TUSEERAMINEN

kelpohoitoa?

Olen lähihoitaja suljetulla dementiaosastolla ja en tiedä kuinka toimisin.
Vanhaikodillamme vanhukset tuseerataan aina kun on tilaisuus. Osastonhoitaja on kieltänyt toimenpiteen ja itse koen sen erittäin vastenmielisenä. Vanhat turbohoitajat tuseeraavat kielloista huolimatta. Itkevät dementoituneet vanhukset saavat minut suunniltani. Lähes viikoittain joudun tilanteeseen jossa olisin joutunut "auttamaan" kakkaamisessa mutta kieltäydyn. Itku kurkussa kieltäydyn koska kukaan ei ansaitse niin kamalaa tapaa tyhjennyttää suolensa kuin kovakouraisen hoitajan kädellä. Nämä vanhuksen parasta ajattelevat hoitajat eivät edes vaivaudu laittamaan rasvaa sormiinsa ennen toimitusta.
Minulle on perusteltu tätä toimitusta sillä että vanhukset kuolevat omaan sontaansa jos niitä ei "auta". Itse olen ilmoittanut että mielummin kuolen paskaani kuin tulen raiskatuksi joka kolmas päivä elämässäni.
Voitte itse kuvitella sen kun kolme hoitajaa pitää kiinni aikuista, voimakasta, dementoitunutta miestä ja yksi kaivaa sontaa. Kamalaa koettavaa on nähdä mies joka itkee kuin pieni poika lohduttomasti ja hoitaja hoitaa.
Kertokaa minulle hyvä ihmiset mitä voin tehdä? Eikö ole todellakaan muita tapoja olemassa?

52

15957

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • hahhah!

      Enpä muista ennen tällä palstalla nähneeni näin ilmiselvää provoa. Siis lähihoitaja kysyy, että "eikö todellakaan ole muita tapoja olemassa". Luulet vissiin jonkun meistä uskovan, että kolme ihmistä ehtii tapella yhden potilaan kanssa, kun helpompia (siis henkilökunnalle) tapoja on olemassa.

      Toki ns. vatsantoimitus on aivan tavallista vanhainkodeissa ja joskus sen kokeneena voin vakuuttaa, että tuskin se on yhtään miellyttävämpää ainakaan potilaalle kuin tuseeraaminen.

      • kelpohoitoko

        Mistä sinä niin päättelit että tämä on provo?
        jos näin luulet niin olet taas yksi näistä superhoitajista jotka tietävät aina asiat paremmin.
        Kyllä meilläkin ne tavalliset keinot on käytettävissä mutta tämä tuseeraaminen on kiellettyjen toimien listalla. Miksi vanhoja ihmisiä saa rääkätä tuolla tavalla?
        Tuo asenne millä väheksyt kirjoitustani on juuri se asenne millä vanhuksia hoidetaan. "On meillä pahempaakin nähty"
        Tämä esimerkki on tosi missä kolme hoitajaa pitelee lyövää ja potkivaa asukasta kiinni ja neljäs kaivaa anusta tyhjäksi.
        Onko tämä asia niin vaikea käsittää että se pitää leimata provoksi? Olen niin valtavan surullinen.
        Pitääkö kaiken tulla lehtien lööppeihin ennenkuin ne uskotaan todeksi. Häpeän ihmisyyttäni.
        Olet kokenut vatsantyhjennyksen omakohtaisesti ja kirjoituksesi mukaan olet aivan täydessä järjessäsi. Kuvittele se tuseeraaminen sellaiselle henkilölle jolla ei ole mitää käsitystä mitä on tekeillä. Olisko mahdotonta kuvitella että joku vanhuksista on joskus seksuaalisen väkivallan kohteena.


      • vanhuspuolella...
        kelpohoitoko kirjoitti:

        Mistä sinä niin päättelit että tämä on provo?
        jos näin luulet niin olet taas yksi näistä superhoitajista jotka tietävät aina asiat paremmin.
        Kyllä meilläkin ne tavalliset keinot on käytettävissä mutta tämä tuseeraaminen on kiellettyjen toimien listalla. Miksi vanhoja ihmisiä saa rääkätä tuolla tavalla?
        Tuo asenne millä väheksyt kirjoitustani on juuri se asenne millä vanhuksia hoidetaan. "On meillä pahempaakin nähty"
        Tämä esimerkki on tosi missä kolme hoitajaa pitelee lyövää ja potkivaa asukasta kiinni ja neljäs kaivaa anusta tyhjäksi.
        Onko tämä asia niin vaikea käsittää että se pitää leimata provoksi? Olen niin valtavan surullinen.
        Pitääkö kaiken tulla lehtien lööppeihin ennenkuin ne uskotaan todeksi. Häpeän ihmisyyttäni.
        Olet kokenut vatsantyhjennyksen omakohtaisesti ja kirjoituksesi mukaan olet aivan täydessä järjessäsi. Kuvittele se tuseeraaminen sellaiselle henkilölle jolla ei ole mitää käsitystä mitä on tekeillä. Olisko mahdotonta kuvitella että joku vanhuksista on joskus seksuaalisen väkivallan kohteena.

        Olen itsekin törmännyt samaan. Ja kmalalle tuntuu, monella on kipeitä peräpukamia ja jo pelkkä ulostaminen, vaikkei vatsa kovana olisikaan , on kivuliasta, saati sitten että tällä tavoin "autetaan".
        Nyt kun olen vakkarina, olen vaan kovasti alkanut puhua vatsanpehmikkeistä, ja niiden annostuksista. Kokeilemalla kyllä löytyy varmasti jokaiselle sopiva tuote, ja annos. Se vaan teettää vähän lisätyötä. Mutta toisaalta aika säästyy sitten siinä kun ei tarvita niitä kolmea hoitajaa siihen kakkaoperaatioon.ja mikä tärkeintä, asia hoituu inhimillisesti... Kysy voitteko saada esittelijää käymään joltain firmalta, vaikka Movicolilta?


      • kelpohoitoko?

        Tämä esimerkki josta puhuin on jo saanut pilleripakkopaidan itselleen. Ei heilu käsi, ei jalka, enää ei kolmen hoitajaa tarvitse "ehtiä" tappelemaan tämän ihmisen kanssa. Sinun helpompi tapasi on tässä tapauksessa jo käytössä.
        Lähihoitaja kysyy vieläkin että eikö todellakaan muita tapoja ole olemassa? Pehmikkeet on ja muut litkut käytössä. Kyse onkin siitä onko PAKKO TUSEERATA? Siihen lähihoitaja ei ole saanut koulutusta joten miksi en ole oikeutettu kysymään mitä muuta voisi tehdä.
        Nimimerkkisi ivaa kirjoitustani ja asetat minut vielä naurunalaiseksi sanomalla että "vissiin luulen jonkun meistä uskovan". Uskon että joku uskoo että ihmisiä ei kohdella oikein vanhustenhoitolaitoksissa.


      • hoitaja....
        kelpohoitoko? kirjoitti:

        Tämä esimerkki josta puhuin on jo saanut pilleripakkopaidan itselleen. Ei heilu käsi, ei jalka, enää ei kolmen hoitajaa tarvitse "ehtiä" tappelemaan tämän ihmisen kanssa. Sinun helpompi tapasi on tässä tapauksessa jo käytössä.
        Lähihoitaja kysyy vieläkin että eikö todellakaan muita tapoja ole olemassa? Pehmikkeet on ja muut litkut käytössä. Kyse onkin siitä onko PAKKO TUSEERATA? Siihen lähihoitaja ei ole saanut koulutusta joten miksi en ole oikeutettu kysymään mitä muuta voisi tehdä.
        Nimimerkkisi ivaa kirjoitustani ja asetat minut vielä naurunalaiseksi sanomalla että "vissiin luulen jonkun meistä uskovan". Uskon että joku uskoo että ihmisiä ei kohdella oikein vanhustenhoitolaitoksissa.

        Ikinä en ole tuseerannut enkä sitä tee. Se on hoitajasta ja potilaasta todella kamalaa. Lääkkeet on keksitty vatsan pehmikkeeksi.. ja jos ei auta, on peräruisketta ja rektaaliputkea. Ei sinne sormea työnnetä!


      • ProvoOn
        kelpohoitoko kirjoitti:

        Mistä sinä niin päättelit että tämä on provo?
        jos näin luulet niin olet taas yksi näistä superhoitajista jotka tietävät aina asiat paremmin.
        Kyllä meilläkin ne tavalliset keinot on käytettävissä mutta tämä tuseeraaminen on kiellettyjen toimien listalla. Miksi vanhoja ihmisiä saa rääkätä tuolla tavalla?
        Tuo asenne millä väheksyt kirjoitustani on juuri se asenne millä vanhuksia hoidetaan. "On meillä pahempaakin nähty"
        Tämä esimerkki on tosi missä kolme hoitajaa pitelee lyövää ja potkivaa asukasta kiinni ja neljäs kaivaa anusta tyhjäksi.
        Onko tämä asia niin vaikea käsittää että se pitää leimata provoksi? Olen niin valtavan surullinen.
        Pitääkö kaiken tulla lehtien lööppeihin ennenkuin ne uskotaan todeksi. Häpeän ihmisyyttäni.
        Olet kokenut vatsantyhjennyksen omakohtaisesti ja kirjoituksesi mukaan olet aivan täydessä järjessäsi. Kuvittele se tuseeraaminen sellaiselle henkilölle jolla ei ole mitää käsitystä mitä on tekeillä. Olisko mahdotonta kuvitella että joku vanhuksista on joskus seksuaalisen väkivallan kohteena.

        Provo on koska ammattihoitajat antavat ulostetta pehmittävää ja helpottavaa lääkitystä kuten esim. Laxoberon, Levolac, Movicol, Smartlax, Toilax, Metalax jne.

        Tuseeraaminen on vanhanaikaista paitsi jos uloste kumminkin kerääntyy pieneksi klimpiksi peräaukon suulle eikä voimaton vanhuksen suoli jaksa sitä poistaa. Suolikin kun loppuu aikanaan eikä siinä ole normaaleja ulostustarpeita ellei vähän auta.

        Nuori hoitaja kyllä ymmärtää aikanaan mitä tarkoittaa kun vatsa menee kunnolla tukkoon ja auttaa vanhusta lopulta elleivät ulostelääkkeet auta.

        Tosin Laxoberonilla ja Levolacilla saa ulosteen ripuliksi asti. Eri asia on kuka haluaa ripuloida housuunsa kokoajan. Sen voi ymmärtää ihminen jolla edes joskus on ollut ripuli, sillä ripuli vasta saakin peräaukon ärtymään.


    • hahhah.

      Anteeksi, aloittaja, sillä minä todella kuvittelin jo nähneeni kaikki mahdolliset kamaluudet vanhainkodeissa eikä tuseeraus niihin kuulunut. En missään tapauksessa ole superhoitaja vaan läheisensä hyvinvoinnista huolestunut omainen. Meillä päin käytetään vatsantoimitukseen jotain lääkitystä tai ruisketta, koska p*aa on sitten pitkin seiniä ja se taas vaatii erityistoimia, sitomista ja sellaista. Toiseksi minun on mahdottoman vaikea kuvitella kolmea hoitajaa yhden potilaan kimpussa, lepositeitä silloin yleensä käytetään.

      Omalla kohdallani se vatsantoimitus liittyi leikkaukseen ja siinä käytettiin viimeksi pientä peräruisketta, koska aiemman kamalan kokemuksen perusteella jyrkästi kieltäydyin "vesipesusta".

      Sitä minä en vaan mitenkään voi ymmärtää, että koulun käynyt ja ammattitaitoinen hoitaja jollain keskustelupalstalla kyselee, että mitä voisi tehdä. Oletko sinä aivan tosissasi, että sinä olet täysin kädetön? Mene hyvä ihminen oman lähimmän esimiehesi puheille ja pyydä järjestämään sille osastolle asianmukaiset "ulostushoidot", mitä ne sitten lienevätkin.
      Kyseessä ei todellakaan ole vanhempien hoitajien ammattitaidottomuus vaan silkka vallankäyttö: he osoittavat (sinullekin), että he tekevät ihan mitä tahansa eikä kukaan voi heille mitään. Ilmeisesti sen laitoksen johtava henkilöstö ei ole täysin tehtävänsä tasalla, eikä tämä varmaan ole ainoa ongelma.

      • on samassa

        Veneessä....Sellainen talo, kuin osastonhoitajakin. Omakohtaista kokemusta ei ole tuseerauksesta, mutta kaikesta muusta sitten...

        Kyseenalaistin monia juttuja vanhustenpalvelutalossa, osastonhoitajaa myöten. Minä olin sitten se hankala työntekijä, joka ei tullut toimeen kenenkään kanssa. Ajattelin joka suhteessa asukkaita ja mitä voin tehdä heidän hyväkseen, koska koin olevani heitä varten, en miellyttääkseni henkilökuntaa. Monet eivät edes kuuluisi hoitopuolelle töihin, vaikka koulutuksen alalle omaavatkin. Ei ennen ollut psykologisia testejä, kuka soveltuu ja kuka ei. Ihmisten arvostus toisiaan kohtaan on olematonta ja varsinkin dementiapuolella monesti arvostusta ei ole ollenkaan. Vanhuksia kohdellaan tosi huonosti...ei arvostusta, ei arvokkuutta...pelkkää kohellusta ja ajan tappamista.

        Suolen toiminta laiskistuu iän myötä. Jos vanhukset pääsisivät ulkoilemaan ja liikkumaan, muös suolen toiminta vilkastuisi. Ei tarttis käsin kaivaa ulostemassa. Akuutissa oli juttua Torniosta, kuinka vanhukset eivät pääse ulkoilemaan juuri ollenkaan...ei se ole ainoa kaupunki jossa näin on...näitä löytyy monia.

        Mutta kun ketään ei oikeasti kiinnosta.Muutenhan kaikki parannukset olisi jo tehty...Eikä nämä meidän kirjoitukset kanna mitään hedelmää. Ainoastaan omaiset ovat entistä ahdistuneempia lukiessaan näitä juttuja, jotka voivat koskea heidän vanhempiaan, jotka asuvat vanhainkodeilla,palvelutaloissa ja vuodeosastoilla viimeiset hetkensä ja vuotensa.


      • mieltä
        on samassa kirjoitti:

        Veneessä....Sellainen talo, kuin osastonhoitajakin. Omakohtaista kokemusta ei ole tuseerauksesta, mutta kaikesta muusta sitten...

        Kyseenalaistin monia juttuja vanhustenpalvelutalossa, osastonhoitajaa myöten. Minä olin sitten se hankala työntekijä, joka ei tullut toimeen kenenkään kanssa. Ajattelin joka suhteessa asukkaita ja mitä voin tehdä heidän hyväkseen, koska koin olevani heitä varten, en miellyttääkseni henkilökuntaa. Monet eivät edes kuuluisi hoitopuolelle töihin, vaikka koulutuksen alalle omaavatkin. Ei ennen ollut psykologisia testejä, kuka soveltuu ja kuka ei. Ihmisten arvostus toisiaan kohtaan on olematonta ja varsinkin dementiapuolella monesti arvostusta ei ole ollenkaan. Vanhuksia kohdellaan tosi huonosti...ei arvostusta, ei arvokkuutta...pelkkää kohellusta ja ajan tappamista.

        Suolen toiminta laiskistuu iän myötä. Jos vanhukset pääsisivät ulkoilemaan ja liikkumaan, muös suolen toiminta vilkastuisi. Ei tarttis käsin kaivaa ulostemassa. Akuutissa oli juttua Torniosta, kuinka vanhukset eivät pääse ulkoilemaan juuri ollenkaan...ei se ole ainoa kaupunki jossa näin on...näitä löytyy monia.

        Mutta kun ketään ei oikeasti kiinnosta.Muutenhan kaikki parannukset olisi jo tehty...Eikä nämä meidän kirjoitukset kanna mitään hedelmää. Ainoastaan omaiset ovat entistä ahdistuneempia lukiessaan näitä juttuja, jotka voivat koskea heidän vanhempiaan, jotka asuvat vanhainkodeilla,palvelutaloissa ja vuodeosastoilla viimeiset hetkensä ja vuotensa.

        ..tuossa asiassa että sellainen osasto kuin osastonhoitajakin. Olen työskennellyt paikassa jossa osastonhoitaja oli kyllä pitkän uran tehnyt, samassa paikassa koko ikänsä työskennellyt, mutta pelkäsi uusia tuulia. Eräs hieman nuorempi hoitaja ( 40 kuitenkin), joka oli kiertänyt useissa erilaisissa paikoissa vanhuspuolella noin 15 vuoden ajan, jäi silmätikuksi, kun yritti tuoda uusia toimintatapoja osastolle. Itse olen vetänyt nuoren hölmön hoitajan osaa, eli suureen ääneen kertonut mitä koulussa tänäpäivänä opetetaan, ja näin sitten toiminut, ei ole kellään ollut pokkaa käskeä tekemään toisin.


      • kelpohoitoko?

        Kouluni käyneenä ja ammattitaitoisena hoitajana tämän asian halusinkin tuoda keskustelupalstalle. Haluan tietää toisten ihmisten ajatuksia tästä asiasta. Itse olen sydänjuuria myöten ahdistunut tästä asiasta.

        Olen ottanut puheeksi osastonhoitajan kanssa tästä asiasta. Hänen ehdoton kantansa on kielteinen. Minä olen ruvennut kädettömäksi koska KIELTÄYDYN tuseeraamasta. Se on ainut tapa millä itse en syyllisty tähän. Parina työskennelessämme joudun päivä toisensa jälkeen ilmoittamaan että en suostu tuseeraamaan, koska en ole saanut siihen koulutusta, se on kiellettyä ja epäinhimillistä. Voit vain kuvitella millainen työpari olenkaan.

        Tämä asia vaivaa minua ja tiedän että monissa laitoksissa vanhuksia rääkätään kyseisellä tavalla.
        Tänään oli tilanne, jossa asukas sanoi hoitajalle että "ei sieltä tule mitään koska se on jo revitty pois"
        Tuntuu että muita keinoja minulla ei ole. Aivan kuin painisin dinosauruksien kanssa.
        Olen turhautunut, vihainen ja keinoton. Osaston hoitaja-keino on jo käytetty. Koulutuksissa olen asiasta puhunut ja pyytänyt kouluttajia ottamaan asiaa puheeksi. Mikään ei vielä ole estänyt tätä toimintaa.

        Sitä en ymmärrä, että jos otan asian puheeksi yleisellä keskustelupalstalla olisi väärin. Omassa kirjoituksessasi kyseenalaistat koulutustani ja korostat kyvyttömyyttäni hoitaa asiaa kuntoon. Ehkä tämän juttuketjun lukee joku tuseeraaja. Mene ja tiedä.
        Pyydän sinua ymmärtämään että tämä on vanhustenhoidossa arkipäivää ja tämän asian kanssa kipuillaan. Et sinäkään olisi tietoinen tästä jos et olisi sitä kirjoituksessani lukenut.

        Kuten ensimmäisessä lauseessa kerroit että "sillä minä todella kuvittelin jo nähneeni kaikki mahdolliset kamaluudet vanhainkodeissa eikä tuseeraus niihin kuulunut." ja pian jo syyllistät
        "Oletko sinä aivan tosissasi, että sinä olet täysin kädetön?"

        Kun edellämainitut keinot on kokeiltu niin mitä muita keinoja minulla olisi tämän asian suhteen. Sekö on väärin kysyä?

        Kuvittelemisen mahdottomuus on toisinaan ongelma. Totuus on kuvitelmia karumpaa.


      • hahhah.
        kelpohoitoko? kirjoitti:

        Kouluni käyneenä ja ammattitaitoisena hoitajana tämän asian halusinkin tuoda keskustelupalstalle. Haluan tietää toisten ihmisten ajatuksia tästä asiasta. Itse olen sydänjuuria myöten ahdistunut tästä asiasta.

        Olen ottanut puheeksi osastonhoitajan kanssa tästä asiasta. Hänen ehdoton kantansa on kielteinen. Minä olen ruvennut kädettömäksi koska KIELTÄYDYN tuseeraamasta. Se on ainut tapa millä itse en syyllisty tähän. Parina työskennelessämme joudun päivä toisensa jälkeen ilmoittamaan että en suostu tuseeraamaan, koska en ole saanut siihen koulutusta, se on kiellettyä ja epäinhimillistä. Voit vain kuvitella millainen työpari olenkaan.

        Tämä asia vaivaa minua ja tiedän että monissa laitoksissa vanhuksia rääkätään kyseisellä tavalla.
        Tänään oli tilanne, jossa asukas sanoi hoitajalle että "ei sieltä tule mitään koska se on jo revitty pois"
        Tuntuu että muita keinoja minulla ei ole. Aivan kuin painisin dinosauruksien kanssa.
        Olen turhautunut, vihainen ja keinoton. Osaston hoitaja-keino on jo käytetty. Koulutuksissa olen asiasta puhunut ja pyytänyt kouluttajia ottamaan asiaa puheeksi. Mikään ei vielä ole estänyt tätä toimintaa.

        Sitä en ymmärrä, että jos otan asian puheeksi yleisellä keskustelupalstalla olisi väärin. Omassa kirjoituksessasi kyseenalaistat koulutustani ja korostat kyvyttömyyttäni hoitaa asiaa kuntoon. Ehkä tämän juttuketjun lukee joku tuseeraaja. Mene ja tiedä.
        Pyydän sinua ymmärtämään että tämä on vanhustenhoidossa arkipäivää ja tämän asian kanssa kipuillaan. Et sinäkään olisi tietoinen tästä jos et olisi sitä kirjoituksessani lukenut.

        Kuten ensimmäisessä lauseessa kerroit että "sillä minä todella kuvittelin jo nähneeni kaikki mahdolliset kamaluudet vanhainkodeissa eikä tuseeraus niihin kuulunut." ja pian jo syyllistät
        "Oletko sinä aivan tosissasi, että sinä olet täysin kädetön?"

        Kun edellämainitut keinot on kokeiltu niin mitä muita keinoja minulla olisi tämän asian suhteen. Sekö on väärin kysyä?

        Kuvittelemisen mahdottomuus on toisinaan ongelma. Totuus on kuvitelmia karumpaa.

        Tässä sinulle viimeinen keino, jota käytettiin mm. Koukkuniemessä: tee asiasta kantelu lääninhallitukseen. Kantelulomakkeen löydät netistäkin. Äläkä sitten pelkää iltapäivälehtien sivuille joutumista, siellähän on ollut jo mm. lasten pakkosyöttöä vastustanut lastenhoitaja.

        Kädettömyydellä tarkoitin juuri sitä, että sinä et ammattitaidostasi ja koulutuksestasi huolimatta omien sanojesi mukaan mitään keinoa keksi. Eikö koulutuksessa kerrota lainkaan potilasasiamiehistä eikä lääninhallituksesta ja Terveydenhuollon oikeusturvasta?

        Totta on, että nykyisen työvoimapulan aikaan kuka tahansa pääsee koulutukseen ja töihin vanhustenhoitoon. Nyt onkin koittanut uusi tilaisuus niille, jotka vuosikymmeniä sitten pääsykokeissa soveltumattomina karsiutuivat. Minäkin kuuluin niihin ehkä siitä syystä, että en olisi ollut riittävän nöyrä ja alistuva, joita siihen aikaan suosittiin. Jospa ne nyt sitten kostavat?


      • jos ennen
        hahhah. kirjoitti:

        Tässä sinulle viimeinen keino, jota käytettiin mm. Koukkuniemessä: tee asiasta kantelu lääninhallitukseen. Kantelulomakkeen löydät netistäkin. Äläkä sitten pelkää iltapäivälehtien sivuille joutumista, siellähän on ollut jo mm. lasten pakkosyöttöä vastustanut lastenhoitaja.

        Kädettömyydellä tarkoitin juuri sitä, että sinä et ammattitaidostasi ja koulutuksestasi huolimatta omien sanojesi mukaan mitään keinoa keksi. Eikö koulutuksessa kerrota lainkaan potilasasiamiehistä eikä lääninhallituksesta ja Terveydenhuollon oikeusturvasta?

        Totta on, että nykyisen työvoimapulan aikaan kuka tahansa pääsee koulutukseen ja töihin vanhustenhoitoon. Nyt onkin koittanut uusi tilaisuus niille, jotka vuosikymmeniä sitten pääsykokeissa soveltumattomina karsiutuivat. Minäkin kuuluin niihin ehkä siitä syystä, että en olisi ollut riittävän nöyrä ja alistuva, joita siihen aikaan suosittiin. Jospa ne nyt sitten kostavat?

        suurimpia juttuja ottaisin yhteyttä sosiaalitoimenjohtajaan tai terveystoimen johtajaan. Siis oletko terveystoimen vai sosiaalitoimen alainen. Jos asia on kerta kielletty niin pomon pomon pitäisi siihen puuttua. Turha sekottaa mediaa arkipäivään. Tee siis kirjallinen valitus ylemmälle taholle ja varaudu vaihtamaan työpaikkaa kunnan sisällä. vasta jos pomon pomo on hiljaa asiasta menisin jonnekin käräjille, mutta sen jälkeen ei varmaan siinä kunnassa enää en töitä sais tehdä.

        Ja psykologisia testejä ei koulutuksesta ole poistettu ! Testit käytössä niin 10 v sitten ja 5 v sitten ja tän syksyn opintoihin myös. Rekrystä en tiedä, mutta täällä kokenut ihminen haastattelee ja koordinoi juttuja. Työelämähän sen testaa kuka saa tehdä ja kuka ei.


      • SiisHäh
        hahhah. kirjoitti:

        Tässä sinulle viimeinen keino, jota käytettiin mm. Koukkuniemessä: tee asiasta kantelu lääninhallitukseen. Kantelulomakkeen löydät netistäkin. Äläkä sitten pelkää iltapäivälehtien sivuille joutumista, siellähän on ollut jo mm. lasten pakkosyöttöä vastustanut lastenhoitaja.

        Kädettömyydellä tarkoitin juuri sitä, että sinä et ammattitaidostasi ja koulutuksestasi huolimatta omien sanojesi mukaan mitään keinoa keksi. Eikö koulutuksessa kerrota lainkaan potilasasiamiehistä eikä lääninhallituksesta ja Terveydenhuollon oikeusturvasta?

        Totta on, että nykyisen työvoimapulan aikaan kuka tahansa pääsee koulutukseen ja töihin vanhustenhoitoon. Nyt onkin koittanut uusi tilaisuus niille, jotka vuosikymmeniä sitten pääsykokeissa soveltumattomina karsiutuivat. Minäkin kuuluin niihin ehkä siitä syystä, että en olisi ollut riittävän nöyrä ja alistuva, joita siihen aikaan suosittiin. Jospa ne nyt sitten kostavat?

        Kantelu varmaan kannattaakin ellei hoitaja itse ymmärrä antaa ulostusta pehmentävää lääkitystä.

        Pitääkö ohje ihan tulla lääninhallituksesta asti?


    • hoitajaKi

      luin pitkää ketjua jonka aloittaja on ahdistunut tuseeraamisesta, mutta olin ymmärtäväni että siinä oli esitetty myös huoli vanhustenhoidon karkeudesta.

      Olen tuseerannut työurani aikana joitain kertoja, mutta minään vakiokäytäntönä sitä en ole koskaan pitänyt. Jos olen siihen joutunut, tilanne on yleensä ollut se, että potilas on yrittänyt pöntöllä saada purettua painetta peräpäässä, mutta muuta kuin valtavaa kipua ei ole saanut aikaisiksi. Olen potilaan kanssa keskustellut ja sopinut, että otan varovasti sormella, sillä svinkteriä painava pingispallon kokoinen ulostemöykky ei sekään hyvältä tunnu. Monesti varovainen välilihasta painaminen on antanut suoleen niin paljon tukea, että potilas on saanut möykyn itse ulostettua.
      En sano, etteikö hoitoalalla saisi ahdistua, sen paremmin kuin että ei saisi tympääntyä niin paljon, ettei mistään välitä. Huolesi on aivan ymmärrettävä, kun ajattelee miten potilas saattaa kokea sen että yks'kaks tullaan työntymään peräsuoleen. Etenkin iäkkäät miehet ovat hyvin arkoja suolestaan, eikä ihme että hauraankin oloinen vanhus saa jostain voimat tapella useampaakin hoitajaa vastaan.

      Kertomasi toimintatapa on epäinhimillistä, eikä noin saa tehdä kenellekään, olipa syyt mitkä tahansa. Suolen toimitukseen on useita eri menetelmiä, laksatiivit on keksitty jo maailman aika sitten.
      Onko koko osasto samassa linjassa, ihan jokainen sairaanhoitaja, onko tuo teidän tapanne toimia?

      En esitä, että sinunkin pitäisi primitivisoida hoitotapasi, tai kovettaa itsesi. Ei. On hyvä että jaksat ajatella potilaasi parasta. Turhan usein empaattinen kokonaisvaltainen kohtaaminen vaan vie toteuttajansa selän seinää vasten. Omatunto vai henkilökunnan hyväksyntä, sen joudut pohtimaan moneen kertaan. Joskus joutuu tekemään myönnytyksiä siinä kohtaa missä pystyy. Itse olen pitänyt etiikastani kiinni silläkin uhalla että saan henkilökunnan niskaani. Tosin se on tarkoittanut myös sitä, että minusta "ei tykätä" , ja raskasta se on sekin. Alanvaihto on suunnittelilla, moraalin ei.

    • vanhustenhoitaja

      Meillä kaikilla potilailla menee jonkinlaista pehmikettä, ja tarvittaessa annetaan peräruiske. Totuus on että aina ei edes pehmikkeet tai ruiskeet riitä. Pehmikkeitäkään ei voi mielettömästi antaa, vaikka kuinka lääkkeet kovettaisivat vatsan. Pakkohan se ulosmassa on pois saada, jos suoli on täynnä ottaa se jo sydämen päällekin. Meillä töissä käytetään tuseerausta, jos ei muuten ole saatu tyhjennettyä.

      • Moni vammainen

        Luin teidän kirjoituksia ja ihmettelen ammattilaisten puheita. Onko koulutus alalla huonoa vai mikä on, kun pidetään thuseerausta ja peräruisketta kauheana. Minä olen vaiheavsti ammainrn. 50v. Minua on thuseerattu jo kymmeniä vuosia 3-4 kertaa viikossa ja joskus peräruiskeita 50cl ja virtsaus sujuu avustajan kanssa hyvin. Monelle vammaiselle nämä on ihan normaalia joka päiväistä toimintaa. Thuseerauksen jälkeen on ihan hyvä olo.


      • samaa mieltä
        Moni vammainen kirjoitti:

        Luin teidän kirjoituksia ja ihmettelen ammattilaisten puheita. Onko koulutus alalla huonoa vai mikä on, kun pidetään thuseerausta ja peräruisketta kauheana. Minä olen vaiheavsti ammainrn. 50v. Minua on thuseerattu jo kymmeniä vuosia 3-4 kertaa viikossa ja joskus peräruiskeita 50cl ja virtsaus sujuu avustajan kanssa hyvin. Monelle vammaiselle nämä on ihan normaalia joka päiväistä toimintaa. Thuseerauksen jälkeen on ihan hyvä olo.

        Upeaa, että sinunlaisiasi hoitsuja vielä löytyy. Siis hoitajia, jotka eivät suostu mihin tahansa "hoitajien ryhmähengen" nimissä. Usein näyttää siltä, että hoitajien hyvä olo on tärkeämpää kun vanhusten hyvä olo. Ja jos näkee työpaikallaan kamalia asioita, menee helposti mukaan, koska ei uskalla vastustaa työkavereita. Sehän on aika sairas ajattelutapa. Hyvä siis, ettet suostu kaikkeen ja omaat empatiaa. Sinuna tekisin hoidosta valituksen. Kaikkea kauheaa kuulleena, uskon että kaikenlainen julmuus on hoitomaailmassa "normaalia". Häiriintynyt hoitaja saa vallantunteessaan tehdä viattomalle vanhukselle mitä tahtoo. Hehän ovat puolustuskyvyttömiä. Valita asiasta, kirjoita siitä lehtiin (ilman nimiä) ja toimi siten, kun omatunto sanoo. Pimeitä hoitajia on pilvin pimein. Kannattaakin pitää silmällä heitä ja tehdä valituksia, jos näkee epäilyttävää hoitoeettisyyttä. Jonkun pitää puolustaa niitä, jotka ovat pimeiden hoitajien armoilla. Niin ja en oikein itsekään ymmärrä täällä joidenkin hoitajien mielipidettä tuseerauksen sallivuusesta. Kuinka moni teistä haluaisi , että hoitaja työntää käden peräaukkoosi (joka on jo muutenkin herkkä) toisen pitäessä sinut liikunta- ja puolustuskyvyttömänäkyvyttömänä? Ja sitä tapahtuu paljon kaikenlaisissa "vastustelutilanteissa". Turha perustella ajan puutteella. Kyllä hoitajilla on aikaa jauhata keskenään "paskaa" sohvaperunoina sen sijaan että seurustelisivat vanhusten kanssa. Ihan paskapuhetta kuitata aina kaikki kiireellä.


      • helpotusta..
        Moni vammainen kirjoitti:

        Luin teidän kirjoituksia ja ihmettelen ammattilaisten puheita. Onko koulutus alalla huonoa vai mikä on, kun pidetään thuseerausta ja peräruisketta kauheana. Minä olen vaiheavsti ammainrn. 50v. Minua on thuseerattu jo kymmeniä vuosia 3-4 kertaa viikossa ja joskus peräruiskeita 50cl ja virtsaus sujuu avustajan kanssa hyvin. Monelle vammaiselle nämä on ihan normaalia joka päiväistä toimintaa. Thuseerauksen jälkeen on ihan hyvä olo.

        pitää tehdä useissa tapauksissa eikä siinä ole muuta vaihto-ehtoa. Isäni joka oli vuoteenomana viimeiset viikot ja sai pehmikkeitä kaiken aikaa tarvitsi silti vatsantyhjennyksessä tuseerausta.

        Uloste voi pakkautua liikkumattomalla henkilöllä ( myös muillakin joskus) suureksi jopa kymmenen cm leveäksi kovaksi palloksi ja sen poistamisessa ei auta mitkään ruiskeet tai pehmikkeet. Kovan ulostepallon saa pois vaan tuseraamalla. Kävin( olen esh) sisareni kanssa isämme luona vatsantyhjennysreissulla monet kerrat. Ensin oli poistettava tuseraamalla kovin ja suurin "tukko" ja sen jälkeen vesiruiske. Kyllä isä oli kiitollinen operaation jälkeen ja uni taas maistui. On hirveää olla suoli täynnä.

        Isä sai sitten keuhkokuumeen kun joutui sairaalaan pienen aivoinfarktin vuoksi. Hän riipaisi velliä keuhkoihinsa, meni pian koomaan eikä palannut tajuihinsa. Valvoin isän vuoteen vieressä liki vrk:n ja pidimme siskoni kanssa kädestä kuolinhetkellä. Isällä oli hiljainen ja kaunis lähtö tuonpuoleiseen.


      • 'Empatiaa todella
        samaa mieltä kirjoitti:

        Upeaa, että sinunlaisiasi hoitsuja vielä löytyy. Siis hoitajia, jotka eivät suostu mihin tahansa "hoitajien ryhmähengen" nimissä. Usein näyttää siltä, että hoitajien hyvä olo on tärkeämpää kun vanhusten hyvä olo. Ja jos näkee työpaikallaan kamalia asioita, menee helposti mukaan, koska ei uskalla vastustaa työkavereita. Sehän on aika sairas ajattelutapa. Hyvä siis, ettet suostu kaikkeen ja omaat empatiaa. Sinuna tekisin hoidosta valituksen. Kaikkea kauheaa kuulleena, uskon että kaikenlainen julmuus on hoitomaailmassa "normaalia". Häiriintynyt hoitaja saa vallantunteessaan tehdä viattomalle vanhukselle mitä tahtoo. Hehän ovat puolustuskyvyttömiä. Valita asiasta, kirjoita siitä lehtiin (ilman nimiä) ja toimi siten, kun omatunto sanoo. Pimeitä hoitajia on pilvin pimein. Kannattaakin pitää silmällä heitä ja tehdä valituksia, jos näkee epäilyttävää hoitoeettisyyttä. Jonkun pitää puolustaa niitä, jotka ovat pimeiden hoitajien armoilla. Niin ja en oikein itsekään ymmärrä täällä joidenkin hoitajien mielipidettä tuseerauksen sallivuusesta. Kuinka moni teistä haluaisi , että hoitaja työntää käden peräaukkoosi (joka on jo muutenkin herkkä) toisen pitäessä sinut liikunta- ja puolustuskyvyttömänäkyvyttömänä? Ja sitä tapahtuu paljon kaikenlaisissa "vastustelutilanteissa". Turha perustella ajan puutteella. Kyllä hoitajilla on aikaa jauhata keskenään "paskaa" sohvaperunoina sen sijaan että seurustelisivat vanhusten kanssa. Ihan paskapuhetta kuitata aina kaikki kiireellä.

        Ja mimmonen kuvittelet olon olevan, jos uloste ei tule ulos eikä sitä asiaa saa millään tavalla auttaa. Paskaanko ihmisen pitää tukehtua? Ja mitä se sormi (siis ei käsi!) muuten peräreiässä haittaa, jotkut naivat sitäkin reikää. Kantsii tietää ensin jostain jotain, ennen kuin suoltaa tuollaisen määrän "pimeää" tekstiä.


    • sairaanhoitaja 10v !

      HUOM!!!!! Tuseeraminen on ihmisarvon vakavaa loukkaamista ja huonoa hoitoa ! kyllä ihmisen vatsa saadaan toimimaan vatsantoimintalääkkeillä, niitä löytyy tänä päivänä jos jonkinlaista, on levolacit, laxoberonit, microlaxit, metalaxit, klyx, on tabletteja, suppoja, tippoja, rakeita ja jauhoja !!! riittävä nesteitys ja pöntöllä istuminen rauhassakin auttaa :-) SEN SANON; ETTÄ ÄLKÄÄ ANTAKO KENENKÄÄN TUSEERAA, se on kaltoinkohtelua ja VÄÄRIN !!!!OTTAKAA YHTEYS ESIMIEHEEN TAI ISOMPAA VIRANOMAISTAHOON !!! älkää katsoko vain vieressä, puuttukaa asiaan, jos ette puutu tähän kaltoinkohteluun kun näette, OLETTE ITSE OSALLINEN !!! *******

      • Sh yli 18 v.

        Olipa voimakas ylireagointi. Joskus vaan on pakko tuseerata.


      • ei mustavalkoinen
        Sh yli 18 v. kirjoitti:

        Olipa voimakas ylireagointi. Joskus vaan on pakko tuseerata.

        yhdyn edelliseen. Tuseeraaminenhan ei välttämättä edes tarkoita ulosteen varovaista kaivelua suolesta, vaan kokeilua, onko peräsuolessa ulostetukosta. Jos uloste pakkauma on, niin peräruisketta pehmikkeeksi - jos sormen (hyvin rasvatun, varovasti ja tunnustellen työnnetyn) laittamisen jälkeen enää edes tarvitsee. Monesti toimii tällä tapaa, ilman suolta laiskistavia ruiskeita.


      • Sh-80
        ei mustavalkoinen kirjoitti:

        yhdyn edelliseen. Tuseeraaminenhan ei välttämättä edes tarkoita ulosteen varovaista kaivelua suolesta, vaan kokeilua, onko peräsuolessa ulostetukosta. Jos uloste pakkauma on, niin peräruisketta pehmikkeeksi - jos sormen (hyvin rasvatun, varovasti ja tunnustellen työnnetyn) laittamisen jälkeen enää edes tarvitsee. Monesti toimii tällä tapaa, ilman suolta laiskistavia ruiskeita.

        Eiköhän hoitsutoverit laiteta jonkinnäköinen vetoomusadressi valtionmiehille pystyyn??!Siis tämä kyseinen toimenpide on onneksi monissa paikoin kiellettyä mutta valitettavan usein tästä olen nyt kuullut ja joutunut keskelle jotain vastaavanlaista kuin viestin ensimmäinen kirjoittaja...
        Töissä meitä pieni porukka ja yksi on sitä mieltä että tuseeraaminen ok.Pari ihmistä tohtii sanoa mielipiteensä,toiset vaikenevat.Esimiehelle on puhuttu,mutta ei auta..Kaikista pahinta on että tämä yksi tekee sen kaikille niille potilaille jotka eivät pysty puolustautumaan mitenkään,eivät pysty liikkumaan,eivätkä puhumaan niin kysynpä vain teiltä "viisaat" arvostelijat:Onko tämä toiminta teidän mielestä todellakin ok?!!Järkyttävää toimintaa,suorastaan sairasta jos minulta kysytään..Vierestä olen seurannut taka-alalla liian kauan,nyt on aika toimia,mutta miten..


      • eduskuntaan vaan
        Sh-80 kirjoitti:

        Eiköhän hoitsutoverit laiteta jonkinnäköinen vetoomusadressi valtionmiehille pystyyn??!Siis tämä kyseinen toimenpide on onneksi monissa paikoin kiellettyä mutta valitettavan usein tästä olen nyt kuullut ja joutunut keskelle jotain vastaavanlaista kuin viestin ensimmäinen kirjoittaja...
        Töissä meitä pieni porukka ja yksi on sitä mieltä että tuseeraaminen ok.Pari ihmistä tohtii sanoa mielipiteensä,toiset vaikenevat.Esimiehelle on puhuttu,mutta ei auta..Kaikista pahinta on että tämä yksi tekee sen kaikille niille potilaille jotka eivät pysty puolustautumaan mitenkään,eivät pysty liikkumaan,eivätkä puhumaan niin kysynpä vain teiltä "viisaat" arvostelijat:Onko tämä toiminta teidän mielestä todellakin ok?!!Järkyttävää toimintaa,suorastaan sairasta jos minulta kysytään..Vierestä olen seurannut taka-alalla liian kauan,nyt on aika toimia,mutta miten..

        pyllyreikään, on parempi vaihtoehto, kuin suolta laiskistavat ruiskeet. Ei sinne nyrkkiä työnnetä ja ei runnomalla mitään kaivella. Pelkkä sormen työntäminen pyllyyn auttaa monasti ulostamista. No ehkä pitäisi sitten sormen sijaan laittaa jokin instrumentti, mutta se ei tunne, mikä määrä suolessa kovaa ulostetta. hohhoijaa.


      • tuseerannut
        eduskuntaan vaan kirjoitti:

        pyllyreikään, on parempi vaihtoehto, kuin suolta laiskistavat ruiskeet. Ei sinne nyrkkiä työnnetä ja ei runnomalla mitään kaivella. Pelkkä sormen työntäminen pyllyyn auttaa monasti ulostamista. No ehkä pitäisi sitten sormen sijaan laittaa jokin instrumentti, mutta se ei tunne, mikä määrä suolessa kovaa ulostetta. hohhoijaa.

        Tuseraaminen ei tee kipeä,kun osaa hommansa ja että käyttää tuseeramisessa liukaspintaisia kertakäyttö muovikäsineitä.Sulkijalihaksen refleksin antamiseksi pitää kaivella edes takaisella kaiveluliikkeillä.


      • tuseerannut
        tuseerannut kirjoitti:

        Tuseraaminen ei tee kipeä,kun osaa hommansa ja että käyttää tuseeramisessa liukaspintaisia kertakäyttö muovikäsineitä.Sulkijalihaksen refleksin antamiseksi pitää kaivella edes takaisella kaiveluliikkeillä.

        Liukastetta käyttäen myös.


      • joskus on pakko
        tuseerannut kirjoitti:

        Tuseraaminen ei tee kipeä,kun osaa hommansa ja että käyttää tuseeramisessa liukaspintaisia kertakäyttö muovikäsineitä.Sulkijalihaksen refleksin antamiseksi pitää kaivella edes takaisella kaiveluliikkeillä.

        Kyllä joskus on pakko poistaa mekaanisesti, tuseeraateni suurin pakkautunut ulostemassa. Jopa akuuttipuolella joutunut sitä tekemään. Pökäle voi olla niin suuri ettei se lähde millään muulla tavoin. Aivan kuin tuolla on esitetty. Liukastetun hanskan kanssa nopea ja kivuton toimitus.


      • PH2
        ei mustavalkoinen kirjoitti:

        yhdyn edelliseen. Tuseeraaminenhan ei välttämättä edes tarkoita ulosteen varovaista kaivelua suolesta, vaan kokeilua, onko peräsuolessa ulostetukosta. Jos uloste pakkauma on, niin peräruisketta pehmikkeeksi - jos sormen (hyvin rasvatun, varovasti ja tunnustellen työnnetyn) laittamisen jälkeen enää edes tarvitsee. Monesti toimii tällä tapaa, ilman suolta laiskistavia ruiskeita.

        Olen neliraajahalvaantunut enkä milllään saa kakattua ilman tuseerausta. Lämmin suiku paineella ja sormen pyörittäminen peräaukon YMPÄRILÄ toimii. Tuseeraminen ei aina tarkoiita SORMEN työtämistä peräaukkoon. Kauhuutarinat syntyvät osamattomista hoitsuista.


      • Anonyymi
        Sh-80 kirjoitti:

        Eiköhän hoitsutoverit laiteta jonkinnäköinen vetoomusadressi valtionmiehille pystyyn??!Siis tämä kyseinen toimenpide on onneksi monissa paikoin kiellettyä mutta valitettavan usein tästä olen nyt kuullut ja joutunut keskelle jotain vastaavanlaista kuin viestin ensimmäinen kirjoittaja...
        Töissä meitä pieni porukka ja yksi on sitä mieltä että tuseeraaminen ok.Pari ihmistä tohtii sanoa mielipiteensä,toiset vaikenevat.Esimiehelle on puhuttu,mutta ei auta..Kaikista pahinta on että tämä yksi tekee sen kaikille niille potilaille jotka eivät pysty puolustautumaan mitenkään,eivät pysty liikkumaan,eivätkä puhumaan niin kysynpä vain teiltä "viisaat" arvostelijat:Onko tämä toiminta teidän mielestä todellakin ok?!!Järkyttävää toimintaa,suorastaan sairasta jos minulta kysytään..Vierestä olen seurannut taka-alalla liian kauan,nyt on aika toimia,mutta miten..

        Nuoret ja keski ikäiset hoitsu (20-40 v.)eivät halua "liata käsiään", niin siksi eivät suostu tuseraamiseen (vaikka olisi pakko tilanne)?. 🤔
        Suurta palkkaa tai palkankorotusta kylläkin haluavat!.


    • gersonilainen

      Piti lukea monta viestiä, ennenkuin tajusin, mitä tuo termi tarkoittaa. Jos joku teistä aikoo kirjoittaa lehtiin 'tuseeraamisesta', selvittäkää nyt hyvät ihmiset ensin koko sana lukijoille. Se ei kuulu yleiskieleen!

      Minä olen nyt puolisentoista vuotta noudattanut muunneltua (ajan ja rahan puutteessa) Gersonin terapiaa, johon kuuluu päivittäinen peräsuolen huuhtelu. Se ei satu ja se pitää ummetuksen poissa ja arvattavasti helpottaa paranemistani, kun suoleen ei jää niin paljon jätöstä, josta haitallisia aineita voisi uudestaan imeytyä verenkiertoon. Toimenpide ei tunnu miltään, itse hellävaroin tehtynä.

      Sekin minua ihmetyttää, että tässäkin ketjussa on puhuttu ulosteen kaivelemisesta sormin ja vatsan kovettamisenta ja pehmentämisestä lääkkeillä. Kukaan ei ole puhunut siitä, että maito- ja sokerilitkujen sijasta ihmisille tarjottaisiin vihanneskeittoja, vihanneksia monissa muodoissaan, ja vihannesmehuja, ja keitettyjä luumuja, jos vieläkin ummetuttaa. En oikein voi kuvitella, että ummetusta voisi kehittyä, jos ihminen syö vaikka vain pelkästään (luomu)vihanneskeittoa, porkkanamehua, hedelmämehua, luumuja.

      • Laxaa tänne :)

        Ihminen haluaa syödä ja juoda sokeri- ja maitolitkuja, ei marjoja, kasviksia ja hedelmiä On liian rajoittavaa syödä ummetuksen eston kannalta terveellisesti, halutaan herkutella ja nAUTTIA. Sitten syödään ulostuslääkkeitä ja mennään sairaalaan kaivattamaan paakku peräsuolesta. Ihminen on "mukavuudenhaluinen"


      • ghdfhgffh d
        Laxaa tänne :) kirjoitti:

        Ihminen haluaa syödä ja juoda sokeri- ja maitolitkuja, ei marjoja, kasviksia ja hedelmiä On liian rajoittavaa syödä ummetuksen eston kannalta terveellisesti, halutaan herkutella ja nAUTTIA. Sitten syödään ulostuslääkkeitä ja mennään sairaalaan kaivattamaan paakku peräsuolesta. Ihminen on "mukavuudenhaluinen"

        Niin, useimmat syövät epäterveellisesti. Sänkyyn ruokittavat vanhat ihmiset eivät saa valita, mitä syövät. Heidän on syötäv sitä mössöä, mitä heidän eteensä tuodaan. Olisikohan siinäkin yksi syy, miksi jotkut kieltäytyvät ruoasta? Minun isäni kitui "terveys"-keskuksessa viisi kuukautta, ennenkuin kuoli aivokasvaimeensa. Hänelle syötettiin jotain maitorahkamässöä ja kiisseleitä, eikä hän sellaisista ollut koskaan pitänyt. Itse kiinnostuin ruoasta vasta hiukan myöhemmin, kun minullakin löytyi syöpä.

        Voikohan hoitotestamenttiinsa (vai miksi sitä kutsutaan) kirjoittaa, että haluaa syödä vain luomuvihanneksia ja juoda paljon luomumehuja? Kukapa niitä ehtisi tekemään? Täytyy yrittää pysyä hyvissä välissä sukulaisten kanssa, jotta he auttaisivat sitten, jos ei itse pysty ruokaa laittamaan. Olisi karmeaa joutua pakkoruokittavaksi johonkin ruumistehtaaseen suolenkaiveluineen sun muine nöyryytyksineen.


      • Ei h-i !
        ghdfhgffh d kirjoitti:

        Niin, useimmat syövät epäterveellisesti. Sänkyyn ruokittavat vanhat ihmiset eivät saa valita, mitä syövät. Heidän on syötäv sitä mössöä, mitä heidän eteensä tuodaan. Olisikohan siinäkin yksi syy, miksi jotkut kieltäytyvät ruoasta? Minun isäni kitui "terveys"-keskuksessa viisi kuukautta, ennenkuin kuoli aivokasvaimeensa. Hänelle syötettiin jotain maitorahkamässöä ja kiisseleitä, eikä hän sellaisista ollut koskaan pitänyt. Itse kiinnostuin ruoasta vasta hiukan myöhemmin, kun minullakin löytyi syöpä.

        Voikohan hoitotestamenttiinsa (vai miksi sitä kutsutaan) kirjoittaa, että haluaa syödä vain luomuvihanneksia ja juoda paljon luomumehuja? Kukapa niitä ehtisi tekemään? Täytyy yrittää pysyä hyvissä välissä sukulaisten kanssa, jotta he auttaisivat sitten, jos ei itse pysty ruokaa laittamaan. Olisi karmeaa joutua pakkoruokittavaksi johonkin ruumistehtaaseen suolenkaiveluineen sun muine nöyryytyksineen.

        "Mössö" on tismalleen samaa, hyvää, tavallista, normaalia ruokaa kuin kaikki muutkin saavat. Hampaattomalle, huonohampaiselle tai sellaiselle, joka ei jaksa jauhamistyötä suussa ruualle tehdä, nielemisongelmaiselle yms. se vain soseutetaan. "Maitorahkamössöstä" saa proteiineja ja kiisseleistä saa sentään energiaa, jos mikään muu ei enää maita eikä mene alas.

        Ja ei kun painut tutustumaan aiheeseen, ettei tarvii luulotella kun tietova uupuu näköjään runsain määrin ja mitoin.


      • fgfdhfj h
        Ei h-i ! kirjoitti:

        "Mössö" on tismalleen samaa, hyvää, tavallista, normaalia ruokaa kuin kaikki muutkin saavat. Hampaattomalle, huonohampaiselle tai sellaiselle, joka ei jaksa jauhamistyötä suussa ruualle tehdä, nielemisongelmaiselle yms. se vain soseutetaan. "Maitorahkamössöstä" saa proteiineja ja kiisseleistä saa sentään energiaa, jos mikään muu ei enää maita eikä mene alas.

        Ja ei kun painut tutustumaan aiheeseen, ettei tarvii luulotella kun tietova uupuu näköjään runsain määrin ja mitoin.

        Ja höpöti höpö. Minä ainakin laitan hoitotestamenttiini, että maito- ja sokerimössöjä ei sitten pakkosyötetä minulle. Paistetut perunat ja vihanneskeiton voi soseuttaa, ja vihannesmenussa on parjoln vitamiineja ja jopa proteiineja. Kaurapuurokin maistuu ja menee alas ilman hampaita ja on jopa halpaa.

        Siitä vaan opettelemaan alkeita - ei sairauskeskusten käytännöistä vaan laajemmalti, ettei tarvitse höpöttää omiaan.


      • Luomuna kiitos
        ghdfhgffh d kirjoitti:

        Niin, useimmat syövät epäterveellisesti. Sänkyyn ruokittavat vanhat ihmiset eivät saa valita, mitä syövät. Heidän on syötäv sitä mössöä, mitä heidän eteensä tuodaan. Olisikohan siinäkin yksi syy, miksi jotkut kieltäytyvät ruoasta? Minun isäni kitui "terveys"-keskuksessa viisi kuukautta, ennenkuin kuoli aivokasvaimeensa. Hänelle syötettiin jotain maitorahkamässöä ja kiisseleitä, eikä hän sellaisista ollut koskaan pitänyt. Itse kiinnostuin ruoasta vasta hiukan myöhemmin, kun minullakin löytyi syöpä.

        Voikohan hoitotestamenttiinsa (vai miksi sitä kutsutaan) kirjoittaa, että haluaa syödä vain luomuvihanneksia ja juoda paljon luomumehuja? Kukapa niitä ehtisi tekemään? Täytyy yrittää pysyä hyvissä välissä sukulaisten kanssa, jotta he auttaisivat sitten, jos ei itse pysty ruokaa laittamaan. Olisi karmeaa joutua pakkoruokittavaksi johonkin ruumistehtaaseen suolenkaiveluineen sun muine nöyryytyksineen.

        Luomuruoka on niin kallista ettei niitä arvauskeskuksiin osteta. Ei auta siihen hoitotestamentit, jos et niitä itse kykene kustantamaan.Siellä ruoka laitetaan keskitetysti, ei ole varaa paljoa valita yksilöllisesti, pitää syödä sitä mitä on tarjolla tai olla syömättä.Kannattaa tosiaan pitää sukulaisiin "luomuvälit" :)


      • fgfdhfj h
        fgfdhfj h kirjoitti:

        Ja höpöti höpö. Minä ainakin laitan hoitotestamenttiini, että maito- ja sokerimössöjä ei sitten pakkosyötetä minulle. Paistetut perunat ja vihanneskeiton voi soseuttaa, ja vihannesmenussa on parjoln vitamiineja ja jopa proteiineja. Kaurapuurokin maistuu ja menee alas ilman hampaita ja on jopa halpaa.

        Siitä vaan opettelemaan alkeita - ei sairauskeskusten käytännöistä vaan laajemmalti, ettei tarvitse höpöttää omiaan.

        Siinähän miinustatte, pösilöt. Todella kuvaavaa tasostanne, ettette sallisi ihmisen syövän terveellisesti elämänsä loppuun asti, eli siis elämänsä pitkittämiseksi. Onhan se tietysti hoitokulujen kannalta parempi syöttää sokerimössöjä ja lihaa ja maitotuotteita, jotta potilaasta päästään nopeammin eroon!


      • hmhm..

        " En oikein voi kuvitella, että ummetusta voisi kehittyä, jos ihminen syö vaikka vain pelkästään (luomu)vihanneskeittoa, porkkanamehua, hedelmämehua, luumuja. "

        Hoidossa olevilla ihimisillä tuppaa usein olemaan lääkityksiä, jotka aiheuttavat ummetusta, esim. opioidilääkitys aiheuttaa ummetusta ja varsinkin vanhuksilla tuppaa usein olemaan ikävä kyllä pitkät lääkelistat, joihin helposti sisältyy ummetusta aiheuttavia lääkkeitä. Myös vuodepotilaaksi joutuminen ja mobilisaation puute tuo oman lisänsä ummetuksen syntymiseen. Yksin ruokavaliolla ei siis aina pystytä välttymään ummetukselta.


      • Kuuhunkin on menty
        hmhm.. kirjoitti:

        " En oikein voi kuvitella, että ummetusta voisi kehittyä, jos ihminen syö vaikka vain pelkästään (luomu)vihanneskeittoa, porkkanamehua, hedelmämehua, luumuja. "

        Hoidossa olevilla ihimisillä tuppaa usein olemaan lääkityksiä, jotka aiheuttavat ummetusta, esim. opioidilääkitys aiheuttaa ummetusta ja varsinkin vanhuksilla tuppaa usein olemaan ikävä kyllä pitkät lääkelistat, joihin helposti sisältyy ummetusta aiheuttavia lääkkeitä. Myös vuodepotilaaksi joutuminen ja mobilisaation puute tuo oman lisänsä ummetuksen syntymiseen. Yksin ruokavaliolla ei siis aina pystytä välttymään ummetukselta.

        Vanhukset yleensäkin mutta varsinkin vuodepotilaat juovat liian vähän nesteitä. Määrä olisi vähintäin kaksi litraa päivässä mutta sellainen, joka ei ole oppinut juomaan jo ennen kuin on jano, ei saa sitä täyteen millään.

        Riittävä nesteen (vesi, mehu) nauttiminen, kuitupitoinen ruokavalio ja säännöllinen liikunta auttavat myös suolen toimintaa. Jos suolisto on luonnostaan laiska ja hidas, peristaltiikka ei syystä tai toisesta jaksa toimia normaalisti, joutuu turvautumaan 'poppakonsteihin', jotka eivät saisi olla sellaisia, että ne lopettavat suolen oman, luonnollisen liikkeen kokonaan. Vanhuksilla ruuansulatus ja suolen toiminta hidastuvat samasta syystä kuin kaikki muukin.


      • ykshoitsu
        Kuuhunkin on menty kirjoitti:

        Vanhukset yleensäkin mutta varsinkin vuodepotilaat juovat liian vähän nesteitä. Määrä olisi vähintäin kaksi litraa päivässä mutta sellainen, joka ei ole oppinut juomaan jo ennen kuin on jano, ei saa sitä täyteen millään.

        Riittävä nesteen (vesi, mehu) nauttiminen, kuitupitoinen ruokavalio ja säännöllinen liikunta auttavat myös suolen toimintaa. Jos suolisto on luonnostaan laiska ja hidas, peristaltiikka ei syystä tai toisesta jaksa toimia normaalisti, joutuu turvautumaan 'poppakonsteihin', jotka eivät saisi olla sellaisia, että ne lopettavat suolen oman, luonnollisen liikkeen kokonaan. Vanhuksilla ruuansulatus ja suolen toiminta hidastuvat samasta syystä kuin kaikki muukin.

        Juu ja välillä on vaikeeta saada vanhus juomaan riittävästi kun sanovat että "ei viitsi juoda kun tulee sit niin pissahätä ja on niin hankala aina löytää/ehtiä/päästä vessaan" yritä siinä sit selitttää että kun se pissahätä on ihan hyvästä ettei vaan tulisi pissatulehdusta ym.... ei voi väkisinkään juottaa, mut toisaalta meidän hoitajien kannalta typerää kun ei esim ruokailujen ja päiväkahvien yhteydessä anneta vähän lisäjuotavaa kun silloin se saattaisi upotakin. Itse yleensä ainakin päiväkahville katan myöskin mehulasin, se lasillinen menee useimilla siinä sivussa samalla kun juo sen kahvin, ruokailullekin voi sen mehulasin laittaa esille maidon lisäksi, menee sit tai ei mut on ainakin kokeiltu...


    • JK

      TEE JOTAIN

    • Samas venees kaik

      Tämän viestiketjun luin suu ammollaan ja silmät ymmyrkäisinä.
      Mielenkiintoinen. Opin paljon 'tuosta maailmasta'. Kiitos.

      Tietysti ikääntyvänä henkilönä vasta nyt käsitin asioita, mitkä ei ole mieleeni juolahtaneet, että ne voivat omallakin kohdalla olla ongelmana (kova vatsa), jos elämässäni toisten kontolle joudun. Hmmm?

      Olen hoitoasioissa maallikko, mutta kuitenkin luulen, että kompromissi tästä kaikesta esiin otetusta olisi se oikea tapa! =Viimeisenä apukeinona ulostepaakun ulos saamiseksi on sormella autettava; äkkiseltään en uskoisi sen hirveästi sattuvan, kunhan on liukastetta ja kun anus varovasti totutetaan tulevaan refleksejä hyväksi käyttäen ja samalla rentoutetaan potilasta.

      • ex-hoiz

        Ja on kaksi eri asiaa että jos se tehdään väkisin kuin se kokemus mikä minulla on ollut, että vanhus itse oikein pyytää apua kun ei jaksa ponnistaa ja kaikki keinot on käytetty niin tottakai siinä sitten tuseerataan varovaisesti ja liukastetta käyttäen sulavassa yhteistyössä vanhuksen kanssa. Tietenkin pitää myös kannustaa itse ponnistamaan, ettei laiskistu ja totuttaudu vain muiden hoidettavaksi asian suhteen, mutta jos on kyseessä kauhea synnytystuska niin on epäinhimillistä vaatia sitäkään huonokuntoiselta vanhukselta. Entisellä osastolla, jossa olin töissä, joku hoitaja perusteli kieltäytymistään tuseeraamiseen hoitajan näkökulmasta, että ei pitäisi joutua tunkemaan sormeaan kenenkään sisään, mikä taas on väärinperusteltu näkökulma tähän aiheeseen. Se, että hoitajaa iljettää olisi pitänyt jo miettiä ammatinvalintavaiheessa.


    • tuseerausoutosana

      En jaksanut lukea ihan kaikkea joten toistoa voi tulla.
      Lapsuus aikana moni sisaruksistani kärsi ummetuksesta joten äitini leikkasi pinen
      palan saippuaa kasteli sen ja työnsi pyllyyn, ja se tehosi.
      Luulen että kova vatsa on sukuvika, nyt olen jo vanha ja ulostaminen tuottaa
      vaikeuksia vaikka ei olisi ummetusta, peräsuoleen kertyvät ulosteet tuottavat
      kipua ja tekevät huonon olon, siksi se täytyy tyhjentää tavalla tai toisella, itselle
      on kovun vaikea tehdä huuhtelua joten käytän vaikeina aikoina omia sormiani,
      kumihanska käteen ja jotain pesuainetta, johan toimii mutta saattaa hieman kirvellä
      siksi huuhtelu jälkeenpäin olisi hyvä asia. Alapään lihasjumppa auttaa myös.
      Tuosta aloituksesta tuli jotenkin tunne ettei tuolle miehelle ole selitetty asiaa
      kunnolla, eikä sitä ettei tarvitse hävetä koska monella muullakin on samoja
      vaivoja. Varmaan sattuu jos toimenpide tehdään kovakouraisesti kuten voi
      olettaa jos pitää käyttää väkivaltaa, liekö mukana myös "kostotoimi" koska
      tekee asian vaikeaksi kun se muutenkin on epämiellyttävää.tu

    • tupi1

      Todella löytyy muita vaihtoehtoja vanhuksenkin suolen tyhjentämiseen. Ulostetta pehmentävää esm. Levolac-valmistetta säännöllisesti lasilliseen vettä. Yksilöllinen Peristen Colonplast tyhjennin säännöllisesti käytettynä.
      Jos tuseraamaan joutuu, voi senkin toteuttaa hanskojen kanssa omia lihaksia avustaen ja stimuloiden. Ei tarvitse sormiaan väkivaltaisesti tunkea. Pelkkä suk´lkijalihaksen ärsytys säännöllisesti auttaa. JA EHDOTTOMASTI LIUKASTETUILLA HANSKOILLA ! Muuttuuko hoitaja eläimeksi ihmisen rinnalla, joka on puolustuskyvytön? Tällaiset sisarhentovalkoiset voisivat hakea muuta työtä.

    • Ns.lähärikö

      Aloittajan kertomuksessa on selkeää liioittelun makua. Lienet median uhri, jutuista pitää tehdä iskeviä ja hirmuisia, jotta ne jaksavat kiinnostaa ketään. Poksahda sinä vain pashkaasi, monet muut eivät halua ja ulosteen pakkosynnytyksiä tehdään hyvin harvoin koska aiheeseen on muunkin laisia tapoja; lääkkeitä ja pehmikkeitä.

      Lääkärikin muuten pistää sormensa ja minkä tutkimusvälineen milloinkin suoleen kun haluaa selvittää tiettyjä asioita. Mikä ero tässä toimenpiteessä mielestäsi on tuseeraamisen kanssa?

    • et_sitten_tiennyt

      Voi hevon kuukka tätä trollia.
      Vatsan toiminnan auttamiseen on lääkkeitä, esim. Levolac / toilax...
      Mitään kaivelua ei tarvita...

      • Anonyymi

        Ilmankos vanhukset huutaa koko ajan kauhuissaan hoivakodeissa!


    • hoitsu.20v.alalla

      Valitettava tosi on, että passiivisella vuodepotilaalla vatsan toiminta todellakin heikkenee.
      Avuksi voidaan kokeilla mikroja ja levolaxia, on lukemattomia suun kautta otettavia movicoleja jne. Joskus on vain tilanne niin paha, että ne eivät auta. Silloin meillä ainakin käytetään öljyklysteriä rektaaliputkella. Sillä kyllä pitäisi lähteä ja sen voi tarvittaessa toistaa. Jos potilaan tila vain sallii, nostetaan wc-pöntölle vaikka nostolaitteen kanssa.
      On olemassa näitä rautakouria varmasti joka osastolla. Siihen on puututtava. Osastonhoitajan velvollisuus on puuttua asiaan, koko osaston henkihän määräytyy sen mukaan, miten os.hoitaja työnsä suorittaa. Ei pidä antaa näitten panssareitten jyrätä yli, vaikka se vaikeaa onkin. Epäsuosio ja ilkeät puheet, tiedän kokemuksesta. Meidän hoitajien on oltava näitten ihmisten asianajajia, meidän on pidettävä heidän puoltaan! Mikään ei muutu jos kukaan ei mitään tee!
      Joka hoitoalan valitsee, joutuu toteamaan ettei se ole mitään rakkautta ja romantiikkaa. Se on raaka peli. Jos me toisin ajattelevat emme nouse kapinaan!

    • Anonyymi

      Jos puhutaan halvaantuneista henkilöistä joilla para tai tetra niin silloin on surkeaa jos ei suostuta tuseeraamaan (rasvan kanssa). Potilaan vatsa turpoaa, ilma jää jumiin. Osastolla ei osata käyttää suolihuuhtelua ja kun ei tuseerata, tihkuu vaippaan tavaraa tunnin välein. Tuseeraamisen voi tehdä myös hellästi. Ei sieltä kaiveta mitään vaan ärsytetään peräsuolta jotta se aktivoituisi tyhjentämään sen viimeiset 10-15cm.

    • Anonyymi

      Hoitsut raiskaavat sormillaan vanhuksia? Totuus tuli ilmi nyt!

    • Anonyymi

      Luumu ja ulostusläöke suun kautta annosteltuna ovat jo keksitty.

    • Anonyymi

      Vatsan toimintaan ei monesti kiinnitetä tarpeeksi huomioita sairaaloissa ja vanhainkodeissa . ihmiset ja varsinkaan LIHAVAT EI LIIKU NUOREMPANAKAAN TARPEEKSI , ei varmasti hoitolaitoksissa senkään vertaan ja sitten toinen asia unohtuu,,,juominen ja ne kuidut jää syömättä, eihän hoitokodeissa ole tuoresalaattia ollenkaan viikonloppuisin.
      Kaikki nämä tekevät vatsan toiminnan laiskaksi ja tiedän miehen jonka suoli poksahti leikkauksen jälkeen kun piti maata kotona eikä todennäköisesti ymmärtänyt entisenä liikunnan harrastajana ja tilanne pääsi pahaksi,,.PÄÄS kuolemaan

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      27
      1898
    2. Heikki Silvennoinen petti vaimoaan vuosien ajan

      Viiden lapsen isä Heikki kehuu kirjassaan kuinka paljon on pettänyt vaimoaan vuosien varrella.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      133
      1888
    3. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      23
      1838
    4. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      85
      1630
    5. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      62
      1448
    6. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      20
      1256
    7. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      37
      1153
    8. Avaa sydämesi mulle

      ❤ ❤❤ Tahdon pelkkää hyvää sulle Sillä ilmeisesti puhumalla Avoimesti välillämme Kaikki taas selviää Kerro kaikki, tahdo
      Ikävä
      38
      1150
    9. Söpö lutunen oot

      Kaipaan aina vaan, vaikkakin sitten yksipuolisesti.
      Ikävä
      11
      1148
    10. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      10
      1127
    Aihe