Palstalla on paljon vihamielisiä klassisen musiikin fanaatikkoja; kukaan ei kiistä että klasarimusa on kovaa valuuttaa ja toimii täydellisestii.
Mutta muullakin musalla on arvoa. Esimerkiksi Beatlesilla.
Jos kuuntelee bEATLESIN kehitystä hard Days Night -levyltä alkaen, huomaa miten huiman nopeasti bändi sävelsi upeita kappaleita, kuten I Should Have Known Better, Eight Days A Weak, Yesterday, Ticket To Ride, In My Life, You Wont See Mee, Michelle, Here There and everywhere, Eleanor Rigby, Lucy in the Sky with the Diamonds, Penny Lane, Strawberry Fields Forever. Lista jatkuu...
Beatles rummutti uusia piisejä loivat aivan upeaa popmusiikkia, jota tämänkin päivän ihmiset kuuntelevat mieluusti. On turha väittää että Beatlesilla ei ollut arvoa. Ja 60-luku oli muutenkin hyvää aikaa. Esimerkiksi Leonard Bernstein klassisen musiikin asiantuntijoista yksi suurimmista, arvosteli Beatlesin, Beach Boysin ja kumppanit erittäin maireaan sävyyn ja kiitteli heidän osaamistaan
Beatles tiesi mitä teki!
22
120
Vastaukset
- Anonyymi
No, ei kukaan järkevä väitäkään et 'Beatlesilla ei ole arvoa', ainoastaan joku provoilua harrastava voi sellaista väittää.
- Anonyymi
Jos bändi olisi pysynyt kasassa , saisimme nauttia Let it be -tasoisista levyistä.
- Anonyymi
Let it be oli albumina vähän niinku... Lennonilla taisi olla kirjoittajan blokki päällä tai sitten hän halusi julkaisi biisejään Plastic Ono bändin singleinä ja sen myötä Biiklesille oli tarjolla vain 1 kunnollinen biisi,
Macca antoi parhaita biisejään muitten levytettäväksi, esim Goodbye ja Come and get it tai säästeli niitä tuloillaan olevalle 1. SooloAlbumilleen kuten Teddy boy ja Junk ja mahdollisesti myös Maybe I'm amazed.
Toisaalla Harrisonilla olis ollut biisejä vaikka kuin hemmetisti ja osa niistä oli ollut ihan kunneltaviakin, mutta Nurkin twinsien (= Lennon&McCartney) toimesta niistä enimmäkseen viis veisattiin.
"Jos bändi olisi pysynyt kasassa , saisimme nauttia Let it be -tasoisista levyistä."
Niinpä, Lennon tiettävästi on joskus jossain sanonut että jos The B olisi jatkanut levyjen tekoa Abbey roadin jälkeen niin kaikki albumit olisi pitänyt julkaista tuplina koska George ei enää olisi suostunut 1 tai 2 biisiin /albumi vaan vaati että hän vastaisuudessa saa mukaan aina saman määrään biisejä kuin Lennon ja/tai McCartney niitä kulloinkin tekeillä olevalle levylle saavat. Eli jos albumilla Lennonilta 6 biisiä, Maccalta 6 biisiä, niin silloin Harrisonilta myös 6 biisiä. Ja kuten ehkä muistamme The B:n hajottua myös Ringo innostui biisien tekoon, jolloin häneltäkin ehkä olisi ollut odotettavissa biisi tai pari/albumi.
- Anonyymi
Beatlesin paras ansio on loistava ajoitus. Nilkkasukkatytöt olivat juuri pääsemässä Paul Ankasta irti.
- Anonyymi
"Beatlesin paras ansio on loistava ajoitus. Nilkkasukkatytöt olivat juuri pääsemässä Paul Ankasta irti."
Niin, tuohan fanien osoittama suosio on asia joka joitain klasaristejä riipii. Mutta heitä samoja klasaristeja ei riivi esim se että W.A.Mozart iloitsi kuin pienilapsi kun hänen Taikahuilu oopperansa oli ensi-illassaan niin suuri menestys että se esittäminen piti oopperan aikana moneenkertaan keskeyttää ja soittaa ja laulaa joku juuri ensiesitetty hittiosuus kuten oopperan loppupuolella oleva Papagenon ja Papagenan duetto Pa-pa-pa-pa kerran tai pari uudestaan. Sillä kuten tiedämme klassismusikillinentaide on vakava asia eikä kukaan klasaristi säveltäjä koskaan ole ollut sitä mieltä että onpa kiva kun yleisö tuosta teoksestani pitää. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
"Beatlesin paras ansio on loistava ajoitus. Nilkkasukkatytöt olivat juuri pääsemässä Paul Ankasta irti."
Niin, tuohan fanien osoittama suosio on asia joka joitain klasaristejä riipii. Mutta heitä samoja klasaristeja ei riivi esim se että W.A.Mozart iloitsi kuin pienilapsi kun hänen Taikahuilu oopperansa oli ensi-illassaan niin suuri menestys että se esittäminen piti oopperan aikana moneenkertaan keskeyttää ja soittaa ja laulaa joku juuri ensiesitetty hittiosuus kuten oopperan loppupuolella oleva Papagenon ja Papagenan duetto Pa-pa-pa-pa kerran tai pari uudestaan. Sillä kuten tiedämme klassismusikillinentaide on vakava asia eikä kukaan klasaristi säveltäjä koskaan ole ollut sitä mieltä että onpa kiva kun yleisö tuosta teoksestani pitää.Mozart myös teki ns. tilaustöitä, eli pelkästään saadakseen rahaa elämiseensä. Mikäs siinä.
- Anonyymi
Pierettää taas kuin ensimmäistä yötä ja Lemu tunkee sieraimiin
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Mozart myös teki ns. tilaustöitä, eli pelkästään saadakseen rahaa elämiseensä. Mikäs siinä.
Sellainenhan se säveltäjän ammatti on Mozartin valitellessa että wieniläiset haluavat koko ajan jotakin uutta ja ne teokset, tässä tapauksessa pianokonsertot on sävellettävä.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Sellainenhan se säveltäjän ammatti on Mozartin valitellessa että wieniläiset haluavat koko ajan jotakin uutta ja ne teokset, tässä tapauksessa pianokonsertot on sävellettävä.
Lahjakas on hyvin usein myös jonkinlainen sekopää, Mozartkin.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Lahjakas on hyvin usein myös jonkinlainen sekopää, Mozartkin.
Mozart ei ollut lahjakas vaan ylilahjakas eli nero mutta jos hän ei olisi ollut säveltaiteilijana monomaani hän olisi lukeutunut kaksoislahjakkuuksiin taidokkaan verbaaliakrobatiansa vuoksi kirjeissään. Eikä Mozartia oikein voi sekopääksi sanoa tuolin ja pöytien yli hyppimis akrobatia esityksistään huolimatta, mutta hän ei olisi koskaan aavistanut että hänen nimessään tiivistyisi kerran kaiken tuon puoleisen kauniin ja maallisen onnen tavoittelu. Beethovenia voidaan pikemminkin pitää jonkinasteisena sekopäänä muttei Mozartia vaikka rikkoikin välinsä Colloredon kanssa ja ryhtyi vapaaksi taiteilajsi.
Hildesheimer kirjoittaa:" Mutta yksiselitteisemmin kuin Beethoven ja Haydn synnyttää nimi mozart kaikissa niissä jotka pitävät itseään musikaalisine erikoisen reseptiivisen mielentilan, eräänlaisen kirkastumisen, sillä tässä on kyseessä ainutkertainen ja todella ainutlaatuinen ilmestys, joka sijoittuu kiistattomasti elämän kredit puolelle, niin hallitsevana ja alati läsnäolevana, että se sovittaa paljon siitä mitä elämä on jäänyt meille velkaa. Mozart tuntuu olevan suorastaan sovitus itse, eräänlainen vapahtava ihme."
Itse kuuntelen kuitenkin mieluummin Tuukkasta ja vaikka hänen Meri sinfoniaansa tätä nykyä mieluummin kuin mozartin simppelimpää musiikkia joka ei saa puuskuttamaan ja haltioitumaan yhtä välittömästi ja on minusta jotenkin liian valoisaa musiikkia vaikkakin syvällisempää kuin Tuukkanen.
Minä arvostan kaikenlaista musiikkia, myös sellaista mitä ei itse tule kuunneltua tai mitä kuuntelen vain vähän kuten tuota Beatlesia ja nykyään myös klassista (ennen tuli kuunneltua klassista niin paljon, etten jaksa sitä nykyyän kuunnella kuin harvoin ja etenkin Mozartia). Mulle musiikki on musiikkia oli se sitten klassista, rockia, heavya, countrya, räppiä, poppia, iskelmää, tangoa, jazzia. Kielelläkään ei ole väliä tai sillä lauletaanko kappaleessa ollenkaan eikä esittäjän sukupuolikaan vaikuta. Enemmän mainaa se pidänkö laulajan äänestä ja iskeekö musiikki. Voin yhtä hyvin kuunnella vaikka Frank Sinatraa tai Iron maidenia, Led Zeppeliniä tai Vivaldia tai vaikka jonkun elokuvasäveltäjän musiikkia tai vaikka lauluja Disneyn animaatioista. Ei ole väliä.
- Anonyymi
Asiakommentti, siinäpä kaikille tiukkapipoille sanomaa. Varsinkin Beatlesin mollaajille.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Asiakommentti, siinäpä kaikille tiukkapipoille sanomaa. Varsinkin Beatlesin mollaajille.
Ei tässä mitään ole mollattu, todettu vain että klassinen ylevämpää ja hienompaa musiikkia kuin Beatles.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Ei tässä mitään ole mollattu, todettu vain että klassinen ylevämpää ja hienompaa musiikkia kuin Beatles.
Suhun osui arvostelu, hyvä kun huomasit. Se koira älähtää.....
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Suhun osui arvostelu, hyvä kun huomasit. Se koira älähtää.....
Ääh, skeidaa se Beatles on vaan.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Ei tässä mitään ole mollattu, todettu vain että klassinen ylevämpää ja hienompaa musiikkia kuin Beatles.
Ensin pitää määrittää musiikin ylevyys. Siis miten sen mitataan ja miten yleisö sen kuulee.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Ensin pitää määrittää musiikin ylevyys. Siis miten sen mitataan ja miten yleisö sen kuulee.
Elämysperäinen kokeminen ei ole sen enempää mitattavissa kuin havaittavissakaan ulkoa päin paitsi ehkä kaikkein voimakkaimmissa emotionaalisissa kokemuksissa joissa ilmenee myös fyysisiä oireita kuten nivustaipeiden valtimoiden kiivasta jyskytystä ja hikikarpaloiden valumista pitkin kylmän kehon rintamusta kuten korkeimmanasteisessa transendentaalisessa transsinomaisessa psykofyysisessä tilassa tajunnassa väikkyvine sokaistavan kirkkaine pallomaisine valoilmiöineen.
Joskus teini-ikäisenä olin sitä mieltä, että on hienon ihmisen merkki, jos kuuntelee vain klassista musiikkia. Pidin kyllä niihin aikoihin joskus muunkinlaisesta musiikista kuten esim. AC/DC ja Spice girls ja tangomusiikki, mutta enimmäkseen kuuntelin vain klassista ja eritoten Mozartia. Muutuinko sitten hienoksi ihmiseksi? No, sitä en tiedä, mutta ajan saatossa olen alkanut kuuntelemaan myös muunkinlaista musiikkia kuin vain klassista (nykyään en oikein enää kauheasti jaksa tai pysty kuuntelemaan klassista, kun aikoinaan tuli kuunneltua sitä niin paljon) ja voin sanoa, että muunkin tyylisestä musiikista löytyy hienoja kappaleita, joita voi aivan hyvin verrata klassiseen. Esim. Judas Priestin ja Led Zeppelinin musiikki on parhaimmillaan tosi hienoa ja elokuvamusiikistakin löytyy todella hienoa ja hyvin tehtyä musiikkia kuten esim. Ennio Morricconen sävellyksistä. Esim. tuota Morricconea voi verrata minä päivänä tahansa johonkin klassisen musiikin säveltäjään. Ei klassinen musiikki ole automaattisesti aina sitä hienoa musiikkia ja muunlainen huonompaa.
Heh, en muistanut että olin jo aiemmin kommentoinut tähän ketjuun. No, nyt mun kommentteja on täällä enemmänkin =) Beatles on ihan yhtä ikivihreää musiikkia kuin klassinen. Jos kuuntelee aina vain klassista ja väittää, että esim. tuon Beatlesin tai jonkun muun bändin tai sooloartistin musiikki ei voi olla hienoa, kun ei ole klassista, niin kannattaa silloin ensinnäkin laajentaa musiikin kuunteluaan, että voi perustella näkemyksensä. Ihan sama kuin jotkut väittävät esim. kaikenlaisen heavymusiikin olevan saatanallista tai pahaa musiikkia tai vain yksinkertaisesti kauheaa huutamista tai örinää (eivät ole kuulleet sitten esim. Maidenista tai Priestistä). No, musiikkimakunsa kullakin ja jos pitää aidosti klassisen kuuntelemisesta ja haluaa sitä kuunnelle, mikäs siinä, mutta ei olisi hyvä kuitenkaan hakuua/aliarvostaa muita musiikin lajeja, varsinkaan jos ei ole pahemmin kuunnellut muunlaista musiikkia kuin vain klassista.
- Anonyymi
Mutta kun klassistakin on niin monentyyppistä musiikkia. On Rossinin keveyttä ja Beethovenin syvällisyyttä eikä niistä voida puhua samana päivänäkään niin kuin ne kuuluisivat samaan kategoriaan ja olisivat yhteismitallisia mitä ne eivät ole sillä niin erityyppisestä musiikista on kysymys pari tunnettua esimerkkiä vain luetellakseni mutta tämä rinnastus hieman ehkä selittää sitä mistä on kysymys klassisen musiikin genren laajuudessa sen käsittäessä lähes äärettömiin rikkauksiin ulottuvaan määrään erilaisia säveltäjiä ja heidän teoksiaan jotka saattavat erota toisistaan kuin yö ja päivä joten mistään homogeenisestä musiikin kaanonista ei liene kyse vaikka kaikki klassinen niputetaankin usein yhden ko. musiikkia kuvailevan nimilappu tyyppisen otsikon alle..
- Anonyymi
Klassinen on kuollutta musaa kuolleille snobeille, jotka eivät kai oikein ymmärrä musiikkiaan sen paremmin kuin itseäänkään.
Onko Beatles vaarassa muuttua klassiseksi musaksi myös? - Anonyymi
Klassinenhan on usein, riippuen kenestä säveltäjästä tarkkaan ottaen puhutaan mitä elämysrikkainta, tunnekylläisintä ja elinvoimaisinta musiikkia joka synnyttää kuulijassaan parhaimmillaan elämää suurempia emotionaalisia kokemuksia, mutta sitä voi kuunnella myös viihdetarkoituksessa ajankuluna kuten poppiakin vaikkakin sellainen ei ole kenellekään säveltäjälle oikein. Eilen kuuntelin jonkinlaiseen lumottuun tilaan vaipuneena ilmari hannikaisen vaikuttavaa pianokonserttoa jota olen ehtinyt vähättelemäänkin ja vähän aikaa sitten sulho rannan syvää tyydytystä tuottavaa piccola sinfoniaa mutta usein kiihkeä tunnelmaista Tuukkasen meri sinfonian Myrskyä joka saa minut hektiseen tilaan..
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Nurmossa kuoli 2 Lasta..
Autokolarissa. Näin kertovat iltapäivälehdet juuri nyt. 22.11. Ja aina ennen Joulua näitä tulee. . .1367669Joel Harkimo seuraa Martina Aitolehden jalanjälkiä!
Oho, aikamoinen yllätys, että Joel Jolle Harkimo on lähtenyt Iholla-ohjelmaan. Tässähän hän seuraa mm. Martina Aitolehde381915Kaksi lasta kuoli kolarissa Seinäjoella. Tutkitaan rikoksena
Henkilöautossa matkustaneet kaksi lasta ovat kuolleet kolarissa Seinäjoella. Kolmas lapsi on vakasti loukkaantunut ja251880- 911623
Miksi pankkitunnuksilla kaikkialle
Miksi rahaliikenteen palveluiden tunnukset vaaditaan miltei kaikkeen yleiseen asiointiin Suomessa? Kenen etu on se, että1791545Tunnekylmä olet
En ole tyytyväinen käytökseesi et osannut kommunikoida. Se on huono piirre ihmisessä että ei osaa katua aiheuttamaansa p104978- 49910
Taisit sä sit kuiteski
Vihjata hieman ettei se kaikki ollutkaan totta ❤️ mutta silti sanoit kyllä vielä uudelleen sen myöhemmin 😔 ei tässä oik4819Odotathan nainen jälleenkohtaamistamme
Tiedät tunteeni, ne eivät sammu johtuen ihanuudestasi. Haluan tuntea ihanan kehosi kosketuksen ja sen aikaansaamaan väri28810- 33783