Viisi portugalilaista vetybussia testikäyttöön. Niitä ei ole Suomen olosuhteissa koskaan aikaisemmin kokeiltu.
https://yle.fi/a/74-20174637
Vetybussit käyttöön Jyväskylässä
11
125
Vastaukset
- Anonyymi
Upeaa 👍
- Anonyymi
Artikkelissa löytyy useita negatiivisia epäilyksen siemeniä ettei vetybussikokeilu tule montaa vuotta jatkuvaan.
"Hajuton, mauton, väritön – ja äärimmäisen tulenarka. Sellaista on vety, maailmankaikkeuden yleisin alkuaine."
Toisinsanoen myös turvallisuus on myös uhattuna kun bussit vanhenevat kun salakavalat vaikeasti havaittavat vetyvuodot lisääntyvät HIC ilmiön takia. Ilmasto myös lämpenee vetyvuotojen seurauksena. Samoin rahaa haihtuu vetytankeista (ja vetykomponenteista) tuuleen.
https://keskustelu.suomi24.fi/t/17741344/vetyautoille-vaadittava-vetyvuototesti-katsastuksessa-
https://keskustelu.suomi24.fi/t/17401861/vety-lammittaa-ilmastoa-11-kertaisesti-vuodot-tukittava-
https://keskustelu.suomi24.fi/t/17065886/vetya-haihtuu-tankista-rahaa-tuuleen-
https://keskustelu.suomi24.fi/t/17696132/vetytalouden-suuri-haaste-on-nimelta-hic-ominaisuus- - Anonyymi
"Hyötysuhteen kannalta olisi järkevämpää ajaa bussia suoraan sähköllä eikä muuntamalla sähkö ensin vedyksi ja sitten takaisin sähköksi."
Niinpä, miksi tuhlata vähäistä aidosti vihreää energiaa vetyyn? Samalla määrällä alkuperäistä sähköenergialla vedyllä ajaa 100km, niin täyssähköautolla 300-400km, joten ero on suuri. Sitten vielä sekin että on aina riski että vedyn hinta pumpulla karkaa sietämättömäksi, jolloin hyötysuhde laskee myös rahallisesti huomattavasti. Sähkön hinta pysyy vuosittain suht vakaana ja ennustettavana vuodesta toiseen.
https://keskustelu.suomi24.fi/t/17798059/vihreaa-sahkoa-ei-pida-hukata-vetyautoihin-ja-synteettiseen-polttoaineeseen-
https://keskustelu.suomi24.fi/t/18669498/vety-on-todellisuudessa-melko-tehotonta-energiaa-muuntoprosessien-takia-
https://keskustelu.suomi24.fi/t/17625951/usassa-jopa-25-dollaria-vetykilo-ja-tulee-nousemaan-
https://keskustelu.suomi24.fi/t/18005410/vetyautoilijoiden-tuska-vedyn-hinta-nousee-sietamattomaksi- - Anonyymi
"Pilotoimme sitä, miten vetykalusto soveltuu kaupunkiliikenteeseen Suomessa. Voi olla, ettei se oikein sovellukaan, hän sanoo."
Maailmalla on useita eri vetybussi kokeiluja ja aina vain sama lopputulos: Muutaman vuoden yritetään pärjätä kunnes nostetaan kädet pystyyn että liian kallista korjata ja vikaherkkää tekniikkaa, joten palataan sähköön/dieseliin.
Youtube video kuinka vetybusseihin on sijoitettu 88 miljoonaa ja operoiminen on ollut melko vähäistä. Vetybussit ovat siis tulleet todella kalliiksi. Videossa muistutetaan että maailmalla on ainakin 27 vastaavaa vetybussi floppia eikä historiasta edelleenkään otetan opiksi.
"Hydrogen Bus Scam: Oil Lobby’s $88M Hydrogen Buses Rot in Depots!"
https://www.youtube.com/watch?v=1X965Uwrq-o
https://keskustelu.suomi24.fi/t/17112558/vetybussit-eivat-parjaa-kilpailussa - Anonyymi
"Bussien valmistajaa puolestaan kiinnostaa Suomen talvi. Jyväskylän vetybussit on valmistanut portugalilainen Caetano Bus. Sen myyntijohtaja Tiago Sa sanoo, ettei heidän autojaan ole koskaan testattu niin äärimmäisissä oloissa kuin ne tulevat Suomessa kohtaamaan."
Voi tulla melkoisena yllätyksenä liikennöitsijälle että energiaa kuluu huomattavasti enemmän. Ei siis ihme että bussivalmista on tästä melko hiljaa, koska muuten olisi vaikeampaa saada vetybusseja myytyä Suomeen.
Otetaan myös riskiä vetytekniikassa että miten teknisesti toimii Suomessa talvella. Tuleeko merkittäviä ongelmia ja muutostöitä pitää tehdä, jotta vetybussit eivät hyydy noin -20c pakkasella? Riskiä siitä että valmistaja myöntää ettei tiedä miten bussin vetytekniikka toimii talvella. Pahimmillaan vetybussit seisovat varikolla pahimpina pakkasina eikä kallis vetybussi tuota rahaa bussiyhtiölle.
https://keskustelu.suomi24.fi/t/18675987/vetyauton-vedyn-kulutus-lisaantyy-selvasti-talvella- - Anonyymi
"Tuoreita lukuja vetybussien määrästä maailmalla ei ole. Viisi vuotta sitten niitä oli käytössä käytössä jotakin tuhansia, enemmistö niistä Kiinassa. Sa kertoo, että Caetano Bus on myynyt satoja vetybusseja, ja suurin markkina on Saksa."
Henkilöautojen puolella kaikissa maissa vetyautojen määrä on pyöreästi 0,0%. Mahtaako vetybussien puolella edes 0,1% mennä rikki maailmanlaajuisesti.... tuskin. Ehkä juuri tästä syystä prosenttimääristä ei haluta puhua, koska on tarkoitus saada vetybusseja kaupaksi. Sen sijaan täyssähköbussien määrä nousee jatkuvasti monessa maassa joka vuosi... jopa pelkästään jo HSL alueella tilasto sen kertoo.
https://www.hsl.fi/hsl/sahkobussit - Anonyymi
"Huono polttoaine vety on siksi, että tuotanto, kuljetus ja varastointi ovat hankalia ja kalliita."
Koska vetybussit tarvitsevat tankkauksessa vetyä, niin isoille 100-200 vetybussin varikolla pitäisi olla muutama vetytankkauspiste (yksi asema, esim. 4 tankkausletkua) koska itse vetytankkaus kestää todennäköisesti noin 20min per vetybussi. Samaa luokkaa aika oli myös kaasubusseissa. Pääkaupunkiseudulla 200-300 bussien varikot ovat aika yleisiä. Kuvitelkaa sitä vetysäiliöautojen jatkuvaa tankkausrallia useampaan kertaan päivässä, sillä vetytankkeihin ei mene läheskään niin paljon energiaa tilavuudessa mitattuna vaikka on korkeapaineistettuna (tiivistettynä) vetysäiliöissä. Diesel säiliöihin mahtuu siis tilavuutena mitattuna paljon enemmän energiaa eikä tarvita niin usein täydennyskuormia varikolle.
Vety kun pitää myös aina pitää korkeapaineistettuna jotta sitä saa 350bar(?) vetybussin tankkin, niin tämä luonnollisesti kuluttaa vuositasolla merkittävästi energiaa kun vetytankkausaseman korkeapainepumppu tekee jatkuvasti töitä. Sähköä kuluu siis merkittävästi myös varikolla pelkästään tankkaukseen.
Kun puhutaan vielä vaarallisesta vetykaasusta, joka huonolla tuurilla voi itsesyttyä vuotokohdan virtauksesta kun aiheuttaa staattista sähköä vuotaessaan korkeapaineistettuna ulos, niin kaikki vetykomponentit ovat erikoistekniikkaa, jotta turvallisuusnormit täyttyvät. Toisinsanoen kallista erikoistekniikkaa ja vain erikoiskoulutettu huoltomies voi niitä huoltaa, jolloin lasku on myös sen mukainen. - Anonyymi
Ja sitten vielä kun vetytankkausasema on erikoistekniikkaa tarkkoine toleranssineen, niin komponentit kuluvat nopeammin. Tämä aiheuttaa myös sen että ne ovat haavoittuvaisempia ja herkemmin poissa käytöstä kuin normaalit polttoainepumput. Bussiyhtiö ottaa myös riskin että toimiiko Jyväskylän ***AINOA*** vetytankkausasema luotettavasti ja saadaanko se tarvittaessa korjattua toimintakuntoon NOPEASTI, sillä muuten kalliit vetybussit seisovat varikolla lähes tyhjillä tankeilla eikä tuota bussiyhtiölle rahaa. Kuvittele jos sinulla olisi vetyauto ja kulkisit sillä työmatkaa, mutta et voisi enään tankata sitä... aiheuttaisiko raivoa?
https://keskustelu.suomi24.fi/t/17744170/vetytankkausaseman-aukiolon-luotettavuus-heikkoa-
Sitten otetaan myös riski että lupauksista huolimatta vedyn hinta vain nousee vuosittain. Kun kilpailijoita ei ole niin on vain pakko maksaa pyydetty hinta vedystä. Riski on joutua "vetymafian" kiristämiseksi vetytankkausaseman omistajan ahneuden takia. Tämä ilmiö on tapahtunut myös etanoli polttoaineen myymisessä jonka hinta seuraa jatkuvasti bensiinin hintaa melko samassa suhteessa eli juuri kipurajoilla. Kaliforniassa tämä vedyn jatkuva hinnan nouseminen on ollut merkittävä ongelma. Iso riski on myös se ettei vetytankkausasemia rakenneta lisää lupauksista huolimatta eikä vedyn hinta pumpulla laske kun ei ole kilpailijoita.
https://keskustelu.suomi24.fi/t/18005410/vetyautoilijoiden-tuska-vedyn-hinta-nousee-sietamattomaksi-
https://keskustelu.suomi24.fi/t/17625951/usassa-jopa-25-dollaria-vetykilo-ja-tulee-nousemaan-
https://keskustelu.suomi24.fi/t/18006879/kaliforniassa-vaitellaan-vetytankkausasemien-rakentamisen-jarkevyydesta-
https://keskustelu.suomi24.fi/t/18531011/vetyautojen-ostajat-kokeneet-tulleensa-huijatuksi-ja-nostaneet-oikeuskanteen-
https://keskustelu.suomi24.fi/t/17143198/edes-48-vetytankkausasemaa-ei-takaa-vedyn-saamista-kaliforniassa-
https://keskustelu.suomi24.fi/t/17478074/kauppaketjuja-ei-vetytankkausasemat-kiinnosta-
https://keskustelu.suomi24.fi/t/18267047/shell-sulkee-vetytankkausasemia-ja-alkaa-rakentamaan-latausverkostoa-
https://keskustelu.suomi24.fi/t/18818799/toyota-myontaa-etta-sahkoautot-menevat-paremmin-kaupaksi-kuin-vetyautot-
https://keskustelu.suomi24.fi/t/17672440/laskelma-vetytankkausaseman-kannattavuudesta-ei-kannata-
https://keskustelu.suomi24.fi/t/18217444/saksassa-vaitellaan-onko-jarkea-tukea-vetyinfraa-verovaroin-
Ja huomatkaa, varmaankin elokuussa 2025 pitäisi vetytankkausaseman Jyväskylässä aueta eikä vieläkään heinäkuun lopussa ole mediassa mitään tietoa paljonko vety maksaa pumpulla. Herää kysymys että salataanko vedyn hintaa loppuun saakka, koska tiedetään ettei sitä pystytä halvalla myymään edes pääsääntöisesti bussiyhtiölle, jotta saadaan myös muitakin höynäytettyä ostamaan vetyajoneuvoja? Jos ei kerran kaasubussitkaan menestyneet aikoinaan, niin miksi vetybussi sitten menestyisi?
https://keskustelu.suomi24.fi/t/17717322/koska-julkistetaan-vetytankkausaseman-kuluttajahinta-suomessa
https://keskustelu.suomi24.fi/t/19010097/vetyfanit-valehtelevat-ja-houkuttelevat-vetyansaan-
https://keskustelu.suomi24.fi/t/16995588/miksi-vetyautot-voittaisi-kaasuautot - Anonyymi
joku vissiin ostanut akkuauto osakkeita urakalla kun trollaa?
- Anonyymi
Vissiin joku ostanut vetyosakkeita kun ei halua uskoa asiallisia linkkejä? Tai ollaan Venäjän trollitehtaan asialla, jotta saadaan myöhemmin (sota)kassaan rahaa?
https://keskustelu.suomi24.fi/t/19032132/vetyautojen-kannattajat-ovat-venajan-hallinnon-tukijoita
https://keskustelu.suomi24.fi/t/18925068/sijoittajat-heraavat-etta-vety-ei-olekkaan-voittava-hevonen-
https://keskustelu.suomi24.fi/t/18269424/usealla-vety-yhtiolla-menee-huonosti-ja-osakekurssi-laskee-
... joten siitä vain ostamaan 80 000e vetyauto ja muutakin vetytekniikkaa kotiisi esim. vetyuuni muutamalla tonnilla OMALLA RAHALLASI. Maksat vain itsesi kipeäksi ja sidot itsesi hankalempaan elämään esim. vetyautolla vain muutama vetytankkauspaikka 2030-luvulla rajoittaen vetyautoilua reilusti ja vetyuuniin haet erikseen vedyn aina jostakin maksaen kalliisti vedyn pienkuluttajan hintaa kun sähköuunissa ei tarvitse nähdä vaivaa. - Anonyymi
"joku vissiin ostanut akkuauto osakkeita urakalla kun trollaa?"
Huonon hävijän tunnistaa siitä että ottaa pilkka-aseen käyttöönsä mutta ei tuo mitään asiallista vastinetta keskusteluun pyrkien asiallisesti kumoamaan toisen väitteet josta myös vastapuoli voisi jotain oppia.
https://keskustelu.suomi24.fi/t/17233769/vetytalouden-kannattaminen-narsismin-piirteilla-
Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Tukalaa kuumuutta
Tietäisitpä vaan kuinka kuumana olen käynyt viime päivät. Eikä johdu helteestä, vaan sinusta. Mitäköhän taikoja olet teh422442Mansikkatiloilla hyväksikäytetään ukrainalaisia
Työolot ovat surkeita ja palkka kelvoton. https://yle.fi/a/74-201729423012014- 221816
- 241595
Okei, myönnetään,
Oisit sä saanut ottaa ne housutkin pois, mutta ehkä joskus jossain toisaalla. 😘241445- 1001329
- 431328
En ymmärrä käytöstäsi
Se on ollut eräänlaista hyväksikäyttöä. Että seura kyllä kelpaa palstan välityksellä silloin kun ei ole parempaakaan tek1391275Ensi kesänä
Näin kesän viimeisenä minuutteina ajattelen sinua. Olisiko seuraava kesä "meidän" kesä? Tänä vuonna ei onnistuttu, mutta371171- 361046