Kuolema

Enter and Exit

Miten koette vanhuksen kuoleman ?

Onko se luonnolinen osa ihmisen elämänkaarta jonka tulee antaa tapahtua luonnollisesti vai viimeiseen asti vältettävä paha jota vastaan tulee taistella kaikin mahdollisin keinoin ?

Onko mielestänne vanhuksen kuolema seurausta aina lääkärin ja hoitohenkilökunnan tekemästä virheestä vai voiko ihminen kuolla myös luonnollisesti ?

Onko palstalla esitetyt kommentit ja väitteet kuolemantuottamuksista osittain aiheellisia vai vain syyttämisreaktioita läheisen kuoleman aiheuttaman tuskan johdosta ?

Oletko kysynyt ikääntyneeltä hänen suhtautumisestaan kuolemaansa ?
Oletko kysynyt miten vanhus haluaa kuolla ?
Miten hoitohenkilökunta ja omaiset kunnioittavat vanhuksen tahtoa ? Onko sitä edes selvitetty ?

Ja Aikuinen: mitä koet Hyvän Kuoleman olevan ? Toivon Sinun vastaavan... ja luonnollisesti myös muiden...

44

3861

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • rajalle saattelija

jo usein kokee eläneensä tarpeeksi pitkään ja odottaa noutajaa. Jos hän tekee aloitteen, siitä voi aivan hyvin puhua hänen kanssaan, se on valmistautumista tulevaan. Oma tätini oli sairas ja tiesi kuolevansa, mutta hän valitsi itse papin, joka tuli siunaamaan hänet ja sopi hautajaisten ohjelman, jakoi tavaransa, olisi varmaan leiponutkin jos olisi pystynyt. Kuoleman jälkeen ei ollut mitään epäselvää. - Itse hoidan pitkäaikaissairaita. Useimpien kuolemaan ehtii valmistautua. Tavoitteenamme on, että jokaisessa päivässä olisi silti jotain iloa, olo olisi hyvä ja kivuton, vaikka mitään parantavaa ei enää olekaan. Ikävintä on, jos omaiset riitelevät keskenään, se heijastuu myös vanhukseen. Vanhan ihmisen kuolema on luonnollinen, muistot jäävät.

• hyvä hoito

Oletko hoitohenkilökuntaa jolla ei ole aavistustakaan siitä, mikä- on HYVÄ kuolema?

Sääli.

EI sovi olla alalla silloin.

Jos ei tajua edes mikä on hyvää hoitoa, niin nopeasti muihin hommiin.

• pitäisi

tyhmemmänkin tajuta että ihminen on kuolevainen.Sille asialle et sinä eikä kukaan muukaan voi mitään.Jos et ole sitä kohdallasi hyväksynyt,niin yritä siihen vain sopeutua.Asia on korkeamman tahon käsissä.Ketjun aloittajalle kiitos viisaista sanoista.Hyvä kuolema on kärsimyksen minimointia keinoilla joita lääke,- ja hoitotiede tuntee ja riittävästi henkilökuntaa sen toteuttamiseen.Myös omaisten osuutta ei voi koskaan korostaa liikaa,heillehän kuoleva potilas on läheisin.

• Anonyymi

Mikäs sun mielestä on hyvä kuolema?

• Anonyymi

Mikä sääli itseäsikö? Mikä on sun mielestä hyvä kuolema

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Mikä sääli itseäsikö? Mikä on sun mielestä hyvä kuolema

Ei sellaista ole , kuolema on aina julma ja ruma .

• ja selän takana poistatat v...

Minä keskustelen omiseni kuolemasta aivan asiallisesti, hänelle tehtiin hoitovirheitä, hoidon laiminlyöntiä ja kaikkea kauheaa ja minua omaisena kiusattiin, aivan niinkuin tekin nyt täällä teette.
      Kiusaatte ja poistatte viestejäni kun kerron omista kauhukokemuksistani läheiseni laitoshoidon yhteydessä.

HÄVETKÄÄ!!!

• Anonyymi

Kun potilaalla on ikää noin 90 vuotta ja makoilee sängynpohjalla, katsoo lääkäri kuoleman ajankohtaiseksi , määrää ravinto- ja tippaletkun irrotettavaksi, ilmoittaa omaisille potilaan kuolevan 3 päivässä.

3 päivässä kuivatus tappaa potilaan, siinä se oli , elämän loppu ja kuolemisen sisäänajo

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Kun potilaalla on ikää noin 90 vuotta ja makoilee sängynpohjalla, katsoo lääkäri kuoleman ajankohtaiseksi , määrää ravinto- ja tippaletkun irrotettavaksi, ilmoittaa omaisille potilaan kuolevan 3 päivässä.

3 päivässä kuivatus tappaa potilaan, siinä se oli , elämän loppu ja kuolemisen sisäänajo

...ja sitä ennen valtio ja hoivakoti on ihanasti ehtinyt kupata kaiken omaisuuden heikolta ja hauraalta vanhukselta mikä on tullut jo araksi ja varovaiseksi.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

...ja sitä ennen valtio ja hoivakoti on ihanasti ehtinyt kupata kaiken omaisuuden heikolta ja hauraalta vanhukselta mikä on tullut jo araksi ja varovaiseksi.

Ilmaiseksiko hoito- ja hoivakotien pitäisi niitten asukkaat hoitaa? - Nm. Mikä on kuplasi nimi

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Sinäpä oletkin jo nostanut framille mitä tahdon tietää. Taidat nyt olla vähän ilkeän sarkastinen, mutta onhan se myös noin, eikä ihmistä voi eikä itse tykkää olla letkuissa. Käytännöt vaihtelee hurjasti mallikelpolpoisen empaattisesta hirvittävään tuskaan ja kärsimykseen!

Mutta itse kysymykseen....

Eräs ysikymppinen omaiseni on sairaalassa ollut. Minulla oli ennakkoon ihan liian positiivinen mielikuva, ja itse käynyt pari kertaa. Tänään ihan tosissani havahduin, että täällähän on vähän niinkuin näännytys päällä! Jos potilas ei syö eikä juo kunnolla ja on vieläpä vähän nielemisongelmaa mikä ei yhtään helpota syömistä, niin eikö luulisi olevan avattu suoniyhteys, kun lisäksi vielä valittaa kipuja ja ilmeet näyttää kipua?!
        Tiedossani ei ole syytä mikä estäisi nesteytyksen tai parempaa lääkitystä.

En ole aivan lähiomainen, joten en tiedä enkä oikein voi kysyäkään ihan kaikkea eikä tieto kulje niin kovin hyvin suvussa. En myöskään tiedä potilaan tahtoa, mutta on kuoleman kaipuuta ollut. Mä ymmärrän kyllä itsekin toimintarajoitteisena, sillä eihän vapaus ole vain sitä ettei olla vankilassa! Taitaa sittenkin tehdä kuolemaa vaikkei tätä kerrota ja puhutaan jopa kuntoutuksessa, sillä jotkin kehon merkit myös sopii siihen...?

Mut jos olisin lähiomainen niin ilmoittaisin: nyt prkle tippa käteen ja lisää kipulääkettä! Ja eikä tollanen aivan hirvee asento, kunnon asentoon just nyt! - nämä tulee omasta kokemuksesta. Kolmanneksi mikä se terveys on ja mihin se menee oikeesti! Muuten pitää esittää kunnon vastasyyt.

lajijasuris

• Pinky

Kuolema on jokaiselle niin kipeä paikka. Itse olen ollut muutaman kerran kuolevan vanhuksen vieressä, pitänyt kädestä kiinni, silittänyt.

Kauneinta kuolema on ollut silloin, kun vanhus itse on ollut sinut oman elämänsä kanssa, sielu ja ruumis on ollut yhtäaikaa valmiina lähtemään.

Silloin on minusta aiheellista antaa vanhuksen vain olla rauhassa kun ei halua elvytystä niin ei halua eikä minun kokemissani tapauksissa ole ollut mitään järkeä edes elvyttää.

Olen lukenut vanhuksen tahdosta runoja, raamattua, mieli kirjaa. Pyytänyt papin, omaisen, ystävän. Soittanut musiikkia, pitänyt kiinni, sylissä, silittänyt ollut vain läsnä.

Nämä kuolemat ovat olleet mielestäni luonnollisia ja kauniita.
      Olemme kunnioittaneet poismenoa pesemällä vainajan, laittamalla hiukset, vaatteet, ajaneet parran, rauhassa hartaudella. Tuomme kukkia jos saamme, poltamme kynttilää. Muistelleet yhdessä muiden vanhusten kanssa, keskustelleet.
      Laittaneet vanhuksen huoneen omaisten hyvästijättöä varten kauniiksi. Kuunnelleet heidän toiveitaan.

Ja kaikki me hoitajat olemme itkeneet joka ikinen kerta.

Ps. On olemassa myös hoitotestamentti. Itse aion ainakin täyttää kun ikää tulee lisää.

• Enter and Exit

Halusin aloittaa tämän keskustelun, jotta tällä palstalla käytäisiin rakentavaa ja puolueetonta keskustelua kuolemasta. Toivoin sen osoittavan, kuinka vaikeita ja monimuotoisia ja ennenkaikkea yksilöllisiä asioita kuolema ja siihen liittyvät ajatukset/arvot/asenteet/tunteet ja tilanteet ovat.

Olen hoitaja kuten eräs keskusteluun osallistunut oikein arvasi. Mutta en ole täältä hakemasta tietoa kuolemasta. Tarkoitukseni ja haluni oli vain aloittaa keskustelu, joka olisi ja pysyisi asiallisena sekä olisi neutraali eli ilman syyttelyjä, joita täällä on jo riittämiin (puolin ja toisin).

Ja Sinulle "Aikuinen": Olet kovin sanoin arvostellut meitä hoitajia. Uskon, että osittain jopa aiheellisesti, kärjistäen toki. Haluaisin tietää miten Sinä koet kuoleman ja erityisesti hyvän, arvokkaan ja ihmisarvoisen kuoleman. En ole näitä keskusteluja seurannut kuin pari kuukautta, mutta hahmona olet näillä sivuilla kovin näkyvä. Tämä ei ole hyökkäys sinua kohtaan vaan mahdollisuus Sinulle tuoda ajatuksiasi julki.

• viimeisenä 2 kk

Aikaisemmin olin täällä paljon enemmän, olinhan tämän palstan aloittaja.
        Ilman minua tätä palstaa ei olisi olemassakaan.
        Siksi koen nämä henkilökohtaiset hyökkäykset todelle ilkeilyinä, koska minä olen ensimmäiset kaksi vuotta täällä keskustella aiheesta vanhustenhoito, ja joka kerta saanut henkilökohtaisen myrkkypiikin osakseni.
        Oikein nettikiusaamista on tämä ollut "hoitajien" puoleleta, ties ovatko kaikki edes hoitajia, muuten vaan surffailevat ja kuluttavat joutilasta aikaansa täällä.

Kyllä tuo edellinen kuvaus hyvästä kuolemasta oli ainakin hienon kuuloista.

Siinä laitoksessa, missä äitini oli, ei valitettavasti mitään kaunista tapahtunut ennenkuin potilas tavallisimmin tukehtumalla hengitysvaikeuksiinsa monen päivän kamppailun jälkeen heitti henkensä.
        Kuulin näitä kuolevia 6 vuoden ajan viikottain jossain päin osastoa korisemassa tuskaista hengenahdistustaan.

Mäin myös loppui äitini, hyvin tuskaisesti, läsnä olin minä.
        Minä joka pidin kiinni ja sylissä.
        Viereisessä vuoteessa kirosi ja meuhkasi dementoitunut kovaääninen dementiapotilas.
        Emme saaneet pyynnöstä huolimatta olla edes kahdestaan.

Aivan yhtä epämiellyttävä loppu kuin koko laitoshioitojakso.

• hiukan seuraillut
        viimeisenä 2 kk kirjoitti:

Aikaisemmin olin täällä paljon enemmän, olinhan tämän palstan aloittaja.
        Ilman minua tätä palstaa ei olisi olemassakaan.
        Siksi koen nämä henkilökohtaiset hyökkäykset todelle ilkeilyinä, koska minä olen ensimmäiset kaksi vuotta täällä keskustella aiheesta vanhustenhoito, ja joka kerta saanut henkilökohtaisen myrkkypiikin osakseni.
        Oikein nettikiusaamista on tämä ollut "hoitajien" puoleleta, ties ovatko kaikki edes hoitajia, muuten vaan surffailevat ja kuluttavat joutilasta aikaansa täällä.

Kyllä tuo edellinen kuvaus hyvästä kuolemasta oli ainakin hienon kuuloista.

Siinä laitoksessa, missä äitini oli, ei valitettavasti mitään kaunista tapahtunut ennenkuin potilas tavallisimmin tukehtumalla hengitysvaikeuksiinsa monen päivän kamppailun jälkeen heitti henkensä.
        Kuulin näitä kuolevia 6 vuoden ajan viikottain jossain päin osastoa korisemassa tuskaista hengenahdistustaan.

Mäin myös loppui äitini, hyvin tuskaisesti, läsnä olin minä.
        Minä joka pidin kiinni ja sylissä.
        Viereisessä vuoteessa kirosi ja meuhkasi dementoitunut kovaääninen dementiapotilas.
        Emme saaneet pyynnöstä huolimatta olla edes kahdestaan.

Aivan yhtä epämiellyttävä loppu kuin koko laitoshioitojakso.

Kyllä kuolemasta pitäisi keskustella paljon avoimemmin, yleisesti, julkisuudessa. Huomaa tästäkin edellisestä kirjoituksesta, että siinä ollaan täysin tietämättömiä siitä, mitä kuoleminen on, miten se tapahtuu. Ei se ihmiset niin ole, että elämän loppu tulee aina kauniisti, hymy huulilla nukkuessa.

Luotan siihen satavarmasti, että hoitoalan ihmiset tietävät, milloin aktiivihoito on syytä lopettaa, ja antaa ihmiset elää loppupäivät, minuutit rauhassa kivunhoidon turvin. Olen vierestä seurannut, miten omainen vaatii nesteytystä viimeisillään olevalle potilaalle. Se ei ole kaunista seurata. Huoh! Kun vaan tietäisivät mitä ne kärsimykset ovat, kun "nukkuva" ruumis nesteytetään uudelleen kokemaan pitkittyvää kivun tuskaa.

• tietäis mitä kuoleva tuntee
        hiukan seuraillut kirjoitti:

Kyllä kuolemasta pitäisi keskustella paljon avoimemmin, yleisesti, julkisuudessa. Huomaa tästäkin edellisestä kirjoituksesta, että siinä ollaan täysin tietämättömiä siitä, mitä kuoleminen on, miten se tapahtuu. Ei se ihmiset niin ole, että elämän loppu tulee aina kauniisti, hymy huulilla nukkuessa.

Luotan siihen satavarmasti, että hoitoalan ihmiset tietävät, milloin aktiivihoito on syytä lopettaa, ja antaa ihmiset elää loppupäivät, minuutit rauhassa kivunhoidon turvin. Olen vierestä seurannut, miten omainen vaatii nesteytystä viimeisillään olevalle potilaalle. Se ei ole kaunista seurata. Huoh! Kun vaan tietäisivät mitä ne kärsimykset ovat, kun "nukkuva" ruumis nesteytetään uudelleen kokemaan pitkittyvää kivun tuskaa.

Tämä on todella ärsyttävää.
        Olet varmasti itse hoitaja, koska kukaan muu ei voi olla noin itseriittoinen, että on varma siitä että HOITAJA TIETÄÄ MITÄ KUOLEVA TUNTEE!

Juuri sitä hän ei tiedä, ei kukaan varmasti tiedä, jos ei potilas itse kerro.

Ja läheisin ihminen varmasti tietää paljon paremmin omaisensa reaktiot kuin joku kylmä hoitaja joka virkansa puolest siellä leikkii enkeliä, en sano minkä väristä koska se on täällä kielletty, sanotaan vaikka että leikkii kuolemansaattajaa.

Siinäpä se juuri onkin.
        Kukaan ei tiedä joka ei ole kuollut.

EIkä kukaan kuollut ole tullut kertomaan.

Minun omaisellani oli juuri tästä "PASSIIVISESTA" etutanasiasta eli hoidon ja muun hyvän huolenpidon luopumisesta todella karmea loppu.

Ja tällainen hoidon lopettaminen voi sitten aiheuttaa melko pitkän ja kiduttavan kuolinkamppailun, mikä kestää vuorokausia jopa viikkoja.

Ehei, ei ole elämää suojelevaa hoitoa se minkä tarkoituksena on tuottaa kuolema, toisin sanoen tappaa.

• omaisen kimppuun

Vai hoitaja se taas tietää miten hoitajat osaavat 100 % hommansa!
        Sitä he eivät hallitse, kukaan ei hallitse kuolemaa!
        Ja sitten tuo syytös taas, että omainen tuottaa nesteytyksen vaatimuksellaan potilaalle kipuja.
        TÖRKEÄÄ, TÖRKEÄÄ.

• ruumis, vai

Olet ilmeisesti ollut nukkuva ruumis kun noin kattavasti tiedät miltä sellaisesta tuntuu.

Omakehu, omakehu....haisee...pahalle...

Hieman nöyryyttä hoitajillekaan ei olisi pahitteeksi.

• tyytyväisen potilaan omainen
        ruumis, vai kirjoitti:

Olet ilmeisesti ollut nukkuva ruumis kun noin kattavasti tiedät miltä sellaisesta tuntuu.

Omakehu, omakehu....haisee...pahalle...

Hieman nöyryyttä hoitajillekaan ei olisi pahitteeksi.

jaa-a. Kukahan sinuakin vanhana hoitaa, kun noit hyökkäät kaikkia hoitajia kohtaan. Ei varmasti näitten kommenttien perusteella nuoret hakeudu enää alalle. No, ole huoleti, vironvenäläisiä kyllä riittää. Ja sittenpähän saat kokea sitä ansaitsemaasi hoitoa!

• Enter And Exit

Hoitajana minua tietysti hivelee se, että luotat meihin noin paljon. MUTTA, se koska aktiivinen hoito on syytä lopettaa/miten ihminen kuolee/nesteytetäänkö iv:sti ei saisi koskaan olla vain hoitajien ja lääkäreiden asia/päätös.

Näitä kuolemaan liittyviä asioita olisi huomattavasti helpompaa hoitaa, jos tietäisimme miten hoidettava ihminen haluaa kuolla. Minä en työssäni sitä päätöstä halua/voi tehdä. Se ei kuulu meille vaan potilaalle (lue ihmiselle) itselleen...

P.s. Aikuinen, miten oma omaisesi OLISI HALUNNUT kuolla ? Saitko koskaan tilaisuutta keskustella siitä hänen kanssaan ?

• minulle ja
        Enter And Exit kirjoitti:

Hoitajana minua tietysti hivelee se, että luotat meihin noin paljon. MUTTA, se koska aktiivinen hoito on syytä lopettaa/miten ihminen kuolee/nesteytetäänkö iv:sti ei saisi koskaan olla vain hoitajien ja lääkäreiden asia/päätös.

Näitä kuolemaan liittyviä asioita olisi huomattavasti helpompaa hoitaa, jos tietäisimme miten hoidettava ihminen haluaa kuolla. Minä en työssäni sitä päätöstä halua/voi tehdä. Se ei kuulu meille vaan potilaalle (lue ihmiselle) itselleen...

P.s. Aikuinen, miten oma omaisesi OLISI HALUNNUT kuolla ? Saitko koskaan tilaisuutta keskustella siitä hänen kanssaan ?

Hototahdossaan hän ilmaisi antavansa minulle vastuun hyvän hoidon ja hyvän kuoleman toteutumisesta.

Sellainen velvoittaa.

Valitettavasti en saanut oikeuttani käyttää näiden omasta mielestään "maailman parheaiten tietävien" hoitoarmeijan vuoksi.

Miksiköhän hoitoalalla toimivia kutsutaan "hoitomaffiaksi"?

• kaikkia
        tyytyväisen potilaan omainen kirjoitti:

jaa-a. Kukahan sinuakin vanhana hoitaa, kun noit hyökkäät kaikkia hoitajia kohtaan. Ei varmasti näitten kommenttien perusteella nuoret hakeudu enää alalle. No, ole huoleti, vironvenäläisiä kyllä riittää. Ja sittenpähän saat kokea sitä ansaitsemaasi hoitoa!

Minä nähdäkseni vastasin vain YHDELLE hoitajalle, joka mielestäni kehui tietävänsä miltä kuolleestakin tuntuu.
        Se on jo sentään oman kykynsä yliarvoimista.

• Enter And Exit
        minulle ja kirjoitti:

Hototahdossaan hän ilmaisi antavansa minulle vastuun hyvän hoidon ja hyvän kuoleman toteutumisesta.

Sellainen velvoittaa.

Valitettavasti en saanut oikeuttani käyttää näiden omasta mielestään "maailman parheaiten tietävien" hoitoarmeijan vuoksi.

Miksiköhän hoitoalalla toimivia kutsutaan "hoitomaffiaksi"?

Et vastannut kysymykseeni...

Eli:
        Miten OMAISESI olisi halunnut kuolla ?

ja keskustelitko siitä hänen kanssaan ?

Aiempien kertomustesi perusteella SINUN käsityksesi hyvästä kuolemasta omaisesi kohdalla EI TODELLAKAAN toteutunut. Mutta kysymys on edelleen vastaamatta... Omaisesi käsitys kuolemasta, hyvästä sellaisesta on ikävä kyllä edelleen avoin.

• sitä mitä sai
        Enter And Exit kirjoitti:

Et vastannut kysymykseeni...

Eli:
        Miten OMAISESI olisi halunnut kuolla ?

ja keskustelitko siitä hänen kanssaan ?

Aiempien kertomustesi perusteella SINUN käsityksesi hyvästä kuolemasta omaisesi kohdalla EI TODELLAKAAN toteutunut. Mutta kysymys on edelleen vastaamatta... Omaisesi käsitys kuolemasta, hyvästä sellaisesta on ikävä kyllä edelleen avoin.

Kukaan ei tahdo sellaista kidutuskuolemaa ja niin välinpitämätöntä hoitoa kun äitini sai osakseen.
        Vaikeasti dementoitunut henkilö ei enää osaa puhua kuolemasta.
        Kuka meistä tietää tarkalleen itse, miten haluaa kuolla kun on terve.
        On aivan eri asia kun on sairas.

Minä ainakin tahdon, että hoitohenkilökunta omistautuu pitkäaikaisvanhustenkin osalta ELÄMÄNLAADUN PARANRAMISEEN JA YLLÄPITÄMISEEN sen sijaa että he vain haluavat kuulla vanhuksen sanovan, että sitten kun minulle tulee keuhkokuume, niin ei tarvitse minua hoitaa.
        Sitäkait te toivotte?
        Ja kyllähän niitä keuhkokuumeita tuleekin tiheään tahtiin ja ei elvytystä lätkitään papereihin.

Laitokset ovat nykyaikaisia vaivaistaloja, joissa pyritään vain hoitamaan niin halvalla kuin mahdollista.
        Paraneminen ja elämänlaatu eivät ole niitä tärkeimpiä päämääriä - siis käytännössä.

Teoriassa ja virallisissa toiminnankuvauksissa tietenkin hoito on asiakaslähtöistä ja yklilöllistä ja vaikka mitä hienoa.

Totuus on tietenki aivan jotain muuta.
        Vanhukset viruvat huolimattomasti hoidettuina hoitotuolessaan ja sängynpohjilla.
        Vesssakäynnit lopetetaan niin nopeasti kuin mahdollista, koska on helpompi vain veihtaa vaipat rutiiniajoilla, sama toimitus kaikille.

Ruoka työnnetään liian nopeasti nieluun, koska useilla on nielemisvaikeuksia ja kun ruoka menee henkitorveen, tulee kuolema usein sen kuuluisen keuhkokuumeen välityksellä.

Ainaiset virtsatulehdukset resistentteine e-colibaktteineen josta hoitamattomana sitten seuraa sairaalabakteeri esbl, joka vie hengen j n e, j n e.

Varmasti jokainen haluaa hyvän kuoleman jos saa valita, etkö sinäkin?

Ja mmiten aiot toteuttaa hyvän kuolemasi, kerro ihmeessä.

• Vanhako on vanhus?

Melankolia vai vanhuus?
        Huonokuntoko vanhuuden mittari?
        Sairaudet?
        Ikäkö vanhuuden mittari?
        Poliitikotko määräävät vanhaksi?
        Kuolema on aina menetys oliko vanhus vai nuori?
        Nuorikin ja lapsi voivat haluta pois?
        Hekin voivat olla sairaita?
        Myöskin huonomuistisia.
        Yhteiskuntakevottomia.
        Avuntarpeessa.

Vanhus on etuoikeutettu monessa mielessä.

• . . . . . . . .
        Vanhako on vanhus? kirjoitti:

Melankolia vai vanhuus?
        Huonokuntoko vanhuuden mittari?
        Sairaudet?
        Ikäkö vanhuuden mittari?
        Poliitikotko määräävät vanhaksi?
        Kuolema on aina menetys oliko vanhus vai nuori?
        Nuorikin ja lapsi voivat haluta pois?
        Hekin voivat olla sairaita?
        Myöskin huonomuistisia.
        Yhteiskuntakevottomia.
        Avuntarpeessa.

Vanhus on etuoikeutettu monessa mielessä.

Kysymys: Mikä on vanhus joka haluaa kuolla?
        Vastaus: Minun isoäitini. Ikää oli yli 80. Hän ilmaisi selkeästi, että haluaa jo lähteä. Tutkittiin masennus - ei ollut. Tutkittiin kaikki muukin - ei löytynyt mummosta mitään vikaa. Isoäitini lopulta selitti hämmentyneelle sukulaisille, että hän haluaa jo lähteä, koska takana on pitkä ja hyvä elämä ja hän on jo vanha ja väsynyt.
        Puolen vuoden kuluttua hän lähti, enkä minäkään oikeastaan surrut, sillä isoäiti oli aina tehnyt niinkuin halusi, joten oli jotenkin hänen persoonalleen sopivaa poistuminen elämän näyttämöltä.

• kotona kuoli?
        . . . . . . . . kirjoitti:

Kysymys: Mikä on vanhus joka haluaa kuolla?
        Vastaus: Minun isoäitini. Ikää oli yli 80. Hän ilmaisi selkeästi, että haluaa jo lähteä. Tutkittiin masennus - ei ollut. Tutkittiin kaikki muukin - ei löytynyt mummosta mitään vikaa. Isoäitini lopulta selitti hämmentyneelle sukulaisille, että hän haluaa jo lähteä, koska takana on pitkä ja hyvä elämä ja hän on jo vanha ja väsynyt.
        Puolen vuoden kuluttua hän lähti, enkä minäkään oikeastaan surrut, sillä isoäiti oli aina tehnyt niinkuin halusi, joten oli jotenkin hänen persoonalleen sopivaa poistuminen elämän näyttämöltä.

Millainen oli hänen kuolinhetkensä?

Mikä oli diagnoosi ja miten häntä hoidettiin.

Vaikka ihminen ilmaisisikin tahtonasa päästä pois, on siihen monesti syyt jotka voisivat olla korjattavissa jos vaivauduttais katsomaan mikä isoäidinn elämässä ei enää ole kohdallaan kun on kuolemankaipuuta.

Jotkut ihmisethän eivät halua valittaa vaan sanovat vain että haluavat kuolla.

Kannattaa olla kuulolla ja tarkistaa asiat, vaikka kaikki vaikuttaisikin "normaalilta".

Koko meidän yhteiskuntammehan on sitä mieltä että vanhuksen kuuluu kuolla.

Minun omaiseni tapauksessa sitä mantraa että:
        "Mutta sehän on jo niin vanha" toisteltiin 10! vuotta ja ilman minun huolenpitoa ei mitään tulehduksia juuri olis hoidettu 10_een vuoteen.

Niin että varmasti ois kuollu ennen aikojaan jos ei omaine olisi pitänyt vanhusparan puolta.

• Anonyymi
        kotona kuoli? kirjoitti:

Millainen oli hänen kuolinhetkensä?

Mikä oli diagnoosi ja miten häntä hoidettiin.

Vaikka ihminen ilmaisisikin tahtonasa päästä pois, on siihen monesti syyt jotka voisivat olla korjattavissa jos vaivauduttais katsomaan mikä isoäidinn elämässä ei enää ole kohdallaan kun on kuolemankaipuuta.

Jotkut ihmisethän eivät halua valittaa vaan sanovat vain että haluavat kuolla.

Kannattaa olla kuulolla ja tarkistaa asiat, vaikka kaikki vaikuttaisikin "normaalilta".

Koko meidän yhteiskuntammehan on sitä mieltä että vanhuksen kuuluu kuolla.

Minun omaiseni tapauksessa sitä mantraa että:
        "Mutta sehän on jo niin vanha" toisteltiin 10! vuotta ja ilman minun huolenpitoa ei mitään tulehduksia juuri olis hoidettu 10_een vuoteen.

Niin että varmasti ois kuollu ennen aikojaan jos ei omaine olisi pitänyt vanhusparan puolta.

Kiväärin piippu suuhun ja laukaus!

Maalla on moni asia helpomaa, kuten itsemurha

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Kiväärin piippu suuhun ja laukaus!

Maalla on moni asia helpomaa, kuten itsemurha

Miksi laisesi eivät kannata eutanasiaa? Rauhallista, kaunista lähtöä veri- ja elinroiskeitten sijasta. - Nm. Voisin vaikka veikata ettet

• Mieti miten elät elämäsi

Onko kuolema luonnollinen osa ihmisen elämänkaarta? Voi, hyvänen aika sentään. Tähänkö on Suomessakin tultu, että tuollaista kysytään? Eiköhän asia ole hyvin yksinkertainen, että elämässä on vain yksi varma asia - me kaikki kuolemme.
      Nykypäivän naurettavuuksia on juuri se, että kuoli vanhus mihin tahansa, niin moni omainen vääntää siitä keinolla millä hyvänsä hoitovirheen.
      Kuolema on asia, josta ei neuvotella. Sitä ei hallita. Sille ei asteta ehtoja. Sitä ei aikatauluteta. Se ei ole projekti ja asianosainen ei selviä siitä hengissä.
      Kuolema tulee ajallaan vaikka lääkärit pomppisivat päällään ja omaiset esittäisivät mitä vaatimuksia.

Ihminen on vain ihminen. Kun elimistö alkaa pettää, niin eihän sille lopulta mitään voida. Olit vanha tai nuori. Ihmiseen ei voida survoa paikkoja paikan päälle kuin vanhaan tilkkutäkkiin ja kyllähän vanhalle tilkkutäkillekin lopulta käy niin, että se haurastuu ja hajoaa pölyksi, vaikka kuinka konservoisit.

On niin helppoa syyttää jotain muuta omaisen kuolemasta sen sijaan, että seisoisi kasvokkain sen todellisuuden kanssa, että kuolema on nyt ja aina sellainen asia, joka on vain hyväksyttävä, sillä sitä emme voi välttää. Ainoa asia, josta meillä on 100% varmuus.

• Jep Jep

Kyllä. Tähän on tultu. Vanhuksen pitäisi elää ikuisesti. Kun ihminen kuolee syytetään hoitajia, lääkäreitä jne.. Olemme kuulemma "mustia enkeleitä", tappajia jne...

Se kuolevaisuuden hyväksyminen on ihmeellisen vaikeaa...

• kuolemaan sujuu

Vaikka passiivinen eutanasia, eli hoidon lopettaminen, papereihin lätkäiseminen: ei elvytystä ja niin edelleen, ei ole mitenkään luonnollista kuolemaa.

Hoitoala on usein sitä mieltä, että kuolemaan ne vanhukset laitokseen tulevat, kun taas vanhus ei varmaankaan tule sinne muuta kuin elämään niin normaalia elämää kuin mahdollista, mihin hänelle ei koskaan anneta kunnon mahdollisuutta, kun hoitokunta ja lääkärit oat päättäneet että ei muuta kuin hautaan niin nopeasti kuin mahdollista.
        Halvemmaksi tulee kunnalle/kaupungille ja myös hoitajille kun vaikeasti hoidettavat häipyy.

Eikä se kuolema ole pääasia ja sen jankkaaminen, vaan eläminen niin hyvin kuin mahdollista, elämänlaadun lisääminen vanhukselle, olipa hän sitten kuinka huonossa kunnossa tahansa.

Jo se että vaivaudutaan nostamaan potilas istumaan päivällä eikä aleta makuuttaan on jo selvästikin parempi elämänlaatu tälle potilaalle.Siinä verenkierto ja vatsantoimintakin jo paranee ja näin ollen myös
        hyvän olon tunne.

Kaikenlaista huonoa hoitoa voi tietenkin aina sen johtaessa kuolemaan perustella aivan oikeutettomasti sillä, että kun se oli niin vanha jo ja että onhan se luonnollista että vanha kuolee.

Ei, ei ikinä minulle laitoshoitoa, jos itse tähän asiaan voin vähänkin vaikuttaa.

• noin
        Jep Jep kirjoitti:

Kyllä. Tähän on tultu. Vanhuksen pitäisi elää ikuisesti. Kun ihminen kuolee syytetään hoitajia, lääkäreitä jne.. Olemme kuulemma "mustia enkeleitä", tappajia jne...

Se kuolevaisuuden hyväksyminen on ihmeellisen vaikeaa...

Vaan se tappaminen on tuomittavaa, passiivinen eutonasia on tuomittavaa, hyvä hoito on ainoa mikä on sallittua.
        Kyllä se kuoleman korjaa jokaisen vaikka hyvinkin hoidettais.

Niin kauan kun hoito ei ole asianmukaista vanhusten osalta, ei kannata mistään luonnollisesta kuolemasta puhuakaan.

Vanhusten ja omaisten pään yli päätetään, milloin hoidettavalla on aika lähteä.

Haluaisitko sinä ett toiset päättävät sinun kuolinhetkesi, osasto "äänestää" siitä, mutta itse et saa olla mukana?

• Anonyymi
        noin kirjoitti:

Vaan se tappaminen on tuomittavaa, passiivinen eutonasia on tuomittavaa, hyvä hoito on ainoa mikä on sallittua.
        Kyllä se kuoleman korjaa jokaisen vaikka hyvinkin hoidettais.

Niin kauan kun hoito ei ole asianmukaista vanhusten osalta, ei kannata mistään luonnollisesta kuolemasta puhuakaan.

Vanhusten ja omaisten pään yli päätetään, milloin hoidettavalla on aika lähteä.

Haluaisitko sinä ett toiset päättävät sinun kuolinhetkesi, osasto "äänestää" siitä, mutta itse et saa olla mukana?

Viittisitkö ensin ottaa asioista selvää, ennen kuin huutelet puskasta luulojasi, joilla ei ole todellisuuden kanssa mitään tekemistä. - Nm. Mitä muuta jäänyt väliin

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Viittisitkö ensin ottaa asioista selvää, ennen kuin huutelet puskasta luulojasi, joilla ei ole todellisuuden kanssa mitään tekemistä. - Nm. Mitä muuta jäänyt väliin

Viittisitkö sinä ottaa selvää, onko tuo kirjoittaja kenties jo ottanut selvää, ennen kuin hänelle huutelet?
        Kirjoituksesta on kuitenkin jo 16 vuotta aikaa...

• Anonyymi

Yksi on varmaa, jokainen kuolee,halusi tai ei.

• Anonyymi

Koen sen niin että tililleni ilmestyy 750 000€....

• Anonyymi

" Ahneella on pashkainen loppu. " - Nm. Oikein

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

" Ahneella on pashkainen loppu. " - Nm. Oikein

Harva tuosta 750 000 €:sta kuitenkaan kieltäytyy, jos jonkun kuolema sitä tarkoittaa.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Harva tuosta 750 000 €:sta kuitenkaan kieltäytyy, jos jonkun kuolema sitä tarkoittaa.

Siitähän tässä ei tietysti ole kysekään, vaan asian alhaisesta ajattelu- ja käsittelytavasta. - Nm. Epäinhimillistä

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Siitähän tässä ei tietysti ole kysekään, vaan asian alhaisesta ajattelu- ja käsittelytavasta. - Nm. Epäinhimillistä

Kovinpa olet kärkäs tuomitsemaan, vaikka et lainkaan tunne ihmistä, tilannetta etkä taustoja.
        Ehkä olisi syytä katsoa peiliin alhaisuudesta puhuessasi.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Kovinpa olet kärkäs tuomitsemaan, vaikka et lainkaan tunne ihmistä, tilannetta etkä taustoja.
        Ehkä olisi syytä katsoa peiliin alhaisuudesta puhuessasi.

Vastasin ja kommentoin anonyymiä 4.11. klo 23:31 eikä hän ole aloittaja.

• Anonyymi

On tämä kyllä keskustelu. On varmasti erilaisia hoitopaikkoja, hoitajia ja lääkäreitä, ei kai tarvi kaikkia leimata, jos on itsellä huono kokemus? Niin on erilaisia sairauksia ja kuolemia. Miten voi mitätöidä toisen kokemusta? Kuoleman lähellä on niin paljonasioita mitä tapahtuu, kun kroppa on loppu ja on kuoleman aika. Eiköhän me kaikki täältä joskus lähetä. Kannattaisi varmaan puhua kuolemasta niiden ammattilaisten kanssa, kyllä ainakin itselle on kauniisti kerrottu mitä on tapahtumassa, miten läheisen keho oli jo niin uupunut Ei voinut syödä, ei keho enää tarvinnut energiaa eikä ruokaa enää käsitellyt, ei voitu nesteyttää, kun nesteet meni kudokseen, kipulääkettä annettiin pistoksina juuri em syistä, suuta kostutettiin yms. Kaiken he kertoivat. Paljon siinä tapahtuu asioita, pitää puhua niin hoitajien kuin läheistenkin kanssa. Eihän se helppoa ole. Ja teille joilla on ollut raskas kokemus, voimia päästä eteenpäin ja teille jotka olette vaan kettuilemassa, taitaa olla ahdistava aihe

• Anonyymi

Silloin kun kuolema tuntuu läheiseltä, on hyvä alkaa elämään jossain määrin välinpitämättömästi ,nuukailematta, hiukan tyhmästi, rohkeasti ja kiireettömästi.

Näin huoleton elämä opettaa vanhuksen hieman omasta ansiostaan, vastaanottamaan kuolemansa ehkä jopa hieman joudutettuna.

Pää pystyssä on mukavampi poistua kuin petiin pakotettuna.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Jos ottaisit yhteyttä, näyttäisin viestin kaikille

Yhdessä naurettaisiin sulle. Ymmärräthän tämän?
      Ikävä
      163
      1473
    2. Aivosyöpää sairastava Olga Temonen TV:ssä - Viimeinen Perjantai-keskusteluohjelma ulos

Näyttelijä-yrittäjä Olga Temonen sairastaa neljännen asteen glioomaa eli aivosyöpää, jota ei ole mahdollista leikata. Hä
      Maailman menoa
      27
      1311
    3. Heikki Silvennoinen ( Kummeli)

Kuollut 70-vuotiaana. Kiitos Heikille hauskoista hetkistä. Joskus olen hymyillyt kyynelten läpi. Sellaista se elämä on
      Kotimaiset julkkisjuorut
      69
      1293
    4. Mikä saa ihmisen tekemään tällaista?

Onko se huomatuksi tulemisen tarve tosiaan niin iso tarve, että nuoruuttaan ja tietämättömyyttään pilataan loppuelämä?
      Sinkut
      215
      1154
    5. Mitä toivot

ensi vuodelta? :)
      Ikävä
      127
      1086
    6. Kauanko valitatte yöpäivystyksestä?

Miks tosta Oulaisten yöpäivystyksen lopettamisesta tuli nii kova myrsky? Kai kaikki sen ymmärtää että raha on nyt tiuk
      Pyhäjärvi
      319
      1027
    7. Hyvää huomenta 18. luukku

Hyvää keskiviikkoa. Vielä pari päivää ja sitten on talvipäivänseisokki. 🎄🌌❄️😊❤️
      Ikävä
      226
      1022
    8. Haluaisin vain varmistua

Sinusta tarpeeksi.
      Ikävä
      42
      949
    9. Nyt kun Pride on ohi 3.0

Edelliset kaksi ketjua tuli täyteen. Pidetään siis edelleen tämä asia esillä. Raamattu opettaa johdonmukaisesti, että
      Luterilaisuus
      278
      933
    10. Olet sä silti

Ihana ❤️ tykkään
      Ikävä
      72
      915
    Aihe