Vetyasemat mahdollistavat tulevaisuuden vihreän liikenteen

Anonyymi-ap

Vety tulee olemaan keskeisessä roolissa tulevaisuuden ajoneuvoissa. Se ei enää ole pelkästään pienen piiriin erikoisuus. Hiilineutraalia vetyä pidetään yhä vahvemmin tulevaisuuden polttoaineena, joka voi korvata fossiiliset polttoaineet esimerkiksi liikenteessä ja muilla ilmastoa kuormittavilla aloilla.

https://www.nordeafunds.com/fi/artikkelit/vetyasemat-mahdollistavat-tulevaisuuden-vihrean-liikenteen

38

678

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Näin se asia juuri on 👍

      • Anonyymi

        Kyllä.


    • Anonyymi

      eikun pörsiin sijoittamaan ja mirai alle heti kun mahdollista

    • Anonyymi

      Niin se tulee olemaan.

    • Anonyymi

      Nuo mainokset joilla yritetään kerätä pääomia ja muuta rahaa markkinoilta eivät juurikaan tule onnistumaan jos kansa ja autoteollisuus ei innostu asiasta.
      Vety on kallein tapa autoilla ja siksi se tulee korkeintaan raskaaseen liikenteeseen.

    • Anonyymi

      Näin ne asiat etenevät 👍

    • Anonyymi

      Totta

    • Anonyymi

      Kyllä vedyn käyttö ainakin henkilöautoissa Suomessa jää edelleen pienten piirien erikoisuudeksi, koska auton hankinta- ja huoltokulut ovat suuret, sekä polttoine kallista sähköön verrattuna. Suomessa ajetaan kauan polttomoottoriautoilla, polttoaine vain muuttuu vihreästi valmistetuksi synteettiseksi.

      • Anonyymi

    • Anonyymi
    • Anonyymi

      Upeaa 👍

    • Anonyymi

      Kyllä se näin on

    • Anonyymi

      Niin ne mahdollistavat.

    • Anonyymi

      Aivan huikea juttu 👍

    • Anonyymi

      Vihreän vedyn suureen potentiaaliin ja monikäyttöisyyteen on alettu herätä maailmalla ja nyttemmin Suomessakin. Tilanne vaikuttaa alkavan kehittyä lumipalloefektin tavoin.

      "Vihreä vetytalous tulee nyt vauhdilla. Ympäri Eurooppaa kehitellään tapoja tuottaa ja hyödyntää vihreää vetyä ilmastopäästöjen vähentämiseksi mutta myös taloudellisista syistä."

      "Se maa, joka pääsee vihreän vedyn markkinaan vahvasti kiinni, kerää suurimmat vetytalouden synnyttämät voitot. "

      - https://tuulivoimalehti.fi/tuulivoima-veturina-energian-vientimaaksi/

      "Kokkola tähtää vetytalouden ja vähähiilistämisen suomalaiseksi pääkaupungiksi"

      - https://www.kemiamedia.fi/kokkola-tahtaa-vetytalouden-ja-vahahiilistamisen-suomalaiseksi-paakaupungiksi/

      *

      "Puhdasta vetyä edullisesti maan uumenista liki loputtomasti ?"

      - https://keskustelu.suomi24.fi/t/17810644/puhdasta-vetya-edullisesti-maan-uumenista-liki-loputtomasti-

    • Anonyymi

      Näin siinä käy.

    • Anonyymi

      Nyt on huikeaa 👍

    • Anonyymi

      Olen jo muissakin ketjuissa kysynyt että miksi sitten vetyautoja ei saada kaupaksi maissa missä on jo kohtuu hyvä vetytankkausverkosto ja siellä voidaan ajaa ainakin teoriassa sujuvasti vetyautolla ympäri maata? En ole tähän saanut selkeää uskottavaa vastausta. Ei lähteneet myöskään kaasuautojen (bensa+kaasu hybridi) ja nestekaasuautojenkaan myynti nousuun Euroopassa vaan jäi marginaaliksi myynti monen vuoden jälkeenkin vaikka hinta autolle oltiin saatu kohtuulliseksi ja jopa energiana halvempaa ajaa.

      Ja toinen seikka että miten kuljetusyrittäjät saadaan innostumaan ostamaan selvästi kalliimpi vetyrekka, suostuteltua huonompaan vetytankkaus mahdollisuuksiin (pitkät etäisyydet vetytankkausasemilla jolloin hukka-ajoa enemmän) ja sietämään vähäistä vetyrekkojen huolto/korjaamo verkostoa? Kun taas dieseleillä voidaan ajaa paljon sujuvammin ympäri maata, tankata helpommin ja paljon parempi huolto/korjaus verkosto. Vedyn hintaa ei ole edes Suomessa kerrottu, joten todennäköisesti sillä ajaminen on kalliimpaa kuin dieselillä energiana mitattuna. Kun tulee lisää kuluja kovasti kilpailulla kuljetusalalla, niin miten ihmeessä vetyrekalla siellä pärjää kun kuluja ei voi samaan tapaan siirtää kuljetusten hintoihin vetyrekalla, koska joku kilpailija ajaa halvemmalla diesel rekalla ja vie keikan nenän edestä? Vedyn hinnan kanssa pitäisi myös ottaa riskiä että se todellakin lähtee laskuun Suomessa vuosien päästä eikä nousuun kuten tuntuu maailmalla tapahtuvan?

      Ja koska Suomessa on kohtuullinen vetytankkausverkosto? Meneekö selvästi vasta 2030-luvulle kun aina vain tuntuu vetytankkausasemien rakentamisessa kestävän? Monessa maassa kun on jäänyt vetytankkausverkosto vain tyngäksi ja joitakin vetytankkausasemia jopa purettu. Muutenkin vetytankkausverkoston rakentaminen on yhteiskunnalle valtava ponnistus kun noin puolella miljoonalla euroa tuetaan per vetytankkausasema tällä hetkellä, joten miljoonalle vetyautolle vetyverkosto tulee maksaman noin 2 MILJARDIA veroeuroa. Ja Kaliforniassa myös väitellään että onko sen laajentaminen enään järkevää kun kovin huonosti menee vetyautot kaupaksi.

      Kun uusien diesel rekkojen myynti kielletään, niin varmaan pitkissä ja painavissa kuljetuksissa on vedyllä mahdollisuuksia esim. tukkipuukuormissa. Mutta uskaltavatko poliitikot tämän tehdä esim. 2035 jos ihmiset edelleen vierastavat vetytekniikkaa kuten tähänkin päivään asti eikä niitä saada kaupaksi? On paljon helpompaa kieltää diesel henkilöautot kuin diesel raskaskalusto jos kielto uhkaa päivittäistavaroiden toimittamista, koska monilla kuljetusyrittäjillä ei ole varaa ostaa vetykalustoa.

      https://keskustelu.suomi24.fi/t/17679482/miksi-vetytankkausverkoston-maissa-vetyautot-ei-mene-kaupaksi

      https://keskustelu.suomi24.fi/t/17717322/koska-julkistetaan-vetytankkausaseman-kuluttajahinta-suomessa

      https://keskustelu.suomi24.fi/t/17744061/parjaako-vetykuorma-autolla-kilpailussa

      https://keskustelu.suomi24.fi/t/17710443/vetykuorma-autot-eivat-ole-kilpailukykyisia-viela-pitkaan-aikaan-

      https://keskustelu.suomi24.fi/t/17625951/usassa-jopa-25-dollaria-vetykilo-ja-tulee-nousemaan-

      https://keskustelu.suomi24.fi/t/17672440/laskelma-vetytankkausaseman-kannattavuudesta-ei-kannata-

      https://keskustelu.suomi24.fi/t/17254273/vetyautojen-maarat-eri-maissa-prosentteina

      https://keskustelu.suomi24.fi/t/17272076/alle-01-ostaa-todellisuudessa-vetyauton-suomessa-

      https://keskustelu.suomi24.fi/t/17809057/miljoona-vetyautoa-suomessa-tarvitsee-2133-miljoonaa-euroa-tukea-

      https://keskustelu.suomi24.fi/t/18006879/kaliforniassa-vaitellaan-vetytankkausasemien-rakentamisen-jarkevyydesta-

      https://keskustelu.suomi24.fi/t/17932150/vetyautoja-menee-edelleen-todella-huonosti-kaupaksi-

    • Anonyymi

      Nyt on hyvää tekstiä.

    • Anonyymi

      Niin ne tekevät.

    • Anonyymi

      Niin ne mahdollistavat.

    • Anonyymi

      Huikeaa!

    • Anonyymi

      Siinä on faktaa!

    • Anonyymi
    • Anonyymi

      vain ne ja vedyllä tehty bensiini

    • Anonyymi

      Mahtavaa.

    • Anonyymi

      ja polttomoottori elää!

    • Anonyymi

      Kyllä on loistavaa!

    • Anonyymi

      Hienoa!

    • Anonyymi

      Huikeaa.

    • Anonyymi

      Loistavaa.

    • Anonyymi

      Fantastista!

    • Anonyymi

      Vety siinä hajoaa kuin uraani halkeaa. Se säteilee ja se on reaktori autossa. Egyptiläiset suunnittelivat koko länsimaiden valtaamista, koska länsimaissa ollaan öljystä riippuvaisia. Sen takia insinöörit näitä keksivät. Odotellaan, koska arabit sulkevat öljyhanat.

    • Anonyymi

      Tämä on tulevaisuutta!

    • Anonyymi

      Hyvä hyvä!

    • Anonyymi

      Ei ole ihan lähitulevaisuuden juttu.

      Suomessa ei valmisteta liikennekäyttöön fossiilivapaatavetyä.

      Vetyä ei jaella liikenneasemille. Minkäänlaista logistiikkaa ei ole olemassa.

      Kunhan ensimmäinen tällainen vedyn tuotanto ja ketju saadaan aikaiseksi voi arvioida hintaa Suomessa.

      Sitten on saatava maankattava järjestely logistiikan ja huollon ympärille.

      Myös fossiilivapaata sähköä tarvitaan lisää. Vety auto on sähköauto eli se kuluttaa enemmän sähköä kuin sähköauto. Hidastaa varmaan vety autojen hankintaa.

      Ei ole ihan huomiseksi valmis.

      Huomioiden että sähkönjakelu on valmiiksi maankattava ja latauslaiteisiin investoitu paljon, on etumatka valtava sähköautoilla

      Mutta ehkä joku special reitti rekoille voi toimia ja kun sitä tukee EU.

    • Anonyymi

      "Mutta ehkä joku special reitti rekoille voi toimia ja kun sitä tukee EU."

      Jep, VEROILLA TUETTUNA varmaan tuo yhtälö voisi toimia kuljetusalalla vedyn hyväksi. Ilman tukia tuskin toimii, sillä vetytekniikka on edelleen liian haavoittuvaista. Viimeisen 20 vuoden aikana on ollut aina jotain kokeiluja vetybussien ja vetykuorma-autojen osalta, jotka sitten aina muutaman vuoden päästä on haudattu kun liikaa ongelmia eli kallista kuljetusta eikä liiketaloudellisesti kestävällä pohjalla.

    Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Nurmossa kuoli 2 Lasta..

      Autokolarissa. Näin kertovat iltapäivälehdet juuri nyt. 22.11. Ja aina ennen Joulua näitä tulee. . .
      Seinäjoki
      67
      4057
    2. Vanhalle ukon rähjälle

      Satutit mua niin paljon kun erottiin. Oletko todella niin itsekäs että kuvittelet että huolisin sut kaiken tapahtuneen
      Ikävä
      50
      3055
    3. Maisa on SALAKUVATTU huumepoliisinsa kanssa!

      https://www.seiska.fi/vain-seiskassa/ensimmainen-yhteiskuva-maisa-torpan-ja-poliisikullan-lahiorakkaus-roihuaa/1525663
      Kotimaiset julkkisjuorut
      132
      2990
    4. Mikko Koivu yrittää pestä mustan valkoiseksi

      Ilmeisesti huomannut, että Helenan tukijoukot kasvaa kasvamistaan. Riistakamera paljasti hiljattain kylmän totuuden Mi
      Kotimaiset julkkisjuorut
      388
      2074
    5. Purra hermostui A-studiossa

      Purra huusi ja tärisi A-studiossa 21.11.-24. Ei kykene asialliseen keskusteluun.
      Perussuomalaiset
      210
      1186
    6. Ensitreffit Hai rehellisenä - Tämä intiimiyden muoto puuttui suhteesta Annan kanssa: "Meillä ei..."

      Hai ja Anna eivät jatkaneet avioliittoaan Ensitreffit-sarjassa. Olisiko mielestäsi tällä parilla ollut mahdollisuus aito
      Ensitreffit alttarilla
      11
      1173
    7. Mitä sanoisit

      Ihastukselle, jos näkisitte?
      Tunteet
      73
      1162
    8. Joel Harkimo seuraa Martina Aitolehden jalanjälkiä!

      Oho, aikamoinen yllätys, että Joel Jolle Harkimo on lähtenyt Iholla-ohjelmaan. Tässähän hän seuraa mm. Martina Aitolehde
      Suomalaiset julkkikset
      29
      1004
    9. Miten meinasit

      Suhtautua minuun kun taas kohdataan?
      Ikävä
      59
      986
    10. Miksi pankkitunnuksilla kaikkialle

      Miksi rahaliikenteen palveluiden tunnukset vaaditaan miltei kaikkeen yleiseen asiointiin Suomessa? Kenen etu on se, että
      Maailman menoa
      110
      954
    Aihe