sukupuolineutraali esikoulu

Ruotsissa avattiin

"Ruotsissa on avattu esikoulu, joka keskittyy siihen, että lapset välttäisivät sukupuoliset stereotypiat. Asiasta kertoo muun muassa Aftonbladet.

Esikoulussa lapsia ei esimerkiksi kutsuta tytöiksi ja pojiksi vaan ystäviksi.

Sukupuolineutraalisuus näkyy myös leluissa ja kirjoissa. Esikoulu valitsee lasten käyttöön kirjoja, joissa esiintyy yksinhuoltajia tai homovanhempia."

http://www.iltalehti.fi/ulkomaat/2011062713954904_ul.shtml
---

Tässä on ilmeisesti sateenkaariystävät ja feministiystävät lyöneet viisaat päänsä yhteen. Aikamoisen kokeen ovatkin keksineet tehtäväksi pienillä lapsilla. Olisi varmaan fiksumpaa tehdä sama koe ensin vaikkapa eläimillä siitäkin huolimatta, että niitäkin pidetään nykyään epäeettisinä.

11

224

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • 2-4-6-8 Motorway

      Henry Laasanen ottaa kantaa asiaan http://henrylaasanen.puheenvuoro.uusisuomi.fi/76848-sukupuolineutraali-esikoulu-on-katastrofi

      Hesarin uutinen ja keskustelu http://www.hs.fi/ulkomaat/artikkeli/Sukupuolineutraali tukholmalaistarha ei erottele tyttöjä ja poikia/1135267232707

      Näyttää sukupuolineutraalin sijaan olevan feministinen esikoulu. Sellaiset asiat joita pikkupojat haluaisivat tehdä ovat kiellettyjä, pikkutyttöjen leikit sen sijaan sallittuja. Epäilemättä koulussa opetetaan sitä mitä lasten vanhemmat haluavat eli sitä saa mitä tilaa.

      • Raipe.

        Hui hai! Tiedettä voidaan tehdä jopa siitä, jos kaksi kanaa istuu vierekkäin orrella ja juuri siihen sarjaan pistän Laasasen jorinat. Onpahan taas yksi tyhjäntoimittaja työllistetty. Täydellistä nollateoriaa.

        Moniarvoisuus on monin tavoin kannatettavaa, mutta pidän tuota aloitukseen liittyvää kuviota kyllä enemmän vitsinä. Mihin niitä kakaroita nyt sitten halutaan ohjata? Hyväksymään homo-/lesboliitot? Kasvamaan homoiksi/lesboiksi? Tuossa ulkopuolisin heterosilmin vaan mielestäni unohdetaan yksi oleellinen asia, eli se yhteiskunta, missä nyt kuitenkin eletään ja mihin sopeutumiseen niille tenaville pitäisi antaa parhaat mahdolliset eväät. Kyllä säälinsekaisin tuntein suhtaudun niihin kakaroihin, joita eittämättä piikitellään hiekkalaatikolla siitä, että teillä on kaksi isiä tai kaksi äitiä. Se on se raadollinen todellisuus, mihin he törmäävät, vaikka joka ikisen päiväkodin opetusohjelmaan otettaisiin sukupuolineutraaleja piirteitä.


      • Kokemus-K
        Raipe. kirjoitti:

        Hui hai! Tiedettä voidaan tehdä jopa siitä, jos kaksi kanaa istuu vierekkäin orrella ja juuri siihen sarjaan pistän Laasasen jorinat. Onpahan taas yksi tyhjäntoimittaja työllistetty. Täydellistä nollateoriaa.

        Moniarvoisuus on monin tavoin kannatettavaa, mutta pidän tuota aloitukseen liittyvää kuviota kyllä enemmän vitsinä. Mihin niitä kakaroita nyt sitten halutaan ohjata? Hyväksymään homo-/lesboliitot? Kasvamaan homoiksi/lesboiksi? Tuossa ulkopuolisin heterosilmin vaan mielestäni unohdetaan yksi oleellinen asia, eli se yhteiskunta, missä nyt kuitenkin eletään ja mihin sopeutumiseen niille tenaville pitäisi antaa parhaat mahdolliset eväät. Kyllä säälinsekaisin tuntein suhtaudun niihin kakaroihin, joita eittämättä piikitellään hiekkalaatikolla siitä, että teillä on kaksi isiä tai kaksi äitiä. Se on se raadollinen todellisuus, mihin he törmäävät, vaikka joka ikisen päiväkodin opetusohjelmaan otettaisiin sukupuolineutraaleja piirteitä.

        " on se raadollinen todellisuus, mihin he törmäävät, vaikka joka ikisen päiväkodin opetusohjelmaan otettaisiin sukupuolineutraaleja piirteitä. "

        Tuolla periaatteella ei koskaan mikään maailmassa muuttuisi kun kaikki asiat nyt vaan ovat niitä "maailman realiteetteja". Jostain syystä moni asia on kuitenkin muuttunut kun on vain haluttu. Eivät naisetkaan 1800-luvulla kelvanneet kuin kotitöihin kun se nyt vaan oli tunnettu "fakta" että naisista ei muuhun ole. Mutta jotenkin se vaan muuttui. Kuten myös ovat muuttuneet monet asiat käsityksissä parisuhteissa (avoliitot, vapaat seksisuhteet yms.) ja yhteiskunnassa (tasa-arvo, naisten työssäkäynti, yleinen oppivelvollisuus...).


      • AP....
        Kokemus-K kirjoitti:

        " on se raadollinen todellisuus, mihin he törmäävät, vaikka joka ikisen päiväkodin opetusohjelmaan otettaisiin sukupuolineutraaleja piirteitä. "

        Tuolla periaatteella ei koskaan mikään maailmassa muuttuisi kun kaikki asiat nyt vaan ovat niitä "maailman realiteetteja". Jostain syystä moni asia on kuitenkin muuttunut kun on vain haluttu. Eivät naisetkaan 1800-luvulla kelvanneet kuin kotitöihin kun se nyt vaan oli tunnettu "fakta" että naisista ei muuhun ole. Mutta jotenkin se vaan muuttui. Kuten myös ovat muuttuneet monet asiat käsityksissä parisuhteissa (avoliitot, vapaat seksisuhteet yms.) ja yhteiskunnassa (tasa-arvo, naisten työssäkäynti, yleinen oppivelvollisuus...).

        Ei kysymys ole niinkään haluamisesta. Naisten tasa-arvon kehittymisen merkittävin tekijä on yhteiskunnissa tapahtunut muutos metsästys ja keräilykulttuurista maatalousyhteiskunnaksi ja siitä teollisuusyhteiskunnaksi ja siitä palvelu- ja tietoyhteiskunnaksi. Iso vaikuttaja on ollut myös siirtyminen harvainvallasta demokratiaan. Ei ihmistä eikä etenkään lapsia tarvitse erikseen muuttaa ja sen tyyppinen manipulointi on erittäin epäeettistä.


      • 2-4-6-8 Motorway
        AP.... kirjoitti:

        Ei kysymys ole niinkään haluamisesta. Naisten tasa-arvon kehittymisen merkittävin tekijä on yhteiskunnissa tapahtunut muutos metsästys ja keräilykulttuurista maatalousyhteiskunnaksi ja siitä teollisuusyhteiskunnaksi ja siitä palvelu- ja tietoyhteiskunnaksi. Iso vaikuttaja on ollut myös siirtyminen harvainvallasta demokratiaan. Ei ihmistä eikä etenkään lapsia tarvitse erikseen muuttaa ja sen tyyppinen manipulointi on erittäin epäeettistä.

        Ihmiskokeita lapsilla ei suositella, ellei ehdotus ole "heidän itsensä parhaaksi"...

        On muistettava, että uutinen liittyy tapahtumiin Ruotsissa. Itsekin yllätyin siitä, millaiseen suuntaan siellä ollaan menty mm. oikeuslaitoksen suhteen tapaus Assangen yhteydessä. Olkoon tämä masentavana esimerkkinä siitä, että radikaali-ideologioille ei pidä antaa pikkusormeakaan jotta ne eivät pääsisi aiheuttamaan todellista vahinkoa.

        Vuonna 2004 Ruotsissa ehdoteltiin miesveroa. http://www.kaleva.fi/uutiset/kansanedustajat-esittavat-ruotsiin-miesveroa/435252

        Mikähän lienee miesliikkeen tila Ruotsissa? Ainakin perheväkivalta-asiassa ollaan siellä vähitellen heräilemässä huomaamaan naisten osuus. http://genusnytt.wordpress.com/2011/02/11/moderat-skriver-om-kvinnors-vald-mot-man/
        http://sv.wikipedia.org/wiki/Våld_i_nära_relationer

        Ruotsissa tilanne on toki erilainen kuin Suomessa johtuen pitkäaikaisesta maahanmuutosta ja siihen liittyvistä ilmiöistä.


    • Trendikästä.

      Ilmeisesti sisustussuunnittelijoita on liian vähän ja koulutus halutaan aloittaa ajoissa.

      Mutta ovatko kaikki tytöt ja kaikki feministit keskenään "ystäviä"? Sanokaa vaan rehellisesti toveri.

    • Miksi pitää mennä äärimmäisyyksiin? Eikö riitä, ettei lapsille opeteta miten Roopesta voi tulla isona poliisi ja Liisasta opettaja. Ja Roopen leluauto, Liisan nukke. Eikö parempi olisi antaa mahdollisuus kaikille lapsille sekä tyttöjen että poikien leikkeihin jaottelun sijaan? Itse ainakaan en viihtynyt pahemmin tyttöjen nukkeleikeissä, mutta niihin silti yritettiin paimentaa. Miksei vaan anneta poikien leikkiä poneilla ja tyttöjen autoilla, jos he niin haluavat? En ymmärrä stereotypioiden lietsomista - mutten feminismiäkään. Kannatan tasa-arvoa.

    • ..tarkoittaapikohan tuo neutraalisuuden laji myös sitä, että kaikki ruotsalaisuuteen liittyvä poistuu..??

      ..jos, niin vallan mainio asia..

      ..harasoota pukkaapi..

    • Hemuliaaa

      Väkivaltaisten leikkien kieltäminen aiheuttaa sen että tytöt on tyttöjä ja pojat on tyttöjä.

    • pätevä nainen

      Kunnon kaksimaismoralismia: Halutaan sukupuolineutraaliutta päiväkoteihin ym. ja samaan aikaan vaaditaan sukupuolikiintiöitä organisaatioihin!

      Jospa sovittaisiin että kukin leikkii millä lelulla haluaa ja työpaikkoihin sekä yhtiöiden hallituksiin valitaan PÄTEVIN rotuun, uskontoon tai sukupuoleen katsomatta.

      • Johtajan

        tai hallituksen jäsenen sukupuolella ei ole mitään merkitystä pörssiyhtiössä.

        Sukupuolen merkitys korostuu nimenomaan yhteiskunnallisesti merkittävissä tehtävissä etenkin julkisella puolella. Kiintiöt pitäisi saada voimaan päivähoidossa, peruskoulussa, julkisessa jatkokoulutuksessa, julkisessa aikuiskoulutuksessa, yliopistojen ja korkeakoulujen opiskelijavalinnoissa.


    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mikä on loppuelämäsi suunnitelma

      Kaivattuasi kohtaan? Olet päättänyt jotain?
      Ikävä
      91
      1107
    2. Sinkkumiehet hukkaavat tärkeän ässän hihastaan kun

      ...eivät suostu kavereiksi naisten kanssa. Mikä voi olla heillä syynä? Hyväksyvät vain naisen, joka suorastaan anelee sa
      Ikävä
      110
      891
    3. Uskaltaisitko vielä

      Lähestyä vai et kaivattuasi?
      Ikävä
      125
      886
    4. "Kaikkien miesten asia" - kampanja on alkanut

      Miehillä on naisiin kohdistuvan väkivallan lopettamisessa merkittävä rooli. Ei riitä, ettei itse tee väkivaltaa. Miesten
      Maailman menoa
      278
      675
    5. Keitä täällä on??

      Kertokaa nimenne!! 🤔
      Ikävä
      76
      648
    6. Tiedät, että en voi enää laittaa viestiä

      Aikaa kulunut. Eikä se näyttäisi enää luontevalta vastata näin pitkän ajan jälkeen. Tiedän myös, että sinä et enää lait
      Ikävä
      74
      609
    7. Lienee aika luopua siitä kaikesta

      mitä meillä ikinä olikaan. Hassua, koska juuri mitään ei ole edes ollutkaan. En vaan jaksa tätä mahdotonta juttua enää j
      Ikävä
      64
      572
    8. Lautakunta käsittelee Iisalmen kulttuuri- ja vapaa-aikajohtajan virkasuhteen purkua koeajalla:

      Lautakunta käsittelee Iisalmen kulttuuri- ja vapaa-aikajohtajan virkasuhteen purkua koeajalla: "Aina valinta ei mene nap
      Iisalmi
      54
      546
    9. Kun kohtaatte rakkauden, tarttukaa siihen

      Toimisinko jälkiviisaana toisin? Varmasti. Vaikka silloin kuvittelin tekeväni, niin kuin on oikein. Mahdollisimman siist
      Ikävä
      38
      510
    10. Mitä toivot

      Kaivattusi suhteen?
      Ikävä
      72
      483
    Aihe