PUHUTAANPA SUOMALAISISTA OSA 2

KauanTyöttömänäOllut

Täällä oli joku aika sitten mielenkiintoinen avaus PUHUTAANPA SUOMALAISISTA. Näin kauan työttömänä olleena siinnä tuli monta asiaa joita ei ole koskaan tullut puheeksi ees työttömien yhdistyksessä. Kamuttaja muun muassa kertoi todella ajattelemaan pistäviä asioita mihin pitkäaikainen työttömyys voi johtaa. Hän kertoi miten viranomaiset suhtautuu. Teettävät kalliitta tutkimuksia ja sitten hautaavat ne pöytälaatikoihin.
Kertokaa työttömät kokemuksistanne niin ehkä niistä olisi joillekin apua.
Minut työttömyys löi alkuun aivan maahan. Nyt olen jo vähitellen alkanut tunnustaa tuttaville ja sukulaisille olevani työtön.

30

73

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • RumatJaKöyhät

Ei työttömyydessä pitäisi olla hävettävää, koska jos yhteiskunta ei pysty järjestämään työtä, niin silloin vika on siellä päässä! Yksityisyrittäjäksi ei kakista ole, mm. jos ei ole koulutusta, niin turha silloin on alkaa itseään ajamaan konkurssiin! Ja jos olette huomanneet, niin valtio on ruvennut suoraan kopioimaan jenkkilän meininkiä, että tänne saataisiin paljon tosi rikkaita ja vielä enempi köyhiä! Jos vielä mahdollista, niin romutetaan terveydenhuolto niin, että kellä on rahaa ja vakuutukset, niin ne saa sitten hoitoa! Siihen ollaan pikkuhiljaa menossa! Samoin työstä palkkojen sopiminen jenkki malliin, eli jokainen sopikoon työpaikkakohtaisesti palkkansa!

• rauha.vain

Onko yht.kunnan asia ja velvollisuus nautiskelu ja rahojen kuittaus. järjestää työtä? Eikö se ole jokaisen omalla vastuulla hankkia toimeentulonsa? On se vain kumma, kun kaikki sysätään yht.kunnan vastuulle, elätysvelvollisuus ja työn hankkiminen. Työttömälle jää vain oleskelu ja rahojen kuittaus.
        Kun Lieksassa tunnetusti ei työtä ole eikä tule, kannattaisiko kuikuilla vähän kauemmaksi josko muualla tärppäisi. Täällä loisitaan kymmeniä vuosia olematonta odotellen. Se vain kertoo, että elintasoa on tarpeeksi ilman työtäkin.
        Totta on, ettei työtä ole eikä riitä kaikille, mutta eihän sitä kyllä vaivaa näkemättä kukaan saa. Joskus voi tärpätäkin.
        Tämä koskee myös Lieksassa kahdeksan vuotta aapista tankkaavia, kuka ajaa teitän pussit, kuka hoitaa teitän vanhukset. No ei ainakaan nämä kyselijät se on tullut harvinaisen selväksi. Siitä huolimatta pesitään täällä ja ollaan ihan tyytyväisiä ilmaisen rahan määrään.
        Kuitenkin niin kauan kuin yksikin ulkomaan hottentotti loisii työttä, niin kauan myös suomalainen nauttikoon valtion ja kunnan anteliaisuudesta.

• ToinenTyötön

Ei todellakaan kannata lähteä joka ukon yrittäjäksi ei se niin helppoa ole. Jos ei ole ammattitaitoa talouden tai kaupan alalta niin huonosti käy. Ei pelkällä hitsaus taidolla yrittää voi. turhaan jokaista tyrkytetään yrittäjäksi.

• Aloittaja pyysi työttömiä kertomaan kokemuksistaan, mutta vaikka en ole työtön, niin esitän jonkun mielipiteen.

Yrittäjyys voi jossain tapauksissa tilanteissa olla käyttökelpoinen ratkaisu, mutta ei todellakaan käy kaikille.
      Olen autellut monia työttömäksi joutuneita yrittäjän tien alkuun.

Osuuskunta olisi alussa parempi muoto, kuin lähteä yksin, ellei ole ennestään kokemusta, tai koulutusta.

Kyllä työttömyyteen voi vaikuttaa valtakunnan politikkojen päätöksellä enemmän kuin yrittäjyydellä.

• keksit.vsa

Miten olet muka autellut valehtelija

• rotestimökinpoika
        keksit.vsa kirjoitti:

Onko Sinulla jotain todisteita kärkevään mielipiteeseesi?

• onkirjoitettu-OIKEA
        rotestimökinpoika kirjoitti:

Senki pölhöt miä tunnen sen kimmo komuttajan

• sama.kuin.muroplasa
        rotestimökinpoika kirjoitti:

Se se sama häirikköpoika ei se mitään ymmärrä

• keksit.vsa kirjoitti:

Tyylisi ei ansaitsisi vastausta, mutta vastaan kuitenkin

Olen pitänyt erilaisia harrastekursseja työttömille.
        Erikoisimmat taisi olla kukkasidonta ja kukkien kuivaus.
        En ole floristi, mutta olen pitkän linjan harrastaja, ja itse käynyt monta kurssia aivan vapaehtoisesti, joten osaan opettaa ainakin aloittelijoita.

Työttömien yhdistys kyseli myös, jos pitäisin englannin kielen kurssia, mutta siitä ei tullut mitään, koska ei yhtään ilmoittautunut.

Olen pitänyt työttömille monen alan esitelmiä ilman korvausta, aivan vain aktivoidakseni heitä.

Mitä sinä olet tehnyt, voisitko kertoa?

• onkirjoitettu-OIKEA kirjoitti:

Senki pölhöt miä tunnen sen kimmo komuttajan

Sinulla on jokin Kimmo kammo, koska näet hänet kaikkialla.

Ei taida mennä perille, etten ole hän, kuka sitten tämä Kimmo lieneekään.

• ymmyrkäisenä
        kamuttaja kirjoitti:

En ole floristi, mutta olen pitkän linjan harrastaja, ja itse käynyt monta kurssia aivan vapaehtoisesti, joten osaan opettaa ainakin aloittelijoita.

Työttömien yhdistys kyseli myös, jos pitäisin englannin kielen kurssia, mutta siitä ei tullut mitään, koska ei yhtään ilmoittautunut.

Olen pitänyt työttömille monen alan esitelmiä ilman korvausta, aivan vain aktivoidakseni heitä.

Taas ihmettelen kuka ja mikä sinä oikein olet

• en.oo.markku
        kamuttaja kirjoitti:

Saa oot akkamaanneen mies kukkasidontaa ja kuivakukkia

• RumatJaKöyhät

Oliha jokunen aika sitten suomen perustuslaissakin pykälä, että valtiovallan ystävällisellä avustuksella jokaisella suomalaisella on oikeus työhön, mutta se poistettiin, koska sitä pykälää ei voitu täyttää? Eli tarkoittanee, että jokainen tulkoon toimeen omillaan ja tehköön työtä jos sitä on! Se tuo töihin lähtö toiselle paikkakunnalle on aikamoinen kynnys monellekkin, varsinkin jos perhe ja asunto on täällä, sillähän et myydessä mitään saa, koska se on kehäkolmosen ulkopuolella? Sitten pitäisi olla asunto siellä toisellakin paikkakunnalla, ja tunnetusti etelän asunnot on kalliita, ja ei nykyiset tulot mitä on työelämässä, ei riitä yhdellä sukupolvella sen asunnon maksamiseen, jää lapsillekkin velkaa maksettavaksi! Ja nyt kunhan vielä hallitus polkaisee palkkoja reilusti alas, niin voidaan varmaan panna merkille ettei kukaan muuta etelään täältä senkään vertaa, ellei ole joku huippu ammatti? Tavan duunarin on turha lähteä potkimaan tutkainta vastaan! Ja kukapa näitä itä-suomen laiskoja ihmisiä töihin ottaa, varsinkin kun sitä ikää alkaa olla kaikilla kohta 40 - 50 vuotta, ja se ei käy kun pitäisi olla ikää 20v. ja työkokemusta 30 vuotta, ja paskatunkiollekkin ylioppilas!

• suojellut

Pykälä kuului: työvoima on valtiovallan erityisessä suojeluksessa! Mitä se sitten tarkoittaakin, ei siinä kyllä luvata työpaikkaa jokaiselle, halusi tai ei.
        Nyt pykälä koskee vain ja ainoastaan turviksia, he ovat valtiovallan erityisessä suojelussa. Poliisit kiertävät rinkiä erilaisten tarhojen ympärillä yötäpäivää turvaten turviksien turvallisuuden meiltä suomalaisilta turvenuijilta, jotka emme ymmärrä monikulttuurista mitään. Tarhan sisäpuolella kiertävät vartijat samoin yötäpäivää ja päivähoitajat palvelevat kahdessa vuorossa, ettei turviksilta pidä mitään puuttuman. Kaikilla turviksilla on tilipäivä kuin työssä konsanaan vaikka työ on silkkaa oleskelua. Kukaan ei kyseenalaista heidän oikeuttaan yht.kunnan rahanjakoon, eikä kukaan sano, että nyt ei rahaa ole eikä siis tiliä tule. Kukaan ei anna potkuja turvikselle liian vähästä oleksimisesta.
        Jos tämä ryhmä ei ole erityisuojeltuja, niin mikä sitten on? Suomen työvoiman suojelu on vaihtunut turvisten suojeluun.

• kkkkoo
        suojellut kirjoitti:

Pykälä kuului: työvoima on valtiovallan erityisessä suojeluksessa! Mitä se sitten tarkoittaakin, ei siinä kyllä luvata työpaikkaa jokaiselle, halusi tai ei.
        Nyt pykälä koskee vain ja ainoastaan turviksia, he ovat valtiovallan erityisessä suojelussa. Poliisit kiertävät rinkiä erilaisten tarhojen ympärillä yötäpäivää turvaten turviksien turvallisuuden meiltä suomalaisilta turvenuijilta, jotka emme ymmärrä monikulttuurista mitään. Tarhan sisäpuolella kiertävät vartijat samoin yötäpäivää ja päivähoitajat palvelevat kahdessa vuorossa, ettei turviksilta pidä mitään puuttuman. Kaikilla turviksilla on tilipäivä kuin työssä konsanaan vaikka työ on silkkaa oleskelua. Kukaan ei kyseenalaista heidän oikeuttaan yht.kunnan rahanjakoon, eikä kukaan sano, että nyt ei rahaa ole eikä siis tiliä tule. Kukaan ei anna potkuja turvikselle liian vähästä oleksimisesta.
        Jos tämä ryhmä ei ole erityisuojeltuja, niin mikä sitten on? Suomen työvoiman suojelu on vaihtunut turvisten suojeluun.

Ei nuorilta miehiltä voi heti vaatia samaa kuin meiltä

• eläjöpäjä
        kkkkoo kirjoitti:

Ei nuorilta miehiltä voi heti vaatia samaa kuin meiltä

jaa ketä meinaat???????

• ölkjhgfd

Irak sotaveteraaneja vissiin, tai afrikansarven jengiä,, oletan?

• nomikäänsheriffi

Niinpä. Ja kyllä lähtee. Toivon että areenan arvostama Kummeli ei ole kaikki kaikessa. Suomi on tarkkailuluokalla!

No, miten minä sen ymmärrän. Siten, että me äänestäjät olemme olleet liian hyvässä uskossa. Suomi on pieni EU maa jolla oli hyvät lähtökohdat unioniin liittyessämme. Tämän päivän uutisia kuunnellessani minunkin humoristinen tutkijanluonteeni hyväntahtoisuus hieman sai säröä pintaansa. Tällä Lieksan asioita käsittelevällä palstalla on aika ajoin hyvinkin ymmärtäviä. Sanoisinko maailmankansalaisia. He ainakin vaistoavat monimuotoisuuden ja elämän syvät, hyvät ja pahat piirteet. Heitä arvostan.

Ei liene tarpeen mainita edes nimimerkiltä heitä. He kyllä tietävät. Ja ne jotka eivät oivalla, olkoot oivaltamatta. Muutamia nimimerkkejä, jotka sekoilevat nimimerkkien henkilöllisyyden kanssa en niitäkään mainitse. He nimimerkit ovat enemmän mainitsemisen arvonkin alapuolella.

Yrittäjyydestä ja työttömyydestä valaisen hieman. Olen ollut työttömänä pari kertaa, lyhyet jaksot. Ensimmäisen kerran olin yrittäjyyden jälkeen. Yrittäjyys suloisessa Suomessamme vaati todella paljon, enemmän kuin kanttia. Yrittäjyyteen on hoputettu ja edelleen hoputetaan kaikilla ns. konsulttitasoilla. On ollut Lieksaan asti kantavia projekteja, jotka ovat sitten enemmän tai vähemmän olleet kannattavia. Syy ei ole kenenkään. Uskon että on hyvä poliittinen tahto ollut. Osa veneisiin halunneista ei ole sinne edes mahtunut, syystä tai toisesta.

Kokonaisuutena Lieksa ei poikkea monenkaan Suomen paikkakunnan hankekokonaisuuksien piiristä. Näitä hankkeita on muuallakin. Lieksan tätäkin palstaa en toki suurennuslasilla lueskele, mutta kai tämä on sitä normaalia " jauhannan jauhamista".

Osuuskunnista sen verran, että ne olivat muodissa ja aikaisemminkin kuin 1990 luvulla. Aate sinällään toimii tietyissä asioissa, ja ehkä yritystoimintaa suunnittelevilla kansalaisilla on siinä tie pehmeä kasvattaa siipiinsä sulkia. He jotka ovat joskus olleet asian kanssa tekemisissä, tietävät kyllä.

Eipä tällä kertaa enempää. Ehkä viikon sisällä lisää. En ole kirjoitellut muilla nimimerkeillä.

Ps. Valehtelin. Olen sittenkin;) Mutta en ole kukaan jota epäilette ensin, tai vaikkapa toiseksi. Huvitta ihan pirullisesti tyhmät, mutta ei vakavat, asialliset asiat.

• apaattinen

Mitä neuvoisit Lieksan työttömien alkavan tekemään

• Tuo onkin jo vaikeampi asia.
        En tiedä minkä alan ihmisiä ja miten aktiivisia joukosta löytyy.
        Pitäisi tietää myös päättäjien kiinnostus asioihin ja vaikutusmahdollisuudet.

Kannattaa kartoittaa onko joukossanne sellaista, tai ulkopuolista joka voisi alkaa vetää joitain harrastus piirejä, noin aluksi.

Joku sellainen joka ei vaadi paljoa pääomaa.
        Itse vedin myös eräretkiä (päivän mittaisia), mutta lopetin ne väen vähäisyyden vuoksi (kerrankin tuli vain yksi).

Jotkut kurssit veti väkeä enemmän kuin sopi.

• Matutretkelle

Paikalliset tietää erähommat ja paikallisen luonnon, mutta matuille voisi viikon kurssi korvessa taivasalla tehdä gutaa? Siellä olisi suomen luonnossa esiintyviä hyttysiäkin varmaan enemmän kuin kuivilla hiekka aavikoilla! ja jos alkaisi mieli ruveta uhoamaan, niin sinne voisi järjestää paikan missä on emo ja pari karhunpentua? Emokarhun kanssa voisi koetella kumpi on kingi!

• olisiko.hyvä

Mitähän kamuttaja olisi tästä mieltä.

• Kckclcoo

Puhutaan edes tässä ketjussa suomalaisista ja jätetään mamut pois.

• lokööoo
        Kckclcoo kirjoitti:

Puhutaan edes tässä ketjussa suomalaisista ja jätetään mamut pois.

Ole sinä hiljaa

• tooå
        lokööoo kirjoitti:

Ole sinä hiljaa

saisit sinäkin olla hiljaa

• Kyllä täällä Syvässä Etelässä on järjestetty luontoretkiä maahanmuuttajille, ja he ovat olleet hyvin innostuneita.
      Kunnon opas on oltava mukana.
      Tällaista toimintaa harrastaa lähinnä seurakunnat.

• Niin täydennän hieman, että minä en enää ole mukana, mutta nuoremmat ovat.

• kantsis

Luontoretkeä vois kokeilla täälläkin

• Näinvaan

Kaikki ihmisolennot syntyvät vapaina ja tasavertaisinankeskenään ja oikeuksiltaan...... Kullakin ihmisellä on oikeus elämään...

• samassaveneessä

Ei työttömillä ole samoja oikeuksia ei ainakaan saisi olla.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Medvedev: Suomi tuhoutuu ydinsodassa ensimmäisenä

Venäjän ydinaseilla on lyhyin matka Suomeen, joten ydinsodassa Suomi tuhoutuu heti sodan alkuminuuteilla, muilla mailla
      Maailman menoa
      521
      1640
    2. Rakastan sinua

Anteeksi että epäilin sinua.. ❤️
      Ikävä
      64
      1186
    3. Oletko hyljännyt minut mies?

Toivottavasti et. 🥺🥺🥺🥺🥺
      Ikävä
      62
      881
    4. Mitähän meinaat

Vai meinaatko mitään kohtaamisen suhteen?
      Ikävä
      62
      874
    5. Hotellille löytyi ostaja....

Tämän päivän Kainuun Sanomissa oli uutinen, että pesänhoitajan mukaan Hotelli Kainuu myydään ensiviikolla. Hieno homma,
      Kuhmo
      18
      857
    6. Sinä. Just sinä.

Palataan ajassa taaksepäin vuosi tai kaksi. Mitä tekisit toisin jos voisit?
      Ikävä
      79
      785
    7. Onko se loukkaavaa

Kun joka kerta tuijotan sun peppua. En mahda sille mitään, että se vangitsee katseeni. Pohdin vain että ei minusta ole k
      Ikävä
      101
      776
    8. Jippii ! Zoon konkurssia tutkitaan .

Vihdoinkin jotakin tietoa.
      Ähtäri
      30
      707
    9. Tiedätkö kaivattusi musiikkimaun?

Minkälaisesta musiikista hän pitää?
      Ikävä
      63
      705
    10. Onko kaivattusi seinäruusu?

Kun hän saapuu paikalle, huomaako kukaan, vai kääntyvätkö päät? Onko se hyvä vai huono juttu? Oletko sinä huomattu vai
      Ikävä
      49
      701
    Aihe