Olen 25-vuotias nainen, eli tämä siviilipalvelus/totaalikieltätyminen ei kosketa minua henkilökohtaisesti. Minulla eimyöskään ole asiaan varsinaista kantaa, koska en ole siihen juuri perehtynyt.
Uteliaisuudesta kuitenkin kysyisin, että te, jotka olette näin valinneet, mitkä ovat olleet niitä painavimpia syitä?
Olen käsittänyt, että moni valitsee siviilipalveluksen ihan siksi, että siitä voi olla myös ammatillista hyötyä (mikäli pääsee suorittamaan sitä ns. oman alan töiden pariin). Entäpä millaisia muita syitä on?
Entä totaalikieltäytymiseen? Voisin kuvitella taustalla vaikuttavan aatteen: pasifismin. Ajatus maailmanrauhasta on mielestäni kaunis. Olen vain pohtinut tässä itsekseni sitä, että onko se kuitenkaan realistinen, kun valtaosa maailman väestöstä ei kuitenkaan ole yhtä sivistyneitä, kuin me suomalaiset. Lisäksi tämä terrorismi mietityttää. Onko kyse enemmän nimenomaan henkilökohtaisesta ajattelumallista, vai liittyykö siihen pyrkimys saada myös muut suomalaiset samalle kannalle?
Miten hätiködysti näitä päätöksiä on tehty ja onko miten yleistä keskeyttää siviilipalvelus ja vaikkapa sen jälkeen suorittaa asevelvollisuus? Entä päin vastoin?
Syy, miksi tämä asia mietityttää etenkin nyt, on se, että tapailin jonkin aikaa itseäni 5 vuotta nuorempaa miestä, joka oli aloittanut siviilipalveluksen, mutta joutunut keskeyttämään sen (fyysisistä syistä) ja harkitsi sen jälkeen totaalikieltäytymistä lyhyemmän ajan vuoksi. Ko. miehen ajatusmaailma tuntui kovin naiivilta monella tapaa (monen aivan muun asian suhteen) ja uskon tämän valintoihin vaikuttaneen (myös tässä asiassa) enemmänkin ystäväpiirin kannan, kuin oman mielipiteen. Ts. en usko sen perusteella mitä tätä opin tuntemaan, että valinta olisi ollut kovin pitkälle harkittu, tai että asiaan olisi ennen valintaa perehdytty aivan pohjia myöten. Ei sillä, että minulla olisi mielipidettä siitä, oliko valinta hyvä/huono (en ota siihen kantaa), mutta ihmettelen sitä, miksi ihmiset tekevät ns. normeista poikkeavia ratkaisuja hetken mielijohteesta ja näin ollen tahtoisin tietää miten yleistä on tästä asiasta päättäminen kovin lyhyen mietinnän jälkeen ja mitkä ovat olleet noita siihen johtaneita syitä.
Toivottavasti joku jaksaa vastailla...
Kysymyksiä
12
1101
Vastaukset 12
Suurin syy armeijasta kieltäytymiseen oli minulla yksinkertaisesti se että en pysty hyväksymään millään tavalla armeijan tarkoitusta. Minulle on ihan sama onko suomen armeija hyökkäys vai puolustusarmeija, mutta rauhanpuolustajana minä en vaan sen tarkoitusta hyväksy.
En hyväksy sitä että ihmiset tappavat toisiaan jonkun valtion itsenäisyyden puolesta. Valitettavasti suomalaisten päähän on jotenkin hakattu väkisin se mielipide että maanpuolustus on tärkeä asia, ja tämän kyseenalaistajat katsotaan heti maanpetturiksi.
Mielestäni ihmisten tarkoitus on elää maan päällä sovussa keskenään. Sekä hyväksyä kaikki ihmiset ihonväriin, uskontoon ja kansalaisuuteen katsomatta. Armeijan ylläpitäminen taas noudattaa aivan erilaisia maailmankatsomuksia, ja sen vuoksi en hyväksy armeijan tarkoitusta.
Ei sinänsä mikään yllätys sillä suomalaiset ovat yleensäkin erittäin ahdasmielisiä ja kapeakatseisia kaikissa asioissa, suomalaisten pitäisi alkaa ottaa mallia muista Eurooppalaisista ja alkaa hieman suvaita eri mieltä olevia henkilöitä.
Siviilipalveluksen voi halutessaan keskeyttää ja alkaa totaalikieltäytyjäksi, mutta siviilipalveluksesta ei voi enää siirtyä armeijaan. Sillä yksikin päivä siviilipalveluksessa riittää siihen ettei armeijaan ole enää menemistä.
Armeijan voi aina halutessaan keskeyttää ja siirtyä siviilipalvelukseen tai sitten alkaa totaalikieltäytyjäksi. Ainakin itse muistan sen että Lapinjärven sivarikeskuksessa oli jonkin verran armeijassa käyneitä sivareita jotka olivat keskeyttäneet palveluksensa kuka mihinkin syihin vedoten.- todellisia
Älä sinä verenhimoisia mielipiteitä ja tappamisen oikeutusta OMIIN tarkoitusperiisi sopivissa tapauksissa kannattava DF loukkaa todellisia rauhanpuolustajia. Olet todella kaukana TODELLISESTA rauhanpulustajasta.
- sivakoitsia
Mulla syy on ihan puhtaasti ammatillinen hyöty. Pääsen hyvin todennäköisesti suorittamaan sivarin koulutustani vastaavalla alalla, saaden näin vuoden verran työkokemusta omalta alalta, josta taas on hyötyä tulevaisuudessa. Nykyään kun on vaikeaa päästä edes kesätöihin ilman työkokemusta (paitsi ehkä nurmea ajelemaan), saatika sitten ihan ´oikeisiin´ töihin.
Sehän on selvä että kun sivariin lähtee, sitä saa sellaisen selkärangattoman, laiskan lusmuilijan leiman, oli se todellinen syy sitten mikä tahansa. Henkilökohtaisesti minua tämä ärsyttävän negatiivinen steretypia ja yleistäminen lievästi sanottuna vituttaa. Mutta ihmiset ovat niin ahdasmielisiä eikä sille mitään voi.
No meni vähän aiheesta pois tuossa, mut nyt takasin... Ite olin alunperin lähössä inttiin, mutta tein päätöksen sivariin lähdöstä samana päivänä kun intti olisi alkanut. Mut tuli sitä kuitenkin aika paljon mietittyä että ei kovin hätiköity päätös ollut, vaikka viime hetkellä sen puhelun esikuntaan soitinkin. Alunperin tarkoitus oli saada intti äkkiä pois alta, mut sitten aattelin että miksei vois tehdä jotain hyödyllistä senkin ajan. Taitaa olla niin että jos on jo aloittanut sivarin niin ei voi enää vaihtaa takaisi aseelliseen, voin kyllä olla väärässäkin.
Tämmöstä... Tosi mukavaa välillä nähdä naisen kirjoittavan tänne jotain muutakin kuin "sivaria en ikinä huolisi miehekseni!" heh :) - Vanha majuri
Aiheesta on tehty erinomainen siviilipalveluskeskuksen tutkimus, joka eroaa vain vähäisessä määrin puolustusvoimien tilastoanalyysistä. Eroa oli vain narkomaanien määrässä, joka sivarikeskuksen tutkimuksessa oli hieman suurempi.
Karkea jako on kolmeen: Noin kolmannes on käyttökelpoista reserviä, eli aatteen miehiä. Heistä suuri osa kuuluu pariin pieneen herätysliikkeeseen. Noin kolmannes on lievästi epäsosiaaalisia, sellaisia jotkahaluavat päästä helpolla tai heillä on auktoriteetttiongelmia ms. Noin kolmannes on selvästi mielenterveysongelmaisia tai huumausaineiden käyttäjiä. Sivarikeskuksen tutkimus oli huomattavasti hienojakoisempi kuin tämä yleistys.
Työnanatajat tuntevat tilastot ja sen takia tuo kolmannes, joka sivareista olisi ok, joutuu kärsimään turhaan työmarkkinoilla.- Tuomas
Selostuksesi mukaista tutkimusta ei todennäköisesti ole koskaan tehty. Jo käyttämäsi kieli osoittaa ettei kyse voi olla mistään asiallisesta ja tietopuolisesta tutkimuksesta. Jos tulkintojesi taustalla on jokin todellinen selvitys, sen tulokset peittyvät asenteellisuutesi alle.
- nohjooh
sukupuolten eriarvoisuus on yksi syy vastustaa nykyisenkaltaista "yleistä" asevelvollisuutta ("yleinen" asevelvollisuus koskee 40 % väestöstä). Sehän käy ilmi sinunkin kommentistasi.En tarkoita että naiset pitäisi määrätä armeijaan, mutta nykyinen tapa on eriarvoinen ja asettaa sukupuolet eri asemaan perustuslain vastaisesti.
Toki on paljon muitakin syitä.- Totaali II
Epätasa-arvo oli minun vaikuttimeni.
- OnDa
Olen käynyt Israelissa ja tuollahan asevelvollisuus koskettaa myös naisia.
Mutta onko kysymys silloin eriarvoisesta kohtelusta, kun on kyse fyysisesti erilaisista ihmisistä?
-Naisen hedelmällinen aika on lyhyempi, kuin miehen.
-Kuukautiset.
-Varhaislapsuudessa lapsi tarvitsee äitiään enemmän, kuin isäänsä (esim. imetys, joka monien tutkimusten mukaan vaikuttaa lapsen kehitykseen).
-Ruumiillisen kestävyyden ja koon erot.
Jos siis asevelvollisuus koskisi myös naisia, niin pitäisikö armeijassa olla omat sarjansa miehille ja naisille, joiisa huomioitaisiin nuo sukupuoliset erot (ne luonnon määräämät)?
Isosiskoni muuten kävi intin.
- poikkeavako?
"mutta ihmettelen sitä, miksi ihmiset tekevät ns. normeista poikkeavia ratkaisuja hetken mielijohteesta"
Alle puolet Suomen väestöstä suorittaa aseellisen palveluksen. Miten enemmistöön kuuluva voidaan katsoa normeista poikkeavaksi?- OnDa
Kirjoitin juuri siksi "ns." (niin sanotusti). Muutenkin tarkoitin lähinnä asevelvollisia, enkä koko väestöä.
- arp
Eikä kannata unohtaa aktiivisia rauhanpuolustajia jotka vastustavat asevelvollisuutta menemällä kyllä armeijaan mutta pyrkimällä kaiken tavoin sabotoimaan sen toimintaa.
Syynä ei välttämättä ole mikään pasifismi vaan se, että asevelvollisuus on orjuutta ja törkeää tasa-arvon loukkausta. Orjuuden vastustamisessa kaikki keinot ovat sallittuja. - OnDa
Niin, kai tätä asiaa tulin osittain miettineksi myös iitä syystä, että leikin tuossa joskus ajatusleikkiä, että miten minä valitsisin, jos olisin mies ja asevelvollinen.
Tuota vaan on aika mahdoton ajatella, koska miehenä elämäni kokemuksineen olisi varmasti ollut kovin erilaista. Koska omat henkilökohtaiset kokemukset vaikuttavat mielipiteisiin, niin on vaikea sanoa miten asioista miehenä ajattelisin.
Jos olisin nykyisillä 25-vuotiaan ajatuksillani mies, saattaisin hyvinkin valita siviilipalveluksen, tai jopa totaalikieltytymisen (ehkä jälkimmäisen juuri sen lyhyemmän ajan vuoksi). Toisaalta jos olisin mies niillä ajatuksilla, mitä minulla oli siinä noin 18-19-vuotiaana, kävisin todennäköisesti intin, "koska muutkin käyvät".
Mitä taas ylipäätään ajatuksiini rauhasta tulee, olen myös sitä mieltä, että sivistyneessä maailmassa ihmisten tulee ratkaista asiat rauhanomaisin keinoin, eikä asein. Kuitenkin pidän toisaalta puolustusvoimien olemassaoloa tärkeänä, sillä valitettavasti kaikki maailman ihmiset eivät mm. henkilökohtaisten lähtökohtiensa, älykkyytensä ja kulttuurisidonnaisten syiden vuoksi ole samalla sivistysviivalla ja kykene aseettomaan ristiriitojen ratkaisuun.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Onko vassarin lääkkeet(mt) jääneet taas ottamatta
Sen verran järjetöntä persuhuutoa taa näkyville. Tuo yksi häiriintynyt ei osaa kuin "huutaa" isoilla kirjaimilla, se on471482Mies, kumman ottaisit mieluummin
176 cm vai 154 cm naisen, jos molemmat muuten yhtä viehättäviä? Mikä on oma pituutesi?1831219Kuinkahan monen
Naisen puolisoa olet nainen vikitellyt ja eron aiheuttanut? Toivottavasti karma on ku*sut muroihisi useamman kuin kerran1051147- 69845
Olen nainen pahoillani, että tykkään sinusta niin paljon, että
Haluaisin panna sua. Tuntuu vaan siltä, että olet sen suhteen ihan haluton. Ei minulle riitä pelkkä ystävyyssuhde.59840Tekisi mieli vetäistä kunnon jurrit sinun kanssasi
Ja keskustella asiat, ei tästä tule hevonvttua.51781Anteeksi mies
En jaksa tätä…, en halua, että sinulla on paha mieli tämän takia. Viestiä Sinulle.49770Pettymys TTK-parketilla! Anna Hanski tippui - Sami-opelta erikoinen heitto: "Nyt sä pääset..."
Toisena parina Tanssii Tähtien Kanssa -kisasta tippuivat Anna Hanski ja Sami Helenius. Pettymys oli käsinkosketeltava y28751Venäjä häviämässä 30 vuoden sodan
Ukraina vapautti kolme aluetta, operaatio Vivaldi laajenee681704- 51689
Mieti oikeasti
Ollaan lähes tuntemattomia, mutta samalla on tämä erityinen vuosien tilanne takana, joka on ollut monella tapaa väärin.30647Poliisi etsii kadonnutta henkilöä Lapualla
Henkilö on kadonnut 18-19.9.2026 välisenä yönä. Henkilö on hoikka,n 185 cm pitkä. Kadonneella on ollut katoamishetkellä32632- 10627
- 87617
Oot komea
etkä näytä vanhenevan. Mieskarkki. Mä en yritä mitään, mä oon sulle liian vanha. Olis kuitenkin kiva tutustua suhun. n20593kene ajoi "kolarin"?
"Punkaharjulla Luston ja Tuppuranmäen välillä sattui tiistaina aamupäivällä liikenneonnettomuus. Poliisin mukaan Savonl14585- 43563
- 31561
Pahin tapa satuttaa toista
On jättää toinen vaille mitään vastausta. Erityisen kipeää se tekee sillon jos toinen ghostaa.56554- 224544