Sotilaiden teloitukset

Pussinperä

Arkostoja ei ole tietenkään säilytetty, mutta kuinkahan monta suomalaista sotilasta teloitettiin jatkosodan aikana?

Faktaa on että monia ammuttiin varsinkin kun rintama romahti kesällä 1944.

Teloitukset ovat merkki siitä, että armeija on menettänyt otteensa.

13

77

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • LaD

      Väärin

      • LaD

        Oma arvioni on, että tuhansia suomalaisia sotilaita ammuttiin.

        Suurin osa teloitettiin kun kieltäytyivät ylittämästä vanhaa rajaa vuonna 1941 ja Kannaksen läpijuoksun aikana kesällä 1944.


      • LaD_echt
        LaD kirjoitti:

        Oma arvioni on, että tuhansia suomalaisia sotilaita ammuttiin.

        Suurin osa teloitettiin kun kieltäytyivät ylittämästä vanhaa rajaa vuonna 1941 ja Kannaksen läpijuoksun aikana kesällä 1944.

        Väärin tuokin, nikkivaras


      • voi voi
        LaD_echt kirjoitti:

        Väärin tuokin, nikkivaras

        Perustelisit edes jotenkin nyt tuon kirjoituksesi.
        Mikä on nyt sinun mielestäsi väärin?


      • Lad
        voi voi kirjoitti:

        Perustelisit edes jotenkin nyt tuon kirjoituksesi.
        Mikä on nyt sinun mielestäsi väärin?

        Tuhansia ei ammuttu v.1941. ei lähimainkaan


      • Sven Hassel
        LaD kirjoitti:

        Oma arvioni on, että tuhansia suomalaisia sotilaita ammuttiin.

        Suurin osa teloitettiin kun kieltäytyivät ylittämästä vanhaa rajaa vuonna 1941 ja Kannaksen läpijuoksun aikana kesällä 1944.

        Saatko reppana pikku pilin pystyyn, kun kirjoittelet pashaa toisen nimimerkillä? Varmaan vielä jonkun toisen vajakin kanssa kikattelet hurjalle kepposellesi. No, jos tästä saat kiksejä, niin suotakoon sinulle se. Ei tommoisista muuhunkaan ole.
        Kaltaistesi takia suorastaan harmittaa, että punaisia ei oikeasti teilattu kunnolla aikanaan. Suomen työllisyysaste olisi nyt korkeampi, samoin keskim. ÄO.

        Jos nyt pikaisesti mennään aiheeseenkin, niin ampuminen tai sen uhka olisi toiminut pelotteena. Pelotetta ei ole, jos kukaan teloituksesta ei tiedä (paitsi te hullunhauskat pikku komukat, joilla nyt muutenkaan ei hissi ihan ylempään kerrokseen kulje.)
        Ammuttujen määrä ei todellakaan ole tuhansissa. Eduskunta hyväksyi kuolemantuomioiden langettamisen karkureille mahdollistavan lain vasta 4. heinäkuuta. Sen jälkeen annettiin karkureille 76 kuolemantuomiota, joista 46 ehdittiin teloittaa ennen sodan päättymistä. Kaikkiaan vuosina 1939-1946 sotatuomioistuimissa tuomittiin kuolemaan 681 henkilöä, joista 528 teloitettiin. Toki teillähän on toiset faktat. Ette vain kerro niitä koskaan, pikku luuserit.
        Ja sitä paitsi, jos jättää kaverinsa pulaan, ja samalla jättää perheensä ym. pulaan, niin miksi sellaista pitäisi sääliä? Ansionsa mukaan olisivat saaneet.
        Kyllä kaikille piti olla selvää, mikä odottaa, jos ryssä valtaa maan. Te olette kyllä aivan uskomattomia, jos kerran tosissanne olette. No, mukavaa vaihtelua on lukea oikeasti tyhmien ja aattenpalolla sokaistujen reppanoiden paatosta. Ei sekään harmita, kun itsellä menee kerrassaan hyvin :)


      • voi voi
        Lad kirjoitti:

        Tuhansia ei ammuttu v.1941. ei lähimainkaan

        Eipä näy viieläkään sinulta minkäänlaisia perusteluja tai näyttöä kyseisen asian suhteen.


      • LaD
        voi voi kirjoitti:

        Eipä näy viieläkään sinulta minkäänlaisia perusteluja tai näyttöä kyseisen asian suhteen.

        Itse asiassa, te esititte valtavirrasta poikleavan väitteen. Tällöin teillä on todistamisvelvollisuus, ei minulla


    • Suomi on yksi niistä

      valtioista joka ei vielä ole tehnyt tiliä synkän natsimenneisyyden suhteen johon kuuluivat toisinajattelijoiden teloitukset.

      • LaD

        Suomi on tilinsä tehnyt ennen kuin sinä edes synnyit. ei niitä kommunisteja varten tarte uudelleen ladella. Me olemme sujut historiamme kanssa, toisin kuin natsihysteerinen saksa.

        Eikä suomella ole natsimenneisyyttä.


        Pikemminkin voidaan odotella milloin kommunistisen historian omaavat maat pyytelevät anteeksi. ensimmäisenä vaikka NL ja Kiina


      • ottakoot mallia !
        LaD kirjoitti:

        Suomi on tilinsä tehnyt ennen kuin sinä edes synnyit. ei niitä kommunisteja varten tarte uudelleen ladella. Me olemme sujut historiamme kanssa, toisin kuin natsihysteerinen saksa.

        Eikä suomella ole natsimenneisyyttä.


        Pikemminkin voidaan odotella milloin kommunistisen historian omaavat maat pyytelevät anteeksi. ensimmäisenä vaikka NL ja Kiina

        ....Pikemminkin voidaan odotella milloin kommunistisen historian omaavat maat pyytelevät anteeksi. ensimmäisenä vaikka NL ....

        Missä on NL että se voisi pyytää anteeksi? Vai tarkoitatko NL:llä ehkä Nederlandia, kyllähän sekin teki siirtomaissaan yhtä ja toista kauheaa, että sen puoleen kyllä anteeksipyyntö olisi enemmän kuin paikallaan.

        Mutta Neuvostoliittohan tunnusti Stalinin rikokset jo 1956, että siinä olisi Suomen valkolhtareilla esimerkkiä pyrkiä edes lähimain samaan.


      • LaD
        ottakoot mallia ! kirjoitti:

        ....Pikemminkin voidaan odotella milloin kommunistisen historian omaavat maat pyytelevät anteeksi. ensimmäisenä vaikka NL ....

        Missä on NL että se voisi pyytää anteeksi? Vai tarkoitatko NL:llä ehkä Nederlandia, kyllähän sekin teki siirtomaissaan yhtä ja toista kauheaa, että sen puoleen kyllä anteeksipyyntö olisi enemmän kuin paikallaan.

        Mutta Neuvostoliittohan tunnusti Stalinin rikokset jo 1956, että siinä olisi Suomen valkolhtareilla esimerkkiä pyrkiä edes lähimain samaan.

        Onkos ryssä pyydellyt anteeksi balttian miehitystään? Kaikkea mikä tapahtui v.1956 jälkeen?

        Onko kiina pyydellyt anteeksi kymmenien miljoonien ihmisten kuolemaa?

        "Suomen valkolhtareilla esimerkkiä pyrkiä edes lähimain samaan. "
        Suomi ei ole tehnyt lähimainkaan yhtä laajoja rikoksia kuin stalin, joten samaan ei edes kannata pyrkiä


    • Uusia valeita taas!!

      "Arkostoja ei ole tietenkään säilytetty, mutta kuinkahan monta suomalaista sotilasta teloitettiin jatkosodan aikana?"

      Kesän -44 sotilaskurinpitoa koskevat arkistot ovat tallessa ja tutkijoiden käytössä. Tapahtumat on voitu niiden ja sotilaiden muistitiedon perusteella selvittää tarkasti.
      Teloitukset määrättiin kenttä- ja pikaoikeuksissa. Niiden päätösasiakirjat ovat kaikki tallessa.

      "Teloitukset ovat merkki siitä, että armeija on menettänyt otteensa. "

      Teloitusten pieni määrä ( 47) todistaa sen, että kuri haluttiin säilyttää ja se säilyi.
      Rintama ei romahtanut. Sitä on myöhäistä enää toivoa.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mikä on loppuelämäsi suunnitelma

      Kaivattuasi kohtaan? Olet päättänyt jotain?
      Ikävä
      92
      1125
    2. Sinkkumiehet hukkaavat tärkeän ässän hihastaan kun

      ...eivät suostu kavereiksi naisten kanssa. Mikä voi olla heillä syynä? Hyväksyvät vain naisen, joka suorastaan anelee sa
      Ikävä
      116
      938
    3. Uskaltaisitko vielä

      Lähestyä vai et kaivattuasi?
      Ikävä
      125
      896
    4. "Kaikkien miesten asia" - kampanja on alkanut

      Miehillä on naisiin kohdistuvan väkivallan lopettamisessa merkittävä rooli. Ei riitä, ettei itse tee väkivaltaa. Miesten
      Maailman menoa
      282
      685
    5. Keitä täällä on??

      Kertokaa nimenne!! 🤔
      Ikävä
      77
      669
    6. Tiedät, että en voi enää laittaa viestiä

      Aikaa kulunut. Eikä se näyttäisi enää luontevalta vastata näin pitkän ajan jälkeen. Tiedän myös, että sinä et enää lait
      Ikävä
      74
      631
    7. Lienee aika luopua siitä kaikesta

      mitä meillä ikinä olikaan. Hassua, koska juuri mitään ei ole edes ollutkaan. En vaan jaksa tätä mahdotonta juttua enää j
      Ikävä
      64
      582
    8. Lautakunta käsittelee Iisalmen kulttuuri- ja vapaa-aikajohtajan virkasuhteen purkua koeajalla:

      Lautakunta käsittelee Iisalmen kulttuuri- ja vapaa-aikajohtajan virkasuhteen purkua koeajalla: "Aina valinta ei mene nap
      Iisalmi
      54
      576
    9. Kun kohtaatte rakkauden, tarttukaa siihen

      Toimisinko jälkiviisaana toisin? Varmasti. Vaikka silloin kuvittelin tekeväni, niin kuin on oikein. Mahdollisimman siist
      Ikävä
      48
      559
    10. Mitä toivot

      Kaivattusi suhteen?
      Ikävä
      72
      483
    Aihe