Onkos Sunnuntai "PedonMerkki" ?

J.S

""Onko sunnuntain pyhittäminen pedon merkki"?

Adventistit väittävät mitä päättävimmin, että paavi on muuttanut sapatin sunnuntaiksi.

" Paavi on muuttanut lepopäivän seitsemännestä ensimmäiseksi päiväksi " (Mrs White sanoo kirjassaan Early Writings sivu 55).

" Sunnuntaisapatti on paavikunnan lapsi;se on pedon merkkki " (Advent Review 1 osa, n:o 2, elokuu 1850).

" Ne jotka palvelevat petoa ja sen kuvaa pyhittämällä ensimmäisen päivän, ovat totisesti epäjumalanpalvojia samoin kuin ne, jotka rukoilivat kultaista vasikkaa " (Advent Review Extra, sivu10 ja 11, elok. 1850).

Jos seitsempäiväintoilijoiden mielestä on houkuttavaa nimittää sapattia Jumalan sinetiksi, niin nähtävästi on tarkoitus säikyttää kuulijoita puhumalla näille sunnuntaista pedon merkkinä. Sentähden he myöskin käyttävät tätä viimeistä kalkkia paljon ahkerammin kuin edellistä.

Ensiksikin ei ole totta, että Paavi on muuttanut sapatin sunnuntaiksi. Paavia ei ollut olemassakaan ennen vuotta 538. Konstantinus Suuri laillistutti sunnuntain viettämisen 321 kristillisen seurakunnan pyynnöstä -- niinkuin adventistitkin myöntävät. Uskovat perustelivat anomuksensa, kuten tulemme näkemään, pyhien todistuksen, mikä ulottuu aina ensimmäisten kristittyjen käytäntöön asti.

Ei missään kohdassa Jumalan sanassa sanota, että sunnuntain pyhittäminen olisi pedon merkki. On mahdotonta yhtä vähän historiallisesti kuin raamatullisestikaan todistaa, että niin olisi ollut asiain laita. Adventistit ovat eteviä lempipaikkojensa lukemisessa aina siellä, missä vain luulevat niiden sopivan.

Ilm.13:16,17 sanotaan, ettei kukaan muu saa ostaa eikä myydä kuin se, jolla on pedonmerkki. Tämä merkitsisi siis, että ainoastaan ne, jotka pitävät sunnuntain , saisivat ostaa ja myydä. Onko tämä totta? Eivätkö adventistitkaan saa ostaa ja myydä?

Edelleen luemme jakeessa 15, että tapettiin kaikki ne, jotka eivät kumartaneet pedon kuvaa, t.s eivät pitäneet sunnuntaita. Jos tosiaan sunnuntai olisi pedon merkki, niin olisivat kaikki adventistit ja juutalaiset nyt hävitetyt maan päältä seitsenpäiväläisten oman oppinsa mukaisesti. Kaikki ne, jotka ottavat pedon merkin t.s pyhittävät sunnuntain, eräänä päivänä heitettäisiin palavaan Gehennaan ja vaivattaisin tulella ja tulikivellä iankaikkisuuksien iankaikkisuuksiin, ilm. 14:9-11.
Näin pitkälle eivät adventistit kuitenkaan halua mennä julistuksessaan, vaikka Jumalan sanassa niin sanotaankin. Päinvastoin he myöntävät, että on joukoittan hyviä kristittyjä myöskin ensimmäisten päivän pitäjien keskuudessa. Adventstit siis seuraavat Jumalan sanaa siinä, missä se heille sopii, mutta poikkeavat niissä kohdin, missä se heitä ei miellytä.

Heidän oppinsa ontuu melko arvelluttavasti. Eivät millään hyväksyttävällä syyllä he voi todistaa, että sunnuntain pyhittäminen olisi "pedonmerkki". Sunnuntai on niin kaukana pedon merkistä, että sitä nimitetään Herran päiväksi, Ilm.1:10, sillä sinä päivänä Kristus nousi kuolleista, sinä päivänä hän myöskin ilmestyi omilleen elävänä, samana päivänä vuodatettiin pyhä Henki, silloin myöskin kokoontuivat ensimmäiset kristityt Herran ehtoolliselle jne.
Mahdettiinkohan tämä kaikki tehdä pedon merkin suojissa vai tapahtuiko kenties kuolleista nousseen Vapahtajan nimessä ylösnousemuselämän ihanissa merkeissä?
Adventtisaarnaajat eivät varmaankaan saata olla tietämättömiä tämän oppinsa järjettömyydessä."

Lainattu Kirjasta -Totuus Sapatista Ja Sunnuntaista - Pastori Folke Thorell

22

952

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • En ole kirjaa mistään löytänyt, kun on se on niin vanha. Onko kirjassa mitään tutkivasta tuomiosta?

• Tulipa tuossa mieleen, että jos sunnuntai oikeasti olisi pedon merkki, niin silloinhan ainoa keino välttyä pedon merkiltä olisi poistaa sunnuntai kalentereista ja tehdä viikko kuusipäiväiseksi.

Näin adventistitkin sitten voisivat viettää kuudetta päivää kuudentena viikonpäivänä kuusipäiväisessä viikossa.....666...hups... mitenkäs nyt kävikään!

• Voitto Ramu

TILAA kirjastosta- ne kyllä löytää sellaisen esim Yliopiston kirjastosta

• kolme enkeliä
        uskova_1 kirjoitti:

Tulipa tuossa mieleen, että jos sunnuntai oikeasti olisi pedon merkki, niin silloinhan ainoa keino välttyä pedon merkiltä olisi poistaa sunnuntai kalentereista ja tehdä viikko kuusipäiväiseksi.

Näin adventistitkin sitten voisivat viettää kuudetta päivää kuudentena viikonpäivänä kuusipäiväisessä viikossa.....666...hups... mitenkäs nyt kävikään!

Aika viisas tuo uskova1. Kolme pistettä ja pedon merkki vihkoon.

• eepu*

"Seitsemäs päivä on Herran, sinun Jumalasi, Sapatti"!

” "Puhu israelilaisille ja sano: -- Pitäkää minun sapattini, sillä se on merkkinä meidän välillämme, minun ja teidän, sukupolvesta sukupolveen, tietääksenne, että minä olen Herra, joka pyhitän teidät.”

”Muista pyhittää lepopäivä.
      Kuusi päivää tee työtä ja toimita kaikki askareesi;
      mutta seitsemäs päivä on Herran, sinun Jumalasi, sapatti; silloin älä mitään askaretta toimita, älä sinä älköönkä sinun poikasi tai tyttäresi, sinun palvelijasi tai palvelijattaresi tai juhtasi älköönkä muukalaisesi, joka sinun porteissasi on.
      Sillä kuutena päivänä Herra teki taivaan ja maan ja meren ja kaikki, mitä niissä on, mutta seitsemäntenä päivänä hän lepäsi; sentähden Herra siunasi lepopäivän ja pyhitti sen.” (2.Moos.31:13; 2.Moos. 20:8-11)

”Niin Jeesus sanoi heille: "Minä kysyn teiltä: kumpi on luvallista sapattina: hyvääkö tehdä, vai tehdä pahaa, pelastaako henki, vai hukuttaa?" (Luuk.6:9)

”Sillä tämä on se liitto, jonka minä teen Israelin heimon kanssa näiden päivien jälkeen, sanoo Herra: Minä panen lakini heidän mieleensä, ja kirjoitan ne heidän sydämiinsä, ja niin minä olen heidän Jumalansa, ja he ovat minun kansani.” (Heb.8:10)
      Sillä; "…Hengen hedelmä on rakkaus, ilo, rauha, pitkämielisyys, ystävällisyys, hyvyys, uskollisuus, sävyisyys, itsensähillitseminen. SELLAISTA VASTAAN EI OLE LAKI.
      Ja ne, jotka ovat Kristuksen Jeesuksen omat, ovat ristiinnaulinneet lihansa himoineen ja haluineen. Jos me Hengessä elämme, niin myös Hengessä vaeltakaamme." (ks.Gal.5.luku)
      *
      "Hänen kättensä teot ovat Totiset ja Oikeat; Luotettavat ovat kaikki hänen asetuksensa.
      Ne pysyvät järkkymättä aina ja iankaikkisesti; ne ovat tehdyt Totuudessa ja Oikeudessa." (Psalmi 111:7,8)

• exstracurricular

Haggai:
        2:12 Katso, mies kantaa pyhää lihaa vaatteensa liepeessä ja koskettaa liepeellänsä leipää tai keittoa, viiniä, öljyä tai muuta ruokaa, mitä hyvänsä; tuleeko se siitä pyhäksi?" Niin papit vastasivat ja sanoivat: "Ei."
        2:13 Ja Haggai sanoi: "Jos joku, joka on kuolleesta saastunut, koskettaa jotakin näistä, tuleeko se saastaiseksi?" Niin papit vastasivat: "Tulee saastaiseksi."

Kuinka se voi tula pyhäksi jos adventisti pyhittää sen?
        Ei mikään tule pyhäksi epäpyhän kosketuksesta.

• Comment...
        exstracurricular kirjoitti:

Haggai:
        2:12 Katso, mies kantaa pyhää lihaa vaatteensa liepeessä ja koskettaa liepeellänsä leipää tai keittoa, viiniä, öljyä tai muuta ruokaa, mitä hyvänsä; tuleeko se siitä pyhäksi?" Niin papit vastasivat ja sanoivat: "Ei."
        2:13 Ja Haggai sanoi: "Jos joku, joka on kuolleesta saastunut, koskettaa jotakin näistä, tuleeko se saastaiseksi?" Niin papit vastasivat: "Tulee saastaiseksi."

Kuinka se voi tula pyhäksi jos adventisti pyhittää sen?
        Ei mikään tule pyhäksi epäpyhän kosketuksesta.

Rinnastuksestasi, tulkinta:

Jumala itse on pyhittänyt sapatin, joten voit vapaasti kutsua Jumalaa epäpyhäksi, jos haluat.

Sittenpä sunnuntai on pappien pyhittämä, eikä se tule silloinkaan pyhäksi.

• tätähän saarnataan
        Comment... kirjoitti:

Rinnastuksestasi, tulkinta:

Jumala itse on pyhittänyt sapatin, joten voit vapaasti kutsua Jumalaa epäpyhäksi, jos haluat.

Sittenpä sunnuntai on pappien pyhittämä, eikä se tule silloinkaan pyhäksi.

Jokainenhan viettää kaikki päivät.
        Eihän niitä voi kukaan väliinkään jättää.
        Adventistit ne pyhittävät omilla toimillaan Sapattinsa. Siitähän he puhuvat.
        Heidän pyhittämänänsä sapattipäivä on pyhempi kuin naapurinsa.
        Kuinka epäpyhän ihmisen toimin voi pyhittää mitään.
        Siitähän tuo rinnastus oli.
        Sapattihan on kaikille sama jo Luojalta tullessaan.

Haggai:
        2:13 Ja Haggai sanoi: "Jos joku, joka on kuolleesta saastunut, koskettaa jotakin näistä, tuleeko se saastaiseksi?" Niin papit vastasivat: "Tulee saastaiseksi.

• Johannes1
        tätähän saarnataan kirjoitti:

Haggai:
        2:13 Ja Haggai sanoi: "Jos joku, joka on kuolleesta saastunut, koskettaa jotakin näistä, tuleeko se saastaiseksi?" Niin papit vastasivat: "Tulee saastaiseksi.

Älkää olko epäuskoisia, uskokaa raamattua!
        Kuka on ihmisen luoja, Jumala vai oletko apinasta kehittynyt? Jumala ilmoittaa sanassaan olevassa ihmisen luoja, me voimme ottaa tämän sanan vastaa uskossa.Kun luomistyö oli tehty Hän lepäsi seitsemännen päivän ja pyhitti sen.1Moos.2:3 "Ja Jumala siunasi seitsemänmännen päivän ja pyhitti sen, koska hän sinä päivänä lepäsi kaikesta luomistyöstänsä, jonka hän oli tehnyt." ja 2Moos. 20:11 Sillä kuutena päivänä Herra teki taivaan ja maan ja meren ja kaikki, mitä niissä on, mutta seitsemäntenä päivänä hän lepäsi; sentähden Herra siunasi lepopäivän ja pyhitti sen." Näin raamattu ilmoittaa meille, älkää olko epäuskoisia, vaan uskokaa Jumalan sana. Jumala rakkaudellaan kutsuu ihmistä. Joh.3:16 "Sillä niin on Jumala maailmaa rakastanut, että hän antoi ainokaisen Poikansa, ettein yksikään, joka häneen uskoo, ei hukkuisi, vaan hänellä olisi iankaikkinen elämä." Uskon kautta ihminen vanhurkautetaan, tämä on Jumalan suurta armoa ja rakkautta syntistä ihmistä kohtaan. Jeesus kuoli minunkin edestäni, minulle kuuluvan kuoleman. Ainoastaa Jumala rakkaudestaan pystyy tähän tarjoukseen ihmiselle. Uskon kautta otan Hänen tarjouksessa ilomielin vastaan.Pyhä-Henki opastaa ihmisen kaikkeen totuuteen ja rakkauteen. Jumalan siunausta kaikille jotka Hänet vastaan ottavat. Maran ata - Herramme tulee

• ei vaikeutta
        Johannes1 kirjoitti:

Älkää olko epäuskoisia, uskokaa raamattua!
        Kuka on ihmisen luoja, Jumala vai oletko apinasta kehittynyt? Jumala ilmoittaa sanassaan olevassa ihmisen luoja, me voimme ottaa tämän sanan vastaa uskossa.Kun luomistyö oli tehty Hän lepäsi seitsemännen päivän ja pyhitti sen.1Moos.2:3 "Ja Jumala siunasi seitsemänmännen päivän ja pyhitti sen, koska hän sinä päivänä lepäsi kaikesta luomistyöstänsä, jonka hän oli tehnyt." ja 2Moos. 20:11 Sillä kuutena päivänä Herra teki taivaan ja maan ja meren ja kaikki, mitä niissä on, mutta seitsemäntenä päivänä hän lepäsi; sentähden Herra siunasi lepopäivän ja pyhitti sen." Näin raamattu ilmoittaa meille, älkää olko epäuskoisia, vaan uskokaa Jumalan sana. Jumala rakkaudellaan kutsuu ihmistä. Joh.3:16 "Sillä niin on Jumala maailmaa rakastanut, että hän antoi ainokaisen Poikansa, ettein yksikään, joka häneen uskoo, ei hukkuisi, vaan hänellä olisi iankaikkinen elämä." Uskon kautta ihminen vanhurkautetaan, tämä on Jumalan suurta armoa ja rakkautta syntistä ihmistä kohtaan. Jeesus kuoli minunkin edestäni, minulle kuuluvan kuoleman. Ainoastaa Jumala rakkaudestaan pystyy tähän tarjoukseen ihmiselle. Uskon kautta otan Hänen tarjouksessa ilomielin vastaan.Pyhä-Henki opastaa ihmisen kaikkeen totuuteen ja rakkauteen. Jumalan siunausta kaikille jotka Hänet vastaan ottavat. Maran ata - Herramme tulee

Matteuksen evankeliumi:
        11:13 Sillä kaikki profeetat ja laki ovat ennustaneet Johannekseen asti;

Luukkaan evankeliumi:
        16:16 Laki ja profeetat olivat Johannekseen asti; siitä lähtien julistetaan Jumalan valtakuntaa, ja jokainen tunkeutuu sinne väkisin.

2.Mooseksen kirja:
        24:7 Ja hän otti liiton kirjan ja luki sen kansan kuullen. Ja he sanoivat: "Kaikkea, mitä Herra on puhunut, me noudatamme ja tottelemme."
        24:8 Niin Mooses otti veren ja vihmoi sitä kansan päälle ja sanoi: "Katso, tämä on sen liiton veri, jonka Herra on tehnyt teidän kanssanne kaikkien näiden sanojen perusteella."
        34:10 Hän vastasi: "Katso, minä teen liiton, minä teen kaiken sinun kansasi nähden ihmeellisiä tekoja, joiden kaltaisia ei ole tehty yhdessäkään maassa, ei minkään kansan keskuudessa. Niin koko kansa, jonka keskellä sinä olet, on näkevä Herran teot, sillä peljättävää on se, mitä minä sinulle teen.
        34:27 Ja Herra sanoi Moosekselle: "Kirjoita itsellesi nämä sanat, sillä näiden sanojen mukaisesti minä olen tehnyt liiton sinun ja Israelin kanssa."
        34:28 Ja hän oli siellä Herran tykönä neljäkymmentä päivää ja neljäkymmentä yötä syömättä ja juomatta. Ja hän kirjoitti tauluihin liiton sanat, ne kymmenen sanaa.

Kiviin kirjoitettiin liiton sanat.
        Liitto tehtiin Israelin kanssa.
        Jeesus ei tuota liittoa kumonnut.
        Jeesus ei sitä liittoa muuttanut.
        Jeesus teki Vanhan liiton rinnalle Uuden liiton.

5.Mooseksen kirja:
        5:2 Herra, meidän Jumalamme, teki liiton meidän kanssamme Hoorebilla.
        7:9 Ja tiedä siis, että Herra, sinun Jumalasi, on Jumala, uskollinen Jumala, joka pitää liiton ja on laupias tuhansiin polviin asti niille, jotka häntä rakastavat ja pitävät hänen käskynsä,
        9:9 Kun minä olin noussut vuorelle vastaanottamaan kivitaulut, sen liiton taulut, jonka Herra oli tehnyt teidän kanssanne, olin minä vuorella neljäkymmentä päivää ja neljäkymmentä yötä syömättä ja juomatta.
        9:11 Ja niiden neljänkymmenen päivän ja neljänkymmenen yön kuluttua Herra antoi minulle ne kaksi kivitaulua, liitontaulut.
        9:15 Silloin minä käännyin ja astuin alas vuorelta, vuoren palaessa tulena; ja minulla oli käsissäni ne kaksi liitontaulua.
        10:8 Siihen aikaan Herra erotti Leevin sukukunnan kantamaan Herran liitonarkkia, seisomaan Herran edessä, palvelemaan häntä ja siunaamaan hänen nimeensä, niinkuin tähän päivään saakka on tapahtunut.
        29:1 Nämä ovat sen liiton sanat, jonka Herra käski Mooseksen tehdä israelilaisten kanssa Mooabin maassa, sen liiton lisäksi, jonka hän oli tehnyt heidän kanssaan Hoorebilla.
        29:9 Noudattakaa siis tämän liiton sanoja ja täyttäkää ne menestyäksenne kaikessa, mitä teette.
        29:25 Silloin vastataan: 'Siitä, että he hylkäsivät Herran, isiensä Jumalan, liiton, jonka hän teki heidän kanssansa viedessään heidät pois Egyptin maasta,
        31:9 Ja Mooses kirjoitti tämän lain ja antoi sen papeille, leeviläisille, jotka kantoivat Herran liitonarkkia, ja kaikille Israelin vanhimmille.
        31:16 Ja Herra sanoi Moosekselle: "Katso, sinä käyt lepäämään isiesi tykö; silloin tämä kansa nousee ja lähtee haureudessa kulkemaan vieraiden jumalien jäljessä, joita palvellaan siinä maassa, johon se menee, ja hylkää minut ja rikkoo liiton, jonka minä olen tehnyt sen kanssa.
        31:25 käski hän leeviläisiä, jotka kantoivat Herran liitonarkkia, sanoen:
        31:26 "Ottakaa tämä lain kirja ja pankaa se Herran, teidän Jumalanne, liitonarkin sivulle, olemaan siellä todistajana sinua vastaan

Missään ei sanota noiden kymmenen käskysanan tulleen Uuteen liittoon jos Raamattuun on uskominen.
        Edes adventistit eivät ole sitä osoittaneet Raamatusta.
        Kymmeneen käskysanaan kuului myös Sapattikäsky.
        Sitä ei ole irroitettu tuosta millään kirjoituksella.

31:26 "Ottakaa tämä lain kirja ja pankaa se Herran, teidän Jumalanne, liitonarkin sivulle, olemaan siellä todistajana sinua vastaan

Ketä vastaan tuo lain kirja tuossa oli?
        Ei missään kerrota että se tulisi olemaan pakanoita vastaan.
        Missään ei kerrota että pakanoille kuuluisi tämä liitto, jonka Jumala teki Israelin kanssa Mooseksen välityksellä.
        Ne israelilaiset jotka rikkoivat Sapatin sääntöjä lain antamisen aikoihin tulivat rangaistuiksi mutta eivät pakanat.
        Te ette ole mistään osoittaneet minä päivänä tuo laki annettiin pakanoille kun sen antaminen kerrotaan tehdyn israelilaisillekin vasta Hoorebilla.
        Meillä on siis Raamatun sana vastaan adventistien sana.
        Tämähän se totuus asiasta on.

Joos.23:16 jos te rikotte Herran, teidän Jumalanne, liiton, jonka hän on teille säätänyt, ja menette ja palvelette muita jumalia ja niitä kumarratte, niin Herran viha syttyy teitä kohtaan, ja te häviätte pian siitä hyvästä maasta, jonka hän on teille antanut."

VIIDES MOOSEKSEN KIRJA 27
        1. Niin Mooses ja Israelin vanhimmat käskivät kansaa sanoen:
        "Noudattakaa kaikkia niitä käskyjä, jotka minä tänä päivänä teille annan.
        2. Ja kun menette Jordanin yli siihen maahan, jonka Herra, sinun Jumalasi, sinulle antaa, pystytä itsellesi suuria kiviä ja sivele ne kalkilla.
        3. Ja kirjoita niihin kaikki tämän lain sanat, kun menet joen yli siihen maahan, jonka Herra, sinun Jumalasi, sinulle antaa, maahan, joka vuotaa maitoa ja mettä, niinkuin Herra, sinun isiesi Jumala, on sinulle puhunut.
        4. Ja kun olette menneet Jordanin yli, niin pystyttäkää Eebalin vuorelle ne kivet, joista minä tänä päivänä annan teille käskyn, ja sivele ne kalkilla.
        5. Ja rakenna siihen alttari Herralle, sinun Jumalallesi, alttari kivistä, joihin et saa rauta-aseella koskea.
        6. Hakkaamattomista kivistä rakenna Herran, Jumalasi, alttari; uhraa sen päällä polttouhreja Herralle, Jumalallesi,
        7. ja teurasta teuraita yhteysuhriksi ja syö siellä ja iloitse Herran, Jumalasi, edessä.
        8. Ja kirjoita kiviin kaikki tämän lain sanat hyvin selkeästi."
        9. Ja Mooses ja leeviläiset papit puhuivat kaikelle Israelille sanoen: "Ole hiljaa ja kuule, Israel! Tänä päivänä on sinusta tullut Herran, Jumalasi, kansa.
        10. Kuule siis Herraa, Jumalaasi, ja noudata hänen käskyjänsä ja ohjeitansa, jotka minä tänä päivänä sinulle annan."
        11. Ja Mooses käski kansaa sinä päivänä sanoen:
        12. "Kun te olette menneet Jordanin yli, asettukoot nämä Garissimin vuorelle siunaamaan kansaa: Simeon, Leevi, Juuda, Isaskar, Joosef ja Benjamin.
        13. Nämä taas asettukoot Eebalin vuorelle lausumaan kirouksen: Ruuben, Gaad, Asser, Sebulon, Daan ja Naftali.
        14. Ja leeviläiset lausukoot ja sanokoot kovalla äänellä kaikille Israelin miehille:
        15. 'Kirottu olkoon se, joka tekee jumalankuvan, veistetyn tai valetun, taitajan käden tekemän, kauhistukseksi Herralle, ja joka salaa sen pystyttää'. Ja kaikki kansa vastatkoon ja sanokoon: 'Amen'.
        16. Kirottu olkoon se, joka häpäisee isäänsä tai äitiänsä. Ja kaikki kansa sanokoon: 'Amen'.
        17. Kirottu olkoon se, joka siirtää lähimmäisensä rajan. Ja kaikki kansa sanokoon: 'Amen'.
        18. Kirottu olkoon se, joka vie sokean harhaan tieltä. Ja kaikki kansa sanokoon: 'Amen'.
        19. Kirottu olkoon se, joka vääristää muukalaisen, orvon tai lesken oikeuden. Ja kaikki kansa sanokoon: 'Amen'.
        20. Kirottu olkoon se, joka makaa äitipuolensa kanssa, sillä hän nostaa isänsä peitteen. Ja kaikki kansa sanokoon: 'Amen'.
        21. Kirottu olkoon se, joka sekaantuu eläimeen. Ja kaikki kansa sanokoon: 'Amen'.
        22. Kirottu olkoon se, joka makaa sisarensa, isänsä tyttären tai äitinsä tyttären, kanssa. Ja kaikki kansa sanokoon: 'Amen'.
        23. Kirottu olkoon se, joka makaa anoppinsa kanssa. Ja kaikki kansa sanokoon: 'Amen'.
        24. Kirottu olkoon se, joka salaa murhaa lähimmäisensä. Ja kaikki kansa sanokoon: 'Amen'.
        25. Kirottu olkoon se, joka ottaa lahjuksen surmatakseen viattoman. Ja kaikki kansa sanokoon: 'Amen'.
        26. Kirottu olkoon se, joka ei pidä tämän lain sanoja eikä täytä niitä. Ja kaikki kansa sanokoon: 'Amen'."

2.Korinttolaiskirje:
        3:7 Mutta jos jo kuoleman virka, joka oli kirjaimin kaiverrettu kiviin, ilmestyi kirkkaudessa, niin etteivät Israelin lapset kärsineet katsella Mooseksen kasvoja hänen kasvojensa kirkkauden tähden, joka kuitenkin oli katoavaista,

Mitä tarkemmin asiaa tutkii sitä epävarmemmalla pohjalla on esittämänne asia.
        Tämän kaiken löytää juuri Raamatusta, josta sinun pitäisi löytää todiste oman näkemyksesi tueksi.
        Eivät nämä eikä lukemattomat viesteissä esilläolleet lainaukset tue lainkaan teidän kertomanne opin puolesta.
        Neuvosi Raamattuun uskomisessa johtaa juuri hylkäämään teidän oppinne.
        Raamatun sanan perusteella pidän välttämättömänä hyljätä teidän tulkintanne.
        Mikäli olen mielestäsi erehtynyt voinet osoittaa sen lauseen jonka olen ymmärtänyt väärin Raamatusta näissä lainauksissani.

• - one way -
        ei vaikeutta kirjoitti:

Matteuksen evankeliumi:

Luukkaan evankeliumi:
        16:16 Laki ja profeetat olivat Johannekseen asti; siitä lähtien julistetaan Jumalan valtakuntaa, ja jokainen tunkeutuu sinne väkisin.

2.Mooseksen kirja:
        24:7 Ja hän otti liiton kirjan ja luki sen kansan kuullen. Ja he sanoivat: "Kaikkea, mitä Herra on puhunut, me noudatamme ja tottelemme."
        24:8 Niin Mooses otti veren ja vihmoi sitä kansan päälle ja sanoi: "Katso, tämä on sen liiton veri, jonka Herra on tehnyt teidän kanssanne kaikkien näiden sanojen perusteella."
        34:10 Hän vastasi: "Katso, minä teen liiton, minä teen kaiken sinun kansasi nähden ihmeellisiä tekoja, joiden kaltaisia ei ole tehty yhdessäkään maassa, ei minkään kansan keskuudessa. Niin koko kansa, jonka keskellä sinä olet, on näkevä Herran teot, sillä peljättävää on se, mitä minä sinulle teen.
        34:27 Ja Herra sanoi Moosekselle: "Kirjoita itsellesi nämä sanat, sillä näiden sanojen mukaisesti minä olen tehnyt liiton sinun ja Israelin kanssa."
        34:28 Ja hän oli siellä Herran tykönä neljäkymmentä päivää ja neljäkymmentä yötä syömättä ja juomatta. Ja hän kirjoitti tauluihin liiton sanat, ne kymmenen sanaa.

5.Mooseksen kirja:
        7:9 Ja tiedä siis, että Herra, sinun Jumalasi, on Jumala, uskollinen Jumala, joka pitää liiton ja on laupias tuhansiin polviin asti niille, jotka häntä rakastavat ja pitävät hänen käskynsä,
        9:9 Kun minä olin noussut vuorelle vastaanottamaan kivitaulut, sen liiton taulut, jonka Herra oli tehnyt teidän kanssanne, olin minä vuorella neljäkymmentä päivää ja neljäkymmentä yötä syömättä ja juomatta.
        9:11 Ja niiden neljänkymmenen päivän ja neljänkymmenen yön kuluttua Herra antoi minulle ne kaksi kivitaulua, liitontaulut.
        9:15 Silloin minä käännyin ja astuin alas vuorelta, vuoren palaessa tulena; ja minulla oli käsissäni ne kaksi liitontaulua.
        10:8 Siihen aikaan Herra erotti Leevin sukukunnan kantamaan Herran liitonarkkia, seisomaan Herran edessä, palvelemaan häntä ja siunaamaan hänen nimeensä, niinkuin tähän päivään saakka on tapahtunut.
        29:1 Nämä ovat sen liiton sanat, jonka Herra käski Mooseksen tehdä israelilaisten kanssa Mooabin maassa, sen liiton lisäksi, jonka hän oli tehnyt heidän kanssaan Hoorebilla.
        29:9 Noudattakaa siis tämän liiton sanoja ja täyttäkää ne menestyäksenne kaikessa, mitä teette.
        29:25 Silloin vastataan: 'Siitä, että he hylkäsivät Herran, isiensä Jumalan, liiton, jonka hän teki heidän kanssansa viedessään heidät pois Egyptin maasta,
        31:9 Ja Mooses kirjoitti tämän lain ja antoi sen papeille, leeviläisille, jotka kantoivat Herran liitonarkkia, ja kaikille Israelin vanhimmille.
        31:16 Ja Herra sanoi Moosekselle: "Katso, sinä käyt lepäämään isiesi tykö; silloin tämä kansa nousee ja lähtee haureudessa kulkemaan vieraiden jumalien jäljessä, joita palvellaan siinä maassa, johon se menee, ja hylkää minut ja rikkoo liiton, jonka minä olen tehnyt sen kanssa.

Missään ei sanota noiden kymmenen käskysanan tulleen Uuteen liittoon jos Raamattuun on uskominen.

Missään ei kerrota että pakanoille kuuluisi tämä liitto, jonka Jumala teki Israelin kanssa Mooseksen välityksellä.
        Ne israelilaiset jotka rikkoivat Sapatin sääntöjä lain antamisen aikoihin tulivat rangaistuiksi mutta eivät pakanat.
        Te ette ole mistään osoittaneet minä päivänä tuo laki annettiin pakanoille kun sen antaminen kerrotaan tehdyn israelilaisillekin vasta Hoorebilla.

Joos.23:16 jos te rikotte Herran, teidän Jumalanne, liiton, jonka hän on teille säätänyt, ja menette ja palvelette muita jumalia ja niitä kumarratte, niin Herran viha syttyy teitä kohtaan, ja te häviätte pian siitä hyvästä maasta, jonka hän on teille antanut."

2. Ja kun menette Jordanin yli siihen maahan, jonka Herra, sinun Jumalasi, sinulle antaa, pystytä itsellesi suuria kiviä ja sivele ne kalkilla.
        3. Ja kirjoita niihin kaikki tämän lain sanat, kun menet joen yli siihen maahan, jonka Herra, sinun Jumalasi, sinulle antaa, maahan, joka vuotaa maitoa ja mettä, niinkuin Herra, sinun isiesi Jumala, on sinulle puhunut.
        4. Ja kun olette menneet Jordanin yli, niin pystyttäkää Eebalin vuorelle ne kivet, joista minä tänä päivänä annan teille käskyn, ja sivele ne kalkilla.
        5. Ja rakenna siihen alttari Herralle, sinun Jumalallesi, alttari kivistä, joihin et saa rauta-aseella koskea.
        6. Hakkaamattomista kivistä rakenna Herran, Jumalasi, alttari; uhraa sen päällä polttouhreja Herralle, Jumalallesi,
        7. ja teurasta teuraita yhteysuhriksi ja syö siellä ja iloitse Herran, Jumalasi, edessä.
        9. Ja Mooses ja leeviläiset papit puhuivat kaikelle Israelille sanoen: "Ole hiljaa ja kuule, Israel! Tänä päivänä on sinusta tullut Herran, Jumalasi, kansa.
        10. Kuule siis Herraa, Jumalaasi, ja noudata hänen käskyjänsä ja ohjeitansa, jotka minä tänä päivänä sinulle annan."
        12. "Kun te olette menneet Jordanin yli, asettukoot nämä Garissimin vuorelle siunaamaan kansaa: Simeon, Leevi, Juuda, Isaskar, Joosef ja Benjamin.
        13. Nämä taas asettukoot Eebalin vuorelle lausumaan kirouksen: Ruuben, Gaad, Asser, Sebulon, Daan ja Naftali.
        14. Ja leeviläiset lausukoot ja sanokoot kovalla äänellä kaikille Israelin miehille:
        15. 'Kirottu olkoon se, joka tekee jumalankuvan, veistetyn tai valetun, taitajan käden tekemän, kauhistukseksi Herralle, ja joka salaa sen pystyttää'. Ja kaikki kansa vastatkoon ja sanokoon: 'Amen'.
        16. Kirottu olkoon se, joka häpäisee isäänsä tai äitiänsä. Ja kaikki kansa sanokoon: 'Amen'.
        17. Kirottu olkoon se, joka siirtää lähimmäisensä rajan. Ja kaikki kansa sanokoon: 'Amen'.
        18. Kirottu olkoon se, joka vie sokean harhaan tieltä. Ja kaikki kansa sanokoon: 'Amen'.
        19. Kirottu olkoon se, joka vääristää muukalaisen, orvon tai lesken oikeuden. Ja kaikki kansa sanokoon: 'Amen'.
        20. Kirottu olkoon se, joka makaa äitipuolensa kanssa, sillä hän nostaa isänsä peitteen. Ja kaikki kansa sanokoon: 'Amen'.
        21. Kirottu olkoon se, joka sekaantuu eläimeen. Ja kaikki kansa sanokoon: 'Amen'.
        22. Kirottu olkoon se, joka makaa sisarensa, isänsä tyttären tai äitinsä tyttären, kanssa. Ja kaikki kansa sanokoon: 'Amen'.
        23. Kirottu olkoon se, joka makaa anoppinsa kanssa. Ja kaikki kansa sanokoon: 'Amen'.
        24. Kirottu olkoon se, joka salaa murhaa lähimmäisensä. Ja kaikki kansa sanokoon: 'Amen'.
        25. Kirottu olkoon se, joka ottaa lahjuksen surmatakseen viattoman. Ja kaikki kansa sanokoon: 'Amen'.
        26. Kirottu olkoon se, joka ei pidä tämän lain sanoja eikä täytä niitä. Ja kaikki kansa sanokoon: 'Amen'."

2.Korinttolaiskirje:
        3:7 Mutta jos jo kuoleman virka, joka oli kirjaimin kaiverrettu kiviin, ilmestyi kirkkaudessa, niin etteivät Israelin lapset kärsineet katsella Mooseksen kasvoja hänen kasvojensa kirkkauden tähden, joka kuitenkin oli katoavaista,

Tämän kaiken löytää juuri Raamatusta, josta sinun pitäisi löytää todiste oman näkemyksesi tueksi.
        Eivät nämä eikä lukemattomat viesteissä esilläolleet lainaukset tue lainkaan teidän kertomanne opin puolesta.
        Mikäli olen mielestäsi erehtynyt voinet osoittaa sen lauseen jonka olen ymmärtänyt väärin Raamatusta näissä lainauksissani.

shabbatealaisuus Shabbetai Tsevin (tunnetaan myös nimillä Zvi ja Sebi) 1660-luvulla Turkissa perustama messianistinen lahko, joka kääntyi islamiin.

• Vaan Mooseksen...
        ei vaikeutta kirjoitti:

Matteuksen evankeliumi:

Luukkaan evankeliumi:

2.Mooseksen kirja:

5.Mooseksen kirja:

2.Korinttolaiskirje:

31:26 "Ottakaa tämä lain kirja ja pankaa se Herran, teidän Jumalanne, liitonarkin sivulle, olemaan siellä todistajana sinua vastaan2

Nämä Mooseksen kansalle antamat lai laitettiin liitonarkun SIVULLE OLEMAAN TEITÄ VASTAAN, ja näin ollen kuuluvat myös Jumalan israelilaisille, joita me uskovat olemme. Nämä säännöt Jeesus naulasi ristille, sillä hänessä poistuivat häneen uskovilta kaikki rituaalit.
        Vain 10 Jumalan omalla kirjoittamaa käskysanaa jäivät ikuiseksi laiksi ihmiskunnalle. Ne ovat moraalilait ja koskevat ihmisen suhdetta Jumalaan ja toiseen ihmiseen. Niihin perustuvat kaikki maailman lait vieläkin. Ainakin Suomessa jokaisesta oikeussalista löytyy isokokoinen Raamaattu.

• Comment.
        tätähän saarnataan kirjoitti:

Haggai:

Ei ihminen voi tehdä mitään pyhäksi, ei mitään.
        Miten päivä voi tulla pyhäksi ihmisen toimesta.
        Toki voi lain sanelemana pitää palkallisia vapaapäiviä töistä(vaput,juhannukset, joulut yms.), mutta se ei tee päivää pyhäksi, jos ei Jumala tee siitä pyhää.
        Sapatti on Raamatun mukaan pyhäpäivä.

• "ei vaikeutta"
        Vaan Mooseksen... kirjoitti:

31:26 "Ottakaa tämä lain kirja ja pankaa se Herran, teidän Jumalanne, liitonarkin sivulle, olemaan siellä todistajana sinua vastaan2

Nämä Mooseksen kansalle antamat lai laitettiin liitonarkun SIVULLE OLEMAAN TEITÄ VASTAAN, ja näin ollen kuuluvat myös Jumalan israelilaisille, joita me uskovat olemme. Nämä säännöt Jeesus naulasi ristille, sillä hänessä poistuivat häneen uskovilta kaikki rituaalit.
        Vain 10 Jumalan omalla kirjoittamaa käskysanaa jäivät ikuiseksi laiksi ihmiskunnalle. Ne ovat moraalilait ja koskevat ihmisen suhdetta Jumalaan ja toiseen ihmiseen. Niihin perustuvat kaikki maailman lait vieläkin. Ainakin Suomessa jokaisesta oikeussalista löytyy isokokoinen Raamaattu.

Kirjoitus joka oli kiviin kirjoitettu oli ne "kymmenen käskysanaa"
        Ja säädökset olivat sivutaskuissa.

Kirje kolossalaisille 2
        1. Sillä minä tahdon, että te tiedätte, kuinka suuri kilvoittelu minulla on teidän tähtenne ja laodikealaisten ja kaikkien tähden, jotka eivät ole minun ruumiillisia kasvojani nähneet,
        2. että heidän sydämensä, yhteenliittyneinä rakkaudessa, saisivat kehoitusta omistamaan täyden ymmärtämyksen koko rikkauden ja pääsisivät tuntemaan Jumalan salaisuuden, Kristuksen,
        3. jossa kaikki viisauden ja tiedon aarteet ovat kätkettyinä.
        4. Tämän minä sanon, ettei kukaan teitä pettäisi suostuttelevilla puheilla.
        5. Sillä jos ruumiillisesti olenkin poissa, olen kuitenkin teidän kanssanne hengessä ja iloitsen nähdessäni järjestyksen, joka teidän keskuudessanne vallitsee, ja teidän lujan uskonne Kristukseen.
        6. Niinkuin te siis olette omaksenne ottaneet Kristuksen Jeesuksen, Herran, niin vaeltakaa hänessä,
        7. juurtuneina häneen ja hänessä rakentuen ja uskossa vahvistuen, niinkuin teille on opetettu; ja olkoon teidän kiitoksenne ylitsevuotavainen.
        8. Katsokaa, ettei kukaan saa teitä saaliikseen järkeisopilla ja tyhjällä petoksella, pitäytyen ihmisten perinnäissääntöihin ja maailman alkeisvoimiin eikä Kristukseen.
        9. Sillä hänessä asuu jumaluuden koko täyteys ruumiillisesti,
        10. ja te olette täytetyt hänessä, joka on kaiken hallituksen ja vallan pää,
        11. ja hänessä te myös olette ympärileikatut, ette käsintehdyllä ympärileikkauksella, vaan lihan ruumiin poisriisumisella, Kristuksen ympärileikkauksella:
        12. ollen haudattuina hänen kanssaan kasteessa, jossa te myös hänen kanssaan olette herätetyt uskon kautta, jonka vaikuttaa Jumala, joka herätti hänet kuolleista.
        13. Ja teidät, jotka olitte kuolleet rikoksiinne ja lihanne ympärileikkaamattomuuteen, teidät hän teki eläviksi yhdessä hänen kanssaan, antaen meille anteeksi kaikki rikokset,
        14. ja pyyhki pois sen kirjoituksen säädöksineen, joka oli meitä vastaan ja oli meidän vastustajamme; sen hän otti meidän tieltämme pois ja naulitsi ristiin.
        15. Hän riisui aseet hallituksilta ja valloilta ja asetti heidät julkisen häpeän alaisiksi; hän sai heistä hänen kauttaan voiton riemun.
        16. Älköön siis kukaan teitä tuomitko syömisestä tai juomisesta, älköön myös minkään juhlan tai uudenkuun tai sapatin johdosta,
        17. jotka vain ovat tulevaisten varjo, mutta ruumis on Kristuksen.
        18. Älköön teiltä riistäkö voittopalkintoanne kukaan, joka on mieltynyt nöyryyteen ja enkelien palvelemiseen ja pöyhkeilee näyistään ja on lihallisen mielensä turhaan paisuttama
        19. eikä pitäydy häneen, joka on pää ja josta koko ruumis, nivelten ja jänteiden avulla koossa pysyen, kasvaa Jumalan antamaa kasvua.
        20. Jos te olette Kristuksen kanssa kuolleet pois maailman alkeisvoimista, miksi te, ikäänkuin eläisitte maailmassa, sallitte määrätä itsellenne säädöksiä:
        21. "Älä tartu, älä maista, älä koske!"
        22. - sehän on kaikki tarkoitettu katoamaan käyttämisen kautta - ihmisten käskyjen ja oppien mukaan?
        23. Tällä kaikella tosin on viisauden maine itsevalitun jumalanpalveluksen ja nöyryyden vuoksi ja sentähden, ettei se ruumista säästä; mutta se on ilman mitään arvoa, ja se tapahtuu lihan tyydyttämiseksi.

Kun luet tarkkaan ,niin huomaat ettei tässä puhuta niistä varoittavina esimerkkeinä jotka puhuvat vapauden puolesta vaan niistä jotka pitävät toisten elämää liian vapaana ja tahtovat olla lainopettajina vallitsemassa muiden uskoa.

Galatalaiskirje:
        4:17 Heillä on intoa teidän hyväksenne, mutta ei oikeata; vaan he tahtovat eristää teidät, että teillä olisi intoa heidän hyväksensä.

1.Korinttolaiskirje:
        9:21 ilman lakia oleville ikäänkuin olisin ilman lakia - vaikka en ole ilman Jumalan lakia, vaan olen Kristuksen laissa - voittaakseni ne, jotka ovat ilman lakia;

Room.3:21 Mutta nyt Jumalan vanhurskaus, josta laki ja profeetat todistavat, on ilmoitettu ilman lakia,

Roomalaiskirje:
        1:28 Ja niinkuin heille ei kelvannut pitää kiinni Jumalan tuntemisesta, niin Jumala hylkäsi heidät heidän kelvottoman mielensä valtaan, tekemään sopimattomia.
        6:4 Niin olemme siis yhdessä hänen kanssaan haudatut kasteen kautta kuolemaan, että niinkuin Kristus herätettiin kuolleista Isän kirkkauden kautta, samoin pitää meidänkin uudessa elämässä vaeltaman.
        7:23 mutta jäsenissäni minä näen toisen lain, joka sotii minun mieleni lakia vastaan ja pitää minut vangittuna synnin laissa, joka minun jäsenissäni on.
        8:13 Sillä jos te lihan mukaan elätte, pitää teidän kuoleman; mutta jos te Hengellä kuoletatte ruumiin teot, niin saatte elää.
        8:26 Samoin myös Henki auttaa meidän heikkouttamme. Sillä me emme tiedä, mitä meidän pitää rukoileman, niinkuin rukoilla tulisi, mutta Henki itse rukoilee meidän puolestamme sanomattomilla huokauksilla.
        11:25 Sillä minä en tahdo, veljet - ettette olisi oman viisautenne varassa - pitää teitä tietämättöminä tästä salaisuudesta, että Israelia on osaksi kohdannut paatumus - hamaan siihen asti, kunnes pakanain täysi luku on sisälle tullut,
        14:5 Toinen pitää yhden päivän toista parempana, toinen pitää kaikki päivät yhtä hyvinä; kukin olkoon omassa mielessään täysin varma.
        14:11 Sillä kirjoitettu on: "Niin totta kuin minä elän, sanoo Herra, minun edessäni pitää jokaisen polven notkistuman ja jokaisen kielen ylistämän Jumalaa."
        14:14 Minä tiedän ja olen varma Herrassa Jeesuksessa, ettei mikään ole epäpyhää itsessään; vaan ainoastaan sille, joka pitää jotakin epäpyhänä, sille se on epäpyhää.

Ef2:14. Sillä hän on meidän rauhamme, hän, joka teki molemmat yhdeksi ja purki erottavan väliseinän, nimittäin vihollisuuden,
        15. kun hän omassa lihassaan teki tehottomaksi käskyjen lain säädöksinensä, luodakseen itsessänsä nuo kaksi yhdeksi uudeksi ihmiseksi, tehden rauhan,
        16. ja yhdessä ruumiissa sovittaakseen molemmat Jumalan kanssa ristin kautta, kuolettaen itsensä kautta vihollisuuden.
        17. Ja hän tuli ja julisti rauhaa teille, jotka kaukana olitte, ja rauhaa niille, jotka lähellä olivat;
        18. sillä hänen kauttansa on meillä molemmilla pääsy yhdessä Hengessä Isän tykö.
        19. Niin ette siis enää ole vieraita ettekä muukalaisia, vaan te olette pyhien kansalaisia ja Jumalan perhettä,
        20. apostolien ja profeettain perustukselle rakennettuja, kulmakivenä itse Kristus Jeesus,
        21. jossa koko rakennus liittyy yhteen ja kasvaa pyhäksi temppeliksi Herrassa;
        22. ja hänessä tekin yhdessä muitten kanssa rakennutte Jumalan asumukseksi Hengessä.

Ei ole epäselvää etteikö Paavali puhu "käskyjen laista" ja "säädöksistä jotka olivat(meitä) Israelilaisia vastaan".

Näitä todisteita löytyy vaikka kuinka monta, jotka kaikki poikkeuksetta puhuvat samaa.Koko Uusi Testamentti puhuu täysin eri kieltä kuin heidän oppinsa.
        Uuden Testamentin opetus on Kristillisyyden kulmakivi.

Roomalaiskirje:
        2:14 Sillä kun pakanat, joilla ei lakia ole, luonnostansa tekevät, mitä laki vaatii, niin he, vaikka heillä ei lakia ole, ovat itse itsellensä laki
        Ja tässä taas ei pakanoilla ollut kymmenen käskyn lakia voimassa ,mutta Jumalan lakia he kuitenkin noudattivat tekemällä oikein, niinkuin lain tarkoitus on.

Ja vielä kun ottaa huomioon ettei maailmassa ole ollut kymmenen käskyn noudattajia tähänkään asti pakanoiden joukossa ,eivätkä adventistitkaan sitä oikeasti noudata muista paljon poikkeavasti, niin ainoa merkitys mikä jää on riidaksi asti inttää selkeää asiaa jotta kirkon maine säilyisi.
        Mikään muu ei voi olla motiivina tuohon jääräpäisyyteen Jumalan sanan selkeää ilmoitusta vastaan.

Meille ei tietenkään ole missään luvattu että saisimme käyttää vapauttamme vääryyden tekemiseen.
        Galatalaiskirje:
        5:13 Te olette näet kutsutut vapauteen, veljet; älkää vain salliko vapauden olla yllykkeeksi lihalle, vaan palvelkaa toisianne rakkaudessa.

Matteuksen evankeliumi:
        7:6 Älkää antako pyhää koirille, älkääkä heittäkö helmiänne sikojen eteen, etteivät ne tallaisi niitä jalkoihinsa ja kääntyisi ja repisi teitä.
        23:8 Mutta te älkää antako kutsua itseänne rabbiksi, sillä yksi on teidän opettajanne, ja te olette kaikki veljiä.

Efesolaiskirje:
        4:26 "Vihastukaa, mutta älkää syntiä tehkö." Älkää antako auringon laskea vihanne yli,

2.Tessalonikalaiskirje:
        2:3 Älkää antako kenenkään vietellä itseänne millään tavalla. Sillä se päivä ei tule, ennenkuin luopumus ensin tapahtuu ja laittomuuden ihminen ilmestyy, kadotuksen lapsi,

Hebrealaiskirje:
        13:9 Älkää antako monenlaisten ja vieraiden oppien itseänne vietellä; sillä on hyvä, että sydän saa vahvistusta armosta eikä ruuista, joista ne, jotka niitä menoja ovat noudattaneet, eivät ole mitään hyötyneet.

1.Pietarin kirje:
        3:14 Vaan vaikka saisittekin kärsiä vanhurskauden tähden, olette kuitenkin autuaita. "Mutta älkää antako heidän pelkonsa peljättää itseänne, älkääkä hämmästykö",

En näe mitään muuta syytä adventisteilla pitäytyä opissaan kuin saada ihmiset alistettua ja erotettua heidän seuraansa.Missään tapauksessa heidän oppinsa ei selitä näitäkään Paavalilta otettuja lainauksia.
        Siksi minä uskon mieluummin Raamattuun ja näen heidän oppinsa pyrkivän mitätöimään kaiken mikä on heille epämieluista.
        En ole ainakaan nähnyt kenenkään adventistin näillä Raamatunkohdilla todistavan oppinsa puolesta.

• Dick
        "ei vaikeutta" kirjoitti:

Kirjoitus joka oli kiviin kirjoitettu oli ne "kymmenen käskysanaa"
        Ja säädökset olivat sivutaskuissa.

Kirje kolossalaisille 2
        1. Sillä minä tahdon, että te tiedätte, kuinka suuri kilvoittelu minulla on teidän tähtenne ja laodikealaisten ja kaikkien tähden, jotka eivät ole minun ruumiillisia kasvojani nähneet,
        2. että heidän sydämensä, yhteenliittyneinä rakkaudessa, saisivat kehoitusta omistamaan täyden ymmärtämyksen koko rikkauden ja pääsisivät tuntemaan Jumalan salaisuuden, Kristuksen,
        3. jossa kaikki viisauden ja tiedon aarteet ovat kätkettyinä.
        4. Tämän minä sanon, ettei kukaan teitä pettäisi suostuttelevilla puheilla.
        5. Sillä jos ruumiillisesti olenkin poissa, olen kuitenkin teidän kanssanne hengessä ja iloitsen nähdessäni järjestyksen, joka teidän keskuudessanne vallitsee, ja teidän lujan uskonne Kristukseen.
        6. Niinkuin te siis olette omaksenne ottaneet Kristuksen Jeesuksen, Herran, niin vaeltakaa hänessä,
        7. juurtuneina häneen ja hänessä rakentuen ja uskossa vahvistuen, niinkuin teille on opetettu; ja olkoon teidän kiitoksenne ylitsevuotavainen.
        8. Katsokaa, ettei kukaan saa teitä saaliikseen järkeisopilla ja tyhjällä petoksella, pitäytyen ihmisten perinnäissääntöihin ja maailman alkeisvoimiin eikä Kristukseen.
        9. Sillä hänessä asuu jumaluuden koko täyteys ruumiillisesti,
        10. ja te olette täytetyt hänessä, joka on kaiken hallituksen ja vallan pää,
        11. ja hänessä te myös olette ympärileikatut, ette käsintehdyllä ympärileikkauksella, vaan lihan ruumiin poisriisumisella, Kristuksen ympärileikkauksella:
        12. ollen haudattuina hänen kanssaan kasteessa, jossa te myös hänen kanssaan olette herätetyt uskon kautta, jonka vaikuttaa Jumala, joka herätti hänet kuolleista.
        13. Ja teidät, jotka olitte kuolleet rikoksiinne ja lihanne ympärileikkaamattomuuteen, teidät hän teki eläviksi yhdessä hänen kanssaan, antaen meille anteeksi kaikki rikokset,
        14. ja pyyhki pois sen kirjoituksen säädöksineen, joka oli meitä vastaan ja oli meidän vastustajamme; sen hän otti meidän tieltämme pois ja naulitsi ristiin.
        15. Hän riisui aseet hallituksilta ja valloilta ja asetti heidät julkisen häpeän alaisiksi; hän sai heistä hänen kauttaan voiton riemun.
        16. Älköön siis kukaan teitä tuomitko syömisestä tai juomisesta, älköön myös minkään juhlan tai uudenkuun tai sapatin johdosta,
        17. jotka vain ovat tulevaisten varjo, mutta ruumis on Kristuksen.
        18. Älköön teiltä riistäkö voittopalkintoanne kukaan, joka on mieltynyt nöyryyteen ja enkelien palvelemiseen ja pöyhkeilee näyistään ja on lihallisen mielensä turhaan paisuttama
        19. eikä pitäydy häneen, joka on pää ja josta koko ruumis, nivelten ja jänteiden avulla koossa pysyen, kasvaa Jumalan antamaa kasvua.
        20. Jos te olette Kristuksen kanssa kuolleet pois maailman alkeisvoimista, miksi te, ikäänkuin eläisitte maailmassa, sallitte määrätä itsellenne säädöksiä:
        21. "Älä tartu, älä maista, älä koske!"
        22. - sehän on kaikki tarkoitettu katoamaan käyttämisen kautta - ihmisten käskyjen ja oppien mukaan?
        23. Tällä kaikella tosin on viisauden maine itsevalitun jumalanpalveluksen ja nöyryyden vuoksi ja sentähden, ettei se ruumista säästä; mutta se on ilman mitään arvoa, ja se tapahtuu lihan tyydyttämiseksi.

Kun luet tarkkaan ,niin huomaat ettei tässä puhuta niistä varoittavina esimerkkeinä jotka puhuvat vapauden puolesta vaan niistä jotka pitävät toisten elämää liian vapaana ja tahtovat olla lainopettajina vallitsemassa muiden uskoa.

Galatalaiskirje:
        4:17 Heillä on intoa teidän hyväksenne, mutta ei oikeata; vaan he tahtovat eristää teidät, että teillä olisi intoa heidän hyväksensä.

1.Korinttolaiskirje:
        9:21 ilman lakia oleville ikäänkuin olisin ilman lakia - vaikka en ole ilman Jumalan lakia, vaan olen Kristuksen laissa - voittaakseni ne, jotka ovat ilman lakia;

Room.3:21 Mutta nyt Jumalan vanhurskaus, josta laki ja profeetat todistavat, on ilmoitettu ilman lakia,

Roomalaiskirje:
        1:28 Ja niinkuin heille ei kelvannut pitää kiinni Jumalan tuntemisesta, niin Jumala hylkäsi heidät heidän kelvottoman mielensä valtaan, tekemään sopimattomia.
        6:4 Niin olemme siis yhdessä hänen kanssaan haudatut kasteen kautta kuolemaan, että niinkuin Kristus herätettiin kuolleista Isän kirkkauden kautta, samoin pitää meidänkin uudessa elämässä vaeltaman.
        7:23 mutta jäsenissäni minä näen toisen lain, joka sotii minun mieleni lakia vastaan ja pitää minut vangittuna synnin laissa, joka minun jäsenissäni on.
        8:13 Sillä jos te lihan mukaan elätte, pitää teidän kuoleman; mutta jos te Hengellä kuoletatte ruumiin teot, niin saatte elää.
        8:26 Samoin myös Henki auttaa meidän heikkouttamme. Sillä me emme tiedä, mitä meidän pitää rukoileman, niinkuin rukoilla tulisi, mutta Henki itse rukoilee meidän puolestamme sanomattomilla huokauksilla.
        11:25 Sillä minä en tahdo, veljet - ettette olisi oman viisautenne varassa - pitää teitä tietämättöminä tästä salaisuudesta, että Israelia on osaksi kohdannut paatumus - hamaan siihen asti, kunnes pakanain täysi luku on sisälle tullut,
        14:5 Toinen pitää yhden päivän toista parempana, toinen pitää kaikki päivät yhtä hyvinä; kukin olkoon omassa mielessään täysin varma.
        14:11 Sillä kirjoitettu on: "Niin totta kuin minä elän, sanoo Herra, minun edessäni pitää jokaisen polven notkistuman ja jokaisen kielen ylistämän Jumalaa."
        14:14 Minä tiedän ja olen varma Herrassa Jeesuksessa, ettei mikään ole epäpyhää itsessään; vaan ainoastaan sille, joka pitää jotakin epäpyhänä, sille se on epäpyhää.

Ef2:14. Sillä hän on meidän rauhamme, hän, joka teki molemmat yhdeksi ja purki erottavan väliseinän, nimittäin vihollisuuden,
        15. kun hän omassa lihassaan teki tehottomaksi käskyjen lain säädöksinensä, luodakseen itsessänsä nuo kaksi yhdeksi uudeksi ihmiseksi, tehden rauhan,
        16. ja yhdessä ruumiissa sovittaakseen molemmat Jumalan kanssa ristin kautta, kuolettaen itsensä kautta vihollisuuden.
        17. Ja hän tuli ja julisti rauhaa teille, jotka kaukana olitte, ja rauhaa niille, jotka lähellä olivat;
        18. sillä hänen kauttansa on meillä molemmilla pääsy yhdessä Hengessä Isän tykö.
        19. Niin ette siis enää ole vieraita ettekä muukalaisia, vaan te olette pyhien kansalaisia ja Jumalan perhettä,
        20. apostolien ja profeettain perustukselle rakennettuja, kulmakivenä itse Kristus Jeesus,
        21. jossa koko rakennus liittyy yhteen ja kasvaa pyhäksi temppeliksi Herrassa;
        22. ja hänessä tekin yhdessä muitten kanssa rakennutte Jumalan asumukseksi Hengessä.

Ei ole epäselvää etteikö Paavali puhu "käskyjen laista" ja "säädöksistä jotka olivat(meitä) Israelilaisia vastaan".

Näitä todisteita löytyy vaikka kuinka monta, jotka kaikki poikkeuksetta puhuvat samaa.Koko Uusi Testamentti puhuu täysin eri kieltä kuin heidän oppinsa.
        Uuden Testamentin opetus on Kristillisyyden kulmakivi.

Roomalaiskirje:
        2:14 Sillä kun pakanat, joilla ei lakia ole, luonnostansa tekevät, mitä laki vaatii, niin he, vaikka heillä ei lakia ole, ovat itse itsellensä laki
        Ja tässä taas ei pakanoilla ollut kymmenen käskyn lakia voimassa ,mutta Jumalan lakia he kuitenkin noudattivat tekemällä oikein, niinkuin lain tarkoitus on.

Ja vielä kun ottaa huomioon ettei maailmassa ole ollut kymmenen käskyn noudattajia tähänkään asti pakanoiden joukossa ,eivätkä adventistitkaan sitä oikeasti noudata muista paljon poikkeavasti, niin ainoa merkitys mikä jää on riidaksi asti inttää selkeää asiaa jotta kirkon maine säilyisi.
        Mikään muu ei voi olla motiivina tuohon jääräpäisyyteen Jumalan sanan selkeää ilmoitusta vastaan.

Meille ei tietenkään ole missään luvattu että saisimme käyttää vapauttamme vääryyden tekemiseen.
        Galatalaiskirje:
        5:13 Te olette näet kutsutut vapauteen, veljet; älkää vain salliko vapauden olla yllykkeeksi lihalle, vaan palvelkaa toisianne rakkaudessa.

Matteuksen evankeliumi:
        7:6 Älkää antako pyhää koirille, älkääkä heittäkö helmiänne sikojen eteen, etteivät ne tallaisi niitä jalkoihinsa ja kääntyisi ja repisi teitä.
        23:8 Mutta te älkää antako kutsua itseänne rabbiksi, sillä yksi on teidän opettajanne, ja te olette kaikki veljiä.

Efesolaiskirje:
        4:26 "Vihastukaa, mutta älkää syntiä tehkö." Älkää antako auringon laskea vihanne yli,

2.Tessalonikalaiskirje:
        2:3 Älkää antako kenenkään vietellä itseänne millään tavalla. Sillä se päivä ei tule, ennenkuin luopumus ensin tapahtuu ja laittomuuden ihminen ilmestyy, kadotuksen lapsi,

Hebrealaiskirje:
        13:9 Älkää antako monenlaisten ja vieraiden oppien itseänne vietellä; sillä on hyvä, että sydän saa vahvistusta armosta eikä ruuista, joista ne, jotka niitä menoja ovat noudattaneet, eivät ole mitään hyötyneet.

1.Pietarin kirje:
        3:14 Vaan vaikka saisittekin kärsiä vanhurskauden tähden, olette kuitenkin autuaita. "Mutta älkää antako heidän pelkonsa peljättää itseänne, älkääkä hämmästykö",

En näe mitään muuta syytä adventisteilla pitäytyä opissaan kuin saada ihmiset alistettua ja erotettua heidän seuraansa.Missään tapauksessa heidän oppinsa ei selitä näitäkään Paavalilta otettuja lainauksia.
        Siksi minä uskon mieluummin Raamattuun ja näen heidän oppinsa pyrkivän mitätöimään kaiken mikä on heille epämieluista.
        En ole ainakaan nähnyt kenenkään adventistin näillä Raamatunkohdilla todistavan oppinsa puolesta.

Itse lainaat raamattua ihankuin perkele Jeesusta vastaan.

• keskusteluun!

Pysy mukana valistamassa meitä tiedoillasi. Tekstisi ovat olleet mielenkiintoisia.

• Voitto Ramu

Sunnuntai ei ole pedon merkki vaikka adv niin väittävät.

Paljon adventistit puhuvat sapatin pyhittämisestä, mutta he eivt kiinnitä vähääkään huomiota MITEN sapatti pitää pyhittää.
      Itse he eivät PYHITÄ sapattia Raamatun opettamalla tavalla, vaan kivailevat päivästä.

Sapatti muuten ssädettiin VAIn Israelin ja Jumalan väliseksi merkiksi.
      Pakanoita ei missään velvoiteta pitämään sapattia.

EI edes apostolien kokous velvoittanut kirjeessään pakanuudestä kristinuskoon kääntyviä noudattamaan sapattia.
      "Sentähden minä olen sitä mieltä, ettei tule rasittaa niitä, jotka pakanuudesta kääntyvät Jumalan puoleen,
      20. vaan heille kirjoitettakoon, että heidän pitää karttaman epäjumalien saastuttamaa ja haureutta ja lihaa, josta ei veri ole laskettu, sekä verta."

Eikä Jeesuskaan väät
      "Niin hän sanoi hänelle: "Miksi kysyt minulta, mikä on hyvää? On ainoastaan yksi, joka on hyvä. Mutta jos tahdot päästä elämään sisälle, niin pidä käskyt."
      18. Hän sanoi hänelle: "Mitkä?" Jeesus sanoi: "Nämä: 'Älä tapa', 'Älä tee huorin', 'Älä varasta', 'Älä sano väärää todistusta',
      19. 'Kunnioita isääsi ja äitiäsi', ja: 'Rakasta lähimmäistäsi niinkuin itseäsi'".
      20. Nuorukainen sanoi hänelle: "Kaikkia niitä minä olen noudattanut; mitä minulta vielä puuttuu?"
      21. Jeesus sanoi hänelle: "Jos tahdot olla täydellinen, niin mene, myy, mitä sinulla on, ja anna köyhille, niin sinulla on oleva aarre taivaissa; ja tule ja seuraa minua"."

MISSÄ SIIS UUDESSA TESTAMENTISSA KÄSKY PAKANARISTITYILLE PITÄÄ SAPATTI???

ja toisaalta:

lähes kaikiialla maailmassa pidetään lepopäivä sekä lauantaina, että sunnuntaina.

Adventistit pitävä tiukasti kiinni ikivanhasta "profetiasta" jonkam ukaan tulisi LAKI joka säätäisi, että ihmisten tulee kaikkialla pyhittää sunnuntai. Puhuvat ns:"sunnuntailaista".

Millannekohan eduskunnan päätös Suomessa olisi tuota asiaa koskien??

• Seraja-m55

Tuo että sanotaan sunnuntain NYT olevan pedon merkki, on vain vääristetty syytös adventisteja kohtaan, jotka eivät niin opeta.

Eri asia sitten on mitä sunnuntaista joskus vähän ennen Jeesuksen toista tulemusta tulee kun sen pyhittämistä aletaan pakottaa täydellisellä boikotilla ja lopulta kuolemanrangaistusuhalla.

Jumalahan ei pakota ihmistä koskaan mihinkään vaan antaa loppuun asti täydellisen valinnanvapauden.
      Siitä myös voimme päätellä väärän vallan eli pakotteista.

• -björn-

Puheesi ei pidä paikkaansa.
        Meiullä oli kovat kiistat aikoinaan asiasta työtoverini kanssa edellisen paavin valinnan jälkeen.
        Työtoverini kivenkovaan väitti kahden vuoden sisällä paavin saavan tuollaisen sunnuntailain aikaan.
        Hän oli niin täysin varma väitteestään että meillä meni hänen kanssaan välit poikki.
        Vaihdoin jopa työpaikkaa eri puolelle Suomea koska työnteko häiriintyi hänen pitäessä asiaa esillä päivittäin.
        On turhaa väittää ettei teidän väkenne aiheuta haittaa muille uskoessaan kirkkonne oppiin.
        Tuosta ajasta on nyt mennyt 26 vuotta ilman ennusteen toteutumista.
        En viitsi mainita teidän kirkkonne henkilöitä nimeltä joilla oli täysin sama käsitys.
        Heidän nimiään on kyllä jo täällä muissa yhteyksissä ollut näkyvissä.
        Kyllä ne muistetaan ja tehdään johtopäätöksiä.
        Väärästä tietää mistä se on kotoisin.

• Seraja-m55
        -björn- kirjoitti:

Puheesi ei pidä paikkaansa.
        Meiullä oli kovat kiistat aikoinaan asiasta työtoverini kanssa edellisen paavin valinnan jälkeen.
        Työtoverini kivenkovaan väitti kahden vuoden sisällä paavin saavan tuollaisen sunnuntailain aikaan.
        Hän oli niin täysin varma väitteestään että meillä meni hänen kanssaan välit poikki.
        Vaihdoin jopa työpaikkaa eri puolelle Suomea koska työnteko häiriintyi hänen pitäessä asiaa esillä päivittäin.
        On turhaa väittää ettei teidän väkenne aiheuta haittaa muille uskoessaan kirkkonne oppiin.
        Tuosta ajasta on nyt mennyt 26 vuotta ilman ennusteen toteutumista.
        En viitsi mainita teidän kirkkonne henkilöitä nimeltä joilla oli täysin sama käsitys.
        Heidän nimiään on kyllä jo täällä muissa yhteyksissä ollut näkyvissä.
        Kyllä ne muistetaan ja tehdään johtopäätöksiä.
        Väärästä tietää mistä se on kotoisin.

Jos adventistit todellakin ovat noin käyttäytyneet, niin ei se ainakaan heidän saamastaan opetuksesta ole johtunut, vaan he ovat epänormaalissa innossaan tai jopa väärässä hengessä menneet liian pitkälle omissa tulkinnoissaan.

Olen hyvin pahoillani, jos todella olet noin paljon joutunut kärsimään tuollaisesta väärästä innosta, jota minäkin sanon selväksi häirinnäksi.
        Minä en menisi tekemään koko kirkkokuntaa koskevia johtopäätöksiä kyseisten henkilöiden yli-innokkaan harhaantumisen vuoksi.

Minä en ainakaan pysty tänä päivänä tietämään lopputapahtumien alkamisen aikaa. Sensijaan yhdyn siihen raamatulliseen näkemykseen siitä, että sen ajan tietää vain Isä-Jumala yksin.
        Meidän tulee kuitenkin joka päivä olla valvovia uskossa, koska emme tiedä omaa lähtöaikaamme.

Meidän pitäisi olla erittäin innokkaita lähinnä Kristuksen korottamisessa ja siinä, että vaikutuksemme voisi olla lisäämässä lähimmäistemme hyvää oloa tai jopa onnellisuutta.

Pyydän anteeksi kyseisten henkilöiden puolesta.

• -björn-
        Seraja-m55 kirjoitti:

Jos adventistit todellakin ovat noin käyttäytyneet, niin ei se ainakaan heidän saamastaan opetuksesta ole johtunut, vaan he ovat epänormaalissa innossaan tai jopa väärässä hengessä menneet liian pitkälle omissa tulkinnoissaan.

Olen hyvin pahoillani, jos todella olet noin paljon joutunut kärsimään tuollaisesta väärästä innosta, jota minäkin sanon selväksi häirinnäksi.
        Minä en menisi tekemään koko kirkkokuntaa koskevia johtopäätöksiä kyseisten henkilöiden yli-innokkaan harhaantumisen vuoksi.

Minä en ainakaan pysty tänä päivänä tietämään lopputapahtumien alkamisen aikaa. Sensijaan yhdyn siihen raamatulliseen näkemykseen siitä, että sen ajan tietää vain Isä-Jumala yksin.
        Meidän tulee kuitenkin joka päivä olla valvovia uskossa, koska emme tiedä omaa lähtöaikaamme.

Meidän pitäisi olla erittäin innokkaita lähinnä Kristuksen korottamisessa ja siinä, että vaikutuksemme voisi olla lisäämässä lähimmäistemme hyvää oloa tai jopa onnellisuutta.

Pyydän anteeksi kyseisten henkilöiden puolesta.

Tapa esitellä adventismia on selkeästi lieventynyt vuosikymmenien kuluessa.
        Käsitys jonka on aikoinaan saanut pysyy mielessä.
        Siksi juuri nykyinen pehmoilu tuntuu omien virheiden kalkitsemiselta ja salonkikelpoisuuden yritykseltä.
        Keskustelumme johtivat työtoverini järjestämään kotiini puhuttelun monen saarnamiehen voimin.
        Silloinen menettely vastaa jokseenkin Jehovantodistajien kotikäyntejä.
        Itsehän en ole koskaan ollut adventisti.
        Sen perusteella pidin toimintaa melko tunkeilevana.
        Onhan kotona ihmiset kuitenkin isäntiä vaikka vuokrahuoneistossa asuimmekin.

• Seraja-m55
        -björn- kirjoitti:

Tapa esitellä adventismia on selkeästi lieventynyt vuosikymmenien kuluessa.
        Käsitys jonka on aikoinaan saanut pysyy mielessä.
        Siksi juuri nykyinen pehmoilu tuntuu omien virheiden kalkitsemiselta ja salonkikelpoisuuden yritykseltä.
        Keskustelumme johtivat työtoverini järjestämään kotiini puhuttelun monen saarnamiehen voimin.
        Silloinen menettely vastaa jokseenkin Jehovantodistajien kotikäyntejä.
        Itsehän en ole koskaan ollut adventisti.
        Sen perusteella pidin toimintaa melko tunkeilevana.
        Onhan kotona ihmiset kuitenkin isäntiä vaikka vuokrahuoneistossa asuimmekin.

Minun on niin vaikeata nähdä tuollaista käyttäytymistä adventisteilta todeksi, että joudun taas sanomaan, että JOS noin on todellakin toimittu, niin se on jo ollut pakkokäännyttämistä, jollaisen minä näen paremminkin sielunvihollisen toimintatapana.

Ne adventistit, jotka minä tunnen, ovat kyllä vähän liikaakin tuollaisen vastakohtia siinä mielessä, että kovin yleisesti jätetään kaikki evankeliointi tekemättä. Minun lähipiirini myös näkee kaiken vapaan valinnan suuren arvon.

Jos minulle toisen suunnan edustaja sanoisi kerrankin, että ei keskustella uskon asioista, niin varmasti noudattaisin hänen tahtoaan.

Täällä tietysti joku voi niin sanoakin, mutta kirjoittajien takana on kuitenkin aina runsaasti niitä hiljaisia, jotka kyllä lukevat näitä, mutta eivät osallistu ja heidän takiaan olemme monesti pakoitetut puolustautumaan kun meistä puhutaan valehdellen pahaa.
        Olen kuitenkin pyrkinyt viime aikoina vetoamaan siihen, kuinka Kristuksen evankeliumi on aina se ylivertainen oppi ja side meidän kristittyjen välillä, jota meidän tulee korottaa ja mielellään tutkia yhä syvemmin, sillä ymmärrän ja uskon, että pelkästään siinä meille avautuukin sitä rajattomampi tutkimuskenttä, mitä paremmin opimme tuntemaan Kristusta ja hänen valtavaa jumalallista persoonaansa ja samalla koko jumaluutta, joka niinikään liittyy valtavalla uhrautumisellaan Kristuksen Uhriin.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Paskakaivo Kuhmo

Moniko teki uuden saostuskaivon, joka erittelee paskan ja nesteet imeytyskenttineen maassa taloissa. Kaikkien talojen pi
      Kuhmo
      69
      4590
    2. Uskotko yliluonnolliseen?

Mitä jos tämä ns. kaivattusi on loitsunut sinut? Olettekos sitä ajatelleet, niinpä. Ette todellakaan. :D
      Ikävä
      100
      4058
    3. Miten sinut

Voisi hurmata uudelleen?
      Ikävä
      54
      3599
    4. Mitä kuuluu?

Toivottavasti sulla oli hyvä päivä tänään. Täällä on taas ollut niin negatiivista juttua. Oli pakko tulla sanomaan sinul
      Ikävä
      38
      2871
    5. Keilahalli

Onneksi rakennettiin aikoinaan se keilahalli, se pelastaa eläinpuistoyhtiöiden sekä koko Ähtärin kaupungin talouden!
      Ähtäri
      27
      2619
    6. Uskallatko katsoa pitkään silmiin

kaivattuasi, jos olette samassa tilassa? Alkaako sydän jyskyttää, jos katseet jumittuvat? Pelkäätkö ulkopuolisten huomaa
      Ikävä
      61
      2562
    7. Heippa mies......

Milloin rakastellaan vai odotetaanko vielä 10 vuotta?
      Ikävä
      48
      2459
    8. Elämäni rakkaus

Olet aina ollut ja luultavasti niin pysyykin 😘
      Ikävä
      39
      1947
    9. Huomenta rakas

Olet varmasti jo työn touhussa. Ahkera alfamies kun olet. 😅❤️
      Ikävä
      47
      1918
    10. Jani Mäkelä ihmettelee työministeri Satosen matkaa Aasiaan hoitajia rektyroimiseksi sieltä Suomeen.

https://www.iltalehti.fi/politiikka/a/cfba6abc-f871-4ce2-b327-41aa5819934c Kokoomus on lähtenyt omin päin ilman hallitus
      Maailman menoa
      252
      1746
    Aihe