Vety tulee olemaan keskeisessä roolissa tulevaisuuden ajoneuvoissa. Se ei enää ole pelkästään pienen piiriin erikoisuus. Hiilineutraalia vetyä pidetään yhä vahvemmin tulevaisuuden polttoaineena, joka voi korvata fossiiliset polttoaineet esimerkiksi liikenteessä ja muilla ilmastoa kuormittavilla aloilla.
https://www.nordeafunds.com/fi/artikkelit/vetyasemat-mahdollistavat-tulevaisuuden-vihrean-liikenteen
Vetyasemat mahdollistavat tulevaisuuden vihreän liikenteen
38
678
Vastaukset
- Anonyymi
Näin se asia juuri on 👍
- Anonyymi
Kyllä.
- Anonyymi
eikun pörsiin sijoittamaan ja mirai alle heti kun mahdollista
- Anonyymi
Niin se tulee olemaan.
- Anonyymi
Nuo mainokset joilla yritetään kerätä pääomia ja muuta rahaa markkinoilta eivät juurikaan tule onnistumaan jos kansa ja autoteollisuus ei innostu asiasta.
Vety on kallein tapa autoilla ja siksi se tulee korkeintaan raskaaseen liikenteeseen. - Anonyymi
Näin ne asiat etenevät 👍
- Anonyymi
Totta
- Anonyymi
Kyllä vedyn käyttö ainakin henkilöautoissa Suomessa jää edelleen pienten piirien erikoisuudeksi, koska auton hankinta- ja huoltokulut ovat suuret, sekä polttoine kallista sähköön verrattuna. Suomessa ajetaan kauan polttomoottoriautoilla, polttoaine vain muuttuu vihreästi valmistetuksi synteettiseksi.
- Anonyymi
Synteettisen polttoaineen valmistukseen liittyy myös merkittäviä ongelmia, joten se ei ole realistista ainakaan 10 vuoteen. Vihreän sähkön riittämättömyys ja valtava määrä polttomoottoriautoja.... ei vain tuotanto kerta kaikkiaan riitä edes Euroopan tarpeisiin koko maailmasta puhumattakaan.
https://keskustelu.suomi24.fi/t/17798059/vihreaa-sahkoa-ei-pida-hukata-vetyautoihin-ja-synteettiseen-polttoaineeseen-
- Anonyymi
Nordean artikkeli kertoi Tanskalaisesta Nel vety-yhtiöstä ja vähän aikaa sitten Everfuel sulki vetytankkausasemansa Tanskassa kun ne eivät kannattaneet. Vetyautojakin on vain 147kpl Tanskassa.
https://keskustelu.suomi24.fi/t/18058230/everfuel-tanskassa-sulkee-vetytankkausasemat-
Ja Shell Englannissa kun ei sielläkään kannattanut.
https://www.hydrogeninsight.com/transport/exclusive-shell-has-quietly-closed-down-all-its-hydrogen-filling-stations-in-the-uk/2-1-1335049 - Anonyymi
Upeaa 👍
- Anonyymi
Kyllä se näin on
- Anonyymi
Niin ne mahdollistavat.
- Anonyymi
Aivan huikea juttu 👍
- Anonyymi
Vihreän vedyn suureen potentiaaliin ja monikäyttöisyyteen on alettu herätä maailmalla ja nyttemmin Suomessakin. Tilanne vaikuttaa alkavan kehittyä lumipalloefektin tavoin.
"Vihreä vetytalous tulee nyt vauhdilla. Ympäri Eurooppaa kehitellään tapoja tuottaa ja hyödyntää vihreää vetyä ilmastopäästöjen vähentämiseksi mutta myös taloudellisista syistä."
"Se maa, joka pääsee vihreän vedyn markkinaan vahvasti kiinni, kerää suurimmat vetytalouden synnyttämät voitot. "
- https://tuulivoimalehti.fi/tuulivoima-veturina-energian-vientimaaksi/
"Kokkola tähtää vetytalouden ja vähähiilistämisen suomalaiseksi pääkaupungiksi"
- https://www.kemiamedia.fi/kokkola-tahtaa-vetytalouden-ja-vahahiilistamisen-suomalaiseksi-paakaupungiksi/
*
"Puhdasta vetyä edullisesti maan uumenista liki loputtomasti ?"
- https://keskustelu.suomi24.fi/t/17810644/puhdasta-vetya-edullisesti-maan-uumenista-liki-loputtomasti- - Anonyymi
Näin siinä käy.
- Anonyymi
Nyt on huikeaa 👍
- Anonyymi
Olen jo muissakin ketjuissa kysynyt että miksi sitten vetyautoja ei saada kaupaksi maissa missä on jo kohtuu hyvä vetytankkausverkosto ja siellä voidaan ajaa ainakin teoriassa sujuvasti vetyautolla ympäri maata? En ole tähän saanut selkeää uskottavaa vastausta. Ei lähteneet myöskään kaasuautojen (bensa+kaasu hybridi) ja nestekaasuautojenkaan myynti nousuun Euroopassa vaan jäi marginaaliksi myynti monen vuoden jälkeenkin vaikka hinta autolle oltiin saatu kohtuulliseksi ja jopa energiana halvempaa ajaa.
Ja toinen seikka että miten kuljetusyrittäjät saadaan innostumaan ostamaan selvästi kalliimpi vetyrekka, suostuteltua huonompaan vetytankkaus mahdollisuuksiin (pitkät etäisyydet vetytankkausasemilla jolloin hukka-ajoa enemmän) ja sietämään vähäistä vetyrekkojen huolto/korjaamo verkostoa? Kun taas dieseleillä voidaan ajaa paljon sujuvammin ympäri maata, tankata helpommin ja paljon parempi huolto/korjaus verkosto. Vedyn hintaa ei ole edes Suomessa kerrottu, joten todennäköisesti sillä ajaminen on kalliimpaa kuin dieselillä energiana mitattuna. Kun tulee lisää kuluja kovasti kilpailulla kuljetusalalla, niin miten ihmeessä vetyrekalla siellä pärjää kun kuluja ei voi samaan tapaan siirtää kuljetusten hintoihin vetyrekalla, koska joku kilpailija ajaa halvemmalla diesel rekalla ja vie keikan nenän edestä? Vedyn hinnan kanssa pitäisi myös ottaa riskiä että se todellakin lähtee laskuun Suomessa vuosien päästä eikä nousuun kuten tuntuu maailmalla tapahtuvan?
Ja koska Suomessa on kohtuullinen vetytankkausverkosto? Meneekö selvästi vasta 2030-luvulle kun aina vain tuntuu vetytankkausasemien rakentamisessa kestävän? Monessa maassa kun on jäänyt vetytankkausverkosto vain tyngäksi ja joitakin vetytankkausasemia jopa purettu. Muutenkin vetytankkausverkoston rakentaminen on yhteiskunnalle valtava ponnistus kun noin puolella miljoonalla euroa tuetaan per vetytankkausasema tällä hetkellä, joten miljoonalle vetyautolle vetyverkosto tulee maksaman noin 2 MILJARDIA veroeuroa. Ja Kaliforniassa myös väitellään että onko sen laajentaminen enään järkevää kun kovin huonosti menee vetyautot kaupaksi.
Kun uusien diesel rekkojen myynti kielletään, niin varmaan pitkissä ja painavissa kuljetuksissa on vedyllä mahdollisuuksia esim. tukkipuukuormissa. Mutta uskaltavatko poliitikot tämän tehdä esim. 2035 jos ihmiset edelleen vierastavat vetytekniikkaa kuten tähänkin päivään asti eikä niitä saada kaupaksi? On paljon helpompaa kieltää diesel henkilöautot kuin diesel raskaskalusto jos kielto uhkaa päivittäistavaroiden toimittamista, koska monilla kuljetusyrittäjillä ei ole varaa ostaa vetykalustoa.
https://keskustelu.suomi24.fi/t/17679482/miksi-vetytankkausverkoston-maissa-vetyautot-ei-mene-kaupaksi
https://keskustelu.suomi24.fi/t/17717322/koska-julkistetaan-vetytankkausaseman-kuluttajahinta-suomessa
https://keskustelu.suomi24.fi/t/17744061/parjaako-vetykuorma-autolla-kilpailussa
https://keskustelu.suomi24.fi/t/17710443/vetykuorma-autot-eivat-ole-kilpailukykyisia-viela-pitkaan-aikaan-
https://keskustelu.suomi24.fi/t/17625951/usassa-jopa-25-dollaria-vetykilo-ja-tulee-nousemaan-
https://keskustelu.suomi24.fi/t/17672440/laskelma-vetytankkausaseman-kannattavuudesta-ei-kannata-
https://keskustelu.suomi24.fi/t/17254273/vetyautojen-maarat-eri-maissa-prosentteina
https://keskustelu.suomi24.fi/t/17272076/alle-01-ostaa-todellisuudessa-vetyauton-suomessa-
https://keskustelu.suomi24.fi/t/17809057/miljoona-vetyautoa-suomessa-tarvitsee-2133-miljoonaa-euroa-tukea-
https://keskustelu.suomi24.fi/t/18006879/kaliforniassa-vaitellaan-vetytankkausasemien-rakentamisen-jarkevyydesta-
https://keskustelu.suomi24.fi/t/17932150/vetyautoja-menee-edelleen-todella-huonosti-kaupaksi- - Anonyymi
Nyt on hyvää tekstiä.
- Anonyymi
Niin ne tekevät.
- Anonyymi
Niin ne mahdollistavat.
- Anonyymi
Kohtuu hyvä vetytankkausverkosto ei takaa että vetyautoja saadaan kaupaksi. Kansa on sitä mieltä ettei vetyauto ole tarpeeksi hyvä tuote kokonaisuutena ja niitä ei saada kaupaksi.
https://keskustelu.suomi24.fi/t/18217481/vetyautojen-myynti-romahti-japanissa-83-kahden-vuoden-aikana-
https://keskustelu.suomi24.fi/t/18217419/2023-saksassa-vetyautojen-myynti-romahti-lahes-70-prosenttia-
https://keskustelu.suomi24.fi/t/17679482/miksi-vetytankkausverkoston-maissa-vetyautot-ei-mene-kaupaksi
https://keskustelu.suomi24.fi/t/16995588/miksi-vetyautot-voittaisi-kaasuautot- - Anonyymi
Huikeaa!
- Anonyymi
Siinä on faktaa!
- Anonyymi
Shell lopettaa vetytankkausasemia ja päätti rakentaa lisää latausverkostoa täyssähköautoille. Näin Shell tunnustaa ettei vetyautoilulla ole tulevaisuutta ainakaan toistaiseksi.
https://keskustelu.suomi24.fi/t/18267047/shell-sulkee-vetytankkausasemia-ja-alkaa-rakentamaan-latausverkostoa- - Anonyymi
vain ne ja vedyllä tehty bensiini
- Anonyymi
Mahtavaa.
- Anonyymi
ja polttomoottori elää!
- Anonyymi
Kyllä on loistavaa!
- Anonyymi
Hienoa!
- Anonyymi
Huikeaa.
- Anonyymi
Loistavaa.
- Anonyymi
Fantastista!
- Anonyymi
Vety siinä hajoaa kuin uraani halkeaa. Se säteilee ja se on reaktori autossa. Egyptiläiset suunnittelivat koko länsimaiden valtaamista, koska länsimaissa ollaan öljystä riippuvaisia. Sen takia insinöörit näitä keksivät. Odotellaan, koska arabit sulkevat öljyhanat.
- Anonyymi
Tämä on tulevaisuutta!
- Anonyymi
Hyvä hyvä!
- Anonyymi
Ei ole ihan lähitulevaisuuden juttu.
Suomessa ei valmisteta liikennekäyttöön fossiilivapaatavetyä.
Vetyä ei jaella liikenneasemille. Minkäänlaista logistiikkaa ei ole olemassa.
Kunhan ensimmäinen tällainen vedyn tuotanto ja ketju saadaan aikaiseksi voi arvioida hintaa Suomessa.
Sitten on saatava maankattava järjestely logistiikan ja huollon ympärille.
Myös fossiilivapaata sähköä tarvitaan lisää. Vety auto on sähköauto eli se kuluttaa enemmän sähköä kuin sähköauto. Hidastaa varmaan vety autojen hankintaa.
Ei ole ihan huomiseksi valmis.
Huomioiden että sähkönjakelu on valmiiksi maankattava ja latauslaiteisiin investoitu paljon, on etumatka valtava sähköautoilla
Mutta ehkä joku special reitti rekoille voi toimia ja kun sitä tukee EU. - Anonyymi
"Mutta ehkä joku special reitti rekoille voi toimia ja kun sitä tukee EU."
Jep, VEROILLA TUETTUNA varmaan tuo yhtälö voisi toimia kuljetusalalla vedyn hyväksi. Ilman tukia tuskin toimii, sillä vetytekniikka on edelleen liian haavoittuvaista. Viimeisen 20 vuoden aikana on ollut aina jotain kokeiluja vetybussien ja vetykuorma-autojen osalta, jotka sitten aina muutaman vuoden päästä on haudattu kun liikaa ongelmia eli kallista kuljetusta eikä liiketaloudellisesti kestävällä pohjalla.
Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Nurmossa kuoli 2 Lasta..
Autokolarissa. Näin kertovat iltapäivälehdet juuri nyt. 22.11. Ja aina ennen Joulua näitä tulee. . .674057Vanhalle ukon rähjälle
Satutit mua niin paljon kun erottiin. Oletko todella niin itsekäs että kuvittelet että huolisin sut kaiken tapahtuneen503055Maisa on SALAKUVATTU huumepoliisinsa kanssa!
https://www.seiska.fi/vain-seiskassa/ensimmainen-yhteiskuva-maisa-torpan-ja-poliisikullan-lahiorakkaus-roihuaa/15256631322990Mikko Koivu yrittää pestä mustan valkoiseksi
Ilmeisesti huomannut, että Helenan tukijoukot kasvaa kasvamistaan. Riistakamera paljasti hiljattain kylmän totuuden Mi3882074Purra hermostui A-studiossa
Purra huusi ja tärisi A-studiossa 21.11.-24. Ei kykene asialliseen keskusteluun.2101186Ensitreffit Hai rehellisenä - Tämä intiimiyden muoto puuttui suhteesta Annan kanssa: "Meillä ei..."
Hai ja Anna eivät jatkaneet avioliittoaan Ensitreffit-sarjassa. Olisiko mielestäsi tällä parilla ollut mahdollisuus aito111173- 731162
Joel Harkimo seuraa Martina Aitolehden jalanjälkiä!
Oho, aikamoinen yllätys, että Joel Jolle Harkimo on lähtenyt Iholla-ohjelmaan. Tässähän hän seuraa mm. Martina Aitolehde291004- 59986
Miksi pankkitunnuksilla kaikkialle
Miksi rahaliikenteen palveluiden tunnukset vaaditaan miltei kaikkeen yleiseen asiointiin Suomessa? Kenen etu on se, että110954