Aihe

Vain 14 abiturienttia

Anonyymi

Kevään saldo Kemijärvellä on 14 abia, joista tulee virallisesti ylioppilaita kuun lopussa. Miten tähän on tultu?

Missä ovat kaksoistutkinnon suorittaneet, joita vielä takavuosina oli 7- 8 parhaimmillaan?

Näin pienestä määrästä ei tule edes laumasuojaa. Tässä tapauksessa tarkoitan, ettei ryhmädynamiikka toimi.

Nyt mennään hyvillä todistuksilla yliopistoon. Heikommille jäävät rippeet: 10 - 30 prosenttia.

On yleinen keskustelun paikka. Kuinka suuria nämä vuosikymmenen alun toivojen ikäluokat ovat? Pitäiskö tehdä jotakin asian eteen. Siis tulomuuttoa taritaan. Työkin olisi hyvä juttu.

153

853

    Vastaukset

    • Väki vähenee alkaa hiljalleen näkyä tässäkin..... Sallakin mennyt jo eelle..

      Pikku läpiajo kyläpahanen enään

    • Ensi vuonna kilpaillaan jo >Savukosken kanssa valmistuneiden määrästä

      • Näiden syrjäseutujen asuttuna pitäminen tulee yhteiskunnalle äärettömän kalliiksi,sitten vielä ihmetellää kun veroja pitää maksaa. Terveydenhoito maksaa 70% enemmän kuin keskimäärin kunnissa.
        Empä kehu Sallankaan tilannetta jossa pidetään lukiota pystyssä kouluttamalla venäläisiä.
        Siitä ei tietoa saako kunta tuloja väistä venäläisistä, epäilen. Valkolakki on kunnioittettava saavutus mutta hintaa sille tulee Kemijärvellä hankittuna.




    • Joo ei luppokodeista enää tule ylioppilaita, sieltä mennään vaan honkanummelle.

    • Jos oikein tulkitsin julkisia tuloksia, ei häävisti mennyt. Siellä pitelee periätiloja viimeisen viidenneksen joukossa Kemijärven lukio.

      Nyt mennään todistuksilla yliopistoon. Ensi vuonnakin mennään. Pitäisikö käydä sisäistä ja ulkoista keskustelua oppimisen sisällöstä ja vähemmän uusista seinistä?

      Eikö?
      Ehkä tulos jollekin sitten riittää. Liian pieni lukiopopulaatio on huono juttu. Ei synny tsemppihenkeä ja ambitiota, jota juuri lukiossa tarvitaan.

      • Ei mitään mieltä ole Lapissa pitää jokakylässä yliopistoja. Tohtiiko kukaan laskea kuinka monta sataatuhatta euroa yksi valkolakki tulee maksamaan? Jos vielä huonoilla arvosanoilla niin voi surkeus.


      • Kertoo vain opettajien ammattitaidosta opettaa ….siis parasta pohjasakkaa....ei voi paljon enempää onnistua.... <samaa tasoa jo peruskoulusta lähtien


      • Anonyymi kirjoitti:

        Kertoo vain opettajien ammattitaidosta opettaa ….siis parasta pohjasakkaa....ei voi paljon enempää onnistua.... <samaa tasoa jo peruskoulusta lähtien

        Ei kovin rakentavaa pitää oppilaita P O H J A S A K K A N A. Itsestä kyllä luullaan jotain.. Voisitko hakeutua muualle töihin? Et vain taida päästä mihinkään et yhtään mihinkään. Olet siis itse pohjasakkaa.


    • Pikkukunnista löytyvät maakunnan ykköslukiot, vaikka niillehän on naureskeltu pilkallisesti iät ajat Kemijärven sivistysjohdossa ihan julkisesti. Miksiköhän? Hävettää oman lukiomme taso. Ei ole syytä pilkata itseään parempia!

    • Itä-Lapin kuntien pitäisi harkita yhteistä lukio-opetusta. Nyt on aloitettu etäopinnot ja saatu kokemuksia siitä kuten myös etäoppimisesta. Näitä taitoja pitää edelleen kehittää.

      Harvinaiset kielet, pitkä matematiikka, äidinkielikin rikastuisivat näistä synergiaeduista. Opettajan tehtävät ovat tulevaisuudessa entistä enemmän luotsin ja valmentajan tehtäväkenttää. Kyse ei ole siitä, että lähiopetus pitäisi tyystin lopettaa, mutta digiloikkaa kaivataan.

      Nettilukion käyneet voivat antaa vertaistukea. Pojat saataaisiin paremmin innostumaan oppimisesta.

      Nykyinen nyhrääminen on vanahanaikaista ja tuottaa näköjään huonohkoja lopputuotoksia.

      Salla on osin venäläisten opiskelijoiden varassa. Ei siinä mitään, mutta tekohengitykseltä se nyt näyttää. Riittääkö oppijoita rajan takaa, hiipuuko Sallan nuorison määrä? Samojen pulmien kanssa painii koko seutukunta.

      Miten paljon mahdetaan käydä tulevaisuuskeskusteluja koulujen osalta?

    • Tsekkasin tuolta Ylen koneelta, että Kemijärven lukio sain noin C miinus yleisarvion, kun sen pitäisi olla vähintään 4,5 tällä otoksella. Monella pienellä lukiolla on mennyt hyvin kuitenkin. On hyvä asia, että tiedot ovat julkisia, vaikka nimiä ei sentään mainita, kuten joskus tehtiin.

      Monen oppiaineen on täytynyt mennä tosi huonosti. Kirjoittajia virallisesti oli 19, joten pomppaamistakin on tapahtunut. Ei millään pahalla, mutta itsetutkistelulle on sijaa.

      En halua uskoa, että kemijärviset ovat jotenkin surkeampia oppijoita. Turhemmistakin asioista puhutaan, mutta nämä asiat on nostettava pöydälle asianomaisissa tilaisuuksissa. Täällä huutaminen herättää tosin jonkun, toivon niin.

      • Viime vuonna keskiarvo tuo. Tänä vuonna huomattavasti huonompi.


    • Siis tänä keväänä Kemijärven lukio on sijalla 377. Taakse jäi 13 lukiota, jotka ovat enimmäkseen aikuislukioita. Tiedot ovat julkisia eikä onnenkunnan brändäyksellä muuksi muutu.

      Viime vuonna meni häävimmin. Nyt keskiarvo on 3,43 ts. noin 6 plussan ja puolen välistä. Kaikkien aikojen pohjanoteeraus se on.

      Jo viime vuodesta on menty alaspäin. Äidinkieli on yksi kompastuskivi. Miksi? Se meni alle kolmosen. Eivät nämä nykynuoret suomen kieltä hallitse, mikä sitten heijastuu muuhunkin kielelliseen tuotokseen.

      Äidinkieli ja matemaattiset taidot ovat kaiken osaamisen ja ymmärryksen pohja.

      • Niinpäs onkin hesarissa eikä ylen sivuilla. Pakollisten aineiden keskiarvo heikompi, kuin 3,4. Nyt on Hillatien 9 luokkalaisille Sallan lukio varteen otettava vaihtoehto. Etenkin jos tavoitteena päästä lukion jälkeisiin opintoihin. Kemijärvellä panostetaan eräkursseihin, shoppailureissuihin pääkaupunkiseudulle ja ruotsiin, sekä vanhojen tansseihin. Valinta sekin


    • Turha täällä on opiskelijoita syyllistää,opettajat on surkeita piste.
      Kaikki tarmo käytetään ihan muualle,
      kaikki on pois opetuksesta.

    • Sanoisin näin yleisellä tasolla, että pohja lukioon luodaan peruskoulussa. Siellä ei mene hyvin. Miksi ei mene? Miksi emme opi kieliä sun muita tarpeellisia taitoja jo peruskoulussa?

      Lukio sujuu kohtalaisesti, kun lähtee hyvältä perustalta. Töitä on tehtävä enemmän, mutta siksihän sinne mennäänkin.

      Minäkin kysyn, puuhaavatko opettajat liikaa vääriä asioita? Onko opetuksen fokus tulevaisuuteen suuntaavaa? Osaavatko kaikki digiloikan alkeet ja jatkot?

      Miten on verkottumisen kanssa muiden oppilaitosten kanssa? Saana Ruotsala pyrki ulospäin ja ylöspäin, mutta hän nyt oli aivan liian fiksu jäädäkseen tänne.

      Tämä menestymättömyys on syytä ottaa lautakunnassa ja oppilaitoksissa vakavasti keskusteluun.

      • Kenen kanssa Sallan lukio on verkostoitunut? Niinpä ei kannattaisi tuhlata aikaa ja energiaa sellaiseen. Edes oma pesä kannattaisi pitää kunnossa.


      • ” Miten on verkottumisen kanssa muiden oppilaitosten kanssa? Saana Ruotsala pyrki ulospäin ja ylöspäin, mutta hän nyt oli aivan liian fiksu jäädäkseen tänne.”

        Muistaakseni hän tuhosi siltoja. Elokuvakurssi loppui. Riitautui Vänän kanssa. Talous oli tärkeämpi kuin ihmiset. Moni muu meistä (minä myös) on enemmän Vänän linjoilla: https://seura.fi/viihde/julkkikset/kari-vaananen-jyrahtaa-koronasta-tama-on-huijareiden-kulta-aikaa/

        Sinä taidat olla myös niillä Trumpin linjoilla 1. On talous ja säästöt. Ihmisroska kyykkyyn poliisien toimesta!!!


      • Anonyymi kirjoitti:

        ” Miten on verkottumisen kanssa muiden oppilaitosten kanssa? Saana Ruotsala pyrki ulospäin ja ylöspäin, mutta hän nyt oli aivan liian fiksu jäädäkseen tänne.”

        Muistaakseni hän tuhosi siltoja. Elokuvakurssi loppui. Riitautui Vänän kanssa. Talous oli tärkeämpi kuin ihmiset. Moni muu meistä (minä myös) on enemmän Vänän linjoilla: https://seura.fi/viihde/julkkikset/kari-vaananen-jyrahtaa-koronasta-tama-on-huijareiden-kulta-aikaa/

        Sinä taidat olla myös niillä Trumpin linjoilla 1. On talous ja säästöt. Ihmisroska kyykkyyn poliisien toimesta!!!

        Saana Ruotsala johtaa Mattlidens gymnasiumia, joka on maamme ykköslukioita menestyksellä mitattuna. Hän on edellä aikaansa ja saa aikaan hyviä tuloksia. Tulokset ratkaisevat nykymarkkinoilla koulutusalueella. Näin se vain on.

        Luulen, että oppilaat puuhastelevat liikaa koulun ulkopuolisia asioita tällä maantieteellisellä suunnalla. . Miten on opettajien laita? En tiedä, siksi kysyn.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Saana Ruotsala johtaa Mattlidens gymnasiumia, joka on maamme ykköslukioita menestyksellä mitattuna. Hän on edellä aikaansa ja saa aikaan hyviä tuloksia. Tulokset ratkaisevat nykymarkkinoilla koulutusalueella. Näin se vain on.

        Luulen, että oppilaat puuhastelevat liikaa koulun ulkopuolisia asioita tällä maantieteellisellä suunnalla. . Miten on opettajien laita? En tiedä, siksi kysyn.

        ”Hän on edellä aikaansa ja saa aikaan hyviä tuloksia”. Miksei sitten saanut Kemijärven lukiota ja paikkakuntamme syntyvyyttä nousukiitoon?!


      • Anonyymi kirjoitti:

        ” Miten on verkottumisen kanssa muiden oppilaitosten kanssa? Saana Ruotsala pyrki ulospäin ja ylöspäin, mutta hän nyt oli aivan liian fiksu jäädäkseen tänne.”

        Muistaakseni hän tuhosi siltoja. Elokuvakurssi loppui. Riitautui Vänän kanssa. Talous oli tärkeämpi kuin ihmiset. Moni muu meistä (minä myös) on enemmän Vänän linjoilla: https://seura.fi/viihde/julkkikset/kari-vaananen-jyrahtaa-koronasta-tama-on-huijareiden-kulta-aikaa/

        Sinä taidat olla myös niillä Trumpin linjoilla 1. On talous ja säästöt. Ihmisroska kyykkyyn poliisien toimesta!!!

        Kyllä elokuvakurssin jatko olisi ollut tärkeä. Olisivat tämänkin vuoden ylioppilaat oppineet Karin tarinointi taitoja ja taivas varjele mitä olisikaan tullit ylioppilaskirjoituksista! Saanaako saamme kiittää äidinkielen 2,6?


      • Anonyymi kirjoitti:

        ”Hän on edellä aikaansa ja saa aikaan hyviä tuloksia”. Miksei sitten saanut Kemijärven lukiota ja paikkakuntamme syntyvyyttä nousukiitoon?!

        Saana lähti ja saatiin huono rehtori alakoulun puolelta! Näkyy tuloksissa.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Saana lähti ja saatiin huono rehtori alakoulun puolelta! Näkyy tuloksissa.

        Kyllä alakoulun rehtori on tehnyt sen mitä pystyy edellisen sotkujen jäljiltä. Nuorison lisäämisestä myös;)



    • Ketä kiinnostaa ylioppilaaksi lukeminen tuollaisessa rähjässä kuin Hillatien koulu? Koulukampuksen jälkeen ollaan kuin sillit purkissa, ollaan kuin rotat kolossa. Jokin väli silläkin, missä opiskellaan. Eikä opetus ole laadukasta. Levottomat 5 - 9-luokkalaiset vielä ympärillä.

      • Häiriintyneitä penikoita


    • Kemijärvellä koetetaan verkostoitua muiden kuntien lukioiden kanssa kiukuttelemalla, nälvimällä ja vîttuilemalla. Arvatkaapa onnistuuko. Ja kyllä ne pikku lukiot kuulkaa on pärjänneet paljon paremmin kuin Kemijärven lukio iät ajat.

      • ” Kemijärvellä koetetaan verkostoitua muiden kuntien lukioiden kanssa kiukuttelemalla, nälvimällä ja vîttuilemalla. ” kerropa tarkemmin! Konkretiaa ja esimerkkitapausten kehiin!


    • Sitä minäkin olen ihmetellyt, miksi aina ja tässäkin ketjussa naapurikuntien lukioista puhutaan huonoon sävyyn. Se on sitä maankuulua Kemijärven kateutta.

      • Sekö on huonoon sävyyn, että todetaan Sallan lukion olevan Kemijärven lukiota parempi? Kyllä sinulla on huono luetun ymmärtäminen.
        Savukoski ja Salla keskittyvät siihen mikä lukion tehtävä on. Kemijärvellä lukiolla yritettiin pelastaa ammattiopisto ja niistä seurauksista nyt maksetaan.


    • Ei ketään kiinnosta

      • Ei ilmeisesti ainakaan poliitikkoja ja virkamiehiä ->> jos kiinostaa, niin suunnaksi Salla.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Ei ilmeisesti ainakaan poliitikkoja ja virkamiehiä ->> jos kiinostaa, niin suunnaksi Salla.

        Sallan lukijonkin menestys johtuu varmaankin tuontiälystä elikkä venäläisistä opiskelijoista.
        Onhan venäjällä historiallisestikkin vahvat perinteet. Emsimmäinen miehitetty avaruuslento, eikä koskaan ole hävinnyt vielä yhtään sotaa, eikä ole homoja, eikä kehitysvammaisia lapsia.


    • Kemijärvi on pohjasakkaa.

      • Näillä tuloksilla kyllä!


    • Miten ovat 14 ylioppilasta päässeet jatko-opintoihin kiinni? Papereilla ei kiintoisimpiin aloihin ole asiaa kenelläkään, mutta siitä alaspäin kyllä mahtuu koko joukko.

      • Anonyymi kirjoitti:

        Tästä on poistettu viesti sääntöjen vastaisena.

        Voi, voi, näitä kemijärveläisiä,
        https://yle.fi/uutiset/3-11370205
        Lääkikseen vaadittiin huippuarvosanat
        Hammaslääketieteellisen ovet avautuivat eximioilla
        Myös maakuntien oikiksiin riittivät eximiat "oikeista aineista"
        Helsingin oikikseen ei asiaa ilman laudaturia
        Psykologian opiskelupaikka irtoaa Helsingistä vain laudatureilla


      • Anonyymi kirjoitti:

        Voi, voi, näitä kemijärveläisiä,
        https://yle.fi/uutiset/3-11370205
        Lääkikseen vaadittiin huippuarvosanat
        Hammaslääketieteellisen ovet avautuivat eximioilla
        Myös maakuntien oikiksiin riittivät eximiat "oikeista aineista"
        Helsingin oikikseen ei asiaa ilman laudaturia
        Psykologian opiskelupaikka irtoaa Helsingistä vain laudatureilla

        Kun on älliä, pärjää elämässä :)


    • Tilanne on sama ensi vuonnakin. Yo-todistusarvosanoille tulee entistä painokkaampi paino. Siksi lukiolla on väliä.

      Eritoten keskiarvolukioihin on ruuhkaa. Ihmiset eivät enää luota maakunnan parhaisiinkaan lukioihin. On päästävä huippulukioihin, mutta siellä tulevat keskiarvovaatimukset vastaan.

    • Peruskoulun opetus ei vastaa sitä mitä pitäisi. Äidinkielen opetus on ala-arvoista. Opettaja höseltää, ei vaadi mitään. Hyvän numeron saa jos on hiljaa eikä häiritse. Ei kiltisti paikallaan istuminen tarkoita että osaa. Peruskoulun hyvät numerot putoavat lukiossa ja nuori antaa periksi koska häntä ei ole peruskoulussa opetettu tekemään töitä numeroiden eteen.

      • Pane kuriin se häiriköivä penikkasi.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Pane kuriin se häiriköivä penikkasi.

        Totuus on, että perusopetuksen taso on surkea. Kuinka paljon oli ekaluokkalaisia silloin kun nykyiset lukiolaiset aloittivat koulun? Jos opetus olisi hyvää lukiolaisia olisi paljon enemmän.



    • Mutta on se niinkin, että oppilasainesta ei voi valikoida. Helsingissä on sellainen koulu kuin Ressun lukio. Keskiarvovaade oli vähintään 9,69 ellen ihan väärin muista. Kemijärvelle riittää seiska. Peruskoulun seiska on niin vähäpätöinen, ettei se vaadi oikeastaan paljon mitään. Usein seiskakin on yläkanttiin annettu. Oikeampi arvosana olisi ehdot tai armon vitonen.

      K emijärven lukiossa on kertailtava peruskoulun asioita, kun sieltä lyhyen kertauksen jälkeen pitäisi kiiruhtaa eteenpäin. Vauhti ei ehdi hirmuiseksi, jollainen sen pitäisi olla, kun alhaalta aloitetaan.

      Tälle dilemmalle ei voitane tehdä yhtään mitään vähään aikaan, mikä ei merkitse, etteikö sille pitäisi voida yrittää tehdä jotakin.

      • Peruskoulu on täynnä opettajia jotka haluavat päästä helpolla. Ei heitä kiinnosta oppivatko oppilaat pääasia on että palkka tulee kuukausittain.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Peruskoulu on täynnä opettajia jotka haluavat päästä helpolla. Ei heitä kiinnosta oppivatko oppilaat pääasia on että palkka tulee kuukausittain.

        kannattaako täällä suorittaa lukiota?
        ja jos suorittaakin, niin pitääkö äkkiä lähtiä pois,
        kaikki tahtoo tukea poismuuttoa
        https://keskustelu.suomi24.fi/t/15311662/muutan-pois-kemijarvelta



      • Anonyymi kirjoitti:

        Lukionkäyntihalukkuutta Kemijärvellä ei lisää kyllä tällaiset puheet ja kirjoitukset
        https://keskustelu.suomi24.fi/t/16436648/hillatien-koulu-homeessa

        Turhaa linkität tuohon homeketjuun. Ei mitään merkitystä, koska lukioon tulijat ovat jo olleet peruskoulun Hillatien talossa. Muualta ei kannata tulla, koska Hillatien piireihin ei noin vain tullakaan.


    • Muissa pienissä lukioissa pystytään paikkaamaan perusopetuksen mahdollisia puutteita ja saamaan opiskelijoille hyvät valmiudet jatko-opintoihin. Kemijärvellä ei sekään onnistu. Onko osasyynä se, että yhä enemmän samoja opettajia sekä perusopetuksessa että lukiossa.

    • pakkohan se on uskoa että kemijärven lukio on laadukas, kun fasebookissa näin sanotaan

      https://www.facebook.com/kemijarvenlukio/about/?ref=page_internal

      tuolla näin
      Laadukasta lukiokoulutusta Kemijärvellä.

      Pitikö siihen laittaa laadukasta kun olisi voinut todeta vain lukiokoulutusta järjestettävän kemijärvellä, niin ei olisi syntynyt suuta hymyyn vetävää reaktiota

      jostakin syystä muuttoliike on alkanut suuntautua tälle alueelle vaikka moni on uhonnut että https://keskustelu.suomi24.fi/t/15311662/muutan-pois-kemijarvelta

    • Kohtas alkavat koulut, ihan kohta. Kemijärvellä varmasti käydään rakentavaa palautekeskustelua kevään yo-tuloksista ja kenties jo alemmillakin tasoilla.

      Hymistelyyn ei ole aihetta. Laadukas on niin arvokas laatusana, että sitä ei nyt pidä käyttää missään viestinnässä tässä yhteydessä. Mutta kyllä: Kemijärvi tarjoaa lukiokoulutusta ja rajallisen määrän ammatillista koulutusta.

      • Syytä onkin keskustella siitä, miksi Kemijärvi koulukaupunkina on valunut alas. Muualle hakeudutaan ja ne jotka jäävät tänne eivät saa tuulta purjeisiinsa. Pahasti on karikolle ajaudutta. Onko kapteeni onneton tunari? Puuttuuko kykyä ja taitoa ohjata? Vai onko laivaan lastattu heikosti oppineita ja vajaasti opetettuja matkaajia?


      • Anonyymi kirjoitti:

        Syytä onkin keskustella siitä, miksi Kemijärvi koulukaupunkina on valunut alas. Muualle hakeudutaan ja ne jotka jäävät tänne eivät saa tuulta purjeisiinsa. Pahasti on karikolle ajaudutta. Onko kapteeni onneton tunari? Puuttuuko kykyä ja taitoa ohjata? Vai onko laivaan lastattu heikosti oppineita ja vajaasti opetettuja matkaajia?

        Miksi näin?
        https://keskustelu.suomi24.fi/t/15567388/avustajat-jatkuvasti-opettajina-kemijarvella
        Olisi syytä katsoa peiliin ja vielä katsomisenkin jälkeen.



    • Se peruspulma iskee taas ja kysyn: - Onko onki ottamaton vaiko järvi kalaton?

      • Onpa hyvin sanottu! Taitaa olla onki ottamaton! Järvessä nyt luulisi olevan kalaa. Ei kai tämä alue ole niin hedelmätöntä ettei jotain ongella olisi otettavissa.



    • milloin juhlitaan huonoa menestyst`ä?
      pitää puhua oikein ylevästi juhlapuheissa että murheellinen tulos unohtuu, eiks vain?

    • Ei ole helppoa Kemijärven lukion päättäjäisissäkään. Tulos on nolo ja hipat ovat jälkijättöisiä.

      Rehtori voi toki rivien välissä sanoa: - Tästä on vain yksi suunta! Saa lainata vapaasti.

      • Hehhee... hehheee....


      • ikään kuin olisi kaksi suuntaa,
        ei oo eikä tuu


    • Syntyperräisten keenit. Ei se kannate ylioppilaaksi pyrkiä.

    • kannattaako huonoa menestystä juhlia?
      iso häpeä koululle ja ollaan niin muka taitavia opettajia että...

      • onko opettajat jatkuvasti avustajina vai oppilaat opettajina vai miten päin se meni Juha


    • Kovin heikoin eväin monet Kemijärven lukiolaiset lukiotiensä aloittavat ja - näköjään - lopettavat niin ikään.

    • Onko yleensäkään enään järkevää olla lukiota jokaisessa kunnassa koska opiskelijoita muutama ja huonot tulokset. Kovin tulee kalliiksi valkolakit. Sallassa pidetään lukioa pystyssä hankkimalla Venäjältä opiskelijoita naapurin tavat tuntien epäilen vahvasti että näidenkin opiskelut maksaa Suomi.

      • Venäläisiä on Sallassa ollu jo 90-luvulla. Otappa selvää


    • kemijärveläiset, menkää rovaniemelle lukioon, saatte parempaa opetusta, ylioppilastulokset vahvistavat tämän toiveen todeksi

      • Sallan lukio on paras! Ja lyhyempi matka!


      • Anonyymi kirjoitti:

        Sallan lukio on paras! Ja lyhyempi matka!

        Jep! Niin on!


    • Kirjoitimme ylioppilaiksi lähes viisikymmentä vuotta sitten . Meitä oli silloin kolme lähes kolmenkymmenen oppilaan luokkaa. Rakennus oli sama kuin nyt, huonommassa kunnossa kuin nyt. Kirjat, ruoat ym. ostettiin itse. Lieneekö opettajatkaan kaikki olleet niin erinomaisia. Vaatia he kylläkin osasivat. Nelonen napsahti hyvin herkästi eli luokalle jäätiin aika vähäisestäkin syystä. Jotka eivät menestyneet tai jaksaneet tätä, menivät muihin kouluihin tai työelämään. Ei kannata väkisin yrittää lukiota, jos ei jaksa. Koulun ja opettajien syyttely ei johda mihinkään.

      • ” Koulun ja opettajien syyttely ei johda mihinkään.”
        On kyllä huomattu. Rakentavaa palautetta ei oteta vastaan, kun ollaan itse niin erinomaisia. Johto vaihtoon!


    • Näyttää viimeisellä kirjoittajalla itselläänkin olevan luetun ymmärtämisen vaikeus. Lukio-opiskelijan itsensäkin täytyy ottaa vastuuta opinnoistaan ja opiskella myös osin itsenäisesti. Kaikkea ei opeteta tunneilla kuten ala-asteella, opittavaa on paljon. Kaikkien ei tarvitse käydä lukiota , jos ei jaksa eikä kykene. Opettajat voisivat kyllä vaatia enemmän. Tenteistä ja kokeista ei tarvitsisi päästää liian helposti läpi. Mutta siitähän voisi pahoittaa mielensä.

      • Se vain että sen nuoren tulisi revetä kahteen paikkaan yhtä aikaa.
        Jollei siihen kykene on täysi paska.
        Toki tietyille oppilaille tämä ei ole ongelma.
        Hävytöntä, koulujen välistä valtataistelua nuorten oppilaiden kustannuksella.
        Kyllä olette osanneet kusta toistenne nilkoille, teillä ei ole kohta opetettavia!


      • Anonyymi kirjoitti:

        Se vain että sen nuoren tulisi revetä kahteen paikkaan yhtä aikaa.
        Jollei siihen kykene on täysi paska.
        Toki tietyille oppilaille tämä ei ole ongelma.
        Hävytöntä, koulujen välistä valtataistelua nuorten oppilaiden kustannuksella.
        Kyllä olette osanneet kusta toistenne nilkoille, teillä ei ole kohta opetettavia!

        Juuri näin! Kyllä loppuu Kemijärven opettajilta työt, jos ei löydy kykyä motivoida, tukea ja kannustaa. Koulupuolen johdosta voi vähentää reilulla kädellä. Selvää säästöä.

        Taas tuo yksi sai tungettua ala_asteen mukaan! Huutista sille!
        Tuota kirjoittamaasi ” Kaikkea ei opeteta tunneilla kuten ala-asteella, opittavaa on paljon.” Ei kyllä ymmärrä. Siis ala-asteellako opetetaan aivan kaikki? Onko mielestäsi lukio pelkkää kertausta sitten? Sitten pilkun jälkeen tuo sivulause ”opittavaa on paljon”. Ei oikein tolkun lauseita. Onko oma lehmä ojassa, kun pitää noin tunteella kirjoittaa? Rauhoitu hyvä ihminen. Eivät koulut ole opettajia varten, vaan oppilaita varten.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Juuri näin! Kyllä loppuu Kemijärven opettajilta työt, jos ei löydy kykyä motivoida, tukea ja kannustaa. Koulupuolen johdosta voi vähentää reilulla kädellä. Selvää säästöä.

        Taas tuo yksi sai tungettua ala_asteen mukaan! Huutista sille!
        Tuota kirjoittamaasi ” Kaikkea ei opeteta tunneilla kuten ala-asteella, opittavaa on paljon.” Ei kyllä ymmärrä. Siis ala-asteellako opetetaan aivan kaikki? Onko mielestäsi lukio pelkkää kertausta sitten? Sitten pilkun jälkeen tuo sivulause ”opittavaa on paljon”. Ei oikein tolkun lauseita. Onko oma lehmä ojassa, kun pitää noin tunteella kirjoittaa? Rauhoitu hyvä ihminen. Eivät koulut ole opettajia varten, vaan oppilaita varten.

        hö-hö-hö-hölömökö olet?
        viisas ei puhu mitään, tyhmä ei huomaa ja keskinkertainen hö-hö-hölömö takertuu kaikkeen

        kukaan ei varmaan väitä että alaluokilla opetetaan kaikki - hölömön saivartelua

        pohjaa ja työskentelytapoja ja käytäntöjä luodaan vahvasti, puhu mitä puhut, mutta näin on


    • on niin hävettävää että Kemijärvi on vajonnut näin alas

      luulisi että kun on pieni lukio ja vähän oppilaita niin ne saisivat kaiken mahdollisen opetuksen ja kaiken mahdollisen tuen oppimiseen ja osaamiseen

    • Kohta loppuu lukio ja väitellen myös muutkin koulut.Samoin myös opettajat...Ja vähitellen kaikki muukin. Keitähän te sitten haukutte?

      • Täällä ei ole ketään haukuttu, vaan todettu asiat niin kuin ne ovat. Tavoitteenamme on nostaa lukio entiseen kukoistukseensa. Paljon on todellakin tehtävää tämän kaikkien aikojen pohjanoteerauksen vuoksi. Yritysmaailmassa johtajat olisivat jo saaneet kenkää! Näemmä eivät ymmärrä itse erota!


      • Anonyymi kirjoitti:

        Täällä ei ole ketään haukuttu, vaan todettu asiat niin kuin ne ovat. Tavoitteenamme on nostaa lukio entiseen kukoistukseensa. Paljon on todellakin tehtävää tämän kaikkien aikojen pohjanoteerauksen vuoksi. Yritysmaailmassa johtajat olisivat jo saaneet kenkää! Näemmä eivät ymmärrä itse erota!

        Lukio palautettava entiseen maineeseensa. Moinen meno lukiossa on todella hävettävää! Erotkaa syylliset! Jättäkää paikkanne patremmille.


    • Lukio palautettava entiseen loistoonsa-mitenkähän se tapahtuu? Kemijärvi on hyvin pieni paikkakunta. Oppilaita on vähän. Joten ei voi olla erikoistuneita opettajia läheskään jokaiseen aineeseen. Se tulisi liian kalliiksi pienelle kunnalle, joten opettajat joutuvat opettamaan sellaisia aineita, joihin ei ole pätevyyttä. Tämä ei ole yksittäisten opettajien eikä rehtorin vika. Kemijärvi alkaa olla masentava ymp äristö myös opettajille. Ainakin itse, jos olisin opettaja , katselisin virkaa ja asuinpaikkaa muualta. Tämä koskee myös alempien asteiden opettajia. En näe muuta vaihtoehtoa , kun yhteistyön esim. jonkun Rovaniemen lukion kanssa.Esim. joko opettajien kulkemisen jonakin päivänä viikossa Kemijärvelle tai oppilaiden kulkemisen Rovaniemelle . Myös kursseja Rovaniemen lukiossa voisi suunnitella.

      • Unohtakaa Rovaniemi! Sallan lukio on paras! Välittömästi yhteistyöhön Sallan kanssa.
        Kommenttisi: ” Tämä ei ole yksittäisten opettajien eikä rehtorin vika. Kemijärvi alkaa olla masentava ymp äristö myös opettajille.” On perätön, koska Sallan lukio on samaa kokoa ja siellä menee hyvin, on pätevät ja hyvinvoivat opettajat. He eivät Sallasta halaja muualle. Etenkään Kemijärvelle.

        Kyllä on mätää Kemijärven koulupuolen johdossa. Ensimmäisenä se vaihtoon. Oppia ja yhteistyötä idästä! Länttä ja etelää on jo nähty. Sieltä ei ole tullut kuin sekundaa ja nyt ollaan pohjanoteerauksessa. Idästä aurinkokin nousee ja valaisee lukiomme uuteen loistoon!


      • Hyviä ajatuksia.....Varsinkin tuo yhteistyö jonkun lukion kanssa.


      • Tässä on järkeviä mielipiteitä,joita kannattaisi kehitellä eteenpäin. Yhteistyö varsinkin jonkun Rovaniemen lukion kanssa kannatettava ajatus.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Tässä on järkeviä mielipiteitä,joita kannattaisi kehitellä eteenpäin. Yhteistyö varsinkin jonkun Rovaniemen lukion kanssa kannatettava ajatus.

        Olisipa vielä Itä-Lapin ammattiopisto ILO. Siellä oli iloista opiskella yli 300 muun opiskelijan kanssa. Kun Sirkka rehtorin paikalta jäi ansaitulle eläkkeelle, niin opiskelijamäärät romahtivat. Siinä sitä sitten oli hyvä rehtori!

        Särkikankaalla oli myös lukio. Pystyi tekemään useampia tutkintoja kerralla! Nyt on ammattiopisto Rovaniemen alaisuudessa. Täytyy mennä Rovaniemelle opiskelemaan jos haluaa tietyn alan. Täytyy olla varovainen ettei Rovaniemi vie myös meidän lukiota.

        Minä ehdottomasti kannatan yhteistyötä Sallan kanssa. Otetaan Savukosken lukio mukaan ja tehdään Itä-Lapin lukio. Voitaisiin myös mukaan yhteistyöhön myös Pelkosenniemi! Siellä on kuulemani mukaan tohtoritasoisia opettajia peruskoulussa! Tulokset nousevat jo pelkästä ajatuksesta!


    • Herra Yrpä ja Rouva Illu palkkaavat kauniita väliinputoajia. Hyvä palkka ja kunnon työ.

      • Millähän vuosisadalla itse elät, kun noita iänikuisia ketjuja kaivelet? Niistä ei ole ollut mitään hyötyä. Kaikkien aikojen pohjanoteeraus on tehty.


    • Lakkauttakaa lukio.Siitä tulee säästöjä. Menkää lukioon Rovaniemelle tai Sallaan.Kummassakin löytyy asuntoja. Sieltä vain viikonloppuisin kotiin Kemijärvelle. Kunta voisi järjestää maanantaisin ja perjantaisin kyydityksen ,jos bussit eivät kulje .Saisivat hekin vähän vaihtelua elämäänsä.

    • No, ei sitä lakkauttaa tarvi, mutta yhteistyötä muiden lukioiden kanssa ja korkeakouluyhteistyötä kaivattaisiin, että uutta kipinää tulisi. Kevään ja kaiketi syksynkin tulos on surkeahko.

    • Ei lukio opettajineen voi tehdä ihmeitä. Ala-asteella ja yläasteella opetuksella ja oppilaan omalla ahkeralla työllä luodaan pohja jatko-opiskelulle. Unohtaa ei voi myöskään kodin merkitystä. Ympäröivä maailma on hämmentävä ja ahdistava lapsille niinkuin aikuisillekin.
      Viime vuosina kouluille on velvotteita ylhäältäpäin, jotka ovat mahdottomia toteuttaa.Siihen ei riitä oikeastaan mikään. Opettajat, vanhemmat ja myös lapset ovat hämmentyneitä. Lapsen maailma tarvitsisi omaan ikään sopivia toimintatapoja ala-asteella ja yläasteella, koska siellä luodaan perustat. Lukio tulee sitten jatkoksi.

      • Samat velvoitteet kouluille on Sallassa, Rovaniemellä ja muuallakin valtakunnassa. Silti Kemijärvi on surkein. Se johtuu lukiosta, sillä siellä tehdään yleissivistys ja pohja korkeakouluihin. Peruskoulu on samanlaista leikkiä kuin muuallakin.


      • Rehtori alakoulun ammattilainen. Ei hän mitään lukiosta ymmärrä ja siitä mikä vastuu siihen liittyy.





      • Anonyymi kirjoitti:

        Kyllä! Ruotsalainen ei olisi peruskoululle kumartanut.

        Ja kun edes peruskoulu olisi kunnolla hoidettu, mutta ei!

        Lukiossa pohjanoteraus, eikä tämä ole meidän tavallisten ja vähän parempienkaan arvio, ihan ulkopuolisten tekemä arvio, johon on luottamista ja jota ei hyväälä eikä pahalla tahdolla käy kiistäminen. Vai käykö?



      • Anonyymi kirjoitti:

        Kyllä! Ruotsalainen ei olisi peruskoululle kumartanut.

        Miksi ette häntä arvostaneet? Piti lähteä pois?


    • Pääasia on, että tehdään kaikki niin hyvin kuin osataan ja käytetään opettajinamahdollisimman päteviä opettajia. Mutta onko näin? Jos ei, niin tulokset ovat Kemijärven tapaisia - eli hävettäviä.

      • Valtio velkaantuu avustaessa köyhiä kuntia. Onko mitään järjellistä syytä pitää lukijoita jokaisessa kunnassa koska ei liioin ole oppilaitakaan. Ollaan kohta tilanteessa jossa opiskelijaa kohti on yksi opettaja.


    • Kuinka monta opettajaa on Kemijärven lukiossa? Päätoimisia(,jotka ovat vain lukiossa) ?Missä aineissa? Sivutoimisia(, jotka opettavat muuallakin)?

    • Uusi lukiolaki edellyttää, että lukiot voivat tehdä korkeakouluyhteistyötä. Ts. oppilailla pitää olla mahdollisuus siihen. Miten se toteutuu Kemijärvellä?

      Uutisissa seisoi, että noin 100 lukiolaista on ilmoittautunut lääketieteen johdantokurssiin Oulun yliopistoon jne. Isoissa kouluissa korkeakouluyhteistyötä on ollut jo vuosia.

      Toisaalta jos aines ei aina selviä lukiokursseista, onko mieltä laajemmin järjestääkään? Yksilöt voivat itse hoitaa homman.

      Fiksut selviävät huonollakin opetuksella - se on yleisperiaate. Heikot eivät meinaa selvitä opetuksesta huolimatta.

      • Järkeviä ajatuksia pitkästä aikaa.....oikeastaan kaikki. Jos yhteistyötä aloitetaan ,ei ensimmäiseksi kannattaisi miettiä lääketieteen johdantokurssia. Kannattaisi viritellä yhteistyö jo lukion alusta ns.tärkeisiin aineisiin:matemaattiset aineet(ma, kemia,fysiikka), kielistä esim. englanti,äidinkieli ja ruotsi.Niillä pärjää aluksi jo aika pitkälle.


    • Kaikille lukio ei sovi. Lukion" hyvinä aikoina" ensimmäinen karsinta oli oppikouluun pyrittäessä. Seuraava karsinta oli lukioon mennessä. Osa suuntautui käytännöllisille aloille eikä aloittanutkaan lukiota. Loput sopimattomat karsittiin lukion opettajien toimesta. Se tuntui tosi kovalta toiminnalta. Mutta ei tämä nykymenokaan helppoa ole. Sanotaan vasta lukion suorittamisen jälkeen , että papereillasi ei pääse mihinkään. ....
      Koulu on kovaa työtä alusta alkaen. On turha havahtua huutamaan liian myöhään.

    • Aineyhdistelmä pitkä ma/fy/ke/bi, pitkä eng ja äidinkieli - tämä kombo tosiaankin ällänä ja joku niistä e:nä vie melkein minne vain suomalaiseen yliopistoon suoraan, sinne kaikkein korkeimmalle. Jotta nämä aineet suoritetaan viimeisen päälle, voidaan tarvita jo korkeakouluyhteistyötä ja harrasta harrastuneisuutta.

      Suomessa on monissa lukioissa huomattu juuri korkeakouluyhteistyön olevan yksi tie oman osaamisen vahvistamiseksi. Jotkut vaan harrastavat koulunkäyntiä enemmän kuin joku muu - siitä se ero tulee. Sen vaikeampaa koulunkäynti ei ole koskaan ollutkaan. Never ever.

      Mutta älkää enää Kemijärvelläkääm kirjoittako yhtään alle kevään 2020 - se olkoon pohjanoteeraus, josta on vain yksi suunta!

      • ei enää yhtä hävettävää tulosta, eihän? opettajat? oppilaat?


    • hehh...... heh........ vain 14........ ja alataso............. näinkö siellä Kemijärävellä?

    • Miksi vain? Miksi vain? Eivätkö kaikki päässeet kalkkiviivalle? Mitä? Hä?

    • on se kun lapset ja nuoret kärsivät huonosta opetuksesta kun samalla rahalla voitaisiin antaa hyvääkin parempaa opetusta, mutta kehnossa tasossa mennään

    • Lyhyesti sanottuna:Ei mikään opetus pysty saamaan ylioppilaita, edes huonommilla arvosanoilla, jos pohja opiskelulle on huonolla tasolla. Luokaa pohjaa alusta alkaen.

    • Tähän taas tultiin.. Linkittämällä kaikki kuusijuhlat saadaan varmaankin kaikki järjestykseen. Tilanteenne on toivoton. Muuttakaa pois ja viekää lapsenne muualle jo ensimmäisestä luokasta alkaen.

    • voi ku alkaa jännittää miten kirjoitetaan ensi keväänä, jäädäänkö taas niille viimeisille sijoille, jos näin käy, vasta se suuri häppee on, häppee se on tääkin häppee

    • En tiedä jos eivät ole jaksaneet opiskella
      vaikka kehnon ruoan vuoksi,
      mikä tää juttu on
      https://keskustelu.suomi24.fi/t/14506236/kouluruoka-kempassa

    • parasko tämä:
      Vain-14-abiturienttia-monumentti nousee Hillatien tontille!

      heh...hee...

    • Onko Kemijärvellä enää ammattikoulua?

    • sellaiset tulokset kuin opetuksen antajat ja johtajat
      kiistättekö tämän?

    • Voitaisiinko palata aloitukseen ja kiteyttää muutamalla sanalla ketjun aloitus!
      Miten tähän on tultu?
      Yritän aloittaa.Hyvän koulunkäynnin perusta alkaa kotoa ennen varsinaista koulun aloitusta miettimällä tärkeitä asioita lapsen perusturvallisuuteen liittyen huomioimal-
      la lapsen ikä ja kehitystaso. Lapsella voi olla monia vahvuuksia, joita voi vahvistaa alusta alkaen. Lukio ei välttämättä ole se, mitä kohti mennään....

    • Voi, Herranen aika mikä tulos!
      Häpeiden häpeä!
      Miten tähän on tultu?

    • Kemijärvi surkea paikka jonne tullaan vain kuolemaan.

    • Miten syksyn kirjoituksissa kävi?

    • Yo-tulokset ovat julkisia, kun vain osaa katsoa tutkintolautakunnan sivuilta koulukohtaisesti - tosin ilman nimiä. Tähän älköön mikä tietosuojalaki koskeko. Kokonaisvaikutelma vuodesta 2020 Kemijärven lukion yo-tulosten osalta pysyy yhtä mollivoittoisena kuin on koko vuosi. Veronmaksajana ja kaupunkilaisena yhä vain ihmettelen.

      Mutta ensi vuonna kaikki on toisin... Älkää väittäkö, että optimismini on katteetonta.

    • Miten nyt? Lukiolaiset ajetaan entistä ahtaammalle!

      • vithuttaa tuollainen touhu, ei yhtään ajatella lapsia
        epäpätevä on epäpätevä


      • on 14 oppituntia annettu epäpäteville biologian opettajille matemaattisten aineiden oppimisen ja opettajan työpanoksen kustannuksella. Lisäksi 12,5 tuntia ylitunteina muille matemaattisten aineiden opettajille. Yhteensä on järjestelty 26,5 oppituntia. Matematiikan opettajan opetusvelvollisuus on 21 oppituntia. Kyllähän tuossa yhden ihmisen työpanos on vakaata harkintaa käyttäen siirretty muualle. Demostraatiotunteja ei ole edes laskuissa mukana!

        Biologian opettajan opetusvelvollisuus on 23 oppituntia. Opettajia on 3, joten he tarvitsevat 69 tuntia. Näihin 69 on tarvittu 14 tuntia aineista joihin heillä ei ole pätevyyttä. Epäkelpo-opettaja ei voi olla oppilaan oppimisen etu. Eikö OAJ tee mitään, jostain kelpoisuus rekisteristä vaahdotaan? Olisi huomattavasti järkevämpää ja oppilaiden oppimisen edun mukaista sanoa irti biologian opettaja. Tällöin heille tulisi tunteja yhteensä 55. Opetettavaa olisi siis 27,5 tuntia oppiaineesta, johon aito pätevyys. Mielekkäämpää varmasti oppilaille ja opettajalle itsekin.

        Selvästä ajojahdista kyse. Hyvä, että oikeus päätyi oikeaan ratkaisuun. Korvauksia joutuu kaupunki nyt maksamaan. Olisiko aika laittaa vaihtoon kalliiksi tulevat palvelualajohtaja ja rehtori? Muka kristillisiä ihmisiä, ja sitten toimitaan noin.


      • Anonyymi kirjoitti:

        on 14 oppituntia annettu epäpäteville biologian opettajille matemaattisten aineiden oppimisen ja opettajan työpanoksen kustannuksella. Lisäksi 12,5 tuntia ylitunteina muille matemaattisten aineiden opettajille. Yhteensä on järjestelty 26,5 oppituntia. Matematiikan opettajan opetusvelvollisuus on 21 oppituntia. Kyllähän tuossa yhden ihmisen työpanos on vakaata harkintaa käyttäen siirretty muualle. Demostraatiotunteja ei ole edes laskuissa mukana!

        Biologian opettajan opetusvelvollisuus on 23 oppituntia. Opettajia on 3, joten he tarvitsevat 69 tuntia. Näihin 69 on tarvittu 14 tuntia aineista joihin heillä ei ole pätevyyttä. Epäkelpo-opettaja ei voi olla oppilaan oppimisen etu. Eikö OAJ tee mitään, jostain kelpoisuus rekisteristä vaahdotaan? Olisi huomattavasti järkevämpää ja oppilaiden oppimisen edun mukaista sanoa irti biologian opettaja. Tällöin heille tulisi tunteja yhteensä 55. Opetettavaa olisi siis 27,5 tuntia oppiaineesta, johon aito pätevyys. Mielekkäämpää varmasti oppilaille ja opettajalle itsekin.

        Selvästä ajojahdista kyse. Hyvä, että oikeus päätyi oikeaan ratkaisuun. Korvauksia joutuu kaupunki nyt maksamaan. Olisiko aika laittaa vaihtoon kalliiksi tulevat palvelualajohtaja ja rehtori? Muka kristillisiä ihmisiä, ja sitten toimitaan noin.

        kooklasin ja löyty tällane sivu
        https://www.oaj.fi/ajankohtaista/uutiset-ja-tiedotteet/2020/hallinto--oikeus-kumosi-kemijarven-paatoksen-patevan-opettajan-irtisanomisesta/

        ei oo kyllä hyvää mainosta kemijärvelle,
        voi mite saa hävetä,
        ja laste nahasta kaikki pois,
        ku pitäs tarjota parasta, nii tarjotaa paskaa


      • Anonyymi kirjoitti:

        on 14 oppituntia annettu epäpäteville biologian opettajille matemaattisten aineiden oppimisen ja opettajan työpanoksen kustannuksella. Lisäksi 12,5 tuntia ylitunteina muille matemaattisten aineiden opettajille. Yhteensä on järjestelty 26,5 oppituntia. Matematiikan opettajan opetusvelvollisuus on 21 oppituntia. Kyllähän tuossa yhden ihmisen työpanos on vakaata harkintaa käyttäen siirretty muualle. Demostraatiotunteja ei ole edes laskuissa mukana!

        Biologian opettajan opetusvelvollisuus on 23 oppituntia. Opettajia on 3, joten he tarvitsevat 69 tuntia. Näihin 69 on tarvittu 14 tuntia aineista joihin heillä ei ole pätevyyttä. Epäkelpo-opettaja ei voi olla oppilaan oppimisen etu. Eikö OAJ tee mitään, jostain kelpoisuus rekisteristä vaahdotaan? Olisi huomattavasti järkevämpää ja oppilaiden oppimisen edun mukaista sanoa irti biologian opettaja. Tällöin heille tulisi tunteja yhteensä 55. Opetettavaa olisi siis 27,5 tuntia oppiaineesta, johon aito pätevyys. Mielekkäämpää varmasti oppilaille ja opettajalle itsekin.

        Selvästä ajojahdista kyse. Hyvä, että oikeus päätyi oikeaan ratkaisuun. Korvauksia joutuu kaupunki nyt maksamaan. Olisiko aika laittaa vaihtoon kalliiksi tulevat palvelualajohtaja ja rehtori? Muka kristillisiä ihmisiä, ja sitten toimitaan noin.

        kaikki o kyllä tieneet mutta kukaa ei tee mitää,
        oppilaista viis, kuha jotkut saa palkkansa muhkeana
        https://keskustelu.suomi24.fi/t/16564607/kemijarven-koulut---epapatevyytta


      • Anonyymi kirjoitti:

        on 14 oppituntia annettu epäpäteville biologian opettajille matemaattisten aineiden oppimisen ja opettajan työpanoksen kustannuksella. Lisäksi 12,5 tuntia ylitunteina muille matemaattisten aineiden opettajille. Yhteensä on järjestelty 26,5 oppituntia. Matematiikan opettajan opetusvelvollisuus on 21 oppituntia. Kyllähän tuossa yhden ihmisen työpanos on vakaata harkintaa käyttäen siirretty muualle. Demostraatiotunteja ei ole edes laskuissa mukana!

        Biologian opettajan opetusvelvollisuus on 23 oppituntia. Opettajia on 3, joten he tarvitsevat 69 tuntia. Näihin 69 on tarvittu 14 tuntia aineista joihin heillä ei ole pätevyyttä. Epäkelpo-opettaja ei voi olla oppilaan oppimisen etu. Eikö OAJ tee mitään, jostain kelpoisuus rekisteristä vaahdotaan? Olisi huomattavasti järkevämpää ja oppilaiden oppimisen edun mukaista sanoa irti biologian opettaja. Tällöin heille tulisi tunteja yhteensä 55. Opetettavaa olisi siis 27,5 tuntia oppiaineesta, johon aito pätevyys. Mielekkäämpää varmasti oppilaille ja opettajalle itsekin.

        Selvästä ajojahdista kyse. Hyvä, että oikeus päätyi oikeaan ratkaisuun. Korvauksia joutuu kaupunki nyt maksamaan. Olisiko aika laittaa vaihtoon kalliiksi tulevat palvelualajohtaja ja rehtori? Muka kristillisiä ihmisiä, ja sitten toimitaan noin.

        uskomatonta,
        moraalitonta,
        pannaan lapset kärsimään, niin kuin heillä ei olisi jo ennestään asiat huonosti!


      • Anonyymi kirjoitti:

        on 14 oppituntia annettu epäpäteville biologian opettajille matemaattisten aineiden oppimisen ja opettajan työpanoksen kustannuksella. Lisäksi 12,5 tuntia ylitunteina muille matemaattisten aineiden opettajille. Yhteensä on järjestelty 26,5 oppituntia. Matematiikan opettajan opetusvelvollisuus on 21 oppituntia. Kyllähän tuossa yhden ihmisen työpanos on vakaata harkintaa käyttäen siirretty muualle. Demostraatiotunteja ei ole edes laskuissa mukana!

        Biologian opettajan opetusvelvollisuus on 23 oppituntia. Opettajia on 3, joten he tarvitsevat 69 tuntia. Näihin 69 on tarvittu 14 tuntia aineista joihin heillä ei ole pätevyyttä. Epäkelpo-opettaja ei voi olla oppilaan oppimisen etu. Eikö OAJ tee mitään, jostain kelpoisuus rekisteristä vaahdotaan? Olisi huomattavasti järkevämpää ja oppilaiden oppimisen edun mukaista sanoa irti biologian opettaja. Tällöin heille tulisi tunteja yhteensä 55. Opetettavaa olisi siis 27,5 tuntia oppiaineesta, johon aito pätevyys. Mielekkäämpää varmasti oppilaille ja opettajalle itsekin.

        Selvästä ajojahdista kyse. Hyvä, että oikeus päätyi oikeaan ratkaisuun. Korvauksia joutuu kaupunki nyt maksamaan. Olisiko aika laittaa vaihtoon kalliiksi tulevat palvelualajohtaja ja rehtori? Muka kristillisiä ihmisiä, ja sitten toimitaan noin.

        Totta on mitä tuossa edellä kirjoitetaan.
        Löysin asiasta tällaisenkin sivun:
        https://www.oaj.fi/ajankohtaista/uutiset-ja-tiedotteet/2020/hallinto--oikeus-kumosi-kemijarven-paatoksen-patevan-opettajan-irtisanomisesta/


    • Voi että hävettää! Voi että hävettää!

    • Pitäisi peittojen heilua rivakampaan tahtiin, jotta tulevaisuudessa olisi riittävästi abeja

    Ketjusta on poistettu 15 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Tiesikö Martina miehensä taustat?

      Turkkilainen miljonääri onkin irakilainen jolla huikea rikostausta? Askarruttaa tiesikö Martina mistä on kyse vai tuliko yllätyksenä. Joka tapauksessa
      Kotimaiset julkkisjuorut
      402
      26116
    2. Korona räjähtämässä käsiin 618 uutta tartuntaa 5 uutta kuolemaa

      Marin ja Kiuru karjaisivat kunnille mm. HUS-alueelle viime hetkellä, eivät ne pysty hoitamaan asioitansa vaan tarvitaan Marinin hallituksen tiukkaa oh
      Maailman menoa
      727
      16445
    3. Greta Thunberg kritisoi Suomen hallitusta

      ”Tämä on epäonnistuminen”. https://www.is.fi/ulkomaat/art-2000006515088.html Thunberg on liittänyt mukaan perustamansa Fridays for Future -liikkeen
      Maailman menoa
      399
      15221
    4. Seiska: Sedu Koskinen vaihtaa nimensä eksoottiseksi Zedu Di Lucaksi!

      No nyt! Ja nimen takana vanha ystävä Andy McCoy... https://www.suomi24.fi/viihde/seiska-sedu-koskinen-vaihtaa-nimensa-eksoottiseksi-zedu-di-lucaksi-ni
      Kotimaiset julkkisjuorut
      117
      13186
    5. Joskus naista ei vaan tajua

      Nainen ostaa netistä tavaraa 30 eurolla kengät ja sitten lähtee hakee niitä 30km päästä eli ajaa 60 km edestakas kun kaupassa samat kengät maksaa 40 e
      Parisuhde
      55
      3048