Useiden Karjalan historian tutkijoiden mukaan koko suuren karjalaisen heimon alkukoti on sijainnut Laatokan rannikolla Käkisalmen-Kurkijoen alueella.Siellä asui jo v. 1000 paikkeilla vauras karjalainen kantaheimo omien päälliköittensa johtamana. Sen muistoja ovat alueen lukuisat linnavuoret (kuvat: Lopotti, Soskua ja Hämeenlahti) sekä runsaat rautakauden esinelöydöt. Tältä alueelta asutus levisi sitten laajalle länteen ja pohjoiseen.
Karjalainen kantaheimo - mistä se tuli?
29
236
Vastaukset
- en tiijä
Vaan mistä se tuli sinne?
- näin se meni
Eiköhän toi ole tullu alueelle jo tuhansia vuosia aiemmin ....
Käkisalmi-Viipuri-Kurkijoki alue on ikivanha kaupan keskus ja solmukohta.
Vienanmeren alueella oli prossikaudella erittäin suuri asutuskeskittymä, tunnetuista asuinpaikoista se on ollut euroopassa kolmanneksi suurin.- Näin on ali-ihmiset
Ihan totta! Kurkijokelainen -lehdessä väitettiin, että evakot asui siinä 3 kilometrin jään alla ja niillä oli kartanoita ja kaupunkeja siellä 80 000 vuotta sitten. Hopeakalustoja ja kultaisia katuja risteili kaikkialle.
Evakko kuulemma hallitsi Roomaa ja sumerilaisiakin! Nyt niitä fitutttaaa olla vain suomalaisten maa-alueiden varkaina ympäriinsä! - oö-pljmurte
Näin on ali-ihmiset kirjoitti:
Ihan totta! Kurkijokelainen -lehdessä väitettiin, että evakot asui siinä 3 kilometrin jään alla ja niillä oli kartanoita ja kaupunkeja siellä 80 000 vuotta sitten. Hopeakalustoja ja kultaisia katuja risteili kaikkialle.
Evakko kuulemma hallitsi Roomaa ja sumerilaisiakin! Nyt niitä fitutttaaa olla vain suomalaisten maa-alueiden varkaina ympäriinsä!'No mitä tuo ny on? Rokan Antin suku oli siinä jo ensimmäisen jääkauden aikaan 4 000 000 000 vuotta sitten. Heillä oli pianojakin evakkoon78 kpl! Sudentassun suku oli sitten toiseksi paras., Heidän kartanoissaan asui kaikki maaliman karvaihmiset!
- näin se meni
Näin on ali-ihmiset kirjoitti:
Ihan totta! Kurkijokelainen -lehdessä väitettiin, että evakot asui siinä 3 kilometrin jään alla ja niillä oli kartanoita ja kaupunkeja siellä 80 000 vuotta sitten. Hopeakalustoja ja kultaisia katuja risteili kaikkialle.
Evakko kuulemma hallitsi Roomaa ja sumerilaisiakin! Nyt niitä fitutttaaa olla vain suomalaisten maa-alueiden varkaina ympäriinsä!Pronssikaudella kasvoi napapiirilä tammia, ilmasto oli lämpimämpi kuin nykyään.
Mikäli et usko, niin mene museoon katsomaan tammen runkoa, joka on nostettu vuotson soilta sodankylästä, siellä se on nähtävissä 5000 vuotta vanha tammi.
- Aestiit
Ruotsalaiset ja suomalaiset ovat levinneet pohjoiseen myöhemmin, oli vain Baltit:
Ehkäpä he hakivat saamesta orjia myytäväksi Persiaan.
Wulfstanin mukaan aestilaisilla oli Truso-niminen kauppapaikka, joka sijaitsi meripihkatiellä, lähellä nykyistä Elblągia. Trusossa myytiin meripihkaa, orjia ja turkiksia. Hänen mukaansa aestilaisilaisilla oli useita linnoitettuja kaupunkeja, jotka kävivät keskenään sotia. Lisäksi Wulfstan kuvasi muun muassa heidän hautajaistapojaan.
http://en.wikipedia.org/wiki/Aesti- niimpää
Jep, mutta mutta, kauppa käytiin jokireittejä pitkin, joten Nevan suunta taisi olla paljon tärkeämpi, kuin itse eesti.
- Itä-Preussissa
niimpää kirjoitti:
Jep, mutta mutta, kauppa käytiin jokireittejä pitkin, joten Nevan suunta taisi olla paljon tärkeämpi, kuin itse eesti.
http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/b/bb/Roman_Empire_125.png
- niiimpä
Itä-Preussissa kirjoitti:
http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/b/bb/Roman_Empire_125.png
Jaaha ....
- Välittaja_LKV
mullakin oli bensa opel
Koposkustaa vuanna 1998 Kiiminkin kirkolla kun yritti sutasta jämppäelsaa parvella siipeen, mutta elsalla oli se musta molskiklänninki ullään, nii kustaa ei saanu sitä länninkiä ylös eikä eres tieltä, joten nainti jäi aikeeksi. Ja lähtiessään kiukuspäisään parvelta Koposkustaa huusi elsalle, että "toi sun länninkis on yks helvata rautaesiripu". Tämän tieron tietää toristaa koposkustaan pojanpoika Onanias Runkman kirjassaan "Kiiminkin kiimat ja muita uskonnollisia tarinoita"... - Mahtavien savolaoste
Tarina sen kertoopi.
http://www.salakirjat.net/savolaisten_sija_suomen_asutus-historiassa.html- ihmetteelen suuresti
Ihan hyvä tarina muuten, mutta ketä sitten oli ne jotka asuivat aiemmin, esim. perämeren ja pohjanlahden alueella, järvien sedimettikerrokset kertovat siitepölyanalyyseissa, että alueella on viljelty viljaa ja asutushistoria osoittaa, että kauppaa on käyty ainakin saksalaisten kanssa jo 1000 luvulla, eli keramiikkaa on tuotu saksasta.
Jos ne ei olleet suomalaisia, pohjalaisia, hämäläisiä, ruottalaisia jne... niin ketä ne sitten olivat, jotka viljeli täällä maata ja kävivät kauppaa ????
- Kyse oli kai
aika vähälukuisesta Itämerensuomalaisesta alkuväestöstä.Varmuutta on mahdoton saada.
- totuus löytyy geenei
DNA kertoo ja osoittaa kyllä ihan muualle.
- Jep.
totuus löytyy geenei kirjoitti:
DNA kertoo ja osoittaa kyllä ihan muualle.
Karjalaiset ovat vähemmän eurooppalaisia ja enemmän siperialaisia kuin länsisuomalaiset.
- Jiiuuu
Jep. kirjoitti:
Karjalaiset ovat vähemmän eurooppalaisia ja enemmän siperialaisia kuin länsisuomalaiset.
Siperoalaosoa soomesta tuskin löityy, mutrra oraölilailsiai enempio.
- niimpäniiin
Jep. kirjoitti:
Karjalaiset ovat vähemmän eurooppalaisia ja enemmän siperialaisia kuin länsisuomalaiset.
Riippuu siitä, miten eurooppalaisuus määritellään.
- vähän asiaa sekaan
Jep. kirjoitti:
Karjalaiset ovat vähemmän eurooppalaisia ja enemmän siperialaisia kuin länsisuomalaiset.
Mikäli pidetään eurooppalaisena väestönä sellaista väestöä, joka on sinisilmäistä ja vaaleatukkaista, niin kyse on ryhmästä joka on lähtöisin ns. Ukrainan reduktiosta, jostakin 20 000 vuoden takaa, kyseinen geenivirhe on kyllä vanhempi ja sitä on voinut olla myös läntisissä ryhmissä.
Suomen geneettinen perimä osoittaa etelään, pääasiallinen tuonti suunta tähän päälle on itäinen, vähäisin vaikutus on läntisellä tuonnilla ja suurin eteläisellä eli Balttian suunnasta tulleella väestöllä, eli sinne Ukrainan reduktioon se soittaa, kuten muillakin kansoilla Itämeren rannoilla.
Kieliteoreetikot ja kieli on sitten toinen juttu, mutta kielitiede ei perustu faktoihin kuten perustuu geeniteoriat, kieli vaihtuu nopeammin kuin väestö. - Jep.
vähän asiaa sekaan kirjoitti:
Mikäli pidetään eurooppalaisena väestönä sellaista väestöä, joka on sinisilmäistä ja vaaleatukkaista, niin kyse on ryhmästä joka on lähtöisin ns. Ukrainan reduktiosta, jostakin 20 000 vuoden takaa, kyseinen geenivirhe on kyllä vanhempi ja sitä on voinut olla myös läntisissä ryhmissä.
Suomen geneettinen perimä osoittaa etelään, pääasiallinen tuonti suunta tähän päälle on itäinen, vähäisin vaikutus on läntisellä tuonnilla ja suurin eteläisellä eli Balttian suunnasta tulleella väestöllä, eli sinne Ukrainan reduktioon se soittaa, kuten muillakin kansoilla Itämeren rannoilla.
Kieliteoreetikot ja kieli on sitten toinen juttu, mutta kielitiede ei perustu faktoihin kuten perustuu geeniteoriat, kieli vaihtuu nopeammin kuin väestö.Olet oikeassa että se eurooppalainen ~85% perimästämme on lähinnä jostain Länsi-Ukrainasta eikä Ranskasta mutta se 4-8% siperialaista on ihan yhtä todellista ja kaikilla muilla eurooppalaisilla on sitä vähemmän, paitsi venäläisillä. Sinisilmäisyys ja vaaleahiuksisuus ovat kaksi geneettistä markkeria satojen tuhansien joukossa ja niiden yleisyys voi muuttua erittäin radikaalisti seksuaalivalinnan takia. Muilla eurooppalaisilla on paljon enemmän anatolialaista farmariverta kuin meillä joten täysiverisiä eurooppalaisia ei ole enää missään.
- Jep.
Jep. kirjoitti:
Olet oikeassa että se eurooppalainen ~85% perimästämme on lähinnä jostain Länsi-Ukrainasta eikä Ranskasta mutta se 4-8% siperialaista on ihan yhtä todellista ja kaikilla muilla eurooppalaisilla on sitä vähemmän, paitsi venäläisillä. Sinisilmäisyys ja vaaleahiuksisuus ovat kaksi geneettistä markkeria satojen tuhansien joukossa ja niiden yleisyys voi muuttua erittäin radikaalisti seksuaalivalinnan takia. Muilla eurooppalaisilla on paljon enemmän anatolialaista farmariverta kuin meillä joten täysiverisiä eurooppalaisia ei ole enää missään.
Eurooppalaisuusprosentteja:
Lithuanians 77%
Finns 74%
Belorussians 70%
Swedes 69%
Norwegians 68%
Vologda Russians 68%
Russians 68%
Poles 68%
Erzya 66%
Ukrainians 66%
Moksha 66%
Orcadians 63%
HapMap Utah Americans (CEU) 63%
Irish 63%
British 62%
http://bga101.blogspot.com/2012/04/so-whos-most-european-of-us-all.html
Arvelisin että nuo ovat hiukan alakanttiin ja todelliset numerot ovat pari prosenttia korkeampia mutta perusidea on oikein että britit ym. ovat kolmasosa länsiaasialaisia.
- Fennit
Sitoines=saamelaiset ja paimentolaisista oli hyvin niukat tiedot Tacituksella, koska hän ei käynyt alueella.
- niiimpä
Totta, kaveri ei käynyt edes itämeren rannoilla, kaikki oli vaan kuulopuhetta, jota se keräili markkinapaikoilta ...
- l9i875tr
Evakkojen kakarat on ainakin rectumistga!
- ruptuuri-sota
Karjalan väestö on muuten evakuoitu kahteen kertaan. Ensimmäisen kerran karjalaiset evakoitiin Venäjän puolelle ruptuurisodan aikana 1656-58.
http://fi.wikipedia.org/wiki/Karjalan_väestömuutos_1600-luvulla
Voi sanoa, että historiallinen Karjala ja sen väestö katosi ainakin Käkisalmen-Kurkijoen alueelta 1600-luvulla. Tilalle muutti savolaisia ja länsi-suomalaisia.- niiimpä
Väki palasi siis kotiseuduilleen takaisin 1944 aselevon yhteydessä ja karjalaan tuli jälleen kerran uusi väestö.
- adfghijk
Taisivat asua aikaisemmin Tampereella! Sittenmmin antaneet toisille tilaa ja muuttivat nykyisille paikoille!
- resv. KAPT.
karjalan kanta dna juontaa juurensa muinaiseen tsingis khaanien kiinan josta lähti ylhäisiä sukuja vaeltamaan kohti pohjoista ja kääntyivät sitten länteen eli silloiseen auringon laskun maahan.
kiinan muurikin rakennettiin siksi että voisivat valvoa ja hallita kansan vaellusta.
Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 911097
- 125866
Sinkkumiehet hukkaavat tärkeän ässän hihastaan kun
...eivät suostu kavereiksi naisten kanssa. Mikä voi olla heillä syynä? Hyväksyvät vain naisen, joka suorastaan anelee sa103835"Kaikkien miesten asia" - kampanja on alkanut
Miehillä on naisiin kohdistuvan väkivallan lopettamisessa merkittävä rooli. Ei riitä, ettei itse tee väkivaltaa. Miesten275652- 69572
Tiedät, että en voi enää laittaa viestiä
Aikaa kulunut. Eikä se näyttäisi enää luontevalta vastata näin pitkän ajan jälkeen. Tiedän myös, että sinä et enää lait72553Lienee aika luopua siitä kaikesta
mitä meillä ikinä olikaan. Hassua, koska juuri mitään ei ole edes ollutkaan. En vaan jaksa tätä mahdotonta juttua enää j64552Lautakunta käsittelee Iisalmen kulttuuri- ja vapaa-aikajohtajan virkasuhteen purkua koeajalla:
Lautakunta käsittelee Iisalmen kulttuuri- ja vapaa-aikajohtajan virkasuhteen purkua koeajalla: "Aina valinta ei mene nap54526- 72483
Kun kohtaatte rakkauden, tarttukaa siihen
Toimisinko jälkiviisaana toisin? Varmasti. Vaikka silloin kuvittelin tekeväni, niin kuin on oikein. Mahdollisimman siist32473