse Suomen vai Norjan puolella?

        jokin aika sitten käytiin Vasössä, siellä liikkui kaupungilla useita tummaihoisia ihmisiä, ilmeisesti maahanmuuttajia myös siellä asumassa.

        mutta kiinnostavaa noi historian kertomukset.
        Olav Beddar niminen mies on erittäin ansioitunut suomi asioissa. ja sivistynyt ihminen ja yrittää tie yhteyttä Paatsjoelta Suomeen.


      • ukkovuan
        UUumajas--- kirjoitti:

        Saanko kysyä, asutko sinä itse Suomen vai Norjan puolella?

        jokin aika sitten käytiin Vasössä, siellä liikkui kaupungilla useita tummaihoisia ihmisiä, ilmeisesti maahanmuuttajia myös siellä asumassa.

        mutta kiinnostavaa noi historian kertomukset.
        Olav Beddar niminen mies on erittäin ansioitunut suomi asioissa. ja sivistynyt ihminen ja yrittää tie yhteyttä Paatsjoelta Suomeen.

        Olen Suomessa syntynyt 1947. Sain kansalaisuuden 1964 isäni mukana .Kävin sitten kesäkuussa Venäjällä Kalastajasaarennolla ,Muotkavuonolla .Sukuni synnyinpaikka josta pakotettiin 1935 Vienanmerelle ja 1940 Itäkarjalaan.Osa ammuttiin .
        Ensi kesänä matka uusitaan .


    • å-------------------

      No eikös se Niinistö ja Haukio juuri saaneet Norjan matkallaan jonkun Ruija kirjan.

      yle tiedotti.

      • hannu-J-

        ei heille annettu kirjoja!


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mikä on loppuelämäsi suunnitelma

      Kaivattuasi kohtaan? Olet päättänyt jotain?
      Ikävä
      91
      1107
    2. Uskaltaisitko vielä

      Lähestyä vai et kaivattuasi?
      Ikävä
      125
      886
    3. Sinkkumiehet hukkaavat tärkeän ässän hihastaan kun

      ...eivät suostu kavereiksi naisten kanssa. Mikä voi olla heillä syynä? Hyväksyvät vain naisen, joka suorastaan anelee sa
      Ikävä
      109
      868
    4. "Kaikkien miesten asia" - kampanja on alkanut

      Miehillä on naisiin kohdistuvan väkivallan lopettamisessa merkittävä rooli. Ei riitä, ettei itse tee väkivaltaa. Miesten
      Maailman menoa
      276
      667
    5. Keitä täällä on??

      Kertokaa nimenne!! 🤔
      Ikävä
      71
      627
    6. Tiedät, että en voi enää laittaa viestiä

      Aikaa kulunut. Eikä se näyttäisi enää luontevalta vastata näin pitkän ajan jälkeen. Tiedän myös, että sinä et enää lait
      Ikävä
      73
      593
    7. Lienee aika luopua siitä kaikesta

      mitä meillä ikinä olikaan. Hassua, koska juuri mitään ei ole edes ollutkaan. En vaan jaksa tätä mahdotonta juttua enää j
      Ikävä
      64
      562
    8. Lautakunta käsittelee Iisalmen kulttuuri- ja vapaa-aikajohtajan virkasuhteen purkua koeajalla:

      Lautakunta käsittelee Iisalmen kulttuuri- ja vapaa-aikajohtajan virkasuhteen purkua koeajalla: "Aina valinta ei mene nap
      Iisalmi
      54
      536
    9. Kun kohtaatte rakkauden, tarttukaa siihen

      Toimisinko jälkiviisaana toisin? Varmasti. Vaikka silloin kuvittelin tekeväni, niin kuin on oikein. Mahdollisimman siist
      Ikävä
      33
      503
    10. Mitä toivot

      Kaivattusi suhteen?
      Ikävä
      72
      483
    Aihe