Ihmiskunnan suuria legendoja, Paavo Piiroinen

tanhio_takatalvi

Lieeneekö ihmiskunnan historiassa ollut montakaan niin legendaarista lääkäriä kuin mitä oli edesmennyt Paavo Piiroinen Pielisjärvellä. Tietenkin hänen käytettävissään ollut välineistökin oli käsittääkseni melkoisen alkeellista vaikkapa Lieksan sairaalaan verrattuna.

Mutta sinnikkäästi hän läksi mihin vuorokauden aikaan tahansa pitäjän syrjäkulmille sairasta auttamaan mitä Lieksan sairaalan lääkärit eivät tainneet tehdä. Ja kyllä hän jonkunmoisen avun kykeni antamaan. Mähkön sairaalassa ei tainnut lääketiede montakaan ihmistä parantaa. Parani itsekseen jos niikseen tuli ja jos ei parantunut niin sitten siirtyi Mähköllä vähän sinne peremmälle pysyvämpään kortteeriin.

Mutta ajat muuttuvat eikä meillä tänä yltäkylläisyden aikana ole oikeutta arvostella sen ajan kuntien lääkäreitä sillä eivät he itse resursseistaan päättäneet. Niitä päätöksiä tekivät kitsaat kuntien valtuustot. Tosin jotkut Piiroisen tokaisut olivat kyllä sairaalle vähemmän mieltä lämmittäviä. Nyt niillä pääsisi iltapäivälehtien etusivulle.

43

427

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Kamuttajan aloittamassa ketjussa sivusimme Paavo Piiroista. Minun ei tarvinnut koskaan turvautua hänen vastaanotolleen poikenluomia poistattamaan, mutta tiesin toisten kertomana jotakin hänen ammattitaidostaan. Lainaus kirjoituksestani:

Kalevalasta löytyy kyseinen sana:
      ”Vaka vanha Väinämöinen, tietäjä iän-ikuinen,
      sillä riisui rikkehiä, purkaeli puuttehia.
      Poies poisti poikenluomat, paranti pahat panoset,
      päästi kansan kuolemasta, Kalevan katoamasta”.

Pohjolan emäntä loitsuaa erilaisia tauteja Kalevalan kansan vitsaukseksi, mutta Väinämöinen parantaa ne omilla loitsuillaan ja voiteillaan, kuten Paavo Piiroinen kunnanlääkärinä ollessaan.

Paavon vaimo, ekonomi Kerttu ”Kana” Piiroinen opetti matematiikkaa Lieksan yhteislyseossa 1950- luvulla vuoteen 1962 saakka. Lienee vielä senkin jälkeen toiminut opettajana jossain toisessa koulussa. Minua hän ei lyseossa opettanut, mutta hänkin oli tietynlainen persoona, joka ei jäänyt huomaamatta.

• Kyllä Puavo oli tosiaan suurmies.
      Hänellä oli aika ankara sokeritauti.
      Muistaakseni pari poikaa siinnä 33 - 35 syntyneitä jos en väärin muista, en mene aivan takuuseen vuodesta.

Kerran oli angiinan takia Puavolla ja hän tökki jollain puikolla kurkkuun joka oli hyvin turvoksissa ja antoi penisiliinikuurin.
      Kotimatkalla joku siellä nielussa puhkesi ja mätää tuli aivan hirmuisesti.
      Olo helpottui ja käytiin Puavolta tarkistamassa, että pitääkö penisiliinit ostaan, niin hän sanoi ettei tarvitse kun kerran puhkesi itse.

Kurkku parani eikä tarvinnut "penssiiniä" ruveta nielemään.

• Johan_pomppas

Valehtelet aivan varmasti! Olipa typerä valhe.
        Jos olisikin niin käynyt, että se "paise" olisi puhjennut niin se ei ongelmaa vielä poista. Tulehdus ei lopu siihen vaan se vaatii ehdottomasti lääkekuurin.

• Johan_pomppas kirjoitti:

Valehtelet aivan varmasti! Olipa typerä valhe.
        Jos olisikin niin käynyt, että se "paise" olisi puhjennut niin se ei ongelmaa vielä poista. Tulehdus ei lopu siihen vaan se vaatii ehdottomasti lääkekuurin.

Niin se vain kävi ei maha mittään.
        Lääkärit harrastaa tuota mätäpaiseen puhkaisua vielä nykyäänkin, koska oma elimistö silloin pärjää paremmin kun tulehduksen aiheuttajaa on vähemmän.

Tiedä enemmän, luulet vähemmän.

• Älä_nyt_viitsi
        kamuttaja kirjoitti:

Niin se vain kävi ei maha mittään.
        Lääkärit harrastaa tuota mätäpaiseen puhkaisua vielä nykyäänkin, koska oma elimistö silloin pärjää paremmin kun tulehduksen aiheuttajaa on vähemmän.

Tiedä enemmän, luulet vähemmän.

En väitäkään, etteikö paiseita avattaisi vieläkin kirurgisesti. Aiemmasta kommentistasi kävi ilmi, että paise oli ilmeisesti aika iso ja kurkussa tms. alueella. Siksipä epäilen hyvin, hyvin vahvasti, että lääkäri olisi sanonut, ettei lääkekuuria tarvita, koska paise on puhjennut itsestään.

• Erilaisetmetodit

Vertaat nykyajan lääkäreitä viime vuosisadan puolivälin ja alkupuolen lääkäreihin. Silloinhan Piiroinen vaikutti. silloin on voitu sanoa mitä hyvänsä ja ajatellaan minkälaisen koulutuksen Paavo oli saanut. Se oli todennäköisesti käytäntö siihen aikaan.
        Kamuttaja kertoo tapahtumasta johon on ilmeisesti aikaa 60 - 70 vuotta.
        Älä ole tyhmä tai älä ainakaan paljasta sitä kaikille jos vaikka oletkin.

• minäsenselvitänvielä

Selvis nyt ainakin se että Kamuttaja ei ole entisen kauppalan alueelta kotoisin kun on käynyt Piirosella vaan on pielisjärveläisiä. Ilmeisesti Rantalasta tai Mähköltä. Henkilöllisyys pian paljastuu.

• Teillenuorilletietoa
        minäsenselvitänvielä kirjoitti:

Selvis nyt ainakin se että Kamuttaja ei ole entisen kauppalan alueelta kotoisin kun on käynyt Piirosella vaan on pielisjärveläisiä. Ilmeisesti Rantalasta tai Mähköltä. Henkilöllisyys pian paljastuu.

Pielisjärveä oli Koli, Viekin suunta ja kelevän, Hattuvaaran seutu.
        Oli Piirosella lääniä silloin tehdä kotikäyntejä.
        Sehän oli ihan yleistä puhkaista mätäpaiseet. Oli ne sitten kurkussa tai takapuolessa. Tehokas tapa olikin. Puukolla hampaitakin kaiveltiin, kun mätää niitten alla oli.

• Sutki_se_on

Tiijäks sen että lääkärit välillä tuuras toisiaaan kun joku heistä oli lomalla tai sairaana. Minkin asuin Mönninkdulla ikäni ja kävin silti Puavolla ainakin kaksi kertaa, mitäs siihen sanot. ei silti kyllä tuo kamuttajan henkilöllisyys kiinostaa minuakin joten selevitä vuan.
        Luulen kuitenkin sen olevan senverran sutki jotta laitto hämäykseksi tuon Puavo jutun.
        Se on sutki ukko usko pois.

• Mähkön_poika

Kamuttajan akka on Mähköltä ja koko akan suku. Niitä asuu vieläkin siellä. Sen akan veli oli aikonaan kaupunginvaltuustossa. Sieltä se saa tietonsa. ...............toisekseen ei jotain pieniä jalkavammoja Pielisjärven väki saanut hoitaa Lieksan sairaalassa vaan Mähkön. Tuo Ka

• Kauppalalaisiaolen

Kuten kai tiedät ei Mähkön tai Rantalan alueelta ole tullut akateemisen koulutuksen saaneita. Ne oli köyhälistön asuinaluetta josta ei pennut lyseoon tulleet kun ei järki riittänyt. Joku harva poikkeus oli, kuten Perpulla , Kuusimäk ja Määttälänjoeltä Turinje.
        Lyseossa ei juuri Nähkön tai Rantalan väkeä ollut.
        Meitä entisen kauppalan väkeä oli yli puolet. Mistähän johtunee, että kauppalassa asui viisaampia joiden lapsetkin oli viisaampia.
        Kamuttaja on selvästi joku akateemisen tason olio. Tiedättekös, etten ole niinkään varma, että kyseeessä on mies. Hämäyksen mestarina voi olla yhtä hyvin nainen jopa se on todennäköisempää. Kauppalasta se on sillä sen jotkut jutut on paljastaneet asian tahtomattaan. Syntynyt imeisesti joskus 30- luvulla, ehkä puolivälissä.

• tiijänsen
        Kauppalalaisiaolen kirjoitti:

Kuten kai tiedät ei Mähkön tai Rantalan alueelta ole tullut akateemisen koulutuksen saaneita. Ne oli köyhälistön asuinaluetta josta ei pennut lyseoon tulleet kun ei järki riittänyt. Joku harva poikkeus oli, kuten Perpulla , Kuusimäk ja Määttälänjoeltä Turinje.
        Lyseossa ei juuri Nähkön tai Rantalan väkeä ollut.
        Meitä entisen kauppalan väkeä oli yli puolet. Mistähän johtunee, että kauppalassa asui viisaampia joiden lapsetkin oli viisaampia.
        Kamuttaja on selvästi joku akateemisen tason olio. Tiedättekös, etten ole niinkään varma, että kyseeessä on mies. Hämäyksen mestarina voi olla yhtä hyvin nainen jopa se on todennäköisempää. Kauppalasta se on sillä sen jotkut jutut on paljastaneet asian tahtomattaan. Syntynyt imeisesti joskus 30- luvulla, ehkä puolivälissä.

Muukkos Erkki taitaa olla pitimmälle päässyt Mähköläinen ja Rantala oli ihan ei ketään viisasta eikä juuri timitrastakaan. Kamuttajan nimikirjaimet S H tai sitten joku eukko on kyseessä mutta eniten epäilen SH

• tehdään-yheistyötä

ja minä autan sinua selvittämisessa minkä pystyn. eiköhän verrata tietoja jos siitä jotain aukeaisi. niistä olen varma että 30- luvulla syntynyt ja korkeasti koulutettu. voi olla mahdollisesti politiikassa. lieksasta lähtenyt 70- luvulla ehkä sen puolivälissä koska siihen asti on tuoretta tietoa, mutta myöhemmistä ei tieddä mitään. kättä päälle että selvitetään. tarvitsetko sinä jotain tietoa jos vaikka minulla sattuisi olemaan. tuo voisi olla tärkeä vihje jos tietäisi miksi on viime vuosina niin kiinostunut lieksasta, onkoo ehkä muuttanut takaisin tänne jostin syystä.

• Olette-torveloita
        tehdään-yheistyötä kirjoitti:

ja minä autan sinua selvittämisessa minkä pystyn. eiköhän verrata tietoja jos siitä jotain aukeaisi. niistä olen varma että 30- luvulla syntynyt ja korkeasti koulutettu. voi olla mahdollisesti politiikassa. lieksasta lähtenyt 70- luvulla ehkä sen puolivälissä koska siihen asti on tuoretta tietoa, mutta myöhemmistä ei tieddä mitään. kättä päälle että selvitetään. tarvitsetko sinä jotain tietoa jos vaikka minulla sattuisi olemaan. tuo voisi olla tärkeä vihje jos tietäisi miksi on viime vuosina niin kiinostunut lieksasta, onkoo ehkä muuttanut takaisin tänne jostin syystä.

Siinnä kaksi torveloa torveilee. Miksi pitäisi tietää kuka kamuttaja on, mitä lisäarvoa se antaa.

• kouluun_vielä

Todellakin nämä kamuttajan henkilöllisyydestä kiinnostuneet ovat tosi torveloita. Kannattaisi yhteistyön tekijän käydä ensi koulunsa loppuun ja opetella ainakin suomen kielioppi. Kirjoitustaito on pahasti vielä hakusessa.

• tehdään-yheistyötä kirjoitti:

Teillähän on hauska salapoliisileikki.
        Otatteko minut mukaan?

Voin heittää teille lisätietoa purtavaksi.
        Olen esiintynyt ainakin Suomen, USA:n, Irakin, Iranin, Syyrian ja Turkin televisioissa.
        Joku muukin maa.
        Nämä tiedot ovat faktaa joten ei muuta kuin kuukkeli töihin, ja jos kielitaito riittää niin sitten näiden maiden kanavien historiaa selaamaan.
        Nyt pitäisi löytyä helposti.

• Humppaveikkonen
        kamuttaja kirjoitti:

Otatteko minut mukaan?

Olen esiintynyt ainakin Suomen, USA:n, Irakin, Iranin, Syyrian ja Turkin televisioissa.
        Joku muukin maa.
        Nämä tiedot ovat faktaa joten ei muuta kuin kuukkeli töihin, ja jos kielitaito riittää niin sitten näiden maiden kanavien historiaa selaamaan.

Nyt sytytti jotain. Olet maahanmuutto asioiden kanssa tekemisissä hyvin läheisesti. tuo luettelon jälkiosa ilmaisee sen selvästi. Et ole mikään ruohonjuuritason tekijä. Nyt ymmärrän ne aikaisemmat kirjoituksesi kotouttamisesta miksi ne oli niin kuin kirjoitta sellainen joka on asioissa mukana.
        En yritä selvitellä kuka olet, mutta oliko aivan viisasta kertoa kaikkea tuota täällä julkisesti, mielestäni ei olisi pitänyt.

• salainennimimerkki
        kamuttaja kirjoitti:

Otatteko minut mukaan?

Joku muukin maa.

Salapoliisileikki johti minut sisäasiainministeriöön. Asuit työsi takia pääkaupunkiseudulla, mutta muutit myöhemmin Tampereen lähistölle. Jos tietoni täsmäävät, tiedän kuka olet, mutta en paljasta tietojani missään.

• olen-innoissani
        salainennimimerkki kirjoitti:

Salapoliisileikki johti minut sisäasiainministeriöön. Asuit työsi takia pääkaupunkiseudulla, mutta muutit myöhemmin Tampereen lähistölle. Jos tietoni täsmäävät, tiedän kuka olet, mutta en paljasta tietojani missään.

hei miltä sivulta löytyy tietoa sisäasiainministeriöstä, kerro se en minäkään paljasta, onko kyseessä joku entinen ministeri tai korkea poliisiupseeri, vähän viittaa siihen, nyt räjähti minunkin kiinnostus huippulukemiin

• pysyy-salaisuutena
        salainennimimerkki kirjoitti:

Jos olemme samassa henkilössä niin kyseessä on tosiaan johtoryhmään kuuluva. Osoitetietojen mukaan asuisi vielä Espoossa, mutta eläköityy ensi kesänä. Se on aivan varmaa etten minäkään ilmoita tietojani missään. Taidan lähettää hänelle kesäkuussa kortin (syntymäpäiväonnittelut), ja toivottaa vaikka Lieksaan asumaan eläkepäiviksi

• Kaikennäkössiiutelijoita
        pysyy-salaisuutena kirjoitti:

Jos olemme samassa henkilössä niin kyseessä on tosiaan johtoryhmään kuuluva. Osoitetietojen mukaan asuisi vielä Espoossa, mutta eläköityy ensi kesänä. Se on aivan varmaa etten minäkään ilmoita tietojani missään. Taidan lähettää hänelle kesäkuussa kortin (syntymäpäiväonnittelut), ja toivottaa vaikka Lieksaan asumaan eläkepäiviksi

Outtako työ löytännä Puavon huamun?
        Piirossii, piirossii, riissilöetä, potakoesta..piirossii

• repola-vallataaan

kamuttaja on mielestäni niitä raatikaali suarnoojia joka lähettä miehiä repolan valtaukseen

• Repollaan_ja_heti
        repola-vallataaan kirjoitti:

kamuttaja on mielestäni niitä raatikaali suarnoojia joka lähettä miehiä repolan valtaukseen

No niin on olin kuuntelmassa kun hän suarnas torilla ja lähin heti torrakon rasvaukseen ja sitten ilimoottautun vapaaehtoseksi vihreäsi mieheksi Repolan valtaukseen<<<<<<<<<<<<<<<<

• salainennimimerkki kirjoitti:

Kyllähän sinulla on jotain oikeansuuntaista, mutta kuitenkin on selvästi kyse eri henkilöstä.
        Minulla on jopa aavistus ketä mahdollisesti tarkoitat.
        Kieltämättä olet taitava ja sinulla taitaa olla pääsy joihinkin sivustoihin joihin ei tavallisella tallaajalla ole.
        Hyvää kevään jatkoa sinulle.

• korvasärkyä

Muistan pentuna -50 luvun lopulla kun paavo kävi minun korvatulehdusta kotona tutkimassa, jäi semmoinen mieleen!

• Puavo harrasti paljon kotikäyntejä

• Kyllä pielisjärveläisetkin pääsivät oppikouluun. Esimerkiksi lukuvuonna 1960 - 61 kauppalan alueelta oppikoulussa oli 274 oppilasta ja Pielisjärven kunnan puolelta 514 oppilasta. Lukuvuonna 1962 - 1963 lyseon oppilasmäärä oli suurimmillaan eli 898 oppilasta. Luokkakoot olivat suuria ja hyvin normaali oppilasmäärä oli 40. Kaksi luokkaa oli sijoitettuina Sarkalaan vuosina 1960 - 1962 ja vuonna 1963 sinne tuli vielä yksi luokka lisää. Lukuvuonna 1962 - 1963 kaksi luokkaa oli Rauhalan pappilassa. Lukuvuoden 1963 alussa aloitti toimintansa Pielisjärven yhteislyseo, jonne siirtyi kaksi luokallista Lieksan lyseon oppilaita.

Lieksan yhteislyseossa oli runsaasti myös Mähkön, Rantalan, Timitran ja Pankakosken lapsia, jotka ovat menestyneet hyvin elämässään. Pielisjärven yhteislyseosta valmistuneista oppilaista moni on väitellyt tohtoriksi kuten Lieksan yhteislyseostakin kirjoittaneista.

Oppikoulua pidettiin kuitenkin paremman väen lasten kouluna. Oppikouluissa kävi myös työläisten lapsia, mutta se oli selvästi hyväosaisempien opinahjo. Suuri syy tähän oli jo se, että oppikoulut olivat maksullisia ja lukukausimaksut olivat yleiseen palkkatasoon nähden korkeat. Lisäksi oppikoululaisen piti ostaa omat oppikirjansa ja muut tarvittavat kouluvälineensä.

• iltarusko14

Niimpä niin..Silloin käytiin koulua ja opiskeltiin..Koulukirjat piti tilata/ostaa täkäläisestä kirjakaupasta..Lukukausimaksu 50 mk myös piti maksaa ja se oli ISO raha siihen aikaan..Eikä muuten yhteiskunta maksanut edes kouluruokaa...ei siitä koskaan edes puhuttu/mainittu..
      Syrjäkyläläinen tuli kouluun linjurissa jopa 30 km:n takaa ja eväänä oli mehupullo ja kaksi palasta ruisleipää.(Linja-autokyyti piti kustantaa itse)..Sillä pärjättiin ja elämä jatkui eteenpäin.......Ehkä opittiinkin paljon...

• vapaaoppilaita-oli

Köyhemmät saivat vapautuksen lukukausimaksusta, anomuksesta pääsi vapaaoppilaaksi jos vanhempien tulot olivat heikolla.

• Minä-olen-rikas
        vapaaoppilaita-oli kirjoitti:

Köyhemmät saivat vapautuksen lukukausimaksusta, anomuksesta pääsi vapaaoppilaaksi jos vanhempien tulot olivat heikolla.

olis päässy köyhätkin mut kun äly ja rikkaus kulkee käsi kädessä, köyhien kakaroilta puuttui sitä jota sanotaan oppimiskyvyksi ja niin se köyhyys periytyy.

• Minä-olen-rikas kirjoitti:

olis päässy köyhätkin mut kun äly ja rikkaus kulkee käsi kädessä, köyhien kakaroilta puuttui sitä jota sanotaan oppimiskyvyksi ja niin se köyhyys periytyy.

Olisikohan sinun aika lakata loukkaamasta ihmisiä.
        Ota huviksesi selvää maailman Nobelisteista, millaisista oloista suurin osa heistä on lähtenyt.

• köyhänkakara
        Minä-olen-rikas kirjoitti:

Ainakin kun minä pyrin Lyseoon 1960-luvulla ja sitten siellä olinkin 8 v oli tillanne ihan päinvastoin, köyhien kakarat loistivat ja rikkaitten pyörivät jaloissa.

• rotestimökinpoika
        köyhänkakara kirjoitti:

Ainakin kun minä pyrin Lyseoon 1960-luvulla ja sitten siellä olinkin 8 v oli tillanne ihan päinvastoin, köyhien kakarat loistivat ja rikkaitten pyörivät jaloissa.

Minä olin vissiin liian köyhä, jouduin hyväosaisten silmätikuksi ja kiusattavaksi.
        Kolmanteen luokkaan jäi LYL. Arvet ei ole kaikki kiinni vieläkään, vaikka varmaan
        olen pärjännyt elämässä paremmin kuin moni noista kiusaajista.
        Kesällä nähdään.

• PiloilleKiusattu
        rotestimökinpoika kirjoitti:

Minä olin vissiin liian köyhä, jouduin hyväosaisten silmätikuksi ja kiusattavaksi.
        Kolmanteen luokkaan jäi LYL. Arvet ei ole kaikki kiinni vieläkään, vaikka varmaan
        olen pärjännyt elämässä paremmin kuin moni noista kiusaajista.
        Kesällä nähdään.

Minä olin kansakoulussa mielettömän kiusaamisen kohteena jota opettajat kannustivat ja jopa osallistuivat. Haavat ovat parantuneet, mutta rumat arvet jäivät, koeta kestää.

• rotestimökinpoika

Kyllä kestetään, kiitoksia. Esimiehenä ollessani jouduin puuttumaan pariin työpaikkakiusaamistapaukseen. Ei meinannut nuorille mennä perille työelämän
        säännöt ennen kuin alettiin puhumaan työsuhteesta ja sen purkamisesta.

• PiloilleKiusattu
        rotestimökinpoika kirjoitti:

Kyllä kestetään, kiitoksia. Esimiehenä ollessani jouduin puuttumaan pariin työpaikkakiusaamistapaukseen. Ei meinannut nuorille mennä perille työelämän
        säännöt ennen kuin alettiin puhumaan työsuhteesta ja sen purkamisesta.

Minä olin hiljainen ja alistuvainen ja siksi työpaikallakin jouduin aikuisena aikuisten kiusaamaksi.

• aamuaurink00855

Uskomatonta, mutta totta kuitenkin..Pirullista kiusaamista on ollunna ijät ja ajat..Köyhien ja rikkaiden pennut on keskenään nahistelleet. Taustalla myös heidän vanhemmat..Politiikka mukana ja taustat..Näistä on "nälävittu" koko ajan..Ja näin on tänäänkin........

• taispaolla

Oliko se Paavo niitä verenvaihtolääkäreitä? Hiihtäjille vaihtoivat mielisairaalassa hullujen verta ja doopinkia antoivat myös jo 1970 luvulla.

• siitäkösetuli

siitäkö sinullekin hulluus iski kun sait hullun verta?

• RuutallaPerseeseen

Kautta aikain on talonmiehet hoitaneet doping pistoksia, niinkuin Martti Vainiolle!

• roppilekurit

Aina ne lääkärit pistävät talonmiesten syiksi toopingien annot. Martti tietää kuitenkin totuudet!

• aamurusko15

Ei aika mennyt koskaan palaa....Esim..terveydenhuoltoon en tehty ÄLYTTÖMÄN kalliit systeemit..On paikallinen terveyskeskus ja sitten tuo YLETTÖMÄN kallis ns. erikoissairaanhoito...Kukkarosta toiseen lapetaan rahaa; ensihoito, terkkarihoito ja sitten kallein erikoissairauksien
      hoito kuten Jns keskussairaala, KYS Kuopio ja joskus myös Paihola...Kyllä enettäin oli kaikki paremmin; tohtoreita oli Mäkinen ja Piiroinen ja hammaslääkäreitä Inkeri Ryynänen ja Meeri Siimes..Ihmiset olivat terveempiä ja toipuivat "taatiloistaan"...Ei silloin vanhaan hyvään aikaan tarvittu valtavaa lääkäriarsenaalia hoitamaan pikkuvikoja.....

• Puavoja_piisasi

Joskus oli samaan aikaan Lieksa-Pielisjärvellä kolme Paavoa lääkäreinä. Oli tämä Piirosen Puavo, Vilkalan Puavo ja Anttilan Puavo. Vilkala oli keuhkoerikoislääkäri jolla oli yksityisvastaanotto. Anttila oli kirurgina Lieksan sairaalassa.

Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Suomi julkaisi varautumisoppaan

Että sellanen tappaus. Kun kriisitilanne iskee, niin on mentävä nettiin ja luettava ohjeet suomi.fi -sivuilta. Onkohan j
      Maailman menoa
      241
      2408
    2. Kuhmo tekisi perässä

Lomauttakaa kaupungin talolta turhat lattiankuluttajat pois, kuten naapuripitäjä
      Kuhmo
      10
      1848
    3. Miehille kysymys

Onko näin, että jos miestä kiinnostaa tarpeeksi niin hän kyllä ottaa vaikka riskin pakeista ja osoittaa sen kiinnostukse
      Tunteet
      71
      1690
    4. Onko telepatia totta

Epäilen että minulla ja eräällä henkilöllä on vahva telepatia yhteys. Jos ajattelen jotain hän julkaisee aiheesta jotaki
      Ikävä
      80
      1285
    5. Miksi kaivattusi on

erityinen? ❤️‍🔥
      Ikävä
      63
      1184
    6. Missä Kaisa Lepola, siellä filunki ja sekasotku

Näin se taas nähtiin, ajolähtöjen taakse on joka kerta jääneet savuavat rauniot, oli työpaikka mikä tahansa.
      Forssa
      17
      1158
    7. TTK:sta tippunut Arja Koriseva teki erityisen teon kyynelsilmin: "Mä olen ihan järjettömän..."

Kiitos tuhannesti Tanssii Tähtien Kanssa -tansseistanne, Arja Koriseva ja Valtteri Palin! Lue lisää: https://www.suomi
      Tanssii tähtien kanssa
      16
      1048
    8. Nainen, olen niin pettynyt

Ehkä se tästä vielä paremmaksi muuttuu. Yritän itseäni parantaa ja antaa itse itselleni terapiaa, mutta eihän se mitään
      Ikävä
      90
      1040
    9. Haluaisin jo

Myöntää nämä tunteet sinulle face to face. En uskalla vain nolata itseäni enää. Enkä pysty elämäänkin näiden kanssa jos
      Ikävä
      42
      894
    10. Ootko nainen jo rauhoittunut

Vai vieläkö nousee savua päästä?
      Ikävä
      70
      872
    Aihe