Talvisodassa ei tainnu pakkaseen tulla?

Valehtelet olen klen

Marskin "rintamalla olemisesta" Ilmari Turja tiesi kertoa, että ne oli tarkoin ennalta suunniteltuja pikakäyntejä, jossa ei rohkeutta tarvittu enempää kuin Esa Pakarisen ja Siiri Angerkosken viihdytyskiertueen hommissa. Marski kävi samoilla paikoilla. Käynnit kuvattiin liikkuvalle kuvalle ja still kuville monen kuvaajan toimesta. Felixs Forsrstöm nauroin vuonna 1988 tehdyssä haastattelussa erästäkin kuvausreissua. Piti ennakkoon kertoa kamerojen paikat, otettiinko ääni talteen ja kuinka mahdollinen pilvisyys vaikuttaa. Oli varalla monta sotamiestä heijastamassa valoa "ilmetyn pyhimyksen päälle" kiillotetuilla fläkkipelleillä.

24

77

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Marski ei uskaltanut mennä eturintamaan, koska pelkäsi, että omat miehet ampuu kuulan niskaan.

      • LaD

        Ei se ihan siitä johtunut. Mutta mites Stalin? montako kertaa sataa kilometriä lähempänä rintamasta? Kerran, moskovassa 1941


    • Esitäpä pikkuporvari joitain linkkejä, ettei sinun tarvi valehdella jatkuvasti.

      • tyegryge

        Mihin perustat epäilysi? Onko sinulla mitään konkretiaa, jolla vaadit toisilta oikeaksi todistettuja todistuksia?


      • LaD

        Esitä todisteesi etä M pelkäsi omien tulitusta


      • gyhujiko
        LaD kirjoitti:

        Esitä todisteesi etä M pelkäsi omien tulitusta

        Mihin perustat epäilysi? Onko sinulla mitään konkretiaa, jolla vaadit toisilta oikeaksi todistettuja todistuksia?


    • Talvisodassa Marski

      ei tehnyt varsinaisia rintamakäyntejä. Hän kävi pari kertaa neuvottelemassa joko Kannaksen Armeijan esikunnassa Imatralla tai II AKE:ssa Viipurin lähellä.

      Rohkeutensa Marski oli osoittanut parissa sodassa jo vuosisadan alkupuolella.

    • Rintamakäyntien anti

      ei ollut kuvauksessa, vaan esikunnissa ja komentajien kanssa keskusteluissa saatu tilannekuva. Marski keskusteli myös tavallisten sotilaiden ja lottien kanssa.

      Rintamavierailuilla selviteltiin myös koulutusta, mielialaa, materiaaliasioita jne.

      Neljän sodan veteraanin ei enää tarvinnut esitellä rohkeuttaan kenellekään.

      • po9i8u78y6

        Kuvaile tätä "rohkeutta" neljästä sodasta. Olen itse lukenut aivan muuta herra kenraalin ensimmäisestä maailmansodasta. sisällissodan teurastuksessa ei olut luodin vinkunankaan lähellä.


      • Mannerheim toimi
        po9i8u78y6 kirjoitti:

        Kuvaile tätä "rohkeutta" neljästä sodasta. Olen itse lukenut aivan muuta herra kenraalin ensimmäisestä maailmansodasta. sisällissodan teurastuksessa ei olut luodin vinkunankaan lähellä.

        Japanin ja I. MS:ssa ratsuväkikomentajana osallistuen taisteluihin aivan etulinjassa. Jos et niitä asioita tunne, niin perehdy mihin tahansa elämäkertaan. Molemmissa sodissa hänet palkittiin ja ylennettiin erityisestä rohkeudesta.

        Vuonna- 18 hän oli ylipäällikkö. Niihin hommiin ei etulinjan taistelut kuulu. Tosin hän teki useita rintamakäyntejä. Niihinkin voit perehtyä ao.sodan historioista.

        Et näy tietävän asioista mitään, kunhan valehtelet. Jos et tunne muita lähteitä kuin Turjan retostelut, niin se ei auta yhtään.


    • Koska Marskilla oli narsistinen persoonallisuushäiriö, hän pelkäsi ja vihasi
      jääkäreitä ja kansaa.

      • Marskin luottomiehet

        olivat enimmäkseen jääkäreitä. Kansaa hän puolusti ylipäällikkönä kolmessa sodasa ja kahdesti valtionpäämiehenä.
        Kansa äänesti hänet suurimmaksi suomalaiseksi.


      • Kuka puhuu

        HAHAHAHA! Palstan ykkösääliö se puhuu narsistisesta persoonallisuushäiriöstä.
        Onkohan olemassa mitään pääkopan sairautta, jota sulta ei löytyisi...
        Ainiin, eihän sulta löydy ystäviä, harrastuksia, työtä, kontakteja vastakkaiseen sukupuoleen ym. Ja sehän on sulle täysin oikein!
        Kerroppas vaikka tuhannennen kerran se, kun Marski käsi humalassa ampuilla kranuja Mainilaan. Liitä vaikka wikipedian linkki kranaatinheittimestä, v***n pnttö.


    • Sotaneuroosi

      Marski oli sairastunut vakavaan rintamakauhuun eli kranaattisätkyyn joutuessaan Japanin sodassa kerran pakotetuksi etulinjan taisteluun, tosin vain ratsulähettinä. Sen vuoksi hän myöhemmin vältteli rintamaa kaikin keinoin. Jo sisällissodassa hän katsoi viisaimmaksi pysytellä koko 3 kuukautta Vaasassa.

      • Hölynpölyä taas!!

        Japanin osdassa M, johti ratrsuväkiosastoj auseissa taisteluissa saden ylennyksen everstiksi. Maailmansodassa hän toimi rintamakomentajana kolme vuotta.

        Marski johti Vapaussotaa aluksi enimmäkseen junastaan Seinäjoella. Sillä hän kävi myös rintamavierailuilla mm. Karjalan rintamalla helmikuussa ja Tampereen taistelua johtamassa maaliskuun lopulla ja huhtikuun alussa. Sitten hän siirtyi Mikkeliin, mutta johti Viipurin operaation junastaan Antrean ratapihalla.


      • Niinpä niin
        Hölynpölyä taas!! kirjoitti:

        Japanin osdassa M, johti ratrsuväkiosastoj auseissa taisteluissa saden ylennyksen everstiksi. Maailmansodassa hän toimi rintamakomentajana kolme vuotta.

        Marski johti Vapaussotaa aluksi enimmäkseen junastaan Seinäjoella. Sillä hän kävi myös rintamavierailuilla mm. Karjalan rintamalla helmikuussa ja Tampereen taistelua johtamassa maaliskuun lopulla ja huhtikuun alussa. Sitten hän siirtyi Mikkeliin, mutta johti Viipurin operaation junastaan Antrean ratapihalla.

        Eikös tämä suuri suomalaisuuden ikoni kenraali Ehnroth todennut että suomalaisia johdetaan edestä. Ei junanvaunusta Seinäjoelta.


      • Saa johtaa
        Niinpä niin kirjoitti:

        Eikös tämä suuri suomalaisuuden ikoni kenraali Ehnroth todennut että suomalaisia johdetaan edestä. Ei junanvaunusta Seinäjoelta.

        junanvaunusta Seinäjoelta jos oikein pelottaa. Mieluiten kumminkin Tornionjoelta.


    • Sotaneuroosi

      Marski oli sairastunut vakavaan rintamakauhuun eli kranaattisätkyyn joutuessaan Japanin sodassa kerran pakotetuksi etulinjan taisteluun, tosin vain ratsulähettinä. Sen vuoksi hän myöhemmin vältteli rintamaa kaikin keinoin. Jo sisällissodassa hän katsoi viisaimmaksi pysytellä koko 3 kuukautta Vaasassa.

      • 89l765

        Uskotko sinä kaikkiin noihin satuihin ja sepitettyihin tarnoihin tosissasi?


      • Nämä ovat niin
        89l765 kirjoitti:

        Uskotko sinä kaikkiin noihin satuihin ja sepitettyihin tarnoihin tosissasi?

        niin lapsellisen tietämättömiä kaikesta, että saattavat hyvin uskoa omiin juttuihinsa.
        Valeista kiinni jääminen ei ainakaan näy häiritsevän.


      • Malta ja Valetta
        89l765 kirjoitti:

        Uskotko sinä kaikkiin noihin satuihin ja sepitettyihin tarnoihin tosissasi?

        No missä taisteluissa Marski sitten nähtiin 1900-luvun puolella. Laittanet jotain lähdeviitettä.


    • sopii lukea

      Ilmari Turja kuvasi tarkkaan M:n luonnetta "Arkistot auki" 1985 pakinoissan. Hän sanoi Kekkoselle suoraan, että
      "Sinusta Urho ei koskaan sepitetä niin paljon valhetta ja sankarisatua, kuin Mannerheimistä on jo nyt kirrottu!"
      Tähän oli Kekkone tokaissut:
      "En ole niin suuri roistokaan!"

      • Marskista on

        tehty suuri määrä tarkkoja elämäkertoja ainakin viiden maan tutkijoiden voimin.

        Voihan olla niitä valheita ja sankarisatujakin. Ainakin edellisiiin törmää tämän palstan valehtelijoiden teksteissä. Jälkimmäisistä en minä ainakaan tiedä.
        Marskista riittää aivan hyvin, kun kertoo pelkän totuuden.


      • retggerwgwe
        Marskista on kirjoitti:

        tehty suuri määrä tarkkoja elämäkertoja ainakin viiden maan tutkijoiden voimin.

        Voihan olla niitä valheita ja sankarisatujakin. Ainakin edellisiiin törmää tämän palstan valehtelijoiden teksteissä. Jälkimmäisistä en minä ainakaan tiedä.
        Marskista riittää aivan hyvin, kun kertoo pelkän totuuden.

        Niin on Hitleristä ja Maostakin


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mikä on loppuelämäsi suunnitelma

      Kaivattuasi kohtaan? Olet päättänyt jotain?
      Ikävä
      91
      1107
    2. Uskaltaisitko vielä

      Lähestyä vai et kaivattuasi?
      Ikävä
      125
      886
    3. Sinkkumiehet hukkaavat tärkeän ässän hihastaan kun

      ...eivät suostu kavereiksi naisten kanssa. Mikä voi olla heillä syynä? Hyväksyvät vain naisen, joka suorastaan anelee sa
      Ikävä
      103
      865
    4. "Kaikkien miesten asia" - kampanja on alkanut

      Miehillä on naisiin kohdistuvan väkivallan lopettamisessa merkittävä rooli. Ei riitä, ettei itse tee väkivaltaa. Miesten
      Maailman menoa
      276
      667
    5. Keitä täällä on??

      Kertokaa nimenne!! 🤔
      Ikävä
      71
      617
    6. Tiedät, että en voi enää laittaa viestiä

      Aikaa kulunut. Eikä se näyttäisi enää luontevalta vastata näin pitkän ajan jälkeen. Tiedän myös, että sinä et enää lait
      Ikävä
      73
      593
    7. Lienee aika luopua siitä kaikesta

      mitä meillä ikinä olikaan. Hassua, koska juuri mitään ei ole edes ollutkaan. En vaan jaksa tätä mahdotonta juttua enää j
      Ikävä
      64
      562
    8. Lautakunta käsittelee Iisalmen kulttuuri- ja vapaa-aikajohtajan virkasuhteen purkua koeajalla:

      Lautakunta käsittelee Iisalmen kulttuuri- ja vapaa-aikajohtajan virkasuhteen purkua koeajalla: "Aina valinta ei mene nap
      Iisalmi
      54
      536
    9. Kun kohtaatte rakkauden, tarttukaa siihen

      Toimisinko jälkiviisaana toisin? Varmasti. Vaikka silloin kuvittelin tekeväni, niin kuin on oikein. Mahdollisimman siist
      Ikävä
      33
      493
    10. Mitä toivot

      Kaivattusi suhteen?
      Ikävä
      72
      483
    Aihe