Mopot pois kevyenliikenteen väyliltä

Huolestunut äiti

Mielestäni mopot kuuluvat autoteille, pois kevyenliikenteen väyliltä. On ollut melkovaarallista menoa Kaarin-Piikkiö sektorilla ja useita läheltä piti tilanteita lasten kanssa.

87

1068

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Pattitilanne

      Niin mopot matelemaan autotien laitaan tai autojen sekaan? Kaarina-Lieto välillä menee aamuisin kaikenmaailman mopoa ja mönkijää autojen seassa ja voinen sanoa, että olen hieman eri mieltä kanssasi. Kaarina-Piikkiö tiellä nopeusrajoitukset on sellaisia, jotta mopojen on välillä pakko saada ajaa pyörätiellä, siihen ei ole tulossa muutosta. Näistä voi kysyä kaupungin taholta, sieltä kerrotaan sama.

    • lietolainen4

      No kyllä mopot voi ohittaa ilman ongelmia. Nehän menee lähes piennarta, mutta minulla myös tilanteita mopojen kanssa pyöräteillä. Isommat riskit, että joku loukkantuu todella pahasti on kevyen liikenteen väylillä. Itse en ole havainnut mopojen kanssa ongelmia autotiellä, mopoautot erikseen.

      • samaa mieltä

        Samaa mieltä - pois vaan pyöräilijöitten ja kävelijöitten joukosta


    • lujaa menee

      noi moposkootterit menee jo vakionakin kuuttakymppiä

    • eipäs hättäillä

      Niin,sitä mieltä olet nyt kun omat lapsesi on pieniä.Mutta entäs kun oma lapsi on mopoikäinen,hurjalta näyttää se mopoilu rekkojen ja autojen seassa....

      Kaarina-Piikkiö tiellä nopeusrajoitukset 70,mopoilijat olisivat siellä vain jaloissa.Jotkut jo hikeentyvät mopoautoista,vaikka eihän se mopoautoilijan vika ole ettei sillä kovempaa pääse.Eikä sekään ettei ikä viellä riitä henkilöautoon.
      Tielle kaivataan suvaitsevaisuutta ja muiden huomioon ottamista.
      Jokaisen lapsi on joskus se mopoikäinen,silloin itsekkin ajattelee tilannetta erikannalta ;)

      • eläkeläiskävelijä

        Täytyykö jonkun ensin kuolla, että tämäkin asia muutetaan


      • Anonyymi

        kyllä mopilijatkin voisivat ottaa huomioon muut ihmiset mutta nehän ovatkin rikkaitten minä minä minä olentojen kakaroita


    • Isä Kaarinasta

      no ei se huoli ole pelkästään lapsista vaan aikuisistakin. Minun lapseni eivät ainakaan tule ikinään mopoa saamaan. 15-vuotiaat ovat liian keskenkasvuisia noudattamaan liikennesääntöjä. Kuten tuoa aiempi henkilö sanoi, kaksipyöriset mopot pystyy helposti ohittamaan. Toki tiedän niitäkin, jotka osaavat (ovat kylläkin aikuisia) käyttäytyä sivistyneesti mopojen kanssa ja hiljentävät vauhtia vastaan tullessaan ja varsinkin ylämäissä ja muissa paikoissa missä näkyvyys on nolla. Mopoautot pitäisi kieltää jo oman turvallisuutensakin tähden.

    • Hyödyllinen kapine

      Mopoauto on ihan oiva vempain, jos jollain on ongelmia niiden suhteen, niin ne on lähtöisin sitte itsestä. Vaihtoehdot on, että joko vanhemmat kuskaa jälkikasvun kamojen kanssa hallille tai nuori hurauttaa sinne itse mopoautolla. Meidän nuoret menee jo autoilla, mutta jos hinnat olis olleet yhtään maltillisemmat, olisi meidänkin nuoretherrat voineet aikoinaan mopoautoilla huristella.

    • Isofaija+mopo

      No,pörätiellä on jalankulku KIELLETTY ja mopolla saa ajaa jos se on kyltissä ilmoitettu!
      Ostin ensimmäisen pappatunturi moponi v-74 ja silloin ei ollut pyöräteitä mutta liikennekin tietysti hiljaisempaa. Koskaan en ole autoa omistanut ja nykyäänkin ajelen mopo-skootterilla läpi vuoden ja hyvin on pärjätty! Pyörätiet on nykyään niin huonossa kunnossa,että mieluummin ajelen tien pientareella ja hyvin nuo autot on ohi päässet!
      Tosihan se kyllä on,että osa nuorista mopopojista olisi kepin tarpeessa ja mopon sijaan kävelyä tai fillari korkeintaan! Varsinkin porukassa se liikennekuri unohtuu kun "pitää näyttää"!
      Eilen illallakin pimeässä tuli monta mopopoikaa vastaan ilman valoja!!!
      Vaikeita juttuja nämä on hoitaa kun nuoria ei saa rangaistuksetta nykyään edes nuhdella... Maailmassa on on paljon mätää!

      • INVAmopot ne on

        "Isofaija mopoineen" puhuu asiaa!
        Sen verran sanon minäkin,että mopoautot on tarkoitettu invaliidien käyttöön mutta varakkaiden pennut niillä ajelee...


      • ko09ujj0
        INVAmopot ne on kirjoitti:

        "Isofaija mopoineen" puhuu asiaa!
        Sen verran sanon minäkin,että mopoautot on tarkoitettu invaliidien käyttöön mutta varakkaiden pennut niillä ajelee...

        Hah,ha....invamopot on ihan erikseen.Erkkolat kato . ;)
        Mopoautolla pääsee sadekeleilläkin kuivan perille,toisin kun mopolla.


      • rahallasaa ja mo...
        INVAmopot ne on kirjoitti:

        "Isofaija mopoineen" puhuu asiaa!
        Sen verran sanon minäkin,että mopoautot on tarkoitettu invaliidien käyttöön mutta varakkaiden pennut niillä ajelee...

        Turha kadehtia jos itellä ei oo mopoautoon varaa,säästäist vaikka,wink,wink.

        hah,hah,ha....Invalideille on ihan omat kulkupelit.Sellaiset sähköiset neli/kolmipyörät.Katsoppas ympärillesi,niillä voi liikkua myös sisätiloissa.Vaikka olisikin jaloissa pahempikin vika.
        En ole viellä yhdenkään invalidin nähnyt mopoautolla ajelevan,niihin kun on invalidin aika vaikea päästä sisälle.
        Vanhoille papoille mopoauto tosin olisi oiva kulkuneuvo.
        Vauhti olisi sopiva,ja pääsisi kuitenkin itsenäisesti viellä kylillä kulkemaan.


    • dfklkdfjfsdkf

      Mopot voisi aivan hyvin laittaa 110-tiellä ajamaan ajoradalle pois kevyenliikenteen väyliltä. Osa mopoista ajaa todella kovaa, esim viime viikolla lähdin saaristotien ja 110-tien liikennevaloista autolla, samaan aikaan liikennevaloista lähti mopo kevyenliikenteen väylää.. Ajoin muutaman kilsan yli nopeusrajoitusten. Rungon koulun kohdalla käännyin vasemmalle rungontiellä, sama mopo oli jäänyt minusta vain n. 100 m!

      110-tiellä on hyvä piennar, lisäksi kaarinan keskustan kohdalla on useita alikulkutunneleita joiden suuaukkojen ohi mopot kaahaavat täysillä.

    • Toinen huolestunut

      Jos autot ajaa 70 km/h tai enemmän, mopojen paikka on pyörätiellä. Tätä faktaa ei muuta mikään. Ja viritettyjä mopoja on ollut maailman sivu. Kyllä meidän täytyy pystyä olemaan sovussa tuolla liikenteessä keskenämme, jos kaupunkialueella halutaan asua.

      Sympatiat siirtyivät kaksipyöräisten puolelle silloin, kun poikani oli liikkeellä ensin pyörällä ja myöhemmin mopolla ja niin vaan auto ajoi kolmion takaa päälle. Polkupyöräepisodissa autoilija oli kysynyt konepellin päälle lentäneeltä lapselta, onko kaikki hyvin ja jatkanut matkaa. Mopoille on pyörätien reuna turvallisempi kuin autotie. Tätä mieltä minä olen, ymmärrettävistä syistä.

      • Mopot autotielle

        No mopoilija törmäsi polkupyöräilevään poikaani Piikkiössä 110- tien varrella. Sanomatta sanaakaan, hän häipyi paikalta eli jos mopot kulkee 40 -70 km/h niin ainoa oikea paikka on autotie. Onneksi poika selvisi muutamalla naarmulla. Lapset kulkevat pyörä-/jalkatietä ja eivät todellakaan pysty havainnoimaan, jos mopo tulee täydellä vauhdilla mäen takaa ja keskellä tietä. Jos lapselle mopo hankitaan niin sen takia ne mopokortit on, että opittaisiin pelisäännöt. 15-vuotiaalla mopoilijalla ne pelisäännöt tuntuu useimmiten unohtuvan.


      • Anonyymi

        olisi hienoa että autot ajaisivat enemmämkin päälle


    • Mopomopomopo

      Surutta ajetaan kevyen liikenteen väylillä täyttä vauhtia tööttäillen edessä palloileville jalankulkijoile, mopon päällä enemmän kuin kaksi (näkemäni ennätys on 5), liikenteen seassa keulimista jnejne. Kamalin näkemäni tilanne oli, kun noin kahdeksan mopoilijan porukka poistui/pakeni paikalta poliisiauton ajettua ohi. Osa kaasutti autotielle, noin puolet kääntyi kevyen liikenteen väylälle jalankulkijoiden ja pyöräilijöiden sekaan. Mitä syytä viattomilla päristelijöillä on pelätä poliisia?

      Keskenkasvuisten asenteet, tiedot ja taidot ovat -keskenkasvuisia. Osa myös "tietää", että kevyen liikenteen väylällä saa ajaa aina ja kaikkialla.

      Mopot pärisevät vielä keskiyöllä viikollakin. Viikonloppuisin aamuyöhön. Ei taida vanhempia paljon kiinnostaa lapsosten menemiset ja tekemiset. Eivätpähän ole kotona häiritsemässä laatuviinien maistelua/lonkeron litkimistä, sosiaaliluokasta riippuen. Koulussa voi sitten nukkua varmaan.

    • Mustaa ja valkoista

      Hienoja johtopäätöksiä jälleen. Jos nuori ajaa mopolla iltamyöhään, vanhemmat ryyppäävät. Loogista. Oma poikani ainakin tulee iltavuorosta tai on matkalla yövuoroon mopolla eikä meillä ole varaa lotrata laatuviinien kanssa.

      Suvussamme on kasolti motoristeja, joiden jälkeläiset myös ajavat töihinsä ja harrastuksiin mopoilla tai motskareilla. Jalkkisharrastajat tuodaan vieraspelistä joskus keskellä yötä bussilla ja jättöpaikalta jokainen suoriutuu kotiin omin avuin. Mopoilijat siis mopoillaan. Että johtopäätöksiä saa kaikin mokomin vedellä, mutta eivät ne aina ihan nappiin mene.

    • Vastuuta vanhemmilta

      Mopot vaan autotielle. Muistavat säännöt siellä paremmin, kun kevyenliikenteen väylillä. Eihän ne kaikki mopoilijat tietenkään törttöile, mutta suurin osa kuitenkin ja nimenomaan jalkateillä. Kun joutuvat olemaan autojen seassa, niin ajokin on tarkempaa. Vanhemmilta enemmän tukea ja vahtimista ajoihin ja ne virittelyt pois.

    • JKKKkKKKk

      Eilen illalla rullaluistelin piikkiöstä Kaarinaan ja takaisin 110-tien pyörätietä. Arviolta 5-7 mopoa tuli vastaan tai ohitti. Kaikki paahtoivat pyörätiellä sen mitä moposta lähtee, yksi ohitti n. puolen metrin päästä! Edes pyörätiellä pyöräilleet pikkulapset eivät aiheuttaneet nopeuteen muutoksia, Full gas koko ajan! Vastuutonta menoa!

      • mopot ei ongelma

        Jaahas,minä kun kävelen koiran kanssa usein,ihan tuota samaista tietä,niin muutama rullaluistelija menee usein ihan hipomalla ohi.Että on sitä rullaluistelijoillakin liikenteessä paljon parantamisen varaa.
        Yleensähän vievät tilaa koko pyörätien,pahimpia ovat ne jotka ovat myös sauvat ottaneet matkaansa.Siinä sitten saa pelätä että osuman saa niistä sauvoista,koiraan on jo kerran osunut,tuskin oli vahinko.
        Kuljimme ihan tien reunaa,mutta sekään ei sitten riittänyt.Tämä huiskija vaan jatkoi matkaansa.

        Näen myös paljon mopoja,mutta varmaan sitten hyvää tuuria ollut.Kun en reilun kymmenen vuoden aikana niitä ole häiriöksi pyörätiellä kokenut.
        Mopoilijat hidastavat ohitustilanteessa,ja kiertävät riittävän kaukaa.Ei ole minulla heistä mitään valitettavaa.Jatkakaa samaan malliin, minun puolestani :)


    • Grado labs

      Että ihan muita ihmisiä liikkeellä.. Kannattaa valita joku muu ajankohta urheilulle, jos ei toisia ihmisiä siedä. Mopoja ei voi ohjata maantielle, kun autojen nopeudet on niin kovat. Eikä nopeusrajoitusta todellakaan olla laskemassa; täten mopot pysyy pyörätiellä. Koitetaan kestää.

      • Anonyymi

        haista vittu


    • Koli S. Taja

      Tuo, ettei siedä muita ihmisiä, viittaa alkoholin suurkulutuksesta johtuviin pelkotiloihin. Se on todella huolestuttavaa, samoin tarinoiden keksiminen samasta syystä.

    • Viipurintien alusta

      Jos sais valita, kenen kanssa pyörätien jakaisin, sauvoja heiluttavan raivopäisen rullaluistelijan vai mopolla viilettävän nuoren, valitsisin mopoilijan. Mopoilija ei hirveästi tilaa vie, mutta rullaluistelijalle ei riitä edes koko pyörätien leveys.

      Toinen harmillinen näky on koiranulkoiluttajat, jotka kävelevät eri puolella pyörätietä kuin flexin päässä tempoileva koiransa. Naapurissamme on tämmöinen koirakko ja omistaja jaksaa huutaa mopoilijoille pää punaisena, vaikka itse tukkii koko pyörätien. Meitä on moneksi mut kaikki me tänne mahdutaan kun vähän joustetaan.

      • Rullasauvisti

        Rullaluistelija vie leveyssuunnassa paljon tilaa mutta kyllä sinne mahtuu. Pyöräilijöiden olisi hyvä soittaa kilikelloa ennen kuin ohittavat, ja aika monet näin tekevätkin. Suosittelen rullaluistelua sauvoilla, todella erinomainen liikuntamuoto. Ai niin, sohvaperunoille se ei sovi.

        Mopojen puolustelua en ymmärrä kuin niiltä jotka itse mopoilevat. Heidän ajaminen pyöräteillä täysin vastuutonta, tilannenopeudet kovat. Jotain kertoo sekin että tuorlan jälkeen mopoilijoille tullut erikseen varoituskilpi!


      • kyllä kaikki sopii
        Rullasauvisti kirjoitti:

        Rullaluistelija vie leveyssuunnassa paljon tilaa mutta kyllä sinne mahtuu. Pyöräilijöiden olisi hyvä soittaa kilikelloa ennen kuin ohittavat, ja aika monet näin tekevätkin. Suosittelen rullaluistelua sauvoilla, todella erinomainen liikuntamuoto. Ai niin, sohvaperunoille se ei sovi.

        Mopojen puolustelua en ymmärrä kuin niiltä jotka itse mopoilevat. Heidän ajaminen pyöräteillä täysin vastuutonta, tilannenopeudet kovat. Jotain kertoo sekin että tuorlan jälkeen mopoilijoille tullut erikseen varoituskilpi!

        Tarkoitatko sitä laitonta kilpeä jonka joku on ihan itse puuhun laittanut?
        Jos sitä tarkoitat,niin se kilpi on siis laiton.Niin kun kaikki itse laitetut liikennemerkit ovat.Laillisille merkeille on ihan tolpat,ei niitä puihin kiinnitetä.
        Kyseisessä kohdassa autoilijalla on väistämisvelvollisuus.Siitä kertoo oikea liikennemerkki.Mutta jostain syystä joku nyt haluaa mopojenkin siinä varovan ja väistävän jne.

        Ps:Mopoilin itse viimeksi yleisillä teillä -80 luvulla,omassa pihassa viimekesänä.
        Ajelen autoilla nykyään ;)


      • KPPÅ
        kyllä kaikki sopii kirjoitti:

        Tarkoitatko sitä laitonta kilpeä jonka joku on ihan itse puuhun laittanut?
        Jos sitä tarkoitat,niin se kilpi on siis laiton.Niin kun kaikki itse laitetut liikennemerkit ovat.Laillisille merkeille on ihan tolpat,ei niitä puihin kiinnitetä.
        Kyseisessä kohdassa autoilijalla on väistämisvelvollisuus.Siitä kertoo oikea liikennemerkki.Mutta jostain syystä joku nyt haluaa mopojenkin siinä varovan ja väistävän jne.

        Ps:Mopoilin itse viimeksi yleisillä teillä -80 luvulla,omassa pihassa viimekesänä.
        Ajelen autoilla nykyään ;)

        Sen "laittoman" liikennemerkin jälkeen alkaa alamäki ja tullaan vanhan viipurintien risteykseen. Näkyvyys on huono vasemmalle mistä autoja tulee. En uskalla siihen polkupyörällä ajaa hiljentämättä mutta monet mopot ajavat risteykseen yhtään hiljentämättä 40-50 km/h mittarissa!!! OK, autoilla on väistämisvelvollisuus mutta jos ajat siinä kolarin ja luusi on kappaleina, ei syyttömyys paljoa oloa sairaalassa helpota. Liikenteessä ei vaan kannata sokeasti luottaa että toinen väistää, varsinkin kun ollaan mopolla liikenteessä, lähes törmäyksessä kuin törmäyksessä tulee kaatuminen.

        Oletteko ihan oikeasti sitä mieltä että mopoilijan on turvallisempaa ajaa 2-suuntaisella pyörätiellä jalankulkijoiden ja pyöräilijöiden seassa 40-80 km/h kuin että ajaisi ajoradalla pientareella "omalla kaistalla"? Mopolla saa ajaa pientareella ja en keksi miten mopo olisi silloin autojen tiellä. Kesällä julkaistiin tutkimuskin jonka mukaan sekä mopoilijoille että kevyenliikenteen käyttäjille,on turvallisempaa mopojen ajaminen ajoradalla.


      • No huh huh mitä skeidaa
        kyllä kaikki sopii kirjoitti:

        Tarkoitatko sitä laitonta kilpeä jonka joku on ihan itse puuhun laittanut?
        Jos sitä tarkoitat,niin se kilpi on siis laiton.Niin kun kaikki itse laitetut liikennemerkit ovat.Laillisille merkeille on ihan tolpat,ei niitä puihin kiinnitetä.
        Kyseisessä kohdassa autoilijalla on väistämisvelvollisuus.Siitä kertoo oikea liikennemerkki.Mutta jostain syystä joku nyt haluaa mopojenkin siinä varovan ja väistävän jne.

        Ps:Mopoilin itse viimeksi yleisillä teillä -80 luvulla,omassa pihassa viimekesänä.
        Ajelen autoilla nykyään ;)

        Sul on loistava ja turvallinen asenne, onnea!!!

        "Kyseisessä kohdassa autoilijalla on väistämisvelvollisuus.Siitä kertoo oikea liikennemerkki.Mutta jostain syystä joku nyt haluaa mopojenkin siinä varovan ja väistävän jne".


      • mopot autoteille
        No huh huh mitä skeidaa kirjoitti:

        Sul on loistava ja turvallinen asenne, onnea!!!

        "Kyseisessä kohdassa autoilijalla on väistämisvelvollisuus.Siitä kertoo oikea liikennemerkki.Mutta jostain syystä joku nyt haluaa mopojenkin siinä varovan ja väistävän jne".

        Kyllä se laki sanoo, että kaikkien on noudatettava varovaisuutta risteyksessä ja ne mopot eivät kyllä tuossa risteyksessä pääsääntöisesti hiljennä. Mopoilijoiden on noudatettava varovaisuutta myöskin jalankulkijoita ja pyöräilijöitä kohtaan ja tätähän ei juurikaan tapahdu 15-vuotiaitten nuorten ajaessa mopojaan. Näköjään tässä ketjussa on jonkin verran mopioilijoitten vanhempia, mutta ei se kyllä niin mene että sinne vaan kevyenliikenteen väylälle, että voivat sitten päästellä siellä kaasu pohjassa. Autojen seassa tuntuvat noudattavan paremmin sääntöjä. Jos se mopo kulkisi max. 45 km/h niin tilannehan olisi ihan toinen, mutta nyt menevät 60-80km/h (ovat siis periaatteessa kevyt moottoripyöriä). Olen monet kerrat tullut autolla Kaarinan keskustasta päin Piikkiön samalla 70 km/h nopeudella mopon kanssa, joka siis tuli kevyenliikenteenväylään. Eli arvon mopoilijoiden vanhemmat: te olette vastuussa lastenne mopoista ja liikennekurista.


      • hyvin mopoiltu
        mopot autoteille kirjoitti:

        Kyllä se laki sanoo, että kaikkien on noudatettava varovaisuutta risteyksessä ja ne mopot eivät kyllä tuossa risteyksessä pääsääntöisesti hiljennä. Mopoilijoiden on noudatettava varovaisuutta myöskin jalankulkijoita ja pyöräilijöitä kohtaan ja tätähän ei juurikaan tapahdu 15-vuotiaitten nuorten ajaessa mopojaan. Näköjään tässä ketjussa on jonkin verran mopioilijoitten vanhempia, mutta ei se kyllä niin mene että sinne vaan kevyenliikenteen väylälle, että voivat sitten päästellä siellä kaasu pohjassa. Autojen seassa tuntuvat noudattavan paremmin sääntöjä. Jos se mopo kulkisi max. 45 km/h niin tilannehan olisi ihan toinen, mutta nyt menevät 60-80km/h (ovat siis periaatteessa kevyt moottoripyöriä). Olen monet kerrat tullut autolla Kaarinan keskustasta päin Piikkiön samalla 70 km/h nopeudella mopon kanssa, joka siis tuli kevyenliikenteenväylään. Eli arvon mopoilijoiden vanhemmat: te olette vastuussa lastenne mopoista ja liikennekurista.

        Niinhän laki sanoo,mutta jos se väistämis velvollisuus merkki on autoilijalla,niin sitä pitäisi myös autoilijan noudattaa.
        Jos se olisi mopoilijalle tarkoitettu olisi eri paikassa...Wink.
        Tietysti mopoilijan pitää myös katsoa,ettei sieltä autoa ole tulossa.

        Täälläpäin kun monet autolijat eivät huomaa tai muista että heillä se "väistämisvelvollisuus" on niissä risteyksissä joissa on se väistämisvelvollisuus merkki.
        Ja liian monesti on sitten mopoilija joutunut auton töytäisemäksi.Vaikka toimiikin liikenteessä ihan oikein.
        Maksajaksi tietysti pääsee se autoilija,mutta eipä se paljoa lämmitä jos mopoilija siinä loukkaantuu.
        Enemmän pitäisi autoilijoidenkin ottaa omasta toiminnastaan vastuuta,myös niiden vanhojen kaikkitietävien miesten.

        Tuosta mopon vauhdista,niitä mopoja kyllä ratasataan kaarinassa melko useasti.Joten kiinni jäävät helposti ne jotka viritetyillä ajelevat.

        Täällä keskusteluissa on aistittavissa jonkin laista katkeruutta mopoilijoita ja mopoautoilijoita kohtaan.Kyllä niillä mopoilla aikuisetkin saa ajella,ja muutamia ajeleekin.

        Mopot sopivat mielestäni hyvin kevyeen liikenteen sekaan,autojen seassa mopoilu olisi liian vaarallista.

        Eilen juuri kävelyllä katselin mopoilijoita,hyvin sujui,ja varoivat leveästi kulkevia kävelijäporukoita .Ihan niin kun pitääkin :)


      • Lapsia tiellä
        hyvin mopoiltu kirjoitti:

        Niinhän laki sanoo,mutta jos se väistämis velvollisuus merkki on autoilijalla,niin sitä pitäisi myös autoilijan noudattaa.
        Jos se olisi mopoilijalle tarkoitettu olisi eri paikassa...Wink.
        Tietysti mopoilijan pitää myös katsoa,ettei sieltä autoa ole tulossa.

        Täälläpäin kun monet autolijat eivät huomaa tai muista että heillä se "väistämisvelvollisuus" on niissä risteyksissä joissa on se väistämisvelvollisuus merkki.
        Ja liian monesti on sitten mopoilija joutunut auton töytäisemäksi.Vaikka toimiikin liikenteessä ihan oikein.
        Maksajaksi tietysti pääsee se autoilija,mutta eipä se paljoa lämmitä jos mopoilija siinä loukkaantuu.
        Enemmän pitäisi autoilijoidenkin ottaa omasta toiminnastaan vastuuta,myös niiden vanhojen kaikkitietävien miesten.

        Tuosta mopon vauhdista,niitä mopoja kyllä ratasataan kaarinassa melko useasti.Joten kiinni jäävät helposti ne jotka viritetyillä ajelevat.

        Täällä keskusteluissa on aistittavissa jonkin laista katkeruutta mopoilijoita ja mopoautoilijoita kohtaan.Kyllä niillä mopoilla aikuisetkin saa ajella,ja muutamia ajeleekin.

        Mopot sopivat mielestäni hyvin kevyeen liikenteen sekaan,autojen seassa mopoilu olisi liian vaarallista.

        Eilen juuri kävelyllä katselin mopoilijoita,hyvin sujui,ja varoivat leveästi kulkevia kävelijäporukoita .Ihan niin kun pitääkin :)

        Jos joku väittää että 110-tien kevyenliikenteen väylällä mopot ajavat vastuullisesti, ei tiedä mistä puhuu. Tilannenopeudet järkyttävän isot, lapsia ja koiran ulkoiluttajia (ja koiria) ohitetaan hiljentämättä jopa 70-80 km/h nopeudella kyynärpääetäisyydeltä, minkäänlaista itsesuojeluvaistoa ei ole, sokeasti luotetaan näkemäestepaikoisssakin että toinen väistää. Osa vanhemmistakin tuntuu olevan yhtä hurjapäitä, luulisi uho hiljenevän sairaalassa kuolleen lapsen äärellä. Vai onko sama virsi, lapsella oli etuajo-oikeus.

        Meno on ihan oikeasti todella vaarallista, ja joukossa tyhmyys vielä tiivistyy. Avatkaa silmänne!!


      • ilmoo poliisia
        Lapsia tiellä kirjoitti:

        Jos joku väittää että 110-tien kevyenliikenteen väylällä mopot ajavat vastuullisesti, ei tiedä mistä puhuu. Tilannenopeudet järkyttävän isot, lapsia ja koiran ulkoiluttajia (ja koiria) ohitetaan hiljentämättä jopa 70-80 km/h nopeudella kyynärpääetäisyydeltä, minkäänlaista itsesuojeluvaistoa ei ole, sokeasti luotetaan näkemäestepaikoisssakin että toinen väistää. Osa vanhemmistakin tuntuu olevan yhtä hurjapäitä, luulisi uho hiljenevän sairaalassa kuolleen lapsen äärellä. Vai onko sama virsi, lapsella oli etuajo-oikeus.

        Meno on ihan oikeasti todella vaarallista, ja joukossa tyhmyys vielä tiivistyy. Avatkaa silmänne!!

        Ei mulle oo tollasta käyny.Eikä ilmeisesti muillekkaan kirjoituksista päätellen.Käveletkö sitten itse keskellä tietä?
        Miten,missä ja koska,näet kaiken tuon tapahtuvan?
        Ketä nyt on kuollut?
        Vai,onko tuo jo uhkaus?
        Autoilen paljon kaarinassa,ei mene mopot musta ohi,sun mukaas pitäis mennä.Kun rajotukset on 50-70.
        Mopoja on liikkeellä nykyään 110-tiellä vähän,ehkä osa on jo sitten autokortin saanut ja ajelee autolla jo.
        Skopalla muuten jotkut tytöt ajaa liiankin hiljaa,naureskeltiin viimeviikolla,kun pyöräilijä yhtä ohitteli.Nopeus oli varmaankin 35.


      • MNLLN
        ilmoo poliisia kirjoitti:

        Ei mulle oo tollasta käyny.Eikä ilmeisesti muillekkaan kirjoituksista päätellen.Käveletkö sitten itse keskellä tietä?
        Miten,missä ja koska,näet kaiken tuon tapahtuvan?
        Ketä nyt on kuollut?
        Vai,onko tuo jo uhkaus?
        Autoilen paljon kaarinassa,ei mene mopot musta ohi,sun mukaas pitäis mennä.Kun rajotukset on 50-70.
        Mopoja on liikkeellä nykyään 110-tiellä vähän,ehkä osa on jo sitten autokortin saanut ja ajelee autolla jo.
        Skopalla muuten jotkut tytöt ajaa liiankin hiljaa,naureskeltiin viimeviikolla,kun pyöräilijä yhtä ohitteli.Nopeus oli varmaankin 35.

        Pyöräilen, rullaluistelen, lenkkeilen juoksemalla ja kävellen 110-tien pyörätiellä välillä Piikkiö-Kaarina-Turku. Kyllä siellä mopot ihan,oikeasti ajavat välillä kuin kanalauma. Kaikki sinne mahtuvat, ei siinä mitään, mutta tilannenopeudet ovat toisinaan tolkuttomia. Esim alikulkutunneleiden suuaukot, jos minä fillarilla tai rullaluistimilla hiljennän aina vauhtia huolimatta että tunnelista tulevilla on väistämisvelvollisuus merkitty kärkikolmiolla, miten helvatussa mopolla uskaltavat ajaa helposti suuaukon ohi täydellä kaasulla? Viimeksi eilen kesämäen kohdalla vaatetuksesta päätellen kaksi tyttöä moposkootterilla tulivat vastaan, kohtasimme juuri alikulkutunnelin kohdalla, ei puhettakaan että vauhtia olisi hiljennetty.

        Mielenkiintoista huomata että jos jotain liikenneryhmää arvostellaan, niin arvostelun takana onkin kateus tai nuoruudesta jääneet traumat. Voin kertoa että yli 4-kymppisenä en tunne mopokateutta, nuorena mulla oli mopo ja kevari. Työssäkin käyn, auto lainaton, asuntokin melkein maksettu.


      • Järkeä vaatimuksiin!
        Lapsia tiellä kirjoitti:

        Jos joku väittää että 110-tien kevyenliikenteen väylällä mopot ajavat vastuullisesti, ei tiedä mistä puhuu. Tilannenopeudet järkyttävän isot, lapsia ja koiran ulkoiluttajia (ja koiria) ohitetaan hiljentämättä jopa 70-80 km/h nopeudella kyynärpääetäisyydeltä, minkäänlaista itsesuojeluvaistoa ei ole, sokeasti luotetaan näkemäestepaikoisssakin että toinen väistää. Osa vanhemmistakin tuntuu olevan yhtä hurjapäitä, luulisi uho hiljenevän sairaalassa kuolleen lapsen äärellä. Vai onko sama virsi, lapsella oli etuajo-oikeus.

        Meno on ihan oikeasti todella vaarallista, ja joukossa tyhmyys vielä tiivistyy. Avatkaa silmänne!!

        Jos noin on se on poliisin tehtävä ottaa kiinni ja anta sanktio viritetystä moposta ja se tuleekin hintoihin.Mopot saa edelleen kulkea pyörätiellä. Ei autoilijoitakaan käsketä olla ajamatta ajoradalla kun niitä hurjastelijoita on siellä enemmänkin. Eikä alkon myyntiä lopeteta vaikka moni känniläinen tapaa ihmisiä!


      • Anonyymi
        mopot autoteille kirjoitti:

        Kyllä se laki sanoo, että kaikkien on noudatettava varovaisuutta risteyksessä ja ne mopot eivät kyllä tuossa risteyksessä pääsääntöisesti hiljennä. Mopoilijoiden on noudatettava varovaisuutta myöskin jalankulkijoita ja pyöräilijöitä kohtaan ja tätähän ei juurikaan tapahdu 15-vuotiaitten nuorten ajaessa mopojaan. Näköjään tässä ketjussa on jonkin verran mopioilijoitten vanhempia, mutta ei se kyllä niin mene että sinne vaan kevyenliikenteen väylälle, että voivat sitten päästellä siellä kaasu pohjassa. Autojen seassa tuntuvat noudattavan paremmin sääntöjä. Jos se mopo kulkisi max. 45 km/h niin tilannehan olisi ihan toinen, mutta nyt menevät 60-80km/h (ovat siis periaatteessa kevyt moottoripyöriä). Olen monet kerrat tullut autolla Kaarinan keskustasta päin Piikkiön samalla 70 km/h nopeudella mopon kanssa, joka siis tuli kevyenliikenteenväylään. Eli arvon mopoilijoiden vanhemmat: te olette vastuussa lastenne mopoista ja liikennekurista.

        ne kusipäät vanhemmat? eivät paskaakaan välitä mitä jölkikasvu tekee lihamyllystä läpi sellaiset paskiaiset


      • Anonyymi
        Lapsia tiellä kirjoitti:

        Jos joku väittää että 110-tien kevyenliikenteen väylällä mopot ajavat vastuullisesti, ei tiedä mistä puhuu. Tilannenopeudet järkyttävän isot, lapsia ja koiran ulkoiluttajia (ja koiria) ohitetaan hiljentämättä jopa 70-80 km/h nopeudella kyynärpääetäisyydeltä, minkäänlaista itsesuojeluvaistoa ei ole, sokeasti luotetaan näkemäestepaikoisssakin että toinen väistää. Osa vanhemmistakin tuntuu olevan yhtä hurjapäitä, luulisi uho hiljenevän sairaalassa kuolleen lapsen äärellä. Vai onko sama virsi, lapsella oli etuajo-oikeus.

        Meno on ihan oikeasti todella vaarallista, ja joukossa tyhmyys vielä tiivistyy. Avatkaa silmänne!!

        jos mopoilija tappaa lapsen niin 50 vuoden vankeustuomio eipähän enää mopoile


    • Vanhempien esimerkki

      Voi olla niinkin, jotta ollaan kotona oltu kovin moottoriajoneuvokielteisiä. Että ei mopoa tai motskaria tai mitään nuorisoautoa meidän pojalle/tytölle. Tuo katkeruus sitten aikuisena nostaa päätään. Omalle nuorisolle sanottiin, jotta jos mopolla haluaa ajaa, niin puolet omasta kukkarosta ja puolet meiltä. Toinen veljeksistä on mopoillut, mutta bensa- ja vakuutuskulut pakottivat myymään mopon parin vuoden jälkeen.

      Kun nyt jo aikuisten poikien silloisia kavereita kun puhutin, niin viritettyjä mopoja oli virittäneet isät ja tutut aikuiset. Poliisin haaviin jäämisen jälkeen mentiin kilvettömillä mopoilla ja vanhemmat hyväksyivät touhun. Jotta niin se vaan on, että vanhemmista riippuu iso osa nuorten liikenneasenteista. Kaverien yllytykseen lähtee kait helpommin mukaan, jos kotona on löysät säännöt. Olenko hakoteillä?

      • rauhassa liikenteess

        Kyllä se varmaan noinkin joillakin menee.
        Mutta läheskään kaikilla vanhemmilla,ei ole varaa lapsen mopoon,ja korttiin joka on jo aika hintava nykyään.
        Ymmärrän että sitten viellä enemmän harmittaa se naapurin pojan jatkuva mopoilu.Kun itsellä ei ollut omalle lapselle varaa sitä mopoa ja korttia edes ostaa.
        Suuri osa lapsista mopokortin haluaisi,mutta vanhempien kukkarostahan se on kiinni,ei ne kaikki kesätöissäkään käy,joten ei onnistu lapselta itseltään mopohanknnat.
        Onhan niitäkin jotka vetoaa vaarallisuuteen,ja siksi ei mopoa hankita.Mutta onhan aina riski pyörälläkin liikkuessa,saati sitten autolla.
        Suvaitsevaisuutta kaivataan,kyllä kaikki mahtuu liikkumaan,kun ei olla niin tiukkiksia.


    • näin paimiossa

      No Paimiossa tekivät jo selkeän päätöksen kieltää mopot kevyenliikenteen väylillä

      • bzbbn

        110-tiellä leveä piennar missä mopolla ajaminen 100 % varmuudella turvallisempaa kuin pyörätiellä. Ei näkemäesteitä, ei jalankulkijoita, ei pyöriä, ei koiria, autot käyttävät viereistä,ajokaistaa.


    • Syynsä tässäkin

      Autoilla liian kova vauhti. Koittakaa nyt sisäistää tämä asia, niin ette haaveile turhista. Nopeusrajoitus ratkaisee.

      • JasperJaJesper

        Koitappa sisäistää se että ajoradalla autot ajavat omalla kaistalla, ja mopot pientareella. Mikä ongelma on jos mopo ajaa pientareella 50 tai yli ja autot viereisellä kaistall 70-80 km/h?

        Mielestäsi turvallisempaa että mopot ajavat kevyenliikeneteenväylällä kaikkien muiden seassa 50 ja yli? Pelkäät että mopo tulisi ajoradalla yliajetuksi mutta et pelkää mopon ajavan muiden yli tai törmätä vastaantulevien kanssa kevyenliikenteen väylällä?


      • Piikkiöläinen

        Autoilla liian kova vauhti? Mopoilla sopiva vauhti 50-70 km/h kevyenliikenteen väylällä jalankulkijoiden, pyöräilijöiden, rullaluistelijoiden ja koirien seassa, sekö on ihan "ok"? Ottakaa järki käteen ja nähkää todellinen ongelma.


      • Syynsä tässäkin
        JasperJaJesper kirjoitti:

        Koitappa sisäistää se että ajoradalla autot ajavat omalla kaistalla, ja mopot pientareella. Mikä ongelma on jos mopo ajaa pientareella 50 tai yli ja autot viereisellä kaistall 70-80 km/h?

        Mielestäsi turvallisempaa että mopot ajavat kevyenliikeneteenväylällä kaikkien muiden seassa 50 ja yli? Pelkäät että mopo tulisi ajoradalla yliajetuksi mutta et pelkää mopon ajavan muiden yli tai törmätä vastaantulevien kanssa kevyenliikenteen väylällä?

        Nimim "JasperJaJesper" tässä ei omalla mielipiteelläni ole mitään väliä eikä vikaa asioiden sisäistämisessä.

        Mopoja ei voida ohjata tien pieleen ajamaan, jos autojen vauhti jossain kohtaa tieosuudella nousee parhaimmillaan reilusti yli 80 km/h. Vapaasti voi myös pohtia, mitä jälkeä tulisi talvella, kun tienpientareet ovat täynnä jäätä ja sohjoa. Ja sitä, kun mopoilija kun ryhmittäytyy talvipimeällä keskelle tietä, niin ei hyvä heilu. Kun ei niin ei.


      • Anonyymi

        mopoillapa liian kova vauhti jos pääsevät 70 km tunnissa oletko terve mene tarkastukseen


      • Anonyymi
        JasperJaJesper kirjoitti:

        Koitappa sisäistää se että ajoradalla autot ajavat omalla kaistalla, ja mopot pientareella. Mikä ongelma on jos mopo ajaa pientareella 50 tai yli ja autot viereisellä kaistall 70-80 km/h?

        Mielestäsi turvallisempaa että mopot ajavat kevyenliikeneteenväylällä kaikkien muiden seassa 50 ja yli? Pelkäät että mopo tulisi ajoradalla yliajetuksi mutta et pelkää mopon ajavan muiden yli tai törmätä vastaantulevien kanssa kevyenliikenteen väylällä?

        olen samaa mieltä kanssasi viritetyt mopot pitäisi ottaa valtion haltuun ja hävittää


      • Anonyymi
        Syynsä tässäkin kirjoitti:

        Nimim "JasperJaJesper" tässä ei omalla mielipiteelläni ole mitään väliä eikä vikaa asioiden sisäistämisessä.

        Mopoja ei voida ohjata tien pieleen ajamaan, jos autojen vauhti jossain kohtaa tieosuudella nousee parhaimmillaan reilusti yli 80 km/h. Vapaasti voi myös pohtia, mitä jälkeä tulisi talvella, kun tienpientareet ovat täynnä jäätä ja sohjoa. Ja sitä, kun mopoilija kun ryhmittäytyy talvipimeällä keskelle tietä, niin ei hyvä heilu. Kun ei niin ei.

        ei ole pakko ajaa mopolla sohjoisella tiellä eikä mennä heikoille jäille mitä ääliöitä suomessa riittää


    • järkikäteen

      Niin,jos nopeuslaskettaisiin 110 tiellä 40-50,niin silloin sopisi sinne hyvin mopotkin sekaan.
      Mutta jos nopeus pysyy 70,ei ole turvallista siellä mopoilla kovempi vauhtisten autojen seassa.
      Nyt kannattaa siis ajaa tuota nopeuden laskemista eteenpäin,niiden jotka mopot tielle haluavat.Niin sitten saadaan muutos asiaan.
      Jos ei nopeus muutu,ei muutu mikään muukaan.

      Mopoilu ei tapahdu vain pientareella vaikka siellä olisikin tilaa,täytyyhän sen mopoilijan joskus aina kääntyä vasempaankin.Ja silloin ollaankin jo keskellä ajokaistaa.

      • järkikäteen2

        kuten aiempi ehdotti, että jos nopeus tiellä laskisi...no mutta kun se ei silti muuta tilannetta, että mopot viilettää yli kuuttakymppiä.


      • Anonyymi

        olet ihan kusipää idiootti mene hoitoon


    • Syynsä tässäkin

      Mopot viilettää yli kuuttakymppiä? Hieno yleistys taas. Jalankulkijasta voi siltä tuntuakin ja jos jokunen harva mopo tuohon yltää, niin ei tarkoita että kaikki mopot.

      Mikä ihme siinä on, ettei voi kuulostella pyörätiellä, jotta tuleeko mopo. Astuu sitten sivuun, mikä tuossa on niin mahdotonta ymmärtää? Entä rullaluistelijat tai pyöräilijät, yhtä vaikeaa väistää silloinkin? Moposta sentään lähtee ääntä toisin kuin pyöräilijöistä.

    • mopot ei ongelma 3

      Itsekkin käytän kyseistä pyörätietä päivittäin.Koskaan ei minun nähden,tai kohdallani mopot viiletä 60-70 km/h.
      Mopoilijat hiljentävät,ja ohittavat turvallisesti.Eikä ne mopot muutenkaan kovaa näytä kulkevan.Olen nähnyt pyöräilijänkin skoottereita ohittelevan.
      Päivän aikana mopoja menee ihan harvakseltaan,ei edes suuria määriä,eikä jatkuvasti.Usein reilun tunnin kävelylenkilläni,en näe ainuttakaan mopolijaa,vaikka ei ole edes kouluaika.
      En siis näe myöskään mopoilijoita ongelmana.
      Voi olla että jotkut vaan ylireagoivat tässä mopo asiassakin.Ja joillekkin se yhden mopon näkeminenkin saa otsan punaisena kurttuun,vaikka kyseessä olisikin hyviä tapoja noudattava mopoilija.
      Asenteet monilla muuttuvat usein täysin ,kun se oma tyttö tai poika on mopoikäinen.

      Ja jos nopeus 110-tiellä lasketaan 40-50km/h,jotta mopoilu on tiellä turvallista,sekin hermostuttaa taatusti joitakin autoilijoita.

      Rullaluistelijat sauvoineen muuten eivät hidasta ohituksissa,heitä on ihan väistettävä pientareelle,että mahtuvat ohi,ilman että saa sauvasta.

      Enemmän olisin kuitenkin huolissani päihteiden vaikutuksen alaisena autolla-ajosta.

      • Mopot ongelma

        1/10 mopoilijasta hiljentää kohdattaessa ja se hiljentäjä on yleensä varttuneempi ihminen. Nuoret päästelevät niin paljon kuin moposta lähtee!

        Itselläni ei ole taas ollut mitään ongelmia rullaluistelijoiden kanssa, mutta mopojen kanssa jo useampikin loskakelillä yleensä roiskivat kurat päälle. NO ei ole kyllä tullut eteen tilannetta, että pyörä olisi ohittanut. Taitaa tuo edellinen "mopoilija" heitellä hatusta noita juttuja


      • hyvä nuoret :)
        Mopot ongelma kirjoitti:

        1/10 mopoilijasta hiljentää kohdattaessa ja se hiljentäjä on yleensä varttuneempi ihminen. Nuoret päästelevät niin paljon kuin moposta lähtee!

        Itselläni ei ole taas ollut mitään ongelmia rullaluistelijoiden kanssa, mutta mopojen kanssa jo useampikin loskakelillä yleensä roiskivat kurat päälle. NO ei ole kyllä tullut eteen tilannetta, että pyörä olisi ohittanut. Taitaa tuo edellinen "mopoilija" heitellä hatusta noita juttuja

        Antaa nuorten päästellä,kerranhan sitä nuoria ovat.Kyllä muistan miten itsekkin nuorena ajeltiin kakspäällä, ilman korttia ja kypärää.Hienot muistot jäi,niistä kesistä....

        Eikä ne mopot vakiona nykyään kovin kulje,ne jotka virittelee,maksaa sitten siitä kovan hinnan.

        Ehkä on sitten siitä omasta asenteesta,ja pärstän ilmeestäkin kiinni,tai jotain.Mutta minun kohdallakaan ei ne nuoret mitään täpöillä päästele,vaan hiljentävät sopivasti ennen ohitusta.Eli hyvin näyttää mopokoulun opit menneen perille.


      • ex-mopotin
        hyvä nuoret :) kirjoitti:

        Antaa nuorten päästellä,kerranhan sitä nuoria ovat.Kyllä muistan miten itsekkin nuorena ajeltiin kakspäällä, ilman korttia ja kypärää.Hienot muistot jäi,niistä kesistä....

        Eikä ne mopot vakiona nykyään kovin kulje,ne jotka virittelee,maksaa sitten siitä kovan hinnan.

        Ehkä on sitten siitä omasta asenteesta,ja pärstän ilmeestäkin kiinni,tai jotain.Mutta minun kohdallakaan ei ne nuoret mitään täpöillä päästele,vaan hiljentävät sopivasti ennen ohitusta.Eli hyvin näyttää mopokoulun opit menneen perille.

        Jalkaterän asennosta ja naaman ilmeestä johtuen,ne nuoret varmaan ajelee "täysillä" ohi.
        Kuka nyt kurttuotsaisten ,vihaisten ihmisten kohdalla uskaltaakaan hiljentää?

        Suvaitsevaisuutta liikenteessä tarvitaan,puolin ja toisin.


      • valintojavain
        Mopot ongelma kirjoitti:

        1/10 mopoilijasta hiljentää kohdattaessa ja se hiljentäjä on yleensä varttuneempi ihminen. Nuoret päästelevät niin paljon kuin moposta lähtee!

        Itselläni ei ole taas ollut mitään ongelmia rullaluistelijoiden kanssa, mutta mopojen kanssa jo useampikin loskakelillä yleensä roiskivat kurat päälle. NO ei ole kyllä tullut eteen tilannetta, että pyörä olisi ohittanut. Taitaa tuo edellinen "mopoilija" heitellä hatusta noita juttuja

        Ei niitä mopoilijoita sitten loskakeleillä ole enää kuin muutamia.
        Ja neuvoisin välttämään loskalätäkön vieressä seisomista.Siinähän se suurin riski kastua on,jos toisessa reunassa on lätäkkö,ja toisessa ihminen.
        Pakkohan se mopoilijan on valita sitten lätäköstä ajo,ja sitten roiskuu.
        Joillakin on aina tapana seistä lätäkön kohdalla,ja sitten ollaankin yllättyneitä jos roiskuu,kun auto tai mopo ohi menee.

        Jos tuntuu hankalalta,ja haluaa rauhassa kävellä,niin suosittelen hiekkateitä, luontopolkuja,puistoja,pururatoja ,metsää.Siellä ei mopot niin paljoa aja liian kovaa ohi,ja roiski lätäköistä,ei ainakaan koko ajan.Metsäpolkuja löytyy kaarinastakin paljon,ja luonnonrauhaa.


      • Anonyymi
        hyvä nuoret :) kirjoitti:

        Antaa nuorten päästellä,kerranhan sitä nuoria ovat.Kyllä muistan miten itsekkin nuorena ajeltiin kakspäällä, ilman korttia ja kypärää.Hienot muistot jäi,niistä kesistä....

        Eikä ne mopot vakiona nykyään kovin kulje,ne jotka virittelee,maksaa sitten siitä kovan hinnan.

        Ehkä on sitten siitä omasta asenteesta,ja pärstän ilmeestäkin kiinni,tai jotain.Mutta minun kohdallakaan ei ne nuoret mitään täpöillä päästele,vaan hiljentävät sopivasti ennen ohitusta.Eli hyvin näyttää mopokoulun opit menneen perille.

        kyllä sairaitakin mielipiteitä voi ilmaista ole hyvä


      • Anonyymi
        ex-mopotin kirjoitti:

        Jalkaterän asennosta ja naaman ilmeestä johtuen,ne nuoret varmaan ajelee "täysillä" ohi.
        Kuka nyt kurttuotsaisten ,vihaisten ihmisten kohdalla uskaltaakaan hiljentää?

        Suvaitsevaisuutta liikenteessä tarvitaan,puolin ja toisin.

        milloinkahan yöllä päristelevät pikku kusipäät osoittavat suvatsevaisuutta muille ihmisille


    • Syynsä...

      Tämä voi tuntua pahalta, mutta sanon kumminkin. Nimim. "Mopot ongelma" vaikka sinä et löydä mopoilusta mitään positiivista, niin se ei tarkoita, jotta toisinajattelijat olisivat väärässä tai "heittelisi hatusta" kommenttejaan.

      Kun ennakkoasenteesi on jo negatiivinen, et ehkä kykene näkemään, jotta ihan korrektisti käyttäytyviä mopoilijoitakin on. Edelleen olen sitä mieltä, jotta mielenmaltilla ja varoen kun suhtaudutaan toisiimme liikenteessä, me kaikki sinne mahdutaan.

    • enemmistö

      Ei täällä kukaan mopoja vastaan ole vaan häirikkömopoilijoita. Joukkoon mahtuu myöskin erittäin siististi ajavia. Ymmärrän kyllä heidän kommenttinsa, mutta jos 1/5 ottaa huomioon niin se ei ole mielestäni kovin riittävää. Eli taas vähemmistö joutuu kärsimään nuoristaa pärinäpojista/-tytöistä. Tosiasiat eivät ole makuasioita. Nimimerkki "valintojavain" taitaa kuulua tuohon 4/5 porukkaan. Eiköhän enemmistö ole selvästi sitä mieltä, että mopoilijat kuuluu autoteille. Paimion ratkaisu oli esimerkillinen, kun tekivät päätöksen hävittää mopot kevyenliikenteen seasta

    • minä vain...

      Minä vain "Maija" (nimi muutettu ;))) Kaarinan Piikkiöstä,olen sitä mieltä että mopot mahtuvat, ja kuuluvat jatkossakin kevyenliikenten väylälle.

      Mopoautoilu lisääntyy jatkuvasti,ja sitä kautta mopot vähenevät ihan itsestään.
      Minua ei haittaa muiden kulkupelit,keskityn enemmän omiin juttuihini,ja omaan liikennekäyttäytymiseeni.Valittajat vaanivat.... ;)))))

      • Lzlzlzllzlz

        Meinaatko oikeasti että mopoutot vähentävät merkittävästi mopojen määrää? Uuden mopoauton hinnalla saat parhaimmillaan yli 10 mopoa....

        Liikenteessä ei pärjää jos katsoo vain omaa napaansa. Monet sanovat ajavansa turvallisesti huonossa ja liukkaassa kelissä mutt eihän se niin ole. Vaikka itse ajat turvallisesti ja varovaisesti, et voi juuri mitään jos vastaantulijalta lähtee auto alta juuri ennen kohtaamista maantiellä. Liikenne on yhteispeliä ja myös vastapuoli on pakko ottaa huomioon


      • skarppina
        Lzlzlzllzlz kirjoitti:

        Meinaatko oikeasti että mopoutot vähentävät merkittävästi mopojen määrää? Uuden mopoauton hinnalla saat parhaimmillaan yli 10 mopoa....

        Liikenteessä ei pärjää jos katsoo vain omaa napaansa. Monet sanovat ajavansa turvallisesti huonossa ja liukkaassa kelissä mutt eihän se niin ole. Vaikka itse ajat turvallisesti ja varovaisesti, et voi juuri mitään jos vastaantulijalta lähtee auto alta juuri ennen kohtaamista maantiellä. Liikenne on yhteispeliä ja myös vastapuoli on pakko ottaa huomioon

        Harvalla pojalla on sekä mopoauto,että mopo, tai mopoja.Näitäkin on kyllä tuttavaperheissä muutamia,jonka lapsella on molemma,ja useampiakin.
        Mutta jos lapselle ostetaan mopoauto,ei kaikilla vanhemmilla ole enää tarvetta ostaa lisäksi lapselle mopoa.

        Eivät ne mopoautot mielestäni kovin kalliita ole.Saahan niitä vähän käytettynäkin.Ja onhan sellainen paljon käytännöllisempi kulkuväline nuorelle,kuin mopo.Saa kaverinkin mukaan,ja mahtuu muutakin.Eikä sateet haittaa,niinkun mopon kanssa ajellessa.
        Saisivat tosin olla huomattavasti vahvempaa tekoa koriltaa.Mutta siihenkin tulee varmaan tulevaisuudessa muutos.


        Oman navan tuijottelu ei varmasti missään asiassa tuota haluttua tulosta,se tuskin oli kenellekkään uusi asia.


    • Syynsä tässäkin

      Vihaajat vihaa, se on semmoinen ominaisuus, ettei siitä varmaan koskaan pääse eroon. On ihmisiä, joille yksikin örisevä juoppo, roskaava kansalainen tai mopoilija on liikaa.

      Pitäisi olla hiljaista, ei roskia, ei tupakansavua, ei festareita..Mun mielestä meteli ei luita riko, viinaa on kitattu jokunen tuhat vuotta ja nuorten kuuluu testata rajojaan ja kokeilla aikuisten kärsivällisyyttä. Tosin sanoen, tuo on elämää.

      • Anonyymi

        tapa ittes


    • JPPPPp

      Loistavaa, mopojen siirto kelveiltä alkakoon. http://www.ts.fi/uutiset/kotimaa/561900/Mopoille sallittuja pyorateita vahennetaan Turun seudulla

    • Thinkthink

      JPPPPp lienee yksi niistä kuuroista, jotka mopoilija aina "yllättää", niinkö? Miten ihmeessä pärjäät pyöräilijöiden kanssa, nehän huomaa vasta kun ovat kohdalla. Moposta sentään lähtee ääntä, pyöräilijöitä vasta sopiikin pelätä..

      • JPPPPp

        Hmmmm. Pyöräilijät eivät aja pahimmillaan 70-80 km/h kevyenliikenteen väylällä. Kyllä siinä mopo pääsee yllättämään jos takaa tulee tuollaisella nopeudella. Viimeksi eilen ajoin autolla 110-tietä Paimion suuntaan autolla. Gps näytti nopeudeksi 70-alueella 72-73 km/h. Viereisellä kevyenliikenteen väylällä ajoi enduro-tyyppinen mopo käytännössä samaa vauhtia, ohitti mm. Lastenvaunuja työntäneen naisen yhtään hiljentämättä. Todella turvallista, varsinkin risteyksissä tai alikulkutunneleiden kohdalla. Niissäkään mopot eivät juuri hiljennä.


      • FillaristiVaan

        Ns. kilpapyöräilijät ajavat usein ajoradalla kevyenliikenteen väylän sijasta koska heidän käyttämä nopeus on liian kova pyörätielle.


      • kzkzkkk

        Oulussa mopo-onnettomuudet puolittuivat kun kevyenliikenteen väylät rauhoitettiin mopoilta. Että faktatietoa kehiin niiltä joiden mukaan mopohurjastelu pitäisi jatkua pyöräteillä.


      • ei oo kiirus
        FillaristiVaan kirjoitti:

        Ns. kilpapyöräilijät ajavat usein ajoradalla kevyenliikenteen väylän sijasta koska heidän käyttämä nopeus on liian kova pyörätielle.

        Ei se kilpapyöräilijän vauhti kyllä riitä autoteille,vaikka olis millaset pyöräilypöksyt .
        Mut en valita,mul on pitkä pinna.Tielle sopii samaan aikaan muitakin,sopu sijaa antaa :)


    • kävelijä kaarinassa

      Koiranomistajana kävelen todella paljon, yhteensä ehkä kymmenisen kilometriä kevyenliikenteenväylillä päivittäin ja jo monen vuoden ajan. Kyllä minulle mopot ovat ongelma. Itse kuljen aina tarkasti tien reunassa ja koira on vielä ojan puolella. Me emme heilu tien tukkona kenellekään.

      Mutta mitä tekevät mopoilijat? Ajavat hurjaa vauhtia. Jotkut hidastavat, mutta suurin osa heistä ei hidasta yhtään kävelijöiden kohdalla. Vaudista päätellen suurin osa mopoista on vielä trimmattujakin.

      Ihmeellistä, että esim. yksikään pikkulapsi ei ole vielä jäänyt mopon alle Kaarinassa. Nykyisellä tyylillä se on vain ajan kysymys.

      • Fillaristikin

        Siirtämällä mopot ajoradalle paranisi heidän ajokäytös. Pyörätiellä kohelletaaan miten sattuu kun "tilaa on" ja virkavallan on hankala päästä pyöräteillä kaahaavien mopojen perään.


    • hymyä huuleen :)

      Omasta asentteesta kaikki on kiinni.Jos on naama kurtussa,ja otsa rypyssä,kaikki kyllä ohittavat niin lujaa kuin mahdollista.Ihan loogista ,nuriso pelkää kiukkusennäköisiä ,ja helposti myös nuorisolle huutelevia vanhempia ihmisiä.
      Kokeilkaa seuraavaksi hymyä,saa muutkin hyvälle tuulelle.
      Ja auttaa muuten tutkitusti parantamaan hymyilijän omaa elämänlaatua :)

      http://www.iskelma.fi/viihde/9-hyvaa-syyta-miksi-hymyily-kannattaa/2/6792

      • lzlzllzllzlzl

        Meinaat että mopolla pyörätiellä ajava näkee ennen kohtaamistaan takaapäinkin jalankulkija/pyöräilijän mielentilan? Mitä jos heräisit todellisuuteen?


      • todellisuutta on
        lzlzllzllzlzl kirjoitti:

        Meinaat että mopolla pyörätiellä ajava näkee ennen kohtaamistaan takaapäinkin jalankulkija/pyöräilijän mielentilan? Mitä jos heräisit todellisuuteen?

        jos tulee takaa näkee kyllä toisen ihmisen voi mielentilaakin arvata kun ajattelee terveellä järjellä


      • hahhhahhhaaaa just

        Ihan tosi,ihmiset on nykyään aina niin vihasen näkösiä.Kaupassa kun naamoja kattelee,ni kassa ainut mikä saattaa hyvällä tuurilla hymyillä.Ja joku joka alkosta satsin kera tulee.
        Mut yleensä useet näyttää siltä,ku ois joutunu mopoa väistämään ihan hetki sitten XD


    • pyöräilijä olen

      minustakin pyörätiepuolta voisi rajoittaa vaikka talvella onkin rauhallisempaa ei yöajelua etenkään jotkut mopokuskit eivät ole niin tarkkoja ajamisesta siellä niin

    • niin vähän erilaista

      talvella kaikki on

    • Anonyymi

      Näin on! Ja sähkömopt mitkä kulkee yli 25km/h kuuluvat liikennevakuutusten piiriin ja niillä ei ole mitään asiaan kevytväylille.

    • Anonyymi

      Autotiet täynnä autoja. Mopot on siellä jaloissa.
      Pyörätiet piikkiöstä kaarinaan aina tyhjät, mahtuis mopoja.

      • Anonyymi

        Saman huomannu ku siellä autolla ohi ajellu. Pyörätiet typötyhjiä.


    • Anonyymi

      Tulin kaupasta ja vahingossa olin vähän keskellä jalkakäytävää sitten tulee mopo edestä päin ei ollut tarkoitus olla niin keskellä vähän ajan päästä tulee toinen kaveri mopolla joka tän ekan veli ja huuteli mitä sä kävelet mun veljen mopoa kohti sanoin sitten että ei ollut tarkoitus ja eikö tämä ole jalkakäytävä siinä kaikki

      • Anonyymi

        Toivottavasti oot tarkempi jatkossa. Anteeksipyyntökö jäi?

        Mopoilu kuuluu nuoruuteen. Meijän lapsilla kaikilla ollu, jotta pääsivät kouluun, kavereille, harrastuksiin ja töihin. Kuskasin korttikouluun ja kokeeseen. Ne oli jänniä hetkiä, ja Voi sitä riemua, kun kortin ja mopon sai ja pääsi itsenäisesti liikkumaan.
        Tietysti ne harmittaa niitä, joiden vanhemmat ei oo mopoilua tukeneet tai siinä neuvoneet.
        Meillä mopoilusta tykkäs kaikki, se toi valtavasti liikkumiseen itsenäisyyttä, kun oli pitkät etäisyydet. Ja kun lapsia monta, ni onhan niitä tullu kuskattuakin ennen mopoikää ihan yllin kyllin.


    • Anonyymi

      Pyöräilijät ,miehet Pahimpia. Ei kellonsoittoa, kyljestä kiilaavat ohi. Pikkulapsen ja koiran kanssa vaarallisia tilanteita.
      Mopoilijat fiksumpia.
      Pyöräilijöistä pahimpia kilpapyörän ja trikoot omistavat miehet. Eivät väistä ketään, eikä kellot soi. Johtuuko kireistä trikoista, vai miksi aikuiset tommosia on?

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Heikki Silvennoinen petti vaimoaan vuosien ajan

      Viiden lapsen isä Heikki kehuu kirjassaan kuinka paljon on pettänyt vaimoaan vuosien varrella.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      146
      2591
    2. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      24
      1986
    3. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      23
      1968
    4. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      89
      1776
    5. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      67
      1530
    6. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      20
      1306
    7. Avaa sydämesi mulle

      ❤ ❤❤ Tahdon pelkkää hyvää sulle Sillä ilmeisesti puhumalla Avoimesti välillämme Kaikki taas selviää Kerro kaikki, tahdo
      Ikävä
      37
      1202
    8. Söpö lutunen oot

      Kaipaan aina vaan, vaikkakin sitten yksipuolisesti.
      Ikävä
      11
      1198
    9. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      36
      1188
    10. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      10
      1167
    Aihe