Toyotan vetyprojektin johtaja: Uskomme vetyyn hyvänä vaihtoehtona etenkin dieselille

Anonyymi-ap

Tuore uutinen 11.12.2023

Uskon myös, että vety on yhä erinomainen vaihtoehto dieselin korvaajaksi.

https://moottori.fi/ajoneuvot/jutut/toyotan-vetyprojektin-johtaja-uskomme-vetyyn-hyvana-vaihtoehtona-etenkin-dieselille/

66

713

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Ja höpsistä. Suomalaiset ovat kehittäneet prosessin, jossa vedyn avulla tehdään synteettistä polttoainetta, joka käy dieselin tankkiin sellaisenaan ja palamistuloksetkin ovat puhtaampia kuin fossiilisella dieselillä.

      • Anonyymi

        Sen kaupallistamiseen arvioidaan menevän 10 vuotta. Siinä vaiheessa ei dieseleitä enää myydä henkilöautoissa.


      • Anonyymi

        🍒🍑🍒🍑🍒🍑🍒🍑🍒

        😋 ­N­y­m­f­­o­m­a­a­­n­­i -> https://l24.im/ecC7ux#kissagirl21

        🔞💋❤️💋❤️💋🔞💋❤️💋❤️💋🔞


      • Anonyymi

        😋😋😋😍😍😍😍😋😋😋

        🔞 ­N­­­y­m­­f­­­o­­m­­a­­a­­­n­­i -> https://ye.pe/finngirl21#18162522o

        🔞❤️❤️❤️❤️❤️🔞💋💋💋💋💋🔞


    • Anonyymi

      Mainiota 👍

    • Anonyymi

      Vetyauto on paras 😊

    • Anonyymi

      Vähintään 4 maata missä vetytankkausasemia on kohtuullisen hyvin, jolloin maassa pystyy ajamaan ristiin rastiin suht sujuvasti vetyautoilla, niin siellä ei ole siltikään vetyautot menneet kaupaksi monen vuoden jälkeenkään. Sen takia tämä lainaus ei käytännössä pidä paikkaansa. Suomessakin tukien perusteella vetytankkausasemat maksaa yli 2 miljoonaa euroa kappale, joten vaikeata uskoa että merkittävästi lähteävät leviämään kun ne eivät levinneet myöskään Ruotsissa, Norjassa eikä Virossa.

      "Haasteena on tankkausasemien vähäisyys. Ihmisten pitää pystyä luottamaan, että autolla pystyy ajamaan kaikkialla. Se on suurin yksittäinen syy siihen, miksi vetyhenkilöautoja ei ole myyty enempää. Me uskomme kuitenkin vedyn ja polttokennojen potentiaaliin myös henkilöautoissa. Infran rakentaminen on järkevää aloittaa raskaamman kaluston ja hyötyajoneuvojen puolelta. Rakentamamme vety-Hilux osuu myös tähän filosofiaan. Jos pystymme todistamaan, että vetyasemien rakentaminen on taloudellisesti järkevää, kun niille on riittävästi käyttäjiä, teknologia lähtee leviämään."

      https://keskustelu.suomi24.fi/t/17679482/miksi-vetytankkausverkoston-maissa-vetyautot-ei-mene-kaupaksi

      https://keskustelu.suomi24.fi/t/17254273/vetyautojen-maarat-eri-maissa-prosentteina

      https://keskustelu.suomi24.fi/t/17932150/vetyautoja-menee-edelleen-todella-huonosti-kaupaksi-

      https://keskustelu.suomi24.fi/t/17809057/miljoona-vetyautoa-suomessa-tarvitsee-2133-miljoonaa-euroa-tukea-

      https://keskustelu.suomi24.fi/t/17672440/laskelma-vetytankkausaseman-kannattavuudesta-ei-kannata-

    • Anonyymi

      Huikeaa!

    • Anonyymi

      Niin, Toyota ei todellakana ole luopunut vetykennoisista ja sen rinnalla kehittää vetypolttomoottoriakin. Tämä vaikka nyttemmin keskittääkin enempi voimavaroja raskaampaan liikenteeseen.

      Vetykennoiset tulevat omaamaan vahvan potentiaalin siinä vaiheessa kun vetyverkko on saatu rakennettua riittäväksi, johon toki menee vielä paljon aikaa.

      Samaan aikaan vetykennojen teknologia paranee suurin harppauksin, niiden tuotantohinnat laskevat radikaalisti samalla kun niiden kestöikä tuplaantuu kennosukupolven kierros kierrokselta.

      Vuoteen 2030 menenssä vetykennoiset ovat edullisempia hinnaltaan kuin s-autot, joiden akkutekonologia kehittyy hyvin vaatimattomasti ja pysyen aina samana ympäristöä tuhoavana saasteversiona.

      Vetykennoisten akut ovat suhteellisen pieniä, josta siitäkin ympäristösäästöä vs. s-auto.

      Lisäksi vetyauto __puhdistaa ilmaa__ kahden dieslein verran.

    • Anonyymi

      "Samaan aikaan vetykennojen teknologia paranee suurin harppauksin, niiden tuotantohinnat laskevat radikaalisti samalla kun niiden kestöikä tuplaantuu kennosukupolven kierros kierrokselta."

      Odotan todisteita näihin väitteisiin ja nimenomaan että niitä menee myös kaupaksi eikä vain netissä hypettäen. Pelkkä parempi kehitys ei vielä ole tae menestyksestä kuten Toyota Mirain tapaus kun ei edes 10 vuoden jälkeenkään saaneet tuotettaan houkuttelevaksi ja myi surkeasti.

      "Samaan aikaan vetykennojen teknologia paranee suurin harppauksin, niiden tuotantohinnat laskevat radikaalisti samalla kun niiden kestöikä tuplaantuu kennosukupolven kierros kierrokselta."

      Ja siltikään ei menny kaasuautot eikä nestekaasuautotkaan jopa halvammalla energiallakaan kaupaksi monen vuoden jälkeen vaikka ovat todella paljon halvempia kuin vetyautot.

      "Vuoteen 2030 menenssä vetykennoiset ovat edullisempia hinnaltaan kuin s-autot, joiden akkutekonologia kehittyy hyvin vaatimattomasti ja pysyen aina samana ympäristöä tuhoavana saasteversiona."

      2030 luku on vain ARVIO että silloin vetyajoneuvot lähtevät oikeasti noousuun ja samaan aikaan myös akkutekniikka kehittyy kuten tuntuu tekevän joka vuosi, niin voi olla todella vaikeata saada täyssähköautojen suosiota kiinni. Käytännössä akkutekniikan kehitys pitäisi pysähtyä kuin seinään, jotta vedyllä olisi jotain mahdollisuuksia.

      Olen monessa ketjussa pyytänyt USKOTTAVIA ympäristöraportteja että KOKONAISUUTENA täyssähköautot ovat ympäristöpommeja, mutta et koskaan suostu niitä toimittamaan. Olet samanlainen valehtelija kuin Trump jolta on vaalit "varastettu". Mustamaalaus kampanjasi jatkuu. Vanha tunnettu suuri kansainvälinen YMPÄRISTÖJÄRJESTÖ Greenpeace kuitenkin kehoittaa ostamaan sähköauton.

      https://keskustelu.suomi24.fi/t/17241661/greenpeace-ei-nae-sahkoautoja-quotmegasaasteenaquot-

    • Anonyymi

      "2030 luku on vain ARVIO että silloin vetyajoneuvot lähtevät oikeasti noousuun ja samaan aikaan myös akkutekniikka kehittyy kuten tuntuu tekevän joka vuosi, niin voi olla todella vaikeata saada täyssähköautojen suosiota kiinni. "

      Alallaan maailman 7:ksi suurin Forvia on __sekä s-autojen että vetykennojen__ kehityksen sydämessä, sekä Stellantiksen ja Michelinin kanssa osaomistajana Symbiossa, (kullakin 1/3 stake) joka juuri avasi Euroopan suurimman vetykennotehtaan, gigafactoryn Ranskassa ja vastaava suunnitteilla Californiaan.

      Ottaen huomioon miten yllättävänkin nopeasti vetykennojen teknologia on jo nyt kehittynyt ja kennojen valmistuskustannukset sukeltaneet, niin ko. alan todellisen asiantuntijan arvio kuulosta hyvinkin mahdolliselta.

      Myyntien vuonna 2030 hurjat ja välittömät lentoonlähdöt puolestaan ovat anti-vety-propagandistin ihan ikiomaan epä-älyllistä ja heppoista manipulaatiomantraa.

      Kaikki riippuu keskeisesti siitä, mihin kuosiin vetytuotanto ja EU:n vetyverkko on saatu rakennettua tuohon välietappiin mennessä.

      Vihreää vetyä aletaan tuottaa yhä enempi ja kennoteknologia on jo nyt edennyt ja edelleen etenee vahvoin harppauksin ... sen sijaan akkuteknologian edistyminen on ollut ja on hyvin tahmaista ... puhumattakaan, että vihreitä eko-akkuja olisi näkyvissä edes horisontissa ... eko-susi jo syntyessään.

      *

      "Vedyllä kulkevat autot ovat jopa sähköautoja ympäristöystävällisempiä"

      "Vaikka vetyautoista on puhuttu jo parikymmentä vuotta, tekniikka on siis edelleen uutta ja sen kehittäminen on vienyt oman aikansa."

      "Toisaalta, ensimmäiset hybridiautotkin tulivat Suomeen vuosituhannen taitteessa, ja vasta nyt hybridimallit ovat lyömässä kunnolla läpi."

      - https://yle.fi/a/3-12079587

    • Anonyymi

      Aika huikeaa!!

    • Anonyymi

      asemat pystyyn ja autot ihmisille

    • Anonyymi

      Nyt on kyllä tosi huikeaa!

    • Anonyymi

      VW pahasti takamatkalla taas

    • Anonyymi

      Nyt on kyllä tosi upeaa!

    • Anonyymi

      "Myyntien vuonna 2030 hurjat ja välittömät lentoonlähdöt puolestaan ovat anti-vety-propagandistin ihan ikiomaan epä-älyllistä ja heppoista manipulaatiomantraa."

      Ihan aloituksen omasta linkistäsi TOYOTAN VETYPROJEKTIN JOHTAJA arvio, joka lienee autoalan ammattilainen, jolla myös varmasti erilaista sisäpiiritietoa mitä meillä ei ole, joten eiköhän hänen arvionsa ole suht luotettava. Hän siis uskoo että vetyautojen merkittävä myynti alkaa vasta 2030 nurkilla ja samaan aikaan myös sitten täyssähköautot ovat selvästi kehittyneet sekä parantuneet, jolloin voi olla todella vaikeata saada enään niiden suosiota kiinni ellei jotain merkittävää teknistä parannusta tapahdu vetytekniikassa siihen mennessä. Lainaus artikkelissa alla:

      "Kun katsotaan tulevaisuuteen, milloin voisi olla vetykäyttöisten henkilöautojen seuraava mahdollinen aikaikkuna? Viiden vuoden kuluttua?

      Tämä on henkilökohtainen mielipiteeni, mutta vuosi 2030 voisi olla oikea aika – jos vain pystymme tekemään vetykäyttöisestä hyötyajoneuvosta siihen mennessä kilpailukykyisen täyssähköautolle. Kuluttajan vaihtoehdot käyvät noihin aikoihin vähiin. Auton on oltava vihreä. Totta kai osa ihmisistä haluaa ajaa dieselillä niin pitkään kuin mahdollista. Se on valinta, jonka me Toyotalla ymmärrämme."

      Et toisessa ketjussakaan kertonut että mitä hehkuttamassasi 2024 markkinoille tulevassa vetyhondassa on nyt parempaa että se kannattaa ostaa? Siis yksityiskohtaisesti kerrottuna eikä aina vain niitä vetyhypettämis höpinöitä.

      "Samaan aikaan vetykennojen teknologia paranee suurin harppauksin, niiden tuotantohinnat laskevat radikaalisti samalla kun niiden kestöikä tuplaantuu kennosukupolven kierros kierrokselta."

      Jos vetyautojen tulevaisuuden suosio perustuu niiden kohtuulliseen hintaan ja kehittyneeseen vetytankkausverkostoon, niin miksei sitten vastaavasti käynyt viimeiseen 20 vuoteen maakaasuautoille (bensa+kaasu hybridi) ja nestekaasuautoille vaan jäivät vain marginaaliksi ilmiöksi? Vaikka niissäkin hinta saatu painettua kohtuulliselle tasolle, niin miksi nyt vetyautot onnistuisi tällä kertaa ja niitä saadaan oikeasti kaupaksi?

      EU alueella on noin 250 miljoonaa henkilöautoa. LPG (nestekaasu) autoja on noin 2,5% autokannasta monen vuoden jälkeenkin ja maakaasuautoja 0,6%. Ei siis kovinkaan hyvä tulos suhteessa siihen kun ottaa huomioon että ovat olleet jo pitkään EU alueella ostettavissa eikä kansa ole niihin hurahtanut.

      https://www.acea.auto/files/ACEA-report-vehicles-in-use-europe-2023.pdf

    • Anonyymi

      "vihreitä eko-akkuja olisi näkyvissä edes horisontissa ... eko-susi jo syntyessään."

      Ja TAAS pyydän sinulta puolueetonta uskottavaa TUTKIMUSRAPORTTIA väitteellesi ettei täyssähköautoa kannata ostaa kun mitataan kokonaisuutta, mutta et sellaista suostu toimittamaan, mutta vain sanallisesti niin väittämään. Tätä teet aina vain uudestaan ja uudestaan monessa eri ketjussa. Samaan aikaan unohdat kuitenkin vetytalouden aiheuttamat sähkökriisit joiden takia mustat hiilivoimalat hiilikaivoksineen pysyvät pystyssä, vesikriisit, lyhyemmän vetyautojen käyttöiän kalliiden vetytankkien vanhenemisen takia, vetytankkausasemien/ vetytehtaiden räjähdykset, vetytalouden viherpesun ja vetyvuotojen takia kiihdyttäen ilmastonmuutosta. Niillä ei sitten olekkaan mielestäsi mitään merkitystä ympäristön kannalta?

      https://keskustelu.suomi24.fi/t/17698352/vetytehtaat-tulevat-lisaamaan-vesikriiseja-

      https://keskustelu.suomi24.fi/t/17241677/tulevaisuuden-vetytalous-on-pitkaan-viherpesua

      https://keskustelu.suomi24.fi/t/16866705/vetypommiasemat-leviavat-rajahdysmaisesti

      https://keskustelu.suomi24.fi/t/17431795/vetyautot-tullaan-romuttamaan-15v-ikaisena-

      https://keskustelu.suomi24.fi/t/17124752/vetyautot-lisaavat-sahkokriiseja-tulevaisuudessa-

      https://keskustelu.suomi24.fi/t/17401861/vety-lammittaa-ilmastoa-11-kertaisesti-vuodot-tukittava-

    • Anonyymi

      "Alallaan maailman 7:ksi suurin Forvia on __sekä s-autojen että vetykennojen__ kehityksen sydämessä, sekä Stellantiksen ja Michelinin kanssa osaomistajana Symbiossa, (kullakin 1/3 stake) joka juuri avasi Euroopan suurimman vetykennotehtaan, gigafactoryn Ranskassa ja vastaava suunnitteilla Californiaan."

      Toyota on myös vanha tunnettu suuri autonvalmistaja, jolla pitkä kokemus erilaisten autojen ja moottorien valmistamisesta. Suurena yhtiönä monien kokeneiden autoinsinöörien panoksellaan eivät hekään onnistuneet Toyota Mirain myyntiä nostamaan merkittäväksi vaan myi lopulta surkeasti 10 vuoden aikana. Suuri yhtiö ei takaa välttämättä menestystä. Odotan nyt todisteita väitteellesi että nyt on tilanne toisin ja he saavat vetykennoja (vetyautoja toisen valmistamana) myytyä. Vain aika näyttää että menevätkö ne vetyautot sitten lopullisena tuotteena kaupaksi vai eivät.

    • Anonyymi

      Vetykiimaisten kannattaa muistaa, että Suomen asukastiheys on vain n 18,5 as/km2. Vedynjakeluinfran rakentaminen olisi julmetun kallista.

      • Anonyymi

        Jep, voi olla vetytankkausasemien ylläpito vaikeata liiketaloudellisesti kannattavasti.

        "Suomen väestötiheys 1.1.2022 oli 18,3 asukasta maaneliökilometriä kohden. Muuhun Eurooppaan verrattuna Suomi on varsin harvaan asuttu maa, sillä koko EU:n keskimääräinen asukastiheys on noin 109 asukasta/ km².

        Suomessa asutus on voimakkaasti keskittynyt maan eteläisiin osiin ja suurimmille kaupunkiseuduille. Maakunnittain tarkastellen asukastiheyden erot ovat suuria. Tiheimmin asutussa maakunnassa Uudenmaan maakunnassa asuu keskimäärin 188 asukasta neliökilometrillä. Suomen harvimmin asutussa maakunnassa, Lapissa, yhdellä maaneliökilometrillä asuu keskimäärin vain 1,9 ihmistä ja Kainuussakin vain 3,5.

        Tiheimmin asuttu kaupunki on Helsinki, 3 073 as/maa-km². Yli tuhannen asukkaan asukastiheyteen yltää Helsingin lisäksi vain neljä kaupunkia: Kauniainen (1 765 as/km²), Kerava (1 261 as/km²), Järvenpää (1 205 as/km²) ja Vantaa (1 004 as/km²). Harvimmin asutut kunnat ovat puolestaan Utsjoki, Enontekiö ja Savukoski, joissa asuu keskimäärin vain 0,2 asukasta/km²."

        https://www.kuntaliitto.fi/kuntaliitto/tietotuotteet-ja-palvelut/kaupunkien-ja-kuntien-lukumaarat-ja-vaestotiedot/kuntien-pinta-alat-ja-asukastiheydet


    • Anonyymi

      Hyvä Toyotan vetyprojektin johtaja!

    • Anonyymi

      Aika mainiota, hihihiii...

    • Anonyymi

      Se on hyvä vaihtoehto, hihihiii...

    • Anonyymi

      Vetyauto on mainio, hihihiii....

    • Anonyymi

      Niin se uskoo, hihihiii...

    • Anonyymi

      Hienoa, hihihiii...

    • Anonyymi

      "Jos pystymme todistamaan, että vetyasemien rakentaminen on taloudellisesti järkevää, kun niille on riittävästi käyttäjiä, teknologia lähtee leviämään"
      Siinä sitä onkin todistamista ainakin harvaanasutussa Suomessa.

    • Anonyymi

      Milloin joku projektinjohtaja olisi sanonut, että en usko tähän juttuun ollenkaan?

    • Anonyymi

      Ei kai minkään projektin johtaja mene sanomaan, että turha homma, kohta laitetaan jäihin? Siinä menee hyvä työ, eikä näytä hyvältä CV:ssä.

    • Anonyymi

      Aika noloahan se olisikin jos jopa vetyprojektin johtaja antaisi lausuntoja, että ei usko vetyyn vaihtoehtona millekään muulle käyttövoimalle. Sehän olisi kuin aikoinaan Nokialta kerrottiin että ei näillä puhelimilla mitään tee.

    • Anonyymi

      Vetyhurmio!

      • Anonyymi

        Nyt E autoihin ei kaikkiin saa kaskoa kun niin kalliita korjata

        tuleeko vetyautoihin sama homma-ajat omalla kukkarolla


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Nyt E autoihin ei kaikkiin saa kaskoa kun niin kalliita korjata

        tuleeko vetyautoihin sama homma-ajat omalla kukkarolla

        No vetyautoja ei tule. Se on niin yksinkertaista.


    • Anonyymi

      Jos Toyotan hallituksen puheenjohtaja Toyoda sanoo, että nyt aloitetaan uusi vetyprojekti polttomoottoriautoon, ei siinä alemman tason päälliköillä ole mitään sanomista. Joko olet uskovinasi projektiin, tai lähdet lätkimään.
      Näin auton ostajana ja käyttäjänä en usko näkeväni päivää, milloin Suomessa vedystä on tullut valtavirran polttoaine, kaasuna tai nesteenä.

    • Anonyymi

      Jo on huikeaa!!

    • Anonyymi

      Myyntitilastot kertovat etteivät tavalliset ihmiset halua ostaa vetyautoa. Ilmeisesti vuosi 2023 on ollut jotenkin silmiä avaava vuosi, sillä useammassa kohtuu hyvän vetytankkausverkoston maassa ei saada vetyautoja kaupaksi kun alunperinkin niiden myynti oli todella vähäistä vuosittain. Toisinsanoen ihmiset pitävät vielä vetyä huonona käyttövoimana.

      Jos 30 000e UUDEN polttomoottoriauton ostaminen Suomessa tuottaa jo monille vaikeuksia, niin miten on mahdollista saada kaupaksi noin 80 000e vetyautoja? Netissä siis vain VALEHDELLAAN niiden suosiosta, sillä oikeassa elämässä niitä ei mene kaupaksi.

      https://keskustelu.suomi24.fi/t/17259553/mita-saa-70-000---90-000e-vetyauton-hinnalla

      https://keskustelu.suomi24.fi/t/18217526/2023-etela-koreassa-vetyautojen-myynti-vaheni-54-prosenttia-

      https://keskustelu.suomi24.fi/t/18217419/2023-saksassa-vetyautojen-myynti-romahti-lahes-70-prosenttia-

      https://keskustelu.suomi24.fi/t/18217481/vetyautojen-myynti-romahti-japanissa-83-kahden-vuoden-aikana-

      https://keskustelu.suomi24.fi/t/17770801/yhdysvallat-11-vuotta-ja-vain-15-000-vetyautoa-myyty-

    • Anonyymi

      Nyt vaikuttaa mainiolta.

    • Anonyymi

      Vetyautoja Suomessa edelleen nolla kappaletta.

    • Anonyymi

      Niin uskon minäkin.

    • Anonyymi

      Kuulostaa hyvältä!!

    • Anonyymi

      No onhan tämä nyt mahtavaa!

    • Anonyymi

      Vetymies sanoo kyllä!

    • Anonyymi

      No jopas jopas!

    • Anonyymi

      Hyvä Toyotan vetyprojektin johtaja!

    • Anonyymi

      Onko vety jokin uskon asia?

    • Anonyymi

      Hän tietää!

    • Anonyymi

      Näin se menee.

    • Anonyymi

      Tuore on!

    • Anonyymi

      Aivan totta!

    • Anonyymi

      Nyt on kyllä tosi huikeaa!!

    • Anonyymi

      Mutta tämähän on aivan Mainio juttu.

    • Anonyymi

      Loistavaa!

    • Anonyymi

      Aivan huikeaa kun Toyota hylkää vetyautonsa ja myy loput Mirait 80% alennuksella mm. Usassa.

    • Anonyymi
    • Anonyymi

      Erittäin loistavaa!!

    • Anonyymi

      haittaakse?

      ja toyotan myynti kohta 15 000 000 vuodessa

    • Anonyymi

      Vetyauto on ihana 💞

    • Anonyymi
    • Anonyymi

      oomi995

    • Anonyymi

      Hienoa.

    • Anonyymi

      Niin uskon minäkin.

    • Anonyymi

      Tämähän kuulostaa hyvältä.

    • Anonyymi

      Aivan upeaa!!

    • Anonyymi

      Hienoa Toyota.

    • Anonyymi

      Näinpä.

    Ketjusta on poistettu 8 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Jos ottaisit yhteyttä, näyttäisin viestin kaikille

      Yhdessä naurettaisiin sulle. Ymmärräthän tämän?
      Ikävä
      158
      1381
    2. Heikki Silvennoinen ( Kummeli)

      Kuollut 70-vuotiaana. Kiitos Heikille hauskoista hetkistä. Joskus olen hymyillyt kyynelten läpi. Sellaista se elämä on
      Kotimaiset julkkisjuorut
      49
      1195
    3. Aivosyöpää sairastava Olga Temonen TV:ssä - Viimeinen Perjantai-keskusteluohjelma ulos

      Näyttelijä-yrittäjä Olga Temonen sairastaa neljännen asteen glioomaa eli aivosyöpää, jota ei ole mahdollista leikata. Hä
      Maailman menoa
      23
      1131
    4. Mikä saa ihmisen tekemään tällaista?

      Onko se huomatuksi tulemisen tarve tosiaan niin iso tarve, että nuoruuttaan ja tietämättömyyttään pilataan loppuelämä?
      Sinkut
      211
      1070
    5. Mitä toivot

      ensi vuodelta? :)
      Ikävä
      126
      1041
    6. Hyvää huomenta 18. luukku

      Hyvää keskiviikkoa. Vielä pari päivää ja sitten on talvipäivänseisokki. 🎄🌌❄️😊❤️
      Ikävä
      223
      984
    7. Kauanko valitatte yöpäivystyksestä?

      Miks tosta Oulaisten yöpäivystyksen lopettamisesta tuli nii kova myrsky? Kai kaikki sen ymmärtää että raha on nyt tiuk
      Pyhäjärvi
      307
      947
    8. Haluaisin vain varmistua

      Sinusta tarpeeksi.
      Ikävä
      42
      919
    9. Olet sä silti

      Ihana ❤️ tykkään
      Ikävä
      72
      885
    10. Minkä merkkisellä

      Autolla kaivattusi ajaa? Mies jota kaipaan ajaa Mersulla.
      Ikävä
      73
      869
    Aihe