Aivan holtitonta tämä nykynuorten mopoilu! Kävelin Jäppiläntietä pitkin kotia kohti, ja joukko mopoilijoita ryntäsi eteeni kovalla vauhdilla Repokankaan koululta. Siinä olisi oikeasti voinut lähteä henki, jos en olisi ollut niin rivakka liikkeinen.. Osa mopoilijoista "temppuili" yhdellä pyörällä vaarallisen näköisesti. Voisi vanhemmat ottaa kotona tuon puheeksi ruokapöydässä. Kukaan ei halua lukea oman lapsensa tai jonkin sivullisen menehtyneen tuollaisen pelleilyn takia. Olen koko kesän tarkkaillut mopoilijoiden toimintaa ja se ei olekkaan enää pelkästään poikien juttu. Toivottavasti tytöt eivät ryhdy temppuilemaan vaan käyttävät järkeä ja ajavat lakien mukaisesti. Itse olen lapsenlastani jututtanut moneen otteeseen mopoilusta, vaikka hän saakin mopon vasta ensi keväänä. Minkälaisia kokemuksia muilla varkautelaisilla on holtittomista mopoilijoista?
Nykynuorten mopoilu
362
6449
Vastaukset
- kaupunkilainen
itsekkin olen huomannut mopoilioiden kaahailun ja olen peloissani lasten puolesta olisi poliiseilla tekemistä kun saisi kaikki nuo mopoiliat kiinni kun kaikilla on varmaan viritetty mopo
- rullaluistelija
Kyllä pojilla suurin osa mopoista on viritettyjä.
Ei niillä muuten nuin jumalatonta vauhtia pääsis.
Sitähän se nuorilla on , yhtään ei osata varautua
siihen mitä kulmantakaa mahollisesti tulee eteen.
Olen paljon rullaluistimilla liikkeellä,joten olen
mopopoikia oppinut pelkäämään.
Tytöt on asiallisempi,ei heissä ole kaahareita ja
tuskinpa heillä viritettyjä mopoja on juurikaan.
t - vieras556
rullaluistelija kirjoitti:
tTuo ei pidä yhtään paikkaansa. Olen nuori ja omistan mopon. Seudullani vain joka toisella on viritetty mopo. Tytöt ajavat ihan yhtä lailla porukassa samalla tavalla, kuin me pojat. Sitä paitsi. Kavereistani 5 tytöllä on mopo, ja 4 niistä on viritettyjä. Pelkkää ennakkoluuloa tuo kommenttisi.
Se on totta, että kun testailemme toistemme mopoja, niin siitä kyllä on välillä haittaa ulkopuolisille, ja tapahtuu läheltäpiti tilanteita. Mutta oma porukkamme on siirtynyt kaduilta leikkimään syrjäisimmille paikoille. Hiekkakentille, yms. - raja jossain
suzuki pv 80, sulle tiedoksi jos mun tai lasten päälle ajat kun kohellat niin on viimeinen mopoajelu sulla! mieti sitä!!
- jaaaa-a
t"Tytöt on asiallisempi,ei heissä ole kaahareita ja
tuskinpa heillä viritettyjä mopoja on juurikaan."
Niii,niihän sinä luulet... rullaluistelija kirjoitti:
tVirittäminen ei tee moposta vaarallista, vaan ajotapa.
Sitä paitsi mopon vakuutusmaksu on nykyään niin järjetön, että sen vastineeksi pitäisi kyllä vähitellen sallia vähän suuremmat ajonopeudetkin. Ainakin aikuisille mopoilijoille.- lyijyä ne tottelee!!
raja jossain kirjoitti:
suzuki pv 80, sulle tiedoksi jos mun tai lasten päälle ajat kun kohellat niin on viimeinen mopoajelu sulla! mieti sitä!!
Mie oon samaa mieltä kuin "raja jossain"-nimimerkki.Nykyajan mopopennut ei oo saanu kotona kunnon kasvatusta,niin sitä pitää antaa sitten kylillä!!
- rullaluistelija
vieras556 kirjoitti:
Tuo ei pidä yhtään paikkaansa. Olen nuori ja omistan mopon. Seudullani vain joka toisella on viritetty mopo. Tytöt ajavat ihan yhtä lailla porukassa samalla tavalla, kuin me pojat. Sitä paitsi. Kavereistani 5 tytöllä on mopo, ja 4 niistä on viritettyjä. Pelkkää ennakkoluuloa tuo kommenttisi.
Se on totta, että kun testailemme toistemme mopoja, niin siitä kyllä on välillä haittaa ulkopuolisille, ja tapahtuu läheltäpiti tilanteita. Mutta oma porukkamme on siirtynyt kaduilta leikkimään syrjäisimmille paikoille. Hiekkakentille, yms.Juu,yhtä kipeää tekee jos mopotytö ajaa päälle.Nuo oli vain minun havantojani
joihin tietenkin itse näinollen uskon.
Näin kesällä tapauksen .Mopopoika tuli liian lujaa mutkaan, jossa oli pyöräilevä nainen ja keskipakovoima painoi mopon pyöräilijän päälle.Naisella oli kyllä kypärä ja oli tajuissaan kun ambulanssi tuli.En tiedä miten hänelle siinä lopulta kävi,mutta sairaala reissu kuitenkin tuli.Mutta tämä mopopoika ei kuitenkaan paennut paikalta,mihin hänellä olis ollut mahollisuus.Se on plussaa hänelle.
Mutta miksi ajatte laumana ?se on tosi vaarallista. - järki käteen
M1978 kirjoitti:
Virittäminen ei tee moposta vaarallista, vaan ajotapa.
Sitä paitsi mopon vakuutusmaksu on nykyään niin järjetön, että sen vastineeksi pitäisi kyllä vähitellen sallia vähän suuremmat ajonopeudetkin. Ainakin aikuisille mopoilijoille.M1978
Mopo vakuutukset on juuri siitä syystä järjettömät,kun niillä ajetaan suhteettoman paljon kolareita.Jos vauhti nousee,vahingot lisääntyvät ja niin myös vakuutusmaksut. - teinit
jaaaa-a kirjoitti:
"Tytöt on asiallisempi,ei heissä ole kaahareita ja
tuskinpa heillä viritettyjä mopoja on juurikaan."
Niii,niihän sinä luulet...tyttöiläkin on kyl viritetyjä mopoi nimitäi oma siskoni ajelee satasta mopolla ja on viistoist mut eihän tääl elimäel oo poliisii ja pojat viel kovempaa. ittellä on jo piiki
- ei keulita
Minä taas olen houlissani niistä mummoista jotka ei pysty juoksemaan keulioiden (yhdellä pyörällä ajava) alta pois. Ne mopoilijat jotka keulivat maantiellä tai taajama-alueella eivät pahemmin suojateistä eikä nillä likkuvista ihmisistä piittaa.
Mopokortin koulutusta (sekä teoriaa että käytäntöä) pitäisi pitäisi pidentää, valistusta kouluissa lisätä sillä ainäkin täällä maalla kaikki joilla on oikeus saada mopo tai traktorikortti niin niillä sellainen on ja sitten sillä liikutaan paljon. (Mopo, traktori, mopoauto) - 3ggh3
Juu,yhtä kipeää tekee jos mopotytö ajaa päälle.Nuo oli vain minun havantojani
joihin tietenkin itse näinollen uskon.
Näin kesällä tapauksen .Mopopoika tuli liian lujaa mutkaan, jossa oli pyöräilevä nainen ja keskipakovoima painoi mopon pyöräilijän päälle.Naisella oli kyllä kypärä ja oli tajuissaan kun ambulanssi tuli.En tiedä miten hänelle siinä lopulta kävi,mutta sairaala reissu kuitenkin tuli.Mutta tämä mopopoika ei kuitenkaan paennut paikalta,mihin hänellä olis ollut mahollisuus.Se on plussaa hänelle.
Mutta miksi ajatte laumana ?se on tosi vaarallista.Kato exää ny älyy se lauma protectaa meitä
- dwd
lyijyä ne tottelee!! kirjoitti:
Mie oon samaa mieltä kuin "raja jossain"-nimimerkki.Nykyajan mopopennut ei oo saanu kotona kunnon kasvatusta,niin sitä pitää antaa sitten kylillä!!
sut pitäs viedä saunan taakse senki sairas paska
- Anonyymi
M1978 kirjoitti:
Virittäminen ei tee moposta vaarallista, vaan ajotapa.
Sitä paitsi mopon vakuutusmaksu on nykyään niin järjetön, että sen vastineeksi pitäisi kyllä vähitellen sallia vähän suuremmat ajonopeudetkin. Ainakin aikuisille mopoilijoille.Siksi ne on korkeat kun jonnet aiheuttaa paljon kolareita ja vahinkoa...itse olette aiheuttaneet asian joten turha itkeä.
- häiriintynyt 1
pojat tosiaan ajaa tosi kovaa keula pystyssä olisi hyvä jos ne saataisi kuriin !!!!
- maadoittaja
Heittäkää jokaisen keula pystyssä ohi ajavan mopon tai motsikan eturenkaan pinnojen väliin keppi tai kävelysauva, niin näette samalla mikä on ohjaustangon yli lentävän mopomäkihyppääjän kypärän lujuus. Nuoriso on nykyisin monella muullakin tavalla aivan holtitonta, ja pahemmaksi vain menee. Joukossa tyhmyys tiivistyy ja elvistely erityisesti. Heillä on mottona että kaikki rikotaan mikä irti saadaan ja loput pannaan päreiksi ihan muuten vaan huvikseen.
- dfg4
maadoittaja kirjoitti:
Heittäkää jokaisen keula pystyssä ohi ajavan mopon tai motsikan eturenkaan pinnojen väliin keppi tai kävelysauva, niin näette samalla mikä on ohjaustangon yli lentävän mopomäkihyppääjän kypärän lujuus. Nuoriso on nykyisin monella muullakin tavalla aivan holtitonta, ja pahemmaksi vain menee. Joukossa tyhmyys tiivistyy ja elvistely erityisesti. Heillä on mottona että kaikki rikotaan mikä irti saadaan ja loput pannaan päreiksi ihan muuten vaan huvikseen.
Yleistäminen on kivaa.
- fsdssdsfg
maadoittaja kirjoitti:
Kehota vaan rikokseen pösilö. Siinähän makselet korvauksia lopun ikäsi kun tuollaista menet tekemään.
- vieras556
maadoittaja kirjoitti:
vittu mikä yleistys oikeasti. Niin täyttä paskaa kaikki,.
- Tosi on
Mopo on karannut totaalisesti käsistä!
- maadoittaja
maadoittaja kirjoitti:
Älkää ottako edellistä aivan kirjaimellisesti. Väkivalta on aina paha asia.
Olen itse vanha ukko ja olen ainakin viidesti meinannut jäädä mopon/moottoripyörän alle ja lisäksi on läheltä pitänyt muutama autokolari liikenteen keskellä hurjastelleiden keulivien enduroiden kanssa.
Siksi pistää aina vihaksi kun näkee tai kuulee näistä saman sarjan
hurjastelijoista, jotka eivät edes liikennesäännöistä välitä mitään.
Mielestäni saa kyllä sellaisissa tilanteissa itseään puolustaa, jos mopo tulee päälle vaikkapa emännän kanssa iltakävelyllä ollessa. Vaimoltani on muuten mopopoika varastanut käsilaukunkin takaapäin ohi mennessään, eikä koskaan saatu kiinni. Siinä meni eläkerahat ties mihin käyttöön. - Xurytcgghj
maadoittaja kirjoitti:
Hehe, jos keulivan moottoripyörän eturenkaaseen heittää kepin, vaikutus nähdään vasta eturenkaan laskeutuessa.
- jurke
maadoittaja kirjoitti:
ei toi sunkaan ehdotus kovin järkevältä vaikuta, provo.
- Pv BOy
maadoittaja kirjoitti:
Paitsi jos on PV nii saa heittää kyl vannelautasii =D ! tai monkey
- Anonyymi
maadoittaja kirjoitti:
Juu aina kun jonne tai jonnet keulii pilvenreunalle itsensä niin ärsytys vaihtuu hymyyn hetkeksi.Jyväskylässä viimeksi.
- huolestunut rouva 52
Onneksi kylmyys on rauhoittanut mopoilijoita, saan rauhassa viettää laatuaikaa suomi24:en ääressä parin kupposen kanssa. Mutta asiaan, voitaisiin ruveta ottamaan kuvia keulivista mopoista ja kerätä ne tänne tunnistettaviksi. Ei pojat ja tytöt enää temppuile, kun vanhemmat löytävät täältä lapsosensa kuvan!! Voisi myös ehdottaa kaupunginvaltuustolle, onnistuisiko valvontakameroiden asentelu vilkkaimmille mopoalueille. Tai kiinnostaisiko ensi keväänä aloittaa vanhempien yhteistyö, ja jokainen vapaaehtoinen vuorollaan "varjostaisi" nuorisoa autolla?
- laitonta...
Kuvien julkaisu olisi laitonta. Et saa julkaista ottamiasi kuvia missään ilman kuvassa esiintyvän henkilön lupaa, mikäli henkilön voi helposti tunnistaa kuvasta. Mutta viranomaisille voit toki luovuttaa ottamiasi kuvia. Hyvällä kameralla kun otat niin rekisterinumero erottuu kuvasta ja oikealla hetkellä otetussa kuvassa näkyy myös itse rikos. Poliisille helppo homma.
- ...
Mopoilijat pääse teidän ''varjostusta'' helposti karkuun
- TeuvoKo
laitonta... kirjoitti:
Kuvien julkaisu olisi laitonta. Et saa julkaista ottamiasi kuvia missään ilman kuvassa esiintyvän henkilön lupaa, mikäli henkilön voi helposti tunnistaa kuvasta. Mutta viranomaisille voit toki luovuttaa ottamiasi kuvia. Hyvällä kameralla kun otat niin rekisterinumero erottuu kuvasta ja oikealla hetkellä otetussa kuvassa näkyy myös itse rikos. Poliisille helppo homma.
Asia ei ole noin. Julkisella paikalla saa AINA kuvata täysin vapaasti eikä sitä voi kukaan kieltää. Tästä on esimerkiksi eduskunnan oikeusasiamiehen lausunto. Ja saat myös tehdä kuvillasi/videollasi mitä haluat kunhan sitä ei käytetä kenenkään henkilön loukkaamiseen tms.
Eri asia on sitten, jos kuvaat vaikkapa omalla pihallaan oleskelevia ihmisiä. Se on yksityisaluetta ja siihen tarvitaan lupa.
http://oikeusjakohtuus.blogspot.com/2006/11/oikeus-valokuvata-julkisella-paikalla.html - mopot suohon
Haista kurppa jo pitkä pas*a, työnnä hanuriis ne sinun valvontakameras ja kuvailu ideas, et tuu ikinä onnistumaan siinä, mitä nyt varkautelaisia mopoilijoita tunnen ni jos sellanen nykyajan ''viritetty'' mopo ajaa 60-90km/h sinun ohi ni miten sinä siinä kerkeet kuvaa ottamaan :D ja toiseks vois kyllä nuo varkauden ''Mopojonnet'' rajottaa tuota italialaisten spagetti kärryjen virittelyn, itelläni meni mopo ajat kauan sitten ohi ja sillonhan se 2 tahti pakokaasu ja mopon viri äänet oli hemmetin mukavoo kuunneltavoo, mutta nykysin ku oon käyny varkaudessa ni nää varkauden mopot aiheuttaa jumalattoman päänsäryn sillä ärsyttävällä kiminällä joka ärsyttää muitakin varkauden asukkaita.
Ps: jos ei varkauden mopot ala käyttäytymään liikenteessä kunnolla ni sitten tapahtuu ;) - Käryttäjä-vaari
laitonta... kirjoitti:
Vai laitonta! Minä ainakin kuvaan joka hiton kaaharin, joka sattuu kohdalle. Ja olen jo monta mopohurjastelijaa käryttänyt ja kärytän lisää! Minulla on aikaa, kun olen eläkkeellä... Omistan loppuelämäni kaaharien ja rattijuoppojen käryttämiseen. Teen ison palveluksen yhteiskunnalle, enkö vain?
- sdfgsfsfsafsdf
TeuvoKo kirjoitti:
Asia ei ole noin. Julkisella paikalla saa AINA kuvata täysin vapaasti eikä sitä voi kukaan kieltää. Tästä on esimerkiksi eduskunnan oikeusasiamiehen lausunto. Ja saat myös tehdä kuvillasi/videollasi mitä haluat kunhan sitä ei käytetä kenenkään henkilön loukkaamiseen tms.
Eri asia on sitten, jos kuvaat vaikkapa omalla pihallaan oleskelevia ihmisiä. Se on yksityisaluetta ja siihen tarvitaan lupa.
http://oikeusjakohtuus.blogspot.com/2006/11/oikeus-valokuvata-julkisella-paikalla.htmlNo et tasan saa tehdä! Esim. julkisesti et esitä kenenkään kasvoja videoillasi ilman ko. henkilöiden lupaa.
- ronttti
Mitäs jos sinäkin väärin kasvatettu menisit itseesi ja alkaisit miettiä kuka se sinunkin elämisesi ja uhoamisesi tässä yhteiskunnassa oikein kustantaa.
Käryttäjä-vaari kirjoitti:
Vai laitonta! Minä ainakin kuvaan joka hiton kaaharin, joka sattuu kohdalle. Ja olen jo monta mopohurjastelijaa käryttänyt ja kärytän lisää! Minulla on aikaa, kun olen eläkkeellä... Omistan loppuelämäni kaaharien ja rattijuoppojen käryttämiseen. Teen ison palveluksen yhteiskunnalle, enkö vain?
Mikä helvetti teidän ongelma on?!?!?!?! näkee että eläkeläisillä on tylsät elämät!!! lopeta jo tollanen pelleily!!! se on SÄÄLITTÄVÄÄ
- lakimiehet 1+1
laitonta... kirjoitti:
Julkisella paikalla saa kuvata milloin tahansa ja ketä tahansa ja kuinka paljon tahansa ja tämä on täysin lain mukaista!
TeuvoKo kirjoitti:
http://oikeusjakohtuus.blogspot.com/2006/11/oikeus-valokuvata-julkisella-paikalla.htmlToki saat kuvata, mutta julkaisemisesta puhuttiin.. Sepä on laitonta.
- BETA50CC
"Teen ison palveluksen yhteiskunnalle, enkö vain?" ET!
- ei keulita
Tu tänne niin näät kylmyyden rauhottamat mopopojat tai sitten et. Ei kylmä keulimiseen vaikuta. Liukas jää ehkä voi hiukan hillitä
- pera....
samalla vois pistää valvontakameran sun makkariin, nähtäis jos ko siellä mikään keulii
- mopoilija
voi vitun nössö lutka!
- apina 1234
Nösssö paska! ekkö vitun horo oo ikinä ollu nuori, voi vittu noit tosikkoja
- Anonyymi
Vanhempia ei kiinnosta kersojen teot joten turha vaiva.
- 600ccpv
niin ja kukahan mahtaisi rahoittaa kyseisen valvonnan ja kamerat? ei taida kaupungilta niin paljoa kiinnostusta näitä huippurikollisten kiinnisaamiseen olla
- Sepiseppä
Minun puolestani tämä kuulostaa huvittavalta, mutta säästäisimme näin varmana ihmishenkiä! Ehdottaisin rahoittajaksi samaa, joka on maksanut Tsuparin hienot lenkkeilytiet. Huippurikollisia? Eihän sitä tiedä, kehittyykö heistä vaikkapa suuri rikollisjärjestö, mopojengi? Eiköhän kirjoitella asiallisesti ja annetaan ehdotuksia, kuinka pysäyttää nämä nuoret!
- Mopilija varokaavaa
Huomenna kannattaa varoo pistän tehoputke ja isomma kaasari kiinnni.
- moppoilija94
EI SUA PENSOOO ISOMPAA SUUTINTA KIINNI!
- On the road again
Missä ne vanhemmat taas ovat kun niitä tarvitaan?
Ei tietenkään kenenkää oma lapsi ajele kuin surmanajaja liikenteessä. Kukaan ei sitä kehtaa tunnustaa. Pitäisihän se pikkusen kotonakin vanhempien valveutua kattomaan millasilla peleillä sitä pikku päivänsäteet tuolla kylillä luuraa.
Hyvin usein näkee myös sellasiakin sankareita joilla ei ees valot toimi vilkuista sun muista puhumattakaan.
Jokuhan se näille nuorisolaisille ne mopot ostaa tai ainakin antaa rahat niin miksi ei voida sitten kotona vähän tarkkailla välillä millanen väline se on käytössä.- äidin pikku paskiainen
Vanhempia sitä taas syytetään. "Kukaan ei sitä kehtaa myöntää" kyllä vanhemmat kotona asiaan puuttuvat jos asiasta tietävät. Ja näistä valottomista sankareista, valot on oltava, kyllä, ja vilkuista puhuttaen niin neveivät edes ole laissa pakotettuja mopossa.
- Landelainen lukiotyttö
Itselläni ainakin vanhemmat tietävät kaahaamisestani ja muista liikennesääntöjen rikkomisesta. Keulimisesta meillä ainakin vahmemmat tietävät, mutteivät jaksa enää puuttua asiaan. Kyllä ne vanhemmat tietävät sen tai vähintäänkin arvaavat sen, että lapsi rikkoo liikennesääntöjä. Tytöt ajavat aivan samalla tavalla liikennesääntöjä rikkoen kuin pojatkin. Olkaa myös iloisia jos teidän nurkilla ei vielä liiku viritettyjä maataloustyökäyttöön rekisteröityjä traktoreita. Niitä meilläpäin liikkuu pilvin pimein, enemmän kuin mopoja. Nämä traktorit liikkuvat myös polttoaineverottomasti, johon itsekkin syyllistyn.
- tiejyrä
Nyt puhutaan asiaa On the road again. Harvempi nuori ostaa omilla rahoillaan menopeliään ja makselee vakuutusmaksujaan. Luulisi, että vanhempia kiinnostaisi mitä omalle sijoitukselle kuuluu. Uudet mopot kestävät viikon alkuperäisen näköisinä, mutta sen jälkeen niistä revitään kaikki turvallisuutta luovat osat pois (peilit, vilkut, takavalo..) Eihän kukaan halua enään ostaa edes pois sellaista laitonta romukasaa...
- Pshhh
Kuka vittu sano, että niistä revitään vilkut, peilit ja mitä typerintä sun näppäimistöstä tuli, takavalon!??!? Kuka idiootti niin tekis? Menee vähä yli teidä valitus mopojen laittomuudest.
- Tuleva rikollinen
Pittäähä sitä mopoon nyt vähäse tuuninkia laittaa, kyllähä ne isot miehetkii autojaasa madaltaa,valoja vaihtaa ymsyms turhaa. Samallatavalla nuoriso korottaa mopoja vaihtaa takavalooo yms. Tulkaa vaan aikuiset varjostamaan mopoilijoita :) Siinäpä teillä puuhaa riiittää, ja jos joskus tiiän et ajan varjostajakusipään perässä nii heitän tulille xenonit nii että varmasti näkö lähtee autoilijalta jos ei taustapeiliä käännä poikkee livakkaan. Kuinkahan moni mopoilija on jonkun vanhuksenkin tänä kesännä jyrännyt täällä varkauden alueella? Ei varmaan yksikään. Menkää nyt jo aikuiset oikeesti pätemään muualle tai unten maille. Mikäettei sinne "teekupposen äärelle" ja unille. Ps. Koulun käynti ei kiiinnosta paskanvertaa äikän tunnit nukun.
- Varkkila
Asiaa :)
Tää "Tuleva rikollinen" osaa sentään suhtautua tähän ongelmaan aikuismaisesti. Hieno kirjoitus kertakaikkiaan! - Sivusta seuraaja
Joo, näämmä lakia saa rikkoa noin vaan! No arvon mopoilijat, onko väliä mitä lakia sitten rikotaan? Jospa joku haluaa rikkoa sellaista lakia, että on mopoilijan henki hupaa. Mitäpä siitä äidin kullanmurut meinaisivat?
Uhotkaa nyt niin maan perusteellisesti, kun vielä voitte, joskus voitte törmätä jonkun muunkin lain rikkojaan. Tuonpuoleisesta ei uhoaminen enää kuulu eikä näy. Toivottavasti kenenkään pinna ei niin perusteellisesti sentään pala.
Eli vakavasti ottaen: eräässäkin tapauksessa keuliva mopo törmäsi autoon, arvatkaas miten mopoilijan kävi? Että terveisiä vaan sinne rajan taa!
Ja jos liikenteessä rikkoo lakia ja vaikka vaan loukkaantuu sairaalakuntoon, niin syyllinen maksaa kaiken itse (ensin maksaa vakuutusyhtiö ja myöhemmin perii kaiken syylliseltä takaisin). Yksi päivä sairaalassa maksa keskimäärin n. 800 euroa, silloin kun sen kokonaan joutuu maksamaan. Kenenkähän uhoojan pussi kuukauden sairaalakeikan kestää? Joskus voi hoito kestää useita kuukausia.
Ne joilla on hiukankin älyä päässä, voivat miettiä, että mikä kannattaa ja mikä ei. - eikeulita
Sulta pitäs ottaa kortti pois.
- Vidunder
Kerrohan tuleva rikollinen, onkohan autoilijan sokaisemisessa mitään kunniakasta? Entä jos sen seurauksena hän ajaa kolariin? Tuntisitkö syyllisyyttä? Tuleeko sinusta maineikas rikollinen eli aiotko tappaa ihmisiä rahasta, paikasta, edusta tai myymällä raskaita huumeita? Onko rikollisuudessä mitään hohdokasta? Haluatko mainetta, kunniaa, naisia?
- Tuleva rikollinen
Vidunder kirjoitti:
Kerrohan tuleva rikollinen, onkohan autoilijan sokaisemisessa mitään kunniakasta? Entä jos sen seurauksena hän ajaa kolariin? Tuntisitkö syyllisyyttä? Tuleeko sinusta maineikas rikollinen eli aiotko tappaa ihmisiä rahasta, paikasta, edusta tai myymällä raskaita huumeita? Onko rikollisuudessä mitään hohdokasta? Haluatko mainetta, kunniaa, naisia?
En tunne syyllisyyttä jos ojaan autollaasa vetääse. Ja huumeita vois myydä tienaa hyvi ja salkkareissakii "omppuja" mainostettiiin :)
- Pera unohti lääkkeet
Sivusta seuraaja kirjoitti:
Joo, näämmä lakia saa rikkoa noin vaan! No arvon mopoilijat, onko väliä mitä lakia sitten rikotaan? Jospa joku haluaa rikkoa sellaista lakia, että on mopoilijan henki hupaa. Mitäpä siitä äidin kullanmurut meinaisivat?
Uhotkaa nyt niin maan perusteellisesti, kun vielä voitte, joskus voitte törmätä jonkun muunkin lain rikkojaan. Tuonpuoleisesta ei uhoaminen enää kuulu eikä näy. Toivottavasti kenenkään pinna ei niin perusteellisesti sentään pala.
Eli vakavasti ottaen: eräässäkin tapauksessa keuliva mopo törmäsi autoon, arvatkaas miten mopoilijan kävi? Että terveisiä vaan sinne rajan taa!
Ja jos liikenteessä rikkoo lakia ja vaikka vaan loukkaantuu sairaalakuntoon, niin syyllinen maksaa kaiken itse (ensin maksaa vakuutusyhtiö ja myöhemmin perii kaiken syylliseltä takaisin). Yksi päivä sairaalassa maksa keskimäärin n. 800 euroa, silloin kun sen kokonaan joutuu maksamaan. Kenenkähän uhoojan pussi kuukauden sairaalakeikan kestää? Joskus voi hoito kestää useita kuukausia.
Ne joilla on hiukankin älyä päässä, voivat miettiä, että mikä kannattaa ja mikä ei.Väitätkö tässä että viritetty mopo ja hurjastelu on yhtä painava rikos kuin tappo? Sinuna olisin hiljaa tuossa tapauksessa näistä laeista. No joilla on hiukankin älyä päässä ei vertaa tappoa hurjasteluun.
- 2LApsenIsä
Itsekkin olen todella huolestunut nykynuorison mopokäyttäytymisestä! Vähän rotia tähän hommaan! VANHEMMAT HOI!
- ZiwuwaunuZyndappi
Oishan siinä vanhemmilla vaikka vara käydä ostamaansa ajopeliä välillä kokkeilemassa. Jos aikuinen on mopon osannut piltille ostaa, niin pitää aikamoinen puusilmä olla, jos ei huomaa mopon jotenkin muuttuneen ulkonäöltään tai muilta ominaisuuksiltaan. Uskoisin pääosin olevan välinpitämättömyyttä, että nuoriso ajelee viritetyillä ja epäkuntoisilla vehkeillä.
Uusi liikenneministeri ajaa autoilun vaikeuttamista ja yksityisautoilua kalliimmaksi kaikin keinoin. Nyt olisi hänelläkin vihdoin saada valtiolle rahasampo ja saattaa mopot vuosikatsatusvelvoitteen piiriin. Ihan vaan turvallisuuden nimissä...
Poliisihan voisi suorittaa katsastuksia koulukeskusten pihoilla (näin kai on joskus toimineetkin); poliisinauhat mopoparkin ympäri ja hyväksytyillä vehkeillä kotiin, hylätyt trailerilla katsastuskonttorille, jossa tarkempi syyni ja siitä kertoimet rangaistusvaatimukseen. Kerran viritetyille vehkeille katsastus puolivuosittain seuraavan 5 vuoden ajan. - Varkkila
ZiwuwaunuZyndappi kirjoitti:
Oishan siinä vanhemmilla vaikka vara käydä ostamaansa ajopeliä välillä kokkeilemassa. Jos aikuinen on mopon osannut piltille ostaa, niin pitää aikamoinen puusilmä olla, jos ei huomaa mopon jotenkin muuttuneen ulkonäöltään tai muilta ominaisuuksiltaan. Uskoisin pääosin olevan välinpitämättömyyttä, että nuoriso ajelee viritetyillä ja epäkuntoisilla vehkeillä.
Uusi liikenneministeri ajaa autoilun vaikeuttamista ja yksityisautoilua kalliimmaksi kaikin keinoin. Nyt olisi hänelläkin vihdoin saada valtiolle rahasampo ja saattaa mopot vuosikatsatusvelvoitteen piiriin. Ihan vaan turvallisuuden nimissä...
Poliisihan voisi suorittaa katsastuksia koulukeskusten pihoilla (näin kai on joskus toimineetkin); poliisinauhat mopoparkin ympäri ja hyväksytyillä vehkeillä kotiin, hylätyt trailerilla katsastuskonttorille, jossa tarkempi syyni ja siitä kertoimet rangaistusvaatimukseen. Kerran viritetyille vehkeille katsastus puolivuosittain seuraavan 5 vuoden ajan.Mitäs olisit mieltä, jos kiinnijäänyt viritetty mopo vaan yksinkertaisesti pistetään romiksella prässiin ja sillä selvä. Jokainen tietäisi etukäteen tämän, niin se olisi selkeä rangaistus.
- kovakeppi
Varkkila kirjoitti:
Mitäs olisit mieltä, jos kiinnijäänyt viritetty mopo vaan yksinkertaisesti pistetään romiksella prässiin ja sillä selvä. Jokainen tietäisi etukäteen tämän, niin se olisi selkeä rangaistus.
kannatettava idea!!!
- ei keulita
Varkkila kirjoitti:
Mitäs olisit mieltä, jos kiinnijäänyt viritetty mopo vaan yksinkertaisesti pistetään romiksella prässiin ja sillä selvä. Jokainen tietäisi etukäteen tämän, niin se olisi selkeä rangaistus.
Juu ja kortti hyllylle. Laki on laki ja sitä pitää kakaroidenkin noudattaa
- On the road again
Muistakaahan moporetkut kun uhoatte että kyllä vielä autolle kuitenkin häviätte.
Voihan sitä kuka vaan autojaan ja mopojaan säätää mutta se ei tarkota sitä että saadaan muita ihmisiä kiusata.
Pystyy sitä ihan normaalistikkin ajelemaan ja se turha elvistely kostautuu kuitenkin jossain vaiheessa.
Kaikki moponuoret ei varmasti riehu ja rellestä mutta on niitä jotka ei välitä mistään ja ajellaan ku pellossa. Niin on autoilijoissakin.
Alaikäsenä se törttöily ei ole vaan pelkästään nuoresta kiinni että on siinä vanhemmillakin sanottavansa tai olisi jos jaksaisivat kiinnostua pennuistaan.- menetyksentuska
Kaikki nuoret mopoilijat eivät ole syyllisiä todellakaan, mutta totta on se mitä silmät tuolla liikenteessä näkee;
-mopot vetää kevyesti 70-80km/h,
-liikennesäännöt pitäisi olla hallussa, mutta monikaan ei tunnu niitä ymmärtävän
-keuliminen on ihanan kivaa
Joku päivä vielä sattuu jotain, ja sit kun sattuu niin ei naurata vittu ketään! - Betaboeeka
Koittakeha vua jahistella ettenn pärjee ja jos minun perään tuutte niin vetelen samantien ohtaan ja renkaat puhkee jumalautaaa
- xD
Betaboeeka kirjoitti:
Koittakeha vua jahistella ettenn pärjee ja jos minun perään tuutte niin vetelen samantien ohtaan ja renkaat puhkee jumalautaaa
:DD jhustiisa nii :D:D
- morotpaskoiiille
Jos haluatte mopot romuuttaa sen jälkeen, kun ne on viritetty niii huhuh... Onneks mullakii derpissä kolme erilaista rajotinta kaks sähköstä ja yks moottorillinen, ei haittaa vaikka yhen sinivuokot äkkäiskii ;) kulkee jämptisti sen 45:;D
- Baaris
Terpi ei ookkaa mopo, vaan italialaisvalmisteinen perseensuristin. Ajele ihan vaan ilman rajoitinta.
- prätkähiiri2
huuhuh mitä juttuja täällä, joku kyttää autolla perästä, valvontakameroita sinne tänne, mitä vielä, innokkaimmat lyövät mopon jalkojen väliin ja päristelevät porukan hännillä... ei jumalauta mitä touhua! :D
- On the road again
Nuoremmat ne puolustaa itseään uhoamalla kaikenlaista kun ajatellaan että meille ei mussuteta. Ei sitä aina tarvii väitellä.
Kyse ei oo siitä mitä siitä moposta löytyy ja mitä ei vaan siitä että jos se mopo on niin sillä pitäs ajella kunnolla ja liikennesääntöjen mukasesti.
Uskosin että kaikille on opetettu mitä ne on. Jos niitä naapuripiiristä löytyy sellasia mopoilijoita jotka ajaa miten sattuu ja yli rajotusten ni kannattaa mennä keskustelemaan niitten naapureitten kanssa sitte että eivätkö ne huomaa miten se pikku piltti liikenteessä sumplii.
Ja muutenkin vanhemmat siellä kotona, ruetkaahan panostamaan vähä siihen tarkkailuun jos päivänsäteellä se mopo sieltä tallista löytyy.- ahlamsahlam
kannattas nyt vähän miettiä ensin kun huutelet täällä, yleensä kun mopoa viritellään siellä on isukka mukana, sen jälkeen kun tietotaito lisääntyy osaa jopa itse vähän menopeliään laitella.
P.S lopettakaa nyt tämä ainainen valitus! taino ymmärtäähän sen, että täällä on vain 50v vanhuksia, jotka vinisee joka päivä jostakin...
huh huh.... - jotain rajaa
ahlamsahlam kirjoitti:
kannattas nyt vähän miettiä ensin kun huutelet täällä, yleensä kun mopoa viritellään siellä on isukka mukana, sen jälkeen kun tietotaito lisääntyy osaa jopa itse vähän menopeliään laitella.
P.S lopettakaa nyt tämä ainainen valitus! taino ymmärtäähän sen, että täällä on vain 50v vanhuksia, jotka vinisee joka päivä jostakin...
huh huh....luulempa ettei toi vastarinta kohdistu pelkästään siihen et viritellään niitä rakkineita vaan et niillä sit kohelletaan vieläpä paikoissa jonne mopo ei kuulu ja saatetaan muut ihmiset vaaraan.
- Päivänsäteen..
..perään kyllä katsotaan, mutta mukana emme voi seurata. Siis jos hän tunaroi jollain tavalla mopollaan ja tunnistat hänet, ottaisitko yhteyttä vanhempiin. Ja tuohon virittämiseen on valtava paine, kun lähes kaikki tämän kaupungin mopot tuntuvat kulkevan 70 - 90 km/h. Miksi oikeasti vanhemmat antavat tämän tapahtua? Vanhemmat jaksavat sitten aikansa perustella ja kieltää, mutta jossain vaiheessa palaa hermot, vaikkei pitäisi. Siis kaikki mopoilijoiden vanhemmat: yhtykää ja poistakaa viritykset! Toivoisin kunnon ratsioita, jos poliisit vain ehtisivät. Kouluilla niitä on joskus ollut, mutta voisi olla taas ja yllättäen.
- Louhimies76
Satupuistossa näytti olevan viritettyjä mopoja tuossa äskettäin 23.00... Liekkö oli jokin krossipyöräkin? Aivan älytöntä mekkalaa pitivät!! Meinasin mennä valittamaan, mutta kerkesivät lähteä.
- MisterMalossi70CC
Moniko auto ajaa 40km/h alueella sen verran? Kyllä tuntuu mopolla ajessa autotkin painavan lähes poikkeuksetta sen 60-80km/h. Ja se kuka väittää että mopon jarrut ei kestä yli 45km/h nopeutta voi palata 2000 luvulle ja tajuta että enää ei eletä rumpujarrujen aikakautta jolloin oli vaarallisempaa jarruttaa kun vetää tuppinurin puskaan. Aikuisia taitaa lähinnä vituttaa mopoissa se että ei itse ole enää nuori eikä pääse nauttimaan enää nuoruuden iloista, joten antakaa meidän elää nuoruutemme ja ajella mopoillamme ja pyrkikää te maksamaan ne vaakuutusmaksut omista riisikupeistanne.
- huonot ajotavat
rellulla ois hyvä poliisien tarkkailla ajonopeuksia ja liikenne käyttäytymistä
- On the road again
Kyllä sitä on oman riisikupin maksut on maksettu ja maksetaan edelleenkin.
Ite en kyllä tässä elä mitään menetettyä nuoruutta ja ihmettelen miten se mihinkään tässä edes liittyy?
Oli puhetta nuorten mopolla ajotavoista nyt tässä ketjussa. Ja voinki heti antaa esimerkin tältä illalta kun tuossa ajoin pari tuntia sitte kiertotiellä niin perään tulikin mopojamppa joka ajoi vehkeellään ilman valoja ja vielä kaveri mukana.
Että mitenkäs varsinkin tähän vuoden aikaan sellaista ees tapahtuu?
Eikö sitä kotona opeteta että kun on pimeetä pitää valojen toimia ja normisti pitäis kyllä opettaa pennusta lähtien heijastimien käytöt sun muut.
Sitä ei huomaa pimeimmissä kohdissa jos joku ilman valoja tulee eteen.
Että ainakaan ite en oo tollasta nuoruuden iloa ole haikailemassa.
Tolleenko te nuoret haluatte elää elämäänne vai?
Vai johtuuko se siitä että on jäänyt niistä polkumopoista maksut maksamatta just valojen osalta?
Jos ei vanhemmat tosiaan edes ton vertaa osaa kattoo et toimiiko mopokaan kunnolla niin se on sit henkilökohtanen voi voi kun tapahtuu jotain pahempaa.- ..
Taisin olla minä, poltin paloi huomasin vasta myöhemmin anteeksi vain ja tosi aikuismaista käytöstä oli kun piti keskisormeakin vilautella sieltä
- En yleistä.
Paljon puhuttu asia tuo mopoilu.
Totuushan on se et liian monet syyllistyy virheisiin ja ihan tietoisesti, jopa sellaisiin joista on todellista vaaraa itselle ja muille. Miksi niin?
Pimeään aikaan ilman ajovaloja ajamista en voi käsittää. Monet mopot kuitenkin ovat liikkeellä ilman valoja, varsinkaan se takavalo ei toimi. Näin on varsinkin niitten "tossumopojen" kohdalla, skoottereissa on miltei poikkeuksetta hyvät valot.
Ajelin yks ilta Savontietä, sairaalan kohdalla minut ohitti skootteri, oli valot, mut nopeutta yli rajoitusten ja paljon. Itselläni nopeus noin 45km/h. eli siinäkin lievä ylinopeus, mopo kuitenkin ohitti minut suht rivakasti ja jatkoi matkaa häipyen kohta näkyvistä. Nopeus oli aivan varmasti yli 60km/h. - On the road again
Omalta osaltani voin sanoa että minulla ei oo tapana keskisormea näytellä kellekkään vaikka mitenkä tupeltais. Ja toi valoton mopo minkä näin ni tuli portin pihasta minun perässä kiertotielle ja välimatkaa oli jokusia satoja metrejä.
Näin taustapeilistä että ei mopossa valot pala eli turha ois minun ollut mitään sormia heilutella yksin autossa kun välimatkaa oli.
Jos joku on niin tehny ni en voi mitään. Ja kyllä se pitäis pimeällä hyvin huomata palaako valo vai ei.
Mopoilijoilla ei kyllä ole ees mitään heijastimiakaan eikä kyllä kaikilla polkupyöräilijöilläkään. Se ei näin pimeinä aikoina pahaksi olis kun löytyy sellasia paikkoja ja risteyksiä missä ois hyvä nähdä tuleeko joku jostain suunnasta.
Nuoret kertoo että niitten pitäis antaa elää elämäänsä ja ajella mopoillaan.
Kyllähän sitä annetaankin mutta nuoruus ei anna erikoisoikeuksia olla piittaamatta liikennesäännöistä ja ajelemaan miten sattuu valoitta ja pelottelemaan ihmisiä. Eikä se ole niin myöskään vanhempana.
Niin pitkään kun olet alaikäinen niin on kuunneltava mitä vanhemmat sanoo kun vastuu on enemmän vanhemmilla mutta sitten kun olet täysikäinen saat tehdä niikun itse haluat ja sitten myös vastaat teoistasi.
Eli edelleenkin vanhempien pitäis nyt panostaa vähän siihen mopojen tarkistukseen. - Mopppoelija.
Kyseinen mopojamppa juuri selitti että poltin paloi? Ehkä hän oli kotia ajamassa kun huomasi polttimon palaneen? Ei tarvii hiiltyä heti kyllä noita autoilijoitakin näkee tuolla ilman valoja. Itselläni on lokasuojan alla auton h3 lisäpitkä ja siitä ihmiset valittavat ettei tarpeeksi hyvin näe eteenpäin, mitä se autoilijoille kuuluu näenkö minä vai en? Väläyttävät valoja ja minä väläytän sitten vakioumpiossa olevia xenoneja niin sieltä se keskisormi ikkunanraosta aina vilahtaaa. :)
Ja jos joku sanoo ettei nykymopojen jarrut ole tarpeeksi hyvät suuremmille kuin sille 45km/h nopeuksille niin voin ilolla kertoa että minunkin "uusenskan" runko on suoraan kevytmoottoripyörästä ja samaten jarrut. Kulkee se "vähän" kovempaa kuin 45, mutta a1 ajokortti löytyy ja kokemusta tienpäältä 1v 8kk ja 35 000km. - Paljon.
Paljon ajaa "Mopppoelija". Tekee keskimäärin 58km jokaista päivää kohti.
- 123rasf
tunnen kyseisen kaverin, paljon ajaa..
- rajaseudun paahdin
123rasf kirjoitti:
tunnen kyseisen kaverin, paljon ajaa..
Ja isän lompsa on aina lämmin.
- On the road again
Eikös ne valot yleensä ole siksi että nähdään eteensä pimeässä?
Ja kyllä se kaikkia liikenteessä olijoita kiinnostaa näkeekö vastaan tulevaa vai ei.
Valoista näkee pitkän matkan päähän että vastaan on tulossa joku pimeällä.
Eli miksipä muuten pitää olla lisävalo jos se ksenoni toimii? Vai onko se niin kallis että ei kehtaa kuluttaa liikoja sitä?
Itelle ei kyllä ole sattunut pimeän aikaan vastaan yhtään autoa missä ei valot palais..päivisin muutaman kerran kyllä.- ahlamsahlam
xenon on laiton ajovalo.... heh eheh, sen takia kyseisellä henkilöllä on toinen valo
- kulliradio
Ei passoo varkaudessa käyttää hienoja kseenoneita, kateelliset kommarit soittaa poliisille, että "laittomat" valot on pojalla
- sukupuutto niillä
Älä höpötä:Varkaudessa ei enää ole yhtään kommaria.
- Mopppoelija
On the road again:
Xenonille on oma katkaisija, koska se on laiton siinä umpiossa. Mutta asun semmosessa metässä varkauven lieppeillä ettei meinaa eteesä nähä niii on kelpo valo tiettömillä taipaleilla, en oo sen lampun asennukse jälkee meinannu heijastamattoman lenkkeilijänkään yli jyrätä. :)
Paljon:
Kesällä tuli piikillä heitettyä parit tripit Ouluun ja Helsinkiin.. Yamaha mallisen mopedin mittarista löytyykin sitten 21500km, mopo tuli taloon uutena 2010 alkuvuodesta :) - sataa oikeaan...
Noin sitä pitää! Liikkuva kivi sammaloidu! Ajettavaksi ne on tarkoitettukin eikä koristeeksi, joten eikun hanaa!!!!
- Mopppoelija
Siihe loppu se mopohäiriköinti ku se paska leipo kiinni :D
Huomenna piikkiä tulille ;)- Nannapate
Niin on se joskus suurten kilojen siirtely mankin päälle vähän työlästä,mutta kulkee kuin tauti piispalassa.
- Ei mul muuta..
Helvetin mopojonnet, varmaan siistiä isotella jossai Suomi24 foorumilla? On tosi makeeta kilpailla siitä, kuka osaa keulii ja kene paskakasa kulkee yli kuuttakymppii.. Ei voi kun nauraa! Kyllä mää tunnen myötähäpeää niitä jonneja kohtaa ketkä tuolla kujilla yrittää näyttää mite kovaa se derbi kulkee ja sit rellulla työntää autoista ohi, onko siinä oikeasti jotai hienoa? Kyllä ne fiksummat nuoret nauraa teille saatanan nulikoille jotka vaan esittää kavereillensa!
- niinpäniin...
Älyttömäksi on mennyt homma myös osalla autoilijoista. Pakko päästä kiertotiellä 60km/h ajavasta moposta ohi vaikka rajoitushan on juuri se 60km/h.
Itse mopoja ja moottoripyöriä harrastavana autoilijana katson tätä toimintaa pahasti. Siinä vaarannetaan mopoilija ja vastaan tuleva autoilija ihan vain sen takia kun annettu nousta pissapäähän mopojen takia. Ja kukahan siinä sitten pääsee maksajaksi jos ylinopeutta lähdetään ohittamaan mopoilijaa ja sattuu yhteenotto vaikka vastaan tulevan auton kanssa, sitä voidaan sitten miettiä sillä sikailulle ei tilaa löydy jos samaa kaistaa vastakkain tullaan. - Muistakaa..
..varoa mopoilijoita, vaikka ne menis miten. Ne on kovin haavoittuvaisia ja rakkaita vanhemmilleen. Kokemus opettaa liikenteessäkin eikä kokemusta saa, jollei voi ajaa. Sama koskee kaikkia liikenteessä olevia: turvallista matkaa, oli se sitten lyhyt tai pitkä ja taitettakoon se nyt millä vempeleellä / jaloilla tahansa!!!!!!!!!!
- nättijussi
lyön piikki maton tielle jos joku autoilija ajaa yli sallitun nopeuden.. sit lyön talikalla takaraivoon ja ajan zetorilla päälle
- lirpakkaatankkiin!
zetorissa v8 moottori? ES-jonnet heittelee traktorias tyhjil ES tölkeillä ja kusevat nilkoilles! on pappa ihmeissää, vai marttako sinä oot?
- Säännöt
Punttipenan on aika rauhoittua ja hypätä vaikka mopedin selkään.
Edelleen, osa mopoilijoista ajaa miten sattuu, kuten autoilijoistakin. Suurimmaksi osaksi ovat poikia. Pojat yleensä syyllistyy tahallisesti virheisiin ja tytöt tahattomasti, ihan tietämättömyyttään.
Kuten varmaan nekin tytöt jotka ajoivat eteeni, toinen kyyditti toista. Minulle ja mopolle paloi vihreä, tytöt kääntyi ja minä ajoin suoraan, eli minulla etuajo-oikeus Siitä huolimatta ajoivat eteeni ja jäivät miltei auton tönäisemäksi. Heillä oli tuuria, osasin aavistaa jotain koska kyseessä oli mopo. - normipäristelijä
itse ajan mopollani hieman rajoitusta kovempaa!
mutta jos joku jonne tulee autolla/mopolla siihen lähelle pelleilee nii pistän pykälää pienempää ja paskon tiiliä auton tuulilasille tai mopoilian piähän!- normiiii
ja saan pärryn kulkemaan rekantahdissa ;)
eli mittäripohjassa!
- nuori tyttö
Minusta tämä on pöljää että nuoria kokoajan syytetään jostain!! itse olen 16 vuotias tyttö ja ajan omasta mielestäni ihan hyvin, mutta pari kertaa oisin voinnut ajaa erillä lailla mopolla... mopolla "harjoitellaan" liikenteessä ajamista, eli kerätään kokemuksia erinlaisista tilanteista. olen itse myös nedussa (yritämme parantaa nuorten asemaa omalla paikkakunnalla ja sen ympärillä) jossa teen parhaani nuorten asemaan. KAIKKI on ollut joskus nuoria ja tietävät minkä laista sen on!! (testataan ja kokeillaan kaiken laista) kaikki eivät edes aiheuta vaaratilanteita & aja huonosti, mutta silti meitä kaikkia NUORI syytetään kaikesta. Miksi??
- ei koskaan aikuinen
Minua vanhaa akan kääkkää otta aivoon tämä ainainen "nuorison" syyttäminen milloin mistäkin. Just nimenomaan on näin, että kaikki me ollaan oltu nuoria joskus. Olen minäkin v.1961 syntynyt esihistoriallinen dinosaurus joskus joutunut pakenemaan poliisia ja meinannut taittaa niskani parissakin onnettomuudessa, tosin en itse ajamassani.
Enpähän aio viettää vanhuuttani katkerana muistellen elämättä jäänyttä elämääni. Tässä on vielä muutama vuosikymmen aikaa hölmöillä! :) - kuriaa
nim nuori tyttö on oikeassa,kyllä suurimmat vaaran aiheuttajat löytyvät tieliikenteessa niilllä ylihintasilla audeilla kaahaavat bisnes pojut joilla ei ole sitten minkäänlaista tajua liikennesäännöistä.ajellaan kun venäjällä vilkkua ei käytetä onkohan se rikki? kaistanvaihdot ei oikeen suju éikö se audimiesten pää käänny? ja sitte vielä miksi ne liikemies tyypit tuolla liikentessä ovat ne suurimmat vaaran aiheuttajat? luulis sellaisen joka paljon ajaa tajuavan edes sen ettei ohiteta typerästi näytetään vilkkua jne! eivät nuoret ole ollenkaan liikenteessa se vaarallisin tienkäyttäjä ryhmä vaikka se poliisi heitä kyttääkin miksei poliisi jahtaa vaikka valtion virkamiehiä he tekevät rikoksia mutta poliisin oikeudet eivät sinne asti riitä on helpompaa sakottaa nuoria vaikkapa viritetystä moposta joka kulkee alamäessa 5kmh liikaa koska laki sanoo "mopon virittäminen on lain vastaista"
- buaha.
turvallista matkaa :D
- Säännöt.
Nuori tyttö, kuka syyttää kaikkia nuoria. Tuskin kukaan. Suurinosa osaa käyttäytä sekä liikkua myös liikentessä kuten säännöt sanelee. Mut se pienempi osa sit pilaakin oman maineensa ja siinä sivussa hyvin helposti myös niitten kunnollisten nuorten maineen.
Sama koskee meitä aikuisia.
Kuten tästäkin viestiketjusta voi lukea, meitä on moneksi. Toiset kirjoittaa asiaa, toiset uhoaa aivan älytöntä.
Tsemppiä sulle nuori tyttö kuten myös kaikille muillekin.
Kivaa syksyä. - Windows 7
Paskat teille valittajille!Antakaa meidän mopoilioiden olla rauhassa!Tuskinpa ne autoiliatkaan niitä rajotuksia ja sääntöjä tottelee ja useasti autoiliat kiusaavat mopoilioita että miettikää vähän mitä paskaa te meille valitatte!
- Säännöt.
No just, siellä taas yksi uhooja, tää Windows 7.
Kuulut juuri siihen kastiin joka pilaa kunnollisten nuorten maineen. Ei mitään käytöstapoja.
Jospa se elämä opettais reppanaa.- huolestunut rouva 52
Itse kuvittelet olevasi nimimerkissäsi SÄäntö. Työnnä se pykäläsi perseessesi, ellei ole liian löysä
- jotain rotia
joo kyllä se opettaa kun sen yhen kerran tulee otettua matsia henkilöauton kanssa, saati raskaan ajoneuvon.
- huolestunut rouva 52
huolestunut rouva 52 kirjoitti:
Itse kuvittelet olevasi nimimerkissäsi SÄäntö. Työnnä se pykäläsi perseessesi, ellei ole liian löysä
mnina olenh thyhmä!
- hei hou lets gou
Mopoilijat on kuin joukko mustalaisia, muutama temppuilee niin kaikkia sorsitaan
- pöks
tämmöstä täällä puuttenperällä
http://www.kainuunsanomat.fi/Kainuu/1194702205385/artikkeli/katuralli karkasi taas kasista paltamossa.html - huolestunut rouva 52
Kuka saatanan ääliö on muuttanut avaustani? Nyt kyllä vastaavat ääliöt saatte kuulla kunnianne!
Hullut ovat hulluja kaikkialla!!!!
Itse opetin pojalleni turvallisen ajotavan eikä poikani ainakaan kyläläisten mukaan ajellut turvattomasti. Jos ja kun lapsenlapsesi käyttäytyy holtittomasti liikenteessä, käske hänen vanhempiaan panemaan mopo lukkojen taakse pariksi kuukaudeksi niin oppii olemaan ja ajamaan ihmisiksi.- nimimerekki
parahin homehtunut rouva 52.
Mopoilu harventaa tyhmempää mies väestöä jotta teidän kaltaiset ihmiset jäisivät pois. Pikkuhiljaa täällä ei ole enää ketään äänestämässä persuja jos saadaan jatkaa tätä menoa. Siis mikä oli vialla. - Keinot löytyvät
Kun seuraavan kerran näette mopopojan suunnittelemassa tuhmuuksia jossain, niin hyvä rouva, potkaiskaa varoittamatta kulkusille, eiköhän se siitä opi.
- 007299292921
Älä vittu yhtään turhaan rupea yleistämään, itte oon ajanu mopoa jo n.3 vuotta, kertaakaan en ole temppuillut, alkaa vittu ärsyttämään tollaset saatanan kukkahattu-tädit.
Temppuilu johtuu siitä, että nykyisissä mopoissa on ihan erilaiset tehot, kuin meidän nuoruuden vekottimissa. Ne on myös rakennettu enduromalliseksi, jolloin niiden hallinta on parantunnut. Putkesta sisäkalut pois, niin ne kulkee yli70km/h. Nyky nuoret ajelevat aina tilanteen mukaan. Jos liikenne valoissa palaa vihreä pyörätiellä, niin koukataan sinne. Ohitellaan autoja hidaskaduilla.
- paras provo
Tämä on kyllä paras vitsi aikoihin. :)
- Keinot löytyvät
Ei täällä kukaan koskaan vitsaile.
- rouva 52 on vitsi
Siis tuo alkuperäinen huolestunut rouva 52.
- Hengen pelastaja
Tämän takia on ikärajat ja mopokortit. Niillä pelastetaan henkiä.
- Keinot löytyvät
Epäilen silti että mopoilija hukkuu ajettuaan sillalta järveen tai mereen yhtä todennäköisesti ilman mopokorttia kuin sen kanssa, mutta kerrotaan mopopojille päinvastaista.
- kaupunkilainen
Avaaja, sinä tampio! Avauksen kuvassa on moottoripyörä, jota kuljettaa ammattilainen.
Haista sinä haahka pitkä paska, kun syyllistät keikkea, mutta et erota mopoa lentokoneesta, dorka.
Muutahan kuvasi tai anna avauksesi poistoon. Siis olisi antanut, mutta joku ehti ensin :D Toivottavasti kuvassa esiintyvällä ei ole sanottavaa asiattomasta avauksestsi. Saisit kaakattaja ensikerralla valita kuvasi paremmin, koska kanamainen käytöksesi on kanojakin kohtaan loukkaus.
ja miksi syytät jo kirjoituksistasi muita, olet kuin mikäkiTeiniXomgpussiinpuhuessa tulee päähin pissa. - huolestunut rouva 52
MUTTA, minä ALKUPERÄINEN huolestunut rouva 52 olen seuraillut taas tuota mopoilua!!
MUTTA, minä ALKUPERÄINEN huolestunut rouva 52 olen seuraillut taas tuota mopoilua!!
MUTTA, minä ALKUPERÄINEN huolestunut rouva 52 olen seuraillut taas tuota mopoilua!! MUTTA, minä ALKUPERÄINEN huolestunut rouva 52 olen seuraillut taas tuota mopoilua!!
MUTTA, minä ALKUPERÄINEN huolestunut rouva 52 olen seuraillut taas tuota mopoilua!! MUTTA, minä ALKUPERÄINEN huolestunut rouva 52 olen seuraillut taas tuota mopoilua!!
MUTTA, minä ALKUPERÄINEN huolestunut rouva 52 olen seuraillut taas tuota mopoilua!! - Bomber94
Tosta keulimisesta sen verran että itse harrastan sitä erittäin paljon ja muutakin kikkailua mopollani mutta se lähes aina tapahtuu isolla tyhjällä parkkipaikalla tms. paikkalla missä ei ole riskiä altistaa muita hengenvaaraan.
- Keinot löytyvät
Siellä isolla tyhjällä parkkipaikalla juuri rouva aina huolestuneena. Saisitte hävetä ketkut.
- huolestunut rouva 52
Keinot löytyvät kirjoitti:
Siellä isolla tyhjällä parkkipaikalla juuri rouva aina huolestuneena. Saisitte hävetä ketkut.
Sinä nimetön sontiainen olet nyt hiljaa.
- Keinot löytyvät
huolestunut rouva 52 kirjoitti:
Sinä nimetön sontiainen olet nyt hiljaa.
Kuinka te hyvä rouva nyt tuolla tavalla? Minähän seison teidän takananne, siinä vasemman pakaran nurkilla.
- fghgfh
Kyllä ne taitaa olla kevarikuskeja mitkä sillä yhdelläpyörällä ajelee. Mopotkun ei kovin kovasta vauhdista keulaa saa pystyyn.
- Mecemies
Helpottakaahan nyt vähän, tiukkapipot, ettekö itse ole olleet nuoria?!
Olen huomannut, että moni autoilija oikein vihaa mopoilijoita, kun ne ajavat siinä edellä tai perässä! Ottakaa nyt helvetissä huomioon, että se mopo/skootteri on ensimmäinen moottorilla liikkuva kulkuneuvo, jolla nuori pääsee muun liikenteen sekaan! Koska ja millä laitteella sinne pitäisi mennä? Pitäisikö olla ajettua kilometrejä pari miljoonaa, niinkuin minulla on? Mistä sen kokemuksen saa, jos ei liikenteestä? Keuliminen, ym vastaava ajotapa ei sovi liikenteeseen, mutta normaali ajo, siinä ei ole mitään pahaa! Kun näet nuoren mopoilijan ajavan tiellä, niin anna hänelle tilaa ja varo, ei hän ole vielä, kun pelkkä raakile liikenteessä, anna tilaa, ja varo hnen ajokäytöstään, kaikki säännöt ja ajotapa ei ole läheskään vielä hallussa.
Siis: Antakaa nuorten ajaa mopoillaan, älkää ITSE aiheuttako vaaratilanteita älyttömällä mopovihallanne, heiilä, niinkuin meillä kaikilla muillakin on oikeus liikkua yleisillä teillä, heistä, näistä nuorista tulee varmasti parempia kuljettajia, jos annatte esimerkkiä omalla ajokäytöksellänne!
Olen itse paljon ajava,teen virheitä siinä, missä muutkin, ajan mielelläni kovaa, mutta ainakin yritän ottaa huomioon myös muut tiellä liikkuvat, mitään vihapuheita enkä suorastaan vaarallista ajokäytöstä nuoria mopoilijoita kohtaan en ymmärrä enkä hyväksy!
Selvyydeksi vielä, että olen 54 v. ja työni vuoksi ajan edelleen n.70t. km/vuosi, osan Suomessa, mutta myös muissakin maissa.- Hah!
Taksisuharit ja mustalaiset ajavat "Mecellä".
- Mecemies
Hah! kirjoitti:
Taksisuharit ja mustalaiset ajavat "Mecellä".
En ole mustalainen enkä taksi, ajan vaan paljon ja tarvin luottettavan auton alleni, jolla myös pääsee, mutta: Olen oppinut ottamaan toisetkin huomioon, MYÖS MOPOILIJAT!
- Amishhshshhshhshshsh
Mul on derbin runkoon istutettu 250cc suzuki rm rossipyörän kone.
Huiput väleistä riippuen 120-170km/h, tuntuu meleko hullulta tommonen vauhti derbin rungol mut hyvin se on kestäny :D.
Siinä on kukkahattutädeillä ja setäsinisillä ihmettelemistä ku pökkään pykälän pienemmän vaihteen silimää ja keke pystys karkuu. :)
Nii että oikeen odotan että alatta "varjostaa" niillä teiän toyotien ja nipponien reuhkoilla että saapi yrittää pysyä völijysä.
Mopot sun muut päristimet vaan kuuluu nuoruuteen, elämää ei sen enempää. :)
Ja anteeksi, nukkuin ylä-asteen äikän tunnit ko yöt menee tallisa nuitten romujen kaa.- Keinot löytyvät
Nytpä huolestunut rouva jääkin melko varmasti talliasi vaanimaan ja aikoo tuikata sen tuleen joku yö.
- Jenkeissä käynyt
Lujjaa meet, mutta setäsinisillä on pelit jotka menevät vielä lujempaa. Koitappa joskus, että pääsetkö luotia karkuun!
Jenkeissä maksetaan mopoilijoista, jokka keulii, niin tapporahaa ja hyvin kuuluvat tienaavan! :)
- Mopoilija-94
Itse olen moponi maksanut ja itse olen moponi myöskin virittänyt !! Nyt sittemmin syksyllä päätin että laitan takaisin vakioksi ettei noita sakkoja tule kun tosiaan ajokorttia pitäisi ihan kohta puoliin ruveta ajamaan. Oletteko koskaan ajatelleen kuinka vaarallista on ajaa yksin skootterilla -45 km/h kahdeksankympin alueella kun rekat ja autot kiilaavat vuorottellen sut pitkin ojia ja lampputolppia siinä sitten pujotellessasi voit miettiä että kannattaako se nyt kuitenkaan ajaa vakiolla ja kuolla kun kaikki naiset vetelee vaan huulipunaa huuliinsa minkki turkit päällä ja ajelee bimmereillänsä pitkin poikin kahta kaistaa ja kattelevat vaan kotio päästessään ku o joku näärmukin tullu etupuskuriin ku on taas jonku kiilannu johki pöpelikköön.. Ihan voin tämän kokemuksellani todistaa kun mersu nais kuski lähti ystäväni ohi joka ajoi 60 km/h alueella mopoille sallittua 45 km/h ja kiilasi tämän rotvalliin niin pahasti että ystäväni lensi kaaressa pitkin jalkakäytävää ja hyvä kun tämä nainen sitä edes huomasi kun iskelmä pauhasi autossa täysiä vaikka ystävävi skootteri oli aivan pillun päreinä auton alla oli aika hurjan näköinen tuo mopedi kun se sieltä alta revittiin pois, onni onnettomuudessa että lensi alta pois..
- jotain rajaa
ja mitä sitten?
- wdwddwd
pitääkö tiedän puhua tota vittumaista murretta???
- korjaan8589498545983
teidän*
- Keinot löytyvät
korjaan8589498545983 kirjoitti:
teidän*
Ei korjailla sitä vittumaista murretta!
- on kokemusta
Yksi asia mikä on paha.Nuoriso ajaa laumassa tien täydeltä,varsinkin pyöräteillä.
Lauma kun tulee pyörätiellä vastaan,parempi on väistää pyörätieltä pois,jos se vain on mahollista.- SkyHighCowboy
Lauma tulee säikäyttää laukauksella karkuun, jolloin sen voi ajaa näännyksiin.
- Mopoilija-94
Vaikka ajaisit yksin nätisti tien sivussa, mutta jos sinulla on vahtia vajaa 100 niin saat niin murhaavia katseita ja vaarallisia ohituksia, että kyllä siinä saa skarppina olla itse kukin !!
- xx
Kyllähän tuo mopoilu pyöräteillä on lähtenyt käsistä jo siinä, että mopot ylipäätään on päästetty pyöräteille. Pitäisi kieltää pyöräteillä ajo kokonaan ja sallia vaan yleisillä tieliikenneväylillä autojen joukossa. Autot pitää mopoilijan mielen nöyränä. Pyöräteillä nöyryys puuttuu ja tilanteiden ennakointi on yhtä kuin = 0. On suoranainen ihme, että onnettomuuksia ei ole sattununut enempää. Liikun itse kilpafillarilla, rullilla ja kickbikella ym. pyöräteillä ja voin kokemuksesta sanoa, että homma on lähtenyt mopoilijoiden osalta lapasesta.
- niiseossoeoeos
"Lauma merkitsee isoa joukkoa eläimiä. Eläinten eläminen laumoissa on perustavaa laatua oleva ongelma sosiobiologiassa. Lauma tuo turvaa joillekin eläimille, sillä esimerkiksi seeprayksilö sekoittuu raitojensa avulla lauman sekaan ja niin saalistajan on vaikeampi huomata se.
Laumassa on kuitenkin paljon todennäköisempää selvitä, sillä ympärillä saattaa olla satoja muita yksilöitä suojaamassa. Lauman jäsenet saattavat myös suojella muita jäseniä." - Täällä trollataan.
xx kirjoitti:
Kyllähän tuo mopoilu pyöräteillä on lähtenyt käsistä jo siinä, että mopot ylipäätään on päästetty pyöräteille. Pitäisi kieltää pyöräteillä ajo kokonaan ja sallia vaan yleisillä tieliikenneväylillä autojen joukossa. Autot pitää mopoilijan mielen nöyränä. Pyöräteillä nöyryys puuttuu ja tilanteiden ennakointi on yhtä kuin = 0. On suoranainen ihme, että onnettomuuksia ei ole sattununut enempää. Liikun itse kilpafillarilla, rullilla ja kickbikella ym. pyöräteillä ja voin kokemuksesta sanoa, että homma on lähtenyt mopoilijoiden osalta lapasesta.
Puhut liian viisaita.
- Revolution2011
Jeaaaaaaaaaaaaaaaaa!!! Tosi käleetä. Saisi vain vielä paukahtelee noi ajopelit, niin olisi jo kunnon menoa ja meininkiä. Vallankumous tulee ja mopopoikia tavitaan kyttien eksyttämisessä, jotta saadaan kunnon hälinä aikaan. Kaikki vain talkoisiin mukaan, teitä tarvitaan jokaista. Lahdattavaa riittää.
- Revolt 2012
Vallankumous on vasta ensi vuonna.
- idiootit.
Tietenkin joka ikinen auto liikenteessä ajaa nopeusrajoitusten mukaan, kukaan autoilija ei koskaan aja ylinopeutta, saatika polta kumia, leiki autolla, viskele lasinpesunestettä mopoilijan silmille joka viides minuutti kun ajaa, heittele tupakan tumppeja, heseroskia, tölkkejä ymym. ikkunasta ulos katsomatta kenen tai minkä päälle ne heittää, liikenteessä ei koskaan ole rattijuoppoja, saatika punaisia päin ajavia, tai ihmisiä jotka eivät käytä vilkkua, eikä tietenkään näitä ihmisiä jotka eivät pysähdy suojatien eteen kun joku ylittää sitä, eikä tietenkään kukaan koskaan aja kenenkään yli, kolareitakaan ei koskaan tapahdu. Kaikkien valot myös tietysti aina toimii, varmasti myöskin turvavyötä käytetään. Jälkihän sen jälkeen kun pää on lävähtänyt tuulilasiin ei ole mitään verrattuna mopoilijaan jolla on kypärä päässä jossa on pintajännite ja suojauskyky mennyt? paska kypärä voi kuitenkin pelastaa ihmisen hengen vaikka nokka oliskin poskella.
Mitä te olette mopoilijoita syyttämään, yhtä holtittomasti ja turvattomasti tekin tuolla autoteillä ja yksityisalueilla ajatte. Täysin en mopoja puolusta, löytyy kyllä holtittomia kuskejakin, mutta älkää yleistäkö että joka vitun ihminen on sellainen. Kyllä on omassa elämässä jotain vikaa jos täytyy toisten elämään niinkin pahasti puuttua että pitää joku käräyttää. Lapsellista paskaa.. Mopoautoista voin sen verran sanoa että suurin osa kuskeista ei osaa mautollaan ajaa.. Poikkeuksia kyllä löytyy.
Jos mietitte kuitenkin omaa sekä muiden teidän autoilijoiden liikennekäyttäytymistä ennen kun tulette nuorisoa sortamaan.
Ja en ole mikään mopojonne, vaan tähän vitun valittamiseen kyllästynyt skootterityttö sillä vitun viritetyllä mopolla.- Autossa sääsuojassa
Osuva nimimerkki sinulla. Minustakin skootteritytöt ovat usein idiootteja.
- l-ate
Autossa sääsuojassa kirjoitti:
Osuva nimimerkki sinulla. Minustakin skootteritytöt ovat usein idiootteja.
Itseasiassa, tarvitset kai silmälasit ? Siinä ei lue idiootti. Vaan idiootit. Mutta tosiaan, jos välttämättä nyt vaadit tätä, niin kirjoitan kyllä omalla nimimerkilläni. :)
Mutta kyllä, osaan olla idioottikin. Puolustan vaan omanikäsiä, kun tollaset keski-ikäiset toivottomat paskiaiset vouhottaa keulimisesta. Omassa käyttäytymisessänne vikaa siellä liikenteestä, mistä nuoret lienee oppineet.. - Autossa sääsuojassa
l-ate kirjoitti:
Itseasiassa, tarvitset kai silmälasit ? Siinä ei lue idiootti. Vaan idiootit. Mutta tosiaan, jos välttämättä nyt vaadit tätä, niin kirjoitan kyllä omalla nimimerkilläni. :)
Mutta kyllä, osaan olla idioottikin. Puolustan vaan omanikäsiä, kun tollaset keski-ikäiset toivottomat paskiaiset vouhottaa keulimisesta. Omassa käyttäytymisessänne vikaa siellä liikenteestä, mistä nuoret lienee oppineet..Minäkin käytin monikkoa ja voitkin vetäistä sen monikon vaikka päähäsi.
- l-ate
Autossa sääsuojassa kirjoitti:
Minäkin käytin monikkoa ja voitkin vetäistä sen monikon vaikka päähäsi.
:D Oletpas säälittävä :)
- Autossa sääsuojassa
l-ate kirjoitti:
Sääli on sairautta.
- sinijesse
l-ate kirjoitti:
Noin kaunis tyttö ja noin vihainen?Ei sovi ollenkaan. Käytöstapoja, puolin ja toisin.
- jotain rajaa
jos nyt hirveesti lentää tumppeja, hese pakkauksia ym silmille niin pitäskö kattoo sitä turvaväliä sillä jos näin on sulle käyny niin oot varmaan toisen puskurissa ollu kiinni.
- Ei kenekään puolella
Älä sure, pian pääset sinäkin tekeen auton kanssa samaa paskaa. Nuo, joita kuvailit, on niitä entisiä mopokeulijoita, jotka saavat rikkoa kaikkia sääntöjä. Ei ne paskiaiset siitä miksikään muutu, kun auton ajokortin saavat ja niin et muutu sinäkään. Että tervemenoa vaan siihen paskasakkiin. Ja niinhän se on, että paska päätyy pellolle horsmaa kasvaan.
- Sivusta seurannut
Kännykkäkuva mopoilijasta joka keulii ja kilpi ylös ( parasta jos kilpi näkyy kuvassa) niin ei muuta kuin viestiä vakuutusyhtiöön niin vakuutus loppuu aika lyhyeen. Eikä muuten tule saamaan vakuutusta muistakaan yhtiöistä sen verran yhteistyö yhtiöiden välillä pelaa !
Ainakin poliisi kun ilmoittaa tällaisesta keulijasta joka saadaan kiinni menee viesti herkästi vakuutusyhtiölle. Riippuu tietty konstastakin tekeekö ilmoituksen.
Siihen loppuu keulimiset.- kateellisia ootte..
Turha syyttää nuorisoa.Minäkin keulin ja ole sentään 50v.
Että osaakin olla julmetun kivaa.
Oikein sääliksi käy näitä keskiverto ihmisiä,joilla ei ole mitään elämää.
Lisäksi kukahan ne mopo nuoret ovat kasvattaneet?Katelkaahan
sinne peiliin muutenkin ,kuin meikkaus tarkoituksella. - Narraat!
kateellisia ootte.. kirjoitti:
sinne peiliin muutenkin ,kuin meikkaus tarkoituksella.Ei yli viisikymppisellä enää keuli.
- ^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^
kateellisia ootte.. kirjoitti:
sinne peiliin muutenkin ,kuin meikkaus tarkoituksella.Enpä sinuna paljon viitsis kehuskella.
Selvää on , jotaki puuttuu päästä yli viiskymppisellä keulijalla.
Olet jäänyt viisitoista vuotiaan tasolle.
- mopopoika asdas
lopettakaa toi ininä mopoista jos ette aikuiset ihmiset muuta keksi kuvalittaa jostain mopoista ni painukaa... ei vit.. oikeesti voi ei joku keuli ohitseni vittu daa rouvat ja kukka hattutädi dfvdflgjfhvolxkfcglmzspkfjokhnvxäf
- ul,jymnhgsbs
Kaikki mopoileva nuoriso pitäis vispata spermaksi ja kaataa ojaan!
- Mitä haaskausta!
Moni nälkäinen skootterityttö tulisi siitä vispispermasta hyvin iloiseksi.
- liikenneministeriönn
KAIKKI OLI ENNEN HYVIN! NYKYÄÄN ON KAIKKI HUONOSTI. Korjausehdotus: kaikki joille nykyajan menosta aiheutuu sydänsurua, harmaita hiuksia, tai tarvetta päivitellä: tappakaa itsenne! SITTEN ON TAAS KAIKKI NIIN PIRUN HYVIN!
- nuoriso=ongelma
Voiko siellä, missä loisii vapaan kasvatuksen vapaat jätehedelmät olla mikään muu kuin vapaa maksimaalinen ongelma? Eipä taida olla.
- kova sana
Muutama viikko sitten pääkaupunkiseudulla autoilija törmäsi mopon perään joka ei päästänyt autoa ohittamaan kun mopokusiaiset rinnakkain ajamalla estivät ohipääsyn. En tiedä törmäsikö autoilija tahallaan vai vahingossa mopon perään mutta hatunnosto hänelle. Hän teki sen mistä itse olen vain uneksinut, mutta ehkä joku päivä rohkenen tehdä saman JA RUNTATA MOPOT JA MOPORAKKARIT OJAN POHJALLE NIIN ETTEI JÄLJELLE JÄÄ KUIN KASA ROMUA. Tähän asti olen vain heitellyt niitä kivillä.
Johan on kumma ettei näitä huligaaneja saada kuriin.- Huligaanit kuriin!
Olethan myös murissut ja takonut rintaasi?
- ei sääntöjä?
Jäin kerran mopoilijan alle tiellä, millä mopot ovat kielletty. Lähti tyyppi aika nopeasti pakoon, enkä ehtinyt ottaa rekisterinumeroa talteen poliisia varten. Törkeää ja vastuutonta käytöstä.
- Kova kohtalo
Minä taas jäin pappamopon pinnojen väliin ja nyt haluankin tietää miten pääsen pois?
- MOPONALLE JÄÄNY HOMO
saisit jäädä autonkin alle niin et olis täällä foorumilla valittamassa vaan manalassa V I T U N ÄÄLIÖ
- temppu eikä mikkään
MOPONALLE JÄÄNY HOMO kirjoitti:
saisit jäädä autonkin alle niin et olis täällä foorumilla valittamassa vaan manalassa V I T U N ÄÄLIÖ
Miten sä sinnehomo sinne mopon alle päädyit? OOksaä semmonetemppukuski?
- jorantanen
varmasti mopoilijoiden joukossa on paljon ns turveloita sitä en kiellä. itsekkin ajelen paljon ylinopeutta joskins 600 kuutioisella. tulee myös keulittua jne jne. silti voin sanoa että teillä huolestuneilla iäkkäämmillä ihmisillä ei ole paljoa varaa yleistää... ei riitä käsissä sormet laskemaan niitä kertoja kun on juurikin "huolestunut eläkelläinen" ajanut autollaan nätisti hymyillen päin punasia tai vaihtanut kaistaa suoraan päälleni vaikka ollaan vierekkäin ajettu hyvän matkaa. sokeita ajattelemattomia apinoita on jokasessa ikä ryhmässä riippumatta siitä millä liikutaan. omana puolustuksenani voin sanoa että vaikka tiedän tekeväni väärin ja tyhmästi kun riehun moottori pyörällä keula pystyssä 2markkaa lasissa. nii silti näen sen pienempänä pahan kuin monen autoilijan törttöilyn mitä on tullu seurattua. itse esim en päästelee kaupungin läpi... moottori tiet on sitä varten. koulujen edustalla jne missä näkyy mukeloita tai voi niitä olettaa olevan ajan huomattavasti hiljempaa. vaikka moni autoilija yrittääkin tulla ohi tai roikkuu ihan taka renkaassa. kaikelle on paikkansa. ja ihan vinkkinä on aika paljon toden näkösempää että autolla sählätessäsi tai hurjastellessasi tapat sivullisia. kuin esim minä tällä mun pärrällä. sen lisäksi että mp pysähtyy... niin osaan ajaa seinään. etten telo ku itteni. käyttäkää ihmiset päätänne. jos on samat naamat näitten mopojen kuskina. ottakaa kilvet ylös? antaaa poikien leikkiä mut heille pitää antaa siihen myös paikka. et ei sit tulla motkottaa jos ovat illalla esim tyhjällä isolla parkkipaikalla. ei ihmisten välissä apinoida mut jos on joku tyhjä alue mis leikkivät ni antakaa niitten leikkiä. ja lässyn lässyn tost mopojen virityksestä ne on ihan aina ollu vireessä niin kauan ku mopoja on ollu. sillo 60 luvulla jokane pappis meni sataa. turha moralisoida et nuoriso on hunningolla mopoja vaan on enemmän. ja kotona voidaan vaikuttaa tähän ajotyyliin... ei nyt syyllistetä ihan jokasta mopoilijaa. autoilijat ja ihan kaikki ihmiset törttöilee oli sitten nuori tai vanha et jäpä jäpä teille takasin vaan :)
- jotain rajaa
AHAA eli kun muut törttöilee niin sinäkin saa törttöillä, kyllä on kypsää touhua.
- jorantanen
jotain rajaa kirjoitti:
AHAA eli kun muut törttöilee niin sinäkin saa törttöillä, kyllä on kypsää touhua.
misäs kohtaa sanoin noin? daiju xD
- Vitun kondomi imiä
Natsitervehdys heil hitler
Mikäs nimi on senkin kade vanha kurppa mun MOPO menee tollasts 80km/h
Rahaa mennu tunigngii toista tuntia Käykös kateeks ku et ees pysy ees konee ääressäkään pystysttä vitun horo reeniä horo reeniä
~~mitä hitaammin tippuu sen parempaa tule~~- Heh!
Hyvin sä vedät.
- viikate..
kamut ei ymmärrä että kun ajellaan rinnakkain ja etupyörä kiinni edellä ajavan taka renkaassa miten käy kun tulee hetki pysähtyä tai hiljentää vauhtia nopeasti ryskispampots ja aivot pellolla ja suolet ojassa eikä nämä usko kuin on myöhästä, poliisien pitäisi lisätä valvontaa etenkin kun on koulupäivä loppu ja kiire kotiin!
- Janne78.
Mopopojat on aivan älyttömän söpöjä(paitsi ne pahimmat finninaamat) ja sporttisia. Niitä on niin ilo katsella ja kotona sit fantasioida ja...
- huolestunut rouva 52
suksikaa kuuseen mopoilijat!
ps olen lesbo - 4+5
Saatte kyllä ottaa kuvia mopoilijoista julkisella paikalla, mutta ette saa julkaista niitä ilman heidän lupaansa. Jos julkaisette ja he saavat tietää sen, joudutte maksamaan aika mukavat korvaukset.
- Sorry!
Kyllä ne kuvat saa julkaista, jos ne on otettu julkisella paikalla. Asiasta on olemassa ennakkopäätös.
- luvittakuvattu
Sorry! kirjoitti:
Kyllä ne kuvat saa julkaista, jos ne on otettu julkisella paikalla. Asiasta on olemassa ennakkopäätös.
Käypäs lukasemassa lakia ennen kun alat pätemään. Julkisella paikalla saa kuvata, mutta kuvaa ei voi laillisesti julkaista, mikäli siinä oleva henkilö on tunnistettavissa, eikä hän ole antanut lupaa kuvan julkistamiseen.
Omasta kokemuksesta voin kertoa, että virkavalta puuttuu asiaan.
- tässä teille teinix
bonel, ömena, ase, vov, rela, thc, urpo. Eikös olekin hurjia
nimiä täältä Tampereen Lentävänniemestä ja Lielahdesta.
Ei uskalla iltaisin liikkua, jos kyseisten "jengien" jäseniä on liikkeellä.
Mopoilla päästelevät hurjaa 40km/h. Poliisi on täysin
voimaton. K-marketin takana punovat hurjia juoniaan ja
Teboililla tappavat aikaansa. Miten ihmeessä olen voinut
säilyä hengissä kaikki nämä vuodet. Olen vasikka ja joudun
maksamaan heille suojelurahaa, jotka he sitten käyttävät
energiajuomiin ja bensaan. Kyllä, totta se on, heillä on vasikoita, joita
kiristetään tarpeen tullen. Voi vittü, missä ihmeen haavemaailmassa
nämä kakarat oikein elävät?? Vasikka??
Jättäkää lapset se tv:n katsominen vähemmälle, ja tehkää
jotain kehittävää. PUMPULIKASVATUS & KURINPUUTE, kahta en vaihda.- Krhm!
Tällä palstalla käsitellään vain Varkauden hengenvaarallisia ja rikollisia mopojengejä.
- Don Quixote
Huomaa hyvin miten mopourpot ovat tälläkin foorumilla vauhdissa. Pahinta on se, että joissakin kaupungeissa, kuten Joensuussa, ilman aivoja kasvaneiden per****tä siinneiden kätilön huolimattomuutta vessasta vetämättömien tapausten annetaan rellestää kevyen liikenteen väylillä. (toim. huomautus: ko. tapaukset eivät kykene lukemaan edellistä lausetta.)
Olen itse ilmoittanut 18:n urpon rekkarit poliisille ja pyytänyt tarkistamaan viritykset.. Kun ovat ensin painelleet kilpapyörästäni helvetillistä vauhtia ohi.. c u suckers. Tehkää muut samoin, ja hankkiudutaan eroon jonnin joutavasta häirikkölaumasta. - Stadilainen_monesko?
Semmoistahan se nykyään on...! Nuoret oppii jo nuorena Rullalaudoillaan....Ai että ottaa päähän Narinkka Torilaa ja Steissillä kundien pelleilyn...!
Sitten tulee MopoIkä ja sama homma jatkuu....! Nykynuoret ovat niin välinpitämättömiä nykyään esim bussissa koitappa saada paikka täydessä Dösässä ...Mä kyllä saan kun oon sen verran härski...!
Kundit ja gimmat ihan samanlaisii.... Seisoo isossa ringisssä steissillä,
kauppakeskuksessa että täytyy vaan törkeesti puskea läpi ( ainakin jurrissa )..
Kuroton Sukupolvi!
Tehtiin ite nuorena ihan samaa mutta sivummalla...pois toisten silmistä....
Et silleen....;-) - mies35v
Oletko "huolestunut rouva" ajatellut että nuo mopoilijat tulevat maksamaan sinunkin isot eläkkeesi ja eläkerahoilla tehdyt ulkomaanmatkasi? Ja että he joutuvat tekemään pidempiä työpäiviä pienemmällä palkalla ja pääsevät eläkkeelle paljon myöhemmin kuin sinä tulet pääsemään?
Jos nyt jättäisit sen kameran kotiin ja annat poikien pitää hauskaa vielä kun voivat. Muutaman vuoden päästä he ovat opiskelemassa eikä heillä ole enää aikaa pitää hauskaa ja ajella mopolla.- Lama tulee taas
Eivät ne tule maksamaan muuta kuin sossurahoista itselleen Viru Valgeaa.
- tuleva mopoilija 97
Olet oikeassa. Itsekin aion ensi vuonna hommata mopon ja pitää hauskaa
- Lama tulee taas
tuleva mopoilija 97 kirjoitti:
Olet oikeassa. Itsekin aion ensi vuonna hommata mopon ja pitää hauskaa
Riittääkö rahat hauskanpitoon kun lama iskee?
- et ole tosissasi
"Oletko "huolestunut rouva" ajatellut että nuo mopoilijat tulevat maksamaan sinunkin isot eläkkeesi ja eläkerahoilla tehdyt ulkomaanmatkasi? Ja että he joutuvat tekemään pidempiä työpäiviä pienemmällä palkalla ja pääsevät eläkkeelle paljon myöhemmin kuin sinä tulet pääsemään?"
Meinaatko että nämä pullapersevempulat muka töihin pääsee?
Siellähän joutuisi töitä tekemään, eihän sellainen käy päinsä.
Silloinhan ei jäisi aikaa ostoskeskuksilla notkumiseen ja muuhun
yleiseen velttoiluun. Ei niin epätoivoista työnantajaa olekaan, että
näitä paskavätyksiä palkkaisi. Mieluummin sitten vaikka ulkomaalaista
työvoimaa. - onko teillä
kakaroilla semmoinen kuvitelma, että voitte rääpiä naamaanne ja ette
joudu siitä vastuuseen?
Siinä voi teinixin käydä huonosti jos rupee naamaansa aukomaan
väärässä paikassa. Ei se sitä tarkoita, että sanotte vanhemmillenne
mitä tahansa ja he eivät teitä kurita, että se sama pätee muualla.
Tähän päivään mennessä en ole kakaroitten antanut silmille
hyppiä enkä anna jatkossakaan. Kummasti uhohalut
äpäriltä loppuvat kun pitäisi ryhtyä sanoista tekoihin ;-) - CrossiMimmi87
ohhoh...ei voi muuta sanoo... valittajamummoja löytyy joka nurkasta... ei taida olla omaa elämää kun täytyy muitten tekemisiin puuttua! Antaa mopoikien leikkiä, se on sitten omalla vastuulla jos jotain tapahtuu, ja vähän oma vika. Parhaiten sitä oppii sitten kun tekee niitä virheitä. Voin ainakin itse tunnustaa että kun olin 15-16v niin leikin mopolla,viritin, ajoin keula pystyssä ym... ja sama homma jatkuu edelleen mutta pyörä(t) isompia, ja olen nyt 24v. Joku varmaan ajattelee että ei ole järkeä, mut mä sanon vaan että AAAAHH se tunne kun adrenaliini virtaa ja joka hetki voi olla viimenen! se on nääs se jännitys ;) ainakin omalla kohalla.... Meitä on niiin moneen menoon, jotkut istuu hiljaa kirkonpenkil, jotkut istuu kotona aamusta iltaan ja kyttää mitä naapurit tekee...ja jotkut elää jokasen päivän täysillä kun se olisi viimenen päivä ;)
- copycat42
Ja kuka asialle muka tekee jotain? Saavat tehdä mitä haluavat tietenkin, vai menetkö kertomaan heidän isälle? Poliiseja tuskin mopoilijat kiinostaa.. Sitäpaitsi ei tässä maassa saa käyttää yhtään sellaista keinoa joka opettaisi nykynuorelle jotain. Että näin :D
- noppee pappa fude
elekee aena syyttee poekia.miul on kohta kuus kymppiä mittarissa eli ikää.minunkin piti virittää tuo fude,nyt se kulukoo 80km tunnissa,on kiva lähtee kotonta ku piäsöö isolle pikitielle oon koettana kuika pitkäle piäsöö yhelä pyörälä eli etupyörä ilimassa.ennätys on 680 metriä,nyt havittele uutta ennätystä elikkä kilometriä.sit mie varmaa kohta piäse ikä junnujen ennätysten kirjaan.meillä on ukkoe kanssa kisa,voettaja sua etelämatka palakinnoks on tässä aekoo harjotella marraskuu puolee välii,sit on kisat,sit meillä on kisat että joka käö torilla noppeite kahvila ja takasi,yks vahtii että muki on tyhjä kaekkii on juotava mustana ettei tuu touppinkia maijola jiähyttelyä.matka ajo on kuus kilometriä suuntaasa ja kahvit,toevotaa ettei tuu kissala pojat ottaa nopeus ennätystä tiele.
- impi liisa
meilläpäin on vähän samanlainen kisa tyttöjen kanssa.olen isoäiti 59vuotta.minäkin viritytin mopon,kulkee ainakin 94kilometriä tunnissa.ottivat jonkun ahistajan pois kaasuttimesta,ei oo papparaiset enää jupiterilla ajelleet ohi.nyt niitä ottaa pattiin puhuvat kyläpaarissa että kylän nopein impi,nimeni on oikeasti impi liisa.
- M+A1
no ei kyllä autoilijatkaan kunnioita paljoakaan mopoilijoita.... pariin kertaan on meinannu auto tulla eteen taikka kylkeen, ja ohittelee vaarallisesti, niin ja viime viikol meinasin jäädä bussinkii alle, ja tiedän että mä olisin saannu mennä eka.....
- Loppuu se mussutus!
Lakkaa luulemasta että sulla on liikenteessä jotain erivapauksia. Pyskältä lähtevää dösää tai sporaa on väistettävä, vaikka mopo olis kuinka viritetty!
- M+A1
Loppuu se mussutus! kirjoitti:
Lakkaa luulemasta että sulla on liikenteessä jotain erivapauksia. Pyskältä lähtevää dösää tai sporaa on väistettävä, vaikka mopo olis kuinka viritetty!
se bussi kyl vaihto vaa kaistaa..eikä mun mopo oo mikää viriviri!!!
niin ja mul on kevarikii, eikä silloinkaa aina kunnioiteta!!!! - Loppuu se mussutus!
M+A1 kirjoitti:
se bussi kyl vaihto vaa kaistaa..eikä mun mopo oo mikää viriviri!!!
niin ja mul on kevarikii, eikä silloinkaa aina kunnioiteta!!!!Ei ajeta mopoilla eikä kevareilla bussikaistalla!
- M+A1
Ei ajeta mopoilla eikä kevareilla bussikaistalla!
no eipäs ollu bussikaista, ku ihan normi kaista!!!
- A1!
no eipäs ollu bussikaista!! että mussutimussuti vaa!!
- Loppuu se mussutus!
M+A1 kirjoitti:
no eipäs ollu bussikaista, ku ihan normi kaista!!!
Turha selitellä! Itse töpeksit siellä!
- Ajoinhansielläminäki
Jo vain saa nimenomaan mopolla ajaa bussikaistaa. Mutta ei kevarilla.
http://www.liikenneturva.fi/www/fi/kysyttya/mopoilu.php?we_objectID=2970
Revi siitä. - Ablodit
Ajoinhansielläminäki kirjoitti:
Jo vain saa nimenomaan mopolla ajaa bussikaistaa. Mutta ei kevarilla.
http://www.liikenneturva.fi/www/fi/kysyttya/mopoilu.php?we_objectID=2970
Revi siitä.Kylläpä oletkin pedantti kaistapujottelija.
- torkkuajastin
Ainahan klopit rajojansa on ettiny jo puuautoista lähtien:) Koitahan rouva 52 muistella omaa murkkuikääsi ja muistella millä pojat sillon kaahas... ja miten:)
- itseäni lohduttaa
tieto siitä että nämä "isänmaantoivot" tulevat jäämään työttömiksi,jotka
rahansa hakevat sossusta. Armeijaan menijöiksi heistä ei ole, koska
siellä käsketään. Kamalaahan se sellainen on, kun pitäisi jotain
tehdä. Kiellot ja käskyttämiset saattavat tuoda lapsiparoille estoja.
Eihän se käy päinsä. Jätkät eivät osaa kävellä suorassa ja osa
heistä meikkaa. Likat on niin jätkää olevinaan, että naurattaa.
Näitä pitäisi nyt sitten niin sääliä. "Nuorten pahoinvointi", paskanmarjat!!
Sen siitä saa, kun on liian hyvät oltavat ja mitään ei tarvitse tehdä.
Sillä lailla vanhemmat, hyvin olette onnistuneet kasvatuksessa.
Äiskä ja iskä ovat frendejä eivät auktoriteetteja.... - aika muuttuu
mutta touhut pysyvät samoina. Näin on aina ollut ja tulee olemaan.
Lakatkaa se jannujen lynkkaaminen!!- Kilvet pois!
Poliisi lahtaa, ei kun jahtaa ne mopojannut ja niiden viritetyt mopot, se on niitten hommia.
- miksi mun vasen
palli on alempana kuin oikea??
Minkä ihmeen takia??
Miten tässä pitäisi nyt toimia??- fddfsdfgfhgjhg
hanki iso maasturi ja jyrää mopopellejen yli problem solved
- Ei huolta.
Vasemmistolaisella vasen palli on painavampi ja roikkuu siis luonnostaan vähän alempana.
- Hienoa duunia
Tosin moni nykyisistä 15-16 kesäsistä osaa ajaa jopa liikennesääntöjen mukaan (nopeus rikkomuksia lukuunottamatta). Ainut ongelma miki tuntuu vaan olevan niin asenne ja käyttäytymisongelmat. Tuntuvat ajattelevan olevan muita parempia liikenteessä tai muutenkin että ovat niin coolia porukkaa.Tosin kyllä se isottelu kuuluukin nuoruuteen pitkälle ikää (itse vasta 18v, ja kyllä se kuuluu vieläkin tähän ikään).
- ootte tyhmiä
aikuiset. Aina haukutte meitä nuoria. Teillä itsellänne on ollut vapaakasvatus.
Me voidaan pahoin ja se on teidän vika, ei meidän.- Emme ole tyhmiä
Siinä juuri on aikuisuuden mitta, että pystyy kantamaan vastuun omista tekemisistään.
- Ihan sama
Mitä hemmetin väliä sillä on miten jotkut ajelee. Se on niitten oma asia ja jos niska menee poikki niin voi voi.
- Niimpä!!!
Niin kauan ku menee vaan ajajalta niskat poikki, ainoastaan.
- Verokarhun uhri
P****le, jos meniski nirri pois kerralla, mutku jäävät potkiin ja sit niitä hyysätään jossain pipiläs ja kenen rahoilla? Mun tietty! Mä jourun maksaan veroja niin p***keleesti, että pullamössömussukat saatais parsittua taas mopolla keuliin s****na!
- Vapaakasvatus
Vapaakasvatus, ja paskat, oli tiukat kotiin tuloajat ennenku täytti herraneaika 18 o.o saaatii sitä parit poliisit moneenkiin otteesee perään.
- Separimiesssss
Varokee vua otin kaapungi kisasimman piikin tallista esille, ceebeeärrä menee ainakii sen 116.8.. Eikä sillä voi aijjaa ku täysillä. Soettakkee suorraa polliisit ku semmone punane paholoene, rek nro. is 48 vetäsöö 40km/h alueella satasta ohi.
- nsr feat. malossi180
joo joo mut separi on oikeesti hyvä pyörä on mullaki näsäri tallissa ootelemassa sen vaihoin separiin tos vuos sitte mutta lu vuren päästä on kortti nii tuun näsärillä näyttää niille varkauven kukkamummoille saatana katotaa ku veän 170 neljäkypi alueella saatana nii ei siin sinivuokot auta vittu
- poikien kolttosia?
Iskivätkö mopopojat jälleen?
http://www.iltalehti.fi/uutiset/2011102414632097_uu.shtml- mopopoika9695959576
ei helvetti , mopopoikien vika, sitähän minäkin tässä mietin
- mjg
Järkyttävää, eikö poliisi voi puuttua tähän toimintaan
http://www.iltalehti.fi/uutiset/2010053111765609_uu.shtml
T: Marjukka - 1 + 8 = 10
Toivottavasti aloittaja on itse ollut aina äidin pieni enkeli, etkä varmaan ole koskaan tehnyt mitään, mitä ei olisi saanut tehdä. Itseäni suorastaan ottaa päähän, kun sanotaan, että "Voi kun tuo nykynuoriso on niin holtititonta!" Mutta tuollainen mopoilla temppuileminen on hölmöä, ennenmmin vaikka kotona, kuin liikenteessä vanhoja ihmisiä pelottelemassa!
- jouluja
Kiiitos äiti ja isä
- Barbi Laulaa
Romuaaaa ! Hyökkkiiii kioskille.
- Barbi Laulaa
Romuaaa ! Hyökkii Kioskille
- Irstainen setä 52
Setä tulee kohta kuvaamaan huolestuneen rouvan irstaat sessiot
- turb0cbr
psssst pfffff
- Taas yksi mopoilija
En ymmärrä tätä yleistämistä, jota te vanhemmat ihmiset meistä nuoremmista harrastatte. Minulla on mopo, koska koulumatkat ovat pitkiä, eikä täällä päin Varkautta ole linja-autotkaan kulkeneet vuosiin. Yritän noudattaa liikennesääntöjä parhaani mukaan ja ei todellakaan KAIKKI mopoilijat ole hirveitä kaahareita. Kaveripiirissäni noin 30% ajaa holtittomasti ja on omasta mielestäni liikenteelle vaaraksi (ei kaikki mopoilijat ihan syyttömiä ole...).
Oma mopo oli viritetty edellisen omistajan toimesta ja ajoin sillä aina alle 45km/h (ja alle nopeusrajoitusten tietenkin), vaikka tiesin mittarin heittävän 5km. Viritettynä mopo siis kulki 70km/h. Sitten eräänä päivänä satuin ajamaan poliisiratsian ohi, sain 20€ rikesakon ja rekisteriotteeseen merkinnän (mopo kulki 59km/h tutkan mukaan, tosin en ole varma tiesikö mopoa testannut pyöreähkö poliisi kuudennesta vaihteesta). Nyt kun olen poistanut viritykset, ajan aina kaasu pohjassa 55km/h, vedoten siihen, että "ei se vakiomopo kuitenkaan kule" oli sitten rajoitus mikä hyvänsä.
Ja teille senioreille: Älkää yleistäkö meistä nuorista, koska on myös olemassa ihmisiä, jotka kunnioittavat liikennesääntöjä, siinä vaan on se, että kaahaajat ym. jäävät paremmin mieleen, kuin liikennesääntöjä noudattavat, koska kiinnitätte enemmän huomiota niihin kaahaajiin! Ja niinkuin ilmiö olis jotenkin uusi. Mitä sitten? Poijjqaat ja plikat konstailee, kyllä silloin joskun kaatuiltiin ja kolhittiin, mutta eise paljoo menoo haitannu,nyt tietysti semmosista tulis lasareettireissu, mutta se on semmosta. Mutta vcedä sinä va se kukkkahattusi va entistä syvellä va päähäs, poijjaat nauraa kaltaisellesi jeesustelialle..
Itte aikoinaan ajoin vakiolla mopedilla noin 20 kilsaa, muutoon kulkivat vähintään 60km/h, parhaimmillaan likemäs 100.- Vieläkö uskaltaisin
Vaan me sitä kuitenkin ajettiin aikoinaan mopoilla ilman kypäriä, jos joku olisi tullut sanomaan,että kypärä päähän, oltais naurettu hörönaurua..kypärä päässä, mopolla. Se olisi näyttänyt silloin tosi typerältä omasta mielestä. Niin muuttuu maailma..ei tosin pidetty talvisin minkäänlaisia pipojakaan.. Paitsi nyhveröt piti.
- minävua
Aina ne kehtoo noita moppoilijoita vanahukset haukkua. Olihan ne minunnii nuoruuessa vielä pahempia rämäpäitä. Eikä ollu eis kypäröö. Innostuuvat vuan enemmän kun lehet kirjottaa jotta polliissi ajo mopon kanssa kilipoo eli takkoo aju ollu käynnissä.
Tiällä Iisalemassa ajjaa polliisi auto pohjolan kavulla niin kovasti vasenta kaestoo että ihan hirvittää ku ei oo vilukut piällä ja sitten pyssäyttää pizzapaikkaan männöövät kaikessa rauhassa syömään ,jotta kysyn mitäs mallii se tämä on?? niin mitä sanootta?? Ajelin nimittäin iteekkii vähän raisusti siinä pohjolan kavulla ja polliissi pyyhälti eille niin että säikähi että minuako ne huastattaa mutta niillä ol vuan joko lyhyt syömätunti tai hirvee näläkä. No ei muuta tällä kertoo. - Patejannu69
Kun minä olin nuori, niin kaikki oli paremmin... Ja paskat, vanhoja juttuja ei vain välttämättä muista!
- entinen mopopoika
Noniin ja sitten kaikki muisteleen omaa nuoruuttaan ja miettimään mitäs silloin tuli tehtyä. Varmasti jokainen sukupolvi on viritellyt mopoja, vähän pyörittänyt puitossa ja keulinu yleisellä tiellä...ja oliko se kivaa?? OLI! Sai vähän kokea jännitystä ja ylittää asetettuja rajoja ja silti suurimmasta osasta meitä on kasvanut lähestulkoon tervejärkisiä aikuisia.
- imekää jo patut
Minullakin on viritetty mopo ja kyllä sillä kovaa pääsisi, mutta ajan aina liikennesääntöjen mukaisesti, enkä aja ylinopeutta. Silti olen nähnyt ainakin 5 autoilijaa jotka näyttävät keskisormea, ja omasta mielestäni en ole tehnyt silloinkaan mitään väärää. Jos halutaan keulia niiin mennään syrjäisimmille alueille keulimaan. Tänne on turha tullut mopoilijoita syyttämään kaikki nuoret ketkä lukee tätä ajaa seuraavana päivänä puolet kovempaa!
- mopoilunlopettanut
jos totta puhutaan niin keskustelussa välillä melkoisen asiattomia kommentteja.
mielestäni paras vaihtoehto teidän varkauslaisten ongelmaan olisi se, että kaupunki rakennuttaisi, tai jollain muulla tavoin hankkisi näille ''huligaaneille'' asfaltoidun alueen, vanha parkkipaikka tai käytöstä poistettu tien pätkä. mahdollisimman halvalla tietenkin jotta veronmaksajat eivät joudu kärsimään asiasta huomattavasti. kun tällainen paikka saataisiin niin kaahailu varmasti loppuisi liikenteessä kun juniorit kävisivät turvallisessa paikassa väsyttämässä itsensä eivätkä liikenteessä keulien muita vaarantaen. autolla hiillostaminen on tyhmää, nuoret vain innostuvat lisää ja rallit jatkuu entistä kovemmin, tiedän koska olin aikoinaan itsekkin kova mopopoika ja minulla oli samat kujeet kuin nykyisillä varkauksen ''bombereilla''. asiaa myös auttaisi, jos esim. pysäytätte mopoilioita ja keskustelette ensin heidän kanssaan tästä kaahaamisesta. jos tämä ei auta niin selvittäkäää keitä nämä ovat ja käykää puhumassa kotiväelle, jos tämä ei auta niin virkavalta auttaa. PS. selvittäkää nyt hyvät ihmiset tämä asia kaikella kunnioituksella vastaikkaista osapuolta kohtaan. ja vielä lisäyksenä, itselleni tuli mopoiässä virkavallalta puhelu, erittäin asiallinen mieshenkilö soitti minun kännykkääni ja keskustelimme eräästä asiasta. tämän jälkeen mies kyseli minulta että kuinkas tämä mopokulttuuri siellä XXXXXXXllä? vastasin että muiden ihmisten kanssa on ollut erimielisyyksiä mopoiluistamme ja lisäsin siihen myös että olisi hyvä jos saisimme paikan jossa testata rajojamme, temppuilla, VAARANTAMATTA MUITA, poliisimies sanoi että olemme huomanneet tämän olevan ainoa vaihtoehto tähän ongelmaan.
nyt kaupunkiimme ollaan rakentamassa ''mopoparkkia'' jossa nuoriso käyköön kikkailemassa! - - ÄIJÄ -
Turpaan noille kaheleille pitää vaan antaa. Isän kädestä jos kaahaavat. Sama meno on jatkunu jo 80 luvulta, eikä se siihen lopu. Poliisi ei kerkiä.
Meilläpäin aina kun näen näitä risteyksiin ajavia toheloita jotka ei pysähdy ja painavat ylivauhtia niin karjun niille ja joskus pysäytän ja nakkelen turpiin.
siinä ei 80cc peeveet paljon auta sitten enää kun on mopopojalta nenä poskella :D - eioohelppooollanuori
nykyään on kaikki niin suurta kyyläämistä että ei osata kattoo taakseppäin ollenkaan. "Ei meidän lapsuudessa vaa..." ja paskanmarjat. Pojat on poikia ja tulee aina olemaan. Aina ollaan virimopoiilla ajeltu ja keulittu ja aina tullaa ajamaan ja keulimaan. Enne vanhaa vaan ei ollu poliiseja niin kyttäämässä kun nykyään, joten vois kyyläpapat antaa mopoilijoitten olla, poliisit kiusii jo tarpeeks!
Kiitooos! - mopoilunlopettanut
ajatteletko sitä että nämä nuoret motoristin alut ovat joskus sinua vahvempia ja pitävät kyrpänaamasi muistissa, kun kävelet vanhana hyväkuntoisena vastaan saatat olla minuutin päästä vanha, huonokuntoinen mies?
- mutafuka
Taas hieno mpo/moottoripyörä provo. Ai että, koska te kyllästytte
- Mopoilija-94
Olen nyt lukenut parisen tuntia taas näitä kirjoituksia ja nauranut ihan kipeesti !! Olen nyt ajanut mopolla kolme kesää 29 000 km ja voin sanoa että melko vaarallista tuo tuntuu vakio pelillä olevan :) Mutta keskustelu näytti kääntyvän taas nuorten työllisyyteen ja siihen kuinka laiskoja kaikki nuoret ovat itse olen maanataista perjantaihin koulussa ja iltaisin käyn joko elixiassa tai vietän aikaa tampereen kaupungin järjestämässä nuorisotoiminnassa esim. vk 45 on päihteiden vastainen viikko jolloin teemme nuorisokeskusen tiloissa alkoholittomia drinkkejä suosittelen muillekkin ikäisilleni, useimmiten olen lauantaisin töissä ja sunnuntaina valmistaudun uuteen viikkoon tekemällä rästiin jääneitä kouluhommia, onko tämä nyt sitä pullamössöpaskalaiskuutta mistäö oli puhetta tuolla jossakin kohtaa !??
- säännöt hukassa?
Asun ihan muualla kuin noilla paikkakunnilla mutta täällä on myös holtittomia mopoilijoita.
Täällä taannoin sattui pienelle pojalle haaveri. Hän oli pyöräilemässä pyörätiellä kunnes vastaan ajoi kolme poikaa mopoillaan. He ajoivat pyörätiellä rivissi eivätkä tehneet elettäkään väistääkseen pientä poikaa. Poika joutui ajamaan ojaan, jonka pohja oli suojattu verkolla, poika kaatui ja loukkasi kätensä niin pahasti, että hänet vietiin sairaalaan. En tiedä saatinko ajajia vastuuseen.
Täällä ei saisi mopoilla ajaa pyöräteillä mutta teinit tekivät niin silti.
En usko vanhempiensa olevan pojistaan ylpeitä..- edellinen..
Jatkanpa vielä.. Minulle on sama vaikka on viritettyjä mopoja mutta olisi hyvä kuitenkin ottaa huomioon muutkin kulkijat. Toki suuri osa ottaakin, kaikki ei leiki "kovista" ja ajele kuin päätön idiootti.
Muutamaan otteeseen, kun lenkillä ollut koiran kanssa ja heijastimilla aina varustauduttu ja kävellään paikassa jossa ei katuvaloja ole, niin on sydän pompannu kurkkuun kun meinannut jäädä valottoman mopopojan alle.
Jos valot ei toimi, ei kannattaisi ajaa sillä mopolla.
Olen nuori aikuinen mutta en haluaisi loukkaantua siksi, että joku mopoilija ei osaa korjata valojaan ja aiheuttaa vaaraa muille. Minä kuulen missä mopoilija ajaa, mutta mopoilija ei näe missä minä menen koirani kanssa ja se on riskialtista.
- joku lol..
sanoisinko että tää ei pidä paikkaaa...
- huolestunut rouva 52
mINÄ AITO huolestunut rouva 52
- kärsin peräaukon kutinaSTA- JA TÄMÄ SAA MINUT VIHAISEKSI - kyllästynyt asukas
Näin on. Osa on ihan suoraan sanottuna kusipäitä. Täällä meillä päin ajellaan valottomilla viritetyillä mopoilla hurjaa vauhtia pitkin kävelyteitä! Viime keväänä just yks jäi mopon alle ja mursi lonkkansa rysäyksessä. Ajaja oli alaikäinen kolli.
Täällä saa tosissaan pelätä liikkuessaan ulkona noita mopoilijoita. Kaiken huipuksi pitävät myöhään yöhön ralliaan eivätkä anna ihmisten nukkua. Poliisit eivät muilta kiireiltään ehdi useinkaan puuttua tilanteeseen.
En ole varkaudesta - Hajatuksia...
Mutta mitekäs niitä valvot?
Vanhemmille on turha soittaa ja sanoo että
"teidän markku meinas ajaa meidän päälle pimeällä tiellä ilman valoja."
Kun siitä saa vaan kuulla
"Ei MEIDÄN markku sellaista! Meidän markku on hyvin kasvatettu vastuullinen nuori joka ei tuommoisia typeryyksiä tekisi!"
Poliiseilla ei oo aikaa jokasta mopoo käydä läpi koska niitä on pefkeleesti ja joka toinen on viritetty... :) VAAN joka toinen -.- ....
Ei siinä mitää jos on harrastus ja täytyy ajaa paikasta A paikkaan B.
Mutta sitte jos vanhempien kustannuksella käydään ajelemassa ympyrää ABC:n pihalla 3 aikaan yöllä ilman sen kummempaa syytä,
niin sitte alkaa olee jo "Äly hoi,älä jätä!"
Ja nuoret jotka käy töissä ja maksaa oman bensansa...
..... No toivottavasti ette ole siellä ABC:n pihalla uhoomassa 3 aikaan yöllä kuinka te ootte aikuisia ku ootte töissä ja toiset ajelee vanhempien rahoilla.
Menee pohja siltä aikuisuudelta aika pitkälti.
Päristelkööt niin paljon ku sielu sietää...
..Jossain missä ei ole liikennettä.
Termi: Peltoauto
Onko tuttu?
Enpä oo kuullu että joku ajelee peltoautolla jossain parkkipaikalla ympyrää.
Jos pitää kaahailla ja ettiä adrenaliini piikkiä nopeudesta niin JOSSAIN missä EI ole muita ihmisiä. Eikä noita läheltä-piti-tilanteita joita sitte voi Facebook päivitykseen laittaa
"Ajoin melkeen jonku naisen yli,höö hö höö.. " - Vuosia harrastanut
Ihme juttu että sanotaan tyttöjen olevan jollain tapaa parempia kuskeja. Olen tehnyt pienimuotoista tutkimusta siitä, miten viritetty mopo vaikuttaa ajotaitoihin, ja jos siinä mopon penkillä istuva kaveri ei ole aivan päästään sekaisin, niin voin sanoa, että paremmin mopoa osaa hallita tämä henkilö, joka on virittänyt mopoaan, kuin vakiomopolla ajava.
Miksi? Viritetyllä ajava todennäköisesti rakastaa mopoilua ja täten kuluttaa myös aikaansa mopolla ajaessa paljon enemmän, kuin toinen, esimerkiksi 15-vuotias nuori nainen, joka ajaa päivittäin vain kouluun ja takaisin.
En silti sano, että hyväksyisin virittämisen, vaikka oma moposkootterinikin kulkee hieman liian lujaa (mainittakoon nyt huippunopeus, 104km/h), mutta en todellakaan aja tuota vauhtia lähes ikinä. Yleensä ajan rajoituksen mukaan, mutta pyrin silti olemaan tukkimatta tietä joten jos näyttää että auto lähestyy ja lähestyy niin lisään kaasua.
Typerää yleistää, että me kaikki viritetyillä mopoilla ajavat olisimme jotenkin huonoja koululaisia, tulevia kriminaaleja tai muuta vastaavaa. Itse ainakin olen hyvin menestyvä lukiolainen. Toki voin harmikseni todeta, että useimmiten kaikista viritetyimmät pelit löytyy juurikin näiltä "koviksilta", jotka eivät ole missään koulussa, taikka sitten amiksessa. Minua harmittaa, koska minua verrataan heihin, vaikken todellakaan ole, enkä halua olla, samanlainen kuin kukaan heistä.
Tämä mopon virittely ja laittelu on harrastus siinä missä muutkin, eikä siitä mielestäni saisi tuomita ketään. Toki jokaisen pitää itse ottaa vastuu tekemisistään, ja olla valmis maksamaan korvaukset viritetystä menopelistään jos poliisi näin määrää. En ole itse jäänyt vielä kiinni, mutta eipä se auta elää jokapäiväisessä pelossa että milloinhan se sinivalkoinen pakettiauto vilkauttaa punaista valoa.
Eläkää hyvät ihmiset tätä elämää, älkääkä turhaa valittako mopopojista. Mekin kuitenkin ajelemme mopoillamme korkeintaan sen 3 vuotta, jonka jälkeen siirrymme toivottavasti viisaampina autojen ratteihin.- Vastuu on sinun
Ihmiset elävätkin mutta mitä sitten kun käy niin että joku teistä kunnollisista ajaakin päälle? Turhaa valittamistako? Pahimmassa tapauksessa alle jäänyt kuolee ja se pitäisi ottaa kevyesti.
- ex motoristi
Aika vaarallisesti prisman pihasta lähti sellainen mustavalkoinen viritetty enduromopo. Ajoi ensin pyörätien kautta pois prisman pihasta ja lähti ohittamaan autojonoa käsityökadulla portille päin. Lähti aika livakkaan se vehje. Liekkö isi vaihtanut pojalle isomman pyörän moottorin?
- mk
no nehän on samalaisia kahaareita melkein joka puolilla suomea nämä mopopojat.
- jk
ei minkäänlaisia
- Huoleton herra 74
Minkähän vitun takia tossa kuvassa on 750- tai 1000 kuutioinen moottoripyörä?
Kuvan kawasakissa on 130-190 hevosvoimaa, mopossa noin 2 hevosvoimaa. Huolestuneella "rouva 52:lla" on syytäkin huoleen jos tuollaisia mopoja nurkissa pörrää. - Motoristi_1986
Mielenkiintoista keskustelua täällä, mutta pitkälti varsin asiatonta. Asenneongelmaa on yhtä paljon kuin näillä monilla nuorillakin, jota ei voida edes iällä perustella.
Itse olen ajanut 16-vuotiaasta asti kevarilla ja myöhemmin siirtynyt aina isompaan heti sitä mukaan kuin iän puolesta heti korttia sai, eli 18v a-kortti ja 20v A-kortti. Mopolla ei juurikaan, joitain kertoja tullut kokeiltua mopokortin saatuani ja myöhemminkin.
Asenneongelmaisia on liikenteessä mielestäni melkein yhtä paljon kuin tällä palstalla. Mielestäni mopo-ongelma on lähinnä näissä vanhentuneissa mopoa koskevissa laeissa ja koko maata koskevassa elämänmenossa yleisestikin ottaen.
Nuoret tietysti haluavat kokeilla kaikkea typerääkin (mikä on aika normaalia siinä iässä) ja monet luulevat osaavansa ajaa mopolla mopokoulun käytyään. Monet aikuisetkin luulee osaavansa ajaa henkilöautoa autokoulun käytyään ja kortin saatuaan. Ihan yhtä tyhmää ja sen näkee liikenteessä. Nämäkään taidot eivät ole on/off-asioita, eikä edes monen sadan tuhannen kilometrin ajokokemus tarkoita, etteikö liikenteessä voisi olla jotain opittavaa.
Pari vuotta sitten viimeksi ajoin mopolla liikenteessä. Oli muuten aika haastavaa. Nyt minun oli ajettava sekä yleisesti ottaen moottoripyöriä että autoja koskevien liikennesääntöjen mukaan sekä erikseen mopoja koskevien säännösten mukaan. Lisäksi autot yritti ajaa päälle (niin kuin moottoripyörällä ajaessakin) ja aina piti mennä ohi mahtuu tai ei (senkin joskus tekevät isolla pyörällä, mutta eivät lähes aina). Mopon käsittely toki oli hyvin helppoa 250kg painavaan isoon pyörään verrattuna, mutta en todellakaan ihmettele näiden kokemuksien mukaan nuorten touhuja. Kuinka mopokoulu olisi voinut riittää tähän osaamiseen?
Mielestäni mopon kuljettaminen liikenteessä on usein vaativampaa kuin moottoripyörän kuljettaminen, johtuen näistä nopeuseroista ja pakollisesta puikkelehtimisesta, sekä reittivalinnoista. Mielenkiintoista on, että tietyistä paikoista, esim. silloista ei saa ajaa mopolla yli laisinkaan. Silta on merkitty motariksi ja rinnakkaistiellä saa kävellä ja pyöräillä, mutta ei mopoilla. Sitten saa esim. kiertää 20km lahdenpoukaman ympäri. 60km/h alueella olisi lain mukaan pakollista kääntyä keskellä tietä siirtyäkseen jalkikselle, joka on tien vasemmassa laidassa, jossa onkin mopoilu sallittua, eli pakollista. Samalla tiellä voi joka toisessa risteyksessä olla mopoilun salliva lisäkilpi, ja joka toisesta risteyksestä se puuttuu. Nykyään mopolla ajo ns. jalkiksella on sallittu aika harvoissa paikoissa.
Ehdotukseni:
-Mielestä mopot pitäisi saada joko takaisin jalkikselle (niin kuin ennen melkein joka paikassa oli sallittu) tai sitten sinne liikenteen sekaan, niin että ajavat ainakin 50km/h (tai kaupunkialueella) muun liikenteen joukossa.
Ehkä nämä vanhat mopot, joita ei ole suunniteltu 45km/h isompaan nopeuteen voisi kulkea taas siellä jalkiksella, kun taas nämä uudet mopot jotka on suunniteltu usein ainakin 80km/h nopeuteen ja Suomea varten erikseen kuristettu, voisivat kulkea liikenteen mukana ainakin 50km/h sallitulla nopeudella, rakenteellisen nopeuden ollessa vaikka 60km/h. Tehoa jotain 5 hummaa. Jos rajoitin on pakollinen, niin nopeudenrajoitin, ei kierrostenrajoitin, jotta niitä ei sitten liian kovilla kiekoilla koko ajan huudateta.
-Mopokortista ainakin prätkäkortin pituinen kurssi, mutta koulujen "kartellit" alas (nostavat yhdessä hintoja enemmän tai vähemmän sovitusti) ja hinnat samalle tasoille kuin mopokortti oli 10v sitten. Osasyynä tähän saattavat olla myös autokouluja koskevat pakolliset tarpeettomat kustannukset, jotka on myös saatava alas viranomaisten toimilla.
-Mopopojille joku liikenteestä ulkopuolinen mesta, jossa saa sitten revitellä "viritetyilläkin"-pyörillä. Nykymopojahan ei juuri viritetä, vaan niistä poistetaan niihin asennetut kuristimet. (Samoin ehdotan nykymääräysten mukaista moottorirataa isompia pelejä ajatellen Uudellemalle, jossa poliisit ihmettelevät miks monet ajaa liikenteessä 200km/h. Tämä maksetaan kootuilla varoilla, mm. valtion ja yksityisillä rahoilla ja Suomessa voitaisiin ajaa taas kansainvälisiä kilpailuja, jotka vastaavasti tuovat rahaa valtion kassaankin.) Mielestäni moottoripyörällä ajoa ei voi koskaan oppia jos ei aja radalla, eiköhän sama koske mopoakin, jolle se voidaan toteuttaa jossakin pykälää pienemmässä mittakaavassa. Juuri mikään moottori ei kunnolla muutenkaan toimi, jos sitä ei koskaan ns. pääse revittämään. Johan kakstahtisissa putketkin menee karstasta tukkoon ja autoissa katalysaattorit.
-Mielestäni ajokorttia ei ylipäätään kuuluisi automaattisesti myöntää kaiken tyyppisille ihmisille, joko asenteensa puolesta tai jos ajoneuvon käsittelyä ei ajan kanssakaan opi. - tuomaristo
kuinkahan moni näistäkin runkkareista jotka täällä nipottaa on niitä virittäjöitten vanhempia tai jotenkin muuten samoin osallisena moisiin juttuihin??
ootte kaikki säälittäviä samoin ne mopon virittelijät sekä niillä ajajat että eikö teillä oo elämää muualla kuin purnata täällä jossain hikisellä suomi24 palstalla joka jo sinällään on iso vitsi koko paikka... - niggastolemyhonda
Tämä on tätä iänikuista vääntämistä, ajat mopolla 40-45km/h autoilijat tööttää ajaa ohi näyttää kesoo, no sitte näät et autoja tulee takana lähet kiihyttää 60 vauhtiin,ettet teee ruuhkaa niin on heti mummelit nipottamassa kaahauksesta..
Lopettakaa tämä kinaaminen, poliisilla on muutakin tekemistä kuin ottaa mopopoikia kiinni!- mutafuka
Varmaan oli sullakin tiedossa, että mopolla ajetaan _ajokaistan laidassa_ ? Saa olla helvetin leveä auto, tai mopoilija, jollei siitä sovi tööttäämättä ohi ?
- suohirviö
Mopotu suhon!!!
- Ympäristön Ystävä
Tämä olisi erittäin huono idea, koska suot voisivat saastua. Menettäisimme monta hyvää kasvi- ja eläinlajia, jotka suolla eävät.
- poliisinystävä
Noniin!
voisiko, joku kertoa kenellä kulkee koviten mopo!
voisin käydä ovella! - jonnet hautaan
ihan pistää vihaks kun jonnet keulii keskellätietä!
menis keulimaan jonnekkin missä ei olisi liikennettä!
mulle on ihansama paljookone jonnet ajaa mopoillaa koska eine minun ohitseni tule koska tuskin saavat mopojaan kulkemaan 210kmh!
monesti on yrittänyt mopo ohittaa 40 alueen tiellä mutta en päästä ohitseni! pistän vaan kaasua ja ajan sen vierellä niin pitkään kunnes se jonne älyää jarruttaa!
kerran poliisi jo pysäytti yhden joka oli just lähössä ohittamaan autoa 25tiellä!
voi sitä raukkaparkaa!
käy melkee sääliksi! - äksyksäks
Niinpä. Voi jättäytyä vaikka opiskelemaan, jos ei mopopoikia saa ruotuun....
- suotanaaa
Vuan sori vaaa, Ei me pojat olla ainoita joilla se mopo kulkee, testaappa pari tytön skootteria ni ne sitä vasta kulkeekin,saatana ku ne ei ossaa ees vielä ajaa niillä ja sitte on 73cc kiinni ja on gianellia sunmuuta paskaa että kulkeepi 120km/h, ja ainiin, ei ne kävelijätkään näytä kovin paljoa elämästään välittävän jos ajavat kulmien takaa suoraan suojatielle eikä kato yhtää tuleeko ketään,vittuako siinä kerkee tekemään
have fun and so on.- Mumumumumumisisa
mainitseppa yks paikka jossa joku hönkii nurkantakaa suojatielle!
Ja sanoppa minkäläisista skoottereista on kyse?
merkki, malli?
- Shillä lailla
Ihan minkä vain 2t vesijäähy skootterin ja mopon saa kulkemaan tuon 120 km/h isommalla sylinterillä ja pakoputkein ja välien muutoksella...
eivät olisi enään tukkeena ja noita moottoriratoja ja suljettuja alueita tulisi lisätä jossa voisi "päästellä" mutta nämä kaatuvat kun valitetaan että niistä aiheutuu ääntä! Eikö ole ihan sama asia että pämppääkö se mopo poika keskustassa vai siellä radalla ääntä tulee molemmista, mutta radalla se on turvallisempaa- päästelijä
nii kysyinkö MITEN sen saa kulkemaan 120km/h? no en!
ja kyllähän varkaudesta löytyy jostakin jokin suljettu alue missä voi päästellä!
ja se melu luultavammin ei kuulu niin kovasti ihmisten korviin jos siellä korvessa ajatte!
- 16+3
Mumumumumumisisa: Vihreä yamaha aerox/mbk nitro tehoputkella varustettu.
Kuljettajana noin 16v tyttö.- kiiti
ok!
ei tuu ketään kyllä mieleen ;) - 1326wfr
tuttu tyttö =)
- IDIOOTTIi
ja FAIL!
onko se amiskalainen ja jos on hänen skoba kulkee sen 70-80km/h vitun kusettaja xD
- :---D
Tulin vain katsomaan paskamyrskyä.
- ===D
minäkin!
- Joo'o..
"Eläkää hyvät ihmiset tätä elämää, älkääkä turhaa valittako mopopojista. Mekin kuitenkin ajelemme mopoillamme korkeintaan sen 3 vuotta, jonka jälkeen siirrymme toivottavasti viisaampina autojen ratteihin."
Ei kukaan turhaan valitakaan. Mutta jos tulee päristelemään keskellä yötä pihalle isolla porukalla kun aamulla pitäs jaksaa töihin mennä niin eikö siitä sais sanoa?
Ja se että tulee siihe pihaan metelöimään lasketaan kotirauhanrikkomiseksi.
Että sillettii..
Ja kaikki jotka valittaa,valittaa siitä että mopolijat ajavat vaarallisesti tai sitten muokkaavat ruohonleikkureitaan sellaiseksi että kulkee 40km/h mutta pitää enemmä ääntä ku traktori. Ja se on sitte cool (ei?)
Iihan sama mitä tekevät,kunhan noudattavat rajoituksia,ajavat siellä missä saa ajaa ja siihe aikaan että eivät häiritse ketään.
Mutta jos nuo vaatimukset on liian rankat niin onko meissä vai teissä ongelma?
Ja niin..TOIVOTTAVASTI viisaampina. - pököpökö
täytyy kyl itekki myöntää et oma mopo on viritetty ja menee lähemmäks 90km/h mut kertaakaan en oo saanu valituksia et en muka osaa ajaa ja on poliiseiltakin tullut kehuja vaikka mopo onkin lievästi sanottuna laiton :) että ei se aina saatana niin oo et jos on laiton nii ei osaa muka ajaa et ne jokka luulee niin nii voi mennä imemään mummonsa kurppa pillua ihan rauhassa. mut se ki täytyy myöntää et yks kerta olin kaverin kaa kaupungilla raidaamassa niin sillä ei toiminu vilkut ei valot eikä kyllä käsimerkkejäkää näytä vieläkään koska se muka on niin vammasen näköstä ja vilkkuja ei voi laittaa koska ne on rumat ja turhat. nii ajoin se perässä kaupungilla ja sit se saatana yks kaks käänty nii eka se meinas jäädä auton alle ja sit se pysähty nii auto meinas ajaa sen päälle. et kyllä ainakin mun mielestä jos haluu henkensä säilyttää nii vaikka onki virittetty mopo nii opettelee liikennesäännöt ja noudattaa niitä ja korjaa saatana moponsa ennenku lähtee mihinkää.
- qwertyuiopåasd
Voi sitä aikaa, kun olin ite nuori, oli jos jonkinlaisia mopon romuja, joilla tuli päristeltyä pitkin kylää, ihme ettei kukaan koskaan tullut valittamaan, vaikka moposta lähti niin paha ääni, että omiin korviinkin sattui, kun oli suora putki :D
Nykyajan mopot on sellassia, että ihan hyvin ne vois mennä vaikka 80km/h koska jarrut ovat paljon paremmat, kun vertaa 80-90 luvun mopoihin
Ps: Oon muuten ajanut 11 vuotta autolla ilman korttia ;) eikä kertaakaan ole poliisit pysäyttänyt :) joten kauhistelkaa sitä kukkahattutädit - BOOB HS
mopoilijoissa on ongelma.
ja mitennii 40km/h
polliisit sano mitään jos kulkee tyylii 60km/h
kunhan ei vaan aja ylinoppeutta! - Arnold S
Mopon ikäraja 18 vuoteen ja mp-kortti vaatimukseksi. Oikeestaan mopot voisi turhina kieltää kokonaan.
- möpöilijä
eikö se ole iha yks paskan hailee miten me mopoilijat ajamme kunhan emme kenenkään päälle aja?
ja sen keuliminen! mikä siinä on niin vaarallista jos osaa?
törmääkö siinä johonkin?
no jos törmää minun omaisuuteen nii totta helvetissä itse ainakin kertoisin asiasta POLIISILLE!
ja jos joku nyt kommais vaikka ^^entäs jos ois päälle keulinut^^
vittu täytyy olla aika retardi jos keulii toisen päälle! siis tosi paska täytyisi olla keulimaan!
enkä usko että oisin siihen kuollut! koska olenhan supermies! - kauhistunut herra
Minäkin olen tässä kesän aikana seurannut huolestuneena poikien hölmöilyjä mopojensa selässä. Minun nuoruudessani tuollaisille koheltajille annettiin remmistä peppuposkille. HÄVETKÄÄ
- n.n.nyyh
k k kyllä! h.h.häpeän ;(
- Barbi Laulaa Kovemmi
Oottakeeha vanahat pierut ku talavi tuloo sit ei nuku kaura ahossa kukaa..Piru On Irti :o
- Nyrkillä tapettavat,
vitun mopojonnet saatana, pelkkiä munattomia paskoja
- 15v. mopopoika
Säälittävää tää palsta valitus. Tulisivat "rivakka liikkeiset" mummot ja papat koputtamaan olkapäätä ja sanoisi asiansa huutamatta ja mesoomatta. Menisi paremmin perille kuin huutamalla josta mopoilijat saavat lisää virtaa häränätä kun tietää että ei hermot kestä. Autoillahan ei toki ajeta ylinopeutta. Mopopojat Suomen ainoa vaarallisuus! ja pask*n marjat. Miettikää ennenkuin tuutte tänne pätemään mitä itse olette tehneet asian eteen!
- Mopoilija - tulevamopoilija
ZiwuwaunuZyndappi
Ne kuule pistää kaikenlaiset rajoittimet mopoihinsa niin ei ne isän tai äidin alla kulje kun sen jämptin 45 , ja ne rajoittimet on niin hyvin piilotettu että ei kaverin yamaha dt 50 r:stä poliisit löytäneet rajotinta vaikka kaksi poliisia etsi. Kyllä täälä meillä Etelä-Pohjanmaallakin keulitaan ja poltetaan kumia ym.. nopeudet ovat 60-90kmh luokkaa. Mutta miettikääpä tätä ammattikouluikäiset kaahaavat pitkin kylää autoillaan ainakin 80 kmh kuinkaas siinä , meidänkin koulun vieressä "amislaiset" joko polttavat kumia tai muutenvaan vetävät aika ********moista rinkiä. Ja tämä ns. bomberointi tapahtuu ainakin tääläpäin suomea suljetuilla alueilla.
.t. Kortti parin vuoden päässä
.t. ei kortin saanti kaukana. - mustanäsäri
Eläkeläiset kaikki yli 50 -vuotiaat muut elämäänsä kyllästyneet, alkakaa harrastaa posliinimaalausta tai piirakanpaistoa, ei tarvitse tekemisenpuutteessa vikistä kaiken maailman asioista.
- mustanäsäri
Unohdin mainita hyvänä vaihtoehtona seksinovellien kirjoittamisen.
- j
Ittelläni on viritetty mopo ja hirveet äänet eikä valot toimi, ja ajan ihan päin helvettiä joka paikassa
- mustanäsäri
Seo ihan normaalia ei siitä kannata välittää
- Spurdes Spärdes
Nyt se hiekka pois sieltä vaginasta!
- siieniprinsessa
mitä nyt tähän sanois, tuo on ihan normaalia nuorilla (: varmasti vaaratilanteita tulee, mutta oli sitten missä tahansa niin niitä on joka paikassa. eikä kaikki aikuisetkaan osaa autolla ajaa ihan sääntöjen mukaisesti, yleensä tulee ajettua ylinopeutta, niinkun varkaudessa kauppakadulla, enpä oo paljoo nähny että ihmiset ajais 20km/h siinä : D että miettikääpäs ensi itteenne enneku tuutte mopoilijoita syyttää (:
minä en omista mopoo, jos omistaisin nii tuskimpa virittäisin sitä. - hbvguyhu
http://www.youtube.com/watch?v=iXT5XUMiICM&feature
Tossa on dokumenttia asiasta :) - jonnnees
linnaan vaan kaikki mopojonnet! Oppiivat olemaan!
- villex_96
spurdo spärde ebin : DD varkaus on paras :D ja mopopojat :DD
ostettiin eilen kaasari-peten ja moottoriöljy-korianteri-petterin kaa jonilta uus tehari mun peeveesee :D vittu että kulkee :DD äänet on ainaki yli 9000desipeliä :D iha vitun ebin :D. ette arvaakka ku kerra viljami oli meillä yötä niin oltiin just laitettu nukkumaa sit yhtäkkiä kuulu kauhee meteli sit MAKEN HAAMU AJO DERPIL IKKUNASTA JA PÖLLI MEÄN ES . : D vitun creepyy XDXDXDD XDD XD .sillo vitutti. oli pakko mennä seuraavana aamuna ostamaan lava ES viljamin kaa puokkii . sitte päris ja pöris ku ajettii kapes derpillä ES tölkit käes :D huuvettii vaa kaikille että spödrölö spedro :D- Konstaapeli_T_Peikko
villex_96.
Mjees alotetaan siitä, että olet jäätävän surkea trolli. Täysi-ikänen ja luovuus jäännyt tuolle tasolle. Jonnewebiin tai muualle opettelemaan. - 5-18
Konstaapeli_T_Peikko kirjoitti:
villex_96.
Mjees alotetaan siitä, että olet jäätävän surkea trolli. Täysi-ikänen ja luovuus jäännyt tuolle tasolle. Jonnewebiin tai muualle opettelemaan.keskustelun aloitus on selvästi aika hyvä trolli, saanut kerääntymään kaikki varkauden ikäluokat tänne kinastelemaan
- 16+7
Ostakaa gianellin paisari välipilli dt:n vakioänkkä 120e kokomusta. Sopii minarelli am6 tai sovitepalalla vaikka derbiin, myynnis ois myös 21mm dellorto 50e. Näillä pitäs lähemmäks satasta päästä, kirjotelkee jos kiinnostaa.
ps. pärisee - huolestunut rouva 52
TÄÄLLÄ MINUN PALSTALLANI EI LAITTOMUUKSIA MYYDÄ!! KIROTTU MOPOPOIKA!
MYYDÄÄN CASTROL TTS ÖLJYÄ 15€/LITRA, KOLME PURKKIA JÄLJELLÄ, TRUUJONNEN ÖLJYÄ
PS. MEGAFORCE PÄRISEE ORIONIN TANKISSA- syöttöjälisää
Milffi hei, työnnä ne castrollit jalkoväliis ni lähtee sieltä sammalpesäkkeestä ylimääräset kivet pois! Et ilmeisemmin ole saanut kuuteen vuoteen mitään muuta sinne kun tamppoonia ja canesten kombia?
- dt on jumalten mopo
vittu DT PÖKKII TERPAN KANSSA VAIKKA MENIS YKSINKI
KEULIN TÄNÄÄ 1M KU HEITIN ES TANKII NII PÄRIS AIK KIVASTI JJA MEEN OSTAAN ESKON K44 TEHARI PÖKKII KAASARIN PÖLYT NAAMALLE SILLÄ ON MUN KAKS KALIAA :DDDd - didniggastolemyhonda
"sieniprinsessa" itsehän ajan iha vittuillaksee niin hiljaa ku vain voin, siis kauppakatua pitkin =)
- huolestunut rouva 52
Vedän sanani takaisin, 15v. mopopoika on aivan oikeassa! Kunnioitusta hänelle
- Kolme sormea...
http://www.iltalehti.fi/uutiset/2011102614645753_uu.shtml
Saunan takana on tilaa tuommoisille. - Käsi Lipassa
Tämä on todella hyvä provo. Kaikenlaiset pölhöt vastailevat oikein urakalla. Pakko tehdä kunniaa.
- huolestunut rouva 52
Kiitokset "Käsi Lipassa" !! Tästä saa mukavaa tekemistä illaksi, kun lukee näitä kaikkien upeita vastauksia :) Mutta juu, eiköhän tämän keskustelun päivät ole jo menneet, aika luoda jotain uutta kivaa.
- vihreetä
ei voikkun revetä näille vitun valittajille
- es jonne
eikö ihmiset osaa muuta kun valittaa joka asiasta.
- Viritetty on mopo =)
Joo-o, itse ajelen mopolla. Täälä päin on kans kauhea juttu tehty noista mopoista kun tämäkin paikka jossa asun on n.5km kaupungista eli ns "Pikku-kylä" jossa on kyllä asukkaita aika paljon. Ihmistenn keski-ikä on aika vanha täällä joten kyllä sitä on itsekkin saanut vähän kattella ilkeitä naamoja ja valituksia kuunnella mihin ikinä menee. Mutta nytten on poliisit ruvenneet oikeasti todella pitämään tehovalvontaa juuri tämän kylän kohdalla. Poliisi moottoripyörä ajelee jalkakäytäviä pitkin ja kyttää mopopoikia. Kumminkin, luulisin että heilläkin olisi jotain parempaa tekemistä. Kyllähän nuoruuteen kuuluu tämmöisetkin asia.
- Lastenvihaaja
Voi vittu lopettakaa se vitun kakroitten vääntäminen ku ei niistä oo muutaku ongelmia. Aina saa kuunnella sitä valitusta ku kakarat sitä ja kakarat tätä jne.
- Laitanpa tännekin...
...kaikille keulijoille, virittäjille, vauhdin huumasta sokaistuneille tai muuten vain nuoruuden hormonien sekoittamille: www.aivovammaliitto.fi
Käy katsomassa, mihin kaikkeen päänsä lyöminen - vaikkapa asvalttiin - voi johtaa. - Megaforce pärisee
Tässäkin mopojonne temppuilee vaarallisesti:
http://www.youtube.com/watch?v=mNYa5EFbmJo- Hyvä video!
Just tollasia ne jonnet on!
- Purgee
Meillä otettiin poika tiukkaan puhutteluun kun nähtiin miten rälläili mopolla kaupungilla... sanottiin että ensi kerralla me vanhemmat ilmoitetaan itse poliisille... emme mekään siedä mopoilijoita jotka ajelee ja pelleilee miten sattuu... oli se sitten oma tai vieras poika... ja seuraavalla kerralla lähtee myös moposta renkaat...
- Tytöt on tyhmiä
Vieläkö se mopoilu jatkuu siellä?
- MOPOILIJA!!!
Päriseeeeeeeee!! HIMOLUISUA!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
- valoa
Näyttää/kuuluu jatkuvan. Yks ilta tuli Kaura-Ahontiellä vastaam mopo/piikki, oli pimeää niin en erottanut, sekä vauhtia vastaantulijalla sen verran et vilahti vaan. Ei valoja edessä eikä takana, kyydissäkin istui joku pelkäämätön.
- Kuningas Keisari
Ite ajelin aina 80 peeveellä ilman kypärää 15vuotta sitten ja kun kytät yritti pysäyttää näytin keskaria ja ajoin karkuun. JOtkut mulkut vanhat ukot kun vittuili virityksistä hain pesäpallomailan lähtivät karkuun.Hasistakin polttelin oli kivempaa kaahailla.Ne oli huolettomia nuoruusaikoja. Minä voin ojentaa teitä!!!!!!!!!!!!!!
- Kerrotaanpa totuus
Niinköhän sinä ihan oikeasti teit? Empä usko. Minä luulen että todellisuudessa sinulle kova tuli kiire käynnistää peevee ja painua täysillä karkuun, kun joku vanhempi äijä tuli pesismailan kanssa juttelemaan. PeeVee vinkui viimeisillään kun painuit karkuun ja ehkäpä sinun oli sitten vaihdettava housutkin. ;-DD
- Kuningas keisari
Kerrotaanpa totuus kirjoitti:
Niinköhän sinä ihan oikeasti teit? Empä usko. Minä luulen että todellisuudessa sinulle kova tuli kiire käynnistää peevee ja painua täysillä karkuun, kun joku vanhempi äijä tuli pesismailan kanssa juttelemaan. PeeVee vinkui viimeisillään kun painuit karkuun ja ehkäpä sinun oli sitten vaihdettava housutkin. ;-DD
Totuudenkertoja! Oletko joku nettinörtti?. Äläkä kaikkea usko ei tuo ole mikään uskonasia.
- Mongols mc ON!!
Varkaudessa mopojengien saralla jalansijaa on saanut huomattavasti MC lisäkives, jonka presidentti kulkee kesäisin turbotetulla CBR:llä sekä talvisin Yamaha DT:llä
- herra45kärkkäinen
varkaudessa on kyllä holtittomia mopoilijoita!! herran jestan kun ajoivan tänään minun päälle melkein savon tiellä! opetelkaa ajamaan!!
- rouva45kiukkuinen
että ihan savon tiellä.
- autoilija60
Olitko savontiellä kävellen vai autolla? Savontien molemmilla puolilla kulkee kävelytiet niin pysyppä mahdollisimman lähellä reunaa!! Ei ole silloin mnahdollista jäädä kenenkään alle!! Ja käytä vaaleita vaatteita jotta näkyisit liikenteessä!!
Luvattoman moni kulkee tummat vaatteet päällä eikä minkäänlaista heijastinta!
Varmin tapa jäädä jonkun alle omalla typerällä käyttäytymisellään!!
Ja opettele kirjoittamaan savon tiellä ja savontiellä on kylläkin eri merkitys typerä pas.a!!!!- 5+13
Savontie on kyllä hyvin pitkälti ghettoa.. Ei siellä edes poliisi viiti pysähtyä liikennevaloihin, kun savontielle rantautuneet tummahipiäiset vielä tulevat ryöstämään... En suosittele kenenkään liikkua yksin pimeän aikaan siellä
- vITSIN MURJASIT
Höpö höpö! Ole sitten kotonas koko päivä, jos on niin vaarallista liikkua tai hommaa lääkitys kohdalleen niin ei pelota näin suuressa cityssä!!!
- Tosi asia
mopot kulkee yleensä 45 mutta kaverilla kulkee 70 yleen sä tehari putken avulla joka mustaksi maalattu.
- Revi siitä!
Mun mopo kulkee niin lujaa, et just eilen ohitin teijän faijan, kun ajo vaan satasta Kommilassa!
- täti69ds
On nää saatanan kukkahattutädit vaarallisempia liikenteessä ku mopoilijat. Vittu eihäne osaa mitää liikenne sääntöjä. No osaa ne liikennevalot :)
Vittu aina kolmiontakaa etee vaa. - OTTAA AIVOON!!!
Yhtenä päivänä pari mopo poikaa yritti ohittaa kylmän viileesti automme ohi. Mutta eipäs ohittaneetkaan koska emme päästäneet heitä ohi...Just tälläinen ärsyttää..noo...Siinähän pelleilevät...sattuu vielä joskus ommaan nilkkaan ;)
- asiallista keskustelua
enemmän sinä vaaransit liikennettä, kuin nuo mopoilijat. ja ennen kun suusi avaat, niin otin kantaa vain sinun ajotyyliin, en noihin mopokolleihin.
- esmage
mun mopo menee 89 ja vittu ajoin melkee yhen lapsenpäält. oli vitun hauskaa ku se alko itkee siitsä saatte vitun nössöt
- mc skooteri
Meissä suomalisissa on jotain vikaa.
Muualla maailmassa skootteri on nimenomaan kulkuväline.
-Muuten paras sellainen.
Ekologinen.Kulkee vähällä ja kuljettajat aivan parasta a-luokkaa.
-Kunhan eivät suhtaudu siihen leluna.
Aikuinen skootterilla ajeleva on todellinen tyylityyppi.
http://www.youtube.com/watch?v=Hnnb9xKJEB4 - onkos
Suomalaisissa nuorissa jotka ajavat mopolla,on vikaa.
- että semmosta
Itse en ole pitkään aikaan törmännyt mihinkään armottomaan kohellukseen vaikka kyllähän tuota iltaisin vingutus kuuluu myöhään yöhön.
Kuitenkin itse ihmettelen miksi on sallittua edelleen mopoilla ajaa kevyenliikenteen väylillä taipaleentien rinnalla sekä rellun ja abc:n välillä. Nuorilla kun tuntuu mopot kulkevan aika usein yli 50 niin heillä on ikään kuin vapaa latu ohittaa autojonot tai niinkuin jotkut sen selvästi ottaa kisata autojen kanssa. Siellähän sitä taisi köpen päässä joku joskus päästä hengestäänkin kun ajoivat 2 mopoa vastakkain.
Muuten mitä olen liikenteessä mopoilijoita nähnyt niin ihan yhtä arvattavia ovat kuin nykyään iso osa Varkautelaisista jotka eivät osaa käyttää vilkkua liikenneympyrässä, aina saa olla miettimässä että jatkaako tuo vielä kiertoa vai poistuuko edelleisestä liittymästä. Minulle aivan sama käyttääkö valo-ohjatuissa vilkkua, kyllä siellä vielä hoksaa ajolinjoista yms että minne on menossa, mutta liikenneympyröissä meinaa tulla turhankin paljon lottoamista.- hyi saat...
Sinun kannattaisi kävellä autoilun sijaan... Läskiperseämmä!
- ES Jonnet
Niin, eihän siellä saisikaan ajaa, liikennesääntöjen mukaan.
Päivän lehdessäkin sitten ilmeisesti ihan ajoluvan eli mopokortin omaava henkilö kummastelee, että ei hän ole huomannut mitään mikä kieltäisi mopoilun pyörätiellä.
Nyt ihan kaikille mopo-jonneille tällainen hyvin yksikertainen sääntö, ihan pitää vaan kaksi asiaa sisäistää.
1) Ajat väylää ja siinä oikealla tulee vastaan tolppa missä on pyöreä sininen merkki, jossa kuvattuna jalankulkijoita yksinään tai jalankulkijoita ja polkurattaan kuva.
2) EI lisäkilpeä sallittu mopoille >
ET SAA AJAA TUON MERKIN OHITSE MOPOLLA!
Ei voine olla liikaa vaadittua mopo-jonneltakaan. Itse kyllä oletin, että se mopokortti on jonkinlainen todistus mopoiluun liittyvien liikennesääntöjen osaamisesta, mutta oletin mitä ilmeisimmin todella väärin - että semmosta
hyi saat... kirjoitti:
Sinun kannattaisi kävellä autoilun sijaan... Läskiperseämmä!
Ihan nuorimies vaan, että ihan turhaan ämmittelet.
- Joojooidgaf
10/10 varma,ettet ollut vittuakaan rivakkaliikkeinen, vaan ne mopoilijat kyl huomas sut ja väisti sua ja ajo ohi, eikä läheskään päälle.
Mun Derbi kulki 65 vakiona ja nyt 75, nykymopot kulkee vakiona lujempaa kuin 45 ja se on liian hidas nopeus,omasta kokemuksesta autot ovat törkeempiä liikenteessä monta kertaa oon meinannu kuolla kun autoiliat ohittavat törkeesti jne....
- gilerajäbä
joo siis mopoa on suositeltavaa kyllä virittää itelläkin kulkee sen 90kmh siinäpähän yrittää autot tulla edelle en laske. ja muutenkin autoilijat pitas pistää ohitus kieltoon mopojen kohdalla kun tulee niin pelotavia tilanteita. varsinkin kun nää varkauden autoilijat ei osaa ajaa sitten yhtään...
- että semmosta
Niin, se on vaan sinällään jännä juttu kun mopot ei saisi kulkea kun sen 45km/h. Jos ajat 60 alueella niin autoilijat ohittavat oletuksella että eihän tuo mopo kulje kuin 45 ja kyllähän siitä nyt vaaratilanne tulee kun rinnalla huomaakin että ei tästä meinaa keretäkkään ohi varsinkin jos mopoilija vielä uhalla kiihdyttää kuten tuossa itse uhosit.
aivan sama jos tuolla päätiellä joku ajaa kärryn kanssa 100km/h (mopopojille tiedoksi autolla peräkärryn kanssa suurinsallitty nopeus on 80km/h) niin kyllä siitä tulee ohi ajettua. Sen tietää että jos poliisi sattuu vastaan tulemaan niin kärrykuski polkee hätäpäissään jarrua ja siitä edes päin sitten koko letka. Samalla itse koen myöskin turvallisemmaksi tehdä turvallisen ohituksen kuin jäädä perään katsomaan että mitä tämä muutenkin lakia rikkova suhari seuraavaksi keksii tai osaako hän hallita auto-kärry yhdistelmänsä esimerkiksi kärryn renkaat puhjetessa. Tämä johdannaisena siihen että olen itsekkin ajanut corssipyörää ja vanhempaa täysiteho kevaria aikoinaan ja kokenut millä tavalla se pyörä saattaa lähteä persiin alta esimerkiksi kiinnileikatessa, onnea oli onnettomuudessä tällöin etten ollut kilpasilla minkään auton kanssa, sillä 70km/h vauhdista tiellä pyöriessä on muutakin jännitettavää kuin että tuleeko se perässä tullut auto vielä yli vai kerkeekö väistää tai jarruttaa.
Vastaavasti sitten itse ajaessani vaikka 100km/h alueella 105km/h tai mopoilijoille ehkä tutummassa nopeusympäristössä 50km/h alueella 52 mittarin mukaan jos huomaan että joku lähtee ohittamaan höllään vähän kaasua ja annan mennä ohi sen sijaan että lähtisin katsomaan kummalla kulkee kovempaa. Lopulta sillä ei ole kokonaisajassa mitään väliä koska seuraavissa valoissa ollaan kumminkin peräkkäin ja tällä voi säätää virkavallan pikavoiton verran rahaa/ korttin taskussa tai parhaimmillaan jopa ihmishenkiä.
- Anonyymi
hulluja nuomopilijat täällä kuoppa kankaalla ajaavat joka iltaj ayö kaahaten ilman äänivaiemnninta! poliisi soittettu montaaa kertaa mutta tulee vat uudelleen heti.
- Anonyymi
terveisin aivovammaliitto
Ketjusta on poistettu 7 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Me työeläkeläiset äänestämme SDP:tä
SDP on luonut koko työeläkejärjestelmän, jonka hedelmistä saamme nyt nauttia. Kansaneläkelaitos on Maalaisliiton tekele,2075240Eikö tunnukin kamalalta, kun en
anna periksi vaikka parhaasi olet tehnyt antaaksesi täystyrmäyksen? Ja kyllähän minä monta iskua olen saanut ja maannut813716SDP on selvästi paras valinta äänestyskopissa
Puolueella on arvomaailma kohdallaan, sillä on hyvä CV itsenäisen Suomen historiassa vastuunkantajana ja hyvinvointivalt663602Persut on Suomen mamutuspuolue nro 1.
Heti ensimmäisenä persuvuonna 2015 maahantoivat Suomeen 35 tuhatta kunniavierastaan. Tuoreimpana persuvuonna 2025 pers153528SDP:n johto pesi kätensä häirintäkohusta
"Suurimman oppositiopuolue SDP:n johto olisi todennäköisimmin halunnut vaieta puolueen ympärillä velloneen häirintäkohun433159Kenen juontajan pitäisi voittaa tänään Kultainen Venla? Ehdolla Pimiä, Holma ja Vaaherkumpu
Kultainen Venla gaalassa jaetaan tänään tv-alan palkintoja. Yksi suosituimmista kategorioista on Juontaja. Vappu Pimiä1062360SDP:n selitykset ontuu pahasti - "On käsitelty heti, mutta kukaan ei tiedä"
Kokoomuslaiset pistää taas demareita nippuun. Tuppuraisen mukaan mukaan SDP:n useat ahdistelutapaukset on käsitelty het412346Oletko nainen turhautunut, kun en tule juttelemaan siellä?
Haluaisin tottakai tulla. Älä käsitä väärin. Ehkä ensi kerralla?312194Antti Lindtman: "Ainahan kaikenlaisia huhuja liikkuu"
Näin hän siis vastaa SDP:n häirintäkohuun, väistelee vastuutaan Juttuhan on niin, että Lindtman ja Tuppurainen on tasan762140Mitä saa sanoa?
Palstalla tänään sanottua: ” Kaikki riippuu siitä, miten asian esittää,” Onko siis niin, että saa muita pomottaa ja922079