Laitoksissa aliravittuja vanhuksia

Tutkimustulos: finfood.fi

Tässä Finfoodin tiedote: http://www.finfood.fi/finfood/finnfoo1.nsf/uutisetetusivulle/9E54525D800E9005C22574B300248DCF?opendocument

"MNA-testin tulokset olivat hätkähdyttäviä: 11 – 57 prosenttia tutkituista oli aliravittuja ja 40 – 89 prosentilla alttius virheravitsemukseen oli kasvanut. Vain murto-osalla, 0 – 16 prosentilla tutkituista, ravitsemustila oli hyvä.

Suomisen mukaan hoitajilla voi olla joskus virheellinen käsitys dementoituneelle vanhukselle sopivasta ruokavaliosta. Itse asiassa hoitajat hämmästyivät, kuinka vähän asukkaat saivat energiaa.

Rasvan käyttöä saatetaan pelätä liikaa. Esimerkiksi iltapäiväkahvilla kannattaisi tarjota pullaa, keksiä, rahkavälipalaa tai marjapiirakkaa. Myös täydennysravintovalmisteilla voidaan lisätä energiansaantia silloin, kun ruokahalu on huono."

Vanhukselle ei ruoka imeydy samalla tavalla kuin terveelle aikuiselle! Tämä täytyisi hoitolaitoksissa ymmärtää eikä pihistellä ruoassa.

Iltalehden uutinen tiedotteen pohjalta:
http://www.iltalehti.fi/uutiset/200809018196405_uu.shtml

90

12372

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • hoitaja.

Niinpä, vanhukselle voita, kermaa, rasvaa. Kaikkea sitä mitä työikäisten ja painonsa kanssa taistelevien pitäisi välttää. Kevyttuotteet jätettävä vanhusten ruokavaliosta pois ellei ole ylipainoa. Niin yksinkertaista se on.

• mitään yllättävää

Etenkin, kun jos vanhus sanoo, ettei jaksa lähteä syömään, häntä ei ruokasaliin kukaan taluta.

Etenkin kun jos vanhus nukkuu päiväkahvin yli, kukaan ei häntä kahville hae tai tarjoa korvaavaa juotavaa. Hana on ainoa toinen vaihtoehto.

Tätä on hyvinvointi-Suomi. Näin vanhuksista pidetään huolta.

• Valmistunut lh

Tein juuri vanhusten aliravitsemuksesta opinnäytetyön.

Itse ainakin yritän parhaani mukaan saada huonosti syöviä syömään, ja omalla työpaikalla vanhuksille tarjotaan 2 kertaa päivän aikana kahvin kera pullaa, piirakkaa tai ainakin keksiä.

Yhteen asiaan olen kyllä kiinnittänyt huomiota.. Tosiaan vanhuksilla on erilainen ruuansulatus kuin työikäisillä ja vanhusten pitäisi syödä monta kertaa päivässä ja yöpaasto ei saisi ikinä olla yli 11h. Joka paikassa, missä itse olen ollut töissä ylitetään tuo 11h sääntö ja reilusti. Nykyisessä työpaikassa yöpaasto on noin 15h. Olen kyllä yrittänyt tehdä asialle jotain mutta vaikeaa yhden ihmisen tätä muuttaa.

Pitää myös muistaa että vanhus tarvitsee vähemmän kaloreita kuin aikuinen ja liiasta syömisestä ihminen lihoaa. Liikakilot alkaa nopeasti vaikuttamaan liikkumiseen. 10kg ylinmääräistä vanhukselle, jolla on jo muutenkin polvet huonossa kunnossa voi viedä kävelykyvyn kokonaan.

• valmistunut lh
        mitään yllättävää kirjoitti:

Etenkin, kun jos vanhus sanoo, ettei jaksa lähteä syömään, häntä ei ruokasaliin kukaan taluta.

Etenkin kun jos vanhus nukkuu päiväkahvin yli, kukaan ei häntä kahville hae tai tarjoa korvaavaa juotavaa. Hana on ainoa toinen vaihtoehto.

Minullekkin on vanhus sanonut ettei halua tulla syömään. Ruoka oksettaa eikä halua juoda mitään. Yritäppä siinä sitten? Kun se ruokahalu menee siihen ei välttämättä auta ravintovalmisteet tai lempiruuat.

Ajattele itsellesi se olo kun olet oksennustaudissa eikä mikään mene alas, siihen vielä joku tuputtamaan ruokaa. Parempi antaa vanhuksen levätä kuin raahata väkisin syömään.

• Kun ei itse tee mitään NYT ...

Kunhan olisi niitä syöttäjiä edes tarpeeksi , kuka niillä kaloreilla ja kioreilla mitään tekee jos ei ole ihmistä joka sen syöttää kun itse ei voi.
        Ei mene kun hetki ja ollan kaikki itse samassa jamassa hoidettavina JOS me ei saada aikan muutosta niin sama odotta meitä .
        Nälkä , yli lääkitseminen, väärin lääkitseminen , kuivuminen nesteen puuttessa, veriset vaipat kun virtsatiet tulehtuu kun ei ole vaippojen vaihtajia , kivut ja säryt vaijennetaan mielialalääkkeillä (levotttomutta ei siedetä )kärräämistä sairaalan hoitoihin , unohtamista sinne (kukaan ei tilaa kyytiä takaisin) sairaalan käytäväillä makaamista , jne..
        Täysin sama odotta meitä TÄMÄ asia on ollut tiedossa vuosi kymmeniä eikä muutosta ole saatu.
        Ihmiset vanhenee eikä YKSINKERTAISESTI riitä ihmisiä hoitamaan vanhuksia , kohta nuoret saavat valita minne menevät huutavan työvoimapulan takia kuka sillon enään valitsee vanhusten hoidon?
        Samassa kusessa itse ollaan , sen mikä taakseen jättää sen edestään löytää ,pätee tähän.

• ei ole sama kuin kaikkien v...
        valmistunut lh kirjoitti:

Minullekkin on vanhus sanonut ettei halua tulla syömään. Ruoka oksettaa eikä halua juoda mitään. Yritäppä siinä sitten? Kun se ruokahalu menee siihen ei välttämättä auta ravintovalmisteet tai lempiruuat.

Ajattele itsellesi se olo kun olet oksennustaudissa eikä mikään mene alas, siihen vielä joku tuputtamaan ruokaa. Parempi antaa vanhuksen levätä kuin raahata väkisin syömään.

Jos niitä vanhuksia ei kokoajan makuutettaisiin puolipökerryksissä, niin kyllä niillekkin varmaan ruokamaistuisi.

• höpöhöpöhöps

vanhuksenne itse, jos sen kerran paremmin osaatte, kun hoitajat. Nyt on turha puhua, kun ette kerran tiedä. Ketään ei väkisin voi kahville viedä, eikä ketään voida syöttää väkisin.

Ruoka ei todellakaan ole niin huonoa, kun luulette. Ruoka on monta kertaa parempaa, kuin kouluruokaloissa. Miettikääs sitä!

• oksettaa
        ei ole sama kuin kaikkien v... kirjoitti:

Jos niitä vanhuksia ei kokoajan makuutettaisiin puolipökerryksissä, niin kyllä niillekkin varmaan ruokamaistuisi.

Terveisinä vaan lähihoitajalle - toivottavasti et ole ainakaan töissä vanhusten parissa etkä muussakaan terveydenhoitoalalla tuolla leväperäisellä asenteella:

aktiviteetteja pitää olla aamiaisen ja lounaan välissä, lounaan ja päivällisen välissä ja viedä ulos joka päivä.

Ei siihen sen kummempaa henkilökuntaa tarvita kuin työttömiä ja siviiliplavelusmiehiä: kävelyttämään tai työntämään pyörätuolissa ulkona ja pelaamaan seurapelejä, jotka aktivoivat vanhusten aivoja.

Sekin, että kävelytetään yleisiin tiloihin katsomaan televisiota muiden kanssa, aktivoi ihmistä ja on parempi kuin, että makaa vain omassa sängyssä.

• työvoimaa sitten vaan
        Kun ei itse tee mitään NYT ... kirjoitti:

Kunhan olisi niitä syöttäjiä edes tarpeeksi , kuka niillä kaloreilla ja kioreilla mitään tekee jos ei ole ihmistä joka sen syöttää kun itse ei voi.
        Ei mene kun hetki ja ollan kaikki itse samassa jamassa hoidettavina JOS me ei saada aikan muutosta niin sama odotta meitä .
        Nälkä , yli lääkitseminen, väärin lääkitseminen , kuivuminen nesteen puuttessa, veriset vaipat kun virtsatiet tulehtuu kun ei ole vaippojen vaihtajia , kivut ja säryt vaijennetaan mielialalääkkeillä (levotttomutta ei siedetä )kärräämistä sairaalan hoitoihin , unohtamista sinne (kukaan ei tilaa kyytiä takaisin) sairaalan käytäväillä makaamista , jne..
        Täysin sama odotta meitä TÄMÄ asia on ollut tiedossa vuosi kymmeniä eikä muutosta ole saatu.
        Ihmiset vanhenee eikä YKSINKERTAISESTI riitä ihmisiä hoitamaan vanhuksia , kohta nuoret saavat valita minne menevät huutavan työvoimapulan takia kuka sillon enään valitsee vanhusten hoidon?
        Samassa kusessa itse ollaan , sen mikä taakseen jättää sen edestään löytää ,pätee tähän.

Ei siinä kerta kaikkiaan muu auta.

Kukapa söisikään jäähtynyttä ruokaa, joka muutenkin vuodesta toiseen on samaa mössöä.

Ei potilaat syö samaa ruokaa kuin henkilökunnan ruokalassa tarjoillaan. Siitä lähdetään liikkeelle.

• ne ruoat on, vaihtelee varmaan
        höpöhöpöhöps kirjoitti:

vanhuksenne itse, jos sen kerran paremmin osaatte, kun hoitajat. Nyt on turha puhua, kun ette kerran tiedä. Ketään ei väkisin voi kahville viedä, eikä ketään voida syöttää väkisin.

Ruoka ei todellakaan ole niin huonoa, kun luulette. Ruoka on monta kertaa parempaa, kuin kouluruokaloissa. Miettikääs sitä!

Ei pakolla.

Kuuluisa hoitotyön opetus on mennytkin pahasti pieleen, ellei henkilökunta osaa houkutella syömään ja syömään. Miksi sitä suuresti arvostettua hoitotiedettä sitten tutkitaan, ellei se anna työvälineitä henkilökunnalle käsitellä vanhuksia oikein. Pureehan lapsiinkin pikku kikat.

• Pikku Myy

Jep. Myös runsaasti juomisia. Joka päivä täysmehua ja soseutettuja hedelmiä. Kermaa. Leipää voi antaa murennettuna keiton sekaan. Siis syötettäville jotka eivät enää pureksi ruokaansa.

• vanhainkodin ruoasta:
        työvoimaa sitten vaan kirjoitti:

Kukapa söisikään jäähtynyttä ruokaa, joka muutenkin vuodesta toiseen on samaa mössöä.

Ei potilaat syö samaa ruokaa kuin henkilökunnan ruokalassa tarjoillaan. Siitä lähdetään liikkeelle.

Olin yhtenä kesänä vanhainkodissa kesätöissä, ja vielä sellaisella osastolla jossa suurinta osaa vanhuksista piti syöttää. Ruoka oli siellä mielestäni aivan loistavaa. Useinkin hoitajat söivät samaa ruokaa kuin vanhukset, jos vain ruokaa oli tarpeeksi, niin kuin lähes poikkeuksetta oli. Parhaimmassa kunnossa olevat (itse haarukkaa ja veistä käyttävät) vanhukset myös vietiin usein syömään alakerran ravintolaan, jossa myös henkilökunta ja vierailijat saivat maksua vastaan ruokailla. Kesän aikana vanhukset myös vietiin lukuisia kertoja retkille, joihin tietysti kuului myös ruokailu, esimerkiksi ravintolalaivalle, jonka buffet oli suorastaan ylellinen. Kertaakaan en joutunut syöttämään vanhukselle "jäähtynyttä ruokaa, joka on vuodesta toiseen samaa mössöä" ja potilaat söivät syömiskykynsä mukaan ihan samaa ruokaa kuin henkilökuntakin. Että lähdettäisiinkö siitä liikkeelle. Ainoat "mössöä" syövät vanhukset olivat ne, jotka eivät kyenneet pureskelemaan ruokaansa, heidänkin ruokansa oli kuitenkin samaa, vain soseutettua.

• koiranpää
        vanhainkodin ruoasta: kirjoitti:

Olin yhtenä kesänä vanhainkodissa kesätöissä, ja vielä sellaisella osastolla jossa suurinta osaa vanhuksista piti syöttää. Ruoka oli siellä mielestäni aivan loistavaa. Useinkin hoitajat söivät samaa ruokaa kuin vanhukset, jos vain ruokaa oli tarpeeksi, niin kuin lähes poikkeuksetta oli. Parhaimmassa kunnossa olevat (itse haarukkaa ja veistä käyttävät) vanhukset myös vietiin usein syömään alakerran ravintolaan, jossa myös henkilökunta ja vierailijat saivat maksua vastaan ruokailla. Kesän aikana vanhukset myös vietiin lukuisia kertoja retkille, joihin tietysti kuului myös ruokailu, esimerkiksi ravintolalaivalle, jonka buffet oli suorastaan ylellinen. Kertaakaan en joutunut syöttämään vanhukselle "jäähtynyttä ruokaa, joka on vuodesta toiseen samaa mössöä" ja potilaat söivät syömiskykynsä mukaan ihan samaa ruokaa kuin henkilökuntakin. Että lähdettäisiinkö siitä liikkeelle. Ainoat "mössöä" syövät vanhukset olivat ne, jotka eivät kyenneet pureskelemaan ruokaansa, heidänkin ruokansa oli kuitenkin samaa, vain soseutettua.

Ravintola illallisia, veneretkiä!?!?! olet siis ollut, jossakin rikkaitten yksityisvanhainkodissa?

Voit olla ihan witun varma, että kunnallisessa vanhainkodissa ei todellakaan pääse edes ulkoilemaan, jos omaiset eivät käy tapaamassa!

Tiedän tämän omasta kokemuksesta, sukulaiseni on kunnallisessa vanhainkodissa, jossa todella mielialalääkkeillä pidetään vanhukset hiljaa, tosin sukulaiseni kohdalla tämä ei enään onnistu!

Suomea ei voi hyvällä tahdollakaan kutsua hyvinvointi yhteiskunnaksi, ne jotka pitävät suomea hyvinvointi valtiona eivät ole nähneet, kuin kiiltokuva puolen!

• kunnon kotiruokaa

laitoksiin.pottuja ja soossi.on kyllä tosi ettei väkisin voi syöttää.olisko se toiminnan syy.laitoksissa vanhus on "säilössä"kieltääkö joku instassi sen että vanhuksille annettaisi esim.lattiaharja jolla vois lakaista,perkata puolukoita,kuoria porkkanoita-perunoita.elikkä muka töissä olisivat.muutenkin elämä siellä näyttää olevan totista ja säntilistä.eikö hoitajat voisi vaikka laulaa töitä tehdessä.

• omainen
        höpöhöpöhöps kirjoitti:

sehän on hienonettua mössöä.hernekeitto keittona. ja tietysti se ei ole hoitajan vika vaan systeemin.niin halvalla ja nopeasti kuin mahdollista on tämän päivän polttavin tavoite.
        joskus vaan tuntuu ettei vanhainkotiin ole vierailijat tervetulleita.lieneekö syys kiire vai ressaantuneet hoitajat.kyllä pitäis systeemit muuttaa.

• lh..
        oksettaa kirjoitti:

Terveisinä vaan lähihoitajalle - toivottavasti et ole ainakaan töissä vanhusten parissa etkä muussakaan terveydenhoitoalalla tuolla leväperäisellä asenteella:

aktiviteetteja pitää olla aamiaisen ja lounaan välissä, lounaan ja päivällisen välissä ja viedä ulos joka päivä.

Ei siihen sen kummempaa henkilökuntaa tarvita kuin työttömiä ja siviiliplavelusmiehiä: kävelyttämään tai työntämään pyörätuolissa ulkona ja pelaamaan seurapelejä, jotka aktivoivat vanhusten aivoja.

Sekin, että kävelytetään yleisiin tiloihin katsomaan televisiota muiden kanssa, aktivoi ihmistä ja on parempi kuin, että makaa vain omassa sängyssä.

Ruoka ei voi oksettaa? Vanhuksia on paljon jotka saattavat olla syömättä useita päiviä kun ruoka ei maistu vaikka mitä tarjoaisi.

Itse ainakin hoitajana yritän aina kun on aikaa viedä vanhuksia ulos. Yritän aina tuputtaa ruokaa ja saada vanhusta juomaan edes pari huikkaa, mutta jos ei maistu niin ei se ruoka maistu.

Omalla työpaikalla on hienoa jos saadaan kaikki asukkaat ennen lounasta (klo 12) ylös sängystä ja puettua.. eipä siinä paljoa ennen lounasta ulkoiluteta ketään. Olisi hienoa jos vanhustenhoitopaikoissa olisi vaikka sivareita tai pitkäaikaistyöttömiä viihdyttämässä vanhuksia..

Omalla työpaikalla on yli puolet vanhuksista semmoisia, ettei heitä saa mihinkään ryhmiin mukaan. Korkeintaan katsovat telkkaria tai kuuntelevat radiota. On myös niitä jotka eivät lähde ulos, ei sitten millään. Erästä vanhusta on hänen omat lapset, ja hoitajat yrittäneet saada lähtemään ulkoilemaan edes kerran kesässä, mutta kun ei niin ei.

kyllä taas huomaa että edellinen kirjoittaja ei tiedä alasta yhtään mitään.

• valmistunut lh
        kunnon kotiruokaa kirjoitti:

laitoksiin.pottuja ja soossi.on kyllä tosi ettei väkisin voi syöttää.olisko se toiminnan syy.laitoksissa vanhus on "säilössä"kieltääkö joku instassi sen että vanhuksille annettaisi esim.lattiaharja jolla vois lakaista,perkata puolukoita,kuoria porkkanoita-perunoita.elikkä muka töissä olisivat.muutenkin elämä siellä näyttää olevan totista ja säntilistä.eikö hoitajat voisi vaikka laulaa töitä tehdessä.

Tuo oli hyvä, eikö hoitajat voisi vaikka laulaa töitä tehdessä, itse olen vetänyt tapani kansaa pitkin osaston käytävää kun hain pyyhkeitä ja vaatetta vanhukselle :)

• salli mun nauraa
        koiranpää kirjoitti:

Ravintola illallisia, veneretkiä!?!?! olet siis ollut, jossakin rikkaitten yksityisvanhainkodissa?

Voit olla ihan witun varma, että kunnallisessa vanhainkodissa ei todellakaan pääse edes ulkoilemaan, jos omaiset eivät käy tapaamassa!

Tiedän tämän omasta kokemuksesta, sukulaiseni on kunnallisessa vanhainkodissa, jossa todella mielialalääkkeillä pidetään vanhukset hiljaa, tosin sukulaiseni kohdalla tämä ei enään onnistu!

Suomea ei voi hyvällä tahdollakaan kutsua hyvinvointi yhteiskunnaksi, ne jotka pitävät suomea hyvinvointi valtiona eivät ole nähneet, kuin kiiltokuva puolen!

Kyllä niitä vanhuksia viedään retkille, omalta osastolta on tänä kesänä viety ainakin linnanmäelle, erään järven rannalle makkaran paistoon ja leirikeskukseen yhdeksi päiväksi. Vanhuksia kuskataan pihalle ja työnnellään pyörätuolissa, ainakin siinä paikassa jossa minä olen töissä. Ja olen ihan WITUN VARMA ETTÄ PAIKKA ON KUNNALLINEN JA VANHUKSIA ULKOILUTETAAN. Omaisilla ei ole todellakaan käsitystä vanhusten hoidosta. Kunhan vaan jotakin voivat syyttää siitä että oma äiti/isä alkaa olemaan lähellä kuolemaa.

• MÖSSÖÄ SIITÄ EI
        ei ole sama kuin kaikkien v... kirjoitti:

ruokahalu kasva. Alkaa oksettaa mokoma sekasotku
        Eikä ole hoitajia syöttämässä, jos itse ei voi.
        Kaikilla kiire. Ainakin kahville, täytyyhän sitä
        uudet juorut kuulla jne. Mitä vanhoista kupeista
        kuolis pois jaloista, uusia tulee jatkuvasti.
        hoh hoh hoooojaaaaa

• SYÖ KUN

TARJONTA ON OIKEA !!!

Jos ja kun sairas ja vaivanen vanhus saa asiallisen ja arvostetun kohtelun, hän käyttäytyy yleensä saamansa kohtelun mukaan ja tulee ruokasaliin syömään tai syö normaalisti petipotilaana ollessaankin. EIKÄ TARVITSE MUUTA KUIN TÄYSIN NORMAALIN JA INHIMILLISEN HOITAJIEN KÄYTTÄYTYMISEN, EIKÄ JUOKSUJALASSA ANNETTUJA KOMENTOJA SIIRTYÄ RUOKAILUUN, EIKÄ HÄTÄISESTI HUITAISTUJEN ATERIATARJOTTIMIEN JÄTTÄMISTÄ PETIPOTILAAN PÖYDÄLLE.

OTTAKAAPA HUOMIOON MINULLA ON YLI KOLMENKYMMENEN VUODEN KOKEMUS VANHUSTEN JA SAIRAIDEN HOIDOSTA SAIRALASSA JA VANHAINKODEISSA, JOTEN LUULEN TIETÄVÄNI ASIAT JOKSEENKIN HYVIN!!!!!!!!!

• Mummin oma
        oksettaa kirjoitti:

Ulkoilua mutta mistä ne henkilöt jotka ulkoiluttaa vanhuksia.Hoitajat on laitettu niin ahtaalle ettei siinä kerkeä ulkoiluttaa ketään,oma wc:ssä käyntikin usein lykkääntyy.Tiedän koska minulla on kokemusta alalta jolle en jäänyt pidempään.Päättäjien on puututtava vanhusten hoitoon.No kunhan joku Vanhanen tai muu poliitikko makaa iltaseitsemästä aamu kahdeksaan vaipoissaan ja odottaa että joku tulisi nostamaan ylös ja saisi haisevat märät vaipat vaihdettua kuiviin niin kyllä siinä vaiheessa huomaa että mistä on säästetty."Minkä taakseen jättää sen edestään löytää" sanotaan.

• eestään
        Mummin oma kirjoitti:

Ulkoilua mutta mistä ne henkilöt jotka ulkoiluttaa vanhuksia.Hoitajat on laitettu niin ahtaalle ettei siinä kerkeä ulkoiluttaa ketään,oma wc:ssä käyntikin usein lykkääntyy.Tiedän koska minulla on kokemusta alalta jolle en jäänyt pidempään.Päättäjien on puututtava vanhusten hoitoon.No kunhan joku Vanhanen tai muu poliitikko makaa iltaseitsemästä aamu kahdeksaan vaipoissaan ja odottaa että joku tulisi nostamaan ylös ja saisi haisevat märät vaipat vaihdettua kuiviin niin kyllä siinä vaiheessa huomaa että mistä on säästetty."Minkä taakseen jättää sen edestään löytää" sanotaan.

Poliitikot mitään vaipoissa makaa vanhoinakaan..paskat housussa ovat jo pelkästä tulevaisuuden skenaariosta, joten kansan selkänahasta revityillä suurilla tuloilla on kyllä varaa hoitaa asiansa siihen malliin ettei tarvi vanhuksena laitoksissa juuri mammuskella.. Yksityishoitajat kotona tai kallis yksityinen vanhustenkoti, jossa raha takaa yksilöllisen hoidon, sinne kun ei ole poliitikon säästöhuuma yltänyt. Siellä ne makaa poliitikkovanhukset kuivissa vaipoissa.

• siru
        MÖSSÖÄ SIITÄ EI kirjoitti:

hoh hoh hoooojaaaaa

soseruoka maistuu iha yhtä hyvälle on samaa kuin muiden ruoka ,kyllä vanhusta autetaan tarpeen mukaan.

• siru

ok vanhustakin täytyy kuunnella ei aina tuputtaa ruokaa jota sitten loppupäivän oksentelee vähemmälläkin syönnillä pärjää....

• omaishoitaja
        SYÖ KUN kirjoitti:

TARJONTA ON OIKEA !!!

Jos ja kun sairas ja vaivanen vanhus saa asiallisen ja arvostetun kohtelun, hän käyttäytyy yleensä saamansa kohtelun mukaan ja tulee ruokasaliin syömään tai syö normaalisti petipotilaana ollessaankin. EIKÄ TARVITSE MUUTA KUIN TÄYSIN NORMAALIN JA INHIMILLISEN HOITAJIEN KÄYTTÄYTYMISEN, EIKÄ JUOKSUJALASSA ANNETTUJA KOMENTOJA SIIRTYÄ RUOKAILUUN, EIKÄ HÄTÄISESTI HUITAISTUJEN ATERIATARJOTTIMIEN JÄTTÄMISTÄ PETIPOTILAAN PÖYDÄLLE.

OTTAKAAPA HUOMIOON MINULLA ON YLI KOLMENKYMMENEN VUODEN KOKEMUS VANHUSTEN JA SAIRAIDEN HOIDOSTA SAIRALASSA JA VANHAINKODEISSA, JOTEN LUULEN TIETÄVÄNI ASIAT JOKSEENKIN HYVIN!!!!!!!!!

Olen kanssasi samaa mieltä.
        Hoidan äitiäni ja hänellä oli yhteenaikaan huono ruokahalu, yritin kaikkeni, että ruoka maistuis ja kuitenkin pitää sitä katsoa sitä terveellisyyttäkin, läsnäolo on yksi asia ja rupesin tekemään niitä vanhoja ruokia leipäressuista, kolinaperunoista, voipottuja ym.ym. ja hankin värikkäät lautaset ja katoin kauniiksi pöydän, ruoka rupesikin maistumaan vähitellen ja nyt syö aivan ihanan hyvin kaikkea.

Ulkoillaan muutaman kerran viikossa ja jumpataan ja venytellään joka päivä.
        Mieli pysyy virkeänä ja ruokakin maistuu!

• Lusiina1
        oksettaa kirjoitti:

"Ei siihen sen kummempaa henkilökuntaa tarvita kuin työttömiä ja siviiliplavelusmiehiä: "

...sitten oteta siihen tehtävään? Se, ketä ja minkä verran vanhustenhuoltoon otetaan erilaista henkilöstöä ei ole hoitajien syy eikä vastuulla, kyllä siitä päättävät ihan muut tahot.

• Lusiina1
        MÖSSÖÄ SIITÄ EI kirjoitti:

hoh hoh hoooojaaaaa

joutuu usein tilaamaan soseutetun ruaon yksinkertaisesti siitä syystä, että esim. kokonaiset lihapalat ja perunat ovat liian rakeista syötävää ja on riski että nielemisen huononnuttua vanhus tukehtuu siihen. Soseutettukin ruoka voi olla ihan hyvänmakuista ja kauniisti lautaselle asetettuna ihan ruokahalua herättävää. Vai onko sinulla joku uusi patentoitu ratkaisu tähän ruoka-ongelmaan?

• Lusiina1

Tuo oli hyvä, eikö hoitajat voisi vaikka laulaa töitä tehdessä, itse olen vetänyt tapani kansaa pitkin osaston käytävää kun hain pyyhkeitä ja vaatetta vanhukselle :)

Ja hauskaa huomata että moni muistamatonkin vanhus tulee lauluun mukaan :-).

• Lusiina1
        SYÖ KUN kirjoitti:

TARJONTA ON OIKEA !!!

Väität siis että laitoksissa olevien vanhusten ruokahaluttomuuden ja aliravitsemuksen syy on asiaton ja huono kohtelu? Naps vaan ja vaivat ja raihinaisuus paranee kun vaan kohtelu on oikea.
        Hoitajat eivät voi sille mitään, jos hoidettavia on paljon ja hoitajia vähän, kukaan ei kuitenkaan jää ilman ruokaa sen vuoksi.Tai jos on jäänyt,mitä sinä olet urasi aikana tehnyt sen asian eteen, jotta asia korjaantuisi. Ettei vaan aika mennyt kahvihuoneessa juoruillessa ja maailmaa parantaessa?

• Lusiina1
        omainen kirjoitti:

sehän on hienonettua mössöä.hernekeitto keittona. ja tietysti se ei ole hoitajan vika vaan systeemin.niin halvalla ja nopeasti kuin mahdollista on tämän päivän polttavin tavoite.
        joskus vaan tuntuu ettei vanhainkotiin ole vierailijat tervetulleita.lieneekö syys kiire vai ressaantuneet hoitajat.kyllä pitäis systeemit muuttaa.

vanhukselle sen mukaan mitä hän kykenee esim hampaillaan hienontamaan tai nielemään, kaikille ruoka ei tule soseutettuna.

Minusta taas tuntuu että vanhainkotiin ovat vierailijat tervetulleita etenkin silloin kun he auttavat potilaiden hoidossa esim läheistään syöttämällä, käyttämällä wc:ssä, järjestämällä virkistystoimintaa.

• hhhohhoijaa
        koiranpää kirjoitti:

Tässä on kyseisen vanhainkodin nettisivu, että siitä sitten vaan tutkimaan että onko kyseessä yksityinen vai kunnallinen vanhainkoti ;)

http://www.hel.fi/wps/portal/Sosiaalivirasto/Artikkeli?WCM_GLOBAL_CONTEXT=/sosv/fi/Vanhusten palvelut/Vanhustenkeskukset/Roihuvuoren vanhustenkeskus

• vanhustenhoitolat
        SYÖ KUN kirjoitti:

TARJONTA ON OIKEA !!!

Paljonko vanhustenhoidosta saa nykyään palkkaa, olin kymmenen vuotta sitten töissä pohjanmaalla vanhustenhoitolassa eikä palkka kauhean hyvä ollut. Ajattelin palata entisen työni pariin, joten paljonko noista töistä nykyään maksetaan?

• olla maistumatta
        lh.. kirjoitti:

Ruoka ei voi oksettaa? Vanhuksia on paljon jotka saattavat olla syömättä useita päiviä kun ruoka ei maistu vaikka mitä tarjoaisi.

Itse ainakin hoitajana yritän aina kun on aikaa viedä vanhuksia ulos. Yritän aina tuputtaa ruokaa ja saada vanhusta juomaan edes pari huikkaa, mutta jos ei maistu niin ei se ruoka maistu.

Omalla työpaikalla on hienoa jos saadaan kaikki asukkaat ennen lounasta (klo 12) ylös sängystä ja puettua.. eipä siinä paljoa ennen lounasta ulkoiluteta ketään. Olisi hienoa jos vanhustenhoitopaikoissa olisi vaikka sivareita tai pitkäaikaistyöttömiä viihdyttämässä vanhuksia..

Omalla työpaikalla on yli puolet vanhuksista semmoisia, ettei heitä saa mihinkään ryhmiin mukaan. Korkeintaan katsovat telkkaria tai kuuntelevat radiota. On myös niitä jotka eivät lähde ulos, ei sitten millään. Erästä vanhusta on hänen omat lapset, ja hoitajat yrittäneet saada lähtemään ulkoilemaan edes kerran kesässä, mutta kun ei niin ei.

kyllä taas huomaa että edellinen kirjoittaja ei tiedä alasta yhtään mitään.

Dementikolta kun menee janon ja nälän ymmärrys, niin ei siinä auta vaikka mitä gourmeeta tarjoilisi. Ruoka ei vain kelpaa eikä kiinnosta. Oma äitini ei halua, että häntä syötetään, mutta ei itse pistä mitään suuhunsa. Ei juo eikä syö vaikka koko päivän odottaisi. Välillä on mikrossa lämmitetty annosta, kun jäähtyy ihan kylmäksi. Ei vain kiinnosta.
        Niinpä vehkeillään muutama lusikallinen suuhun ja toivotaan, ettei sylkäise pois.
        Lääkitystä ei ole lainkaan, ulkoilua aika harvoin. Henkilökunta toimeliasta ja kyllä, laulaa töitä tehdessään:)

Ja takuulla äiti on aliravittu.

• kokki-60
        työvoimaa sitten vaan kirjoitti:

Vanhuksille ruokaa tehneenä,ruoka on monipuolista ja ravitsevaa.Ruokaa ei tarjota jäähtyneenä-ei myöskään suuta polttavana.Laitokset ovat kaikki erinlaisia toimintatavoiltaan.Kaikille on selvää jos hoitotyötä tekee vanhuksen asiallinen kohtaaminen ja kunnioitus.Kannanotoissa kannattaa ensin ottaa asioista selvää....?

• hoitaja minäkin.
        SYÖ KUN kirjoitti:

TARJONTA ON OIKEA !!!

Osastollamme 20 vuodepotilasta, joita kaikkia autettava ruokailussa. 2-3 potilasta syö hyvänä päivänä itse. Toisinaan kaikki 20 hoitajien syötettäviä. Ruoanjako kärrit palautettava keittiöön tunnin kuluttua ruoanjakelun aloittamisesta. Hoitajien jaettava itse ruoat vanhuksille ruokakärristä. Iltavuorossa vain 2 hoitajaa. Laskepa siitä paljonko jää aikaa syöttää yhtä potilasta! Monella vanhuksella nielemisvaikeuksia tai ovat muuten pitkälle dementoituneita, niin etteivät ymmärrä enää edes syödä.

• On se aikamoinen
        hoitaja minäkin. kirjoitti:

Osastollamme 20 vuodepotilasta, joita kaikkia autettava ruokailussa. 2-3 potilasta syö hyvänä päivänä itse. Toisinaan kaikki 20 hoitajien syötettäviä. Ruoanjako kärrit palautettava keittiöön tunnin kuluttua ruoanjakelun aloittamisesta. Hoitajien jaettava itse ruoat vanhuksille ruokakärristä. Iltavuorossa vain 2 hoitajaa. Laskepa siitä paljonko jää aikaa syöttää yhtä potilasta! Monella vanhuksella nielemisvaikeuksia tai ovat muuten pitkälle dementoituneita, niin etteivät ymmärrä enää edes syödä.

tahti, jos alle tunnissa pitää syöttää yli kuusi potilasta, ja hoitaa muita ruoanjakoon liittyviä töitä. Jokainen nielaisu voi viedä aikaa ja vaatia keskittymistä, ja ruokaa voi mennä henkeen niin, että potilas alkaa yskiä.

Laitoksissa keittiön aikataulun lähtökohtana pitäisi kyllä olla osastojen tarpeet, eikä niin, että vaaditaan astioita takaisin kesken potilaitten ruokailun. Sen verran voi harjoittaa tottelemattomuutta, että jättää vaikka osalle ruoat ja vie vajaan kärryn takaisin.

• Seinäjoki/Lapua
        vanhustenhoitolat kirjoitti:

Paljonko vanhustenhoidosta saa nykyään palkkaa, olin kymmenen vuotta sitten töissä pohjanmaalla vanhustenhoitolassa eikä palkka kauhean hyvä ollut. Ajattelin palata entisen työni pariin, joten paljonko noista töistä nykyään maksetaan?

Lähihoitajan lähtöpalkka on kahden tonnin molemmin puolin Pohjanmaalla kuntasektorilla. Lisät päälle...

• hoito
        höpöhöpöhöps kirjoitti:

AIVAN itse en voi hoitaa äitiäni kun olen vielä työelämässä mutta joka kerta voi viedä ruokaa ja kahvia mukava ja syöttää ja juottaa rauhassa.Olkaa kiitollisia et joku muu jaksaa työkseen tehdä noin raskasta työtä, ei kaikki vanhukset ole suloisia mummoja ja vaareja vaan jo puoli kuolleita sänkyyn sidottuja ihmis poloisia, eli HOITAKAA ITSE niin usein kun mahdollista.

• just niin
        koiranpää kirjoitti:

just niin

• 8+2=10

Vanhus, joka ei jaksa lähteä omasta huoneestaan toisten joukkoon syömään., saa ruoan huoneeseensa. Väkisin ei voi ketään taluttaa, koska he saattavat heittäytyä kokonaan jalattomiksi, mutta harva kyllä kävelee muutenkaan omilla jaloillaan kahdenkaan taluttamana. Enkä sitä paitsi ole koskaan nähnyt niin huonoa hoitoa, mistä aina puhutaan. Jos jossain onkin, tarkoittaako se, että ihan joka paikassa? Vaiko vain siellä jossain?

• ja mikään ei muutu

Se on vaan kumma, että vaikka kuinka tutkitaan ja tiedetään, niin mikään ei muutu näköjään. Tästä uutisoitiin isoin otsikoin juuri ennen edellisiä kunnallisvaaleja ja mikään ei muuttunut! Lähihoitajiksi koulutetaan kaikki työttömät vähänkään alalle haluavat, yhtään taustoja tai muuta tarkistamatta. Tiedän monta alalle koulutettua, jotka ovat muista töistään saaneet potkut esim. alkoholiongelmien vuoksi - niin ei kun sinne vaan vanhuksista huolehtimaan. Oma isäni kuoli 6 vuotta sitten laitoshoidossa, valitettavaa kärsimystä sekä kuolevalle että meille omaisille epäpätevän ja piittamattoman henkilökunnan vuoksi.

• tekstiä

Samojen mittausten mukaan Intiassa olisi 65-85% henkilöistä aliravittuja ja Kiinassa 35-95%.
      Ylipainoisia yli 1%.

Vanhukset ovat hyvävointisia, rasvaisia
      ja juovat harvoin ja kohtuudella.
      Verensokeri ei heittelehdi siinä määrin,
      kuin Jemenin rikkailla.

Vitamiinilisä toisi puhtia. Liiallinen
      metadonin määrä. Kuolintodistus kirjoitettava.

Kuka täällä päättää? Simpanssi?

30 eurolla saa Jemenistä noidalta murhan.
      5 euroa Intia, Kalkutta 200,
      3000e jenkkilä,
      Venäjä 500,
      Kiina 4-400
      Pohjoismaiden noitaympyrät ja murhat
      suosituimpia.

Kasvoleikattu elävä puolisimpanssirobotti tilalle
      15-300 euroa.

Raiskaava noita 3 mk Lapissa.
      3 tuhatta luutaa-näppäilyä.

Hyvää jatkoa.. ja

• otettua lääkkeet

Ylikierroksia on ilmiselvästi

• piristyy kun lääkitystä tar...
        otettua lääkkeet kirjoitti:

Ylikierroksia on ilmiselvästi

Lääkitys on aika ajoin tarkistettava.

Unilääkkeet on jätettävä pois, koska vanhat nukkuvat kuitenkin. Jolleivat nuku yöllä, nukkuvat kuitenkin päivällä.

Mikä ihme se on, ellei nuku yöllä, jos nukkuu päivällä - ei unta määrättömästi voi riittää. Päivällä pitäisi olla aktiviteetteja.

Voi polo parha, ne teidän opinnäytetyöt on yhtä tyhjän kanssa, kun kaiken ymmärtää terveellä järjellä.

Koulutusaika on liian pitkä - paljon vähemmällä koulutuksella tekisi sitä työtä ja saisi koulutettua työvoimaa nopeammin. Mutta pitää olla niin polleaa eikä voida myöntää, ettei olla mitään yliopistotutkinnon suorittaneita. Ei amk ole mikään autuaaksi tekevä opinahjo.

Niin vähän koulutusyta kuin mahdollista ja nopeasti töihin. Se on se resepti.

• valmistunut lh
        piristyy kun lääkitystä tar... kirjoitti:

Lääkitys on aika ajoin tarkistettava.

Unilääkkeet on jätettävä pois, koska vanhat nukkuvat kuitenkin. Jolleivat nuku yöllä, nukkuvat kuitenkin päivällä.

Mikä ihme se on, ellei nuku yöllä, jos nukkuu päivällä - ei unta määrättömästi voi riittää. Päivällä pitäisi olla aktiviteetteja.

Voi polo parha, ne teidän opinnäytetyöt on yhtä tyhjän kanssa, kun kaiken ymmärtää terveellä järjellä.

Koulutusaika on liian pitkä - paljon vähemmällä koulutuksella tekisi sitä työtä ja saisi koulutettua työvoimaa nopeammin. Mutta pitää olla niin polleaa eikä voida myöntää, ettei olla mitään yliopistotutkinnon suorittaneita. Ei amk ole mikään autuaaksi tekevä opinahjo.

Niin vähän koulutusyta kuin mahdollista ja nopeasti töihin. Se on se resepti.

Jep, ihan samaa mieltä että lh koulutus liian pitkä. Vanhustenhoitajaksi oppisi hyvin 1v-1,5v koulutuksella, siinä ajassa kerkee käydä läpi sairaudet (yleisimmät vanhusten sairaudet, oireet, hoito..), lääkehoidot, perushoidot ja työharjottelut. Nykyisin lh koulutus on ihan järkyttävä sekametelisoppa, jos haluaa erityisesti vanhustenhoitajaksi on pakko kuitenkin opiskella lastenhoidosta vaikka kuinka paljon, sitten pieni pintaraapuisu mielenterveystyöstä, vammaistyöstä jne. 3v opiskelet ja loppujen lopuksi hommassa pärjää parhaiten maalaisjärjellä.

• lähis85

Olen töissä vanhainkodilla ja siellä syötetään ihan AINA perunaa asukkaille,ruoka ei ole monipuolista ja usein loppuu kesken. Ei mikään ihme että vanhukset on aliravittuja.

• hööpe

täyttä totta joka sana

• muka?

Voiko joku tosiaan väittää etteikö asia ole tiedossa???
      Kun itseltäni kuolivat isovanhemmat tapettiin yksi heistä janoon ja nälkään, kahdelle muulle aiheutettiin keuhkokuume kylmässä suihkuhuoneessa.
      Janossa pitämistä perusteltiin sillä ettei kuse niin paljon alle kun ei anneta vettä.
      Jääkylmässä suihkuhuoneessa pidettin aina ikkunoita auki läpi vuoden kun vanhukset haisevat niin pahalle.

• kumipotut

Aina ei suinkaan hoitajien kiire selitä vanhusten kunnon heikkenemistä. Totta on, että raikas ulkoilma parantaisi kenen tahansa ruokahalua, ja liikkuminen sisätiloissakin.
      Mutta kuinka monella vanhainkodin asukkaista on hampaat suussa? Useimmat heistä ovat sitä ikäluokkaa, että heillä on tekohampaat. Niiden käyttö on vaan mahdottoman työlästä henkilökunnalle. Siispä laitetaan hampaat hyllylle ja muusataan ruoka mauttomaksi, hajuttomaksi ja värittömäksi mössöksi. Tämä ei ole yhden omaisen havainto yhdestä potilaasta, vaan niiden asukkaitten hampaista huolehtivan hammasteknikon havainto.
      Toinen ongelma vielä hampaallisille on se sama, joka on kouluissakin: söisittekö te itse niitä kumipottuja, joita ette saa pyydystettyä haarukkaan? Se kuvaa ruuan laatua niissä keittiöissä.

• nähnyt

NYKYISILLÄ POTILAILLA ONNEKSI PROTEESIT SUUSSA,JOITA ON HELPPO PUHDISTAA.
        MUUTAMAN VUODEN KULUTTUA VUODEOSTON POTILAILLA OMAT HAMPAAT,JOITA KUKAAN EI PUHDISTA.AJATELKEE SITÄ KÄRSIMYSTÄ JA TUSKAA KUN CARIES JA IENTULEHDUS SAA VALLAN SUUSSA.JULKINEN HAMMASHOITO JO NYKYISELLÄÄN TÄYSIN TUKOSSA.HAMPAIDEN PUHDISTUS VIE MAX 10 MIN PÄIVÄSSÄ AIKAA HOITOHENKILÖKUNNALTA.RATKAISUNA OLISI HAMMASHOITAJAN PALKKAUS OSASTOLLE.

• vanhainkodissa huolehtinut ...
        nähnyt kirjoitti:

NYKYISILLÄ POTILAILLA ONNEKSI PROTEESIT SUUSSA,JOITA ON HELPPO PUHDISTAA.
        MUUTAMAN VUODEN KULUTTUA VUODEOSTON POTILAILLA OMAT HAMPAAT,JOITA KUKAAN EI PUHDISTA.AJATELKEE SITÄ KÄRSIMYSTÄ JA TUSKAA KUN CARIES JA IENTULEHDUS SAA VALLAN SUUSSA.JULKINEN HAMMASHOITO JO NYKYISELLÄÄN TÄYSIN TUKOSSA.HAMPAIDEN PUHDISTUS VIE MAX 10 MIN PÄIVÄSSÄ AIKAA HOITOHENKILÖKUNNALTA.RATKAISUNA OLISI HAMMASHOITAJAN PALKKAUS OSASTOLLE.

Kukaan ei antanut "kertakäyttö"hammasharjaa, kun vanhus yllättäen joutui sairaalaan ennen kuin omaisten pyynnöstä.

Ei näyttänyt tulleen henkilökunnalle mieleenkään.

• toinen hoitsu 85
        vanhainkodissa huolehtinut ... kirjoitti:

Kukaan ei antanut "kertakäyttö"hammasharjaa, kun vanhus yllättäen joutui sairaalaan ennen kuin omaisten pyynnöstä.

Ei näyttänyt tulleen henkilökunnalle mieleenkään.

Itse pesen aina iltaisin vanhusten hampaita, varsinkin proteesit pesen aina. Aamulla takas suuhun. Siinä hommassa menee ehkä 1min, jos sitäkään. Todella helppoa ja vaivatonta! Omien hampaiden pesu vanhukselta onkin sitten hankalampaa. Monikaan ei ymmärrä purskutella vaikka kuinka ohjaisi, tai yrittää purra hammasharjaa, sylkeminen on myös hankalaa. Itse en ole ikinä kuullut ettei vanhukselle annettaisi hampaita suuhun ilman todella hyvää syytä. (eräs vanhus otti hampaat pois suusta ja heitti ne aina lattialle) Tuo on taas jotain omaisten keksintöjä että hampaat kerättäisiin pois..

• kunto hoitaja
        toinen hoitsu 85 kirjoitti:

Itse pesen aina iltaisin vanhusten hampaita, varsinkin proteesit pesen aina. Aamulla takas suuhun. Siinä hommassa menee ehkä 1min, jos sitäkään. Todella helppoa ja vaivatonta! Omien hampaiden pesu vanhukselta onkin sitten hankalampaa. Monikaan ei ymmärrä purskutella vaikka kuinka ohjaisi, tai yrittää purra hammasharjaa, sylkeminen on myös hankalaa. Itse en ole ikinä kuullut ettei vanhukselle annettaisi hampaita suuhun ilman todella hyvää syytä. (eräs vanhus otti hampaat pois suusta ja heitti ne aina lattialle) Tuo on taas jotain omaisten keksintöjä että hampaat kerättäisiin pois..

Ei asukkaiden hampaita hoideta jos ei he itse älyä pyytää. Huono hammashygienia lisää muita ongelmia. Hoitsut pelkää että asukkaat puree heitä. Mutta jotenkin ne pitäisi hoitaa. Samoin reiät hmpaista paikkauttaa ynnä muu hammashoito. Hyi kun haisivat pahalta. Ei ole aikaa nyt pitää joutua raportille oli kommentti. Sieltä EI SAA myöhästyä sekuntiakaan.

• HOITAA

Kyllä omaisten pitää senverran olla kiinnostuneita vanhuksistaan että hoidattavat vanhuksen hampaat!

• tulee eräässäkin

eteläsuomalaisessa kaupungissa keskitetysti samasta paikasta kun paikallisen sairaalanruoka, päiväkotien ruoka sekä koulujen ruoka --- kumiperunoita tulee just siitä syystä, että niitä kuljetetaan kilometritolkulla ympäri kaupunkia muka säästösyistä

- ja syökö vanhus muka samaa kun nykynen nuoriso - ei tasan
        läskisoosia on varmaan turha toivoo

• omaisia?
        HOITAA kirjoitti:

Kyllä omaisten pitää senverran olla kiinnostuneita vanhuksistaan että hoidattavat vanhuksen hampaat!

Ei kaikilla ole olemassakaan omaisia, tai omaisetkin voivat olla jo vanhoja ja sairaita. Hekö jäävät kokonaan heitteille?
        Tai omaiset asuvat aivan toisella puolella Suomea, ei sen hampaitten huolto taida etätyönä onnistua.
        Omaiset voivat olla vaikka taiteilijoita, metsänhoitajia, siivoojia ym sellaisia, joiden omatkin hampaat ovat heikossa hoidosa. Eiköhän se koulutettu hoitohenkilökunta kuitenkin ole parempi asiantuntija hoitoasioissa, jopa hampaidenkin?

• Kuntohoitaja

Jokaiselle hoitajalle on opetettu koilutuksen aikana ravitsemuksen merkitys vanhukselle. Ei ole siis kyse siitä, etteivätkö hoitajat tietäisi, millainen ravitsemus vanhuksella tulisi olla.

Itse olen töissä yksityisessä vanhainkodissa, jossa on mielestäni vanhukset saavat riittävän määrän päivässä ruokaa ja syövät monipuolisesti - MUTTA, kyse on siitä, miten vanhukset syövät! Useimmat vanhukset kieltäytyvät syömästä, koska ei ole ruokahalua. Useammille syötetään ruokahalua lisääviä lääkkeitä - ei apua. Ei auta vaikka kuinka yrittäisi tyrkyttää salaattia ja piilottaa lisäravinteita ruokaan, jos ruoka ei kertakaikkiaan mene alas. On turha syyttää aliravitsemuksesta hoitajia, koska hoitajat eivät ainakaan omassa työpaikassani ruoan tarjoamisessa pihistele.

Olisi myös kiva tietää, miksi ihmiset ajattelevat niin negatiivisesti hoitajista ja heidän omaisten hoidosta. Eihän ole meidän vikamme, ettei aikaa riitä kaikille tasapuolisesti, kun kokoajan henkilökunnan määrää vähennetään. Yksityisellä puolella kaikki on suhteellisen hyvin vielä, vaikka onkin vaikea saada sijaisia ja vakituista henkilökuntaa. Kiinnitämme huomiota vähäisestä henkilökunnan määrästä huolimatta vanhusten ravitsemukseen. Jokainen huomioidaan yksilönä ja otamme huomioon erilaiset dieetit.

"Jos tekisit päivän töitä hoitajana, ymmärtäisit mistä on kyse - älä arvostele työtämme, ennenkö tiedät mistä todella puhut"

• kotipalvelukaan

Eipähän kuulu kunnallisen kotipalvelunkaan toimenkuvaan hampaiden pesusta huolehtiminen.

• syödä

-eikös sitä vain syödä säännöllisesti ja kunkin yksilöllisen tarpeen mukaan.

• kunto hoitsu

Niin joissakin kunnissa kuten meidän jätettiin iltapala vanhuksilta pois kun ei raha riitä eivätkä vanhukset "kuluta" energiaa. Mutta hepäs haluaisivat iltapalan eivät he kuitenkaan yliravittuja ole. Dumpattu piriä täyteen eivätkä ymmärrä vaatia. Niin ja hoitsuista on raskasta nostaa lihavaa asukasta. Omien puheittensa mukaan, heiltä menee selät kun eivät osaa nostaa. Siksi laihdutetaan asukas "normaaliksi".

• tmo

ette sitten anna vanhuksille lääkettä nimeltään Bedrocan,ni johan alkas ruokahalu löytyy,veis kipuja ja nukkus paremmin. Hoitsutki pääsis vähemmällä raatamisella.

• hoitajauros
        syödä kirjoitti:

-eikös sitä vain syödä säännöllisesti ja kunkin yksilöllisen tarpeen mukaan.

Nyt ei keskustella kaikista ihmisistä. Suurin osa ihmisistä sivistysmaissa syö aivan liikaa! Nyt puheenaiheena on ihmiset, jotka eivät enää ikänsä, terveytensä tai jonkin muun syyn takia pysty huolehtimaan ravinnon riittävästä saannista. He ovat toisten ihmisten varassa, laitoksissa tai kotonaan. Tunnen ongelman erittäin hyvin, työskentelen vanhusten psykogeriatrisella akuuttiosastolla. Tässä ei syyttely ketään auta, ei etenkään vanhuksia. Tehdään parhaamme!

• liikaa.

Vanhukset eivät tee työtä ja ovat lähellä kuolemaa. Ruoka maksaa ja mitään ei saa vastineeksi! Ei kannata.

• ressu-79

Laitos vanhus ei tuota mitään yhteiskunnalle eikä tule enää tuottamaankaan.joten siis on aivan turha taakka.Tuskin sillä on siis enää väliä miten pitkään hän elää.....olen katsonut vierestä kun alzheimer syö kaksi läheistä eikä tämä ole muuttanut asennettani.Niin olen myös töissä hoitoalalla...joten....tämä oli osittain provokaatiota mutta tässä on tietty totuuskin.

• tuottamaton

Vai ei vanhus tuota yhteiskunnalle, tai paremminkin eläkeläinen joita itse edestan. Jos ajatellaan, että ihminen tuottaa vain ja ainoastaan silloin kun hän on palkkatyössä tuo pitää paikkansa, mutta jos ajatellaam muös se kuinka paljon hän työllistää vahuksena, eläkeläisenä tuotto on todella huippuluokkaa!!

Niin, että eläkeläiset ja vanhukset kunniaan! Heille se arvostus mikä jokaiselle ihmiselle, ihmiselämälle kuuluu!! Tämä koskee myös lapsia, vammaisia, aivan meitä jokaista kaikissa elämämme vaiheissa. On aikoja kun työllistämme, aika kun teemme työtä ja taas työllistämme, aivan loppuun asti.

• sääli

oletpa tosi RESSUKKA säälin v 79

• Sannaska

Uskomatonta että tämä asia tulee nyt vasta julkisuuteen keskusteltavaksi. Tämä asia on tiedetty jo pitkän aikaa. Ja ruoan laatu ei ole myöskään sellaista kun sen kuuluisi olla. Hoitajia karsitaan kokoajan, osa vanhuksista ei kykene edes ruokailemaan kunnolla ilman apua, ja jos apua ei ruoan syönnissä saa, ruoka jää usein syömättä. En pysty käsittämään Suomen hallitusta kun vanhustenhoidosta leikataan varoja. Jokainen meistä on joskus vielä vanhus!!

• pede

on tääl nii mätä tää systeemi,vaik asiasta on tiedetty vuosikaudet. Mitä tekee hallitus ? leikkaa lisää.

• anette79

Ruoka on ihan hemmetin hyvää ja laatukamaa. Tai mitkä nyt ovat sitte odotukset? sisäfilepihviä punaviinikastikkeessa höystettynä osteriviipaleilla??? haloo. tämän päivän laatusuhde-käytäntöön nähden on mm: vanhusten hoitolaitokset priimaluokkaa. ihmiskunta on vai sikoja täynnä..

• näin on

On myös muistettava ettei vanhuksen elimistö ole samanlainen kuin nuorella, tottahan se on ettei ruoka imeydy samalla lailla, on paljon sairauksia jotka vaikuttavat ruuan imeytymiseen, nieleminenkin on vaikeaa. On myös muistettava kun puhutaan vanhusten aliravitsemuksesta, ettei monet vanhukset suostu syömään, eikä ketään saa pakottaa, itsemäärämisoikeus!Monet on myös tehneet hoitotestamentin, etteivät suostu esim. Letkuruokintaan.

• tmo

vanhuksille lääkettä nimeltään Bedrocan,se lisää ruokahalua ja auttaa myös kipuihin sekä nukkuu paremmin.

• siru

vanhukset saa hyvää ruokaa ja raintolissää jos tarttee miksi moisia syytöksiä

• 30 vuotta vanhustenhoitoa

Aliravitsemuksesta mielestäni kärsivät eniten ne vanhukset, jotka eivät itse pysty ruokailemaan. Soseutettu ruoka on paljolti perunamuussia ja kastiketta,noin puoli ruokalusikallista liha- tai kalamössöä. Viimeksi äitiäni syöttäessäni hänellä oli muussin päällä vain kastiketta. Ja laitoskastike ei mielestäni ole hyvää. (Töissä olessani kävin ruokalassa syömässä.) Ongelma on ruoka-ajoissa. Aamupala noin klo 8-9 välillä, lounas 11.15-11.40, päiväkahvi 14, päivällinen (kevyt) 15.30-16. Iltapala klo 18-18.30. Ohjeistuksessa iltaruoka ja iltapala ovat ilmoitettu myöhäisimmiksi, mutta käytännössä tarjoilu toimii näillä ajoilla. Kuka meistä jaksaa syödä kahta päivän pääateriaa neljän tunnin välein.Töissä olessani yritin taistella muutosta hieman ruokailuaikoihin, mutta tuloksetta, Milloin sikojen muutos ei sopinut keittiölle, milloin osaston hoitorytmit kärsivät myöhäisemmästä päivällisestä, kun nimittäin iltahoitokierros yövaippojen vaihtoineen on aloitettava 17.30. Osa vanhuksista laitetaan tuolloin jo yökuntoon odottelemaan unta. Tämä koskee vuodepotilaita, muut saavat kukkua jopa klo 19 asti. Hoitajien on päästävä kansliaan kirjaamaan raportit klo 20 m3nessä. Miksi raporttia ei voi kirjata esim. klo 17.30 ja merkitä ennen vuoron vaihtoa vain tärkeät muutokset. Vanhainkodeissa ei illan mittaan niin merkittäviä asioita tapahdu. Ja vuodepotilaat joutuvat olemaan olemaan syömättä ja samoissa vaipoissaan jopa 15 tuntia. Mielestäni systeemissä olisi kehittämistä. Mutta se ei tapahdu , ennen kuin siihen puututaan korkeammalta taholta.
      Vuodepotilailla, jotka eivät itse osaa pyytää ja itse ruokailla on tämän hetken Suomessa huonot oltavat verrattuna vielä liikkuiin ja niihin, jotka jollain lailla osaavat ilmaista tarpeitaa,
      Olen itse tehnyt vanhustyötä 35 vuotta ja lisäksi hoitanut omia vanhempiani. Nyt ajan yli 100 km kerran viikossa aina ruoka-aikaan syöttämään äitiäni ja samalla helpotan hoitajien työtä sen hetken.

• Lusiina1

"Miksi raporttia ei voi kirjata esim. klo 17.30 ja merkitä ennen vuoron vaihtoa vain tärkeät muutokset."

25 vuotta alalla olleena kysyn jotta mitä sinä kirjaisit silloin 17.30, jos suuri osa iltavuoron töistä on vielä tekemättä. Ei kai sitä etukäteen töitään voi kirjata varsinkaan kun

"Vanhainkodeissa ei illan mittaan niin merkittäviä asioita tapahdu."

• asuu myös omassa kodissa

Olen ollut kotipalvelussa töissä liki 10v.
      Vanhuksilla on aktiviteettia, osallistuvat hoitajan kanssa pyykkihuoltoon, tiskaamiseen, petaamiseen jne. Lisäksi joidenkin luona käy naapurista vanhus, saavat toisistaan juttuseuraa.
      Ruoka on hyvän näköistä ja osasta vanhuksia todella hyvän makuista ja monipuolista.

Mutta, sitten on nämä muutamat vanhukset, joille ruoka ei maistu. nesteitäkin hankala saada menemään, kun mikään ei maistu. Vaikka aamulla annetaan ruokahalua lisäävää nestettä 20ml, ruoka vaan ei maistu.

Yhdessä koulutuksessa opin, että lääkkeet ja jotkut sairaudet (syöpä, alzheimerintauti, keuhkosairaudet jne) voivat aiheuttaa ruokahaluttomuutta.

Joku ihmetteli, miksi ruoka on sellaista sosetta... jos asiakkaalla on nielemisvaikeuksia, mikä ei niin harvinaista ole vanhusten keskuudessa. Silloin jopa pieni lääkkeen 1/4 osa tbl on hankalaa nielaista sopan kanssa. Silloin kaikki ruoka on pakko soseuttaa, että asiakas saa ruuan nieltyä.

Yhdeksi hyväksi keinoksi olen havainnut juotavat ravintovalmisteet. Kun hyvin hyvin tiuhaan yrittää juotella ravintovalmistetta, jos ruoka ei maistu, niin vanhus saa tärkeitä vitamiineja, hivenaineita ja ennen kaikkea sitä energiaa. Valmisteet maksaa ja kaikki vanhukset/omaiset ei näin koe tarpeelliseksi ostaa kallista ravintovalmistetta, jota saa apteekista.

• om.hoitaja

Kun äitini sairasti nenäsyöpää ja sädehoito tuhosi limakalvot päänseudulta, suusta lähti mm.nahkat, silloin perehdyin näihin ravintolisiin ja totesin ne hyviksi ja ne olikin hyvin mieleisiä myös äidille.
        Kiinteää ruokaa ei pystynyt syömään ollenkaan.
        Onhan ne kalliin puoleisia, mutta ei raha ratkaise kaikkea.
        Kuitenkin ajan kuluessa ruoka rupesi maistumaan vähitellen ja nyt syö jo ihan kiitettävästi.

• Lusiina1

Nämä energialisäjuomat on hyvin tiedostettu ja käytössä varmasti jokaisessa laitoksessa. Tosiasia kuitenkin on, etä nämä keinotekoisdet valmisteet eivät maistu monellekaan vanhukselle, eli he siis kaikista maanitteluista huolimatta kieltäytyvät näitä nauttimasta.

• tintti123

joo-oh. kyllähä vanhuksille ruokaa riittää laitoksissa, mutta suurimmalla osalla ruokahalu on huono. Ei niitä voi pakottaakkaan syömään.

• apuavailla

KERÄÄMME MYÖS OMIEN VANHUSTEN HOITO KOKEMUKSISTA KERTOMUKSIA JOTKA KOKOAMME YHDEKSI NITEEKSI JA LUOVUTAMME SEN VANHUS HUOLOSTA VASTAAVILLE,JA SOS.-TERVEYS MINISTERILLE.SIVUILTAMME LÖYDÄT TARKEMPIA TIETOJA.
      OLEMME ALOITANEET ETSIMÄÄN KUMMEJA MEIDÄN YKSINÄISILLE VANHUKSILLE.KUMMITOIMINTA ON VAPAAEHTOISTA JA EI VELVOITA MIHINKÄÄN VAKITUISEEN SITOUMUKSIIN.TAKOITUS ON ETTÄ NE MUMMOT JA PAPAT JOTKA JOUTUVAT PÄIVÄSTÄ TOISEEN OLEMAAN YKSIN KUN LÄHI-OMAISIA EI HEITÄ KÄY KATSOMASSA TAI HEITÄ EI OLE,NIIN ME KUMMEJEN KAUTTA SAATAISIIN IHMISIÄ HEIDÄN SEURAKSI.ASIAAN VOI PEREHTYÄ SIVUILLAMME www.apuavailla.kotisivukone.com SIELTÄ LÖYTYY MYÖS MUUTA TARPEELLISTA TIETOA JOS ARJESSA TARVISEE APUA PULMA TILANTEISSA.

• why nobody cares?

itse 2 vuotta sitten valmistuneena olen ihmetellyt, miksi usein laakkeet hienonnetaan jauhoiksi ja lisataan ruokaan, jolloin sen maku pilaantuu..samoin nuijitaan kahta tai useampaa laaketta keskenaan jauhoiksi..
        VAIKKA MEILLE KOULUSSA OPETETTIIN, ETTA NIIN EI SAA TEHDA!!!! laakkeiden koostumus muuttuu murskatessa..niiden vaikutus voi muuttua ja olla jopa myrkyllista! myoskaan laakkeita ei saisi yhdistaa toisiinsa jauheena missaan tapauksessa, jos olen asian oikein ymmartanyt. ei ihme, etta vanhukset ovat tokkuraisia.
        laakkeita maaranneet laakarit eivat ole ilmeisesti tasta lainkaan tietoisia.. olen yrittanyt uutena hoitajana valistaa vakituisia hoitajia, usein itseani nuorempia, mutta olen saanut vastaukseksi: "vanhus ei saa nieltya", "vanhus ei ota laaketta, kuin salaa ujuttamalla se johonkin kiisseliin.." jne..
        murehdin usein asiaa ja tunsin, etta en tullut lainkaan kuulluksi tassa asiassa, edes osastonhoitajan taholta

olin harjoittelijana lukemattomissa vanhusten hoitokodeissa. kaikissa sama systeemi.
        kysyn vaan, eiko olisi parempi olla antamatta lainkaan laakkeita, jos niiden koostumus ja sivuvaikutukset muuttuvat vanhuksille vaarallisiksi??????

• Ei koko ruokaan...
        why nobody cares? kirjoitti:

itse 2 vuotta sitten valmistuneena olen ihmetellyt, miksi usein laakkeet hienonnetaan jauhoiksi ja lisataan ruokaan, jolloin sen maku pilaantuu..samoin nuijitaan kahta tai useampaa laaketta keskenaan jauhoiksi..
        VAIKKA MEILLE KOULUSSA OPETETTIIN, ETTA NIIN EI SAA TEHDA!!!! laakkeiden koostumus muuttuu murskatessa..niiden vaikutus voi muuttua ja olla jopa myrkyllista! myoskaan laakkeita ei saisi yhdistaa toisiinsa jauheena missaan tapauksessa, jos olen asian oikein ymmartanyt. ei ihme, etta vanhukset ovat tokkuraisia.
        laakkeita maaranneet laakarit eivat ole ilmeisesti tasta lainkaan tietoisia.. olen yrittanyt uutena hoitajana valistaa vakituisia hoitajia, usein itseani nuorempia, mutta olen saanut vastaukseksi: "vanhus ei saa nieltya", "vanhus ei ota laaketta, kuin salaa ujuttamalla se johonkin kiisseliin.." jne..
        murehdin usein asiaa ja tunsin, etta en tullut lainkaan kuulluksi tassa asiassa, edes osastonhoitajan taholta

olin harjoittelijana lukemattomissa vanhusten hoitokodeissa. kaikissa sama systeemi.
        kysyn vaan, eiko olisi parempi olla antamatta lainkaan laakkeita, jos niiden koostumus ja sivuvaikutukset muuttuvat vanhuksille vaarallisiksi??????

Juu, niin ei saisi tehdä, mutta...Opetettiinko siellä koulussa, kuinka esim. 32:lle vanhukselle, joista lääkkeet on monille jauhettava, osa siinä kiikun kaakun, nieleekö lääkkeensä kokonaisina (tai puolitettuinakaan) ennättää ne yksitellen jauhaa, kun vielä syötettäviäkin on suurin osa? Eikä sitä lääkettä koko ruokaan sekoiteta vaan pieneen osaan kylmää kiisselliä tai jogurttia. Aina ei vaan käytäntö ja teoria kohtaa...

• Edellinen
        Ei koko ruokaan... kirjoitti:

Juu, niin ei saisi tehdä, mutta...Opetettiinko siellä koulussa, kuinka esim. 32:lle vanhukselle, joista lääkkeet on monille jauhettava, osa siinä kiikun kaakun, nieleekö lääkkeensä kokonaisina (tai puolitettuinakaan) ennättää ne yksitellen jauhaa, kun vielä syötettäviäkin on suurin osa? Eikä sitä lääkettä koko ruokaan sekoiteta vaan pieneen osaan kylmää kiisselliä tai jogurttia. Aina ei vaan käytäntö ja teoria kohtaa...

Ja lisäisin vielä edelliseen, että ainakin omalla työpaikallani meillä on jauhamiseen ihan lääkärin lupa. Meille on jopa sanottu, että pääasia, kun lääkkeet menevät. Toki niistä tulee sivuvaikutuksia, mutta tulee kokonaisina otetuistakin. Osa vanhuksista myös laittaa vastaan koko lääkkeitä (sekä jauhettuina että kokonaisina annettuina), ettei ole kiva joka lääkkeen kanssa erikseen taistella. Näistä kaikista ongelmatilanteista ei vaan siellä teoriapuolella mainita mitään.

• Edellinen kirjoitti:

Ja lisäisin vielä edelliseen, että ainakin omalla työpaikallani meillä on jauhamiseen ihan lääkärin lupa. Meille on jopa sanottu, että pääasia, kun lääkkeet menevät. Toki niistä tulee sivuvaikutuksia, mutta tulee kokonaisina otetuistakin. Osa vanhuksista myös laittaa vastaan koko lääkkeitä (sekä jauhettuina että kokonaisina annettuina), ettei ole kiva joka lääkkeen kanssa erikseen taistella. Näistä kaikista ongelmatilanteista ei vaan siellä teoriapuolella mainita mitään.

Lääkärin tehtävä on tarkistaa lääkelista puolen vuoden välein myös pitkäaikaishoitolaitoksissa, mikä lääke vanhuksoelle on todella tarpeen ja kyllä vaan lääkkeiden suositukset siitä, voiko lääkkeen antaa jauhettuna vai ei on totettava vakavasti tai muutin lääkefirma ei takaa sitä että lääke vaikuttaa toivotulla tavalla. Jos vanhuksen tilanne on jo niin huono että lääkkeiden syöttäminen on ongelma, olisin sitä mieltä että lääkärin tehtävä olisi katsoa että mitkä lääkkeet ovat todella tarpeen. Tulee myös aika jolloin lääkkeet eivät mene niin sitten eivät mene.

• Ei koko ruokaan...
        lusiina5 kirjoitti:

Lääkärin tehtävä on tarkistaa lääkelista puolen vuoden välein myös pitkäaikaishoitolaitoksissa, mikä lääke vanhuksoelle on todella tarpeen ja kyllä vaan lääkkeiden suositukset siitä, voiko lääkkeen antaa jauhettuna vai ei on totettava vakavasti tai muutin lääkefirma ei takaa sitä että lääke vaikuttaa toivotulla tavalla. Jos vanhuksen tilanne on jo niin huono että lääkkeiden syöttäminen on ongelma, olisin sitä mieltä että lääkärin tehtävä olisi katsoa että mitkä lääkkeet ovat todella tarpeen. Tulee myös aika jolloin lääkkeet eivät mene niin sitten eivät mene.

Kaikki tuo on kyllä tiedossa...silti eri lääkäreillä on eri käytännöt... Meidän tehtävämme on toteuttaa tuo lääkehoito, ei määrätä niitä tms. Jos lääkäri ei kuuntele hoitajia, vaan tekee itse ratkaisut, emme saa itse lopettaa tai muuttaa antotapaa, vaan meidän pitää tehdä ohjeitten mukaan. Niin se vaan on, eikä siinä auta, vaikka tietäisimme kuinka hyvin, olemmehan mekin lääkehoitomme lukeneet.

• Provikkaaaaa
        lusiina5 kirjoitti:

Kyllä se lääkärin lääkkeitten tarkistus tarkoittaa useimmiten lääkelastin lisäystä joissain paikoin. Valitettavasti. Vieläkin.

• ei ka
        lusiina5 kirjoitti:

tarkoittaako tuo teillä sitä että jos lääkäri määrää lääkkeen väärin teidän on annettava se väärin?

• Ei koko ruokaan...
        ei ka kirjoitti:

tarkoittaako tuo teillä sitä että jos lääkäri määrää lääkkeen väärin teidän on annettava se väärin?

Ei...väännetäämpä rautalangasta...Jos joku tabletti on mahdollista antaa nestemäisenä, tottakai se annetaan myös nestemäisenä. Myös laastarit ja supot ovat käytössä. Mutta ne lääkkeet, jotka on annettavana tabletteina, annetaan niin kuin ne saadaan menemään.Hoitajilla kuitenkaan ei ole oikeutta mennä muuttelemaan lääkärin määräyksiä ilman lupaa, esim. muuttaa annoksia tai lopettaa/aloittaa jotain. Pyytää voidaan ja ehdottaakin lääkemuutoksia (eri asia, kuunnellaanko pyyntöjä ja ehdotuksia), muttei tehdä niitä ominpäin. Eiköhän se ole niin muuallakin. Ja lääkkeet jauhetaan, jos tarvis vaatii, sanotaan kirjoissa mitä tahansa. Sanotaan siellä sekin, mitkä lääkkeet saa ottaa muiden kanssa yhtäaikaa, mitä esim. kahden tunnin erolla, mutta jos kaikille aletaan joka pilleri sillä säännöllä antaa , niin saattaapi tuoda käytännön ongelmia. Tokihan saatte tehdä kaiken niinkuin koulussa opetetaan, ei kai sitä mikään estä...

• Ei ka
        Ei koko ruokaan... kirjoitti:

Ei...väännetäämpä rautalangasta...Jos joku tabletti on mahdollista antaa nestemäisenä, tottakai se annetaan myös nestemäisenä. Myös laastarit ja supot ovat käytössä. Mutta ne lääkkeet, jotka on annettavana tabletteina, annetaan niin kuin ne saadaan menemään.Hoitajilla kuitenkaan ei ole oikeutta mennä muuttelemaan lääkärin määräyksiä ilman lupaa, esim. muuttaa annoksia tai lopettaa/aloittaa jotain. Pyytää voidaan ja ehdottaakin lääkemuutoksia (eri asia, kuunnellaanko pyyntöjä ja ehdotuksia), muttei tehdä niitä ominpäin. Eiköhän se ole niin muuallakin. Ja lääkkeet jauhetaan, jos tarvis vaatii, sanotaan kirjoissa mitä tahansa. Sanotaan siellä sekin, mitkä lääkkeet saa ottaa muiden kanssa yhtäaikaa, mitä esim. kahden tunnin erolla, mutta jos kaikille aletaan joka pilleri sillä säännöllä antaa , niin saattaapi tuoda käytännön ongelmia. Tokihan saatte tehdä kaiken niinkuin koulussa opetetaan, ei kai sitä mikään estä...

Kyllä meillä jaetaan ja lääkäreit myös hyväksyvöt sen että annetaan läääkkeet niin kuin ohjeessa sanotaan. parin tunnin välein annettavatkin lääkkeet voidaan jakaa eri ajankohdille päivästä, no problem. Hoitaja ei ole velvollinen antamaan lääkkeitä vastoin lääkkeen valmistajan ohjetta lääkärinkään määräyksellä. Lääke väärin annettuna ei vaikuta oikein ja on täten turha.

• JK

VAI IIN

• Anonyymi

Vanhukset pidetän tarkoituksella ali ravittuina jolloin he kuolevat pois jolloin se tule yhteiskunnalle halvemmaksi.

Tällä vikolla meillä on ruoka listalla Purjosipuli peruna keitto, Porkkana pihvi perunamuusi, Risipuuro, Manna Puuro, Risihiutale puuro, Kasviskiusaus aura juustolla.

Eli he laittavat tarkoituksella ruokalistan ruokia jotka ei maistu jolloin vanhukset pysyvät ali ravittuina jolloin he kuolevat pois jolloin se tule yhteiskunnalle halvemmaksi.

Ja teitenkin ne pysyvät ali ravittuina kun ruokalista tehdän tarkoituksella sitten että joka toinen ateria jää syömättä.

Yli joka toinen vanhus on aliravittu.

He ottavat selvä mitkä ruoka ei maistu ja ne ne laitta tahallaan ruokalistan että jää joka toinen ateria syömättä jolloin tule aliravvituksi jolloin kuole pois jolloin se tule yhteiskunnalle halvemmaksi.

Myös mielenterveys kuntoutujat pidetän tarkoituksella ali ravittuina jolloin he kuolevat pois jolloin se tule yhteiskunnalle halvemmaksi mm Attendo teke tämän.

Vanhuksille ja mielenterveys kuntoutujille annetaan lääkkeeittä mitä lisä painoa 20-30 kiloa että saa peitettyä se tosiasia että he ovat ali ravittuina että he eivät olisi laihoja jollon se ali ravitsemuus huomattaisin.

"Kokemusta on. Pääruoka on täysin mautonta. Jopa pahanmakuista. Liian vähän suolaa. Liian vähän rasvaa. Margariini ja kasviöljy maistuvat ruoanlaitossa pahalta. Sokerisuolattu liha on oksettavaa. Tapettiliisteriperunamuusi ja tennispalloperunat osoittavat kuinka kokit menevät sieltä mistä aita on matalin. Rasvaton valkoisella värillä värjätty maidoksi väitetty neste kruunaa aterian täydeksi fiaskoksi. Jälkiruoissa on ihan liikaa sokeria, hyi.

"Mautonta ja kummallista. On pilkantekoa tarjota vanhukselle esim. chili con soya -nimistä ruokaa, joka on niin kaukana hänen makumaailmastaan kuin olla voi."

"Jos ruoka näyttää kuvan kaltaiselta, varsinkin tuo valkoinen "puuro", joka kaiketi on olevinaan perunamuusia, niin syömättä jäisi."

"Ei muutaman lusikallisen soseutettua ruokaa syövän vanhuksen ruokaa pidä ohentaa vedellä, vaan kermalla!"

Nimimerkki Asiaan tutustunut kertoo nähneensä isänsä luona vieraillessaan vanhuksille tarjottavan ruoan ja kommentoi ruokaa kelvottomaksi. Lisäksi hän kertoi, että sairaan vanhuksen tulisi saada riittävästi ravintoa, jotta yleiskunto säilyisi.

"Lähisuvun vanhusten kohdalla ei mikään ateriapalvelu tai hoitolaitoksen keittiö kyllä kovin syötävää ruokaa toimittanut. Syömättä jäivät Naapurustossamme on yksityinen palvelutalo/hoitokoti, mutta ei edes kaupallinen toimija näköjään takaa ruuan laatua. Talolta (oma keittiö) leviää päivittäin luotaantyöntävä lemu, joka ei kyllä ruokahalua herätä! "

"Itse ruoka-annoksia vanhuksille tehneenä voin sanoa, että syy harvemmin on tekijöissä, mitä minä olen nähnyt. Melkein kaikki valitukset tulevat aiheista, joihin keittiön väki ei voi puuttua; täysmaitoa, kermaa tai oikeaa voita ei voi käyttää jos sitä ei kaapissa ole, ja raaka-aineet tilaa esimies valmiin reseptiikan mukaan joka taas on sovittu kotipalvelun kanssa aina annoskokoihin asti. Muita tilaajalta tulleita ilonaiheita on vaatimukset "neutraaleista mauista", vähäsuolaisuudesta ja tiettyjen "vahvojen makujen" (esim. chili & curry) käyttökielto. Milläs teet siinä maukasta ruokaa siinä..."

"MNA-testin tulokset olivat hätkähdyttäviä: 11 – 57 prosenttia tutkituista oli aliravittuja ja 40 – 89 prosentilla alttius virheravitsemukseen oli kasvanut. Vain murto-osalla, 0 – 16 prosentilla tutkituista, ravitsemustila oli hyvä.......

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Jos ottaisit yhteyttä, näyttäisin viestin kaikille

Yhdessä naurettaisiin sulle. Ymmärräthän tämän?
      Ikävä
      163
      1463
    2. Heikki Silvennoinen ( Kummeli)

Kuollut 70-vuotiaana. Kiitos Heikille hauskoista hetkistä. Joskus olen hymyillyt kyynelten läpi. Sellaista se elämä on
      Kotimaiset julkkisjuorut
      68
      1274
    3. Aivosyöpää sairastava Olga Temonen TV:ssä - Viimeinen Perjantai-keskusteluohjelma ulos

Näyttelijä-yrittäjä Olga Temonen sairastaa neljännen asteen glioomaa eli aivosyöpää, jota ei ole mahdollista leikata. Hä
      Maailman menoa
      26
      1271
    4. Mikä saa ihmisen tekemään tällaista?

Onko se huomatuksi tulemisen tarve tosiaan niin iso tarve, että nuoruuttaan ja tietämättömyyttään pilataan loppuelämä?
      Sinkut
      215
      1144
    5. Mitä toivot

ensi vuodelta? :)
      Ikävä
      127
      1086
    6. Kauanko valitatte yöpäivystyksestä?

Miks tosta Oulaisten yöpäivystyksen lopettamisesta tuli nii kova myrsky? Kai kaikki sen ymmärtää että raha on nyt tiuk
      Pyhäjärvi
      317
      1009
    7. Hyvää huomenta 18. luukku

Hyvää keskiviikkoa. Vielä pari päivää ja sitten on talvipäivänseisokki. 🎄🌌❄️😊❤️
      Ikävä
      224
      1002
    8. Haluaisin vain varmistua

Sinusta tarpeeksi.
      Ikävä
      42
      949
    9. Olet sä silti

Ihana ❤️ tykkään
      Ikävä
      72
      915
    10. Nyt kun Pride on ohi 3.0

Edelliset kaksi ketjua tuli täyteen. Pidetään siis edelleen tämä asia esillä. Raamattu opettaa johdonmukaisesti, että
      Luterilaisuus
      272
      913
    Aihe