Olen huomannut ilmiön, ettei eteläpohojalaaset enää puhu murtehella juuri ollenkaan. Yritetähän puhua niin sievästi, ettei kukaan tajuaasi että ollahan pohojammaalla. Miksi hävetähän omaa murretta?
Esimerkiksi moni pohojalaanen sanoo "tommonen" "semmonen", vaikka pitääs sanua "tuallaanen" "sellaanen".
Asian huomaa kun kattoo vaikkapa maakunta uutisia. Itäsuomen uutisis haastateltavat kansalaaset puhuu itäsuomea, satakunnan uutisis satakuntaa, pohjoissuomen uutisissa pohjoissuomea, häpeilemättä. Mutta eteläpohjanmaan uutisissa tavalliset kansalaaset yrittäävät puhua jotakin ihimeen yleiskieltä, ja välttelöövät murresanoja. Tuttavani muualta Suomesta ovat ihimetellehet samaa.
Onko siis eteläpohjalaanen identiteetti, tai irentiteetti kuten pitääs sanua, luisumas häpeeltäväksi asiaksi? Miksi muualla Suomes ei häpeellä omaa murretta?
En toki halua yleestää, murtehella puhuviakin on, mutta eron huomaa selevästi muihin maakuntihin. Sukulaasiani on Poris, ja heirän ala-aste ikääsiä kersoja kuunnelles huomaa, että he puhuvat täysin satakunnan murretta, eikä mitään salkkarikieltä. Taas eteläpohojalaaset kersat puhuvat "sit" "mut" -kieltä, justihin niin kun salatuus elämis. Mistä tääkin johtuu, en osaa sanua...
Eikä tätä erua muihin maakuntihin oo kuunneltu pelekästähän pohojalaasella korvalla, näin on ihimetelly muirenkin maakuntien tutut ja sukulaaset. Mihinä syy?
murtehesta
10
388
Vastaukset
- ja oon sunkans
samaa miältä. Kirioottamine on vaikiaa meirän murthella ja sen lukeminenki on vaikiaa, mutta puhumine on heleppua (tai helppua!). Kyrölääset ja härmäälääset puhuu erilaihi(n)!Ei sitä murretta tarvittisi yrittää väkisin vääntää, vaan sillälailla kun se luannollisesti tuloo. Mua suututtaa sellaane sana ku TARVII. Voi jukelintähäre!Tai sellaane, että SE ALKO PELAA! Ei siinä Alkosta puhuta, vaan alkamisesta. Siis ne moon, soot, soon, mooma, tootta, noon on hyvää tyyliä. Äläkää kakarat, pualiraavhat yrittäkö hianostella! Ei se onnistu.
- Klasu,
Taitaa olla sun omaa mielikuvitusta tai sitten tarkoituksellista harhatietoa.
Jyväskylän Yliopiston tutkimusten mukaan juuri Etelä-Pohjammaalla säilytetään parhaiten alkuperäinen murre.
Minunkin ystäväpiirissä ja tuttavissa kaikki alkuperäiset e-p:läiset puhuvat murretta, kun muualla maassa taas pyritään puhumaan yleiskieltä.
Mitä hyödyttää sinun valheelliset johtopäätökset?
Etelä-pohjalaiset kunnioittavta ja ihailevat murrettaan. Muualla Suomessa asuneena minäkin voin todistaa: E-P:n murretta pidetään ronskina ja "komiana". - eepeeläänen
Siis justihin eteläpohojalaaset puhuu kaikista eniten murretta! Helsinkin yliopistos tehthin oikeen tutkimus, notta kenellä opiskelijoosta oli parahiten säilyny oma murret, ja tulos oli notta eteläpohojalaasilla oli säilyny parahiten. Ne ei hävenny käyttää sitä joka pualella.
Kaikesta sitä viittittähänki valittaa, ja justihin ku kaikenmaailman Duudsonit ja muukkin käyttäävät murretta oikee toresta, Lauri Tähkät ja sellaaset. Niin täälä tästäkin viittitähän valittaa! Nyt ma hävettää kun on tullu kierrettyä muutakin kuin ulkopaskahuussia ymprärinsä:(. Olisi vaan pitäny pysyä kotona ja tilata Maaseudun tulevaisuus ja hakea sieltä oikeat elämän perustiedot. Perkele, kun kotona vaan ei ollu maata ja mieli teki tehdä muutakin kuin sylkeä kattoon, niin piti lähteä etsimään töitä. Muualta on sitä työtä löytyny, mutta helvetin kalliilla hinnalla kun murre on vinoutunut tai hävinny kokonaan. Tässä mä nyt sitten ratkean ryyppäämään tällääseen maharottoman asian vuaksi. :D
- mieltä ,
tuli aikoinaan kierreltyä siellä sun täällä , se ei hävetä .
MUTTA , oman murteen häviäminen suorastaan vituttaa .
Mistähän se löytys ?? - Sitä vain on
mieltä , kirjoitti:
tuli aikoinaan kierreltyä siellä sun täällä , se ei hävetä .
MUTTA , oman murteen häviäminen suorastaan vituttaa .
Mistähän se löytys ??niin vaikiaa kirioottaa ja lukia! Puhua on hyvä ja pitääkin.
- Kulttuuriministeri
Vähis on ylpeilyn aiheet, jos tuosta sitä pitää hakea.
- Ree,,,,
Josei joku ymmärtäny nii härmäläästen aakkoset alakaa: aa pee see ree
- Almiira
Mää puhun, miten puhun. Etelä-pohjalainen murre ei oo tarttunut, en oo näillä lakeuksilla asunut kuin 5 vuotta yhteensä. Keski-pohjanmaakaan ei enää kuulu puheesta, kun lähdin sieltä n. 15 vuotta sitten. Minä puhun semmosella murteella, mikä on puheeseen tarttunut, muista välittämättä :D Ja on minulta joskus kysytty, että pitäiskö mulle puhua ruottia, kun murre on samanlaista kuin rannikkoruottalaisella, joka yrittää suomea puhua :P
murteet on kauniita kuulla, jos niitä osaa ja kyllä niitä kannattaa vaalia. Mä vain olen semmoinen sekalaiseen perheeseen syntynyt, kun vanhemmat on Keski-Suomesta ja Hämeestä, ja olemme Uudellamaalla viettämien vuosien jälkeen asettuneet Keski-Pohjanmaalle. Itse vielä muutin Hämeessä viettämien vuosien jälkeen Etelä-Pohjanmaalle, eli kyllä siinä murteet on kadonneet.- vaikuttaa
Ympäristö vaikuttaa...
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Korjaa toki jos...
Koet että ymmärsin sinut kuitenkin aivan väärin. Jännittäminen on täyttä puppua kun et muitakaan miehiä näköjään jännitä313527- 1231399
Ellen Jokikunnas paljasti somessa ison perheuutisen - Ralph-poika elämänmuutoksen edessä!
Ellen Jokikunnas ja Jari Rask sekä Ralph-poika ovat uuden edessä. Tsemppiä koko perheelle ja erityisesti Ralphille! Lu111331- 711048
- 581041
Nainen, jos kuuntelet ja tottelet, niin sinulle on hyvä osa
Ominpäin toimiessasi olet jo nähnyt mihin se on johtanut. Olen jo edeltä sen sinulle kertonut ja näen sen asian ja totuu1871026olet kaiken rakkauden arvoinen
Olisinpa kertonut kuinka rakastuin sinuun. Kuinka hyvältä tunnuit siinä lähelläni, kunpa en olisi väistänyt vastapäätyy26967Olisi kiva
Tietää, mitä oikein ajattelet minusta tai meistä? Mitä meidän välillä on? Salattua tykkäämistä, halua, himoa? Onhan tämä38941Mikä koirarotu muistuttaa kaivattuasi eniten?
Koirien piirteet muistuttavat usein ihmisten ja omistajiensa piirteitä.67920Oot mun koko maailma
Ei ole koskaan ollut ketään, joka olisi niin täydellinen minulle kuin sinä mies ❤️ Ikävöin sua🥹78875